L 90 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om hold af dyr og lov om dyrlæger.
(Strafskærpelse).
Fremsat den 30. november 2005 af ministeren
for familie- og forbrugeranliggender (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af dyr og
lov om dyrlæger
(Strafskærpelse)
§ 1
I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af
dyr, som ændret ved § 12 i lov nr. 404 af 1. juni 2005
og § 30 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1.§ 70, stk. 1, nr. 2,affattes således:
»2)
overtræder §
14, stk. 3, § 16, stk. 1, §§ 18, 28, 42 eller §
44, stk. 1, 1. pkt., § 48 eller § 51,«
2. § 70, stk. 1, nr.
3, affattes
således:
»3) undlader at efterkomme forbud eller
påbud efter § 12, stk. 1, § 30, stk. 1 eller 3-4,
§§ 32, 47 eller 63,«
3. § 70, stk. 2 , affattes således:
» Stk. 2. Straffen kan
stige til fængsel i indtil 2 år, hvis den ved
handlingen eller undladelsen skete overtrædelse er
begået med forsæt eller grov uagtsomhed, og der ved
overtrædelsen er,
1) forvoldt skade på menneskers eller dyrs
sundhed eller fremkaldt fare herfor, eller
2) opnået eller tilsigtet opnået en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, herunder ved besparelser.«
4. I § 70 indsættes efter
stk. 3, som nyt stykke:
» Stk. 4. Ved
udmåling af bødestraf i henhold til stk. 1 og 3 skal
der for forhold omfattet af §§ 47, 48 eller 51 eller
regler udstedt i medfør heraf udover de almindelige regler i
straffeloven tages hensyn til dyreholdets størrelse.
«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
§ 2
I lov nr. 433 af 9. juni 2004 om
dyrlæger, som ændret ved § 31 i lov nr. 431 af 6.
juni 2005, foretages følgende ændringer:
1.§ 38, stk. 2, affattes
således:
» Stk. 2. Straffen kan
stige til fængsel i indtil 2 år, hvis den ved
handlingen eller undladelsen skete overtrædelse er
begået med forsæt eller grov uagtsomhed, og der ved
overtrædelsen er
1) forvoldt skade på menneskers eller dyrs
sundhed eller fremkaldt fare herfor, eller
2) opnået eller tilsigtet opnået en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, herunder ved besparelser. «
2. I § 38 indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke :
» Stk. 5. Ved
udmåling af bødestraf i henhold til stk. 1 og 4 skal
der for forhold omfattet af §§ 8, 11, 12, 13, 14 eller 15
eller regler udstedt i medfør heraf udover de almindelige
regler i straffeloven tages hensyn til antallet af
sundhedsrådgivningsaftaler, som den pågældende
dyrlæge har indgået. «
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. marts
2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af følgende love:
Lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr (lov
om hold af dyr), som ændret ved § 12 i lov nr. 404 af 1.
juni 2005 og § 30 i lov nr. 431 af 6. juni 2005. Om
behandlingen af lov nr. 432 af 9. juni 2004 henvises til
Folketingstidende 2003-2004 s. 2940, s. 10471 og s. 10974, A s.
3366 og s. 3435, B s. 1140 samt C s. 661. Om behandlingen af lov
nr. 404 af 1. juni 2004 henvises til Folketingstidende 2005 s.
1433, s. 3057 og s. 3175, A s. 5102 og s. 5083 samt C s. 184. Om
behandlingen af lov nr. 431 af 6. juni 2005 henvises til
Folketingstidende 2005 s. 1844, s. 3495 og s. 3633, A s. 6681 og s.
6783 samt C s. 334.
Lov nr. 433 af 9. juni 2004 om dyrlæger
(dyrlægeloven), som ændret ved § 31 i lov nr. 431
af 6. juni 2005. Om behandlingen af lov nr. 433 af 9. juni 2004
henvises til Folketingstidende s. 2947, s. 10471 og s. 10974, A s.
3436 og s. 3482, B s. 1307 samt C s. 672. Om behandlingen af lov
nr. 431 af 6. juni 2005 henvises til Folketingstidende 2005 s.
1844, s. 3495 og s. 3633, A s. 6681 og s. 6783 samt C s. 334.
Med lovforslaget foreslås gennemført
en generel skærpelse af bødeniveauet i sager om
overtrædelse af reglerne om lægemidler til dyr. For
yderligere at styrke den præventive effekt af
bødestraffene foreslås det herudover fastsat, at
bødernes størrelse skal afspejle størrelsen af
dyreholdet, henholdsvis antallet af
sundhedsrådgivningsaftaler, som den pågældende
dyrlæge har indgået.
Lovforslaget indeholder desuden enkelte
præciseringer af strafbestemmelserne i lov om hold af
dyr.
2. Baggrund for
lovforslaget
Der lægges stor vægt på at
sikre, at dyreejere anvender og opbevarer lægemidler til dyr
i overensstemmelse med lovgivningen, og at dyrlæger anvender,
udleverer og receptordinerer lægemidler til dyr i
overensstemmelse med lovgivningen. Ulovlig brug af lægemidler
til dyr kan indebære risiko for fødevaresikkerheden,
herunder levering af fødevarer, fx mælk og kød,
med indhold af restkoncentrationer af lægemidler til dyr, og
for dyresundheden, herunder risiko for fejlbehandling, der kan
forvolde unødvendige lidelser for dyr.
3. Skærpelse af
bødestraffen i sager om dyreejeres overtrædelse af
reglerne om anvendelse og opbevaring af lægemidler til dyr og
dyrlægers overtrædelse af reglerne om anvendelse,
udlevering og receptordinering af lægemidler til dyr
3.1. Gældende ret
Efter § 8 i dyrlægeloven er en
dyrlæge under udøvelsen af sin gerning forpligtet til
at vise omhu og samvittighedsfuldhed. Herudover indeholder §
11, stk. 1-5, regler om dyrlægers pligt til at foretage
indberetninger og optegnelser, § 11, stk. 6, krav til
afgivelse af indberetninger og attester m.v., § 12, stk. 1-2,
og § 13, stk. 1, krav i forbindelse med udlevering eller
ordinering af receptpligtige lægemidler og § 14, stk.
2-4, og stk. 7, krav i forbindelse med udlevering eller ordinering
af receptpligtige lægemidler i besætninger, hvor der er
indgået sundhedsrådgivningsaftaler. Endelig er der i
medfør af § 12, stk. 3-4, fastsat regler om anvendelse
af lægemidler m.v. til dyr, i medfør af § 13,
stk. 2, fastsat regler om udlevering eller ordinering af
receptpligtige lægemidler til besætningsejerens eller
dennes repræsentants efterbehandling af voksent kvæg, i
medfør af § 14, stk. 1, og stk. 5-6, fastsat regler om
sundhedsrådgivningsaftaler og i medfør af § 15
fastsat regler om udlevering eller ordinering af receptpligtige
lægemidler. Disse regler findes i bekendtgørelse nr.
134 af 6. marts 2003 om lægemidler til dyr,
bekendtgørelse nr. 926 af 21. november 2003 om
sundhedsrådgivningsaftaler for kvægbesætninger,
bekendtgørelse nr. 927 af 21. november 2003 om
sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger og
bekendtgørelse nr. 299 af 29. april 2004 om
sundhedsrådgivningsaftaler for akvakulturanlæg.
