L 87 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om et videnskabsetisk komitésystem og behandling af
biomedicinske forskningsprojekter. (Videre adgang til
udførelse af kliniske forsøg med lægemidler
på inhabile forsøgspersoner m.v.).
Fremsat den 30. november 2005 af
indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om et
videnskabsetisk komitésystem og
behandling af biomedicinske forskningsprojekter
(Videre adgang til udførelse af
kliniske forsøg med lægemidler på inhabile
forsøgspersoner m.v.)
§ 1
I lov nr. 402 af 28. maj 2003 om et
videnskabsetisk komitésystem og behandling af
biomedicinske forskningsprojekter, som ændret ved
§ 13 i lov nr. 440 af 9. juni 2004 og § 12 i
lov nr. 545 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. Som fodnote til
lovens titel indsættes efter »(EF-Tidende 2001 nr. L
121, s. 0034-0044)«: », og en bestemmelse, der
gennemfører dele af Europaparlamentets og Kommissionens
direktiv 2005/28/EF af 8. april 2005 (EU-Tidende, nr. L 091 af
09/04/2005, s. 0013-0019)«.
2. I § 1, stk. 3,
ændres », og at forsøgspersoner, der deltager i
et biomedicinsk forskningsprojekt, beskyttes med hensyn til
rettigheder, sikkerhed og velfærd, samtidig med at der skabes
mulighed for udvikling af ny, værdifuld viden.« til:
». I forhold til at skabe mulighed for udvikling af ny,
værdifuld viden går hensynet til
forsøgspersonens rettigheder, sikkerhed og velbefindende
forud for videnskabelige og samfundsmæssige
interesser.«
3. I § 7, nr. 1,
indsættes som 3. pkt.: »Endelig omfattes
afprøvning af medicinsk udstyr, som indgår i et
biomedicinsk forskningsprojekt, jf. dog stk. 2.«
4. I § 7, nr. 7, § 9,
stk. 4, 3. pkt., overskriften til § 17,
§ 17, stk. 2, 2. pkt., og § 17,
stk. 5, udgår »varigt«.
5. Efter
§ 7, nr. 7, indsættes:
»8) Forsøgsværge: en enhed
bestående af to læger, der i akutte situationer, jf.
§ 20 a, kan give stedfortrædende samtykke på
den inhabile forsøgspersons vegne.
Forsøgsværgen skal varetage forsøgspersonens
interesser og være uafhængig af den
forsøgsansvarliges interesser og af interesser i
forskningsprojektet i øvrigt.«
Nr. 8-10 bliver herefter til nr. 9-11.
6. I § 7, nr. 9, som bliver
nr. 10, ændres »nærmeste pårørende
og den praktiserende læge alternativt embedslægen eller
forældremyndighedens indehaver eller værgen« til:
»værgen, forældremyndighedens indehaver eller
forsøgsværgen eller fra nærmeste
pårørende og den praktiserende læge €"
alternativt embedslægen«.
7. I § 7 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler til afgrænsning
af hvilket medicinsk udstyr, der omfattes af stk. 1, nr. 1, 3.
pkt.«
8. I § 9, stk. 1, 2.
pkt., indsættes efter »forsøg med
lægemidler«: »eller afprøvning af
medicinsk udstyr«.
9. I § 9, stk. 1, 2.
pkt., indsættes efter »lov om
lægemidler«: »henholdsvis lov om medicinsk
udstyr«.
10. I § 9 indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5. Stk. 4
gælder ikke for ikke-interventionsforsøg, der
berører mindreårige.«
11. I § 12, stk. 2, 1.
pkt., indsættes efter »udviklingsstadium«:
», jf. § 1, stk. 3«.
12. I 12, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »alternativt embedslægen« til:
»€" alternativt embedslægen €" eller fra
forsøgsværgen«.
13. I § 15, stk. 1, 1.
pkt., indsættes efter »lov om
lægemidler,«: »eller afprøvning af
medicinsk udstyr, der er omfattet af lov om medicinsk udstyr, jf.
dog § 7, stk. 2,«.
14. I § 17 indsættes
efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6. Stk. 4
gælder ikke for ikke-interventionsforsøg, der
berører mindreårige.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
15. Efter § 20
indsættes:
Ȥ 20 a. Hvis
et biomedicinsk forskningsprojekt indebærer kliniske
forsøg med lægemidler, og hvis karakteren af
forsøget betyder, at det kun kan gennemføres i akutte
situationer, hvor forsøgspersonen ikke er i stand til at
afgive et informeret samtykke, og det ikke er muligt at indhente et
stedfortrædende samtykke fra værgen,
forældremyndighedens indehaver eller fra nærmeste
pårørende og den praktiserende læge €"
alternativt embedslægen €" kan projektet
gennemføres, hvis der er indhentet stedfortrædende
samtykke fra forsøgsværgen.
Stk. 2. Den forsøgsansvarlige
skal snarest muligt efterfølgende søge indhentet
informeret samtykke eller stedfortrædende samtykke fra
værgen, forældremyndighedens indehaver eller fra
nærmeste pårørende og den praktiserende
læge €" alternativt embedslægen.«
16. I § 22 indsættes
efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5. Senest 90 dage efter
afslutningen af et biomedicinsk forskningsprojekt underretter den
forsøgsansvarlige komitéen om, at projektet er
afsluttet. Når et projekt afbrydes tidligere end planlagt, er
fristen for underretning senest 15 dage fra det tidspunkt, hvor
beslutningen om at afbryde projektet blev truffet. Afbrydelsen skal
begrundes.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
17.§ 23, nr. 3,
ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. april 2006.
Stk. 2. Loven finder anvendelse
på alle biomedicinske forskningsprojekter, som anmeldes til
en videnskabsetisk komité fra den 1. april 2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets
formål
Formålet med lovforslaget er
primært at præcisere og udvide adgangen til at forske
med lægemidler på inhabile forsøgspersoner i
akutte behandlingssituationer.
Herudover foreslås implementeret en
bestemmelse fra et EF-direktiv, direktiv 2005/28/EF af 8. april
2005 om principper og detaljerede retningslinjer for god klinisk
praksis i forbindelse med testpræparater til human brug og om
krav i forbindelse med tilladelse til fremstilling og import af
sådanne præparater.
De øvrige foreslåede
ændringer er af mindre indgribende karakter, idet der
hovedsageligt er tale om lovtekniske rettelser.
1.1. Baggrunden for lovforslaget
Indenrigs- og Sundhedsministeriet overtog Det
Videnskabetiske Komitésystem fra Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling den 1. januar 2004. Sammen med
komitésystemet fik ministeriet overført
komitéloven, som efter en større revision i 2003
fremstod som en ny hovedlov, lov nr. 402 af 28. maj 2003 om et
videnskabsetisk komitésystem og behandling af biomedicinske
forskningsprojekter. Loven var delvist trådt i kraft den 1.
juni 2003 og trådte fuldt i kraft den 1. maj 2004.
I forbindelse med Indenrigs- og
Sundhedsministeriets udarbejdelse af bekendtgørelser i
medfør af den nye komitélov blev ministeriet ved
flere lejligheder anmodet om at ændre loven. Anmodningerne
drejede sig primært om en opblødning af
samtykkereglerne således, at det som efter den tidligere
komitélov igen kunne blive muligt for forskere at forske i
anvendelsen af lægemidler i akutte behandlingssituationer,
hvor forsøgspersonen er midlertidigt inhabil, og hvor
muligheden for at opnå de ønskede forskningsresultater
vil forspildes, hvis der forud for forsøget skal bruges tid
på at indhente et stedfortrædende samtykke.
Komitéloven varetager på den ene
side hensynet til samfundets behov for ny værdifuld viden til
gavn for fremtidig patientbehandling i sundhedsvæsenet og
på den anden side hensynet til forsøgspersonens
rettigheder, sikkerhed og velfærd. Med lovforslaget
tillægges hensynet til forsøgspersonens retssikkerhed
stor vægt, samtidig med at der skabes mulighed for ny
biomedicinsk forskning.
