L 76 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af ligningsloven.(Skattefrihed for kloakforsyningers udgifter til
historiske tjenestemandsforpligtigelser).
Fremsat den 16. november 2005 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Skattefrihed for kloakforsyningers udgifter
til historiske tjenestemandspensioner)
§ 1
I lov om påligningen af
indkomstskat til staten (ligningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 887 af 20. september 2005, foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 7 Y
indsættes:
» § 7 Z. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal
kloakforsyningsselskaber ikke medregne beløb, som selskabet
indregner i sine priser som følge af, at selskabet er
forpligtet til at refundere en kommune et beløb svarende til
den aktuarmæssigt opgjorte værdi af de
tjenestemandsforpligtelser, som er optjent forud for selskabets
overtagelse af driften af kloakforsyningen, og hvortil kommunen
ikke har hensat midler.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. § 1 har virkning for
indkomståret 2005 og senere indkomstår.
Bemærkninger til lovforslaget
Indledning
Formålet med lovforslaget er at
undgå, at skattereglerne lægger hindringer i vejen for
kommuners ønske om at udskille deres kloakforsyning til
drift i selskabsform, når kommunen ikke har hensat
beløb til dækning af kommende udgifter til
tjenestemandspension.
Gældende ret
Kloakforsyninger, der drives som en del af
den kommunale forvaltning er skattefri efter selskabsskattelovens
bestemmelser om skattefrihed for kommuner og kommunale
virksomheder. Ved udskillelse i selskabsform bliver et
kloakforsyningsselskab skattepligtigt uanset, at kommunen ejer alle
aktierne i selskabet.
Skatteministeriets overvejelser
Nogle kommuner har ikke løbende hensat
beløb til dækning af tjenestemandsforpligtelser. I
stedet har kommunerne udgiftsført forpligtelserne i takt med
de faktiske udbetalinger til tjenestemændene og dermed alene
indregnet de faktiske udbetalinger i priserne, hvilket har givet
sig udslag i lavere forsyningspriser.
Kommunal udskillelse af kloakforsyningen i
selskabsform kan gennemføres ved at tjenestemændene
bevare deres ansættelse hos kommunen, der betaler deres
løn, pensioner, etc. Tjenestemændene
pålægges at gøre tjeneste i
kloakforsyningsselskabet, der løbende betaler kommunen for
at låne tjenestemændene. I forbindelse med udskillelsen
bliver kloakforsyningsselskabet pålagt at refundere kommunen
beløb svarende til de uafdækkede
tjenestemandsforpligtelser, som tjenestemænd tilknyttet
kloakforsyningen har optjent inden selskabets overtagelse af
driften af kloakforsyningen.
Begrundelsen for selskabets forpligtelse til
at betale for de uafdækkede historiske
tjenestemandsforpligtelser er, at udgiften skal følge
driften af kloakforsyningen, fordi udgiften i sidste ende skal
afholdes over forbrugerpriserne. Herved bliver kloakforsyningen
fuldt brugerfinansieret. Selskabet får til gengæld lov
til at opkræve udgiften hos forbrugerne over priserne.
På grund af skattepligten kommer
kloakforsyningsselskabet til at betale skat af den øgede
forbrugerbetaling, der skal dække udgifterne til de
pensionsforpligtelser, som tjenestemændene har optjent
før selskabets overtagelse af driften. Selskabet har ikke
fradragsret for beløb, der betales til en kommune til
dækning af de historiske tjenestemandsforpligtelser.
Skattepligten og den manglende fradragsret
bevirker, at selskabet kommer til at betale de historiske
tjenestemandsforpligtelser med beskattede midler. Herved stiger
forbrugerpriserne endnu mere, end hvis kommunen havde drevet
kloakforsyningen som en del af den kommunale forvaltning under
skattefrihed.
