L 5 Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister.

(Afskaffelse af internordiske flyttepapirer, udvidet bødeansvar m.v.).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V)
Udvalg: Kommunaludvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 05-10-2005

Fremsat: 05-10-2005

Lovforslag som fremsat

20051_l5_som_fremsat (html)

L 5 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister. (Afskaffelse af internordiske flyttepapirer, udvidet bødeansvar m.v.).

Fremsat den 5. oktober 2005 af indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister

(Afskaffelse af internordiske flyttepapirer, udvidet bødeansvar m.v.)

 

§ 1

I lov om Det Centrale Personregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 140 af 3. marts 2004, som ændret ved § 9 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 8 i lov nr. 431 af 6. juni 2005 og § 29 i lov nr. 524 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:

1. I § 10, stk. 2, nr. 3, ændres »lov om postvirksomhed« til: »lov om postbefordring«.

2. I § 10, stk. 3, udgår », herunder Post Danmark«.

3.§ 19 ophæves.

4. I § 20, stk. 1, udgår »i øvrigt«.

5.§ 20, stk. 1, nr. 3, affattes således:

»3) køn, fødselsdato samt fødselsregistreringssted,«

6.§ 20, stk. 1, nr. 8, affattes således:

»8) eventuel dato for civilstand og vedkommende registreringsmyndighed,«

7. I § 20 indsættes som stk. 2 og 3:

» Stk. 2. Ved anmeldelse af tilflytning fra et andet nordisk land skal der endvidere gives oplysning om vedkommendes personnummer samt hidtidige adresse og kommune i fraflytningslandet.

Stk. 3. Indenrigs- og Sundhedsministeriet og vedkommende kommunalbestyrelse skal til registreringsmyndighederne i et andet nordisk fraflytningsland give de oplysninger, som er nødvendige for disse ved vurderingen af bopælsspørgsmålet.«

8. I § 21, stk. 1 og 4 , ændres »§§ 19 og 20« til: »§ 20«.

9. I § 21 indsættes som stk. 5:

» Stk. 5 . § 12, stk. 3-6, og § 13, stk. 1, finder tillige anvendelse ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet.«

10. I § 24, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 25, stk. 3« til: »§ 25, stk. 2«, og i § 24, stk. 1, 4. pkt., og stk. 7, ændres »§ 25, stk. 2« til: »§ 25, stk. 1«.

11. I § 24, stk. 5, indsættes efter »udrejst«: », jf. dog § 25, stk. 1«.

12. I § 25 ophæves stk. 1.

Stk. 2-4 bliver herefter stk. 1-3.

13. I § 25, stk. 3, der bliver stk. 2, udgår », eller at der ikke skal ske registrering på grund af tilflytningslandets bestemmelser om eksterritoriale personer«.

14. I § 25, stk. 4, der bliver stk. 3, ændres »Kommunalbestyrelsen« til: » Indenrigs- og Sundhedsministeriet og vedkommende kommunalbestyrelse«, og »jf. stk. 2 og 3 « ændres til: »jf. stk. 1 og 2«.

15. I § 26 indsættes som stk. 5:

» Stk. 5 . § 12, stk. 3-6, og § 13, stk. 1, finder tillige anvendelse ved anmeldelse af fraflytning til udlandet.«

16. I § 30, stk. 2, udgår »stk. 1 og 2,«.

17. I § 38, stk. 3, og § 42, stk. 3 , ændres »Selskaber og pensionskasser omfattet af lov om forsikringsvirksomhed samt pengeinstitutter ved administration af opsparing i pensionsøjemed, jf. kapitel 9 a i lov om banker og sparekasser, « til: »Forsikringsselskaber og pensionskasser omfattet af lov om finansiel virksomhed samt pengeinstitutter ved administration af opsparing i pensionsøjemed i henhold til lov om finansiel virksomhed,«.

18. I § 57, stk. 1, nr. 3, ændres »§§ 19 og 20« til: »§§ 20, stk. 1 og 2, og 26, stk. 1«.

§ 2

Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Dog træder § 1, nr. 1, 2, 9 og nr. 15-18 i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

§ 3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets hovedindhold

Hovedformålet med lovændringen er en forenkling af reglerne for anmeldelse af flytning mellem nordiske lande, således at Danmark kan tiltræde den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering, hvorved der bl.a. sker en afskaffelse af de internordiske flyttepapirer. Der henvises til afsnit 2 nedenfor.

Formålet er herudover at tilvejebringe hjemmel til at pålægge bødestraf for at afgive forkerte oplysninger om flytning også til udlandet m.v. Der henvises til afsnit 3 nedenfor.

Endelig er formålet at bestemme, at visse regler for anmeldelse af indenlandske flytninger tillige skal omfatte anmeldelse af tilflytning fra og fraflytning til udlandet, at regulere spørgsmål om bortfald af markedsføringsbeskyttelse, samt at foretage konsekvensrettelser som følge af ændringer af andre love. Der henvises til afsnit 4 nedenfor.

2. Forenkling af reglerne ved anmeldelse af flytning mellem nordiske lande

De væsentligste dele af lovforslaget vedrører en ændring af reglerne for tilflytning fra og fraflytning til udlandet med henblik på Danmarks tiltræden af den nye nordiske overenskomst om folkeregistrering. Der var i 2004 tale om ca. 8.000 tilflytninger fra og 9.000 fraflytninger til andre nordiske lande.

2.1. Baggrund

Under det svenske formandskab for Nordisk Ministerråd i 2003 iværksattes en undersøgelse af grænsehindringer for den fri bevægelighed mellem de nordiske lande. Undersøgelsen afdækkede bl.a. det forhold, at det kan tage lang tid for personer, som flytter inden for Norden, at få tildelt et personnummer i tilflytningslandet. De nordiske samordningsministre iværksatte på den baggrund et fælles nordisk arbejde med sigte på et forslag om forenkling af reglerne for anmeldelse af flytning mellem de nordiske lande, således at personnummer normalt kan tildeles inden for nogle få dage.

Arbejdet mundede ud i et forslag til Nordisk Ministerråd om ændring af den nordiske overenskomst om folkeregistrering, hvorefter information om flytning fra et nordisk land til et andet - i modsætning til i dag €" skal kunne kommunikeres direkte mellem folkeregistreringsmyndighederne i henholdsvis fraflytningslandet og tilflytningslandet. Overenskomsten blev undertegnet af de nordiske samarbejdsministre den 1. november 2004 i Stockholm og er gengivet som bilag til lovforslaget.

2.2. Gældende ret

Den gældende internordiske overenskomst af 8. maj 1989 mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om folkeregistrering omfatter personer, der er registreret som bosat i et nordisk land, og som har til hensigt at flytte til, eller som er flyttet, til et andet nordisk land. Overenskomsten trådte i kraft den 1. oktober 1990 og afløste den hidtidige overenskomst, som havde været gældende siden 1969. Overenskomsten er tiltrådt af Færøerne og Grønland.

En person, der flytter, har efter overenskomsten pligt til at anmelde flytning til den lokale registreringsmyndighed i fraflytningslandet, som skal udstede internordiske flyttepapirer til vedkommende. Den flyttende skal medbringe flyttepapirerne og aflevere disse til den lokale registreringsmyndighed i tilflytningslandet. Er den flyttende ikke i besiddelse af internordiske flyttepapirer, skal den lokale registreringsmyndighed selv rekvirere disse hos den lokale registreringsmyndighed i fraflytningslandet, hvilket kan forsinke tildelingen af personnummer.

