L 62 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
plantedække. (Afbrænding af husdyrgødning,
offentliggørelse af gødningsregnskaber m.v.).
Fremsat den 9. november 2005 af
fødevareministeren (Hans Chr. Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om jordbrugets
anvendelse af gødning
og om plantedække
(Afbrænding af husdyrgødning,
offentliggørelse af gødningsregnskaber m.v.)
§ 1
I lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække, jf.
lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004, som ændret
ved § 7 i lov nr. 404 af 1. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. § 11, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes som 2.€"5.
pkt. :
»Produktionen af kvælstof i
husdyrgødning skal for visse dyrearter korrigeres for
afvigelser i produktionsniveau. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri fastsætter regler om, for hvilke
dyrearter korrektion af kvælstofindholdet i
husdyrgødning skal finde sted. Produktionen af
kvælstof i husdyrgødning kan korrigeres for afvigelser
i ydelsesniveau samt i fodermængde og -sammensætning.
Korrektioner foretages på grundlag af korrektionsfaktorer,
jf. stk. 5, og afvigelserne skal dokumenteres ved
driftsbilag.«
2. I § 11, stk. 4,
indsættes efter første pkt. som nyt pkt.:
»Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan fastsætte regler om, at kvælstof i
husdyrgødning, der afsættes ud af landet, kan
trækkes fra i virksomhedens samlede forbrug af
kvælstof.«
2. pkt. bliver herefter 3. pkt.
3. I § 11 indsættes som
stk. 7 :
» Stk.
7 . Ministeren kan fastsætte regler om, at
kvælstof i husdyrgødning og forarbejdet
husdyrgødning afsat til et miljøgodkendt anlæg,
der forbrænder affald, kan fratrækkes i
jordbrugsvirksomhedens forbrug af kvælstof. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om, at kvælstof i
husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning, som
jordbrugsvirksomheder har afbrændt i eget
miljøgodkendt forbrændingsanlæg, på visse
nærmere fastsatte betingelser kan fratrækkes i
virksomhedens forbrug af kvælstof.«
4. I § 24, 3. pkt ., ændres
» samt forarbejdningsanlæg« til: »,
forarbejdningsanlæg samt
forbrændingsanlæg«
5. Efter § 27 indsættes:
» § 27a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri eller den,
ministeren bemyndiger dertil, kan hos andre offentlige myndigheder
indhente de oplysninger, der er nødvendige for at
kontrollere overholdelsen af loven og regler, der er udstedt i
medfør heraf. Ministeren eller den, ministeren bemyndiger
dertil, kan i forbindelse hermed foretage sammenstilling og
samkøring af oplysninger, herunder personoplysninger, i
kontroløjemed.«
6. Efter § 28
indsættes i kapitel 6:
» § 28a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om offentliggørelse med navns
nævnelse dels af indberettede oplysninger, dels af resultater
på grundlag af kontrol, samt vedtagne administrative
bødeforelæg på grundlag af kontrol, som
gennemføres i henhold til loven eller regler udstedt i
medfør af loven.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om formen for og omfanget af
offentliggørelse, herunder at offentliggørelse kan
ske elektronisk. Ministeren kan bestemme, at visse indberettede
oplysninger, kontrolresultater eller sanktioner ikke skal
offentliggøres.
Stk. 3 .
Ministeren kan bestemme, at offentliggørelse skal ske
på Internettet på grundlag af et af ministeren oprettet
IT-system vedrørende indberettede oplysninger,
kontrolresultater og sanktioner. Ministeren kan på ethvert
tidspunkt, herunder periodisk, videregive såvel
enkeltstående oplysninger som masseoplysninger fra
IT-systemet til en ubestemt kreds af modtagere. Enhver har adgang
til fra IT-systemet at få meddelt oplysninger, som har
været offentliggjort. Adgangen omfatter såvel
enkeltstående oplysninger som masseoplysninger.«
§ 2
Loven træd e r i kraft den 1.
august 2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække, jf.
lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004 som ændret
ved lov nr. 404 af 1. juni 2005.
Om behandlingen af lov nr. 472 af 1. juli
1998 henvises til Folketingstidende 1997-1998, s. 879, s. 2143 og
s. 2561, A s. 1516 og s. 1553, B s. 434 og s. 714, samt C s. 494.
Om behandling af lov nr. 455 af 7. juni 2001 henvises til
Folketingstidende 2000-2001, s. 8609, s. 8951 og s. 9229, A s.
7337, B s. 1754, samt C s. 1112. Om behandlingen af lov nr. 1085
af. 19. december 2001 henvises til Folketingstidende 2001-2002 (2.
samling), s. 116, s. 319 og s. 358, A s. 156 og s. 160, B s. 24,
samt C s. 6. Om behandlingen af lov nr. 370 af 6. juni 2002
henvises til Folketingstidende 2001-2002 (2. samling), s. 3265, s.
6424 og s. 6537, A s. 3463, og s. 3481, B s. 863, samt C s. 443. Om
behandlingen af lov nr. 203 af 25. marts 2003 henvises til
Folketingstidende 2002-2003, s. 3453, s. 5803 og s. 6343, A s. 2562
og s. 2584, B s. 585, samt C s. 260. Om behandlingen af lov nr. 437
af 9. juni 2004 henvises til Folketingstidende 2003-2004, s.10294,
s. 11332 og s. 11709, A s. 8438 og s. 8460, B s. 2124, samt C s.
986. Om behandling af lov nr. 404 af 1. juni 2005 henvises til
Folketingstidende 2004-2005, s. 1433, s. 3057 og s. 3175, A s. 5083
og s. 5102 samt C s.184.
1.1. Lovforslagets
hovedindhold
Lovforslaget er et element i regeringens
initiativer til fremme af den miljøteknologiske udvikling
på landbrugsområdet. Med lovforslaget fjernes
således en af barriererne for udvikling af alternative
anvendelser af husdyrgødning.
Efter den gældende lov om jordbrugets
anvendelse af gødning og om plantedække
(gødskningsloven) kan jordbrugsvirksomhederne ikke
trække kvælstofindholdet i husdyrgødning, der
afbrændes eller afsættes ud af landet, fra i
gødningsregnskabet. Den manglende mulighed for at
fratrække kvælstofindholdet i afbrændt
husdyrgødning mindsker incitamentet for udvikling og
anvendelse af ny teknologi.
Det foreslås, at der etableres hjemmel
til, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler, der gør det muligt for
jordbrugsvirksomhederne, at trække kvælstofindholdet i
husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning fra i
gødningsregnskabet, når gødningen brændes
i et forbrændingsanlæg, der er miljøgodkendt i
henhold til Miljøministeriet s regler for anlæg, der
forbrænder affald (forbrændingsanlæg). Efter
forslaget bemyndiges fødevareministeren til at
fastsætte regler om, at den, der er ansvarlig for
forbrændingsanlægget, skal indberette, hvorfra
anlægget modtager husdyrgødning.
Det foreslås endvidere, at der sker en
yderligere samordning mellem Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris regler om gødningsanvendelse og
Miljøministeriet s regler om harmoni mellem dyrehold og
jordtilliggende, jf. § 28 i bekendtgørelse om
erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v.
(husdyrgødningsbekendtgørelsen), som er udstedt i
medfør af lov om miljøbeskyttelse. Med forslaget
skabes der overensstemmelse mellem reglerne i henholdsvis
husdyrgødningsbekendtgørelsen og i
gødskningsloven for beregning af produktion af
kvælstof i husdyrgødning og beregning af antal
dyreenheder for så vidt angår korrektioner foretaget
på baggrund af afvigelser i produktionsniveau. Efter
forslaget vil kvælstofmængden fremover i begge
regelsæt skulle beregnes ud fra de faktiske
produktionsforhold.
Det foreslås herudover, at der skabes
hjemmel til at fastsætte regler om, at virksomheder, der
afsætter husdyrgødning ud af landet, kan trække
kvælstofmængden i den afsatte gødning fra i
gødningsregnskabet.
Der foreslås ligeledes indsat en
generel hjemmel for fødevareministeren til fra andre
offentlige myndigheder at indhente oplysninger, der er
nødvendige for kontrol med overholdelse af loven, herunder
at foretage samkøring af oplysninger i
kontroløjemed.
Endelig foreslås der indsat en hjemmel
til offentliggørelse af oplysninger, der vedrører
jordbrugsvirksomhedernes indberettede gødningsregnskaber,
oplysninger om resultater af kontrol og oplysninger om vedtagne
administrative bødeforelæg, som kontrollen måtte
have givet anledning til.
2. Lovforslagets baggrund
Strukturudviklingen fører til en
koncentration af husdyrproduktionen på større enheder
og i områder, hvor producenterne finder de mest
hensigtsmæssige produktions- og infrastrukturforhold.
Større enheder bringer mere fokus på produktionens
påvirkning af omgivelserne og skaber grundlag for udvikling
af metoder, der kan reducere forurenings- og lugtproblemer. Dette
er især aktuelt i husdyrtætte områder, hvor der
kan være behov for at få næringsstoffer fordelt
uden for området for bl.a. at opnå en god
næringsstofbalance med henblik på at beskytte
vandmiljøet.
Der er i de senere år sket en betydelig
udvikling af ny teknologi til behandling af husdyrgødning
på en måde, så de miljømæssige
problemer i forbindelse med opbevaring og anvendelse af
husdyrgødningen til gødskning kan reduceres. Der er
gennem flere år indvundet erfaringer med udnyttelse af
husdyrgødningens energipotentiale i biogasanlæg. I
afgasningsprocessen indgår typisk andre organiske materialer
som animalsk fedt og slagteriaffald, der sammen med gyllen bidrager
til den samlede energiproduktion. De andre organiske materialer
indeholder også kvælstof, som kan supplere gyllens
kvælstof og anvendes som gødning.
