L 86 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningen
vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol samt fratagelse af
mulighed for udgang ved udeblivelse fra afsoning).
Fremsat den 30. november 2005 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af
straf m.v.
(Udvidelse af ordningen vedrørende
fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol samt fratagelse af mulighed for udgang
ved udeblivelse fra afsoning)
§ 1
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 207 af 18. marts 2005, som
ændret ved lov nr. 367 af 24. maj 2005 og § 14 i
lov nr. 430 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1.§ 50, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Det kan i forbindelse med sådanne
regler bestemmes, at tilladelse til udgang først kan gives
efter ophold i et bestemt tidsrum i institutionen og efter
udståelse af en bestemt del af straffen samt at tilladelse
til udgang ikke kan gives i et tidsrum af 3 måneder fra
indsættelsen, hvis den indsatte er udeblevet efter tilsigelse
til afsoning.«
2. § 78 a, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes:
» § 78 a.
Justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, kan efter
ansøgning fra personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 3 måneder, meddele tilladelse
til, at straffen udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol efter reglerne i lovens
§§ 78 b- 78 f, såfremt
1) den pågældende person på
gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år, eller
2) straffen er idømt for
overtrædelse af færdselsloven.
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1,
nr. 2, kan desuden meddeles personer, der før, samtidig med
eller efter en dom for overtrædelse af færdselsloven
tillige er idømt straf for overtrædelse af anden
lovgivning, hvis den eller de skete overtrædelser af anden
lovgivning ikke har været af væsentlig betydning for
den samlede fængselsstrafs længde, og længden af
den samlede fængselsstraf ikke overstiger 3
måneder.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 2
Stk. 1. Lovens
§ 1, nr. 1, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Lovens § 1, nr. 2,
træder i kraft den 1. april 2006 og finder anvendelse
på personer, der idømmes fængselsstraf efter den
1. april 2006.
§ 3
Stk. 1. Loven gælder
ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Loven kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning
................................................................................................... | 2 |
| | |
2. | Udvidelse af ordningen
vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol
...................................................... | 3 |
| 2.1. | Gældende ret
........................................................................................ | 3 |
| | 2.1.1. | Fuldbyrdelse af straf i
kriminalforsorgens institutioner m.v. .......... | 3 |
| | 2.1.2. | Fuldbyrdelse af straf på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol
...................................................................................... | 3 |
| 2.2. | Justitsministeriets overvejelser
............................................................... | 6 |
| | 2.2.1. | Udvidelse af ordningen til at omfatte
alle unge lovovertrædere ..... | 6 |
| | 2.2.2. | Udvidelse af ordningen til at omfatte
personer, der ud over overtrædelser af færdselsloven
også har begået andre lovovertrædelser
........................................................................................... | 9 |
| | |
3. | Fratagelse af mulighed for udgang
ved udeblivelse fra afsoning ............... | 9 |
| 3.1. | Gældende ret
........................................................................................ | 9 |
| | 3.1.1. | Indkaldelse til fuldbyrdelse af
fængselsstraf og reaktioner ved udeblivelse fra afsoning
............................................................. | 9 |
| | 3.1.2. | Tilladelse til udgang
................................................................... | 10 |
| | 3.1.3. | Reaktioner ved udgangsmisbrug
................................................. | 11 |
| 3.2. | Justitsministeriets overvejelser
............................................................... | 12 |
| | |
4. | Lovforslagets økonomiske
og administrative konsekvenser ................... | 13 |
| | |
5. | Hørte myndigheder
m.v.
............................................................................. | 14 |
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er for det
første at udvide anvendelsesområdet for ordningen
vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol €" den
såkaldte fodlænkeordning. Efter denne ordning kan
personer, der idømmes fængselsstraf i indtil 3
måneder for overtrædelse af færdselsloven, efter
ansøgning udstå fængselsstraffen på
bopælen med »elektronisk fodlænke«, hvis
den pågældende opfylder en række nærmere
angivne betingelser. Det foreslås at udvide denne ordning
således, at den omfatter personer, der ud over
færdselslovovertrædelsen også er idømt
straf for overtrædelse af anden lovgivning, hvis
færdselslovovertrædelsen har haft den
væsentligste betydning for længden af den samlede
idømte straf. Samtidig foreslås en mere generel
udvidelse af ordningen således, at den omfatter alle
personer, der idømmes fængselsstraf i indtil 3
måneder, og som på gerningstidspunktet ikke var fyldt
25 år.
Det er således et hovedpunkt i
forslaget, at personer, som på gerningstidspunktet ikke var
fyldt 25 år, vil få mulighed for at udstå
fængselsstraf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol under de betingelser og vilkår,
der følger af straffuldbyrdelseslovens §§ 78
b- 78 f (som ikke ændres). Forslaget er et led i regeringens
samlede indsats mod ungdomskriminalitet og har det forebyggende
sigte at åbne mulighed for, at unge, som skønnes
egnede til at afsone på bopælen, kan passe deres job
eller uddannelse fuldt ud, mens de afsoner den idømte
straf.
Formålet med lovforslaget er for det
andet at skærpe reglerne om udgang fra fængslet med
henblik på at gribe ind over for fængselsdømte,
der udebliver efter at være blevet tilsagt til afsoning. Der
foreslås indsat en hjemmel i straffuldbyrdelsesloven til, at
justitsministeren kan fastsætte regler om, at udeblivelse
efter tilsigelse til afsoning kan medføre, at der ikke gives
tilladelse til udgang i et tidsrum af 3 måneder fra
indsættelsen.
2. Udvidelse af ordningen
vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol
2.1. Gældende ret
2.1.1. Fuldbyrdelse af
fængselsstraf i kriminalforsorgens institutioner m.v.
Reglerne om fuldbyrdelse af
fængselsstraf, bødestraffe, betingede domme,
samfundstjeneste og forvaring findes i straffuldbyrdelsesloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 207 af 18. marts 2005, som
ændret ved lov nr. 367 af 24. maj 2005 og § 14 i
lov nr. 430 af 6. juni 2005. Straffuldbyrdelsesloven indeholder i
afsnit II bestemmelser, der særligt tager sigte på
fuldbyrdelse af fængselsstraf.
2.1.1.1. En person under 18 år
skal som udgangspunkt afsone fængselsstraf i en institution
m.v. uden for fængsel eller arresthus, medmindre
afgørende hensyn til retshåndhævelsen taler imod
dette, jf. straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2.
Sådanne hensyn kan foreligge på grund af
kriminalitetens art, den dømtes farlighed, erfaringer med
voldelig adfærd, undvigelser eller lignende fra tidligere
ophold i institution m.v.
Det er alderen på
anbringelsestidspunktet, der er afgørende for, om den
dømte falder ind under bestemmelsen i
straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2. Selv om den
dømte er over 18 år, vil ung alder dog efter
omstændighederne kunne begrunde anbringelse i en institution
m.v. uden for fængsel eller arresthus i medfør af
lovens § 78, stk. 1, nr. 2, jf. nedenfor under pkt.
2.1.1.2.
Skal en person under 18 år anbringes i
åbent fængsel, sker valg af afsoningsinstitution efter
reglerne i straffuldbyrdelseslovens § 23, men
således at det som udgangspunkt tillægges særlig
vægt, at anbringelsen sker i nærheden af den
dømtes hjemsted, jf. § 6 i bekendtgørelse
nr. 390 af 17. maj 2001 om behandlingen af 15-17-årige, der
anbringes i kriminalforsorgens institutioner. Placering sker efter
en konkret vurdering på en afdeling, hvor fællesskab
med de øvrige indsatte er i overensstemmelse med den
pågældendes tarv, og hvor hensynet til at beskytte den
unge mod uheldig påvirkning bedst tilgodeses, jf.
bekendtgørelsens § 10.
Anbringelse af en person under 18 år i
lukket institution sker i Statsfængslet i Ringe, Anstalten
ved Herstedvester eller i arresthus (Københavns
Fængsler), jf. bekendtgørelsens § 7.
Efter bekendtgørelsens § 13
skal en institution, der modtager en domfældt under 18
år, snarest muligt med udgangspunkt i den unges motivation og
samlede forudsætninger søge at etablere et
særligt behandlingsprogram, f.eks. i form af undervisnings-
eller aktiveringstilbud for den pågældende.
Afgørelse om afsoningsinstitution for
dømte under 18 år træffes af Justitsministeriet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, jf. § 4, stk. 1,
i bekendtgørelse nr. 504 af 17. juni 2005 om
iværksættelse af fængselsstraf, forvaring og
forvandlingsstraf for bøde i fængsel eller arresthus
(iværksættelsesbekendtgørelsen).
2.1.1.2. Personer over 18 år
afsoner som altovervejende hovedregel fængselsstraf i
fængsel eller arresthus, jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 20, stk. 1. Fængselsstraf kan dog i
særlige tilfælde fuldbyrdes i kriminalforsorgens
pensioner og i institutioner m.v. uden for kriminalforsorgen,
f.eks. hvis den dømte har behov for særlig behandling
eller pleje m.v., jf. lovens § 78.
Afgørelse om afsoningsinstitution
træffes som udgangspunkt af Justitsministeriet, Direktoratet
for Kriminalforsorgen, jf.
iværksættelsesbekendtgørelsens § 4, stk.
1.
2.1.1.3. Dømte indkaldes med
et varsel på normalt 1 måned til at møde i en
bestemt afsoningsinstitution. Bl.a. i tilfælde, hvor den
pågældende er dømt efter straffelovens
§ 119 (vold mod tjenestemand i funktion), § 123
(vidnetrusler), § 216 (voldtægt) eller
§§ 244-246 (vold), udgør varslet dog kun 10
dage. Den dømte vejledes i indkaldelsen bl.a. om muligheden
for at ansøge om udsættelse og benådning,
herunder om reglerne om opsættende virkning af en sådan
ansøgning.
