L 65 (som fremsat): Forslag til lov om juridisk
rådgivning.
Fremsat den 16. november 2005 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om juridisk rådgivning
§ 1. Denne lov
finder anvendelse på enhver, der i erhvervsmæssigt
øjemed driver virksomhed med rådgivning af overvejende
juridisk karakter.
Stk. 2. Loven omfatter ikke juridisk
rådgivning, der ydes af advokater som led i udøvelsen
af selvstændig advokatvirksomhed.
Stk. 3. Loven omfatter ikke juridisk
rådgivning, der ydes af virksomheder omfattet af lov om
finansiel virksomhed.
§ 2. Den, som
erhvervsmæssigt yder rådgivning af overvejende juridisk
karakter, skal udvise en adfærd, som er i overensstemmelse
med god skik for juridisk rådgivning. Rådgiveren skal
herunder udføre sit hverv grundigt, samvittighedsfuldt og i
overensstemmelse med, hvad berettigede hensyn til klientens tarv
tilsiger. Rådgivningen skal ydes med den fornødne
hurtighed.
Stk. 2. Aftaler om juridisk
rådgivning skal udarbejdes skriftligt.
Stk. 3. Rådgiveren skal i
rådgivningsaftalen oplyse, om vedkommende er
ansvarsforsikret. Er dette tilfældet, skal rådgiveren
oplyse om størrelsen af den samlede forsikringssum,
størrelsen af forsikringssum pr. skade, og om der er rejst
krav imod rådgiveren, som kan medføre, at den samlede
forsikringssum helt eller delvist vil blive udnyttet i det
pågældende forsikringsår.
Stk. 4. Aftalen skal indeholde en
beskrivelse af rådgiverens uddannelsesmæssige
baggrund.
Stk. 5. Rådgiveren skal angive
sin timepris eller eventuelle samlede pris for den
pågældende ydelse. Hvis det ikke er muligt at angive
timeprisen eller den samlede pris, skal det oplyses, på
hvilket grundlag prisen beregnes.
Stk. 6. Betroede midler fra kunden
skal holdes klart adskilt fra rådgiverens egne midler.
Stk. 7. En rådgiver må
ikke yde rådgivning i en sag i tilfælde, hvor
rådgiveren selv eller dennes nærstående har en
særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens
udfald. Det samme gælder i tilfælde, hvor
rådgiveren eller dennes nærstående samtidig
rådgiver eller tidligere i samme sag har rådgivet
andre, der har en sådan interesse.
Stk. 8. Justitsministeren
fastsætter efter forhandling med ministeren for familie- og
forbrugeranliggender yderligere regler om god skik for juridisk
rådgivning.
§ 3.
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med overholdelsen af
loven samt forskrifter udstedt i medfør af § 2,
stk. 8. Tilsynet føres efter
markedsføringslovens regler.
§ 4.
Overtrædelse af denne lov samt forskrifter udstedt i
medfør heraf straffes med bøde, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Stk. 2. Der kan pålægges
selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
§ 5. Loven
træder i kraft den 1. juli 2006.
Stk. 2. Lov om ydelse af juridisk
bistand samt om detektivvirksomhed mv., jf.
lovbekendtgørelse nr. 565 af 28. august 1986, som senest
ændret ved lov nr. 433 af 31. maj 2000, ophæves.
Stk. 3. I lov nr. 319 af 14. maj 1997
om inkassovirksomhed, som senest ændret ved lov nr. 442 af 9.
juni 2004, ophæves § 17.
§ 6. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse |
| | |
1. | Indledning.
................................................................................................. | 3 |
| 1.1. | Lovforslagets formål og baggrund.
..................................................... | 3 |
| 1.2. | Hovedtræk af lovforslaget.
................................................................. | 4 |
2. | Gældende ret.
............................................................................................ | 4 |
| 2.1. | Indledning.
........................................................................................ | 4 |
| 2.2. | Vinkelskriverloven.
............................................................................ | 5 |
| 2.3. | Advokatvirksomhed.
.......................................................................... | 6 |
| 2.4. | Markedsføringsloven.
........................................................................ | 7 |
| 2.5. | Forbrugerklageloven.
......................................................................... | 7 |
| 2.6. | Revisorvirksomhed.
........................................................................... | 8 |
| 2.7. | Penge- og realkreditinstitutvirksomhed.
............................................... | 8 |
| 2.8. | Ejendomsformidlingsvirksomhed.
........................................................ | 8 |
| 2.9. | Landinspektørvirksomhed.
................................................................. | 9 |
| 2.10. | Arkitekter, rådgivende
ingeniører og bygmestre.
.................................. | 9 |
3. | Anbefalinger fra arbejdsgruppen
vedrørende juridisk rådgivning mv. .............. | 9 |
4. | Justitsministeriets overvejelser.
................................................................... | 11 |
| 4.1. | Indledning.
........................................................................................ | 11 |
| 4.2. | Lovens anvendelsesområde.
.............................................................. | 12 |
| 4.3. | God skik for juridisk rådgivning.
.......................................................... | 14 |
| 4.4. | Forbrugerombudsmandens tilsyn.
........................................................ | 16 |
| 4.5. | Forbrugerklagenævnets kompetence.
.................................................. | 16 |
5. | Lovovervågning.
........................................................................................ | 17 |
6. | Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser. .......................... | 17 |
7. | Hørte myndigheder og
organisationer mv.
.................................................... | 18 |
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og
baggrund
1.1.1. Formålet med
lovforslaget er at skabe mulighed for, at rådgivere €"
ud over advokater €" kan reklamere med, at de driver
virksomhed med juridisk rådgivning. Dette gennemføres
ved at ophæve forbuddet mod markedsføring af juridisk
rådgivning i vinkelskriverloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 565 af 28. august 1986 med senere ændringer.
Ophævelsen af markedsføringsforbuddet tilsigter at
forbedre den konkurrencemæssige situation på markedet
for juridiske rådgivningsydelser, herunder at skabe
øget konkurrence på prisen for juridisk
rådgivning.
Lovforslaget bygger på en række
anbefalinger fra en tværministeriel arbejdsgruppe nedsat af
regeringen i juni 2003 bestående af repræsentanter for
Finansministeriet, Justitsministeriet og Økonomi- og
Erhvervsministeriet (Arbejdsgruppen vedrørende juridisk
rådgivning mv.). Arbejdsgruppens nedsættelse er et af
flere initiativer iværksat af regeringen med henblik på
at ændre eller fjerne konkurrencebegrænsende regulering
uden herved at tilsidesætte de hensyn til særlige
samfundsmæssige interesser, som den gældende regulering
har til formål at varetage.
Arbejdsgruppen har i sin rapport fra juni
2004 anbefalet, at reklameringsforbuddet i vinkelskriverloven
ophæves.
Arbejdsgruppen har endvidere behandlet
reglerne om advokaters ret til at møde for andre i civile
sager ved domstolene (møderetsmonopolet) samt de
gældende regler om ejerskab til advokatvirksomheder.
Arbejdsgruppen har i den forbindelse anbefalet, at der
nedsættes et udvalg under Justitsministeriet om advokater,
der skal analysere €" og kan komme med forslag til €"
ændringer af reglerne om advokaters møderetsmonopol i
civile sager samt gennemføre en nærmere
undersøgelse af reglerne om ejerskab til
advokatvirksomheder.
På baggrund af disse anbefalinger har
Justitsministeriet i august 2004 nedsat et udvalg vedrørende
advokater, der skal foretage en samlet gennemgang af
retsplejelovens regler om advokaters forhold. Udvalget skal bl.a.
overveje reglerne om advokaters møderetsmonopol i civile
sager, dvs. eneretten til at repræsentere andre i retssager,
jf. retsplejelovens § 131. Endvidere skal udvalget se
nærmere på de gældende regler om
ejerskabsforholdene i advokatvirksomheder samt reglerne om det
pligtmæssige medlemskab af Advokatsamfundet, ligesom udvalget
skal behandle spørgsmålet om en eventuel ændring
af reglerne vedrørende behandlingen af klager over
advokater, herunder klager over advokaters
salærberegning.
Udvalget er anmodet om at tilrettelægge
sit arbejde således, at udvalget kan afgive en samlet
delbetænkning om møderetsmonopolet og om det
pligtmæssige medlemskab af Advokatsamfundet inden udgangen af
2005.
1.1.2. Justitsministeriet sendte
den 4. januar 2005 et udkast til forslag til lov om juridisk
rådgivning i høring hos en række myndigheder og
organisationer mv.
I de høringssvar, som
Justitsministeriet har modtaget vedrørende lovudkastet, er
der bl.a. blevet peget på, at de grundlæggende krav til
rådgiverne om god skik bør fremgå direkte af
loven og ikke af administrative forskrifter fastsat i medfør
af loven, ligesom problemstillingen vedrørende lovens
anvendelse på sammensatte rådgivningsydelser, f.eks.
rådgivning omfattende både juridiske og
økonomiske forhold, bør reguleres direkte i loven og
ikke blot behandles i bemærkningerne til lovforslaget.
Desuden er der blevet peget på, at advokater, der ikke
udøver selvstændig advokatvirksomhed, f.eks. advokater
ansat i virksomheder eller organisationer, bør være
omfattet af loven, hvorimod juridisk rådgivning, der ydes af
virksomheder omfattet af lov om finansiel virksomhed og dermed er
under tilsyn af Finanstilsynet, bør undtages fra lovens
anvendelsesområde. Endelig er det i flere høringssvar
blevet anført, at der bør være krav om, at
rådgiverne tegner en ansvarsforsikring.
Dette lovforslag svarer i hovedtræk til
det lovudkast, som blev sendt i høring i januar 2005, men
med visse ændringer i lyset af de modtagne
høringssvar. Ændringerne vedrører navnlig
lovens anvendelsesområde samt reglerne om god skik for
juridisk rådgivning, jf. nærmere afsnit 4 nedenfor.
1.2. Hovedtræk af
lovforslaget
Lovforslaget indebærer navnlig en
ophævelse af vinkelskriverloven, herunder af lovens forbud
imod markedsføring af juridisk rådgivning. Det
foreslås i tilknytning hertil, at der i den nye lov om
juridisk rådgivning angives dels en generel norm for god skik
for juridisk rådgivning, dels de væsentligste elementer
heri. Ligeledes indsættes der i loven en bemyndigelse til
justitsministeren, hvorefter denne €" efter forhandling med
ministeren for familie- og forbrugeranliggender €"
fastsætter nærmere regler om god skik for juridisk
rådgivning.
Endvidere indebærer lovforslaget, at
Forbrugerombudsmanden får beføjelse til at føre
tilsyn med overholdelsen af loven og de administrative forskrifter,
der udstedes i medfør af loven.
Endelig vil der administrativt €" ved en
ændring af bekendtgørelsen om forbrugerklager €"
blive skabt mulighed for, at Forbrugerklagenævnet kan
behandle klager fra forbrugere over juridisk rådgivning.
2. Gældende ret
2.1. Indledning
Den gældende lovgivning indeholder en
række bestemmelser, der i fællesskab udgør
regelgrundlaget vedrørende området for
erhvervsmæssig virksomhed med juridisk rådgivning.
I vinkelskriverloven
(lovbekendtgørelse nr. 565 af 28. august 1986 om ydelse af
juridisk bistand samt om detektivvirksomhed mv., som senest
ændret ved lov nr. 433 af 31. maj 2000), er adgangen til at
markedsføre juridisk rådgivningsvirksomhed reguleret,
mens retsplejelovens regler særligt regulerer advokaters
forhold. Desuden gælder markedsføringslovens mere
generelle regler om god markedsføringsskik ligeledes for
erhvervsvirksomhed inden for dette område, når bortses
fra virksomhed udøvet af finansielle virksomheder (f.eks.
pengeinstitutter). Revisorers virksomhed er reguleret i
revisorloven, penge- og realkreditinstitutters virksomhed er
reguleret i bl.a. lov om finansiel virksomhed, ejendomsformidleres
virksomhed er reguleret i lov om omsætning af fast ejendom,
og landinspektørers virksomhed er reguleret i
landinspektørloven.
