L 37 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. (Handlepligt ved uenighed, mellemkommunal refusion
ved passivitet, prisfastsættelse af mellemkommunal refusion,
mellemkommunal refusion for plejevederlag, adgang til at indhente
oplysninger i forbindelse med refusionspligten og behandling af
praksisundersøgelse på møde).
Fremsat den 27. oktober 2005 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(Handlepligt ved uenighed, mellemkommunal
refusion ved passivitet, prisfastsættelse af mellemkommunal
refusion, mellemkommunal refusion for plejevederlag, adgang til at
indhente oplysninger i forbindelse med refusionspligten og
behandling af praksisundersøgelse på møde)
§ 1
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
847 af 8. september 2005, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1442 af 22. december 2004, § 2 i lov nr. 400 af 1.
juni 2005, § 39 i lov nr. 542 af 24. juni 2005 og
§ 1 i lov nr. 574 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 9 indsættes som stk. 7 :
»Stk. 7. Opstår der uenighed
mellem to eller flere kommuner, om hvilken kommune der er en
persons opholdskommune, må den af de uenige kommuner, som
personen har eller senest har haft folkeregisteradresse i, fungere
som opholdskommune, indtil det er afklaret, hvilken kommune der er
rette opholdskommune. Når rette opholdskommune er blevet
bestemt, og den fungerende opholdskommune ikke er personens
opholdskommune, yder opholdskommunen refusion for den fungerende
opholdskommunes udgifter i den periode, hvor uenigheden har
bestået. Refusionen beregnes som refusion efter § 9
c, stk. 1.«
2. § 9 b affattes
således:
» § 9 b.
En person, som opholder sig midlertidigt uden for opholdskommunen,
har ret til personlig og praktisk hjælp efter § 71
i lov om social service i den kommune, hvor personen midlertidigt
opholder sig, når personen forud for det midlertidige ophold
er blevet bevilget personlig og praktisk hjælp i
opholdskommunen.
Stk. 2. Plejevederlag og hjælp til
sygeplejeartikler og lignende, jf. §§ 105 og 107 i
lov om social service, udbetales af den kommune, hvori
plejeforholdet finder sted.
Stk. 3. En ægtefælle eller et
barn, som opholder sig uden for opholdskommunen, jf. § 9,
stk. 3, og § 9 a, stk. 2, har ret til nødvendig
hjælp, uanset at opholdet ikke er midlertidigt. Hjælpen
gives af den kommune, hvor familiemedlemmet aktuelt har
ophold.«
3. § 9 c affattes
således:
» § 9 c.
Opholdskommunen har ret til at få dækket sin andel af
udgifterne til hjælp efter lov om social service, lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om individuel boligstøtte, § 52, stk. 1, i lov
om social pension og § 50, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. fra den tidligere opholdskommune efter
stk. 2-5.
Stk. 2. Opholdskommunen har ret til
refusion, når den tidligere kommune eller anden offentlig
myndighed har medvirket til, at en person får ophold i
1) boformer efter §§ 91-94 og 140
i lov om social service,
2) boliger efter § 115, stk. 4, jf.
§ 105, stk. 2, i lov om almene boliger m.v.,
3) institutioner under sygehusvæsenet,
4) institutioner under Kriminalforsorgen,
5) boliger, boformer m.v., der træder i
stedet for og kan sidestilles med boformer m.v. under nr. 1-4,
eller
6) anbringelsessteder for børn og unge
efter §§ 49 og 51 i lov om social service.
Stk. 3. Når opholdskommunen har ret
til refusion efter stk. 2, nr. 6, fortsætter denne ret til
refusion, hvis der iværksættes foranstaltninger efter
§ 62 a, stk. 3, i lov om social service.
Stk. 4. Opholdskommunen har ret til
refusion, når en person er flyttet til et tilsvarende tilbud
i en anden kommune eller amtskommune efter
1) § 92, stk. 3, og § 140 i
lov om social service eller
2) § 58 a i lov om almene boliger
m.v.
Stk. 5. Opholdskommunen har ret til
refusion, når en person får ophold i et tilbud som
nævnt i stk. 2-4, og den tidligere opholdskommune var bekendt
med de forhold, der begrunder tilbuddet, og det var åbenbart,
at der måtte gribes ind. En opholdskommune har ligeledes ret
til refusion efter stk. 1, når et barn eller en ung får
ophold i et anbringelsessted, jf. §§ 49 og 51 i lov
om social service, som følge af en tidligere opholdskommunes
beslutning om hjemgivelse, når det er åbenbart, at
beslutningen om hjemgivelse var ubegrundet.
Stk. 6. Opholdskommunen refunderer udgifter
til personlig og praktisk hjælp efter § 71 i lov om
social service under en persons midlertidige ophold i en anden
kommune, jf. § 9 b, stk. 1. Endvidere refunderer
opholdskommunen udgifter til plejevederlag og hjælp til
sygeplejeartikler og lignende, jf. §§ 105 og 107 i
lov om social service, under en persons ophold i en anden kommune,
jf. § 9 b, stk. 2.
Stk. 7. Opholdskommunens udgifter til
førtidspension efter kapitel 3 og § 52, stk. 1, i
lov om social pension, refunderes af den kommune, der var
pensionistens opholdskommune på tilkendelsestidspunktet, i op
til 6 år fra det tidspunkt, hvor pensionisten blev tilkendt
førtidspensionen. Refusion efter stk. 2, 4 og 5 udskyder
retten til refusion efter 1. pkt.
Stk. 8. De udgifter som opholdskommunen kan
få dækket efter stk. 2-5, inkluderer opholdskommunens
udgifter til servicearealer.
Stk. 9. Retten til refusion efter stk. 2, 4
og 5 består, så længe borgeren har bopæl i
det pågældende botilbud eller et tilsvarende botilbud.
En tidligere opholdskommunes pligt til at yde refusion i anledning
af en borgers ophold i en institution efter servicelovens
§ 94 består dog, indtil borgeren har erhvervet ny
opholdskommune.
Stk. 10. Kommuner kan uden for de
tilfælde, der er nævnt i stk. 2-5 indbyrdes aftale, at
en tidligere opholdskommune fortsat afholder udgifter til
hjælp efter de love, der er nævnt i stk. 1. Det
fastsættes i aftalen, hvor længe den skal
gælde.
Stk. 11. Krav mod en tidligere
opholdskommune efter stk. 2-7 skal rejses senest 3 år efter,
at hjælpen er ydet.«
4. § 11 c, stk. 1 ,
affattes således:
»Hvis det er nødvendigt for
sagens behandling, kan kravet om samtykke efter § 11 a,
stk. 1 og 3, fraviges i sager om
1) særlig støtte til børn og
unge efter kapitel 8 i lov om social service, hvor myndighederne
kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse uden
forældrenes samtykke, samt i forbindelse med
undersøgelser efter § 38 i lov om social
service,
2) førtidspension, hvor myndigheden kan
påbegynde en sag eller træffe afgørelse i en
sag, uden af den pågældende person selv har rettet
henvendelse herom, jf. § 17, stk. 2, i lov om social
pension,
3) frakendelse af førtidspension, jf.
§ 44, stk. 1, i lov om social pension, og frakendelse
eller overflytning til anden pension, jf. § 44, stk. 1, i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.,
4) tilbagebetaling af sociale ydelser og
5) mellemkommunal refusion, jf. § 9 c,
for så vidt angår følgende oplysninger om den
borger, der ydes refusion for:
a) Cpr-nummer.
b) Hjemmel til udgiften.
c) Udgiftens elementer.
d) Antal af enheder.«
5. Efter § 79
indsættes:
» § 79 a.
Kommunalbestyrelsen og amtsrådet behandler Ankestyrelsens og
de sociale nævns undersøgelser af kommunens eller
amtskommunens praksis på et møde.«
§ 2
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
847 af 8. september 2005, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1442 af 22. december 2004, § 2 i lov nr. 400 af 1.
juni 2005, § 39 i lov nr. 542 af 24. juni 2005 og
§ 1 i lov nr. 574 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. § 9 b affattes
således:
» § 9 b.
En person, som opholder sig midlertidigt uden for opholdskommunen,
har ret til personlig og praktisk hjælp efter § 83
i lov om social service i den kommune, hvor personen midlertidigt
opholder sig, når personen forud for det midlertidige ophold
er blevet bevilget personlig og praktisk hjælp i
opholdskommunen.
Stk. 2. Plejevederlag og hjælp til
sygeplejeartikler og lignende, jf. §§ 120 og 122 i
lov om social service, udbetales af den kommune, hvori
plejeforholdet finder sted.
Stk. 3. En ægtefælle eller et
barn, som opholder sig uden for opholdskommunen, jf. § 9,
stk. 3, og § 9 a, stk. 2, har ret til nødvendig
hjælp, uanset at opholdet ikke er midlertidigt. Hjælpen
gives af den kommune, hvor familiemedlemmet aktuelt har
ophold.«
2. § 9 c affattes
således:
» § 9 c.