2.1.2. Fuldbyrdelse af straf på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol
Ved lov nr. 367 af 24. maj 2005 om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Fuldbyrdelse af
straf på bopælen under intensiv overvågning og
kontrol samt begrænset fællesskab for »negativt
stærke« indsatte m.v.) blev der pr. 1. juli 2005
indført en ny afsoningsform, hvorefter personer idømt
fængselsstraf i indtil 3 måneder for overtrædelse
af færdselsloven kan meddeles tilladelse til, at straffen
udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol efter reglerne i
straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a.
2.1.2.1. Efter
straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 1, kan
justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, efter
ansøgning fra personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 3 måneder for overtrædelse
af færdselsloven, meddele tilladelse til, at straffen
udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol.
Begrænsningen i ordningens
anvendelsesområde til kun at angå personer, der er
idømt fængselsstraf for overtrædelse af
færdselsloven, indebærer, at f.eks. en person, der
under samme straffesag er dømt for at have overtrådt
både færdselsloven og anden lovgivning (straffeloven
eller særlovgivningen), ikke kan udstå den
idømte fællesstraf på bopælen. Det samme
er tilfældet, hvis den dømte enten før eller
efter en dom for overtrædelse af færdselsloven er
idømt fængselsstraf for overtrædelse af anden
lovgivning, og denne fængselsstraf endnu ikke er afsonet.
Heller ikke personer, som skal afsone
forvandlingsstraf, jf. straffelovens § 53, kan meddeles
tilladelse til strafudståelse på bopælen.
Derimod er det ikke et krav, at den
fængselsstraf for overtrædelse af færdselsloven,
som den dømtes ansøgning vedrører, er
idømt ved samme dom, når blot den samlede
fængselsstraf, som den pågældende er blevet
idømt, ikke overstiger 3 måneder.
En bøde idømt eller vedtaget
før, samtidig med eller efter en dom for overtrædelse
af færdselsloven afskærer ikke en person fra at
opnå tilladelse til at udstå fængselsstraffen
på bopælen med elektronisk fodlænke m.v. Dette
gælder, uanset om det drejer sig om en bøde for
overtrædelse af færdselsloven eller anden lovgivning.
Er en person således f.eks. idømt en
fængselsstraf på 3 måneder for overtrædelse
af færdselsloven og ved samme dom en bøde på
10.000 kr. for en overtrædelse af
miljøbeskyttelsesloven, kan den pågældende
udstå fængselsstraffen på 3 måneder
på bopælen, hvis betingelserne herfor i øvrigt
er opfyldt.
2.1.2.2. Straffuldbyrdelseslovens
§ 78 b regulerer spørgsmålet om, hvilke
betingelser en person skal opfylde for at kunne meddeles tilladelse
til strafudståelse på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol. Opfylder den dømte ikke
samtlige de i § 78 b, stk. 1, nr. 1-4, nævnte
betingelser, vil den pågældende få afslag
på sin ansøgning. Det samme er tilfældet, hvis
fuldbyrdelsesformen som følge af den dømtes forhold i
øvrigt ikke findes hensigtsmæssig, jf. bestemmelsen i
straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2.
Efter § 78 b, stk. 1, nr. 1,
er det for det første en betingelse, at den dømtes
boligforhold er sådan, at straffuldbyrdelse på
bopælen i praksis kan gennemføres under intensiv
overvågning og kontrol.
Det følger af § 78 b,
stk. 1, nr. 2, at en tilladelse til strafudståelse
på bopælen med elektronisk fodlænke m.v.
dernæst er betinget af, at den dømtes
beskæftigelsesforhold i form af arbejde, uddannelse eller
lignende er af en sådan beskaffenhed, at det i
fuldbyrdelsesperioden er muligt at kontrollere, at den dømte
overholder et vilkår om at passe sit job eller uddannelse
m.v. Kravet er opfyldt, selv om den dømte f.eks. er i
aktivering eller jobtræning i hele fuldbyrdelsesperioden.
Er den dømte uden nogen form for
beskæftigelse, vil den dømte som udgangspunkt ikke
kunne meddeles tilladelse til strafudståelse på
bopælen med elektronisk fodlænke m.v. F.eks.
førtidspensionister og efterlønsmodtagere vil dog
kunne anses for at opfylde beskæftigelseskravet ved
deltagelse i dagcenteraktiviteter, programvirksomhed i
kriminalforsorgsregi eller lignende.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 78
b, stk. 1, nr. 3, er meddelelse af en tilladelse til
strafudståelse på bopælen desuden betinget af, at
den dømte, hvis denne tidligere har udstået straf
på bopælen under intensiv overvågning og kontrol,
i et tidsrum af 2 år forud for idømmelsen af den
straf, som ansøgningen vedrører, ikke er idømt
højere straf end bøde.
Efter § 78 b, stk. 1, nr. 4,
er det en betingelse, at personer, der har samme bopæl som
den dømte, og som er over 18 år, meddeler samtykke
til, at strafudståelse kan finde sted på den
fælles bopæl. Samtykkekravet, der omfatter f.eks. den
dømtes ægtefælle, samlever, hjemmeboende
børn over 18 år m.fl., skyldes bl.a., at der i boligen
skal installeres elektronisk overvågningsudstyr, og at den
overvågning og kontrol, som finder sted i
fuldbyrdelsesperioden, bl.a. består i kontrolbesøg.
Disse fuldbyrdelsesforanstaltninger nødvendiggør, at
tilsynsmyndigheden (Kriminalforsorgen i Frihed) har adgang til
boligen.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 78
b, stk. 2, kan en tilladelse til udståelse af
fængselsstraf på bopælen med elektronisk
fodlænke m.v. nægtes meddelt, hvis fuldbyrdelsesformen
efter en konkret vurdering af den dømtes forhold i hvert
enkelt tilfælde ikke findes hensigtsmæssig.
Tilladelse kan nægtes meddelt i
medfør af § 78 b, stk. 2, hvis der f.eks.
konkret er grund til at antage, at den dømte vil
overtræde de vilkår, der gælder for fuldbyrdelse
af straf på bopælen under intensiv overvågning og
kontrol €" navnlig fordi dette tidligere er sket €" eller
hvis den dømte adskillige gange tidligere har fuldbyrdet
straf af fængsel på bopælen med elektronisk
fodlænke m.v. Der kan også forekomme tilfælde,
hvor den dømtes personlige forhold er af en sådan
karakter, at den pågældende må anses for uegnet
til at fuldbyrde den idømte straf på bopælen,
f.eks. fordi den pågældende har et aktivt brug af
euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den
almindelige lovgivning.
Til brug for afgørelsen af, om den
dømte opfylder betingelserne i § 78 b,
stk. 1, nr. 1-4, foretager kriminalforsorgen en nærmere
undersøgelse af den dømtes forhold, herunder
vedkommendes boligforhold, beskæftigelsesforhold samt fysiske
og psykiske tilstand, jf. straffuldbyrdelseslovens § 78
b, stk. 3. Undersøgelsen har ikke kun til formål
at afdække, om den dømte opfylder de i stk. 1,
nr. 1-4, opregnede betingelser, men ligeledes, om den dømtes
personlige forhold gør straffuldbyrdelse på
bopælen uhensigtsmæssig.
2.1.2.3. I straffuldbyrdelseslovens
§ 78 c, stk. 1, nr. 1-8, er fastlagt en række
vilkår for strafudståelse på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol. Den dømte må
naturligvis ikke begå strafbart forhold, og endvidere
må den dømte bl.a. kun forlade sin bopæl inden
for de af tilsynsmyndigheden fastsatte tidsrum, ikke indtage
alkohol, euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt
efter den almindelige lovgivning, eller udeblive helt eller delvis
fra sit arbejde, uddannelse eller lignende m.v.
I medfør af § 78 c,
stk. 2, kan der fastsættes andre vilkår, der
findes hensigtsmæssige, herunder vilkår om, at den
dømte underkaster sig en struktureret, kontrolleret
alkoholistbehandling.
2.1.2.4. Tilsynet med den
dømte under strafudståelsen på bopælen
varetages af kriminalforsorgen (Kriminalforsorgen i Frihed), jf.
straffuldbyrdelseslovens § 78 d. Tilsynet består
ikke blot i elektronisk overvågning, men ligeledes i bl.a.
uanmeldte kontrolbesøg på bopælen og
kontrolopkald pr. telefon.
Kontrolbesøg på bopælen
har flere formål. Dels er tilsynsmyndigheden i tæt
kontakt med den dømte med henblik på at yde den
pågældende støtte og vejledning, dels kan
tilsynsmyndigheden kontrollere, at det elektroniske
overvågningssystem fungerer, som det skal. Endvidere kan
tilsynsmyndigheden under de uanmeldte kontrolbesøg efter
behov foretage udåndingsprøver på den
dømte eller pålægge den dømte at
aflægge urinprøver til kontrol af, at den dømte
ikke indtager alkohol eller bruger euforiserende stoffer eller
andre stoffer, der er forbudt efter den almindelige lovgivning.
Kontrolbesøg kan ligeledes finde sted
på den dømtes arbejdsplads, uddannelsesinstitution
eller lignende. Arbejdsgiveren eller uddannelsesinstitutionen
bliver som altovervejende hovedregel gjort bekendt med den
dømtes beskæftigelsesforpligtelse, og der udpeges en
kontaktperson på arbejdspladsen eller
uddannelsesinstitutionen. Underretning af arbejdsgiveren m.v. kan
dog efter omstændighederne undlades, hvis den fornødne
overvågning og kontrol med, at den dømte overholder
sin beskæftigelsesforpligtelse, i øvrigt kan finde
sted på fuldt betryggende vis uden underretning af
arbejdsgiveren.
