L 35 Forslag til lov om ændring af lov om tjenestemandspension.

(Bevarelse af tillæg til visse pensionister til det 67. år og beregning af pension til tjenestemænd med lavere pligtig afgangsalder end 70 år).

Af: Finansminister Thor Pedersen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 13-10-2005

Fremsat: 13-10-2005

Lovforslag som fremsat

20051_l35_som_fremsat (html)

L 35 (som fremsat): Forslag til lov om æmdring af lov om tjenestemandspension (Bevarelse af tillæg til visse pensionister til det 67. år og beregning af pension til tjenestemænd med lavere pligtig afgangsalder end 70 år).

Fremsat den 13. oktober 2005 af finansministeren (Thor Pedersen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om tjenestemandspension

(Bevarelse af tillæg til visse pensionister til det 67. år og beregning af pension til tjenestemænd med lavere pligtig afgangsalder end 70 år)

 

§ 1

I lov om tjenestemandspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 230 af 19. marts 2004, som ændret ved § 3 i lov nr. 527 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:

1. § 6, stk. 4, 1. pkt., affattes således:

»Der ydes tillæg i henhold til stk. 3 til det 67. år til egenpensionister, der er afskediget på grund af helbredsbetinget utjenstdygtighed, er fratrådt den 1. juli 1999 eller tidligere, har fået tilkendt førtidspension efter lov om social pension før den 1. juli 1999 og fylder 65 år den 1. juli 2004 eller senere.«

2. I § 6 indsættes som nyt stk. 7:

» Stk. 7. Pensionen nedsættes dog ikke efter stk. 6, når en tjenestemand begærer afsked efter den aldersgrænse for pligtig afgang, der er aftalt i medfør af § 29 i lov om tjenestemænd, men inden en individuelt aftalt højere aldersgrænse.«

Stk. 7 bliver herefter stk. 8.

3. I § 12, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:

»Til ægtefællepensionister efter tjenestemænd eller pensionerede tjenestemænd på Færøerne, der er ansat i deres stilling før 1. juli 1999, ydes tillægget, indtil ægtefællepensionisten opnår folkepensionsalderen, dog længst til det 67. år.«

4.§ 17 affattes således:

» § 17. Pensionen efter § 6 og § 12 fastsættes på grundlag af den pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste indtil sit fyldte 70. år, når den pågældende afskediges efter at være fyldt 60 år, men inden sit fyldte 70. år, som følge af at den pågældende har nået aldersgrænsen for pligtig afgang.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder også anvendelse, når en tjenestemand afskediges eller søger sig afskediget efter den aldersgrænse for pligtig afgang, der er aftalt i medfør af § 29 i lov om tjenestemænd, men inden en individuelt aftalt højere aldersgrænse.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2006.

Stk. 2. § 1, nr. 2 og 4, har virkning for tjenestemænd, der 1. april 2005 eller senere indgår individuel aftale om en højere pligtig afgangsalder end den, der er aftalt centralt eller decentralt

Stk. 3. § 1, nr. 3, har virkning fra den 1. juli 2004.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og indhold

Lovforslaget er hovedsagelig en opfølgning på aftale- og overenskomstforhandlingerne i staten i 2005.

1.1. Udvidet ordning for tillæg til pensionen til det 67. år for visse svagelighedspensionerede tjenestemænd

Efter en overgangsordning i lov om tjenestemandspension bevarer 2 årgange af svagelighedspensionerede tjenestemænd med en folkepensionsalder på 65 år under visse betingelser et tillæg til pensionen (under 65-års tillæg) til det 67. år.

Det foreslås, at denne overgangsordning udvides til at omfatte alle svagelighedspensionerede tjenestemænd, der har en folkepensionsalder på 65 år, og som opfylder lovens øvrige betingelser.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2 nedenfor.

1.2. Pensionsberegning for tjenestemænd med en pligtig afgangsalder, der er lavere end 70 år

Pensionen til tjenestemænd, der har en lavere pligtig afgangsalder end 70 år, beregnes efter en særregel i loven på grundlag af en pensionsalder, som er fremregnet til det 70. år.

