L 80 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af forskellige afgiftslove og ophævelse af lov om afgift af
visse flyrejser. (Aftrapning af passagerafgift, lavere
partikeludslip fra nye dieselbiler, afgiftsnedsættelse
på overskudsvarme og udskydelse af momsfrister).
Fremsat den 16. november 2005 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige afgiftslove
og ophævelse af lov om afgift af visse
flyrejse1)
(Aftrapning af passagerafgift, lavere
partikeludslip fra nye dieselbiler, afgiftsnedsættelse
på overskudsvarme og udskydelse af momsfrister)
§ 1
I lov om afgift af visse flyrejser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 566 af 3. august 1998, som
ændret bl.a. ved lov nr. 834 af 27. november 1998 og senest
ved § 21 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I § 2, stk. 1,
ændres »75 kr.« til: »37,50 kr.«
2. I § 2, stk. 2,
ændres »37,5 kr.« til: »18,75
kr.«
§ 2
Lov om afgift af visse flyrejser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 566 af 3. august 1998,
ophæves.
§ 3
I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv., jf. lovbekendtgørelse nr.
977 af 2. december 2002, som ændret senest ved § 57
i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. Lovens titel
affattes således:
»Lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv.
(registreringsafgiftsloven)«.
2. § 3, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. For nye biler, der er
forsynet med de trafiksikkerhedsfremmende udstyrsgenstande, der er
nævnt nedenfor, nedsættes afgiften med følgende
beløb:
Køretøjskategori: | Udstyrsgenstand |
| Højre sidespejl, som er justerbart ved
indvendig betjeningsanordning: | Ekstra, højt monteret stoplygte: | En eller flere selealarmer: |
1) Personbiler afgiftsberigtiget efter
§ 4, stk. 1, og § 5 a, stk. 1, nr. 1,
og busser afgiftsberigtiget efter § 5 a, stk. 1, nr.
2 | 300 kr. | - | 100 kr. pr. alarm for indtil 3 alarmer i
kalenderårene 2003-2008. |
2) Varebiler afgiftsberigtiget efter
§ 5 | 300 kr. | 200 kr. | - |
«
3. § 8, stk. 7,
affattes således:
» Stk. 7. For nye
køretøjer, der er forsynet med blokeringsfri bremser,
nedsættes den afgiftspligtige værdi med 4.165 kr., og
for nye biler, der er forsynet med en eller flere sikkerhedspuder,
nedsættes den afgiftspligtige værdi med 1.280 kr. pr
pude for indtil 4 puder. For nye personbiler, der er udstyret med
elektronisk stabiliseringsprogram (ESP-system), der kan bremse
bilens hjul individuelt med henblik på at stabilisere bilen,
nedsættes den afgiftspligtige værdi med 3.500 kr. i
2003, 3.200 kr. i 2004, 2.600 kr. i 2005, 2.000 kr. i 2006, 1.300
kr. i 2007 og 700 kr. i 2008. For nye dieseldrevne person- og
varebiler, (dvs. som drives af motorer med
kompressionstænding), hvor emissionen af partikler
højst udgør de i 4. og 5. pkt. angivne mængder,
nedsættes den afgiftspligtige værdi med 4.000 kr. i
årene 2006 til 2009. Personbilers partikelemission må
ikke overstige 5 mg pr. kilometer. For kategori N1 varebiler i
klasse I, II og III må partikelemissionen ikke overstige hhv.
5 mg pr. kilometer, 8 mg pr. kilometer eller 12 mg pr. kilometer.
Emissionen fastslås i overensstemmelse med bilag I til
Rådets direktiv 70/220/EØF af 20. marts 1970 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emissioner
fra motorkøretøjer og senere ændringer heraf.
Nedsættelsesbeløb efter 2. og 3. pkt. har virkning for
køretøjer, der afgiftsberigtiges i det år, for
hvilket beløbet gælder.«
§ 4
I lov om afgift af elektricitet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 689 af 17. september 1998, som
ændret ved § 1 i lov nr. 389 af 2. juni 1999,
§ 3 i lov nr. 963 af 20. december 1999, § 3 i
lov nr. 462 af 9. juni 2004 og § 18 i lov nr. 428 af 6.
juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 11, stk. 9, 2.
pkt., ændres »47,5 pct.« til: »32,5
pct.«
§ 5
I lov om afgift af naturgas og bygas, jf.
lovbekendtgørelse nr. 887 af 3. oktober 1996, som
ændret ved § 3 i lov nr. 444 af 10. juni 1997,
§ 4 i lov nr. 435 af 26. juni 1998, § 2 i lov
nr. 437 af 26. juni 1998, § 2 i lov nr. 963 af 20.
december 1999, § 1 i lov nr. 1289 af 20. december 2000,
§ 2 i lov nr. 393 af 6. juni 2002,§ 2 i lov nr.
462 af 9. juni 2004 og § 28 i lov nr. 428 af 6. juni
2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 10, stk. 9, 3.
pkt., ændres »47,5 pct.« til: »32,5
pct.«.
2. I § 10, stk. 11,
ændres »47,5 pct.« til: »32,5
pct.«.
§ 6
I lov om afgift af stenkul, brunkul og
koks mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 702 af 28. september
1998, som ændret ved § 5 i lov nr. 963 af 20.
december 1999, § 2 i lov nr. 393 af 6. juni 2002,
§ 5 i lov nr. 462 af 9. juni 2004 og § 35 i lov
nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I § 8, stk. 8, 3.
pkt., ændres »47,5 pct.« til: »32,5
pct.«
§ 7
I lov om energiafgift af
mineralolieprodukter mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 701 af
28. september 1998, som ændret ved § 4 i lov nr.
963 af 20. december 1999, § 2 i lov nr. 393 af 6. juni
2002, lov nr. 395 af 6. juni 2002, § 4 af lov nr. 462 af
9. juni 2004, § 2 i lov nr. 1391 af 20. december 2004 og
§ 47 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 11, stk. 9, 3.
pkt., ændres »47,50 pct.« til: »32,5
pct.«.
§ 8
I lov om merværdiafgift
(momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober
2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 57, stk. 2, 3.
pkt., ændres »10« til:
»17«.
2. I § 57, stk. 3,
indsættes som 3. pkt. :
»For april kvartal skal virksomhedernes
angivelse efter stk. 1 dog foretages senest 1 måned og
17 dage efter afgiftsperiodens udløb.«
§ 9
Stk. 1. Lovens § 1, § 3, nr. 1,
og § 8 træder i kraft den 1. januar 2006.
Stk. 2. Lovens § 2 træder i
kraft den 1. januar 2007.
Stk. 3. Lovens § 3, nr. 2,
træder i kraft for person- og varebiler, der registreres 1.
gang den 1. januar 2007 eller senere.
Stk. 4. Lovens § 3, nr. 3,
træder i kraft for person- og varebiler, der registreres 1.
gang den 1. januar 2006 eller senere.
Stk. 5. Skatteministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af §§ 4-7.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Forslaget er en del af finanslovaftalen for
2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Dansk Folkeparti.
Lovforslaget indeholder følgende
elementer fra finanslovaftalen:
€ Aftrapning af passagerafgiften fra
2006-2007, dvs. halvering af afgiften ved afrejse fra og med den 1.
januar 2006 og afskaffelse af afgiften pr. 1. januar 2007.
€ Nedslag i registreringsafgiftsgrundlaget
for nye dieselbiler med lavt partikeludslip i 2006-2009 og
ophør af registreringsafgiftsnedsættelsen for
bagrudeviskere og -vaskere fra 2007.
€ Nedsættelse af de samlede
CO2 - og energiafgifter på overskudsvarme, der
afsættes eksternt, fra 55 pct. til 40 pct. ved hjælp af
en sænkelse af satserne i energiafgiftslovene fra 47,5 pct.
til 32,5 pct. af vederlaget.
€ Udskydelse af store og mellemstore
virksomheders momsangivelse i august med syv dage som følge
af, at skolernes sommerferie rykkes i 2006.
2. Baggrund
2.1 Aftrapning af
passagerafgiften
Af finanslovaftalen fremgår
følgende:
»Parterne ønsker at
understøtte rammevilkårene for de danske lufthavne og
styrke grundlaget for flytrafik i Danmark, herunder
indenrigsflytrafikken. Parterne er derfor enige om at afskaffe
passagerafgiften over to år, således at
passagerafgiften halveres til 37½ kr. pr. passager i 2006 og
helt bortfalder fra og med 2007. Det vil blandt andet bidrage til
at styrke grundlaget for de regionale lufthavne, ligesom det kan
føre til etablering af flere lavprisruter og derigennem give
adgang til flere afgange og til flere destinationer. Tiltaget
indebærer et umiddelbart provenutab på ca. 273 mio. kr.
i 2006, der stiger til ca. 546 mio. kr., når afskaffelsen er
fuldt gennemført.«
2.2 Nedslag i afgiftsgrundlag for nye
dieselbiler med lavt partikeludslip og ophør af
registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudeviskere og
-vaskere
Af finanslovaftalen fremgår
følgende:
»Det forventes, at alle nye person- og
varebiler, der kører på diesel, vil være
forsynet med et partikelfilter for at opfylde EU€™s
emissionskrav fra 2010.
Parterne er enige om, at
registreringsafgiften ikke skal gøre det dyrere at
være miljøbevidst ved at vælge partikelfilter
på dieselbilen. Parterne er derfor enige om, at der gives
afgiftsfritagelse for partikelfiltre på 4.000 kr. i perioden
2006-2009. Det svarer til en afgiftslempelse for personbiler
på ca. 7.200 kr. og en afgiftslempelse for varebiler på
ca. 1.200 kr.
Afgiftsfritagelsen gælder nye biler,
der sælges fra 2006. Samtidig er det besluttet at afskaffe
rabatten i registreringsafgiften på bagrudeviskere/vasker fra
2007, idet bagrudeviskere er blevet standardudstyr i de fleste
biler. Omlægningen medfører samlet set et
mindreprovenu på 90 mio. kr. netto i perioden
2006-2009.«
2.3 Afgiftsnedsættelse på
overskudsvarme
Af finanslovaftalen fremgår
følgende:
»For at sikre øget udnyttelse af
industriel overskudsvarme lempes afgiften på overskudsvarme,
som afsættes eksternt, fra 55 pct. til 40 pct. af vederlaget.
Provenutabet skønnes til 15 mio. kr.
årligt.«
2.4 Udskydelse af momsfrister
Af finanslovaftalen fremgår
følgende:
»Flytningen af skolernes sommerferie
kan medføre et ønske om at rykke sommerferien i den
enkelte virksomhed. Det kan vanskeliggøre overholdelse af
momsbetalingsfristerne i første del af august. Parterne er
enige om, at momskredittiderne i første halvdel af august
forlænges med 7 dage, således at fristen for store
virksomheders momsafregning for juni udskydes til 17. august, og at
fristen for mellemstore virksomheders momsafregning for 2. kvartal
udskydes til 17. august. Små virksomheder skal angive og
afregne moms vedrørende 1. halvår senest d. 1.
september og har således allerede særligt lange
momsfrister. De længere momskredittider giver et årligt
provenutab på cirka 42 mio. kr.«
3. Lovforslagets indhold
3.1 Aftrapning af
passagerafgiften
Indledende bemærkninger
I aftalen mellem regeringen og Dansk
Folkeparti om finansloven for 2005 blev det aftalt, at der skulle
iværksættes en analyse af den danske passagerafgifts
virkning på konkurrencen mellem lufthavnene i Danmark og i
landene omkring os samt virkningen på beskæftigelse og
erhvervsudvikling i Danmark.