Tilsynsmyndigheden afgiver efter
straffuldbyrdelseslovens § 78 d, stk. 2,
indberetning til Direktoratet for Kriminalforsorgen, hvis den
dømte ikke længere opfylder betingelserne for
strafudståelse på bopælen, hvis den dømte
overtræder de vilkår, der gælder for
strafudståelsen, eller hvis kriminalforsorgens tilsyn og
kontrol med den dømte ikke kan gennemføres på
grund af dennes adfærd. Indberetning finder sted med henblik
på, at Direktoratet for Kriminalforsorgen kan tage stilling
til, om den meddelte tilladelse skal tilbagekaldes, jf. nedenfor
under pkt. 2.1.2.5.
2.1.2.5. Efter
straffuldbyrdelseslovens § 78 e kan en tilladelse til
strafudståelse på bopælen tilbagekaldes i en
række tilfælde. Kompetencen til at tilbagekalde en
sådan tilladelse er henlagt til Direktoratet for
Kriminalforsorgen.
Efter § 78 e, stk. 1, nr. 1,
kan en tilladelse til strafudståelse på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol for det første
tilbagekaldes, hvis den dømte anmoder derom.
En tilladelse kan endvidere tilbagekaldes,
hvis den dømte inden fuldbyrdelsens
iværksættelse har begået strafbart forhold, jf.
§ 78 e, stk. 1, nr. 2. Om tilbagekaldelse i
medfør af denne bestemmelse bør finde sted,
afhænger af en konkret vurdering i hvert enkelt
tilfælde. Er den begåede lovovertrædelse af
bagatelagtig karakter €" f.eks. en bøde for
kørsel på cykel uden lys eller lignende €"
bør tilbagekaldelse ikke finde sted, jf. forarbejderne til
§ 78 e, stk. 1, nr. 2. Samme sted i forarbejderne er
anført, at tilbagekaldelse heller ikke bør ske bl.a.
i tilfælde, hvor der er tale om en ny
færdselslovovertrædelse, medmindre den
pågældende idømmes eller må antages at
ville blive idømt en fængselsstraf, der €"
sammenlagt med den fængselsstraf, som den allerede meddelte
tilladelse til strafudståelse på bopælen
vedrører €" vil overstige 3 måneders
fængsel.
Efter § 78 e, stk. 1, nr. 3,
kan en tilladelse til strafudståelse på bopælen
med elektronisk fodlænke m.v. desuden tilbagekaldes, hvis den
dømte på tidspunktet for fuldbyrdelsens
iværksættelse eller under denne frihedsberøves
af anden grund end til fuldbyrdelse af den fængselsstraf, som
den meddelte tilladelse vedrører, f.eks. hvis den
dømte anholdes eller varetægtsfængsles i mere
end 24 timer.
Efter § 78 e, stk. 1, nr. 4,
kan en tilladelse endvidere tilbagekaldes, hvis den dømte
på tidspunktet for straffuldbyrdelsens
iværksættelse eller under denne ikke længere
opfylder de i § 78 b, stk. 1, nr. 1, 2 og 4,
nævnte betingelser. Også efter denne bestemmelse
afhænger det af en konkret vurdering, om den skete
ændring i den pågældendes forhold
medfører, at det ikke længere er muligt at
gennemføre straffuldbyrdelsen på bopælen.
En tilladelse til strafudståelse
på bopælen kan herudover tilbagekaldes, hvis den
dømte overtræder de i § 78 c, stk. 1,
nr. 1-8, nævnte vilkår, jf. lovens § 78 e,
stk. 2, 1. pkt. Det samme gælder, hvis den dømte
overtræder vilkår fastsat i medfør af
§ 78 c, stk. 2, eller hvis kriminalforsorgens tilsyn
og kontrol med den dømte ikke kan gennemføres
på grund af dennes adfærd, jf. § 78 e,
stk. 2, 2. pkt.
Hvis strafudståelsen på
bopælen er iværksat på det tidspunkt, hvor
tilladelsen tilbagekaldes, overføres den dømte til
afsoning af den resterende del af straffen i umiddelbar forbindelse
med, at den pågældende underrettes om
afgørelsen. Er straffuldbyrdelsen endnu ikke iværksat,
indsættes den dømte til afsoning i fængsel eller
arresthus snarest muligt efter den almindelige regel i
straffuldbyrdelseslovens § 8, stk. 1.
2.1.2.6. Efter § 78 f,
stk. 1, skal den dømte overføres til
fængsel eller arresthus, hvis en tilladelse til
udståelse af straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol tilbagekaldes efter fuldbyrdelsens
iværksættelse.
Tilsynsmyndigheden kan efter § 78
f, stk. 2, 1. pkt., bestemme, at den dømte midlertidigt
skal overføres til fængsel eller arresthus, mens
spørgsmålet om tilbagekaldelse behandles. Denne
mulighed for midlertidig overførsel har til formål at
sikre, at dømte, der har begået åbenbare og
alvorlige overtrædelser af de vilkår, som gælder
for strafudståelse på bopælen, samt dømte,
der ikke længere opfylder betingelserne herfor, eller som
udviser en sådan adfærd, at de nødvendige
tilsyns- og kontrolforanstaltninger ikke kan gennemføres,
straks overføres til fængsel eller arresthus.
2.2. Justitsministeriets
overvejelser
2.2.1. Udvidelse af ordningen til at
omfatte alle unge lovovertrædere
2.2.1.1. Som anført oven for
under pkt. 2.1. blev der pr. 1. juli 2005 indført en ny
afsoningsform, hvorefter personer, der er idømt ubetinget
fængselsstraf i indtil 3 måneder for overtrædelse
af færdselsloven, kan få tilladelse til at udstå
den idømte straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol.
I Sverige, hvor man har haft en lignende
ordning med strafafsoning på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol i mere end 10 år, har man
generelt gode erfaringer med ordningen. Der har været fordele
forbundet med, at dømte under strafudståelsen kan
fortsætte i igangværende uddannelse eller job.
Ordningen med afsoning på bopælen
er nu ved at være fuldt etableret her i landet. Som forudsat
i det pågældende lovforslags bemærkninger er den
praktiske iværksættelse af strafafsoning på
bopælen sket etapevis med henblik på at give
kriminalforsorgen mulighed for at afprøve det elektroniske
overvågningsudstyr. De første erfaringer tyder
imidlertid på, at ordningen vil være velfungerende
også personalemæssigt og organisatorisk.
Justitsministeriet finder, at der som led i
regeringens initiativer over for unge kriminelle er grundlag for
allerede nu at udvide ordningen til også at omfatte unge
lovovertrædere, der idømmes kortere, ubetingede
fængselsstraffe, og som har gode personlige forhold i form af
bl.a. bolig og beskæftigelse (arbejde, uddannelse eller
lignende). Herved sikres det i højere grad, at den
tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet, som den
unge lovovertræder måtte have, kan bevares under
strafafsoningen. Dette vil forbedre den pågældendes
muligheder for på længere sigt at opnå en varig
tilknytning til arbejdsmarkedet, og det vil generelt kunne medvirke
til at mindske risikoen for recidiv (tilbagefald til ny
kriminalitet).
På baggrund af det anførte
foreslås det, at ordningen vedrørende fuldbyrdelse af
straf på bopælen under intensiv overvågning og
kontrol udvides til at omfatte alle personer, der er idømt
ubetinget fængselsstraf i indtil 3 måneder, og som
på gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år.
I 2003 blev ca. 1850 unge til og med 24
år idømt en ubetinget fængselsstraf i indtil 3
måneder for overtrædelse af straffeloven og
særlovgivningen (med undtagelse af færdselsloven).
Heraf blev ca. 45 procent dømt for berigelseskriminalitet
(indbrud, butikstyverier, brugstyverier og andre
formueforbrydelser), ca. 46 procent for vold m.v., ca. 1 procent
for andre straffelovsovertrædelser og ca. 8 procent for
særlovsovertrædelser (først og fremmest for
overtrædelse af lov om euforiserende stoffer).
Justitsministeriet har overvejet, om visse
former for kriminalitet, herunder f.eks. meget grov personfarlig
kriminalitet eller anden mere omfattende eller organiseret
kriminalitet, bør udelukke, at en person under 25 år
får tilladelse til strafudståelse på
bopælen.
Imidlertid idømmes korte
frihedsstraffe på indtil 3 måneders fængsel
normalt ikke for meget grov og omfattende kriminalitet. Hertil
kommer, at de samme meget strenge vilkår for afsoning
på bopælen, som gælder i dag, også skal
gælde for de unge lovovertrædere. For den dømte
vil den væsentligste forskel mellem afsoning på
bopælen med elektronisk fodlænke m.v. og afsoning i
fængsel, arresthus eller i kriminalforsorgens institutioner
m.v. være, at lovovertræderen kan bevare sin
tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet uden
afbrydelser. Tilladelse til en sådan afsoning vil desuden
bl.a. forudsætte, at den dømte har gode personlige
forhold i form af bl.a. egnede bolig- og
beskæftigelsesforhold og ikke har et alkoholmisbrug eller
misbrug af euforiserende stoffer eller andre stoffer, der
gør den pågældende uegnet til denne
afsoningsform.
Det er på den anførte baggrund
Justitsministeriets opfattelse, at ordningen bør udformes
således, at alle personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 3 måneder, og som på
gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år, har mulighed for at
opnå tilladelse til strafudståelse på
bopælen med elektronisk fodlænke m.v., hvis de konkret
opfylder betingelserne herfor.
2.2.1.2. Efter forslaget vil en
tilladelse til strafudståelse på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol kunne meddeles personer, der
er idømt fængselsstraf i indtil 3 måneder, og
som på gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år, jf.
den foreslåede bestemmelse i § 78 a,
stk. 1, nr. 1 (lovforslagets § 1, nr. 2).