Det foreslås, at den særlige pensionsberegning også anvendes i tilfælde, hvor der individuelt er aftalt en højere aldersgrænse for fratræden, men hvor tjenestemanden fratræder, før denne aldersgrænse er nået. Dette gælder uanset afskedsårsag.

Der foreslås tillige en justering af reglerne om fradrag for førtidspensionering. Justeringen betyder, at tjenestemanden undgår førtidspensionsfradrag i tilfælde, hvor pågældende fratræder, inden den individuelt aftalte højere aldersgrænse er nået.

Der henvises i øvrigt til pkt. 3 nedenfor.

1.3. Indførelse af tillæg til pensionen til det 67. år for visse ægtefællepensionister på Færøerne

Det foreslås, at ægtefæller efter tjenestemænd eller pensionerede tjenestemænd på Færøerne, der er ansat i deres stilling før 1. juli 1999, bevarer tillægget til pensionen (under 65-års tillægget) til det 67. år som følge af, at folkepensionsalderen på Færøerne er 67 år.

Der henvises i øvrigt til pkt. 4 nedenfor.

2. Udvidet ordning for tillæg til pensionen til det 67. år for visse svagelighedspensionerede tjenestemænd

2.1. Gældende regler

I henhold til § 6, stk. 3, i lov om tjenestemandspension får tjenestemandspensionister et tillæg til pensionen, som falder væk, når pensionisten fylder 65 år (under 65-års tillæg).

Efter lovens § 6, stk. 4, 1. pkt., bevarer visse svagelighedspensionerede tjenestemænd dog tillægget til det 67. år. Betingelserne er, at pensionisten

1) er afskediget på grund af helbredsbetinget utjenstdygtighed,

2) er fratrådt den 1. juli 1999 eller tidligere,

3) har fået tilkendt førtidspension efter lov om social pension før denne dato og

4) fylder 65 år i perioden 1. juli 2004 til 30. juni 2006.

Tjenestemandspensionen beregnes som en procentdel af den pensionsgivende løn efter en særlig vægtet optjening (procentpension). Tjenestemandspensionister, der ikke har nået folkepensionsalderen, får et tillæg til procentpensionen. Tillægget falder væk ved opnåelse af folkepensionsalderen.

I 1999 blev folkepensionsalderen nedsat fra 67 år til 65 år for personer, der fylder 65 år den 1. juli 2004 eller senere. Som konsekvens heraf blev lov om tjenestemandspension ændret, så tjenestemandspensionister i denne aldersgruppe får tillægget til det 65. år, jf. lov nr. 346 af 2. juni 1999.

Den gældende overgangsordning i lovens § 6, stk. 4, 1. pkt., om bevarelse af tillægget til det 67. år for 2 årgange af svagelighedspensionerede tjenestemænd blev indført ved lov nr. 1041 af 17. december 2002. Lovændringen var et led i opfølgningen på aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2002.

2.2. Finansministeriets overvejelser

Nedsættelsen af aldersgrænsen fra 67 til 65 år for tillægget til pensionen indebærer normalt en økonomisk fordel for tjenestemandspensionister, da folkepensionens grundbeløb beløbsmæssigt overstiger tillægget til procentpensionen.

For svagelighedspensionerede tjenestemænd, der får førtidspension efter lov om social pension, medfører nedsættelsen af aldersgrænsen derimod en indtægtsnedgang. Det skyldes, at folkepensionens grundbeløb beløbsmæssigt svarer til grundbeløbet i den sociale pension, som falder væk ved overgangen til folkepension.

Afgrænsningen af den personkreds, som er omfattet af den gældende overgangsordning, beroede dels på en afvejning af de forventninger, en tjenestemand kan have på baggrund af de regler, der gælder på relevante tidspunkter, dels på en afvejning af den tid, en person har til at indrette sig på konsekvenserne af en ændret lovgivning.

