L 88 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om anlæg af rute 18, strækningen Herning
N-Brande, og rute 15, strækningen Herning Ø-Snejbjerg
(Motorvej Herning Ø-Vardevej).
Fremsat den 30. november 2005 af
transport‑ og energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anlæg af
rute 18,
strækningen Herning N-Brande, og rute 15,
strækningen Herning Ø-Snejbjerg
(Motorvej Herning Ø-Vardevej)
§ 1
I lov nr. 401 af 2. juni 1999 om
anlæg af rute 18, strækningen Herning N-Brande, og rute
15, strækningen Herning Ø-Snejbjerg, som ændret
ved lov nr. 408 af 6. juni 2002, foretages følgende
ændring:
1. § 1, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2 . M inisteren
bemyndiges til at anlægge følgende hovedlandeveje som
motortrafikveje, jf. dog nr. 2, med de fornødne
tilslutninger til det eksisterende vejnet:
1) En hovedlandevej fra hovedlandevej 422,
Holstebro-Herning, ved Sinding nord om Herning til den i
stk. 1 nævnte hovedlandevejs begyndelse ved Sundsvej
(rute 18).
2) En hovedlandevej fra den i stk. 1
nævnte hovedlandevej sydøst for Herning, syd om
Herning og Snejbjerg til hovedlandevej 404,
Silkeborg-Ringkøbing, vest for Snejbjerg (rute 15), idet dog
delstrækningen mellem den i stk. 1 nævnte
hovedlandevej (rute 18) og Vardevej anlægges som
motorvej.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets hovedindhold og
baggrund
1.1 Hovedindhold
Med lovforslaget foreslås
anlægsbemyndigelsen til transport- og energiministeren
vedrørende ny rute 15 Herning Ø-Snejbjerg
ændret, således at den ca. 4 km lange
delstrækning Herning Ø-Vardevej kan anlægges som
motorvej i stedet for som motortrafikvej. Ændringen
medfører ingen fysiske ændringer i vejanlæggets
udformning, men har alene konsekvenser for afmærkningen, dvs.
skiltningen, der ændres fra motortrafikvej til motorvej.
1.2 Baggrund
Ved lov nr. 401 af 2. juni 1999, som
ændret ved lov nr. 408 af 6. juni 2002, er trafikministeren
(nu transport- og energiministeren) bemyndiget til at anlægge
en motorvej mellem Herning (Sundsvej) og Brande (rute 18) samt
motortrafikveje mellem henholdsvis Sundsvej og Herning N (rute 18)
og mellem Herning Ø og Snejbjerg (rute 15). Ifølge
forarbejderne til hovedloven, jf. Folketingstidende 1998-99
Tillæg A s. 5333 og 5348, Folketingets Forhandlinger s. 6057,
7107 og 7391 samt Tillæg B s. 1069 og 1362, skal rute 15
på delstrækningen Herning Ø-Vardevej
anlægges som motortrafikvej med 4 spor, mens
strækningen Vardevej-Snejbjerg skal anlægges som
motortrafikvej med 2 spor.
Gennemførelsen af vejanlæggene
er et led i den politiske aftale af 24. januar 2001 mellem
Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Centrum Demokraterne om investeringer på
trafikområdet samt tillægsaftale af 31. januar 2002
mellem regeringen og Socialdemokratiet. Vejanlæggene
gennemføres i etaper med forventet åbning i perioden
2006-2008.
Baggrunden for at anlægge
strækningen Herning Ø-Vardevej med 4 spor er at sikre
en tilfredsstillende afvikling af trafikken til og fra Messecenter
Herning i forbindelse med større arrangementer.
Vejanlægget udformes med et tværprofil svarende til
normalt motorvejsprofil med to kørespor i hver retning
adskilt af en 4 m bred midterrabat med autoværn samt
nødspor og yderrabatter.
I forbindelse med anlægsarbejdet har
Vejdirektoratet analyseret skiltningens udformning ved
gennemførelse af vejanlægget i overensstemmelse med
anlægsloven. Efterfølgende er i dialog med Herning
Kommune undersøgt en løsning, hvor den 4-sporede
motortrafikvej fra Herning Ø til Vardevej skiltes som
motorvej i stedet for som motortrafikvej, men uden at udformningen
af vejanlægget i øvrigt ændres. Forskellen
består i, at vejvisningstavler, som ophænges over
kørebanen, er grønne med hvid skrift, når vejen
er motorvej, og blå med hvid skrift, når vejen er
motortrafikvej. Forskellen mellem de to skilteprincipper
berører i alt ca. 90 skilte.
