L 34 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om afgift af affald og råstoffer.
(Afgiftsændring for bentonit, cement og dolomit- og
magnesiumkalk samt afgiftsgodtgørelse ved eksport).
Fremsat den 12. oktober 2005 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af affald
og råstoffer) )/
(Afgiftsændring for bentonit, cement og
dolomit- og magnesiumkalk samt afgiftsgodtgørelse ved
eksport)
§ 1
I lov om afgift af affald og
råstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 570 af 3. august
1998, som ændret senest ved lov nr. 428 af 6. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1. Lovens titel
affattes således:
»Lov om afgift af affald og
råstoffer
(affalds- og råstofafgiftsloven)«.
2. §§ 1, 2, 2a og
3 affattes således:
» § 1. Den, der
erhvervsmæssigt indvinder råstoffer, der er nævnt
i bilag 1, skal betale en afgift på 5 kr. pr. m3
af råstoffet.
Stk. 2. Den afgiftspligtige
mængde råstoffer omregnes til m3 efter de
anførte omregningsfaktorer i bilag 1. Mængden
nedrundes til nærmeste hele m3.
§ 2. Den, der
erhvervsmæssigt importerer de råstoffer, der er
nævnt i bilag 2, skal betale en afgift på 5 kr. pr.
m3 af råstoffet.
Stk. 2. Den afgiftspligtige
mængde råstoffer omregnes til m3 efter de
anførte omregningsfaktorer i bilag 2. Mængden
nedrundes til nærmeste hele m3.
§ 2a.
Virksomheder, der indvinder eller importerer under 200
m3 råstoffer årligt, skal ikke betale
afgift.
§ 3. For
så vidt angår dansk produceret cement, der er
fremstillet af råstoffer nævnt i bilag 1, udgør
afgiften 5 kr. pr. m3 af råstoffet, hvis
producenten kan dokumentere mængden af anvendte
råstoffer ved fremstillingen. Hvis der ikke forefindes
sådan dokumentation, skal der betales afgift efter de
anførte omregningsfaktorer i bilag 2, jf. § 2,
stk. 2.
Stk. 2. For så vidt angår
importeret cement, der er nævnt i bilag 2, skal der betales
afgift efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 1, og
afgiften udgør ligeledes 5 kr. pr. m3 af
råstoffet, hvis importøren kan dokumentere
mængden af anvendte råstoffer ved fremstillingen. Hvis
der ikke forefindes sådan dokumentation, skal der betales
afgift efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 2, jf.
§ 2, stk. 2.«
3.§ 4 affattes
således:
» § 4.
Virksomheder, der erhvervsmæssigt indvinder afgiftspligtige
råstoffer, jf. § 1, stk. 1, eller som
erhvervsmæssigt importerer de råstoffer, der er
nævnt i bilag 2, jf. § 2, stk. 1, skal
registreres hos told- og skatteforvaltningen.
Stk. 2. Registrerede virksomheder er
berettiget til at modtage afgiftspligtige råstoffer fra andre
registrerede virksomheder, uden at afgiften er berigtiget. Det
samme gælder ved import.«
4. I § 5, stk. 2,
ændres »udtagne« til:
»tilførte«.
5. § 5, stk. 3,
affattes således:
» Stk. 3. I opgørelsen af
den afgiftspligtige mængde råstoffer efter stk. 1
kan registrerede virksomheder fradrage mængden af
afgiftspligtige råstoffer, der er eksporteret. Betingelsen
er, at råstofferne på land har været underkastet
en simpel eller videregående bearbejdning, jf. stk. 1 og
2. Det samme gælder, når en registreret virksomhed
udleverer råstoffer til en anden registreret virksomhed efter
§ 4, stk. 2.«
6. § 7, stk. 1,
affattes således:
»Ved erhvervsmæssig eksport af
råstoffer, som på land har været underkastet en
simpel eller videregående bearbejdning, jf. § 5,
stk. 1 og 2, godtgør told- og skatteforvaltningen den
betalte afgift, når den årlige godtgørelse er
mindst 500 kr. Opgørelsen foretages samlet én gang om
året.«
7. I § 14, stk. 3,
ændres »fra udlandet modtager« til:
»importerer«.
8. I § 25, stk. 4,
ændres »sælges fra udlandet« til:
»importeres«.
9. Bilag 1
affattes som bilag 1 til denne lov.
10. Bilag
2 affattes som bilag 2 til denne lov.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Lovens § 1, nr. 2,
finder anvendelse på cement, der fra og med den 1. januar
2006 udleveres fra en registreret virksomhed, angives til
fortoldning eller importeres. For registrerede virksomheder
medfører import først afgiftspålæggelse
ved genudlevering fra virksomheden eller tilførsel til en
videregående proces. For så vidt angår cement,
der udleveres fra en registreret virksomhed, angives til
fortoldning eller importeres før den 1. januar 2006, finder
de hidtidige gældende regler anvendelse.
Stk. 3. Lovens § 1, nr. 4,
har virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på
råstoffer, hvor indvindingen i Danmark påbegyndes fra
og med den 1. januar 2006. Indvindingen anses for påbegyndt
på tidspunktet for udtagningen af råstoffet. For
så vidt angår råstoffer, hvor indvindingen i
Danmark er påbegyndt før den 1. januar 2006, finder de
hidtidige gældende regler anvendelse.
Stk. 4. Lovens § 1, nr. 5 og
6, har virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse
på videreforarbejdede råstoffer, der fra og med den 1.
januar 2006 udleveres fra en registreret virksomhed, angives til
fortoldning eller eksporteres. For så vidt angår
videreforarbejdede råstoffer, der udleveres fra en
registreret virksomhed, angives til fortoldning eller eksporteres
før den 1. januar 2006, finder de hidtidige gældende
regler anvendelse.
Stk. 5. Lovens § 1, nr. 9,
har virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på
bentonit, hvor indvindingen i Danmark påbegyndes fra og med
den 1. januar 2006. Indvindingen anses for påbegyndt på
tidspunktet for udtagningen af råstoffet. For så vidt
angår bentonit, hvor indvindingen i Danmark er
påbegyndt før den 1. januar 2006, finder de hidtidige
gældende regler anvendelse.
Stk. 6. Lovens § 1, nr. 10,
har virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på
dolomit- og magnesiumkalk, der fra og med den 1. januar 2006
importeres. For registrerede virksomheder medfører import
først afgiftspålæggelse ved genudlevering fra
virksomheden eller tilførsel til en videregående
proces. For så vidt angår dolomit- og magnesiumkalk,
der udleveres fra en registreret virksomhed, angives til
fortoldning eller importeres før den 1. januar 2006, finder
de hidtidige gældende regler anvendelse.