Ved aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2005 blev den pensionsretlige stilling for svagelighedspensionerede tjenestemænd med en folkepensionsalder på 65 år på ny drøftet. Pensionister, der fylder 65 år efter den 30. juni 2006, er ikke omfattet af overgangsordningen. De vil imidlertid opleve det samme indtægtstab, når de som 65-årige overgår til folkepension i modsætning til den »almindelige« tjenestemandspensionist, som ikke får social pension, og som derfor oplever en forbedret økonomi ved at få folkepension 2 år tidligere.

I forbindelse med nedsættelsen af folkepensionsalderen blev der etableret en overgangsordning i lov om social pension. Overgangsordningen gælder for personer, der fylder 60 år den 1. juli 1999 eller senere, og som har fået tilkendt førtidspension eller invaliditetsydelse med virkning fra før den 1. januar 2002. Det er yderligere en betingelse, at de umiddelbart inden overgangen til folkepension har modtaget førtidsbeløb, invaliditetsbeløb eller erhvervsudygtighedsbeløb. Overgangsordningen indebærer, at de nævnte personer bevarer disse tillæg til førtidspensionens grundbeløb til det 67. år. Staten afholder udgifterne til de bevarede tillæg.

På denne baggrund finder Finansministeriet det samlet set rimeligt at udvide den eksisterende overgangsordning, så ingen af gruppens svagelighedspensionerede tjenestemænd, som før nedsættelsen af folkepensionsalderen havde udsigt til at få tillægget frem til det 67. år, rammes af indtægtsnedgang som følge af bortfald af tillægget 2 år tidligere.

Finansministeren gav derfor som led i aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2005 tilsagn om at søge lov om tjenestemandspension ændret med henblik på at udvide overgangsordningen, så den kommer til at omfatte hele gruppen. Udgiften hertil er indeholdt i den samlede økonomiske ramme for overenskomstforliget 2005.

3. Pensionsberegning for tjenestemænd med en pligtig afgangsalder, der er lavere end 70 år

3.1. Gældende regler

Tjenestemænd afskediges fra udgangen af den måned, hvori de fylder 70 år eller opnår den alder, der efter den øvrige lovgivning er foreskrevet som aldersgrænse for vedkommende stilling, eller opnår den alder over 60 år, som i medfør af § 45 i lov om tjenestemænd er fastsat ved aftale, jf. § 29 i lov om tjenestemænd.

Efter § 17 i lov om tjenestemandspension gælder der særlige regler for beregning af pension til tjenestemænd, som bliver afskediget efter at være fyldt 60 år, men inden det fyldte 70. år som følge af, at de har nået den aldersgrænse, der gælder for vedkommende stilling. Pensionen til disse tjenestemænd bliver beregnet på grundlag af den pensionsalder, de ville have opnået ved tjeneste indtil 70 års alderen.

Bestemmelsen skal sikre, at tjenestemænd med en pligtig afgangsalder, der er lavere end 70 år, ikke stilles ringere pensionsmæssigt som følge af den lavere aldersgrænse.

Efter lovens § 6, stk. 6, skal pensionen nedsættes, når en tjenestemand begærer afsked efter at være fyldt 60 år, men inden det 65. år eller den lavere alder, ved hvilken han skulle have været afskediget. Nedsættelsen sker i forhold til den tid, der står tilbage, indtil tjenestemanden fylder 65 år eller opnår den lavere alder, ved hvilken han skulle have været afskediget.

3.2. Finansministeriets overvejelser

Visse grupper af tjenestemænd har en lavere pligtig afgangsalder end 70 år i medfør af centralt eller decentralt indgåede aftaler. Således er den pligtige afgangsalder for store grupper af tjenestemænd i politiet og kriminalforsorgen 63 år. For store grupper af tjenestemænd i forsvaret er den pligtige afgangsalder 60 år.

Ved aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2005 blev der opnået enighed om, at aftaler om lavere pligtig afgangsalder kan fraviges ved individuel aftale mellem ansættelsesmyndigheden og den enkelte tjenestemand. Finansministeriet fandt, at der burde være mulighed for at sætte aldersgrænsen op i tilfælde, hvor såvel tjenestemanden som ansættelsesmyndigheden har interesse i, at ansættelsesforholdet opretholdes. Efter forhandlingsresultatet kan der individuelt aftales en højere pligtig afgangsalder end den, der er aftalt centralt eller decentralt. De nærmere kriterier herfor fastlægges efter forhandlingsresultatet i en rammeaftale mellem Finansministeriet og vedkommende forhandlingsberettigede organisation.

