L 66 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil.
(Rammeorganisationers adgang til at foretage gade- og
husindsamling).
Fremsat den 16. november 2005 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlige
indsamlinger og
pyramidespil
(Rammeorganisationers adgang til at foretage
gade- og husindsamling)
§ 1
I lov om offentlige indsamlinger og
pyramidespil, jf. lovbekendtgørelse nr. 623 af 15. september
1986, som ændret senest ved § 8 i lov nr. 280 af
25. april 2001, foretages følgende ændring:
1. I § 7 indsættes som
stk. 5 :
»Stk. 5. Organisationer, som
driver projektaktiviteter i udviklingslandene på grundlag af
en rammeaftale med Udenrigsministeriet, hvortil der er knyttet krav
om egenfinansiering, kan uanset bestemmelsen i § 2, 1.
pkt., en gang om året foretage landsdækkende offentlig
gade- og husindsamling til disse projektaktiviteter.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2006.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget, der udgør en
udmøntning af finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk
Folkeparti, har til formål at skabe mulighed for, at visse
organisationer kan foretage landsdækkende gade- og
husindsamling en gang om året.
I aftalen om finansloven for 2006, som blev
indgået imellem regeringen og Dansk Folkeparti den 7.
november 2005, anføres bl.a. følgende:
»Indførelse af
egenfinansieringskrav for NGO´er med rammeaftale på
finansloven
Hovedparten af de danske NGO´ers (Non
Governmental Organisations) udviklingsaktiviteter finansieres i dag
af statstilskud. Parterne er enige om at indføre et
egenfinansieringskrav for NGO´erne, således at
NGO´ernes folkelige forankring og fokus styrkes.
Egenfinansieringskravet indebærer, at de store NGO´er
for at modtage statstilskud til udviklingsprojekter skal bidrage
med egne indsamlede midler.
Der indføres i 2006 et
egenfinansieringskrav på 5 pct. stigende til 10 pct. i 2007
for de store NGO´er, som modtager et fast statstilskud
på finansloven, de såkaldte rammeorganisationer. Et
lignende egenfinansieringskrav på 10 pct. findes i både
Norge og Sverige.
Regeringen vil samtidig tage initiativ til en
ændring af indsamlingsloven, således at
rammeorganisationerne får samme muligheder for at
gennemføre landsdækkende gade- og husindsamlinger.
Ændringen af indsamlingsloven vil udelukkende omfatte de
rammeorganisationer, som skal opfylde egenfinansieringskravet for
at modtage statslige tilskud.
Parterne er desuden enige om, at
NGO´erne med projektaktiviteter i udviklingslandene får
mulighed for at søge om tilskud til projektrelateret
oplysning inden for en øvre grænse på 2 pct. af
projektbevillingen. NGO´er, der ikke har projektaktiviteter i
udviklingslandene, vil kunne søge om tilskud fra
oplysningsbevillingen.«
I overensstemmelse hermed omfatter den
foreslåede ændring af indsamlingsloven udelukkende
organisationer, som på grundlag af en rammeaftale med
Udenrigsministeriet, hvortil er knyttet et krav om
egenfinansiering, driver udviklingsaktiviteter i udviklingslandene,
og lovforslaget skal ses i sammenhæng med beslutningen om at
indføre krav om egenfinansiering for disse organisationer.
Lovforslaget berører således ikke den adgang til at
foretage gade- og husindsamling, som efter gældende ret
tilkommer en række organisationer, herunder visse
rammeorganisationer, jf. afsnit 2.
Udenrigsministeriet har på
nuværende tidspunkt indgået rammeaftaler med Dansk
Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Red Barnet,
Ulandsorganisationen Ibis, Care Danmark samt Mellemfolkeligt
Samvirke. Disse seks organisationer vil således blive
omfattet af ordningen med egenfinansiering. Dansk Røde Kors,
Folkekirkens Nødhjælp og Red Barnet er €" i
forskelligt omfang €" undtaget fra indsamlingslovens forbud
imod gade- og husindsamling, hvorimod Ulandsorganisationen Ibis,
Care Danmark og Mellemfolkeligt Samvirke ikke har mulighed for at
foretage gade- og husindsamling. Lovforslaget indebærer, at
alle seks rammeorganisationer €" og organisationer, som
fremover måtte indgå rammeaftaler med
Udenrigsministeriet - ligestilles med hensyn til muligheden for at
gennemføre landsdækkende gade- og husindsamling.
2. Gældende ret
Ved lov nr. 287 af 9. juni 1971 om offentlige
indsamlinger (indsamlingsloven), som trådte i kraft den 1.
januar 1972, blev der gennemført fri adgang til at
iværksætte offentlig indsamling efter anmeldelse til
politiet.
