Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 13. december 2005
Forslag
til
Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og
opkrævningsloven
(Indførelse af motorankenævn
m.v.)
§ 1
I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
977 af 2. december 2002, som ændret bl.a. ved § 19
i lov nr. 473 af 9. juni 2004 og senest ved § 57 i lov
nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I § 2, stk. 1, nr.
2, udgår »tilhører og«.
2. I § 2, stk. 1, nr. 7, litra
a, indsættes efter »uddannelse«: ».
Køretøjerne må dog gerne anvendes til privat
transport af idrætsudstyr, der er af en sådan karakter
eller mængde, at det må transporteres i et
køretøj af denne størrelse, og i forbindelse
hermed til privat befordring af personer i førerrummet samt
til beboelse«.
3. § 2, stk. 1, nr.
11, affattes således:
»11) påhængs- og
sættevogne, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til
godstransport. Disse påhængs- og sættevogne
må ikke benyttes til personbefordring, medmindre der er
udstedt tilladelse til kørsel i optog eller med elever, der
har afsluttet uddannelse,«.
4. I § 4, stk. 7, 2.
pkt., ændres »§ 10, stk. 5«
til: »§ 10, stk. 4«.
5. § 4, stk. 12, 4.
pkt., affattes således:
»Er der ikke anmeldt en pris for
køretøjet efter § 9, stk. 1,
fastsættes den afgiftspligtige værdi til den
værdi, der ville have været gældende ved
køretøjets afgiftsberigtigelse som nyt, jf.
§ 10, stk. 2.«
6. I § 4, stk. 13, 1.
pkt., ændres »afgiftsberigtiges efter vurdering
af« til: », afgiftsberigtiges efter skøn
over«.
7. I § 7, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 10, stk. 5« til: § 10, stk.
4«.
8. I § 7 a, stk. 3, 5.
pkt., ændres »§ 10, stk. 5«
til: »§ 10, stk. 4«.
9. I § 7 c, stk. 1,
udgår », jf. § 10,«.
10. I § 7 c, stk. 4,
udgår », samt procedurer i forbindelse med vurdering og
udførsel af køretøjer«.
11. I § 8, stk. 1, 2.
pkt., ændres »forhandleravance« til:
»samlet avance for importør og forhandler«.
12.§ 9, stk. 1, 2.
pkt., ophæves.
13.§ 9, stk. 2, 4.
pkt., affattes således:
»Såfremt den samlede avance for
importør og forhandler er under 9 pct., forhøjes den
afgiftspligtige værdi med 25 pct. af forskellen mellem en
beregnet avance og den faktiske avance.«
14. I § 9, stk. 4,
ændres »ved vurdering af køretøjet«
til: »af køretøjet
skønsmæssigt«.
15. §§ 10-13 affattes
således:
Ȥ 10. For brugte
køretøjer fastsættes den afgiftspligtige
værdi til køretøjets almindelige pris
indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov.
Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i
landet i den stand, hvori køretøjet skal
registreres.
Stk. 2. Den afgiftspligtige
værdi kan ikke overstige køretøjets oprindelige
pris som nyt. Er køretøjets pris som nyt ukendt,
fastsættes prisen skønsmæssigt.
Stk. 3. Brugte biler og motorcykler,
der skal registreres her i landet første gang, skal inden
værdifastsættelsen forevises en synsvirksomhed, der
syner køretøjet med henblik på at fastslå
køretøjets identitet, kilometerstand, udstyr og stand
generelt. Synsvirksomhedens påtegning på synspapirerne
indgår i myndighedens værdifastsættelse af
køretøjet. Værdifastsættelsen kan ske,
uden at køretøjet forevises for myndigheden.
Myndigheden kan besigtige et køretøj, hvis den finder
det nødvendigt.