Der blev således i februar 2005 nedsat
en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Økonomi- og
Erhvervsministeriet (sekretariat), Finansministeriet, Transport- og
Energiministeriet, Miljøministeriet og Skatteministeriet
(sekretariat), der fik til opgave at analysere
passagerafgiften.
Arbejdsgruppens rapport Analyse af
passagerafgiften, juni 2005 blev offentliggjort den 27. juni
2005.
Gældende ret
Afgift af visse flyrejser €" oftest
kaldet passagerafgiften €" betales af luftfartsselskabet
baseret på antallet af afrejsende passagerer fra en dansk
lufthavn, uanset om destinationen er en anden indenrigslufthavn
eller en udenlandsk lufthavn. Afgiften svares således pr.
afrejsende passager, hvorved der opkræves afgift to gange for
en indenrigsreturbillet og én gang for en
udenrigsreturbillet.
Afgiften udgør 75 kr. pr. passager,
der fra en dansk lufthavn rejser som passager i et
luftfartøj, der er godkendt til mere end 10
passagersæder, eller som har største tilladte
startvægt på over 5.700 kg.
Afgiften er dog halveret for passagerer, der
fra en dansk lufthavn rejser som passager i et luftfartøj,
der er godkendt til færre end 20 passagersæder, eller
som har største tilladte startvægt på under
10.000 kg (let luftfart). Det er dog et krav, at der rejses
på en rute, der ikke beflyves af luftfartøjer, som er
godkendt til 20 eller flere passagersæder, eller som har
største tilladte startvægt på 10.000 kg eller
mere (tung luftfart). Taxaflyvning med lette
luftfartøjer på ruter, der ikke beflyves af tunge
luftfartøjer, er dermed omfattet af den halverede
afgiftssats.
Indenrigsflyvning til halveret afgiftssats er
for nuværende hovedsageligt ruteflyvning til og fra Thisted
Lufthavn, visse helikopterflyvninger til Nordsøen samt visse
indenrigs- og udenrigstaxaflyvninger fra flere af de mindre danske
lufthavne, hvor flyet/helikopteren er godkendt til mellem 10 og 20
passagerer.
Lovforslagets indhold
Det foreslås, at passagerafgiften
aftrappes over to år: årene 2006-2007. Afgiften
foreslås således halveret fra og med 1. januar 2006 og
afskaffet fra og med den 1. januar 2007.
Afgiftssatsen for tung luftfart
foreslås aftrappet fra den gældende sats på 75
kr. pr. passager, der afrejser fra dansk lufthavn, til 37,50 kr. i
2006 og fuld afskaffelse af afgiften i 2007.
Afgiftssatsen for let luftfart foreslås
aftrappet tilsvarende fra den gældende sats på 37,50
kr. pr. passager, der afrejser fra dansk lufthavn, til 18,75 kr. i
2006 og fuld afskaffelse af afgiften i 2007.
Luftfartsselskaberne er afgiftspligtige efter
lov om afgift af visse flyrejser. Luftfartsselskaberne vil dermed
blive opkrævet den lavere passagerafgift af passagerer, der
afrejser fra en dansk lufthavn fra og med den 1. januar 2006
(startende med afgiftsperioden for januar 2006).
Ved aftale mellem den danske regering og
Grønlands Landsstyre af den 12. maj 1998 blev det aftalt, at
der overføres 2,8 mio. kr. årligt til Grønlands
Landsstyre som kompensation for indførelse af passagerafgift
ved afrejse fra dansk lufthavn. Kompensationen er snævert
knyttet til indførelsen af passagerafgiften. I forbindelse
med nedsættelsen af passagerafgiften pr. 1. januar 2006 vil
kompensationen til Grønlands Landsstyre blive halveret. Ved
ophævelse af lov om afgift af visse flyrejser pr. 1. januar
2007 falder kompensationen væk.
3.2 Nedslag i afgiftsgrundlag for nye
dieselbiler med lavt partikeludslip og ophør af
registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudeviskere og
-vaskere
Indledende bemærkninger
Dieselbiler har den fordel for
miljøet, at udslippet af CO2 pr. kilometer er
lavere end fra benzinbiler, til gengæld forurener dieselbiler
med partikler. Partikelforurening har en række
sundhedsskadelige konsekvenser, f.eks. forøget risiko for
hjertekarsygdomme med deraf følgende dødsfald,
forøget forekomst af bronkitis og astma samt en
kræftfremkaldende effekt.
De negative sundhedsmæssige
konsekvenser ved dieselbiler kan reduceres betydeligt, hvis nye
dieselbiler forsynes med partikelfilter.
EU-Kommissionen og
emissionskrav til person- og varebilers partikeludslip
Nye køretøjer, der
indregistreres i EU, skal overholde emissionsgrænser (den
seneste kaldes Euro 4). Emissionsgrænserne for nye
køretøjer i EU fremgår af det oprindelige
direktiv 70/220/EEC. Dette basisdirektiv er efterfølgende
blevet ændret i flere omgange. Den 15. juli 2005 fremlagde
EU-Kommissionen et foreløbigt forslag til Euro 5 for
emissionsgrænserne for nye biler.
Kommissionen offentliggjorde i januar 2005 et
arbejdspapir (SEC(2005)43) om fiskale incitamenter til at fremme
introduktionen af køretøjer, der opfylder det
foreløbige forslag til Euro 5 af 15. juli 2005 med hensyn
til udslip af partikler. Dermed kan medlemslandene give et
økonomisk incitament til biler, der opfylder strengere
emissionskrav end i direktiv 98/69/EC. I lyset af, at Kommissionen
kun har fremlagt et foreløbigt forslag til Euro 5 og at
flere af medlemslandene har indikeret, at man gerne vil fremme
brugen af partikelfiltre, er formålet med arbejdspapiret, at
give medlemslandene en grænseværdi, som de
økonomiske incitamenter gøres afhængige af.
Kommissionen anbefaler i arbejdspapiret
(SEC(2005)43), at medlemslande, der ønsker at introducere
fiskale incitamenter, kan anvende en grænse på 5 mg/km
for partikeludslip fra dieselpersonbiler og små
dieselvarebiler (kategori N1, klasse I, svarende til varebiler med
tjenestevægt højst 1.280 kg.). Det svarer til en
reduktion på 80 pct. i forhold til den eksisterende
grænse på 25 mg/km for samme bilkategorier. Nedslaget i
afgiftsgrundlaget er ikke betinget af om bilen er udstyret med et
partikelfilter, men at bilen overholder grænseværdien
for alle partikelstørrelser i overensstemmelse med EU-krav.
Med dagens teknologi kan en grænseværdi på 5
mg/km imidlertid kun opnås med partikelfilter.
For større varebiler kategori N1,
klasse II og III, foreslås at nedslaget i afgiftsgrundlaget
betinges af opfyldelse af emissionsstandarderne fremført i
Kommissionens foreløbige forslag til Euro 5 af 15. juli
2005. Heraf fremgår, at kategori N1 varebiler, klasse II og
III, skal opfylde en partikelemission på henholdsvis 8 og 12
mg/km.
Det er et krav fra Kommissionen, at
medlemslandene skal typegodkende biler, der opfylder direktiv
98/69/EC, uanset om de opfylder grænseværdierne
på 5 mg/km, 8 mg/km eller 12 mg/km. Kommissionen forventer
endvidere, at den fremtidige Euro 5 bliver obligatorisk i 2010. Det
foreslås derfor, at nedslaget i registreringsafgiften
bortfalder, når Euro 5 vedrørende partikler bliver
obligatorisk. Kommissionen forbeholder sig dog retten til at
ændre på grænseværdien for partikler
på 5 mg/km og ikrafttrædelsesdatoen for Euro 5 indtil
Euro 5 bliver godkendt af Europa-Parlamentet og af Rådet.
Såfremt ikrafttrædelsen af Euro 5 eller
emissionsgrænsen for partikler ændres, vil ny dansk
lovgivning blive overvejet.
Gældende ret for
personbiler
Ifølge registreringsafgiftsloven
beregnes registreringsafgiften for nye personbiler som 105 procent
af den del af den afgiftspligtige værdi, der er under 62.700
kr. (2005) og 180 pct. af resten. Satserne på 105 procent
hhv. 180 procent korrigeres hver måned med en faktor, der
afhænger af udviklingen i bilpriserne og i forhold til
prisudviklingen generelt.
Grænsen betegnes
progressionsgrænsen og reguleres hvert år med
tilpasningsprocenten tillagt 2 procentpoint. I 2006 udgør
den 64.200 kr.
Den afgiftspligtige værdi er bilens
indkøbspris tillagt avancer og moms. I den afgiftspligtige
værdi indregnes altid mindst 9 procent i avance.
Der er tillæg og fradrag i den
afgiftspligtige værdi.
For personbiler nedsættes afgiften med
300 kr. for højre sidespejl, indvendigt betjent, 300 kr. for
bagrudevisker og -vasker og i årene 2003-2008 med 100 kr. pr.
selealarm for op til 3 alarmer.
For personbiler nedsættes den
afgiftspligtige værdi for nye køretøjer med
4.165 kr. for blokeringsfri bremser, 1.280 kr. pr. sikkerhedspude
indtil 4 puder og 2.600 kr. (2005) for elektronisk
stabiliseringsprogram (ESP-system).
Gældende ret for små
varebiler
Små varebiler er
køretøjer, der utvivlsomt er indrettet til
godstransport, og har en tilladt totalvægt på ikke over
2 tons. Endvidere er biler med en tilladt totalvægt på
over 2 tons, men ikke over 4 tons, omfattet, såfremt biler af
samme fabriksmærke markedsføres med lignende karosseri
i personvognsudførelse (stationcarreglen).
For de små varebiler beregnes
registreringsafgiften som 0 procent af de første 15.100 kr.
(2005) og 95 procent af resten.
Dertil kommer tillæg og fradrag i
henholdsvis den afgiftspligtige værdi og den beregnede afgift
som følge af trafiksikkerhedsfremmende udstyr.
Gældende ret for store
varebiler
Store varebiler er køretøjer,
der utvivlsomt er indrettet til godstransport, og har en tilladt
totalvægt på over 2 tons men ikke over 4 tons.
Registreringsafgiften udgør 0 pct. af
de første 34.100 kr. og 30 pct. af resten. For varebiler
over 3 tons kan afgiften højst udgøre 56.800 kr.
Dertil kommer tillæg og fradrag i
henholdsvis den afgiftspligtige værdi og den beregnede afgift
som følge af trafiksikkerhedsfremmende udstyr.