Opholdskommunen har ret til at få dækket sin andel af
udgifterne til hjælp efter lov om social service, lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om individuel boligstøtte, § 52, stk. 1, i lov
om social pension og § 50, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. fra den tidligere opholdskommune efter
stk. 2-5.
Stk. 2. Opholdskommunen har ret til
refusion, når den tidligere kommune eller anden offentlig
myndighed har medvirket til, at en person får ophold i
1) boformer efter §§ 107-110 og
191 i lov om social service,
2) boliger efter § 115, stk. 4, jf.
§ 105, stk. 2, i lov om almene boliger m.v.,
3) institutioner under sygehusvæsenet,
4) institutioner under Kriminalforsorgen,
5) boliger, boformer m.v., der træder i
stedet for og kan sidestilles med boformer m.v. under nr. 1-4,
eller
6) anbringelsessteder for børn og unge
efter §§ 67 og 142 i lov om social service.
Stk. 3. Når opholdskommunen har ret
til refusion efter stk. 2, nr. 6, fortsætter denne ret til
refusion, hvis der iværksættes foranstaltninger efter
§ 76, stk. 3, i lov om social service.
Stk. 4. Opholdskommunen har ret til
refusion, når en person er flyttet til et tilsvarende tilbud
i en anden kommune eller amtskommune efter
1) § 108, stk. 2, og § 191 i
lov om social service eller
2) § 58 a i lov om almene boliger
m.v.
Stk. 5. Opholdskommunen har ret til
refusion, når en person får ophold i et tilbud som
nævnt i stk. 2-4, og den tidligere opholdskommune var bekendt
med de forhold, der begrunder tilbuddet, og det var åbenbart,
at der måtte gribes ind. En opholdskommune har ligeledes ret
til refusion efter stk. 1, når et barn eller en ung får
ophold i et anbringelsessted, jf. §§ 67 og 142 i lov
om social service, som følge af en tidligere opholdskommunes
beslutning om hjemgivelse, når det er åbenbart, at
beslutningen om hjemgivelse var ubegrundet.
Stk. 6. Opholdskommunen refunderer udgifter
til personlig og praktisk hjælp efter § 83 i lov om
social service under en persons midlertidige ophold i en anden
kommune, jf. § 9 b, stk. 1. Endvidere refunderer
opholdskommunen udgifter til plejevederlag og hjælp til
sygeplejeartikler og lignende, jf. §§ 120 og 122 i
lov om social service, under en persons ophold i en anden kommune,
jf. § 9 b, stk. 2.
Stk. 7. Opholdskommunens udgifter til
førtidspension efter kapitel 3 og § 52, stk. 1, i
lov om social pension, refunderes af den kommune, der var
pensionistens opholdskommune på tilkendelsestidspunktet, i op
til 6 år fra det tidspunkt, hvor pensionisten blev tilkendt
førtidspensionen. Refusion efter stk. 2, 4 og 5 udskyder
retten til refusion efter 1. pkt.
Stk. 8. De udgifter som opholdskommunen kan
få dækket efter stk. 2-5, inkluderer opholdskommunens
udgifter til servicearealer.
Stk. 9. Retten til refusion efter stk. 2, 4
og 5 består, så længe borgeren har bopæl i
det pågældende botilbud eller et tilsvarende botilbud.
En tidligere opholdskommunes pligt til at yde refusion i anledning
af en borgers ophold i en institution efter servicelovens
§ 110 består dog, indtil borgeren har erhvervet ny
opholdskommune.
Stk. 10. Kommuner kan uden for de
tilfælde, der er nævnt i stk. 2-5 indbyrdes aftale, at
en tidligere opholdskommune fortsat afholder udgifter til
hjælp efter de love, der er nævnt i stk. 1. Det
fastsættes i aftalen, hvor længe den skal
gælde.
Stk. 11. Krav mod en tidligere
opholdskommune efter stk. 2-7 skal rejses senest 3 år efter,
at hjælpen er ydet.«
3. § 11 c, stk. 1 ,
affattes således:
»Hvis det er nødvendigt for
sagens behandling, kan kravet om samtykke efter § 11 a,
stk. 1 og 3, fraviges i sager om
1) særlig støtte til børn og
unge efter kapitel 11 i lov om social service, hvor myndighederne
kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse uden
forældrenes samtykke, samt i forbindelse med
undersøgelser efter § 50 i lov om social
service,
2) førtidspension, hvor myndigheden kan
påbegynde en sag eller træffe afgørelse i en
sag, uden af den pågældende person selv har rettet
henvendelse herom, jf. § 17, stk. 2, i lov om social
pension,
3) frakendelse af førtidspension, jf.
§ 44, stk. 1, i lov om social pension, og frakendelse
eller overflytning til anden pension, jf. § 44, stk. 1, i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.,
4) tilbagebetaling af sociale ydelser og
5) mellemkommunal refusion, jf. § 9 c,
for så vidt angår følgende oplysninger om den
borger, der ydes refusion for:
a) Cpr-nummer.
b) Hjemmel til udgiften.
c) Udgiftens elementer.
d) Antal af enheder.«
4. Efter § 79
indsættes:
» § 79 a.
Kommunalbestyrelsen behandler Ankestyrelsens og nævnenes
undersøgelser af kommunens praksis på et
møde.«
§ 3
Stk. 1. § 1 træder i kraft den 1. januar
2006 .
Stk. 2. § 2 træder i kraft
den 1. januar 2007.
Stk. 3. I lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område som affattet ved
denne lov omfatter refusion efter § 9 c, stk. 5, refusion
for foranstaltninger iværksat 1. januar 2006 eller
senere.
Stk. 4. I lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område som affattet ved
denne lov omfatter refusion efter § 9 c, stk. 6, refusion
for udgifter til plejevederlag mv. udbetalt 1. januar 2006 eller
senere.
Stk. 5. Beregningsreglen i § 9 c,
stk. 8, anvendes på krav vedrørende ydelser leveret 1.
januar 2006 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Forslagets indhold og formål
Forslagets indhold og
formål
Formålet med lovforslaget er at
præcisere ansvarsfordelingen mellem kommunerne i de
tilfælde, hvor der opstår spørgsmål i
forhold til de gældende opholdskommuneregler. Lovforslaget
præciserer desuden det kommunalpolitiske og amtskommunale
ansvar for at følge op på klageinstansernes
praksisundersøgelser på det sociale område.
Lovforslagets præciseringer af
forskellige aspekter af ansvarsfordelingen i forhold til reglerne
om handlepligt og mellemkommunal refusion er i sidste ende til gavn
for borgerens retssikkerhed. Gennemskuelige og klare og
sammenhængende regler på området forebygger at
borgeren bliver kastebold mellem to kommuner, pga. en
uhensigtsmæssig praksis. Ligeledes vil lovforslagets element
om praksisundersøgelser være et skridt i retningen mod
at understrege kommunalbestyrelsernes og amtsrådenes ansvar
for at implementere retssikkerhed i kommuner og amtskommuner.
Baggrunden for
ændringerne
Hovedreglen på det sociale område
er, at det er den kommune, som handler i forhold til borgeren, som
også skal betale for regningen. Reglerne om mellemkommunal
refusion er en undtagelse til denne hovedregel, således at
det er borgerens oprindelige hjemkommune, der betaler for
foranstaltninger, der gives i en anden kommune. Reglerne sikrer, at
borgeren bliver garanteret den bedste sociale indsats uanset i
hvilken kommune, indsatsen kan gives.
Reglerne blev oprindeligt indført for
at begrænse kommunernes incitamenter til "eksport" af sociale
problemer ved at sende borgere, der medførte store
økonomiske udgifter til social hjælp til andre
kommuner. Reglerne modvirker også, at borgerne visiteres til
foranstaltninger alene fordi foranstaltningen befinder sig i en
anden kommune.
Socialministeriet er løbende blevet
gjort opmærksomt på situationer, hvor borgerne på
grund af uklarheder i ansvarsfordelingen mellem kommunerne
risikerer at kommune i klemme, fordi de gældende regler ikke
i tilstrækkelig grad tager højde for de
pågældende situationer eller fordi situationernes
specielle karakter gør reglerne uhensigtsmæssige.
Socialministeriet er ligeledes i sin
løbende indsats for at forbedre restsikkerheden for borgeren
blevet opmærksom på, at de praksisundersøgelser,
der bliver udarbejdet på området, sjældent
medfører, at kommunalbestyrelsen forholder sig til
undersøgelserne i de tilfælde, hvor der er
uhensigtsmæssigheder i forhold til kommunens administration
af loven.
Lovforslaget består af 7
delelementer:
1) En sikring af borgerens retssikkerhed ved at
fastlægge, hvilken kommune, som skal træffe
afgørelse, hvis to kommuner er uenige om
handleforpligtelsen.
2) En genindførelse af en retstilstand,
hvor kommuner, der udviser passivitet i forhold til
handleforpligtelse, kommer til at hæfte for betalingen, hvis
den burde have iværksat foranstaltninger selv, men en anden
kommunen har ydet hjælpeforanstaltningen.
