L 53 (som fremsat): Forslag til lov om overtagelse af
brugsretten til danske skibe.
Fremsat den 9. november 2005 af
økonomi‑ og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
L ov om overtagelse af brugsretten til danske
skibe
§ 1. Regeringen
kan beslutte, at staten skal overtage brugsretten til skibe, der
fører eller er berettiget til at føre dansk flag,
når
1) Danmark er i krig eller i krigslignende
tilstand, herunder udsat for omfattende terrorvirksomhed, hvor det
er nødvendigt at iværksætte ekstraordinære
foranstaltninger for at sikre tilførsler til landet og
samfærdslen mellem landsdelene,
2) omfattende katastrofer, herunder
naturkatastrofer, gør det nødvendigt at
iværksætte ekstraordinære foranstaltninger for at
sikre tilførsler til landet og samfærdslen mellem
landsdelene,
3) det er nødvendigt, for at Danmark kan
opfylde sine forpligtelser som medlem af NATO og FN i forbindelse
med krig eller krigslignende tilstand i andre lande, herunder
omfattende terrorvirksomhed, eller
4) det er nødvendigt, for at Danmark kan
opfylde andre internationale forpligtelser, hvor der i NATO, FN
eller EU er truffet en bindende beslutning om at yde bistand til
andre lande i forbindelse med alvorlige katastrofer, herunder
naturkatastrofer.
Stk. 2. Det er en betingelse for
overtagelse af brugsretten, at det normale skibsfartsmarked eller
særlige civile eller militære arrangementer ikke kan
opfylde det søtransportbehov, der følger af de i stk.
1 omhandlede situationer.
Stk. 3. Brugsretten til skibene skal
tilbagegives til rederierne senest på det tidspunkt, hvor
regeringen har besluttet, at en situation som beskrevet i stk. 1 er
ophørt.
§ 2. Idet
tidsrum staten efter § 1 har overtaget brugsretten til et
skib, betaler staten til rederiet eller garanterer rederiet en
fragtrate, der mindst svarer til, hvad rederiet kunne have
opnået ved anden beskæftigelse af skibet.
Skibsfartsnævnet fastsætter fragtraten, jf. § 4,
stk. 2. Statens udgifter refunderes af de fragter, som skibet
indtjener.
Stk. 2. Skulle rederierne i forbindelse med
overtagelsen af brugsretten lide andre tab end tab af
fragtindtægter, vil Skibsfartsnævnet tage stilling til,
om der skal ydes yderligere kompensation for at sikre, at der ydes
fuld erstatning.
Stk. 3. Ved overtagelsen af brugsretten til
et skib efter § 1, kan økonomi- og erhvervsministeren
mod erstatning tilsidesætte eventuelle fragtaftaler, der er
indgået på tidspunktet for overtagelsen. Hvor
tilsidesættelse af fragtaftaler i de i § 1, stk. 1, nr.
3 og 4, nævnte tilfælde bliver påkrævet,
skal der anvendes skibe, som er omfattet af en forudgående
aftale imellem Skibsfartsnævnet og det pågældende
rederi.
Stk. 4. Medfører en overtagelse af
brugsretten i medfør af § 1, stk. 1, at eksisterende
panterettigheder forfalder, kan staten indtræde som kreditor
på samme vilkår som hidtil gældende.
Stk. 5. Hvis statens overtagelse af
brugsretten til et skib medfører, at de ved overtagelsen
gældende forsikringer helt eller delvis ikke kan opretholdes
eller helt eller delvis ikke yder dækning, eller at rederiet
ikke kan tegne forsikring på sædvanlige vilkår,
har staten ansvaret for, at der tegnes tilstrækkelige
forsikringer, således at den gældende
forsikringsdækning for skibet og dets besætning
opretholdes eller tegnes på sædvanlige vilkår.
Tegnes sådan forsikring ikke af staten, eller dækker
den ikke samtidig med statens overtagelse af brugsretten, er staten
ansvarlig for følgerne heraf.
§ 3. Når
staten ikke har overtaget brugsretten til et skib i medfør
af § 1, afholdes udgifterne ved Skibsfartsnævnets
virksomhed af staten.
§ 4.
Økonomi- og erhvervsministeren nedsætter et
skibsfartsnævn, som består af en formand, der
udnævnes af ministeren, og seks andre medlemmer, hvoraf tre
indstilles af Danmarks Rederiforening, to medlemmer indstilles af
de søfarendes organisationer, og et medlem indstilles af
Søfartsstyrelsen. For hvert medlem udpeges en suppleant.
Formanden, medlemmerne og suppleanterne udnævnes af
økonomi- og erhvervsministeren for en periode på 4
år og kan genudnævnes.
Stk. 2. Skibsfartsnævnet har ansvaret
for, at et skib, hvor staten har overtaget brugsretten, udnyttes i
overensstemmelse med det søtransportbehov, som har dannet
grundlag for overtagelsen, enten ved at nævnet bortchartrer
skibet, eller ved at nævnet påbyder rederiet at
indgå en charteraftale med en befragter, der er anvist af
nævnet. Skibsfartsnævnet har i disse tilfælde
ansvaret for at fastsætte fragtraten for de overtagne skibe.
Skibsfartsnævnet kan i øvrigt fastsætte
vilkår i forbindelse hermed.
Stk. 3. Skibsfartsnævnet
rådgiver økonomi- og erhvervsministeren i alle
skibsfartsmæssige forhold i forbindelse med en beslutning om
overtagelse af brugsretten til et skib efter § 1 og i
forbindelse med en beslutning om, hvorvidt der ikke længere
er behov for en sådan disposition.
Stk. 4. Skibsfartsnævnet
rådgiver endvidere ministeren i alle skibsfartsmæssige
forhold i forbindelse med internationale kriser, som kan
berøre danske skibes sikkerhed.
Stk. 5. Nævnets forretningsorden
fastsættes af ministeren. Søfartsstyrelsen og Danmarks
Rederiforening varetager sekretariatet for
Skibsfartsnævnet.
Stk. 6. Skibsfartsnævnets medlemmer
og medhjælpere udøver hvervet under ansvar efter
straffelovens §§152-152 f.