Gældende ret for hyrevogne,
sygetransportvogne mv. (§ 6)
Af hyrevogne og sygetransportvogne, der
anvendes til erhvervsmæssig transport af patienter og
donorer, betales alene 20 pct. af den del af
køretøjets værdi, der ligger over 12.100 kr. Er
køretøjerne ikke forsynet med sikkerhedspude,
forhøjes den afgiftspligtige værdi med 7.450 kr. Er
køretøjerne forsynet med én sikkerhedspude,
forhøjes den afgiftspligtige værdi med 3.725 kr.
Lovforslagets indhold
Nedslag i afgiftsgrundlag for nye
dieselbiler med lavt partikeludslip
For at styrke incitamentet til, at
bilkøberne vælger køretøjer med lavt
partikeludslip, før Euro 5 bliver obligatorisk, gives der i
årene 2006-2009 et nedslag i registreringsafgiften for nye
dieselbiler, der overholder grænseværdien for partikler
i EU-Kommissionens foreløbige forslag til Euro 5. Nedslaget
gives såfremt køretøjet opfylder
emissionsbetingelsen. Emissionen fastslås i overensstemmelse
med bilag I til Rådets direktiv 70/220/EØF af 20.
marts 1970 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emissioner
fra motorkøretøjer.
Nedslaget gives til både person- og
varebiler og sikrer, at den danske registreringsafgift ikke bremser
importen til Danmark af modelvarianter af nye dieselbiler, der
findes i versioner med lavt partikeludslip.
Det er EU-Kommissionens holdning, jf.
arbejdspapir (SEC(2005)43), at skatteincitamentet ikke må
overskride de økonomiske omkostninger forbundet med at
opfylde Euro 5, dvs. prisen på partikelfiltret og
installationen i bilen. Der findes imidlertid ikke en standardpris
for et fabriksmonteret partikelfilter. Der foreslås et
nedslag i afgiftsgrundlaget på 4.000 kr. i årene
2006-2009. Nedslaget i afgiftsgrundlaget skal gælde nye
dieselbiler, der sælges fra 2006 og som opfylder 5
mg/km-grænsen.
Fritagelsen svarer til et nedslag i
registreringsafgiften på 7.200 kr. for personbiler, 3.800 kr.
for 95 pct. varebiler (små varebiler) og 1.200 kr. for 30
pct. varebiler (store varebiler og små lastbiler). Fradragene
gives i årene 2006-2009.
I praksis vil en større andel
personbiler kunne opnå fradraget. Det skønnes i dag,
at ca. 20 pct. af nyregistrerede personbiler og ingen varebiler har
partikelfilter.
Det foreslås, at der kun gives nedslag
i registreringsafgiften for nye person- og varebiler ved
opfyldelse af normer, der med den i dag kendte teknologi
kræver partikelfilter. For nye person- og varebiler med lavt
partikelemission gælder det, at bilerne i hele deres levetid
skal overholde den emissionsnorm de oprindeligt er godkendt til.
Ved periodisk syn måles emissionen ved en forenklet
målemetode, og for at blive godkendt ved synet skal
partikelemissionen opfylde en særlig
grænseværdi.
Ophør af
registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudeviskere og
-vaskere
Nedsættelsen af registreringsafgiften
for bagrudeviskere og -vaskere afskaffes. Bagrudeviskere er ikke
obligatoriske, men typisk standard i biler. Nedsættelsen af
registreringsafgiften for bagrudeviskere og -vaskere vurderes ikke
at have nogen reel sikkerhedsmæssig effekt, da disse biler
fortsat vil være udstyret med bagrudeviskere og -vaskere.
Det foreslås fra og med 1. januar 2007
at afskaffe nedsættelsen af registreringsafgiften på
300 kr. for personbiler og busser og på 600 kr. for varebiler
med bagrudeviskere og -vaskere.
3.3 Afgiftsnedsættelse på
overskudsvarme
Indledende bemærkninger
Bestemmelserne om overskudsvarme omhandler
overskudsvarme, der afsættes eksternt.
Den afgiftsmæssige behandling af
industriel overskudsvarme, der afsættes til fjernvarmenet,
tilsigter en balance mellem to overordnede hensyn.
Det ene hensyn er, at virksomheder skal gives
rimelige vilkår for at investere i en
miljømæssig og økonomisk fornuftig udnyttelse
af overskudsvarme, som kan reducere det samlede energiforbrug og
som, hvis den ikke blev udnyttet, ellers ville gå til spilde.
Det andet hensyn er behovet for at undgå, at afgiftssystemet
giver virksomheder et for stort incitament til
»fremstilling« af »overskudsvarme« i ulige
konkurrence med den almindelige afgiftsbelagte
fjernvarmeproduktion.
Afgifterne på almindelig fjernvarme er
udformet som en stykafgift, der ikke påvirkes af
ændringer i energipriser og andre produktionsomkostninger.
Afgiften på overskudsvarme fra tung proces til eksterne
fjernvarmenet er imidlertid udformet således, at
virksomhederne kan vælge mellem kombinerede energi- og
CO2 -afgifter med en effektiv belastning på 60 kr.
per GJ varme eller 55 pct. af vederlaget for varmeleverancen. I
praksis giver anvendelsen af værdiafgiften på 55 pct.
af vederlaget næsten altid den laveste afgiftsbetaling. De
stigende energipriser gennem de seneste år har derfor
medført en øget afgiftsbetaling pr. energienhed ved
anvendelse af værdiafgiften på 55 pct. af vederlaget.
Dermed er balancen mellem industriel overskudsvarme og traditionel
fjernvarme forrykket til ulempe for industriel overskudsvarme, som
afsættes eksternt.
Den foreslåede afgiftsnedsættelse
vil alt andet lige øge incitamentet til udnyttelse af
overskudsvarme, der afsættes. De stigende
brændselspriser trækker dog entydigt i retning af
lavere energiforbrug.
Gældende ret
For at beskytte den internationale
konkurrenceevne betaler momsregistrerede virksomheder
væsentligt mindre i CO2 - og energiafgift af deres
brændselsforbrug til procesformål end almindelige
producenter af fjernvarme.
Uden overskudsvarmeafgiften ville
incitamentet for levering af overskudsvarme blive så stort,
at der ville blive afholdt for store investeringer til
nyttiggørelse af overskudsvarme. Virksomhedernes
investeringslyst ville samtidig blive flyttet væk fra anden
energieffektivisering, og i flere tilfælde ville der ligefrem
være incitament til bevidst fremstilling af overskudsvarme.
Miljøforbedringerne som ville følge af en øget
overskudsvarmeanvendelse ville dermed kunne blive overgået af
de miljømæssige forringelser, der ville følge
af det reducerede incitament til energieffektivisering af selve
produktionsprocessen.
Virksomheder har et incitament til at udnytte
overskudsvarme, såfremt værdien af den samlede
energibesparelse, som dermed kan opnås, er større end
omkostningerne til drift, afskrivning og forrentning af
anlæggene til overskudsvarmeudnyttelsen. Der gives et
yderligere afgiftsbetinget incitament til udnyttelse af
overskudsvarme. Incitamentet gives ved, at man beskatter
overskudsvarme med de almindelige CO2 - og
energiafgiftssatser per GJ, som om varmen var blevet fremstillet i
et fyranlæg, der udnytter energien 100 pct. effektivt, mens
den typiske udnyttelsesgrad varierer fra ca. 75 pct. til 90 pct.
For virksomheders eget forbrug af overskudsvarme (intern
overskudsvarme) betales der endvidere ikke afgift af
sommerhalvåret. For overskudsvarme fra tung proces, der
leveres til fjernvarmenettet (ekstern overskudsvarme), kan
virksomhederne vælge mellem enten kombinerede energi- og
CO2 -afgifter med en effektiv belastning på 60 kr.
per GJ varme eller 55 pct. af vederlaget for varmeleverancen. I
praksis giver anvendelsen af værdiafgiften på 55 pct.
af vederlaget næsten altid den laveste afgiftsbetaling.
Vederlaget for ekstern levering af
overskudsvarme afhænger således oftest af prisen for
almindelig fjernvarme. I de senere år er
brændselspriserne og dermed også prisen på
almindelig fjernvarme steget betragteligt. Dette har øget
det økonomiske incitament for udnyttelse af overskudsvarme.
Det har dog samtidig også øget værdien af
afgiften på 55 pct. Lægger man hertil, at afgiften af
overskudsvarme, som anvendes internt på virksomheden er
blevet fritaget for afgift i sommerhalvåret, kan det
konstateres, at det afgiftsbetingede incitament til fordel for
ekstern levering af overskudsvarme gradvist er blevet
reduceret.
Med forslaget til nedjustering af afgiften
for afsætning af overskudsvarme eksternt gives der igen
nogenlunde samme afgiftsincitament til ekstern levering af
overskudsvarme, som der var ved afgiftens indførsel.
Lovforslagets indhold
Det foreslås at sænke de samlede
CO2 - og energiafgifter på overskudsvarme, der
afsættes, fra 55 pct. til 40 pct. Dette sker gennem en
sænkelse af satserne i energiafgiftslovene fra 47,5 pct. til
32,5 pct. af vederlaget.
3.4 Udskydelse af momsfrister
Indledende bemærkninger
Skolernes sommerferie rykkes i 2006 med 1
uge. Fra at 1. feriedag hidtil har ligget i dagene 17. til 23. juni
bliver 1. feriedag fra 2006 den sidste lørdag i juni (som
ligger mellem 24. €" 30. juni). Skoleferiens længde kan
variere lidt fra skole til skole, men vælger en skole f.eks.
i 2006 at holde 7 uges ferie bliver sidste feriedag den 11. august
2006.
De personer, der beskæftiger sig med
virksomhedernes momsafregning vil med flytningen af skolernes
sommerferie få forringet deres muligheder for at nå at
færdiggøre momsangivelsen.
Forslaget har til formål at sikre, at
personer, der beskæftige sig med virksomheders momsafregning,
får samme mulighed som hidtil for at angive momsen for
sommerferieperioden.
Gældende ret
Store og mellemstore virksomheder, det vil
sige virksomheder med en omsætning på over en mio. kr.
årligt, skal efter gældende momslov angive og afregne
momstilsvar for henholdsvis juni måned og april kvartal
senest den 10. august.
Små virksomheder, hvis årlige
omsætning ikke overstiger en mio. kr. om året, skal
efter den gældende momslov afregne momsen halvårligt og
momsen vedrørende 1. halvår skal afregnes senest den
1. september.
Lovforslagets indhold
For at give alle samme mulighed som hidtil
for både at holde sommerferie i skoleferien og angive
sommerperiodens moms foreslås det, at de store virksomheders
frist for angivelse af juni måneds moms flyttes fra den 10.
august til den 17. august, og de mellemstore virksomheders frist
for angivelse af april kvartals moms ligeledes flyttes fra den 10.
august til den 17. august.
Små virksomheder har i forvejen en
rimelig lang kredittid, jf. gældende ret ovenfor. Det
vurderes derfor, at sommerferieflytningen ikke vil være et
problem for disse virksomheder. Reglerne for momsafregning for
små virksomheder foreslås derfor ikke ændret.
