Skriftlig fremsættelse (16. november
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om juridisk
rådgivning.
(Lovforslag nr. L 65).
Formålet med lovforslaget er at skabe
mulighed for, at rådgivere €" ud over advokater €"
kan reklamere med, at de driver virksomhed med juridisk
rådgivning.
Lovforslaget bygger på en række
anbefalinger fra en tværministeriel arbejdsgruppe nedsat af
regeringen som et af flere initiativer med henblik på at
ændre eller fjerne konkurrencebegrænsende regulering
uden herved at tilsidesætte de hensyn til særlige
samfundsmæssige interesser, som den gældende regulering
har til formål at varetage.
Det foreslås for det første, at
vinkelskriverloven €" og dermed forbuddet mod at reklamere med
juridisk rådgivning €" ophæves.
Dernæst foreslås det, at der
fastsættes bestemmelser om god skik for juridiske
rådgivere. Ifølge disse bestemmelser skal aftaler om
juridisk rådgivning udarbejdes skriftligt. Rådgiveren
skal i rådgivningsaftalen oplyse, om vedkommende er
ansvarsforsikret. Er dette tilfældet, skal rådgiveren
oplyse om størrelsen af den samlede forsikringssum,
størrelsen af forsikringssum pr. skade, og om der er rejst
krav imod rådgiveren, som kan medføre, at den samlede
forsikringssum helt eller delvist vil blive udnyttet i det
pågældende forsikringsår.
Aftalen skal endvidere indeholde en
beskrivelse af rådgiverens uddannelsesmæssige baggrund.
Endvidere skal rådgiveren angive sin timepris eller
eventuelle samlede pris for den pågældende ydelse. Hvis
det ikke er muligt at angive timeprisen eller den samlede pris,
skal det oplyses, på hvilket grundlag prisen beregnes.
Efter lovforslaget skal betroede midler fra
kunden holdes klart adskilt fra rådgiverens egne midler,
ligesom det foreslås, at en rådgiver ikke må yde
rådgivning i en sag, hvis rådgiveren selv eller dennes
nærstående har en særlig personlig eller
økonomisk interesse i sagens udfald. Det samme gælder
i tilfælde, hvor rådgiveren eller dennes
nærstående samtidig rådgiver eller tidligere i
samme sag har rådgivet andre, der har en sådan
interesse.
Det foreslås desuden, at
justitsministeren efter forhandling med ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter yderligere regler om god skik
for juridisk rådgivning.
Lovforslaget indeholder tillige forslag om, at
tilsynet med overholdelse af loven samt forskrifter udstedt i
medfør heraf skal føres af Forbrugerombudsmanden
efter markedsføringslovens regler. I tilknytning til
lovforslaget vil Forbrugerklagenævnets kompetence
administrativt blive udvidet til også at omfatte juridisk
rådgivning.
Endelig foreslås det, at
overtrædelse af loven samt forskrifter udstedt i
medfør heraf straffes med bøde, med mindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.