Ligesom efter den gældende ordning for
færdselslovovertrædere er det efter forslaget ikke et
krav, at den fængselsstraf, som den dømtes
ansøgning vedrører, er idømt ved samme dom,
når blot den samlede fængselsstraf, som den
pågældende er blevet idømt, ikke overstiger 3
måneder. Således vil f.eks. en person, som
idømmes en ubetinget fængselsstraf i 30 dage for et
værtshusslagsmål, og som senere €" men inden
tilladelse til strafudståelse på bopælen er
meddelt €" idømmes 30 dages ubetinget fængsel for
et brugstyveri af en bil, kunne meddeles tilladelse til at
udstå den samlede straf af fængsel i 60 dage på
bopælen med elektronisk fodlænke m.v. Det er imidlertid
en forudsætning herfor, at samtlige de
lovovertrædelser, som fængselsstraffene
vedrører, blev begået inden det fyldte 25.
år.
Også en person, der idømmes en
såkaldt kombinationsdom, jf. straffelovens § 58
(hvorefter retten kan bestemme, at en del af den forskyldte straf,
dog højst 6 måneder, skal fuldbyrdes, mens dommen i
øvrigt gøres betinget), kan meddeles tilladelse til
at udstå den ubetingede del af straffen på
bopælen med elektronisk fodlænke m.v., hvis den
ubetingede del af straffen ikke overstiger 3 måneders
fængsel.
Da ordningen vedrører fuldbyrdelse af
fængselsstraf, vil heller ikke en bøde vedtaget eller
idømt før, samtidig med eller efter den dom, som
ansøgningen om strafudståelse på bopælen
vedrører, afskære den dømte fra at få
tilladelse til at afsone den idømte fængselsstraf
på bopælen under intensiv overvågning og kontrol.
Er en person således f.eks. idømt en ubetinget
fængselsstraf i 30 dage for et værtshusslagsmål
og ved samme dom en bøde på 10.000 kr. for to
tilfælde af kørsel uden kørekort, kan den
pågældende, hvis betingelserne herfor i øvrigt
er opfyldt, få tilladelse til at udstå straffen
på 30 dages fængsel på bopælen.
Tilladelse til strafudståelse på
bopælen vil ikke kunne meddeles personer på 15-17
år, der som et alternativ til fængselsstraf er
idømt en såkaldt ungdomssanktion, jf. straffelovens
§ 74 a. Efter denne bestemmelse kan personer, der
på gerningstiden ikke var fyldt 18 år, og som har
begået grovere personfarlig kriminalitet (f.eks. vold,
røveri og voldtægt) eller anden alvorlig kriminalitet
(f.eks. mere omfattende berigelseskriminalitet, brugstyverier eller
hærværk), dømmes til at undergive sig en
struktureret, kontrolleret socialpædagogisk behandling af 2
års varighed, hvis det må anses for
formålstjenligt for at forebygge yderligere
lovovertrædelser.
Heller ikke personer, som skal afsone
forvandlingsstraf, jf. straffelovens § 53, kan efter den
foreslåede bestemmelse i § 78 a, stk. 1,
nr. 1 (forslagets § 1, nr. 2) meddeles tilladelse
til strafudståelse på bopælen. Dette svarer til,
hvad der gælder efter den nuværende ordning
vedrørende færdselslovovertræderes fuldbyrdelse
af straf på bopælen under intensiv overvågning og
kontrol.
Endelig vil en person, der har flere
uafsonede domme, som sammenlagt overstiger 3 måneders
fængsel, ikke kunne få tilladelse til at udstå
straffen helt eller delvis på bopælen med elektronisk
fodlænke m.v.
2.2.1.3. En person, der
idømmes fængselsstraf i indtil 3 måneder, og som
på gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år, kan kun
meddeles tilladelse til strafudståelse på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol efter den
foreslåede bestemmelse i § 78 a, stk. 1,
nr. 1 (forslagets § 1, nr. 2), hvis den
pågældende opfylder de i straffuldbyrdelseslovens
§ 78 b fastsatte betingelser, jf. ovenfor under pkt.
2.1.2.2. Straffuldbyrdelseslovens § 78 b foreslås
ikke ændret.
Dette indebærer bl.a., at den
dømte skal have egnede bolig- og
beskæftigelsesforhold, samt at den dømte, hvis denne
tidligere har udstået straf af fængsel på
bopælen, ikke i et tidsrum af 2 år forud for
idømmelsen af den straf, ansøgningen vedrører,
må være idømt højere straf end
bøde. Endvidere skal personer, der har samme bopæl som
den dømte, og som er over 18 år, meddele samtykke til,
at straffen kan udstås på den fælles
bopæl.
Opfylder den dømte ikke samtlige de i
straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 1, nr. 1-4,
nævnte betingelser, vil den pågældende blive
meddelt afslag på sin ansøgning. Det samme er
tilfældet, hvis denne fuldbyrdelsesform som følge af
den dømtes forhold ikke findes hensigtsmæssig, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2.
Om tilladelse skal nægtes meddelt efter
denne bestemmelse, vil bero på en konkret vurdering af den
dømtes forhold i hvert enkelt tilfælde. Tilladelse
efter denne bestemmelse vil f.eks. kunne nægtes meddelt, hvis
den fængselsstraf, som ansøgningen vedrører, er
idømt for kriminalitet begået mod en anden person i
ansøgers husstand, f.eks. volds- eller
sædelighedskriminalitet, selv om den pågældende
giver samtykke. Tilladelse vil også kunne nægtes, hvis
det ikke i praksis vil være muligt at gennemføre den
forudsatte intensive overvågning og kontrol med den
dømte.
Tilladelse vil endvidere kunne nægtes
efter straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2, hvis
det efter en konkret vurdering må lægges til grund, at
der foreligger en væsentlig risiko for, at den dømte
vil misbruge en tilladelse til strafudståelse på
bopælen til at fortsætte med at begå
kriminalitet. En sådan væsentlig risiko vil ikke mindst
kunne foreligge i tilfælde, hvor den pågældende
er dømt for kriminalitet begået i hjemmet, f.eks. ved
brug af en hjemmecomputer.
Tilladelse vil desuden kunne nægtes,
hvis den dømte er mellem 15-17 år, og den
pågældendes personlige forhold er af en sådan
problematisk karakter, at vedkommende konkret skønnes at
være mere egnet til anbringelse på hospital, i
familiepleje, i egnet hjem eller i institution i medfør af
straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2, jf.
stk. 1.
I tilfælde, hvor kriminalforsorgen
allerede er bekendt med den dømtes personlige forhold, og
det er helt åbenbart, at den dømte ikke opfylder
betingelserne for strafudståelse på bopælen, jf.
§ 78 b, stk. 1, nr. 1-4, eller at
fuldbyrdelsesformen som følge af den dømtes forhold i
øvrigt ikke er hensigtsmæssig, jf. lovens
§ 78 b, stk. 2, kan det efter omstændighederne
undlades at iværksætte en mere indgående
egnethedsundersøgelse af den dømte i medfør af
straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 3.
2.2.1.4. Det foreslås, at
personer, der er idømt fængselsstraf i indtil 3
måneder, og som på gerningstidspunktet ikke var fyldt
25 år, skal overholde de samme vilkår, som gælder
for færdselslovovertræderes strafudståelse
på bopælen, og at de skal undergive sig de samme
tilsyns- og kontrolforanstaltninger, jf. herom ovenfor under pkt.
2.1.2.3. og 2.1.2.4.
Også reglerne vedrørende
tilbagekaldelse af en tilladelse, jf. ovenfor under pkt. 2.1.2.5.,
og reglerne om overførsel til fængsel, arresthus m.v.
i forbindelse med en sådan tilbagekaldelse, jf. ovenfor under
2.1.2.6., vil efter forslaget finde tilsvarende anvendelse. For de
15 til 17-årige gælder, at disse skal overføres
til en pension under kriminalforsorgen eller en institution m.v.
uden for kriminalforsorgen, medmindre afgørende hensyn til
retshåndhævelsen taler imod anbringelse uden for
fængsel og arresthus, jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 78, stk. 2. Der vil €" hvis
tilsynsmyndigheden efter den gældende bestemmelse i
straffuldbyrdelseslovens § 78 f, stk. 2,
træffer afgørelse om midlertidig overførsel
€" kunne blive tale om en kortvarig anbringelse i arresthus,
mens spørgsmålet om tilbagekaldelse og anbringelse
efter straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2,
behandles. Dette svarer til praksis i dag i tilfælde, hvor en
person f.eks. på grund af sin adfærd skal
overføres til et andet anbringelsessted i forbindelse med
tilbagekaldelse af en tilladelse til anbringelse efter
straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2.
2.2.1.5. Som anført ovenfor
under pkt. 2.1.1.3. indkaldes dømte med et varsel på
normalt 1 måned til at møde i en bestemt
afsoningsinstitution. I sager, hvor den dømte er straffet
efter straffelovens § 119 (vold mod tjenestemand i
funktion), § 123 (vidnetrusler), § 216
(voldtægt) eller §§ 244-246 (vold),
udgør varslet dog kun 10 dage.
Det korte indkaldelsesvarsel i sager
vedrørende afsoning af domme for overtrædelse af
straffelovens §§ 119, 123 og 244-246 blev
indført i forbindelse med vedtagelse af lov nr. 366 af 18.
maj 1994 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
offererstatningsloven (Bekæmpelse af vold), hvor det i
lovforslagets bemærkninger bl.a. er anført, at det er
målsætningen, at denne gruppe af dømte indkaldes
straks efter, at fuldbyrdelsesordre er givet (dvs. straks efter
ankefristens udløb), med 10 dages varsel til
fremmøde, således at strafafsoningen kan
påbegyndes 1 måned efter endelig dom. Det korte
indkaldelsesvarsel vedrørende afsoning af domme for
overtrædelse af straffelovens § 216 blev
indført i 2005 som opfølgning på
folketingsbeslutning nr. B 82 om forbedring af voldtægtsofres
retsstilling før og under retssagen, som blev vedtaget af
Folketinget den 4. juni 2004.