2.2. Vinkelskriverloven
Vinkelskriverloven indeholder først og
fremmest et forbud for andre end advokater mod at
markedsføre sig med levering af juridisk
rådgivning, hvorimod u døvelse af
erhvervsmæssig virksomhed med juridisk rådgivning ikke
er forbudt efter vinkelskriverloven.
Loven indeholder dels en regulering af,
hvordan de omfattede virksomheder må fremstå for
omverdenen, dels bestemmelser om frakendelse af retten til at drive
den pågældende virksomhed.
Vinkelskriverloven blev indført i 1943
(lov nr. 123 af 13. marts 1943) med det formål at beskytte
offentligheden mod at søge juridisk bistand hos
ukvalificerede personer. Ved § 7 blev det bestemt, at
loven skulle tages op til revision i den ordinære
Rigsdagssamling 1946-47. Lov nr. 63 af 3. marts 1948 trådte i
stedet for 1943-loven. Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget fra 1948, at undersøgelser, som
Justitsministeriet havde foretaget efter 1943-lovens
ikrafttræden, viste, at loven som helhed havde fungeret
tilfredsstillende og havde haft gavnlige virkninger. Der var ikke
fra nogen side rejst kritik mod lovens hovedprincipper og
hensigtsmæssighed, ligesom det ikke var Justitsministeriet
bekendt, at selve lovens udformning havde givet anledning til tvivl
af væsentlig betydning.
Vinkelskriverloven finder som udgangspunkt
anvendelse på enhver, der erhvervsmæssigt yder juridisk
rådgivning eller anden juridisk bistand. Det er således
forbudt ved bekendtgørelse, skiltning, udsendelse af
skrivelser, adresseangivelser i vejviser eller telefonbog, opslag i
forretningslokaler eller på nogen anden måde at anvende
betegnelser, der er egnet til at give almenheden eller virksomheden
ubekendte personer det indtryk, at virksomheden eller dens
udøvere under nogen form har opnået godkendelse af det
offentlige eller står under offentligt tilsyn, jf. lovens
§ 1, stk. 1, nr. 1, jf. § 2, stk. 1,
nr. 1.
Loven indeholder endvidere et forbud mod at
anvende betegnelser som »retshjælp«,
»retskonsulent«, »juridisk kontor« eller
lignende betegnelser, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 2.
Endelig er det forbudt at give almenheden eller virksomheden
ubekendte personer meddelelse om, at virksomheden yder juridisk
rådgivning eller anden retshjælp, jf.
vinkelskriverlovens § 2, stk. 1, nr. 3.
Der er i lovens § 1, stk. 2,
opregnet en række undtagelser fra lovens
anvendelsesområde.
Således er advokater generelt
undtaget fra loven, jf. nærmere nedenfor i afsnit 2.3.
Desuden er en række nærmere angivne erhvervsgrupper
undtaget for så vidt angår bistand, som er et naturligt
led i deres almindelige virksomhed. Dette gælder
auktionsledere for så vidt angår inkassation
af auktionskøbesummer mv., statsautoriserede
revisorer i spørgsmål, der står i
forbindelse med regnskabs- og revisionsforhold, banker,
sparekasser og vekselerer inden for sædvanlig bank- og
sparekassevirksomhed samt endelig arkitekter, bygmestre,
rådgivende ingeniører og landinspektører
for så vidt angår bistand, der indgår som et
naturligt led i disses almindelige erhvervsvirksomhed.
Justitsministeren har endvidere indenfor
særligt afgrænsede områder, hvor særlige
forhold gør sig gældende, i medfør af
vinkelskriverlovens § 2, stk. 2, administrativt
undtaget visse rådgivere fra forbuddet i lovens
§ 2, stk. 1, nr. 3. Dette gælder
registrerede revisorer for så vidt angår
bistand i skattesager, patentagenter for så vidt
angår bistand ved udtagelse af patenter og indregistrering af
varemærker og mønstre samt anvendelse af betegnelsen
»patentbureau« eller lignende, enhver for
så vidt angår bistand i navnesager eller
vedrørende boopgørelser, ejendomsformidlere
for så vidt angår meddelelser om, at disse yder bistand
til udfærdigelse af de til tinglysning bestemte dokumenter om
overdragelse af fast ejendom, samt endelig pengeinstitutter,
realkreditinstitutter og Dansk Landbrugs Realkreditfond for
så vidt angår meddelelser om, at disse yder bistand til
udfærdigelse af de til tinglysning bestemte dokumenter om
overdragelse af fast ejendom.
Herudover indeholder vinkelskriverloven et
forbud mod, at detektiv- og ægteskabsbureauer ved
bekendtgørelse, skiltning, udsendelse af skrivelser,
adresseangivelser i vejviser eller telefonbog, opslag i
forretningslokaler eller på nogen anden måde anvender
betegnelser, der er egnet til at give almenheden eller virksomheden
ubekendte personer det indtryk, at virksomheden eller dens
udøvere under nogen form har opnået godkendelse af det
offentlige eller står under offentligt tilsyn, jf. lovens
§ 1, stk. 1, nr. 3 og 4, jf. § 2,
stk. 1, nr. 1.
Overtrædelse af vinkelskriverlovens
bestemmelser straffes med bøde eller fængsel indtil 6
måneder, jf. lovens § 5. Endvidere kan der ske
rettighedsfrakendelse for bestandig eller et nærmere fastsat
tidsrum, hvis det på grund af en persons økonomiske
forhold eller vedkommendes borgerlige vandel må anses for
betænkeligt, at den pågældende driver eller
deltager i en virksomhed af den i lovens § 1 omhandlede
art, eller i tilfælde af gentagne overtrædelser af
lovens bestemmelser eller pålæg meddelt i medfør
af loven, jf. lovens § 3. Spørgsmålet om
frakendelse behandles i strafferetsplejens former.
Tilsyn efter vinkelskriverloven udøves
af politiet, der bl.a. kan kræve oplysninger om virksomhedens
drift samt stille nærmere krav vedrørende
virksomhedens bogføring af udgifter og indtægter.
Politiet har i tilsynsøjemed adgang til virksomhedens
forretningslokaler, forretningsbøger og -papirer, jf. lovens
§ 4.
2.3. Advokatvirksomhed
Advokater er som nævnt undtaget fra
vinkelskriverlovens markedsføringsforbud. Denne
særstilling skal ses i lyset af de særlige krav, som
efter retsplejeloven stilles til udøvelsen af
advokatvirksomhed.
Advokaters forhold er navnlig reguleret i
retsplejelovens §§ 119- 147 g og i Det Danske
Advokatsamfunds vedtægt, der skal godkendes af
justitsministeren, jf. retsplejelovens § 143,
stk. 4.
Udøvelse af advokatvirksomhed
kræver offentlig autorisation i form af advokatbeskikkelse,
der meddeles af justitsministeren.
Det er efter retsplejelovens § 119
bl.a. et krav for at opnå beskikkelse som advokat, at
ansøgeren har bestået juridisk kandidateksamen og i
mindst 3 år har været i praktisk juridisk virksomhed
som fuldmægtig hos en advokat, der udøver almindelig
advokatvirksomhed, eller som dommer- eller politifuldmægtig.
Det er desuden et krav, at ansøgeren €" såfremt
denne har opnået sin juridiske kandidatgrad efter den 1.
januar 1997 €" har været tilmeldt den teoretiske
efteruddannelse og bestået den afsluttende prøve
(advokateksamen).
Beskikkelse som advokat kan afslås,
hvis den pågældende er dømt for et strafbart
forhold, der begrunder en nærliggende fare for misbrug af
adgangen til at udøve advokatvirksomhed eller gør den
pågældende uværdig til den agtelse og tillid, der
må kræves til udøvelse af advokatvirksomhed, jf.
retsplejelovens § 121, stk. 1. Beskikkelse kan
endvidere nægtes, hvis den pågældende i stilling
eller erhverv har udvist en sådan adfærd, at der er
grund til at antage, at den pågældende ikke vil
udøve advokatvirksomhed forsvarligt, jf. § 121,
stk. 2.
Herudover kan beskikkelse nægtes
meddelt den, der har betydelig forfalden gæld til det
offentlige, hvorved forstås beløb i
størrelsesordenen 50.000 kr. eller derover, jf.
retsplejelovens § 121, stk. 3.
Efter retsplejelovens § 138 kan
retten til at udøve advokatvirksomhed frakendes under en
straffesag efter reglerne i straffelovens § 79,
såfremt forholdet begrunder en nærliggende fare for
misbrug af stillingen eller gør den pågældende
uværdig til den agtelse og tillid, der må kræves
til udøvelse af advokatvirksomhed. Frakendelse kan endvidere
ske, såfremt advokaten har betydelig forfalden gæld til
det offentlige, hvorved forstås beløb i
størrelsesordenen 100.000 kr. eller derover, jf.
retsplejelovens § 139, stk. 1, 2. pkt.
Advokater er i udøvelsen af deres
virksomhed forpligtet til at efterleve en række
grundlæggende faglige og etiske krav. Retsplejelovens
§ 126 bestemmer således, at advokater skal udvise
en adfærd, der stemmer med god advokatskik. Herunder skal
advokaten udføre sit hverv grundigt, samvittighedsfuldt og i
overensstemmelse med, hvad berettigede hensyn til klientens tarv
tilsiger. God skik reglerne er en retlig standard, hvis indhold
nærmere fastlægges af Advokatnævnet og
domstolene.
Efter retsplejelovens § 126,
stk. 2, må en advokat ikke kræve højere
vederlag for sit arbejde, end hvad der kan anses for rimeligt.
Bestemmelsen kan danne grundlag for, at en kredsbestyrelse eller
Advokatnævnet træffer afgørelse om, at et
vederlag nedsættes eller bortfalder. Overtrædelse af
bestemmelsen kan desuden medføre, at advokaten ifalder et
disciplinæransvar.
Retsplejeloven fastsætter endvidere et
særligt tilsyns-, kontrol- og disciplinærsystem for
advokater. Således skal alle advokater, hvis beskikkelse ikke
er deponeret eller frataget, være medlemmer af
Advokatsamfundet, hvis bestyrelse, Advokatrådet, fører
løbende tilsyn med advokaterne. Under Advokatsamfundet
hører endvidere Advokatnævnet, der er tillagt
disciplinære beføjelser over for advokaterne, herunder
bl.a. muligheden for at idømme bøde på op til
200.000 kr. og/eller frakende en advokat retten til at udøve
advokatvirksomhed.
Endelig gælder for advokater desuden en
række særlige krav til bl.a. ansvarsforsikring,
håndtering af betroede midler (klientkonti), særlige
hæftelseskrav ved drift af advokatvirksomhed i selskabsform
mv.
I medfør af Advokatsamfundets
vedtægt har advokater således pligt til at tegne
ansvarsforsikring til dækning af det erstatningsansvar, den
pågældende som advokat måtte ifalde for
formueskade påført tredjemand ved en simpelt uagtsom
handling eller undladelse, der skyldes advokaten, hans autoriserede
fuldmægtig(e) eller personale i øvrigt. Tegner eller
opretholder advokaten ikke en sådan forsikring, skal den
pågældende i stedet betale beløb til en
erstatningsfond, som har til formål at yde erstatning for
tab, som en advokats klient lider ved, at advokaten, hans
fuldmægtig(e) eller personale i øvrigt
uretmæssigt har forbrugt betroede midler, jf. straks
nedenfor, samt for tab, som lides ved en advokats eller dennes
personales fejl, forsømmelse eller andet
ansvarspådragende forhold i forbindelse med
advokatvirksomhed.