2. Om adgangen til at udføre
kliniske forsøg med lægemidler på inhabile
forsøgspersoner
2.1. Gældende ret
Forskning i akutte behandlingssituationer er
af afgørende betydning for udvikling af intensiv behandling
af alvorligt syge personer, for eksempel ved pludseligt
opstående blodpropper, blødninger i hjernen eller ved
svær tilskadekomst for eksempel ved ulykker i trafikken eller
lignende. Kroppens reaktioner hos forsøgspersoner under
sådanne akutte traumer og ekstrem stresspåvirkning er
helt anderledes end de forhold, man finder hos almindelige
forsøgspersoner. Denne type forsøg kan derfor
almindeligvis ikke med effekt udføres på raske eller
habile forsøgspersoner.
Biomedicinsk forskning på mennesker er
€" udover af komitéloven €" endvidere reguleret af
GCP-direktivet (direktiv 2001/20/EF af 4. april 2001 om god klinisk
praksis ved gennemførelse af kliniske forsøg med
lægemidler til human brug). Direktivet regulerer
forsøg med lægemidler €" ikke andre typer
forsøg.
GCP-direktivet tillader
lægemiddelforsøg på såvel midlertidigt som
varigt inhabile forsøgspersoner €" herunder i
situationer, hvor iværksættelsen af kliniske
forsøg ikke kan afvente forsøgspersonens eventuelle
genvinden af sin habilitet €" når der
forinden er indhentet et stedfortrædende
samtykke. Direktivet giver derimod ikke adgang til
lægemiddelforsøg med
efterfølgende indhentelse af
stedfortrædende eller personligt samtykke.
Den danske komitélov regulerer
både kliniske forsøg med og uden brug af
lægemidler, men handlerummet for lovgiver er mindre ved
kliniske forsøg med lægemidler end ved de
øvrige forsøg på grund af de rammer, som
EU-lovgivningen med GCP-direktivet har sat. Komitéloven er
derfor bygget således op, at loven som hovedregel
kræver indhentelse af forsøgspersonens samtykke
€" eller ved forsøgspersonens varige inhabilitet et
stedfortrædende samtykke €" forud for
iværksættelsen af et forskningsprojekt.
Eneste undtagelse hertil er lovens
§ 20, som i helt særlige akutte situationer giver
adgang til forskning med efterfølgende indhentelse af
samtykke. Bestemmelsen finder dog ikke anvendelse ved forsøg
med lægemidler, fordi en sådan adgang vil stride imod
GCP-direktivet.
Af pkt. 4 i GCP-direktivets præambel
fremgår det, at der forud for kliniske forsøg med
lægemidler på personer, der ikke er i stand til at give
deres samtykke, bør indhentes et skriftligt samtykke fra
patientens værge. Det stedfortrædende samtykke skal
gives i samråd med den behandlende læge.
Det fremgår af pkt. 5 i direktivets
præambel, at begrebet "værge" skal defineres i henhold
til national ret. I Danmark har man i komitélovens
§ 7, nr. 9, hidtil valgt at definere GCP-direktivets
værgebegreb som nærmeste pårørende og den
praktiserende læge €" alternativt embedslægen
€" eller værgen eller forældremyndighedens
indehaver.
Imidlertid har flere medlemslande over for
Kommissionen kritiseret, at vedtagelsen af GCP-direktivet afskar
adgangen til at forske med efterfølgende
stedfortrædende samtykke i akutte situationer. På denne
baggrund har Kommissionen flere gange, senest i forbindelse med
behandlingen af Kommissionens direktiv 2005/28/EF af 8. april 2005
gentaget, at begrebet "værge" skal defineres i henhold til
national ret. Kommissionen har hermed givet adgang til at
konstruere samtykkeformer, som giver mulighed for at indhente et
gyldigt stedfortrædende samtykke forud for forsøg
så hurtigt og enkelt, at også forsøg i akutte
situationer kan lade sig gøre.
2.2. Forslagets indhold
Med lovforslaget foreslås på
denne baggrund lempeligere regler for udførelsen af kliniske
forsøg med lægemidler på inhabile
forsøgspersoner, jf. nedenfor under bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4-6 og nr. 12 og 15.
De foreslåede ændringer af lovens
§§ 7, 9, 12 og 17 samt introduktionen af den
foreslåede § 20 a, findes at ligge inden for
rammerne af GCP-direktivet, idet der fortsat er tale om indhentelse
af et stedfortrædende samtykke forud for
iværksættelsen af det kliniske forsøg,
sådan som direktivet foreskriver, når et klinisk
forsøg involverer lægemidler. Til gengæld lempes
kravene, så det gøres hurtigere og enklere at indhente
samtykket, idet det stedfortrædende samtykke i akutte
situationer foreslås indhentet fra en særlig
forsøgsværge bestående af to læger.
Dette findes ligeledes at kunne ske inden for
rammerne af GCP-direktivets regler, som siger, at et
stedfortrædende samtykke som minimum skal gives af en
værge, som kan defineres i national lovgivning, og i
samråd med den behandlende læge.
Herudover findes GCP-direktivet i den
eksisterende form imidlertid ikke at give yderligere muligheder for
lempelse af betingelserne for national forskning på inhabile
forsøgspersoner i akutte situationer.
Ministeriet vil derfor rette henvendelse til
EU-kommissionen med henblik på en udvidelse af direktivets
adgang til at forske med lægemidler i akutte situationer med
efterfølgende samtykke.
3. Om lovforslagets øvrige
punkter
Udover den videre adgang til udførelse
af kliniske forsøg med lægemidler på inhabile
forsøgspersoner i akutte situationer foreslås
implementeret en bestemmelse fra et nyt EF-direktiv, direktiv
2005/28/EF af 8. april 2005 om principper og detaljerede
retningslinjer for god klinisk praksis i forbindelse med
testpræparater til human brug og om krav i forbindelse med
tilladelse til fremstilling og import af sådanne
præparater. Af direktivet følger det blandt andet, at
h ensynet til forsøgspersonens rettigheder, sikkerhed og
velbefindende skal gå forud for videnskabelige og
samfundsmæssige interesser, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
De øvrige foreslåede
ændringer er af mindre indgribende karakter, idet der
hovedsageligt er tale om tydeliggørelse af hjemler, samt om
flytning af bestemmelser til afsnit i loven, hvor de lovteknisk set
mere logisk hører hjemme, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3, nr. 7-11, nr. 13-14 samt nr.
16-17.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser m.v.
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning
for hverken stat, amtskommuner eller kommuner.
Lovforslaget medfører ikke
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget har været
sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at
forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet,
hvorfor forslaget ikke bør forelægges Økonomi-
og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget implementerer art. 2,
stk. 1, i Kommissionens direktiv 2005/28/EF af 8. april 2005
om principper og detaljerede retningslinjer for god klinisk praksis
i forbindelse med testpræparater til human brug og om krav i
forbindelse med tilladelse til fremstilling og import af
sådanne præparater, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget implementerer dele af
Kommissionens direktiv 2005/28/EF af 8. april 2005 om principper og
detaljerede retningslinjer for god klinisk praksis i forbindelse
med testpræparater til human brug og om krav i forbindelse
med tilladelse til fremstilling og import af sådanne
præparater. |
7. Hørte myndigheder og
organisationer m.fl.:
Offentlige myndigheder og
institutioner: Amtsrådsforeningen, Bornholms
Regionskommune, Den Centrale Videnskabsetiske Komité, Den
Videnskabsetiske Komité for Bornholms, Frederiksborg,
Roskilde, Storstrøms og Vestsjællands Amter, Den
Videnskabsetiske Komité for Københavns Amt,
Den Videnskabsetiske Komité for Københavns
og Frederiksberg Kommuner, Den Videnskabsetiske
Komité for Ringkøbing, Ribe og Sønderjyllands
Amter, Den Videnskabsetiske Komité for Vejle og Fyns Amter,
Den Videnskabsetiske Komité for Viborg og Nordjyllands
Amter, Den Videnskabsetiske Komité for Århus Amt, Den
Videnskabsetiske Komité for Færøerne, Den
Videnskabsetiske Komité for Grønland, Etisk
Råd, Forskningsstyrelsen, Frederiksberg Kommune, Hovedstadens
Sygehusfællesskab, Københavns Kommune,
Lægemiddelstyrelsen, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, Patientforsikringen, Patientklagenævnet,
Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Statsministeriet, Sundhedsstyrelsen og
Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Universitetsinstitutioner,
sektorforskningsinstitutioner m.v.: Danmarks Farmaceutiske
Universitet, Københavns Universitet, Roskilde
Universitetscenter, Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk
Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
Faglige organisationer, patientforeninger
m.fl.: Danmarks Apotekerforening, Dansk Farmaceutforening,
Dansk Handicapforbund, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandlægeforening, Den Almindelige Danske Lægeforening,
Den Ny Tandlægeforening, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Forbrugerrådet og LIF €"
Lægemiddelindustriforeningen.