På baggrund af analysen er det
Vejdirektoratets vurdering, at skiltning som motorvej vil
være lettere at forstå for trafikanterne, da
vejvisningen derved bliver mere enkel og logisk.
Som følge af de tæt beliggende
tilslutningsanlæg forudsættes hastigheden på
strækningen som hidtil fastsat til 90 km/t.
2. Trafikale konsekvenser
Afmærkning af strækningen Herning
Ø-Vardevej som motorvej i stedet for som motortrafikvej
medfører ingen ændringer i den forventede
trafikmængde på strækningen eller på andre
vejstrækninger i området.
3. Trafiksikkerhed
Den ændrede afmærkning gør
vejvisningen mere enkel og logisk for trafikanterne, men har i
øvrigt ingen trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser, da
vejens fysiske udformning ikke ændres.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De samlede udgifter til anlæg af
motorvej mellem Herning (Sundsvej) og Brande (rute 18) samt
motortrafikveje mellem henholdsvis Sundsvej og Herning N (rute 18)
og mellem Herning Ø og Snejbjerg (rute 15) er anslået
til 1.808 mio. kr. (2005-priser). Totaludgiften er indbudgetteret
på finanslov 2005. Ændringen af strækningen
Herning Ø-Vardevej til motorvej medfører ingen
ændringer i projektets totaludgift eller afløb i
forhold til finanslov 2005.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har været sendt til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at
forslaget er erhvervsrelevant. Forslaget bør derfor ikke
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring over
lovforslaget
Lovforslaget har været i høring
hos Ringkjøbing Amt og Herning Kommune.
Høringssvarene vil blive fremsendt til Folketingets
Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne
måtte give anledning til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive Konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Forslaget indebærer en ændring af
anlægsbemyndigelsen til transport- og energiministeren
vedrørende ny rute 15, strækningen Herning
Ø-Snejbjerg, således at den ca. 4 km lange
delstrækning Herning Ø-Vardevej kan anlægges som
motorvej i stedet for som motortrafikvej. Ændringen
medfører ingen fysiske ændringer i vejanlæggets
udformning, men har alene konsekvenser for afmærkningen, dvs.
skiltningen, der ændres fra motortrafikvej til motorvej.
Ændringen skal sikre en klar og entydig vejvisning for
trafikanterne. Den omhandlede strækning fremgår af
kortet, jf. lovforslagets bilag 2. Strækningen indgår i
1. etape af ny rute 15/18 ved Herning, der forventes åbnet
for trafik i efteråret 2006.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 401 af 2. juni 1999 om anlæg af rute
18, strækningen Herning N-Brande, og rute 15,
strækningen Herning Ø-Snejbjerg, som ændret ved
lov nr. 408 af 6. juni 2002, foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 1. - - - | | 1. § 1, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Trafikministeren bemyndiges
til at lade anlægge følgende hovedlandeveje som
motortrafikveje med de fornødne tilslutninger til det
eksisterende vejnet: | | »Stk. 2. M inisteren bemyndiges
til at anlægge følgende hovedlandeveje som
motortrafikveje, jf. dog nr. 2, med de fornødne
tilslutninger til det eksisterende vejnet: |
1) En hovedlandevej fra hovedlandevej 422,
Holstebro-Herning, ved Sinding nord om Herning til den i
stk. 1 nævnte hovedlandevejs begyndelse ved Sundsvej
(rute 18). | | 1) En hovedlandevej fra hovedlandevej 422,
Holstebro-Herning, ved Sinding nord om Herning til den i
stk. 1 nævnte hovedlandevejs begyndelse ved Sundsvej
(rute 18). |
2) En hovedlandevej fra den i stk. 1
nævnte hovedlandevej sydøst for Herning, syd om
Herning og Snejbjerg til hovedlandevej 404,
Silkeborg-Ringkøbing, vest for Snejbjerg (rute 15). | | 2) En hovedlandevej fra den i stk. 1
nævnte hovedlandevej sydøst for Herning, syd om
Herning og Snejbjerg til hovedlandevej 404,
Silkeborg-Ringkøbing, vest for Snejbjerg (rute 15), idet dog
delstrækningen mellem den i stk. 1 nævnte
hovedlandevej (rute 18) og Vardevej anlægges som
motorvej.« |