I medfør af klientkontovedtægten
påhviler der bl.a. advokaten en bogføringspligt.
Således skal enhver advokat, der modtager penge for
tredjemand i forbindelse med selvstændig advokatvirksomhed, i
sit bogholderi føre en klienttilsvarskonto, som til enhver
tid viser størrelsen af advokatens samlede tilsvar af
betroede midler. Hvad advokaten efter klienttilsvarskontoens
udvisende til enhver tid skal kunne tilsvare tredjemand, skal
indestå på en særlig klientkonto i et
pengeinstitut.
2.4. Markedsføringsloven
Markedsføringsloven gælder for
privat erhvervsvirksomhed, herunder virksomhed med juridisk
rådgivning. Efter markedsføringslovens § 1,
2. pkt., må der i virksomhed, som er omfattet af loven, ikke
foretages handlinger, der strider mod god
markedsføringsskik.
Udtrykket »markedsføring«
i begrebet »god markedsføringsskik« anvendes i
vid betydning og omfatter således ikke kun reklamering i
teknisk forstand, men enhver handling foretaget i
erhvervsøjemed. Dette betyder, at alle, der driver
erhvervsmæssig virksomhed med juridisk rådgivning, er
undergivet markedsføringslovens bestemmelser, uanset om de
efter vinkelskriverloven må reklamere med denne
virksomhed.
Forbrugerombudsmanden fører efter
loven tilsyn med, at lovens regler om god markedsføringsskik
overholdes, og Forbrugerombudsmanden kan i den forbindelse
kræve alle nødvendige oplysninger, herunder til
afgørelse af, om et forhold falder ind under lovens
bestemmelser.
Skønnes en erhvervsdrivende at handle
i strid med god markedsføringsskik, skal
Forbrugerombudsmanden gennem forhandlinger søge at
påvirke den erhvervsdrivende til at overholde
markedsføringslovens regler. Tilsidesætter den
erhvervsdrivende et tilsagn, der er afgivet på grundlag af
sådanne forhandlinger med Forbrugerombudsmanden, kan denne
meddele de påbud, der er nødvendige for at sikre, at
tilsagnet bliver overholdt. Har den erhvervsdrivende ikke afgivet
tilsagn over for Forbrugerombudsmanden, kan der alene gives forbud
og påbud ved dom. Retssag herom kan anlægges af
Forbrugerombudsmanden eller andre, der har den fornødne
retlige interesse. Forbrugerombudsmanden kan dog i visse
særlige tilfælde nedlægge et foreløbigt
forbud mod bestemte handlinger.
2.5. Forbrugerklageloven
Efter forbrugerklageloven og
bekendtgørelsen om forbrugerklager behandler
Forbrugerklagenævnet klager fra private forbrugere over
erhvervsdrivende vedrørende varer, arbejds- og
tjenesteydelser, som ikke hører under et godkendt, privat
klage- eller ankenævn. Dette er f.eks. tilfældet med
klager over ejendomsformidlingsvirksomhed, forsikringsvirksomhed og
pengeinstitut- og realkreditinstitutvirksomhed. Uden for
Forbrugerklagenævnets område falder endvidere klager,
for hvilke der i lovgivningen er foreskrevet en særlig
klageadgang, som det f.eks. er tilfældet på
advokatområdet.
Endvidere er der fastsat minimums- og
maksimumsbeløbsgrænser, således at
Forbrugerklagenævnet alene er kompetent til at behandle en
sag, hvis vederlaget for varen, arbejds- eller tjenesteydelsen
udgør mindst 800 kr. og højst 100.000 kr. For klager
over sko og tekstiler skal vederlaget dog udgøre mindst 500
kr., og for motorkøretøjer mindst 10.000 kr.
Nævnets formand kan i særlige tilfælde se bort
fra de nævnte minimumsgrænser.
Undtaget fra Forbrugerklagenævnets
kompetence er desuden klager fra forbrugere over visse varer,
erhvervsområder eller arbejds- og tjenesteydelser. Et
eksempel på den sidstnævnte gruppe er ydelser, der
hidrører fra liberale erhverv under forudsætning af,
at virksomheden udøves i medfør af en
videregående, offentlig anerkendt uddannelse eller en
offentlig autorisation eller beskikkelse. Dette indebærer
f.eks., at klager over en juridisk rådgivningsydelse, der er
udført af en cand.jur. eller en cand.merc.jur. ikke kan
behandles af nævnet.
Også ydelser vedrørende
pengevæsen og forsikring samt €" som hovedregel €"
arbejds- og tjenesteydelser inden for det sociale område er
undtaget fra Forbrugerklagenævnets kompetence.
Forbrugerklagenævnet har imidlertid anset sig for kompetent
til at behandle klager over en rådgiver (der ikke
udøvede sin virksomhed i medfør af en
videregående, offentlig anerkendt uddannelse), selv om der
var tale om tvister vedrørende sociale ydelser, med et
forsikringsselskab om udbetaling af en forsikringssum og med en
kreditforening om gælden på et pantebrev.
Rådgiveren havde gennemgået faktum i en konkret sag,
rådgivet om tilvejebringelse af yderligere oplysninger, og
derefter havde rådgiveren sammenholdt dette med nogle regler
og givet en konklusion.
Rådgiveren anlagde retssag mod
Forbrugerklagenævnet. Retten kom med den tilkendegivelse, at
en sådan ydelse ikke direkte havde karakter af en
tjenesteydelse inden for det sociale område, inden for
pengevæsen eller forsikring (ligesom den vejledning,
rådgiveren havde ydet forbrugerne indeholdt en juridisk
præget rådgivning i konkrete tvister). Retten fandt
derfor ikke, at rådgivningen var omfattet af
begrænsningerne i bekendtgørelsen og
Forbrugerklagenævnet havde med rette anset sig for kompetent
til at træffe afgørelse i sagerne.
En klage til Forbrugerklagenævnet kan
indgives imod den, som efter retsplejelovens regler kan
sagsøges ved en dansk domstol, vedrørende de
spørgsmål, som klagen omfatter. Sagsbehandlingen er
skriftlig. Forbrugerklagenævnets sekretariat kan
selvstændigt indhente oplysninger for at belyse sagen, men
der kan ikke ved nævnet (som ved domstolene) afgives
forklaring af parter og eventuelle vidner under strafansvar. Det
kan betyde, at sager om mundtlige anbefalinger mv.
bevismæssigt er uegnede til behandling ved nævnet og
derfor må henvises til domstolene.
2.6. Revisorvirksomhed
Registrerede revisorers og statsautoriserede
revisorers virksomhed er undergivet særlig regulering i
revisorloven.
Som anført i afsnit 2.2. er
statsautoriserede revisorer ikke omfattet af vinkelskriverlovens
bestemmelser for så vidt angår disses bistand i
spørgsmål, der står i forbindelse med regnskabs-
og revisionsforhold. Registrerede revisorer er derimod omfattet af
vinkelskriverlovens bestemmelser, idet de dog for så vidt
angår bistand i skattesager er berettiget til at reklamere
med, at virksomheden yder juridisk rådgivning eller anden
retshjælp, jf. bekendtgørelse nr. 65 af 9. marts 1948
om undtagelser fra det i lov nr. 63 af 3. marts 1948 indeholdte
forbud mod meddelelser om ydelse af juridisk bistand.
På revisorområdet er der €"
som på advokatområdet €" nedsat et særligt
klageorgan, Disciplinærnævnet for registrerede og
statsautoriserede revisorer. Disciplinærnævnet
behandler imidlertid alene klager vedrørende revisorers
virksomhed ved revision mv. og supplerende beretninger samt ved
revisorers afgivelse af erklæringer og rapporter, der i
øvrigt kræves i henhold til lovgivningen eller ikke
udelukkende er bestemt til hvervgiverens brug, jf. revisorlovens
§ 19, jf. § 1, stk. 2.
Dette betyder, at klage over en revisors
juridiske rådgivning i forbindelse med regnskabs- og
revisionsforhold ikke kan indbringes for
Disciplinærnævnet for registrerede og statsautoriserede
revisorer. Klagen kan heller ikke indbringes for
Forbrugerklagenævnet, idet revisorer udøver deres
virksomhed i medfør af en offentlig autorisation eller
beskikkelse, jf. § 3, stk. 3, nr. 9, i
bekendtgørelse om forbrugerklager.
2.7. Penge- og
realkreditinstitutvirksomhed
Penge- og realkreditinstitutters virksomhed
er undergivet særlig regulering i bl.a. lov om finansiel
virksomhed.
Som anført i afsnit 2.2. er
pengeinstitutter ikke omfattet af vinkelskriverlovens bestemmelser
for så vidt angår virksomhed, som sædvanligvis
drives af banker og sparekasser. For så vidt angår
juridisk bistand til udfærdigelse af de til tinglysning
bestemte dokumenter om overdragelse af fast ejendom, er
pengeinstitutter, realkreditinstitutter og Dansk Landbrugs
Realkreditfond endvidere berettiget til at reklamere med, at
virksomheden yder juridisk rådgivning eller anden
retshjælp, jf. bekendtgørelse nr. 1 af 3. januar 2000
om ændring af bekendtgørelse om undtagelser fra det i
lov nr. 63 af 3. marts 1948 indeholdte forbud mod meddelelser om
ydelse af juridisk bistand.
På penge- og realkreditområdet er
der nedsat særlige klagenævn, henholdsvis
Pengeinstitutankenævnet og Realkreditankenævnet.
Pengeinstitutankenævnet behandler som
udgangspunkt kun klager vedrørende private kundeforhold.
Klager fra erhvervsdrivende €" bortset fra klager
hidrørende fra aktie- og anpartsselskaber €" kan dog
behandles, hvis klagen ikke adskiller sig væsentligt fra
klager vedrørende et privat kundeforhold. Klagen skal
vedrøre en konkret formueretlig tvist, dvs. angå et
spørgsmål af økonomisk betydning.
Realkreditankenævnet behandler som
udgangspunkt kun klager fra private. I særlige tilfælde
kan ankenævnet imidlertid ligeledes behandle klager fra
mindre erhvervsdrivende. Klagen kan vedrøre ethvert
retsspørgsmål i forholdet mellem kunden og
instituttet. Klagen skal dog vedrøre en konkret formueretlig
tvist, dvs. angå et spørgsmål af
økonomisk betydning.
Finansielle virksomheder er endvidere
underlagt bekendtgørelse nr. 1046 af 27. oktober 2004 om god
skik for finansielle virksomheder. Finanstilsynet kan give
påbud om berigtigelse af forhold, der er i strid med en
række nærmere opregnede bestemmelser i
bekendtgørelsen.
2.8.
Ejendomsformidlingsvirksomhed
Ejendomsformidlingsvirksomhed er undergivet
særlig regulering i lov om omsætning af fast
ejendom.
Som anført i afsnit 2.2. er
ejendomsformidlere omfattet af vinkelskriverlovens
markedsføringsforbud på området for juridisk
rådgivning og bistand. For så vidt angår juridisk
bistand til udfærdigelse af de til tinglysning bestemte
dokumenter om overdragelse af fast ejendom, er ejendomsformidlere
imidlertid berettiget til at reklamere med, at virksomheden yder
juridisk rådgivning eller anden retshjælp, jf.
bekendtgørelse nr. 1176 af 13. december 1996 om
ændring af bekendtgørelse om undtagelser fra det i lov
nr. 63 af 3. marts 1948 indeholdte forbud mod meddelelser om ydelse
af juridisk bistand.
Klager fra forbrugere over
ejendomsformidlingsvirksomhed udøvet af registrerede
ejendomsmæglere, penge- og realkreditinstitutter samt
forsikringsselskaber kan indbringes for Klagenævnet for
Ejendomsformidling.
