L 80 Forslag til lov om ændring af forskellige afgiftslove og ophævelse af lov om afgift af visse flyrejser.

(Aftrapning af passagerafgift, lavere partikeludslip fra nye dieselbiler, afgiftsnedsættelse på overskudsvarme og udskydelse af momsfrister).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2005-06
Status: 2. beh./Henvist til udvalg

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 16-11-2005

Fremsættelse: 16-11-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l80_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (16. november 2005)

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af forskellige afgiftslove og ophævelse af lov om afgift af visse flyrejser (Aftrapning af passagerafgift, lavere partikeludslip fra nye dieselbiler, afgiftsnedsættelse på overskudsvarme og udskydelse af momsfrister)

(Lovforslag nr. L 80).

Forslaget er en del af finanslovaftalen for 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.

Lovforslaget indeholder følgende elementer fra finanslovaftalen:

Passagerafgiften foreslås aftrappet over to år, dvs. halvering af afgiften fra 75 kr. til 37,50 kr. ved afrejse fra og med den 1. januar 2006 og afskaffelse af afgiften pr. 1. januar 2007.

Forslaget ventes at give staten et umiddelbart provenutab vedrørende 2006 på ca. 273 mio. kr., der stiger til ca. 546 mio. kr. i 2007 (2005-niveau). Rammevilkårene for de danske lufthavne understøttes og grundlaget for flytrafik i Danmark styrkes, herunder grundlaget for de regionale lufthavne, som er vigtige forudsætninger for gode vækstbetingelser for erhvervslivet i hele Danmark.

Det foreslås, at der indføres et nedslag i registreringsafgiftsgrundlaget for nye dieselbiler med lavt partikeludslip med virkning for årene 2006-2009 og at registreringsafgiftsnedsættelsen for bagrudeviskere og -vaskere afskaffes fra 2007.

Nettovirkningen i 2006-2009 skønnes samlet til - 90 mio. kr., hvorefter ordningen afskaffes. Samlet skønnes erhvervene at få en samlet lempelse på ca. 35 mio. kr. i hele perioden (2006-2009).

Partikler er meget skadelige for helbredet og forslaget vil være med til at reducere udledningen af partikler fra nye dieselbiler, og dermed skabe bedre miljø og færre helbredsskader.

Det foreslås, at de samlede CO2 - og energiafgifter på overskudsvarme, der afsættes eksternt, nedsættes fra 55 pct. til 40 pct. ved hjælp af hjælp af en sænkelse af satserne i energiafgiftslovene fra 47,5 pct. til 32,5 pct. af vederlaget.

Forslaget skønnes at medføre et provenutab på 10-15 mio. kr. årligt, alt efter hvor mange overskudsvarme-projekter der vil blive realiseret som følge af lempelsen. Erhvervslivet opnår en økonomisk lempelse for afsætning af overskudsvarme.

Afgiftsnedsættelsen på overskudsvarme skal notificeres for EU-Kommissionen efter EU€™s statsstøtteregler. Det foreslås, at skatteministeren kan sætte loven i kraft, når Kommissionens godkendelse foreligger.

Momsangivelsen for store og mellemstore virksomheder i august foreslås udskudt med syv dage som følge af, at skolernes sommerferie rykkes i 2006. Det giver de berørte virksomheder og deres ansatte mulighed for bedre at kunne holde ferie sammen med skolesøgende børn og stadig afregne moms rettidigt.

Forslaget skønnes at mindske statens indtægter med ca. 42 mio. kr. årligt. Forslaget skønnes at give virksomhederne en samlet likviditetsgevinst på ca. 36 mio. kr. årligt.

Ifølge finanslovaftalen for 2006 skal halveringen af passagerafgiften og nedslaget i afgiftsgrundlaget for nye dieselbiler med lavt parti­kel­udslip have virkning fra den 1. januar 2006, og derfor skal lovforslaget vedtages inden den 1. januar 2006.

Lovforslaget er sendt i høring kort tid forinden fremsættelsen. Det har ikke været muligt at sende forslaget i høring tidligere, da forslaget er led i udmøntning af finanslovaftalen for 2006.

Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.