L 54 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af registreringsafgiftsloven og skatteforvaltningsloven m.v.
(Indførelse af motorankenævn m.v.).
Fremsat den 9. november 2005 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag til Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven og
skatteforvaltningsloven mv.
(Indførelse af motorankenævn mv.)
§ 1
I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv., jf. lovbekendtgørelse nr.
977 af 2. december 2002 med de ændringer, der følger
af § 19 i lov nr. 473 af 9. juni 2004 og § 57 i
lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I § 2, stk. 1, nr.
2, udgår »tilhører og«.
2. I § 2, stk. 1, nr. 7, litra
b , indsættes efter »personbefordring«:
». Køretøjerne må dog gerne anvendes til
privat transport af idrætsudstyr, der er af en sådan
karakter eller mængde, at det må transporteres i et
køretøj af denne størrelse, og i forbindelse
hermed til privat befordring af personer i førerrummet samt
til beboelse«.
3. § 2, stk. 1, nr.
11, affattes således:
»11) påhængs- og
sættevogne, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til
godstransport. Disse påhængs- og sættevogne
må ikke benyttes til personbefordring, medmindre der er
udstedt tilladelse til kørsel i optog eller med elever, der
har afsluttet uddannelse,«.
4. I § 4, stk. 7, 2.
pkt., ændres »§ 10, stk. 5«
til: »§ 10, stk. 4«.
5. § 4, stk. 12, 4.
pkt., affattes således:
»Er der ikke anmeldt en pris for
køretøjet efter § 9, stk. 1,
fastsættes den afgiftspligtige værdi til den
værdi, der ville have været gældende ved
køretøjets afgiftsberigtigelse som nyt, jf.
§ 10, stk. 2.«.
6. I § 4, stk. 13, 1.
pkt., ændres »afgiftsberigtiges efter vurdering
af« til: », afgiftsberigtiges efter skøn
over«.
7. I § 7 a, stk. 3, 5.
pkt., ændres »§ 10, stk. 5«
til: »§ 10, stk. 4«.
8. I § 7 c, stk. 1,
udgår », jf. § 10,«.
9. I § 7 c, stk. 4,
udgår », samt procedurer i forbindelse med vurdering og
udførsel af køretøjer«.
10. I § 8, stk. 1, 2.
pkt., ændres »forhandleravance« til:
»samlet avance for importør og forhandler«.
11.§ 9, stk. 1, 2.
pkt., ophæves.
12.§ 9, stk. 2, 4.
pkt., affattes således:
»Såfremt den samlede avance for
importør og forhandler er under 9 pct., forhøjes den
afgiftspligtige værdi med 25 pct. af forskellen mellem en
beregnet avance og den faktiske avance.«.
13. I § 9, stk. 4,
ændres »ved vurdering af køretøjet«
til: »af køretøjet
skønsmæssigt«.
14. §§ 10-13 affattes
således:
» § 10. For brugte
køretøjer fastsættes den afgiftspligtige
værdi til køretøjets almindelige pris
indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov.
Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i
landet i den stand, hvori køretøjet skal
registreres.
Stk. 2. Den afgiftspligtige
værdi kan ikke overstige køretøjets oprindelige
pris som nyt. Er køretøjets pris som nyt ukendt,
fastsættes prisen skønsmæssigt.
Stk. 3. Brugte biler og motorcykler,
der skal registreres her i landet første gang, skal inden
værdifastsættelsen forevises en synsvirksomhed, der
syner køretøjet med henblik på at fastslå
køretøjets identitet, kilometerstand, udstyr og stand
generelt. Synsvirksomhedens påtegning på synspapirerne
indgår i myndighedens værdifastsættelse af
køretøjet. Værdifastsættelsen kan ske
uden at køretøjet forevises for myndigheden.
Myndigheden kan besigtige et køretøj, hvis den finder
det nødvendigt.
Stk. 4. Den afgiftspligtige
værdi af et køretøj, der er mere end 35
år gammelt, jf. § 4, stk. 10, og som
fremtræder som ved første registrering, er
køretøjets brugsværdi. Er der for samme
køretøj udbetalt godtgørelse efter
§ 7 b, fastsættes afgiften dog til den udbetalte
godtgørelse.
Stk. 5. Skatteministeren kan
fastsætte regler for opgørelse af den afgiftspligtige
værdi efter stk. 1-4.
Motorankenævn
§ 11.
Motorankenævnene afgør klager over told- og
skatteforvaltningens afgørelser om:
1) Fastsættelse af den afgiftspligtige
værdi af nye køretøjer efter § 9,
stk. 4.
2) Fastsættelse af den afgiftspligtige
værdi af brugte køretøjer efter
§ 10.
3) Fastsættelse af godtgørelse efter
§ 7 b.
4) Afslag på anmodning om genoptagelse af
en afgørelse som nævnt i nr. 1-3.
§ 12.
Skatteministeren bestemmer landets inddeling i
motorankenævnskredse.
Stk. 2. Hvert motorankenævn
består af 3 medlemmer. Medlemmerne tillige med en suppleant
for hvert medlem udnævnes af skatteministeren.
Stk. 3. Af de 3 nævnsmedlemmer
skal en være teknisk kyndig og en handelskyndig. Disse to
medlemmer udnævnes efter indstilling fra
hovedorganisationerne af bilejere. Hovedorganisationerne skal
indstille mindst to personer til henholdsvis teknisk kyndigt og
handelskyndigt medlem af motorankenævnet, og mindst to
personer til hver af funktionerne som suppleant for hvert af disse
to medlemmer.
Stk. 4. En ansat i told- og
skatteforvaltningen kan ikke være medlem af eller
stedfortræder i et motorankenævn. Ingen kan samtidig
være medlem af eller stedfortræder i et
motorankenævn og Landsskatteretten.
Stk. 5. Den ordinære
funktionsperiode for medlemmer og suppleanter af
motorankenævn er 4 år. Den første
funktionsperiode begynder den 1. april 2006.
Stk. 6. Er et medlem fraværende
fra motorankenævnets møder i en sammenhængende
periode på over 6 måneder, ophører den
pågældende med at være medlem af
motorankenævnet. Skatteministeren udnævner i så
fald efter reglerne i stk. 2-4 et nyt medlem af
motorankenævnet for den resterende del af funktionsperioden.
Det samme gælder, hvis et medlem i øvrigt
udtræder af et motorankenævn.
Stk. 7. Skatteministeren
fastsætter en forretningsorden for
motorankenævnene.
Stk. 8. Skatteministeren
fastsætter regler om vederlæggelse af
motorankenævns medlemmer.
Stk. 9. Told- og skatteforvaltningen
stiller sekretariatsbistand til rådighed for
motorankenævnene.
§ 13. Klage til
et motorankenævn kan indgives af enhver, der har en
væsentlig, direkte og individuel retlig interesse i den
afgørelse, der klages over.
Stk. 2. Klagen skal indgives
skriftligt og begrundet til told- og skatteforvaltningen. Klagen
skal være modtaget i told- og skatteforvaltningen senest 3
måneder efter modtagelsen af den afgørelse, der klages
over. Klagen afvises, hvis den indgives efter udløbet af
fristen. Motorankenævnet kan dog se bort fra en
fristoverskridelse, hvis særlige omstændigheder taler
derfor.
Stk. 3. Told- og skatteforvaltningen
kan genoptage den afgørelse, der er klaget over, hvis
klageren er enig i det. I andre tilfælde sender told- og
skatteforvaltningen klagen til motorankenævnet sammen med en
udtalelse om klagen.
Stk. 4. Bestemmelserne i
skatteforvaltningslovens § 19, stk. 1-3, om
sagsfremstilling og høring finder tilsvarende anvendelse ved
motorankenævnets behandling af en klage.
Stk. 5. Ved høringen efter
stk. 4 skal der oplyses om, at sagens parter i øvrigt
har ret til at udtale sig skriftligt eller mundtligt over for
motorankenævnet. Motorankenævnet kan, hvis udtalelsen
ikke er afgivet inden for en rimelig tid, fastsætte en frist
for afgivelse af udtalelsen.
Stk. 6. Motorankenævnet kan
uanset klagens formulering foretage afledte ændringer.
Stk. 7. Ved klage over afslag på
en anmodning om genoptagelse kan motorankenævnet vælge
at gennemføre ændringen, hvis parterne er enige deri
og genoptagelse findes berettiget.
15. I § 22, stk. 3,
udgår »efter forhandling med
justitsministeren«.
16. I § 25, stk. 1, 2.
pkt., affattes således:
»Enhver køber, sælger eller
leverandør af køretøjer eller dele til
fremstilling af køretøjer skal efter anmodning give
told- og skatteforvaltningen, et motorankenævn eller
Landsskatteretten de fornødne oplysninger til brug ved
beregning af afgiften«.
17. I § 27, stk. 1, nr.
2, udgår »§ 13,
stk. 2,«.
§ 2
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 758 af 2. august 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 3,
ændres »eller et vurderingsankenævn« til:
», et vurderingsankenævn eller et
motorankenævn«, og »skatte- eller
vurderingsankenævn« til: »skatte-, vurderings-
eller motorankenævn«.
2. I § 11, stk. 1,
indsættes som nr. 5 :
»5) Motorankenævnenes
afgørelser efter lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv.«.
3. I § 12, stk. 1,
ændres »2« til: »4«.
4. I § 12, stk. 4,
1. og 2. pkt., affattes således:
» Stk. 4. Ud over de
retsmedlemmer, der er nævnt i stk. 3, udnævner
skatteministeren 4 særligt motorsagkyndige retsmedlemmer. Af
disse medlemmer skal to repræsentere bilbranchen og to
Færdselsstyrelsen.«.
5. I § 19, stk. 5,
indsættes som nr. 6 :
»6) Afgørelser, der kan
påklages til motorankenævn, jf. § 11 i lov om
registreringsafgift af motorkøretøjer mv.«.
6. I § 42, stk. 4, 3.
pkt., indsættes efter »retsmedlemmer«:
», eller ved klage over afgørelser truffet af
motorankenævn«.
7. I § 47, stk. 1, 2.
pkt., ændres »og sager vedrørende
vurdering af fast ejendom« til: », sager
vedrørende vurdering af fast ejendom og sager
vedrørende vurdering af køretøjer efter
registreringsafgiftsloven«.
§ 3
I lov om opkrævning af skatter og
afgifter mv. (Opkrævningsloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 289 af 28. april 2003, som ændret bl.a. ved
§ 44 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og senest ved
§ 51 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages
følgende ændring:
1. I § 18, stk. 4 ,
indsættes som 2. pkt
.
»Inddrivelse kan ske ved
lønindeholdelse, jf. § 14, og ved
udpantning.«
§ 4
Stk. 1. Loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Lovens §§ 1 og
2 har virkning fra den 1. april 2006.
Stk. 3. De pr. den 1. april 2006
igangværende sager hos vurderingsmændene om indsigelser
mod vurderingsmændenes afgørelser overgår den
nævnte dato til behandling ved motorankenævnene i det
omfang, afgørelsen ligger inden for motorankenævnenes
kompetence efter § 11.
Stk. 4. De pr. den 1. april 2006
igangværende sager i første instans hos
vurderingsmændene overgår den nævnte dato til
behandling i told- og skatteforvaltningen.