»Bilag 1
Liste over afgiftspligtige
råstoffer med tilhørende omregningsfaktorer
Bentonit | 1 t = 0,6 m3 |
Brunkul | 1 t = 1,4 m3 |
Ekspanderende ler | 1 t = 0,6 m3 |
Flint | 1 t = 0,6 m3 |
Granit (knust og skærver) | 1 t = 0,6 m3 |
Granit (brosten, kantsten, blokke og
lign.) | 1 t = 0,4 m3 |
Grus | 1 t = 0,6 m3 |
Ildfast ler | 1 t = 0,6 m3 |
Jord (fyldjord, råjord) | 1 t = 0,6 m3 |
Kalk | 1 t = 0,7 m3 |
Kalkfiller og foderkalk | 1 t = 1,0 m3 |
Kalksten | 1 t = 0,6 m3 |
Kaolin | 1 t = 0,6 m3 |
Kildekalk, mosekalk og søkalk | 1 t = 0,8 m3 |
Kiselgur (diatomejord),
færdigvarer | 1 t = 2,5 m3 |
Klæg | 1 t = 1,0 m3 |
Kridt | 1 t = 0,7 m3 |
Kvartssand | 1 t = 0,6 m3 |
Ler | 1 t = 0,6 m3 |
Mergel | 1 t = 0,6 m3 |
Moler (jordfugtigt) | 1 t = 1,0 m3 |
Moler (tørret, knust) | 1 t = 1,6 m3 |
Muld | 1 t = 0,6 m3 |
Myremalm | 1 t = 0,5 m3 |
Sand | 1 t = 0,6 m3 |
Sandsten | 1 t = 0,6 m3 |
Skaller | 1 t = 0,5 m3 |
Skifer | 1 t = 0,6 m3 |
Spagnum, tørvesmuld og
tørvestrøelse | 1 t = 5,0 m3 |
Sten | 1 t = 0,6 m3 |
Tungsand | 1 t = 0,4 m3 |
Tørv (fugtig) | 1 t = 1,6 m3 |
Tørv (lufttørret) | 1 t = 2,5 m3«. |
»Bilag 2
Liste over importerede
råstoffer, der er omfattet af råstofafgiften, med
tilhørende omregningsfaktorer
25.05 | Naturligt sand af enhver art,
også farvet, undtagen metalholdigt sand henhørende
under kapitel 26 (malme, slagger og aske): |
| -2505.10.00 | Kvartssand | 1 t = 0,6 m3 |
| -2505.90.00 | Andre naturlige sandtyper (f.eks.
søsand, bakkesand m.m.) | 1 t = 0,6 m3 |
| | | |
25.08 | Lerarter (undtagen ekspanderet ler
henhørende under pos. 6806), andalusit, cyanit og
sillimanit, også brændt; mullit; chamotte og
dinasler: |
| Bentonit | | |
| -2508.10.00 | Bentonit | 1 t = 0,6 m3 |
| Andre lerarter (f.eks.
teglværksler og lignende lerarter), bortset fra kaolin,
bentonit, blegejord og valkejord (fullerjord), ildfast ler: | |
| -2508.40.00 | Alle varer | 1 t = 0,6 m3 |
| | | |
25.09 | Kridt |
| -2509.00.00 | Alle varer | 1 t = 0,7 m3 |
| | | |
25.12 | Fossilt kiselmel (f.eks. kiselgur,
trippelse og diatomejord) og lignende kiselholdige jordarter, med
en tilsyneladende densitet på 1000 kg/m3 eller
derunder, også brændt: |
| F.eks. 2512.00.00: | |
| €" moler (jordfugtigt) | 1 t = 1,0 m3 |
| €" moler (tørret, knust) | 1 t = 1,6 m3 |
| | | |
25.16 | Granit, porfyr, basalt, sandsten og
andre monument- eller bygningssten, også groft tildannet
eller kun tilskåret, ved savning eller på anden
måde, til blokke eller plader af kvadratisk eller
rektangulær form: |
| Granit: | | |
| -2516.11.00 | Rå eller groft tildannet | 1 t = 0,4 m3 |
| -2516.12.10 | Kun tilskåret, ved savning eller
på anden måde, til blokke eller plader af kvadratisk
eller rektangulær form €" af tykkelse 25 cm og
derunder | 1 t = 0,4 m3 |
| -2516.12.90 | Tildannet på anden vis | 1 t = 0,4 m3 |
| Sandsten: | | |
| -2516.21.00 | Rå eller groft tildannet | 1 t = 0,4 m3 |
| -2516.22.10 | Kun tilskåret, ved savning eller
på anden måde, til blokke eller plader af kvadratisk
eller rektangulær form €" af tykkelse 25 cm og
derunder | 1 t = 0,4 m3 |
| -2516.22.90 | Tildannet på anden vis | 1 t = 0,4 m3 |
| | | |
25.17 | Småsten, grus og knuste sten,
af den art der almindeligvis anvendes i beton, til vej- og
jernbanebygning og lign., samt singels og flint, også
varmebehandlede; tjæremakadam; granulater, splinter og pulver
af stenarter henhørende under pos. 2515 (travertin,
ecaussine og andre monument- eller bygningskalksten med en
tilsyneladende densitet på 2.500 kg/m3 eller
derover samt alabast) eller 2516 (sandsten), også
varmebehandlere (tilslagsmaterialer m.v.): |
| -2517.10.10 | Småsten, grus, singels og flint | 1 t = 0,6 m3 |
| -2517.10.20 | Knust dolomit og knuste kalksten | 1 t = 0,6 m3 |
| -2517.10.80 | Andre varer af lignende art (f.eks. knust
granit) | 1 t = 0,6 m3 |
| -2517.30.00 | Tjæremakadam | 1 t = 0,6 m3 |
| -2517.49.00 | Granulater, splinter og pulver af stenarter
henhørende under pos. 2515 eller 2516, også
varmebehandlede: (bortset fra marmor) | 1 t = 0,6 m3 |
| | | |
25.18 | Dolomit, også brændt
eller sintret, herunder dolomit, groft tildannet eller kun
tilskåret, ved savning eller på anden måde, til
blokke eller plader af kvadratisk eller rektangulær form;
stampeblanding af dolomit: |
| -2518.10.00 | Dolomit; ikke brændt eller sintret | 1 t = 0,7 m3 |
| -2518.20.00 | Brændt eller sintret dolomit | 1 t = 0,7 m3 |
| -2518.30.00 | Stampeblanding af dolomit | 1 t = 0,7 m3 |
| | | |
25.19 | Naturlig magnesiumcarbonat
(magnesit); smeltet magnesia; dødbrændt (sintret)
magnesia, også med indhold af små mængder af
andre oxider, der er tilsat før sintringen; anden
magnesiumoxid, også rent: |
| -2519.10.00 | Naturlig magnesiumcarbonat (magnesit) | 1 t = 0,7 m3 |
| -2519.90 | Andre varer: | |
| -2519.90.10 | Magnesiumoxid, undtagen brændt naturlig
magnesiumcarbonat | 1 t = 0,7 m3 |
| -2519.90.30 | Dødbrændt (sintret) magnesia | 1 t = 0,7 m3 |
| -2519.90.90 | Andre varer | 1 t = 0,7 m3 |
| | | |
25.21 | Kalksten, af den art der anvendes til
fremstilling af kalk eller cement eller i metallurgien som