§ 5.
Økonomi- og erhvervsministeren kan pålægge
rederier, der har skibe, der fører eller er berettiget til
at føre dansk flag, at indberette disse skibes positioner og
rejser og kan i øvrigt kræve alle nødvendige
oplysninger til brug for opfyldelse af denne lov.
§ 6.
Henlægger økonomi- og erhvervsministeren sine
beføjelser efter loven til Søfartsstyrelsen, kan
ministeren fastsætte regler om klageadgangen, herunder om at
Søfartsstyrelsens afgørelser ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed.
§ 7.
Skibsfartsnævnets afgørelser kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
§ 8. Den, der
ikke uden unødigt ophold efterkommer et påbud, jf.
§ 1, stk. 1, § 4, stk. 2, og § 5, eller
overtræder forskrifter udstedt i medfør af loven,
straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Stk. 2. Tilsvarende straffes den, der
1) til nævnet giver urigtige eller
vildledende oplysninger,
2) fortier oplysninger af betydning for
nævnets dispositioner, eller
3) handler i strid med de af nævnet
fastsatte vilkår.
Stk. 3. Begås de i stk. 2 omhandlede
overtrædelser uagtsomt, er straffen bøde eller under
skærpende omstændigheder fængsel indtil 4
måneder.
Stk. 4. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
§ 9. Loven
træder i kraft den 1. juli 2006.
Stk. 2. Lov om et skibsfartsnævn, jf.
lovbekendtgørelse nr. 582 af 29. september 1988,
ophæves.
§ 10. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Ændringer i anden lovgivning
§ 11. I lov om
krigsforsikring af skibe, jf. lov nr. 387 af 10. juni 1997, som
ændret ved lov nr. 1174 af 19. december 2003, affattes §
1, stk. 2, nr. 6, således:
"6) Skibe, som staten overtager brugsretten til,
jf. § 1 i lov om overtagelse af brugsretten til danske
skibe".
Bemærkninger til lovforslaget
1. Baggrunden for lovforslaget og
lovforslagets indhold.
Lovforslaget har til formål at opdatere og
modernisere den gældende lov om et skibsfartsnævn fra
1952. Lovforslaget er i overensstemmelse med regeringens mål
om at bidrage til den internationale sikkerhed og stabilitet samt
at øge evnen til krisestyring, både civilt og
militært. Lovforslaget opfylder endvidere ministerens
forpligtelse til planlægning af søtransport i krigs-
og krisesituationer.
Lovforslagets anvendelsesområde kan opdeles
i to hovedgrupper. Den første hovedgruppe er de
tilfælde, hvor Danmark er i krig eller i krigslignende
tilstand, herunder udsat for omfattende terrorvirksomhed, eller en
omfattende katastrofe rammer Danmark. Den anden hovedgrupper er,
når Danmark skal opfylde sine forpligtelser som medlem af
NATO og FN i forbindelse med krig eller krigslignende tilstand i
andre lande, herunder omfattende terrorvirksomhed, samt når
det er nødvendigt, for at Danmark kan opfylde andre
internationale forpligtelser, hvor der i NATO, FN eller EU er
truffet en bindende beslutning om at yde bistand til andre lande i
forbindelse med alvorlige katastrofer, herunder
naturkatastrofer.
I disse situationer kan regeringen beslutte, at
staten skal overtage brugsretten til danske skibe, hvis det normale
skibsfartsmarked eller særlige civile eller militære
arrangementer ikke kan opfylde det søtransportbehov, der
følger heraf. Der vil i givet fald være tale om en
beslutning om ekspropriation omfattet af grundlovens § 73, og
der er derfor i lovforslaget fastlagt en kompensationsordning, der
har til formål at sikre, at rederierne opnår fuld
erstatning.
Lovforslaget følger op på § 24
i beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 137 af 1. marts
2004, hvoraf det fremgår, at "de enkelte ministre skal hver
inden for deres område planlægge for opretholdelse og
videreførelse af samfundets funktioner i tilfælde af
ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger, samt for at kunne
yde støtte til forsvaret".
Den gældende lov om et skibsfartsnævn
er fra 1952, jf. lovbekendtgørelse nr. 582 af 29. september
1988 (FT 1951-52 A 3599 B 267 C 365, 403 FF 1930, 2096, 3121, 3163
€" FT 1964-65 A 1873 B 801 C 621 FF 3283, 3574 5536 5791 - FT
1978-79 A 1055 B 251 C 215 FF 1288, 2581, 6322, 6875 €" FT
1987-88 A 1633 B 163 C 233 FF 2005, 2573, 3905, 4468). I henhold
til den gældende lov, er industriministeren (nu
økonomi- og erhvervsministeren) bemyndiget til at
nedsætte et skibsfartsnævn, som overtager brugsretten
til samtlige danske oceangående skibe fra det tidspunkt, det
under Den Nordatlantiske Traktats Organisation (NATO) oprettede
skibsfartsorgan (Defence Shipping Authority) træder i
virksomhed. Skibsfartsnævnet er endvidere bemyndiget til at
overtage brugsretten til ikke-oceangående skibe og
fartøjer.
Lov om et skibsfartsnævn er suppleret med
en overenskomst mellem Skibsfartsnævnet og danske rederier om
vilkårene for brugsretten til deres skibe.
I erkendelse af at Defence Shipping Authority,
sammen med andre såkaldte NATO Civil Wartime Agencies, var en
reminiscens fra den kolde krigs dage, besluttede NATO-Rådet i
juni 2003 at afvikle planerne for skibsfartsorganet. Dette har
medført, at der er behov for at ændre grundlaget for
overtagelsen af brugsretten til danske skibe.
Hjemmelen til at overtage brugsretten til danske
skibe har aldrig været bragt i anvendelse. Det skyldes, at
der er tale om en foranstaltning, der kun skal anvendes i helt
ekstraordinære krisesituationer, som fx når Danmark er
i krig, og hvor forsyningssikkerheden er i fare. Der er fortsat
behov for at sikre forsyninger til Danmark i tilfælde af
krig, og af samme grund medtager lovforslagets § 1 en hjemmel
hertil.