Registreringen i tilflytningslandet kan kun foretages på grundlag af de internordiske flyttepapirer, som indeholder oplysninger om vedkommende til brug for registreringen som tilflyttet. I forbindelse med folkeregistreringen tildeles personen et personnummer i tilflytningslandet, medmindre den pågældende gennem tidligere ophold allerede har et sådant.

Så snart registreringen er foretaget, skal den lokale registreringsmyndighed i fraflytningslandet underrettes herom ved brug af de internordiske flyttepapirer, hvorefter denne skal registrere vedkommende som fraflyttet landet. Fraflytningslandet kan ikke registrere vedkommende som udrejst, før tilflytningslandet har accepteret at registrere vedkommende som indrejst. Som fraflytningsdato benyttes tilflytningslandets registrerede tilflytningsdato.

Overenskomsten forpligter herudover de kontraherende lande til at give underretning om de beslutninger, der foretages, og til gensidigt på forespørgsel at give hinanden de oplysninger, som må antages at være nødvendige for bedømmelsen af bopælsspørgsmål.

Overenskomsten er i Danmark implementeret ved særlige bestemmelser i CPR-loven for registrering af til- og fraflytning fra andre nordiske lande. For så vidt angår tilflytning fra et andet nordisk land i lovens § 19, og for så vidt angår fraflytning til et andet nordisk land i lovens §§ 25 og 26, stk. 2.

2.3. Indhold

Med lovforslagets § 1, nr. 3-8 og 10-14, foreslås det at ændre CPR-loven, således at denne bringes i overensstemmelse med den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering. Vedtagelsen af dette lovforslag anses for at indeholde et stiltiende samtykke til ratifikation af denne overenskomst. Herefter vil indenrigs- og sundhedsministeren på vegne af Danmark tiltræde overenskomsten.

Det er med den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering som hidtil formålet at bevare Norden som ét registreringsområde i folkeregistreringsmæssig forstand. Der er således ikke lagt op til en ændring af de grundlæggende principper i den gældende overenskomst om, at en person kun er bopælsregistreret ét sted i Norden, at det er indflytningslandets regler, der er afgørende for, om en person skal anses for bosat i tilflytningslandet, og at det er den lokale registreringsmyndighed i tilflytningslandet, der tager stilling hertil.

Den væsentligste ændring i forhold til den gældende overenskomst er afskaffelsen af de internordiske flyttepapirer, jf. lovforslagets § 1, nr. 3 og 12. Den flyttende skal herefter ikke afhente papirerne hos den lokale registreringsmyndighed i fraflytningslandet, der således også fritages for at udstede disse. Registreringen af en flytning til et andet nordisk land skal heller ikke afvente rekvisition af sådanne papirer i de situationer, hvor borgeren ikke selv medbringer disse. Såfremt betingelserne for registrering som tilflyttet er til stede, kan folkeregistrering og tildeling af personnummer i tilflytningslandet således foretages straks €" på samme måde som ved tilflytninger fra ikke-nordiske lande. Lovforslagets § 1, nr. 4, 8 og 10, er konsekvensrettelser som en følge af afskaffelsen af de internordiske flyttepapirer.

Når der er truffet afgørelse om, hvorvidt der skal ske en registrering eller ej i tilflytningslandet, skal registreringsmyndigheden i tilflytningslandet som hidtil underrette fraflytningslandet herom.

Med den gældende flytteordning kan der være problemer forbundet med at finde den lokale registreringsmyndighed i fraflytningslandet, som efter den gældende overenskomst skal have tilsendt underretning om en persons registrering, særligt hvis der ikke medbringes internordiske flyttepapirer. Underretninger skal derfor efter den nye overenskomst sendes til den centrale (eller en særlig udpeget) folkeregistreringsmyndighed i fraflytningslandet, som har til opgave at videresende underretningen til den lokale registreringsmyndighed, hvor den flyttende senest har været registreret.

Kommunikationen mellem de nordiske folkeregistreringsmyndigheder vil således ske ved direkte kommunikation mellem de centrale (eventuelt særligt udpegede) folkeregistreringsmyndigheder i de 5 nordiske lande, dvs. Indenrigs- og Sundhedsministeriets CPR-kontor, Befolkningsregistercentralen i Finland, Nationalregistret i Island, Skattedirektoratet i Norge og Skatteverket i Sverige.

Ved en flytning fra Danmark til et af de andre nordiske lande vil dette eksempelvis betyde, at registreringsmyndigheden dér skal sende ovenstående underretning til Indenrigs- og Sundhedsministeriets CPR-kontor, som videreformidler underretningen til fraflytningskommunen.

Hensigten med at samle underretningerne om registrering eller afslag herpå hos de centrale registreringsmyndigheder er herudover at skabe grundlag for, at underretning kan foregå elektronisk via de centrale registreringsmyndigheder. Såfremt dette ikke er muligt for alle de kontraherende lande fra ikrafttrædelsen af overenskomsten, er det i den nye overenskomst bestemt, at informationsudvekslingen kan ske ved direkte elektronisk kommunikation med de centrale registreringsmyndigheder i de kontraherende lande, som har aftalt dette.

Udover underretning om, hvorvidt der skal ske en registrering som tilflyttet eller ej, skal der som hidtil gives underretning, hvis registreringsmyndighederne i tilflytningslandet efterfølgende ophæver en tidligere truffet afgørelse om registrering af tilflytning. De kontraherende lande er herudover fortsat forpligtede til på forespørgsel gensidigt at udveksle oplysninger til brug for fastlæggelsen af bopælsspørgsmål. Lovforslagets § 1, nr. 7 og 14, skal sikre, at der kan ske den fornødne udveksling af oplysninger til opfyldelse af overenskomsten.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil give kommunalbestyrelserne meddelelse om, i hvilke situationer det er kommunalbestyrelsen frem for Indenrigs- og Sundhedsministeriet, der skal give de fornødne meddelelser, jf. §§ 23, stk. 1, og 27, stk. 1.

Herudover foreslås der med lovforslagets § 1, nr. 5 og 6, en justering af de oplysninger, der skal gives ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet, således at der skal afgives oplysning om køn og dato for civilstand ved tilflytning fra såvel nordiske som ikke-nordiske lande. Hermed harmoniseres reglerne om tilflytning fra ikke-nordiske lande med reglerne i den internordiske folkeregistreringsoverenskomst. Endelig foreslås det med lovforslagets § 1, nr. 11 og 13, at præcisere, at den internordiske folkeregistreringsoverenskomst omfatter alle fraflytninger fra Danmark til et andet nordisk land og således også fraflytning af personer ansat i den danske stat, som er beordret til tjeneste i et andet nordisk land.

3. Bødestraf for afgivelse af forkerte oplysninger om en flytning til udlandet m.v.

3.1. Baggrund

CPR-lovens § 57 fastsætter bødestraf for visse nærmere angivne overtrædelser af CPR-loven, men omfatter ikke afgivelse af forkerte oplysninger om en flytning til udlandet, bortset fra for sen anmeldelse af udrejse.

