L 5 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Det Centrale Personregister. (Afskaffelse af
internordiske flyttepapirer, udvidet bødeansvar m.v.).
Fremsat den 5. oktober 2005 af
indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Det Centrale
Personregister
(Afskaffelse af internordiske flyttepapirer,
udvidet bødeansvar m.v.)
§ 1
I lov om Det Centrale Personregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 140 af 3. marts 2004, som ændret
ved § 9 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 8 i
lov nr. 431 af 6. juni 2005 og § 29 i lov nr. 524 af 24.
juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 10, stk. 2, nr.
3, ændres »lov om postvirksomhed« til:
»lov om postbefordring«.
2. I § 10, stk. 3,
udgår », herunder Post Danmark«.
3.§ 19 ophæves.
4. I § 20, stk. 1,
udgår »i øvrigt«.
5.§ 20, stk. 1, nr.
3, affattes således:
»3) køn, fødselsdato samt
fødselsregistreringssted,«
6.§ 20, stk. 1, nr.
8, affattes således:
»8) eventuel dato for civilstand og
vedkommende registreringsmyndighed,«
7. I § 20 indsættes
som stk. 2 og 3:
» Stk. 2. Ved anmeldelse af
tilflytning fra et andet nordisk land skal der endvidere gives
oplysning om vedkommendes personnummer samt hidtidige adresse og
kommune i fraflytningslandet.
Stk. 3. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet og vedkommende kommunalbestyrelse skal til
registreringsmyndighederne i et andet nordisk fraflytningsland give
de oplysninger, som er nødvendige for disse ved vurderingen
af bopælsspørgsmålet.«
8. I § 21, stk. 1 og
4 , ændres
»§§ 19 og 20« til:
»§ 20«.
9. I § 21 indsættes
som stk. 5:
» Stk. 5 . § 12,
stk. 3-6, og § 13, stk. 1, finder tillige
anvendelse ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet.«
10. I § 24, stk. 1, 1.
pkt., ændres »§ 25, stk. 3«
til: »§ 25, stk. 2«, og i
§ 24, stk. 1, 4. pkt., og stk. 7, ændres
»§ 25, stk. 2« til:
»§ 25, stk. 1«.
11. I § 24, stk. 5,
indsættes efter »udrejst«: », jf. dog
§ 25, stk. 1«.
12. I § 25 ophæves
stk. 1.
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 1-3.
13. I § 25, stk. 3, der
bliver stk. 2, udgår », eller at der ikke skal ske
registrering på grund af tilflytningslandets bestemmelser om
eksterritoriale personer«.
14. I § 25, stk. 4, der
bliver stk. 3, ændres »Kommunalbestyrelsen«
til: » Indenrigs- og Sundhedsministeriet og vedkommende
kommunalbestyrelse«, og »jf. stk. 2 og 3 «
ændres til: »jf. stk. 1 og 2«.
15. I § 26 indsættes
som stk. 5:
» Stk. 5 . § 12,
stk. 3-6, og § 13, stk. 1, finder tillige
anvendelse ved anmeldelse af fraflytning til udlandet.«
16. I § 30, stk. 2,
udgår »stk. 1 og 2,«.
17. I § 38, stk. 3, og
§ 42, stk. 3
, ændres »Selskaber og pensionskasser omfattet af lov
om forsikringsvirksomhed samt pengeinstitutter ved administration
af opsparing i pensionsøjemed, jf. kapitel 9 a i lov om
banker og sparekasser, « til: »Forsikringsselskaber og
pensionskasser omfattet af lov om finansiel virksomhed samt
pengeinstitutter ved administration af opsparing i
pensionsøjemed i henhold til lov om finansiel
virksomhed,«.
18. I § 57, stk. 1, nr.
3, ændres »§§ 19 og 20«
til: »§§ 20, stk. 1 og 2, og 26,
stk. 1«.
§ 2
Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Dog
træder § 1, nr. 1, 2, 9 og nr. 15-18 i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets hovedindhold
Hovedformålet med lovændringen er
en forenkling af reglerne for anmeldelse af flytning mellem
nordiske lande, således at Danmark kan tiltræde den nye
internordiske overenskomst om folkeregistrering, hvorved der bl.a.
sker en afskaffelse af de internordiske flyttepapirer. Der henvises
til afsnit 2 nedenfor.
Formålet er herudover at tilvejebringe
hjemmel til at pålægge bødestraf for at afgive
forkerte oplysninger om flytning også til udlandet m.v. Der
henvises til afsnit 3 nedenfor.
Endelig er formålet at bestemme, at
visse regler for anmeldelse af indenlandske flytninger tillige skal
omfatte anmeldelse af tilflytning fra og fraflytning til udlandet,
at regulere spørgsmål om bortfald af
markedsføringsbeskyttelse, samt at foretage
konsekvensrettelser som følge af ændringer af andre
love. Der henvises til afsnit 4 nedenfor.
2. Forenkling af reglerne ved
anmeldelse af flytning mellem nordiske lande
De væsentligste dele af lovforslaget
vedrører en ændring af reglerne for tilflytning fra og
fraflytning til udlandet med henblik på Danmarks
tiltræden af den nye nordiske overenskomst om
folkeregistrering. Der var i 2004 tale om ca. 8.000 tilflytninger
fra og 9.000 fraflytninger til andre nordiske lande.
2.1. Baggrund
Under det svenske formandskab for Nordisk
Ministerråd i 2003 iværksattes en undersøgelse
af grænsehindringer for den fri bevægelighed mellem de
nordiske lande. Undersøgelsen afdækkede bl.a. det
forhold, at det kan tage lang tid for personer, som flytter inden
for Norden, at få tildelt et personnummer i
tilflytningslandet. De nordiske samordningsministre
iværksatte på den baggrund et fælles nordisk
arbejde med sigte på et forslag om forenkling af reglerne for
anmeldelse af flytning mellem de nordiske lande, således at
personnummer normalt kan tildeles inden for nogle få
dage.
Arbejdet mundede ud i et forslag til Nordisk
Ministerråd om ændring af den nordiske overenskomst om
folkeregistrering, hvorefter information om flytning fra et nordisk
land til et andet - i modsætning til i dag €" skal kunne
kommunikeres direkte mellem folkeregistreringsmyndighederne i
henholdsvis fraflytningslandet og tilflytningslandet.
Overenskomsten blev undertegnet af de nordiske samarbejdsministre
den 1. november 2004 i Stockholm og er gengivet som bilag til
lovforslaget.
2.2. Gældende ret
Den gældende internordiske overenskomst
af 8. maj 1989 mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om
folkeregistrering omfatter personer, der er registreret som bosat i
et nordisk land, og som har til hensigt at flytte til, eller som er
flyttet, til et andet nordisk land. Overenskomsten trådte i
kraft den 1. oktober 1990 og afløste den hidtidige
overenskomst, som havde været gældende siden 1969.
Overenskomsten er tiltrådt af Færøerne og
Grønland.
En person, der flytter, har efter
overenskomsten pligt til at anmelde flytning til den lokale
registreringsmyndighed i fraflytningslandet, som skal udstede
internordiske flyttepapirer til vedkommende. Den flyttende skal
medbringe flyttepapirerne og aflevere disse til den lokale
registreringsmyndighed i tilflytningslandet. Er den flyttende ikke
i besiddelse af internordiske flyttepapirer, skal den lokale
registreringsmyndighed selv rekvirere disse hos den lokale
registreringsmyndighed i fraflytningslandet, hvilket kan forsinke
tildelingen af personnummer.