Også de danske internationale forpligtelser
kan føre til, at Danmark skal bistå med at dække
et tvingende transportbehov uden for Danmark. Danmarks
forpligtelser i henhold til Den Nordatlantiske Traktat fra 1949 er
i denne forbindelse uforandret, og der er efter forslaget lagt op
til, at staten fortsat har hjemmel til at overtage brugsretten til
danske skibe for at opfylde NATO-forpligtelser.
Historisk set har søtransport været
en væsentlig kapacitet i en krig og en forudsætning for
at kunne genoprette kontrollen efter et angreb. Det må
også forventes at være tilfældet i en eventuel
kommende krig.
NATOs planlægning er i dag i høj
grad fokuseret på indsættelse af militære styrker
i fredsskabende og fredsbevarende operationer over hele
verden. En sådan operation kan fx ske på grundlag af en
FN-beslutning. Det er en forudsætning for sådanne
operationer, at der er sikkerhed for, at de militære styrker
og det militære materiel rettidigt kan transporteres til
operationsområderne. Søtransport er i denne
forbindelse af stor betydning, og Danmark kan som
søfartsnation yde et væsentligt bidrag.
Under de senere års større
militære operationer har skibsfartsmarkedet kunnet opfylde
behovet for søtransport. Det var tilfældet under Golf
krisen/krigen i 1991, Balkankrisen i 1993, krisen i Kosovo i 1999
og Irak krigen i 2003. Lovforslaget vil sikre rådighed over
søtransport i de situationer, hvor det ikke er muligt for
markedet, eller gennem andre planlagte arrangementer, at stille den
nødvendige tonnage til rådighed under
forudsætning af, at betingelserne i § 1 er opfyldt. En
sådan situation kan opstå ved store og hurtigt
iværksatte operationer, samt i situationer hvor der er et
behov for visse specialskibe, som ikke med kort varsel er til
rådighed på markedet.
Terrortruslen, anvendelse af
masseødelæggelsesvåben, katastrofer og
naturkatastrofer er fremstået som nye elementer i
kriseplanlægningen og i sårbarhedsudredninger
såvel nationalt som internationalt. I sådanne
situationer kan søtransport vise sig at være af vital
betydning, fx ved en aktion som afbryder en fast forbindelse mellem
landsdelene eller ved fremførelse af materiel til
katastroferamte lande.
Lovforslaget giver derfor også hjemmel til
at overtage brugsretten til skibe for at opfylde et tvingende
transportbehov i Danmark som følge af omfattende
terrorvirksomhed, der er rettet mod Danmark, og hvor det som
følge heraf er nødvendigt at sikre forsyninger til
Danmark eller færdslen mellem landsdelene. Som noget nyt
skabes der ligeledes hjemmel for den danske stat til at overtage
brugsretten til skibe i tilfælde af omfattende katastrofer i
Danmark, herunder naturkatastrofer.
Endvidere er der i forhold til den
nuværende lov tale om mindre justeringer i hjemmelen til at
yde bistand, hvor der sker omfattende terrorvirksomhed uden for
Danmark, og hvor Danmark som følge af bindende
internationale beslutninger i FN, NATO eller EU skal medvirke til
at dække et tvingende transportbehov. Hermed sikres det, at
Danmark kan overholde sine internationale forpligtelser. Af samme
grund medtages også en hjemmel til, at den danske stat kan
overtage brugsretten i forbindelse med omfattende katastrofer,
herunder naturkatastrofer, hvor der fx i FN er truffet en bindende
beslutning om, at medlemslandene skal medvirke til at dække
et tvingende transportbehov for fx at sikre forsyninger til de
nødstedte eller til at transportere sårede eller
nødstedte væk fra et risikoområde. Udvidelsen af
adgangen til at overtage skibe i tilfælde af krigslignende
situationer og katastrofer i udlandet omfatter ikke
handelsflåden generelt, men begrænses til skibe, der
særligt er udpeget hertil ved forudgående aftale
imellem Skibsfartsnævnet og de pågældende
rederier. Rederierhvervet har tilkendegivet, at nævnet ikke
vil få problemer med indgåelse af sådanne
overenskomster i fornødent omfang.
Herudover er der i øvrigt sket en
modernisering af loven, der nu ophæver den hidtidige lov om
et skibsfartsnævn fra 1952.
2. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Statens overtagelse af et skib vil kun ske, hvis
der opstår et "brugerbehov" herfor, jf. § 1, stk. 2.
Brugeren/befragteren er den myndighed, hvortil
Skibsfartsnævnet bortchartrer skibet, eller den myndighed
eller organisation, fx Forsvarskommandoen eller en
nødhjælpsorganisation, med hvilken nævnet
påbyder det pågældende skibs rederi at
indgå en charteraftale, jf. § 4, stk. 2.
De myndigheder mv., som skal anvende de skibe,
som staten overtager brugsretten til, skal betale herfor.
Betalingen udgøres af de af Skibsfartsnævnet fastsatte
fragtrater, der således skal dække statens udgifter.
Det gælder også, hvis transporten sker på vegne
af fx Forsvarskommandoen. Dette svarer i høj grad til de
ordninger, der er i dag, når Forsvarskommandoen
undtagelsesvis har brug for at benytte civile skibe for at
dække et transportbehov.
I lighed med den gældende lov om et
skibsfartsnævn lægger lovforslaget op til, at
udgifterne i forbindelse med statens overtagelse af brugsretten og
Skibsfartsnævnets virke i denne forbindelse dækkes af
fragtraterne for de overtagne skibe, jf. § 2.
Skibsfartsnævnet fastsætter den
betaling, også kaldt fragtrate, som skal betales af brugeren,
jf. § 4, stk. 2. Ifølge almindelig markedspraksis vil
denne dække omkostningerne ved skibets normale drift,
kapitalomkostninger, forsikringsomkostninger m.m. I dette
tilfælde vil fragtraten blive fastsat, således at den
også dækker omkostningerne i forbindelse med
Skibsfartsnævnets virke.
Også i lighed med den gældende lov
vil Skibsfartsnævnets virke, når staten ikke har
overtaget brugsretten, ikke medføre udgifter af betydning,
fordi der ikke til Skibsfartsnævnets medlemmer udbetales
honorarer, mødediæter el. lign.
