L 55 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og
emballageafgiftsloven. (Justering af tillægsafgift på
alkoholsodavand).
Fremsat den 9. november 2005 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af spiritusafgiftsloven,
øl- og vinafgiftsloven og emballageafgiftsloven1)
(Justering af tillægsafgift på
alkoholsodavand)
§ 1
I lov om afgift af spiritus m.m.
(spiritusafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 564 af 3.
august 1998, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr.
1392 af 20. december 2004 og senest ved § 63 i lov nr.
428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 1, 2.
pkt., indsættes efter »nomenklatur«:
», og hvis blandingens alkoholindhold er på under 15
pct. vol., jf. Rådets forordning om fastlæggelse af
almindelige regler for definition, betegnelse og præsentation
af spiritus, «.
§ 2
I lov om afgift af øl, vin og
frugtvin m.m. (øl- og vinafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 565 af 3. august 1998, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1392 af 20. december
2004 og senest ved § 84 i lov nr. 428 af 6. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1. I § 3 C indsættes
efter 1. pkt.:
»Der opkræves dog ikke
tillægsafgift af cider, som opfylder bestemmelserne i
Fødevarestyrelsens bekendtgørelse om frugtsaft m.v.,
og af frugtvin, som opfylder bestemmelserne i Anordning om Frugtvin
og Rosinvin.«
§ 3
I lov om afgift af visse emballager,
poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 101 af 13. februar 2001, som
ændret ved § 5 i lov nr. 1392 af 20. december 2004
og senest ved § 19 i lov nr. 428 af 6. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1. I bilag 1, linje 11,
ændres »Øl og sodavand« til:
»Øl, andre gærede drikkevarer, sodavand og
alkoholsodavand«.
§ 4
Stk. 1. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Lovens §§ 1 og
2 har virkning fra den 1. juni 2005 og finder anvendelse på
varer, der fra og med den 1. juni 2005 (tillægsafgiftens
ikrafttrædelsestidspunkt) udleveres fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres.
Stk. 3. Lovens § 3 har
virkning fra den 1. april 2005 og finder anvendelse på varer,
der fra og med den 1. april 2005
(emballageafgiftsnedsættelsens
ikrafttrædelsestidspunkt) udleveres fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Tillægsafgiften på
alkoholsodavand foreslås justeret således, at:
€ Likør og bitter undtages
tillægsafgift.
Spiritusbaseret alkoholsodavand begrænses
således til blandingsprodukter med et alkoholindhold på
under 15 pct. vol. under henvisning til EU-markedsordningen.
€ Cider og frugtvin undtages
tillægsafgift.
Tillægsafgiften på vinbaseret
alkoholsodavand ophæves således for blandingsprodukter,
der enten lever op til bestemmelserne i Fødevarestyrelsens
frugtsaftsbekendtgørelse eller frugtvinsanordningen.
Derudover foreslås en mindre
konsekvensrettelse i bilag 1 til emballageafgiftsloven som
følge af lov nr. 1392 af 20. december 2004 (Skatte- og
afgiftsændringer som led i udmøntning af
finanslovaftalen for 2005).
2. Lovforslagets indhold og
baggrund
2.1 Ændring af
spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven
(tillægsafgift på alkoholsodavand)
Baggrund
Tillægsafgiften på
alkoholsodavand blev indført ved lov nr. 1392 af 20.
december 2004 (fremsat som lovforslag nr. L 125, 2004-05).
Tillægsafgiften på alkoholsodavand er en del af
udmøntningen af finanslovsaftalen for 2005. Parterne
ønskede med pålæggelsen af tillægsafgiften
på alkoholsodavand at sende et klart signal til de unge om at
undgå et tidligt alkoholforbrug. Indtægterne blev
øremærket til en række konkrete
sundhedsfremmende projekter, herunder alkoholkampagner imod unges
brug af alkohol, samt en styrket behandlingsindsats mod
alkoholmisbrug.
Ved indførelsen af
tillægsafgiften på alkoholsodavand i forsommeren 2005
viste det sig, at der var begået fejl i forbindelse med
afgrænsningen af det afgiftspligtige vareområde. I
forbindelse med at tillægsafgiften på alkoholsodavand
blev sat i kraft den 1. juni 2005, blev det således klart, at
der var begået en fejl for så vidt angår
afgrænsningen af hvilke produkter, der skulle omfattes af
afgiften. Fejlen medførte, at produkter såsom cider,
frugtvin, likør og bitter tillige blev omfattet af
afgiftspligt.
Ved fremstilling af disse produkter
tilsættes ikke-alkoholholdige drikkevarer €" oftest i
form af frugtsafter eller lign. Denne tilsætning af
ikke-alkoholholdige drikkevarer resulterede i, at produkterne blev
anset for blandinger omfattet af tillægsafgiften på
alkoholsodavand. Den oprindelige hensigt med pålæggelse
af tillægsafgift var dog ikke at pålægge
produkter, såsom cider, frugtvin, likør og bitter, en
tillægsafgift. Skatteministeriets departement afholdt derfor
drøftelser af en løsningsmodel med de relevante
brancheorganisationer.