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser i lovforslaget
Til § 1
Til nr. 1
Ændringen i nr. 1 er en ren
lovteknisk ændring, der indføres som en konsekvens af
implementeringen af dele af Kommissionens direktiv 2005/28/EF af 8.
april 2005 om principper og detaljerede retningslinjer for god
klinisk praksis i forbindelse med testpræparater til human
brug og om krav i forbindelse med tilladelse til fremstilling og
import af sådanne præparater, jf. nedenfor under nr.
2.
Til nr. 2
Med ændringen i nr. 2
implementeres Art. 2, stk. 1, i Kommissionens direktiv
2005/28/EF af 8. april 2005 om principper og detaljerede
retningslinjer for god klinisk praksis i forbindelse med
testpræparater til human brug og om krav i forbindelse med
tilladelse til fremstilling og import af sådanne
præparater.
Bestemmelsen fastslår, at
komitésystemet ved afvejningen af risici og fordele ved et
anmeldt biomedicinsk forskningsprojekt skal lade hensynet til
forsøgspersonens rettigheder, sikkerhed og velbefindende
gå forud for videnskabelige og samfundsmæssige
interesser. Hvor risici og fordele tidligere har kunnet balancere,
jf. komitélovens § 12, stk. 2, skal hensynet
til forsøgspersonen nu veje tungere end hensynet til
videnskaben, m.v.
Der er således tale om en
skærpelse af kravene i § 12 i forhold til den
nuværende ordning, men det vurderes, at hensynet til
forsøgspersonens forrang i forhold til de videnskabelige og
samfundsmæssige interesser allerede i dag tilgodeses i langt
hovedparten af komitésystemets godkendelser af biomedicinske
forskningsprojekter. Ændringen findes derfor ikke at have
dybtgående konsekvenser for komitésystemets funktion,
idet forsøgspersonen €" på fuldt informeret
grundlag €" fortsat må tåle efter forholdene
rimelige bivirkninger som følge af deltagelsen i et
biomedicinsk forskningsprojekt.
Eksempelvis vil det i et biomedicinsk
forskningsprojekt fortsat være videnskabsetisk acceptabelt at
etablere en kontrolgruppe, som tilbydes tidens bedste anerkendte
behandling, i klinisk kontrollerede undersøgelser inden for
medicinsk kræftbehandling. Denne behandling sammenlignes
så med en forsøgsgruppe, hvor ny formodet bedre
forsøgsmedicin gives. Her vil beskyttelseshensynet til
forsøgspersonerne i kontrolgruppen ikke medføre, at
projektet skal afvises, selv om det er velkendt, at tidens bedste,
anerkendte kræftbehandling, en kemoterapi-kur, giver meget
ubehagelige bivirkninger som for eksempel opkastninger,
hårtab, smerte m.v.
Det vil navnlig være i
balancesituationen, hvor projektet vurderes at tale lige meget for
hensynet til videnskabelige og samfundsmæssige interesser som
for hensynet til forsøgspersonens sikkerhed og
velbefindende, at projektet må afvises eller
ændres.
Forsøgspersonens krav på forrang
er med den foreslåede bestemmelse gjort generelt,
således at kravet gælder for både biomedicinske
forskningsprojekter, hvori indgår kliniske forsøg med
lægemidler, og for andre biomedicinske forskningsprojekter.
Baggrunden for denne generalisering er, at der ikke findes grundlag
for at sikre forsøgspersoner, som indgår i
ikke-lægemiddelforsøg dårligere, end
forsøgspersoner i lægemiddelforsøg. Alle
forsøgspersoner må have krav på at blive sikret
med hensyn til rettigheder, sikkerhed og velbefindende ved
deltagelse i et biomedicinsk forskningsprojekt.
Øvrige bestemmelser, som
forudsættes implementeret som følge af direktivet, for
eksempel om komitéernes 3-årige opbevaringsfrist
vedrørende forsøgsdokumenter, om datasikkerhed ved
udveksling af informationer mellem de etiske komitéer osv.,
er reguleret i anden lovgivning eller vil blive reguleret i
forskrifter udstedt i medfør heraf.
Til nr. 3
I dag fremgår det af § 3,
stk. 2, i bekendtgørelse nr. 806 af 12. juli 2004 om
information og samtykke ved inddragelse af forsøgspersoner i
biomedicinske forskningsprojekter, at medicinsk udstyr er omfattet
af komitéloven på linie med lægemidler,
når afprøvningen af det medicinske udstyr indgår
i et biomedicinsk forskningsprojekt.
Denne bestemmelse er fastsat med hjemmel i
komitélovens § 16, stk. 6. Ministeriet har
imidlertid med ændringen i nr. 3 ønsket
etableret en direkte og klar lovhjemmel på området.
Det fastslås endvidere, at
afprøvning af medicinsk udstyr som led i et biomedicinsk
forskningsprojekt ikke må ske, før det biomedicinske
forskningsprojekt er godkendt af såvel komitésystemet
som Lægemiddelstyrelsen. Bestemmelsen forudsættes at
blive en pendant til tilsvarende bestemmelser om medicinsk udstyr i
en bekendtgørelse om medicinsk udstyr, som forventes udstedt
ved årsskiftet.
Vedrørende definitionen af medicinsk
udstyr henvises til § 1, stk. 2, nr. 1 i
bekendtgørelse om medicinsk udstyr. For tiden anvender
bekendtgørelsen følgende definition:
1) »Medicinsk udstyr« :
Ethvert instrument, apparat, udstyr, materiale, utensilie,
anordning, hjælpemiddel eller enhver anden genstand anvendt
alene eller i kombination, herunder edb-programmel, der
hører med til korrekt brug heraf, som af fabrikanten er
beregnet til anvendelse på mennesker med henblik
på:
a) diagnosticering, forebyggelse,
overvågning, behandling eller lindring af sygdomme,
b) diagnosticering, overvågning,
behandling, lindring af eller kompensation for skader eller
handicap,
c) undersøgelse, udskiftning eller
ændring af anatomien eller en fysiologisk proces eller
d) svangerskabsforebyggelse,
og hvis forventede hovedvirkning i eller
på det menneskelige legeme ikke fremkaldes ad farmakologisk,
immunologisk eller metabolisk vej, men hvis virkning kan
understøttes ad denne vej.
Se dog endvidere nedenfor under
bemærkningerne til nr. 6, om bemyndigelsesadgang til at
afskære visse typer medicinsk udstyr fra videnskabsetisk
vurdering.
Til nr. 4
Med ændringen i nr. 4
foreslås en ophævelse af komitélovens sondring
mellem midlertidigt og varigt inhabile forsøgspersoner. I
GCP-direktivet, som komitéloven udmønter, ses ikke en
lignende sondring. Direktivet skelner derimod mellem personer, der
kan, og personer, der ikke gyldigt kan give et informeret
samtykke.
Komitéloven definerer i § 7,
nr. 7, begrebet »voksen varigt inhabil« som en person,
der er omfattet af definitionen i værgemålslovens
§ 5, hvor der ikke er iværksat
værgemål.
Af værgemålslovens § 5,
stk. 1, fremgår det, at »Der kan
iværksættes værgemål for den, der på
grund af sindssygdom, herunder svær demens, eller
hæmmet psykisk udvikling eller anden form for alvorligt
svækket helbred er ude af stand til at varetage sine
anliggender, hvis der er behov for det.«
Det centrale i bestemmelsen er i denne
sammenhæng, at værgemålslovens § 5
bl.a. omfatter personer, som på grund af »alvorligt
svækket helbred« er ude af stand til at varetage sine
anliggender. Bestemmelsen omfatter således også
personer, som ikke er uhelbredeligt syge, dvs. ikke er varigt
inhabile, men det som sundhedsretten normalt betegner som
»midlertidigt inhabile«. Dette medfører, at
komitélovens gældende definition på en voksen
varigt inhabil person dækker både varigt og
midlertidigt inhabile personer.