Stk. 5. Afgørelser truffet af
vurderingsmænd i første instans før den 1.
april 2006 kan påklages til motorankenævnene efter
reglerne i § 13.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det primære formål med
lovforslaget er at styrke retssikkerheden ved administration af
registreringsafgiftsloven.
Det sker ved at afskaffe den gældende
ordning med vurderingsmænd. Disse vurderingsmænd
afgør visse spørgsmål af
skønsmæssig karakter efter registreringsafgiftsloven;
de såkaldte vurderingssager. Vurderingsmændenes
afgørelser er med enkelte undtagelser endelige
forstået på den måde, at der ikke kan klages til
anden administrativ myndighed over vurderingsmændenes
afgørelser.
I stedet foreslås en ordning, hvor alle
afgørelser i første instans om registreringsafgift
træffes af told- og skatteforvaltningen.
I ordningen indgår, at der etableres
3-4 motorankenævn til at afgøre klager over told- og
skatteforvaltningens afgørelser, men kun klager over
afgørelser af den type, der hidtil er blevet afgjort af
vurderingsmænd. Motorankenævnenes afgørelser vil
kunne påklages til Landsskatteretten.
Andre afgørelser om
registreringsafgift, truffet af told- og skatteforvaltningen, kan
som i dag påklages direkte til Landsskatteretten.
Forslaget sikrer således, at der bliver
en reel klagemulighed i vurderingssager, og at der bliver en
adskillelse mellem den myndighed, der klages over, og den
myndighed, der klages til.
Samtidig forventes den foreslåede
ordning at kunne medføre en effektivisering af
administrationen af registreringsafgiftsloven derved, at alle
afgørelser i første instans om registreringsafgift
fremover træffes af told- og skatteforvaltningen. Det
forventes således, at sagsbehandlingstiden vil kunne
halveres.
Herudover foreslås nogle mindre
justeringer af registreringsafgiftsloven, jf. § 1, nr.
1-3, 10-12, 14 (fsva. § 10, stk. 4, 2. pkt.) og 15
og opkrævningslovens § 18, stk. 4.
2. Gældende ret
2.1. Første instans :
Registreringsafgiftsloven administreres som udgangspunkt af told-
og skatteforvaltningen, jf. dog nedenfor under punkt 2.3.
Told- og skatteforvaltningen har
således kompetencen til at træffe afgørelser i
første instans om registreringsafgift, bortset fra
følgende typer af afgørelser (de såkaldte
vurderingssager):
1) Afgørelser om fastsættelse af
den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer,
hvor der enten ikke er anmeldt en pris, eller hvor betingelserne
for afgiftsberigtigelse på grundlag af en lavere pris end den
anmeldte ikke er opfyldt, jf. registreringsafgiftslovens
§ 9, stk. 4.
2) Afgørelser om fastsættelse af
den afgiftspligtige værdi af brugte biler, jf.
registreringsafgiftslovens § 10.
3) Afgørelser om afgiftsberigtigelse
eller godtgørelse af afgift i forbindelse med
udførsel af et køretøj fra landet, jf.
registreringsafgiftslovens § 13, stk. 1.
2.2. Klage : Indtil den 1. november
2005 kunne afgørelser truffet af ToldSkat i første
instans om følgende spørgsmål påklages
direkte til Landsskatteretten, jf. den daværende
§ 29 a i registreringsafgiftsloven:
1) Spørgsmål om, hvorvidt et
motorkøretøj er afgiftspligtigt efter § 1,
stk. 2 og 3, og § 7 og § 7 a.
2) Spørgsmål om omfanget af en
afgiftsfritagelse efter § 2 og § 3,
stk. 1-3.
3) Spørgsmål om afgiftens beregning
efter §§ 4-6.
4) Spørgsmål om den afgiftspligtige
værdi efter § 8.
I Landsskatteretten blev disse klager afgjort
med medvirken af særligt motorsagkyndige retsmedlemmer.
Andre afgørelser om
registreringsafgift, truffet af de regionale told- og
skattemyndigheder, kunne indtil den 1. november 2005 påklages
til Told- og Skattestyrelsen, hvis afgørelse af klagen ikke
kunne påklages til anden administrativ myndighed.
Fra den 1. november 2005 påklages alle
afgørelser om registreringsafgift, truffet af told- og
skatteforvaltningen, direkte til Landsskatteretten, jf. lov nr. 427
af 6. juni 2005 og lov nr. 428 af samme dato. Klager som
nævnt i den tidligere § 29 a i
registreringsafgiftsloven afgøres fortsat med medvirken af
særligt motorsagkyndige, mens øvrige klager
afgøres som kontorsager i Landsskatteretten.
Såvel før som efter den 1.
november 2005 betales gebyr for at indgive klage til
Landsskatteretten over afgørelser som nævnt i den
tidligere § 29 a i registreringsafgiftsloven, og staten
yder omkostningsgodtgørelse til klager for udgifter ved at
klage.
Der bliver ikke ydet
omkostningsgodtgørelse vedrørende udgifter forbundet
med andre klager til Landsskatteretten over told- og
skatteforvaltningens afgørelser efter
registreringsafgiftsafgiftsloven, og der betales ikke gebyr for
disse klager.
2.3. Vurderingsmyndighed : De typer
af afgørelser i første instans om
registreringsafgift, der ikke træffes af told- og
skatteforvaltningen, jf. ovenfor under punkt 2.1., træffes af
særlige vurderingsmænd. Det har sammenhæng med,
at disse afgørelsestyper normalt er forbundet med et ikke
ubetydeligt skøn.
Vurderingsforretningerne udføres for
hver vurderingsdistrikt af 3 vurderingsmænd. Der er i dag 6
vurderingsdistrikter. Told- og skatteforvaltningen yder
sekretariatsbistand til vurderingsmændene.
Vurderingsmænd udnævnes af
skatteministeren. Af de tre vurderingsmænd i et
vurderingsdistrikt skal en være teknisk kyndig og en
handelskyndig. Disse to vurderingsmænd udnævnes efter
indstilling fra hovedorganisationerne af bilejere.
Vurderingsmænd afgør ikke kun
spørgsmål af den nævnte karakter i første
instans, men i praksis som udgangspunkt også indsigelser mod
deres egne afgørelser. Vurderingsmænds
afgørelser kan som udgangspunkt ikke påklages til
anden administrativ myndighed, og dermed kun ændres af
domstolene.
Klager over vurderingsmænds
afgørelser kan dog indgives til told- og skatteforvaltningen
for så vidt angår spørgsmål, om
vurderingsmændene har fulgt de bestemmelser, der er fastsat i
Skatteministeriets cirkulære nr. 139 af 19. juni 1991 om
vurdering af motorkøretøjer m.v., jf. § 4,
stk. 3, i cirkulæret. Der ydes ikke
omkostningsgodtgørelse vedrørende udgifter forbundet
med klage til told- og skatteforvaltningen over
vurderingsmænds virke.
3. Lovforslaget
3.1. Første instans : Det
foreslås at forenkle den struktur, hvori
registreringsafgiftsloven administreres.
Det sker for det første med et forslag
om at samle kompetencen til at administrere
registreringsafgiftsloven i første instans hos told- og
skatteforvaltningen. Dette er i overensstemmelse med princippet i
§ 1 i skatteforvaltningsloven, hvorefter told- og
skatteforvaltningen bl.a. udøver forvaltning af lovgivningen
om skatter.
Dette indebærer, at ordningen med
vurderingsmænd, der træffer afgørelser i
første instans, afskaffes.
Told- og skatteforvaltningen fastsætter
allerede i dag en foreløbig værdi for hvert enkelt
køretøj. Efter forslaget skal told- og
skatteforvaltningen fremover fastsætte den endelige
værdi. Herved undgås dobbeltarbejde, og
ekspeditionstiden reduceres.
Det er tanken, at skatteforvaltningens
administration af registreringsafgiftsloven samles i Aalborg,
Århus, Odense og Høje-Taastrup, således at
Aalborg, Århus og Odense geografisk dækker
områderne for hver af de kommende 3 regioner på Fyn og
i Jylland, mens Høje-Taastrup dækker hele
Sjælland, Lolland, Falster og Bornholm.
Ved denne samling af kompetencen i
første instans bliver organisationen lettere at forstå
for den enkelte borger, og der skabes mulighed for at gøre
administrationen mere effektiv. Således forventes
sagsbehandlingstiden i disse sager at kunne nedbringe
betragteligt.
3.2. Klage : Der foreslås en
ny klagestruktur for vurderingssager, jf. punkt 2.1. Forslaget
berører ikke de sagstyper, der i dag afgøres af told-
og skatteforvaltningen med klageadgang direkte til
Landsskatteretten.
Told- og skatteforvaltningens
afgørelser i vurderingssager skal efter forslaget kunne
påklages til regionale motorankenævn.
Motorankenævnenes afgørelser skal kunne påklages
til Landsskatteretten.
Det foreslås, at Landsskatterettens
afgørelser af klager over motorankenævnenes
afgørelser skal ske med medvirken af særligt
motorsagkyndige retsmedlemmer.
Det foreslås, at der ikke skal kunne
indhentes syn og skøn ved Landsskatterettens behandling af
klager over afgørelser efter registreringsafgiftsloven.
Dette svare til den gældende ordning ved klage til
Landsskatteretten over vurderingsankenævns
afgørelser.
Det foreslås, at der, som i dag ved
klage til vurderingsankenævn, ikke ydes
omkostningsgodtgørelse til udgifter ved at klage til et
motorankenævn.
Det foreslås, at der ydes
omkostningsgodtgørelse til udgifter ved at klage over et
motorankenævns afgørelse til Landsskatteretten.
Det foreslås, at der ikke skal betales
gebyr ved klage til Landsskatteretten.
Der henvises herom til lovforslagets
§ 1, nr. 14, og § 2.
3.3. Motorankenævn : Det
foreslås, at der etableres en ordning med
motorankenævn, der afgør klager over told- og
skatteforvaltningens afgørelser om:
1) Fastsættelse af den afgiftspligtige
værdi af nye køretøjer, hvor der enten ikke er
anmeldt en pris, eller hvor betingelserne for afgiftsberigtigelse
på grundlag af en lavere pris end den anmeldte ikke er
opfyldt, jf. registreringsafgiftslovens § 9,
stk. 4.
2) Fastsættelse af den afgiftspligtige
værdi af brugte biler, jf. registreringsafgiftslovens
§ 10.
3) Godtgørelse af afgift i forbindelse
med udførsel af køretøjer fra landet, jf.
registreringsafgiftslovens § 7 b.
Efter forslaget bestemmer skatteministeren
landets inddeling i motorankenævnskredse. Det er vurderingen,
at der næppe er behov for mere end 3-4
motorankenævnskredse, og dermed 3-4 motorankenævn. I
den gældende ordning er der omkring 2.000 klager årligt
til vurderingsmændene.
Hver af disse motorankenævn
sammensættes, ligesom vurderingsmyndigheden i dag inden for
et vurderingsdistrikt, af tre personer, hvoraf en skal være
teknisk kyndig og en skal være handelskyndig. Disse to
medlemmer af et motorankenævn udnævnes efter
indstilling fra hovedorganisationerne af bilejere.
Medlemmer af motorankenævn
udnævnes, som vurderingsmænd i dag, af
skatteministeren. Skatteministeren udnævner således
uden indstilling et medlem af hvert motorankenævn.
