Skriftlig fremsættelse (27. oktober
2005)
Kulturministeren (Brian
Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed og medieansvarsloven (Ny lokalradio-
og lokal-tv-ordning, forhøjelse af strafferammen for
pirateri m.v.)
(Lovforslag nr. L 38).
Lovforslaget er fortrinsvist en
opfølgning på regeringens og Dansk Folkepartis
tillægsaftale til medieaftalen for perioden 2002-2006 af 17.
juni 2004 om en ny administrativ struktur på lokalradio- og
tv-området, en ny lokal-tv-ordning og en ny tilskudsordning.
Hovedformålet med forslaget er således at
gennemføre den politiske aftale.
Hovedpunkterne i lovforslaget er
nedlæggelse af de lokale radio- og fjernsynsnævn, hvis
opgaver overføres til Radio- og tv-nævnet, forenkling
af tilskudsordningen til ikke-kommerciel lokal programvirksomhed,
således at der fremover kun ydes én slags tilskud,
samt afskaffelse af "must carry"-forpligtelsen for lokal-tv.
De lokale radio- og fjernsynsnævn
foreslås nedlagt pr. 1. januar 2006, og den samlede
administration af lokalradio- og lokal-tv-området varetages
herefter af Radio- og tv-nævnet.
Tilskudsordningen til ikke-kommerciel
lokalradio- og lokal-tv-produktion foreslås forenklet,
således at der fremover kun ydes én slags tilskud til
de lokale radio- og tv-stationer. Der sker ikke med lovforslaget en
ændring af tilskudspuljens størrelse. Radio- og
tv-nævnet skal i forbindelse med behandlingen af
tilskudsansøgninger orientere de berørte kommuner om,
hvilke ansøgninger nævnet har modtaget, for herigennem
at give kommunerne lejlighed til at udtale sig, såfremt der
er særlige lokale forhold, kommunerne ønsker at
gøre opmærksom på i forbindelse med fordelingen
af tilskud.
Det foreslås, at "must
carry"-forpligtelsen for lokal-tv ophæves.
Fællesantenneanlæggene er herefter ikke forpligtede til
at fordele lokal-tv til de tilsluttede husstande. Ophævelsen
af "must carry"-forpligtelsen skal ses på baggrund af, at der
i dag kun er et begrænset indhold af lokalt programstof
på de kommercielle lokal-tv-stationer.
Lovforslaget indeholder desuden forslag om
forhøjelse af strafferammen for pirateri, der således
foreslås forhøjet til fængsel i indtil 2
år under særligt skærpende omstændigheder,
samt en præcisering/ajourføring af medieansvarslovens
anvendelsesområde i forhold til radio- og
tv-foretagender.
Herudover foreslås en mindre
ændring af lovens bestemmelse om udnyttelse af enerettigheder
til begivenheder af væsentlig samfundsmæssig interesse
med henblik på Danmarks tiltrædelse og ratifikation af
Europarådets konvention om grænseoverskridende
fjernsyn, således at bestemmelsen også finder
anvendelse på konventionslande, der ikke er EU-lande. Med
forslaget til gennemførelse af ændringen af radio- og
fjernsynsloven indhentes samtidig Folketingets samtykke til
ratifikation af konventionen.
Hertil kommer, at det foreslås, at
reglerne om konvertering af digitale programmer i
fællesantenneanlæg ændres således, at det
på tv-området pålægges alle
fællesantenneanlæg €" når det digitale
tv-sendenet tages i brug i 2006, og analog udsendelse af DR2 som
udgangspunkt ophører €" at fordele DR2 til de
tilsluttede husstande. På radioområdet vil
fællesantenneanlæggene kun være forpligtede til
at fordele digitale programmer, såfremt der fordeles andre
digitale radioprogrammer i anlægget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med bemærkninger, anbefaler jeg forslaget til
Tingets velvillige behandling.