2.9.
Landinspektørvirksomhed
Landinspektørvirksomhed er undergivet
særlig regulering i landinspektørloven.
Som anført i afsnit 2.2. er
landinspektører ikke omfattet af vinkelskriverlovens
bestemmelser for så vidt angår juridisk
rådgivning og bistand, i det omfang denne virksomhed er et
naturligt led i den almindelige landinspektørvirksomhed.
Tilsidesætter en landinspektør
under udøvelse af sin virksomhed de pligter, som stillingen
medfører, kan sagen indbringes for
Landinspektørnævnet, der også har kompetence til
at tage sager op af egen drift. Nævnet kan endvidere behandle
sager vedrørende arbejder, hvortil der naturligt og normalt
benyttes landinspektører.
2.10. Arkitekter, rådgivende
ingeniører og bygmestre
Som anført i afsnit 2.2. er
arkitekter, rådgivende ingeniører og bygmestre ikke
omfattet af vinkelskriverlovens bestemmelser for så vidt
angår juridisk rådgivning og bistand, i det omfang
denne virksomhed er et naturligt led i deres almindelige
erhvervsvirksomhed.
Der er ikke på disse områder
nedsat særlige klage- eller ankenævn. Har en arkitekt,
rådgivende ingeniør eller bygmester imidlertid som led
i deres almindelige erhvervsvirksomhed ydet juridisk
rådgivning til en forbruger, vil Forbrugerklagenævnet
være kompetent til at behandle en klage over den del af den
samlede ydelse, der består i juridisk rådgivning.
3. Anbefalinger fra arbejdsgruppen
vedrørende juridisk rådgivning mv.
Som anført i afsnit 1.1. bygger dette
lovforslag på en rapport afgivet i juni 2004 af en
tværministeriel arbejdsgruppe bestående af
repræsentanter for Finansministeriet, Økonomi- og
Erhvervsministeriet og Justitsministeriet (Arbejdsgruppen
vedrørende juridisk rådgivning mv.).
Arbejdsgruppen blev nedsat som et af flere
initiativer til forenkling af konkurrencebegrænsende love og
regler. I såvel regeringens vækstplan Vækst
med vilje som Vækst Velfærd Fornyelse II
er det således regeringens målsætning, at
konkurrencen i Danmark skal være på niveau med de
bedste lande i OECD, hvilket bl.a. skal sikres ved, at antallet af
markeder med konkurrenceproblemer halveres inden 2010.
Arbejdsgruppen har i sin rapport behandlet
den konkurrencebegrænsende virkning af vinkelskriverlovens
forbud mod markedsføring af juridisk rådgivning og har
i den forbindelse bl.a. anført, at det kan virke
paradoksalt, at en person på den ene side gerne må yde
juridisk rådgivning, men samtidig er afskåret fra at
markedsføre en sådan virksomhed.
Arbejdsgruppen har endvidere anført,
at der i dag formentlig efterspørges flere og mere komplekse
juridiske rådgivningsydelser fra både forbrugere og
erhvervsdrivende. Samtidig er der en tendens til stigende
specialisering i samfundet, hvorfor det i dag i højere grad
kan være relevant at tilbyde juridisk ekspertrådgivning
på nicheområder.
På denne baggrund har arbejdsgruppen
anbefalet, at forbuddet mod markedsføring af juridisk
rådgivningsvirksomhed ophæves.
Arbejdsgruppen har i den forbindelse
nærmere overvejet, i hvilket omfang det af hensyn til en
betryggende beskyttelse af modtageren af rådgivningsydelsen
vil være hensigtsmæssigt at fastsætte regler om
god skik for så vidt angår juridisk bistand ydet af
ikke-advokater.
Arbejdsgruppen har overvejet to forskellige
modeller for god skik-regler:
1) Vinkelskriverloven ophæves, og
området reguleres via markedsføringsloven. Der
fastsættes regler om god skik for markedsføring af
juridisk rådgivning i form af en vejledning udstedt af
Forbrugerombudsmanden.
Denne model forudsætter, at
Forbrugerombudsmanden udnytter sin kompetence til at udstede
retningslinier på området for erhvervsmæssig
juridisk rådgivning.
Fordelen ved denne model er, at
markedsføringslovens almindelige regler vil finde anvendelse
på området for juridisk rådgivning.
Forbrugerombudsmandens udstedelse af retningslinier vil tage
udgangspunkt i de generelle regler i markedsføringsloven og
vil løbende kunne tilpasses de forhold, som specifikt
gør sig gældende på dette område. Fordelen
ved modellen er tillige, at Forbrugerombudsmanden vil føre
tilsyn med, at markedsføringsloven og retningslinierne
overholdes. I den forbindelse bemærkes, at
Forbrugerombudsmanden som tidligere nævnt har processuelle
beføjelser.
En ulempe ved modellen er, at
retningslinierne ikke er juridisk bindende, hvilket bl.a. betyder,
at en overtrædelse af reglerne ikke nødvendigvis vil
have retsvirkninger for rådgiveren i tilfælde af en
tvist for domstolene. Handlinger i strid med retningslinierne
må imidlertid i almindelighed forventes at blive betragtet
som stridende mod god markedsføringsskik.
En anden ulempe ved modellen er, at der er
tale om et område med et begrænset antal af nye
markedsaktører €" ofte uorganiserede €" fra
adskillige forskellige erhverv. Der vil formentlig ikke være
grundlag for etablering af en egentlig brancheorganisation, som vil
kunne indgå i en forhandling med Forbrugerombudsmanden,
hvilket normalt er en forudsætning for Forbrugerombudsmandens
kompetence i henhold til markedsføringsloven.
2) Vinkelskriverloven ændres, og
reglerne om god skik reguleres i loven eller via en
bemyndigelsesbestemmelse i loven i en bekendtgørelse.
Fordelen ved denne model er, at reglerne om
god skik vil være bindende for de virksomheder, der udbyder
juridisk rådgivning. Fastsættelse af bindende regler
for ordningen vil endvidere indebære den fordel, at der
allerede fra start er et regelsæt, som aktørerne
på markedet kan indrette sig efter. Dette vil være til
gavn for både forbrugerne og for de juridiske
rådgivere.
Ulempen ved modellen vil være, at der
skal etableres et selvstændigt regelsæt på
området i stedet for markedsføringslovens almindelige
bestemmelser.
Det er arbejdsgruppens vurdering, at det vil
være hensigtsmæssigt i vinkelskriverloven samtidig at
skabe hjemmel til, at Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med
reglernes overholdelse.
Et eksempel på en sådan ordning
findes i lov nr. 492 af 7. juni 2001 om forbud mod tobaksreklame
mv., hvor tilsynsforpligtelsen med reglernes overholdelse er
henlagt til Forbrugerombudsmanden.
Efter en samlet vurdering har arbejdsgruppen
fundet, at model nr. 2 indeholder den mest hensigtsmæssige
forbrugerbeskyttelse.
Modellen indebærer som nævnt, at
der skal fastsættes bindende regler om god skik
vedrørende juridisk rådgivning. Arbejdsgruppen har i
den forbindelse foreslået, at de nærmere regler
vedrørende god skik fastsættes i en
bekendtgørelse, idet det i modsætning til regulering i
en lov giver en mere fleksibel adgang til at justere reglerne,
såfremt der måtte vise sig behov herfor. Det
foreslås, at vinkelskriverloven ændres således,
at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte de
nærmere regler.
Arbejdsgruppen har endvidere foreslået,
at Forbrugerombudsmanden får kompetence til at føre
tilsyn med, at reglerne i bekendtgørelsen overholdes. Som en
konsekvens heraf har arbejdsgruppen foreslået, at
Forbrugerombudsmanden medinddrages i forbindelse med udarbejdelsen
af bekendtgørelsen.
Arbejdsgruppen har drøftet en
række eksempler på, hvad god skik regler kan indeholde,
f.eks. om rådgiveren over for klienten skal give oplysning om
fagområde, timepris, og om der er tegnet en
ansvarsforsikring. Arbejdsgruppen har ligeledes overvejet, at der
kunne fastsættes krav om, at aftaler skal indgås
skriftligt, og at aftalen som minimum skal indeholde oplysning om
f.eks. rådgiverens fagområde samt, hvilken form for
rådgivningsydelse der er aftalt.
Arbejdsgruppen har anbefalet, at det af
reglerne om god skik bl.a. bør fremgå, at alle aftaler
om juridisk bistand skal udarbejdes skriftligt, og at
rådgiveren skal oplyse, om den pågældende er
ansvarsforsikret mv.
Arbejdsgruppen har endvidere anbefalet, at
der ikke stilles krav om en obligatorisk ansvarsforsikring til
dækning af det økonomiske erstatningsansvar, som
måtte opstå i forbindelse med juridiske
rådgiveres virksomhed. Det er vurderingen, at en
ansvarsforsikring medfører, at adgangen til markedet
indsnævres, fordi det vil betyde, at kun erhvervsdrivende med
ansvarsforsikring vil kunne udbyde ydelsen. Det er i den
forbindelse vurderet, at der vil blive tale om en meget høj
præmie.
Ifølge arbejdsgruppens anbefalinger
bør der heller ikke stilles uddannelsesmæssige krav
til de personer, som ønsker at drive virksomhed med juridisk
rådgivning. Det ville således være vanskeligt i
praksis at skulle fastlægge særlige
uddannelsesmæssige krav. Det bærende argument mod en
ordning, hvorefter udøvelsen af virksomhed med juridisk
bistand blev betinget af en offentlig tilladelse, der alene kan
meddeles personer med bl.a. særlige uddannelsesmæssige
kvalifikationer, har dog været, at en sådan ordning
ville kunne opfattes som en offentlig garanti for udøvernes
kvalifikationer. En tilladelses- eller autorisationsordning for
andre end advokater vil efter arbejdsgruppens opfattelse
medføre en risiko for uigennemsigtighed med hensyn til de
forskellige udbyderes kvalifikationer og kompetencer samt de
faglige og etiske rammer, som de enkelte rådgivergrupper er
underlagt.
Arbejdsgruppen har endvidere overvejet, om
der bør oprettes et særligt klagenævn til
behandlingen af tvister efter lov om juridisk rådgivning.
Visse tvister vil, som reglerne er i dag, ikke falde ind under
Forbrugerklagenævnets kompetence, men vil skulle indbringes
for domstolene. Indbringelse for domstolene vil medføre, at
omkostningerne ved at få løst en sag vil være
større, end hvis sagen kan behandles af et klagenævn.
Nogle sager vil måske af den grund blive opgivet.
Arbejdsgruppen er af den opfattelse, at der
ikke på nuværende tidspunkt er grundlag for at oprette
et særligt klagenævn vedrørende juridisk
rådgivning, idet det endnu er uvist, hvor stort et marked der
vil udvikle sig vedrørende juridisk rådgivning,
ligesom det også er behæftet med betydelig usikkerhed,
hvor mange klagesager der må forventes.
Arbejdsgruppen har derimod fundet, at det ud
fra forbrugerbeskyttelseshensyn vil være
hensigtsmæssigt, at Forbrugerklagenævnets kompetence
udvides til også at omfatte juridisk rådgivning. En
sådan klageadgang til Forbrugerklagenævnet vil efter
arbejdsgruppens vurdering indebære en tilstrækkelig
forbrugerbeskyttelse. Der består fortsat mulighed for
eventuelt senere at etablere et særligt klagenævn,
såfremt der måtte vise sig et konkret behov herfor.
4. Justitsministeriets
overvejelser
4.1. Indledning
4.1.1. Justitsministeriet kan
tilslutte sig arbejdsgruppens forslag om at ophæve
vinkelskriverlovens forbud imod markedsføring af juridisk
rådgivningsvirksomhed.