En ansat i told- og skatteforvaltningen kan
ikke være medlem af et motorankenævn. Og ingen kan
samtidig være medlem af et motorankenævn og
Landsskatteretten. Dette for at sikre en klar adskillelse mellem
den myndighed, der klages over, og den myndighed, der klages
til.
Efter forslaget fastsætter
skatteministeren en fælles forretningsorden for
motorankenævnenes virke, og regler for vederlæggelse af
medlemmer af motorankenævn.
Efter forslaget stiller told- og
skatteforvaltningen sekretariatsbistand til rådighed for
motorankenævnene.
Ligesom ved klage til
vurderingsankenævn skal en klage til motorankenævn
indgives til sekretariatet, der kan afgøre klagen i
forståelse med klageren. Kan der ikke opnås en
sådan forståelse, skal klagen forelægges
motorankenævnet til afgørelse.
I det hele er det tilstræbt, at
reglerne om motorankenævns etablering og virke i
størst mulig grad følger reglerne for
vurderingsankenævns etablering og virke, jf. kapitlerne 4 og
15 i skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 758
af 2. august 2005.
Det foreslås, at Skatterådet skal
kunne ændre en afgørelse truffet af et
motorankenævn, hvis afgørelsen er åbenbart
ulovlig. Dette svarer til den gældende ordning
vedrørende skatteankenævn og
vurderingsankenævn.
Der henvises herom til lovforslagets
§ 1, nr. 14 (fsva. §§ 11-13) og
§ 2, nr. 1.
3.4. Leasing til statsinstitutioner
: Efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1,
nr. 2, er personkøretøjer og visse varevogne, som
tilhører og udelukkende anvendes af danske
statsinstitutioner, som udgangspunkt fritaget for afgift.
Betingelsen om at køretøjet
skal tilhøre en statsinstitution forhindrer, at
institutionen kan lease køretøjer afgiftsfrit. Dermed
forhindres også, at leasingselskaber kan komme ind på
dette marked.
Det foreslås, at statsinstitutionerne
også skal kunne lease køretøjer
afgiftsfrit.
Der henvises herom til lovforslagets
§ 1, nr. 1.
3.5. Beboelse i visse biler over fire
tons : Efter registreringsafgiftslovens § 2 stk.1
nr. 7, litra b, er biler med en tilladt totalvægt over fire
tons, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til bibliotek
eller til erhvervsmæssigt formål, f.eks. tandklinikker,
udstillingsvogne, salgsvogne, mobile kontorer, værkstedsvogne
og lignende, fritaget for afgift. Køretøjerne
må ikke benyttes til privat personbefordring.
Indrettes køretøjet med
faciliteter som f.eks. sovepladser, køkken, bad eller
toilet, således at køretøjet kan anvendes til
ophold og beboelse, skal det afgiftsberigtiges som almindelige
personbiler, dvs. med fuld afgift.
Det foreslås, at der åbnes for at
sådanne specielt indrettede store køretøjer kan
anvendes til transport af idrætsudstyr, og at
køretøjet i forbindelse hermed kan anvendes til
privat personbefordring og beboelse.
Der henvises herom til lovforslagets
§ 1, nr. 2.
3.6. Forhandleravance : Efter
registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, skal der i
den afgiftspligtige værdi af et nyt køretøj
altid indregnes en forhandleravance på mindst 9 pct.
Landsskatteretten har ved en kendelse af 28.
november 2003, som offentliggjort i SKM2003.128.LSR,
præciseret, at loven ikke indeholder krav om en bestemt
fordeling af denne mindsteavance mellem forhandler og
importør.
Dette foreslås præciseret, at
mindsteavancen på 9 pct. omfatter den samlede avance hos
importør og forhandler.
Der henvises herom til lovforslagets
§ 1, nr. 10 og 12.
3.7. Anmeldelse af priser : Efter
registreringsafgiftslovens § 9, stk. 1, kan et nyt
køretøj afgiftsberigtiges på grundlag af en
anmeldt almindelige pris for køretøjet.
Landsskatteretten har ved en kendelse af 14.
april 2004, som offentliggjort i SKM2004.180.LSR, præciseret,
at afgiftsberigtigelsen af en nyt køretøj kan ske til
en lavere pris end den anmeldte almindelige pris, hvis det
godtgøres, at køretøjet sælges til en
lavere pris, og betingelserne efter registreringsafgiftslovens
§ 8 er opfyldt.
I den sag, der var forelagt Landsskatteretten
til afgørelse, var der anmeldt én almindelig pris for
køretøjer af den pågældende art, og en
anden almindelig pris af en parallelimportør af disse
køretøjer.
Det foreslås præciseret, at der
således kan ske afgiftsberigtigelse på grundlag af en
anden anmeldt almindelig pris end den oprindeligt anmeldte.
Der henvises herom til lovforslagets
§ 1, nr. 11.
3.8. Biler over 35 år : Efter
registreringsafgiftslovens § 10, stk. 5, er den
afgiftspligtige værdi af køretøjer, der er mere
end 35 år gamle, køretøjets brugsværdi. I
praksis sættes den afgiftspligtige værdi typisk til ca.
40 pct. af den oprindelige nypris.
Ved godtgørelsesordningens
indførelse i 2002 blev køretøjer over 35
år undtaget fra godtgørelse, idet der ellers ville
blive godtgjort mere end der var betalt, jf.
registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 4. Det er dog
muligt at få godtgørelse for køretøjer
ved udførsel her fra landet lige før de fylder 35,
f.eks. til Sverige, med henblik på senere genindførsel
med en afgiftspligtig værdi på 40 pct. af nyprisen.
Det foreslås derfor, at afgiften
fastsættes til den udbetalte godtgørelse, hvis der for
samme køretøj er udbetalt godtgørelse efter
§ 7 b,.
Der henvises herom til lovforslagets
§ 1, nr. 14 (fsva. § 10, stk. 4, 2.
pkt.).
4. Økonomiske konsekvenser for
staten, amterne og kommunerne
Lovforslaget har ikke
nævneværdige provenumæssige konsekvenser for
staten, amterne og kommunerne.
5. Administrative konsekvenser
for staten
5.1. Told- og
skatteforvaltningen
Engangsudgifter til IT, information og
uddannelse ca. 0,3 mio. kr.
Løbende besparelser på omkring
3,5 mio. kr. årligt og tilførsel af 6-8
årsværk.
Besparelsen samt antallet af yderligere
årsværk fremkommer således:
Nedlæggelse af de nuværende
vurderingsmyndigheder betyder, at der sker en besparelse på
ca. 5 mio. kr. til aflønning af de ca. 20 eksterne
vurderingsmænd.
Besparelsen ved nedlægges af de
nuværende vurderingssekretariater skønnes at modsvare
den øgede ressourceindsats for endelig
værdifastsættelse ved told- og skatteforvaltningen.
Aflønning af medlemmer af 3-4
motorankenævn forventes at udgøre ca. 1€"1,5 mio.
kr.
Sekretariatsbistand mv. til
motorankenævnene forventes at kræve ca. 6-8
årsværk.
5.2. Landsskatteretten
En gennemførelse af lovforslaget vil
medføre en årlig merudgift på omkring 3 mio. kr.
Som følge af den betydelige usikkerhed, der er forbundet med
skønnet over det årlige antal klager til
Landsskatteretten som følge af lovforslaget, er den her
opgjorte merudgift også behæftet med betydelig
usikkerhed. I merudgiften er indregnet en tilførsel på
5 årsværk og 2 yderligere motorsagkyndige
retsmedlemmer.
6. Administrative konsekvenser for
amter og kommuner
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for amter og kommuner.
7. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget her ikke
nævneværdige økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet og borgerne
Lovforslaget har den administrative
konsekvenser for erhvervslivet og borgerne, at de hurtigere end i
dag vil kunne få fastsat registreringsafgiften for et
køretøj.
Herudover styrkes retssikkerheden ved
indførelse af et administrativt klagesystem i
vurderingssager.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
10. Forhold til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige
aspekter.
11. Høring
Udover relevante ministerier har lovforslaget
været sendt i høring hos Advokatrådet,
Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Dansk
Automobilforhandler Forening, Dansk Bilforhandler Union, Danske
Biludlejere, Finans og Leasing, Dansk Handel og Service, Dansk
Idræts-Forbund, Dansk Industri, Dansk Ride Forbund, Dansk
Transport og Logistik, De Danske Bilimportører, Den Danske
Skatteborgerforening, FDM, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen
af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Landsskatteretten, Motorcykel Importør
Foreningen, Told- og Skattestyrelsen og de 6 nuværende
motorvurderingsmyndigheder.
Som bilag er medtaget en oversigt over
modtagne bemærkninger til lovforslaget og kommentarer til
bemærkningerne.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amterne og kommunerne | Ingen. |
Administrative konsekvenser for stat | Besparelse for told- og skatteforvaltningen
på omkring 3, 5 mio. kr. | Engangsudgift for told- og
skatteforvaltningen på ca. 0,3 mio. kr., og tilførsel
af 6-8 årsværk.
Årlig merudgift for Landsskatteretten på ca. 3 mio.
kr., tilførsel af ca. 5 årsværk og
tilførsel af 2 yderligere retsmedlemmer. |
Administrative konsekvenser for amter og
kommuner | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet og borgerne | De vil hurtigere end i dag vil kunne
få fastsat registreringsafgiften for et
køretøj.
Herudover styrkes retssikkerheden ved indførelse af et
administrativt klagesystem i vurderingssager. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen. |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter bestemmelsen kan danske
statsinstitutioner nu lease personbiler og visse varevogne
afgiftsfrit.
Der henvises herom til punkt. 3.4. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter bestemmelsen kan biler som nævnt
i § 2, stk. 1, nr. 7, litra b, anvendes til
transport af idrætsudstyr og i forbindelse hermed til privat
personbefordring og beboelse.
Der henvises herom til punkt. 3.5. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Ændringen er af redaktionel
karakter.
Til nr. 4-9 og 13
Ændringerne er redaktionelle
følger af forslaget om en ændret struktur, jf.
§ 1, nr. 14.
Til nr. 10 og 12
Med bestemmelserne præciseres, at
kravet om en mindsteavance på 9 pct. gælder den samlede
avance i alle led fra importør til forhandler, og ikke kun
avancen hos det sidste led i forhandlerkæden.
Der henvises herom til punkt. 3.6. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 11
Med bestemmelsen præciseres, at
afgiftsberigtigelse af et nyt køretøj kan ske
på grundlag af en lavere pris end den, der oprindelig er
anmeldt for køretøjet, hvis det godtgøres, at
køretøjet sælges til den lavere pris, og
betingelserne efter registreringsafgiftslovens § 8 er
opfyldte.
Der henvises herom til punkt. 3.7. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 14
Bestemmelsen i § 10 er med
redaktionelle ændringer en videreførelse af den
gældende § 10 i registreringsafgiftsloven.
Bestemmelsen vedrører fastsættelse af den
afgiftspligtige værdi af brugte biler.
Der er dog foretaget den
indholdsmæssige ændring, at det i stk. 4, sidste
pkt., er anført, at myndigheden (told- og
skatteforvaltningen, et motorankenævn eller
Landsskatteretten) afgør, om der er grund til at besigtige
det køretøj, der skal træffes afgørelse
om. Efter den gældende § 10, stk. 3, sidste
pkt., i registreringsafgiftsloven kan den, der ønsker bilen
værdiansat, kræve, at vurderingsmændene
besigtiger køretøjet, før de træffer
afgørelsen.