Gødningsværdien øges i og med, at der sker en
omsætning og mineralisering i biogasanlægget. Der
skabes CO2 -neutral energi, som ved fortrængning
af fossile brændstoffer bidrager til opfyldelse af Danmarks
forpligtelser til reduktion af udledningen af drivhusgasser. Ved at
supplere bioforgasningen med en separeringsproces, deles den
afgassede gylle i en våd fraktion, der indeholder 60-80 pct.
af gyllens kvælstofindhold, og en tør fraktion
(fiberfraktionen), der indeholder 60-80 pct. af gyllens
fosforindhold. Kvælstoffet i den våde fraktion har en
højere udnyttelsesgrad end i ubehandlet gylle. Den mindre
voluminøse fiberfraktion har en høj
fosforkoncentration. Fraktionen kan transporteres bort til
anvendelse, hvor der er behov for fosforgødning. Herved kan
der samlet set spares transport, og næringsstofferne kan
fordeles og udnyttes mere effektivt.
Det har imidlertid vist sig ganske
svært at afsætte fiberfraktionen fra separeringen til
gødskningsformål. Det skyldes bl.a., at
kvælstofindholdet i fiberfraktionen har en lav
udnyttelsesgrad, og at den skal konkurrere med industriens
spildevandsslam og slamprodukter, som ikke har nogen markedspris.
Desuden er der endnu ikke udviklet en procesteknologi, der
gør det enkelt og sikkert at dosere produktet ved
udbringning. Hvis fiberfraktionen afbrændes, kan der spares
yderligere transport af denne og produceres mere CO2
-neutral energi. Det forventes, at afbrænding af
fiberfraktionen, som en del af et samlet gyllebehandlingskoncept,
vil kunne medvirke til at fremme udbygningen af
biogasanlæg.
Fødevareministeren har den 18. april
2005 til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
tilkendegivet, at han ved førstkommende revision af lov om
jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække
ville overveje muligheden for at tilvejebringe en hjemmel til brug
for kontrol af blandt andet import med handelsgødning og
gennem sammenstilling og samkøring af oplysninger, for
derved at kunne se sammenhænge og mønstre, som ellers
ikke ville være synlige. Kontrolmyndigheden har allerede
efter de gældende regler i forvaltningsloven og lov om
behandling af personoplysninger mulighed for at indhente
oplysninger i kontroløjemed i enkeltstående
tilfælde. Derimod har kontrolmyndigheden ikke uden
udtrykkelig lovhjemmel mulighed for at foretage en systematisk
sammenstilling og samkøring af de oplysninger, der er
indhentet hos andre offentlige myndigheder, med de oplysninger, der
findes i ministeriets egne IT-systemer.
Den 9. juli 2004 tilkendegav den
daværende fødevareminister til Folketingets Udvalg for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri i forbindelse med
fremsendelse af "Redegørelse om videregivelse af
masseoplysninger til private efter offentlighedsloven,
persondataloven og lov om aktindsigt i miljøoplysninger", at
hun ville bede sine embedsmænd om at overveje i hvilket
omfang, ministeriet på eget initiativ kan og bør give
adgang til indholdet af ministeriets registre. For så vidt
angår registeret med oplysninger om gødningsregnskaber
har overvejelserne resulteret i, at der foreslås
indført en bestemmelse om offentliggørelse af
indberettede oplysninger om gødningsregnskaber,
kontrolresultater og vedtagne administrative
bødeforelæg.
2.1. Arbejdsgruppen om
afbrænding af fraktioner af husdyrgødning
Med henblik på at afdække de
eksisterende barrierer for husdyrgødningens anvendelse til
energiproduktion og for at bidrage til fremme af udviklingen af en
bæredygtig vedvarende energiforsyning nedsatte
fødevareministeren i marts 2005 en tværministeriel
arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen, der afsluttede sit arbejde den 1.
juni 2005, har bl.a. gennemført en udredning af de
lovmæssige barrierer for anvendelsen af fraktioner af
husdyrgødning som brændsel til energiproduktion og har
med bistand fra Danmarks JordbrugsForskning og
Fødevareøkonomisk Institut gennemført en
analyse af miljømæssige, klimamæssige og
økonomiske fordele og ulemper ved at separere
husdyrgødning og ved at afbrænde fiberfraktionen.
Arbejdsgruppens hovedkonklusion er, at
afbrænding af fiberfraktionen til energiproduktion €"
med uændret husdyrproduktion €" vil kunne bidrage til en
begrænsning af potentialet for udledning af fosfor og
reduktion af udledning af kvælstof i de områder, der
leverer husdyrgødning til separerings- og
afbrændingsprocessen.
I forlængelse heraf er det besluttet at
iværksætte en analyse af fordele og ulemper ved
afbrænding af øvrige dele af tørstofholdig
husdyrgødning, f.eks. fjerkrægødning. Analysen
forventes at foreligge ultimo 2005.
2.2. Barriere for
afbrænding af fraktioner af husdyrgødning til
energiformål
Efter den gældende lov om jordbrugets
anvendelse af gødning og om plantedække kan
jordbrugsvirksomhederne ikke trække kvælstofindholdet i
husdyrgødning, der afbrændes, fra i
gødningsregnskabet.
Ved at give mulighed for at trække
kvælstof i den husdyrgødning, som er blevet anvendt
til afbrænding, fra i gødningsregnskabet, fjernes der
en barriere for den teknologiske udvikling på dette
område.
Efter reglerne i
husdyrgødningsbekendtgørelsen skal
næringsstofferne anvendes til gødskningsformål.
Miljøministeriet vil ændre
husdyrgødningsbekendtgørelsen, således at
afbrænding af fiberfraktionen fra husdyrgødning
tillades. Stillingtagen til at tillade afbrænding af andre
former for husdyrgødning afventer det under punkt 2.1.
nævnte analysearbejde.
2.3.
Forbrændingsanlæg
Et forbrændingsanlæg til
husdyrgødning er et anlæg, der afbrænder
husdyrgødning og fraktioner af husdyrgødning fra en
eller flere husdyrproducenter eller fra et eller flere
forarbejdningsanlæg.
Forbrændingsanlæg skal være
godkendt i overensstemmelse med bestemmelserne i
Miljøministeriet s bekendtgørelse om anlæg, der
forbrænder affald
(forbrændingsbekendtgørelsen).
Der er endnu ikke etableret
forbrændingsanlæg til husdyrgødning i Danmark.
Anlæggene befinder sig fortsat på forsøgs- og
udviklingsstadiet. I bl.a. England er der igangværende
anlæg for afbrænding af
fjerkrægødning.
For at afbrænding af
husdyrgødning og fraktioner af husdyrgødning kan ske
på en miljømæssig forsvarlig måde, vil
afbrændingen skulle foregå i anlæg, der specifikt
er godkendt til denne afbrænding og dermed i anlæg, der
til enhver tid opfylder de gældende krav om
grænseværdier for såvel røggas som aske
(restprodukter).
Restprodukter fra afbrændingen skal
anvendes efter gældende regler fastsat i henhold til bl.a.
gødningsloven, affaldsloven og lov om
miljøbeskyttelse.
3. Den gældende lov
Gødskningsloven har blandt andet til
formål at regulere jordbrugets anvendelse af gødning
med henblik på at begrænse udvaskningen af
kvælstof.
Den gældende lov indeholder regler for
omsætning og anvendelse af kvælstof i jordbruget for
så vidt angår jordbrugsvirksomheder, der er optaget i
Fødevareministeriets register over virksomheder, der er
berettigede til at modtage gødning uden at skulle betale
kvælstofafgift.
I loven er der fastsat principper for
beregning af det maksimalt tilladte forbrug af kvælstof og
for beregning af den enkelte jordbrugsvirksomheds forbrug af
kvælstof i handelsgødning, husdyrgødning,
forarbejdet husdyrgødning og anden organisk gødning
end husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning.
Til brug for beregning af
jordbrugsvirksomhedens kvælstofforbrug er der fastsat regler
for indberetning af til- og fraførsel af gødning,
lageropgørelse og krav til den andel af det totale
kvælstofindhold, der skal indgå i beregningen af
forbruget af kvælstof (udnyttelsesprocenten). Ved beregning
af kvælstofforbruget på en registreret virksomhed er
det muligt at fratrække kvælstof i husdyrgødning
og i forarbejdet husdyrgødning, der er afsat til en anden
registreret jordbrugsvirksomhed, til et biogasanlæg eller til
et forarbejdningsanlæg (f.eks. gyllesepareringsanlæg).
Det er ligeledes muligt i gødningsregnskabet at
fratrække kvælstof i forarbejdet husdyrgødning,
der afsættes til ikke-registrerede jordbrugsvirksomheder og
andre, når blot den afsatte mængde er anmeldt og
deklareret i henhold til reglerne i lov om gødning og
jordforbedringsmidler m.m. (gødningsloven), og der betales
kvælstofafgift i henhold til reglerne i lov om afgift af
kvælstof indeholdt i gødninger m.m.
Kvælstofforbruget fra såvel
husdyrgødning som fra forarbejdet husdyrgødning skal
som et led i gødningsregnskabssystemet indberettes til
Fødevareministeriet for at sikre, at der ikke
overgødskes med kvælstof, og at der i medfør af
lov om afgift på kvælstof i gødning m.m. kan
opkræves afgift for kvælstofgødning, der
indkøbes og anvendes af jordbrugsvirksomheder og personer,
der ikke er registrerede.