3) En sikring af, at kommunerne med forsorgshjem
ikke belastes økonomisk, fordi betalingsforpligtelsen for
forsorgshjemmenes borgere efter praksis i visse tilfælde
overgår til den kommune, hvor forsorgshjemmet er
beliggende.
4) En harmonisering af reglerne om adgang til
refusion fra for plejevederlag til pasning af døende med
retstilstanden i forhold til midlertidig hjemmehjælp,
således at den kommune, hvor borgeren normalt bor, skal
betale for pasning, der finder sted i en midlertidig kommune.
5) En ændring af praksis, således
der i opgørelsen af refusion mellem to kommuner kan medtages
udgifter til servicearealer. Servicearealer er nærmere
beskrevet i bemærkningerne til lovforslagets enkelte
bestemmelser.
6) En øget gennemsigtighed i
betalingsforpligtelsen mellem to kommuner i og med, at en
betalingskommune kan få visse oplysninger vedrørende
den regning, som skal betales.
7) En understregning af det politiske ansvar i
forhold til praksis ved at fastsætte krav om, at
kommunalbestyrelsen og amtsrådet skal tage stilling til
nævnenes og Ankestyrelsens praksisundersøgelser.
De enkelte dele af lovforslaget
præciseres nedenfor:
1. Uenighed om
handleforpligtelsen
Lovforslaget sikrer borgerens retssikkerhed,
ved at præcisere hvilken kommune, som har ansvaret for at
hjælpe borgeren i de tilfælde, hvor to kommuner er
uenige om handleforpligtelsen.
Handlekommunereglerne sikrer, at der altid kan
findes en handlekommune, der kan hjælpe borgeren efter den
sociale lovgivning. Lovgivningen tager højde for, at
handlekommunen er den kommune, som borgeren har og har tænkt
sig at have mest tilknytning til. Reglerne betyder, at der i visse
tilfælde skal foretages et skøn for at fastlægge
hvilken kommune, der har handleforpligtelsen. Dermed opstår
der risiko for, at kommunerne ikke i alle tilfælde er enige
om, hvilken kommune der skal handle i forhold til en konkret
borger. Selv om det sjældent sker, er det til stor gene for
borgeren i de tilfælde, hvor to kommuner ikke kan blive enige
om, hvem der skal tage vare på borgerens sag. Borgeren
risikerer at blive kastebold mellem flere kommuner, og må i
værste fald måtte vente på, at ankeinstansen
træffer afgørelse om ansvarsfordelingen.
Det har været overvejet, om det ville
være mere hensigtsmæssigt at fastsætte mere
objektive regler for afgørelsen af
handlekommuneforpligtelsen. Det vil imidlertid i mange
tilfælde medføre, at borgeren får en
handlekommune et sted, hvor borgeren ikke har nogen tilknytning
og€" heller ikke ønsker at være tilknyttet.
Lovforslaget ændrer således ikke
på de gældende regler om, hvilken kommune der har
handlepligten, men tilføjer en bestemmelse om, hvilken
kommune, der skal handle i forhold til borgeren, når
kommunerne ikke kan blive enige. Kommunerne kan således
fortsætte deres uenighed om handleforpligtelsen
sideløbende med, at borgeren kan få den hjælp
der er behov for. Når kommunernes uenighed er afgjort og det
er fastlagt hvilken kommune, der efter reglerne har
handleforpligtelsen, fx efter en nævnsafgørelse, er
det denne kommune, som fremover skal handle i forhold til
borgeren.
2. En indførelse af en
retstilstand, hvor den tidligere hjemkommune betaler på grund
af udvist passivitet
Lovforslaget understreger kommunernes ansvar
for at hjælpe de borgere, der har behov for hjælp. En
kommune, der ved passivitet har undladt at hjælpe en borger,
bør fortsat være økonomisk ansvarlig for
hjælpen, hvis en ny kommune i stedet træder til med
hjælpen.
Frem til 2003 var det forudsat af
Ankestyrelsen og de sociale nævn, at der efter
retssikkerhedslovens § 9 c kunne tilkendes en kommune
refusion, hvis en tidligere opholdskommune bevidst havde undladt at
handle i forhold til en borger, og borgeren senere havde taget
ophold i en kommune, som havde iværksat de nødvendige
foranstaltninger. Ankestyrelsen har ganske vist aldrig truffet en
afgørelse, hvor en kommune blev refusionspligtig på
grund af bevidst undladelse, men dette skyldes at der ikke i
sagerne har været tilstrækkelig bevis for "ond
tro".
Højesteret afsagde i 2003 dom
(U.2003.1536 H) i en sag, hvor påstanden havde været
refusion med henvisning til passivitet i forhold til en familie med
flere børn, der på et tidligt tidspunkt burde have
været anbragt udenfor hjemmet. Højesteret fandt i
sagen, at der ikke kunne tilkendes refusion til opholdskommunen,
idet forholdet savnede hjemmel i retssikkerhedsloven.
Lovforslaget skaber hjemmel til, at der kan blive
refusionspligt for en kommune, når det er åbenbart, at
der kræves handling og det er åbenbart, at den
omhandlede kommune vidste dette. Det er ikke tanken, at
bestemmelsen skal give en videre adgang til refusion, end forudsat
frem til 2003.
Bestemmelsen har endvidere til hensigt at fjerne
incitamentet for kommunen til at hjemgive et barn, når
hjemgivelsen ikke er begrundet i barnets forhold. Børn
får selvstændig opholdskommune, når de anbringes
udenfor hjemmet. Det betyder, at den kommune som træffer
afgørelse om en anbringelse har handle- og betalingspligt
overfor barnet, så længe anbringelsen varer. Hvis
forældremyndighedsindehaveren i mellemtiden er flyttet til en
ny kommune vil en hjemgivelse medføre, at
forældremyndighedsindehaverens kommune bliver barnets nye
opholdskommune. Da det således er denne nye opholdskommune,
som i givet fald skal træffe afgørelse om
foranstaltninger €" og betale for dem €", kan det give et
anbragt barns selvstændige handlekommune et incitament til at
hjemgive barnet i vel god tid.
3. Betalingsforpligtelsen for
hjemløse og "farende svende" opretholdes indtil de har
fået en anden opholdskommune
Lovforslaget retter op på en række
ulemper ved den nugældende lovgivning, således at der
finder en mere retfærdig fordeling sted mellem kommunerne i
forhold til betaling for udgifter til borgere på
forsorgshjem.
Kommuner med forsorgshjem har i dag ret til
refusion fra en tidligere opholdskommune, når en borger
ankommer til kommunen for at få ophold på forsorgshjem
mv. jf. § 9 c, stk. 2. Der er for så vidt
angår forsorgshjem mv. det specielle i forhold til de andre
opholdssteder, botilbud mv. som er nævnt i § 9 c,
stk. 2, at beboere på forsorgshjem mv. ikke visiteres fra en
kommune. De er selvvisiterende. Derfor har en tidligere kommune
ikke medvirket ved borgerens flytning til et forsorgshjem mv.
Problemet for de kommuner som huser forsorgshjem mv. er, at det
ikke altid efter gældende praksis er muligt at fastslå,
hvilken kommune der er den tidligere opholdskommune.
Principielt kan der for alle borgere udpeges en
opholdskommune på et givent tidspunkt. Problemet er, at det
for forsorgshjemmenes brugerkreds kan være vanskeligt
efterfølgende at fastslå den faktiske færden.
Det betyder, at der af bevismæssige årsager ikke kan
findes en tidligere opholdskommune, som regningen skal sendes til.
Praksis viser, at de sociale nævn har været meget
tilbageholdende med at udpege en kommune som opholdskommune, hvis
ikke borgeren har været i kontakt med myndighederne i den
periode, hvor borgeren har haft ophold i kommunen.
Praksis har desuden slået fast, at en
betalingskommune for en borger på et forsorgshjem bliver
frigjort for sin refusionsforpligtelse, når borgeren har
forladt forsorgshjemmet og klaret sig selv i en vis periode.
For de kommuner som huser forsorgshjem mv., er
problemet ikke kun, at der ikke er en tidligere opholdskommune at
sende regningen til. Problemet er også, at
forsorgshjemskommunen risikerer at være seneste
opholdskommune og altså betalingskommune for borgeren for
fremtiden.
Lovforslaget tager sigte på, at der for
alle borgere, som dukker op på et forsorgshjem mv., skal
kunne findes en tidligere opholdskommune og dermed
betalingskommune. Det betyder, at en tidligere opholdskommune ikke
bliver frigjort for sin betalingsforpligtelse ved at en borger har
klaret sig selv i en periode, hvis ikke der i denne periode er
etableret en ny opholdskommune.
4. Borgerens hjemkommune
betaler for plejevederlag til pasning af døende, der gives
midlertidigt i en anden kommune
I forbindelse med lovforslaget om plejevederlag
blev forholdet vedrørende udbetaling af plejevederlag
sammenlignet med forholdet vedrørende ydelse af
hjemmehjælp under midlertidige ophold uden for
opholdskommunen. Der bør derfor så vidt muligt
være harmoni mellem de to regelsæt med hensyn til
betalingsforpligtelsen.