Stk. 4. Den afgiftspligtige
værdi af et køretøj, der er mere end 35
år gammelt, jf. § 4, stk. 10, og som
fremtræder som ved første registrering, er
køretøjets brugsværdi. Er der for samme
køretøj udbetalt godtgørelse efter
§ 7 b, fastsættes afgiften dog til den udbetalte
godtgørelse.
Stk. 5. Skatteministeren kan
fastsætte regler for opgørelse af den afgiftspligtige
værdi efter stk. 1-4.
Motorankenævn
§ 11.
Motorankenævnene afgør klager over told- og
skatteforvaltningens afgørelser om:
1) Fastsættelse af den afgiftspligtige
værdi af nye køretøjer efter § 9,
stk. 4.
2) Fastsættelse af den afgiftspligtige
værdi af brugte køretøjer efter
§ 10.
3) Fastsættelse af godtgørelse efter
§ 7 b.
4) Afslag på anmodning om genoptagelse af
en afgørelse som nævnt i nr. 1-3.
§ 12.
Skatteministeren bestemmer landets inddeling i
motorankenævnskredse.
Stk. 2. Hvert motorankenævn
består af 3 medlemmer. Medlemmerne tillige med en suppleant
for hvert medlem udnævnes af skatteministeren.
Stk. 3. Af de 3 nævnsmedlemmer
skal 1 være teknisk kyndigt og 1 handelskyndigt. Disse 2
medlemmer udnævnes efter indstilling fra
hovedorganisationerne af bilejere. Hovedorganisationerne skal
indstille mindst to personer til henholdsvis teknisk kyndigt og
handelskyndigt medlem af motorankenævnet og mindst to
personer til hver af funktionerne som suppleant for hvert af disse
2 medlemmer.
Stk. 4. En ansat i told- og
skatteforvaltningen kan ikke være medlem af eller
stedfortræder i et motorankenævn. Ingen kan samtidig
være medlem af eller stedfortræder i et
motorankenævn og Landsskatteretten.
Stk. 5. Den ordinære
funktionsperiode for medlemmer og suppleanter af
motorankenævn er 4 år. Den første
funktionsperiode begynder den 1. april 2006.
Stk. 6. Er et medlem fraværende
fra motorankenævnets møder i en sammenhængende
periode på over 6 måneder, ophører den
pågældende med at være medlem af
motorankenævnet. Skatteministeren udnævner i så
fald efter reglerne i stk. 2-4 et nyt medlem af
motorankenævnet for den resterende del af funktionsperioden.
Det samme gælder, hvis et medlem i øvrigt
udtræder af et motorankenævn.
Stk. 7. Skatteministeren
fastsætter en forretningsorden for
motorankenævnene.
Stk. 8. Skatteministeren
fastsætter regler om vederlæggelse af
motorankenævns medlemmer.
Stk. 9. Told- og skatteforvaltningen
stiller sekretariatsbistand til rådighed for
motorankenævnene.
§ 13. Klage til
et motorankenævn kan indgives af enhver, der har en
væsentlig, direkte og individuel retlig interesse i den
afgørelse, der klages over.
Stk. 2. Klagen skal indgives
skriftligt og begrundet til told- og skatteforvaltningen. Klagen
skal være modtaget i told- og skatteforvaltningen senest 3
måneder efter modtagelsen af den afgørelse, der klages
over. Klagen afvises, hvis den indgives efter udløbet af
fristen. Motorankenævnet kan dog se bort fra en
fristoverskridelse, hvis særlige omstændigheder taler
derfor.
Stk. 3. Told- og skatteforvaltningen
kan genoptage den afgørelse, der er klaget over, hvis
klageren er enig i det. I andre tilfælde sender told- og
skatteforvaltningen klagen til motorankenævnet sammen med en
udtalelse om klagen.
Stk. 4. Bestemmelserne i
skatteforvaltningslovens § 19, stk. 1-3, om
sagsfremstilling og høring finder tilsvarende anvendelse ved
motorankenævnets behandling af en klage.