Efter bestemmelser fastsat i henhold til den
gældende lov kan kvælstof i husdyrgødning, der
afsættes uden for landets grænser, alene
fratrækkes i jordbrugsvirksomhedens gødningsregnskab,
hvis der er tale om forarbejdede husdyrgødningsprodukter,
der er anmeldt som handelsgødning.
Biogas- og fællesanlæg samt
forarbejdningsanlæg skal indberette til Plantedirektoratet,
hvilke registrerede jordbrugsvirksomheder de har modtaget fra og
har afsat husdyrgødning til. Oplysningerne indgår i
grundlaget for kontrollen med jordbrugsvirksomhedernes anvendelse
af kvælstof.
I lovens § 11, stk. 2, er der fastsat
regler for, hvordan en virksomhed beregner
kvælstofproduktionen fra husdyrholdet. Der er også
fastsat regler for, hvornår en jordbrugsvirksomhed kan
vælge at korrigere beregningen af kvælstofproduktionen.
I bekendtgørelse om jordbrugets anvendelse af gødning
og om plantedække er det angivet, hvor meget kvælstof
husdyr ved normal start- og/eller slutvægt/-alder
(produktionsniveau) kan producere på et år.
Jordbrugsvirksomheden kan vælge at
korrigere beregningen, hvis start og/eller slutvægt/-alder
afviger fra disse standardværdier, f.eks. hvis husdyrene
først slagtes ved en højere vægt. Dette
betyder, at jordbrugsvirksomheder kun korrigerer, hvis
korrektionerne er til fordel for virksomheden. Afvigelserne skal
kunne dokumenteres.
Efter reglerne i Miljøministeriet s
husdyrgødningsbekendtgørelse skal
jordbrugsvirksomheden altid korrigere husdyrproduktionen angivet i
antal dyreenheder, hvis start- og/eller slutvægt/-alder
afviger fra standardværdierne. Efter disse regler er der
således ikke nogen valgmuligheder.
Beregning af gødningsproduktionen og
beregning af antal dyreenheder efter henholdsvis
bekendtgørelsen efter gødskningsloven og efter
husdyrgødningsbekendtgørelsen tager udgangspunkt i de
samme normtal. Der er således en tæt sammenhæng
mellem de to regelsæt.
4. Lovforslagets indhold
4.1. Samordning med
harmonireglerne
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens
§ 11, stk. 2, ændres således, at en
jordbrugsvirksomheds produktion af kvælstof i
husdyrgødning fremover skal beregnes efter de faktiske
produktionsforhold. Det betyder, at kvælstof i
husdyrgødningsproduktionen skal korrigeres, hvis husdyrene
indgår i produktionen med start- og/eller
slutvægt/-alder (produktionsniveau), der afviger fra de
standardværdier, der fremgår af bekendtgørelse
om jordbrugets anvendelse af gødning og om
plantedække. I bekendtgørelsen, som revideres hvert
år, angives for hver husdyrart, staldtype og
gødningstype normtal for den mængde kvælstof,
der findes i husdyrgødningen produceret af de forskellige
husdyrarter.
Der er i medfør af den gældende
lov opstillet korrektionsformler, der kan benyttes, hvis
kvælstofproduktionen ikke svarer til
standardforudsætningerne. Det foreslås, at det fremover
bliver obligatorisk for virksomheden at korrigere den producerede
mængde kvælstof for afvigelser i produktionsniveau
(start- og/eller slutvægt/-alder).
Forslaget betyder en harmonisering af
beregningsreglerne, der er fastsat i henholdsvis
bekendtgørelser efter gødskningsloven og i
husdyrgødningsbekendtgørelsen.
4.2. Husdyrgødning der
afsættes ud af landet
Med forslaget til ændring af § 11,
stk. 4, får jordbrugsvirksomheder mulighed for at
trække kvælstof i husdyrgødning, der
afsættes ud af landet, fra i gødningsregnskabet.
Bestemmelserne i Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders regler og bestemmelser ifølge
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1774/2002
om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter, som ikke er
bestemt til konsum (EFT 2002, L 273, s.1) (Biproduktforordning)
betyder, at alene husdyrgødning fra dyr af hestefamilien og
fra arter af fjerkræ kan samhandles i uforarbejdet form.
Med henblik på at kunne
gennemføre kontrol med afsætning ud af landet, vil der
blive fastsat regler, der pålægger afsætter af
husdyrgødningen at dokumentere mængde og indhold af
kvælstof, der kan fratrækkes i
gødningsregnskabet. Herudover vil det være en
betingelse, at den udenlandske modtagers identitet i form af
modtagervirksomhedens/modtageranlæggets navn, adresse, evt.
virksomheds-ident i vedkommende udenlandske virksomhedsregister,
transportør og lignende kan dokumenteres.
Hvis husdyrgødningen afhændes
til andre formål end jordbrugsformål, skal der gives
tilladelse til transport efter Miljøministeriet s regler
ifølge bestemmelser i Rådets forordning (EØF)
nr. 259/93 om overvågning og kontrol med overførsel af
affald inden for, til og fra Det Europæiske Fællesskab
(Transportforordningen) (EFT 1993, L 30 s. 1).
4.3. Fjernelse af barriere for
afbrænding af husdyrgødning
Nærværende lovforslag skal bl.a.
fjerne en af barriererne for alternativ anvendelse af
husdyrgødning.
Med forslaget til § 11, stk. 7,
får fødevareministeren hjemmel til at fastsætte
regler om, hvorledes jordbrugsvirksomhederne kan fratrække
kvælstofindholdet i husdyrgødning i
gødningsregnskabet, når gødningen anvendes til
afbrænding. Dette betyder, at kvælstoffet i den del af
husdyrgødningen, der afbrændes, udgår af
gødningsregnskabet.
Det er hensigten at fastsætte regler,
der gør det muligt for registrerede jordbrugsvirksomheder i
gødningsregnskabet at fratrække kvælstof i
fiberfraktioner, der efter separering af husdyrgødning er
afbrændt i et forbrændingsanlæg, der er godkendt
i henhold til Miljøministeriet s regler.
Derudover vil der kunne blive fastsat regler
for andre typer af tørstofholdigt husdyrgødning i det
omfang den teknologiske udvikling gør det muligt, og
vurderingen af de samfundsøkonomiske og
miljømæssige konsekvenser viser fordele herved.
Reglerne vil blive udformet således, at
det bliver muligt at fratrække kvælstof i
husdyrgødningen, uanset hvor forbrændingen sker.
Ønskes husdyrgødning, der er produceret i Danmark,
afbrændt i udlandet, skal der søges om særskilt
tilladelse til transport. Tilladelse gives efter
Miljøministeriet s regler ifølge bestemmelser i
Rådets forordning (EØF) nr. 259/93 om
overvågning og kontrol med overførsel af affald inden
for, til og fra Det Europæiske Fællesskab
(Transportforordningen) (EFT 1993, L 30 s. 1).
Med henblik på at kunne
gennemføre kontrol med afsætning ud af landet, vil der
blive fastsat regler, der pålægger afsætter af
husdyrgødningen at give oplysning om den udenlandske
modtagers identitet i form af
modtagervirksomhedens/modtageranlæggets navn, adresse, evt.
virksomheds-ident i vedkommende udenlandske virksomhedsregister,
transportør og lignende.
Som grundlag for kontrollen foreslås
det med ændringen af § 24, at fødevareministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om
indberetning af mængder kvælstof i husdyrgødning
og fraktioner af husdyrgødning modtaget til afbrænding
og om dokumentation herfor.
4.4. Mulighed for at indhente
oplysninger fra andre myndigheder og foretage samkøring i
kontroløjemed
Det foreslås, at
fødevareministeren bemyndiges til i kontroløjemed at
kunne indhente oplysninger fra andre offentlige myndigheder og
herunder foretage sammenstilling og samkøring af
oplysningerne.
Med forslaget til § 27a bliver det
muligt i videre omfang at genbruge oplysninger afgivet til andre
offentlige myndigheder. Herved begrænses de administrative
byrder for borgere og jordbrugsvirksomheder. Der er
kontrolmæssigt behov for gennem sammenstilling og
samkøring af oplysninger at kunne se sammenhænge og
mønstre, som ellers ikke ville være synlige.
Umiddelbart tænkes bestemmelsen således brugt i
forbindelse med kontrol af, om mængden af
kvælstofholdige gødninger, som jordbruger
indfører direkte fra tredjelande eller samhandler direkte
her til landet fra et andet EU-land, også figurerer i
vedkommende jordbrugers gødningsregnskab. Dette vil kunne
ske i forbindelse med oplysninger indhentet fra ToldSkat.
Herudover vil det på sigt kunne
være hensigtsmæssigt at indhente og samkøre
oplysninger fra henholdsvis Direktoratet for FødevareErhverv
(støtteoplysninger) og Fødevarestyrelsen
(CHR-registret) med Fødevareministeriets register for
afgiftsfritagelse. Årsagen er blandt andet, at der kan
være behov for at kontrollere, om en jordbrugsvirksomhed med
over 10 dyreenheder overholder pligten til at være tilmeldt
registeret for afgiftsfritagelse samt til at foretage en
kvalitetskontrol af Fødevareministeriets registeroplysninger
i forhold til de oplysninger, der er afgivet i forbindelse med
indberetning til den fælles husdyrindberetning og til den
fælles indberetning (ansøgning om enkeltbetaling).