3.2. Gældende ret

CPR´s funktion som et grundregister for de offentlige myndigheder indebærer, at oplysningerne i CPR ofte lægges uprøvet til grund i den daglige administration. Der er tillige på nogle områder tillagt oplysninger i CPR retsvirkninger i anden lovgivning. Det er derfor vigtigt at sikre, at de registrerede oplysninger er korrekte, uanset at det inden for en lang række lovområder er forudsat, at der skal foretages en særskilt bedømmelse af bopælsspørgsmålet uafhængigt af registreringen i CPR. Baggrunden for, at der er fastsat mulighed for at pålægge en person bøde for overtrædelse af dennes pligter efter CPR-loven, er således at sikre korrekte oplysninger i CPR. Efter lovens § 57 kan en person, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed overtræder de deri anførte bestemmelser, pålægges bøde herfor. Som eksempel kan anføres, at en person, der for sent anmelder en flytning, kan straffes med bøde, ligesom en person, der afgiver forkerte oplysninger i forbindelse med en indenlandsk flytning eller en tilflytning, kan straffes med bøde.

I lovgivningen om folkeregistrering forud for CPR-loven fandtes en opsamlingshjemmel til at straffe en person med bøde for at afgive urigtige oplysninger til folkeregisteret. I CPR-loven, som trådte i kraft den 1. juli 2000, er det i lovens § 57 udtrykkeligt angivet, hvilke overtrædelser af loven der er bødepålagte. Det er dog efter lovens § 57, stk. 1, ikke muligt at pålægge bøde for at afgive forkerte oplysninger om en flytning til udlandet og de forhold, der skal registreres i forbindelse hermed.

Dette medfører, at en person, der for sent anmelder en reel fraflytning til CPR, kan straffes med bøde, mens en person, der anmelder en proforma-flytning til udlandet, ikke kan pålægges en bøde herfor.

3.3. Indhold

Med lovforslagets § 1, nr. 18, foreslås det, at der i CPR-lovens § 57, stk. 1, nr. 3, om afgivelse af forkerte oplysninger vedrørende flytninger indsættes en henvisning til § 26, stk. 1, der vedrører, hvilke oplysninger der skal opgives til CPR ved anmeldelse af fraflytning til udlandet. Herved er det muligt at pålægge bødestraf for afgivelse af forkerte oplysninger ved anmeldelse af flytning til udlandet og således også for anmeldelse af en proforma-flytning. Formålet hermed er i så vidt omfang som muligt at sikre, at registreringerne i CPR er korrekte, og herudover at forebygge urigtige anmeldelser.

Som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 7, hvor det bestemmes, at der indsættes et nyt stk. 2 i lovens § 20 vedrørende oplysningspligten ved indrejse fra nordiske lande, forslås det tillige med lovforslagets § 1, nr. 18, at præcisere, at også overtrædelse af § 20, stk. 2, kan medføre bødestraf.

4. Øvrige ændringer

4.1. Ophævelse af adgangen til registersammenkøring med Post Danmark

Ifølge CPR-lovens § 10, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen til brug for undersøgelsen af en persons bopælsforhold indhente oplysninger i elektronisk form fra andre offentlige myndigheder, herunder Post Danmark. Post Danmark blev ved lov nr. 409 af 6. juni 2002 omdannet til et statsejet aktieselskab. Det foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 2, at adgangen til registersammenkøring efter lovens § 10, stk. 3, med offentlige myndigheder ikke længere omfatter Post Danmark. Fremover vil det således alene være muligt at få oplysning om en persons adresseoplysninger hos Post Danmark efter lovens § 10, stk. 2, nr. 3, til brug for undersøgelsen af en konkret sag. Denne begrænsning svarer til praksis i dag, idet muligheden for registersammenkøring med Post Danmark efter lovens § 10, stk. 3, ikke er blevet udnyttet.

4.2. Sidestilling af udenlandske flytninger med indenlandske flytninger

I CPR-lovens kapitel 4, § 12, stk. 3-6, og § 13, stk. 1, er der fastsat generelle administrative bestemmelser for anmeldelse af indenlandske flytninger.

De nævnte bestemmelser indebærer, at kommunalbestyrelsen kan kræve, at flytteanmeldelser skal være skriftlige og afgives på en særlig blanket (§ 12, stk. 3), og at kommunalbestyrelsen kan nægte at modtage flytteanmeldelser tidligere end 4 uger før den angivne flyttedato (§ 12, stk. 4). Hvis kommunalbestyrelsen har en formodning om, at den anmeldte flytning ikke er korrekt, er det tillige bestemt, at den til brug for sin stillingtagen kan anvende reglerne i § 10, stk. 2 og 3, der fastlægger kommunalbestyrelsens kontrolredskaber ved undersøgelse af bopælssager (§ 12, stk. 4). Herudover er det bestemt, at den, der har anmeldt en flytning, har ret til at få en kvittering for anmeldelsen (§ 12, stk. 5). Det er ydermere bestemt, at kommunalbestyrelsen skal orienteres, hvis en allerede anmeldt flytning opgives, og at denne kun kan ændres, hvis det over for kommunalbestyrelsen dokumenteres, at de registrerede oplysninger er forkerte (§ 12, stk. 6). Endelig indebærer bestemmelserne, at hvis den, der flytter, ikke selv er i stand til at melde flytning, skal flytningen anmeldes af den, der er ansvarlig for den pågældende (§ 13, stk. 1).

Det har ikke været hensigten, at der skulle være forskel på den administrative behandling af en anmeldelse af en indenlandsk flytning og en anmeldelse af tilflytning fra og fraflytning til udlandet, og i praksis har kommunerne administreret sagerne ens. Det foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 9 og 15, at ændre loven i overensstemmelse hermed, således at § 12, stk. 3-6, og § 13, stk. 1, også omfatter anmeldelse af til- og fraflytning.

4.3. Bortfald af markedsføringsbeskyttelse

Det er efter CPR-lovens § 29, stk. 1-3, muligt særskilt at få registreret beskyttelse mod henholdsvis optagelse i lokalvejviser (stk. 1), henvendelser vedrørende statistiske og videnskabelige undersøgelser (stk. 2) og markedsføringsbeskyttelse (stk. 3). Det følger af lovens § 30, stk. 2, at en registreret særskilt beskyttelse efter § 29, stk. 1 og 2, først bortfalder, når vedkommende giver bopælskommunen besked herom. Loven indeholder derimod ikke en bestemmelse om bortfald af en særskilt beskyttelse efter stk. 3, men der er i praksis ikke blevet skelnet mellem de forskellige typer af beskyttelse. Det foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 16, at ændre loven i overensstemmelse hermed.

4.4. Konsekvensrettelser som følge af anden lovgivning

Lovforslagets § 1, nr. 1 og 17, er konsekvensrettelser som en følge af vedtagelsen af lov om postbefordring og lov om finansiel virksomhed. Rettelserne medfører ingen indholdsmæssige ændringer af CPR-loven.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Administrativt fritages bopælskommunen for at udstede internordiske flyttepapirer til borgere, der ønsker at flytte til et andet nordisk land og for at rekvirere eventuelt manglende internordiske flyttepapirer for borgere, der ønsker at flytte hertil fra et andet nordisk land. Herved fritages kommunen tillige for at returnere flyttepapirerne ved registrering. Indenrigs- og Sundhedsministeriet overtager en del af opgaven med at give de andre nordiske folkeregistreringsmyndigheder de oplysninger, som er nødvendige for disse ved vurderingen af bopælsspørgsmål, samtidig med at denne dataudveksling forudses at overgå til at foregå elektronisk via CPR-systemet. Den nødvendige tilpasning af CPR-systemet vil medføre statslige administrative merudgifter af begrænset omfang, som afholdes indenfor CPR-administrationens ramme. For kommunerne vil de administrative ændringer medføre administrative besparelser af begrænset omfang.