Registreringen i tilflytningslandet kan kun
foretages på grundlag af de internordiske flyttepapirer, som
indeholder oplysninger om vedkommende til brug for registreringen
som tilflyttet. I forbindelse med folkeregistreringen tildeles
personen et personnummer i tilflytningslandet, medmindre den
pågældende gennem tidligere ophold allerede har et
sådant.
Så snart registreringen er foretaget,
skal den lokale registreringsmyndighed i fraflytningslandet
underrettes herom ved brug af de internordiske flyttepapirer,
hvorefter denne skal registrere vedkommende som fraflyttet landet.
Fraflytningslandet kan ikke registrere vedkommende som udrejst,
før tilflytningslandet har accepteret at registrere
vedkommende som indrejst. Som fraflytningsdato benyttes
tilflytningslandets registrerede tilflytningsdato.
Overenskomsten forpligter herudover de
kontraherende lande til at give underretning om de beslutninger,
der foretages, og til gensidigt på forespørgsel at
give hinanden de oplysninger, som må antages at være
nødvendige for bedømmelsen af
bopælsspørgsmål.
Overenskomsten er i Danmark implementeret ved
særlige bestemmelser i CPR-loven for registrering af til- og
fraflytning fra andre nordiske lande. For så vidt angår
tilflytning fra et andet nordisk land i lovens § 19, og
for så vidt angår fraflytning til et andet nordisk land
i lovens §§ 25 og 26, stk. 2.
2.3. Indhold
Med lovforslagets § 1, nr. 3-8 og
10-14, foreslås det at ændre CPR-loven, således
at denne bringes i overensstemmelse med den nye internordiske
overenskomst om folkeregistrering. Vedtagelsen af dette lovforslag
anses for at indeholde et stiltiende samtykke til ratifikation af
denne overenskomst. Herefter vil indenrigs- og sundhedsministeren
på vegne af Danmark tiltræde overenskomsten.
Det er med den nye internordiske overenskomst
om folkeregistrering som hidtil formålet at bevare Norden som
ét registreringsområde i
folkeregistreringsmæssig forstand. Der er således ikke
lagt op til en ændring af de grundlæggende principper i
den gældende overenskomst om, at en person kun er
bopælsregistreret ét sted i Norden, at det er
indflytningslandets regler, der er afgørende for, om en
person skal anses for bosat i tilflytningslandet, og at det er den
lokale registreringsmyndighed i tilflytningslandet, der tager
stilling hertil.
Den væsentligste ændring i
forhold til den gældende overenskomst er afskaffelsen af de
internordiske flyttepapirer, jf. lovforslagets § 1, nr. 3
og 12. Den flyttende skal herefter ikke afhente papirerne hos den
lokale registreringsmyndighed i fraflytningslandet, der
således også fritages for at udstede disse.
Registreringen af en flytning til et andet nordisk land skal heller
ikke afvente rekvisition af sådanne papirer i de situationer,
hvor borgeren ikke selv medbringer disse. Såfremt
betingelserne for registrering som tilflyttet er til stede, kan
folkeregistrering og tildeling af personnummer i tilflytningslandet
således foretages straks €" på samme måde
som ved tilflytninger fra ikke-nordiske lande. Lovforslagets
§ 1, nr. 4, 8 og 10, er konsekvensrettelser som en
følge af afskaffelsen af de internordiske flyttepapirer.
Når der er truffet afgørelse om,
hvorvidt der skal ske en registrering eller ej i
tilflytningslandet, skal registreringsmyndigheden i
tilflytningslandet som hidtil underrette fraflytningslandet
herom.
Med den gældende flytteordning kan der
være problemer forbundet med at finde den lokale
registreringsmyndighed i fraflytningslandet, som efter den
gældende overenskomst skal have tilsendt underretning om en
persons registrering, særligt hvis der ikke medbringes
internordiske flyttepapirer. Underretninger skal derfor efter den
nye overenskomst sendes til den centrale (eller en særlig
udpeget) folkeregistreringsmyndighed i fraflytningslandet, som har
til opgave at videresende underretningen til den lokale
registreringsmyndighed, hvor den flyttende senest har været
registreret.
Kommunikationen mellem de nordiske
folkeregistreringsmyndigheder vil således ske ved direkte
kommunikation mellem de centrale (eventuelt særligt udpegede)
folkeregistreringsmyndigheder i de 5 nordiske lande, dvs.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets CPR-kontor,
Befolkningsregistercentralen i Finland, Nationalregistret i Island,
Skattedirektoratet i Norge og Skatteverket i Sverige.
Ved en flytning fra Danmark til et af de
andre nordiske lande vil dette eksempelvis betyde, at
registreringsmyndigheden dér skal sende ovenstående
underretning til Indenrigs- og Sundhedsministeriets CPR-kontor, som
videreformidler underretningen til fraflytningskommunen.
Hensigten med at samle underretningerne om
registrering eller afslag herpå hos de centrale
registreringsmyndigheder er herudover at skabe grundlag for, at
underretning kan foregå elektronisk via de centrale
registreringsmyndigheder. Såfremt dette ikke er muligt for
alle de kontraherende lande fra ikrafttrædelsen af
overenskomsten, er det i den nye overenskomst bestemt, at
informationsudvekslingen kan ske ved direkte elektronisk
kommunikation med de centrale registreringsmyndigheder i de
kontraherende lande, som har aftalt dette.
Udover underretning om, hvorvidt der skal ske
en registrering som tilflyttet eller ej, skal der som hidtil gives
underretning, hvis registreringsmyndighederne i tilflytningslandet
efterfølgende ophæver en tidligere truffet
afgørelse om registrering af tilflytning. De kontraherende
lande er herudover fortsat forpligtede til på
forespørgsel gensidigt at udveksle oplysninger til brug for
fastlæggelsen af bopælsspørgsmål.
Lovforslagets § 1, nr. 7 og 14, skal sikre, at der kan
ske den fornødne udveksling af oplysninger til opfyldelse af
overenskomsten.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil give
kommunalbestyrelserne meddelelse om, i hvilke situationer det er
kommunalbestyrelsen frem for Indenrigs- og Sundhedsministeriet, der
skal give de fornødne meddelelser, jf. §§ 23,
stk. 1, og 27, stk. 1.
Herudover foreslås der med
lovforslagets § 1, nr. 5 og 6, en justering af de
oplysninger, der skal gives ved anmeldelse af tilflytning fra
udlandet, således at der skal afgives oplysning om køn
og dato for civilstand ved tilflytning fra såvel nordiske som
ikke-nordiske lande. Hermed harmoniseres reglerne om tilflytning
fra ikke-nordiske lande med reglerne i den internordiske
folkeregistreringsoverenskomst. Endelig foreslås det med
lovforslagets § 1, nr. 11 og 13, at præcisere, at
den internordiske folkeregistreringsoverenskomst omfatter alle
fraflytninger fra Danmark til et andet nordisk land og
således også fraflytning af personer ansat i den danske
stat, som er beordret til tjeneste i et andet nordisk land.
3. Bødestraf for afgivelse af
forkerte oplysninger om en flytning til udlandet m.v.
3.1. Baggrund
CPR-lovens § 57 fastsætter
bødestraf for visse nærmere angivne
overtrædelser af CPR-loven, men omfatter ikke afgivelse af
forkerte oplysninger om en flytning til udlandet, bortset fra for
sen anmeldelse af udrejse.