Markedsføringsforbuddet
indebærer, at andre rådgivergrupper end de
rådgivere, som er undtaget fra loven, begrænses i
adgangen til at drive erhvervsmæssig virksomhed med juridisk
rådgivning. Forbuddet skaber således en adgangsbarriere
til markedet for juridiske rådgivningsydelser og fører
til, at der kun i begrænset omfang er konkurrence mellem
forskellige former for juridiske rådgivningsydelser, f.eks.
mellem advokater og andre juridiske rådgivere.
En konkurrencebegrænsende ordning af
denne karakter bør efter Justitsministeriets opfattelse kun
opretholdes, hvis den kan begrundes i tungtvejende hensyn, som ikke
kan tilgodeses på en mindre konkurrencebegrænsende
måde.
Vinkelskriverlovens
markedsføringsforbud er oprindeligt begrundet i et hensyn
til at beskytte aftagerne af juridisk rådgivning imod
ukvalificeret bistand.
Siden vinkelskriverlovens indførelse
er udviklingen gået i retning af, at flere former for
virksomhed er blevet undtaget fra lovens forbud mod
markedsføring af juridisk rådgivning. Således er
det ved bekendtgørelser udstedt i medfør af
vinkelskriverlovens § 2, stk. 2, bestemt, at en
række virksomheder på nærmere angivne
områder er undtaget fra vinkelskriverlovens forbud mod
markedsføring af juridisk rådgivning. Der henvises
herved til afsnit 2.2.
Endvidere har der i de senere år
været en betydelig vækst i rådgivningsbranchen,
og der har herunder udviklet sig nye former for
rådgivningsvirksomhed, hvori juridisk rådgivning
indgår i større eller mindre omfang.
I lyset af denne samfundsudvikling er det
Justitsministeriets opfattelse, at de hensyn, som
markedsføringsforbuddet bygger på, ikke længere
er så tungtvejende, at de kan begrunde en opretholdelse af
forbuddet i sin nuværende form.
Med dette lovforslag ophæves
markedsføringsforbuddet, men samtidig foreslås
indført regler om god skik for juridisk rådgivning, og
Forbrugerombudsmanden tillægges beføjelse til at
føre tilsyn med overholdelsen af disse regler. Den
foreslåede ordning er efter Justitsministeriets opfattelse
udtryk for en hensigtsmæssig balance imellem på den ene
side hensynet til at sikre navnlig forbrugerne den
nødvendige beskyttelse, og på den anden side de
konkurrencemæssige hensyn.
4.1.2. Som anført i
afsnit 2.2. indeholder vinkelskriverloven €" ud over
markedsføringsforbuddet €" endvidere en bestemmelse om,
at detektivbureauer og ægteskabsbureauer ikke må
anvende betegnelser, der er egnet til at give almenheden eller
virksomheden ubekendte personer det indtryk, at virksomheden eller
dens udøvere under nogen form har opnået godkendelse
af det offentlige eller står under offentligt tilsyn.
Desuden indeholder loven en bestemmelse om,
at en person under nærmere angivne omstændigheder kan
frakendes adgangen til at drive eller deltage i virksomhed af den i
lovens § 1 omhandlede art, dvs. virksomhed med juridisk
rådgivning eller anden juridisk bistand, herunder
repræsentation af arvinger og bistand i navnesager,
virksomhed med udforskning af private livsforhold mv.
(detektivbureauer) eller virksomhed som mellemmand mellem personer,
der ønsker at indgå ægteskab
(ægteskabsbureauer).
Endelig er der i loven en bestemmelse om, at
politiet kan udøve visse kontrolforanstaltninger til sikring
af, at loven overholdes.
Anvendelse af urigtige eller vildledende
betegnelser om offentlig godkendelse eller tilsyn vil være
omfattet af markedsføringsloven § 2. Efter denne
bestemmelse må der ikke anvendes urigtige, vildledende eller
urimeligt mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke
efterspørgsel eller udbud af varer, fast ejendom eller andre
formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser. Der er derfor ikke
behov for at opretholde en særlig bestemmelse herom i
vinkelskriverloven.
Endvidere vil retten til at drive virksomhed
med juridisk rådgivning €" når særlige
omstændigheder taler derfor €" ved dom for strafbart
forhold kunne frakendes, såfremt det udviste forhold
begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen, jf.
straffelovens § 79, stk. 2.
På denne baggrund og ud fra lovtekniske
hensyn finder Justitsministeriet det derfor rigtigst, at
vinkelskriverloven ophæves i sin helhed, og at reguleringen
af juridisk rådgivningsvirksomhed i stedet gennemføres
i en ny selvstændig lov.
4.2. Lovens
anvendelsesområde
4.2.1. Efter forslaget skal loven
finde anvendelse på enhver, der i erhvervsmæssigt
øjemed driver virksomhed med rådgivning af
overvejende juridisk karakter.
Loven omfatter dog ikke juridisk
rådgivning, der ydes af advokater som led i udøvelsen
af selvstændig advokatvirksomhed, idet disse er omfattet af
retsplejelovens sjette afsnit om advokater (§§ 119-
147 g ).
Denne undtagelse fra lovens
anvendelsesområde omfatter kun advokater, som udøver
selvstændig advokatvirksomhed, herunder advokater ansat hos
en advokat, som udøver selvstændig advokatvirksomhed,
eller advokater ansat i et advokatselskab. Advokater ansat i andre
virksomheder (»husadvokater«) vil derimod være
omfattet af loven, når de erhvervsmæssigt yder juridisk
rådgivning, f.eks. til virksomhedens kunder.
Disse virksomheder driver ikke €" og kan
efter retsplejelovens § 124 ikke drive €"
advokatvirksomhed. Det skyldes, at efter retsplejeloven kan
advokatvirksomheder alene ejes af advokater, men ikke af andre.
Dette er ikke til hinder for, at en virksomhedsansat advokat kan
anvende sin advokattitel, når advokaten repræsenterer
den virksomhed eller organisation, advokaten er ansat i, uanset at
den pågældende virksomhed eller organisation ikke er en
advokatvirksomhed. Derimod må en virksomheds- eller
organisationsansat advokat ikke frit anvende sin advokattitel ved
rådgivning af andre end den pågældende virksomhed
eller organisation.
Dette indebærer, at en advokat, der er
ansat af f.eks. en faglig organisation, ikke må yde juridisk
rådgivning til organisationens medlemmer under anvendelse af
sin advokattitel. På samme måde må en
virksomhedsansat advokat €" f.eks. en advokat ansat i en
revisionsvirksomhed €" ikke anvende sin advokattitel i
forbindelse med rådgivning af revisionsvirksomhedens kunder.
En organisation må dog som mandatar ved en i organisationen
ansat advokat udføre retssager for deres medlemmer inden for
foreningens interesseområde, jf. retsplejelovens
§ 124, stk. 1, 3. pkt.
Anvendelse af advokattitlen i strid med
reglerne herom vil kunne indebære en overtrædelse af
reglerne om god advokatskik, ligesom advokaten og den virksomhed,
som advokaten er ansat i, i givet fald vil kunne pådrage sig
strafansvar, jf. retsplejelovens § 124, stk. 6.
Loven omfatter endvidere ikke juridisk
rådgivning, der ydes af virksomheder omfattet af lov om
finansiel virksomhed. Denne undtagelse er begrundet i, at der for
disse virksomheder allerede er fastsat regler om god skik i
forbindelse med rådgivning. Således er der i
§ 43 i lov om finansiel virksomhed fastsat en overordnet
retlig standard om redelig forretningsskik og god praksis inden for
virksomhedsområdet. I medfør heraf har økonomi-
og erhvervsministeren i bekendtgørelse nr. 1046 af 27.
november 2004 fastsat nærmere regler om god skik. Dertil
kommer, at Finanstilsynet fører tilsyn med disse
virksomheders overholdelse af reglerne om god skik.
Begrebet »juridisk
rådgivning« omfatter ikke kun egentlige
rådgivningsydelser i snæver forstand, men også
anden juridisk bistand svarende til vinkelskriverlovens
anvendelsesområde, jf. herved bemærkningerne til
forslaget til vinkelskriverlov, der blev fremsat i Folketinget den
26. juni 1942, hvor der anføres følgende
(Rigsdagstidende 1941-42, Tillæg A, spalte 5481): »
Ifølge Retsplejelovens § 131 er
Sagførerne eneberettigede til at udføre Retssager for
andre. Derimod findes der ingen Bestemmelser, der hindrer, at andre
end Sagførere i øvrigt beskæftiger sig med
erhvervsmæssig Ydelse af juridisk Bistand, saasom Affattelse
af Dokumenter, Indgivelse af Andragender til Myndighederne og
juridisk Vejledning af enhver Art.«
Der kan desuden henvises til betænkning
nr. 1362/1998 om rådgiveransvar, som blev afgivet af et
udvalg nedsat af Erhvervsministeriet. I betænkningen
anføres om advokaters rådgivningsopgaver bl.a. (side
80), at advokater først og fremmest rådgiver om
juridiske problemstillinger. Det kan være alt fra hjælp
til udarbejdelse af kontrakter (skøder, testamenter,
egentlig berigtigelse af ejendomshandler, skatterådgivning
mv.) til at føre en sag ved domstolene på en klients
vegne.
Endvidere fremgår det af
betænkningen, at udvalget fandt, at begrebet rådgivning
må forstås bredt, således at det omhandler ikke
blot specifikke anbefalinger, men også vejledninger, uanset
om disse gives skriftligt eller mundtligt.
Lovforslaget omfatter således juridisk
rådgivning i bred forstand i form af skriftlige og mundtlige
anbefalinger og vejledninger om retsgrundlaget på et bestemt
område samt oplysninger om umiddelbare konsekvenser af den
rådsøgendes valg. Endvidere vil loven omfatte
udfærdigelse eller udfyldelse af dokumenter i tilknytning til
en sådan rådgivning. Ydelse af juridisk bistand €"
f.eks. udfærdigelse af et testamente €" hvor der i det
konkrete tilfælde ikke er knyttet en egentlig juridisk
rådgivning til ydelsen, men hvor ydelsen alene består i
udarbejdelse af et dokument, vil også være omfattet af
loven.
4.2.2. Rådgivningen skal
være ydet som led i rådgiverens erhvervsvirksomhed.
Dette vil normalt forudsætte, at kunden betaler et vederlag
for rådgivningen. Hvorvidt der betales et særskilt
vederlag for den enkelte rådgivningsydelse, vil dog ikke i
sig selv være afgørende for, om rådgivningen kan
anses for at være ydet som led i rådgiverens
erhvervsvirksomhed.
Forudsat at de øvrige betingelser er
opfyldt vil juridisk rådgivning, der ydes som led i et
løbende kundeforhold, også være omfattet af
lovens anvendelsesområde i tilfælde, hvor denne
enkeltstående rådgivning ydes vederlagsfrit, f.eks. for
at bevare de gode kunderelationer.
Rådgivning ydet af f.eks.
fagforeninger, interesseorganisationer mv. til medlemmerne vil ikke
være omfattet af lovens anvendelsesområde, da
rådgivningen ikke kan betragtes som erhvervsmæssig,
ligesom en juridisk rådgivning i denne sammenhæng
oftest vil være et accessorisk led i den almindelige
medlemsbetjening om forhold, der i bred forstand har
sammenhæng med foreningens formål.
Rådgivning ydet af frivillige
retshjælpsinstitutioner vil ligeledes ikke være
omfattet af loven, idet en sådan rådgivning heller ikke
kan betegnes som erhvervsmæssig. Ligeledes er advokaters
ydelse af frivillig retshjælp i de såkaldte
advokatvagter ikke omfattet af loven. Juridisk rådgivning,
der vederlagsfrit ydes til familie eller venner, vil også
falde uden for lovens anvendelsesområde.