Bestemmelsen følger de almindelige
principper for myndighedernes procesledelse. Myndigheden har
ansvaret for, at den afgørelse, myndigheden træffer,
er tilstrækkelig oplyst. Ved administration af bestemmelsen
vil det således blive tillagt betydning, hvis den, som
afgørelsen vedrører, ønsker en besigtigelse af
køretøjet, før der træffes
afgørelse.
Der er endvidere foretaget den ændring
vedrørende køretøjer, der er mere end 35
år gamle, jf. § 10, stk. 4, at afgiften
fastsættes til den udbetalte godtgørelse, hvis der er
udbetalt godtgørelse efter § 7 b for
køretøjet.
Bestemmelsen i § 11
angiver de typer af afgørelser, der kan påklages til
et motorankenævn. Det er visse afgørelser truffet af
told- og skatteforvaltningen.
Nærmere bestemt er det for det
første afgørelser om fastsættelse af den
afgiftspligtige værdi af nye køretøjer, hvor
der enten ikke er anmeldt en pris, eller hvor betingelserne for
afgiftsberigtigelse på grundlag af en lavere pris end den
anmeldte ikke er opfyldt.
For det andet afgørelser om
fastsættelse af den afgiftspligtige værdi af brugte
biler.
For det tredje afgørelser om
godtgørelse af afgift i forbindelse med udførsel af
køretøjet fra landet.
For det fjerde afgørelser, hvor told-
og skatteforvaltningen har afslået at genoptage en tidligere
truffen afgørelse af den karakter, der kan påklages
til et motorankenævn.
Bestemmelsen i § 12
angiver de nærmere regler for etablering af
motorankenævn.
Efter bestemmelsen tilkommer kompetencen
skatteministeren. Skatteministeren bestemmer således:
Landets inddeling i
motorankenævnskredse.
Udnævnelse af det enkelte medlem af et
motorankenævn.
Forretningsordenen for
motorankenævnene.
Regler for vederlæggelse af
nævnsmedlemmerne.
Disse kompetencer og deres udmøntning
er omtalt nærmere ovenfor under punkt 3.3.
Efter bestemmelsen stiller told- og
skatteforvaltningen sekretariatsbistand til rådighed for
motorankenævnene. Ligesom for sekretariatsbistanden til
skatteankenævn og vurderingsankenævn vil det blive
sikret, at sekretariatsfunktionen er organisatorisk adskilt fra den
øvrige told- og skatteforvaltning.
Bestemmelsen i § 13
angiver regler for klage til et motorankenævn og
nævnets behandling af en klage. Disse regler følger i
størst muligt omfang de regler, der gælder for
vurderingsankenævns behandling af en klage over vurdering af
fast ejendom.
Efter stk. 1 kan enhver, der har en
væsentlig, direkte og individuel retlig interesse i en
afgørelse som nævnt i § 11, klage herover
til motorankenævnet. Tilsvarende gælder retten til at
klage over motorankenævnets afgørelse til
Landsskatteretten, eller retten til at klage over told- og
skatteforvaltningens afgørelser til Landsskatteretten.
Det beror på en konkret vurdering, om
en klager er klageberettiget. I praksis vil det være den, der
hæfter over for staten for afgiftens betaling, eller som over
for staten er berettiget til at få godtgjort afgift, der har
ret til at klage.
Efter stk. 2 afvises en klage, hvis den
modtages efter udløbet af klagefristen på 3
måneder. Motorankenævnet kan dog se bort fra en
fristoverskridelse, hvis særlige omstændigheder taler
der for. Sådanne særlige omstændigheder kan
eksempelvis være sygdom eller en langvarig rejse.
Efter stk. 3 kan told- og skatteforvaltningen
vælge at genoptage den afgørelse, der er klaget over,
frem for at forelægge klagen for motorankenævnet til
afgørelse. Genoptagelse kan dog kun ske, hvis klageren er
enig deri.
Efter stk. 6 kan motorankenævnet
uanset klagens formulering foretage afledte ændringer. Det
kan eksempelvis være tilfældet, hvis klagen er
formuleret som en klage over omfanget af det tilbehør, der
er til bilen. Her kan motorankenævnet i sin prøvelse
ikke bundet til kun at tage stilling til spørgsmålet
om tilbehør, men kan efterprøve den samlede
værdifastsættelse af bilen. Motorankenævnet kan
endvidere forhøje en påklaget
værdifastsættelse, hvis der i øvrigt er grundlag
herfor.
Nærmere regler for et
motorankenævns behandling af en klage vil blive fastsat i en
forretningsorden for motorankenævnene.
Til nr. 15
Bestemmelsen er en redaktionel følge
af, at ansvaret for registrering af motorkøretøjer er
overført fra justitsministeren til skatteministeren i
forbindelse med beslutningen om at indføre digital
motorregistrering, jf. bekendtgørelse nr. 209 af 21. marts
2005 om ændring i forretningernes fordeling mellem
ministrene.
Til nr. 16
Bestemmelsen er en sammenskrivning af den
gældende § 13, stk. 2, og § 25,
stk. 1, 2. pkt., i registreringsafgiftsloven.
Efter § 13, stk. 2, skal
køber, sælger samt leverandører af
køretøjer eller dele til fremstilling af
køretøjer efter anmodning fra vurderingsmændene
give oplysninger til brug ved vurderingsmændenes
fastsættelse af et køretøjs afgiftspligtige
værdi.
Efter § 25, stk. 1, 2. pkt.,
skal enhver køber og sælger af køretøjer
efter anmodning give de statslige told- og skattemyndigheder de
nødvendige oplysninger til brug ved beregningen af
afgiften.
Efter bestemmelsen udvides oplysningspligten
for leverandører af køretøjer eller dele til
fremstilling af køretøjer fra kun at gælde
oplysninger til brug for de afgørelser,
vurderingsmændene hidtil har truffet i første instans
eller som klageinstans, jf. ovenfor under de almindelige
bemærkninger, punkt 2.1., til at omfatte oplysninger til brug
for alle afgørelser i første instans om beregning af
registreringsafgift.
Til nr. 17
Bestemmelsen er en redaktionel følge
af forslaget under nr. 14.
Til § 2
Til nr. 1
Efter bestemmelsen kan Skatterådet
ændre en afgørelse, truffet af et motorankenævn,
hvis afgørelsen er åbenbart ulovlig.
Til nr. 2
Efter bestemmelsen kan afgørelser,
truffet af motorankenævn, påklages til
Landsskatteretten.
Til nr. 3 og 4
Efter bestemmelserne udnævnes der 4
særligt motorsagkyndige retsmedlemmer, og en suppleant for
hver af disse, til afgørelse af klager over
afgørelser efter lov om registrering af
motorkøretøjer mv.
Til nr. 5
Efter bestemmelsen skal der ikke udarbejdes
en sagsfremstilling og foretages høring efter § 19,
stk. 1-3, før der træffes en afgørelse i sager,
der kan påklages til motorankenævn.
Til nr. 6
Efter bestemmelsen skal der ikke betales for
at klage til Landsskatteretten over en afgørelse truffet af
et motorankenævn.
Til nr. 7
Efter bestemmelsen kan der ikke udmeldes syn
og skøn i landsskatteretssager om
værdifastsættelse af køretøjer efter lov
om registrering af motorkøretøjer mv.
Til § 3
Ifølge opkrævningslovens
§ 18, stk. 1, kan sager om overtrædelse af
opkrævningsloven, der ikke skønnes at ville
medføre højere straf end bøde, i visse
tilfælde afgøres administrativt, det vil sige uden
retslig forfølgning. Opkrævningslovens § 18,
stk. 4, der omhandler inddrivelse af disse administrative
bøder, blev ved lov nr. 430 af 6. juni 2005 nyaffattet i
forbindelse med samlingen af den offentlige restanceinddrivelse i
Skatteministeriet. Ved en fejl faldt 2. punktum, hvorefter
inddrivelse af administrativt afgjorte bøder kan ske ved
lønindeholdelse og udpantning, ud af bestemmelsen.
Konsekvensen er, at der fra og med den 1.
november 2005 ikke kan iværksættes
lønindeholdelse med henblik på inddrivelse af disse
bøder, og at eventuelle verserende lønindeholdelser
ikke kan opretholdes. Tilsvarende kan der ikke fra dette tidspunkt
foretages udpantning af restanceinddrivelsesmyndighedens
pantefogder. Udlæg for administrativt fastsatte bøder
vil derfor forudsætte et sædvanligt grundlag for
tvangsfuldbyrdelse, jf. retsplejelovens § 478, stk.
1.
Lønindeholdelse og udpantning i
relation til administrativt afgjorte bøder efter
opkrævningsloven, der alene gælder for
registreringspligtige virksomheder mv., anvendes kun i
begrænser omfang. Det var imidlertid ikke hensigten, at
inddrivelse af disse krav ikke skulle kunne ske ved anvendelse af
de samme inddrivelsesmidler som hidtil. Det foreslås derfor,
at hjemlen til at inddrive administrativt afgjorte bøder
efter opkrævningsloven ved lønindeholdelse og
udpantning genindsættes.
Det følger af forslaget til
§ 4, at § 3 skal træde i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende, således at der fra
dette tidspunkt på ny kan ske inddrivelse af administrativt
afgjorte bøder ved lønindeholdelse og udpantning.
Til § 4
Lovens ikrafttræden er dagen efter
lovens bekendtgørelse i Lovtidende.
Lovens §§ 1 og 2 har virkning
fra den 1. april 2006.
Fra den 1. april 2006 overgår
uafsluttede sager hos vurderingsmændene til afgørelse
af henholdsvis told- og skatteforvaltningen og
motorankenævnene i overensstemmelse med lovens bestemmelser
om disse myndigheders almindelige kompetence.
Klage, der indgives fra den 1. april 2006,
over afgørelser truffet i første instans af
vurderingsmænd, afgøres af motorankenævnene
efter de for disse nævn gældende regler.
Lovens § 3, nr. 1, træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det betyder,
at inddrivelse af administrativt afgjorte bøder fra og med
ikrafttrædelsen af loven igen kan ske ved
lønindeholdelse og udpantning.
Oversigt over modtagne
udtalelser over lovforslaget og kommentarer til udtalelserne
Organisationer mv. | Bemærkninger | Kommentarer til bemærkningerne |
Advokatrådet | Ingen bemærkninger. | |
Allan Hansen Automobiler A/S | Selskabet kritiserer, at virksomhedens krav
på at fremvise køretøjet for myndigheden,
før der træffes en afgørelse, fjernes. | Der er alene tale om at harmonisere
registreringsafgiftsloven med det almindelige forvaltningsretlige
princip, at procesledelsen i en sag i det offentlige som
udgangspunkt tilkommer forvaltningsmyndigheden. En forvaltningsmyndighed har et ansvar for,
at de afgørelser, myndigheden træffer, er lovlige.