3.2. Gældende ret
CPR´s funktion som et grundregister for
de offentlige myndigheder indebærer, at oplysningerne i CPR
ofte lægges uprøvet til grund i den daglige
administration. Der er tillige på nogle områder tillagt
oplysninger i CPR retsvirkninger i anden lovgivning. Det er derfor
vigtigt at sikre, at de registrerede oplysninger er korrekte,
uanset at det inden for en lang række lovområder er
forudsat, at der skal foretages en særskilt bedømmelse
af bopælsspørgsmålet uafhængigt af
registreringen i CPR. Baggrunden for, at der er fastsat mulighed
for at pålægge en person bøde for
overtrædelse af dennes pligter efter CPR-loven, er
således at sikre korrekte oplysninger i CPR. Efter lovens
§ 57 kan en person, der forsætligt eller ved grov
uagtsomhed overtræder de deri anførte bestemmelser,
pålægges bøde herfor. Som eksempel kan
anføres, at en person, der for sent anmelder en flytning,
kan straffes med bøde, ligesom en person, der afgiver
forkerte oplysninger i forbindelse med en indenlandsk flytning
eller en tilflytning, kan straffes med bøde.
I lovgivningen om folkeregistrering forud for
CPR-loven fandtes en opsamlingshjemmel til at straffe en person med
bøde for at afgive urigtige oplysninger til folkeregisteret.
I CPR-loven, som trådte i kraft den 1. juli 2000, er det i
lovens § 57 udtrykkeligt angivet, hvilke
overtrædelser af loven der er bødepålagte. Det
er dog efter lovens § 57, stk. 1, ikke muligt at
pålægge bøde for at afgive forkerte oplysninger
om en flytning til udlandet og de forhold, der skal registreres i
forbindelse hermed.
Dette medfører, at en person, der for
sent anmelder en reel fraflytning til CPR, kan straffes med
bøde, mens en person, der anmelder en proforma-flytning til
udlandet, ikke kan pålægges en bøde herfor.
3.3. Indhold
Med lovforslagets § 1, nr. 18,
foreslås det, at der i CPR-lovens § 57,
stk. 1, nr. 3, om afgivelse af forkerte oplysninger
vedrørende flytninger indsættes en henvisning til
§ 26, stk. 1, der vedrører, hvilke
oplysninger der skal opgives til CPR ved anmeldelse af fraflytning
til udlandet. Herved er det muligt at pålægge
bødestraf for afgivelse af forkerte oplysninger ved
anmeldelse af flytning til udlandet og således også for
anmeldelse af en proforma-flytning. Formålet hermed er i
så vidt omfang som muligt at sikre, at registreringerne i CPR
er korrekte, og herudover at forebygge urigtige anmeldelser.
Som en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 7, hvor det bestemmes, at der indsættes et
nyt stk. 2 i lovens § 20 vedrørende
oplysningspligten ved indrejse fra nordiske lande, forslås
det tillige med lovforslagets § 1, nr. 18, at
præcisere, at også overtrædelse af
§ 20, stk. 2, kan medføre
bødestraf.
4. Øvrige ændringer
4.1. Ophævelse af adgangen til
registersammenkøring med Post Danmark
Ifølge CPR-lovens § 10,
stk. 3, kan kommunalbestyrelsen til brug for
undersøgelsen af en persons bopælsforhold indhente
oplysninger i elektronisk form fra andre offentlige myndigheder,
herunder Post Danmark. Post Danmark blev ved lov nr. 409 af 6. juni
2002 omdannet til et statsejet aktieselskab. Det foreslås
derfor med lovforslagets § 1, nr. 2, at adgangen til
registersammenkøring efter lovens § 10,
stk. 3, med offentlige myndigheder ikke længere omfatter
Post Danmark. Fremover vil det således alene være
muligt at få oplysning om en persons adresseoplysninger hos
Post Danmark efter lovens § 10, stk. 2, nr. 3, til
brug for undersøgelsen af en konkret sag. Denne
begrænsning svarer til praksis i dag, idet muligheden for
registersammenkøring med Post Danmark efter lovens
§ 10, stk. 3, ikke er blevet udnyttet.
4.2. Sidestilling af udenlandske
flytninger med indenlandske flytninger
I CPR-lovens kapitel 4, § 12,
stk. 3-6, og § 13, stk. 1, er der fastsat
generelle administrative bestemmelser for anmeldelse af
indenlandske flytninger.
De nævnte bestemmelser indebærer,
at kommunalbestyrelsen kan kræve, at flytteanmeldelser skal
være skriftlige og afgives på en særlig blanket
(§ 12, stk. 3), og at kommunalbestyrelsen kan
nægte at modtage flytteanmeldelser tidligere end 4 uger
før den angivne flyttedato (§ 12, stk. 4).
Hvis kommunalbestyrelsen har en formodning om, at den anmeldte
flytning ikke er korrekt, er det tillige bestemt, at den til brug
for sin stillingtagen kan anvende reglerne i § 10,
stk. 2 og 3, der fastlægger kommunalbestyrelsens
kontrolredskaber ved undersøgelse af bopælssager
(§ 12, stk. 4). Herudover er det bestemt, at den,
der har anmeldt en flytning, har ret til at få en kvittering
for anmeldelsen (§ 12, stk. 5). Det er ydermere
bestemt, at kommunalbestyrelsen skal orienteres, hvis en allerede
anmeldt flytning opgives, og at denne kun kan ændres, hvis
det over for kommunalbestyrelsen dokumenteres, at de registrerede
oplysninger er forkerte (§ 12, stk. 6). Endelig
indebærer bestemmelserne, at hvis den, der flytter, ikke selv
er i stand til at melde flytning, skal flytningen anmeldes af den,
der er ansvarlig for den pågældende (§ 13,
stk. 1).
Det har ikke været hensigten, at der
skulle være forskel på den administrative behandling af
en anmeldelse af en indenlandsk flytning og en anmeldelse af
tilflytning fra og fraflytning til udlandet, og i praksis har
kommunerne administreret sagerne ens. Det foreslås derfor med
lovforslagets § 1, nr. 9 og 15, at ændre loven i
overensstemmelse hermed, således at § 12,
stk. 3-6, og § 13, stk. 1, også omfatter
anmeldelse af til- og fraflytning.
4.3. Bortfald af
markedsføringsbeskyttelse
Det er efter CPR-lovens § 29,
stk. 1-3, muligt særskilt at få registreret
beskyttelse mod henholdsvis optagelse i lokalvejviser
(stk. 1), henvendelser vedrørende statistiske og
videnskabelige undersøgelser (stk. 2) og
markedsføringsbeskyttelse (stk. 3). Det følger
af lovens § 30, stk. 2, at en registreret
særskilt beskyttelse efter § 29, stk. 1 og 2,
først bortfalder, når vedkommende giver
bopælskommunen besked herom. Loven indeholder derimod ikke en
bestemmelse om bortfald af en særskilt beskyttelse efter
stk. 3, men der er i praksis ikke blevet skelnet mellem de
forskellige typer af beskyttelse. Det foreslås derfor med
lovforslagets § 1, nr. 16, at ændre loven i
overensstemmelse hermed.
4.4. Konsekvensrettelser som
følge af anden lovgivning
Lovforslagets § 1, nr. 1 og 17, er
konsekvensrettelser som en følge af vedtagelsen af lov om
postbefordring og lov om finansiel virksomhed. Rettelserne
medfører ingen indholdsmæssige ændringer af
CPR-loven.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Administrativt fritages bopælskommunen
for at udstede internordiske flyttepapirer til borgere, der
ønsker at flytte til et andet nordisk land og for at
rekvirere eventuelt manglende internordiske flyttepapirer for
borgere, der ønsker at flytte hertil fra et andet nordisk
land. Herved fritages kommunen tillige for at returnere
flyttepapirerne ved registrering. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
overtager en del af opgaven med at give de andre nordiske
folkeregistreringsmyndigheder de oplysninger, som er
nødvendige for disse ved vurderingen af
bopælsspørgsmål, samtidig med at denne
dataudveksling forudses at overgå til at foregå
elektronisk via CPR-systemet. Den nødvendige tilpasning af
CPR-systemet vil medføre statslige administrative
merudgifter af begrænset omfang, som afholdes indenfor
CPR-administrationens ramme. For kommunerne vil de administrative
ændringer medføre administrative besparelser af
begrænset omfang.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Borgeren fritages for at medbringe
internordiske flyttepapirer ved flytning til et andet nordisk land.
