Skriftlig fremsættelse (30. november
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningen
vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol samt fratagelse af
mulighed for udgang ved udeblivelse fra afsoning)
(Lovforslag nr. L 86).
Formålet med
lovforslaget er for det første at udvide
anvendelsesområdet for ordningen vedrørende
fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol €" den såkaldte
fodlænkeordning. Efter denne ordning kan personer, der
idømmes fængselsstraf i indtil 3 måneder for
overtrædelse af færdselsloven, efter ansøgning
udstå fængselsstraffen på bopælen med
"elektronisk fodlænke ", hvis den pågældende
opfylder en række nærmere angivne
betingelser.
Det foreslås
at udvide denne ordning således, at den omfatter alle
personer, der idømmes fængselsstraf i indtil 3
måneder, og som på gerningstidspunktet ikke var fyldt
25 år.
Unge
lovovertrædere op til 25 år får efter forslaget
mulighed for at udstå fængselsstraf på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol under
samme betingelser og vilkår som efter den gældende
ordning, jf. §§ 78 b-78 f (som ikke ændres).
Tilladelse til strafudståelse på bopælen vil
bl.a. forudsætte, at den unge lovovertræder
opfylder en række krav til bl.a. bolig og beskæftigelse
(arbejde, uddannelse m.v.), og at den pågældende i
øvrigt findes egnet til denne afsoningsform efter en
individuel vurdering. Det vil endvidere være en
forudsætning, at den dømte accepterer at overholde en
række nærmere angivne vilkår og en nærmere
fastlagt intensiv overvågning og kontrol.
Udvidelsen af fodlænkeordningen til at
omfatte unge lovovertrædere, der idømmes kortere,
ubetingede frihedsstraffe, sker som led i regeringens initiativer
over for unge kriminelle. Med ordningen sikres det i højere
grad, at den tilknytning til arbejdsmarkedet eller
uddannelsessystemet, som den unge lovovertræder måtte
have, kan bevares under strafafsoningen. Dette vil forbedre den
pågældendes muligheder for på længere sigt
at opnå en varig tilknytning til arbejdsmarkedet, og det vil
generelt kunne medvirke til at mindske risikoen for recidiv
(tilbagefald til ny kriminalitet).
Det foreslås
desuden, at den gældende ordning også skal omfatte
personer, der ud over færdselslovovertrædelsen
også er idømt straf for overtrædelse af anden
lovgivning, hvis færdselslovovertrædelsen har haft den
væsentligste betydning for længden af den samlede
idømte straf.
Formålet med
lovforslaget er for det andet at skærpe reglerne om udgang
fra fængslet med henblik på at gribe mere effektivt ind
over for fængselsdømte, der udebliver efter at
være blevet tilsagt til afsoning.
I perioden fra januar til maj 2005 er der
€" i forhold til samme periode året før €"
sket et fald i antallet af fængselsdømte, som
udebliver efter tilsigelse til afsoning fra 24,2 procent af de
tilsagte til 20,9 procent. Trods dette fald er antallet af
udeblivelser efter Justitsministeriets opfattelse stadig for
højt. Kriminalforsorgen må løbende kalkulere
med en vis udeblivelsesprocent i forbindelse med tilsigelse af
dømte til afsoning med henblik på, at
fængselskapaciteten kan udnyttes bedst muligt. Det
høje antal udeblivelser medfører imidlertid, at
Kriminalforsorgens planlægning med henblik på den bedst
mulige udnyttelse af fængselskapaciteten er forbundet med
betydelige vanskeligheder.
Retshåndhævelseshensyn og hensynet
til Kriminalforsorgens mulighed for planlægning taler efter
Justitsministeriets opfattelse for, at der træffes
foranstaltninger med henblik på at opnå en yderligere
reduktion i andelen af fængselsdømte, der udebliver
efter tilsigelse til afsoning.
Der foreslås derfor indført en
regel, der bemyndiger justitsministeren til at fastsætte
regler om, at udeblivelse efter tilsigelse til afsoning
medfører fratagelse af mulighed for udgang i et tidsrum af 3
måneder fra indsættelsen. Dette skal gælde,
uanset om det må antages, at der foreligger en risiko for, at
en udgangstilladelse vil blive misbrugt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.