Dette indebærer også et ansvar for, at sagen er
tilstrækkelig oplyst, før der træffes en
afgørelse. Som nævnt i bemærkningerne til
loven vil det blive tillagt betydning, hvis den, som
afgørelsen vedrører, ønsker en besigtigelse af
køretøjet, før der træffes en
afgørelse. |
| Selskabet anfører, at mange ansatte i
Told Skat ikke har den fornødne erfaring og viden om
fastsættelse af et køretøjs handelsværdi,
herunder teknisk og handelsmæssig kompetence. Selskabet
forventer som følge heraf, at ekspeditionstiden bliver meget
lang. | Told- og skatteforvaltningen vil sikre, at
det personale, der skal afgøre disse sager, har den
fornødne kompetence. ToldSkat fastsætter allerede i dag en
foreløbig værdi for hvert enkelt
køretøj. Efter lovforslaget skal told- og
skatteforvaltningen fremover fastsætte den endelige
værdi. Herved undgås dobbeltarbejde, og
ekspeditionstiden reduceres. |
| Selskabet anfører, at
synsvirksomheden ikke har viden eller uddannelse til at
fastslå et køretøjs udstyr og stand. | Efter § 10, stk. 3, i den
gældende registreringsafgiftslov skal brugte biler og
motorcykler, der skal registreres her i landet første gang,
inden værdiansættelsen forevises en synsvirksomhed, der
skal syne køretøjet med henblik på at
fastslå køretøjets identitet, kilometerstand,
udstyr og stand generelt. Der lægges med lovforslaget ikke op
til ændringer heraf. |
| Selskabet anfører, at depositumsfasen
er fjernet. Det vil gøre det umuligt at få et
køretøj ud at køre fra dag til dag. | Der er i ikke planer om at afskaffe
ordningen med depositum, jf. cirkulære nr. 128 af 18.
november 2002 om fastsættelse af depositum for
registreringsafgift af brugte motorkøretøjer. Men
behovet for denne ordning vil aftage i takt med at
ekspeditionstiden reduceres. |
| Selskabet anfører, at samarbejdet med
vurderingsmyndigheden er særdeles godt, hvilket er meget
vigtigt på grund af størrelsen af priserne på
importerede biler. | Der er ikke grundlag for at antage, at der
ikke kan etableres et frugtbart samarbejde med told- og
skatteforvaltningen. |
| Selskabet forventer, at en vedtagelse af
lovforslaget vil udløse totalt kaos. | Denne antagelse deles ikke, men det kan
naturligvis ikke udelukkes, at der - som ved
iværksættelse af enhver ny ordning - kan opstå
indkøringsproblemer, men denne risiko vil blive søgt
minimeret. |
Centralforeningen af
Autoreparatører | Centralforeningen ser gerne en hurtig og
endelig afklaring af værdifastsættelsen, så man
ikke efterfølgende risikerer store efterregninger. | |
| Centralforeningen udtrykker skepsis mht.
muligheden for en kvalificeret værdifastsættelse af
køretøjet. Der er ofte tale om
køretøjer, hvor der kun findes få om nogen
eksemplarer her i landet. Told- og skatteforvaltningen vil ofte
støtte sig på oplysninger fra bilimportørerne,
som typisk vil have en negativ holdning til denne form for import.
Foreningen finder det derfor nødvendigt, at der fortsat er
fagligt kvalificerede vurderingsmænd med i
værdiansættelsen i første instans. Ellers vil
man opleve et stigende antal sager, der skal behandles i
ankenævnene, som hurtigt vil blive en flaskehals i systemet,
hvilket vil kunne virke som en importhindring. | Told- og skatteforvaltningens administration
af registreringsafgiftsloven vil blive samlet fire steder i landet.
Det giver mulighed for skabe solide faglige miljøer om disse
sager. Told- og skatteforvaltningen vil, lige som
på andre forvaltningsområder, føre kontrol med
de oplysninger, forvaltningen modtager om
køretøjer. Told- og skatteforvaltningen har ingen
interesse i, at antallet af klagesager stiger, fordi behandlingen
af en klagesag alt andet lige er mere ressourcekrævende for
forvaltningen end behandlingen af en sag i første
instans. |
DAF | Foreningen hilser det velkomment, at
lovforslaget har til formål at styrke retssikkerheden. | |
| Foreningen er af den opfattelse, at det er
retssikkerhedsmæssigt meget betænkeligt at lægge
afgørelserne i første instans hos told- og
skatteforvaltningen, som måske ikke besidder den
fornødne ekspertise til at træffe disse
afgørelser. Konsekvensen kan blive et stort antal
klager. | Der henvises til kommentarerne ovenfor til
bemærkningerne fra Allan Hansen A/S og Centralforeningen af
Autoreparatører. |
| Foreningen peger i den forbindelse på,
at der må forventes en betragtelig stigning i handelen med
biler over grænserne i EU de kommende år, hvorfor den
foreslåede struktur kan blive en reel hindring for varernes
(bilers) frie bevægelighed ind og ud af Danmark. | |
| Foreningen er af den opfattelse, at private
brugeres retssikkerhed bliver ringere, idet de som oftest ikke vil
være i stand til at vurdere rigtigheden af told- og
skatteforvaltningens afgørelser. | Det er vel alt andet lige sådan, at
hvis en borger ikke er i stand til at vurdere rigtigheden af en
afgørelse, så gælder dette uanset hvem, der har
truffet afgørelsen. Som nævnt har forvaltningen ingen
interesse i, at der bliver truffet urigtige afgørelser. |
| Foreningen forventer, at de vurderinger, der
i dag foretages af kompetente vurderingsmænd, fremover bliver
»skrivebordsvurderinger«. | Den nuværende bestemmelse om
individuel vurdering af hvert køretøj fastholdes,
idet bestemmelsen hviler på EU-retten. |
| Foreningen efterspørger
retningslinier for, hvilke kriterier vurderingerne skal baseres
på, og retningslinier for sagsbehandlingstiden. | Der vil blive udstukket retningslinier for
værdiansættelsen af køretøjer. Det er der
også i dag, jf. t. eks. cirkulære nr. 139 af 19. juni
1991 om vurdering af køretøjer mv. |
| Foreningen efterlyser en præcisering
af begrebet »generel stand«, set i lyset af at
synsmyndigheden i forbindelse med et toldeftersyn fremover skal
udtale sig om et importeret køretøjs generelle
stand. | Begrebet »generel stand« er et
indarbejdet begreb i administrationen af
registreringsafgiftsloven. Begrebet har ikke hidtil givet anledning til
problemer, men en nærmere fastlæggelse af begrebet vil
nu ske i told- og skatteforvaltningens vejledning om
registreringsafgiftsloven. |
| Foreningen foreslår, at et af de tre
medlemmer af et motorankenævn udpeges blandt
repræsentanter for de største brugtbilsportaler. | Det er fundet mest rigtigt, at det er
bilejerne, der indstiller medlemmerne til ankenævnene. Det er
trods alt bilejerne, der i sidste ende skal betale afgiften. Men det står naturligvis bilejerne
frit for at indstille repræsentanter for DAF til medlemmer af
ankenævnene. Skatteministerens repræsentant kan
skabe en modvægt til eventuelle særinteresser hos
bilejerne. |
| Foreningen foreslår, at lovforslaget
underkastes en fornyet analyse i samarbejde med eksperter fra
branchen, før det fremsættes. | I og med der som udgangspunkt alene stilles
forslag om at ændre organiseringen af forvaltningen, synes
der ikke at være grundlag for en sådan udskydelse af
lovforslaget. |
Danske Biludlejere | Ingen bemærkninger. | |
Dansk Handel & Service | Ingen bemærkninger. | |
Dansk Idræts-Forbund | Forbundet opfordrer til, at lovforslagets
§ 1, nr. 2, præciseres således, at alle
transportvogne over 4 tons, der benyttes i forbindelse med
udøvelse af såvel professionel som
amatøridræt, fritages for afgift. Som bestemmelsen er
formuleret, er det en betingelse, at bilen er indrettet til
erhvervsmæssigt formål, og det skaber uklarhed. | Bestemmelsen er nu omformuleret, så
der udtrykkelig åbnes for transport af idrætsudstyr i
disse biler, uanset om transporten er privat eller
erhvervsmæssig, men det er fastholdt, at bilen skal
være specielt indrettet til erhvervsmæssigt
formål. |
Dansk Ride Forbund | Forbundet tilslutter sig udtalelsen fra
Dansk Idræts-Forbund. | |
De Danske Bilimportører | Ingen bemærkninger. | |
Den Danske Bilbranche | Foreningen ser positivt på de
foreslåede ændringer. | |
| Foreningen konstaterer, at det er af
største vigtighed, at der sikres ensartede
værdiansættelser på landsplan og den
nødvendige faglige kompetence hos det personale, der skal
administrere værdiansættelserne i første
instans. | Der henvises til kommentarerne ovenfor til
bemærkningerne fra Allan Hansen A/S og Centralforeningen af
Autoreparatører. |
| Foreningen foreslår, at det ene medlem
af et motorankenævn udpeges efter indstilling fra
bilbranchens organisationer. | Der henvises til kommentaren ovenfor til et
tilsvarende ønske fra DAF. |
FDM | Foreningen er positiv over for ønsket
om at fjerne den eksisterende flaskehals, hvor bilejere risikere at
bliv indkaldt til endelig vurdering mere end et år efter
indregistrering af bilen. | |
| Foreningen kan ikke støtte, at
borgerne fratages retskravet på besigtigelse. | Der henvises til kommentaren ovenfor til
bemærkningerne fra Allan Hansen A/S. |
| Foreningen foreslår, i relation til
§ 1, nr. 2, at reglerne ændres således, at
det ikke er en forudsætning, at køretøjet er
indrettet til erhvervsmæssigt formål. | Der henvises til kommentaren ovenfor til
bemærkningerne fra Dansk Idræts-Forbund. |
Foreningen Danske Revisorer | Ingen bemærkninger. | |
Foreningen Registrerede Revisorer | Ingen bemærkninger. | |
Landsskatteretten | Landsskatteretten efterlyser en omtale af,
om retten skal afgøre klager over motorankenævns
afgørelser med medvirken af ordinære retsmedlemmer
eller med medvirken af særligt motorsagkyndige
retsmedlemmer. | Klager over motorankenævns
afgørelser skal afgøres med medvirken af de
særligt motorsagkyndige retsmedlemmer. Dette er nu nævnt indsat i
lovforslaget, herunder at antallet af motorsagkyndige retsmedlemmer
skal øges. |
| Landsskatteretten står
uforstående over for, at der ikke skal betales afgift for
klage til Landsskatteretten over et motorankenævns
afgørelse. Det er en uheldig forskelsbehandling af
klagere. | Det er under hensyn til skattestoppet fundet
rigtigst ikke at kræve gebyr for klage over
motorankenævns afgørelser til Landsskatteretten. |
| Landsskatteretten finder det problematisk,
at klager over motorankenævnsafgørelser ikke er
undtaget fra adgangen til syn og skøn efter
skatteforvaltningslovens § 47, ligesom ved klage over
vurderingsankenævns afgørelser. | Det er nu indføjet i lovforslaget, at
der ikke kan indhentes syn og skøn i disse
Landsskatteretssager. |
| Landsskatteretten giver i øvrigt et
skøn over de administrative omkostninger for
Landsskatteretten ved lovforslagets gennemførelse. | Der henvises herom til lovforslagets
almindelige bemærkninger. |
PAVA Bilsyn A/S | Selskabet anfører, at en brugt bil
eller motorcykel, der skal registreres her i landet første
gang, forinden skal synes. Synsvirksomheden skal fastslå
køretøjets stand generelt, og denne bedømmelse
indgår i værdifastsættelsen. Dette begreb
forekommer meget løst og vil give anledning til forskellige
vurderinger fra den ene synsvirksomhed til den anden. Selskabet
anbefaler, at begrebet »generel stand«
præciseres, og at denne vurdering koncentreres på et
mindre antal synssteder, der har medarbejdere med den
fornødne viden og erfaring. | Som nævnt ovenfor i kommentaren til
bemærkningerne fra Allan Hansen Automobiler A/S lægges
der ikke op til ændringer af reglerne for syn af biler. Om begrebet »generel stand«
henvises til kommentaren ovenfor til bemærkningerne fra
Centralforeningen af Autoreparatører. Organiseringen af synsvirksomheden
henhører under transport- og energiministeren. |
Sand Jensen Automobiler A/S | Selskabet anfører, at man med
lovforslaget lægger op til at ændre de eksisterende
principper i forbindelse med registrering af importerede
køretøjer. Selskabet opfordrer til, at man giver
behandlingen af lovforslaget lidt mere tid, så selskabet
får mulighed for at fremkomme med sit syn på sagen, og
branchen mulighed for at komme med en redegørelse herom. | Der lægges ikke op til at ændre
principperne for værdiansættelse af importerede
køretøjer. Der lægges som udgangspunkt alene op
til at ændre forvaltningens organisation. |
| Selskabet ser fordele i lovforslaget for
private, men ulemper for de professionelle. | Med lovforslaget tilsigtes fordele for
såvel private som for de professionelle. |
Told- og Skattestyrelsen | Styrelsen har afgivet skøn over
lovforslagets administrative konsekvenser for staten. | Der henvises til omtalen af lovforslagets
administrative konsekvenser i de almindelige
bemærkninger. |
Vurderingsmyndigheden vedr.