Dette har givet anledning til usikkerhed ved
fortolkning af lovens bestemmelser, hvorfor ministeriet i april
2005 udsendte en cirkulæreskrivelse om fortolkningen af
komitélovens definition på en voksen varigt inhabil
person. Heraf fremgik det blandt andet, at
værgemålslovens definition af inhabilitet omfatter
såvel midlertidigt som varigt inhabile personer, hvilket
betød, at der med komitéloven er mulighed for at
forske med lægemidler på såvel voksne varigt
inhabile som voksne midlertidigt inhabile forsøgspersoner
(herunder i akutte situationer), hvis der forinden indhentes et
stedfortrædende samtykke efter reglerne herom i
komitélovens § 17, stk. 2.
Med ændringen i nr. 4 sigtes der mod at
kodificere den i cirkulæreskrivelsen beskrevne fortolkning
samt mod at skabe større klarhed på området.
Dette foreslås gennemført ved at ophæve
sondringen mellem midlertidigt og varigt inhabile
forsøgspersoner, så loven udelukkende anvender
terminologien »voksne inhabile
forsøgspersoner«.
I patientretsstillingsloven skelnes der
skarpt mellem midlertidigt og varigt inhabile patienter, og loven
har forskellige samtykke- og behandlingsregler for de to
patientgrupper. Denne skelnen i patientretsstillingsloven er
relevant, når der er tale om behandling af patienter, fordi
den midlertidigt inhabile patient kan have et meget
påtrængende behandlingsbehov, mens den varigt inhabile
patients behandlingsbehov kan være mindre presserende.
Således fremgår det af patientretsstillingslovens
§ 10, at »Hvis en patient, der midlertidigt eller
varigt mangler evnen til at give informeret samtykke (…),
befinder sig i en situation, hvor øjeblikkelig behandling er
påkrævet for patientens overlevelse eller for på
længere sigt at forbedre patientens chance for overlevelse
eller for et væsentligt bedre resultat af behandlingen, kan
en sundhedsperson indlede eller fortsætte en behandling uden
samtykke fra patienten (…), nærmeste
pårørende eller værge.«
Endvidere er der med
patientretsstillingslovens § 10 tale om stillingtagen til
iværksættelse af behandling, der som absolut hovedregel
kun er til gavn for patienten €" ikke for andre involverede
parter.
De hensyn, som gør sig gældende
for patientretsstillingsloven, kan imidlertid ikke uden videre
overføres til komitéloven. I forbindelse med
biomedicinsk forskning har forsøgspersonen aldrig, hvad man
kunne kalde et »øjeblikkeligt forskningsbehov«
på linie med det »øjeblikkelige
behandlingsbehov«, som er statueret i
patientretsstillingslovens § 10.
Endvidere har den forsøgsansvarlige,
sponsor m.fl. ofte større interesse i forskningsprojektet,
end forsøgspersonen har.
Der ses derfor ikke at være en
retssikkerhedsmæssig begrundelse for at sikre de varigt
inhabile forsøgspersoners retsstilling bedre end
retsstillingen for de forsøgspersoner, som potentielt kan
genvinde habiliteten, men som i forsøgssituationen er
inhabile, det vil sige de midlertidigt inhabile.
Da konsekvensen af forsøgspersonens
traume eller sygdom for forsøgspersonens helbred ikke kendes
på forhånd, er det i en lang række tilfælde
vanskeligt i forsøgssituationen at afgrænse på
den ene side de forsøgspersoner, som er varigt inhabile uden
mulighed for bedring, og på den anden side de
forsøgspersoner, der muligvis inden for et kortere eller
længere tidsrum vil kunne genvinde evnen til konstant eller
periodisk at varetage egne interesser og dermed være habile.
Der vil derfor ofte være tale om mere eller mindre
kvalificeret gætværk, når der sondres mellem
varigt og midlertidigt inhabile. Det findes herefter ikke
retssikkerhedsmæssigt forsvarligt at tildele de inhabile
forsøgspersoner en forskellig retsstilling på baggrund
af et skøn over, hvorvidt de måske eller måske
ikke genvinder deres habilitet i en kortere eller længere
periode.
Skulle forsøgspersonen imidlertid
genvinde sin habilitet under deltagelsen i forskningsprojektet,
følger det af § 19 i bekendtgørelse nr. 806
af 12. juli 2004 om information og samtykke ved inddragelse af
forsøgspersoner i biomedicinske forskningsprojekter, at der
skal indhentes fornyet samtykke efter reglerne for indhentelse af
samtykke fra habile forsøgspersoner.
Den foreslåede ændring i nr. 4 af
lovens § 9, stk. 4, 3. pkt., om ophævelsen af
sondringen mellem varigt og midlertidigt inhabile
forsøgspersoner indebærer, at ikke kun
forskningsprojekter vedrørende voksne varigt inhabile
forsøgspersoner, men forskningsprojekter vedrørende
alle voksne inhabile forsøgspersoner, i forbindelse med
godkendelsesproceduren i den videnskabsetiske komité skal
vurderes af en konsulent med kendskab til den
pågældende persongruppe.
Bestemmelsen vurderes at give den voksne
inhabile forsøgsperson øget sikkerhed for ikke at
blive udsat for uforsvarlige risici og ulemper ved deltagelse i de
kliniske forsøg, som iværksættes på
baggrund af det godkendte forskningsprojekt. Samtidig vil
bestemmelsen ikke sinke inddragelsen af forsøgspersonen i
kliniske forsøg, da komitéens vurdering af
forskningsprojektet ligger forud for selve
iværksættelsen af de kliniske forsøg, som
forskningsprojektet omfatter.
Til nr. 5 og 6
Med ændringen i nr. 5 og
6 foreslås indførelsen af en
forsøgsværge, som i særligt akutte
behandlingssituationer kan give stedfortrædende samtykke
på vegne af den inhabile forsøgsperson, når
betingelserne i den foreslåede § 20 a i
komitéloven er opfyldt, jf. nærmere om den akutte
situation i bemærkningerne til nr. 15.
Denne forsøgsværge skal
bestå af en enhed af to læger, som enten er de samme to
læger, der kontaktes for alle forsøgspersoner, der
ønskes inddraget i et klinisk forsøg, eller som
udpeges og kontaktes ad hoc for de enkelte forsøgspersoners
inddragelse. Herved kan forsøgsværgen på kort
tid vurdere forsøgspersonens egnethed til deltagelse i det
pågældende forsøg samt varetage
forsøgspersonens interesser heri.
Til sikring af en retssikkerhedsmæssigt
forsvarlig løsning kræves det, at der ikke er
personsammenfald mellem de to læger, som udgør
forsøgsværgen, og den forsøgsansvarlige, som
ønsker forsøgspersonens deltagelse i et klinisk
forsøg. Forsøgsværgen er to læger, som
skal fungere som tredjemænd, der uafhængigt af den
forsøgsansvarliges interesser varetager
forsøgspersonens interesser. Disse uvildige tredjemænd
må altså hentes blandt nogle for forskningsprojektet
»udenforstående« læger, der ikke tidligere
har deltaget i eller fremover skal deltage i det forskningsprojekt,
som forsøgspersonen ønskes inddraget i. Det
bør endvidere €" hvor det er muligt €"
undgås, at begge de to læger i lægeenheden
befinder sig i et underordnelsesforhold i forhold til den
forsøgsansvarlige.
Det forudsættes herudover, at mindst
én af lægerne i enheden, som udgør
forsøgsværgen, har faglig indsigt på
området, så forsøgsværgen kan varetage
forsøgspersonens interesser ud fra sit kendskab til det
biomedicinske forskningsprojekt og forsøgspersonens
tilstand, herunder om de fordele og risici, som fremgår af
informationsmateriale til det godkendte forsøg.