Derved skabes der mulighed for, at vedkommende kan folkeregistreres
i tilflytningslandet og tildeles personnummer uden unødig
forsinkelse, idet en registrering ikke længere skal afvente
rekvisition af eventuelt manglende flyttepapirer.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har inden fremsættelsen
været i høring hos Datatilsynet,
Amtsrådsforeningen i Danmark, Kommunernes Landsforening,
Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/ Mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Administrative besparelser af
begrænset omfang for kommunerne | Administrative merudgifter af
begrænset omfang for staten |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Bopælskommunen fritages for at udstede
internordiske flyttepapirer til borgere, der ønsker at
flytte til et andet nordisk land og for at rekvirere eventuelt
manglende internordiske flyttepapirer for borgere, der
ønsker at flytte hertil fra et andet nordisk land. Herudover
fritages kommunen for at returnere flyttepapirerne ved
registrering. | Indenrigs- og Sundhedsministeriet overtager
en del af opgaven med at give de andre nordiske
folkeregistreringsmyndigheder de nødvendige oplysninger. En del af dataudvekslingen forudses at
overgå til at foregå elektronisk via CPR-systemet. Tilpasning af CPR-systemet vil
medføre visse statslige merudgifter. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget indeholder ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet og har derfor ikke været
forelagt for et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Afskaffelsen af internordiske flyttepapirer
giver borgerne mulighed for at blive folkeregistreret i
tilflytningslandet og få tildelt personnummer uden
unødig forsinkelse. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse uden
indholdsmæssige ændringer af CPR-loven, som en
følge af, at lov nr. 89 af 8. februar 1995 om postvirksomhed
med virkning fra den 1. juni 2004 er blevet ophævet og
afløst af lov nr. 472 af 9. juni 2004 om postbefordring.
Til nr. 2
Post Danmark blev ved lov nr. 409 af 6. juni
2002 omdannet til et statsejet aktieselskab, hvorfor det med
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås, at adgangen til
registersammenkøring efter lovens § 10,
stk. 3, med offentlige myndigheder ikke længere omfatter
Post Danmark. Der henvises til de almindelige bemærkninger
punkt 4.1.
Til nr. 3
CPR-lovens § 19 bestemmer, at der
skal medbringes internordiske flyttepapirer fra fraflytningslandet
ved tilflytning fra et andet nordisk land, samt bestemmer, hvilke
oplysninger der herudover skal afgives. Med den nye internordiske
overenskomst om folkeregistrering afskaffes flyttepapirerne, og en
person, der flytter fra et nordisk land til et andet, skal blot
inden for den tidsfrist, som gælder i det enkelte land,
anmelde flytning til den lokale registreringsmyndighed i
tilflytningslandet, jf. artikel 2, nr. 1. Se nærmere under de
almindelige bemærkninger punkt 2.3. Som en følge heraf
foreslås det at ophæve § 19.
Oplysningspligten ved anmeldelse af tilflytning fra et nordisk land
vil herefter følge af lovens § 20, som hidtil
alene har omfattet oplysningspligten ved tilflytning fra lande uden
for Norden.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring,
som en følge af lovforslagets § 1, nr. 3, hvorved
§ 19 ophæves. § 20 bliver herefter den
eneste bestemmelse om oplysningspligt ved tilflytning fra udlandet
og omfatter således også tilflytning fra et andet
nordisk land.
Til nr. 5
I de internordiske flyttepapirer, der
udleveres efter den nugældende internordiske overenskomst, er
der anført oplysning om vedkommendes
»køn«. Dette ønskes fortsat oplyst efter
den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering til brug
ved underretning af fraflytningslandet, jf. art. 2, nr. 2, 4. led.
Oplysning om »køn« har ikke hidtil været
indeholdt i lovens § 20 vedrørende
oplysningspligten ved anmeldelse af tilflytning fra andre lande end
de nordiske. Oplysningen er dog allerede anført på de
blanketter, som typisk anvendes af kommunerne ved anmeldelse af
tilflytning fra udlandet. Behovet for oplysning om
»køn« skyldes, at nogle navne kan gøre
det vanskeligt at vurdere, om der er tale om han- eller
hunkøn. Det foreslås derfor med lovforslagets
§ 1, nr. 5, at ændre § 20, stk. 1,
nr. 3, således at der ved tilflytninger fra såvel
nordiske som ikke-nordiske lande skal oplyses om
»køn«. For så vidt angår forholdet
til persondataloven henvises til de specielle bemærkninger
til § 1, nr. 7.
Til nr. 6
Efter § 20, stk. 1, nr. 7,
skal der ved tilflytning fra udlandet oplyses om civilstand, og
efter nr. 8, om eventuel vielsesdato. Efter den gældende
internordiske overenskomst om folkeregistrering indeholder de
internordiske flyttepapirer oplysninger om ægteskabelig
status og dato for denne dvs. udover vielsesdato også datoen
for eventuel skilsmisse m.v., og ifølge artikel 4, 1. led, i
den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering er
civilstand og dato for denne omfattet af de standardoplysninger,
der på forespørgsel udveksles mellem de kontraherende
lande. Oplysning om civilstand og dato for denne er i øvrigt
allerede anført på de blanketter, som kommunerne
allerede i dag typisk anvender ved anmeldelse af tilflytning fra
lande uden for Norden. Det foreslås derfor med lovforslagets
§ 1, nr. 6, at ændre § 20, stk. 1,
nr. 8, således at der ved tilflytning fra såvel
nordiske som ikke-nordiske lande skal oplyses om eventuel dato for
civilstand. Ved civilstandsoplysninger om hændelser, der har
fundet sted i udlandet, anføres alene det
pågældende land som vedkommende registreringsmyndighed.
For så vidt angår forholdet til persondataloven
henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr.
7.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 1, nr. 7,
foreslås det at indsætte et nyt stk. 2 og et nyt
stk. 3 i lovens § 20.
Ad nyt stk. 2:
Med henblik på at forenkle
tilbagemeldingen til et nordisk fraflytningsland om, hvorvidt en
person er blevet registreret som tilflyttet et andet nordisk land
eller ej, er det hensigten, at tilbagemeldingen fremover skal
foregå elektronisk mellem de centrale registreringsyndigheder
i de kontraherende lande, som har aftalt dette, jf. artikel 4, 2.
led, i den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering. Det
er bl.a. af denne grund i artikel 2, nr. 2, 3. led, i den nye
overenskomst bestemt, at underretningen skal ske direkte til den
centrale (eller en særlig udpeget) registreringsmyndighed. Se
nærmere under lovforslagets almindelige bemærkninger
punkt 2.3. For at sikre identiteten på den flyttende ved
tilbagemeldingen til de andre nordiske landes centrale
registreringsmyndigheder foreslås det med lovforslagets
§ 1, nr. 7, at indsætte et nyt stk. 2, i
lovens § 20, hvori det bestemmes, at en person, der
anmelder flytning fra et andet nordisk land, skal oplyse
personnummer og hidtidige adresse og kommune i fraflytningslandet
som bestemt i artikel 2, nr. 1, i den nye overenskomst. Der er
alene tale om oplysninger, der skal bruges til sikring af identitet
ved tilbagemeldingen til fraflytningslandet, jf. artikel 2, nr. 2,
3. og 4. led, og oplysningerne vil således ikke blive
registreret i CPR.