flusmiddel (kalk-, cement- eller metalfremstilling): |
| -2521.00.00 | Alle varer | 1 t = 0,6 m3 |
| | | |
25.22 | Brændt kalk, læsket kalk
og hydraulisk kalk, undtagen calciumdioxid og calciumhydroxid
henhørende under pos. 2825: |
| -2522.10.00 | Brændt kalk | 1 t = 1,6 m3 |
| -2522.20.00 | Læsket kalk | 1 t = 1,3 m3 |
| -2522.30.00 | Hydraulisk kalk | 1 t = 1,2 m3 |
| | | |
25.23 | Portland cement, aluminatcement,
slaggecement og lignende hydraulisk cement, også farvet eller
i form af klinker: |
| -2523.10.00 | Cementklinker | 1 t = 1,1 m3 |
| -2523.21.00 | Portland cement: Hvid eller kunstigt
farvet | 1 t = 1,1 m3 |
| -2523.29.00 | Portland cement, andre varer | 1 t = 1,1 m3 |
| -2523.30.00 | Aluminatcement | 1 t = 1,1 m3 |
| -2523.90.10 | Slaggecement | 1 t = 1,1 m3 |
| -2523.90.30 | Puzzolancement | 1 t = 1,1 m3 |
| -2523.90.90 | Anden hydraulisk cement | 1 t = 1,1 m3 |
| | | |
27.03 | Tørv og tørvebriketter
samt tørvesmuld og tørvestrøelse, også
agglomereret: |
| -2703.00.00 | Alle varer | 1 t = 5,0 m3 |
| | | |
68.01 | Brosten, kantsten og fortovssten af naturlige
stenarter (undtagen skifer) |
| -6801.00.00 | Alle varer | 1 t = 0,4 m3«. |
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Råstofafgiften foreslås
ændret på følgende fem områder:
€ Dansk indvundet bentonit foreslås
omfattet af afgiftspligt.
Der er således i de senere år
kortlagt og konstateret forekomster af bentonit i Danmark, og der
er tillige meddelt konkret tilladelse til indvinding af bentonit.
Af importeret bentonit betales råstofafgift og af hensyn til
EU-medholdeligheden foreslås dansk indvundet bentonit
ligeledes afgiftsbelagt.
€ Importører af cement
foreslås igen at kunne anvende de såkaldte
leverandør- og fabrikanterklæringer.
Derved sikres importører af cement
mulighed for at betale afgift af den dokumenterede anvendte
mængde råstoffer til fremstilling af cement €"
svarende til indenlandske producenter af cement.
Genindførelse af leverandør- og
fabrikanterklæringer samt tilsvarende regler for danske
producenter af cement bringer lovgivningen i overensstemmelse med
EU-retten.
€ Importeret dolomit- og magnesiumkalk
foreslås omfattet af afgiftspligt.
Landbrugets Rådgivningscenter har
tidligere oplyst, at anvendelsen af de forskellige kalktyper i
landbruget viser, at dolomit- og magnesiumkalk kan substituere
dansk kalk. Med forslaget ligestilles dansk kalk og importeret
kalk.
€ Afgiftsgodtgørelse ved eksport af
videreforarbejdede råstoffer, såsom moler, tegl,
mursten, tagsten mv., foreslås genindført.
En ændret administrativ praksis fra
2000/2001 har medført, at udelukkende simpelt forarbejdede
råstoffer har kunnet opnå afløftelse af afgiften
ved eksport. Med simpelt forarbejdede råstoffer menes
råstoffer, som maksimalt har været underkastet en
enkelt bearbejdning, såsom sortering, nedknusning,
lufttørring eller lignende simpel bearbejdning.
€ Afregningstidspunktet for
råstoffer, der indgår i en videregående proces,
foreslås ændret fra udtagningstidspunktet til
tilførselstidspunktet.
Den udtagne mængde risikerer i dag at
omfatte et eventuelt spild eller svind i form af vandindhold,
når råstofferne anvendes i videregående
processer. Videregående processer omfatter opvarmning,
brænding eller lignende samt tilførsel af andre
materialer end vand.
2. Lovforslagets indhold og
baggrund
2.1 Indledende bemærkninger
Hensigten med råstofafgiften €" i
kombination med affaldsafgiften €" er at tilskynde til, at
råstofforbruget begrænses, og at genanvendelse af
bygge- og anlægsaffald fremmes. Råstofafgiften er
opbygget således, at det afgiftspligtige område
fremgår af bilag 1 og 2 til lov om afgift af affald og
råstoffer.
Bilag 1 til lov om afgift af affald
og råstoffer (danske råstoffer)
Bilag 1 omfatter erhvervsmæssig
indvinding af råstoffer i Danmark. Bilag 1 til loven
tilsigter at udgøre en udtømmende angivelse af hvilke
råstoffer, der findes i Danmark €" uanset om disse
indvindes for tiden eller ej.
Afgiftspligten påhviler således
dansk indvundne råstoffer, som er omfattet af bilag 1,
såfremt råstofferne overgår til forbrug
hér i landet. Ved eksport af simpelt forarbejdede
råstoffer afløftes afgiften.
De afgiftspligtige mængder af
råstoffer omregnes fra ton til m3 efter de
anførte omregningsfaktorer i bilag 1.
Bilag 2 til lov om afgift af affald
og råstoffer (importerede råstoffer)
Bilag 2 omfatter erhvervsmæssig import
af råstoffer og cement fra udlandet. Bilag 2 til loven
omfatter råstoffer, der svarer til de danske råstoffer,
der på tidspunktet for den seneste lovændring (lov nr.
1071 af 23. december 1992) blev indvundet i Danmark, samt
varegrupper, der må antages at være i umiddelbar
konkurrence med de danske råstoffer €" f.eks. cement,
der ikke modsvares direkte af ét råstof, men af en
række råstoffer i bilag 1.
Afgiftspligten påhviler således
importerede råstoffer, som er omfattet af bilag 2. Ved
eventuel reeksport af simpelt forarbejdede råstoffer vil
afgiften kunne afløftes.
De afgiftspligtige mængder af
råstoffer omregnes fra ton til m3 efter de
anførte omregningsfaktorer i bilag 2.