Dette ville kunne ske ved at sammenstille oplysninger i eksempelvis
CHR-registret med registeret for afgiftsfritagelse.
Fødevareministeriet vil i forbindelse med administration af
den foreslåede bestemmelse iagttage de procedurer omkring
samkøring og sammenstilling af personoplysninger, der
følger af lov om behandling af personoplysninger.
4.5.
Offentliggørelse
Bestemmelser om offentliggørelse af
kontrolresultater og sanktioner findes i anden lovgivning inden for
Fødevareministeriets område. Der kan således
henvises til § 1a i lov om frø, kartofler og planter,
§ 8 i Økologiloven, § 1, nr. 3 i lov om
foderstoffer og § 4a i lov om administration af Det
Europæiske Fællesskabs forordninger om markedsordninger
for landbrugsvarer m.v. På Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders område kan der henvises til § 56 i
lov om fødevarer og til § 64 i lov om hold af dyr.
Hensynene bag disse loves offentliggørelsesbestemmelser er
forbrugerrettede.
Med vedtagelse af lov om dyrkning m.v. af
genetisk modificerede afgrøder (Lov nr. 436 af 9. juni 2004)
besluttede Folketinget under lovens behandling og som led i en bred
politisk aftale at tage et skridt videre og udvide
offentliggørelseshensynene til også at være
borger- og naborettede, jf. § 7 i lov om dyrkning m.v. af
genetisk modificerede afgrøder.
Den foreslåede hjemmel i
nærværende lovforslag til offentliggørelse af
gødningsregnskaber, kontrolresultater, herunder
påtaler og vedtagne administrative bødeforelæg
på Internettet er i lighed hermed alment nabo- og
borgerrettet.
Hensigten med at offentliggøre
gødningsregnskaber m.v. er at lade et kendskab til
gødskning med husdyr- og handelsgødning af betydning
for miljøet indgå i lokal debat og planlægning.
En åbenhed om forhold af betydning for miljøet er
netop en af de bærende tanker bag FN/ECE-konventionen om
adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser
samt adgang til klage og domstolsprøvelse på
miljøområdet ("Århus-konventionen"), der er
ratificeret af såvel Danmark som EU.
En viden om gødskning med husdyr- og
handelsgødning €" f.eks. inden for en enkelt kommune
eller i forhold til et bestemt naturområde €" og her
samtidig et kendskab til de jordbrugsvirksomheder, der måtte
have foretaget overgødskning - kan medvirke til at forbedre
borgernes grundlag for at deltage i debatten om miljøforhold
i det pågældende område.
Offentliggørelse af vedtagne
administrative bødeforelæg vil på dette punkt
have karakter af en fravigelse af persondatalovens generelle regler
om behandling af denne type oplysninger, idet lovforslaget
medfører en ringere retsstilling for de registrerede
personer end persondataloven. Lovforslaget lægger dermed op
til, at en gødskningslov med det foreslåede
offentliggørelsesomfang udtrykker en generel politisk
afvejning af de anførte miljøhensyn over for hensynet
til de registrerede personer.
Af betydning for forholdet mellem
lovforslaget og persondataloven er endvidere, med hvilken hjemmel
modtagere af de offentliggjorte oplysninger om vedtagne
administrative bødeforelæg kan behandle disse
oplysninger. Da lovforslaget ikke indeholder særlige
bestemmelser herom, er det som udgangspunkt persondatalovens regler
om privates behandling af oplysninger om strafbare forhold, der vil
finde anvendelse. Persondatalovens regler herom er restriktive,
hvorfor der i forbindelse med Fødevareministeriets
offentliggørelse på Internettet samtidig skal
være instruktioner til borgerne om, under hvilke
nærmere betingelser behandling af de modtagne oplysninger om
strafbare forhold vil være lovlige i henhold til
persondataloven.
Med lovforslaget er det hensigten, at
Fødevareministeriet skal kunne offentliggøre
oplysningerne fra gødningsregnskaberne, kontrolresultater,
herunder påtaler, samt vedtagne administrative
bødeforelæg. Der er behov for en udtrykkelig
lovhjemmel til offentliggørelse, da offentliggørelsen
omfatter oplysninger, der ellers vil kunne være fortrolige
efter de almindelige regler om tavshedspligt.
Selv om der som ovenfor nævnt er tale
om en fravigelse af persondataloven, er det på den anden side
ud fra proportionalitetshensyn tilstræbt, at lovforslaget
ikke går videre, end hensynet til de anførte
miljøinteresser tilsiger. Det er derfor valgt ikke at
søge hjemmel til offentliggørelse af oplysninger om
overgødskning, der har medført politianmeldelse eller
er blevet indbragt for domstolene som straffesag. Oplysninger herom
vil således ikke efter det foreliggende lovforslag kunne
offentliggøres.
Med lovforslaget kan offentliggørelse
af gødningsregnskaber, hvortil er knyttet en sanktion i form
af administrative bøder, kun finde sted, såfremt
jordbrugsvirksomheden tydeligt og skriftligt er blevet gjort
opmærksom på, at vedtagelse af den administrative
bøde vil have den konsekvens, at gødningsregnskab og
sanktion vil blive offentliggjort på Internettet.
Offentligheden kan i forlængelse heraf
med ganske stor præcision kalkulere størrelsen
på den administrative bøde. Dette skyldes det
særlige forhold, at bødeniveauer direkte fremgår
af bemærkningerne til forslag til lov om jordbrugets
anvendelse af gødning og om plantedække (L 58,
1997-98, 2. samling).
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, amt og kommuner
Der er på nuværende tidspunkt
ingen danske erfaringer med afbrænding af
husdyrgødning og fraktioner af husdyrgødning og
dermed heller ingen erfaringer med mulighederne for anvendelse af
restprodukter (aske og røggas) fra afbrændingen til
jordbrugsformål.
Det er derfor vanskeligt at vurdere, hvor
mange forbrændingsanlæg, der vil blive etableret i
løbet af de nærmeste år. Det forventes,
især af økonomiske grunde, at
forbrændingsanlæg først og fremmest vil blive
anlagt i en kombination med større
biogasfællesanlæg med tilknyttet
gyllesepareringsanlæg.
Lovforslaget medfører imidlertid, at
der i forbindelse med Fødevareministeriets administration af
ændringerne vedrørende afbrænding af
husdyrgødning må forventes øgede omkostninger
til den administration og kontrol, der er forbundet med
virksomhedernes indberetning af til- og fraførsel af
husdyrgødning og forbrændingsprodukter, samt den
administrative og fysiske kontrol af gødningsregnskaber.
Endvidere vil der være omkostninger forbundet med
tilpasninger i Fødevareministeriets IT-systemer.
Der forventes svagt forøgede
administrative opgaver i Fødevareministeriet i forbindelse
med registrering og behandling af indberetninger fra nye
leverandører af gødnings- og
forbrændingsprodukter.
I henhold til gødningsloven skal
produkter fra afbrænding af husdyrgødning anmeldes og
deklareres som handelsgødning, medmindre der er tale om
affald. Deklaration af handelsgødning forventes i startfasen
at få meget begrænset omfang og vil være
udgiftsneutralt for staten, da ordningen er fuldt
indtægtsdækket.
Offentliggørelse af
gødningsregnskaber indebærer begrænsede udgifter
for Fødevareministeriet til etablering af
offentliggørelsesfaciliteter på Internettet, samt
årlige ajourføringer med gødningsregnskaber fra
en afsluttet planperiode.
Forslaget om lettere adgang til andre
offentlige myndigheders oplysninger samt samkøring af
oplysninger vil medføre administrative lettelser for
såvel stat og amter og i mindre udstrækning for
kommuner.
De samlede udgifter finansieres inden for
Fødevareministeriets eksisterende rammer.
Skønnede økonomiske
konsekvenser inden for Fødevareministeriets
område: |
Mio. kr. (faste priser) | År 2006 | År 2007 | År 2008 | År 2009 |
Administration og kontrol af loven | 0 | 0,150 | 0,250 | 0,250 |
IT-udviklingsomkostninger | 0,300 | 0,300 | 0,400 | 0,175 |
Merudgifter i alt | 0,300 | 0,450 | 0,650 | 0,425 |
6. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Med lovforslaget bliver det muligt for
jordbruger i sit gødningsregnskab at fratrække den
kvælstofmængde i husdyrgødning, der
afbrændes i et forbrændingsanlæg.
Lovforslaget fjerner således en
barriere for at tage denne teknologi i anvendelse inden for
landbrugssektoren. Den foreslåede mulighed for i
gødningsregnskabet at fratrække den
kvælstofmængde i husdyrgødning, der
afbrændes, må vurderes at udgøre et incitament
for jordbruger til på sigt at vælge afbrænding af
husdyrgødning i situationer, hvor mere traditionelle
måder at bortskaffe gyllen på ikke er mulige eller
fordelagtige.
Der er ingen danske erfaringer med
afbrænding af husdyrgødning eller fraktioner herfra.
Det er derfor forbundet med stor usikkerhed at vurdere, hvordan
muligheden for at trække kvælstof i afbrændt
husdyrgødning fra i gødningsregnskabet vil øge
anvendelsen af afbrændingsteknikken fremover, og hvordan
afbrænding af husdyrgødning vil påvirke
jordbrugsvirksomhedernes indtjeningsmulighed.
I det omfang afbrænding af
husdyrgødning kan bidrage til at opretholde
husdyrproduktionen på et eksisterende niveau eller inden for
de gældende harmoniregler skabe grundlag for at øge
produktionen, må muligheden for afbrænding vurderes at
have en positiv effekt på jordbrugers
indtjeningsmulighed.