Efter § 51 i lov om hold af dyr skal en
besætningsejer eller dennes repræsentant ved anvendelse
af receptpligtige lægemidler i besætningen nøje
følge dyrlægens instruktion. Herudover er der i
medfør af §§ 47-48 og 51 fastsat krav til
dyreejeres optegnelser over og dokumentation for anvendelse af
lægemidler til dyr, til dyreejeres opbevaring af
lægemidler til dyr, til dyreejeres anvendelse af
lægemidler til dyr og til sundhedsrådgivningsaftaler.
Disse regler findes i bekendtgørelse nr. 134 af 6. marts
2003 om lægemidler til dyr, bekendtgørelse nr. 926 af
21. november 2003 om sundhedsrådgivningsaftaler for
kvægbesætninger, bekendtgørelse nr. 927 af 21.
november 2003 om sundhedsrådgivningsaftaler for
svinebesætninger og bekendtgørelse nr. 299 af 29.
april 2004 om sundhedsrådgivningsaftaler for
akvakulturanlæg.
De centrale straffebestemmelser er indeholdt i
§ 38, stk. 1, nr. 1, i dyrlægeloven og § 70, stk.
1, jf. nr. 2-3, i lov om hold af dyr. Efter disse bestemmelser kan
der for de anførte overtrædelser straffes med
bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning.
Bestemmelserne i § 38, stk. 2, i
dyrlægeloven og § 70, stk. 2, i lov om hold af dyr giver
mulighed for idømmelse af straf i form af fængsel i op
til 2 år, hvis overtrædelsen er begået
forsætligt eller groft uagtsomt, og der ved
overtrædelsen er forvoldt skade på menneskers eller
dyrs sundhed eller fremkaldt fare herfor, eller der ved
overtrædelsen er opnået eller tilsigtet opnået en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre.
Efter § 38, stk. 4, i dyrlægeloven og
§ 70, stk. 3, i lov om hold af dyr kan der fastsættes
straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser fastsat
med hjemmel i de to love og bestemmelser i regler fastsat af Det
Europæiske Fællesskab om forhold, som er omfattet af de
to love. Det kan endvidere fastsættes, at straffen kan stige
til fængsel i op til 2 år under tilsvarende
betingelser, som anført i henholdsvis § 38, stk. 2, og
§ 70, stk. 2.
I § 38, stk. 5, i dyrlægeloven og
§ 70, stk. 4, i lov om hold af dyr er der hjemmel til at
pålægge selskaber m.v. strafansvar, og i § 39,
stk. 1, i dyrlægeloven og § 71, stk. 1 i lov om hold af
dyr er der hjemmel til, at sager kan afgøres ved
administrative bødeforelæg udstedt af
Fødevarestyrelsen (fødevareregionerne).
Endelig er der i dyrlægelovens §§
18-27 €" på nærmere fastsatte betingelser og for
bestandigt eller for et nærmere fastsat tidsrum €"
hjemmel til hel eller delvis rettighedsfratagelse og
rettighedsfrakendelse, og i §§ 68-69 i lov om hold af dyr
€" ligeledes på nærmere fastsatte betingelser og
for bestandigt eller for et nærmere fastsat tidsrum €"
hjemmel til frakendelse af retten til at behandle dyr under
anvendelse af visse eller alle receptpligtige lægemidler og
frakendelse af retten til at eje eller holde dyr.
3.2. Administrative
bødeforelæg
Efter § 39, stk. 1, i dyrlægeloven og
§ 71, stk. 1 i lov om hold af dyr kan sager, som nævnt,
afgøres ved administrative bødeforelæg udstedt
af Fødevarestyrelsen (fødevareregionerne).
Et administrativt bødeforelæg kan
alene anvendes i tilfælde, hvor sagen er klar både med
hensyn til overtrædelsens indhold og med hensyn til de
retsregler, der er overtrådt. Herudover er det en
forudsætning, at overtrædelsen ikke skønnes at
ville medføre højere straf end bøde, og at
den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig
skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden
for en nærmere angiven frist at betale en nærmere
angiven bøde. Den pågældende kan ved at
nægte at betale bøden få sagen prøvet ved
domstolene. Endelig er det en forudsætning, at
bødestørrelsen er i overensstemmelse med
retningslinier fastsat enten af domstolene eller af
Folketinget.
Et administrativt bødeforelæg vil
ofte blive opfattet som en mere enkel og mindre belastende
afgørelsesform end en indenretlig afgørelse, der
involverer såvel politi som retsvæsen. Samtidig
indebærer et administrativt bødeforelæg, hvis
det vedtages, en aflastning af domstolene og en hurtigere
afgørelse af sagen.
3.3. Fødevarestyrelsens
overvejelser - hidtidige bestræbelser på at søge
bødeniveauet hævet
Ulovlig anvendelse og opbevaring af
lægemidler til dyr blev tidligere som udgangspunkt
sanktioneret med en administrativ bøde på 1.000 kr. og
i skærpende tilfælde og gentagelsestilfælde med
op til 2.000 kr.
I slutningen af 2003 vurderede
Fødevarestyrelsen, at bøder på 1.000-2.000 kr.
for de pågældende overtrædelser ikke
længere havde den fornødne præventive effekt, og
at bødeniveauet på sammenlignelige områder var
væsentligt højere.
Fødevarestyrelsen tog på denne
baggrund initiativ til at søge bødeniveauet på
området hævet væsentligt. Alle ikke-bagatelagtige
overtrædelser er siden blevet politianmeldt med henblik
på, at sagerne indbringes for domstolene og ny retspraksis
opnås. Fødevarestyrelsen har samarbejdet med
Rigsadvokaten om initiativet, og der er sket en koordinering af
bødeindstillinger og begrundelser i sagerne.
Domstolene har hidtil udvist en vis
tilbageholdenhed med at følge anklagemyndighedens
påstand og dermed Fødevarestyrelsens indstilling om
forhøjede bøder i sagerne. Hidtil er der kun afsagt
enkelte domme, som fuldt ud lægger sig op ad
anklagemyndighedens påstand. Herudover kan det nævnes,
at de fleste afgørelser omfatter flere forhold og dermed
ikke specifikt tager stilling til bødestørrelsen for
de enkelte overtrædelser, og at en del sager er afgjort med
den skyldiges vedtagelse af et bødeforelæg udstedt af
politiet. Sådanne bøder kan ikke anvendes som grundlag
for fremtidig udstedelse af bødeforelæg i
Fødevarestyrelsen (fødevareregionerne).
Som følge heraf er det ikke usandsynligt,
at der vil gå endnu en årrække, før
Fødevarestyrelsen og fødevareregionerne kan udstede
forhøjede administrative bødeforelæg på
området. Dette er uhensigtsmæssigt såvel af
samfundsøkonomiske årsager som af hensyn til
sagsbehandlingstiden i sagerne. Desuden er der ikke sikkerhed for,
at de hidtidige bestræbelser på at søge
bødeniveauet hævet vil føre til et ensartet
forhøjet bødeniveau.