Ud over at sikre uforandrede vilkår for
virksomheders angivelse af sommerperiodens moms, opnår
såvel de store som de mellemstore virksomheder en
økonomisk gevinst (likviditetsgevinst) med forslaget gennem
den forlængede kredittid for indbetaling af momsen.
4. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
4.1 Aftrapning af
passagerafgiften
Aftrapningen af passagerafgiften ventes at
give staten et umiddelbart provenutab vedrørende 2006
på ca. 273 mio. kr., der stiger til ca. 546 mio. kr. i 2007
ved samme rejseniveau som i 2005. Afgiften afskaffes helt fra og
med 2007.
Finansårseffekten er ved samme
rejseaktivitetsniveau som i 2005 på ca. 295 mio. i 2006 og
på ca. 25 mio. kr. i 2007.
Kompensationen til Grønlands
Landsstyre foreslås aftrappet således at kompensationen
følger den foreslåede trinvise aftrapning af
passagerafgiften. Kompensationen nedsættes dermed til 1,4
mio. kr. i 2006 og ophører helt fra og med 2007, hvor
afgiften afskaffes. Der henvises endvidere til de almindelige
bemærkninger vedrørende aftalen mellem den danske
regering og Grønlands Landsstyre.
4.2 Nedslag i afgiftsgrundlag for nye
dieselbiler med lavt partikeludslip og ophør af
registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudeviskere og
-vaskere
De provenumæssige virkninger af et
afgiftsnedslag afhænger af en række usikre forhold,
bl.a. de faktiske meromkostninger ved filtrene og andelen, der
vælger partikelfilter med og uden afgiftsnedslaget. Det
skønnes med disse forbehold, at forslaget vil reducere
statens indtægter fra registreringsafgift fra person- og
varebiler med 25-120 mio. kr. årligt.
Afskaffelsen af nedsættelsen af
registreringsafgiften for bagrudeviskere og -vaskere forventes at
have en samlet provenueffekt på 70 mio. kr. på
helårsbasis.
Nettovirkningen i 2006-2009 skønnes
samlet til - 90 mio. kr., hvorefter ordningen afskaffes (svarende
til hvornår, at det forventes, at Euro 5 træder i kraft
for partikelemission).
Denne del af lovforslaget har følgende
provenumæssige konsekvenser:
Provenumæssige
konsekvenser ved ændringer i
registreringsafgiften
| 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2006-2009 |
| Mio. kr. |
Registreringsafgiftsfritagelse for
køretøjer med lavt partikeludslip | - 25 | - 60 | - 95 | - 120 | - 300 |
Afskaffelse af fradrag i registreringsafgift
for bagrudeviskere og €"vaskere | 0 | 70 | 70 | 70 | 210 |
4.3 Afgiftsnedsættelse
på overskudsvarme
Hvis den øgede mængde
overskudsvarme erstatter fjernvarme baseret på
afgiftspålagt naturgas eller kul, vil statens provenu falde.
Hvis overskudsvarmen derimod erstatter afgiftsfri biomasse, vil
statens provenu stige. Givet at omkring 12 pct. af produktionen af
el og varme er baseret på biomasse, kan det med betydelig
usikkerhed skønnes, at ændringen vil medføre et
nettoprovenutab på ca. 10-15 mio. kr.
Provenutab ved lempelse
af afgiften af overskudsvarme, mio. kr.
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2006-2009 |
10-15 | 10-15 | 10-15 | 10-15 | 40-60 |
4.4 Udskydelse af
momsfrister
Mellemstore virksomheder angiver ca. 12,6
mia. kr. hvert kvartal i positiv moms, mens de store virksomheder
angiver ca. 20,8 mia. kr. månedligt i positiv moms. Forslaget
om at rykke angivelsesfristen vil dermed vedrøre
momsangivelser på tilsammen 33,4 mia. kr. En
forlængelse af angivelsesfristen med 7 dage, fra 10. august
til 17. august, vil med en rentesats på 5,5 pct.
medføre et provenutab på ca. 36 mio. kr. årligt
i form af mindre renteindtægter. Hertil kommer et
større tab på debitorer. Det skønnes med nogen
usikkerhed at udgøre ca. 6 mio. kr., hvorved forslagets
samlede provenumæssige konsekvenser bliver mindre
indtægter for staten på ca. 42 mio. kr., jf.
tabellen.
Provenumæssige
konsekvenser af at udskyde momsfrister
| Indkomstår 2006 og varig
effekt |
| Mellemstore
virksomheder | Store
virksomheder | I alt |
| Mio. kr. |
Rente | - 14 | - 22 | - 36 |
Tab på debitorer | - 2 | - 4 | - 6 |
I alt | - 16 | - 26 | - 42 |
5. Administrative konsekvenser for
det offentlige
En gennemførelse af lovforslaget
skønnes at medføre engangsudgifter på ca.
270.000 kr. til systemtilretning og ca. 15.000 kr. til
information.
Lovforslaget skønnes ikke at
medføre nævneværdige ændringer i
driftsudgifterne.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
6.1 Aftrapning af
passagerafgiften
Skatter og afgifter medfører som
hovedregel forvridningstab, og medfører dermed også en
svækkelse af erhvervenes rammevilkår. Med afskaffelsen
af passagerafgiften understøttes rammevilkårene for de
danske lufthavne og grundlaget for flytrafik i Danmark styrkes,
herunder indenrigsflytrafikken.
For erhvervslivet generelt har det
økonomisk betydning at have adgang til et godt netværk
af internationale flyforbindelser. Afskaffelsen af afgiften kan
medvirke til at fastholde Københavns Lufthavns status som
hub-lufthavn for Skandinavien og for Øresundsregionen.
Afskaffelsen vil også styrke grundlaget
for de regionale lufthavne, ligesom det kan føre til
etablering af flere lavprisruter og derigennem give adgang til
flere afgange, både til eksisterende og til nye
destinationer. Især i udkantsområder kan opretholdelsen
af flyruter være central både for erhverv og turisme og
for at på sigt kunne tiltrække nye arbejdspladser til
områderne.
Udover at styrke rammevilkår og
trafikforbindelser vil afvikling også indebære en
direkte besparelse for dansk erhvervsliv på små 200
mio. kr. årligt vedrørende passagerafgift for danske
erhvervsrejsende.
6.2 Nedslag i afgiftsgrundlag for nye
dieselbiler med lavt partikeludslip og ophør af
registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudeviskere og
-vaskere
Erhvervene vælger i højere grad
dieseldrevne køretøjer. Erhvervenes andel af
nyregistrerede dieselkøretøjer skønnes til ca.
40 pct.
Afskaffelsen af sikkerhedsfradraget vil
gøre erhvervenes omkostningerne til køretøjer
med bagrudeviskere og -vaskere dyrere end ellers.
Nedsættelsen af den afgiftspligtige værdi for
dieselbiler med lavt partikeludslip vil
reducere erhvervenes omkostninger.
Netto skønnes, at erhvervenes
omkostninger bliver mindsket med ca. 10 mio. kr. i 2006,
øget med ca. 4 mio. kr. i 2007, mindsket ca. 10 mio. kr. i
2008 og mindsket med ca. 20 mio. kr. i 2009. Samlet skønnes
erhvervene dermed at få en samlet lempelse på ca. 35
mio. kr. i hele perioden (2006-2009).
6.3 Afgiftsnedsættelse på
overskudsvarme
Erhvervene opnår en økonomisk
lempelse for afsætning af overskudsvarme svarende til ca.
10-15 mio. kr. skønnet med en betydelig usikkerhed.
6.4 Udskydelse af momsfrister
Forslaget skønnes at give de store og
mellemstore virksomheder en samlet likviditetsgevinst svarende til
en samlet renteeffekt på 36 mio. kr. i forhold til
gældende regler.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget er i forbindelse med
høringen af forslaget blevet sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
7.1 Aftrapning af
passagerafgiften
I forbindelse med udarbejdelse af Analyse
af passagerafgiften, juni 2005 blev lov om afgift af visse
flyrejser målt af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen via en
AMVAB-måling (Aktivitetsbaseret måling af virksomheders
administrative byrder af erhvervsrelateret regulering).
Virksomhedernes totalomkostning på
samfundsniveau til administration af passagerafgiften blev i den
forbindelse målt til ca. 180.000 kr. årligt. Heraf
udgjorde angivelse af antal passagerer og indbetaling af afgiften
75 pct. af informationsforpligtelserne.
Skatteministeriet vurderer på den
baggrund, at ophævelsen af lov om afgift af visse flyrejser
pr. 1. januar 2007 vil medføre betydelige løbende
administrative lettelser for luftfartsselskaberne.
7.2 Nedslag i afgiftsgrundlag for nye
dieselbiler med lavt partikeludslip og ophør af
registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudeviskere og
-vaskere
Skatteministeriet vurderer, at fradrag i
registreringsafgiften for køretøjer med lavt
partikeludslip ikke vil have nævneværdige
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Skatteministeriet vurderer, at ophør
af registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudeviskere og
-vaskere ikke vil have nævneværdige administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7.3 Afgiftsnedsættelse på
overskudsvarme
Skatteministeriet vurderer, at der ingen
administrative konsekvenser vil være for erhvervslivet.
7.4 Udskydelse af momsfrister
Skatteministeriet vurderer, at forslaget vil
medføre en mindre administrativ lettelse for
erhvervslivet.
8. Miljømæssige
konsekvenser
8.1 Aftrapning af
passagerafgiften
Arbejdsgruppen om passagerafgift
anførte, at det et plausibelt skøn, at en afskaffelse
af passagerafgiften fører til en passagerfremgang i danske
lufthavne på 4 pct., hvoraf skønsmæssigt 2 pct.
skifter fra andre transportmidler (bil og tog) og således
ikke bidrager til en forøgelse af den samlede
trafikmængde.
Miljøkonsekvenserne af at afskaffe
passagerafgiften afhænger bl.a. af belægningsprocenten
på eksisterende flyruter og om der i forbindelse med
oprettelse af nye flyruter anvendes nyere og mindre forurenende
flytyper. I det omfang der sker et trafikspring for flytrafikken,
f.eks. via introduktion af lavprisselskaber på nye ruter,
må det i sagens natur forventes, at miljøbelastningen
øges.
8.2 Nedslag i afgiftsgrundlag for nye
dieselbiler med lavt partikeludslip og ophør af
registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudeviskere og
-vaskere
Fra 1990 til 2002 er udslippet af
udstødningspartikler fra vejtrafikken faldet med 30 pct.,
mens udslippet af partikler fra bilernes bremsere mv. er steget med
43 pct. i samme periode i takt med at kørslen er steget.
Emissionerne fra varebiler og tunge køretøjer er
faldet markant siden midten af 1990€™erne pga.
skærpede emissionsnormer fra EU. Andelen af slidrelaterede
partikler forventes fortsat at stige fremover i takt med stigende
trafikarbejde. De seneste års stigende salg af
dieselpersonbiler har dog medført, at det samlede udslip af
partikler fra personbiler er øget.