Ad nyt stk. 3:
Efter både den nugældende
internordiske overenskomst om folkeregistrering og artikel 2, nr.
2, 3. led, i den nye overenskomst skal registreringsmyndigheden i
tilflytningslandet ved enhver anmeldelse af tilflytning fra et
andet nordisk land give tilbagemelding til den centrale eller en
særlig udpeget folkeregistreringsmyndighed i
fraflytningslandet om, hvorvidt en person som følge af en
anmeldt flytning skal registreres som bosat i tilflytningslandet
eller ej. Der skal samtidig som hidtil anføres en
række standardoplysninger som anført i overenskomstens
artikel 2, nr. 2, 4. led. Tilsvarende underretning skal gives, hvis
registreringsmyndigheden i tilflytningslandet efterfølgende
ophæver en tidligere truffet afgørelse om registrering
af tilflytning, jf. artikel 2, nr. 2, 4. led.
På grund af overenskomstens forbud mod
dobbeltregistrering i Norden kan fraflytningslandet herudover have
behov for at anmode om oplysninger fra tilflytningslandet for at
vurdere, om man er enig i de faktiske forhold, som lægges til
grund for tilflytningslandets afgørelse om at registrere
vedkommende som tilflyttet. Som eksempel kan anføres en
situation, hvor et fraflytningsland er af den opfattelse, at en
anmeldt flytning til Danmark er en proforma-flytning. I en
sådan situation vil fraflytningslandet ofte have behov for at
få oplyst sagen med hjælp fra Danmark. Det er derfor
bestemt i overenskomstens artikel 4, 1. led, at landene er
gensidigt forpligtede til på forespørgsel at give en
række standardoplysninger samt andre oplysninger, der er
nødvendige for at vurdere, hvor en person skal være
bopælsregistreret.
Det er i artikel 4, 2. led, bestemt, at
underretninger i medfør af artikel 2 og besvarelser efter
artikel 4 kan ske elektronisk mellem de centrale
registreringsmyndigheder i de kontraherende lande, der har aftalt
dette. Underretninger efter artikel 2 og udlevering af
standardoplysninger efter artikel 4, 1. led, vil blive leveret af
Indenrigs- og Sundhedsministeriets CPR-kontor til de andre nordiske
landes centrale registreringsmyndigheder, mens udveksling af andre
oplysninger til belysning af, hvor en person skal være
bopælsregistreret, vil ske mellem de lokale
registreringsmyndigheder.
Det foreslås således med
lovforslagets § 1, nr. 7, at indsætte et nyt
stk. 3, i lovens § 20, hvori det bestemmes, at
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og vedkommende kommunalbestyrelse
er forpligtede til at give registreringsmyndighederne i et andet
nordisk fraflytningsland de oplysninger, som er nødvendige
for disse ved vurderingen af bopælsspørgsmålet.
Bestemmelsen omfatter enhver udveksling af oplysninger, som skal
ske i henhold til den nye overenskomst, såvel underretning
efter artikel 2, nr. 2, 4. led, som ved besvarelse af
forespørgsler efter artikel 4, 1. led. Bestemmelsen giver
også adgang til elektronisk udveksling af oplysninger.
Videregivelsen af oplysninger vil være
en behandling af personoplysninger i persondatalovens forstand. Den
behandling af personoplysninger, der finder sted i forbindelse
hermed, ville kunne foretages i medfør af persondatalovens
§ 6, stk. 1, nr. 6, der indeholder hjemmel til
behandling af oplysninger, hvis behandlingen er nødvendig af
hensyn til udførelsen af en opgave, der henhører
under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige
eller en tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har
fået pålagt. I de tilfælde, hvor oplysninger om
den flyttende måtte indeholde oplysninger af den i
persondatalovens § 7 nævnte følsomme
karakter, ville behandlingen kunne foretages i medfør af
persondatalovens § 7, stk. 2, nr. 4, der indeholder
hjemmel til behandling af sådanne oplysninger, hvis
behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan
fastlægges, gøres gældende eller forsvares. I de
tilfælde, hvor oplysninger om den flyttende måtte
indeholde oplysninger af den i persondatalovens § 8
nævnte karakter, ville behandlingen kunne foretages i
medfør af persondatalovens § 8, stk. 6, jf.
§ 7, stk. 2, nr. 4.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring som
en følge af ophævelsen af § 19 i
lovforslagets § 1, nr. 3, hvorefter § 20 bliver
den eneste bestemmelse om oplysningspligt ved tilflytning fra
udlandet.
Til nr. 9
Der er i CPR-lovens § 12,
stk. 3-6, og lovens § 13, stk. 1, fastsat
generelle administrative bestemmelser vedrørende
indenlandske flytninger, se nærmere under lovforslagets
almindelige bemærkninger punkt 4.2. Som ligeledes
anført under de almindelige bemærkninger, har det ikke
været hensigten, at der skulle være forskel på
den administrative behandling af en anmeldelse af en indenlandsk
flytning og en anmeldelse af til- eller fraflytning fra eller til
udlandet, og i praksis har kommunerne administreret sagerne ens.
Det foreslås derfor at ændre loven i overensstemmelse
hermed, således at der til lovens § 21, der
vedrører tilflytning, tilføjes et nyt stk. 5,
hvori det bestemmes, at lovens § 12, stk. 3-6, og
§ 13, stk. 1, tillige finder anvendelse ved
anmeldelse af tilflytning fra udlandet. Den foreslåede
bestemmelse finder anvendelse såvel ved tilflytninger fra
nordiske som ikke-nordiske lande.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring som
en følge af lovforslagets § 1, nr. 12, om at
ophæve lovens § 25, stk. 1, hvorefter
§ 25, stk. 3, bliver § 25,
stk. 2.
Til nr. 11
Der sker med lovforslagets § 1, nr.
11, ingen ændring af den gældende retstilstand for
personkredsen omfattet af lovens § 24, stk. 5 -
hovedsageligt diplomater og visse militærpersoner. Ved
vedtagelsen af CPR-loven blev det i § 24, stk. 5,
bestemt, at sådanne personer, der er ansat i den danske stat
og beordret til tjeneste uden for riget, aldrig skal registreres
som udrejst. Som en følge af såvel den gældende
som den nye internordiske overenskomst om folkeregistrering er det
imidlertid tilflytningslandet, der hidtil har været og
også fremover vil være kompetent til at tage stilling
til, hvorvidt sådanne personer skal registreres som
tilflyttet det andet nordiske land fra Danmark, og dermed som
udrejst i CPR. For at skabe klarhed foreslås det i
lovforslagets § 1, nr. 11, at der i § 24,
stk. 5, indsættes en henvisning til § 25,
stk. 1 (som ændret i lovforslagets § 1, nr.
12).
Til nr. 12
I den nye internordiske overenskomst om
folkeregistrering er de internordiske flyttepapirer afskaffet, og
en person, der flytter fra et nordisk land til et andet, skal blot
inden for den tidsfrist, som gælder i det enkelte land,
anmelde flytning til den lokale registreringsmyndighed i
tilflytningslandet, jf. artikel 2, nr. 1. Se nærmere herom
under lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.3. Det
foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 12, at
ophæve § 25, stk. 1, der alene regulerer
udstedelsen af internordiske flyttepapirer.