Forslaget
Det foreslås, at
kloakforsyningsvirksomheder ikke skal medregne de historiske
pensionsbeløb, som selskabet får lov til at
opkræve over forbrugerpriserne, når selskabet er
forpligtet til at refundere kommunen beløbet til
dækning af uafdækkede historiske
tjenestemandsforpligtelser.
Københavns Energi under
Københavns Kommune har overfor Skatteministeriet oplyst, at
kommunen med udgangen af 2004 har udskilt kloakforsyningen i et
selvstændigt selskab. Dette selskab skal betale kommunens
udgifter til dækning af de historiske
tjenestemandsforpligtelser. Problemstillingen er derfor aktuel for
Københavns Energi fra indkomståret 2005. Lovforslaget
foreslås at have virkning fra og med indkomståret
2005.
I forbindelse med el-reformen, hvor
el-aktiviteter blev gjort skattepligtige, fik elselskaberne samme
mulighed for skattefrit at opkræve beløb til
dækning af kommunens udgifter til tjenestemandsforpligtelser,
som er optjent i det kommunale el-selskab forud for skattepligten,
når kommunen ikke har hensat beløb til dækning
af pensionsforpligtelserne. Dette lovforslag svarer til den
bestemmelse, som el-sektoren fik.
Administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Forslaget indebærer, at
kloakforsyningsselskaber, som overgår til drift i
selskabsform, fritages for skat af den udgift, som selskabet
eventuelt pålægges vedrørende dækning af
kommunens historiske uafdækkede tjenestemandspensioner for
kloakforsyning.
Kloakforsyning drevet i kommunalt regi er i
dag fritaget for skat. Udskillelse af kloakforsyningen i
selskabsform medfører skattepligt. Pålægges
selskabet at dække kommunens historiske uafdækkede
tjenestemandspensioner, vil dette medføre øgede
forbrugerpriser. Da selskabet ikke kan fradrage en eventuel
dækning af kommunens historiske tjenestemandspensioner for
kloakforsyning, vil skattepligten betyde en yderligere
forhøjelse af forbrugerpriserne med skatten.
Der foreligger ikke umiddelbart faste
holdepunkter for anvendelsen af ordningen. Men forudsættes
omfanget af uafdækkede tjenestemandspensioner
vedrørende kloakforsyning at udgøre i
størrelsesordenen 650 mio. kr. skønnes
skattefritagelsen isoleret set med betydelig usikkerhed at
medføre, at der gives afkald på et merprovenu i
størrelsesordenen 200 mio. kr. Mindreprovenuet fordeles i
takt med, at selskaberne afdækker udgiften til de omtalte
tjenestemandspensioner via højere forbrugerpriser.
Såfremt ordningen ikke
gennemføres, er det tvivlsomt, om kommunerne vil udskille
kloakforsyningen. Med forslaget stilles såvel staten,
kommunerne og selskaberne samt forbrugerne reelt som i dag, for
så vidt angår tjenestemandspensionerne
vedrørende kloakforsyningen.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har positive konsekvenser for de
erhvervsvirksomheder, som slipper for at betale mere for
kloakforsyningen som følge af den skattepligt, der
indtræder i forbindelse med selskabsudskillelsen. Herved
stilles virksomhederne på samme måde som inden
selskabsudskillelsen.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget
indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
Administrative og økonomiske
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne. Lovforslaget har positive konsekvenser
for de borgere, som slipper for at betale mere for kloakforsyningen
som følge af den skattepligt, der indtræder i
forbindelse med selskabsudskillelsen. Herved stilles borgerne
på samme måde som inden selskabsudskillelsen.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
I EF-traktatens artikel 87 hedder det, at
støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler under enhver
tænkelig form, og som fordrejer eller truer med at fordreje
konkurrencevilkårene ved at begunstige visse virksomheder
eller visse produktioner, er uforenelig med fællesmarkedet i
det omfang, den påvirker samhandlen mellem
medlemsstaterne.