Partikelemission fra
vejtrafik i Danmark 1990-2002
| 1990 | 1995 | 1999 | 2002 |
| Tons |
Personbiler | 600 | 400 | 400 | 800 |
Varebiler | 2.500 | 2.400 | 1.700 | 1.675 |
Lastbiler/busser1) | 1.700 | 1.600 | 1.400 | 1.330 |
I alt | 4.800 | 4.400 | 3.500 | 3.505 |
1) I 2002 indgår tohjulede
køretøjer (knallerter).
Kilde: Færdselsstyrelsen og
»Luftforurening med partikler i Danmark«,
Miljøprojekt Nr. 1021 2005, Miljøministeriet.
De sundhedsskadelige virkninger af
trafikkens partikeludslip har samfundsøkonomiske
omkostninger. Generelt er bilernes partikelforurening dog
formindsket betydeligt især som følge af strammere
EU-normer med hensyn til emissionskrav. Der kan dog opnås en
gevinst såfremt partikeludslippet falder yderligere.
Et partikelfilter formindsker emissionen af
partikler med ca. 80 pct.
8.3 Afgiftsnedsættelse på
overskudsvarme
I det omfang overskudsvarme erstatter fossile
brændsler, vil der være en miljømæssig
gevinst ved øget udnyttelse af overskudsvarme. Der vil dog
ikke være nogen CO2 -gevinst, hvis
fortrængningen af fossile brændsler sker inden for det
kvoteomfattede område. Der vil alene være flere
CO2 -kvoter til rådighed.
Lovforslaget indeholder derudover ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Regionale konsekvenser
Aftrapning af passagerafgiften
En indenrigsreturflyrejse belastes dobbelt af
den nuværende passagerafgift, da der betales afgift to gange
€" én gang pr. afrejse €" og afgiften udgør
dermed 150 kr. pr. returrejse.
Indenrigsflyruter har stor betydning for den
samfundsmæssige udvikling i de enkelte regioner, herunder
deres mulighed for at deltage i arbejdsdelingen og
indkomstdannelsen i Danmark. Transportmulighederne har dermed
betydning for beskæftigelse mv. i de enkelte regioner. I
udkantsområder tillægges regionale flyforbindelser
særlig stor betydning for regionernes udviklingsmuligheder,
herunder erhvervsudviklingen i regionen.
De gennemførte nedsættelser af
Storebæltstaksterne vil yderligere vanskeliggøre
opretholdelse og udvikling af indenrigsruterne.
En afskaffelse af passagerafgiften forventes
at forbedre provinslufthavnenes mulighed for at fastholde flyruter
og tiltrække luftfartsselskaber, herunder lavprisselskaber,
der ønsker at oprette nye indenrigsruter, men også
internationale ruter.
Gode trafikforbindelser er afgørende
for erhvervslivet €" ikke mindst for turismen. Nye direkte
udenrigsruter vil forbedre udkantsområdernes befolknings
adgang til fremmede rejsemål og lette mulighederne for at
trække turister til området.
Nedsættelsen af passagerafgiften kan
via øget aktivitet i lufthavnen og ved et evt. øget
ruteudbud skabe afledte effekter i erhvervslivet, herunder for
Øresundsregionen. Afledte effekter omfatter dels den
øgede økonomiske aktivitet i lufthavnens opland og
dels muligheden for, at antallet af virksomheder, der vælger
at etablere sig i Øresundsregionen, øges som
følge af forbedrede trafikforbindelser.
Lovforslaget indeholder derudover ingen
regionale konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vil blive notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved
direktiv 98/48/EF.
11.1 Aftrapning af
passagerafgiften
Lov om afgift af visse flyrejser er ikke
omfattet af et EU-harmoniseret område inden for
EU-lovgivningen.
Aftrapningen og afskaffelsen af
passagerafgiften skal ikke i sig selv notificeres i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved
direktiv 98/48/EF.
11.2 Nedslag i afgiftsgrundlag for
nye dieselbiler med lavt partikeludslip og ophør af
registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudeviskere og
-vaskere
Nedslaget i grundlaget for
registreringsafgiften kræver opfyldelse af EU-Kommissionens
foreløbige forslag til Euro 5, fremlagt den 15. juli 2005.
Emissionen fastslås i overensstemmelse med bilag I til
Rådets direktiv 70/220/EØF af 20. marts 1970 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emissioner
fra motorkøretøjer og senere ændringer heraf.
Lempelsen ophører når Euro 5 for partikler bliver
obligatorisk, som forventes i 2010.
Nedslaget i afgiftsgrundlaget for nye
dieselbiler med lavt partikeludslip skal notificeres i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved
direktiv 98/48/EF.
11.3 Afgiftsnedsættelse
på overskudsvarme
Den foreslåede afgiftslempelse for
ekstern levering af overskudsvarme skal notificeres for
EU-Kommissionen efter EU€™s statsstøtteregler
(Traktaten om den Europæiske Union, art. 87 og 88) og kan
først træde i kraft, når Kommissionens
godkendelse foreligger. Det foreslås, at skatteministeren kan
sætte loven i kraft, når Kommissionens godkendelse
foreligger. Der vil dermed være sammenfald mellem
ikrafttrædelses- og virkningstidspunktet.
Afgiftsnedsættelsen på
overskudsvarme skal notificeres i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF
(informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv
98/48/EF.
Ændringer i energiafgiftslovene skal
endvidere meddeles Kommissionen i henhold til
energibeskatningsdirektivet ( Rådets direktiv 2003/96/EF af
27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for
beskatning af energiprodukter og elektricitet).
11.4 Udskydelse af momsfrister
Forslaget er i overensstemmelse med
EU-retten, idet Rådets direktiv 77/388/EØF (6.
momsdirektiv), art. 22, stk. 4, litra a, tillader
angivelsesfrist på op til to måneder.
Udskydelse af momsfrister skal ikke i sig
selv notificeres i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48/EF.
12. Kommunikationsplan
Lovforslaget har til formål at
gennemføre en aftrapning af passagerafgiften,
ændringer af registreringsafgiften, ændring af
energiafgiftslove og ændring af momsloven.
Lovforslaget er en del af finanslovsaftalen
for 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti)
og Dansk Folkeparti.
Målgrupperne for lovforslaget er alle
luftfartsselskaber, der er registreret efter passagerafgift,
virksomheder, der registreret efter registreringsafgiftsloven eller
en eller flere af de fire energiafgiftslove samt momsregistrerede
virksomheder.
Lovforslaget er sendt i høring hos
relevante parter kort tid forud for fremsættelsen af
lovforslaget og blev samtidig gjort offentlig tilgængeligt
på Skatteministeriets hjemmeside www.skm.dk.
Når lovforslaget er endeligt vedtaget,
vil loven være tilgængelig på Skatteministeriets
hjemmeside www.skm.dk.
SKAT vil efter vedtagelsen af lovforslaget
informere om de nye regler på sin hjemmeside www.skat.dk.
SKAT vil desuden sende et nyhedsbrev til de
virksomheder, der er registreret efter registreringsafgiftsloven
eller passagerafgiften, og de virksomheder, som SKAT har kendskab
til foretager leverancer af overskudsvarme. Den nye
sommerferiemomsfrist vil blive oplyst på momsangivelsen.
De nye regler vil endvidere komme til at
fremgå af SKATs Punktafgiftsvejledning henholdsvis
Momsvejledning, som findes på SKATs hjemmeside
www.skat.dk.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige (Provenumæssige konsekvenser) | Ingen. | Aftrapning af passagerafgiften Udgiften for staten er et umiddelbart
provenutab på ca. 273 mio. kr. vedrørende 2006, der
stiger til ca. 546 mio. kr. i 2007 (ved rejseaktiviteten i 2005).
Finansårseffekten er ved samme rejseaktivitetsniveau som i
2005 på ca. 295 mio. i 2006 og på ca. 25 mio. kr. i
2007. Nedslag i afgiftsgrundlag for
partikelfiltre og ophør af
registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudeviskere og
-vaskere Nettovirkningen i årene 2006-2009
skønnes samlet til - 90 mio. kr., hvorefter ordningen
afskaffes. Afgiftsnedsættelse på
overskudsvarme Beskedent provenumæssigt tab på
mellem 10 og 15 mio. kr. årligt, alt efter hvor mange
overskudsvarme-projekter der vil blive realiseret som følge
af lempelsen. Udskydelse af momsfrister Forslaget skønnes at mindske statens
indtægter med ca. 42 mio. kr. årligt. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | En gennemførelse af lovforslaget
skønnes at medføre engangsudgifter på ca.
270.000 kr. til systemetilretning og ca. 15.000 kr. til
information. Lovforslaget skønnes ikke at
medføre nævneværdige ændringer i
driftsudgifterne. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Aftrapning af passagerafgiften Forslaget understøtter
rammevilkårene for de danske lufthavne og styrker grundlaget
for flytrafik i Danmark, herunder indenrigsflytrafikken. Nedslag i afgiftsgrundlag for
partikelfiltre og ophør af
registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudeviskere og
-vaskere Samlet skønnes erhvervene at få
en samlet lempelse på ca. 35 mio. kr. i hele perioden
(2006-2009). Afgiftsnedsættelse på
overskudsvarme Erhvervslivet opnår en
økonomisk lempelse for afsætning af
overskudsvarme. Udskydelse af momsfrister Forslaget skønnes at give
virksomhederne en samlet likviditetsgevinst på ca. 36 mio.
kr. årligt. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget er i forbindelse med
høringen af forslaget blevet sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Aftrapning af passagerafgiften Skatteministeriet vurderer, at
ophævelsen af lov om afgift af visse flyrejser pr. 1. januar
2007 vil medføre betydelige løbende administrative
lettelser for erhvervslivet. Nedslag i afgiftsgrundlag for
partikelfiltre og ophør af
registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudeviskere og
-vaskere Nedslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser. Afgiftsnedsættelse på
overskudsvarme Skatteministeriet skønner, at der
ingen administrative konsekvenser vil være for
erhvervslivet. Udskydelse af momsfrister Skatteministeriet skønner, at
forslaget vil medføre en mindre administrativ lettelse for
erhvervslivet. | Ingen. |
Miljømæssige konsekvenser | Nedslag i afgiftsgrundlag for
partikelfiltre og ophør af
registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudevisker og
-vasker Et partikelfilter formindsker emissionen af
partikler med ca. 80 pct. Afgiftsnedsættelse på
overskudsvarme I det omfang overskudsvarme erstatter
fossile brændsler, vil der være en
miljømæssig gevinst ved øget udnyttelse af
overskudsvarme. Der vil dog ikke være nogen CO2
-gevinst, hvis fortrængningen af fossile brændsler sker
inden for det kvoteomfattede område. Der vil alene være
flere CO2 -kvoter til rådighed. Lovforslaget indeholder derudover ingen
miljømæssige konsekvenser. | Aftrapning af passagerafgiften Miljøvirkningen af at afskaffe
passagerafgiften afhænger bl.a. af belægningsprocenter,
flytyper og om der sker et trafikspring for flytrafikken for nye
ruter, hvorefter det i sagens natur må forventes, at
miljøbelastningen øges. |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU‑retten | Lovforslaget vil blive notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved
direktiv 98/48/EF. Aftrapning af passagerafgiften Aftrapningen og afskaffelsen af
passagerafgiften skal ikke i sig selv notificeres i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved
direktiv 98/48/EF. Nedslag i afgiftsgrundlaget for nye
dieselbiler med lavt partikeludslip og ophør af
registreringsafgiftsnedsættelse for bagrudeviskere og
-vaskere Nedslaget i afgiftsgrundlaget for nye
dieselbiler med lavt partikeludslip skal notificeres i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved
direktiv 98/48/EF. Afgiftsnedsættelse på
overskudsvarme Afgiftsnedsættelsen på
overskudsvarme skal notificeres i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF
(informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv
98/48/EF og meddeles EU-Kommissionen i henhold til
energibeskatningsdirektivet. Udskydelse af momsfrister Forslaget er i overensstemmelse med
EU-retten (6. momsdirektiv). Udskydelse af momsfrister skal ikke i sig
selv notificeres i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48/EF. Forslaget indeholder derudover ingen
EU-retlige aspekter. |
Lovforslaget er torsdag den 10. november 2005
sendt i høring med høringsfrist onsdag den 23.