Staten har ikke i medfør af den
gældende ordning overtaget brugsretten til noget skib, idet
det altid har været muligt at få dækket det
nødvendige søtransportbehov på
markedsvilkår. Dette forventes også at blive muligt i
fremtiden.
Det er derfor vurderingen, at lovforslaget ikke
vil have nævneværdige økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
Skulle der mod forventning blive behov for at
overtage skibe, vil det naturligvis indgå i vurderingen, ikke
kun hvor velegnet skibet er til den pågældende
transport, men også hvilke omkostninger der kan
påløbe ved at tage skibet ud af den sædvanlige
drift. Dette sker med henblik på at minimere omkostningerne
til eventuel erstatning for lidte tab.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
I lighed med den gældende lov
forudsætter lovforslaget, at rederierne for de skibe, der
overtages af staten, oppebærer en fragtrate, som mindst
svarer til markedsraten, jf. § 2, stk. 1, samt at rederierne
holdes økonomisk skadesløs i forbindelse med
eventuelle krav ved tilsidesættelse af eksisterende
fragtaftaler, jf. § 2, stk. 3.
Det kan ikke afvises, at statens overtagelse af
et skib kan medføre mindre administrative konsekvenser for
et rederi, fx i forbindelse med at finde erstatningstonnage i en
liniefart.
Det er derfor vurderingen, at lovforslaget ikke
vil have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet og kun
mulige, mindre administrative konsekvenser.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget
indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et
omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et virksomhedspanel.
Forslaget bør derfor ikke forelægges et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
4. Administrative og økonomiske
konsekvenser for borgerne
Forslaget indeholder ikke administrative og
økonomiske konsekvenser for borgerne.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Hørte organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring hos
Beredskabsstyrelsen, Bilfærgernes Rederiforening, Danmarks
Rederiforening, Fagligt Fælles Forbund, Finansministeriet,
Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Maskinmestrenes Forening,
Metal Søfart, Radiotelegrafistforeningen af 1917,
Rederiforeningen af 1895, Rederiforeningen for Mindre Skibe,
Rigsrevisionen, Skibsfartsnævnet, Statsministeriet,
Søfartens Ledere €" Dansk Navigatørforening,
Sømændenes Forbund, Transport- og Energiministeriet og
Udenrigsministeriet.
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Ikke nævneværdige |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen økonomiske og ikke
nævneværdige administrative |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til stk. 1
Som anført i de almindelige
bemærkninger er der tale om, at den eksisterende hjemmel i
den nuværende lovs § 1 til at overtage brugsretten til
skibe i stort omfang videreføres, dog således at de
angivne krisesituationer, hvor loven kan bringes i anvendelse,
udvides, så forslaget dækker tidens krisebillede.
Da der er tale om et nødvendigt om end et
omfattende indgreb i helt ekstraordinære situationer, er det
forudsat, at en udnyttelse af hjemmelen i § 1 skal bero
på en regeringsbeslutning. Herudover vil det som i den
nuværende lov være en forudsætning for
overtagelsen af brugsretten, at der i øvrigt ydes fuld
erstatning, jf. lovforslagets § 2, idet en overtagelse af
brugsretten vil have karakter af et ekspropriativt indgreb, jf.
grundlovens § 73.
§ 1, stk. 1, nr. 1, omfatter ud over den
generelle krigstrussel mod Danmark også terrorvirksomhed, der
rammer Danmark, og som påvirker den danske
forsyningssituation. Bestemmelsen skal læses i
sammenhæng med de betingelser, der følger af stk. 2,
således at det er en klar forudsætning, at det normale
marked ikke fungerer. Der har som nævnt i de almindelige
bemærkninger ikke hidtil været behov for at udnytte den
eksisterende hjemmel til at overtage brugsretten.
§ 1, stk. 1, nr. 2, giver hjemmel til at
overtage brugsretten i tilfælde af omfattende katastrofer,
herunder naturkatastrofer, der rammer Danmark. Det skønnes
væsentligt, at der også i disse situationer skal
være mulighed for at sikre forsyninger til Danmark eller
transport mellem de danske landsdele, når de i stk. 2
nævnte forudsætninger er opfyldt.
§ 1, stk. 1, nr. 3, skaber i
overensstemmelse med den nuværende lovs § 1 hjemmel til
opfyldelse af de danske NATO-forpligtelser og fredsbevarende
militære operationer uden for Danmark. Bestemmelsen kan
også anvendes, hvis tilsvarende bindende beslutninger om
bistand træffes af FN i forbindelse med krig eller
krigslignende tilstande i andre lande, herunder omfattende
terrorvirksomhed. Som tilfældet er med de under nr. 1-2 og 4
nævnte situationer, er det en forudsætning for at
bringe hjemmelen til anvendelse, at der er tale om et tvingende
transportbehov, der ikke kan dækkes af det normale marked.
Eller at de aftaler om transport, der måtte være
indgået gennem særlige arrangementer, ikke kan opfylde
transportbehovet.
I den gældende lov om et
skibsfartsnævn er betingelserne for Skibsfartsnævnets
overtagelse af brugsretten til danske skibe for at løse et
transportbehov uden for Danmark kædet sammen med en
beslutning i NATO Rådet, om at lade NATOs skibsfartsorgan
begynde sin virksomhed. Beslutninger i NATO Rådet
kræver enstemmighed og således den danske regerings
tilslutning.
I lovforslaget sker overtagelse af brugsretten
for at løse NATO-opgaver fortsat efter en beslutning i NATO
Rådet, der følges op af en regeringsbeslutning. Den
nødvendige regeringsbeslutning er en ændring i forhold
til den gældende lov om et skibsfartsnævn.
§ 1, stk. 1, nr. 4, giver hjemmel til at
opfylde bindende internationale forpligtelser til at dække et
transportbehov ved omfattende katastrofer uden for Danmark,
herunder naturkatastrofer, hvor regeringen som medlem af NATO, FN,
eller EU har forpligtet sig til at medvirke til dækning af et
tvingende transportbehov, der ikke kan dækkes af det normale
marked.