Som led i regeringens indsats over for unge
kriminelle er det i relation til unge kriminelle under 18 år
i regeringsgrundlaget fra februar 2005 bl.a. anført, at
anklagemyndighed, domstole og kriminalforsorgen skal prioritere, at
denne gruppe kriminelle får dom og påbegynder afsoning
eller opfyldelse af vilkår i forbindelse med tiltalefrafald
og betingede domme hurtigere, end det sker i dag, herunder at
afsoning eller opfyldelse af vilkår bør
påbegyndes senest 1 måned efter sagens
afgørelse.
Iværksættelse af
strafudståelse på bopælen med elektronisk
fodlænke m.v. vil ikke kunne ske inden for 1 måned.
Dette skyldes bl.a., at den dømte skal have en frist til at
ansøge Direktoratet for Kriminalforsorgen om tilladelse til
at bruge denne afsoningsform, og at der vil skulle foretages en
egnethedsundersøgelse af ansøgeren med henblik
på at afklare, om den pågældende opfylder
betingelserne for at kunne meddeles en sådan tilladelse, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 3.
Justitsministeriet (Direktoratet for
Kriminalforsorgen) vil imidlertid indrette administrationen af
ordningen således, at behandlingen af ansøgninger om
tilladelse til strafudståelse på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol fra den omhandlede
persongruppe prioriteres. Det samme vil gælde for så
vidt angår iværksættelsen af selve
strafafsoningen på bopælen med elektronisk
fodlænke m.v.
2.2.2. Udvidelse af ordningen til at
omfatte personer, der ud over overtrædelse af
færdselsloven også har begået andre
lovovertrædelser
2.2.2.1. Den gældende ordning
vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol er begrænset til
tilfælde, hvor den pågældende er idømt
fængselsstraf for overtrædelse af
færdselsloven.
Det foreslås at udvide denne ordning
således, at personer, der før, samtidig med eller
efter en dom for overtrædelse af færdselsloven
idømmes straf for overtrædelse af anden lovgivning,
kan meddeles tilladelse til straffuldbyrdelse på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol, hvis den
eller de skete overtrædelser af anden lovgivning ikke har
været af væsentlig betydning for den samlede
fængselsstrafs længde, og længden af den samlede
fængselsstraf ikke overstiger 3 måneder, jf. den
foreslåede § 78 a, stk. 2
(lovforslagets § 1, nr. 2).
Det forudsættes, at overtrædelser
af anden lovgivning end færdselsloven som udgangspunkt anses
for ikke at have haft væsentlig betydning for den samlede
fængselsstrafs længde, hvis det kan lægges til
grund, at straffen for den eller de pådømte
færdselslovovertrædelser udgør to tredjedele
eller mere af den samlede straf.
I praksis forekommer det, at en person ved
samme handling har begået flere lovovertrædelser.
F.eks. kan en spirituskørsel samtidig indebære en
overtrædelse af straffeloven, herunder f.eks. straffelovens
§ 293 a om brugstyveri af motorkøretøj.
Hvis den pågældende i et sådant tilfælde er
idømt en straf, der ikke overstiger 3 måneders
fængsel, vil den pågældende på samme
måde kunne meddeles tilladelse til strafudståelse
på bopælen under intensiv overvågning og kontrol
efter forslagets § 1, nr. 2 ( § 78 a,
stk. 2 ), hvis det må antages, at brugstyveriet
ikke har været af væsentlig betydning for den samlede
fængselsstrafs længde.
Det forudsættes, at politimesteren,
når sagen fremsendes til kriminalforsorgen efter
domfældelsen, afgiver en udtalelse om, hvorvidt eventuelle
overtrædelser af anden lovgivning end færdselsloven har
været af væsentlig betydning for den samlede
fængselsstrafs længde.
3. Fratagelse af mulighed for udgang
ved udeblivelse fra afsoning
3.1. Gældende ret
3.1.1. Indkaldelse til fuldbyrdelse
af fængselsstraf og reaktioner ved udeblivelse fra
afsoning
Efter straffuldbyrdelseslovens § 8,
stk. 1, skal fuldbyrdelse af fængselsstraf
iværksættes snarest muligt. Dømte, der er
på fri fod efter dommen, indkaldes til fuldbyrdelse i
overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse nr. 504 af
17. juni 2005 om iværksættelse af fængselsstraf,
forvaring og forvandlingsstraf for bøde i fængsel
eller arresthus
(iværksættelsesbekendtgørelsen).
Efter
iværksættelsesbekendtgørelsens § 9,
stk. 1, skal den dømte møde til udståelse
af fængselsstraf eller forvaring efter indkaldelse. Hvis den
dømte møder frem for sent eller i påvirket
tilstand, kan afsoningsinstitutionen afvise at modtage den
pågældende, jf. § 9, stk. 2.
Indkaldelse foretages af
afsoningsinstitutionen, jf. bekendtgørelsens § 16,
stk. 1. Den dømte indkaldes som udgangspunkt med en
frist på minimum 1 måned før datoen for
fremmøde, jf. bekendtgørelsens § 12,
stk. 1. Indkaldelse kan dog ske med en frist på mindst
10 dage bl.a. i tilfælde, hvor den dømte er straffet
for overtrædelse af straffelovens § 119 (vold mod
tjenestemand i funktion), § 123 (vidnetrusler),
§ 216 (voldtægt) eller §§ 244-246
(vold), jf. bekendtgørelsens § 12, stk. 2,
nr. 1. Er den dømte blevet afvist efter
bekendtgørelsens § 9, stk. 2, jf. ovenfor,
kan ny indkaldelse ske med dags varsel.
I indkaldelsen skal den dømte
gøres bekendt med mødested og -tidspunkt, og den
dømte skal vejledes om reglerne vedrørende
ansøgning om udsættelse og benådning, herunder
om reglerne for opsættende virkning af en sådan
ansøgning, jf.
iværksættelsesbekendtgørelsens
§§ 13 og 14.
Indkaldelsen skal endvidere bl.a. indeholde
oplysning om, at den dømte kan afvises, hvis den
pågældende møder frem for sent eller i
påvirket tilstand, at afsoningsinstitutionen kan
ændres, hvis den dømte møder frem for sent
eller i påvirket tilstand, at afsoningsinstitutionen kan
ændres fra åben til lukket institution, hvis den
dømte udebliver eller møder frem for sent, at det
tillægges betydning ved vurderingen af risikoen for misbrug
af en eventuel senere udgangstilladelse, hvis den dømte ikke
er mødt frem i overensstemmelse med indkaldelsen, samt at
den dømte vil blive anholdt af politiet, hvis den
pågældende ikke møder frem i overensstemmelse
med indkaldelsen m.v., jf. herved
iværksættelsesbekendtgørelsens § 14,
stk. 2.
3.1.2. Tilladelse til udgang
3.1.2.1. Udgang til indsatte, der
afsoner fængselsstraf, har siden 1965 været et
almindeligt led i straffuldbyrdelsen. Reglerne om udgang er
indeholdt i straffuldbyrdelseslovens §§ 46-50. Ved
udgang forstås et under straffuldbyrdelsen tilladt
fravær fra institutionen i et bestemt tidsrum.
Efter straffuldbyrdelseslovens
§ 46, stk. 1, nr. 1-3, kan tilladelse til udgang
meddeles, når udgangsformålet er rimeligt begrundet i
uddannelsesmæssige, arbejdsmæssige,
behandlingsmæssige, familiemæssige eller andre
personlige hensyn (nr. 1), der ikke er bestemte grunde til at
antage, at den indsatte i forbindelse med udgang vil begå ny
kriminalitet, unddrage sig fortsat straffuldbyrdelse eller på
anden måde misbruge udgangstilladelsen (nr. 2), og hensynet
til retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod
udgangstilladelse (nr. 3). I lovens § 46, stk. 2, er
opregnet de momenter, der skal tillægges særlig
vægt ved den vurdering af misbrugsrisikoen, der efter
§ 46, stk. 1, nr. 2, skal foretages ved meddelelse
af tilladelse til udgang.
3.1.2.2. Efter
straffuldbyrdelseslovens § 50, 1. og 2. pkt.,
fastsætter justitsministeren regler om tilladelse til udgang,
og det kan i forbindelse med sådanne regler bestemmes, at
tilladelse til udgang først kan gives efter ophold i et
bestemt tidsrum i institutionen og efter udståelse af en
bestemt del af straffen. Efter 3. pkt. kan det endvidere bestemmes,
at den indsatte efter udgangsmisbrug er afskåret fra i et
bestemt tidsrum at forlange en afgørelse af
spørgsmålet om tilladelse til udgang.
Regler om tilladelse til udgang m.v. er
fastsat ved bekendtgørelse nr. 825 af 26. juli 2004 om
udgang til indsatte, der udstår fængselsstraf eller
forvaring i kriminalforsorgens institutioner
(udgangsbekendtgørelsen).
I udgangsbekendtgørelsen sondres
mellem fem forskellige udgangsformer: Udgang til besøg hos
bestemte personer (weekendudgang), frigang, udstationering,
udflugter samt udgang til særlige formål. Om
tidspunktet for første udgang henvises til pkt. 3.1.2.3.
nedenfor.
Tilladelse til udgang kan efter
udgangsbekendtgørelsens § 35, stk. 1,
meddeles til besøg hos bestemte nærstående
personer (ægtefælle, samlever, børn m.fl.),
medmindre besøget ikke findes formålstjenligt.