november 2005 kl. 12.00 hos følgende:
Advokatrådet, Amtsrådsforeningen
i Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Brancheforeningen for Decentral kraftvarme, Campingrådet,
Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Cimber Air,
Copenhagen Capacity, Danish Air Transport, Danmarks
Automobilforhandler Forening, Danmarks Naturfredningsforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Bil-forhandler Union, Danske
Biludlejere, Danske Fjernevarmeværkers Forening, Dansk
Energi, Dansk Erhvervsgartnerforening, Danske Sælgere, Dansk
Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Transport
og Logistik, De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche,
Den Danske Skatteborgerforening, Det Økologiske Råd,
Energinet Danmark, FDM, Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Energi- og
Miljø, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen for Slutbrugere af Energi,
Frederiksberg Kommune, Handel, Transport og Serviceerhvervene,
Håndværksrådet, International Transport Danmark,
Kommunernes Landsforening, Kommunernes Revision, Københavns
Kommune, Københavns Lufthavne, Noah, Landbrugsraadet,
Sammenslutningen af danske provinslufthavne (Dansam), SAS Danmark,
Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen, Sterling/Maersk Air,
SUN-AIR, Wonderful Copenhagen, WWF, Økologisk
Landsforening.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at passagerafgiften ved
afrejse fra dansk lufthavn med et luftfartøj, der er
godkendt til mere end 10 passagersæder, eller som har
største tilladte startvægt på over 5.700 kg
(tung luftfart), jf. § 2, stk. 1, i lov om afgift af
visse flyrejser, udgør:
€ 37,50 kr. fra og med den 1. januar
2006.
Det foreslås, at passagerafgiften ved
afrejse fra dansk lufthavn med et luftfartøj, der er
godkendt til færre end 20 passagersæder, eller som har
største tilladte startvægt på under 10.000 kg
(let luftfart), jf. § 2, stk. 2, i lov om afgift af
visse flyrejser, udgør:
€ 18,75 kr. fra og med den 1. januar
2006.
Til § 2
Lov om afgift af visse flyrejser
foreslås ophævet.
Til § 3
Til nr. 1
Registreringsafgift af
motorkøretøjer mv. foreslås navngivet
»registreringsafgiftsloven«. Ved fremtidige
henvisninger til loven kan der dermed henvises til denne version af
lovnavnet.
Til nr. 2
Som led i finansieringen af finansloven for
2006 foreslås det at afskaffe nedsættelsen i
registreringsafgiften for bagrudeviskere og -vaskere for
registreringsafgiftspligtige køretøjer, jf.
registreringsafgiftslovens § 3, stk. 2.
Nedsættelsen for personbiler afgiftsberigtiget efter
§ 4, stk. 1, og § 5 a, stk. 1, nr. 1,
udgør 300 kr. Nedsættelsen for busser
afgiftsberigtiget efter § 5 a, stk. 1, nr. 2,
udgør 300 kr. Nedsættelsen for varebiler
afgiftsberigtiget efter § 5 udgør 600 kr.
Til nr. 3
For nye dieseldrevne person- og varebiler,
(dvs. som drives af motorer med kompressionstænding), der
opfylder den forventede Euro 5 for emission af partikler, jf.
EU-Kommissionens arbejdspapir (SEC(2005)43), nedsættes den
afgiftspligtige værdi med 4.000 kr. i årene 2006 til
2009. Personbilens partikelemission må ikke overstige 5 mg
pr. kilometer. For kategori N1 varebiler i klasse I, II og III
må partikelemissionen ikke overstige hhv. 5 mg pr. kilometer,
8 mg pr. kilometer eller 12 mg pr. kilometer. Emissionen
fastslås i overensstemmelse med bilag I til Rådets
direktiv 70/220/EØF af 20. marts 1970 om tilnærmelse
af medlemsstaternes lovgivning om foranstaltninger mod
luftforurening forårsaget af emissioner fra
motorkøretøjer og senere ændringer heraf.
Nedsættelsesbeløb efter 2. og 3. pkt. har virkning for
køretøjer, der afgiftsberigtiges i det år, for
hvilket beløbet gælder.
Til § 4
Til nr. 1
Nedsættelsen af den tilbagebetaling af
energiafgifterne, som momsregistrerede virksomheder er berettiget
til i henhold til energiafgiftslovenes øvrige regler for
overskudsvarme, som afsættes, reduceres fra 47,5 pct. til
32,5 pct. af det samlede vederlag for varmeleverancen.
Til § 5
Til nr. 1
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 4, nr. 1.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 5, nr. 1.
Til § 6
Til nr. 1
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 4, nr. 1.
Til § 7
Til nr. 1
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 4, nr. 1.
Til § 8
Til nr. 1
Store virksomheder med en årlig
omsætning på over 15 mio. kr. har måneden som
afgiftsperiode og skal afregne hver periodes moms senest den 25. i
måneden efter afregningsperiodens udløb, bortset fra
junimomsen, som skal afregnes 1 måned og 10 dage efter
periodens udløb, hvilket vil sige den 10. august. Den
gældende regel for junimomsen blev indført med
virkning fra juni måned 2002, og blev indført for at
give de personer, der beskæftiger sig med momsafregning i
disse virksomheder, bedre mulighed for at kunne nå at afregne
juni måneds moms selv om de holdt ferie i skolernes
sommerferie.
Skolernes sommerferie flyttes fra 2006 med 1
uge, således at 1. feriedag altid er den sidste lørdag
i juni. Skoleferiens længde kan variere lidt fra skole til
skole, men vælger en skole f.eks. i 2006 at holde 7 uges
ferie bliver sidste feriedag den 11. august 2006. For at de
personer i virksomhederne, der skal sørge for
momsafregningen, ikke får forringet deres mulighed for
både at holde ferie i skoleferien og nå at
færdiggøre momsafregningen for juni måned,
forslås fristen for denne måneds momsafregning flyttet
til den 17. august.
Til nr. 2
Mellemstore virksomheder med en årlig
omsætning på mellem 1 og 15 mio. kr. har kvartalet som
afgiftsperiode og skal afregne hver periodes moms senest 1
måned og 10 dage efter afregningsperiodens udløb.
Gældende regler betyder således, at momsen for april
kvartal skal afregnes senest den 10. august.
Skolernes sommerferie flyttes nu med 1 uge og
for at personer beskæftiget med momsafregning i
virksomhederne kan opretholde samme mulighed som hidtil for at
holde ferie i skoleferien og nå at færdiggøre
momsafregningen for april kvartal måned, forslås
fristen for dette kvartals momsafregning flyttet til den 17.
august.
Til § 9
Til stk. 1
Det foreslås, at lovens § 1
(aftrapning af lov om afgift af visse flyrejser
(passagerafgiften)), § 3, nr. 1 (navngivning af
registreringsafgiftsloven), og § 8 (udskydelse af momsfrister)
træder i kraft den 1. januar 2006.
Til stk. 2
Det foreslås, at lovens § 2
(ophævelse af lov om afgift af visse flyrejser) træder
i kraft den 1. januar 2007.
Til stk. 3
Det foreslås, at lovens § 3,
nr. 2 (ophør af registreringsafgiftsnedsættelse for
bagrudeviskere og -vaskere), træder i kraft den 1. januar
2007.
Til stk. 4
Det foreslås, at lovens § 3,
nr. 3 (nedslag i afgiftsgrundlaget for nye dieselbiler med lavt
partikeludslip), træder i kraft den 1. januar 2006.
Til stk. 5
Lovens §§ 4-7
(afgiftsnedsættelse på overskudsvarme) skal
statsstøttenotificeres til Kommissionen. Lovens
§§ 4-7 kan derfor først træde i kraft,
når statsstøttegodkendelsen er modtaget.
Det foreslås, at skatteministeren
bemyndiges til at sætte de omhandlede bestemmelser i kraft,
når Kommissionens godkendelse foreligger.
Der henvises endvidere til de almindelige
bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om afgift af visse flyrejser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 566 af 3. august 1998, som
ændret bl.a. ved lov nr. 834 af 27. november 1998 og senest
ved § 21 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 1. Efter
bestemmelserne i denne lov svares en afgift til statskassen af
passagerers flyrejser fra dansk lufthavn. | | 1. I § 2,
stk. 1 , ændres »75 kr.« til:
»37,50 kr.« |
§ 2. Afgiften
udgør 75 kr. pr. passager, der fra dansk lufthavn rejser som
passager i et luftfartøj, der er godkendt til mere end 10
passagersæder, eller som har største tilladte
startvægt på over 5.700 kg, jf. dog stk. 2. | | |
Stk. 2. For passagerer, der
fra dansk lufthavn rejser som passager i et luftfartøj, der
er godkendt til færre end 20 passagersæder, eller som
har største tilladte startvægt på under 10.000
kg, udgør afgiften 37,5 kr. pr. passager. Det er dog et
krav, at der rejses på en rute, der ikke beflyves af
luftfartøjer, som er godkendt til 20 eller flere
passagersæder, eller som har største tilladte
startvægt på 10.000 kg eller mere. | | 2. I § 2,
stk. 2 , ændres »37,5 kr.« til:
»18,75 kr.« § 2 Lov om afgift af visse flyrejser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 566 af 3. august 1998,
ophæves. |
Stk. 3. Der svares ikke afgift af 1) transit- og transferpassagerer, såfremt
rejsen står i direkte forbindelse med anden flyrejse, 2) luftbefordrerens personale på
tjenesterejse og 3) børn under 2 år. | | |
Stk. 4. Der svares ikke afgift af
flyrejser, der af registrerede virksomheder leveres til de i
toldlovens § 4 omhandlede diplomatiske
repræsentationer, internationale institutioner mv. samt de
hertil knyttede personer. | | |
§ 3. Afgiften
svares af luftbefordreren. | | |
§ 4. Den, der
efter § 3 skal svare afgift, skal anmelde sin virksomhed
til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Dette
gælder også udenlandske virksomheder. Såfremt
virksomheden ikke har filial eller lignende her i landet, skal den
registreres ved en person, der er bosiddende her i landet, eller
ved en virksomhed, der har forretningssted her i landet. | | |
Stk. 2. Til de registrerede
virksomheder udstedes et bevis for registreringen. | | |
§ 5. De
registrerede virksomheder skal føre et regnskab over antal
passagerer efter § 2, der kan danne grundlag for
opgørelse af afgiften og for kontrollen med afgiftens
rigtige betaling. | | |
Stk. 2. De nærmere bestemmelser
om regnskabsførelsen fastsættes af told- og
skatteforvaltningen. | | |
§ 6. Registrerede
virksomheder skal for hver afgiftsperiode angive antal passagerer
efter § 2 til told- og skatteforvaltningen og indbetale
afgiften heraf til told- og skatteforvaltningen. Angivelsen og
betalingen sker efter reglerne i §§ 2-8 i lov om
opkrævning af skatter og afgifter mv. | | |
§ 7.