Dette findes ikke hensigtsmæssigt, og det
er derfor besluttet at fremsætte nærværende
lovforslag.
3.4. Vejledende
bødestørrelser
3.4.1.
Bødefastsættelsen beror i alle tilfælde på
en konkret vurdering
I de almindelige bemærkninger neden for
under pkt. 3.4.2.-3.4.4. er det tilkendegivet, at der bør
ske en væsentlig, generel skærpelse af
bødeniveauet på området.
Bemærkningerne indeholder en række
vejledende bødestørrelser. Disse konkrete
tilkendegivelser kan tjene som udgangspunkt for
sanktionsfastsættelsen i de forskellige sagstyper. Det er
endvidere hensigten, at de foreslåede normalbøder kan
anvendes som grundlag for Fødevarestyrelsens
(fødevareregionernes) fastsættelse af
bødestørrelser i administrative
bødeforelæg.
Det er dog væsentligt at understrege, at
spørgsmålet om, hvilken straf der skal
fastsættes i det enkelte tilfælde, naturligvis fortsat
i sidste instans beror på domstolenes konkrete vurdering af
samtlige sagens omstændigheder.
Der vil være sager, hvor der på grund
af skærpende omstændigheder er grundlag for at
udmåle bøder, der er højere eller
væsentligt højere end de neden for anførte.
Dette vil typisk være tilfældet i sager, hvor der
konstateres gentagne, systematiske overtrædelser, eller hvor
der er opnået eller tilsigtet opnået en betydelig
økonomisk gevinst. I disse tilfælde må det
tillige overvejes, om der er grundlag for konfiskation efter
straffelovens almindelige regler, og om der er grundlag for
rettighedsfratagelse eller rettighedsfrakendelse.
Der vil ligeledes være sager, hvor der er
på grund af formildende omstændigheder er grundlag for
at udmåle bøder, der er lavere end de neden for
anførte. Der kan være tale om tilfælde, hvor et
forhold i den konkrete sag er mindre strafværdigt, fx
på grund af gerningsmandens personlige forhold.
Fødevarestyrelsen vil også fremover
følge udviklingen på området, herunder når
der er forløbet nogen tid undersøge, hvordan den
foreslåede ordning er slået igennem i praksis.
Fødevarestyrelsen vil orientere Folketinget herom.
3.4.2. Baggrund for vejledende
bødestørrelser
Sagerne om overtrædelse af reglerne om
lægemidler til dyr spænder vidt €" lige fra sager
om mindre mangler i optegnelserne over medicinanvendelsen til
komplekse sager om dyreejeres behandling af dyr uden involvering af
en dyrlæge og dyrlægers udlevering og receptordinering
af lægemidler uden tilstrækkeligt kendskab til
besætningen.
Bødefastsættelsen skal afspejle
karakteren af overtrædelserne, beskyttelseshensynene bag de
overtrådte bestemmelser, risikoen for unødigt og
forkert medicinforbrug, risikoen for resistensudvikling, risikoen
for fødevaresikkerheden, menneskers og dyrs sundhed,
unødvendige lidelser for dyr, den eventuelle
økonomiske gevinst eller besparelse, der er opnået som
følge af overtrædelserne, og at det er af stor
betydning, at forbrugerne kan have tillid til, at lovgivningen om
lægemidler til dyr overholdes.
Udgangspunktet for nedenstående gennemgang
af en række overtrædelser er de
bødeindstillinger og begrundelser, som
Fødevarestyrelsen (fødevareregionerne) har givet i de
sager, der er politianmeldt i perioden fra slutningen af 2003 til
nu. Gennemgangen er ikke udtømmende, hvilket vil sige, at
ikke alle typer af overtrædelser er beskrevet.
Bødestørrelser for overtrædelser, der ikke er
nævnt, bør fastsættes ud fra en vurdering af den
pågældende overtrædelse i forhold til de i
lovforslaget beskrevne og i øvrigt på grundlag af de i
lovforslaget opstillede principper.
Gennemgangen omfatter som udgangspunkt sager,
hvor overtrædelsen er begået én gang, og hvor
den pågældende ikke tidligere er straffet for en
tilsvarende overtrædelse. Niveauet bør skærpes
efter generelle principper, såfremt der er tale om gentagne
overtrædelser af den samme bestemmelse til samtidig
pådømmelse, og/eller såfremt den
pågældende tidligere er straffet for lignende
overtrædelser.
Herudover skal bødefastsættelsen
tage hensyn til størrelsen af dyreholdet, henholdsvis
antallet af sundhedsrådgivningsaftaler, som den
pågældende dyrlæge har indgået. Dette for
at sikre, at store landbrugsvirksomheder ikke betragter
bødesanktioner som almindelige driftsomkostninger, og for at
understrege det store ansvar og den betydelige
rådgivningsforpligtelse, som dyrlæger med et meget
stort antal sundhedsrådgivningsaftaler har påtaget sig.
Bøden bør som udgangspunkt fordobles, hvis dyreholdet
er større, eller hvis dyrlægen har indgået et
meget stort antal sundhedsrådgivningsaftaler. Der henvises i
denne forbindelse til de specielle bemærkninger. Det
bemærkes, at hensynet til størrelsen af dyreholdet,
henholdsvis antallet af sundhedsrådgivningsaftaler, som den
pågældende dyrlæge har indgået, ikke har
indgået i Fødevarestyrelsens hidtidige
bestræbelser på at søge bødeniveauet
hævet.
I det omfang, der tidligere har eksisteret et
fast bødeniveau for de pågældende
overtrædelser, er dette anført.
Det bemærkes, at der ikke i
nedenstående opregning er henvist til, hvilke konkrete
bestemmelser der er tale om. Dette skyldes, at mange af
overtrædelserne vedrører bestemmelser i
bekendtgørelse nr. 134 af 6. marts 2003 om lægemidler
til dyr, og at denne bekendtgørelse forventes ophævet
og afløst af to nye bekendtgørelser €" en for
dyreejere og en for dyrlæger €" med forventet
ikrafttræden i begyndelsen af 2006. Henvisningerne vil
således antagelig være nogle andre ved lovforslagets
fremsættelse.
3.4.3. Dyreejeres
overtrædelser
Behandling af dyr uden
fornøden involvering af en dyrlæge
Der har ikke tidligere eksisteret en fast
bødepraksis for denne overtrædelse. Ved vurderingen
af, hvilket bødeniveau der bør gælde fremover,
er alvoren af overtrædelsen vurderet i forhold til alvoren af
overtrædelser, hvor der tidligere har eksisteret en fast
bødepraksis.
Som udgangspunkt skal behandling af dyr med
receptpligtige lægemidler forestås af en dyrlæge.
Der er mange grunde til dette, fx har indgivelsesmåde og
€"sted samt valg af præparat stor betydning bl.a. for
hvor hurtigt præparatet udskilles. Indgivelse
forudsætter således en specialviden, som lægmand
ikke er i besiddelse af, og indgivelse uden involvering af en
dyrlæge indebærer derfor bl.a. risiko for
fejlbehandling, unødigt eller forkert medicinforbrug og
levering af fødevarer med indhold af restkoncentrationer.