Den umiddelbare administrative løsning
på fejlen blev derefter, at ToldSkat udsendte et supplerende
nyhedsbrev (ToldSkats Nyhedsbrev af 31. maj 2005 om Alkoholsodavand
€" tillægsafgift) til samtlige i branchen, hvori det
præciseres, at der ikke vil blive opkrævet
tillægsafgift af de ovennævnte produkter. Udsendelsen
af nyhedsbrevet lå forud for tillægsafgiftens
ikrafttræden den 1. juni 2005, og der har dermed ikke
været opkrævet tillægsafgift af cider, frugtvin,
likør og bitter.
I det supplerende nyhedsbrev blev det
endvidere samtidig tydeliggjort, at spiritus-, øl- og
vinprodukter, som udelukkende er tilsat aromastoffer, ikke er
omfattet af tillægsafgiften på alkoholsodavand.
Alkoholsodavand er således afgrænset ved at være
blandinger af malt(øl)produkter, vinprodukter, frugtvin
eller spiritus med ikke-alkoholholdige drikkevarer, jf. den
nærmere beskrivelse af afgrænsningen af det
afgiftspligtige område nedenfor.
Folketinget er tidligere blevet orienteret om
den manglende opkrævning af tillægsafgift på
alkoholsodavand af produkter såsom cider, frugtvin,
likør og bitter (Skatteudvalget, 2005-06, Alm. del - bilag
18).
Gældende ret
Ved lov nr. 1392 af 20. december 2004 blev
alkoholsodavand, som enten er baseret på malt(øl),
vin, frugtvin eller spiritus, pålagt tillægsafgift.
Tillægsafgiften lægges oveni øl-, vin- eller
spiritusafgiften på produkterne.
Uanset alkoholens oprindelse i
alkoholsodavand er der tale om ensartede produkter €"
både i udseende og smag. Tillægsafgiften på malt-
og vinbaserede alkoholsodavand blev derfor udformet således,
at der opnåedes en afgiftsmæssig ligestilling mellem de
forskellige typer af alkoholsodavand €" uanset om alkoholen
stammede fra destillering eller gæring.
For at opnå denne afgiftsmæssige
ligestilling skulle den samlede afgiftsbyrde på malt- og
vinbaserede alkoholsodavand bringes op på niveau med byrden
på de spiritusbaserede alkoholsodavand. Spiritusafgiftssatsen
på 150 kr. pr. liter ren alkohol er således
næsten tre gange så høj som
ølafgiftssatsen på 50,90 kr. pr. liter ren
alkohol.
Tillægsafgiftssatserne på malt-
og vinbaserede alkoholsodavand blev endvidere gjort afhængige
af, hvorvidt alkoholindholdet var over eller under 10 pct. vol.,
jf. øl- og vinafgiftslovens §§ 3B og 3C.
Oversteg alkoholindholdet ikke 10 pct. vol., blev afgiftssatsen
beregnet ud fra en gennemsnitlig alkoholprocent på 5,5 pct.
Oversteg alkoholindholdet derimod 10 pct. vol., blev afgiftssatsen
beregnet ud fra en gennemsnitlig alkoholprocent på 12
pct.
Derudover blev der pålagt en generel
tillægsafgift på samtlige alkoholsodavand på 2,90
kr. pr. liter ekskl. moms. For de malt- og vinbaserede
alkoholsodavand blev denne generelle afgift lagt oveni de
ovennævnte tillægsafgiftssatser.
Den samlede afgift €" inkl. enten
øl-, vin- eller spiritusafgift €" på en 27,5
cl€™s alkoholsodavand med 5,5 pct. vol. blev dermed ca.
3,85 kr. pr. flaske (inkl. moms) €" uanset alkoholens
oprindelse. Tillægsafgiftssatserne på de forskellige
typer af alkoholsodavand udgør mellem ca. 1 kr. og 2,85 kr.
inkl. moms pr. flaske.
Alkoholsodavand blev afgrænset ved
hjælp af henvisninger til EU€™s kombinerede
nomenklatur €" svarende til store del af afgiftslovgivningen.
Der blev dog ikke €" af hensyn til risikoen for omgåelse
€" indsat en øvre grænse for alkoholindholdet i
disse alkoholsodavand.
Alkoholsodavand blev €" hér
angivet uden henvisning til EU€™s kombinerede
nomenklatur €" defineret som:
€ Blandinger af malt(øl)produkter,
vinprodukter, frugtvin eller spiritus med:
€ Kulsyreholdige ikke-alkoholholdige
drikkevarer, såsom mineralvand eller sodavand.
€ Ikke-kulsyreholdige drikkevarer,
såsom kakaomælk eller mælk.
€ Frugt- eller grønsagssafter, eller
-most.
Med malt(øl)- eller vinprodukter menes
øl henholdsvis vin, som har mistet sin karakter af øl
henholdsvis vin, og dermed kan henføres til »andre
gærede drikkevarer« i den kombinerede nomenklatur.
Alkoholsodavand er afgrænset ved at
være blandinger af disse »andre gærede
drikkevarer« henholdsvis spiritus med ikke-alkoholholdige
drikkevarer.