Forhandlingsresultatet forudsatte en ændring af bestemmelsen i lovens § 17, så den også kan anvendes på tjenestemænd, der indgår individuel aftale om en højere pligtig afgangsalder. Formålet med forslaget er at sikre den enkelte tjenestemand en uændret retsstilling med hensyn til pensionsberegning.

Der er tillige behov for en justering af reglerne om fradrag for førtidspensionering i lovens § 6, stk. 6, så det sikres, at tjenestemanden ikke får forringet sin pensionsmæssige stilling ved at indgå en aftale om en højere pligtig afgangsalder.

4. Indførelse af tillæg til pensionen til det 67. år for visse ægtefællepensionister på Færøerne

4.1. Gældende regler

Efter § 6, stk. 3, i lov om tjenestemandspension ydes der et tillæg til pensionen, indtil tjenestemandspensionisten fylder 65 år.

Tjenestemænd, der er pensioneret fra en stilling på Færøerne, og som er ansat i denne stilling før den 1. juli 1999, får tillægget efter § 6, stk. 3, indtil opnåelse af folkepensionsalderen, dog længst indtil det 67. år, jf. lovens § 6, stk. 4, 2. pkt.

Den særlige regel for statens tjenestemænd på Færøerne blev indført ved lov nr. 1041 af 17. december 2002 som opfølgning på aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2002, hvor spørgsmålet om en overgangsordning for tjenestemænd på Færøerne var inddraget. Baggrunden var, at folkepensionsalderen på Færøerne fortsat er 67 år.

Der blev imidlertid ikke indført en tilsvarende regel om bevarelse af tillægget for ægtefællepensionister efter sådanne tjenestemænd på Færøerne. Det betyder, at ægtefællepensionister ikke er ligestillet med pensionerede tjenestemænd.

4.2. Finansministeriets overvejelser

Det er Finansministeriets opfattelse, at der bør søges gennemført en ligestilling mellem tjenestemandspensionister på Færøerne og ægtefællepensionister efter disse, da samme hensyn gør sig gældende for ægtefællepension med hensyn til bevarelse af tillæg. Det foreslås derfor at udvide ordningen til også at omfatte ægtefæller efter disse tjenestemænd for at rette op på den utilsigtede virkning af lovændringen i 2002.

5. Økonomiske konsekvenser for det offentlige

De samlede statsudgifter ved gennemførelse af lovforslagets § 1, nr. 1, om bevarelse af tillæg til pensionen til det 67. år for visse svagelighedspensionerede tjenestemænd forventes at udgøre ca. 153 mio. kr. over en periode på 30 år. Lovforslaget, som er finansieret inden for den samlede økonomiske ramme for aftale- og overenskomstforliget 2005 på det statslige område, får først virkning fra 2006, hvor den samlede merudgift forventes at udgøre 3,1 mio. kr. I 2007, 2008 og 2009 anslås merudgiften til henholdsvis 9,3 mio. kr., 12,7 mio. kr. og 12,9 mio. kr.

De statslige udgifter som følge af lovforslagets § 1, nr. 3, om tillæg til pensionen til visse ægtefællepensionister på Færøerne skønnes at være ubetydelige.

Lovforslaget vedrører ikke kommunale tjenestemænd, men tilsvarende ændring som i § 1, nr. 1, er aftalt for kommunale tjenestemænd ved aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2005 på det kommunale område.

6. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

7. Høring m.v.

Lovforslaget har været sendt til høring hos Centralorganisationernes Fællesudvalg, Statsansattes Kartel, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Akademikernes Centralorganisation, Domstolsstyrelsen, KL, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Kommunernes Lønningsnævn, Hovedstadens Sygehusfællesskab, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Københavns og Frederiksbergs Fællesrepræsentation, Forhandlingsfællesskabet for Hovedstadens Sygehusfællesskab, Færøernes Landsstyre og Grønlands Hjemmestyre.