Såfremt der er tale om antibiotika kan det tilføjes,
at uhensigtsmæssig brug af antibiotika indebærer risiko
for udvikling af resistente bakterier og dermed reduktion af
mulighederne for senere effektiv behandling af såvel
mennesker som dyr.
Når dyreejeren eller dennes
repræsentant selv behandler et eller flere dyr, uden at en
dyrlæge har diagnosticeret, hvad der skal behandles for, og
evt. har indledt behandlingen, er der derfor tale om et alvorligt
brud på lovgivningen.
Overtrædelsen bør på denne
baggrund fremover som udgangspunkt straffes med en bøde
på 6.000 kr., eller €" hvis dyreejeren driver et
større dyrehold €" 12.000 kr.
Det bemærkes, at dyreejeren ved selv at
behandle sit dyr sparer en dyrlægeregning og dermed tillige
opnår en økonomisk gevinst ved udøvelsen af det
ulovlige forhold. Hvis der er tale om flere behandlinger eller
behandling af flere dyr €" og dermed en større
besparelse €" bør bøden hæves med den
opnåede besparelse, idet det lægges til grund, at
udgiften til et besøgshonorar til en dyrlæge
udgør minimum 600 kr.
Ulovlig opbevaring af
lægemidler til dyr
Denne overtrædelse er tidligere som
udgangspunkt straffet med en bøde på 1.000 kr.
Dyreejeren må kun opbevare lægemidler
til dyr, som er lovligt erhvervet, fx via dyrlægen, og
lægemidlerne skal opbevares i overensstemmelse med
dyrlægens anvisninger. Opbevaring i strid med disse
retningslinier indebærer risiko for ulovlig anvendelse af
lægemidler til dyr, jf. ovenfor.
Det hidtidige niveau findes ikke at afspejle den
alvor, hvormed overtrædelsen i lyset af de mulige
skadevirkninger bør betragtes. Denne type overtrædelse
bør fremover som udgangspunkt straffes med en bøde
på 3.000 kr., eller €" hvis dyreejeren driver et
større dyrehold €" 6.000 kr. Det er en formildende
omstændighed, hvis der fx er tale om en meget lille
mængde medicin, eller hvis medicinen er meget gammel, og der
dermed ikke er noget, der tyder på, at dyreejeren har haft
til hensigt at anvende medicinen. Omvendt er det en skærpende
omstændighed, hvis der fx er tale om et stort lager af
medicin.
Levering af dyr med
restkoncentrationer af antibiotika til slagtning
Denne overtrædelse er tidligere som
udgangspunkt straffet med en bøde på 3.000 kr.
Levering af husdyr, der indeholder antibiotika
over de fastsatte grænseværdier, indebærer en
ikke ubetydelig risiko for fødevaresikkerheden og
folkesundheden. Manglende overholdelse af den fastsatte
tilbageholdelsestid kan bevirke, at mennesker utilsigtet indtager
antibiotika. Uhensigtsmæssig brug af antibiotika
indebærer risiko for udvikling af resistente bakterier og
dermed reduktion af mulighederne for senere effektiv behandling.
Endvidere påpeges risikoen for personer, der lider af allergi
over for antibiotika.
På denne baggrund bør
overtrædelsen fremover som udgangspunkt straffes med en
bøde på 6.000 kr., eller €" hvis dyreejeren
driver et større dyrehold €" 12.000 kr.
Levering af mælk med
restkoncentrationer af antibiotika til mejeri
Denne overtrædelse er tidligere som
udgangspunkt straffet med en bøde på 1.500 kr.
Levering af mælk, der indeholder
antibiotika over de fastsatte grænseværdier,
indebærer i lighed med levering af dyr til slagtning, jf.
ovenfor, en ikke ubetydelig risiko for fødevaresikkerheden
og folkesundheden.
Der ses på denne baggrund ingen grund til
at straffe denne overtrædelse lempeligere end levering af dyr
med restkoncentrationer af antibiotika til slagtning.
Overtrædelsen bør derfor fremover som udgangspunkt
straffes med en bøde på 6.000 kr., eller €" hvis
dyreejeren driver et større dyrehold €" 12.000 kr.
Manglende eller mangelfulde
medicinoptegnelser
Denne overtrædelse er tidligere som
udgangspunkt straffet med en bøde på 1.000 kr.
I forbindelse med opbevaring og anvendelse af
veterinære lægemidler skal en dyreejer følge
dyrlægens instruktioner nøje. Desuden skal dyreejeren
foretage daglige optegnelser over medicinanvendelsen og opbevare
kopier af anvisnings- og tilbageholdelsesmeddelelser fra
dyrlægen. Disse optegnelser er et væsentligt og
nødvendigt redskab bl.a. til at sikre dyrlægen det
fornødne kendskab til besætningen og
sygdomsforekomsten i forbindelse med receptordinering. Samtidig er
optegnelserne dyreejerens dokumentation for, at evt.
lægemidler er anvendt i overensstemmelse med dyrlægens
anvisning.
Derfor er det helt afgørende, at
optegnelserne foretages, og at de er korrekte og præcise.
Manglende og mangelfulde optegnelser over medicinanvendelsen
forhindrer dyrlægen i at se, hvad der er foregået i
besætningen siden sidste besøg, og afskærer
samtidig myndighederne fra at kontrollere medicinanvendelsen og
overholdelsen af dyrlægens instruktioner.
På denne baggrund bør
overtrædelsen fremover som udgangspunkt straffes med en
bøde på 3.000 kr., eller €" hvis dyreejeren
driver et større dyrehold €" 6.000 kr.
Det er en skærpende omstændighed,
hvis dyreejeren har indgået sundhedsrådgivningsaftale
med en dyrlæge og ikke har foretaget medicinoptegnelser
overhovedet eller kun sporadisk har foretaget optegnelser. Ved
indgåelse af en sundhedsrådgivningsaftale får en
dyreejer adgang til i højere grad at behandle sine dyr selv.
Dyreejeren påtager sig således et betydeligt ansvar og
pålægges, ligesom dyrlægen, en række
forpligtelser. Overtrædelsen bør i givet fald som
udgangspunkt straffes med en bøde på 5.000 kr., eller
€" hvis dyreejeren driver et større dyrehold €"
10.000 kr.
Mindre overtrædelser
Mindre alvorlige overtrædelser, som fx
manglende underskrift af besøgsrapporter og statusrapporter
og manglende meddelelse om opsigelse af
sundhedsrådgivningsaftaler, bør som udgangspunkt
straffes med bøder på 1.000 kr., eller €" hvis
dyreejeren driver et større dyrehold €" 2.000 kr.
Der har ikke tidligere eksisteret en fast
bødepraksis for disse overtrædelser. Ved vurderingen
af, hvilket bødeniveau der bør gælde fremover,
er alvoren af overtrædelserne vurderet i forhold til alvoren
af overtrædelser, hvor der tidligere har eksisteret en fast
bødepraksis.
3.4.4. Dyrlægers
overtrædelser
Manglende omhu og
samvittighedsfuldhed
En dyrlæge er under udøvelsen af sin
gerning forpligtet til at vise omhu og samvittighedsfuldhed.