Spiritus, malt(øl) og vin, som
udelukkende er tilsat aromastoffer eller aromatiserende
ingredienser, er dermed ikke omfattet af tillægsafgiften.
Betingelsen for, at aromatiseringen ikke medfører
pålæggelse af tillægsafgift er dog, at produktet
ikke ændrer karakter og dermed heller ikke skal
henføres til en anden position i den kombinerede
nomenklatur.
Dette betyder, at så længe
øl ikke har mistet sin karakter af øl, og dermed
fortsat tariferes som øl, og så længe vin ikke
mister sin karakter af vin, og dermed fortsat tariferes som vin,
vil produktet ikke blive omfattet af tillægsafgiften på
alkoholsodavand. For andre gærede drikkevarer, som allerede
tariferes under position 2206, vil der skulle være tale om
blanding med ikke-alkoholholdige drikkevarer.
Skatteministeriets praksis
I forbindelse med indførelsen af
tillægsafgiften på alkoholsodavand viste det sig, at
tilsætning af bl.a. frugtsafter i forbindelse med
fremstillingen af produkter, såsom cider, frugtvin,
likør og bitter, var almindeligt forekommende. For disse
produkter var der ikke tale om, at de mistede deres karakter af
henholdsvis cider, frugtvin, likør eller bitter, men at det
var en naturlig del af fremstillingsprocessen. Derved var disse
produkter ved en fejl blev omfattet af den ovennævnte
afgrænsning af tillægsafgiften.
Skatteministeriet fandt det
uhensigtsmæssigt, at tillægsafgiften på
alkoholsodavand utilsigtet kom til at omfatte produkter,
såsom cider, frugtvin, likør og bitter. Den
administrative praksis blev derfor, jf. det ovennævnte
supplerende nyhedsbrev fra ToldSkat, at de nuværende
henvisninger til EU€™s kombinerede nomenklatur blev
suppleret af henvisninger til EU-markedsordningen (vedr. spiritus,
herunder likør og bitter), Fødevarestyrelsens
frugtsaftsbekendtgørelse (vedr. cider) henholdsvis
frugtvinsanordningen (vedr. frugtvin), jf. også lovforslagets
indhold nedenfor.
I ToldSkats supplerende nyhedsbrev
præciseredes det således, at der ikke ville blive
opkrævet tillægsafgift af de ovennævnte
produkter.
Lovforslagets indhold
Hensigten med lovforslaget er, at cider,
frugtvin, likør og bitter undtages tillægsafgiften
på alkoholsodavand. Dette foreslås gjort ved at
supplere de hidtidige henvisninger til EU€™s kombinerede
nomenklatur.
Det foreslås således, at de
nuværende henvisninger til EU€™s kombinerede
nomenklatur suppleres af henvisninger til EU-markedsordningen
(vedr. spiritus, herunder likør og bitter),
Fødevarestyrelsens
frugtsaftsbekendtgørelse (vedr.
cider) henholdsvis frugtvinsanordningen (vedr.
frugtvin).
Henvisningerne skal sikre, at udelukkende
produkter, som det var tiltænkt, omfattes af
tillægsafgiften. Anvendelsen af yderligere henvisninger
€" frem for at en konkret øvre grænse for
alkoholindholdet €" sikrer samtidig, at risikoen for
omgåelse minimeres.
Forslaget om at indføje de yderligere
henvisninger er i overensstemmelse med gældende praksis
på området, som den har været administreret siden
udsendelse af det ovennævnte supplerende nyhedsbrev fra
ToldSkat.
For så vidt angår de enkelte
yderligere henvisninger vil de blive kort beskrevet i det
følgende.
Henvisningen til EU-markedsordningen (vedr.
spiritus, herunder likør og bitter) medfører, at
produkter som lever op til bestemmelserne, herunder et
minimumsalkoholindhold på 15 pct. vol. €" og endvidere
kan betegnes likør henholdsvis bitter €" ikke omfattes
af tillægsafgiften.
EU-markedsordningen er Rådets
forordning (EØF) Nr. 1576/89 af 29. maj 1989 om
fastlæggelse af almindelige regler for definition, betegnelse
og præsentation af spiritus omfatter
fællesskabsbestemmelser for spiritusprodukter til
afsætning til konsum. EU-markedsforordningen fastlægger
bl.a., at der ved spiritus forstås alkoholiske væsker
med et minimumsalkoholindhold på 15 pct. vol. De enkelte
spiritustyper, såsom likør og bitter, er endvidere
beskrevet ud fra bl.a. minimumsindholdet af sukker,
fremstillingsmetoden, tilladte tilsætningsstoffer mv.
Henvisningen til
frugtsaftsbekendtgørelsen (vedr. cider) medfører, at
produkter som lever op til bestemmelserne €" og dermed kan
betegnes »cider« i medfør af
frugtsaftsbekendtgørelsen €" ikke omfattes af
tillægsafgiften.
Fødevarestyrelsens
bekendtgørelse om frugtsaft m.v. omfatter regler om
tilvirkning og sammensætning af bl.a. cider.
