Skriftlig fremsættelse (9. november
2005)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven og skatteforvaltningsloven m.v.
(Indførelse af motorankenævn m.v.)
(Lovforslag nr. L 54).
Det primære formål med
lovforslaget er at styrke retssikkerheden ved administration af
registreringsafgiftsloven.
Det sker ved at afskaffe den gældende
ordning med vurderingsmænd. Disse vurderingsmænd
afgør visse spørgsmål af
skønsmæssig karakter efter registreringsafgiftsloven;
de såkaldte vurderingssager. Vurderingsmændenes
afgørelser er med enkelte undtagelser endelige
forstået på den måde, at der ikke kan klages til
anden administrativ myndighed over vurderingsmændenes
afgørelser.
I stedet foreslås en ordning, hvor alle
afgørelser i første instans om registreringsafgift
træffes af told- og skatteforvaltningen. Dette er i
overensstemmelse med intentionerne fra foråret med at samle
al forvaltning af skattelove i told- og skatteforvaltningen.
Told- og skatteforvaltningen fastsætter
allerede i dag en foreløbig værdi for hvert enkelt
køretøj. Efter forslaget skal told- og
skatteforvaltningen fremover fastsætte den endelige
værdi. Herved undgås dobbeltarbejde, og
ekspeditionstiden reduceres.
I ordningen indgår, at der etableres 3-4
motorankenævn til at afgøre klager over told- og
skatteforvaltningens afgørelser i vurderingssager.
Motorankenævnenes afgørelser vil kunne påklages
til Landsskatteretten.
Andre afgørelser om
registreringsafgift, truffet af told- og skatteforvaltningen, kan
som i dag påklages direkte til Landsskatteretten.
Forslaget sikrer således, at der bliver
en reel klagemulighed i vurderingssager, og at der bliver en
adskillelse mellem den myndighed, der klages over, og den
myndighed, der klages til.
Samtidig forventes den foreslåede
ordning at kunne medføre en effektivisering af
administrationen af registreringsafgiftsloven derved, at alle
afgørelser i første instans om registreringsafgift
fremover træffes af told- og skatteforvaltningen. Det
forventes således, sagsbehandlingstiden vil kunne
halveres.
Herudover foreslås nogle mindre
justeringer af registreringsafgiftsloven. Bl.a. stilles der forslag
om, at biler over 4 tons, der er specielt indrettet til
erhvervsmæssige formål, afgiftsfrit kan anvendes til
transport af idrætsudstyr, og i forbindelse hermed til privat
personbefordring og beboelse. Dette vil være til gavn for
såvel professionel som amatøridrætten.
Lovforslaget har ikke nævneværdige
provenumæssige konsekvenser.
Lovforslaget har den administrative konsekvens
for erhvervslivet og borgerne, at de hurtigere end i dag vil kunne
få fastsat registreringsafgiften for en bil, og
retssikkerheden styrkes ved indførelse af et administrativt
klagesystem i vurderingssager.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslagets bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til
en hurtig og velvillig behandling i Folketinget.