Efter indsamlingslovens § 1 skal en
offentlig indsamling således anmeldes til politiet, inden den
iværksættes. Ifølge lovens § 1,
stk. 2, er en indsamling offentlig, såfremt opfordring
til at yde bidrag rettes til andre end personer, der er indbyderne
personlig bekendte, eller som har særlig tilknytning til de
personer eller institutioner, til hvis fordel indsamlingen
sker.
Endvidere følger det af
indsamlingslovens § 5, at loven ikke gælder for
indsamlinger af brugte ting af ringe værdi, indsamlinger der
udelukkende finder sted ved indendørs gudstjenester eller
møder, og som forestås af vedkommende kirkesamfund
eller mødearrangør, samt indsamlinger gennem dagblade
til almenkendte, velgørende institutioner, såfremt der
af det indsamlende blad gives kvittering til bidragyderne gennem
offentliggørelse af bidragslister og der fra de modtagende
institutioner gives kvittering, som offentliggøres af
bladet.
Af hensyn til at beskytte den del af
befolkningen, som ikke ønsker at yde bidrag, er der i
§ 2 indført et forbud mod at foretage offentlig
gade- og husindsamling ved personlig eller telefonisk
henvendelse.
Dette forbud er dog ikke til hinder for, at
der eksempelvis i pressen kan opfordres til at yde bidrag, ligesom
opfordring kan rettes pr. brev eller ved henstilling af
indsamlingsbøsser på gaden eller i butikker mv.
Uanset forbuddet mod offentlig gade- og
husindsamling kan foreninger mv., som gennem en længere
årrække forud for lovændringen i 1971 med
Justitsministeriets tilladelse har afholdt offentlig gade- eller
husindsamling, en gang om året foretage sådan
indsamling til det formål og i samme form og
udstrækning, hvortil tilladelse senest har været givet,
jf. indsamlingslovens § 7, stk. 3. Baggrunden for
indførelsen af denne ordning var, at forbuddet kunne
få mærkbare følger for de foreninger mv., som
gennem en længere årrække forud for lovens
vedtagelse havde fået en betydelig del af sine
indtægter fra regelmæssig gade- og husindsamling.
Bekendtgørelse nr. 523 af 15. december
1971 om offentlige indsamlinger, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 139 af 24. marts 1981
(indsamlingsbekendtgørelsen), indeholder i et bilag en
fortegnelse over de foreninger mv., der er omfattet af undtagelsen
i indsamlingslovens § 7, stk. 3.
Det fremgår af bilaget, at
følgende foreninger mv. kan foretage landsindsamlinger:
Danske Kvinders Nationalråd, Landsforeningen for sukkersyge,
Dyrenes Dags Komité, Ensomme gamles værn,
Centralmissionen, Soldaterhjemmenes dag, Dansk Sømandskirke
i fremmede havne og Indenlandsk Sømandsmission, Foreningen
til hjertesygdommenes bekæmpelse, Danmarks-Samfundet,
Frelsens hærs nationale hovedkvarter, Grænseforeningen,
Folkekirkens Nødhjælp, Den danske FN-Forening,
Kvindernes internationale Liga for Fred og Frihed, Dansk
Røde Kors, Landsforeningen Evnesvages vel, Landsforeningen
til kræftens bekæmpelse, Nationalforeningen til
Tuberkulosens bekæmpelse, ASF €" Dansk Folkehjælp,
Børnesagens fællesråd, Slesvig-Ligaen og Danske
Kvinders Slesvigske Forening.
Desuden kan følgende foreninger mv.
ifølge bilaget foretage gade- og husindsamling i
Storkøbenhavn eller i flere amter: Børnenes kontor,
Foreningen til mødres og børns bespisning,
Administration for »Barnets hus« , Landsorganisationen
»Red Barnet« , Dansk Dyreværn Odense
komité, Damekomiteen dansk jul i Sydslesvig, »Boserup
minde« og De samvirkende menighedsplejer.
Justitsministeriet er ikke bekendt med, om
alle de ovenfor omtalte organisationer mv. fortsat eksisterer, og
om de udnytter adgangen til at foretage gade- og husindsamling.
Undtagelsen fra forbuddet mod offentlig gade-
og husindsamling giver alene de pågældende foreninger
mv. mulighed for at foretage sådanne indsamlinger en gang om
året til det formål og i samme form og
udstrækning, hvortil tilladelse forud for indsamlingslovens
vedtagelse senest har været givet. Undtagelsen giver
således ikke de foreninger mv., som er optaget på
bilaget til bekendtgørelsen, en fri adgang til at
gennemføre gade- og husindsamling.