2.2 Afgiftspålæggelse af
dansk indvundet bentonit
Gældende ret
Dansk indvundet bentonit er ikke omfattet af
afgiftspligt, jf. bilag 1 til lov om afgift af affald og
råstoffer, da der ved lovændringen i 1992 ikke fandtes
forekomster af bentonit i Danmark. Importeret bentonit blev dog
omfattet af bilag 2 med henvisning til, at bentonits egenskaber
ikke afviger væsentligt fra andre danske råstoffer
(lerarter).
Bentonit er en lerart med en særlig
sammensætning, der medfører, at leret, når det
tilføres vand, udvider sig. Bentonit anvendes derfor bl.a.
til at forsegle borehuller. Bentonit bliver endvidere anvendt til
vandtætte membraner, jernpelletering, dyrefoder, kattegrus,
boremudder, støbesand, kosmetik, maling og papir.
Lovforslagets indhold
Dansk indvundet bentonit foreslås
omfattet af afgiftspligt.
Det fremgår af Skatteministeriets og
Skov- og Naturstyrelsens »Udkast til rapport om revision af
affalds- og råstofafgiften«, januar 2001, at der i de
senere år er kortlagt og konstateret forekomster af bentonit,
og der er tillige meddelt konkret tilladelse til indvinding af
bentonit.
På nuværende tidspunkt indvindes
ca. 2-3.000 tons om året i Danmark, men det ventes at stige
til ca. 20.-30.000 tons fra 2006, og på sigt vil der kunne
indvindes ca. 50.000 tons om året.
På baggrund af den ensidige
afgiftspålæggelse af importeret bentonit kan der
således rejses tvivl om, hvorvidt råstofafgiften er i
overensstemmelse med EU-retten, og det foreslås derfor, at
dansk indvundet bentonit omfattes af afgiftspligt.
Bentonitimportørernes krav
opstået i årene 2004 og 2005 vil eventuelt kunne
medføre tilbagebetaling af den betalte afgift. Ved et
eventuelt krav om tilbagebetaling af afgift, vil dansk rets
almindelige regler om tilbagebetaling af for meget opkrævet
afgift finde anvendelse.
Den danske indvinding af bentonit oversteg
bagatelgrænsen i medfør af § 2a i lov om
afgift af affald og råstoffer i 2004, hvorved der skulle have
været betalt afgift €" hvis dansk indvundet bentonit
havde været afgiftspligtigt og dermed fremgået af bilag
1.
Dansk rets almindelige regler om
tilbagebetaling af for meget opkrævet afgift medfører,
at en betingelse for tilbagebetaling er, at virksomhederne kan
godtgøre, at de har lidt et tab ved
afgiftserlæggelsen. Dansk rets almindelige regler om
forældelse, jf. lov om forældelse af visse fordringer
af 1908, finder anvendelse.
2.3 Afgiftspålæggelse af
importeret dolomit- og magnesiumkalk
Gældende ret
Dolomitkalk har ikke siden lovændringen
i 1992 været omfattet af råstofafgiftsloven.
Dolomitkalk blev udtaget af loven, idet man fandt, at indholdet af
magnesium i kalken betød, at den kvalitetsmæssigt
afveg fra dansk kalk.
Der produceres ikke dolomitkalk eller
magnesiumkalk i Danmark, men Landbrugets Rådgivningscenter
har imidlertid senere oplyst, at anvendelsen af de forskellige
kalktyper i landbruget viser, at dolomit- og magnesiumkalk
principielt kan substituere dansk kalk.
Magnesiumkalk er en blanding af almindelig
jordbrugskalk og dolomitkalk. Indholdet af magnesium i dolomitkalk
er ca. 10,5 pct. Ren jordbrugskalk indeholder ikke magnesium.
Lovforslagets indhold
Importeret dolomit- og magnesiumkalk
foreslås omfattet af afgiftspligt.
Det fremgår af Skatteministeriets og
Skov- og Naturstyrelsens »Udkast til rapport om revision af
affalds- og råstofafgiften«, januar 2001, at der fra
flere sider er udtrykt ønske om, at dolomit- og
magnesiumkalk, der alene indføres fra udlandet,
pålægges råstofafgift. I forbindelse med
udarbejdelse af udkast til rapport henvendte foreningen Danske
Jordbrugskalkværker, Faxe Kalk A/S og Dansk Industri sig om
emnet.
Det foreslås med henvisning til
substituerbarheden i forhold til dansk kalk, at dolomit- og
magnesiumkalk tilføjes listen af afgiftspligtige importerede
råstoffer i bilag 2. Med forslaget ligestilles dansk kalk og
importeret kalk.
2.4 Ens afgiftspålæggelse
af importører og danske producenter af cement
Gældende ret
Efter de gældende regler er cement
afgiftsbelagt på forskellige måder afhængig af,
om cementen er importeret eller fremstillet i Danmark.
Cement afgiftsbelægges således
ved import, mens der af den danske produktion betales afgift af de
råstoffer, der indvindes og indgår i fremstillingen af
cement.
Omregningsfaktoren for importeret cement er
1,1 m3 pr. ton, jf. bilag 2 til lov om afgift af affald
og råstoffer. Afgiftssatsen for råstoffer udgør
5 kr. pr. m3 af råstoffet. Den gældende
afgiftssats for importeret cement er således 5,50 kr. pr. ton
cement €" uanset den medgåede mængde
råstoffer ved fremstillingen af cementen.
Ved sammenligning mellem den faste
afgiftssats på 5,50 kr. pr. ton importeret cement og den
variable afgiftssats, som danske producenter af cement betaler for
de medgåede råstoffer ved fremstilling af dansk cement,
har der vist sig en afgiftsmæssig forskel €" på
ellers ensartede produkter €" på op til ca. 1,50 kr. pr.
ton cement.
En række cementimportører har
klaget over disse afgiftsmæssige skævheder i forhold
til de danske producenter, og efterfølgende indstævnet
Skatteministeriet for landsretten.
Det har tidligere været muligt for
importører af bl.a. cement at afregne afgift på
grundlag af den dokumenterede mængde råstoffer, der er
medgået til fremstillingen af færdigvaren. Denne
dokumentationsmulighed kaldes ofte leverandør- og
fabrikanterklæringer, og blev afskaffet med virkning fra den
1. januar 1993.
Lovforslagets indhold
Det foreslås, at importører igen
får mulighed for at betale afgift af den dokumenterede
anvendte mængde råstoffer til fremstilling af
færdigvaren cement ved hjælp af de såkaldte
leverandør- og fabrikanterklæringer. Dette svarer til
bestemmelserne for de danske producenter af cement, som mod
dokumentation betaler råstofafgift af de råstoffer, der
indvindes og indgår i fremstillingen af cement.