I rapporten fra arbejdsgruppen om
afbrænding af fraktioner af husdyrgødning vurderes
det, at afbrænding under visse forudsætninger i sig
selv kan være lønsom for jordbrugsvirksomhederne, hvis
energien fra afbrændingen udnyttes til varme.
Lønsomheden vil dog i høj grad afhænge af
gældende energiafgifter.
Da der ikke er danske erfaringer med
afbrænding af husdyrgødning, og det ikke er muligt at
vurdere omfanget af afbrænding, er det ikke muligt at
kvantificere den mulige gevinst for erhvervslivet.
Endvidere indeholder lovforslaget forslag om,
at det bliver obligatorisk for jordbrugsvirksomhederne at korrigere
den beregnede produktion af kvælstof fra husdyrproduktionen,
hvis produktionsniveauet afviger fra standardforhold. Hermed vil
beregningen i højere grad afspejle de faktiske forhold.
Dette kan få økonomiske konsekvenser for de
jordbrugsvirksomheder, der ikke hidtil har korrigeret eller kun har
korrigeret til fordel for virksomheden. Konsekvenserne vurderes dog
at blive af mindre omfang.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Den foreslåede ændring til §
11, stk. 2, om obligatorisk korrektion i gødningsregnskabet
for visse afvigelser i produktionsniveauet, vurderes at
medføre mindre administrative byrder for
jordbrugsvirksomheder med afvigelser i produktionsniveauet og som
beregner deres produktion manuelt. For de øvrige
jordbrugsvirksomheder vil korrektionen ske automatisk. Da
Fødevareministeriet har en elektronisk regnemaskine på
nettet for de berørte jordbrugsvirksomheder, og
jordbrugsvirksomhederne ved elektronisk beregning vil få
korrektionerne foretaget automatisk, vurderer Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering, at
forslaget ikke får administrative konsekvenser for en normal
effektiv virksomhed.
Med gennemførelsen af lovforslaget
bliver det et krav, at den ansvarlige for
forbrændingsanlægget til Fødevareministeriet
skal indberette oplysninger om mængder af
husdyrgødning modtaget til afbrænding.
Indberetningerne skal indeholde oplysninger om, hvilke
jordbrugsvirksomheder forbrændingsanlægget har modtaget
gødning fra. Indberetningskravene svarer til dem, som
allerede gælder for biogas- og forarbejdningsanlæg.
For jordbrugsvirksomheder med eget
forbrændingsanlæg vil det blive fastsat, at
virksomhederne i gødningsregnskabet skal give oplysning om
afbrændt mængde husdyrgødning eller fraktioner
heraf.
Sammenstilling og samkøring af
oplysninger vil i nogen grad lette antal indberetninger fra
erhvervet.
Lovforslaget har været sendt til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
Erhvervsregulering med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke,
at forslaget indeholder administrative konsekvenser for
erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt
et virksomhedspanel. Forslaget bør derfor ikke
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
For at sikre bedst mulig kommunikation til
brugerne vil der forud for ikrafttræden af loven blive
fastlagt en informationsplan i Fødevareministeriets
kontaktforum, hvor erhvervet er repræsenteret. Herudover vil
der blive informeret om lovens indhold ved nyhedsbrev og i den
vejledning, der udgives hvert år forud for starten af en
planperiode.
8. Administrative konsekvenser
for borgere
Offentliggørelse af
gødningsregnskaberne vil tilgodese offentlighedens interesse
for miljøforhold.
Offentliggørelse af
gødningsregnskaber vil overflødiggøre
anmodninger om aktindsigt i oplysningerne for at få kendskab
til dem. Offentliggørelse af gødningsregnskaberne vil
således have positive konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Det fremgår af hovedkonklusionen i en
rapport, som arbejdsgruppen om anvendelse af fraktioner af
husdyrgødning til energiproduktion har udarbejdet, at
afbrænding af fiberfraktionen fra separering af
husdyrgødning €" med uændret husdyrproduktion
€" vil kunne bidrage til en begrænsning af potentialet
for udledning af fosfor og reduktion af udledning af kvælstof
i de områder, der leverer husdyrgødning til
separerings- og afbrændingsprocessen. Derudover vil
afbrænding kunne bidrage til en betydelig reduktion af
lugtgener fra husdyrgødning ved lagring og udbringning i
marken.
Det fremgår ligeledes af rapporten, at
de miljømæssige gevinster ved afbrænding af
husdyrgødning, især vil få virkning i de egne af
landet, der har en meget stor husdyrtæthed. En
afbrændingsmulighed for fiberfraktionen vil antagelig bidrage
til at fremme udbygningen med biogasanlæg, hvorved der
fås en mindre CO2 -intensiv energiproduktion,
samtidig med at væsentlige problemer ved
gødningshåndteringen kan løses.
En supplerende analyse af de
miljømæssige konsekvenser ved afbrænding af
andre former for husdyrgødning baseret på den
tilgængelige viden forventes, jf. punkt 2.1., at foreligge
ultimo 2005. Ved afbrænding af fiberfraktionen vil en del af
kvælstoffet i husdyrgødningen afbrændes, og det
giver mulighed for en reduktion af kvælstofudvaskningen.
Hermed kan husdyrproduktionen i disse egne opretholdes med mindsket
miljøbelastning eller eventuelt udbygges inden for rammerne
af den generelle miljølovgivning. Ved afbrændingen
koncentreres gødningens fosforindhold i asken, og
overskuddet af fosfor kan derfor lettere transporteres til et
område med underskud af fosfor, og dér erstatte fosfor
indkøbt i form af handelsgødning. Lovforslaget
forventes således at medføre mindre belastning i
forbindelse med transport af fosforholdige husdyrgødninger.
Ved anvendelse af askefraktionen til gødningsformål
skal der bl.a. tages hensyn til, at husdyrgødningens indhold
af tungmetaller ved afbrændingen koncentreres i asken. Hvis
asken ikke genanvendes til gødningsformål, vil der
være tab af fosfor, og eventuel deponering skal ske efter
gældende regler herfor.
For at afbrænding af
husdyrgødning og fiberfraktioner fra husdyrgødning
kan ske på en miljømæssig forsvarlig måde,
må afbrændingen kun foregå i anlæg, der
opfylder kravene i forbrændingsbekendtgørelsen, der
bl.a. omhandler indretning og drift af
forbrændingsanlæg.
For de jordbrugsvirksomheder, der i dag
anvender standardnormer for ydelses- og produktionsniveau som den
mest fordelagtige beregningsform, vil en regelændring
medføre et lavere kvælstofforbrug. Det samlede
kvælstofforbrug vil med regelændringen kunne reduceres
marginalt.
10. Forholdet til EU-retten
Den foreslåede
offentliggørelseshjemmel i § 28a betegner en fravigelse
af bestemmelserne i artikel 8, stk. 5, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesdirektivet). Art. 8, stk. 5 fastsætter
således, at behandling af oplysninger om
lovovertrædelser, straffedomme og sikkerhedsforanstaltninger
som udgangspunkt kun må foretages under kontrol af en
offentlig myndighed, eller hvis der gælder
tilstrækkelige, specifikke garantier i medfør af den
nationale lovgivning. Ved en offentliggørelse af oplysninger
om strafbare forhold på Internettet, som tredjemand derefter
vil kunne (videre-)behandle, opstår spørgsmålet
om, hvordan art. 8, stk. 5, da kan opfyldes.
At behandling af oplysninger om strafbare
forhold efter omstændighederne kan finde sted, også
uden at det sker under direkte kontrol af en offentlig myndighed,
fremgår således implicit af direktivets art. 8, stk. 5,
men forudsætter, at der i den nationale lovgivning i
øvrigt gælder tilstrækkelige, specifikke
garantier for behandlingen af oplysningerne. Persondataloven
gælder for tredjemands behandling af enhver af de
gødningsregnskabsoplysninger, som Fødevareministeriet
offentliggør. Journalistisk behandling af oplysningerne er
underkastet særlige regelsæt, herunder
medieansvarsloven og lov om massemediers informationsdatabaser. Som
specifik national garanti i forbindelse med offentliggørelse
af vedtagne administrative bøder er det i
nærværende lovforslag foreslået, at
jordbrugsvirksomheder i forbindelse med et administrativt
bødeforlæg tydeligt og skriftligt oplyses om, at
oplysningerne i gødningsregnskabet og oplysningerne om den
administrative bøde, vil blive offentliggjort på
Internettet, hvis bøden vedtages.
Det følger endvidere af direktivets
art. 8, stk. 6, at Kommissionen skal have underretning om, i
hvilket omfang det overlades til private at behandle oplysninger om
strafbare forhold. Kommissionen vil derfor modtage meddelelse om
lovforslagets indhold, når lovforslaget vedtages.
11. Høring
Lovforslaget har været til
høring hos følgende organisationer:
Amtsrådsforeningen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheudvalget for
Biogas, Brancheudvalget for Frø, DAKOFO, DANBIO, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Erhvervsfrugtavl, Dansk
Erhvervsgartnerforening, Danske Svineproducenter, Dansk Industri,
Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk Landbrug, Dansk
Landbrugsrådgivning - Landscenteret, Dansk
Pelsdyravlerforening, Dansk Skovforening, Danske Frøavlere,
Danske Slagterier, Datatilsynet, Det danske Fjerkræråd,
Det Økologiske Fødevareråd, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering,
Foreningen for Danske Handelsmøller, Frederiksberg Kommune,
Frie Bønder-Levende Land, Friluftsrådet, Kommunernes
Landsforening, Københavns Kommune, Landbrugsraadet,
Landsforeningen Danske Maskinstationer, Skovdyrkerforeningerne,
WWF, Økologisk Landsforening.
12. Vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Begrænsede meromkostninger for staten
til administration, kontrol og tilpasning af IT-systemer, herunder
med henblik på offentliggørelse af
gødningsregnskaber |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Forslaget om lettere adgang til andre
offentlige myndigheders oplysninger samt samkøring af
oplysninger vil medføre mindre administrative lettelser | Svagt forøgede administrative opgaver
i forbindelse med: 1) indberetninger fra
forbrændingsanlæg samt med kontrol og behandling af
gødningsregnskaber, og 2) kommunernes anvisningspligt af affald |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Øgede afsætningsmuligheder for
såvel husdyrgødning som for fraktioner heraf
både inden og uden for Danmarks grænser | Udgifter i forbindelse med anmeldelse af
forbrændingsasken som handelsgødning m.h.p. salg.
Afgift på kvælstofholdig gødning ved salg. Eventuelt udgifter til deponering af
restprodukter |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Sammenstilling og samkøring af
oplysninger vil i nogen grad lette antallet af indberetninger fra
erhvervet | Ejere af forbrændingsanlæg vil
blive pålagt administration vedr. leverancer, salg og kontrol
af produkter. |
Miljømæssige konsekvenser | Tiltagene forventes at indvirke positivt
på miljøet, idet afbrænding reducerer udvaskning
af kvælstof, ammoniakfordampning og lugtgener i forbindelse
med udbringning af husdyrgødning. Med korrektionsadgangen
for afvigelser i produktionsniveau afstemmes kvælstofforbrug
i højere grad med det faktiske behov. Mindre belastning i forbindelse med
transport af fosforholdige husdyrgødninger | Anvendelsesmulighederne for askefraktionen
kan vise sig at være begrænsede. En supplerende analyse
af de miljømæssige konsekvenser ved afbrænding
af andre former for husdyrgødning baseret på den
tilgængelige viden forventes, jf. punkt 2.1., at foreligge
ultimo 2005 |
Administrative konsekvenser for borgerne | Offentliggørelse af
gødningsregnskaber vil tilgodese offentlighedens interesse
for miljøforhold | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Som specifik national garanti i forbindelse
med offentliggørelse af vedtagne administrative bøder
er det i nærværende lovforslag foreslået, at
jordbrugsvirksomheder i forbindelse med et administrativt
bødeforelæg tydeligt og skriftligt oplyses om, at
oplysningerne i gødningsregnskabet og oplysningerne om den
administrative bøde, vil blive offentliggjort på
Internettet, hvis bøden vedtages. Kommissionen vil modtage meddelelse om
lovforslagets indhold, jf. databeskyttelsesdirektivets art. 8, stk.
6, når lovforslaget vedtages |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens
§ 11, stk. 2, ændres således, at en
jordbrugsvirksomheds produktion af kvælstof i
husdyrgødning fremover skal beregnes efter de faktiske
produktionsforhold, hvis produktionsniveauet afviger fra
normværdierne. Ministeren fastsætter for hvilke
dyrearter, der skal korrigeres ved beregning af
kvælstofindholdet i husdyrgødningen.
Ved hjælp af tabelværdier, som
revideres årligt, beregner jordbrugsvirksomheden for hver
dyretype en produktion af kvælstof i husdyrgødning,
som indberettes i gødningsregnskabet.
Hvis husdyrholdet producerer mere eller
mindre kvælstof i gødningen end forudsat efter de
standardforudsætninger, der ligger til grund for
tabelværdierne, kan jordbrugsvirksomheden efter de
gældende regler korrigere kvælstofmængden i
husdyrgødningen ved hjælp af korrektionsformler.
Der er i medfør af loven opstillet 2
typer korrektionsformler, der skal benyttes, hvis
jordbrugsvirksomheden ønsker at korrigere produktionen af
kvælstof i husdyrgødning på grund af afvigelser
fra standardværdierne.
Korrektionstype 1 anvendes, hvis ydelses-
eller produktionsniveau afviger fra standardforudsætningerne.
Type 2 anvendes, hvis fodermængder eller
€"sammensætning afviger fra
standardforudsætningerne. Det er kun tilladt at anvende
én af korrektionsformlerne.
Ændringsforslaget omfatter kun
korrektion efter såkaldt type 1 korrektion
(produktionsniveau) og kun for afvigelser i vægt og alder,
mens øvrige korrektionsmuligheder forbliver uændrede.
Vælger jordbrugsvirksomheden således at korrigere efter
type 2 korrektionsformlen, skal der ikke samtidig korrigeres efter
type 1.
For at benytte korrektionsformlerne er det en
forudsætning at samtlige faktorer, der indgår i
formlen, skal være fastsat ud fra de faktiske driftsforhold i
egen virksomhed, og faktorerne skal relatere sig til den samme
12-måneders periode.
Jordbrugsvirksomheden kan efter de
gældende regler vælge enten at beregne dyrenes
produktion af kvælstof ved at anvende standardnormer eller at
korrigere disse efter de faktiske produktionsforhold.
Standardnormerne angiver, hvor meget kvælstof et husdyr ved
normal start- og /eller slutvægt/-alder producerer på 1
år. Ved beregning på baggrund af standardnormerne
opnås en tilnærmet værdi, der kan variere fra den
faktisk producerede mængde kvælstof. Frivilligheden i
gødskningsreglerne giver således jordbruger mulighed
for at vælge den beregningsform, der er mest fordelagtig, men
som ikke nødvendigvis afspejler de faktiske forhold.
I medfør af harmonireglerne i
husdyrgødningsbekendtgørelsen er det imidlertid et
krav, at jordbrugsvirksomheden korrigerer kvælstof i
husdyrgødningsproduktionen ved beregning af antal
dyreenheder, hvis start og/eller slutvægt/-alder
(produktionsniveau) afviger fra standardværdierne.
Den beregnede kvælstofproduktion
bør i videst muligt omfang afspejle de faktiske
produktionsforhold.
Den foreslåede affattelse af § 11,
stk. 2, 2.-5. pkt., medfører, at jordbrugsvirksomheden for
nærmere fastsatte dyrearter fremover skal korrigere efter
type 1 korrektionsformler, hvis husdyrproduktionen og dermed
produktionen af kvælstof i husdyrgødningen afviger fra
standardværdierne.
Herved skabes der overensstemmelse mellem
beregningsregler efter gødskningsloven og efter
harmonireglerne i husdyrgødningsbekendtgørelsen.
Afvigelserne skal dokumenteres ved driftsbilag. Indsendelse af
bilagene kan ske elektronisk.
Med lovforslaget ændres der ikke
på jordbrugsvirksomhedens valgmuligheder for så vidt
angår de øvrige korrektionsmuligheder, der
fremgår af loven.
Til nr. 2
Med forslaget til ændring af § 11,
stk. 4, får jordbrugsvirksomheder mulighed for at
trække kvælstof i husdyrgødning, der
afsættes ud af landet, fra i gødningsregnskabet.
Størrelsen af fradraget vil blive beregnet på samme
måde som for indgåede aftaler om overførsel af
husdyrgødning (husdyrgødningsaftaler). Dette betyder,
at den del af kvælstoffet, der afsættes ud af landet,
udgår af gødningsregnskabet.
Efter reglerne i den gældende §
11, stk. 4, kan registrerede jordbrugsvirksomheder, der
afsætter forarbejdet husdyrgødning uden for kredsen af
registrerede virksomheder, herunder f.eks. i forbindelse med salg
ud af landet, trække kvælstoffet fra på baggrund
af en måling af kvælstofindholdet i de afsatte
produkter.
Med henblik på at kunne
gennemføre kontrol med afsætning af
husdyrgødning ud af landet, vil der blive fastsat regler,
der pålægger afsætter af husdyrgødningen
at dokumentere mængde og indhold af kvælstof, der kan
fratrækkes i gødningsregnskabet. Herudover vil det
være en betingelse, at den udenlandske modtagers identitet i
form af modtagervirksomhedens/modtageranlæggets navn,
adresse, evt. virksomheds-ident i vedkommende udenlandske
virksomhedsregister, transportør og lignende kan
dokumenteres.
Hvis husdyrgødningen afhændes
til andre formål end jordbrugsformål, skal der gives
tilladelse til transport af husdyrgødningen efter
Miljøministeriet s regler og efter bestemmelser i
Rådets forordning (EØF) nr. 259/93 om
overvågning og kontrol med overførsel af affald inden
for, til og fra Det Europæiske Fællesskab
(Transportforordningen) (EFT 1993, L 30 s. 1).
Transport af husdyrgødning og
fraktioner heraf, som skal anvendes til jordbrugsformål, skal
ske i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om
husdyrhold og arealkrav m.v.
Endvidere skal afsætter af
husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning overholde
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders regler og
bestemmelser ifølge Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1774/2002 om sundhedsbestemmelser for animalske
biprodukter, som ikke er bestemt til konsum (EFT 2002, L 273, s.1)
(Biproduktforordning). Kravene for samhandel er beskrevet i
forordningens bilag VIII, kapitel III. Det fremgår heraf, at
uforarbejdet "gylle" kun må sendes mellem medlemslandene,
hvis det drejer sig om "gylle" fra arter af fjerkræ og dyr af
hestefamilien. Ved "gylle" forstås her "alle ekskrementer
og/eller urin fra opdrættede dyr (produktionsdyr) med eller
uden strøelse, samt quano, som kan være enten
uforarbejdet eller forarbejdet i et biogasanlæg eller
komposteringsanlæg". Det er dog tilladt at samhandle "gylle",
hvis det kommer fra en bedrift, der har arealer på begge
sider af en grænse. Dette forudsætter dog, at
området ikke er underlagt restriktioner pga. smitsom
husdyrgødning.