(Ophævet). § 8.
(Ophævet). § 9.
(Ophævet). | | |
§ 10. Told- og
skatteforvaltningen har, hvis det skønnes nødvendigt,
til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse
adgang til at foretage eftersyn i de virksomheder, der omfattes af
loven, og til at efterse virksomhedernes forretningsbøger,
øvrige regnskabsmateriale samt korrespondance mv. | | |
Stk. 2. Virksomhedernes indehavere og
de i virksomhederne beskæftigede personer skal yde told- og
skatteforvaltningen fornøden vejledning og hjælp ved
foretagelsen af de i stk. 1 omhandlede eftersyn. | | |
Stk. 3. Det i stk. 1 nævnte
materiale skal på told- og skatteforvaltningens anmodning
udleveres eller indsendes til denne. | | |
Stk. 4. Den lufthavn, hvorfra afrejsen
finder sted, skal på begæring meddele told- og
skatteforvaltningen oplysning om passagerantal efter
§ 2. | | |
Stk. 5. Told- og skatteforvaltningen
har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse adgang til at
foretage eftersyn af regnskaber mv. hos de i stk. 4 omhandlede
lufthavne og de i lufthavnene etablerede handlingselskaber, der
foretager registrering af afrejsende passagerer. | | |
Stk. 6. I det omfang oplysninger som
nævnt i stk. 1 er registreret elektronisk, omfatter
forvaltningens adgang til disse oplysninger også en
elektronisk adgang hertil. | | |
§ 11.
Offentlige myndigheder skal efter anmodning meddele told- og
skatteforvaltningen enhver oplysning til brug for forvaltningens
registrering af virksomhederne og kontrol med afgiftens
betaling. | | |
§ 12. Med
bøde straffes den, der forsætligt eller groft
uagtsomt: | | |
1) Afgiver urigtige eller vildledende oplysninger
eller fortier oplysninger til brug for afgiftskontrollen. 2) Overtræder § 4, stk. 1,
§ 5, stk. 1, og § 10, stk. 2-4. | | |
Stk. 2. I forskrifter, der udstedes i
medfør af loven, kan der fastsættes straf af
bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt
overtræder bestemmelser i forskrifterne. | | |
Stk. 3. Den, der begår en af de
nævnte overtrædelser med forsæt til at unddrage
statskassen afgift, straffes med bøde eller fængsel
indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf
er forskyldt efter straffelovens § 289. | | |
Stk. 4. Der kan pålægges
selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel. | | |
§ 14.
(Ophævet). § 15.
(Ophævet). | | |
§ 16. Reglerne
om eftergivelse og henstand i § 15 i lov om
opkrævning af skatter og afgifter mv. finder tilsvarende
anvendelse på afgift, renter og administrative bøder
efter denne lov. | | |
§ 16a.
(Ophævet). | | |
§ 17. For
betaling af afgift efter bestemmelserne i denne lov hæfter
den personkreds, der er omhandlet i § 10 i lov om
opkrævning af skatter og afgifter mv. Er en udenlandsk
virksomhed registreret ved en herværende repræsentant
efter § 4, stk. 1, 3. pkt., hæfter denne og
virksomheden desuden solidarisk for betaling af afgiften. | | |
§ 18.
Skatteministeren fastsætter de fornødne regler til
gennemførelse af loven. | | |
§ 19. Loven
træder i kraft den 1. september 1991, jf. dog
stk. 2. | | |
Stk. 2. Virksomheder, der skal
registreres fra lovens ikrafttræden, skal anmelde sig til
registrering hos told- og skatteforvaltningen senest ved lovens
ikrafttræden. | | |
§ 20. Lov om
afgift af charterflyvning, jf. lovbekendtgørelse nr. 637 af
20. oktober 1988, ophæves. | | |
§ 21. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland. | | |
| | |
| | § 3 |
| | I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv., jf. lovbekendtgørelse nr.
977 af 12. december 2002, som ændret senest ved lov nr. 428
af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Lovens titel affattes
således: |
Lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v. | | »Lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv.
(registreringsafgiftsloven)«. |
| | |
§ 3. - - - Stk. 1. - - - | | |
| | |
| | 2. § 3, stk. 2 ,
affattes således: |
Stk. 2. For nye biler, der er forsynet
med de nedenfor angivne trafiksikkerhedsfremmende udstyrsgenstande,
nedsættes afgiften med følgende beløb: | | » Stk. 2. For nye biler, der er
forsynet med de trafiksikkerhedsfremmende udstyrsgenstande, der er
nævnt nedenfor, nedsættes afgiften med følgende
beløb: |
Se Tabel 1 | | Se Tabel 2« |
| | |
§ 8. - - - Stk. 1. - - - - - - | | |
| | 3. § 8, stk. 7 ,
affattes således: |
Stk. 7. For nye
køretøjer, der er forsynet med blokeringsfri bremser,
nedsættes den afgiftspligtige værdi med 4.165 kr., og
for nye biler, der er forsynet med en eller flere sikkerhedspuder,
nedsættes den afgiftspligtige værdi med 1.280 kr. pr.
pude for indtil 4 puder. For nye personbiler, der er udstyret med
elektronisk stabiliseringsprogram (ESP-system), der kan bremse
bilens hjul individuelt med henblik på at stabilisere bilen,
nedsættes den afgiftspligtige værdi med 3.500 kr. i
2003, 3.200 kr. i 2004, 2.600 kr. i 2005, 2.000 kr. i 2006, 1.300
kr. i 2007 og 700 kr. i 2008. Nedsættelsesbeløb efter
2. pkt. har virkning for personbiler, der afgiftsberigtiges i det
kalenderår, for hvilket beløbet gælder. | | » Stk. 7. For nye
køretøjer, der er forsynet med blokeringsfri bremser,
nedsættes den afgiftspligtige værdi med 4.165 kr., og
for nye biler, der er forsynet med en eller flere sikkerhedspuder,
nedsættes den afgiftspligtige værdi med 1.280 kr. pr
pude for indtil 4 puder. For nye personbiler, der er udstyret med
elektronisk stabiliseringsprogram (ESP-system), der kan bremse
bilens hjul individuelt med henblik på at stabilisere bilen,
nedsættes den afgiftspligtige værdi med 3.500 kr. i
2003, 3.200 kr. i 2004, 2.600 kr. i 2005, 2.000 kr. i 2006, 1.300
kr. i 2007 og 700 kr. i 2008. For nye dieseldrevne person- og
varebiler, (dvs. som drives af motorer med
kompressionstænding), hvor emissionen af partikler
højst udgør de i 4. og 5. pkt. angivne mængder,
nedsættes den afgiftspligtige værdi med 4.000 kr. i
årene 2006 til 2009. Personbilers partikelemission må
ikke overstige 5 mg pr. kilometer. For kategori N1 varebiler i
klasse I, II og III må partikelemissionen ikke overstige hhv.
5 mg pr. kilometer, 8 mg pr. kilometer eller 12 mg pr. kilometer.
Emissionen fastslås i overensstemmelse med bilag I til
Rådets direktiv 70/220/EØF af 20. marts 1970 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emissioner
fra motorkøretøjer og senere ændringer heraf.
Nedsættelsesbeløb efter 2. og 3. pkt. har virkning for
køretøjer, der afgiftsberigtiges i det år, for
hvilket beløbet gælder.« |
| | |
| | § 4 |
| | I lov om afgift af elektricitet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 689 af 17. september 1998, som
ændret ved § 1 i lov nr. 389 af 2. juni 1999,
§ 3 i lov nr. 963 af 20. december 1999, § 3 i
lov nr. 462 af 9. juni 2004 og § 18 i lov nr. 428 af 6.
juni 2005, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 11. - - - Stk. 2. - - - - - - | | |
Stk. 9. I det omfang en del af det
varme vand eller varme, som ikke er omfattet af stk. 3,
efterfølgende nyttiggøres ved særlige
installationer, der er indrettet til indvinding af varme,
nedsættes den samlede tilbagebetaling efter lov om
energiafgift af mineralolieprodukter mv., lov om afgift af stenkul,
brunkul og koks mv., lov om afgift af naturgas og bygas og denne
lov med 52,50 kr. pr. gigajoule (GJ) varme. I det omfang varmen
afsættes, udgør nedsættelsen dog højst
47,5 pct. af det samlede vederlag for varmeleverancen. For eget
forbrug af nyttiggjort varme, som der kan ydes fuld tilbagebetaling
for efter stk. 13, jf. § 11, stk. 15, i lov om
energiafgift af mineralolieprodukter mv., sker der ingen
nedsættelse af tilbagebetalingen. Der skal ikke ske
nedsættelse af tilbagebetalingen for eget forbrug til
opvarmning af rum eller fremstilling af varmt vand i perioden 1.
april til 30. september. Der skal heller ikke ske nedsættelse
af tilbagebetalingen af eget forbrug til opvarmning af rum i
perioden 1. oktober-31. marts, såfremt der indbetales en
afgift på 10 kr. pr. m2 pr. måned i denne periode.
Afgiften erlægges efter reglerne i stk. 6, sidste pkt.
Såfremt nyttiggørelsen sker ved varmepumper omfattet
af stk. 3, nedsættes tilbagebetalingen dog kun for den
del af den nyttiggjorte varme, der overstiger 3 gange elforbruget i
varmepumpen. Såfremt nyttiggørelsen har medført
et øget forbrug af elektricitet i de anlæg, hvorfra
varmen nyttiggøres, ydes der ikke tilbagebetaling. Stk. 10. - - - - - - | | 1. I § 11,
stk. 9, 2. pkt. , ændres »47,5 pct.«
til: »32,5 pct.« |
| | |
| | § 5 |
| | I lov om afgift af naturgas og bygas, jf.
lovbekendtgørelse nr. 887 af 3. oktober 1996, som
ændret ved § 3 i lov nr. 444 af 10. juni 1997,
§ 4 i lov nr. 435 af 26. juni 1998, § 2 i lov
nr. 437 af 26. juni 1998, § 2 i lov nr. 963 af 20.
december 1999, § 1 i lov nr. 1289 af 20. december 2000,
§ 2 i lov nr. 393 af 6. juni 2002,§ 2 i lov nr.