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

7. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

8. Administrative konsekvenser for borgerne

Borgeren fritages for at medbringe internordiske flyttepapirer ved flytning til et andet nordisk land. Derved skabes der mulighed for, at vedkommende kan folkeregistreres i tilflytningslandet og tildeles personnummer uden unødig forsinkelse, idet en registrering ikke længere skal afvente rekvisition af eventuelt manglende flyttepapirer.

9. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

10. Høring

Lovforslaget har inden fremsættelsen været i høring hos Datatilsynet, Amtsrådsforeningen i Danmark, Kommunernes Landsforening, Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune.

Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser

 

Positive konsekvenser/

Mindre udgifter

Negative konsekvenser/ merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Administrative besparelser af begrænset omfang for kommunerne

Administrative merudgifter af begrænset omfang for staten

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Bopælskommunen fritages for at udstede internordiske flyttepapirer til borgere, der ønsker at flytte til et andet nordisk land og for at rekvirere eventuelt manglende internordiske flyttepapirer for borgere, der ønsker at flytte hertil fra et andet nordisk land. Herudover fritages kommunen for at returnere flyttepapirerne ved registrering.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet overtager en del af opgaven med at give de andre nordiske folkeregistreringsmyndigheder de nødvendige oplysninger.

En del af dataudvekslingen forudses at overgå til at foregå elektronisk via CPR-systemet.

Tilpasning af CPR-systemet vil medføre visse statslige merudgifter.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget indeholder ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet og har derfor ikke været forelagt for et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Afskaffelsen af internordiske flyttepapirer giver borgerne mulighed for at blive folkeregistreret i tilflytningslandet og få tildelt personnummer uden unødig forsinkelse.

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til §   1

Til nr. 1

Der er tale om en konsekvensrettelse uden indholdsmæssige ændringer af CPR-loven, som en følge af, at lov nr. 89 af 8. februar 1995 om postvirksomhed med virkning fra den 1. juni 2004 er blevet ophævet og afløst af lov nr. 472 af 9. juni 2004 om postbefordring.

Til nr. 2

Post Danmark blev ved lov nr. 409 af 6. juni 2002 omdannet til et statsejet aktieselskab, hvorfor det med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås, at adgangen til registersammenkøring efter lovens § 10, stk. 3, med offentlige myndigheder ikke længere omfatter Post Danmark. Der henvises til de almindelige bemærkninger punkt 4.1.

Til nr. 3

CPR-lovens § 19 bestemmer, at der skal medbringes internordiske flyttepapirer fra fraflytningslandet ved tilflytning fra et andet nordisk land, samt bestemmer, hvilke oplysninger der herudover skal afgives. Med den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering afskaffes flyttepapirerne, og en person, der flytter fra et nordisk land til et andet, skal blot inden for den tidsfrist, som gælder i det enkelte land, anmelde flytning til den lokale registreringsmyndighed i tilflytningslandet, jf. artikel 2, nr. 1. Se nærmere under de almindelige bemærkninger punkt 2.3. Som en følge heraf foreslås det at ophæve § 19. Oplysningspligten ved anmeldelse af tilflytning fra et nordisk land vil herefter følge af lovens § 20, som hidtil alene har omfattet oplysningspligten ved tilflytning fra lande uden for Norden.

Til nr. 4

Der er tale om en konsekvensændring, som en følge af lovforslagets § 1, nr. 3, hvorved § 19 ophæves. § 20 bliver herefter den eneste bestemmelse om oplysningspligt ved tilflytning fra udlandet og omfatter således også tilflytning fra et andet nordisk land.

Til nr. 5

I de internordiske flyttepapirer, der udleveres efter den nugældende internordiske overenskomst, er der anført oplysning om vedkommendes »køn«. Dette ønskes fortsat oplyst efter den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering til brug ved underretning af fraflytningslandet, jf. art. 2, nr. 2, 4. led. Oplysning om »køn« har ikke hidtil været indeholdt i lovens § 20 vedrørende oplysningspligten ved anmeldelse af tilflytning fra andre lande end de nordiske. Oplysningen er dog allerede anført på de blanketter, som typisk anvendes af kommunerne ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet. Behovet for oplysning om »køn« skyldes, at nogle navne kan gøre det vanskeligt at vurdere, om der er tale om han- eller hunkøn. Det foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 5, at ændre § 20, stk. 1, nr. 3, således at der ved tilflytninger fra såvel nordiske som ikke-nordiske lande skal oplyses om »køn«. For så vidt angår forholdet til persondataloven henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 7.

Til nr. 6

Efter § 20, stk. 1, nr. 7, skal der ved tilflytning fra udlandet oplyses om civilstand, og efter nr. 8, om eventuel vielsesdato. Efter den gældende internordiske overenskomst om folkeregistrering indeholder de internordiske flyttepapirer oplysninger om ægteskabelig status og dato for denne dvs. udover vielsesdato også datoen for eventuel skilsmisse m.v., og ifølge artikel 4, 1. led, i den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering er civilstand og dato for denne omfattet af de standardoplysninger, der på forespørgsel udveksles mellem de kontraherende lande. Oplysning om civilstand og dato for denne er i øvrigt allerede anført på de blanketter, som kommunerne allerede i dag typisk anvender ved anmeldelse af tilflytning fra lande uden for Norden. Det foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 6, at ændre § 20, stk. 1, nr. 8, således at der ved tilflytning fra såvel nordiske som ikke-nordiske lande skal oplyses om eventuel dato for civilstand. Ved civilstandsoplysninger om hændelser, der har fundet sted i udlandet, anføres alene det pågældende land som vedkommende registreringsmyndighed. For så vidt angår forholdet til persondataloven henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 7.

Til nr. 7

Med lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås det at indsætte et nyt stk. 2 og et nyt stk. 3 i lovens § 20.

Ad nyt stk. 2:

Med henblik på at forenkle tilbagemeldingen til et nordisk fraflytningsland om, hvorvidt en person er blevet registreret som tilflyttet et andet nordisk land eller ej, er det hensigten, at tilbagemeldingen fremover skal foregå elektronisk mellem de centrale registreringsyndigheder i de kontraherende lande, som har aftalt dette, jf. artikel 4, 2. led, i den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering. Det er bl.a. af denne grund i artikel 2, nr. 2, 3. led, i den nye overenskomst bestemt, at underretningen skal ske direkte til den centrale (eller en særlig udpeget) registreringsmyndighed. Se nærmere under lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.3. For at sikre identiteten på den flyttende ved tilbagemeldingen til de andre nordiske landes centrale registreringsmyndigheder foreslås det med lovforslagets § 1, nr. 7, at indsætte et nyt stk. 2, i lovens § 20, hvori det bestemmes, at en person, der anmelder flytning fra et andet nordisk land, skal oplyse personnummer og hidtidige adresse og kommune i fraflytningslandet som bestemt i artikel 2, nr. 1, i den nye overenskomst. Der er alene tale om oplysninger, der skal bruges til sikring af identitet ved tilbagemeldingen til fraflytningslandet, jf. artikel 2, nr. 2, 3. og 4. led, og oplysningerne vil således ikke blive registreret i CPR.