Det fremgår endvidere af forordningen,
at eksportøren ved eksport til tredjelande skal kontakte
modtagerlandet med henblik på at få oplyst
eksportbetingelserne, således at de danske myndigheder
får mulighed for at udarbejde et eksportcertifikat.
Til nr. 3
Med forslaget til § 11, stk. 7, gives
der som noget nyt ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri hjemmel til at fastsætte regler om, at
kvælstofindholdet i husdyrgødning og forarbejdet
husdyrgødning, der afbrændes i et miljøgodkendt
forbrændingsanlæg, kan trækkes fra i
virksomhedens beregning af kvælstofforbrug. Det vil
være en forudsætning, at anlægget er godkendt
efter de regler for forbrændingsanlæg, der er fastsat i
medfør af Miljøministeriet s lovgivning.
Bestemmelserne i den gældende lovs
§ 11 omhandler beregning af registrerede virksomheders forbrug
af kvælstof i husdyrgødning og forarbejdet
husdyrgødning. Virksomhedens forbrug beregnes som
udgangspunkt efter de gældende regler på baggrund af
mængden af produceret husdyrgødning og forarbejdet
husdyrgødning, idet der dog er mulighed for i
gødningsregnskabet at fratrække kvælstof i
husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning, der er
leveret til andre registrerede virksomheder eller til
biogasanlæg, fællesanlæg eller
forarbejdningsanlæg.
Der vil i bekendtgørelsen om
jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække
blive fastsat tilsvarende regler for, hvorledes jordbruger i
gødningsregnskabet kan fratrække kvælstof i
husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning, hvis det
er afsat til et godkendt forbrændingsanlæg, herunder
afbrændt i eget miljøgodkendt
gårdforbrændingsanlæg. Reglen i
bekendtgørelsen vil blive udformet således, at
kvælstoffet kan fratrækkes i gødningsregnskabet,
uanset om det fælles forbrændingsanlæg er
placeret inden for eller uden for Danmarks grænser.
Ønskes husdyrgødning produceret i Danmark
afbrændt i udlandet, skal der ifølge bestemmelser i
Transportforordningen søges om særskilt tilladelse til
transport. Tilladelse gives efter Miljøministeriet s
regler.
Reglerne i bekendtgørelsen vil blive
udformet således, at det bliver muligt at fratrække
kvælstof i husdyrgødningens fiberfraktion fra
separering af husdyrgødning og kvælstof i
husdyrgødning. Endvidere vil andre typer af
tørstofholdigt husdyrgødning som f.eks.
fjerkrægødning også kunne omfattes,
såfremt det analysearbejde, som regeringen har besluttet
iværksat, fører til en beslutning herom.
Mængden af det kvælstof, som
jordbruger kan fratrække i gødningsregnskabet, vil
afhænge af type og mængde af den afbrændte
gødning samt af forbrændingsanlæggets tekniske
specifikationer. Der vil blive fastsat regler om, hvilke
oplysninger virksomheden skal afgive som dokumentation. Oplysninger
afgivet til anden myndighed vil i videst muligt omfang blive
genbrugt.
Muligheden for afbrænding af
husdyrgødning og fraktioner heraf afhænger af
udviklingen af ny teknologi inden for landbrugssektoren.
Mulighederne og vilkårene for tilsyn med overholdelse af
lovens bestemmelser vil derfor løbende blive vurderet og
tilpasset i takt med udviklingen.
Behovet for vurdering og tilpasning af
kontrollen skønnes at være størst i forbindelse
med afbrænding af husdyrgødning på en
jordbrugsvirksomheds eget anlæg.
Af hensyn til muligheden for at
gennemføre kontrol med, at den mængde kvælstof
en jordbruger fratrækker i sit gødningsregnskab svarer
til den mængde husdyrgødning, der er afbrændt,
vil der f.eks. kunne blive fastsat regler om, at
forbrændingsanlæg skal være forsynet med
varmemåler (kalorimeter), og at der inden asken bortskaffes
er udtaget prøve heraf. Mængden af den bortskaffede
aske vil endvidere skulle kunne dokumenteres, for at et
fratræk i gødningsregnskabet vil kunne godkendes.
Fastsættelsen af sådanne vilkår vil ske i en
tæt dialog med Miljøministeriet, der i øvrigt
står for godkendelse af forbrændingsanlæg.
Da der ikke er danske erfaringer med
afbrænding af husdyrgødning i gårdanlæg,
forudsættes det, at kontrollen i starten vil omfatte samtlige
anlæg. I lyset af de indhøstede erfaringer vil
betingelserne for, at jordbrugsvirksomheden kan fratrække
kvælstof i husdyrgødning forbrændt i eget
anlæg, blive genovervejet.
Ministeren vil kunne fastsætte regler
om dokumentation for den gødningsmængde, der
afsættes til forbrændingsanlæg i udlandet. Der
vil bl.a. blive fastsat regler, der pålægger
afsætter at give oplysning om den udenlandske modtagers
identitet i form af modtagervirksomhedens/modtageranlæggets
navn, adresse, evt. virksomheds-ident i vedkommende udenlandske
virksomhedsregister og lignende.
Til nr. 4
Med den foreslåede ændring af
§ 24 udvides fødevareministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om indberetning m.v. til også at
omfatte forbrændingsanlæg.
Efter den gældende lov kan ministeren
fastsætte regler om, at biogas- og fællesanlæg
samt forarbejdningsanlæg skal indberette, hvorfra de modtager
gødning, herunder gødningstypen og
€"mængden, samt kvælstofindholdet i den modtagne
gødning.
Det er hensigten at fastsætte
tilsvarende regler for forbrændingsanlæg, således
at også forbrændingsanlæg, der modtager
husdyrgødning eller forarbejdet husdyrgødning hvert
år inden en af ministeren nærmere fastsat dato skal
indsende oplysninger om blandt andet den modtagne mængde til
tilsynsmyndigheden.
Der vil blive fastsat regler om, at
indberetningerne skal indeholde oplysninger om fra hvilke
registrerede virksomheder, der er modtaget kvælstofholdig
husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning.
Indberetningen skal for hver jordbrugsvirksomhed indeholde
oplysninger om den totale mængde kvælstofholdig
husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning, samt det
totale kvælstofindhold i og typen af den gødning, der
er modtaget fra virksomheder i den senest afsluttede
planperiode.
Til nr. 5
Med forslaget til § 27a skabes der
hjemmel til, at fødevareministeren eller den, ministeren
bemyndiger hertil, i kontroløjemed kan indhente oplysninger
fra andre offentlige myndigheder i forbindelse med en generel
kontrol med overholdelse af lovens regler. Der kan herunder ske
sammenstilling og samkøring af oplysninger, herunder
personoplysninger, til kontrolformål.
Kontrolmyndigheden har efter de
gældende regler i forvaltningsloven og lov om behandling af
personoplysninger mulighed for at indhente oplysninger i
kontroløjemed i enkeltstående tilfælde. Derimod
har kontrolmyndigheden ikke uden udtrykkelig lovhjemmel mulighed
for at foretage en systematisk sammenstilling og samkøring
af de oplysninger, der er indhentet hos andre offentlige
myndigheder, med de oplysninger, der findes i ministeriets egne
IT-systemer.
Der er således med forslaget tale om en
udvidelse af den bestående adgang til indhentning og
behandling af oplysninger, som findes hos andre offentlige
myndigheder. Baggrunden for forslaget er et ønske om at
udvide og forbedre mulighederne for kontrol med overholdelse af
reglerne.
Umiddelbart er det hensigten, at bestemmelsen
skal sikre, at der kan indhentes indførselsoplysninger fra
Skatteministeriet v/ToldSkat til brug for kontrol af, om
mængden af kvælstofholdige gødninger, som
jordbruger indfører direkte fra tredjelande eller samhandler
direkte her til landet, også figurerer i vedkommende
jordbrugers gødningsregnskab.
Regulering og beskatning af kvælstof er
overordnet delt mellem Skatteministeriet og
Fødevareministeriet. Skatteministeriet administrerer og
kontrollerer kvælstofafgiftsloven. Loven har til formål
at beskatte kvælstof, der anvendes til planter m.v. andre
steder end hos jordbrugere, der er optaget i registeret for
afgiftsfritagelse. De registrerede jordbrugsvirksomheder er til
gengæld underlagt gødskningslovens regler og skal
føre regnskab med køb og anvendelse af kvælstof
med henblik på at sikre, at der ikke finder
overgødskning sted.
Jordbrugsvirksomheder, der selv
indfører eller samhandler kvælstofgødning fra
andre lande, skal registreres hos Skatteministeriet. Oplysninger om
danske virksomheders enkelte køb i andre EU-lande vil
endvidere tilgå Skatteministeriet via et
EU-indberetningssystem.
Skatteministeriet modtager således en
række oplysninger, som viser, at en virksomhed muligvis har
indført gødning fra udlandet. Oplysningerne vil ikke
i sig selv kunne vise omfanget af en indførsel, men kan
være med til at danne grundlag for den fysiske kontrol
på virksomhederne. I forbindelse med kontrol bliver
gødningsregnskabet og tilhørende dokumenter
gennemgået, og det vil blive kontrolleret, hvorvidt
indført gødning er regnet med i
gødningsforbruget.