Alt andet lige findes en sådan
lægeenhed mere velegnet til at varetage den inhabile
forsøgspersons interesser i akutte behandlingssituationer
end en pårørende eller lægmand, valgt af en
kreds af interesserede personer, bl.a. fordi en
pårørende eller lægmand typisk vil blive
tilkaldt med kort varsel, vil være i en tilstand af
følelsesmæssigt chok og i øvrigt sjældent
vil have hverken det fornødne kendskab til
forsøgspersonens holdning til biomedicinske
forskningsprojekter, behandlingsbehov og ønsker eller have
faglig indsigt i de forventelige konsekvenser af deltagelse i det
pågældende forskningsprojekt.
Derimod kan den læge, som kan
forestille sig en dag at blive hastetilkaldt som én af de to
læger, som ad hoc skal udgøre en
forsøgsværge, i god tid inden
iværksættelsen af de kliniske forsøg med
lægemidler i akutte situationer sætte sig ind i
forsøgsprotokollen og informationsmaterialet. Man kunne
forestille sig, at informationsmaterialet til aktuelle
akutforsøg på en afdeling lægges i et
fællesrum eller andre steder, hvor det er tilgængeligt
for alle de relevante vagthavende læger i den periode, hvori
forskningsprojektet pågår.
På samtykkeformularen skal det
fremhæves, at de to læger som forsøgsværge
ved deres samtykke skriver under på, at
forsøgspersonen kan indgå i forskningsprojektet, at
beslutningen herom er truffet af de pågældende
læger som varetagere af forsøgspersonens interesser,
og at lægerne ikke er involveret i det pågældende
forskningsprojekt.
Det skriftlige forsøgssamtykke
behøver ikke at blive underskrevet under overværelse
af den sundhedsperson, som udfører det
pågældende forsøg, men kan bekræftes
mundtligt forud for iværksættelsen, for eksempel
telefonisk. Samtykket kan dog først gives efter
forsøgsværgens konkrete vurdering af oplysninger om
den pågældende forsøgspersons tilstand m.v. Det
er derfor ikke muligt at give et generelt samtykke på
forhånd eller til forsøg med forsøgspersoner
med bestemte typer af akutte traumer etc.
Den foreslåede regel findes at
tilfredsstille både behovet for smidighed ved indhentelsen af
det stedfortrædende samtykke til brug for forskning og
udvikling af ny, værdifuld viden i akutte
behandlingssituationer og behovet for retssikkerhed for
forsøgspersonen, herunder hensynet til
forsøgspersonens sikkerhed og velbefindende, jf. ovenfor
under nr. 2.
Til nr. 7
I dag fremgår det af § 3,
stk. 2, i bekendtgørelse nr. 806 af 12. juli 2004 om
information og samtykke ved inddragelse af forsøgspersoner i
biomedicinske forskningsprojekter, at medicinsk udstyr er omfattet
af komitéloven på linie med lægemidler,
når afprøvningen af det medicinske udstyr indgår
i et biomedicinsk forskningsprojekt.
Denne bestemmelse er fastsat med hjemmel i
komitélovens § 16, stk. 6. Ministeriet
ønsker imidlertid med ændringen i nr. 7
etableret en klar og direkte lovhjemmel.
Vedrørende definitionen af medicinsk
udstyr henvises til § 1, stk. 2, nr. 1, i
bekendtgørelse om medicinsk udstyr, jf. ovenfor under
bemærkningerne til § 1, nr. 3, men med den
foreslåede § 7, stk. 2, bemyndiges indenrigs-
og sundhedsministeren til at udstede regler om hvilket medicinsk
udstyr, der er omfattet af bestemmelsen.
Bemyndigelsen giver ministeren adgang til for
eksempel at afskære afprøvning af visse typer
medicinsk udstyr, som indgår i et biomedicinsk
forskningsprojekt, fra at skulle godkendes af en videnskabsetisk
komité, hvis det gennem komitésystemets praksis
på området skulle vise sig uhensigtsmæssigt eller
overflødigt at underlægge disse en videnskabsetisk
vurdering, for eksempel hvis udstyret bedst afprøves eller
godkendes i andet regi.
Til nr. 8, 9 og 13
Vedrørende ændringerne i nr.
8, 9 og 13 om medicinsk udstyr henvises til
bemærkningerne til nr. 3.
Til nr. 10 og 14
Ændringerne i nr. 10 og
14 giver de regionale komitéer mulighed for at
fravige kravet om en udtalelse fra en konsulent med ekspertise i
pædiatri, når der ikke er tale om et
interventionsforsøg. Det vil sige i situationer, hvor
forskningsprojektet ikke indebærer forsøg med
lægemidler, da alle lægemiddelforsøg er
intervenerende, og hvor der ikke sker gennembrydning af huden,
slimhinder eller andet væv. Forsøget må i
øvrigt ikke være indgribende for den
mindreårige.
Bestemmelsen kan for eksempel finde
anvendelse ved forsøg med podning, hvor der skrabes med en
vatpind i den mindreåriges mundhule, etc.
Til nr. 11
Med ændringen i nr. 11
implementeres art. 2, stk. 1, i Kommissionens direktiv
2005/28/EF af 8. april 2005 om principper og detaljerede
retningslinjer for god klinisk praksis i forbindelse med
testpræparater til human brug og om krav i forbindelse med
tilladelse til fremstilling og import af sådanne
præparater. Der henvises til bemærkningerne til nr.
2.
Til nr. 15
GCP-direktivet stiller generelt krav om
indhentelse af samtykke fra forsøgspersoner eller fra disses
legale stedfortrædere forud for
forsøgspersonens inddragelse i
lægemiddelforsøg. GCP-direktivet omtaler ikke
muligheden for forsøg med lægemidler med
efterfølgende indhentelse af samtykke i
akutte situationer, hvor der ikke er tid til at indhente et
samtykke før forsøget, f.eks. ved hjertestop,
blodpropper i hjernen og svær tilskadekomst, hvorfor
lægemiddelforsøg med efterfølgende samtykke
ikke kan tillades.
Særreglen i komitélovens
§ 20 om forsøg i akutte situationer med
efterfølgende indhentelse af samtykke kan derfor ikke finde
anvendelse på lægemiddelforsøg, jf. stk. 3,
men kun på forsøg uden anvendelse af lægemidler,
da disse forsøg falder uden for direktivets
anvendelsesområde.
Lægemiddelforsøg på voksne
inhabile forsøgspersoner udføres i dag i stedet i
overensstemmelse med de almindelige krav til stedfortrædende
samtykke i komitélovens § 17, stk. 2. Denne
bestemmelse kræver forudgående indhentelse af
stedfortrædende samtykke fra værgen, eller fra
nærmeste pårørende og den praktiserende
læge, alternativt embedslægen.
Lægemiddelforsøg på
mindreårige forsøgspersoner udføres i dag i
overensstemmelse med reglerne i komitélovens § 17,
stk. 1. Denne bestemmelse kræver forudgående
samtykke fra forældremyndighedens indehaver, hvilket i
praksis fortolkes som samtykke fra begge forældre, hvis
forældremyndigheden er delt.
Behovet for hurtig iværksættelse
af kliniske forsøg med lægemidler i akutte situationer
medfører imidlertid, at det i disse situationer er
uhensigtsmæssigt, at det stedfortrædende samtykke
forudsætter opsporing af den voksne inhabiles værge,
én eller begge forældremyndighedsindehavere eller
nærmeste pårørende og praktiserende læge
samt herefter venten på afgivelsen af disses informerede
samtykke. Denne procedure kan tage ganske lang tid, især hvor
forsøgspersonen bringes til et sygehus om aftenen eller i
weekenden. Samtidig er det tvivlsomt, om den praktiserende
læge har en bedre indsigt i de mulige konsekvenser af et
klinisk forsøg med lægemidler, når
forsøgspersonen er alvorligt syg og inhabil, end den
læge, som er ansvarlig for behandlingen af
forsøgspersonen på den specialafdeling, som
forsøgspersonen er bragt til på sygehus, klinik
m.v.
På denne baggrund foreslås en
forenklet adgang til indhentelse af stedfortrædende samtykke
i akutte situationer.