Lovforslaget har i henhold til § 48 i lov om tjenestemænd været forhandlet med tjenestemændenes centralorganisationer.

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive
konsekvenser/mindreudgifter

Negative
konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

De samlede statsudgifter forventes at udgøre ca.153 mio. kr. over 30 år.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Efter lovens § 6, stk. 4, 1. pkt., gælder overgangsordningen om bevarelse af tillægget (under 65-års tillægget) til det 67. år for tjenestemænd, der fylder 65 år i perioden 1. juli 2004 til 30. juni 2006. Det foreslås, at begrænsningen til tjenestemænd, der fylder 65 år i perioden frem til 30. juni 2006, udgår. Ordningen kommer derved til at omfatte alle svagelighedspensionerede tjenestemænd, der fylder 65 år den 1. juli 2004 eller senere, og som opfylder de øvrige gældende betingelser om afskedstidspunkt og tidspunkt for tilkendelse af førtidspension efter lov om social pension.

Til nr. 2

Efter lovens § 6, stk. 6, 1. pkt., nedsættes pensionen til en tjenestemand, der begærer afsked efter at være fyldt 60 år, i forhold til den tid, der står tilbage, indtil han fylder 65 år eller opnår den lavere alder, ved hvilken han skulle have været afskediget.

For en tjenestemand, der har indgået en individuel aftale om en højere pligtig afgangsalder, vil bestemmelsen medføre, at der skal beregnes førtidspensionsfradrag i pensionen, hvis den pågældende begærer afsked på et tidspunkt, der ligger efter den aldersgrænse, der er aftalt centralt eller decentralt, men inden den pågældende har nået den individuelt aftalte højere aldersgrænse.

Det foreslås at indsætte et nyt stk. 7, som sikrer, at tjenestemanden ikke får forringet sin pensionsmæssige stilling i tilfælde, hvor der individuelt er aftalt en højere aldersgrænse, men hvor den pågældende ønsker at fratræde, før denne aldersgrænse er nået.

Til nr. 3

Det foreslås, at ægtefæller efter tjenestemænd eller pensionerede tjenestemænd på Færøerne, der er ansat i deres stilling før 1. juli 1999, bevarer tillægget til pensionen (under 65-års tillægget) til det 67. år som følge af, at folkepensionsalderen på Færøerne er 67 år.

Hvis en ægtefællepensionist, der er omfattet af forslaget, tager bopæl i Danmark og dér er berettiget til folkepension før det 67. år, bortfalder tillægget.

Det foreslås, at bestemmelsen har virkning fra 1. juli 2004, hvor nedsættelsen af folkepensionsalderen trådte i kraft, jf. forslagets § 2, stk. 3.

Til nr. 4

Efter lovens § 17 fastsættes pensionen til en tjenestemand, der bliver afskediget efter at være fyldt 60 år, men inden sit fyldte 70. år, som følge af, at han har nået den aldersgrænse, der gælder for vedkommende stilling, på grundlag af den pensionsalder, han ville have opnået ved tjeneste indtil 70 års alderen.

Der foreslås en ændret affattelse af bestemmelsen, så den tager højde for individuelle aftaler om en højere pligtig afgangsalder.

Endvidere foreslås, at der indsættes et nyt stk. 2. Herefter vil en tjenestemand, der individuelt har aftalt en højere aldersgrænse end den, der er aftalt centralt eller decentralt, få sin pensionsalder fremregnet til det 70. år, uanset om pågældende afskediges eller søger sig afskediget, inden den aftalte højere aldersgrænse er nået, og uanset afskedsårsagen. Forslaget skal sikre, at pensionen ikke forringes i tilfælde, hvor den højere aldersgrænse ikke nås, f.eks. hvis tjenestemanden bliver syg.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2006.