På nuværende tidspunkt er tre af
de foreninger mv., som driver projektaktiviteter i
udviklingslandene på grundlag af en rammeaftale med
Udenrigsministeriet, hvortil der nu knyttes krav om
egenfinansiering, ligeledes omfattet af undtagelsen i
indsamlingslovens § 7, stk. 3, jf. herved afsnit 1
ovenfor.
Dansk Røde Kors kan
således €" en gang om året €" foretage
landsdækkende hus- og firmaindsamling samt indsamling ved
salg af Røde Kors-nåle (1 kr.) og
automobilmærkater (2 kr.) ved parkeringspladser,
benzintankanlæg og færgeoverfartssteder med
indsamlingslister og €"bøsser.
Folkekirkens Nødhjælp
er desuden omfattet af undtagelsen i lovens § 7,
stk. 3, og optaget på fortegnelsen over organisationer,
som kan foretage gade- og husindsamling. Imidlertid giver den
seneste indsamlingstilladelse forud for indsamlingslovens
ikrafttræden kun Folkekirkens Nødhjælp ret til
€" en gang om året €" at foretage
landsdækkende indsamling ved opfordring til bidrag ved
udsendelse i Danmarks Radio og fjernsyn og i forbindelse med
møder, udstillinger, filmforevisninger og lignende,
plakatophængning og skiltning på offentlige steder. En
opfordring af denne karakter til at yde bidrag er ikke omfattet af
forbuddet imod gade- og husindsamling i lovens § 2, 1.
pkt. Folkekirkens Nødhjælp har efter gældende
ret således ikke adgang til at gennemføre
landsdækkende gade- og husindsamling.
Endelig kan Red Barnet €" en
gang om året €" foretage offentlig gade- og
husindsamling ved mærkesalg i Storkøbenhavn.
Ved lov nr. 502 af 26. november 1980 om
ændring af lov om offentlige indsamlinger blev der
tilvejebragt hjemmel for, at Dansk Flygtningehjælp kan
afholde offentlig gade- og husindsamling, idet organisationen ikke
er omfattet af indsamlingslovens § 7, stk. 3. Uanset
forbuddet mod offentlig gade- og husindsamling kan Dansk
Flygtningehjælp således en gang om året foretage
sådan indsamling til det formål og i samme form og
udstrækning, hvortil tilladelse senest har været
meddelt, jf. indsamlingslovens § 7, stk. 4.
Baggrunden for lovændringen var, at Dansk
Flygtningehjælp ikke forud for indsamlingslovens vedtagelse i
1971 i en længere årrække havde haft tilladelse
til at foretage gade- og husindsamling, og organisationen kunne
derfor ikke administrativt optages på listen over foreninger
mv., som er undtaget fra forbuddet.
Dansk Flygtningehjælp kunne i
forbindelse med en landsindsamling i 1976 ikke opnå et
provenu af samme størrelse som de tidligere
flygtningeindsamlinger trods en omfattende indsats for at udnytte
andre indsamlingsformer og en massiv oplysningskampagne. Henset til
den alvorlige flygtningesituation i slutningen af
1970€™erne og idet Dansk Flygtningehjælps
kampagner måtte anses som et led i den folkelige tilslutning
til de statsligt finansierede hjælpeprogrammer inden for
flygtningearbejdet og u-landsarbejdet, blev der på denne
baggrund ved lov skabt mulighed for, at Dansk Flygtningehjælp
kunne foretage offentlig gade- og husindsamling.
Både organisationer mv., som kan
foretage gade- og husindsamling, og organisationer, som foretager
anden form for indsamling, skal foretage anmeldelse til politiet og
skal ifølge indsamlingsbekendtgørelsens § 5
føre et behørigt regnskab over samtlige
indtægter og udgifter. Regnskabet skal revideres af en
statsautoriseret eller registreret revisor, og i regnskabet skal
såvel udgifterne ved administrationen som anvendelsen af
overskuddet være specificeret. Revisor skal desuden
påse, at der foreligger fornøden dokumentation.
Det følger af
indsamlingsbekendtgørelsens § 6, at regnskabet
inden 6 måneder efter indsamlingens afslutning skal
offentliggøres i et eller flere af de mest udbredte dagblade
i det område, hvor indsamlingen har fundet sted. Overstiger
det indsamlede beløb ikke 10.000 kr., er det
tilstrækkeligt, at der offentliggøres en meddelelse
om, at regnskabet er offentligt tilgængeligt i mindst 14 dage
på et nærmere angivet sted. Ved indsamlinger, der varer
mere end 1 år, skal der på samme måde
offentliggøres et årsregnskab inden 6 måneder
efter hvert kalenderårs udløb.