Plejevederlag til pasning af døende
udbetales efter praksis, af den kommune, hvor plejen finder sted.
Det er ikke i alle tilfælde den plejekrævendes
opholdskommune, da plejen kan finde sted i plejerens
opholdskommune. Når plejen finder sted i en anden kommune end
den kommune, hvor den plejekrævende har opholdskommune svarer
dette til forholdet for personlig og praktisk hjælp under
midlertidige ophold uden for opholdskommunen (sommerhusreglen). For
personlig og praktisk hjælp havde der dannet sig en praksis,
hvorefter hjemmehjælpen blev ydet af den kommune, hvor det
midlertidige ophold fandt sted. Hjemlen til mellemkommunal refusion
for udgiften blev indført ved lov nr. 1168 af 19. december
2003.
Lovforslaget skaber harmoni og en ensartet
praksis i forholdet mellem personlig og praktisk hjælp og
plejevederlag.
5. En ændring af praksis,
således at der i opgørelsen om refusion mellem to
kommuner kan medtages udgiften til servicearealer
Lovforslaget retter op på en
uhensigtsmæssig praksis, hvorefter udgifter til dækning
af servicearealer ikke kan refunderes, selv om de omhandlede
lokaler er en sædvanlig og ofte nødvendig del af
ydelse som borgeren modtager.
Kommunerne skal selv foretage en beregning af de
refusionspligtige udgifter. Ankestyrelsen har løbende haft
anledning til at tage stilling til, hvilke udgiftsposter der
måtte medregnes og dermed fastlagt nogle principper for
beregningen. Efter praksis kan udgiften til servicearealer ikke
medtages ved beregningen. Denne mulighed indføres nu med
lovforslaget.
6. En øget
gennemsigtighed i betalingsforpligtelsen mellem to kommuner i og
med, at en betalingskommune kan få visse oplysninger
vedrørende den regning, som skal betales.
De gældende regler tager ikke højde
for, at der i forhold til administrationen af mellemkommunal
refusion kan være behov for gennemsigtighed på en
sådan måde, at betalingskommunen kan sikre sig, at
udgifterne ikke løber løbsk og at borgeren får
den hjælp, som borgeren har brug for. Dette bliver der med
lovforslaget rettet op på.
Indhentelse af oplysninger til brug for
behandling af sager efter den sociale lovgivning forudsætter,
med meget få undtagelser, et samtykke fra den, som
oplysningerne omhandler.
Kommunerne har overfor Socialministeriet
påpeget, at der er et problem i, at de kommuner som er
betalingskommuner overfor en borger i en anden kommune ikke har
mulighed for at indhente oplysninger om borgeren og grundlaget for
betalingen. Principielt må kommunen kun indhente det
cpr-nummer som betalingen vedrører og det beløb, som
skal betales. Det kan synes urimeligt at forlange, at kommunerne
skal betale for sociale ydelser til en borger, uden at vide hvad
pengene går til.
Den betalende kommune kan for eksempel have behov
for flere oplysninger af følgende årsager:
- Hvis forholdene for den pågældende
borger ændrer sig meget, kan det betyde, at
betalingskommunens forpligtelser ophører.
- Nærmere oplysninger om udgiftens
oprindelse kan udgøre en kontrolforanstaltning i forhold til
om kravet opgøres korrekt, og om der kun medtages elementer
som må medtages mv.
- Kravets sammensætning kan sige noget om
prognosen for krav de kommende år.
Det må således konstateres, at
kommunerne kan have en begrundet og kvalificeret interesse i at
få oplysninger, ikke så meget om borgeren men om
kravet, om end der er en nær sammenhæng. Det drejer sig
om oplysninger om cpr.-nummer., hjemmel til udgiften, udgiftens
elementer og antal af enheder. På denne baggrund giver
lovforslaget mulighed for indhentning af oplysninger om kravet i
begrænset omfang.
7. En understregning af det
politiske ansvar i forhold til praksis ved at fastsætte krav
om, at kommunalbestyrelsen og amtsrådet skal tage stilling
til nævnenes og Ankestyrelsens
praksisundersøgelser.
De sociale nævn og Ankestyrelsen har efter
lovgivningen mulighed for at udarbejde undersøgelser om
kommunernes praksis. Socialministeriet har dog erfaret, at
undersøgelserne ikke altid kommer til kommunalbestyrelsernes
kundskab. Da det i sidste ende er kommunalbestyrelsernes ansvar at
sikre overholdelsen af gældende lovgivning, bør det
fastsættes i lovgivningen, at kommunalbestyrelserne skal have
forelagt undersøgelserne, således at de får
kendskab til eventuelle uregelmæssigheder i administrationens
i praksis.
Det foreslås derfor, at der indsættes
en ny bestemmelse i retssikkerhedslovens kapitel om koordinering af
praksis, hvorefter henholdsvis kommunalbestyrelsen og
amtsrådet er forpligtet til at behandle klageinstanserne
undersøgelser af kommunens eller amtskommunens egen praksis
på et møde. Forslaget omfatter de
undersøgelser, som foretages i kommunen eller amtskommunen
af de sociale nævn og Ankestyrelsen.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige og private
Udgifter til behandling af sager om uenighed
mellem kommuner om refusionskrav ved uenighed om
handleforpligtelsen, jf. § 9, stk. 7.
Erhvervsmæssige og
miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke erhvervsmæssige og
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Forslaget har været sendt til høring
i Ankestyrelsen, Den Sociale Sikringsstyrelse, Styrelsen for Social
Service, Statsamtmandsforeningen, Foreningen af statsamtsjurister,
Datatilsynet, Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening,
Kommunernes Revision, Dansk socialrådgiverforening, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Landsforeningen Ældre
Sagen, Det Centrale Handicapråd, Ældremobiliseringen,
KMD, Socialchefforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune, Rigsrevisionen.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/
mindre udgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Refusion for udgifter til en fungerende
handlekommune €" udgifter til klagebehandling. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 9, stk. 7)
Fastlæggelsen af hvilken kommune der har
handlepligten sker, efter de gældende regler, ud fra en
konkret vurdering af, hvor den pågældende borger
(sædvanligvis) opholder sig. Denne bestemmelse ændres
ikke, og det er således fortsat en konkret vurdering, der
endeligt afgør hvilken kommune, der er handlekommune.
Med lovforslaget suppleres reglerne om
fastlæggelse af handlekommune med en bestemmelse, der kun
finder anvendelse, når to eller flere kommuner ikke på
grundlag af de almindelige handlekommuneregler kan blive enige om
handleforpligtelsen. Denne supplerende handlekommuneregel sikrer
borgeren imod, at der opstår en situation, hvor ingen kommune
anser sig som handlekommune. Det fastlægges nemlig, hvilken
kommune der skal fungere som handlekommune, indtil
handlekommuneproblemet er løst €" eventuelt ved en
ankeafgørelse.
Der bliver således to
handlekommunekriterier, dels et kriterium om handlepligt på
baggrund af den skønsmæssige bestemmelse i
§ 9, stk. 1, om bopæl eller sædvanligt ophold
og dels et kriterium om handlepligt på baggrund af den
objektivt konstaterbare bestemmelse i § 9, stk. 7, om
folkeregisterregistrering.
Med to handlekommunekriterier, om end det ene
vedrører fastlæggelsen af hvem der skal
fungere som handlekommune i en kortere periode,
opstår der risiko for, at begge kommuner påtager sig
handlekommuneforpligtelsen overfor den samme borger. I den
forbindelse er det vigtigt, at kommunerne er enige om, at de er
uenige, således at det aftales, at der handles i henhold til
bestemmelserne om fungerende handlekommune.
Såfremt handlekommunen ikke er den kommune,
som under uenigheden har handlet i forhold til borgeren,
overgår handleforpligtelsen således. Derudover
overgår også forpligtelsen til at betale for den
hjælp der iværksættes i forhold til borgeren og
der skal ydes refusion for alle udgifter den fungerende
handlekommune har haft under uenigheden.
Lovforslaget vil derfor ikke give kommunerne et
incitament til ikke at påtage sig handleforpligtelsen. Det er
nemlig sådan, at den kommune som ender med
handleforpligtelsen også ender med regningen for de
foranstaltninger som er iværksat af en anden kommune og
altså uden at handlekommunen har haft indflydelse på
indsatsen.