Overtrædelser af denne standard kan have et
vidt forskelligt indhold, og bestemmelsen kan både anvendes i
tilfælde, hvor et forhold ikke er særskilt beskrevet i
lovgivningen, og hvor der er tale om en række
overtrædelser af konkrete bestemmelser, der samlet set
indebærer, at dyrlægen tillige har udvist manglende
omhu og samvittighedsfuldhed. Det er derfor ikke muligt at
fastsætte en entydig bødestørrelse, men en
overtrædelse bør fremover straffes med en bøde
i størrelsesordenen 5.000-20.000 kr., eller €" hvis
dyrlægen har indgået et meget stort antal
sundhedsrådgivningsaftaler €" 10.000-40.000 kr. Ved
udstedelse af administrative bødeforelæg for denne
overtrædelse bør ikke anvendes en
bødestørrelse på over 10.000 kr., eller €"
hvis dyrlægen har indgået et meget stort antal
sundhedsrådgivningsaftaler €" 20.000 kr. i
skærpende tilfælde. Vurderes der at være grundlag
for en højere bøde, bør sagen
politianmeldes.
Et eksempel på en overtrædelse, der
som udgangspunkt bør straffes med en bøde på
5.000 kr., kunne være gentagne operationer af fx hunde og
katte med efterfølgende behandlingskrævende
infektioner som følge af utilstrækkelig hygiejne.
Eksempler på meget alvorlige overtrædelser, der som
udgangspunkt bør straffes med bøder på 20.000
kr., kunne være gentagne operationer af fx hunde og katte med
efterfølgende livstruende tarmfremfald i
operationssåret, eller systematisk udlevering eller
receptordinering af lægemidler til dyr uden
tilstrækkeligt kendskab til de pågældende
dyrehold og uden tilstrækkelig anvisning til de
pågældende dyreejere, jf. nedenfor.
Udlevering og receptordinering
af lægemidler uden tilstrækkeligt kendskab til
dyreholdet
For at undgå unødig og forkert
behandling af dyr er udgangspunktet, at udlevering og
receptordinering af lægemidler skal ske på baggrund af
en diagnose, der er stillet af dyrlægen ved en faglig
forsvarlig klinisk undersøgelse af det eller de syge dyr,
dvs. at udlevering eller receptordinering skal ske i tilknytning
til et besøg i besætningen. En dyrlæge kan
undtagelsesvis fravige dette princip, såfremt den
pågældende €" fra tidligere besøg m.v.
€" har et nøje kendskab til besætningen. For
så vidt angår antibiotika er det altid et krav, at
udlevering eller receptordinering sker i tilknytning til et
besøg i besætningen.
Der har ikke tidligere eksisteret en fast
bødepraksis for denne overtrædelse.
Overtrædelsen betragtes dog med betydelig alvor, hvilket
bl.a. illustreres af en række tidligere domme, herunder en
sag fra 1996, hvor domstolene idømte to dyrlæger
bøder på henholdsvis 80.000 kr. og 10.000 kr. for i
meget betydeligt omfang at have udleveret lægemidler til dyr
i strid med reglerne. Dyrlægerne havde uden fornødent
kendskab til de pågældende dyrehold i adskillige
tilfælde udleveret lægemidler til dyr, herunder
lægemidler forbeholdt dyrlægens anvendelse.
Dyrlægerne havde desuden i flere tilfælde undladt at
give dyreejerne fyldestgørende anvisninger om
lægemidlernes anvendelse.
Et andet eksempel er en sag fra 1983, hvor
domstolene idømte fire dyrlæger bøder på
henholdsvis 125.000 kr., 35.000 kr., 200.000 kr. og 80.000 kr. for
bl.a. rutinemæssigt at have ordineret lægemidler til
dyr uden tilstrækkeligt kendskab til besætningerne og
at have udarbejdet besøgsrapporter uden at have aflagt
besøg i besætningerne. Tre af dyrlægerne blev
samtidig frakendt retten til at udlevere og receptordinere
lægemidler til dyr i 1 €" 1½ år.
På denne baggrund bør
overtrædelsen fremover som udgangspunkt straffes med en
bøde på 6.000 kr., eller €" hvis dyrlægen
har indgået et meget stort antal
sundhedsrådgivningsaftaler €" 12.000 kr.
Udlevering af flourokinoloner
til injektion
Fluorokinoloner, der er et effektivt,
bredspektret antibiotikum, ønskes i videst muligt omfang
reserveret til human brug, fx til bekæmpelse af
salmonellainfektion. Derfor gælder særligt restriktive
bestemmelser om brugen af dette lægemiddel, bl.a. må
behandling af dyr med flourokinoloner til injektion kun foretages
af dyrlægen personligt.
Der har ikke tidligere eksisteret en fast
bødepraksis for udlevering af flourokinoloner til injektion
til dyreejeren eller dennes repræsentant. Overtrædelsen
bør fremover som udgangspunkt straffes med en bøde
på 6.000 kr., eller €" hvis dyrlægen har
indgået et meget stort antal sundhedsrådgivningsaftaler
€" 12.000 kr.
Tilsvarende sanktion bør bringes i
anvendelse, hvis der er tale om andre lægemidler, der er
forbeholdt dyrlægens anvendelse.
Manglende
resistensundersøgelse og indberetning i forbindelse med brug
af flourokinoloner
Anvendelse af flourokinolonholdige antibiotika
forudsætter under alle omstændigheder en aktuel
laboratoriemæssig undersøgelse
(resistensundersøgelse), der dokumenterer, at andre
registrerede antibiotika ikke er anvendelige, og behandling med
flourokinolonholdige antibiotika skal inden 14 dage efter
behandlingens afslutning indberettes til
fødevareregionen.
Der har ikke tidligere eksisteret en fast
bødepraksis for brug af flourokinoloner uden fornøden
undersøgelse og indberetning. Overtrædelsen bør
fremover som udgangspunkt straffes med en bøde på
4.000 kr., eller €" hvis dyrlægen har indgået et
meget stort antal sundhedsrådgivningsaftaler €" 8.000
kr. Både tilfælde, hvor dyrlægen selv anvender
flourokinoloner uden fornøden undersøgelse og
indberetning, og hvor dyrlægen udleverer flourokinoloner uden
fornøden undersøgelse og indberetning, er
omfattet.
Goldbehandling uden
bakteriologisk undersøgelse
Goldbehandling med antibiotikum kun må
finde sted, hvis der i enkeltkirtelprøver inden for de
seneste 35 dage er påvist sygdomsfremkaldende
mikroorganismer. Ved goldbehandling forstås behandling af en
eller flere mælkekirtler, der er inficeret med
mikroorganismer. Behandlingen iværksættes samtidig med,
at malkningen ophører, hvilket typisk sker 1-2 måneder
forud for forventet kælvningstidspunkt.
Kravet om en forudgående bakteriologisk
undersøgelse med typebestemmelse af sygdomsfremkaldende
mikroorganismer er en følge af kravet om, at antibiotika kun
må anvendes til behandling af en konkret sygdom og ikke til
forebyggende behandling.
Goldbehandling uden behørig diagnose
bør fremover som udgangspunkt straffes med en bøde
på 3.000 kr., eller €" hvis dyrlægen har
indgået et meget stort antal sundhedsrådgivningsaftaler
€" 6.000 kr.