Ved skibe, der fører eller er berettiget
til at føre dansk flag, forstås skibe som er
registreret i Dansk Skibsregister (DAS) eller i Dansk
Internationalt Skibsregister (DIS), herunder skibe, der
midlertidigt har ret til at føre dansk flag, fordi de er
lejet uden besætning af en dansk reder (såkaldt
bareboatregistrerede skibe til dansk flag).
I de omhandlede krisesituationer vil det
eventuelle behov for søtransport normalt kunne opfyldes af
få skibe af bestemt(e) type(r). For at gøre forslaget
så dækkende som muligt, omfatter det imidlertid alle
danske skibe, uanset størrelse og anvendelse.
Dette svarer til den gældende lov om et
skibsfartsnævn suppleret med skibe, der er
bareboatregistreret ind til dansk flag, men som har udenlandsk
redersammensætning.
Der henvises i øvrigt til baggrunden for
lovforslaget og lovforslagets indhold.
Til stk. 2
Skibsfartsmarkedets muligheder for at opfylde
søtransportbehovet afhænger af efterspørgslen
på det pågældende tidspunkt. Ifølge
analyser fra NATOs udpegede skibsfartseksperter er der på
markedet i dag og i de nærmeste år stor
efterspørgsel efter de skibstyper, som er bedst egnede til
militære transporter. Det er først og fremmest RO/RO
(roll on/roll of) skibe og containerskibe. Det kan derfor vise sig
vanskeligt, om det overhovedet er muligt, at hente disse skibe
på normale kontrakter ud fra deres aktuelle farter, hvis der
opstår et akut og omfattende transportbehov. Det er kun i
sådanne situationer, hvor det normale skibsfartsmarked ikke
kan dække behovet, at forudsætningen for en overtagelse
er til stede.
Under de senere års fredsbevarende
operationer har skibsfartsmarkedet kunnet opfylde behovet for
søtransport. Dette sker normalt ved indgåelse af
aftaler mellem de relevante militære myndigheder og de
omhandlede rederier. Også Forsvarskommandoen har
indgået sådanne aftaler. Nogle NATO lande har
tilsvarende aftaler, medens andre lande har regeringsejede skibe,
som umiddelbart kan anvendes i krisesituationer.
Landene koordinerer brugen af skibe under disse
særlige arrangementer. Andre medlemslande kan således
få rådighed over et skib eller ledig plads på et
skib, som ikke er fuldt ud udnyttet af flaglandet.
Til stk. 3
Bestemmelsen fastsætter, at brugsretten til
skibet tilbagegives til rederiet senest, når regeringen har
besluttet, at den pågældende krisesituation efter stk.
1 er ophørt.
Bestemmelsen tager højde for, at skibet
kan tilbagegives til rederiet, når der ikke længere er
brug for det, fx efter en enkelt rejse.
Det forudsættes, at det i charteraftalen er
specificeret, hvor skibet skal befinde sig, når brugsretten
tilbagegives til rederiet.
Der findes en tilsvarende bestemmelse i den
overenskomst, som i henhold til den gældende lov om et
skibsfartsnævn er indgået mellem Skibsfartsnævnet
og danske rederier. Den pågældende overenskomst vil i
øvrigt efter lovens ikrafttræden være
overflødig. Dog vil der skulle indgås aftaler om
udpegning af skibe til visse formål, jf. nedenfor i
bemærkningerne til § 2.
Til § 2
Til stk. 1
Når staten overtager brugsretten i
medfør af lovforslagets § 1, vil der være tale om
en beslutning om ekspropriation omfattet af grundlovens § 73.
Den foreslåede kompensationsordning har derfor til
formål at sikre, at rederierne opnår fuld
erstatning.
Det er på den baggrund fastlagt, at
rederiet er garanteret den fragtrate, som på
overtagelsestidspunktet er gældende på markedet for det
pågældende skib, enten ved at staten betaler rederiet,
eller ved at Skibsfartsnævnet fastsætter charterhyren i
tilfælde, hvor rederiet er blevet påbudt at indgå
en charteraftale med en anden bruger.
Charterhyren skal fastsættes således,
at den udover godtgørelsen til rederiet kan dække
statens øvrige udgifter i forbindelse med overtagelse af
brugsretten til skibet, herunder udgifterne til
Skibsfartsnævnets virksomhed.
Der findes en tilsvarende bestemmelse i den
gældende lov om et skibsfartsnævn sammenholdt med den
overenskomst, der er indgået mellem Skibsfartsnævnet og
danske rederier.
Til stk. 2
Da der er tale om ekspropriative indgreb, er det
nødvendigt at foretage den præcisering, der
fremgår af stk. 2. Det har allerede ligget i den
gældende lovgivning, at man ikke ved ekspropriative indgreb
kunne afskære bl.a. rederier fra at stille krav om fuld
erstatning for de tab, som de måtte lide .
Til stk. 3
€œOvertagelse af brugsretten"
indebærer i praksis, at rederierne står for skibets
fortsatte drift, herunder teknisk og forsikringsmæssigt, mens
staten påtager sig at dække rederiernes udgifter via en
fastsat fragtrate. Statens overtagelse af brugsretten kan
medføre, at fragtaftaler, herunder
konnossementsforpligtelser, tilsidesættes.
Lovforslaget forudsætter, at beslutningen
om overtagelse af brugsretten til et eller flere skibe er betinget
af, at den nødvendige tonnage ikke kan fremskaffes på
normale markedsvilkår eller ved særlige arrangementer,
jf. lovforslagets § 1, stk. 2. Den nødvendige tonnage
kan derfor typisk kun fremskaffes ved at tilsidesætte en
løbende, kommerciel fragtaftale.
Det er derfor fundet nødvendig at
præcisere, at statskassen erstatter en reders
økonomiske tab. Det kan fx være tab i form af
erstatningskrav for brudte fragtaftaler, eller udgifter ved
indchartring af erstatningstonnage i stedet for overtagne
skibe.
I den gældende lov om et
skibsfartsnævn findes en tilsvarende bestemmelse.