Bekendtgørelsen fastslår således bl.a., at cider
skal indeholde mindst 0,4 pct. vol., at indholdet af frugtsaft skal
udgøre mindst 15 pct. af slutproduktet og at der ikke
må være tilsat alkohol.
Henvisningen til frugtvinsanordningen (vedr.
frugtvin) medfører, at produkter som lever op til
bestemmelserne €" og dermed kan betegnes
»frugtvin« i medfør af frugtvinsanordningen
€" ikke omfattes af tillægsafgiften.
Anordning nr. 17 af 22. januar 1930 om
Frugtvin og Rosinvin angiver retningslinier for produkter til salg
under betegnelsen frugtvin. Anordningen fastslår
således bl.a., at frugtvins alkoholindhold ikke må
overstige 20 pct. vol., og at massefylden ved 15 grader celsius
maksimalt må udgøre 1,06 gram/cm3.
2.2 Ændring af
emballageafgiftsloven (konsekvensrettelse)
Baggrund
I forbindelse med afgiftsnedsættelsen
på 80 pct. på emballager til alkoholsodavand og andre
gærede produkter blev bilag 1 til emballageafgiftsloven ikke
konsekvensrettet.
Bilag 1 udgør en oversigt over
afgiftssatserne i den volumenbaserede emballageafgift, som er en
stykafgift på drikkevareemballager til spiritus, vin,
frugtvin, øl, andre gærede drikkevarer (cider mv.),
sodavand og alkoholsodavand.
Afgiftsnedsættelsen på emballager
til alkoholsodavand og andre gærede drikkevarer skal ses i
sammenhæng med udvidelse af det obligatoriske pant- og
retursystem med emballager til disse drikkevarer.
Baggrunden for afgiftsnedsættelsen og
udvidelsen af pant- og retursystemet kan ses som en udløber
af afgiftsnedsættelsen på emballager til øl og
sodavand med 80 pct. pr. 1. februar 2004 ved lov nr. 1217 af 27.
december 2003. Afgiftsnedsættelsen skabte en situation, hvor
en udvidelse af det eksisterende pant- og retursystem med
yderligere emballager forventes at følges af en
emballageafgiftsnedsættelse for disse emballager.
Emballager omfattet af det obligatoriske
pant- og retursystem, som medfører betaling af diverse
gebyrer til tilmeldelse, logistik og indsamling, er således
som udgangspunkt omfattet af den lavere volumenbaserede
emballageafgift.
Lovforslagets indhold
Det foreslås derfor, at bilag 1 til
emballageafgiftsloven konsekvensrettes som følge af lov nr.
1392 af 20. december 2004 ved, at alkoholsodavand og andre
gærede drikkevarer hermed indføjes i oversigtstabellen
€" sammen med øl og sodavand €" over
afgiftssatserne i den volumenbaserede emballageafgift.
Der er tale om en redaktionel
konsekvensrettelse.
3. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
3.1 Ændring af
spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven
(tillægsafgift på alkoholsodavand)
Forslaget vil ikke få
provenumæssige konsekvenser, da der ikke hidtil er
opkrævet tillægsafgift af disse produkter.
3.2 Ændring af
emballageafgiftsloven (konsekvensrettelse)
Forslaget har ingen provenumæssige
konsekvenser.
4. Administrative konsekvenser for
det offentlige
En gennemførelse af lovforslaget
skønnes at medføre engangsudgifter af ikke
nævneværdig omfang samt øgede driftsudgifter af
ikke nævneværdig omfang.
5. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ingen
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
Styrelsen vurderer ikke, at forslaget
indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et
omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et virksomhedspanel.
Forslaget bør derfor ikke forelægges et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget indeholder ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Loven vil blive notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved
direktiv 98/48/EF, i henhold til Rådets direktiv 94/62/EF om
emballage og emballageaffald og i henhold til Rådets direktiv
92/83/EØF om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for
alkohol og alkoholholdige drikkevarer. Der er tale om notifikation
af en teknisk forskrift, dog uden status quo-periode som
følge af foranstaltningens fiskale karakter.
9.1 Ændring af
spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven
(tillægsafgift på alkoholsodavand)
Det oprindelige formål med at
lægge afgift på alkoholsodavand var fra regeringens
(Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkepartis side
at sende et klart signal til de unge om at undgå et tidligt
alkoholforbrug. Forbruget af alkoholsodavand blev vurderet til at
være særligt stort blandt unge, og en
tillægsafgift på netop disse produkter blev derfor
vurderet til at have den største effekt i forhold til at
opnå formålet, at hindre en tidlig alkoholdebut, jf.
lovforslag nr. L 125, 2004-05.
Hensigten med tillægsafgiften var
således at lægge afgift på umiddelbart drikkelige
produkter med et alkoholindhold på i omegnen af 5,5 pct.
vol., og som i smag og udseende fremstod sodavandslignende og
særligt appellerende for børn og unge.
Justeringen af afgrænsningen af
afgiften på alkoholsodavand ved at indføje supplerende
henvisninger i form af henvisning til EU-markedsordningen (vedr.
spiritus, herunder likør og bitter),
Fødevaredirektoratets frugtsaftsbekendtgørelse (vedr.
cider) henholdsvis frugtvinsanordningen (vedr. frugtvin)
ændrer ikke hensigten med tillægsafgiften.