Der sigtes med »akutte
situationer« ligesom med komitélovens gældende
§ 20 mod samme type situationer som i Artikel 19 i
Europarådets tillægsprotokol til bioetikkonventionen om
biomedicinsk forskning, hvor der åbnes mulighed for, at der
kan udføres forsøg på personer i akutte
situationer uden, at der forinden indhentes samtykke, jf.
også Helsinkideklarationens artikel 26.
Danmark har underskrevet
Helsinkideklarationen, men har ikke ratificeret Europarådets
tillægsprotokol til bioetikkonventionen, hvorfor protokollen
ikke er bindende for Danmark. Med lovforslaget foreslås det
dog ikke desto mindre, at kravene i tillægsprotokollen, hvor
de ikke allerede følger af komitéloven, indskrives
for at give forsøgsperson den bedst mulige
retsbeskyttelse.
På denne baggrund foreslås det,
at kliniske forsøg med lægemidler på inhabile
forsøgspersoner i akutte situationer €" ligesom i de
normale forskningssituationer €" kun må
iværksættes, hvor forskningsprojektet, hvori de
kliniske forsøg indgår, på forhånd er
godkendt af en videnskabsetisk komité.
Herudover gælder det særlige krav
til forskning i akutte situationer, at de kliniske forsøg
med lægemidler kun må iværksættes, hvis
forsøgspersonens fysiske eller mentale tilstand, som
gør det umuligt at opnå informeret samtykke og et
almindeligt stedfortrædende samtykke, samtidig er en
nødvendig forudsætning for forskningsprojektets
udførelse, og at forsøget på længere sigt
potentielt kan forbedre personens helbred. Det er således
forsøgspersonens fysiske eller mentale tilstand samt
forsøgets uopsættelighed, som er afgørende for,
om der er tale om en akut behandlingssituation, hvorimod
vanskeligheder med at få kontakt til nærmeste
pårørende, den praktiserende læge,
forældremyndighedens indehaver eller værgen ikke
berettiger til at anvende reglerne i den foreslåede
§ 20 a i stedet for reglerne om det almindelige
stedfortrædende samtykke.
De specifikke grunde til at inddrage
forsøgspersoner med en helbredstilstand, som gør dem
ude af stand til at give informeret samtykke, skal anføres i
forsøgsprotokollen til overvejelse og godkendelse af
bedømmelseskomitéen.
Regler om risikoafvejning ved inddragelse af
inhabile forsøgspersoner i biomedicinske forskningsprojekter
fremgår allerede af komitélovens § 13 og af
lovforslagets § 1, nr. 2, hvorfor der ikke er indsat
yderligere regler herom i bestemmelsen.
Bestemmelsen retter sig primært mod
gruppen af forsøgspersoner, som pludseligt har mistet deres
habilitet, typisk på grund af bevidstløshed, for
eksempel forårsaget af hjertestop, hjerneblødning,
blodprop, blodforgiftning, pludselig hjerneskade eller andre
svære kvæstelser opstået spontant eller som
følge af pludselige traumer som trafikulykker, fald eller
lignende.
Vedrørende forsøgsværgens
stedfortrædende samtykke henvises til bemærkningerne
til nr. 5 og 6.
Bestemmelsens stk. 2 stiller
krav om, at den forsøgsansvarlige €" så snart det
er muligt €" forsøger at indhente et
efterfølgende samtykke eller stedfortrædende samtykke.
Det efterfølgende eller stedfortrædende samtykke skal
sikre, at informationen om projektet bliver givet til
forsøgspersonen eller dennes værge,
forældremyndighedsindehaver eller nærmeste
pårørende og praktiserende læge €"
alternativt embedslægen.
Til nr. 16 og 17
Ændringerne i nr. 16 og
17 er af ren lovteknisk karakter, idet det foreslås
at flytte § 23, nr. 3 til § 22, stk. 5,
fordi § 23 i henhold til bestemmelsens overskrift
udelukkende vedrører ændringer i godkendte
biomedicinske forskningsprojekter, det vil sige de såkaldte
ændringsprotokoller.
Imidlertid omhandler § 23, nr. 3,
både projekter, som ikke tidligere er ændret, og
ændrede projekter, idet afslutning eller afbrydelse af begge
typer projekter skal indberettes til komitésystemet. Med den
nuværende placering af bestemmelsen kan denne læses som
om, underretningsfristerne alene gælder for
ændringsprotokoller, hvilket ikke er i overensstemmelse med
lovteksten. Bestemmelsen dækker alle afsluttede eller
afbrudte projekter.
Det foreslås på denne baggrund,
at bestemmelsen flyttes til § 22, stk. 5, idet
§ 22 vedrører »Biomedicinske
forskningsprojekters gennemførelse og kontrol«.
Endvidere er der i bestemmelsen to steder
indsat ordet »senest« for at klargøre, at der er
tale om tidsfrister, som den forsøgsansvarlige skal holde
sig inden for, og at underretning på en hvilken som helst
dato inden fristens udløb er acceptabel. Som bestemmelsen er
affattet i dag, kan den forsøgsansvarlige fejlagtigt
forledes til at tro, at underretning skal ske på præcis
henholdsvis den 90. og den 15. dag efter forsøgets
afslutning eller afbrydelse. Med ændringen gøres det
klart, at der er tale om en løbende frist.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2006, og at den finder anvendelse på alle
biomedicinske forskningsprojekter, som fra denne dato anmeldes til
en videnskabsetisk komité.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov nr. 402 af 28. maj 2003 om et
videnskabsetisk komitésystem og behandling af
biomedicinske forskningsprojekter, som ændret ved
§ 13 i lov nr. 440 af 9. juni 2004 og § 12 i
lov nr. 545 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/20/EF af 4. april 2001 om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
anvendelse af god klinisk praksis ved gennemførelse af
kliniske forsøg med lægemidler til human brug,
(EF-Tidende 2001 nr. L 121, s. 0034-0044). | | 1. Som fodnote til
lovens titel indsættes efter »(EF-Tidende 2001 nr. L
121, s. 0034-0044)«: », og en bestemmelse, der
gennemfører dele af Europaparlamentets og Kommissionens
direktiv 2005/28/EF af 8. april 2005 (EU-Tidende, nr. L 091 af
09/04/2005, s. 0013-0019)«. |
| | |
§ 1. - - - | | |
Stk. 3. Det videnskabsetiske
komitésystems opgave er at sikre, at biomedicinske
forskningsprojekter gennemføres videnskabsetisk forsvarligt,
og at forsøgspersoner, der deltager i et biomedicinsk
forskningsprojekt, beskyttes med hensyn til rettigheder, sikkerhed
og velfærd, samtidig med at der skabes mulighed for udvikling
af ny, værdifuld viden. | | 2. I § 1,
stk. 3, ændres », og at
forsøgspersoner, der deltager i et biomedicinsk
forskningsprojekt, beskyttes med hensyn til rettigheder, sikkerhed
og velfærd, samtidig med at der skabes mulighed for udvikling
af ny, værdifuld viden.« til: ». I forhold til at
skabe mulighed for udvikling af ny, værdifuld viden går
hensynet til forsøgspersonens rettigheder, sikkerhed og
velbefindende forud for videnskabelige og samfundsmæssige
interesser.« |
| | |
§ 7. I denne
lov forstås ved: | | |
1) Biomedicinske forskningsprojekter: et projekt,
der indebærer forsøg på levendefødte
menneskelige individer, menneskelige kønsceller, der agtes
anvendt til befrugtning, menneskelige befrugtede æg,
fosteranlæg og fostre, væv, celler og arvebestanddele
fra mennesker, fostre og lignende samt afdøde. Endvidere
omfattes forsøg, der har til formål at afdække
eller efterprøve de kliniske, farmakologiske eller andre
farmakodynamiske virkninger, at identificere bivirkninger eller at
undersøge farmakokinetik (optagelse, fordeling, nedbrydning
eller udskillelse) med det formål at få viden om
lægemidlers sikkerhed eller virkning. | | 3. I § 7, nr.