De eksisterende kommunale
kloakforsyningsselskaber er i henhold til lovgivningen
skattefritaget, dvs. de beskattes ikke af udgifterne til
tjenestemandsforpligtelser. Skattesystemets nuværende
opbygning betyder, at de nye selskaber kommer til at betale de
historiske tjenestemandsforpligtelser med beskattede midler.
Eksisterende kommunale kloakforsyninger og nye
kloakforsyningsselskaber behandles således
skattemæssigt forskelligt i forhold til de historiske
tjenestemandsforpligtelser. Lovforslaget giver imidlertid de nye
selskaber skattefrihed i forhold til disse forpligtelser. Forslaget
har den konsekvens, at de eksisterende kommunale kloakforsyninger
og de nye kloakforsyningsselskaber stilles ens på dette
område. Der er således ikke tale om, at de nye
kloakforsyningsselskaber får en økonomisk fordel i
forhold til eksisterende kommunale kloakforsyninger.
Det er på den baggrund
Skatteministeriets vurdering, at der ikke vil være tale om
støtte, der falder ind under artikel 87, stk. 1.
Sammenfatning af lovforslagets
administrative og økonomiske konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for
det offentlige | Ingen. | Lovforslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre, at der gives afkald på et
merprovenu på 200 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget har positive konsekvenser for
erhvervslivet i det omfang der skal betales mindre for
kloakforsyningen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative og økonomiske
konsekvenser for borgerne | Ingen administrative konsekvenser for
borgerne. Forslaget har positive konsekvenser for borgerne i det
omfang der skal betales mindre for kloakforsyningen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Det er vurderet, at forslaget ikke
indebærer ulovlig statsstøtte. |
Høring
Lovforslaget har været sendt til
høring hos Advokatrådet, Amtsrådsforeningen i
Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Byggeri, Dansk Handel & Service,
Danske Industri, Den Danske Skatteborgerforening, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen Registrerede Revisorer, Forsikring og Pension,
Frederiksberg Kommune, Håndværksrådet,
HK-kommunal, HTS €" Handel Transport og Serviceerhvervene,
Københavns Kommune, Kommunernes Landsforening, Kommunernes
Revision, Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen. De
hørte organisationer, som har afgivet høringssvar,
har ikke haft bemærkninger til lovforslaget.
DANVA Dansk Vand og Spildevandsforening
støtter lovforslaget med den begrundelse, at det er i
medlemmernes interesse, at kommunalbestyrelserne har så stor
en frihed som muligt til deres valg af organiseringsform.
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Dette lovforslag retter sig mod
kloakforsyningsselskaber, som udskilles fra kommuner, der ikke har
hensat beløb til dækning af
tjenestemandsforpligtelser.
Nogle kommuner har ikke hensat beløb
til dækning af kommende tjenestemandspensioner. I stedet for
at hensætte beløb til dækning af fremtidige
udgifter til tjenestemandspensioner har kommunerne afholdt
udgifterne i takt med de faktiske udbetalinger til
tjenestemændene.
Ved kommuners udskillelse af kloakforsyningen
i selskabsform kan kloakforsyningsselskaber blive pålagt at
refundere kommunen beløb svarende til de uafdækkede
tjenestemandsforpligtelser, som tjenestemænd tilknyttet
kloakforsyningen har optjent inden selskabets overtagelse af
driften af kloakforsyningen.
Begrundelsen for selskabets forpligtelse til
at betale for de uafdækkede historiske
tjenestemandsforpligtelser er, at udgiften skal følge
driften af kloakforsyningen, fordi udgiften i sidste ende skal
afholdes over forbrugerpriserne. Herved bliver kloakforsyningen
fuldt brugerfinansieret. Selskabet får til gengæld lov
til at opkræve udgiften hos forbrugerne over priserne.
I nogle kommuner har gruppen af
tjenestemænd en høj gennemsnitlig pensionsalder. Det
betyder, at der i takt med at flere ældre tjenestemænd
går på pension sker en stigning i udgifterne til
pension til tjenestemændene fra kloakforsyningen. Dette
fører til stigende priser for kloakforsyning i den periode,
hvor denne generation af tjenestemænd modtager pension.
