Skriftlig fremsættelse (27. oktober
2005)
Socialministeren (Eva Kjer
Hansen) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
(Handlepligt ved uenighed, mellemkommunal refusion ved passivitet,
prisfastsættelse af mellemkommunal refusion, mellemkommunal
refusion for plejevederlag, adgang til at indhente oplysninger i
forbindelse med refusionspligten og behandling af
praksisundersøgelse på møde)
(Lovforslag nr. L 37).
Dette lovforslag samler en række
enkeltforslag med præcisering af ansvarsfordelingen mellem
kommuner som tema.
Det er lovforslag, der alle udspringer af mit
ansvar for løbende at sikre, at lovgivningen fungerer
hensigtsmæssigt og rimeligt.
Det er i denne sammenhæng, at forslaget
også indeholder en præcisering af det kommunalpolitisk
og amtspolitiske ansvar for at følge op på
klageinstansernes praksisundersøgelser på det sociale
område.
Jeg skal herefter præsentere de enkelte
elementer i forslaget.
Den sociale lovgivning bygger på et princip
om, at der er én og kun én kommune, der har
handlepligten i forhold til borgeren. Det har imidlertid vist sig,
at kommunerne i længere perioder kan være uenige om,
hvem der er borgerens handlekommune, med den konsekvens, at
borgeren ikke kan få den nødvendige hjælp. Om
end det kun er sjældent, at kommunerne på denne
måde forringer borgernes retssikkerhed, kan problemerne for
den enkelte borger være uoverskueligt store. Derfor
foreslås det, at det i lovgivningen fastsættes, hvem
borgeren kan henvende sig til vedrørende ydelser efter den
sociale lovgivning i de tilfælde, hvor to eller flere
kommuner ikke kan blive enige om ansvaret.
Der er kommuner, som oplever, at tilflyttere med
meget store sociale problemer, burde have fået hjælp
langt tidligere end tilfældet er. Disse kommuner, der selv
iværksætter den nødvendige hjælp, kan
føle, at tilflytternes tidligere opholdskommuner, ved at
forholde sig passivt i forhold til de sociale problemer, skubber
problemerne €" og udgifterne €" videre til en anden
kommune. Lovforslaget indeholder derfor en hjemmel til, at
tidligere opholdskommuner, under visse betingelser, kan
pålægges refusion, hvis de undlader at
iværksætte de nødvendige foranstaltninger, eller
hvis de bringer nødvendige foranstaltninger til
ophør.
Retssikkerhedslovens grundprincip
vedrørende kommunernes handle- og betalingsansvar går
ud på, at det er borgerens opholdskommune, der handler og
betaler €" også når borgeren opholder sig udenfor
kommunegrænsen. Dette princip er dog brudt for så vidt
angår hjemmehjælp under midlertidigt ophold i en anden
kommune €" den såkaldte sommerhusregel. I dette
tilfælde er det den midlertidige kommune, der skal yde
hjemmehjælpen. Det samme er for så vidt tilfældet
med plejevederlag. Plejevederlag udbetales af den kommune, hvor
plejen foregår. Med henblik på at følge
princippet om at opholdskommunen betaler for ydelsen, indeholder
lovforslaget en bestemmelse om, at udgiften til plejevederlag,
ligesom det gælder for udgiften til hjemmehjælp,
afholdes af opholdskommunen.
Der findes ikke i lovgivningen beregningsregler
for den mellemkommunale refusion. Der har imidlertid i praksis
udviklet sig regler for opgørelsen af disse mellemkommunale
krav. Det er således fastslået af Ankestyrelsen, at kun
udgifter der er direkte personhenførbare kan medtages i
kravet. Det betyder blandt andet, at der er store variationer i de
krav, som en kommune kan sende videre afhængigt af, om
borgeren bor på plejehjem eller i ældrebolig. Dette
skyldes, at der er udgifter til lokaler på plejehjem, som
ikke kan henføres til enkelte personer. Det gælder for
eksempel arealer til genoptræning, personalerum,
køkken, cafeteria og kiosk. Lovforslaget indeholder derfor
en adgang til at kunne medtage udgiften til disse arealer.
Flere kommuner har peget på det problem, at
reglerne om en mellemkommunal refusion fra en tidligere
opholdskommune for beboere på forsorgshjem ikke nytter noget,
når forsorgshjemsbeboerens færden ikke kan
fastlægges. En tidligere opholdskommunes betalingspligt
ophører, når borgeren har klaret sig selv i en
periode. Efter praksis kan den tidligere opholdskommunes
betalingspligt ophøre, uden at borgeren har fået en ny
opholdskommune. Lovforslaget forsøger at rette op på
denne retstilstand ved at fastslå, at en tidligere
opholdskommunes betalingsforpligtelse i forhold til en
hjemløs først ophører, når der er en ny
kommune, der kan overtage handle- og betalingsansvaret.
Retssikkerhedslovens regler om indhentelse af
oplysninger udgør en ændring af persondataloven til
gunst for borgerne, idet indhentelsen af oplysninger, med kun
få undtagelser, skal ske med samtykke fra den oplysningerne
vedrører. Undtagelserne til kravet om samtykke
vedrører situationer, hvor det ikke er
hensigtsmæssigt, at det er borgeren, der afgør om
oplysningerne skal indhentes. Det drejer sig blandt andet om sager
om anbringelser af børn og tilbagebetaling af uberettiget
modtaget ydelser. Der har imidlertid vist sig endnu en sagstype,
hvor det ikke er en god ide at lade borgeren afgøre, om
oplysningerne skal indhentes. Det drejer sig om sager, hvor der
ydes mellemkommunal refusion fra en tidligere opholdskommune. Denne
tidligere opholdskommune har behov for at vide, hvad pengene bruges
til. Lovforslaget indeholder derfor en begrænset adgang til
at indhente oplysninger om den person, som kommunen yder refusion
for.
De sociale nævn og Ankestyrelsen har efter
lovgivningen mulighed for at udarbejde undersøgelser om
kommunernes praksis. Erfaringen viser imidlertid, at
undersøgelserne ikke altid kommer de ansvarlige i kommunerne
og amterne for øre. Derfor foreslås det, at
kommunalbestyrelsen og amtsrådet er forpligtet til at
behandle klageinstansernes undersøgelser af kommunens eller
amtskommunens egen praksis på et møde.
Med disse bemærkninger skal jeg indstille
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.