Der kan gives tilladelse til
regelmæssig udgang til besøg hos bestemte
nærstående personer, jf. udgangsbekendtgørelsens
§ 38, stk. 1. Udgang kan gives én gang inden
for hver 3-ugers periode. Udgangen gives fra fredag kl. 16 til
søndag kl. 21. Udgang af tilsvarende varighed kan dog gives
på andre dage, hvis særlige forhold taler herfor.
Indsatte, der ikke har fået tilladelse
til regelmæssig udgang efter bekendtgørelsens
§ 38, kan i stedet få tilladelse til lejlighedsvis
udgang, jf. udgangsbekendtgørelsens § 40,
stk. 1. En sådan udgang er normalt af kortere
varighed.
Udgang i form af frigang kan gives,
når det findes formålstjenligt med henblik på
beskæftigelse hos arbejdsgiver eller deltagelse i
undervisning, navnlig i tilfælde, hvor der er behov for en
arbejdstræning eller undervisning, som mest
hensigtsmæssigt gives uden for institutionen, jf.
udgangsbekendtgørelsens § 44, stk. 1. Efter
bekendtgørelsens § 45, stk. 1, kan frigang
til beskæftigelse normalt kun finde sted i den sidste del af
opholdstiden, og frigang kan ikke gives for længere tid end 3
måneder, medmindre særlige omstændigheder,
herunder straffens længde, gør længere frigang
påkrævet og formålstjenlig.
Udgang i form af udstationering kan
gives i de tilfælde, der er nævnt i
udgangsbekendtgørelsens § 44, hvis udgang af
praktiske grunde ikke kan gennemføres som frigang, eller det
undtagelsesvis skønnes særlig formålstjenligt,
at frigang gennemføres som udstationering, jf.
udgangsbekendtgørelsens § 50, stk. 1.
Udstationering sker som udgangspunkt til offentlige eller private
institutioner m.v., herunder til kriminalforsorgens institutioner.
Under udstationeringen er den indsatte underlagt de for den
pågældende institution gældende regler, ligesom
der kan fastsættes særlige vilkår m.v.
Kortvarig udgang til udflugter eller
til arrangementer, hvortil der er offentlig adgang, eller til
deltagelse i klubvirksomhed kan lejlighedsvis gives indsatte, der i
åben institution udstår fængselsstraf i 30 dage
eller derover, jf. bekendtgørelsens § 55,
stk. 1. Indsatte, der udstår fængselsstraf i under
30 dage, kan deltage i udgang efter § 55, stk. 1,
hvis der er tale om arrangementer, der er led i det almindelige
fællesskab i institutionen eller har tilknytning til
fælles aktiviteter i institutionen, f.eks. deltagelse i
sportskampe eller studieture i tilslutning til undervisning og
studiekredsarbejde i institutionen, jf. § 55,
stk. 2. For indsatte i lukket institution med tilladelse til
uledsaget udgang kan der lejlighedsvis gives kortvarig udgang med
henblik på at overvære gudstjenester, koncerter m.v.
uden for institutionens område, jf. bekendtgørelsens
§ 56.
Herudover kan der gives udgang til
særlige formål , jf.
udgangsbekendtgørelsens § 31. Efter denne
bestemmelse kan indsatte få udgang med henblik på
besøg hos en nærstående, som er alvorligt syg
(§ 31, stk. 1, nr. 1), tilstedeværelse ved en
nærstående persons begravelse (§ 31,
stk. 1, nr. 2), møde i retten eller hos anden offentlig
myndighed i tilfælde, hvor vedkommende myndighed finder det
påkrævet (§ 31, stk. 1, nr. 3), og
lægeundersøgelse eller -behandling eller anden
behandling, der ikke hensigtsmæssigt kan finde sted i
institutionen (§ 31, stk. 1, nr. 4). Indsatte, der
udstår fængselsstraf i 30 dage eller derover, kan
også få udgang med henblik på bl.a. besøg
hos nærstående personer ved vigtige begivenheder,
ægteskabsindgåelse, besøg hos tilsynsmyndigheden
for at planlægge forløbet af tilsynsperioden m.v., jf.
udgangsbekendtgørelsens § 31, stk. 2.
Udgang til særlige formål kan,
hvis særlige omstændigheder taler derfor, gives, uanset
om der i forbindelse med tilbagekaldelse af en tilladelse til
udgang er truffet afgørelse om udgangskarantæne, jf.
udgangsbekendtgørelsens § 31, stk. 3.
Udgangen kan ikke gives for længere tid, end formålet
tilsiger, og må normalt ikke overstige 3 dage ud over
rejsetiden, jf. § 32.
3.1.2.3. For så vidt
angår tidspunktet for første udgang til besøg
hos bestemte nærstående personer, frigang og
udstationering skelnes der i udgangsbekendtgørelsen mellem
indsatte, der udstår straf i henholdsvis åben og lukket
institution.
Fælles for udgang til besøg hos
bestemte personer, frigang og udstationering er, at indsatte i
åbne institutioner kan meddeles tilladelse til udgang efter
30 dages ophold i institutionen, jf. udgangsbekendtgørelsens
§ 36, stk. 1, 1. pkt. For indsatte, der udstår
fængsel i 2 år og 6 måneder eller derover, og som
ikke har været på fri fod mellem domfældelsen og
indsættelsen i institutionen, kan udgang dog først
meddeles, når en sjettedel af straffen er udstået, jf.
§ 36, stk. 1, sidste pkt.
Indsatte i lukkede institutioner kan få
tilladelse til udgang, når en fjerdedel af straffen er
udstået, jf. udgangsbekendtgørelsens § 37,
stk. 1, 1. pkt. Indsatte, som i lukkede institutioner
udstår fængselsstraf på 5 år eller derover,
kan dog ikke få tilladelse til uledsaget udgang før en
tredjedel af straffetiden er udstået. Uanset straffens
længde, er det desuden en betingelse for en tilladelse til
udgang, at der er forløbet 10 uger fra indsættelsen,
og at den pågældende har opholdt sig 7 uger i
institutionen, jf. § 37, stk. 1, 3. pkt.
Efter udgangsbekendtgørelsens
§ 37, stk. 3, 1. pkt., kan indsatte, der er egnet
til anbringelse i åbent fængsel, men som er anbragt i
arresthus (Københavns Fængsler) efter
straffuldbyrdelseslovens § 21, stk. 2 (dvs.
korttidsdømte anbragt i arresthus af hensyn til den samlede
udnyttelse af pladserne i kriminalforsorgens institutioner),
få udgang, når de tidsmæssige betingelser i
bekendtgørelsens § 36 er opfyldt, jf. ovenfor. I
alle andre spørgsmål behandles indsatte anbragt i
arresthus efter reglerne om udgang fra lukkede institutioner, jf.
bekendtgørelsens § 37, stk. 3, sidste
pkt.
3.1.3. Reaktioner ved
udgangsmisbrug
En tilladelse til udgang kan tilbagekaldes,
eller vilkårene for tilladelsen kan ændres, hvis den
indsatte udebliver fra udgang eller i øvrigt ikke overholder
de i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 48
fastsatte vilkår for tilladelsen, eller nye oplysninger om
den dømtes forhold giver bestemte grunde til at antage, at
den indsatte vil misbruge den meddelte udgangstilladelse, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 49, nr. 1 og 2.
Tilbagekaldes en tilladelse på grund af
udgangsmisbrug i medfør af straffuldbyrdelseslovens
§ 49, nr. 1, kan det bestemmes, at den dømte i et
tidsrum af indtil 6 måneder skal være afskåret
fra at forlange en afgørelse af spørgsmålet om
tilladelse til udgang (udgangskarantæne), jf.
udgangsbekendtgørelsens § 22, stk. 1. Hvis
den skete tilbagekaldelse er begrundet i, at den indsatte under
udgangen har begået farlig kriminalitet, kan tidsfristen
fastsættes til (højst) 1 år, jf. § 22,
stk. 2. Ved karantæneperiodens udløb kan den
indsatte opnå tilladelse til udgang, hvis den
pågældende opfylder de almindelige betingelser herfor,
jf. reglerne i straffuldbyrdelseslovens kapitel 9 og
udgangsbekendtgørelsen.
Efter udgangsbekendtgørelsens
§ 23, stk. 1, nr. 1, kan en indsat ved udeblivelse
fra udgang og undvigelse fra ledsaget udgang eller forsøg
herpå ikendes disciplinærstraf. En indsat kan endvidere
ikendes disciplinærstraf ved overtrædelse af de
betingelser, som er nævnt i straffuldbyrdelseslovens
§ 48, stk. 1 (dvs. under udgangen har begået
strafbart forhold eller i øvrigt misbrugt
udgangstilladelsen), og udgangsbekendtgørelsens
§ 11 (dvs. har overtrådt de almindelige
vilkår, som gælder for udgangstilladelser), eller ved
overtrædelse af vilkår fastsat i medfør af
straffuldbyrdelseslovens § 48, stk. 2 (dvs. har
overtrådt andre vilkår, som er fundet
formålstjenlige for at undgå udgangsmisbrug) eller
bekendtgørelsens § 12 (f.eks. har opholdt sig
andetsteds end på udgangsadressen eller opsøgt
bestemte steder eller personer, som den pågældende har
forbud mod at opsøge m.v.).
Som disciplinærstraf kan anvendes
advarsel, bøde og strafcelle, jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 68, stk. 1.
3.2. Justitsministeriets
overvejelser
Andelen af fængselsdømte, der
udebliver efter at være tilsagt til afsoning, udgjorde i
perioden 1999-2003 i gennemsnit mere end 25 procent af det samlede
antal tilsagte fængselsdømte.