Med henblik på at udjævne
udgifterne til tjenestemandspensionerne har Københavns
Energi oplyst, at de ved udskillelsen af kloakforsyningen i
København med udgangen af 2004 vil optage et banklån
til afvikling af forpligtelsen overfor Københavns Kommune
vedrørende de uafdækkede historiske
tjenestemandsforpligtelser. Kloakforsyningsselskabet vil straks
starte opkrævningen af udgiften hos forbrugerne ved at
indregne udgifterne til banklånet i priserne på
kloakforsyningen. Herved kan opkrævningen af udgiften til de
historiske tjenestemandsforpligtelser udjævnes over en
længere årrække, hvorved forbrugerpriserne for
kloakforsyning udjævnes tilsvarende.
Kloakforsyninger, der drives som en del af
den kommunale forvaltning er skattefri efter selskabsskattelovens
§ 3, stk. 1, nr. 2, om skattefrihed for kommuner og
kommunale virksomheder. Ved udskillelse i selskabsform bliver
kloakforsyningsselskabet skattepligtigt efter selskabsskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 1, om skattepligt for
indregistrerede aktieselskaber uanset, at kommunen ejer alle
aktierne i selskabet.
Ved kommuners udskillelse af kloakforsyningen
i selskabsform bevarer tjenestemændene deres ansættelse
hos kommunen, der betaler deres løn, pensioner, etc.
Tjenestemændene pålægges at gøre tjeneste
i kloakforsyningsselskabet, der løbende betaler kommunen for
at låne tjenestemændene.
Kloakforsyningsselskaber har fradragsret for
udgifter til løn til de tjenestemænd, som
udlånes fra kommunen. Tilsvarende har selskabet fradragsret
for udgifter til den pension, som tjenestemændene optjener
efter selskabets overtagelse af driften af kloakforsyningen.
Derimod har selskabet ikke fradragsret for beløb, der
betales til kommunen til dækning af kommunens
uafdækkede historiske tjenestemandsforpligtelser, fra tiden
før selskabets overtagelse af kloakforsyningen.
Da kloakforsyningsselskabet er skattepligtig
af beløb, som selskabet kan opkræve hos forbrugerne
til dækning af de historisk optjente
tjenestemandsforpligtelser, og der efter de gældende regler
ikke er fradrag for udgiften, opstår der skattemæssig
asymmetri vedrørende beløbet.
Dette medfører, at
kloakforsyningsselskabet kommer til at betale skat af den
øgede forbrugerbetaling, der skal dække udgifterne til
de pensionsforpligtelser, som tjenestemændene har optjent
før selskabets overtagelse af driften. Det vil derfor
være nødvendigt for kloakforsyningsselskabet at
opkræve ikke kun udgiften til dækning af de historiske
tjenestemandsforpligtelser men også skatten af udgiften.
Dette øger stigningen i kloakforsyningspriserne.
Det foreslås, at
kloakforsyningsvirksomheder ikke skal medregne de historiske
pensionsbeløb, som selskabet indregner i forbrugerpriserne,
når selskabet er forpligtet til at refundere kommunen
beløbet til dækning af kommunens uafdækkede
tjenestemandsforpligtelser.
Skattefriheden er betinget af, at
beløbet er indgået i beregningen af årets
kloakpriser og dermed indgår i årets opkrævning
overfor forbrugerne. Skattefriheden indtræder således i
takt med at beløbet skulle have indgået i selskabets
skattepligtige indkomstopgørelse, hvis ikke beløbet
havde været skattefrit.
Efter bestemmelsen skal der være tale
om tjenestemandsforpligtelser, som er optjent forud for selskabets
overtagelse af kloakforsyningsdriften. Skattefriheden omfatter
således kun den værdi som de uafdækkede
historiske tjenestemandsforpligtelser har på tidspunktet for
kloakforsyningsaktieselskabets overtagelse af driften af
kloakforsyningen.