Manglende indberetning til
Vetstat
Vetstat er et centralt registreringssystem, der
giver et detaljeret overblik over forbruget af antibiotika og andre
receptpligtige lægemidler inden for husdyrproduktionen.
Behandling af husdyr med lægemidler og anvendelse af
foderstoffer tilsat fx antibiotika kan indebære en risiko for
menneskers eller dyrs sundhed. Det er derfor vigtigt, at
myndighederne kan følge forbruget af disse stoffer, og
indberetningerne til Vetstat er hjørnestenen i
Fødevarestyrelsens kontrol med bl.a.
antibiotikaforbruget.
En dyrlæge, der ikke foretager de
krævede indberetninger til Vetstat bør fremover
straffes med en bøde i størrelsesordenen 5.000-20.000
kr., eller €" hvis dyrlægen har indgået et meget
stort antal sundhedsrådgivningsaftaler €" 10.000-40.000
kr.
Et eksempel på en meget alvorlig
overtrædelse, der som udgangspunkt bør straffes med en
bøde på 20.000 kr., er undladelse af at indberette
data overhovedet. Det bemærkes, at dyrlægen på
denne måde unddrager sig selv og de besætninger, som
han eller hun er dyrlæge for, kontrol. Enkelte manglende
eller fejlagtige indberetninger er et eksempel på en
overtrædelse, der som udgangspunkt bør straffes med en
bøde på 5.000 kr.
Uforsvarlig opbevaring af
lægemidler
Opbevaring af lægemidler tilgængeligt
for uvedkommende kan indebære risiko for, at uvedkommende
uretmæssigt gør brug af lægemidler, og dermed
risiko for fejlbehandling, unødigt eller forkert
medicinforbrug m.v.
Overtrædelsen bør fremover som
udgangspunkt straffes med en bøde på 2.000 kr., eller
€" hvis dyrlægen har indgået et meget stort antal
sundhedsrådgivningsaftaler €" 4.000 kr. Det er en
formildende omstændighed, hvis der fx ikke er tegn på,
at den uforsvarlige opbevaring af lægemidler har ført
til misbrug, og en skærpende omstændighed, hvis der fx
er tale om lægemidler, der er forbeholdt dyrlægens
personlige anvendelse, og som dermed ikke må udleveres eller
receptordineres.
Manglende eller mangelfuld
anvisning
Denne overtrædelse er tidligere som
udgangspunkt straffet med en bøde på 2.500 kr.
Udlevering og receptordinering af antibiotika
m.v. uden instruktion til dyreejeren eller dennes
repræsentant, om hvordan lægemidlet skal anvendes,
indebærer betydelig risiko for fejlbehandling m.v.
Uhensigtsmæssig brug af antibiotika indebærer risiko
for udvikling af resistente bakterier og dermed reduktion af
mulighederne for senere effektiv behandling.
På denne baggrund bør
overtrædelsen fremover som udgangspunkt straffes med en
bøde på 5.000 kr., eller €" hvis dyrlægen
har indgået et meget stort antal
sundhedsrådgivningsaftaler €" 10.000 kr.
Manglende eller mangelfuld
information om tilbageholdelsestid
Denne overtrædelse er tidligere som
udgangspunkt straffet med en bøde på 2.500 kr.
Udlevering og receptordinering af
lægemidler, for hvilke der er fastsat en tilbageholdelsestid,
uden instruktion til dyreejeren eller dennes repræsentant om
denne, indebærer betydelig risiko for
fødevaresikkerheden.
På denne baggrund bør
overtrædelsen fremover som udgangspunkt straffes med en
bøde på 5.000 kr., eller €" hvis dyrlægen
har indgået et meget stort antal
sundhedsrådgivningsaftaler €" 10.000 kr.
Manglende eller mangelfulde
optegnelser
En dyrlæge skal opbevare kopier af
anvisnings- og tilbageholdelsesmeddelelser samt foretage diverse
optegnelser i forbindelse med anvendelse, udlevering og
receptordinering af lægemidler.
Overtrædelsen bør fremover som
udgangspunkt straffes med en bøde på 3.000 kr., eller
€" hvis dyrlægen har indgået et meget stort antal
sundhedsrådgivningsaftaler €" 6.000 kr., jf. tilsvarende
for dyreejere.
Manglende opfyldelse af kravene
til besøgsintervaller i sundhedsrådgivningsaftaler
Denne overtrædelse er tidligere som
udgangspunkt straffet med en bøde på 2.000 kr.
Indgåelse af en
sundhedsrådgivningsaftale indebærer som nævnt, at
dyreejeren får adgang til i højere grad at behandle
sine dyr selv. Derfor er der knyttet en række forpligtelser
både for dyreejeren og for dyrlægen til indgåelse
af en sundhedsrådgivningsaftale.
En dyrlæge, der vælger at indgå
en sundhedsrådgivningsaftale påtager sig et
særligt ansvar, idet hans eller hendes rolle som
rådgiver for dyreholdet udvides. Dyrlægens forpligtelse
til at instruere dyreejeren om korrekt opbevaring og anvendelse af
lægemidler samt til at vurdere den aktuelle sundhedstilstand
i besætningen skærpes, og det er derfor
afgørende, at han eller hun overholder kravene til, hvor
ofte der skal aflægges besøg i besætningen.
På denne baggrund bør
overtrædelsen fremover som udgangspunkt straffes med en
bøde på 5.000 kr., eller €" hvis dyrlægen
har indgået et meget stort antal
sundhedsrådgivningsaftaler €" 10.000 kr.
Manglende eller mangelfulde
besøgsrapporter eller statusrapporter
Denne overtrædelse er tidligere som
udgangspunkt straffet med en bøde på 1.000 kr.
En dyrlæge skal afslutte alle
rådgivningsbesøg med en besøgsrapport, og en
gang om året skal der udarbejdes en statusrapport.
Besøgsrapporter og statusrapporter benyttes bl.a. som
handlingsplaner for de pågældende dyrehold med
beskrivelse af mulighederne for forbedring af sundhedstilstanden og
optimering af medicinforbruget. Rapporterne er således
væsentlige redskaber for dyreejere, der har indgået
sundhedsrådgivningsaftaler.
På denne baggrund bør
overtrædelsen fremover som udgangspunkt straffes med en
bøde på 5.000 kr., eller €" hvis dyrlægen
har indgået et meget stort antal
sundhedsrådgivningsaftaler €" 10.000 kr.
Manglende journaloptegnelser
over medicinanvendelsen og status over ikke forbrugte
lægemidler
En dyrlæge, der vælger at indgå
en sundhedsrådgivningsaftale, forpligtes bl.a. til at
føre journal over medicinanvendelsen. Dyrlægen har
derfor i disse tilfælde i særlig grad brug for
dyreejerens optegnelser og bør gøre indsigelse, hvis
disse er mangelfulde eller helt mangler. Uden dyreejerens
nøjagtige optegnelser vil dyrlægen ikke på
tilstrækkelig forsvarligt grundlag kunne vurdere
sundhedstilstanden og udarbejde handlingsplaner med henblik
på optimering af medicinforbruget m.v.
Overtrædelsen bør fremover som
udgangspunkt straffes med en bøde på 3.000 kr., eller
€" hvis dyrlægen har indgået et meget stort antal
sundhedsrådgivningsaftaler €" 6.000 kr.