Skibsfartsnævnets erstatningsansvar er her imidlertid alene
præciseret til at gælde for en situation, hvor
nævnet overtager brugsretten til forud udpegede skibe,
før NATOs skibsfartsorgan træder i virksomhed. Denne
situation vil således i princippet opstå i fredstid og
er derved sammenlignelig med flere af de situationer, som er
nævnt i lovforslagets § 1.
For at mindske generne for rederier i forbindelse
med overtagelse af brugsretten til skibe og tilsidesættelse
af fragtaftaler, er det forudsat, at der forudgående
indgås aftaler med rederierne om udpegning af en række
grupper af egnede skibe, blandt hvilke man i givet fald vil kunne
udvælge skibe til anvendelse i de i lovens § 1, stk. 1,
nr. 3 og 4, nævnte situationer. Sigtet hermed er at
forebygge, at et rederi i disse situationer fratages
rådigheden over et skib, som udgør et centralt led i
dets virksomhed, fx fordi det indgår som et uerstatteligt led
i et større rutearrangement. De nævnte aftaler
forudsættes indgået uden særskilt
vederlæggelse; betaling bliver først aktuel, hvis
Skibsfartsnævnet overtager brugsretten til et skib. Der
eksisterer i dag aftaler om dispositionsret, og nævnet
forventes ikke i fremtiden at få nogen problemer med i
fornødent omfang at opnå sådanne
overenskomster.
Til stk. 4
Bestemmelsen svarer til den nuværende lovs
§ 4, stk. 4. Det kan ikke udelukkes, at statens overtagelse af
brugsretten kan medføre, at pantebreve i det overtagne skib
kan forfalde. Ikke mindst udenlandske pantebreve kan have
klausuler, som giver dem særlige rettigheder ved
sådanne overtagelser.
Med henblik på at sikre fuld erstatning for
det tab, som rederierne måtte lide som følge heraf,
giver bestemmelsen mulighed for, at staten vil kunne indtræde
som kreditor. Bestemmelsen udelukker naturligvis ikke, at der med
debitors samtykke kan findes en anden løsning.
Til stk. 5
For så vidt angår forsikring af
skibene, er det udgangspunktet, at rederierne €" i lighed med
sædvanlige fragtaftaler €" skal sørge for
skibenes forsikringer også efter, at staten har overtaget
brugsretten. Fragtraterne vil normalt dække alle
omkostninger, herunder omkostninger til forsikring.
Bestemmelsen i stk. 5 tager højde for den
særlige situation, hvor det ikke er muligt for rederiet at
videreføre et skibs forsikringsforhold som følge af
overtagelsen af brugsretten. Ligeledes åbnes der mulighed for
at ændre på skibets forsikringsforhold, hvor rederiet i
forbindelse med overtagelsen ønsker at tegne forsikring
på sædvanlige vilkår, men ikke kan tegne en
sådan forsikring pga. overtagelsen. Derimod vil et rederi,
der vælger ikke at ændre på sit
forsikringsforhold, selv skulle bære risikoen for, at skibet
eksempelvis er underforsikret.
Det er således fundet nødvendigt at
præcisere, at staten har ansvaret for, at den på
overtagelsestidspunktet gældende forsikringsdækning
opretholdes. Dette ligger også forudsætningsvis i den
nuværende ordning, hvor der findes en tilsvarende bestemmelse
i den overenskomst, som i henhold til den gældende lov er
indgået mellem Skibsfartsnævnet og danske rederier.
Hvis de eksisterende forsikringer ikke kan
videreføres, eller rederiet ikke kan tegne nye forsikringer,
vil nævnet skulle tegne særlige forsikringer for de
skibe, som staten overtager brugsretten til. Disse er ikke omfattet
af lov om krigsforsikring af danske skibe, der kun omfatter private
danske rederier.
Udgangspunktet vil her være, at
nævnet vil søge at tegne forsikringer på det
private marked. Det eksisterende skibsfartsnævn har
således i dag en hvilende kaskoforsikring, der omfatter de
skibe, som nævnet vil kunne disponere over. Hvorvidt der skal
tegnes forsikring med en særlig dækning, enten i
tilslutning til den af rederiet tegnede forsikring eller som en del
af nævnets forsikringsaftale, må bero på en
konkret vurdering.
Ved sejlads i kriseområder eller ved
særlige risikable situationer kan det forekomme, at de
kommercielle forsikringer begrænser deres
forsikringsdækning eller helt ophører at give
dækning. Skulle det vise sig umuligt helt eller delvist at
forsikringsdække de danske skibe, som staten overtager
brugsretten til, vil staten selv træde til. Uanset på
hvilken måde forsikringsdækningen sikres, det
være sig via private interessenter eller ved en
statsdækning, vil omkostningerne skulle dækkes af de
fragtrater, der fastsættes af nævnet, jf. § 2,
stk. 3, og § 4, stk. 2.
Der kan dog opstå helt ekstraordinære
situationer, hvor forsikringsomkostningerne er så store, fx
til krigsrisikopræmier, at de ikke kan dækkes af en
"normal" fragtrate. I disse helt særlige situationer kan det
blive nødvendigt for Skibsfartsnævnet at foretage en
særskilt vurdering af, hvorvidt en fragtrate dækker
alle omkostninger og i givet fald forlange en rate, som er
dækkende for omkostningsniveauet.
I NATO regi er der også bestræbelser
i gang for at få en samlet forsikringsordning for skibe, som
transporterer militært gods i forbindelse med en i NATO
Rådet besluttet operation. Etableres en sådan ordning,
vil omkostningerne hertil også skulle indgå i de af
nævnet fastsatte fragtrater.
Hvad angår forsikringsdækningens
omfang, vil dette normalt følge af den af rederierne tegnede
forsikring. Har et rederi valgt at tage en stor selvrisiko, vil
rederiet, såfremt forsikringen fortsætter efter statens
overtagelse af brugsretten, også skulle bære de
omkostninger, der følger heraf, idet fragtraterne er
udformet på en sådan måde, at de ikke tager
hensyn til det enkelte skibs forsikringsforhold. Det samme
gælder ved fragtaftaler, der indgås på helt
kommercielle vilkår. Bortfalder forsikringen som følge
af rederiets forsætlige handlinger, vil der heller ikke som
følge af statens overtagelse af brugsretten gælde
særlige forhold.