Fastlæggelsen af værdien af de
uafdækkede historiske tjenestemandsforpligtelser skal ske ved
en aktuarmæssig opgørelse på baggrund af
antallet af tjenestemænd og deres pensionsalder på
tidspunktet for selskabets overtagelse af driften af
kloakforsyningen.
Skattefriheden omfatter derfor ikke
beløb, som indregnes i priserne til dækning af de
pensionsforpligtelser, som opstår efter selskabets
overtagelse af driften. Dette skyldes, at selskabet efter de
gældende regler har fradragsret for løn og
løbende udgifter til pension, og der derfor ikke er
skattemæssig asymmetri vedrørende disse
beløb.
Efter forslaget skal kloakforsyningsselskabet
påtage sig en forpligtelse overfor kommunen til at betale
udgiften til de uafdækkede historiske
tjenestemandsforpligtelser. Forpligtelsen udgør en
gæld for kloakforsyningsselskabet. Gælden optages i
selskabets åbningsbalance og modsvares af et aktiv, der
består i en ret for selskabet til at opkræve den
aktuarmæssigt opgjorte tjenestemandsforpligtelse hos
forbrugerne over kloakpriserne. Aktivet nedskrives i takt med at
selskabet skattefrit opkræver beløbet til
dækning af de uafdækkede historiske
tjenestemandsforpligtelser.
Vælger kloakforsyningsselskabet at
optage et banklån og overføre låneprovenuet til
kommunen til afvikling af de historiske tjenestemandsforpligtelser
overfor kommunen, kan renteudgifterne til nedbringelsen af
banklånet ikke opkræves skattefrit hos forbrugerne.
Dette skyldes, at renteudgifterne til banklånet ikke er en
del af den aktuarmæssigt opgjorte værdi af
tjenestemandsforpligtelserne. For så vidt angår
renteudgifterne til banklånet er der ikke skattemæssig
asymmetri, idet selskabet har fradragsret for renteudgifter efter
de gældende regler. Asymmetrien gælder således
kun afdragene på gælden.
Der skal være tale om beløb,
hvortil kommunen ikke har hensat midler. Bestemmelsen retter sig
således mod den situation, hvor kommunen inden udskillelsen
af kloakforsyningen i selskabsform ikke har haft tradition for at
hensætte midler til dækning af fremtidige
pensionsbetalinger til kommunens tjenestemænd, men i stedet
har valgt at afholde pensionsudgifterne efterhånden som
forpligtelserne forfalder. Kloakforsyningsselskaber, som overtager
driften fra kommuner, som har valgt delvist at afdække deres
tjenestemandsforpligtelser i et pensionsinstitut, kan derfor kun
opkræve den uafdækkede del af pensionsforpligtelsen
skattefrit.
Til § 2
Det foreslås at lovforslaget
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Det foreslås, at lovforslaget skal have virkning
fra og med indkomståret 2005. Hermed får lovforslaget
virkning for indkomstopgørelsen for kloakforsyningsselskaber
for indkomståret 2005 og senere indkomstår. For
Københavns Energi er konsekvensen, at de nye regler kan
anvendes fra kloakforsyningsselskabets første hele
indkomstår under skattepligten.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om påligningen af indkomstskat
til staten jf. lovbekendtgørelse nr. 995 af 7. oktober 2004
(ligningsloven) foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter § 7 Y
indsættes som ny paragraf: » § 7 Z. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal
kloakforsyningsselskaber ikke medregne beløb, som selskabet
indregner i sine priser som følge af, at selskabet er
forpligtet til at refundere en kommune et beløb svarende til
den aktuarmæssigt opgjorte værdi af de
tjenestemandsforpligtelser, som er optjent forud for selskabets
overtagelse af driften af kloakforsyningen, og hvortil kommunen
ikke har hensat midler.« |