På baggrund af den gældende
forskellige afgiftsmæssige behandling af danske producenter
af cement og importører af cement, kan der således
rejses tvivl om råstofafgiftens overensstemmelse med
EU-retten.
Kravet om, at der skal være anvendt en
væsentlig mindre mængde råstoffer end svarende
til omregningsfaktorerne, som det krævedes i forbindelse med
de tidligere leverandør- og fabrikanterklæringer,
foreslås ikke genindført.
Hvis ikke importøren eller producenten
af cement kan fremskaffe dokumentation for den anvendte
mængde råstoffer, der er medgået til fremstilling
af cementen, vil der skulle betales afgift efter de anførte
omregningsfaktorer i bilag 2 (importerede råstoffer), jf.
§ 2 i lov om afgift af affald og råstoffer.
Omregningsfaktoren ved import af cement
€" i tilfælde af, at der ikke kan fremvises
dokumentation for den anvendte mængde råstoffer €"
vil være som hidtil. Med en omregningsfaktor på 1,1
m3 vil afgiftssatsen derfor fortsat €" uden
dokumentation €" udgøre 5,50 kr. pr. ton cement.
2.5 Afgiftsgodtgørelse ved
eksport af videreforarbejdede råstoffer
Gældende ret og praksis
Ved eksport af råstoffer kan der i dag
ske afløftelse af afgiften i de tilfælde, hvor
råstofferne udelukkende har været underkastet en
simpel forarbejdning. Simpelt forarbejdede råstoffer
har maksimalt været underkastet en enkelt bearbejdning,
såsom sortering, nedknusning, lufttørring eller
lignende simpel bearbejdning, og fremstår derfor fortsat
€" efter bearbejdningen €" som et råstof
omfattet af råstofafgiftens afgiftspligtige område.
Afløftelsen af afgiften sker på
to forskellige måder for henholdsvis registrerede
virksomheder og ikke-registrerede virksomheder. Registrerede
virksomheder kan foretage modregning i opgørelsen af den
afgiftspligtige mængde af den eksporterede mængde
simpelt forarbejdede råstoffer. Tilsvarende kan
ikke-registrerede virksomheder få godtgjort den betalte
afgift ved eksport af simpelt forarbejdede råstoffer.
Der ydes kun modregningsadgang (registrerede
virksomheder) henholdsvis afgiftsgodtgørelse
(ikke-registrerede virksomheder) ved eksport af simpelt
råstoffer, når denne forarbejdning har fundet sted
på land.
Afgiftsgodtgørelse ved eksport af
videreforarbejdede råstoffer blev ophævet ved
lovændringen i 1992 (lov nr. 1071 af 23. december 1992).
Videreforarbejdede råstoffer har været underkastet en
videregående proces, som f.eks. opvarmning, brænding
eller lignende eller er blevet tilført andre materialer end
vand. Videreforarbejdede råstoffer kaldes også ofte
færdigvarer.
Siden den 1. januar 1993 har loven
således udelukkende hjemlet afgiftsgodtgørelse ved
eksport af simpelt forarbejdede råstoffer. Der opstår
dermed en risiko for, at den indenlandske værdiskabelse
stilles endnu ringere end tilsvarende udenlandske processer
(videreforarbejdning af råstoffer), jf. lovforslagets indhold
nedenfor.
På trods af lovændringen var den
administrative praksis dog fortsat frem til udsendelsen af
ToldSkats første Punktafgiftsvejledning således, at
der blev udstedt bevillinger til afgiftsgodtgørelse ved
eksport af råstoffer, som havde været underkastet
videregående processer. Udsendelsen af ToldSkats
Punktafgiftsvejledning i 2000 medførte, at den
administrative praksis kom i overensstemmelse med loven.
Ved Landsskatterettens kendelse af 20.
december 2002 (SKM2003.54.LSR) blev tilbagekaldelsen af bevillinger
til afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede
råstoffer stadfæstet.
Landsskatteretten fandt endvidere ikke, at de
danske producenter af videreforarbejdede råstoffer, som fra
1993 og til 2000/01 havde ulovhjemlede
afgiftsgodtgørelsesbevillinger, derved har fået en
retsbeskyttet berettiget forventning om fortsat at opnå
afgiftsgodtgørelse ved eksport.
Lovforslagets indhold
Afgiftsgodtgørelse ved eksport af
videreforarbejdede råstoffer, såsom moler, tegl,
mursten, tagsten mv., foreslås genindført.
Afgiftsgodtgørelse ved eksport foreslås dermed gjort
uafhængig af forarbejdningsgraden for derved at
imødegå en del af forringelsen af konkurrenceevnen,
som danske producenter af videreforarbejdede råstoffer
oplever.
Det er Skatteministeriets opfattelse, at den
danske værdiskabelse i dag konkurrencemæssigt
således rammes dobbelt hårdt, da et videreforarbejdet
råstof ikke vil blive pålagt afgift ved import til
Danmark, og et tilsvarende videreforarbejdet råstof ikke vil
blive afløftet afgift ved eksport fra Danmark. Den danske
værdiskabelse rammes dermed på sit eget hjemmemarked og
tillige på eksportmarkederne.
Med forslaget opnår de registrerede
virksomheder, at der kan foretages modregning i opgørelsen
af den afgiftspligtige mængde råstoffer af eksporterede
råstoffer €" uanset bearbejdningsgrad. Tilsvarende
opnår ikke-registrerede virksomheder, at der ydes
afgiftsgodtgørelse af den betalte afgift ved eksport af
råstoffer €" uanset bearbejdningsgrad.
Af hensyn til ressourceforbruget i told- og
skatteforvaltningen foreslås det dog, at der i forbindelse
med afgiftsgodtgørelsen indsættes en betingelse om, at
den betalte afgift skal udgøre mindst 500 kr.
(bagatelgrænse), samt at opgørelsen foretages
én gang om året.
2.6 Ændring af
afregningstidspunkt for videregående processer
Gældende ret
Der har vist sig en vis usikkerhed i
forbindelse med tidspunktet for afregningen af mængden af
anvendte råstoffer i tilfælde af, at de udvundne
råstoffer indgår i videregående processer.
I dag afregnes afgiften af råstoffer,
som indgår i en videregående proces, såsom
opvarmning, brænding eller lignende eller tilførsel af
andre materialer end vand, på tidspunktet for udtagningen,
jf. § 5, stk. 2.
Lovforslagets indhold
Det foreslås, at tidspunktet for
afregning af afgiften flyttes fra tidspunktet for udtagningen til
tidspunktet for tilførslen af råstofferne til de
videregående processer. Dvs. at det først er på
tidspunktet, hvor råstoffet indgår i den
videregående proces, at der skal ske opgørelse af den
afgiftspligtige mængde og dermed afregning af afgiften.
