L 88 Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af rute 18, strækningen Herning N-Brande, og rute 15, strækningen Herning Ø-Snejbjerg.

(Motorvej Herning Ø-Vardevej).

Af: Transport- og energiminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 30-11-2005

Fremsat: 30-11-2005

Lovforslag som fremsat

20051_l88_som_fremsat (html)

L 88 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af rute 18, strækningen Herning N-Brande, og rute 15, strækningen Herning Ø-Snejbjerg (Motorvej Herning Ø-Vardevej).

Fremsat den 30. november 2005 af transport‑ og energiministeren (Flemming Hansen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om anlæg af rute 18,
strækningen Herning N-Brande, og rute 15,
strækningen Herning Ø-Snejbjerg

(Motorvej Herning Ø-Vardevej)

 

§ 1

I lov nr. 401 af 2. juni 1999 om anlæg af rute 18, strækningen Herning N-Brande, og rute 15, strækningen Herning Ø-Snejbjerg, som ændret ved lov nr. 408 af 6. juni 2002, foretages følgende ændring:

1. § 1, stk. 2, affattes således:

» Stk. 2 . M inisteren bemyndiges til at anlægge følgende hovedlandeveje som motortrafikveje, jf. dog nr. 2, med de fornødne tilslutninger til det eksisterende vejnet:

1) En hovedlandevej fra hovedlandevej 422, Holstebro-Herning, ved Sinding nord om Herning til den i stk. 1 nævnte hovedlandevejs begyndelse ved Sundsvej (rute 18).

2) En hovedlandevej fra den i stk. 1 nævnte hovedlandevej sydøst for Herning, syd om Herning og Snejbjerg til hovedlandevej 404, Silkeborg-Ringkøbing, vest for Snejbjerg (rute 15), idet dog delstrækningen mellem den i stk. 1 nævnte hovedlandevej (rute 18) og Vardevej anlægges som motorvej.«

§ 2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets hovedindhold og baggrund

1.1 Hovedindhold

Med lovforslaget foreslås anlægsbemyndigelsen til transport- og energiministeren vedrørende ny rute 15 Herning Ø-Snejbjerg ændret, således at den ca. 4 km lange delstrækning Herning Ø-Vardevej kan anlægges som motorvej i stedet for som motortrafikvej. Ændringen medfører ingen fysiske ændringer i vejanlæggets udformning, men har alene konsekvenser for afmærkningen, dvs. skiltningen, der ændres fra motortrafikvej til motorvej.

1.2 Baggrund

Ved lov nr. 401 af 2. juni 1999, som ændret ved lov nr. 408 af 6. juni 2002, er trafikministeren (nu transport- og energiministeren) bemyndiget til at anlægge en motorvej mellem Herning (Sundsvej) og Brande (rute 18) samt motortrafikveje mellem henholdsvis Sundsvej og Herning N (rute 18) og mellem Herning Ø og Snejbjerg (rute 15). Ifølge forarbejderne til hovedloven, jf. Folketingstidende 1998-99 Tillæg A s. 5333 og 5348, Folketingets Forhandlinger s. 6057, 7107 og 7391 samt Tillæg B s. 1069 og 1362, skal rute 15 på delstrækningen Herning Ø-Vardevej anlægges som motortrafikvej med 4 spor, mens strækningen Vardevej-Snejbjerg skal anlægges som motortrafikvej med 2 spor.

Gennemførelsen af vejanlæggene er et led i den politiske aftale af 24. januar 2001 mellem Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Venstre, Det Konservative Folkeparti og Centrum Demokraterne om investeringer på trafikområdet samt tillægsaftale af 31. januar 2002 mellem regeringen og Socialdemokratiet. Vejanlæggene gennemføres i etaper med forventet åbning i perioden 2006-2008.

Baggrunden for at anlægge strækningen Herning Ø-Vardevej med 4 spor er at sikre en tilfredsstillende afvikling af trafikken til og fra Messecenter Herning i forbindelse med større arrangementer. Vejanlægget udformes med et tværprofil svarende til normalt motorvejsprofil med to kørespor i hver retning adskilt af en 4 m bred midterrabat med autoværn samt nødspor og yderrabatter.

I forbindelse med anlægsarbejdet har Vejdirektoratet analyseret skiltningens udformning ved gennemførelse af vejanlægget i overensstemmelse med anlægsloven. Efterfølgende er i dialog med Herning Kommune undersøgt en løsning, hvor den 4-sporede motortrafikvej fra Herning Ø til Vardevej skiltes som motorvej i stedet for som motortrafikvej, men uden at udformningen af vejanlægget i øvrigt ændres. Forskellen består i, at vejvisningstavler, som ophænges over kørebanen, er grønne med hvid skrift, når vejen er motorvej, og blå med hvid skrift, når vejen er motortrafikvej. Forskellen mellem de to skilteprincipper berører i alt ca. 90 skilte.