1, indsættes som 3. pkt.: »Endelig omfattes
afprøvning af medicinsk udstyr, som indgår i et
biomedicinsk forskningsprojekt, jf. dog stk. 2.« |
| | |
§ 7. - - - | | |
7) Voksen varigt inhabil: en person, som er
omfattet af definitionen i værgemålslovens
§ 5, hvor der ikke er iværksat
værgemål. | | 4. I § 7, nr.
7, § 9, stk. 4, 3. pkt., overskriften til
§ 17, § 17, stk. 2, 2. pkt., og
§ 17, stk. 5, udgår »varigt«. |
| | |
§ 9. - - - | | |
Stk. 4. Komiteerne skal gøre
brug af konsulentbistand i de tilfælde, hvor de ikke selv
råder over fornøden faglig ekspertise til at
bedømme forelagte projekter. Ved behandling af en
ansøgning om forsøg på mindreårige skal
komiteen indhente konsulentbistand fra en ekspert i pædiatri.
Ved behandling af en ansøgning om forsøg på
personer omfattet af værgemålslovens § 5
vedrørende personlige forhold og voksne varigt inhabile skal
komiteen indhente konsulentbistand fra en ekspert, der har kendskab
til den pågældende persongruppe. | | |
| | |
Biomedicinske forskningsprojekter, der
berører mindreårige, personer under personligt
værgemål og voksne varigt inhabile | | |
§ 17. - - - | | |
Stk. 2. Komiteen kan kun meddele
tilladelse til at indlede og fortsætte et biomedicinsk
forskningsprojekt, der berører personer under
værgemål, der omfatter personlige forhold, herunder
beføjelse til at meddele samtykke til deltagelse i
biomedicinske forskningsprojekter, jf. værgemålslovens
§ 5, hvis der er indhentet stedfortrædende samtykke
fra værgen. Komiteen kan kun meddele tilladelse til at
indlede og fortsætte et biomedicinsk forskningsprojekt, der
berører voksne varigt inhabile, hvis der er indhentet
stedfortrædende samtykke fra den nærmeste
pårørende og den praktiserende læge alternativt
embedslægen. Det stedfortrædende samtykke skal
være udtryk for forsøgspersonens interesse. Komiteen
kan kun meddele tilladelse, hvis forsøgspersonen vil modtage
information, der er afpasset personens forståelsesevne. | | |
Stk. 3. - - - Stk. 4. - - - | | |
Stk. 5. Komiteen kan kun meddele
tilladelse, hvis der indhentes stedfortrædende samtykke,
når den mindreåriges, forsøgspersonen under
værgemåls eller den voksne varigt inhabiles væv i
forbindelse med et konkret forskningsprojekt udtages med henblik
på opbevaring i en forskningsbiobank. Stk. 6. - - - | | |
| | |
§ 7. - - - | | 5. Efter
§ 7, nr. 7, indsættes: |
7) Voksen varigt inhabil: en person, som er
omfattet af definitionen i værgemålslovens
§ 5, hvor der ikke er iværksat
værgemål. | | »8) Forsøgsværge: en enhed
bestående af to læger, der i akutte situationer, jf.
§ 20 a, kan give stedfortrædende samtykke på
den inhabile forsøgspersons vegne.
Forsøgsværgen skal varetage forsøgspersonens
interesser og være uafhængig af den
forsøgsansvarliges interesser og af interesser i
forskningsprojektet i øvrigt.« |
| | Nr. 8-10 bliver herefter til nr. 9-11. |
| | |
§ 7. - - - | | |
9) Stedfortrædende samtykke: en beslutning,
der er skriftlig, dateret og underskrevet eller elektronisk sammen
med brug af elektronisk signatur, jf. lov om elektroniske
signaturer, om at deltage i et biomedicinsk forskningsprojekt, der
efter fyldestgørende information om projektets art,
betydning, rækkevidde og risici og modtagelse af passende
dokumentation er indhentet fra nærmeste
pårørende og den praktiserende læge alternativt
embedslægen eller forældremyndighedens indehaver eller
værgen. | | 6. I § 7,
nr. 9, som bliver nr. 10, ændres »nærmeste
pårørende og den praktiserende læge alternativt
embedslægen eller forældremyndighedens indehaver eller
værgen« til: »værgen,
forældremyndighedens indehaver eller
forsøgsværgen eller fra nærmeste
pårørende og den praktiserende læge €"
alternativt embedslægen«. |
10) - - - | | |
| | |
§ 7. I denne
lov forstås ved: | | 7. I
§ 7 indsættes som stk. 2
: |
1) Biomedicinske forskningsprojekter: et projekt,
der indebærer forsøg på levendefødte
menneskelige individer, menneskelige kønsceller, der agtes
anvendt til befrugtning, menneskelige befrugtede æg,
fosteranlæg og fostre, væv, celler og arvebestanddele
fra mennesker, fostre og lignende samt afdøde. Endvidere
omfattes forsøg, der har til formål at afdække
eller efterprøve de kliniske, farmakologiske eller andre
farmakodynamiske virkninger, at identificere bivirkninger eller at
undersøge farmakokinetik (optagelse, fordeling, nedbrydning
eller udskillelse) med det formål at få viden om
lægemidlers sikkerhed eller virkning. | | » Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler til afgrænsning
af hvilket medicinsk udstyr, der omfattes af stk. 1, nr. 1, 3.
pkt.« |
2) Multicenterforsøg: et forsøg,
der gennemføres efter en og samme forsøgsprotokol,
men på forskellige steder, med en forsøgsansvarlig som
koordinator eller med forskellige forsøgsansvarlige.
Forsøgsstederne kan være beliggende i en enkelt
medlemsstat, i flere medlemsstater eller i medlemsstater og
tredjelande. | | |
3) Sponsor: en fysisk eller juridisk person, der
påtager sig ansvaret for igangsætning, ledelse eller
finansiering af et biomedicinsk forskningsprojekt. | | |
4) Den forsøgsansvarlige: en person, der
udøver et erhverv, der er anerkendt til udførelse af
forskning, f.eks. via en ansættelse som forsker eller
ph.d.-studerende eller på anden vis ved beskæftigelse
med konkret forskningsarbejde, og som er ansvarlig for den
praktiske gennemførelse af forsøget på et
bestemt forsøgssted. | | |
5) Forsøgsprotokol: et dokument, som
beskriver målsætning, udformning, metodologi,
tilrettelæggelse, statistiske overvejelser, videnskabsetiske
overvejelser, økonomiske forhold, publikationsmæssige
forhold og information af deltagere i forbindelse med et
biomedicinsk forskningsprojekt og omfatter
forsøgsprotokollen, efterfølgende versioner af
protokollen, protokolændringer, lægmandsprotokol,
skriftlige informationer til deltagere samt materiale til hvervning
af deltagere. | | |
6) Forsøgsperson: en person, der deltager
i et biomedicinsk forskningsprojekt, uanset om vedkommende er
modtager af testpræparater eller deltager i en
kontrolgruppe. | | |
7) Voksen varigt inhabil: en person, som er
omfattet af definitionen i værgemålslovens
§ 5, hvor der ikke er iværksat
værgemål. | | |
8) Informeret samtykke: en beslutning, der er
skriftlig, dateret og underskrevet eller elektronisk sammen med
brug af elektronisk signatur, jf. lov om elektroniske signaturer,
om at deltage i et biomedicinsk forskningsprojekt, der efter
fyldestgørende information om projektets art, betydning,
rækkevidde og risici og modtagelse af passende dokumentation
er truffet af egen fri vilje af en person, der er i stand til at
give sit samtykke. | | |
9) Stedfortrædende samtykke: en beslutning,
der er skriftlig, dateret og underskrevet eller elektronisk sammen
med brug af elektronisk signatur, jf. lov om elektroniske
signaturer, om at deltage i et biomedicinsk forskningsprojekt, der
efter fyldestgørende information om projektets art,
betydning, rækkevidde og risici og modtagelse af passende
dokumentation er indhentet fra nærmeste
pårørende og den praktiserende læge alternativt
embedslægen eller forældremyndighedens indehaver eller
værgen. | | |
10) Forskningsbiobank: en struktureret samling af
menneskeligt biologisk materiale, der opbevares med henblik
på biomedicinsk forskning, der er tilgængelig efter
bestemte kriterier, og hvor oplysninger, der er bundet i det
biologiske materiale, kan henføres til enkeltpersoner. | | |
| | |
§ 9. Projekter,
der er anmeldelsespligtige efter § 8, må ikke
iværksættes, før der er foretaget en
videnskabsetisk bedømmelse heraf og givet tilladelse af den
regionale komité til iværksættelsen. Ved
kliniske forsøg med lægemidler forudsætter
forsøget også tilladelse efter lov om
lægemidler. Stk. 2. - - - Stk. 3. - - - | | 8. I § 9,
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»forsøg med lægemidler«: »eller
afprøvning af medicinsk udstyr«. 9. I § 9,
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »lov om
lægemidler«: »henholdsvis lov om medicinsk
udstyr«. |
Stk. 4. Komiteerne skal gøre
brug af konsulentbistand i de tilfælde, hvor de ikke selv
råder over fornøden faglig ekspertise til at
bedømme forelagte projekter. Ved behandling af en
ansøgning om forsøg på mindreårige skal
komiteen indhente konsulentbistand fra en ekspert i pædiatri.