motorkøretøjer, Odense og Sydjylland | Vurderingsmyndigheden er af den opfattelse,
at lovforslaget ikke vil medføre en forbedring af
retssikkerheden. Personalet i told- og skatteforvaltningen har ikke
den nødvendige tekniske og handelsmæssige kompetence
til at vurdere handelsprisen for et køretøj.
Lovforslaget vil føre til en større spredning i
afgørelserne. | Der henvises til kommentaren ovenfor til
bemærkningerne fra Allan Hansen A/S og Centralforeningen af
Autoreparatører. |
| Vurderingsmyndigheden forventer på
kort sigt en hurtigere sagsafvikling, men på længere
sigt en stigning i antallet af klager. | |
| Vurderingsmyndigheden er af den opfattelse,
at det kun vil være et begrænset antal
køretøjer (ældre køretøjer), der
vil være egnet til »her og nu afgørelser«.
For et betydeligt antal nyere køretøjer vil det
fortsat være nødvendigt at indhente oplysninger om
ekstraudstyr mv. | Det er ambitionen, at et større antal
køretøjer fremover skal værdiansættes
»her og nu«. |
| Vurderingsmyndigheden forventer samlet set
ikke en effektivisering af området, hvis lovforslaget
gennemføres. Den hidtidige lange ekspeditionstid skyldes, at
ToldSkat ikke har forøget ressourcerne på
området i takt med den store stigning i
ekspeditionsmængden. | En gennemførelse af lovforslaget vil
kunne effektivisere administrationen. |
| Vurderingsmyndigheden anfører,
vedrørende forslaget til § 10, stk. 3, at
oplysningerne i toldsynsblanketten generelt ikke kan lægges
til grund for vurderingen. | Det må lægges til grund, at
synsvirksomheden opfylder lovens krav. Efter
registreringsafgiftsloven indgår synsvirksomhedens
oplysninger i toldsynsblanketten i grundlaget for vurderingen. |
| Vurderingsmyndigheden forventer, at
lovforslaget vil resultere i flere anmodninger om besigtigelse af
køretøjer, idet told og skatteforvaltningens
afgørelser træffes af ikke-fagfolk. | |
| Vurderingsmyndigheden finder det ulogisk, at
ankenævnssekretariatet skal kunne afgøre en klage i
forståelse med klageren, uden forelæggelse for
ankenævnet. Alle klager bør forelægges
ankenævnet. | Værdiansættelsen af et
køretøj er et skøn baseret på en lang
række tekniske oplysninger. Det må forventes, at der
jævnligt vil være grundlag for at ændre
sådanne tekniske oplysninger i enighed mellem forvaltningen
og borgeren. I sådanne tilfælde er det ikke
nødvendigt at inddrage ankenævnet. Denne ordning er
identisk med ordningen ved klage over en ejendomsvurdering til et
vurderingsankenævn. |
Vurderingsmyndigheden vedr.
motorkøretøjer, Århus | Vurderingsmyndigheden anfører, at en
kortere ekspeditionstid kun kan opnås ved i højere
grad - at undgå forespørgsler om
depositum, - at undlade at opkræve depositum, - at undlade besigtigelse af
køretøjer, og - at området tilføres flere
personaleressourcer. En kortere ekspeditionstid opnås ikke
blot ved at ændre på, hvilke personer der
fastsætter værdien af et køretøj. | Der henvises til kommentarerne ovenfor til
bemærkningerne fra Allan Hansen A/S og Centralforeningen af
Autoreparatører. |
| Vurderingsmyndigheden anfører, at
hvis ekspeditionerne skal afsluttes på stedet, uden
depositum, vil forvaltningen skulle baseres på et system af
lister, der svarer til de nuværende værdilister.
Vurderingsmyndigheden vil gerne vide, hvem der i givet fald skal
udarbejde disse lister. Hovedårsagen til de lange
ekspeditionstider er, at den afgiftspligtige værdi skal svare
til den almindelige handelspris, jf. lovens § 10,
stk. 1, og det ændres der ikke på med
lovforslaget. Der skal sondres mellem almindelig handelspris,
nypris og veteranstatus. Vurderingsmyndigheden skønner, at
halvdelen af værdifastsættelserne vil være
ikke-gængse ekspeditioner, der ikke umiddelbart vil kunne
afsluttes ved skranken. Vurderingsmyndigheden er af den opfattelse,
at told- og skatteforvaltningen ikke har den nødvendige
tekniske og handelsmæssige kompetence. En
gennemførelse af lovforslaget vil derfor virke forringende
og medvirke til at der træffes flere urigtige
afgørelser. | Systemet med værdilister
videreføres og udbygges, således at værdien af
almindelige biler fremgår af listerne. |
| Vurderingsmyndigheden læser
lovforslaget således, at der lægges op til
væsentlig færre besigtigelser €" eller
besigtigelser af andre end de, der skal træffe
afgørelser om værdien. Dette vil gøre det
vanskeligere for forvaltningen og for ankenævnene at
træffe rigtige afgørelser. Det er
vurderingsmyndighedens erfaring, at oplysningerne fra
synsvirksomhederne i forbindelse med toldsyn er helt
utilstrækkelige. | Der lægges ikke op til færre
besigtigelser, men blot til at myndigheden kan foretage en
vurdering af, om en besigtigelse er nødvendig. Dette skal ses i sammenhæng med, at
fotomateriale i vidt omfang vil indgå i sagsbehandlingen. |
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv., jf. lovbekendtgørelse nr.
977 af 2. december 2002 med de ændringer, der følger
af § 19 i lov nr. 473 af 9. juni 2004 og § 57 i
lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 2. Fritaget
for afgift er: | | |
1) - - - 2) personkøretøjer og varevogne som
nævnt i § 5, stk. 1, 3 og 5, der
tilhører og udelukkende anvendes af danske
statsinstitutioner, bortset fra køretøjer, der
anvendes erhvervsmæssigt i konkurrence med private
erhvervsdrivende, 3-6) - - - | | 1. I § 2,
stk. 1, nr. 2 , udgår »tilhører
og«. |
7) biler med tilladt totalvægt over 4
tons, | | |
a) - - - | | |
b) der er specielt indrettet som bibliotek eller
til erhvervsmæssigt formål, f.eks. tandklinikker,
udstillingsvogne, salgsvogne, mobile kontorer, værkstedsvogne
og lignende. Der må ikke med køretøjet
befordres personer uden for førerrummet.
Køretøjerne må ikke benyttes til privat
personbefordring, c) - - - 8-10) - - - | | 2. I § 2,
stk. 1, nr. 7, litra b , indsættes efter
»personbefordring«: ». Køretøjerne
må dog gerne anvendes til privat transport af
idrætsudstyr, der er af en sådan karakter eller
mængde, at det må transporteres i et
køretøj af denne størrelse, og i forbindelse
hermed til privat befordring af personer i førerrummet samt
til beboelse«. |
11) påhængs‑ og
sættevogne, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til
godstransport må ikke benyttes til personbefordring,
medmindre der er udstedt tilladelse til kørsel i optog eller
med elever, der har afsluttet uddannelse, 12-19) - - - | | 3. § 2, stk. 1, nr.
11 , affattes således: »11) påhængs- og
sættevogne, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til
godstransport. Disse påhængs- og sættevogne
må ikke benyttes til personbefordring, medmindre der er
udstedt tilladelse til kørsel i optog eller med elever, der
har afsluttet uddannelse,«. |
| | |
§ 4. - - - Stk. 2-6. - - - | | |
Stk. 7. For biler omfattet af
stk. 6, nr. 2, som er nævnt i bekendtgørelse af
10. juli 1990 om ændring af detailforskrifter for
køretøjer punkt 7.x6.021(1) og punkt 7.x6.024 (1),
men ikke opfylder bestemmelserne i disse punkter eller tilsvarende
nyere bestemmelser, forhøjes den afgiftspligtige værdi
med 610 kr. 1. pkt. gælder ikke for biler, der er omfattet af
§ 10, stk. 5. Trafikministeren fastsætter
nærmere regler om gennemførelse af bestemmelser om
luftforurening og udformer retningslinjer for, hvorledes kontrollen
af bestemmelsen nævnt i 1. pkt. skal ske. Stk. 8-11. - - - | | 4. I § 4,
stk. 7, 2. pkt., ændres »§ 10,
stk. 5« til: »§ 10,
stk. 4«. |
Stk. 12. For brugte personbiler og
motorcykler med en alder under 1 år, jf. stk. 10,
fastsættes afgiften til den afgift, der ville have
været gældende ved bilens eller motorcyklens
afgiftsberigtigelse som ny, jf. § 9, stk. 2, med
fradrag af 1 pct. pr. 1.000 km, som køretøjet har
tilbagelagt efter registreringen eller ibrugtagningstidspunktet.
Fradraget kan dog højst udgøre 2 pct. pr. afsluttet
måned efter registrerings- eller ibrugtagningstidspunktet i
de første 3 måneder og højst 1 pct. pr.
afsluttet måned efter registrerings- eller
ibrugtagningstidspunktet for de efterfølgende måneder.