Ved at flytte afregningstidspunktet til
tidspunktet for tilførslen af råstofferne til de
videregående processer undgås, at der skal ske
medregning i den afgiftspligtige mængde af et eventuelt spild
eller svind i form af vandindhold.
3. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har følgende
provenumæssige konsekvenser:
| Merprovenu på
helårsbasis |
Ændring af lov om afgift af affald og
råstoffer | Mio. kr. |
3.1 Afgiftspålæggelse af dansk
indvundet bentonit | 0,1 |
3.2 Ens afgiftspålæggelse af
importører og danske producenter af cement | - 0,5 |
3.3 Afgiftspålæggelse af
importeret dolomit- og magnesiumkalk | 0,5 |
3.4 Afgiftsgodtgørelse ved eksport af
videreforarbejdede råstoffer | - 2,0 |
3.5 Ændring af afregningstidspunkt for
videregående processer | - 1,0 |
I alt | ca. - 3,0 |
Forslaget vil have en samlet provenueffekt
på ca. - 3 mio. kr. på helårsbasis og i
finansåret 2006.
3.1 Afgiftspålæggelse af
dansk indvundet bentonit
Afgift på bentonit skønnes at
give et merprovenu på ca. 0,1 mio. kr. på
helårsbasis, stigende til 0,2 mio. kr., når
indvindingen er på sit højeste.
Der påregnes ikke tilbagebetaling af
afgift af importeret bentonit i årene 2004 og 2005 i
nævneværdigt omfang, da virksomhederne som udgangspunkt
forventes at have overvæltet afgiften i varepriserne.
3.2 Ens afgiftspålæggelse
af importører og danske producenter af cement
Der er pt. kun én importør
på markedet. Det skønnes umiddelbart, at
adfærdseffekterne vil være yderst begrænsede, da
den største producent i Danmark har en meget dominerende
stilling på markedet. Provenutabet skønnes med
betydelig usikkerhed til ca. 0,5 mio. kr.
Afgiftslempelsen for importører af
cement er en følge af EU-regler, og mindreprovenuet kan
derfor kompenseres gennem forhøjelser af andre skatter eller
afgifter, jf. regeringens skattestop.
3.3 Afgiftspålæggelse af
importeret dolomit- og magnesiumkalk
Ud fra importtal fra Danmarks Statistik kan
det skønnes, at indførelse af afgift på
dolomit- og magnesiumkalk vil betyde et merprovenu på ca. 0,5
mio. kr. årligt.
Afgift på importeret dolomit- og
magnesiumkalk kan alene tillades, da den skal ses som en
kompenserende afgift, jf. regeringens skattestop.
3.4 Afgiftsgodtgørelse ved
eksport af videreforarbejdede råstoffer
Forslaget vil sikre, at virksomheder, som
eksporterer videreforarbejdede råstoffer, igen kan opnå
afløftelse af afgiften. Med betydelig usikkerhed kan
provenutabet skønnes til ca. 2 mio. kr.
3.5 Ændring af
afregningstidspunkt for videregående processer
Det har vist sig vanskeligt at få
opgjort hvor mange virksomheder, der vil blive berørt af
ændringen. Skatteministeriet har således kun kendskab
til én enkel virksomhed. På den baggrund
skønnes det med betydelig usikkerhed, at forslaget vil
medføre et provenutab på under 1 mio. kr.
4. Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner
En gennemførelse af lovforslaget
skønnes at medføre engangsudgifter af ikke
nævneværdig omfang samt øgede driftsudgifter af
ikke nævneværdig omfang.
5. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
5.1 Afgiftspålæggelse af
dansk indvundet bentonit
Forslaget skønnes at indebære en
afgiftsbelastning for den berørte virksomhed på ca.
0,1 mio. kr. Skønnet er behæftet med betydelig
usikkerhed.
5.2 Ens afgiftspålæggelse
af importører og danske producenter af cement
Importørerne skønnes med
betydelig usikkerhed at få reduceret afgiftsbetalingen med
ca. 0,5 mio. kr. Forslaget skønnes derudover ikke at
få nævneværdige erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
5.3 Afgiftspålæggelse af
importeret dolomit- og magnesiumkalk
Importørerne af dolomit- og
magnesiumkalk skønnes at blive pålagt en meromkostning
på ca. 0,5 mio. kr. årligt. Det forventes, at
importørerne vil overvælte afgiften fuldt ud i
priserne.
5.4 Afgiftsgodtgørelse ved
eksport af videreforarbejdede råstoffer
Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre en afgiftslettelse på ca. 2 mio.
kr. årligt.
5.5 Ændring af
afregningstidspunkt for videregående processer
Det har vist sig vanskeligt at få
opgjort, hvor mange virksomheder der vil blive berørt af
ændringen. Skatteministeriet har således kun kendskab
til én enkel virksomhed. På den baggrund
skønnes det med betydelig usikkerhed, at forslaget vil
indebære en afgiftslettelse på under 1 mio. kr.
årligt.
6. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
Styrelsen vurderer ikke, at forslaget
indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et
omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et virksomhedspanel.
Forslaget bør derfor ikke forelægges et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Ens afgiftspålæggelse af
importører og danske producenter af cement
Genindførelse af leverandør- og
fabrikanterklæringer skønnes at tilskynde til
begrænsning af råstofforbruget, da afgiften
gøres afhængig af mængden af råstoffer,
der er medgået til fremstilling af cementen. Herved
understøttes formålet med råstofafgiften.
Lovforslaget indeholder derudover ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget indeholder ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Loven vil blive notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved
direktiv 98/48/EF.
Hverken det oprindelige forslag til lov om
afgift af affald og råstoffer fra 1989 (L 100 fremsat den 8.
december 1989 af daværende miljøminister) eller
efterfølgende ændringer af råstofafgiften er
blevet notificeret i overensstemmelse med
informationsproceduredirektivet med hensyn til tekniske standarder
mv., hvorfor nærværende lovforslag notificeres som
udkast.
Det foreslås derfor, at afgiftspligtens
omfang og afgiftssatser (§§ 1, 2, 2a og 3)
genfremsættes.
9.1 Afgiftspålæggelse af
dansk indvundet bentonit
Der kan på baggrund af den ensidige
afgiftspålæggelse af importeret bentonit rejses tvivl
om, hvorvidt råstofafgiften er i overensstemmelse med
EU-retten, herunder art. 90. Det foreslås derfor, at bentonit
tilføjes bilag 1 til lov om afgift af affald og
råstoffer, for således at bringe lovgivningen i
overensstemmelse med EU-retten.
9.2 Ens afgiftspålæggelse
af importører og danske producenter af cement
På baggrund af den forskellige
afgiftsmæssige behandling af danske producenter af cement og
importører af cement, kan der rejses tvivl om
råstofafgiftens overensstemmelse med EU-retten, herunder art.