Ad nyt stk. 3:

Efter både den nugældende internordiske overenskomst om folkeregistrering og artikel 2, nr. 2, 3. led, i den nye overenskomst skal registreringsmyndigheden i tilflytningslandet ved enhver anmeldelse af tilflytning fra et andet nordisk land give tilbagemelding til den centrale eller en særlig udpeget folkeregistreringsmyndighed i fraflytningslandet om, hvorvidt en person som følge af en anmeldt flytning skal registreres som bosat i tilflytningslandet eller ej. Der skal samtidig som hidtil anføres en række standardoplysninger som anført i overenskomstens artikel 2, nr. 2, 4. led. Tilsvarende underretning skal gives, hvis registreringsmyndigheden i tilflytningslandet efterfølgende ophæver en tidligere truffet afgørelse om registrering af tilflytning, jf. artikel 2, nr. 2, 4. led.

På grund af overenskomstens forbud mod dobbeltregistrering i Norden kan fraflytningslandet herudover have behov for at anmode om oplysninger fra tilflytningslandet for at vurdere, om man er enig i de faktiske forhold, som lægges til grund for tilflytningslandets afgørelse om at registrere vedkommende som tilflyttet. Som eksempel kan anføres en situation, hvor et fraflytningsland er af den opfattelse, at en anmeldt flytning til Danmark er en proforma-flytning. I en sådan situation vil fraflytningslandet ofte have behov for at få oplyst sagen med hjælp fra Danmark. Det er derfor bestemt i overenskomstens artikel 4, 1. led, at landene er gensidigt forpligtede til på forespørgsel at give en række standardoplysninger samt andre oplysninger, der er nødvendige for at vurdere, hvor en person skal være bopælsregistreret.

Det er i artikel 4, 2. led, bestemt, at underretninger i medfør af artikel 2 og besvarelser efter artikel 4 kan ske elektronisk mellem de centrale registreringsmyndigheder i de kontraherende lande, der har aftalt dette. Underretninger efter artikel 2 og udlevering af standardoplysninger efter artikel 4, 1. led, vil blive leveret af Indenrigs- og Sundhedsministeriets CPR-kontor til de andre nordiske landes centrale registreringsmyndigheder, mens udveksling af andre oplysninger til belysning af, hvor en person skal være bopælsregistreret, vil ske mellem de lokale registreringsmyndigheder.

Det foreslås således med lovforslagets § 1, nr. 7, at indsætte et nyt stk. 3, i lovens § 20, hvori det bestemmes, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet og vedkommende kommunalbestyrelse er forpligtede til at give registreringsmyndighederne i et andet nordisk fraflytningsland de oplysninger, som er nødvendige for disse ved vurderingen af bopælsspørgsmålet. Bestemmelsen omfatter enhver udveksling af oplysninger, som skal ske i henhold til den nye overenskomst, såvel underretning efter artikel 2, nr. 2, 4. led, som ved besvarelse af forespørgsler efter artikel 4, 1. led. Bestemmelsen giver også adgang til elektronisk udveksling af oplysninger.

Videregivelsen af oplysninger vil være en behandling af personoplysninger i persondatalovens forstand. Den behandling af personoplysninger, der finder sted i forbindelse hermed, ville kunne foretages i medfør af persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 6, der indeholder hjemmel til behandling af oplysninger, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave, der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået pålagt. I de tilfælde, hvor oplysninger om den flyttende måtte indeholde oplysninger af den i persondatalovens § 7 nævnte følsomme karakter, ville behandlingen kunne foretages i medfør af persondatalovens § 7, stk. 2, nr. 4, der indeholder hjemmel til behandling af sådanne oplysninger, hvis behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares. I de tilfælde, hvor oplysninger om den flyttende måtte indeholde oplysninger af den i persondatalovens § 8 nævnte karakter, ville behandlingen kunne foretages i medfør af persondatalovens § 8, stk. 6, jf. § 7, stk. 2, nr. 4.

Til nr. 8

Der er tale om en konsekvensændring som en følge af ophævelsen af § 19 i lovforslagets § 1, nr. 3, hvorefter § 20 bliver den eneste bestemmelse om oplysningspligt ved tilflytning fra udlandet.

Til nr. 9

Der er i CPR-lovens § 12, stk. 3-6, og lovens § 13, stk. 1, fastsat generelle administrative bestemmelser vedrørende indenlandske flytninger, se nærmere under lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 4.2. Som ligeledes anført under de almindelige bemærkninger, har det ikke været hensigten, at der skulle være forskel på den administrative behandling af en anmeldelse af en indenlandsk flytning og en anmeldelse af til- eller fraflytning fra eller til udlandet, og i praksis har kommunerne administreret sagerne ens. Det foreslås derfor at ændre loven i overensstemmelse hermed, således at der til lovens § 21, der vedrører tilflytning, tilføjes et nyt stk. 5, hvori det bestemmes, at lovens § 12, stk. 3-6, og § 13, stk. 1, tillige finder anvendelse ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet. Den foreslåede bestemmelse finder anvendelse såvel ved tilflytninger fra nordiske som ikke-nordiske lande.

Til nr. 10

Der er tale om en konsekvensændring som en følge af lovforslagets § 1, nr. 12, om at ophæve lovens § 25, stk. 1, hvorefter § 25, stk. 3, bliver § 25, stk. 2.

Til nr. 11

Der sker med lovforslagets § 1, nr. 11, ingen ændring af den gældende retstilstand for personkredsen omfattet af lovens § 24, stk. 5 - hovedsageligt diplomater og visse militærpersoner. Ved vedtagelsen af CPR-loven blev det i § 24, stk. 5, bestemt, at sådanne personer, der er ansat i den danske stat og beordret til tjeneste uden for riget, aldrig skal registreres som udrejst. Som en følge af såvel den gældende som den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering er det imidlertid tilflytningslandet, der hidtil har været og også fremover vil være kompetent til at tage stilling til, hvorvidt sådanne personer skal registreres som tilflyttet det andet nordiske land fra Danmark, og dermed som udrejst i CPR. For at skabe klarhed foreslås det i lovforslagets § 1, nr. 11, at der i § 24, stk. 5, indsættes en henvisning til § 25, stk. 1 (som ændret i lovforslagets § 1, nr. 12).

Til nr. 12

I den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering er de internordiske flyttepapirer afskaffet, og en person, der flytter fra et nordisk land til et andet, skal blot inden for den tidsfrist, som gælder i det enkelte land, anmelde flytning til den lokale registreringsmyndighed i tilflytningslandet, jf. artikel 2, nr. 1. Se nærmere herom under lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.3. Det foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 12, at ophæve § 25, stk. 1, der alene regulerer udstedelsen af internordiske flyttepapirer.