I s tk. 2 foreslås det, at bestemmelsen i § 1, nr. 2 og 4, har virkning for tjenestemænd, der efter 1. april 2005 indgår individuel aftale om en højere pligtig afgangsalder end den, der er aftalt centralt eller decentralt.

I stk. 3 foreslås det, at bestemmelsen i § 1, nr. 3, har virkning fra 1. juli 2004, hvor nedsættelsen af folkepensionsalderen trådte i kraft.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om tjenestemandspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 230 af 19. marts 2004, som ændret ved § 3 i lov nr. 527 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 6. ---

 

 

Stk. 4 , 1. pkt. Til egenpensionister, der er afskediget på grund af helbredsbetinget utjenstdygtighed, er fratrådt den 1. juli 1999 eller tidligere, har fået tilkendt førtidspension efter lov om social pension før denne dato, og som fylder 65 år i perioden 1. juli 2004 til 30. juni 2006, ydes tillæg i henhold til stk. 3 til det 67. år.

Stk. 5 . ---

 

1.§ 6, stk. 4, 1. pkt ., affattes således:

»Der ydes tillæg i henhold til stk. 3 til det 67. år til egenpensionister, der er afskediget på grund af helbredsbetinget utjenstdygtighed, er fratrådt den 1. juli 1999 eller tidligere, har fået tilkendt førtidspension efter lov om social pension før den 1. juli 1999 og fylder 65 år den 1. juli 2004 eller senere.«

 

 

 

§ 6. ---

 

 

Stk. 6. Når en tjenestemand begærer afsked efter at være fyldt 60 år, nedsættes pensionen beregnet efter stk. 1-3 i forhold til den tid, der står tilbage, indtil han fylder 65 år eller opnår den lavere alder, ved hvilken han skulle have været afskediget. Nedsættelsen af pensionen beregnes samtidig med denne og reguleres efter § 27.

 

2. I § 6 indsættes som nyt stk. 7:

» Stk. 7. Pensionen nedsættes dog ikke efter stk. 6, når en tjenestemand begærer afsked efter den aldersgrænse for pligtig afgang, der er aftalt i medfør af § 29 i lov om tjenestemænd, men inden en individuelt aftalt højere aldersgrænse.«

Stk. 7 bliver herefter stk. 8.

 

 

 

§ 12. ---

 

 

Stk. 2. Til ægtefællepensionister ydes indtil det 65. år et tillæg, der for hvert års pensionsalder udgør 1/37 af 23.500 kr. i årligt grundbeløb.

Stk. 3. ---

 

3. I § 12, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:

»Til ægtefællepensionister efter tjenestemænd eller pensionerede tjenestemænd på Færøerne, der er ansat i deres stilling før 1. juli 1999, ydes tillægget, indtil ægtefællepensionisten opnår folkepensionsalderen, dog længst til det 67. år.«

 

 

 

§ 17. Når en tjenestemand bliver afskediget efter at være fyldt 60 år, men inden sit fyldte 70. år, som følge af, at han har nået den aldersgrænse, der gælder for vedkommende stilling, fastsættes pensionen efter § 6 og § 12 på grundlag af den pensionsalder, han ville have opnået ved tjeneste indtil 70 års alderen.

 

4. § 17 affattes således:

» § 17. Pensionen efter § 6 og § 12 fastsættes på grundlag af den pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste indtil sit fyldte 70. år, når den pågældende afskediges efter at være fyldt 60 år, men inden sit fyldte 70. år, som følge af at den pågældende har nået aldersgrænsen for pligtig afgang.

 

 

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder også anvendelse, når en tjenestemand afskediges eller søger sig afskediget efter den aldersgrænse for pligtig afgang, der er aftalt i medfør af § 29 i lov om tjenestemænd, men inden en individuelt aftalt højere aldersgrænse.«

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2006.

 

 

Stk. 2. § 1, nr. 2 og 4, har virkning for tjenestemænd, der 1. april 2005 eller senere indgår individuel aftale om en højere pligtig afgangsalder end den, der er aftalt centralt eller decentralt.

 

 

Stk. 3. § 1, nr. 3, har virkning fra den 1. juli 2004.