Til § 3
Når den i lovforslaget omhandlede
overtagelse af brugsretten ikke er sat i værk, vil de
statsfinansielle udgifter til nævnet være ubetydelige.
Det svarer til forholdene under den gældende lov om et
skibsfartsnævn.
Til § 4
Til stk. 1
I lovforslaget bibeholdes konstruktionen med et
skibsfartsnævn, som kendes fra den gældende lov om et
skibsfartsnævn. Også den nuværende
sammensætning af Skibsfartsnævnet bibeholdes.
Skibsfartsnævnet er i dag nedsat med en
kongelig udnævnt formand fra rederierhvervet, tre medlemmer
indstillet af Danmarks Rederiforening, to medlemmer indstillet af
de søfarendes organisationer og et medlem indstillet af
Søfartsstyrelsen. Nævnet sekretariatsfunktion
varetages af Søfartsstyrelsen sammen med Danmarks
Rederiforening.
I forhold til den nuværende lov er den
eneste ændring, at formanden, som de øvrige medlemmer,
udnævnes af økonomi- og erhvervsministeren. Det
forudsættes, at der som hidtil udnævnes en formand fra
rederierhvervet. Endvidere er, som for andre råd og
nævn, medlemsperioden sat til 4 år med mulighed for
genudnævnelse.
Med bibeholdelsen af
erhvervsrepræsentanterne vil der i det nye
skibsfartsnævn fortsat være kommerciel ekspertise i
forbindelse med lovens anvendelse.
Siden loven om et skibsfartsnævn blev sat i
kraft i 1952, har Skibsfartsnævnet fungeret som et
rådgivende organ i forbindelse med handelsflådens
beredskab. Skibsfartsnævnet har varetaget rådgivende
funktioner både i forbindelse med planlægningen i NATO
og i det nationale beredskab. Denne ordning videreføres.
Nævnets virksomhed har dog i de senere år været
ret begrænset.
Skibsfartsnævnet er en del af den
offentlige forvaltning, hvilket bl.a. indebærer, at lov om
offentlighed i forvaltningen også finder anvendelse for
nævnet. De oplysninger, som nævnet behandler, vil dog i
vidt omfang være omfattet af lovens
undtagelsesbestemmelser.
Til stk. 2
Lovforslaget pålægger
Skibsfartsnævnet et ansvar for, at et overtaget skib udnyttes
til opfyldelse af det søtransportbehov, der har dannet
grundlag for overtagelsen af skibet. Dette svarer til den
gældende lov, hvor det også er Skibsfartsnævnets
ansvar at udnytte de til brug overtagne skibe for opfyldelse af de
i loven nærmere anførte opgaver.
Lovforslaget pålægger
skibsfartnævnet at opfylde dette ansvar ved enten at
bortchartre skibet til en befragter, som har
søtransportopgaver i den pågældende situation,
eller ved at påbyde det pågældende rederi at
indgå en charteraftale med en af nævnet anvist
befragter.
I henhold til den nuværende lov har
Skibsfartsnævnet indgået en overenskomst med danske
rederier om vilkårene for brugsretten til deres skibe. I
henhold til denne overenskomst udøver nævnet
også brugsretten ved at bortchartre skibet.
Som noget nyt i forhold til den nuværende
lov og den tilhørende overenskomst giver lovforslaget
Skibsfartsnævnet mulighed for at påbyde et rederi at
indgå en charteraftale med en af nævnet anvist
befragter. Bestemmelsen er indføjet, fordi det i nogle
tilfælde kan være mest praktisk, at en charteraftale
indgås direkte mellem rederiet og den egentlige bruger af
skibet, befragteren.
En befragter kunne være en dansk
militær myndighed, der som led i en FN sanktioneret,
fredsbevarende operation har fået til opgave at
indsætte og transportere styrker og udstyr til et
fjerntliggende operationsområde.
En befragter kunne også være en dansk
nødhjælpsorganisation, der som følge af et
bindende, dansk tilsagn om katastrofehjælp har fået til
opgave at transportere nødhjælpsudstyr til et
katastroferamt område.
Lovforslaget pålægger også
Skibsfartsnævnet et ansvar for at fastsætte
charterhyren for skibe, som nævnet selv bortchartrer, og for
skibe, som nævnet påbyder en reder at bortchartre til
en anvist befragter.
I den gældende lov om et
skibsfartsnævn har Skibsfartsnævnet en tilsvarende
beføjelse.
Fastsættelsen af en aktuel fragtrate
kræver et indgående kendskab til det aktuelle
skibsfartsmarked. Rederierhvervets medlemmer i
Skibsfartsnævnet og deres bagland har den nødvendige
ekspertise for at fastsætte en charterhyre, der er realistisk
i relation til det aktuelle fragtmarked, herunder omkostningsniveau
og forsikringsforhold.
Skulle der mod forventning blive behov for at
overtage skibe, vil det naturligvis indgå i vurderingen, ikke
kun hvor velegnet skibet er til den pågældende
transport, men også hvilke omkostninger der kan
påløbe ved at tage skibet ud af den sædvanlige
drift. Dette sker med henblik på at minimere omkostningerne
til eventuel erstatning for lidte tab.
Til stk. 3
Lovforslaget pålægger
Skibsfartsnævnet at rådgive økonomi- og
erhvervsministeren om, hvornår der er opstået en
situation, der tilsiger, at loven bringes i anvendelse, og om
hvorledes dette rent praktisk bør ske.
Der findes ikke en tilsvarende bestemmelse i den
gældende lov om et skibsfartsnævn, fordi det i
medfør af denne lov er Skibsfartsnævnet, som selv
overtager brugsretten.
Det er imidlertid fundet hensigtsmæssigt i
lovforslaget, at lade økonomi- og erhvervsministeren
stå som den formelle overtager af brugsretten, fordi det er
valgt at lade lovens iværksættelse bero på en
regeringsbeslutning.
For at inddrage den skibsfartsmæssige
ekspertise i ministerens beslutningsgrundlag, i forhold til
hvornår markedet ikke kan opfylde behovet, er nævnet
pålagt denne rådgivende funktion.