På baggrund af analysen er det Vejdirektoratets vurdering, at skiltning som motorvej vil være lettere at forstå for trafikanterne, da vejvisningen derved bliver mere enkel og logisk.

Som følge af de tæt beliggende tilslutningsanlæg forudsættes hastigheden på strækningen som hidtil fastsat til 90 km/t.

2. Trafikale konsekvenser

Afmærkning af strækningen Herning Ø-Vardevej som motorvej i stedet for som motortrafikvej medfører ingen ændringer i den forventede trafikmængde på strækningen eller på andre vejstrækninger i området.

3. Trafiksikkerhed

Den ændrede afmærkning gør vejvisningen mere enkel og logisk for trafikanterne, men har i øvrigt ingen trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser, da vejens fysiske udformning ikke ændres.

4. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

De samlede udgifter til anlæg af motorvej mellem Herning (Sundsvej) og Brande (rute 18) samt motortrafikveje mellem henholdsvis Sundsvej og Herning N (rute 18) og mellem Herning Ø og Snejbjerg (rute 15) er anslået til 1.808 mio. kr. (2005-priser). Totaludgiften er indbudgetteret på finanslov 2005. Ændringen af strækningen Herning Ø-Vardevej til motorvej medfører ingen ændringer i projektets totaludgift eller afløb i forhold til finanslov 2005.

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget er erhvervsrelevant. Forslaget bør derfor ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.

7. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

9. Høring over lovforslaget

Lovforslaget har været i høring hos Ringkjøbing Amt og Herning Kommune. Høringssvarene vil blive fremsendt til Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte give anledning til.

Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser

 

Positive

Konsekvenser/mindreudgifter

Negative

konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser

for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for

erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Forslaget indebærer en ændring af anlægsbemyndigelsen til transport- og energiministeren vedrørende ny rute 15, strækningen Herning Ø-Snejbjerg, således at den ca. 4 km lange delstrækning Herning Ø-Vardevej kan anlægges som motorvej i stedet for som motortrafikvej. Ændringen medfører ingen fysiske ændringer i vejanlæggets udformning, men har alene konsekvenser for afmærkningen, dvs. skiltningen, der ændres fra motortrafikvej til motorvej. Ændringen skal sikre en klar og entydig vejvisning for trafikanterne. Den omhandlede strækning fremgår af kortet, jf. lovforslagets bilag 2. Strækningen indgår i 1. etape af ny rute 15/18 ved Herning, der forventes åbnet for trafik i efteråret 2006.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov nr. 401 af 2. juni 1999 om anlæg af rute 18, strækningen Herning N-Brande, og rute 15, strækningen Herning Ø-Snejbjerg, som ændret ved lov nr. 408 af 6. juni 2002, foretages følgende ændring:

 

 

 

§ 1. - - -

 

1. § 1, stk. 2, affattes således:

Stk. 2. Trafikministeren bemyndiges til at lade anlægge følgende hovedlandeveje som motortrafikveje med de fornødne tilslutninger til det eksisterende vejnet:

 

»Stk. 2. M inisteren bemyndiges til at anlægge følgende hovedlandeveje som motortrafikveje, jf. dog nr. 2, med de fornødne tilslutninger til det eksisterende vejnet:

1) En hovedlandevej fra hovedlandevej 422, Holstebro-Herning, ved Sinding nord om Herning til den i stk. 1 nævnte hovedlandevejs begyndelse ved Sundsvej (rute 18).

 

1) En hovedlandevej fra hovedlandevej 422, Holstebro-Herning, ved Sinding nord om Herning til den i stk. 1 nævnte hovedlandevejs begyndelse ved Sundsvej (rute 18).

2) En hovedlandevej fra den i stk. 1 nævnte hovedlandevej sydøst for Herning, syd om Herning og Snejbjerg til hovedlandevej 404, Silkeborg-Ringkøbing, vest for Snejbjerg (rute 15).

 

2) En hovedlandevej fra den i stk. 1 nævnte hovedlandevej sydøst for Herning, syd om Herning og Snejbjerg til hovedlandevej 404, Silkeborg-Ringkøbing, vest for Snejbjerg (rute 15), idet dog delstrækningen mellem den i stk. 1 nævnte hovedlandevej (rute 18) og Vardevej anlægges som motorvej.«