90. Det foreslås derfor, at leverandør- og
fabrikanterklæringer genindføres samt at tilsvarende
dokumentationsregler for danske producenter af cement
opretholdes.
9.3 Afgiftspålæggelse af
importeret dolomit- og magnesiumkalk
Importeret dolomit- og magnesiumkalk og dansk
indvundet kalk er konkurrerende produkter, som foreslås
afgiftsbelagt med samme afgiftssats, og som dermed ligestilles.
9.4 Afgiftsgodtgørelse ved
eksport af videreforarbejdede råstoffer
Den danske værdiskabelse rammes i dag
konkurrencemæssigt dobbelt hårdt, da et
videreforarbejdet råstof ikke vil blive pålagt afgift
ved import til Danmark, og et tilsvarende videreforarbejdet
råstof ikke vil blive afløftet afgift ved eksport fra
Danmark. Den danske værdiskabelse rammes dermed på sit
eget hjemmemarked og tillige på eksportmarkederne.
Godtgørelse for interne afgifter ved
udførsel er i overensstemmelse med EU-traktatens artikel 90,
såfremt der ikke sker godtgørelse af afgift ud over
det beløb, der har været pålagt dem direkte
eller indirekte. Forslaget indebærer
afgiftsgodtgørelse af den faktiske afgift.
9.5 Ændring af
afregningstidspunkt for videregående processer
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
10. Kommunikationsplan
Lovforslaget har til formål at
gennemføre en række ændringer af
råstofafgiften.
Målgrupperne for lovforslaget er alle
virksomheder, der er registreret for råstofafgift.
Lovforslaget har været i høring
hos relevante parter og har samtidig været offentlig
tilgængelig på Skatteministeriets hjemmeside
www.skat.dk.
Når lovforslaget er endeligt vedtaget,
vil loven være tilgængelig på Skatteministeriets
hjemmeside.
ToldSkat vil efter vedtagelsen af
lovforslaget informere om de nye regler på sin
hjemmeside.
ToldSkat vil desuden sende et nyhedsbrev til
de virksomheder, der er registreret for råstofafgift.
De nye regler vil endvidere komme til at
fremgå af Told- og Skattestyrelsens Punktafgiftsvejledning,
som findes på ToldSkats hjemmeside.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige (provenumæssige konsekvenser) | Afgiftspålæggelse af
dansk indvundet bentonit Forslaget skønnes at give et
merprovenu på ca. 0,1 mio. kr. på helårsbasis,
stigende til 0,2 mio. kr., når indvindingen er på sit
højeste. Afgiftspålæggelse af
importeret dolomit- og magnesiumkalk Forslaget skønnes at medføre
et merprovenu på ca. 0,5 mio. kr. årligt. Afgift på importeret dolomit- og
magnesiumkalk kan alene tillades, da den skal ses som en
kompenserende afgift, jf. regeringens skattestop. | Samlet Forslaget vil have en samlet provenueffekt
på ca. - 3 mio. kr. på helårsbasis og i
finansåret 2006. Ens afgiftspålæggelse af
importører og danske producenter af cement Provenutabet ved genindførelse af
leverandør- og fabrikanterklæringer skønnes med
betydelig usikkerhed til ca. 0,5 mio. kr. Afgiftslempelsen for importører af
cement er en følge af EU-regler, og mindreprovenuet kan
derfor kompenseres gennem forhøjelser af andre skatter eller
afgifter, jf. regeringens skattestop. Afgiftsgodtgørelse ved eksport
af videreforarbejdede råstoffer Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre et provenutab på ca. 2 mio. kr.
årligt. Ændring af afregningstidspunkt
for videregående processer Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre et mindreprovenu på under 1 mio.
kr. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ens afgiftspålæggelse af
importører og danske producenter af cement Genindførelse af leverandør-
og fabrikanterklæringer vil medføre, at
importørerne vil få reduceret afgiftsbetalingen med
ca. 0,5 mio. kr. Afgiftsgodtgørelse ved eksport
af videreforarbejdede råstoffer Forslaget om genindførelse af
afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede
råstoffer skønnes at medføre en afgiftslettelse
på ca. 2 mio. kr. årligt. Ændring af afregningstidspunkt
for videregående processer Forslaget skønnes at medføre,
at virksomhederne opnår en afgiftslettelse på under 1
mio. kr. årligt. | Afgiftspålæggelse af
dansk indvundet bentonit Forslaget skønnes at indebære
en afgiftsbelastning for den berørte virksomhed på i
størrelsesordenen ca. 0,1 mio. kr. Skønnet er
behæftet med betydelig usikkerhed. Afgiftspålæggelse af
importeret dolomit- og magnesiumkalk Importørerne af dolomit- og
magnesiumkalk vil blive pålagt en meromkostning på ca.
0,5 mio. kr. årligt. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i ErhvervsRegulering vurderer ikke, at forslaget
indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et
omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et
virksomhedspanel. |
Miljømæssige konsekvenser | Ens afgiftspålæggelse af
importører og danske producenter af cement Genindførelse af leverandør-
og fabrikanterklæringer skønnes at tilskynde til
begrænsning af råstofforbruget, da afgiften
gøres afhængig af mængden af råstoffer,
der er medgået til fremstilling af cementen. Herved
understøttes formålet med råstofafgiften. Lovforslaget indeholder derudover ingen
miljømæssige konsekvenser. | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU‑retten | Loven vil blive notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved
direktiv 98/48/EF. Afgiftspålæggelse af
dansk indvundet bentonit Tilføjelse af bentonit til bilag 1
(danske råstoffer) bringer lovgivningen i overensstemmelse
med EU-retten, for så vidt som, at importeret bentonit
allerede i dag afgiftsbelægges, jf. bilag 2 (importerede
råstoffer) til lov om afgift af affald og
råstoffer. Ens afgiftspålæggelse af
importører og danske producenter af cement Genindførelse af leverandør-
og fabrikanterklæringer samt tilsvarende regler for danske
producenter af cement bringer lovgivningen i overensstemmelse med
EU-retten. Afgiftspålæggelse af importeret
dolomit- og magnesiumkalk Tilføjelse af importeret dolomit- og
magnesiumkalk til bilag 2 (importerede råstoffer)
medfører, at dolomit- og magnesiumkalk samt dansk indvundet
kalk, som er konkurrerende produkter, afgiftsbelægges med
samme afgiftssats, og dermed ligestilles. Afgiftsgodtgørelse ved eksport
af videreforarbejdede råstoffer Genindførelse af
afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede
råstoffer medfører afgiftsgodtgørelse af den
faktiske afgift ved eksport af forarbejdede råstoffer,
hvilket er i overensstemmelse med EU-retten. Lovforslaget indeholder derudover ingen