Til nr. 13
Ifølge den nugældende
§ 25, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen registrere
eksterritoriale personer, der har anmeldt flytning til et andet
nordisk land, som udrejst til dette andet nordiske land, når
tilflytningslandet har meddelt, at der ikke skal ske registrering
grundet tilflytningslandets bestemmelser om eksterritoriale
personer. Dette er ikke i overensstemmelse med CPR-lovens
§ 24, stk. 5, hvor det er bestemt, at personer, der
er ansat i den danske stat og beordret til tjeneste uden for riget,
aldrig skal registreres som udrejst. Som en undtagelse hertil har
det - ifølge den gældende internordiske overenskomst
om folkeregistrering €" dog hidtil været og vil det
også efter den nye internordiske overenskomst om
folkeregistrering fremover være tilflytningslandet, der er
kompetent til at tage stilling til, hvorvidt sådanne personer
skal registreres som tilflyttet det andet nordiske land fra Danmark
og dermed som udrejst i CPR, jf. bemærkningerne oven for til
nr. 11. Hvis en eksterritorial person imidlertid ikke skal
registreres som indrejst i det andet nordiske land, skal denne
således heller ikke registreres som udrejst i CPR. Det
foreslås derfor, at henvisningen til de eksterritoriale
personer i lovens § 25, stk. 3, udgår.
Til nr. 14
Efter den nugældende § 25,
stk. 4, er det alene kommunalbestyrelsen, der er forpligtet
til at videregive oplysninger til andre nordiske myndigheder til
brug for deres vurdering af bopælsspørgsmålet.
Efter tiltrædelsen af den nye overenskomst vil en eventuel
forespørgsel om standardoplysninger efter artikel 4, 1. led,
blive besvaret af Indenrigs- og Sundhedsministeriets CPR-kontor til
de andre nordiske centrale registreringsmyndigheder, hvorfor det
foreslås at udvide hjemlen til at omfatte Indenrigs- og
Sundhedsministeriet. Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 7.
Til nr. 15
Det foreslås, for at sikre, at en
række generelle administrative bestemmelser vedrørende
indenlandske flytninger tillige finder anvendelse ved fraflytning
til udlandet, at ændre loven, således at der til lovens
§ 26, der vedrører fraflytning, tilføjes et
nyt stk. 5, hvori det bestemmes, at lovens § 12,
stk. 3-6, og § 13, stk. 1, tillige finder
anvendelse ved anmeldelse af fraflytning til udlandet. Der henvises
til de specielle bemærkninger til lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Til nr. 16
CPR-loven indeholder ingen bestemmelse om
bortfald af registrering af en særskilt beskyttelse mod
markedsføring efter § 29, stk. 3, men
kommunerne har administreret ordningen således, at
registrering først bortfaldt, når vedkommende person
gav sin bopælskommune besked herom. Det foreslås derfor
med lovforslagets § 1, nr. 16, at tilvejebringe den
fornødne hjemmel til denne praksis. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger under punkt
4.3.
Til nr. 17
Der er tale om en konsekvensrettelse uden
indholdsmæssige ændringer af CPR-loven, som en
følge af, at lov om forsikringsvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 147 af 7. marts 2003, og lov om banker
og sparekasser, jf. lovbekendtgørelse nr. 214 af 25. marts
2003, med virkning fra den 1. januar 2004 ved lov nr. 453 af 10.
juni 2003 er ophævet og afløst af lov om finansiel
virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 613 af 21. juni
2005.
Til nr. 18
Med lovforslagets § 1, nr. 18,
foreslås det, at der i CPR-lovens § 57,
stk. 1, nr. 3, indsættes en henvisning til
§ 26, stk. 1, der vedrører, hvilke
oplysninger der skal opgives ved anmeldelse af udrejse
(personnummer, fulde navn eller adresseringsnavn, hidtidige adresse
og bopælskommune, flyttedato, samt eventuel fremtidig adresse
eller bopælsland). Herved er det muligt at
pålægge en person bødestraf for at afgive
forkerte oplysninger ved anmeldelse af en flytning til udlandet.
Det er herved muligt at pålægge en bødestraf,
hvis en person anmelder en fiktiv fraflytning (proforma-flytning)
til et andet land for at opnå fordele af de afledte
virkninger af at være registreret som udrejst i CPR.
Som en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 7, hvor det bestemmes, at der indsættes et
nyt stk. 2 i lovens § 20 vedrørende
oplysningspligten ved indrejse fra nordiske lande, forslås
det tillige med lovforslagets § 1, nr. 18, at
præcisere, at også overtrædelse af
§ 20, stk. 2, kan medføre
bødestraf.
Til § 2
Bestemmelsen muliggør, at
lovforslagets § 1, nr. 3-8 og nr. 10-14, der alene
vedrører den nye internordiske overenskomst, først
træder i kraft samtidig med selve overenskomsten.
Den resterende del af lovforslaget,
lovforslagets § 1, nr. 1, 2, 9 og nr. 15-18, træder
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om Det Centrale Personregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 140 af 3. marts 2004, som ændret
ved § 9 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 8 i
lov nr. 431 af 6. juni 2005 og § 29 i lov nr. 524 af 24.
juni 2005 foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 10. - - - | | |
Stk. 2
, - - - | | |
3) Oplysninger fra virksomheder, der er meddelt
koncession efter lov om postvirksomhed, private tele- og
forsyningsselskaber, private boligselskaber og -foreninger,
arbejdsløshedskasser, fagforeninger og pengeinstitutter med
henblik på at fastlægge vedkommendes
bopælsforhold. | | 1. I § 10,
stk. 2, nr. 3 , ændres »lov om
postvirksomhed« til: »lov om postbefordring«. |
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan til
brug for undersøgelsen af en persons bopælsforhold
indhente oplysninger i elektronisk form fra andre offentlige
myndigheder, herunder Post Danmark. Oplysningerne kan indhentes som
led i behandlingen af en enkelt sag eller som led i en generel
søgning til brug for kontrol. | | 2. I § 10,
stk. 3, udgår », herunder Post
Danmark«. |
| | |
§ 19. Ved
anmeldelse af tilflytning fra et andet nordisk land skal afleveres
internordiske flyttepapirer. | | 3. § 19 ophæves. |
Stk. 2. Der skal samtidig oplyses | | |
1) eventuelt dansk personnummer og | | |
2) eventuelt medlemskab af den danske folkekirke
eller af et evangelisk-luthersk trossamfund i udlandet. | | |
Stk. 3. Der skal endvidere på
forespørgsel gives oplysning om egne børn,
ægtefælle og forældre, som ikke er optaget
på de internordiske flyttepapirer. | | |
| | |
§ 20. Ved
anmeldelse af tilflytning fra udlandet i øvrigt skal der
oplyses | | 4. I § 20,
stk. 1 , udgår »i øvrigt«. |
1) fulde navn, | | |
2) eventuelt dansk personnummer, | | |
3) fødselsdato samt
fødselsregistreringssted, | | 5. § 20, stk. 1, nr.
3 , affattes således: »3) køn, fødselsdato samt
fødselsregistreringssted,« |
4) seneste adresse i udlandet, | | |
5) flyttedato, | | |
6) fremtidig adresse her i landet, | | |
7) civilstand, | | |
8) eventuel vielsesdato og -
registreringsmyndighed, | | 6. § 20, stk. 1, nr.