Efter indsamlingsbekendtgørelsens
§ 7 skal der tilsendes politiet et eksemplar af
regnskabet samt meddelelse om, hvor og hvornår
offentliggørelse finder sted.
3. Justitsministeriets
overvejelser
Som anført ovenfor under afsnit 2 er
udgangspunktet efter indsamlingsloven i dag, at offentlig gade- og
husindsamling ikke er tilladt. Forbuddet er navnlig begrundet i et
ønske om at begrænse de gener for befolkningen, som er
forbundet med disse former for indsamlinger.
Dette hensyn er efter Justitsministeriets
opfattelse fortsat tungtvejende. På den baggrund og i lyset
af forudsætningen i finanslovsaftalen om, at der alene skal
gennemføres en meget begrænset udvidelse i
indsamlingsadgangen, har Justitsministeriet ved udformningen af
lovforslaget lagt vægt på at etablere en ordning, hvor
der er en nøje sammenhæng imellem den særlige
adgang til at foretage en årlig landsdækkende gade- og
husindsamling og den indsamlingsberettigede organisations status
som rammeorganisation med krav om egenfinansiering.
Dette indebærer, at adgangen til at
foretage landsdækkende gade- og husindsamling efter den
foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 5, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, i alle tilfælde er
betinget af, at organisationen aktuelt har status som
rammeorganisation og i den forbindelse er underlagt et krav om
egenfinansiering. Hvis en organisation ikke længere har en
rammeaftale med Udenrigsministeriet, der indeholder et krav om
egenfinansiering, bortfalder derfor samtidig den særlige
adgang til at foretage landsdækkende gade- og husindsamling.
Indgår Udenrigsministeriet omvendt en rammeaftale med en ny
organisation, vil denne blive omfattet af den særlige
indsamlingsadgang, som følger af lovforslaget. Kredsen af
indsamlingsberettigede organisationer efter den ordning, som
gennemføres med dette lovforslag, vil således altid
være sammenfaldende med den kreds af organisationer, som har
en rammeaftale med Udenrigsministeriet, hvortil der er knyttet et
krav om egenfinansiering.
Af de nuværende seks
rammeorganisationer har tre organisationer (Dansk Røde Kors,
Folkekirkens Nødhjælp og Red Barnet) i dag mulighed
for €" i forskelligt omfang - at foretage indsamlinger, jf.
indsamlingslovens § 7, stk. 3. Denne adgang til at
foretage indsamlinger berøres ikke af lovforslaget, og
indsamling vil for disse organisationers vedkommende således
fortsat kunne ske i medfør af indsamlingslovens
§ 7, stk. 3, hvis deres status som rammeorganisation
ophører, og de dermed mister adgangen til at foretage
indsamling efter den foreslåede bestemmelse i
indsamlingslovens § 7, stk. 5. Så længe
de har status af rammeorganisationer vil de imidlertid ikke
både kunne foretage indsamling en gang om året efter
indsamlingslovens § 7, stk. 3, og en gang om
året efter den foreslåede bestemmelse i
indsamlingslovens § 7, stk. 5.
Som anført er den særlige adgang
til at foretage landsdækkende gade- og husindsamling, der
gennemføres ved dette lovforslag, udelukkende begrundet i
hensynet til at give rammeorganisationerne mulighed for at leve op
til kravet om egenfinansiering. Endvidere må der efter
Justitsministeriets opfattelse lægges vægt på at
fastholde indsamlingslovens klare udgangspunkt, hvorefter gade- og
husindsamling ikke er tilladt som følge af de gener for
befolkningen, som er forbundet med disse indsamlingsformer. Endelig
kan der peges på, at en udvidelse af kredsen af
organisationer mv., som må gennemføre disse former for
indsamlinger, vil kunne føre til en øget konkurrence
på området og dermed faldende indtægter
hidrørende fra indsamlinger. Dette vil kunne indebære,
at det økonomiske grundlag for nogle velgørende
organisationers virksomhed vil blive stærkt forringet eller
helt forsvinde.
På denne baggrund forudsætter
Justitsministeriet, at der ikke gennemføres yderligere
ændringer af indsamlingsloven i de kommende år med
hensyn til adgangen til at foretage gade- og husindsamling.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser
Lovforslaget, der udgør en
udmøntning af finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk
Folkeparti, har til formål at skabe mulighed for, at visse
organisationer kan foretage landsdækkende gade- og
husindsamling en gang om året.