Der udpeges en fungerende handlekommune mens de
uenige kommuner får klarlagt deres forpligtelser. Den
fungerende kommune vælges ud fra et objektivt kriterium
€" folkeregisteradressen. Hvis den uheldige borger har haft
folkeregisteradresse i en af de uenige kommuner, bliver det den
kommune, som borgeren senest har haft folkeregisteradresse i, som
er fungerende handlekommune. Har borgeren aldrig haft
folkeregisteradresse i de uenige kommuner, er det den kommune som
borgeren aktuelt er folkeregistertilmeldt, som er borgerens
handlekommune. Det kan i princippet være en kommune der
ligger langt borte, men hensynet til et objektivt kriterium for
udvælgelsen af fungerende kommune vejer tungt. Endvidere vil
den fungerende handlekommune formodes kun at være aktuel i en
kortere periode.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 9 b, stk. 2)
I lovforslaget til § 9 b, stk. 2,
foreslås det at det lovfæstes, at plejevederlag
udbetales, af den kommune hvori den plejekrævende opholder
sig under plejeforholdet. § 9 b, stk. 2, er en
kodificering af ankestyrelsens praksis.
Plejevederlag udbetales til den, der plejer den
døende af den kommune, hvori plejen finder sted. Når
dette ikke er den døendes opholdskommune, fx hvor den
døende har taget ophold hos plejeren i dennes kommune, og
den døende har bevaret sin bopæl mv. i sin
opholdskommune, skaber lovforslaget hjemmel til, at den
døendes opholdskommune skal yde refusion til plejerens
opholdskommune. Udbetalingen af plejevederlag af den kommune hvor
plejen finder sted udgør en undtagelse til de almindelige
opholdskommuneregler. Det er således kun plejevederlaget og
hjælp til sygeplejeartikler m.v., som skal udbetales af denne
kommune, mens hjælpemidler mv. fortsat, som udgangspunkt,
skal stilles til rådighed af den døendes
opholdskommune.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 (§ 9 c)
Lovforslaget til § 9 c indeholder ud
over redaktionelle ændringer følgende nyheder: Stk. 5,
stk. 6, 2. punktum, stk. 8 og stk. 9, 2. punktum.
Til nr. 3 (§ 9 c, stk. 5)
Forslaget til § 9 c, stk. 5 indeholder
en mulighed for at kunne pålægge en tidligere
opholdskommune refusion, hvis denne kommune har udvist passivitet i
forhold til at iværksætte foranstaltninger som
nævnt i § 9 c, stk. 2-4. Med lovforslaget
indføres den retstilstand, som har været forudsat frem
til 2003. Lovforslaget medfører således ingen
ændring i, at det fortsat vil kræve et sikkert bevis
for 1) at der er en situation, der kræver handling, og 2) at
den tidligere kommune var klar over dette.
Den forholdsvis snævre adgang til refusion
i de omhandlede tilfælde skyldes, at refusionen i disse
tilfælde nærmere har karakter af en erstatning. Derfor
er det ønsket, at refusionen kun finder anvendelse i de
tilfælde, hvor det er klart at en kommune har opført
sig forkert.
Typetilfældet er en familie med truede
børn, hvor den tidligere kommune burde have iværksat
en anbringelse, inden familien flyttede fra kommunen. Men der kan
også tænkes at være andre situationer €" fx
i forhold til personer med vidtgående handicaps, hvor en
kommune ikke iværksætter de nødvendige
foranstaltninger, og hvor personen så på eget initiativ
flytter til en anden kommune.
Man skal være opmærksom på, at
refusion for undladelsen af at iværksætte de
nødvendige foranstaltninger ikke kun er til gavn for de
kommuner som uretmæssigt overtager en social udgift.
Refusionsadgangen antages at have en vis præventiv virkning i
forhold til visse kommuner, som derfor ventes at
iværksætte den nødvendige foranstaltning i rette
tid. En kommune som forholder sig passiv i forhold til et
presserende problem skal i øvrigt som hidtil indbringes for
det kommunale tilsyn.
Det er iværksættelsen af de
foranstaltninger, som er nævnt i § 9 c, stk. 2 - 4,
som skal kunne udløse refusion efter den foreslåede
bestemmelse fra en tidligere opholdskommune. Betingelsen er ikke,
at den tidligere opholdskommune eller anden offentlig myndighed har
medvirket ved opholdet. Betingelsen er, at behovet for
foranstaltningen også var til stede inden flytningen, og at
den tidligere kommune var klar over dette behov, men alligevel
undlod at iværksætte foranstaltningen.
Bestemmelsen stiller store bevismæssige
krav. Både for så vidt angår at behovet var til
stede, og at den tidligere kommune var bekendt med dette behov.
Når bestemmelsen anvendes i forhold til
anbringelsen af børn, vil den kommune som træffer
afgørelse om anbringelse og får krav på refusion
efter retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 5, blive barnets
selvstændige handlekommune efter retssikkerhedslovens
§ 9 a, stk. 4.
Der fastsættes endvidere adgang til
refusion, når behovet for en anbringelse skyldes, at den
tidligere opholdskommune har truffet afgørelse om
hjemgivelse af et barn, og det var åbenbart, at
foranstaltningen skulle have fortsat.
I sager om for tidlig hjemgivelse vil det
ligeledes være et krav, at anbringelsesgrundlaget fortsat er
til stede samt at dette er åbenbart.
Til nr. 3 (§ 9, stk. 6, 2. pkt.)
Lovforslaget indfører mellemkommunal
refusion for udgiften til plejevederlag, når plejeforholdet
finder sted udenfor den døendes opholdskommune.
Ankestyrelsen har fastlagt en praksis, hvorefter
plejevederlag udbetales af den kommune, hvori plejeforholdet finder
sted. Denne praksis foreslås med nærværende
lovforslag lovfæstes. Ankestyrelsen har i forhold til
refusion for udgiften til plejevederlag fundet at forholdet
bør behandles på samme måde som refusion for
udgiften til hjemmehjælp under midlertidige ophold i en anden
kommune. Da reglerne for hjemmehjælp under midlertidige
ophold i en anden kommune nu medfører, at der er refusion
for udgiften bør der ligeledes indføres adgang til
refusion for plejevederlaget.
Retten til mellemkommunal refusion for udgiften
til plejevederlaget har den kommune som udbetaler plejevederlag i
relation til en døende, som opholdskommune i en anden
kommune.
Når der er refusion for plejevederlag er
der ligeledes refusion for sygeplejeartikler m.v. jeg.
Servicelovens § 107.
Til nr. 3 (§ 9 c, stk. 8)
Beregningen af den mellemkommunale refusion har
ikke hidtil hvilet på lovregler, men Ankestyrelsen har haft
anledning til at tage stilling til visse dele af beregningen.
Lovforslaget ændrer ikke denne praksis, bortset fra at
lovforslaget indfører adgang til, at der nu kan medtages
udgifter til servicearealer ved beregningen af den mellemkommunale
refusion.
Der er typisk tale om funktioner, der
normalt ikke foregår i en bolig, men i en institution eller i
en klinik. Servicearealer er fx arealer/ lokaler
til: Genoptræning, hjemmesygepleje, personalets
vagtstue, køkken, cafeteria, kiosk, fodpleje og
frisør.
Til nr. 3 (§ 9 c, stk. 9, 2. pkt.)
Det er hensigten med lovforslaget, at kommuner
som har forsorgshjem mv. skal have mulighed for, i videre omfang
end hidtil, at få refusion efter § 9 c. Efter
praksis ophører en tidligere opholdskommunes
betalingsforpligtelse, når en person har klaret sig selv i en
periode. Med lovforslaget indføres en retstilstand,
hvorefter der for en person på forsorgshjem altid kan findes
en tidligere opholdskommune, idet en tidligere opholdskommune ikke
bliver frigjort fra fremtidige forpligtelser, selvom en person har
klaret sig selv i en periode eller i øvrigt har haft ophold
der ikke har medført, at der kan fastlægges en ny
opholdskommune i denne periode.
Det skal bemærkes, at i de situationer,
hvor en borger efter et ophold på et forsorgshjem tager
ophold i den kommune, hvor forsorgshjemmet ligger er
forsorgshjemskommunen blevet ny opholdskommune. Ligeledes kan en
person have opnået opholdskommune i en forsorgshjemskommune
inden personen tager ophold på forsorgshjem.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 4 (§ 11 c, stk. 1)
Stk. 1, nr. 1-4 svarer med redaktionelle
ændringer til gældende bestemmelse. Forslaget til stk.
1, nr. 5, er ny.
Lovforslaget indeholder en undtagelse til
princippet om, at indhentelse af oplysninger til behandling af
sociale sager kræver samtykke. Det er således fastsat,
at en kommune, som yder mellemkommunal refusion til en anden
kommune kan indhente visse oplysninger om refusionskravet. En
betalingskommune kan kræve oplyst, efter hvilke hjemler, der
er ydet hjælp til den pågældende borger, hvilke
elementer, der indgår i beregningen, hvor mange enheder og
enhedspriserne der indgår.
Det skal således ikke fremgå, hvilket
specifikt botilbud/ opholdssted den pågældende borger
bor på, men hvilken hjemmel der er for opholdet. Ligeledes
skal det ikke oplyses, hvad grundlaget for hjælpen er €"
altså hvilke forhold hos borgeren der begrunder hjælpen
og eventuelle ændringer i behov. Det skal oplyses, hvilke
beregninger der ligger til grund for kravet €" herunder hvilke
delelementer der er medtaget. Hvis borgeren modtager personlig og
praktisk hjælp mv., kan betalingskommunen forlange at blive
gjort bekendt med, hvor mange timer der bevilges, og hvilken
beregning der ligger til grund for prisen på en times
hjælp.