Mindre overtrædelser
Mindre alvorlige overtrædelser, som fx fejl
i udfærdigede regninger for ydet dyrlægehjælp og
manglende meddelelse om opsigelse af
sundhedsrådgivningsaftaler, bør som udgangspunkt
straffes med bøder på 1.000 kr., eller €" hvis
dyrlægen har indgået et meget stort antal
sundhedsrådgivningsaftaler €" 2.000 kr.
Der har ikke tidligere eksisteret en fast
bødepraksis for disse overtrædelser. Ved vurderingen
af, hvilket bødeniveau der bør gælde fremover,
er alvoren af overtrædelserne vurderet i forhold til alvoren
af overtrædelser, hvor der tidligere har eksisteret en fast
bødepraksis.
4.Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Landbrugsraadet, Dansk Landbrug, Dansk
Landbrugsrådgivning €" Landscentret, Landscentret
€" Dansk Kvæg, Landscentret €" Heste, Landscentret
€" Pelsdyr, Landscentret €" Svin, Landbrugets
Rådgivningscenter, Danske Svineproducenter, Landsforeningen
af Danske Hjorteavlere, Landsforeningen Dansk Fåreavl,
Danmarks Gedeavlerforening, Danmarks Kaninavlerforening, Det Danske
Fjerkræraad, Dansk Slagtefjerkræ, Dansk
Erhvervsfjerkræ, Producentforeningen Danske Erhvervsstrudse,
Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Pelsdyrfoderforening, Dansk
Biavl, Dansk Akvakultur, Dansk Åleproducent Forening,
Danmarks Krebseavlerforening, Foreningen Dansk Skaldyropdræt,
Mejeriforeningen, Landsforeningen for Danske
Mælkeproducenter, Danske Slagterier,
Fødevareindustrien, Kødbranchens
Fællesråd, Dansk Industri, Dansk Handel & Service,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Fiskeriforening, Den Danske
Dyrlægeforening, Den Kgl. Veterinær- og
Landbohøjskole, Økologisk Landsforening, Dansk
Fødevareråd, Veterinærmedicinsk
Industriforening, Lægemiddel Industri Foreningen,
Forbrugerrådet, Gruppen for dyrevelfærd,
Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsudvalg, Dyrenes
Beskyttelse, Det Veterinære Sundhedsråd,
Handelskammeret, Politimesterforeningen og Dommerforeningen.
Lovforslaget har været forelagt
Rigsadvokaten.
10.Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
Nedenstående skema indeholder et samlet
skøn over dette lovforslag.
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | |
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og nr. 2
Der er tale om mindre præciseringer af
gældende straffebestemmelser.
Til nr. 3
Efter den foreslåede bestemmelse kan
frihedsstraf anvendes, hvis en overtrædelse er begået
forsætligt eller groft uagtsomt, og der er forvoldt skade
på menneskers eller dyrs sundhed eller fremkaldt fare herfor
eller opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk
fordel for den pågældende selv eller andre. Der er i
det væsentlige tale om en videreførelse af § 70,
stk. 2, i den gældende lov om hold af dyr, idet det dog
foreslås præciseret, at bestemmelsen omfatter
overtrædelser i form af undladelser. En tilsvarende
bestemmelse findes i § 60, stk. 2, i lov nr. 526 af 24. juni
2005 om fødevarer. I overensstemmelse med bestemmelsen i
fødevareloven skal den i nr. 1 nævnte fare for
menneskers eller dyrs sundhed ikke nødvendigvis have
været konkret til stede i den enkelte sag. Det vil være
tilstrækkeligt, at den ansvarlige gennem sine handlinger
eller undladelser har fremkaldt en potentiel risiko, fx ved at
hindre eller vanskeliggøre kontrolmyndighedernes arbejde
eller ved at levere dyr med indhold af restkoncentrationer af
antibiotika til slagtning, hvor dette opdages i kontrollen.
Når der ved en overtrædelse er forvoldt skade på
dyrs sundhed eller fremkaldt fare herfor, vil der samtidig kunne
være tale om en overtrædelse af
dyreværnsloven.
Til nr. 4
Med lovforslaget tilsigtes en
væsentlig, generel forhøjelse af bødeniveauet i
sager om dyreejeres og disses repræsentanters anvendelse og
opbevaring af lægemidler til dyr. Overtrædelserne og de
bødetakster, der fremover bør være
gældende, er nærmere gennemgået i de almindelige
bemærkninger under pkt. 3.4.3., hvortil der henvises.
Efter den foreslåede bestemmelse skal
der ved udmåling af bødestraf for dyreejeres og disses
repræsentanters overtrædelse af reglerne om anvendelse
og opbevaring af lægemidler til dyr ud over de almindelige
regler i straffeloven tages hensyn til dyreholdets
størrelse. Der er tale om en ny bestemmelse, hvormed der
tilsigtes en yderligere forhøjelse af bødeniveauet
for dyreejere, der driver større landbrugsvirksomheder. Det
foreslås, at bøden i det enkelte tilfælde
udmåles under hensyn til dyreholdets størrelse,
således at den præventive effekt af
straffebestemmelserne forholdsmæssigt bliver bedre
sammenlignelig for landbrugsvirksomheder uanset disses
størrelse, og således at store virksomheder ikke
betragter bødesanktioner som almindelige driftsomkostninger.
Et dyrehold betragtes i henhold til bestemmelsen som større,
hvis det er 50 % større end et gennemsnitsdyrehold inden for
den pågældende dyreart. Hvis dyreejeren driver flere
landbrugsvirksomheder (enten som enkeltmandvirksomheder eller som
selskaber med den pågældende som ejer) med samme
dyreart skal størrelsen af dyreholdet beregnes på
grundlag af alle disse. Er dyreholdet større i
ovennævnte forstand, bør bøden som udgangspunkt
fordobles.
Oplysning om størrelsen af det
konkrete dyrehold hentes i CHR-registeret (Det centrale
husdyrbrugsregister), ligesom størrelse af et
gennemsnitsdyrehold beregnes på grundlag af oplysninger i
CHR-registeret.
Det bemærkes, at bødeniveauet
€" uanset om den foreslåede bestemmelse er opfyldt
€" bør forhøjes, hvis der i overensstemmelse med
straffelovens almindelige principper forekommer skærpende
omstændigheder, herunder gentagne, systematiske
overtrædelser. I sådanne tilfælde bør
bøden som udgangspunkt mindst fordobles.
Til § 2
Til nr. 1
Efter den foreslåede bestemmelse kan
frihedsstraf anvendes, hvis en overtrædelse er begået
forsætligt eller groft uagtsomt, og der er forvoldt skade
på menneskers eller dyrs sundhed eller fremkaldt fare herfor
eller opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk
fordel for den pågældende selv eller andre. Der er i
det væsentlige tale om en videreførelse af § 38,
stk. 2, i den gældende lov om dyrlæger, idet det dog
foreslås præciseret, at bestemmelsen omfatter
overtrædelser i form af undladelser. En tilsvarende
bestemmelse findes i § 60, stk. 2, i lov nr. 526 af 24. juni
2005 om fødevarer. I overensstemmelse med bestemmelsen i
fødevareloven skal den i nr. 1 nævnte fare for
menneskers eller dyrs sundhed ikke nødvendigvis have
været konkret til stede i den enkelte sag. Det vil være
tilstrækkeligt, at den ansvarlige gennem sine handlinger
eller undladelser har fremkaldt en potentiel risiko, fx ved at
hindre eller vanskeliggøre kontrolmyndighedernes arbejde.