I juni 2004 blev der iværksat en
række administrative tiltag med henblik på at
opnå en reduktion i andelen af fængselsdømte,
der udebliver. Det blev bl.a. i den blanket, som anvendes ved
tilsigelse af dømte til afsoning, særlig
fremhævet, at udeblivelse fra at møde rettidigt op til
afsoning vil medføre anholdelse, og at
afsoningsinstitutionen kan ændres fra åben til lukket
institution, hvis den dømte udebliver eller møder for
sent. Det blev i blanketten endvidere fremhævet, at det ved
en eventuel senere anmodning om udgangstilladelse vil blive tillagt
betydning ved vurderingen af misbrugsrisikoen, hvis den
dømte ikke er mødt i overensstemmelse med
indkaldelsen, samt at det ved en eventuel senere afgørelse
om prøveløsladelse efter straffelovens § 40
a (tidlig prøveløsladelse) vil blive tillagt
betydning, hvis den dømte ikke er mødt i
overensstemmelse med indkaldelsen.
I 2005 er der sket et fald i antallet af
fængselsdømte, som udebliver efter tilsigelse til
afsoning. I 2005 (i perioden fra januar til maj 2005) er der
således sket et fald i andelen af udeblevne i forhold til
samme periode sidste år fra 24,2 procent af de tilsagte til
20,9 procent.
Trods dette fald er antallet af udeblivelser
efter Justitsministeriets opfattelse stadig for højt.
Kriminalforsorgen må løbende kalkulere med en vis
udeblivelsesprocent i forbindelse med tilsigelse af dømte
til afsoning med henblik på, at fængselskapaciteten kan
udnyttes bedst muligt. Det høje antal udeblivelser
medfører imidlertid, at Kriminalforsorgens planlægning
med henblik på den bedst mulige udnyttelse af
fængselskapaciteten er forbundet med betydelige
vanskeligheder.
Retshåndhævelseshensyn og
hensynet til Kriminalforsorgens mulighed for planlægning
taler efter Justitsministeriets opfattelse for, at der
træffes foranstaltninger med henblik på at opnå
en yderligere reduktion i andelen af fængselsdømte,
der udebliver efter tilsigelse til afsoning.
Med henblik herpå foreslås
indført en regel, hvorefter udeblivelse efter tilsigelse til
afsoning medfører fratagelse af mulighed for tilladelse til
udgang i et tidsrum af 3 måneder fra indsættelsen.
Dette gælder, uanset om det må antages, at der
foreligger en risiko for misbrug af en tilladelse til udgang.
Justitsministeriet har overvejet, om en
sådan regel kan fastsættes administrativt efter den
gældende bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens
§ 50, 1. og 2. pkt., hvorefter justitsministeren
fastsætter regler om tilladelse til udgang og i den
forbindelse kan bestemme, at tilladelse til udgang først kan
gives efter ophold i et bestemt tidsrum i institutionen og efter
udståelse af en bestemt del af straffen.
Det vil næppe være i strid med
ordlyden af straffuldbyrdelseslovens § 50, 1. og 2. pkt.,
at justitsministeren administrativt fastsætter en regel om,
at udeblivelse fra afsoning medfører, at den
pågældende ikke kan få udgangstilladelse i en vis
periode. Den gældende bestemmelse bygger imidlertid på
en forudsætning om, at afgørelser om udgangstilladelse
navnlig skal træffes på grundlag af en vurdering af
misbrugsrisikoen. På denne baggrund har Justitsministeriet
fundet det rigtigst, at der i loven indsættes en
særskilt hjemmel til, at justitsministeren kan
fastsætte bestemmelse om, at udeblivelse efter tilsigelse til
afsoning uden hensyn til misbrugsrisikoen medfører
fratagelse af mulighed for tilladelse til udgang i et tidsrum af 3
måneder fra indsættelsen.
I overensstemmelse hermed foreslås i
straffuldbyrdelseslovens § 50, 2. pkt. ,
indført en hjemmel til, at justitsministeren kan
fastsætte, at udeblivelse efter tilsigelse til afsoning
medfører fratagelse af mulighed for tilladelse til udgang i
et tidsrum af 3 måneder fra indsættelsen, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Justitsministeriet agter i medfør af
den foreslåede bestemmelse at fastsætte i
udgangsbekendtgørelsen, at indsatte i kriminalforsorgens
institutioner, der uden lovlig grund er udeblevet efter tilsigelse
til afsoning, i et tidsrum af 3 måneder fra
indsættelsen ikke kan meddeles tilladelse til
regelmæssig eller lejlighedsvis udgang til besøg hos
bestemte nærstående personer, og at de
pågældende i samme tidsrum ikke kan meddeles tilladelse
til frigang, udstationering eller kortvarig udgang til udflugter
eller til arrangementer m.v. Der vil alene blive mulighed for
udgang til særlige formål, hvis særlige
omstændigheder taler derfor. En sådan ordning vil svare
til, hvad der gælder for indsatte, over for hvem der er
truffet afgørelse om udgangskarantæne i forbindelse
med en tilbagekaldelse af en udgangstilladelse efter
udgangsmisbrug, jf. herved udgangsbekendtgørelsens
§ 31, stk. 3.
Hvis en domfældt ikke møder
på det tidspunkt, hvortil den pågældende er
tilsagt til afsoning, og dette skyldes omstændigheder, som
må lægges den pågældende til last, skal den
pågældende anses for at være udeblevet uden
lovlig grund. Kan den domfældte derimod godtgøre, at
undladelsen af at møde til afsoning i overensstemmelse med
tilsigelsen skyldes omstændigheder, som ikke kan lægges
den pågældende til last €" f.eks. i et
tilfælde, hvor den domfældte er mødt for sent
som følge af en togforsinkelse el.lign. €" er den
pågældende ikke udeblevet uden lovlig grund. Hvis
modtagerinstitutionen skønner, at den overskridelse, der
foreligger fra den dømtes side, må anses for
ubetydelig, kan det ligeledes lægges til grund, at den
dømte ikke er udeblevet uden lovlig grund.
Indsatte i kriminalforsorgens åbne
institutioner kan efter de gældende regler få
tilladelse til udgang efter 30 dages ophold i institutionen, mens
indsatte i de lukkede institutioner kan få tilladelse til
udgang efter 10 ugers ophold i institutionen, jf.
udgangsbekendtgørelsens §§ 36 og 37. Indsatte
i lukkede institutioner er imidlertid normalt ikke på fri fod
mellem domfældelsen og indsættelsen, og den
foreslåede ordning vil derfor navnlig få praktisk
betydning for indsatte i åbne institutioner.
I den indkaldelse, som sendes til den
dømte i forbindelse med tilsigelsen af den
pågældende til afsoning, vil det blive særlig
fremhævet, at den dømte fratages muligheden for
sædvanlig udgang i et tidsrum af 3 måneder fra
indsættelsen, hvis den dømte møder frem for
sent.
4. Forslagets økonomiske og
administrative konsekvenser
Forslaget om at udvide
anvendelsesområdet for ordningen vedrørende
fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol (fodlænkeordningen) vil
indebære merudgifter for kriminalforsorgen til administration
og til undersøgelse af de dømtes forhold og egnethed
til at indgå i ordningen samt til tilsyns- og
kontrolforanstaltninger m.v.
Der foreligger ikke erfaringer med hensyn til
den udvidede målgruppes ønske om og egnethed til at
udstå straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol. Vurderingen af lovforslagets
konsekvenser for kapacitetsbehovet i ordningen er derfor
behæftet med en betydelig usikkerhed. Kriminalforsorgen
skønner, at den foreslåede udvidelse formentlig vil
medføre et behov for at udvide kapaciteten i ordningen med i
størrelsesordenen 100 fodlænkepladser.
Da strafudståelse på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol
træder i stedet for almindelig straffuldbyrdelse i
fængsel, arresthus m.v., vil den foreslåede udvidelse
af ordningen samtidig medføre et mindre behov for
fængselskapacitet. Kriminalforsorgen vil derfor tilpasse
fængselskapaciteten, efterhånden som
fodlænkeordningens kapacitet udvides.
Forslaget skønnes således ikke
at have økonomiske konsekvenser for det offentlige af
betydning.
Forslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Mindreudgifter til fængselspladser i