Stk. 5. Ved høringen efter
stk. 4 skal der oplyses om, at sagens parter i øvrigt
har ret til at udtale sig skriftligt eller mundtligt over for
motorankenævnet. Motorankenævnet kan, hvis
udtalelsen ikke er afgivet inden for en rimelig tid,
fastsætte en frist for afgivelse af udtalelsen.
Stk. 6. Motorankenævnet kan
uanset klagens formulering foretage afledte ændringer.
Stk. 7. Ved klage over afslag på
en anmodning om genoptagelse kan motorankenævnet vælge
at gennemføre ændringen, hvis parterne er enige deri
og genoptagelse findes berettiget.
16. I § 22, stk. 3,
udgår »efter forhandling med
justitsministeren«.
17.§ 25, stk. 1, 2.
pkt., affattes således:
»Enhver køber, sælger eller
leverandør af køretøjer eller dele til
fremstilling af køretøjer skal efter anmodning give
told- og skatteforvaltningen, et motorankenævn eller
Landsskatteretten de fornødne oplysninger til brug ved
beregning af afgiften.«
18. I § 27, stk. 1, nr.
2, udgår »§ 13,
stk. 2,«.
§ 2
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 758 af 2. august 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 3,
ændres »eller et vurderingsankenævn« til:
», et vurderingsankenævn eller et
motorankenævn« og »skatte- eller
vurderingsankenævn« til: »skatte-, vurderings-
eller motorankenævn«.
2. I § 11, stk. 1,
indsættes som nr. 5 :
»5) Motorankenævnenes
afgørelser efter lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v.«.
3. I § 12, stk. 1,
ændres »2« til: »4«.
4.§ 12, stk. 4, 1.
og 2. pkt.,
affattes således:
»Ud over de retsmedlemmer, der er nævnt
i stk. 3, udnævner skatteministeren 4 særligt
motorsagkyndige retsmedlemmer. Af disse medlemmer skal 2
repræsentere bilbranchen og 2
Færdselsstyrelsen.«
5. I § 19, stk. 5,
indsættes som nr. 6 :
»6) Afgørelser, der kan
påklages til motorankenævn, jf. § 11 i lov om
registreringsafgift af motorkøretøjer
m.v.«.
6. I § 42, stk. 4, 3.
pkt., indsættes efter »retsmedlemmer«:
», eller ved klage over afgørelser truffet af
motorankenævn«.
7. I § 47, stk. 1, 2.
pkt., ændres »og sager vedrørende
vurdering af fast ejendom« til: », sager
vedrørende vurdering af fast ejendom og sager
vedrørende vurdering af køretøjer efter
registreringsafgiftsloven«.
§ 3
I lov om opkrævning af skatter og
afgifter m.v. (opkrævningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 289 af 28. april 2003, som
ændret bl.a. ved § 44 i lov nr. 430 af 6. juni 2005
og senest ved § 51 i lov nr. 431 af 6. juni 2005,
foretages følgende ændring:
1. I § 18, stk. 4,
indsættes som 2. pkt
. :
»Inddrivelse kan ske ved
lønindeholdelse, jf. § 14, og ved
udpantning.«
§ 4
Stk. 1. Loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Lovens §§ 1 og
2 har virkning fra den 1. april 2006.
Stk. 3. De pr. 1. april 2006
igangværende sager hos vurderingsmændene om indsigelser
mod vurderingsmændenes afgørelser overgår den
nævnte dato til behandling ved motorankenævnene, i det
omfang afgørelsen ligger inden for motorankenævnenes
kompetence efter § 11.
Stk. 4. De pr. 1. april 2006
igangværende sager i første instans hos
vurderingsmændene overgår den nævnte dato til
behandling i told- og skatteforvaltningen.
Stk. 5. Afgørelser truffet af
vurderingsmænd i første instans før den 1.
april 2006 kan påklages til motorankenævnene efter
reglerne i § 13.