For biler og motorcykler, der her eller i udlandet har været
anvendt til formål omfattet af § 2, stk. 1,
eller anvendt under omstændigheder, der hverken her eller i
udlandet medfører registreringspligt, fradrages yderligere
5.000 kr., såfremt bilen eller motorcyklen har været
registreret eller taget i anvendelse i mindst 2 måneder og
kørt mindst 5.000 km. Er der ikke anmeldt en pris for
køretøjet efter § 9, stk. 2,
fastsættes den afgift, der ville have været
gældende ved køretøjets afgiftsberigtigelse som
nyt skønsmæssigt af vurderingsmyndigheden, jf.
§ 10, stk. 2. | | 5. § 4, stk. 12, 4.
pkt., affattes således: »Er der ikke anmeldt en pris for
køretøjet efter § 9, stk. 1,
fastsættes den afgiftspligtige værdi til den
værdi, der ville have været gældende ved
køretøjets afgiftsberigtigelse som nyt, jf.
§ 10, stk. 2.«. |
Stk. 13. Brugte personbiler og
motorcykler med en alder indtil 1 år, der er i åbenbart
væsentligt dårligere stand end sædvanligt for
alderen eller af andre grunde må antages at have en
væsentligt hurtigere værdiforringelse end
sædvanligt for alderen afgiftsberigtiges efter vurdering af
bilens eller motorcyklens almindelige pris ved salg til bruger her
i landet. Afgiftsberigtigelse efter 1. pkt. sker på
følgende måde: 1) Motorcykler: 105 pct. af 6.200-11.200 kr. og 180 pct. af
resten. 2) Andre køretøjer, jf. dog
§§ 5, 5 a og 6: 105 pct. af 48.800 kr. og 180 pct. af resten. Stk. 14-16. - - - | | 6. I § 4,
stk. 13, 1. pkt., ændres »afgiftsberigtiges
efter vurdering af« til: », afgiftsberigtiges efter
skøn over«. |
| | |
§ 7 a. - -
- Stk. 2. - - - | | |
Stk. 3. Større samlede
reparationer og genopbygninger, der sker med henblik på salg,
er fritaget for afgift, hvis betingelserne i stk. 2 er opfyldt
og omkostningerne ved reparation og genopbygning ikke overstiger
den almindelige pris for et tilsvarende køretøj i
normalt vedligeholdt og registreringsklar stand inklusive afgifter
ved kontant salg til bruger. Udgifterne til genopbygningen må
dog højst andrage 75.000 kr. For køretøjer,
hvis alder overstiger 5 år, kan omkostningerne ved
genopbygning overstige den almindelige pris for et tilsvarende
køretøj ved kontant salg til bruger med 10 pct. for
hvert hele år, køretøjets alder overstiger 5
år regnet fra køretøjets første
registreringsdato. Tillægget kan dog højst
udgøre 50 pct. 1.- 4. pkt. gælder dog ikke
motorkøretøjer, der er omfattet af § 10,
stk. 5. Stk. 4-6. - - - | | 7. I § 7
a, stk. 3, 5. pkt., ændres »§ 10,
stk. 5« til: »§ 10,
stk. 4«. |
| | |
§ 7 c. Afgiften
godtgøres af told- og skatteforvaltningen, når
køretøjets afgiftspligtige værdi, jf.
§ 10, er fastslået, og told- og skatteforvaltningen
har modtaget dokumentation for køretøjets afmeldelse
fra motorregisteret og udførsel her fra landet. Stk. 2 og 3. - - - | | 8. I § 7
c, stk. 1 , udgår », jf.
§ 10,«. |
| | |
Stk. 4. Skatteministeren
fastsætter regler for dokumentation af
køretøjers værdi, jf. stk. 1, samt
procedurer i forbindelse med vurdering og udførsel af
køretøjer. Stk. 5 og 6. - - - | | 9. I § 7
c, stk. 4 , udgår », samt procedurer i
forbindelse med vurdering og udførsel af
køretøjer«. |
| | |
§ 8. Den
afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj er
dets almindelige pris, indbefattet merværdiafgift, men uden
afgift efter denne lov, ved salg til bruger her i landet på
registreringstidspunktet eller, hvis told- og skatteforvaltningen
inden køretøjets registrering udsteder bevis for
afgiftsberigtigelsen, på tidspunktet for bevisets udstedelse.
I den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer
indregnes altid mindst 9 pct. i forhandleravance. Den
afgiftspligtige værdi må ikke indeholde negativ
importøravance, jf. dog § 9, stk. 3 og 4.
Såfremt told- og skatteforvaltningen konstaterer, at
elementer, herunder avance, som indgår i beregningen af den
afgiftspligtige værdi, overflyttes eller faktureres, så
de ikke længere omfattes af den afgiftspligtige værdi,
kan de transaktioner, hvor den pågældende overflytning
eller omfakturering er konstateret, tilsidesættes i relation
til afgiften. Stk. 2-8. - - - | | 10. I § 8,
stk. 1, 2. pkt., ændres
»forhandleravance« til: »samlet avance for
importør og forhandler«. |
| | |
§ 9. Den
almindelige pris for et nyt køretøj ved salg til
bruger kan anmeldes for told- og skatteforvaltningen af den, som
har fastsat prisen. Der kan kun være anmeldt én pris
for det samme køretøj. Anmeldelsen skal indeholde
oplysninger om, hvilket udstyr den anmeldte pris omfatter. | | 11.§ 9, stk. 1, 2.
pkt. , ophæves. |
| | |
Stk. 2. Er der anmeldt en pris for et
køretøj efter stk. 1, anvendes denne pris som
køretøjets afgiftspligtige værdi. Såfremt
køretøjet sælges til en højere pris end
den, der er anmeldt efter stk. 1, anvendes dog denne salgspris
som køretøjets afgiftspligtige værdi.
Køretøjet kan ikke afgiftsberigtiges på
grundlag af en lavere pris end den anmeldte, medmindre det kan
godtgøres, at den lavere pris indeholder de elementer, som
efter § 8, stk. 1 og 3, indgår i den
afgiftspligtige værdi. Såfremt forhandleravancen
nedsættes til under 9 pct. forhøjes den
afgiftspligtige værdi med 25 pct. af forskellen mellem en
beregnet forhandleravance på 9 pct. og den faktiske
forhandleravance. Forhandlere underretter told- og
skatteforvaltningen om afvigelser fra den anmeldte pris. Stk. 3. - - - | | 12. § 9, stk. 2, 4.
pkt., affattes således: »Såfremt den samlede avance for
importør og forhandler er under 9 pct., forhøjes den
afgiftspligtige værdi med 25 pct. af forskellen mellem en
beregnet avance og den faktiske avance.«. |
| | |
Stk. 4. Er der ikke over for told- og
skatteforvaltningen anmeldt pris for et nyt køretøj,
eller er betingelserne efter stk. 2 om afgiftsberigtigelse
på grundlag af en lavere pris end den anmeldte ikke opfyldt,
fastsættes den afgiftspligtige værdi ved vurdering af
køretøjet, jf. dog stk. 5, og afgiften
forhøjes med 500 kr. for motorcykler og 1.000 kr. for
biler. Stk. 5. - - - | | 13. I § 9,
stk. 4 , ændres »ved vurdering af
køretøjet« til: »af
køretøjet skønsmæssigt«. |
| | |
| | 14. §§ 10-13 affattes
således: |
§ 10. For
brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige
værdi ved vurdering. Ved vurderingen ansættes
køretøjets almindelige pris, indbefattet
merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov, ved salg til
bruger her i landet i den stand, hvori det skal registreres. Den
afgiftspligtige værdi kan dog ikke overstige
køretøjets oprindelige pris som nyt. | | » § 10.
For brugte køretøjer fastsættes den
afgiftspligtige værdi til køretøjets
almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift
efter denne lov. Den almindelige pris fastsættes efter salg
til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet
skal registreres. |
Stk. 2. Kan told- og
skatteforvaltningen ikke konstatere køretøjets pris
som nyt, fastsættes denne pris skønsmæssigt af
de i § 13 nævnte vurderingsmænd. | | Stk. 2. Den afgiftspligtige
værdi kan ikke overstige køretøjets oprindelige
pris som nyt. Er køretøjets pris som nyt ukendt,
fastsættes prisen skønsmæssigt. |
Stk. 3. Brugte biler og motorcykler,
der skal registreres her i landet første gang, skal inden
værdifastsættelsen forevises en synsvirksomhed, der
syner køretøjet med henblik på at fastslå
køretøjets identitet, kilometerstand, udstyr og stand
generelt. Synsvirksomhedens påtegninger på
synspapirerne indgår i værdifastsættelsen, som
kan ske, uden at køretøjet forevises for de i
§ 13 nævnte vurderingsmænd. De i
§ 13 nævnte vurderingsmænd kan efter
anmodning besigtige et køretøj, hvis de finder det
nødvendigt, eller hvis den, der frembyder
køretøjet, ønsker det. | | Stk. 3. Brugte biler og motorcykler,
der skal registreres her i landet første gang, skal inden
værdifastsættelsen forevises en synsvirksomhed, der
syner køretøjet med henblik på at fastslå
køretøjets identitet, kilometerstand, udstyr og stand
generelt. Synsvirksomhedens påtegning på synspapirerne
indgår i myndighedens værdifastsættelse af
køretøjet. Værdifastsættelsen kan ske
uden at køretøjet forevises for myndigheden.
Myndigheden kan besigtige et køretøj, hvis den finder
det nødvendigt. |
Stk. 4. Skatteministeren kan
fastsætte regler, hvorefter told- og skatteforvaltningen kan
fastsætte den afgiftspligtige værdi af et brugt
køretøj på grundlag af oplysninger fra de i
§ 13 nævnte vurderingsmænd om foretagne
vurderinger af tilsvarende køretøjer. Klage over de
af told- og skatteforvaltningen trufne afgørelser kan
indbringes for vurderingsmændene. | | Stk. 4. Den afgiftspligtige
værdi af et køretøj, der er mere end 35
år gammelt, jf. § 4, stk. 10, og som
fremtræder som ved første registrering, er
køretøjets brugsværdi. Er der for samme
køretøj udbetalt godtgørelse efter
§ 7 b, fastsættes afgiften dog til den udbetalte
godtgørelse. |
Stk. 5. Den afgiftspligtige
værdi for køretøjer, der er mere end 35
år gamle, jf. § 4, stk. 6, og fremtræder
som ved første registrering, er køretøjets
brugsværdi. | | Stk. 5. Skatteministeren kan
fastsætte regler for opgørelse af den afgiftspligtige
værdi efter stk. 1-4. |
| | |
| | Motorankenævn |
§ 11 og
§ 12 (Ophævet). | | § 11.
Motorankenævnene afgør klager over told- og
skatteforvaltningens afgørelser om: 1) Fastsættelse af den afgiftspligtige
værdi af nye køretøjer efter § 9,
stk. 4. 2) Fastsættelse af den afgiftspligtige
værdi af brugte køretøjer efter
§ 10. 3) Fastsættelse af godtgørelse efter
§ 7 b. 4) Afslag på anmodning om genoptagelse af
en afgørelse som nævnt i nr. 1-3. |
| | |
| | § 12.