Til nr. 13

Ifølge den nugældende § 25, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen registrere eksterritoriale personer, der har anmeldt flytning til et andet nordisk land, som udrejst til dette andet nordiske land, når tilflytningslandet har meddelt, at der ikke skal ske registrering grundet tilflytningslandets bestemmelser om eksterritoriale personer. Dette er ikke i overensstemmelse med CPR-lovens § 24, stk. 5, hvor det er bestemt, at personer, der er ansat i den danske stat og beordret til tjeneste uden for riget, aldrig skal registreres som udrejst. Som en undtagelse hertil har det - ifølge den gældende internordiske overenskomst om folkeregistrering €" dog hidtil været og vil det også efter den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering fremover være tilflytningslandet, der er kompetent til at tage stilling til, hvorvidt sådanne personer skal registreres som tilflyttet det andet nordiske land fra Danmark og dermed som udrejst i CPR, jf. bemærkningerne oven for til nr. 11. Hvis en eksterritorial person imidlertid ikke skal registreres som indrejst i det andet nordiske land, skal denne således heller ikke registreres som udrejst i CPR. Det foreslås derfor, at henvisningen til de eksterritoriale personer i lovens § 25, stk. 3, udgår.

Til nr. 14

Efter den nugældende § 25, stk. 4, er det alene kommunalbestyrelsen, der er forpligtet til at videregive oplysninger til andre nordiske myndigheder til brug for deres vurdering af bopælsspørgsmålet. Efter tiltrædelsen af den nye overenskomst vil en eventuel forespørgsel om standardoplysninger efter artikel 4, 1. led, blive besvaret af Indenrigs- og Sundhedsministeriets CPR-kontor til de andre nordiske centrale registreringsmyndigheder, hvorfor det foreslås at udvide hjemlen til at omfatte Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 7.

Til nr. 15

Det foreslås, for at sikre, at en række generelle administrative bestemmelser vedrørende indenlandske flytninger tillige finder anvendelse ved fraflytning til udlandet, at ændre loven, således at der til lovens § 26, der vedrører fraflytning, tilføjes et nyt stk. 5, hvori det bestemmes, at lovens § 12, stk. 3-6, og § 13, stk. 1, tillige finder anvendelse ved anmeldelse af fraflytning til udlandet. Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 9.

Til nr. 16

CPR-loven indeholder ingen bestemmelse om bortfald af registrering af en særskilt beskyttelse mod markedsføring efter § 29, stk. 3, men kommunerne har administreret ordningen således, at registrering først bortfaldt, når vedkommende person gav sin bopælskommune besked herom. Det foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 16, at tilvejebringe den fornødne hjemmel til denne praksis. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under punkt 4.3.

Til nr. 17

Der er tale om en konsekvensrettelse uden indholdsmæssige ændringer af CPR-loven, som en følge af, at lov om forsikringsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 147 af 7. marts 2003, og lov om banker og sparekasser, jf. lovbekendtgørelse nr. 214 af 25. marts 2003, med virkning fra den 1. januar 2004 ved lov nr. 453 af 10. juni 2003 er ophævet og afløst af lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 613 af 21. juni 2005.

Til nr. 18

Med lovforslagets § 1, nr. 18, foreslås det, at der i CPR-lovens § 57, stk. 1, nr. 3, indsættes en henvisning til § 26, stk. 1, der vedrører, hvilke oplysninger der skal opgives ved anmeldelse af udrejse (personnummer, fulde navn eller adresseringsnavn, hidtidige adresse og bopælskommune, flyttedato, samt eventuel fremtidig adresse eller bopælsland). Herved er det muligt at pålægge en person bødestraf for at afgive forkerte oplysninger ved anmeldelse af en flytning til udlandet. Det er herved muligt at pålægge en bødestraf, hvis en person anmelder en fiktiv fraflytning (proforma-flytning) til et andet land for at opnå fordele af de afledte virkninger af at være registreret som udrejst i CPR.

Som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 7, hvor det bestemmes, at der indsættes et nyt stk. 2 i lovens § 20 vedrørende oplysningspligten ved indrejse fra nordiske lande, forslås det tillige med lovforslagets § 1, nr. 18, at præcisere, at også overtrædelse af § 20, stk. 2, kan medføre bødestraf.

Til § 2

Bestemmelsen muliggør, at lovforslagets § 1, nr. 3-8 og nr. 10-14, der alene vedrører den nye internordiske overenskomst, først træder i kraft samtidig med selve overenskomsten.

Den resterende del af lovforslaget, lovforslagets § 1, nr. 1, 2, 9 og nr. 15-18, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Til § 3

Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.


 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om Det Centrale Personregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 140 af 3. marts 2004, som ændret ved § 9 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 8 i lov nr. 431 af 6. juni 2005 og § 29 i lov nr. 524 af 24. juni 2005 foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 10. - - -

 

 

Stk. 2 , - - -

 

 

3) Oplysninger fra virksomheder, der er meddelt koncession efter lov om postvirksomhed, private tele- og forsyningsselskaber, private boligselskaber og -foreninger, arbejdsløshedskasser, fagforeninger og pengeinstitutter med henblik på at fastlægge vedkommendes bopælsforhold.

 

1. I § 10, stk. 2, nr. 3 , ændres »lov om postvirksomhed« til: »lov om postbefordring«.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan til brug for undersøgelsen af en persons bopælsforhold indhente oplysninger i elektronisk form fra andre offentlige myndigheder, herunder Post Danmark. Oplysningerne kan indhentes som led i behandlingen af en enkelt sag eller som led i en generel søgning til brug for kontrol.

 

2. I § 10, stk. 3, udgår », herunder Post Danmark«.

 

 

 

§ 19. Ved anmeldelse af tilflytning fra et andet nordisk land skal afleveres internordiske flyttepapirer.

 

3. § 19 ophæves.

Stk. 2. Der skal samtidig oplyses

 

 

1) eventuelt dansk personnummer og

 

 

2) eventuelt medlemskab af den danske folkekirke eller af et evangelisk-luthersk trossamfund i udlandet.

 

 

Stk. 3. Der skal endvidere på forespørgsel gives oplysning om egne børn, ægtefælle og forældre, som ikke er optaget på de internordiske flyttepapirer.

 

 

 

 

 

§ 20. Ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet i øvrigt skal der oplyses

 

4. I § 20, stk. 1 , udgår »i øvrigt«.

1) fulde navn,

 

 

2) eventuelt dansk personnummer,

 

 

3) fødselsdato samt fødselsregistreringssted,

 

5. § 20, stk. 1, nr. 3 , affattes således:

»3) køn, fødselsdato samt fødselsregistreringssted,«

4) seneste adresse i udlandet,

 

 

5) flyttedato,

 

 

6) fremtidig adresse her i landet,

 

 

7) civilstand,

 

 

8) eventuel vielsesdato og - registreringsmyndighed,

 

6. § 20, stk. 1, nr. 8 , affattes således:

»8) eventuel dato for civilstand og vedkommende registreringsmyndighed,«

9) eventuelt medlemskab af den danske folkekirke eller af et evangelisk-luthersk trossamfund i udlandet,

 

 

10) egne børn, ægtefælle og forældre, som ikke er omfattet af anmeldelsen, og

 

 

11) statsborgerret.

 

 

 

 

7. I § 20 indsættes som stk. 2 og 3 :

 

 

» Stk. 2. Ved anmeldelse af tilflytning fra et andet nordisk land skal der endvidere gives oplysning om vedkommendes personnummer samt hidtidige adresse og kommune i fraflytningslandet.