8 , affattes således: »8) eventuel dato for civilstand og
vedkommende registreringsmyndighed,« |
9) eventuelt medlemskab af den danske folkekirke
eller af et evangelisk-luthersk trossamfund i udlandet, | | |
10) egne børn, ægtefælle og
forældre, som ikke er omfattet af anmeldelsen, og | | |
11) statsborgerret. | | |
| | 7. I
§ 20 indsættes som stk. 2 og
3 : |
| | » Stk. 2. Ved anmeldelse af
tilflytning fra et andet nordisk land skal der endvidere gives
oplysning om vedkommendes personnummer samt hidtidige adresse og
kommune i fraflytningslandet. |
| | Stk. 3. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet og vedkommende kommunalbestyrelse skal til
registreringsmyndighederne i et andet nordisk fraflytningsland give
de oplysninger, som er nødvendige for disse ved vurderingen
af bopælsspørgsmålet.« |
| | |
§ 21. Der skal
forevises den nødvendige dokumentation for oplysningerne i
§§ 19 og 20 samt for, at vedkommende opfylder
§ 17. | | 8. I § 21,
stk. 1 og 4 , ændres
»§§ 19 og 20« til:
»§ 20«. |
Stk. 2. - - - | | |
Stk. 3. - - - | | |
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan bestemme, at der ved tilflytningen skal
gives flere oplysninger end angivet i §§ 19 og
20. | | |
| | 9. I
§ 21 indsættes som stk. 5
: » Stk. 5. § 12,
stk. 3-6, og § 13, stk. 1, finder tillige
anvendelse ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet.« |
| | |
§ 24. Enhver,
som fraflytter til udlandet, skal registreres i CPR som udrejst,
jf. dog stk. 5-9 og § 25, stk. 3. Vedkommende
skal anmelde fraflytningen til bopælskommunen inden udrejsen.
Ophold i udlandet over 6 måneder skal altid anmeldes som en
fraflytning til udlandet. Hvis opholdet i udlandet varer 6
måneder eller derunder og den hidtidige bolig opretholdes til
fuld rådighed, har vedkommende efter anmodning ret til at
forblive registreret med bopæl dér, jf. dog
§ 25, stk. 2. Opretholdes den hidtidige bolig ikke
til fuld rådighed under et ophold i udlandet på 6
måneder eller derunder, skal kommunalbestyrelsen foretage en
konkret vurdering af, om der er tale om en fraflytning til udlandet
eller ej. | | 10. I
§ 24, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 25, stk. 3« til:
»§ 25, stk. 2«, og i §
24, stk. 1, 4. pkt., og stk. 7,
ændres »§ 25, stk. 2« til:
»§ 25, stk. 1«. |
Stk. 2
. - - - | | |
Stk. 3
. - - - | | |
Stk. 4
. - - - | | |
Stk. 5. Personer, der er ansat i den
danske stat og beordret til tjeneste uden for riget, skal uanset
bestemmelsen i § 24, stk. 1, aldrig registreres som
udrejst. | | 11. I
§ 24, stk. 5 , indsættes efter
»udrejst«: », jf. dog § 25,
stk. 1«. |
Stk. 6. - - - | | |
Stk. 7. Personer, der af
arbejdsmæssige og lignende grunde i en periode på over
6 måneder overnatter størstedelen af tiden i udlandet,
men som i denne periode tilbringer hovedparten af weekender,
fridage, ferier og lign. på bopælen her i landet, jf.
§ 6, stk. 1, har uanset bestemmelsen i
§ 24, stk. 1, ret til at forblive registreret
på bopælen her i landet, jf. dog § 25,
stk. 2. | | |
Stk. 8. - - - | | |
Stk. 9. - - - | | |
| | |
§ 25.
Kommunalbestyrelsen skal ved modtagelse af anmeldelse af
fraflytning til et nordisk land udlevere internordiske
flyttepapirer, som den flyttende har pligt til at aflevere til den
lokale registreringsmyndighed på tilflytningsstedet. | | 12. I
§ 25 ophæves stk. 1. Stk. 2 €" 4 bliver herefter stk. 1 -
3. |
Stk. 2
. Enhver, som opholder sig i et andet nordisk land, skal
registreres som udrejst, hvis den lokale registreringsmyndighed i
tilflytningslandet meddeler, at vedkommende skal registreres som
tilflyttet dette land. | | |
Stk. 3
. Kommunalbestyrelsen kan først registrere personer, som har
anmeldt fraflytning til et andet nordisk land, som udrejst,
når den lokale registreringsmyndighed i tilflytningslandet
har meddelt, at vedkommende er registreret som bosat der, eller at
der ikke skal ske registrering på grund af
tilflytningslandets bestemmelser om eksterritoriale personer. I
alle andre tilfælde forbliver vedkommende registreret i sin
hidtidige kommune, eventuelt som fraflyttet den tidligere
adresse. | | 13. I
§ 25, stk. 3, der bliver stk. 2,
udgår », eller at der ikke skal ske registrering
på grund af tilflytningslandets bestemmelser om
eksterritoriale personer«. |
Stk. 4
. Kommunalbestyrelsen skal til registreringsmyndighederne i et
nordisk land give de oplysninger, som er nødvendige for
disse ved vurderingen af bopælsspørgsmålet, jf.
stk. 2 og 3. | | 14. I
§ 25, stk. 4 , der bliver stk. 3,
ændres »Kommunalbestyrelsen« til:
»Indenrigs- og Sundhedsministeriet og vedkommende
kommunalbestyrelse«, og »jf. stk. 2 og 3 «
til: »jf. stk. 1 og 2«. |
| | |
§ 26 - - - | | 15 I
§ 26 indsættes som stk. 5
: » Stk. 5. § 12,
stk. 3-6, og § 13, stk. 1, finder tillige
anvendelse ved anmeldelse af fraflytning til udlandet.« |
| | |
§ 30 - - - | | |
Stk. 2. Har vedkommende fået
registreret særskilt beskyttelse efter en eller flere af
bestemmelserne i § 29, stk. 1 og 2, bortfalder en
sådan beskyttelse først, når vedkommende giver
bopælskommunen besked herom. | | 16. I
§ 30, stk. 2 , udgår »stk.1 og
2,«. |
| | |
§ 38. - - - | | |
Stk. 3. Selskaber og pensionskasser
omfattet af lov om forsikringsvirksomhed samt pengeinstitutter ved
administration af opsparing i pensionsøjemed, jf. kapitel 9
a i lov om banker og sparekasser, har, ud over oplysningerne i
stk. 2, ret til at få leveret oplysninger om civilstand
og civilstandsdato, bortset fra oplysning om separation. § 42. - - - Stk. 3. Selskaber og pensionskasser
omfattet af lov om forsikringsvirksomhed samt pengeinstitutter ved
administration af opsparing i pensionsøjemed, jf. kapitel 9
a i lov om banker og sparekasser, har ud over oplysningerne angivet
i stk. 2 ret til at få oplyst vedkommendes civilstand og
civilstandsdato, bortset fra oplysning om separation, samt de
oplysninger om dennes slægtskabsforhold, herunder om
slægtninges navne og adresser, uanset om disse er beskyttede
efter § 28, der er nødvendige for at udbetale en
forsikringssum til den begunstigede. | | 17. I § 38,
stk. 3 , og § 42, stk. 3,
ændres »Selskaber og pensionskasser omfattet af lov om
forsikringsvirksomhed samt pengeinstitutter ved administration af
opsparing i pensionsøjemed, jf. kapitel 9 a i lov om banker
og sparekasser, « til: »Forsikringsselskaber og
pensionskasser omfattet af lov om finansiel virksomhed samt
pengeinstitutter ved administration af opsparing i
pensionsøjemed i henhold til lov om finansiel
virksomhed,«. |
| | |
§ 57. Medmindre
højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning
straffes med bøde den, der forsætligt eller ved grov
uagtsomhed | | |
1) ikke rettidigt anmelder en flytning, jf.
§ 12, stk. 1, 1. pkt., § 13, stk. 1,
§ 16, stk. 2, og § 24, stk. 1, | | |
2) ikke anmelder en opgivet flytning, jf.