Skatteministeren bestemmer landets inddeling i
motorankenævnskredse. |
| | Stk. 2. Hvert motorankenævn
består af 3 medlemmer. Medlemmerne tillige med en suppleant
for hvert medlem udnævnes af skatteministeren. |
| | Stk. 3. Af de 3 nævnsmedlemmer
skal en være teknisk kyndig og en handelskyndig. Disse to
medlemmer udnævnes efter indstilling fra
hovedorganisationerne af bilejere. Hovedorganisationerne skal
indstille mindst to personer til henholdsvis teknisk kyndigt og
handelskyndigt medlem af motorankenævnet, og mindst to
personer til hver af funktionerne som suppleant for hvert af disse
to medlemmer. |
| | Stk. 4. En ansat i told- og
skatteforvaltningen kan ikke være medlem af eller
stedfortræder i et motorankenævn. Ingen kan samtidig
være medlem af eller stedfortræder i et
motorankenævn og Landsskatteretten. |
| | Stk. 5. Den ordinære
funktionsperiode for medlemmer og suppleanter af
motorankenævn er 4 år. Den første
funktionsperiode begynder den 1. april 2006. |
| | Stk. 6. Er et medlem fraværende
fra motorankenævnets møder i en sammenhængende
periode på over 6 måneder, ophører den
pågældende med at være medlem af
motorankenævnet. Skatteministeren udnævner i så
fald efter reglerne i stk. 2-4 et nyt medlem af
motorankenævnet for den resterende del af funktionsperioden.
Det samme gælder, hvis et medlem i øvrigt
udtræder af et motorankenævn. |
| | Stk. 7. Skatteministeren
fastsætter en forretningsorden for
motorankenævnene. |
| | Stk. 8. Skatteministeren
fastsætter regler om vederlæggelse af
motorankenævns medlemmer. |
| | Stk. 9. Told- og skatteforvaltningen
stiller sekretariatsbistand til rådighed for
motorankenævnene. |
| | |
§ 13. Vurdering
af et køretøj til afgiftsberigtigelse eller
godtgørelse i forbindelse med udførsel, jf.
§§ 7 b og c, foretages af vurderingsmænd, der
beskikkes af skatteministeren for et tidsrum af 3 år.
Vurderingsforretningerne udføres inden for hvert
vurderingsdistrikt af 3 vurderingsmænd, hvoraf 1, der skal
være teknisk kyndig, og 1, der skal være handelskyndig,
udpeges efter indstilling fra hovedorganisationerne af bilejere.
Skatteministeren fastsætter antallet af vurderingsdistrikter
og reglerne for vurderingsmændenes virksomhed. | | § 13. Klage til
et motorankenævn kan indgives af enhver, der har en
væsentlig, direkte og individuel retlig interesse i den
afgørelse, der klages over. Stk. 2. Klagen skal indgives
skriftligt og begrundet til told- og skatteforvaltningen. Klagen
skal være modtaget i told- og skatteforvaltningen senest 3
måneder efter modtagelsen af den afgørelse, der klages
over. Klagen afvises, hvis den indgives efter udløbet af
fristen. Motorankenævnet kan dog se bort fra en
fristoverskridelse, hvis særlige omstændigheder taler
derfor. |
Stk. 2. Køber og sælger
samt leverandører af køretøjer eller dele til
fremstilling heraf skal efter anmodning fra vurderingsmændene
give oplysninger til brug ved vurderingsmændenes
fastsættelse af et køretøjs afgiftspligtige
værdi. | | Stk. 3. Told- og skatteforvaltningen
kan genoptage den afgørelse, der er klaget over, hvis
klageren er enig deri. I andre tilfælde sender told- og
skatteforvaltningen klagen til motorankenævnet sammen med en
udtalelse om klagen. |
| | Stk. 4. Bestemmelserne i
skatteforvaltningslovens § 19, stk. 1-3, om
sagsfremstilling og høring finder tilsvarende anvendelse ved
motorankenævnets behandling af en klage. |
| | Stk. 5. Ved høringen efter
stk. 4 skal der oplyses om, at sagens parter i øvrigt
har ret til at udtale sig skriftligt eller mundtligt over for
motorankenævnet. Motorankenævnet kan, hvis udtalelsen
ikke er afgivet inden for en rimelig tid, fastsætte en frist
for afgivelse af udtalelsen. |
| | Stk. 6. Motorankenævnet kan
uanset klagens formulering foretage afledte ændringer. |
| | Stk. 7. Ved klage over afslag på
en anmodning om genoptagelse kan motorankenævnet vælge
at gennemføre ændringen, hvis parterne er enige deri
og genoptagelse findes berettiget. |
§ 22. - - - Stk. 2. - - - | | |
Stk. 3. Skatteministeren kan efter
forhandling med justitsministeren tillade, at registrering af
bestemte grupper af køretøjer, der fritages for
afgift efter denne lovs § 2, kan ske uden
fremlæggelse af det i stk. 1 omhandlede bevis. Stk. 4.- - - | | 15. I
§ 22, stk. 3 , udgår »efter
forhandling med justitsministeren«. |
| | |
§ 25. Told- og
skatteforvaltningen kan forlange ethvert køretøj
fremstillet til eftersyn, for så vidt det skønnes
nødvendigt af afgiftsmæssige grunde. Enhver
køber og sælger af køretøjer skal efter
anmodning give told- og skatteforvaltningen de nødvendige
oplysninger til brug ved beregningen af afgiften. Enhver bruger af
motorkøretøjer omfattet af § 3 a,
stk. 1, 6 eller 7, og § 3 b, stk. 1, skal efter
anmodning give told- og skatteforvaltningen de nødvendige
oplysninger til brug ved beregningen af afgiften. Stk. 2-5. - - - | | 16. I
§ 25, stk. 1, 2. pkt., affattes
således: »Enhver køber, sælger eller
leverandør af køretøjer eller dele til
fremstilling af køretøjer skal efter anmodning give
told- og skatteforvaltningen, et motorankenævn eller
Landsskatteretten de fornødne oplysninger til brug ved
beregning af afgiften«. |
| | |
§ 27. Med
bøde straffes den, der forsætligt eller groft
uagtsomt 1) - - - | | |
2) overtræder § 9, stk. 1 og
2, § 13, stk. 2, § 16, stk. 1 og 2,
§ 19, stk. 1, § 20, § 21,
stk. 1 og 2, § 23, stk. 1, § 24,
§ 25, stk. 1, 3 og 5, 3-7) - - - Stk. 2-5. - - - | | 17. I
§ 27, stk. 1, nr. 2 , udgår
»§ 13, stk. 2,«. |
| | |
§ 2. - - - Stk. 2. - - - Stk. 3. Skatterådet kan efter
indstilling fra told- og skatteforvaltningen ændre en
åbenbart ulovlig afgørelse, der er truffet af et
skatteankenævn eller et vurderingsankenævn.
Skatterådet har i den forbindelse ret til at indkalde
materialet i en sag fra et skatte- eller
vurderingsankenævn. | | § 2 I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 758 af 2. august 2005, foretages
følgende ændringer: 1. I § 2,
stk. 3 , ændres »eller et
vurderingsankenævn« til: », et
vurderingsankenævn eller et motorankenævn«, og
»skatte- eller vurderingsankenævn« til:
»skatte-, vurderings- eller motorankenævn«. |
|
| | |
§ 11.
Landsskatteretten afgør, medmindre andet er bestemt af
skatteministeren efter § 14, stk. 2, klager
over: 1-4) - - - Stk. 2 og 3. - - - | | 2. I § 11,
stk. 1 , indsættes som nr. 5 : »5) Motorankenævnenes
afgørelser efter lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv.«. |
| | |
§ 12.
Landsskatteretten består af en retspræsident, et antal
retsformænd, 30 andre medlemmer og 2 særligt
motorsagkyndige medlemmer. | | 3. I § 12,
stk. 1 , ændres »2« til:
»4«. |
Stk. 2-3. - - - | | 4. I § 12, stk. 4, 1. og 2.
pkt ., affattes således: |
Stk. 4. Ud over de retsmedlemmer, der
er nævnt i stk. 3, udnævner skatteministeren 2
særligt motorsagkyndige retsmedlemmer. Af disse medlemmer
skal det ene repræsentere bilbranchen og det andet
Færdselsstyrelsen. Skatteministeren udnævner på
samme måde suppleanter for disse medlemmer. Stk. 5-6. - -
- | | » Stk. 4. Ud over de
retsmedlemmer, der er nævnt i stk. 3, udnævner
skatteministeren 4 særligt motorsagkyndige retsmedlemmer. Af
disse medlemmer skal to repræsentere bilbranchen og to
Færdselsstyrelsen.«. |
| | |
§ 19. - - - Stk. 2-4. - - - | | |
Stk. 5. Kravet efter stk. 1-3 om
udarbejdelse af en sagsfremstilling og høring, før
der træffes en afgørelse, gælder dog ikke
følgende typer af afgørelser: 1-5) - - - | | 5. I § 19,
stk. 5 , indsættes som nr. 6 : »6) Afgørelser, der kan
påklages til motorankenævn, jf. § 11 i lov om
registreringsafgift af motorkøretøjer mv.«. |
| | |
§ 42. - - - Stk. 2 og 3. - - - | | |
Stk. 4. Ved fremsendelsen af klagen
betales et beløb på 400 kr. (i 1987-niveau).
Beløbet reguleres efter personskattelovens § 20.
Der skal dog ikke betales for klage over afgørelser, der
efter landsskatteretspræsidentens bestemmelse efter
§ 13, stk. 3, 1. pkt., skal træffes uden
medvirken af læge retsmedlemmer. Hvis beløbet ikke
følger med klagen og heller ikke indbetales inden en frist,
som Landsskatteretten fastsætter, betragtes klagen som
bortfaldet. Det indbetalte beløb tilbagebetales til
klageren, hvis denne får helt eller delvis medhold i klagen
af Landsskatteretten eller ved en efterfølgende
domstolsprøvelse af Landsskatterettens afgørelse.
Beløbet tilbagebetales ikke, hvis klagen afvises, hvis
klagen indbringes for domstolene efter § 48, stk. 2,
eller hvis klagen tilbagekaldes, medmindre tilbagekaldelsen sker i
forbindelse med, at den myndighed, der har truffet den
påklagede afgørelse, genoptager sagen. Stk. 5. - - - | | 6. I § 42,
stk. 4, 3. pkt., indsættes efter
»retsmedlemmer«: », eller ved klage over
afgørelser truffet af motorankenævn«. |
| | |
§ 47. Reglen i
retsplejelovens § 343 om adgang til at kræve syn og
skøn udmeldt ved de almindelige domstoles foranstaltning
finder tilsvarende anvendelse, når sagen er indbragt for
Landsskatteretten. Det gælder dog ikke i sager
vedrørende efterprøvelse af passivposter efter
boafgiftslovens § 13 a og i sager vedrørende
vurdering af fast ejendom. Stk. 2-4. - -
- | | 7. I § 47,
stk. 1, 2. pkt., ændres »og sager
vedrørende vurdering af fast ejendom« til: »,
sager vedrørende vurdering af fast ejendom og sager
vedrørende vurdering af køretøjer efter
registreringsafgiftsloven«. |
| | |
| | § 3 |
| | I lov om opkrævning af skatter og afgifter mv.
(Opkrævningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 289 af
28. april 2003, som ændret bl.a. ved § 44 i lov nr.
430 af 6. juni 2005 og senest ved § 51 i lov nr. 431 af
6. juni 2005, foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. I § 18, stk. 4 ,
indsættes som 2. pkt
. |
| | »Inddrivelse kan ske ved
lønindeholdelse, jf. § 14, og ved
udpantning.« |