 

 

Stk. 3. Indenrigs- og Sundhedsministeriet og vedkommende kommunalbestyrelse skal til registreringsmyndighederne i et andet nordisk fraflytningsland give de oplysninger, som er nødvendige for disse ved vurderingen af bopælsspørgsmålet.«

 

 

 

§ 21. Der skal forevises den nødvendige dokumentation for oplysningerne i §§ 19 og 20 samt for, at vedkommende opfylder § 17.

 

8. I § 21, stk. 1 og 4 , ændres »§§ 19 og 20« til: »§ 20«.

Stk. 2. - - -

 

 

Stk. 3. - - -

 

 

Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan bestemme, at der ved tilflytningen skal gives flere oplysninger end angivet i §§ 19 og 20.

 

 

 

 

9. I § 21 indsættes som stk. 5 :

» Stk. 5. § 12, stk. 3-6, og § 13, stk. 1, finder tillige anvendelse ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet.«

 

 

 

§ 24. Enhver, som fraflytter til udlandet, skal registreres i CPR som udrejst, jf. dog stk. 5-9 og § 25, stk. 3. Vedkommende skal anmelde fraflytningen til bopælskommunen inden udrejsen. Ophold i udlandet over 6 måneder skal altid anmeldes som en fraflytning til udlandet. Hvis opholdet i udlandet varer 6 måneder eller derunder og den hidtidige bolig opretholdes til fuld rådighed, har vedkommende efter anmodning ret til at forblive registreret med bopæl dér, jf. dog § 25, stk. 2. Opretholdes den hidtidige bolig ikke til fuld rådighed under et ophold i udlandet på 6 måneder eller derunder, skal kommunalbestyrelsen foretage en konkret vurdering af, om der er tale om en fraflytning til udlandet eller ej.

 

10. I § 24, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 25, stk. 3« til: »§ 25, stk. 2«, og i §  24, stk. 1, 4. pkt., og stk. 7, ændres »§ 25, stk. 2« til: »§ 25, stk. 1«.

Stk. 2 . - - -

 

 

Stk. 3 . - - -

 

 

Stk. 4 . - - -

 

 

Stk. 5. Personer, der er ansat i den danske stat og beordret til tjeneste uden for riget, skal uanset bestemmelsen i § 24, stk. 1, aldrig registreres som udrejst.

 

11. I § 24, stk. 5 , indsættes efter »udrejst«: », jf. dog § 25, stk. 1«.

Stk. 6. - - -

 

 

Stk. 7. Personer, der af arbejdsmæssige og lignende grunde i en periode på over 6 måneder overnatter størstedelen af tiden i udlandet, men som i denne periode tilbringer hovedparten af weekender, fridage, ferier og lign. på bopælen her i landet, jf. § 6, stk. 1, har uanset bestemmelsen i § 24, stk. 1, ret til at forblive registreret på bopælen her i landet, jf. dog § 25, stk. 2.

 

 

Stk. 8. - - -

 

 

Stk. 9. - - -

 

 

 

 

 

§ 25. Kommunalbestyrelsen skal ved modtagelse af anmeldelse af fraflytning til et nordisk land udlevere internordiske flyttepapirer, som den flyttende har pligt til at aflevere til den lokale registreringsmyndighed på tilflytningsstedet.

 

12. I § 25 ophæves stk. 1.

Stk. 2 €" 4 bliver herefter stk. 1 - 3.

Stk. 2 . Enhver, som opholder sig i et andet nordisk land, skal registreres som udrejst, hvis den lokale registreringsmyndighed i tilflytningslandet meddeler, at vedkommende skal registreres som tilflyttet dette land.

 

 

Stk. 3 . Kommunalbestyrelsen kan først registrere personer, som har anmeldt fraflytning til et andet nordisk land, som udrejst, når den lokale registreringsmyndighed i tilflytningslandet har meddelt, at vedkommende er registreret som bosat der, eller at der ikke skal ske registrering på grund af tilflytningslandets bestemmelser om eksterritoriale personer. I alle andre tilfælde forbliver vedkommende registreret i sin hidtidige kommune, eventuelt som fraflyttet den tidligere adresse.

 

13. I § 25, stk. 3, der bliver stk. 2, udgår », eller at der ikke skal ske registrering på grund af tilflytningslandets bestemmelser om eksterritoriale personer«.

Stk. 4 . Kommunalbestyrelsen skal til registreringsmyndighederne i et nordisk land give de oplysninger, som er nødvendige for disse ved vurderingen af bopælsspørgsmålet, jf. stk. 2 og 3.

 

14. I § 25, stk. 4 , der bliver stk. 3, ændres »Kommunalbestyrelsen« til: »Indenrigs- og Sundhedsministeriet og vedkommende kommunalbestyrelse«, og »jf. stk. 2 og 3 « til: »jf. stk. 1 og 2«.

 

 

 

§ 26 - - -

 

15 I § 26 indsættes som stk. 5 :

» Stk. 5. § 12, stk. 3-6, og § 13, stk. 1, finder tillige anvendelse ved anmeldelse af fraflytning til udlandet.«

 

 

 

§ 30 - - -

 

 

Stk. 2. Har vedkommende fået registreret særskilt beskyttelse efter en eller flere af bestemmelserne i § 29, stk. 1 og 2, bortfalder en sådan beskyttelse først, når vedkommende giver bopælskommunen besked herom.

 

16. I § 30, stk. 2 , udgår »stk.1 og 2,«.

 

 

 

§ 38. - - -

 

 

Stk. 3. Selskaber og pensionskasser omfattet af lov om forsikringsvirksomhed samt pengeinstitutter ved administration af opsparing i pensionsøjemed, jf. kapitel 9 a i lov om banker og sparekasser, har, ud over oplysningerne i stk. 2, ret til at få leveret oplysninger om civilstand og civilstandsdato, bortset fra oplysning om separation.

 

§ 42. - - -

Stk. 3. Selskaber og pensionskasser omfattet af lov om forsikringsvirksomhed samt pengeinstitutter ved administration af opsparing i pensionsøjemed, jf. kapitel 9 a i lov om banker og sparekasser, har ud over oplysningerne angivet i stk. 2 ret til at få oplyst vedkommendes civilstand og civilstandsdato, bortset fra oplysning om separation, samt de oplysninger om dennes slægtskabsforhold, herunder om slægtninges navne og adresser, uanset om disse er beskyttede efter § 28, der er nødvendige for at udbetale en forsikringssum til den begunstigede.

 

17. I § 38, stk. 3 , og § 42, stk. 3, ændres »Selskaber og pensionskasser omfattet af lov om forsikringsvirksomhed samt pengeinstitutter ved administration af opsparing i pensionsøjemed, jf. kapitel 9 a i lov om banker og sparekasser, « til: »Forsikringsselskaber og pensionskasser omfattet af lov om finansiel virksomhed samt pengeinstitutter ved administration af opsparing i pensionsøjemed i henhold til lov om finansiel virksomhed,«.

 

 

 

§ 57. Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning straffes med bøde den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed

 

 

1) ikke rettidigt anmelder en flytning, jf. § 12, stk. 1, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 16, stk. 2, og § 24, stk. 1,

 

 

2) ikke anmelder en opgivet flytning, jf. § 12, stk. 6, 1. pkt.,

 

 

3) afgiver forkerte oplysninger om selve flytningen og de forhold, der skal registreres i forbindelse hermed, jf. § 12, stk. 2, § 16, stk. 4, og §§ 19 og 20,

 

18. § 57 , stk. 1, nr. 3 , ændres §§ 19 og 20 til: » §§ 20, stk.1 og 2, og 26, stk. 1«.