Lovforslaget indebærer ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige og borgerne.
Lovforslaget skønnes isoleret set at
indebære positive økonomiske konsekvenser for de
organisationer, som driver projektaktiviteter i udviklingslandene
på grundlag af en rammeaftale med Udenrigsministeriet,
hvortil der er knyttet krav om egenfinansiering.
Lovforslaget skønnes at indebære
begrænsede negative administrative konsekvenser for de
pågældende organisationer, der fremover skal
administrere og organisere gade- og husindsamlinger, såfremt
de vælger at udnytte adgangen hertil.
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser og indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
| Positive konsekvenser/
mindre udgifter | Negative konsekvenser/
Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget skønnes isoleret set at
indebære positive økonomiske konsekvenser for de
organisationer, som driver projektaktiviteter i udviklingslandene
på grundlag af en rammeaftale med Udenrigsministeriet,
hvortil der er knyttet krav om egenfinansiering. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet, men skønnes for de
organisationer, der får mulighed for at foretage
indsamlinger, at indebære begrænsede negative
administrative konsekvenser for de pågældende
organisationer. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
I bilag 1 til lovforslaget er de
foreslåede bestemmelser sammenholdt med de nugældende
regler.
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af den foreslåede
bestemmelse, at organisationer, som driver projektaktiviteter i
udviklingslandene på grundlag af en rammeaftale med
Udenrigsministeriet, hvortil der er knyttet krav om
egenfinansiering, uanset forbuddet i lovens § 2, 1. pkt.,
en gang om året kan foretage landsdækkende offentlig
gade- og husindsamling til disse projektaktiviteter.
Adgangen til at foretage landsdækkende
offentlig gade- og husindsamling er således betinget af
vedkommende organisations status som rammeorganisation.
Ophører rammeaftalen med Udenrigsministeriet bortfalder
samtidig den særlige adgang til at gennemføre gade- og
husindsamling, ligesom organisationer, som fremover måtte
indgå en rammeaftale, hvori indgår et krav om
egenfinansiering, uden videre får adgang til at
gennemføre disse indsamlingsformer.
Såfremt en rammeorganisation tillige er
omfattet af indsamlingslovens § 7, stk. 3,
berøres denne adgang til at foretage indsamlinger ikke af
lovforslaget, og indsamling vil for disse organisationers
vedkommende således fortsat kunne ske i medfør af
indsamlingslovens § 7, stk. 3, hvis deres status som
rammeorganisation ophører, og de dermed mister adgangen til
at foretage indsamling efter den foreslåede bestemmelse i
indsamlingslovens § 7, stk. 5. Så længe
de har status af rammeorganisationer, vil de imidlertid ikke
både kunne foretage indsamling en gang om året efter
indsamlingslovens § 7, stk. 3, og en gang om
året efter den foreslåede bestemmelse i
indsamlingslovens § 7, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til § 2
Bestemmelsen omhandler lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2006.
Til § 3
Bestemmelsen indebærer, at loven som
udgangspunkt ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning kan sættes i
kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger. Den gældende
indsamlingslov er sat i kraft for Grønland ved anordning nr.
99 af 22. marts 1982.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende ret
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om offentlige indsamlinger og
pyramidespil, jf. lovbekendtgørelse nr. 623 af 15. september
1986, som ændret senest ved § 8 i lov nr. 280 af
25. april 2001, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 7. - - - | | 1. I § 7 indsættes som
stk. 5 : |
Stk. 2. - - - Stk. 3. Foreninger m.v., som i en
længere årrække med justitsministeriets
tilladelse har afholdt offentlig gade- eller husindsamling, kan,
uanset bestemmelsen i § 2, 1. pkt., en gang om året
foretage sådan indsamling til det formål og i samme
form og udstrækning, hvortil tilladelse senest har
været givet. Justitsministeren fastsætter, hvilke
foreninger m.v. der er omfattet af reglen i 1. pkt. Stk. 4. Uanset bestemmelsen i
§ 2, 1. pkt., kan Dansk Flygtningehjælp en gang om
året foretage offentlig gade- og husindsamling til det
formål og i samme form og udstrækning, hvortil
tilladelse senest har været meddelt. | | »Stk. 5. Organisationer, som
driver projektaktiviteter i udviklingslandene på grundlag af
en rammeaftale med Udenrigsministeriet, hvortil der er knyttet krav
om egenfinansiering, kan uanset bestemmelsen i § 2, 1.
pkt., en gang om året foretage landsdækkende offentlig
gade- og husindsamling til disse projektaktiviteter.« |