Herudover vil det på sigt kunne
være hensigtsmæssigt at indhente og samkøre
oplysninger fra henholdsvis Direktoratet for
FødevareErhverv, støtteoplysninger, og
Fødevarestyrelsen, CHR-registret, med
Fødevareministeriets register for afgiftsfritagelse.
Årsagen er, at der for eksempel kan være behov for at
kontrollere, om en jordbrugsvirksomhed overholder pligten til at
være tilmeldt registeret for afgiftsfritagelse samt til at
foretage en kvalitetskontrol af de oplysninger, der er afgivet i
forbindelse med indberetning til den fælles
husdyrindberetning og til den fælles indberetning
(ansøgning om enkeltbetaling). Dette ville kunne ske ved at
sammenstille oplysninger i eksempelvis CHR-registret med registeret
for afgiftsfritagelse.
Det er hensigten at tilrettelægge
administrationen således, at de borgere, der berøres
af en kontrolordning, i almindelighed gøres opmærksom
på myndighedens adgang til at foretage samkøring i
kontroløjemed, inden kontrollen iværksættes, og
at samkøringen så vidt muligt kun finder sted, hvis de
personer, der omfattes af kontrollen, har fået meddelelse om
kontrolordningen, inden de afgiver oplysninger til myndigheden.
Fødevareministeriet vil i forbindelse med administration af
den foreslåede bestemmelse iagttage de procedurer omkring
samkøring og sammenstilling af personoplysninger, der
følger af lov om behandling af personoplysninger.
Til nr. 6
Der henvises til de almindelige
bemærkninger under afsnit 4.5.
De virksomhedsoplysninger, som foreslås
offentliggjort, vedrører jordbrugsvirksomheder, hvor en
opdeling i en forretningsmæssig del og en privat del ikke er
mulig, og hvor de oplysninger, der ønskes offentliggjort,
omhandler jordbrugsvirksomhedens drift. Offentliggørelse
tænkes i praksis gennemført efter følgende
principper:
Offentliggørelsen sker første
gang når ændringer i oplysningerne som følge af
Plantedirektoratet s sagsbehandling og kontrol er afsluttet ca. 9
måneder efter deres indsendelse. For de sager, hvor
sagsbehandlingen fortsat pågår, vil der løbende
ske offentliggørelse, når sagsbehandlingen og kontrol
er afsluttet. Offentliggørelsen vedrører oplysninger
om aftaler med andre jordbrugsvirksomheder om overførsel af
husdyrgødning. Typen af den enkelte aftale og hvem den er
indgået med, vil ikke fremgå af
offentliggørelsen.
For gødningsregnskaber, der har
været udtrukket til kontrol, påføres i
forbindelse med offentliggørelsen koder for henholdsvis
ingen bemærkninger, påtale, eller vedtaget
administrativt bødeforelæg.
Alle oplysninger, herunder
gødningsregnskaber, vedrørende sager, der er
videregivet til politiet med anmodning om tiltalerejsning, samt
sager hvor der er faldet dom, vil ikke blive offentliggjort.
Jordbrugsvirksomhederne vil i forbindelse med
et administrativt bødeforelæg tydeligt og skriftligt
blive oplyst om, at oplysningerne i gødningsregnskabet
sammen med en kode for administrativt bødeforelæg, vil
blive offentliggjort på Internettet ved vedtagelse af
bøden.
Oplysningerne vil være
tilgængelige på Internettet i 5 år. Oplysninger,
der inden for denne 5-års frist viser sig urigtige eller
vildledende, vil i overensstemmelse med persondatalovens
almindelige behandlingsregler blive slettet eller berigtiget.
Lovens indhold skal være kendt forud
for indsendelse af det gødningsregnskab, som lægges
til grund for den første offentliggørelse. Som
følge heraf, vil første offentliggørelse kunne
ske for planperioden 2005/06. Gødningsregnskabet for denne
planperiode indsendes 31. marts 2007 og vil således kunne
offentliggøres ved udgangen af 2007.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder
i kraft den 1. august 2006, således at de regler
fødevareministeren med lovforslaget bliver bemyndiget til at
fastsætte, kan træde i kraft samtidig med en ny
planperiode.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække, jf.
lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004, som ændret
ved § 7 i lov nr. 404 af 1. juni 2005, foretages
følgende ændringer: |
§ 11. - - - | | |
| | 1.§ 11, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes som 2. €" 5.
pkt. : |
Stk. 2. Virksomhedens produktion af
kvælstof i husdyrgødning beregnes på grundlag af
normer for det totale indhold af kvælstof i
husdyrgødning, virksomhedens gennemsnitsbesætning og
staldsystemer. Produktionen af kvælstof i
husdyrgødning kan korrigeres for afvigelser i ydelses- og
produktionsniveau samt fodermængde og -sammensætning
på grundlag af korrektionsfaktorer, jf. stk. 5, hvis
afvigelserne kan dokumenteres ved driftbilag. | | »Produktionen af kvælstof i
husdyrgødning skal for visse dyrearter korrigeres for
afvigelser i produktionsniveau. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri fastsætter regler om, for hvilke
dyrearter korrektion af kvælstofindholdet i
husdyrgødning skal finde sted. Produktionen af
kvælstof i husdyrgødning kan korrigeres for afvigelser
i ydelsesniveau samt i fodermængde- og sammensætning.
Korrektioner foretages på grundlag af korrektionsfaktorer,
jf. stk. 5, og afvigelserne skal dokumenteres ved
driftsbilag.« |
Stk. 3. - - - | | |
| | 2. I § 11, stk. 4,
indsættes efter første pkt. som nyt pkt.: |
Stk. 4. Virksomheden kan
fratrække kvælstof i husdyrgødning, jf. stk. 1,
hvis husdyrgødningen er afsat til en registreret virksomhed,
jf. § 2, til biogas- og fællesanlæg eller til
forarbejdningsanlæg. Endvidere kan virksomheder, som har eget
biogas- eller forarbejdningsanlæg, og som afsætter et
gødningsprodukt herfra uden for virksomheden, trække
kvælstoffet i det afsatte gødningsprodukt fra i
virksomhedens samlede forbrug af kvælstof. | | »Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at
kvælstof i husdyrgødning, der afsættes ud af
landet, kan trækkes fra i virksomhedens samlede forbrug af
kvælstof.« |
| | 2. pkt. bliver herefter 3. pkt. |
Stk. 5.- 6 - - - | | |
| | 3. I § 11 indsættes som
stk. 7 : |
| | » Stk.
7 . Ministeren kan fastsætte regler om, at
kvælstof i husdyrgødning og forarbejdet
husdyrgødning afsat til et miljøgodkendt anlæg,
der forbrænder affald, kan fratrækkes i
jordbrugsvirksomhedens forbrug af kvælstof. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om, at kvælstof i
husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning, som
jordbrugsvirksomheder har afbrændt i eget
miljøgodkendt forbrændingsanlæg, på visse
nærmere fastsatte betingelser kan fratrækkes i
virksomhedens forbrug af kvælstof.« |
| | |
§ 24.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter regler om, at virksomheder, som sælger eller
afgiver kvælstofholdig gødning, skal indberette,
hvortil der er afsat gødning, herunder den afsatte
gødningstype og -mængde samt kvælstofindholdet i
den afsatte mængde. Indberetningen skal omfatte al
gødning, der er solgt eller afsat henholdsvis med og uden
afgift, jf. lov om afgift af kvælstof indeholdt i
gødninger m.m. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at biogas- og fællesanlæg samt
forarbejdningsanlæg skal indberette, hvorfra de modtager
gødning, herunder gødningstypen og -mængden,
samt kvælstofindholdet i den modtagne gødning. | | 4. I § 24, 3. pkt. , ændres
» samt forarbejdningsanlæg« til: »,
forarbejdningsanlæg samt
forbrændingsanlæg« |
| | |
| | 5. Efter § 27
indsættes: |
| | » § 27a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri eller den,
ministeren bemyndiger dertil, kan hos andre offentlige myndigheder
indhente de oplysninger, der er nødvendige for at
kontrollere overholdelsen af loven og regler, der er udstedt i
medfør heraf. Ministeren eller den, ministeren bemyndiger
dertil, kan i forbindelse hermed foretage sammenstilling og
samkøring af oplysninger, herunder personoplysninger, i
kontroløjemed.« |
| | |
| | 6. Efter § 28
indsættes i kapitel 6: |
| | » § 28a. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
regler om offentliggørelse med navns nævnelse dels af
indberettede oplysninger, dels af resultater på grundlag af
kontrol, samt vedtagne administrative bødeforelæg
på grundlag af kontrol, som gennemføres i henhold til
loven eller regler udstedt i medfør af loven. Stk. 2 .
Ministeren kan fastsætte regler om formen for og omfanget af
offentliggørelse, herunder at offentliggørelse kan
ske elektronisk. Ministeren kan bestemme, at visse indberettede
oplysninger, kontrolresultater eller sanktioner ikke skal
offentliggøres. Stk. 3.
Ministeren kan bestemme, at offentliggørelse skal ske
på Internettet på grundlag af et af ministeren oprettet
IT-system vedrørende indberettede oplysninger,
kontrolresultater og sanktioner. Ministeren kan på ethvert
tidspunkt, herunder periodisk, videregive såvel
enkeltstående oplysninger som masseoplysninger fra
IT-systemet til en ubestemt kreds af modtagere. Enhver har adgang
til fra IT-systemet at få meddelt oplysninger, som har
været offentliggjort. Adgangen omfatter såvel
enkeltstående oplysninger som masseoplysninger.« |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. august 2006. |