4.2.3. Som anført i
lovforslagets § 1, stk. 1, finder loven anvendelse
på enhver, der i erhvervsmæssigt øjemed driver
virksomhed med rådgivning af overvejende juridisk
karakter.
I en række tilfælde vil juridisk
rådgivning blive ydet i tilknytning til anden
erhvervsmæssig rådgivningsvirksomhed, f.eks. i
forbindelse med revisorvirksomhed, ejendomsformidlingsvirksomhed,
landinspektørvirksomhed samt virksomhed udøvet af
arkitekter, rådgivende ingeniører og bygmestre.
Efter gældende ret er en sådan
juridisk rådgivning, der ydes i tilknytning til anden
virksomhed, i et vist omfang undtaget fra vinkelskriverlovens
markedsføringsforbud, jf. herved afsnit 2.6. €" 2.10.
ovenfor.
En ophævelse af
markedsføringsforbuddet nødvendiggør en
regulering af lovens anvendelsesområde i tilfælde af
sammensatte rådgivningsydelser indeholdende forskellige
former for rådgivning, f.eks. både juridisk og
økonomisk rådgivning.
Efter lovforslaget vil det i den
sammenhæng være afgørende, om
hovedydelsen består i juridisk rådgivning,
hvor loven i så fald vil finde anvendelse, eller om den
juridiske rådgivning er accessorisk i forhold til anden
rådgivning og derved falder uden for lovens
anvendelsesområde.
Dette indebærer, at en revisor, som
f.eks. rådgiver en kunde om juridiske forhold i forbindelse
med stiftelse af et selskab eller overdragelse af en virksomhed og
samtidig €" i mindre omfang €" bistår kunden med
udarbejdelse af regnskab i kundens eksisterende virksomhed, vil
være omfattet af dette lovforslag.
Yder revisoren derimod i forbindelse med
udarbejdelsen af kundens regnskab samtidig vejledning om de
gældende skattemæssige og momsretlige regler, vil
rådgivningen ikke være omfattet af loven, idet
hovedydelsen vil bestå i udarbejdelsen af regnskabet, mens
den juridiske rådgivning (om de skatte- og momsmæssige
regler) vil være accessorisk hertil.
Som et andet eksempel kan nævnes en
ejendomsformidler, der påtager sig at udfærdige en
ægtepagt for en kunde og samtidig hermed €" i mindre
omfang €" orienterer kunden om mæglersalær,
annonceringsudgifter osv., såfremt kunden på et
tidspunkt måtte ønske at sælge sin faste
ejendom. Her vil den juridiske ydelse være hovedydelsen, og
ejendomsformidlerens rådgivning vil derfor være
omfattet af loven.
Orienterer ejendomsformidleren derimod i
forbindelse med en kundes salg af en fast ejendom kunden f.eks. om
reglerne vedrørende tinglysning af skødet eller om
prioritetsrækkefølgen af hæftelserne i
ejendommen, vil denne rådgivning ikke være omfattet af
loven, da købet eller salget af ejendommen vil være
hovedydelsen, mens den juridiske rådgivning vil være
den accessoriske ydelse.
I forlængelse heraf bemærkes, at
en række rådgivningshverv allerede er underlagt regler
om god skik, herunder etiske regler fastsat af de relevante
brancheorganisationer på området. I disse
tilfælde vil reglerne om god skik efter dette lovforslag
således erstatte (eller udgøre et supplement) til
sådanne branchefastsatte regler.
I tilfælde af sammensatte
rådgivningsydelser, hvor det kan give anledning til tvivl, om
hovedydelsen er juridisk rådgivning eller anden
rådgivning, må der ved afgørelsen af, om loven
finder anvendelse, anlægges en konkret og samlet vurdering af
den rådgivning, der ydes. I tvivlstilfælde kan det
også indgå i vurderingen, hvordan rådgiveren
markedsfører sig samt rådgiverens
uddannelsesmæssige og erhvervsmæssige baggrund.
Som anført ovenfor i afsnit 4.2.1.
forudsættes dog, at der anlægges en bred
forståelse af begrebet juridisk rådgivning. Den
betegnelse, hvorunder rådgivningsvirksomheden drives, vil
således ikke i sig selv være udslagsgivende.
4.3. God skik for juridisk
rådgivning
4.3.1. Som anført ovenfor
under afsnit 3 har arbejdsgruppen vedrørende juridisk
rådgivning mv. drøftet en række eksempler
på, hvad god skik regler bør indeholde.
Justitsministeriet kan tilslutte sig
arbejdsgruppens anbefalinger om, at der fastsættes regler om
god skik i en bekendtgørelse. Justitsministeriet finder det
dog rigtigst, at der i selve loven angives en overordnet norm for
god skik for juridisk rådgivning.
I lyset af de høringssvar, der er
modtaget vedrørende det lovudkast, som blev sendt i
høring i januar 2005, jf. afsnit 1.1., finder
Justitsministeriet endvidere, at de mest centrale regler om
indholdet af god skik €" for at fremhæve disse reglers
betydning €" bør angives i selve loven, jf.
nærmere nedenfor afsnit 4.3.2.-4.3.5.
Herudover vil der skulle fastsættes
yderligere regler om indholdet af god skik for juridisk
rådgivning i en bekendtgørelse udstedt i medfør
af loven. Justitsministeriet vil inddrage Forbrugerombudsmanden i
udarbejdelsen af de administrative regler om god skik for juridisk
rådgivning.
Ifølge forslaget til den i loven
angivne hovednorm for god skik skal den, som erhvervsmæssigt
yder juridisk rådgivning, udvise en adfærd, som er i
overensstemmelse med god skik for juridisk rådgivning.
Rådgiveren skal herunder udføre sit hverv grundigt,
samvittighedsfuldt og i overensstemmelse med, hvad berettigede
hensyn til klientens tarv tilsiger. Rådgivningen skal ydes
med den fornødne hurtighed.
Bestemmelsen svarer delvist til reglerne om
god advokatskik, jf. retsplejelovens § 126,
stk. 1.
4.3.2. Efter forslaget vil loven
indeholde regler om, at aftaler om juridisk rådgivning skal
udarbejdes skriftligt. Dette indebærer, at der skal
indgås en aftale mellem rådgiveren og kunden før
rådgivningen ydes, ligesom der yderligere er et krav om
skriftlighed med hensyn til denne aftale. Det følger desuden
af forslaget, at rådgiveren ved aftalens indgåelse skal
oplyse, om vedkommende er ansvarsforsikret.
Justitsministeriet er i den forbindelse enig
med arbejdsgruppen i, at der ikke bør stilles krav om en
obligatorisk ansvarsforsikring til dækning af det
økonomiske erstatningsansvar, som måtte opstå i
forbindelse med juridiske rådgiveres virksomhed.
Justitsministeriet har drøftet
problemstillingen vedrørende et eventuelt krav om en
obligatorisk ansvarsforsikring med forsikringsbranchen.
Branchen har i den forbindelse peget
på, at indførelse af lovpligtige ansvarsforsikringer
har som konsekvens, at forsikringsselskaberne får en
afgørende indflydelse på tilgangen til €" og
reguleringen af €" det pågældende marked.
Særligt for så vidt angår
juridisk rådgivning har forsikringsbranchen oplyst, at
erhvervsansvarsforsikringerne almindeligvis relaterer sig til
bestemte professioner, f.eks. advokater og revisorer, hvor der er
tale om en egentlig professionsstand med tilsyn,
uddannelsesmæssige krav, disciplinærsystem mv. Branchen
af juridiske rådgivere vil muligvis komme til at bestå
af rådgivere med meget forskellig uddannelsesmæssig og
faglig baggrund, og det vil derfor formentlig ikke være
muligt for forsikringsselskaberne at lave en standardiseret
ansvarsforsikring på området. Adgangen til €" og
prisen for €" at tegne ansvarsforsikring vil således
skulle afgøres efter en helt konkret vurdering i hvert
enkelt tilfælde. Forsikringsselskaberne vil formentlig
være ganske tilbageholdende med at tegne forsikringer
på dette marked, og reelt vil en række juridiske
rådgivere, herunder navnlig rådgivere uden juridisk
uddannelse, muligvis aldrig kunne tegne en forsikring, og denne
gruppe vil som følge heraf være afskåret fra at
operere på markedet. For andre grupper må det antages,
at præmien kan blive så høj, at også disse
grupper i vidt omfang vil være afskåret fra at udbyde
juridisk rådgivning.
På den baggrund finder
Justitsministeriet, at et krav om en ansvarsforsikring i praksis
vil kunne afskære en række rådgivere fra adgangen
til at praktisere på dette område og derved i
realiteten begrænse adgangen til markedet. Hensynet til
beskyttelsen af aftagerne af den juridiske rådgivning vil
efter Justitsministeriets opfattelse være tilgodeset i
tilstrækkelig grad ved at indføre en oplysningspligt
for rådgiveren med hensyn til forsikringsdækningen.
Derved vil det være op til den enkelte aftager af den
juridiske rådgivning at afgøre, om vedkommende vil
købe den ydelse, som den enkelte rådgiver
tilbyder.
Det skal i den forbindelse fremhæves,
at det forhold, at en rådgiver ikke €" eller kun mod en
uforholdsmæssig stor præmie €" kan tegne en
ansvarsforsikring, ikke behøver at være udtryk for, at
der er tale om en useriøs rådgiver, men derimod, at
der er tale om en uhomogen branche, hvor det er vanskeligt for
forsikringsbranchen at udbyde et standardprodukt.
Tilsvarende er Justitsministeriet enig i
arbejdsgruppens forslag om €" og argumenter for €" at der
ikke bør stilles uddannelsesmæssige krav til de
personer, som ønsker at drive virksomhed med juridisk
rådgivning. Opstilling af et uddannelsesmæssigt krav
vil således indebære en række vanskelige
afgrænsningsspørgsmål med hensyn til
fastlæggelsen af de uddannelser, som i givet fald skulle give
adgang til at udbyde juridisk rådgivning. Desuden vil en
sådan ordning med urette kunne opfattes som en offentlig
garanti for, at rådgiveren besidder de fornødne
kvalifikationer til at yde juridisk rådgivning.
4.3.3. Efter lovforslaget
stilles der krav om, at den skriftlige aftale mellem
rådgiveren og kunden skal indeholde en beskrivelse af
rådgiverens uddannelsesmæssige baggrund samt en
beskrivelse af væsentlige rettigheder og pligter, herunder om
rådgiveren er ansvarsforsikret, jf. ovenfor. Er dette
tilfældet, skal rådgiveren oplyse om størrelsen
af den samlede forsikringssum og om størrelsen af
forsikringssum pr. skade. Endvidere skal rådgiveren oplyse,
om der er rejst krav imod rådgiveren, som kan medføre,
at den samlede forsikringssum helt eller delvist vil blive udnyttet
i det pågældende forsikringsår. Dette
indebærer en pligt til at informere kunden om
erstatningskrav, som er rejst overfor rådgiveren.
Endvidere skal rådgiveren angive sin
timepris eller eventuelle samlede pris. Hvis det ikke er muligt at
angive timeprisen eller den samlede pris, skal det oplyses,
på hvilket grundlag prisen beregnes.
Disse regler har til formål at sikre
aftageren af den juridiske rådgivning det bedst mulige
grundlag for at vurdere, om man ønsker at indlede et
samarbejde med vedkommende rådgiver.
4.3.4. Lovforslaget indeholder
endvidere et krav om, at såfremt aftalen om juridisk
rådgivning indebærer, at rådgiveren modtager
betroede midler fra kunden eller på kundens vegne, f.eks. ved
udbetaling af et erstatningsbeløb, skal disse midler holdes
klart adskilt fra rådgiverens egne midler. Der vil i
bekendtgørelsen om god skik blive fastsat nærmere
regler herom.