Ved behandling af en ansøgning om forsøg på
personer omfattet af værgemålslovens § 5
vedrørende personlige forhold og voksne varigt inhabile skal
komiteen indhente konsulentbistand fra en ekspert, der har kendskab
til den pågældende persongruppe. | | |
| | 10. I
§ 9 indsættes som stk. 5
: |
| | » Stk. 5. Stk. 4
gælder ikke for ikke-interventionsforsøg, der
berører mindreårige.« |
| | |
§ 12. - - - | | |
Stk. 2. Ved behandling af en
ansøgning om godkendelse af et biomedicinsk
forskningsprojekt skal komiteen foretage en afvejning af de
forudselige risici og ulemper i forhold til gevinsten for den
enkelte forsøgsperson og for andre nuværende og
fremtidige patienter, herunder at smerter, gener, frygt og anden
forudselig risiko minimeres i forhold til forsøgspersonens
sygdom og udviklingsstadium. Denne afvejning skal foretages under
hensyntagen til, om forsøgspersonen selv er i stand til at
afgive et informeret samtykke, eller om samtykke skal indhentes fra
nærmeste pårørende og den praktiserende
læge alternativt embedslægen eller
forældremyndighedens indehaver eller en værge efter
værgemål, der omfatter personlige forhold, herunder
beføjelse til at meddele samtykke til deltagelse i et
biomedicinsk forskningsprojekt, jf. værgemålslovens
§ 5. Stk. 3. - - - | | 11. I
§ 12, stk. 2, 1. pkt., indsættes
efter »udviklingsstadium«: », jf. § 1,
stk. 3«. 12. I 12,
stk. 2, 2. pkt., ændres »alternativt
embedslægen« til: »€" alternativt
embedslægen €" eller fra
forsøgsværgen«. |
| | |
§ 15. Ved
behandling af en ansøgning om godkendelse af et biomedicinsk
forskningsprojekt, som omhandler klinisk forsøg med
lægemidler, der er omfattet af lov om lægemidler, skal
komiteerne i bedømmelsen ud over de i
§§ 12-14 nævnte forhold påse, | | 13. I
§ 15, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »lov om lægemidler,«: »eller
afprøvning af medicinsk udstyr, der er omfattet af lov om
medicinsk udstyr, jf. dog § 7, stk. 2,«. |
1) at Lægemiddelstyrelsen er inddraget i
godkendelsen af projektet, jf. § 9, stk.1, | | |
2) at der er en erstatning eller
godtgørelsesordning, hvis forsøgspersonen lider skade
eller dør som følge af projektet, og at der er tegnet
forsikringer eller foreligger en godtgørelsesordning til
dækning af den forsøgsansvarlige og sponsors
ansvar, | | |
3) størrelsen af og de nærmere
regler for udbetaling af eventuelt honorar eller eventuel
kompensation til den forsøgsansvarlige og
forsøgspersoner og indholdet af de relevante klausuler i
enhver påtænkt kontrakt mellem sponsoren og
forsøgsstedet, og | | |
4) at den forsøgsansvarlige er
kvalificeret til at træffe behandlingsmæssige
beslutninger og har en behørig sundhedsvidenskabelig
uddannelse som læge eller, hvor det er relevant,
tandlæge og klinisk erfaring. | | |
Stk. 2. - - - | | |
| | |
§ 17. - - - | | 14. I
§ 17 indsættes efter stk. 5 som nyt
stykke: |
Stk. 2. - - - Stk. 3. - - - Stk. 4. - - - | | » Stk. 6. Stk. 4
gælder ikke for ikke-interventionsforsøg, der
berører mindreårige.« Stk. 6 bliver herefter stk. 7. |
Stk. 5. Komiteen kan kun meddele
tilladelse, hvis der indhentes stedfortrædende samtykke,
når den mindreåriges, forsøgspersonen under
værgemåls eller den voksne varigt inhabiles væv i
forbindelse med et konkret forskningsprojekt udtages med henblik
på opbevaring i en forskningsbiobank. | | |
Stk. 6. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan fastsætte nærmere regler om
de forhold, der er nævnt i stk. 1-5. | | |
| | |
§ 20. Hvis
karakteren af projektet betyder, at det kun kan gennemføres
i akutte situationer, hvor forsøgspersonen ikke er i stand
til at afgive et informeret samtykke og det ikke er muligt at
indhente et stedfortrædende samtykke, kan projektet
gennemføres, hvis det på længere sigt kan
forbedre personens helbred. Stk. 2. Den forsøgsansvarlige
skal snarest muligt efterfølgende søge indhentet
informeret samtykke eller stedfortrædende samtykke. Stk. 3. Stk. 1 og 2 gælder
dog ikke ved kliniske forsøg med lægemidler. | | 15. Efter § 20
indsættes: »§ 20 a.
Hvis et biomedicinsk forskningsprojekt indebærer kliniske
forsøg med lægemidler, og hvis karakteren af
forsøget betyder, at det kun kan gennemføres i akutte
situationer, hvor forsøgspersonen ikke er i stand til at
afgive et informeret samtykke, og det ikke er muligt at indhente et
stedfortrædende samtykke fra værgen,
forældremyndighedens indehaver eller fra nærmeste
pårørende og den praktiserende læge €"
alternativt embedslægen €" kan projektet
gennemføres, hvis der er indhentet stedfortrædende
samtykke fra forsøgsværgen. |
| | Stk. 2. Den forsøgsansvarlige
skal snarest muligt efterfølgende søge indhentet
informeret samtykke eller stedfortrædende samtykke fra
værgen, forældremyndighedens indehaver eller fra
nærmeste pårørende og den praktiserende
læge €" alternativt embedslægen.« |
| | |
§ 22. - - - Stk. 2. - - - Stk. 3. - - - Stk. 4. Sponsor eller den
forsøgsansvarlige skal en gang årligt i hele
forsøgsperioden indsende en liste til komiteen over alle
alvorlige bivirkninger og alvorlige hændelser, som er
indtruffet i perioden, samt give oplysning om
forsøgspersonernes sikkerhed. Stk. 5. Stk. 1 og 3 gælder
ikke for kliniske forsøg med lægemidler. | | 16. I
§ 22 indsættes efter stk. 4 som nyt
stykke: » Stk. 5. Senest 90 dage
efter afslutningen af et biomedicinsk forskningsprojekt underretter
den forsøgsansvarlige komitéen om, at projektet er
afsluttet. Når et projekt afbrydes tidligere end planlagt, er
fristen for underretning senest 15 dage fra det tidspunkt, hvor
beslutningen om at afbryde projektet blev truffet. Afbrydelsen skal
begrundes.« Stk. 5 bliver herefter stk. 6. |
| | |
§ 23. - - - 1) - - - 2) - - - | | 17. § 23, nr. 3 ,
ophæves. |
3) 90 dage efter afslutningen af et biomedicinsk
forskningsprojekt underretter den forsøgsansvarlige komiteen
om, at projektet er afsluttet. Når et projekt afbrydes
tidligere end planlagt, er fristen for underretning 15 dage fra det
tidspunkt, hvor beslutningen om at afbryde projektet blev truffet.
Afbrydelsen skal begrundes. | | |