De supplerende henvisninger skal derimod
målrette tillægsafgiften netop de produkter, som
tillægsafgiften på alkoholsodavand var tiltænkt.
Derved opnås, at cider, frugtvin, likør og bitter ikke
omfattes af tillægsafgiften på alkoholsodavand. Den
oprindelige hensigt med tillægsafgiften var således
heller ikke at ramme og dermed påvirke salget af disse
produkter.
Konkurrerende produkter
De omhandlede produkter (cider, frugtvin,
likør og bitter) og vin- og spiritusbaserede alkoholsodavand
er konkurrerende produkter, som hidtil har været
afgiftsbelagt ens i overensstemmelse med
alkoholbeskatningsdirektiverne, men som med pålæggelse
af tillægsafgiften på alkoholsodavand foreslås
afgiftsbelagt forskelligt.
En forskellig afgift på konkurrerende
produkter anses kun for i overensstemmelse med artikel 90,
såfremt afgiftsdifferentieringen er sagligt begrundet.
Afgiftsdifferentieringen har til formål
at hindre en tidlig alkoholdebut ved at pålægge en
tillægsafgift på alkoholsodavand, som lægges
oveni den eksisterende øl-, vin- eller spiritusafgift
€" afhængig af alkoholbasen. Produkter, som i kraft af
sin sodavandslignende karakter, ikke smager af alkohol, og dermed
kan føre til et for stort alkoholforbrug på grund af
en ikke-mærkbar tilvænning til at indtage alkohol.
Produkter, som endvidere særligt appellerer til unge ved
deres udformning og smag. Tillægsafgiften på
alkoholsodavand skal ses på baggrund af den kraftige stigning
i salget af disse produkter siden introduktionen af produkterne i
2001.
Med hensyn til cider, som ydermere i
ufortyndet tilstand kan have et alkoholindhold svarende til en
alkoholsodavand (4-6 pct. vol.), og dermed er i umiddelbar
konkurrence med den letdrikkelige alkoholsodavand, bemærkes,
at cider både smags- og fremstillingsmæssigt er direkte
sammenlignelig med øl.
Øl (og vin) pålægges ikke
tillægsafgift, da en målrettet tillægsafgift
på sodavandslignende alkoholsodavand forventes at have den
største effekt i forhold til at opnå formålet
€" at hindre en tidlige alkoholdebut. Det vurderes, at der
ikke vil kunne opnås en tilsvarende effekt ved at
pålægge øl og vin, og dermed også cider,
en tilsvarende tillægsafgift.
9.2 Ændring af
emballageafgiftsloven (konsekvensrettelse)
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
10. Kommunikationsplan
Lovforslaget har til formål at
gennemføre en justering af tillægsafgiften på
alkoholsodavand.
Målgrupperne for lovforslaget er alle
virksomheder, der er registreret for tillægsafgift på
alkoholsodavand (spiritusafgiftsloven og/eller øl- og
vinafgiftsloven).
Lovforslaget har været i høring
hos relevante parter og har samtidig været offentlig
tilgængelig på Skatteministeriets hjemmeside.
Når lovforslaget er endeligt vedtaget,
vil loven være tilgængelig på Skatteministeriets
hjemmeside www.skm.dk.
SKAT vil efter vedtagelsen af lovforslaget
informere om de nye regler på sin hjemmeside. SKAT vil
desuden sende nyhedsbrev til de berørte
brancheorganisationer vedrørende tillægsafgiften
på alkoholsodavand (spiritusafgiftsloven og/eller øl-
og vinafgiftsloven).
De nye regler vil endvidere komme til at
fremgå af Punktafgiftsvejledningen, som findes på SKATs
hjemmeside www.skat.dk.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
(provenumæssige konsekvenser) | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i ErhvervsRegulering vurderer ikke, at forslaget
indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et
omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et
virksomhedspanel. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU‑retten | Loven vil blive notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved
direktiv 98/48/EF.
Justeringen af afgrænsningen af afgiften på
alkoholsodavand ændrer ikke hensigten med
tillægsafgiften, men målretter udelukkende
tillægsafgiften de produkter, som tillægsafgiften
på alkoholsodavand var tiltænkt.