4.3.5. Desuden indeholder
lovforslaget en bestemmelse om, at en rådgiver ikke må
yde rådgivning i en sag i tilfælde, hvor
rådgiveren selv eller dennes nærstående har en
særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens
udfald. Det samme gælder i tilfælde, hvor
rådgiveren eller dennes nærstående samtidig
rådgiver eller tidligere i samme sag har rådgivet
andre, der har en sådan interesse.
Bestemmelsen, der delvist svarer til reglerne
om inhabilitet i forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr.
1 og 2, har til formål at sikre, at en kunde ikke modtager
rådgivning fra en rådgiver i tilfælde, hvor der
foreligger interessekonflikter (eller en nærliggende risiko
herfor), som vil kunne påvirke rådgivningen.
Bestemmelsen indebærer, at en
rådgiver ikke kan påtage sig €" eller må
udtræde af €" en sag i tilfælde, hvor
rådgiveren selv har en særlig personlig eller
økonomisk interesse i sagens udfald. Økonomisk
interesse omfatter i denne sammenhæng ikke interessen i
almindelig indtjening på rådgivningsydelsen, men
derimod en særlig økonomisk interesse, f.eks. bistand
til oprettelse af et testamente, hvori rådgiveren (eller
dennes nærstående) er indsat som testamentsarving.
Bestemmelsen indebærer desuden, at
rådgiveren ikke kan yde rådgivning i en sag, hvis der
samtidig ydes €" eller tidligere i samme sag er ydet €"
rådgivning til modparten i sagen. Derimod er bestemmelsen
ikke til hinder for at yde rådgivning i en sag, hvor
rådgiveren tidligere €" i en anden sag €" har ydet
rådgivning til den nuværende modpart.
De foreslåede bestemmelser omfatter
også rådgiverens nærstående, dvs.
ægtefælle, familiemedlemmer og andre
nærstående. Personkredsen forudsættes i
øvrigt afgrænset på samme måde som i
forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 2.
Der kan i bekendtgørelsen om god skik
for juridisk rådgivning fastsættes yderligere regler om
interessekonflikter.
4.3.6. Justitsministeriet vil i
bekendtgørelsen om god skik desuden fastsætte regler
om, at den, som erhvervsmæssigt yder juridisk
rådgivning, skal handle redeligt og loyalt over for kunden,
at rådgivningen skal være relevant, retvisende og
fyldestgørende, og at rådgiveren skal behandle sagerne
med den fornødne hurtighed og herunder løbende holde
kunden orienteret om sagens forløb. Disse regler vil
således udgøre en uddybende beskrivelse af indholdet
af god skik for juridisk rådgivning
4.3.7. Endvidere vil
Justitsministeriet i bekendtgørelsen optage et forbud mod
videregivelse og udnyttelse af fortrolige oplysninger, som
rådgiveren, dennes kompagnoner, dennes personale eller en af
rådgiveren antagen person, måtte blive bekendt med som
led i den ydede rådgivning.
4.3.8. Endvidere vil det blive
fastsat, at en rådgiver ikke i en konkret sag må
henvende sig direkte til nogen, som er repræsenteret ved en
anden juridisk rådgiver eller advokat uden samtykke fra denne
rådgiver eller advokat, medmindre det sker til berettiget
varetagelse af en klients eller egne interesser, og den anden
juridiske rådgiver eller advokat trods skriftlige
påmindelser ikke har besvaret rådgiverens
henvendelse.
4.3.9. Endelig vil
Justitsministeriet i bekendtgørelsen fastsætte regler
om, at en rådgiver ikke skal kunne opsige en aftale om
juridisk rådgivning på en sådan måde og
under sådanne omstændigheder, at kunden hindres i
rettidigt og uden skadevirkning for kunden at søge anden
juridisk bistand. Rådgivningsaftaler, som er uopsigelige fra
kundens side, vil være i strid med god skik for juridisk
rådgivning.
4.3.10. Lovforslaget indeholder
en bestemmelse om, at overtrædelse af loven samt forskrifter
udstedt i medfør heraf (dvs. reglerne om god skik for
juridisk rådgivning) straffes med bøde, med mindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning. Der vil
ligeledes kunne pålægges selskaber mv. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Endvidere vil retten til at drive virksomhed
med juridisk rådgivning €" når særlige
omstændigheder taler derfor €" ved dom for strafbart
forhold kunne frakendes, såfremt det udviste forhold
begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen, jf.
straffelovens § 79, stk. 2. I vurderingen af, om der
skal ske rettighedsfrakendelse, vil bl.a. indgå grovheden af
det strafbare forhold, ligesom det kan tillægges betydning,
om der er tale om en førstegangsovertrædelse eller om
rådgiveren tidligere måtte være dømt for
tilsvarende lovovertrædelser.
4.4. Forbrugerombudsmandens
tilsyn
Som omtalt ovenfor i afsnit 3 har
arbejdsgruppen vedrørende juridisk rådgivning mv.
endvidere anbefalet, at Forbrugerombudsmanden bemyndiges til at
føre tilsyn med, at reglerne om god skik for juridisk
rådgivning overholdes. Efter arbejdsgruppens forslag skal der
etableres en tilsynsordning svarende til det tilsyn, som
Forbrugerombudsmanden udøver i medfør af lov om
forbud mod tobaksreklame mv.
Justitsministeriet kan tilslutte sig
forslaget om, at Forbrugerombudsmanden skal føre tilsyn med,
at reglerne om god skik for juridisk rådgivning
overholdes.
En tilsynsordning svarende til det tilsyn,
som Forbrugerombudsmanden udøver i medfør af lov om
forbud mod tobaksreklame mv., består imidlertid alene i en
vurdering af, om der foreligger en overtrædelse af lovens
bestemmelser samt af forskrifter udstedt i medfør heraf. Er
dette tilfældet, kan overtrædelsen anmeldes til
politiet med anmodning om, at der indledes en straffesag.
Navnlig ud fra forbrugerbeskyttelseshensyn
finder Justitsministeriet det væsentligt at sikre, at der
etableres et effektivt tilsyn på området for juridisk
rådgivning. Justitsministeriet foreslår derfor, at
tilsynet med loven og de administrative forskrifter om god skik for
juridisk rådgivning, sker efter markedsføringslovens
regler med de heri angivne beføjelser for
Forbrugerombudsmanden.
Dette indebærer, at tilsynet bliver
underlagt et forhandlingsprincip, og at Forbrugerombudsmanden
får mulighed for at indbringe sager om forbud for Sø-
og Handelsretten, ligesom Forbrugerombudsmanden vil kunne
nedlægge foreløbige forbud og meddele administrative
påbud efter reglerne i markedsføringsloven. Der vil
også være mulighed for, at Forbrugerombudsmanden kan
udstede retningslinier, indhente tilsagn og afgive
forhåndsbesked. Endelig vil Forbrugerombudsmanden kunne
anmode om tiltalerejsning for overtrædelser af strafbelagte
bestemmelser og udføre tiltalen ved Sø- og
Handelsretten.
4.5. Forbrugerklagenævnets
kompetence
Endelig kan Justitsministeriet tilslutte sig
arbejdsgruppens anbefaling om, at Forbrugerklagenævnets
kompetence udvides til også at omfatte juridisk
rådgivning, jf. herved afsnit 3 ovenfor, herunder juridisk
rådgivning ydet af liberale erhverv, der udøves i
medfør af en videregående, offentlig anerkendt
uddannelse eller en offentlig autorisation eller beskikkelse. Dette
indebærer samtidig, at der ikke på nuværende
tidspunkt stilles forslag om oprettelse af et særligt
klagenævn for juridisk rådgivning. Afhængig af
udviklingen på markedet for juridisk rådgivning vil der
på et senere tidspunkt kunne tages stilling til
spørgsmålet om oprettelse af et særligt
klagenævn for juridisk rådgivning.
Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender vil i tilknytning til ikrafttrædelsen af
denne lov administrativt fastsætte nærmere regler om
adgangen til at klage til Forbrugerklagenævnet.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at
det er fastsat ved lov, jf. afsnit 2.5. ovenfor, at
Forbrugerklagenævnet ikke er kompetent, når klagen
hører under et godkendt, privat klage- eller ankenævn,
eller når der er tale om en klage, for hvilken der i
lovgivningen er foreskrevet en særlig klageadgang. Disse
undtagelser fra Forbrugerklagenævnets kompetence gælder
også i forhold til juridisk rådgivning.
For Forbrugerklagenævnets virksomhed er
endvidere fastsat minimums- og maksimumsbeløbsgrænser,
hvilket bl.a. indebærer, at nævnet alene er kompetent
til at behandle en klage over en tjenesteydelse, hvis vederlaget
for ydelsen udgør mindst 800 kr. Forbrugerklagenævnet
har imidlertid mulighed for at dispensere fra
minimumsbeløbsgrænsen, f.eks. i tilfælde, hvor
det skønnes, at forbrugeren kan fremsætte et krav af
en vis størrelse over for rådgiveren, og hvor der
synes at være stor sandsynlighed for, at forbrugeren kan
få medhold i klagen. Desuden kan der dispenseres i
tilfælde, hvor sagen er af generel eller principiel
interesse, eller hvor en større gruppe af forbrugere har
rejst krav over for den samme erhvervsdrivende.
Som nævnt i afsnit 2.5. kan en sag ved
Forbrugerklagenævnet endvidere blive anset for uegnet til
behandling, hvis der er behov for en udvidet bevisførelse.
Herudover vil en sag i princippet også kunne blive anset for
uegnet til behandling, hvis sagens faktiske omstændigheder er
komplicerede eller uoverskuelige, eller hvis afgørelsen
beror på et vanskeligt, juridisk skøn eller anvendelse
af fremmed ret, og det derfor vurderes, at der ikke vil kunne
træffes afgørelse.
Civilretlige tvister imellem juridiske
rådgivningsvirksomheder og erhvervsdrivende, f.eks. om
erstatningskrav, vil ikke være omfattet af
Forbrugerklagenævnets kompetence, og sager af denne karakter
vil derfor skulle behandles ved domstolene.
5. Lovovervågning
Lovforslaget er omfattet af
lovovervågning. Lovovervågningen vil fokusere på,
om reglerne har ført til øget konkurrence på
området for juridisk rådgivning, samt om forbrugerne er
tilstrækkeligt beskyttet ved de i loven og i administrative
forskrifter fastsatte regler. Loven træder efter lovforslaget
i kraft den 1. juli 2006, og Justitsministeriet vil derfor i 2009
efter høring af de berørte myndigheder og
organisationer mv. udarbejde en redegørelse herom til
Folketinget.
6. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser
Lovforslaget vil medføre øgede
statslige udgifter til Forbrugerombudsmandens tilsyn med de
virksomheder, der yder juridisk rådgivning. Tilsynet
skønnes at medføre en årlig omkostning på
ca. 500.000 kr., heraf 400.000 kr. i lønsum (et
årsværk). Endvidere vil der være øgede
statslige udgifter til Forbrugerklagenævnet, hvis kompetence
administrativt vil blive udvidet til at omfatte behandling af
klager vedrørende juridiske rådgivningsydelser,
svarende til ca. 500.000 kr., heraf 400.000 kr. i lønsum (et
årsværk). I finansloven for 2005 er Forbrugerstyrelsen
kompenseret for disse merudgifter.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for amter og kommuner.
For erhvervslivet vil lovforslaget
medføre, at langt flere personer og virksomheder end i dag
får mulighed for at markedsføre og dermed i praksis
drive erhvervsmæssig virksomhed med juridisk
rådgivning. Dermed indebærer lovforslaget også,
at der skabes mulighed for et bredere udbud af juridiske
rådgivningsydelser i forhold til erhvervslivet, hvilket
skønnes at medføre små løbende lettelser
for erhvervslivet, jf. de administrative konsekvenser for
erhvervslivet i skemaet nedenfor. Det må således
antages, at det bredere rådgivningsudbud vil gøre det
lettere for erhvervslivet at få adgang til juridisk
rådgivning.