Forslaget fraviger persondataloven til ugunst for
borgeren.
Til nr. 5 (§ 79 a)
Forslaget indebærer, at de
praksisundersøgelser, der i forvejen foretages
vedrørende den enkelte kommune/ det enkelte amt nu skal
optages på dagsordenen på byrådsmøde/
amtsrådsmøde.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
I § 2 indsættes de
ændringer, som er foreslået i § 1, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
således som loven er ændret som følge af
kommunalreformen. Der ændres således i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
som ændret ved lov nr. 574 af 24. juni 2005 om ændring
af lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område og andre love og om ophævelse af lov om
udlægning af åndssvageforsorgen og den øvrige
særforsorg m.v. og lov om gennemførelse af visse
tjenestemandsretlige og pensionsmæssige forhold m.v. i
forbindelse med gennemførelse af lov nr. 333 af 19. juni
1974 om social bistand (Konsekvensrettelser på det sociale
område som følge af kommunalreformen). Lov nr. 574 af
24. juni 2005 træder i kraft den 1. januar 2007.
Forslaget medtager ikke bestemmelsen i
§ 9, stk. 7, da denne bestemmelse ikke er ændret
som følge af kommunalreformen. Den under § 1
foreslåede § 9, stk. 7, vil således fortsat
være gældende efter den 1. januar 2007.
Til nr. 1-3
Det foreslås, at de under § 1
foreslåede ændringer også indsættes i
§§ 9 b og 9 c samt § 11 c, således
som bestemmelserne er affattet ved lov nr. 574 af 24. juni 2005.
Der er tale om ændrede henvisninger til bestemmelserne i lov
nr. 573 af 24. juni 2005 om social service, som træder i
kraft den 1. januar 2007.
Til nr. 4
Den foreslåede bestemmelse i § 79
a svarer til den under § 1 foreslåede
§ 79 a med de ændringer, som følger af lov
nr. 574 af 24. juni 2005. Det vil sige, at amtsrådet ikke vil
være omfattet af bestemmelsen fra den 1. januar 2007.
Undersøgelser foretaget af såvel Ankestyrelsen, de
sociale nævn som beskæftigelsesankenævnene vil
være omfattet af bestemmelsen.
Til § 3
Til stk. 1
§ 1 træder i kraft 1. januar
2006.
Til stk. 2
§ 2 træder i kraft 1. januar
2007.
Til stk. 3-5
Der indføres overgangsregler for udgifter,
som med lovændringen bliver refusionspligtige. Refusion efter
bestemmelserne § 9 c, stk. 5, 6 og 8 kan således
kun ske, når udgiften er afholdt efter 1. januar 2006. Dermed
sikres, at der ikke lovgives med tilbagevirkende kraft.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lovgivning
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
847 af 8. september 2005, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1442 af 22. december 2004, § 2 i lov nr. 400 af 1.
juni 2005, § 39 i lov nr. 542 af 24. juni 2005 og
§ 1 i lov nr. 574 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 9.
Opholdskommunen har pligt til at yde hjælp, jf. dog
§ 9 a, stk. 4. Stk. 2. En person har opholdskommune, hvor
personen har sin bopæl eller sædvanligvis opholder sig,
jf. dog § 9 b, stk. 2. Stk. 3. Ægtefæller har
opholdskommune, hvor den fælles bopæl er. Stk. 4. Socialministeren fastsætter
regler om opholdskommune for personer, som opholder sig eller har
fast bopæl i udlandet. Stk. 5. Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om, hvilken kommune der har
handleforpligtelsen i sager efter lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel. Stk. 6. Opholdskommunen kan, når der
er særlige grunde til det, indgå aftale med en
tidligere opholdskommune om, at denne fortsat har forpligtelsen til
at yde hjælp. En sådan aftale er betinget af samtykke
fra den, som modtager hjælpen. | | 1. I
§ 9 indsættes som stk. 7 : »Stk. 7. Opstår der uenighed
mellem to eller flere kommuner, om hvilken kommune der er en
persons opholdskommune, må den af de uenige kommuner, som
personen har eller senest har haft folkeregisteradresse i, fungere
som opholdskommune, indtil det er afklaret, hvilken kommune der er
rette opholdskommune. Når rette opholdskommune er blevet
bestemt, og den fungerende opholdskommune ikke er personens
opholdskommune, yder opholdskommunen refusion for den fungerende
opholdskommunes udgifter i den periode, hvor uenigheden har
bestået. Refusionen beregnes som refusion efter § 9
c, stk. 1.« |
| | |
§ 9 b. En
person, som opholder sig midlertidigt uden for opholdskommunen, har
ret til personlig og praktisk hjælp efter § 71 i
lov om social service i den kommune, hvor personen midlertidigt
opholder sig, når personen forud for det midlertidige ophold
er blevet bevilget personlig og praktisk hjælp i
opholdskommunen. Stk. 2. En ægtefælle eller et
barn, som opholder sig uden for opholdskommunen, jf. § 9,
stk. 3, og § 9 a, stk. 2, har ret til nødvendig
hjælp, uanset at opholdet ikke er midlertidigt. Hjælpen
gives af den kommune, hvor familiemedlemmet aktuelt har ophold. | | 2. § 9 b affattes
således: » § 9 b.
En person, som opholder sig midlertidigt uden for opholdskommunen,
har ret til personlig og praktisk hjælp efter § 71
i lov om social service i den kommune, hvor personen midlertidigt
opholder sig, når personen forud for det midlertidige ophold
er blevet bevilget personlig og praktisk hjælp i
opholdskommunen. Stk. 2. Plejevederlag og hjælp til
sygeplejeartikler og lignende, jf. §§ 105 og 107 i
lov om social service, udbetales af den kommune, hvori
plejeforholdet finder sted. Stk. 3. En ægtefælle eller et
barn, som opholder sig uden for opholdskommunen, jf. § 9,
stk. 3, og § 9 a, stk. 2, har ret til nødvendig
hjælp, uanset at opholdet ikke er midlertidigt. Hjælpen
gives af den kommune, hvor familiemedlemmet aktuelt har
ophold.« |
| | |
§ 9 c.
Opholdskommunen har ret til at få dækket sin andel af
udgifterne til hjælp efter lov om social service, lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om individuel boligstøtte, § 52, stk. 1, i lov
om social pension og § 50, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. fra den tidligere opholdskommune,
når betingelserne i stk. 2-4 er opfyldt. Stk. 2. Opholdskommunen har ret til
refusion efter stk. 1, når den tidligere kommune eller anden
offentlig myndighed har medvirket til, at en person får
ophold i 1) boformer efter §§ 91-94 og 140
i lov om social service, 2) boliger efter § 115, stk. 4, jf.
§ 105, stk. 2, i lov om almene boliger samt
støttede private andelsboliger, 3) institutioner under sygehusvæsenet, 4) institutioner
under Kriminalforsorgen, 5) boliger,
boformer m.v., der træder i stedet for og kan sidestilles med
boformer m.v. under nr. 1-4, eller 6)
anbringelsessteder for børn og unge efter
§§ 49 og 51, jf. § 62 a i lov om social
service. | | 3. § 9 c affattes
således: » § 9 c.
Opholdskommunen har ret til at få dækket sin andel af
udgifterne til hjælp efter lov om social service, lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om individuel boligstøtte, § 52, stk. 1, i lov
om social pension og § 50, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. fra den tidligere opholdskommune efter
stk. 2-5. Stk. 2. Opholdskommunen har ret til
refusion, når den tidligere kommune eller anden offentlig
myndighed har medvirket til, at en person får ophold i 1) boformer efter §§ 91-94 og 140
i lov om social service, 2) boliger efter § 115, stk. 4, jf.
§ 105, stk. 2, i lov om almene boliger m.v., 3) institutioner under sygehusvæsenet, 4) institutioner under Kriminalforsorgen, 5) boliger, boformer m.v., der træder i
stedet for og kan sidestilles med boformer m.v. under nr. 1-4,
eller 6) anbringelsessteder for børn og unge
efter §§ 49 og 51 i lov om social service. |
Stk. 3. Når opholdskommunen har ret
til refusion efter stk. 2, nr. 6, fortsætter denne ret til
refusion, hvis der iværksættes foranstaltninger efter
§ 62 a, stk. 3, i lov om social service. Stk. 4. Opholdskommunen har ret til
refusion efter stk. 1, når en person er flyttet til et
tilsvarende tilbud i en anden kommune eller amtskommune efter 1) § 92,
stk. 3, og § 140 i lov om social service eller 2) § 58 a
i lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger. Stk. 5. Opholdskommunens udgifter til
førtidspension efter kapitel 3 og § 52, stk. 1, i
lov om social pension, refunderes af den kommune, der var
pensionistens opholdskommune på tilkendelsestidspunktet, i op
til 6 år fra det tidspunkt, hvor pensionisten blev tilkendt
førtidspensionen. Refusion efter stk. 2 og 4 udskyder retten
til refusion efter 1. pkt. Stk. 6. Opholdskommunen refunderer udgifter
til personlig og praktisk hjælp efter § 71 i lov om
social service under en persons midlertidige ophold i en anden
kommune, jf. § 9 b, stk. 1. Stk. 7. Retten til refusion efter stk. 2 og
4 består, så længe borgeren har bopæl i det
pågældende botilbud eller et tilsvarende botilbud.