Lovforslaget indeholder derudover ingen EU-retlige aspekter. |
Organisationernes høringssvar
og Skatteministeriets kommentarer hertil
Organisation | Høringssvar | Kommentar |
Bryggeriforeningen | Tillægsafgift på
alkoholsodavand | |
| 1. Den gældende lovbekendtgørelse
om lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. (øl- og
vinafgiftsloven) er fra 1998, og den foreslås nu ændret
for 9. gang €" uden en samtidig kodificering af de
gældende regler. | Skatteministeriet skal beklage, at der er
forløbet så lang tid siden den seneste udstedelse af
en lovbekendtgørelse. |
| BF skal stærkt anbefale en snarlig
sammenskrivning af lovændringerne, således at kun de
gældende regler er samlet i én lovtekst, for det vil
øge læsbarheden og dermed brugervenligheden ganske
betydeligt. | Skatteministeriet vil bestræbe sig
på, at efter de nærværende foreslåede
lovændringer eventuelt er vedtaget, at foretage en
sammenskrivning af den gældende lovtekst så hurtigt som
mulig. |
| 2. BF er enig i, at der ikke skal svares
tillægsafgift af cider, og at det er en god idé at
definere denne afgrænsning entydigt med en henvisning til den
danske varestandard for cider, dvs. Fødevaredirektoratets
frugtsaftsbekendtgørelse. | |
| BF skal dog anbefale, at ord som
»traditionel« og »traditionelt fremstillet«
ikke bruges i de endelige lovbemærkninger, dels fordi
»cider« er entydig defineret i
frugtsaftsbekendtgørelsen, dels fordi der ikke eksisterer en
varestandard eller definition på »traditionelt
fremstillet cider« i fødevarelovgivningen, og endelig
for at undgå en risiko for en forskellig afgrænsning af
cider i lovteksten og i lovbemærkningerne. | Ordene »traditionel« og
»traditionelt fremstillet« er efterfølgende
fjernet fra lovbemærkningerne, da det ikke var hensigten at
foretage en anden afgrænsning af cider end svarende til
frugtsaftsbekendtgørelsens afgrænsning. |
| 3. BF gør opmærksom på, at
det af bemærkningerne fremgår »at spiritus-,
øl- og vinprodukter, som udelukkende er tilsat
aromastoffer, ikke er omfattet af tillægsafgiften
på alkoholsodavand«. | Bemærkningerne om tilsætning af
aromastoffer er kun tiltænkt som en opklarende tekst, men har
ingen afgrænsningsmæssig betydning. |
| BF finder, at der er anvendt en for snæver
tolkning. Visse øltyper med smag (f.eks. en Kriek med
kirsebærsmag) har tilsat en smagsgivende ingrediens (f.eks.
kirsebærsaft), uden at denne øltype herved har mistet
sin karakter af at være en øl. | Afgrænsningen af gærbaseret
alkoholsodavand (vin- eller malt(øl)baseret) er
således defineret som en delmængde af position 2206 i
den kombinerede nomenklatur. |
| Smagen kan således være
tilført via en aroma eller en ingrediens, og ingrediensen
kan være en frugtsaft eller en frugtsaftkoncentrat. | Hvis det omhandlede produkt dermed
henhører under position 2206 €" som omfatter alle
gærede drikkevarer, som ikke enten henhører under
position 2203 (øl), 2204 (vin mv.) eller 2205 (vermouth mv.)
€" samt derudover er iblandet ikke-alkoholiske drikkevarer,
som f.eks. sodavand, kakaomælk, frugtsaft eller lignende. |
| Tilsvarende er øl med smage fortsat
henhørende under position 2203 i EU€™s
kombinerede nomenklatur, selvom øllen er tilsat en smag, jf.
de forklarende bemærkninger til position 2203, hvor der
henvises til både »aromatisering« og »andre
stoffer«. | Dvs. så længe produktet ikke har
mistet sin karakter af øl, og dermed fortsat tariferes under
position 2203 €" henholdsvis sin karakter af vin, og dermed
fortsat tariferes under position 2204, vil produktet dermed heller
ikke komme i betragtning i forbindelse med tillægsafgiften
på alkoholsodavand. |
| Det afgørende er hverken hvilken smag,
der er anvendt (f.eks. kirsebær, jordbær, citrus m.m.),
eller hvordan smagen er tilvejebragt (aroma, frugtsagt,
frugtsaftskoncentrat m.m.), men i stedet om det endelige produkt
har skiftet karakter fra at være en øl til i stedet at
være en alkoholsodavand. | I forbindelse med nærværende
lovforslag vil det blive tilføjet, at spiritus,
malt(øl) og vin, som udelukkende er tilsat aromastoffer
eller aromatiserende ingredienser, er dermed ikke omfattet af
tillægsafgiften. Betingelsen for, at aromatiseringen ikke
medfører pålæggelse af tillægsafgift er
dog, at produktet ikke ændrer karakter og dermed heller ikke
skal henføres til en anden position i den kombinerede
nomenklatur. |
| BF foreslår derfor følgende
formulering. »at spiritus-, øl- og vinprodukter, som
er tilsat aromastoffer eller aromatiserende ingredienser (f.eks.