§ 12, stk. 6, 1. pkt., | | |
3) afgiver forkerte oplysninger om selve
flytningen og de forhold, der skal registreres i forbindelse
hermed, jf. § 12, stk. 2, § 16,
stk. 4, og §§ 19 og 20, | | 18. § 57 ,
stk. 1, nr. 3 , ændres §§ 19 og
20 til: » §§ 20, stk.1 og 2, og 26,
stk. 1«. |
4) overtræder § 40, stk. 2
og 3, § 40, stk. 5, 3. pkt., §§ 44 og
47 samt vilkår fastsat efter § 32, stk. 2,
§ 35, 3. pkt., § 36, 3. pkt., og
§ 40, stk. 1, eller | | |
5) undlader at afgive oplysninger efter
§ 10, stk. 2 og 3, § 13, stk. 4 og
§ 55, stk. 4, eller afgiver urigtige oplysninger,
jf. § 10, stk. 2, nr. 2. | | |
Stk. 2
. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | |
Bilag
OVERENSKOMST
MELLEM DANMARK, FINLAND, ISLAND, NORGE OG SVERIGE OM
FOLKEREGISTRERING.
Regeringerne i Danmark, Finland, Island,
Norge og Sverige er for at lette folkeregistreringen af personer i
de kontraherende stater blevet enige om følgende:
Artikel 1
1. Denne overenskomst gælder
personer, som er registreret som bosat i en af de kontraherende
stater, og som har til hensigt at flytte, eller som er flyttet til
en anden af disse stater. Tidsbegrænsede ophold af under 6
måneders varighed regnes normalt ikke som flytning.
2. En flytning omfattes ikke af
overenskomsten, såfremt fraflytningsstaten ikke senest 3
måneder efter anmeldt fraflytning har modtaget underretning
efter artikel 2, nr. 2, 3. led.
Artikel 2
1. Den, der er flyttet fra en af de
kontraherende stater til en anden af disse stater, skal inden den
tidsfrist, som gælder for anmeldelse af flytning i denne
stat, melde tilflytningen til vedkommende lokale
registreringsmyndighed. Samtidig med anmeldelsen skal den flyttende
give de oplysninger, som kræves i tilflytningsstaten, og
forevise legitimationspapirer, herunder med dokumentation for
statsborgerskab (pas eller tilsvarende), samt give oplysning om
fødselsnummer i fraflytningsstaten og hidtidig kommune og
adresse i fraflytningsstaten.
2. Den lokale registreringsmyndighed i
tilflytningsstaten afgør, om en person skal registreres som
bosat i tilflytningsstaten.
Finder den lokale registreringsmyndighed, at en
person skal registreres som bosat i tilflytningsstaten, skal
vedkommende folkeregistreres og tildeles fødselsnummer
snarest muligt på samme måde som gælder i det
aktuelle land for personer, som tilflytter staten fra ikke-nordiske
stater.
Samtidig med, at der er truffet afgørelse om,
hvorvidt der skal ske en registrering eller ej i
tilflytningsstaten, skal registreringsmyndigheden i
tilflytningsstaten underrette den, der har anmeldt tilflytningen,
samt den centrale eller en særlig udpeget
folkeregistreringsmyndighed i fraflytningsstaten herom.
Ved underretning af myndigheden i fraflytningsstaten
skal oplyses fødselsnummer i fraflytningsstaten, navn,
fødselsdato, køn samt, hvis registrering har fundet
sted, oplysning om den registrerede tilflytningsdato,
fødselsnummer, kommune og adresse i tilflytningsstaten.
Tilsvarende underretning skal gives, hvis registreringsmyndigheden
i tilflytningsstaten efterfølgende ophæver en
tidligere truffet afgørelse om registrering af
tilflytning.
Finder den lokale registreringsmyndighed grund til
at antage, at den, der har anmeldt tilflytningen, skal regnes som
bosat et andet sted i tilflytningsstaten, skal han henvises til den
lokale registreringsmyndighed på vedkommende sted.
3. Først når underretning om
registrering i tilflytningsstaten er modtaget, skal den lokale
registreringsmyndighed i fraflytningsstaten føre den, som er
flyttet, ud af registret. Som dato for fraflytning benyttes
tilflytningsstatens registrerede tilflytningsdato.
Artikel 3
Spørgsmålet om, hvorvidt en
person efter denne overenskomst skal regnes for bosat eller ikke
bosat i tilflytningsstaten, afgøres efter lovgivningen om
tilflytning i denne stat.
Hvis den lokale registreringsmyndighed i
fraflytningsstaten er uenig i de faktiske forhold, der er lagt til
grund for registreringen, kan sagen tages op med den lokale
registreringsmyndighed i tilflytningsstaten. Bliver disse ikke
enige, kan fraflytningsstatens lokale registreringsmyndighed
forelægge sagen for statens centrale registreringsmyndighed,
som igen kan tage sagen op med tilflytningsstatens centrale
registreringsmyndighed.
Som tilflytningsstat regnes den stat, som en person
har bosat sig i efter tilflytning fra en anden stat. Dette
gælder så længe de faktiske bopælsforhold
er de samme, som da tilflytningen fandt sted.
Artikel 4
De kontraherende stater forpligter sig til
på forespørgsel gensidigt at give oplysninger om den
flyttendes navn, fødselsdato, personnummer, fødested,
køn, adresse, lokal registreringsmyndighed, statsborgerskab,
civilstand og dato for denne, navn og fødselsdato på
ægtefælle/registreret partner, navn og
fødselsdato på forældre (for børn under
18 år), navn og fødselsdato for børn (under 18
år) og eventuel fraflytningsdato, samt andre oplysninger, som
antages at være nødvendige for bedømmelsen af
bosætningsspørgsmålet og give underretning om de
beslutninger, som bliver truffet.
Underretninger i medfør af overenskomstens
artikel 2 og besvarelse af forespørgsler efter denne artikel
kan ske ved direkte elektronisk kommunikation mellem de centrale
registreringsmyndigheder i de kontraherende stater, som har aftalt
dette.
Artikel 5
De centrale registreringsmyndigheder i de
kontraherende stater er forpligtet til at vedligeholde og
offentliggøre en fortegnelse over de lokale
registreringsmyndigheder i de respektive stater.
Artikel 6
Overenskomsten træder i kraft fra
førstkommende 1. januar, 1. april, 1. juli eller 1. oktober
tre måneder efter, at samtlige kontraherende stater har givet
det norske udenrigsministerium meddelelse om deres godkendelse af
overenskomsten.
For Færøernes og Grønlands
vedkommende træder overenskomsten dog først i kraft
fra førstkommende 1. januar, 1. april, 1. juli eller 1.
oktober 3 måneder efter, at Danmarks regering har notificeret
det norske udenrigsministerium om, at betingelserne herfor er
opfyldt.
Det norske udenrigsministerium underretter de
øvrige kontraherende stater om modtagelsen af disse
meddelelser og om tidspunktet for overenskomstens
ikrafttrædelse.
Artikel 7
Samtidig med ikrafttrædelsen af
nærværende overenskomst ophæves nordisk
overenskomst af 8. maj 1989 om folkeregistrering.
Artikel 8
Enhver kontraherende stat kan i forhold
til enhver af de andre stater opsige overenskomsten med 6
måneders varsel til ophør 1. januar eller 1. juli.
Opsigelse sker ved skriftlig meddelelse til den berørte stat
samt til det norske udenrigsministerium, som underretter de
øvrige kontraherende stater om modtagelsen af meddelelsen og
om dens indhold.
Artikel 9
Originalteksten til denne overenskomst
deponeres i det norske udenrigsministerium, der oversender de
øvrige kontraherende stater bekræftede genparter
heraf.
Til bekræftelse heraf har
undertegnede befuldmægtigede repræsentanter undertegnet
denne overenskomst.
Udfærdiget i Stockholm i et
eksemplar på dansk, finsk, islandsk, norsk og svensk, hvilke
tekster alle har samme gyldighed.