kriminalforsorgen | Merudgifter til fodlænkeordningen i
kriminalforsorgen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
5. Hørte myndigheder m.v.
Lovforslaget har forud for
fremsættelsen været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Præsidenterne for Østre og
Vestre Landsret, præsidenterne for Københavns Byret og
for retterne i Århus, Odense, Aalborg og Roskilde,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,
Politidirektøren i København, Foreningen af
Politimestre i Danmark, Politifuldmægtigforeningen,
Politiforbundet i Danmark, Dansk Fængselsforbund,
Kriminalforsorgsforeningen, HK Landsklubben Kriminalforsorgen,
Foreningen af Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Dansk
Socialrådgiverforening, Socialministeriet,
Advokatrådet, Institut for Menneskerettigheder,
Landsforeningen af beskikkede advokater, Dansk Retspolitisk
Forening, Kriminalpolitisk Forening (KRIM) og samtlige
tjenestesteder under kriminalforsorgen (Anstalten ved
Herstedvester, Københavns Fængsler, Sandholmlejren,
Statsfængslet i Horsens, Statsfængslet i Jyderup,
Statsfængslet i Nyborg, Statsfængslet i Ringe,
Statsfængslet i Vridsløselille, Statsfængslet i
Midtjylland, Statsfængslet i Møgelkær,
Statsfængslet på Kragskovhede, Statsfængslet
på Søbygård, Statsfængslet Renbæk,
Statsfængslet ved Horserød, Statsfængslet ved
Sdr. Omme, Arresthuset i Assens, Arresthuset i Esbjerg, Arresthuset
i Frederikshavn, Arresthuset i Frederikssund, Arresthuset i
Haderslev, Arresthuset i Helsingør, Arresthuset i Herning,
Arresthuset i Hillerød, Arresthuset i Hjørring,
Arresthuset i Hobro, Arresthuset i Holbæk, Arresthuset i
Holstebro, Arresthuset i Kalundborg, Arresthuset i Kolding,
Arresthuset i Køge, Arresthuset i Maribo, Arresthuset i
Nakskov, Arresthuset i Nykøbing Falster, Arresthuset i
Nykøbing Mors, Arresthuset i Næstved, Arresthuset i
Odense, Arresthuset i Randers, Arresthuset i Ringkøbing,
Arresthuset i Ringsted, Arresthuset i Roskilde, Arresthuset i
Rønne, Arresthuset i Silkeborg, Arresthuset i Slagelse,
Arresthuset i Svendborg, Arresthuset i Sønderborg,
Arresthuset i Tønder, Arresthuset i Vejle, Arresthuset i
Viborg, Arresthuset i Vordingborg, Arresthuset i
Åbenrå, Arresthuset i Aalborg, Arresthuset i
Århus, Kontraktpensionen på Fyn, Pensionen
Brøndbyhus, Pensionen Engelsborg, Pensionen Kastanienborg,
Pensionen Lyng, Pensionen Lysholmgård, Pensionen på
Fanø, Pensionen Skejby, Kriminalforsorgen i Frihed
(KiF)(Afdelingen for Samfundstjeneste, Afdelingen i Esbjerg,
Afdelingen i Hillerød, Afdelingen i Holstebro, Afdelingen i
Kolding, Afdelingen i København, Afdelingen i
Københavns amt Nord-øst, Afdelingen i Nordjylland,
Afdelingen i Nykøbing Falster, Afdelingen i Randers,
Afdelingen i Roskilde, Afdelingen i Sønderjylland,
Afdelingen i Vestsjælland, Afdelingen i Viborg, Afdelingen i
Århus Nord, Afdelingen i Århus Syd, Afdelingen på
Bornholm, Afdelingen på Fyn og Afdelingen på
Vestegnen)).
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
I lovforslagets bilag 1 er de
foreslåede bestemmelser sammenholdt med de nugældende
bestemmelser.
Til § 1
Til nr. 1 (§ 50, 2.
pkt.)
I bestemmelsen fastslås det, at
justitsministeren kan fastsætte regler om, at tilladelse til
udgang ikke kan gives i et tidsrum af 3 måneder fra
indsættelsen, hvis den indsatte er udeblevet efter tilsigelse
til afsoning.
Som udeblivelse anses også for sent
fremmøde uden lovlig grund.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.2.
Til nr. 2 (§ 78 a,
stk. 1 og 2)
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 78 a, stk. 1, nr. 1 , kan
justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, efter
ansøgning fra personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 3 måneder, og som på
gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år, meddele tilladelse
til, at straffen udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol efter reglerne i §§ 78
b- 78 f.
Tilladelse til strafudståelse på
bopælen efter denne bestemmelse vil udelukkende kunne
meddeles personer, der er idømt ubetinget
fængselsstraf. Det er ikke et krav, at den
fængselsstraf, som den dømtes ansøgning
vedrører, er idømt ved samme dom, når blot den
samlede fængselsstraf, som den pågældende er
blevet idømt, ikke overstiger 3 måneder. Også en
person, der idømmes en såkaldt kombinationsdom, vil
kunne meddeles tilladelse til at udstå den ubetingede del af
straffen på bopælen med elektronisk fodlænke
m.v., når denne del af den samlede straf ikke overstiger 3
måneders fængsel.
Der henvises i øvrigt til pkt.
2.2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 78 a, stk. 1, nr. 2, kan tilladelse til
strafudståelse på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol efter reglerne i §§ 78
b- 78 f endvidere meddeles personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 3 måneder for overtrædelse
af færdselsloven. Bestemmelsen svarer til den nuværende
bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 78 a,
stk. 1.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 78 a, stk. 2 , kan en tilladelse til
strafudståelse på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol endvidere meddeles personer, der
før, samtidig med eller efter en dom for overtrædelse
af færdselsloven tillige er idømt straf for
overtrædelse af anden lovgivning, hvis den eller de skete
overtrædelser af anden lovgivning ikke har været af
væsentlig betydning for den samlede fængselsstrafs
længde, og længden af den samlede fængselsstraf
ikke overstiger 3 måneder.
Om anvendelsesområdet for denne
bestemmelse henvises til pkt. 2.2.2.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Kompetencen til at træffe
afgørelse efter stk. 1 og 2 vil blive henlagt til
Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Til § 2
Efter stk. 1 træder
lovens § 1, nr. 1 (dvs. bestemmelsen om, at
justitsministeren kan fastsætte regler om, at udeblivelse
efter tilsigelse til afsoning medfører fratagelse af
mulighed for tilladelse til udgang i et tidsrum af 3 måneder
fra indsættelsen), i kraft dagen efter bekendtgørelsen
i Lovtidende.
Efter stk. 2 træder
lovens § 1, nr. 2 (dvs. reglerne om udvidelsen af
anvendelsesområdet for ordningen vedrørende
fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol), i kraft den 1. april 2006 og finder
anvendelse på personer, der idømmes
fængselsstraf efter samme dato.
Bestemmelsen i stk. 2 indebærer,
at en person, der er 24 år, og som er idømt flere
fængselsstraffe, f.eks. en fængselsstraf i 14 dage for
et brugstyveri af en bil og efterfølgende en
fængselsstraf i 30 dage for et værtshusslagsmål,
kun vil kunne opnå tilladelse til strafudståelse
på bopælen med elektronisk fodlænke m.v., hvis
begge domme er afsagt den 1. april 2006 eller senere,
eller €" i tilfælde, hvor den ene dom er afsagt
før den 1. april 2006 og den anden efter €" hvis den
fængselsstraf, som er idømt før den 1. april
2006, er afsonet på tidspunktet for kriminalforsorgens
afgørelse af den pågældendes
ansøgning.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at en
person, der er idømt f.eks. 60 dages fængsel for
overtrædelse af færdselsloven og ved en anden dom 14
dages fængsel for overtrædelse af anden lovgivning, kun
kan meddeles tilladelse til strafudståelse på
bopælen, hvis begge domme er afsagt den 1. april
2006 eller senere, eller €" i tilfælde, hvor dommen
vedrørende overtrædelsen af anden lovgivning er afsagt
før den 1. april 2006 og den anden efter €" hvis den
fængselsstraf, som er idømt før den 1. april
2006, er afsonet på tidspunktet for kriminalforsorgens
afgørelse af den pågældendes
ansøgning.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighedsområde. Bestemmelsen indebærer,
at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Ændringerne af lov om fuldbyrdelse af
straf mv. kan dog sættes i kraft for Færøerne
ved kongelig anordning med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger. Da lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. ikke gælder for Grønland, indeholder loven
ikke en tilsvarende hjemmel til at sætte loven i kraft for
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende ret
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 207 af 18. marts 2005, som
ændret ved lov nr. 367 af 24. maj 2005 og § 14 i
lov nr. 430 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 50.
Justitsministeren fastsætter regler om tilladelse til udgang.
Det kan i forbindelse med sådanne regler bestemmes, at
tilladelse til udgang først kan gives efter ophold i et
bestemt tidsrum i institutionen og efter udståelse af en
bestemt del af straffen. Det kan endvidere bestemmes, at den
indsatte efter udgangsmisbrug er afskåret fra i et bestemt
tidsrum at forlange en afgørelse af spørgsmålet
om tilladelse til udgang. | | 1. § 50, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes: »Det kan i forbindelse med sådanne
regler bestemmes, at tilladelse til udgang først kan gives
efter ophold i et bestemt tidsrum i institutionen og efter
udståelse af en bestemt del af straffen samt at tilladelse
til udgang ikke kan gives i et tidsrum af 3 måneder fra
indsættelsen, hvis den indsatte er udeblevet efter tilsigelse
til afsoning.« |
| | |
§ 78 a.
Justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, kan efter
ansøgning fra personer, der idømmes
fængselsstraf i indtil 3 måneder for overtrædelse
af færdselsloven, meddele tilladelse til, at straffen
udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol efter bestemmelserne i dette
kapitel. | | 2. § 78 a, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes: » § 78 a.
Justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, kan efter
ansøgning fra personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 3 måneder, meddele tilladelse
til, at straffen udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol efter reglerne i lovens
§§ 78 b- 78 f, såfremt |
| | 1) den pågældende person på
gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år, eller |
| | 2) straffen er idømt for
overtrædelse af færdselsloven. |
| | Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1,
nr. 2, kan desuden meddeles personer, der før, samtidig med
eller efter en dom for overtrædelse af færdselsloven
tillige er idømt straf for overtrædelse af anden
lovgivning, hvis den eller de skete overtrædelser af anden
lovgivning ikke har været af væsentlig betydning for
den samlede fængselsstrafs længde, og længden af
den samlede fængselsstraf ikke overstiger 3
måneder.« |
Stk. 2. Justitsministeren
fastsætter regler om den administrative behandling af
ansøgninger om strafudståelse på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol. Justitsministeren kan
i forbindelse hermed bestemme, at der kun tillægges
ansøgninger indgivet inden udløbet af bestemte
frister opsættende virkning, således at
straffuldbyrdelsen udsættes. | | Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1. Lovens § 1, nr. 1,
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. |
| | Stk. 2. Lovens § 1, nr. 2,
træder i kraft den 1. april 2006 og finder anvendelse
på personer, der idømmes fængselsstraf efter den
1. april 2006. |
| | |
| | § 3 |
| | Stk. 1. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
| | Stk. 2. Loven kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger. |