frugtsaftkoncentrat eller frugtsaft), uden herved at have mistet
sin karakter af at være et spiritus-, øl- og
vinprodukt, er ikke en »blanding« i lovens forstand og
derfor ikke omfattet af tillægsafgiften på
alkoholsodavand«. | |
De Samvirkende Købmænd | Tillægsafgift på
alkoholsodavand | |
| DSK vil i det væsentlige henvise til
høringssvar afgivet af Bryggeriforeningen. Derudover har DSK
to supplerende kommentarer: | |
| 1. Fødevaredirektoratet har i forbindelse
med etableringen af Familie- og Forbrugerministeriet i august 2004
ændret navn til Fødevarestyrelsen. | Fødevaredirektoratet er ændret
til Fødevarestyrelsen. |
| 2. Det er i dag lovpligtigt for alkoholsodavand
at være tilsluttet pant- og retursystemet, hvorved
alkoholsodavand baseret på hhv. malt og spiritus
konkurrencemæssigt sidestilles samt gør det nemmere
for forbrugere at kende og gennemskue pant- og retursystemet. I
forbindelse med sidstnævnte er der desværre eksempler
på utilsigtede afgrænsninger, f.eks. produkter, der er
naturligt tilhørende kategorien vin m.m., men som er belagt
med pant. Det kan eksempelvis være en mousserende vin med
frugtsmag, der nu er defineret som alkoholsodavand. Det er et
problem da det hverken konkurrerer indbyrdes med alkoholsodavand
eller gør pant/ikke-pant naturligt for forbrugerne. | Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Bryggeriforeningen vedrørende
afgrænsningen af tillægsafgiften på
alkoholsodavand. Endvidere skal det tilføjes, at det
nævnte produkt ikke burde være omfattet af hverken
tillægsafgift eller pant- og retursystemet, såfremt der
er tale om vin, som ikke ved aromatiseringen har mistet sin
karakter af vin, og dermed fortsat henhører under position
2204. Hvis produktet derimod henhører under position 2206,
som følge af aromatiseringen, vil det være omfattet af
pant- og retursystemet, men ikke nødvendigvis blive
pålagt tillægsafgift. I forbindelse med udvidelsen af pant- og
retursystemet i sommers blev andre gærede drikkevarer
(position 2206), herunder cider, således omfattet af
pantpligten. |
| | For at blive pålagt
tillægsafgift skal der udover en position 2206-vare
være tale om en blanding af et alkoholholdigt produkt med et
ikke-alkoholholdigt produkt. |
Advokatrådet,
Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen af Registrerede Revisorer,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Skatterevisorforeningen | Forslaget har ikke givet anledning til
bemærkninger. | |
Forslaget har endvidere været sendt i
høring hos følgende:
Amtsrådsforeningen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk
Dagligvareleverandør Forening, Danske Drikkevare
Importører (DDI), Dansk Handel og Service, DIAGEO Denmark
A/S, Foreningen af Danske Bryghuse, Frederiksberg Kommune,
Kommunernes Landsforening, Kommunernes Revision, Københavns
Kommune, Skattechefforeningen og VSOD.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at likør og bitter
undtages tillægsafgift.
Tillægsafgiften på
spiritusbaseret alkoholsodavand foreslås afgrænset ved
hjælp af en yderligere henvisning til EU-markedsforordningen,
jf. lovforslagets § 1, nr. 1. EU-markedsforordningen
definerer bl.a. spiritus, som havende minimum et alkoholindhold
på 15 pct. vol.
Henvisningen medfører, at
alkoholholdige drikkevarer som må benævnes
»likør« eller »bitter«, og som
derfor mindst har et alkoholindhold på 15 pct. vol. eller
derover, ikke omfattes af tillægsafgiften på
alkoholsodavand.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås, at cider og frugtvin
undtages tillægsafgift.
Tillægsafgiften på vinbaseret
alkoholsodavand foreslås ophævet for
blandingsprodukter, der enten lever op til bestemmelserne i
Fødevarestyrelsens frugtsaftsbekendtgørelse eller
frugtvinsanordningen.
Det foreslås, at tillægsafgiften
på vinbaseret alkoholsodavand afgrænses ved hjælp
af en henvisning til Fødestyrelsens
frugtsaftsbekendtgørelse, jf. lovforslagets § 2,
nr. 1. Fødevarestyrelsens frugtsaftsbekendtgørelse
fastslår bl.a., at indholdet af frugtsaft skal udgøre
mindst 15 pct. af slutproduktet og at der ikke må være
tilsat alkohol.
Henvisningen medfører, at produkter
som må benævnes »cider«, og som derfor
mindst har et indhold af frugtsaft på 15 pct. vol., ikke
omfattes af tillægsafgiften på alkoholsodavand.
Det foreslås endvidere, at
tillægsafgiften på vinbaseret alkoholsodavand
begrænses yderligere ved hjælp af en henvisning til
frugtvinsanordningen, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Frugtvinsanordningen fastslår bl.a., at frugtvins
alkoholindhold ikke må overstige 20 pct. vol., og at
massefylden ved 15 grader celsius maksimalt må udgøre
1,06 gram/cm3.
Henvisningen til frugtvinsanordningen
medfører, at frugtvine som må sælges under denne
betegnelse, ikke omfattes af tillægsafgiften på
alkoholsodavand.
Til § 3
Til nr. 1
Det foreslås, at bilag 1 til
emballageafgiftsloven konsekvensrettes som følge af lov nr.
1392 af 20. december 2004, jf. lovforslagets § 3, nr. 1.
Ved lovændringen blev emballageafgiften på
alkoholsodavand og andre gærede drikkevarer nedsat til
niveauet for emballager til øl og sodavand, dvs. med 80 pct.
Konsekvensrettelsen af bilag 1 blev dog ved en fejl ikke
medtaget.