Lovforslaget indebærer ingen
administrative konsekvenser for borgerne eller
miljømæssige konsekvenser.
Lovforslaget indeholder endvidere ingen
EU-retlige aspekter.
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Merudgifter for Forbrugerstyrelsen på
samlet 1 mio. kr., der afholdes af midler tilført styrelsen
på finansloven for 2005 som kompensation herfor. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Små løbende lettelser | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen | Ingen |
7. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i januar 2005
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer:
Præsidenten for Højesteret,
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret,
Præsidenten for Sø- og Handelsretten,
Præsidenten for Københavns Byret samt retterne i
Århus, Aalborg, Odense og Roskilde, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,
Politidirektøren i København, Økonomi-
og Erhvervsministeriet, Beskæftigelsesministeriet,
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender,
Forbrugerklagenævnet, Forbrugerombudsmanden, Finanstilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Politimestre i Danmark,
Politifuldmægtigforeningen, Advokatrådet,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Handel & Service, Dansk
Industri, HTS €" Handel, Transport og Serviceerhvervene,
Håndværksrådet, Finansrådet,
Realkreditrådet, Forsikring & Pension,
Forbrugerrådet, Landsorganisationen i Danmark, Dansk
Arbejdsgiverforening, SID, Danmarks Jurist- og Økonom
Forbund , Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Interne
Revisorer, Foreningen af Danske Revisorer, Landbrugsraadet, Den
Danske Landinspektørforening, Akademisk Arkitektforening,
Arkitektforbundet, Ingeniørforbundet,
Auktionslederforeningen, Foreningen Danske Detektiver og
Erhvervsefterforskere samt Ejendomsforeningen Danmark.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen fastsætter lovens
anvendelsesområde. Efter stk. 1 omfatter loven
således enhver, der i erhvervsmæssigt øjemed
driver virksomhed med rådgivning af overvejende juridisk
karakter.
Ved erhvervsmæssigt øjemed
forstås navnlig ydelse af juridisk rådgivning med
indtægt for øje. Vederlagsfri rådgivning, som
f.eks. ydes i forbindelse med retshjælp eller lignende
almennyttig virksomhed, vil ikke være omfattet af loven. Det
samme gælder rådgivning, der ydes medlemmer af f.eks.
fagforeninger, interesseorganisationer mv., f.eks. besvarelse af
medlemmers juridiske spørgsmål i en brevkasse i
foreningens medlemsblad eller lignende.
Ved rådgivning af overvejende juridisk
karakter forstås, at rådgiverens hovedydelse
består i juridisk rådgivning. Er den juridiske
rådgivning accessorisk i forhold til anden rådgivning,
falder rådgivningen uden for lovens
anvendelsesområde.
Juridisk rådgivning, der ydes af
advokater som led i udøvelsen af selvstændig
advokatvirksomhed, herunder advokater, som er ansat hos
advokater, der driver selvstændig advokatvirksomhed, er
omfattet af retsplejelovens sjette afsnit om advokater
(§§ 119- 147 g ) og er derfor i medfør af
stk. 2 undtaget fra lovens anvendelsesområde.
Advokater, der ikke yder selvstændig
advokatvirksomhed , f.eks. advokater ansat i
erhvervsvirksomheder, er derimod omfattet af lovens
anvendelsesområde, når de yder rådgivning til
deres arbejdsgivers kunder.
Loven omfatter ifølge
stk. 3 , ikke juridisk rådgivning, der ydes af
virksomheder omfattet af lov om finansiel virksomhed. Denne
undtagelse skal ses i sammenhæng med at finansielle
virksomheder allerede i dag er omfattet af god skik-regler i
forbindelse med rådgivning. Disse god skik-regler
gælder også for den del af rådgivningen, som
måtte bestå i juridisk rådgivning. Desuden
fører Finanstilsynet tilsyn med finansielle virksomheders
overholdelse af reglerne.
Der henvises i øvrigt til afsnit 4.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvor lovens
anvendelsesområde er beskrevet nærmere.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 1 har karakter af en overordnet norm for god
skik for juridisk rådgivning.
De foreslåede bestemmelser i
stk. 2-7 indeholder en række
grundlæggende regler om god skik for juridiske
rådgivere og udfylder således den overordnede norm for
god skik, som er angivet i stk. 1.
I stk. 2 er således
fastsat en bestemmelse om, at aftaler om juridisk rådgivning
skal udarbejdes skriftligt. Ud over kravet om skriftlighed
indebærer bestemmelsen desuden, at der skal
indgås en rådgivningsaftale, før der ydes
rådgivning. Justitsministeriet finder i den forbindelse, at
det €" når der på et tidspunkt måtte have
dannet sig en branche for juridisk rådgivning €" vil
kunne være hensigtsmæssigt at udarbejde en
standardaftale på området, som kan danne grundlag for
aftaler om juridisk rådgivning. Sådanne standardaftaler
kendes i dag inden for andre brancher, jf. f.eks. Almindelige
betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og
anlægsvirksomhed (AB 92).
Stk. 3 indeholder regler om, at
rådgiveren i aftalen skal oplyse, om vedkommende er
ansvarsforsikret samt oplyse nærmere vedrørende
forsikringens indhold. Ifølge stk. 4 skal
aftalen desuden indeholde en beskrivelse af rådgiverens
uddannelsesmæssige baggrund, og efter stk. 5
skal rådgiveren give en række oplysninger
vedrørende beregning af prisen for opgaven.
Endvidere indeholder stk. 6
bestemmelser om rådgiverens behandling af betroede midler fra
kunden.
Efter den foreslåede bestemmelse i
stk. 7 må en rådgiver ikke yde
rådgivning i en sag i tilfælde, hvor rådgiveren
selv eller dennes nærstående har en særlig
personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald. Det
samme gælder i tilfælde, hvor rådgiveren eller
dennes nærstående samtidig rådgiver eller
tidligere i samme sag har rådgivet andre, der har en
sådan interesse.
Bestemmelsen har til formål at sikre,
at en kunde ikke modtager rådgivning fra en rådgiver i
tilfælde, hvor der foreligger interessekonflikter (eller en
nærliggende risiko herfor), som vil kunne påvirke
rådgivningen.
Stk. 8 indeholder en
bemyndigelse til, at justitsministeren efter forhandling med
ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter
yderligere regler om god skik for juridisk rådgivning.
Der henvises i øvrigt til afsnit 4.3.
i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvor reglerne om
god skik for juridisk rådgivning er behandlet
nærmere.
Til § 3
Bestemmelsen tillægger
Forbrugerombudsmanden kompetence til at føre tilsyn med
lovens overholdelse. Tilsynet skal føres efter
markedsføringslovens regler, hvilket bl.a. indebærer,
at Forbrugerombudsmanden kan nedlægge foreløbige
forbud og meddele påbud samt anmode om tiltalerejsning for
overtrædelse af strafbelagte bestemmelser og udføre
tiltalen ved Sø- og Handelsretten.
Der henvises til afsnit 4.4. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 4
Bestemmelsen i stk. 1
indeholder hjemmel til at straffe overtrædelse af loven samt
forskrifter udstedt i medfør af loven med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 2 indeholder hjemmel til at pålægge
selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Endvidere vil retten til at drive virksomhed
med juridisk rådgivning €" når særlige
omstændigheder taler derfor €" ved dom for strafbart
forhold kunne frakendes, såfremt det udviste forhold
begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen, jf.
straffelovens § 79, stk. 2. I vurderingen af, om der
skal ske rettighedsfrakendelse, vil bl.a. indgå grovheden af
det strafbare forhold, ligesom det kan tillægges betydning,
om der er tale om en førstegangsovertrædelse eller om
rådgiveren tidligere måtte være dømt for
tilsvarende lovovertrædelser, jf. herved afsnit 4.3.10. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det fremgår af retsplejelovens
§ 120, stk. 1, at personer, der ikke har fået
beskikkelse som advokat, og personer, der er udelukket fra at
udøve advokatvirksomhed, eller hvis ret hertil er
ophørt i medfør af denne lov, ikke må betegne
sig som advokat eller benytte en anden betegnelse, der er egnet til
forveksling hermed. En advokat, der har deponeret sin beskikkelse i
Justitsministeriet, må ikke betegne sig som advokat i
forbindelse med forretningsforhold. Ifølge retsplejelovens
§ 120, stk. 2, straffes overtrædelse af
bestemmelserne i stk. 1, med bøde, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
En ophævelse af vinkelskriverlovens
markedsføringsforbud har ikke betydning for forbuddet i
retsplejelovens § 120, og det vil derfor være
forbudt for udøvere af juridisk rådgivning at betegne
sig som advokat, eller benytte en anden betegnelse, der er egnet
til forveksling hermed, såfremt disse ikke har opnået
advokatbeskikkelse, er udelukket fra at udøve
advokatvirksomhed, eller deres ret er ophørt i medfør
af retsplejeloven. En juridisk rådgiver, som har deponeret
sin advokatbeskikkelse i Justitsministeriet, må endvidere
ikke betegne sig som advokat i forbindelse med
forretningsforhold.
Ved lov nr. 215 af 31. marts 2004 om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
indførtes retsplejelovens § 1022, hvorefter der
kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel for
overtrædelse af retsplejeloven. Strafansvar kan også
pålægges juridiske personer for overtrædelse af
administrative forskrifter udstedt med hjemmel i
retsplejeloven.
Retsplejelovens § 1022 omfatter
bl.a. retsplejelovens § 120. En virksomhed eller et
selskab, der yder juridisk rådgivning, men som ikke
udøver advokatvirksomhed i overensstemmelse med
retsplejelovens § 124, må således ikke
betegne sig som advokatfirma, advokataktieselskab eller
advokatanpartsselskab eller benytte en anden betegnelse, der er
egnet til forveksling hermed. I så fald kan der
pålægges virksomheden eller selskabet strafansvar efter
reglerne i straffelovens 5. kapitel for overtrædelse af
retsplejeloven.
Til § 5
Bestemmelsen i stk. 1 omhandler
lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juli 2006.
Efter stk. 2, ophæves
samtidig vinkelskriverloven i sin helhed. Det indebærer, at
også lovens bestemmelser om rettighedsfrakendelse
(§ 3) og om politiets kontrolbeføjelser
(§ 4) ophæves. Der henvises herom til afsnit 4.1.
under lovforslagets almindelige bemærkninger.
Efter den foreslåede bestemmelse i
stk. 3 , ophæves tillige § 17 i lov
nr. 319 af 14. maj 1997 om inkassovirksomhed, som senest
ændret ved lov nr. 442 af 9. juni 2004 (inkassoloven).
§ 17 er stort set identisk med vinkelskriverlovens
§ 2, stk. 1, nr. 2 og 3, og indeholder således
et forbud imod at inkassovirksomheder markedsfører juridisk
rådgivning.
Som en konsekvens af, at
markedsføringsforbuddet i vinkelskriverloven nu
foreslås ophævet, foreslås tillige
markedsføringsforbuddet i inkassoloven ophævet.
Til § 6
Bestemmelsen indebærer, at loven som
udgangspunkt ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning kan sættes i
kraft for Færøerne med de afvigelser, som de
særlige færøske forhold tilsiger.
Vinkelskriverloven er sat i kraft for
Færøernes vedkommende ved § 4 i lov nr. 92
af 23. februar 1988 for Færøerne om rettens pleje, om
ændring af lov om retsafgifter, om ændring af lov om
børns retsstilling og om ikrafttrædelse af lov om
ydelse af juridisk bistand samt om inkasso- og detektivvirksomhed
mv. Vinkelskriverloven gælder derimod ikke for
Grønland.