4) overtræder § 40, stk. 2 og 3, § 40, stk. 5, 3. pkt., §§ 44 og 47 samt vilkår fastsat efter § 32, stk. 2, § 35, 3. pkt., § 36, 3. pkt., og § 40, stk. 1, eller

 

 

5) undlader at afgive oplysninger efter § 10, stk. 2 og 3, § 13, stk. 4 og § 55, stk. 4, eller afgiver urigtige oplysninger, jf. § 10, stk. 2, nr. 2.

 

 

Stk. 2 . Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

 

 

 


Bilag

OVERENSKOMST
MELLEM DANMARK, FINLAND, ISLAND, NORGE OG SVERIGE OM
FOLKEREGISTRERING.

Regeringerne i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige er for at lette folkeregistreringen af personer i de kontraherende stater blevet enige om følgende:

Artikel 1

1. Denne overenskomst gælder personer, som er registreret som bosat i en af de kontraherende stater, og som har til hensigt at flytte, eller som er flyttet til en anden af disse stater. Tidsbegrænsede ophold af under 6 måneders varighed regnes normalt ikke som flytning.

2. En flytning omfattes ikke af overenskomsten, såfremt fraflytningsstaten ikke senest 3 måneder efter anmeldt fraflytning har modtaget underretning efter artikel 2, nr. 2, 3. led.

Artikel 2

1. Den, der er flyttet fra en af de kontraherende stater til en anden af disse stater, skal inden den tidsfrist, som gælder for anmeldelse af flytning i denne stat, melde tilflytningen til vedkommende lokale registreringsmyndighed. Samtidig med anmeldelsen skal den flyttende give de oplysninger, som kræves i tilflytningsstaten, og forevise legitimationspapirer, herunder med dokumentation for statsborgerskab (pas eller tilsvarende), samt give oplysning om fødselsnummer i fraflytningsstaten og hidtidig kommune og adresse i fraflytningsstaten.

2. Den lokale registreringsmyndighed i tilflytningsstaten afgør, om en person skal registreres som bosat i tilflytningsstaten.

Finder den lokale registreringsmyndighed, at en person skal registreres som bosat i tilflytningsstaten, skal vedkommende folkeregistreres og tildeles fødselsnummer snarest muligt på samme måde som gælder i det aktuelle land for personer, som tilflytter staten fra ikke-nordiske stater.

Samtidig med, at der er truffet afgørelse om, hvorvidt der skal ske en registrering eller ej i tilflytningsstaten, skal registreringsmyndigheden i tilflytningsstaten underrette den, der har anmeldt tilflytningen, samt den centrale eller en særlig udpeget folkeregistreringsmyndighed i fraflytningsstaten herom.

Ved underretning af myndigheden i fraflytningsstaten skal oplyses fødselsnummer i fraflytningsstaten, navn, fødselsdato, køn samt, hvis registrering har fundet sted, oplysning om den registrerede tilflytningsdato, fødselsnummer, kommune og adresse i tilflytningsstaten. Tilsvarende underretning skal gives, hvis registreringsmyndigheden i tilflytningsstaten efterfølgende ophæver en tidligere truffet afgørelse om registrering af tilflytning.

Finder den lokale registreringsmyndighed grund til at antage, at den, der har anmeldt tilflytningen, skal regnes som bosat et andet sted i tilflytningsstaten, skal han henvises til den lokale registreringsmyndighed på vedkommende sted.

3. Først når underretning om registrering i tilflytningsstaten er modtaget, skal den lokale registreringsmyndighed i fraflytningsstaten føre den, som er flyttet, ud af registret. Som dato for fraflytning benyttes tilflytningsstatens registrerede tilflytningsdato.

Artikel 3

Spørgsmålet om, hvorvidt en person efter denne overenskomst skal regnes for bosat eller ikke bosat i tilflytningsstaten, afgøres efter lovgivningen om tilflytning i denne stat.

Hvis den lokale registreringsmyndighed i fraflytningsstaten er uenig i de faktiske forhold, der er lagt til grund for registreringen, kan sagen tages op med den lokale registreringsmyndighed i tilflytningsstaten. Bliver disse ikke enige, kan fraflytningsstatens lokale registreringsmyndighed forelægge sagen for statens centrale registreringsmyndighed, som igen kan tage sagen op med tilflytningsstatens centrale registreringsmyndighed.

Som tilflytningsstat regnes den stat, som en person har bosat sig i efter tilflytning fra en anden stat. Dette gælder så længe de faktiske bopælsforhold er de samme, som da tilflytningen fandt sted.

Artikel 4

De kontraherende stater forpligter sig til på forespørgsel gensidigt at give oplysninger om den flyttendes navn, fødselsdato, personnummer, fødested, køn, adresse, lokal registreringsmyndighed, statsborgerskab, civilstand og dato for denne, navn og fødselsdato på ægtefælle/registreret partner, navn og fødselsdato på forældre (for børn under 18 år), navn og fødselsdato for børn (under 18 år) og eventuel fraflytningsdato, samt andre oplysninger, som antages at være nødvendige for bedømmelsen af bosætningsspørgsmålet og give underretning om de beslutninger, som bliver truffet.

Underretninger i medfør af overenskomstens artikel 2 og besvarelse af forespørgsler efter denne artikel kan ske ved direkte elektronisk kommunikation mellem de centrale registreringsmyndigheder i de kontraherende stater, som har aftalt dette.

Artikel 5

De centrale registreringsmyndigheder i de kontraherende stater er forpligtet til at vedligeholde og offentliggøre en fortegnelse over de lokale registreringsmyndigheder i de respektive stater.

Artikel 6

Overenskomsten træder i kraft fra førstkommende 1. januar, 1. april, 1. juli eller 1. oktober tre måneder efter, at samtlige kontraherende stater har givet det norske udenrigsministerium meddelelse om deres godkendelse af overenskomsten.

For Færøernes og Grønlands vedkommende træder overenskomsten dog først i kraft fra førstkommende 1. januar, 1. april, 1. juli eller 1. oktober 3 måneder efter, at Danmarks regering har notificeret det norske udenrigsministerium om, at betingelserne herfor er opfyldt.

Det norske udenrigsministerium underretter de øvrige kontraherende stater om modtagelsen af disse meddelelser og om tidspunktet for overenskomstens ikrafttrædelse.

Artikel 7

Samtidig med ikrafttrædelsen af nærværende overenskomst ophæves nordisk overenskomst af 8. maj 1989 om folkeregistrering.

Artikel 8

Enhver kontraherende stat kan i forhold til enhver af de andre stater opsige overenskomsten med 6 måneders varsel til ophør 1. januar eller 1. juli. Opsigelse sker ved skriftlig meddelelse til den berørte stat samt til det norske udenrigsministerium, som underretter de øvrige kontraherende stater om modtagelsen af meddelelsen og om dens indhold.

Artikel 9

Originalteksten til denne overenskomst deponeres i det norske udenrigsministerium, der oversender de øvrige kontraherende stater bekræftede genparter heraf.

Til bekræftelse heraf har undertegnede befuldmægtigede repræsentanter undertegnet denne overenskomst.

Udfærdiget i Stockholm i et eksemplar på dansk, finsk, islandsk, norsk og svensk, hvilke tekster alle har samme gyldighed.