Retten til refusion for udgifter efter lov om individuel
boligstøtte består, så længe borgeren har
bopæl i kommunen. Stk. 8. Kommuner kan uden for de
tilfælde, der er nævnt i stk. 2-4, indbyrdes aftale, at
en tidligere opholdskommune fortsat afholder udgifter til
hjælp efter de love, der er nævnt i stk. 1. Det
fastsættes i aftalen, hvor længe den skal
gælde. Stk. 9. Krav mod en tidligere
opholdskommune efter stk. 2-6 skal rejses senest 3 år efter,
at hjælpen er ydet. | | Stk. 3. Når opholdskommunen har ret
til refusion efter stk. 2, nr. 6, fortsætter denne ret til
refusion, hvis der iværksættes foranstaltninger efter
§ 62 a, stk. 3, i lov om social service. Stk. 4. Opholdskommunen har ret til
refusion, når en person er flyttet til et tilsvarende tilbud
i en anden kommune eller amtskommune efter 1) § 92, stk. 3, og § 140 i
lov om social service eller 2) § 58 a i lov om almene boliger
m.v. Stk. 5. Opholdskommunen har ret til
refusion, når en person får ophold i et tilbud som
nævnt i stk. 2-4, og den tidligere opholdskommune var bekendt
med de forhold, der begrunder tilbuddet, og det var åbenbart,
at der måtte gribes ind. En opholdskommune har ligeledes ret
til refusion efter stk. 1, når et barn eller en ung får
ophold i et anbringelsessted, jf. §§ 49 og 51 i lov
om social service, som følge af en tidligere opholdskommunes
beslutning om hjemgivelse, når det er åbenbart, at
beslutningen om hjemgivelse var ubegrundet. Stk. 6. Opholdskommunen refunderer udgifter
til personlig og praktisk hjælp efter § 71 i lov om
social service under en persons midlertidige ophold i en anden
kommune, jf. § 9 b, stk. 1. Endvidere refunderer
opholdskommunen udgifter til plejevederlag og hjælp til
sygeplejeartikler og lignende, jf. §§ 105 og 107 i
lov om social service, under en persons ophold i en anden kommune,
jf. § 9 b, stk. 2. Stk. 7. Opholdskommunens udgifter til
førtidspension efter kapitel 3 og § 52, stk. 1, i
lov om social pension, refunderes af den kommune, der var
pensionistens opholdskommune på tilkendelsestidspunktet, i op
til 6 år fra det tidspunkt, hvor pensionisten blev tilkendt
førtidspensionen. Refusion efter stk. 2, 4 og 5 udskyder
retten til refusion efter 1. pkt. Stk. 8. De udgifter som opholdskommunen kan
få dækket efter stk. 2-5, inkluderer opholdskommunens
udgifter til servicearealer. Stk. 9. Retten til refusion efter stk. 2, 4
og 5 består, så længe borgeren har bopæl i
det pågældende botilbud eller et tilsvarende botilbud.
En tidligere opholdskommunes pligt til at yde refusion i anledning
af en borgers ophold i en institution efter servicelovens
§ 94 består dog, indtil borgeren har erhvervet ny
opholdskommune. Stk. 10. Kommuner kan uden for de
tilfælde, der er nævnt i stk. 2-5 indbyrdes aftale, at
en tidligere opholdskommune fortsat afholder udgifter til
hjælp efter de love, der er nævnt i stk. 1. Det
fastsættes i aftalen, hvor længe den skal
gælde. Stk. 11. Krav mod en tidligere
opholdskommune efter stk. 2-7 skal rejses senest 3 år efter,
at hjælpen er ydet.« |
| | |
§ 11 c. Hvis
det er nødvendigt for sagens behandling, kan kravet om
samtykke efter § 11 a, stk. 1 og 3, fraviges i sager
om 1) særlig støtte til børn og
unge efter kapitel 8 i lov om social service, hvor myndighederne
kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse uden
forældrenes samtykke, 2) førtidspension, hvor myndigheden kan
påbegynde en sag eller træffe afgørelse i en
sag, uden at den pågældende person selv har rettet
henvendelse herom, jf. § 17, stk. 2, i lov om social
pension, 3) frakendelse af førtidspension, jf.
§ 44, stk. 1, i lov om social pension, og frakendelse
eller overflytning til anden pension, jf. § 44, stk. 1, i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., og 4) tilbagebetaling af sociale ydelser. | | 4. § 11 c, stk. 1 ,
affattes således: »Hvis det er nødvendigt for
sagens behandling, kan kravet om samtykke efter § 11 a,
stk. 1 og 3, fraviges i sager om 1) særlig støtte til børn og
unge efter kapitel 8 i lov om social service, hvor myndighederne
kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse uden
forældrenes samtykke, samt i forbindelse med
undersøgelser efter § 38 i lov om social
service, 2) førtidspension, hvor myndigheden kan
påbegynde en sag eller træffe afgørelse i en
sag, uden af den pågældende person selv har rettet
henvendelse herom, jf. § 17, stk. 2, i lov om social
pension, 3) frakendelse af førtidspension, jf.
§ 44, stk. 1, i lov om social pension, og frakendelse
eller overflytning til anden pension, jf. § 44, stk. 1, i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., 4) tilbagebetaling af sociale ydelser og 5) mellemkommunal refusion, jf. § 9 c,
for så vidt angår følgende oplysninger om den
borger, der ydes refusion for: a) Cpr-nummer. b) Hjemmel til udgiften. c) Udgiftens elementer. d) Antal af enheder.« |
| | |
| | 5. Efter § 79
indsættes: » § 79 a.
Kommunalbestyrelsen og amtsrådet behandler Ankestyrelsens og
de sociale nævns undersøgelser af kommunens eller
amtskommunens praksis på et møde.« |
| | |
| | § 2 I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
847 af 8. september 2005, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1442 af 22. december 2004, § 2 i lov nr. 400 af 1.
juni 2005, § 39 i lov nr. 542 af 24. juni 2005 og
§ 1 i lov nr. 574 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 9 b. En
person, som opholder sig midlertidigt uden for opholdskommunen, har
ret til personlig og praktisk hjælp efter § 83 i
lov om social service i den kommune, hvor personen midlertidigt
opholder sig, når personen forud for det midlertidige ophold
er blevet bevilget personlig og praktisk hjælp i
opholdskommunen. Stk. 2. En ægtefælle eller et
barn, som opholder sig uden for opholdskommunen, jf. § 9,
stk. 3, og § 9 a, stk. 2, har ret til nødvendig
hjælp, uanset at opholdet ikke er midlertidigt. Hjælpen
gives af den kommune, hvor familiemedlemmet aktuelt har ophold. | | 1. § 9 b affattes
således: » § 9 b.
En person, som opholder sig midlertidigt uden for opholdskommunen,
har ret til personlig og praktisk hjælp efter § 83
i lov om social service i den kommune, hvor personen midlertidigt
opholder sig, når personen forud for det midlertidige ophold
er blevet bevilget personlig og praktisk hjælp i
opholdskommunen. Stk. 2. Plejevederlag og hjælp til
sygeplejeartikler og lignende, jf. §§ 120 og 122 i
lov om social service, udbetales af den kommune, hvori
plejeforholdet finder sted. Stk. 3. En ægtefælle
eller et barn, som opholder sig uden for opholdskommunen, jf.
§ 9, stk. 3, og § 9 a, stk. 2, har ret til
nødvendig hjælp, uanset at opholdet ikke er
midlertidigt. Hjælpen gives af den kommune, hvor
familiemedlemmet aktuelt har ophold.« |
| | |
§ 9 c.
Opholdskommunen har ret til at få dækket sin andel af
udgifterne til hjælp efter lov om social service, lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om individuel boligstøtte, § 52, stk. 1, i lov
om social pension og § 50, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. fra den tidligere opholdskommune,
når betingelserne i stk. 2-4 er opfyldt. Stk. 2. Opholdskommunen har ret til
refusion efter stk. 1, når den tidligere kommune eller anden
offentlig myndighed har medvirket til, at en person får
ophold i 1) boformer efter §§ 107-110 og
191 i lov om social service, 2) boliger efter § 115, stk. 4, jf.