Til stk. 4
Lovforslaget pålægger også
Skibsfartsnævnet generelt at rådgive økonomi- og
erhvervsministeren i forbindelse med kriser, der kan berøre
danske skibes sikkerhed.
Bestemmelsen er ikke relateret til en situation,
som omhandlet i § 1, men skal dække en international
krisesituation, hvor der er behov for skibsfartsmæssig
ekspertise som grundlag for, at ministeren i den givne situation
kan træffe forholdsregler for danske skibes sikkerhed.
Bestemmelsen her skal sammenholdes med
lovforslagets § 5, hvormed rederier kan pålægges
en indberetningspligt over for ministeren.
Der findes ikke i den gældende lov en
tilsvarende rådgivningspligt for Skibsfartsnævnet,
fordi indberetningspligten her er er over for
Skibsfartsnævnet selv.
Til stk. 5
Som i den gældende lov om et
skibsfartsnævn er det fundet hensigtsmæssigt at
opretholde en forretningsorden for nævnet. Der vil heri blive
foreskrevet, at nævnet skal orientere økonomi- og
erhvervsministeren, såfremt det møder
vanskeligheder i forbindelse med indgåelse af de i § 2,
stk. 3, nævnte aftaler om udpegning af skibe.
Det foreslås, at nævnets sekretariat,
som hidtil, varetages af Søfartsstyrelsen og Danmarks
Rederiforening. Nævnets sekretariat har hidtil været en
effektiv indgang til danske rederier i forbindelse med
internationale kriser, der har berørt danske skibes
sikkerhed.
Til stk. 6
Skibsfartsnævnets medlemmer og
medhjælp vil i nævnets virke få kendskab til
oplysninger af sikkerhedsmæssig betydning for skibe, der er
eller skal overtages, og de operationer, som de er eller skal
være deltager i, samt om enkeltpersoners eller private
selskabers økonomiske forhold, fx fragtaftaler, charterrater
mv. Der er tale om oplysninger, hvis hemmeligholdelse er af stor
økonomisk betydning for de pågældende rederier
mv. og som har stor sikkerhedsmæssig betydning.
Det er fundet hensigtsmæssigt at medtage en
udtrykkelig henvisning til straffelovens bestemmelser om
tavshedspligt for nævnets medlemmer og dets
medhjælpere. Udover en pligt til at hemmeligholde fortrolige
oplysninger, som de pågældende bliver bekendt med
gennem deres hverv, indebærer bestemmelserne i straffeloven,
at de pågældende kun må anvende sådanne
oplysninger i forbindelse med udførelse af opgaver efter
loven. Overtrædelse heraf straffes med fængsel i indtil
6 måneder. Under skærpende omstændigheder kan
straffen stige op til 2 år.
Nævnets medhjælpere omfatter dels de
personer, som udfører sekretariatsopgaverne for
nævnet, dels eventuelle eksterne medhjælpere.
Til § 5
For at kunne udføre sin virksomhed i
henhold til lovforslaget, herunder udpege egnede skibe for bestemte
transporter, kan det blive nødvendigt for økonomi- og
erhvervsministeren at få indberetning om relevante skibes
positioner og rejser.
I forbindelse med internationale kriser kan der
opstå fare for skibes sikkerhed, og der kan af lokale
myndigheder eller af NATO eller FN blive etableret
sejladsregulerende foranstaltninger. For at økonomi- og
erhvervsministeren i sådanne situationer kan
træffe foranstaltninger til sikring af danske skibes sejlads,
kan det også blive nødvendigt at få indberetning
om berørte skibes positioner og rejser.
Det er derfor fundet påkrævet at
bibeholde den i den eksisterende lov om et skibsfartsnævn
fastsatte indberetningspligt.
Til § 6
Bestemmelsen om klageadgang svarer til den
generelt anvendte bestemmelse indenfor Økonomi- og
Erhvervsministeriets område. Den gældende lov om et
skibsfartsnævn indeholder en tilsvarende bestemmelse.
Til § 7
De afgørelser, som Skibsfartsnævnet
træffer, er ikke undergivet administrativ rekurs. Det svarer
til, hvad der gælder for en række andre nævn.
Såfremt befragteren eller det rederi, hvis
skib er eller vil bliver overtaget, er uenig i
Skibsfartsnævnets afgørelser, kan sag herom indbringes
for de almindelige domstole. Det gælder også,
såfremt befragteren er en offentlig myndighed.
Bestemmelsen udelukker ikke, at det i forbindelse
med overtagelse af et skib kan aftales, at eventuelle tvister
afgøres ved voldgift efter bestemmelserne i lov om voldgift.
En sådan bestemmelse findes i den overenskomst, som i henhold
til den gældende lov om et skibsfartsnævn er
indgået mellem Skibsfartsnævnet og danske rederier.
Til § 8
Bestemmelsen hjemler straf for ikke at efterkomme
Skibsfartsnævnets påbud, for afgivelse af urigtige
eller vildledende oplysninger til nævnet samt for fortielse
af oplysninger af betydning for dets dispositioner. Endvidere
straffes den, som handler i strid med de af nævnet fastsatte
vilkår
Straffebestemmelsen svarer til den gældende
lov om et skibsfartsnævn, men er moderniseret i
overensstemmelse med gældende lovgivningspraksis.
Strafferammen er i forhold til den gældende lov reduceret til
2 år, der i dag er den sædvanlige strafferamme inden
for særlovgivningen. Der er endvidere i lighed med anden
lovgivning på søfartsområdet indføjet en
henvisning til straffelovens kapitel 5 om ansvar for juridiske
personer.
Til § 9
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2006.
Til § 10
Loven gælder i lighed med den
gældende lov om et skibsfartsnævn ikke for
Færøerne og Grønland.
Til § 11
Der er tale om en konsekvensændring. Titlen
på den nye lov om overtagelse af brugsretten til danske skibe
indsættes i opregningen af love, der ikke er omfattet af lov
om krigsforsikring i § 1, stk. 2, i stedet for lov om
skibsfartsnævn, der ophæves.