Det foreslås derfor, at alkoholsodavand
og andre gærede drikkevarer indføjes i
oversigtstabellen €" sammen med øl og sodavand €"
over afgiftssatserne i den volumenbaserede emballageafgift.
Der er tale om en redaktionel
konsekvensrettelse.
Til § 4
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Lovforslagets §§ 1 og 2
foreslås tillagt tilbagevirkende kraft fra den 1. juni 2005
(tillægsafgiftens ikrafttrædelsestidspunkt).
Lovforslagets § 3 foreslås
tillagt tilbagevirkende kraft fra den 1. april 2005
(emballageafgiftsnedsættelsens
ikrafttrædelsestidspunkt).
Der henvises endvidere til de almindelige
bemærkninger.
1) Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet),
som ændret ved direktiv 98/48/EF, i henhold til Rådets
direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald og i henhold til
Rådets direktiv 92/83/EØF om harmonisering af
punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige
drikkevarer.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om afgift af spiritus m.m.
(spiritusafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 564 af 3.
august 1998, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr.
1392 af 20. december 2004 og senest ved § 63 i lov nr.
428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: |
§ 1. Der
betales afgift her i landet af spiritus, herunder ethanol, over 1,2
pct. vol. samt af vin og frugtvin mv. med et ethanolindhold over 22
pct. vol. efter reglerne i denne lov. Af blandinger af
ikke-alkoholholdige drikkevarer med spiritus henhørende
under position 2208 i EU€™s kombinerede nomenklatur
betales der derudover en tillægsafgift til fordel for
sundhedsfremmende foranstaltninger. Ikke-alkoholholdige drikkevarer
omfatter udover position 2201 og 2202 i EU€™s
kombinerede nomenklatur tillige position 2009. | | 1. I § 1, stk. 1, 2.
pkt., indsættes efter »nomenklatur«:
», og hvis blandingens alkoholindhold er på under 15
pct. vol., jf. Rådets forordning om fastlæggelse af
almindelige regler for definition, betegnelse og præsentation
af spiritus, «. |
Stk. 2-3. - - - | | |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om afgift af øl, vin og
frugtvin m.m. (øl- og vinafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 565 af 3. august 1998, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1392 af 20. december
2004 og senest ved § 84 i lov nr. 428 af 6. juni 2005,
foretages følgende ændringer: |
§ 3 C. For
varer henhørende under position 2206 i EU€™s
kombinerede nomenklatur, og som er en blanding af
ikke-alkoholholdige med vinbaserede drikkevarer henhørende
under position 2206, opkræves der ud over afgiften i
medfør af § 3, stk. 2, tillige en
tillægsafgift til fordel for sundhedsfremmende
foranstaltninger. Ikke-alkoholholdige drikkevarer omfatter ud over
position 2201 og 2202 i EU€™s kombinerede nomenklatur
tillige position 2009. Tillægsafgiften udgør | | 1. I § 3 C indsættes
efter 1. pkt.: |
| »Der opkræves dog ikke
tillægsafgift af cider, som opfylder bestemmelserne i
Fødevarestyrelsens bekendtgørelse om frugtsaft m.v.,
og af frugtvin, som opfylder bestemmelserne i Anordning om Frugtvin
og Rosinvin.« |
kr. pr. liter | | |
1) hvis blandingens alkoholindhold er på 10
pct. vol. eller derunder | | |
7,25 | | |
2) hvis blandingens alkoholindhold overstiger 10
pct. vol. | | |
14,75 | | |
| | |
| | § 3 |
| | I lov om afgift af visse emballager,
poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 101 af 13. februar 2001, som
ændret ved § 5 i lov nr. 1392 af 20. december 2004
og senest ved § 19 i lov nr. 428 af 6. juni 2005,
foretages følgende ændringer: |
Bilag 1 Oversigt over afgiftssatserne i
den
volumenbaserede emballageafgift1) | | 1. I bilag 1, linje 11,
ændres »Øl og sodavand« til:
»Øl, andre gærede drikkevarer, sodavand og
alkoholsodavand«. |
Emballage-
materiale | Karton og laminater af
forskellige materialer | Andre materialer, f.eks. glas,
plast eller metal | | |
Spiritus, vin og frugtvin: Rumindhold (cl)2) : | kr. pr. stk. | kr. pr. stk. | | |
< 10
10 x 40
40 < x 60
60 < x 110
110 < x 160
> 160 | 0,15
0,30
0,50
1,00
1,50
2,00 | 0,25
0,50
0,80
1,60
2,40
3,20 | | |
Emballage
materiale | Alle materialer | | |
Øl og sodavand: | kr. pr. stk. | | |
Rumindhold (cl)2) : | | | |
< 10
10 x 40
40 < x 60
60 < x 110
110 < x 160
> 160 | 0,05
0,10
0,16
0,32
0,48
0,64 | | |
1) jf. lovens § 1, nr. 1
og 2, og § 2, stk. 1-6. 2) Ved rumindhold forstås
beholderens bruttovolumen og ikke den mængde, der er
påfyldt eller skal påfyldes. | | |