§ 105, stk. 2, i lov om almene boliger samt
støttede private andelsboliger, 3) institutioner under sygehusvæsenet, 4) institutioner
under Kriminalforsorgen, 5) boliger,
boformer m.v., der træder i stedet for og kan sidestilles med
boformer m.v. under nr. 1-4, eller 6)
anbringelsessteder for børn og unge efter
§§ 67 og 142, jf. § 76 i lov om social
service. | | 2. § 9 c affattes
således: » § 9 c.
Opholdskommunen har ret til at få dækket sin andel af
udgifterne til hjælp efter lov om social service, lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om individuel boligstøtte, § 52, stk. 1, i lov
om social pension og § 50, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. fra den tidligere opholdskommune efter
stk. 2-5. Stk. 2. Opholdskommunen har ret til
refusion, når den tidligere kommune eller anden offentlig
myndighed har medvirket til, at en person får ophold i 1) boformer efter §§ 107-110 og
191 i lov om social service, 2) boliger efter § 115, stk. 4, jf.
§ 105, stk. 2, i lov om almene boliger m.v., 3) institutioner under sygehusvæsenet, 4) institutioner under Kriminalforsorgen, 5) boliger, boformer m.v., der træder i
stedet for og kan sidestilles med boformer m.v. under nr. 1-4,
eller 6) anbringelsessteder for børn og unge
efter §§ 67 og 142 i lov om social service. |
Stk. 3. Når opholdskommunen har ret
til refusion efter stk. 2, nr. 6, fortsætter denne ret til
refusion, hvis der iværksættes foranstaltninger efter
§ 76, stk. 3, i lov om social service. Stk. 4. Opholdskommunen har ret til
refusion efter stk. 1, når en person er flyttet til et
tilsvarende tilbud i en anden kommune eller amtskommune efter 1) § 108,
stk. 2, og § 191 i lov om social service eller 2) § 58 a
i lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger. Stk. 5. Opholdskommunens udgifter til
førtidspension efter kapitel 3 og § 52, stk. 1, i
lov om social pension, refunderes af den kommune, der var
pensionistens opholdskommune på tilkendelsestidspunktet, i op
til 6 år fra det tidspunkt, hvor pensionisten blev tilkendt
førtidspensionen. Refusion efter stk. 2 og 4 udskyder retten
til refusion efter 1. pkt. Stk. 6. Opholdskommunen refunderer udgifter
til personlig og praktisk hjælp efter § 83 i lov om
social service under en persons midlertidige ophold i en anden
kommune, jf. § 9 b, stk. 1. Stk. 7. Retten til refusion efter stk. 2 og
4 består, så længe borgeren har bopæl i det
pågældende botilbud eller et tilsvarende botilbud.
Retten til refusion for udgifter efter lov om individuel
boligstøtte består, så længe borgeren har
bopæl i kommunen. Stk. 8. Kommuner kan uden for de
tilfælde, der er nævnt i stk. 2-4, indbyrdes aftale, at
en tidligere opholdskommune fortsat afholder udgifter til
hjælp efter de love, der er nævnt i stk. 1. Det
fastsættes i aftalen, hvor længe den skal
gælde. Stk. 9. Krav mod en tidligere
opholdskommune efter stk. 2-6 skal rejses senest 3 år efter,
at hjælpen er ydet. | | Stk. 3. Når opholdskommunen har ret
til refusion efter stk. 2, nr. 6, fortsætter denne ret til
refusion, hvis der iværksættes foranstaltninger efter
§ 76, stk. 3, i lov om social service. Stk. 4. Opholdskommunen har ret til
refusion, når en person er flyttet til et tilsvarende tilbud
i en anden kommune eller amtskommune efter 1) § 108, stk. 2, og § 191 i
lov om social service eller 2) § 58 a i lov om almene boliger
m.v. Stk. 5. Opholdskommunen har ret til
refusion, når en person får ophold i et tilbud som
nævnt i stk. 2-4, og den tidligere opholdskommune var bekendt
med de forhold, der begrunder tilbuddet, og det var åbenbart,
at der måtte gribes ind. En opholdskommune har ligeledes ret
til refusion efter stk. 1, når et barn eller en ung får
ophold i et anbringelsessted, jf. §§ 67 og 142 i lov
om social service, som følge af en tidligere opholdskommunes
beslutning om hjemgivelse, når det er åbenbart, at
beslutningen om hjemgivelse var ubegrundet. Stk. 6. Opholdskommunen refunderer udgifter
til personlig og praktisk hjælp efter § 83 i lov om
social service under en persons midlertidige ophold i en anden
kommune, jf. § 9 b, stk. 1. Endvidere refunderer
opholdskommunen udgifter til plejevederlag og hjælp til
sygeplejeartikler og lignende, jf. §§ 120 og 122 i
lov om social service, under en persons ophold i en anden kommune,
jf. § 9 b, stk. 2. Stk. 7. Opholdskommunens udgifter til
førtidspension efter kapitel 3 og § 52, stk. 1, i
lov om social pension, refunderes af den kommune, der var
pensionistens opholdskommune på tilkendelsestidspunktet, i op
til 6 år fra det tidspunkt, hvor pensionisten blev tilkendt
førtidspensionen. Refusion efter stk. 2, 4 og 5 udskyder
retten til refusion efter 1. pkt. Stk. 8. De udgifter som opholdskommunen kan
få dækket efter stk. 2-5, inkluderer opholdskommunens
udgifter til servicearealer. Stk. 9. Retten til refusion efter stk. 2, 4
og 5 består, så længe borgeren har bopæl i
det pågældende botilbud eller et tilsvarende botilbud.
En tidligere opholdskommunes pligt til at yde refusion i anledning
af en borgers ophold i en institution efter servicelovens
§ 110 består dog, indtil borgeren har erhvervet ny
opholdskommune. Stk. 10. Kommuner kan uden for de
tilfælde, der er nævnt i stk. 2-5 indbyrdes aftale, at
en tidligere opholdskommune fortsat afholder udgifter til
hjælp efter de love, der er nævnt i stk. 1. Det
fastsættes i aftalen, hvor længe den skal
gælde. Stk. 11. Krav mod en tidligere
opholdskommune efter stk. 2-7 skal rejses senest 3 år efter,
at hjælpen er ydet.« |
| | |
§ 11 c. Hvis
det er nødvendigt for sagens behandling, kan kravet om
samtykke efter § 11 a, stk. 1 og 3, fraviges i sager
om 1) særlig støtte til børn og
unge efter kapitel 11 i lov om social service, hvor myndighederne
kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse uden
forældrenes samtykke samt i forbindelse med
undersøgelser efter § 50 i lov om social
service, 2) førtidspension, hvor myndigheden kan
påbegynde en sag eller træffe afgørelse i en
sag, uden at den pågældende person selv har rettet
henvendelse herom, jf. § 17, stk. 2, i lov om social
pension, 3) frakendelse af førtidspension, jf.
§ 44, stk. 1, i lov om social pension, og frakendelse
eller overflytning til anden pension, jf. § 44, stk. 1, i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., og 4) tilbagebetaling af sociale ydelser. | | 3. § 11 c, stk. 1 ,
affattes således: »Hvis det er nødvendigt for
sagens behandling, kan kravet om samtykke efter § 11 a,
stk. 1 og 3, fraviges i sager om 1) særlig støtte til børn og
unge efter kapitel 11 i lov om social service, hvor myndighederne
kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse uden
forældrenes samtykke, samt i forbindelse med
undersøgelser efter § 50 i lov om social
service, 2) førtidspension, hvor myndigheden kan
påbegynde en sag eller træffe afgørelse i en
sag, uden af den pågældende person selv har rettet
henvendelse herom, jf. § 17, stk. 2, i lov om social
pension, 3) frakendelse af førtidspension, jf.
§ 44, stk. 1, i lov om social pension, og frakendelse
eller overflytning til anden pension, jf. § 44, stk. 1, i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., 4) tilbagebetaling af sociale ydelser og 5) mellemkommunal refusion, jf. § 9 c,
for så vidt angår følgende oplysninger om den
borger, der ydes refusion for: a) Cpr-nummer. b) Hjemmel til udgiften. c) Udgiftens elementer. d) Antal af enheder.« |
| | |
| | 4. Efter § 79
indsættes: » § 79 a.
Kommunalbestyrelsen behandler Ankestyrelsens og nævnenes
undersøgelser af kommunens praksis på et
møde.« |
| | |
| | § 3 Stk. 1. § 1 træder i kraft den 1. januar 2006. Stk. 2. § 2 træder i kraft
den 1. januar 2007. Stk. 3. I lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område som affattet ved
denne lov omfatter refusion efter § 9 c, stk. 5, refusion
for foranstaltninger iværksat 1. januar 2006 eller
senere. Stk. 4. I lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område som affattet ved
denne lov omfatter refusion efter § 9 c, stk. 6, refusion
for udgifter til plejevederlag mv. udbetalt 1. januar 2006 eller
senere. Stk. 5. Beregningsreglen i § 9 c,
stk. 8, anvendes på krav vedrørende ydelser leveret 1.
januar 2006 eller senere. |