Når der ved en overtrædelse er forvoldt skade på
dyrs sundhed eller fremkaldt fare herfor, vil der samtidig kunne
være tale om en overtrædelse af
dyreværnsloven.
Til nr. 2
Med lovforslaget tilsigtes en
væsentlig, generel forhøjelse af bødeniveauet i
sager om dyrlægers anvendelse, udlevering og receptordinering
af lægemidler til dyr. Overtrædelserne og de
bødetakster, der fremover bør være
gældende, er nærmere gennemgået i de almindelige
bemærkninger under pkt. 3.4.4., hvortil der henvises.
Efter den foreslåede bestemmelse skal
der ved udmåling af bødestraf for dyrlægers
overtrædelse af reglerne om anvendelse, udlevering og
receptordinering af lægemidler til dyr ud over de almindelige
regler i straffeloven tages hensyn til antallet af
sundhedsrådgivningsaftaler, som den pågældende
dyrlæge har indgået. Der er tale om en ny bestemmelse,
hvormed der tilsigtes en yderligere forhøjelse af
bødeniveauet for dyrlæger, der har indgået et
meget stort antal sundhedsrådgivningsaftaler. Formålet
med bestemmelsen er at understrege det store ansvar og den
betydelige rådgivningsforpligtelse, som dyrlæger med et
meget stort antal sundhedsrådgivningsaftaler har
påtaget sig. En dyrlæge betragtes som havende et meget
stort antal sundhedsrådgivningsaftaler, hvis den
pågældende har indgået dobbelt så mange
sundhedsrådgivningsaftaler som en gennemsnitsdyrlæge
med sundhedsrådgivningsaftaler inden for den
pågældende dyreart. Har dyrlægen indgået et
meget stort antal sundhedsrådgivningsaftaler i denne
forstand, bør bøden som udgangspunkt fordobles.
Oplysning om det gennemsnitlige antal
sundhedsrådgivningsaftaler hentes i VetStat. Ved
lovforslagets fremsættelse er det gennemsnitlige antal
sundhedsrådgivningsaftaler 7 for dyrlæger, der har
indgået sundhedsrådgivningsaftaler for
kvægbesætninger, 20 for dyrlæger, der har
indgået sundhedsrådgivningsaftaler for
svinebesætninger, og 5 for dyrlæger, der har
indgået sundhedsrådgivningsaftaler for
akvakulturanlæg.
Det bemærkes, at bødeniveauet
€" uanset om den foreslåede bestemmelse er opfyldt
€" bør forhøjes, hvis der i overensstemmelse med
straffelovens almindelige principper forekommer skærpende
omstændigheder, herunder gentagne, systematiske
overtrædelser. I sådanne tilfælde bør
bøden mindst fordobles.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. marts 2006.
Loven har virkning for overtrædelser, der
begås efter denne dato.
Bilag 1
I dette bilag er indsat gældende
formuleringer, der berøres af lovforslaget
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 70, stk. 1----- 2) overtræder § 14, stk. 3, § 16,
stk. 1, §§ 18, 28 og 42 eller § 44, stk. 1, 1. pkt.
eller § 51, § 70, stk.
1----- 3) undlader at efterkomme forbud eller
påbud efter § 12, stk. 1, eller §§32, 47 og
63, § 70----- Stk. 2. Straffen kan stige til
fængsel i indtil 2 år, hvis 1) overtrædelsen er begået med
forsæt eller grov uagtsomhed og der ved overtrædelsen
er forvoldt skade på menneskers eller dyrs sundhed eller
fremkaldt fare herfor eller 2) overtrædelsen er begået med
forsæt, og der ved overtrædelsen er opnået eller
tilsigtet opnået en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre, herunder ved
besparelser. | | § 1 I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af
dyr, som ændret ved lov nr. 404 af 1. juni 2005 § 12 og
lov nr. 431 af 6. juni 2005 § 30, foretages følgende
ændringer: 1.§ 70, stk. 1, nr. 2,affattes således: » 2) o vertræder § 14, stk. 3,
§ 16, stk. 1, §§18, 28, 42 eller § 44, stk. 1,
1. pkt., § 48 eller § 51,«. 2.§ 70, stk. 1, nr. 3,affattes således: » 3) undlader at efterkomme forbud
eller påbud efter § 12, stk. 1, § 30, stk. 1 eller
3-4, §§ 32, 47 eller § 63, «. 3.§ 70, stk. 2, affattes således: » Stk. 2. Straffen kan
stige til fængsel i indtil 2 år, hvis den ved
handlingen eller undladelsen skete overtrædelse er
begået med forsæt eller grov uagtsomhed, og der ved
overtrædelsen er 1) forvoldt skade på menneskers eller dyrs
sundhed eller fremkaldt fare herfor, eller 2) opnået eller tilsigtet opnået en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, herunder ved besparelser. « 4. I § 70 indsættes efter
stk. 3, som nyt stykke: » Stk. 4. Ved
udmåling af bødestraf i henhold til stk. 1 og 3 skal
der for forhold omfattet af §§ 47, 48 eller § 51
eller regler udstedt i medfør heraf udover de almindelige
regler i straffeloven tages hensyn til dyreholdets
størrelse. « Stk. 4 bliver herefter stk. 5. |
§ 38 Stk. 2. Straffen kan stige til
fængsel indtil 2 år, hvis 1) overtrædelsen er begået med
forsæt eller grov uagtsomhed, og der ved overtrædelsen
er forvoldt skade på menneskers eller dyrs sundhed eller
fremkaldt fare herfor eller 2) overtrædelsen er begået med
forsæt, og der ved overtrædelsen er opnået eller
tilsigtet opnået en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre, herunder ved
besparelser. | | § 2 I lov nr. 433 af 9. juni 2004 om
dyrlæger, som ændret ved lov nr. 431 af 6. juni 2005
§ 32, foretages følgende ændringer: 1.§ 38, stk. 2, affattes
således: » Stk. 2. Straffen kan
stige til fængsel i indtil 2 år, hvis den ved
handlingen eller undladelsen skete overtrædelse er
begået med forsæt eller grov uagtsomhed, og der ved
overtrædelsen er 1) forvoldt skade på menneskers eller dyrs
sundhed eller fremkaldt fare herfor, eller 2) opnået eller tilsigtet opnået en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, herunder ved besparelser. « 2. I § 38 indsættes efter
stk. 4, som nyt stykke : » Stk.
5. Ved udmåling af bødestraf i henhold til stk. 1
og 4 skal der for forhold omfattet af §§ 8, 11, 12, 13,
14 eller § 15 eller regler udstedt i medfør heraf
udover de almindelige regler i straffeloven tages hensyn til
antallet af sundhedsrådgivningsaftaler, som den
pågældende dyrlæge har indgået.
« Stk. 5 bliver herefter stk. 6. |