462 af 9. juni 2004 og § 28 i lov nr. 428 af 6. juni
2005, foretages følgende ændringer: |
§ 10. - - - Stk. 2. - - - - - - | | |
Stk. 9. I det omfang en del af det
varme vand eller varmen, som der ydes tilbagebetaling for efter
stk. 1, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5,
efterfølgende nyttiggøres ved særlige
installationer, der er indrettet til indvinding af varme,
nedsættes den samlede tilbagebetaling efter lov om afgift af
elektricitet, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv., lov om
energiafgift af mineralolieprodukter mv. og denne lov med 52,50 kr.
pr. gigajoule (GJ) varme. For nyttiggjort overskudsvarme
hidrørende fra varme produceret på virksomhedens eget
kraft-varme-anlæg nedsættes tilbagebetalingen efter 1.
pkt. til 42,00 kr. pr. GJ varme. I det omfang varmen
afsættes, udgør nedsættelsen dog højst
47,5 pct. af det samlede vederlag for varmeleverancen. For eget
forbrug af nyttiggjort varme, som der ville kunne ydes fuld
tilbagebetaling for efter stk. 15, sker der ingen
nedsættelse af tilbagebetalingen. Der skal ikke ske
nedsættelse af tilbagebetalingen for eget forbrug til
opvarmning af rum eller fremstilling af varmt vand i perioden 1.
april til 30. september. Der skal heller ikke ske nedsættelse
af tilbagebetalingen af eget forbrug til opvarmning af rum i
perioden 1. oktober-31. marts, såfremt der indbetales en
afgift på 10 kr. pr. m2 pr. måned i denne periode.
Afgiften erlægges efter reglerne i stk. 6, sidste pkt.
Såfremt nyttiggørelsen sker ved varmepumper omfattet
af § 11, stk. 3, i lov om afgift af elektricitet,
nedsættes tilbagebetalingen kun for den del af den
nyttiggjorte varme, der overstiger 3 gange elforbruget i
varmepumpen. Såfremt nyttiggørelsen har medført
et øget forbrug af brændsel i de anlæg, hvorfra
varmen nyttiggøres, ydes der ikke tilbagebetaling efter
stk. 1, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5. | | 1. I § 10,
stk. 9, 3. pkt. , ændres »47,5 pct.«
til: »32,5 pct.«. |
Stk. 10. - - - | | |
Stk. 11. I det omfang den i
stk. 6 og stk. 7 omhandlede rumvarme eller den i
stk. 9 omhandlede overskudsvarme i perioder af mindst en
måneds varighed er nyttiggjort fra anlæg udelukkende
baseret på naturgas, udgør nedsættelsen af
tilbagebetalingen for periodens overskudsvarme fra disse
anlæg dog kun den andel af afgiften på 10 kr. pr. m2,
jf. stk. 6 og stk. 7, eller 52,50 kr. pr. GJ varme,
henholdsvis 47,5 pct. af det samlede vederlag, som svarer til
forholdet mellem afgiftssatsen fastsat i § 1,
stk. 2, og 202 øre pr. Nm3. Stk. 13. - - - - - - | | 2. I § 10,
stk. 11, ændres »47,5 pct.« til:
»32,5 pct.«. |
| | |
| | § 6 |
| | I lov om afgift af stenkul, brunkul og
koks mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 702 af 28. september
1998, som ændret ved § 5 i lov nr. 963 af 20.
december 1999, § 2 i lov nr. 393 af 6. juni 2002,
§ 5 i lov nr. 462 af 9. juni 2004 og § 35 i lov
nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
§ 8. - - - Stk. 1. - - - - - - | | |
Stk. 8. I det omfang en del af det varme vand
eller varmen, som der ydes tilbagebetaling for efter stk. 1,
stk. 3, 2. pkt., eller stk. 4, efterfølgende
nyttiggøres ved særlige installationer, der er
indrettet til indvinding af varme, nedsættes den samlede
tilbagebetaling efter lov om afgift af elektricitet, lov om
energiafgift af mineralolieprodukter mv., lov om afgift af naturgas
og bygas og denne lov med 52,50 kr. pr. gigajoule (GJ) varme. For
nyttiggjort overskudsvarme hidrørende fra varme produceret
på virksomhedens eget kraft-varme-anlæg nedsættes
tilbagebetalingen efter 1. pkt. til 42,00 kr. pr. GJ varme. I det
omfang varmen afsættes, udgør nedsættelsen dog
højst 47,5 pct. af det samlede vederlag for varmeleverancen.
For eget forbrug af nyttiggjort varme, som der ville kunne ydes
fuld tilbagebetaling for efter stk. 14, sker der ingen
nedsættelse af tilbagebetalingen. Der skal ikke ske
nedsættelse af tilbagebetalingen for eget forbrug til
opvarmning af rum eller fremstilling af varmt vand i perioden 1.
april til 30. september. Der skal heller ikke ske nedsættelse
af tilbagebetalingen af eget forbrug til opvarmning af rum i
perioden 1. oktober-31. marts, såfremt der indbetales en
afgift på 10 kr. pr. m2 pr. måned i denne periode.
Afgiften erlægges efter reglerne i stk. 5, sidste pkt.
Såfremt nyttiggørelsen sker ved varmepumper omfattet
af § 11, stk. 3, i lov om afgift af elektricitet,
nedsættes tilbagebetalingen dog kun for den del af den
nyttiggjorte varme, der overstiger 3 gange elforbruget i
varmepumpen. Såfremt nyttiggørelsen har medført
et øget forbrug af brændsel i de anlæg, hvorfra
varmen nyttiggøres, ydes der ikke tilbagebetaling efter
stk. 1, stk. 3, 2. pkt., eller stk. 4. | | 1. I § 8, stk. 8, 3.
pkt. , ændres »47,5 pct.« til: »32,5
pct.« |
| | |
| | § 7 |
| | I lov om energiafgift af
mineralolieprodukter mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 701 af
28. september 1998, som ændret ved § 4 i lov nr.
963 af 20. december 1999, § 2 i lov nr. 393 af 6. juni
2002, lov nr. 395 af 6. juni 2002, § 4 af lov nr. 462 af
9. juni 2004, § 2 i lov nr. 1391 af 20. december 2004 og
§ 47 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages
følgende ændringer: |
§ 11. - - - Stk. 2. - - - - - - | | |
Stk. 9. I det omfang en del af det
varme vand eller varmen, som der ydes tilbagebetaling for efter
stk. 1, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5,
efterfølgende nyttiggøres ved særlige
installationer, der er indrettet til indvinding af varme,
nedsættes den samlede tilbagebetaling efter lov om afgift af
elektricitet, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv., lov om
afgift af naturgas og bygas og denne lov med 52,50 kr. pr.
gigajoule (GJ) varme. For nyttiggjort overskudsvarme
hidrørende fra varme produceret på virksomhedens eget
kraft-varme-anlæg nedsættes tilbagebetalingen efter 1.
pkt. til 42,00 kr. pr. GJ varme. I det omfang varmen
afsættes, udgør nedsættelsen dog højst
47,50 pct. af det samlede vederlag for varmeleverancen. For eget
forbrug af nyttiggjort varme, som der ville kunne ydes fuld
tilbagebetaling for efter stk. 15, sker der ingen
nedsættelse af tilbagebetalingen. Der skal ikke ske
nedsættelse af tilbagebetalingen for eget forbrug til
opvarmning af rum eller fremstilling af varmt vand i perioden 1.
april til 30. september. Der skal heller ikke ske nedsættelse
af tilbagebetalingen af eget forbrug til opvarmning af rum i
perioden 1. oktober-31. marts, såfremt der indbetales en
afgift på 10 kr. pr. m2 pr. måned i denne periode.
Afgiften erlægges efter reglerne i stk. 6, sidste pkt.
Såfremt nyttiggørelsen sker ved varmepumper omfattet
af § 11, stk. 3, i lov om afgift af elektricitet,
nedsættes tilbagebetalingen dog kun for den del af den
nyttiggjorte varme, der overstiger 3 gange elforbruget i
varmepumpen. Såfremt nyttiggørelsen har medført
et øget forbrug af brændsel i de anlæg, hvorfra
varmen nyttiggøres, ydes der ikke tilbagebetaling efter
stk. 1, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5. | | 1. I § 11,
stk. 9, 3. pkt., ændres »47,50 pct.«
til: »32,5 pct.«. |
| | |
| | § 8 |
| | I lov om merværdiafgift (momsloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005, foretages
følgende ændringer: |
§ 57.
Registrerede virksomheder skal efter udløbet af hver
afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive
størrelsen af virksomhedens udgående og
indgående afgift i perioden samt værdien af de
leverancer, der efter §§ 14-21 eller § 34
er fritaget for afgift. Beløbene angives i hele kroner, idet
der bortses fra ørebeløb. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler for angivelsen. | | |
Stk. 2. For virksomheder, hvis samlede
afgiftspligtige leverancer overstiger 15 mio. kr. årligt, er
afgiftsperioden kalendermåneden. Virksomhedens angivelse
efter stk. 1 skal foretages senest den 25. i måneden
efter afgiftsperiodens udløb. For juni skal virksomhedens
angivelse efter stk. 1 dog foretages senest 1 måned og
10 dage efter afgiftsperiodens udløb. | | 1. I § 57,
stk. 2, 3. pkt. , ændres »10« til:
»17«. |
Stk. 3. For virksomheder, hvis samlede
afgiftspligtige leverancer overstiger 1 mio. kr. årligt, men
udgør højst 15 mio. kr. årligt, er
afgiftsperioden kvartalet. Virksomhedens angivelse efter
stk. 1 skal foretages senest 1 måned og 10 dage efter
afgiftsperiodens udløb. | | 2. I § 57,
stk. 3, indsættes som 3. pkt. : »For april kvartal skal virksomhedernes
angivelse efter stk. 1 dog foretages senest 1 måned og
17 dage efter afgiftsperiodens udløb.« |
Tabel 1
Køretøjskategori | Udstyrsgenstand |
| Højre sidespejl, som er justerbart ved
indvendig betjeningsanordning: | Bagrudevisker og €"vasker: | Ekstra, højt monteret stoplygte: | En eller flere selealarmer: |
1) Personbiler afgiftsberigtiget efter
§ 4, stk. 1, og § 5 a, stk. 1, nr. 1,
og busser afgiftsberigtiget efter § 5 a, stk. 1, nr.
2 | 300 kr. | 300 kr. | - | 100 kr. pr. alarm for indtil 3 alarmer i
kalenderårene 2003-2008. |
2) Varebiler afgiftsberigtiget efter
§ 5 | 300 kr. | 600 kr. | 200 kr. | - |
Tabel 2
Køretøjskategori: | Udstyrsgenstand |
| Højre sidespejl, som er justerbart ved
indvendig betjeningsanordning: | Ekstra, højt monteret stoplygte: | En eller flere selealarmer: |
1) Personbiler afgiftsberigtiget efter
§ 4, stk. 1, og § 5 a, stk. 1, nr. 1,
og busser afgiftsberigtiget efter § 5 a, stk. 1, nr.
2 | 300 kr. | - | 100 kr. pr. alarm for indtil 3 alarmer i
kalenderårene 2003-2008. |
2) Varebiler afgiftsberigtiget efter
§ 5 | 300 kr. | 200 kr. | - |