EU-retlige aspekter. |
Organisationernes høringssvar
og Skatteministeriets kommentarer hertil
Organisation | Høringssvar | Kommentar |
| Det formodes, at dansk tegl fremstillet ud
fra dansk ler ved en brænding i Danmark (videregående
bearbejdning) også opnår afgiftsgodtgørelse ved
eksport af videreforarbejdede råstoffer (ler). I lovforslaget
er blot nævnt, at »Afgiftsgodtgørelse ved
eksport af videreforarbejdede råstoffer, såsom moler,
mursten, tagsten mv., foreslås genindført«. Tegl
bør i den forbindelse ligeledes nævnes. | Eksemplerne i indledningen af lovforslaget
på videreforarbejdede råstoffer: »såsom
moler, mursten, tagsten mv.« er ikke en udtømmende
opremsning, men blot medtaget til illustration af hvilke
råstoffer, der kan være tale om. Tegl vil blive medtaget i opremsningen af
eksempler på videreforarbejdede råstoffer. |
Dansk Industri | Det anføres i lovforslaget, at cement
afgiftsbelægges ved import, hvorved indenlandsk produktion og
import ligestilles. Tilsvarende bør gøre sig
gældende for danske og indenlandske producenter af tegl. Det
virker konkurrenceforvridende, at dansk fremstillet tegl
pålægges råstofafgift ved salg i Danmark, medens
f.eks. tyske teglproducenter ved eksport til Danmark ikke er
afgiftsbelagt. | Forslaget medfører, at udelukkende
afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede
råstoffer foreslås genindført. Af hensyn til de
administrative byrder, som en genindførelse af
dækningsafgiften på importerede færdigvarer ville
medføre, foreslås dækningsafgiften ikke
genindført. Ved ophævelsen af
dækningsafgiften af færdigvarer i 1992 blev det
således anført, at administrationen af afgiften
€" både hos de statslige told- og skattemyndigheder og
hos virksomhederne €" medførte et ressourceforbrug, som
ikke stod i et rimeligt forhold til det beskedne provenu. Dækningsafgift pålægges
indførte varer, som ikke i sig selv er
råstofafgiftspligtige, men som indeholder et eller flere
afgiftspligtige råstoffer (såkaldte
færdigvarer). |
Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer | Udvidelse af afgiftspligten til
også at omfatte dansk indvundet bentonit | |
| FSR noterer sig, at råstofafgiften
bringes i overensstemmelse med EU-retten, men bemærker, at i
det omfang, der er indvundet bentonit i Danmark bør
importører af udenlandsk bentonit godtgøres
råstofafgiften for bentonit indført til Danmark i
perioden. | Det er efterfølgende indføjet
i lovforslaget, at krav om tilbagebetaling af afgift af importeret
bentonit opstået i årene 2004 og 2005, eventuelt vil
kunne medføre tilbagebetaling af den betalte afgift. Dansk
rets almindelige regler om tilbagebetaling af for meget
opkrævet afgift vil finde anvendelse. |
| Udvidelse af afgiftspligten til
også at omfatte dolomit- og magnesiumkalk Ingen bemærkninger. Genindførelse af
leverandør- og fabrikanterklæringer | |
| FSR finder det positivt, at der igen
åbnes for mulighed for betaling af afgift på grundlag
af de i produktet indeholdte råstoffer frem for en
(højere) afgift på det sammensatte produkt. Det findes
dog uheldigt, at Skatteministeriet skulle være genstand for
en retssag, før dette initiativ blev taget. Det er ikke
rimeligt over for erhvervslivet, at de skal afholde udgifter til
retssager for at få ændret en lov, som
Skatteministeriet nu selv anerkender er i strid med EU-retten. | Skatteministeriet har noteret sig
FSR€™s bemærkninger. |
| Ændring af afregningstidspunkt
fra udtagnings- til tilførselstidspunktet | |
| FSR støtter denne del af
forslaget. Afgiftsgodtgørelse ved eksport
af videreforarbejdede råstoffer | Skatteministeriet har noteret sig
FSR€™s bemærkninger. |
| FSR støtter, at der indføres
hjemmel i loven til afgiftsgodtgørelse ved eksport af
videreforarbejdede råstoffer. FSR bemærker, at det
findes uheldigt at muligheden for afgiftsgodtgørelse er
fjernet ved en administrativ beslutning om ændring af praksis
frem for i givet fald ved en præcisering af loven.
Ændringer af denne art bør foretages via det politiske
system, hvor der er en vis garanti for, at alle hensyn bliver
inddraget i overvejelserne. FSR støtter således
lovforslaget, men opfordrer til, at Skatteministeriet øger
opmærksomheden på, at skatte- og afgiftslovgivningen er
i overensstemmelse med EU-retten. | Ved Landsskatterettens kendelse af 20.
december 2002 (SKM2003. 54.LSR) blev ToldSkats ændrede
administrative praksis, hvorefter der blev tilbagekaldt et antal
bevillinger til afgiftsgodtgørelse ved eksport af
videreforarbejdede råstoffer, stadfæstet. Der er dermed ikke tale om, at muligheden
for afgiftsgodtgørelse er fjernet ved en administrativ
beslutning, men snarere at den administrative praksis blev bragt i
overensstemmelse med loven. Med nærværende forslag
foreslås muligheden for afgiftsgodtgørelse
genindført €" denne gang ved lov. |
Dansk Landbrug og Landbrugsraadet | Har ingen bemærkninger på
nuværende tidspunkt, men forbeholder sig ret til at vende
tilbage. | |
Dansk Arbejdsgiverforening | Har ikke ønsket at afgive
bemærkninger. | |
Advokatrådet,
Amtsrådsforeningen, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af
Registrerede Revisorer, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, NCC RÅSTOFFER A/S,
Skatterevisorforeningen | Forslaget har ikke givet anledning til
bemærkninger. | |
Forslaget har endvidere været sendt i
høring hos følgende:
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Landbrugsrådgivning,
Frederiksberg Kommune, Håndværksrådet,
Kommunernes Revision, Københavns Kommune,
Skattechefforeningen og Danmarks Eksportråd,
Udenrigsministeriet.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lov om afgift af affald og råstoffer
foreslås navngivet »affalds- og
råstofafgiftsloven«. Ved fremtidige henvisninger til
loven kan der dermed henvises til denne version af lovnavnet.
Til nr. 2
Hverken det oprindelige forslag til lov om
afgift af affald og råstoffer fra 1989 (L 100 fremsat den 8.
december 1989 af daværende miljøminister) eller
efterfølgende ændringer af råstofafgiften er
blevet notificeret i overensstemmelse med
informationsproceduredirektivet med hensyn til tekniske standarder
mv., hvorfor nærværende lovforslag bliver notificeret
som udkast.
Ved denne genfremsættelse af
afgiftspligtens omfang (§§ 1, 2 og 2a) og
afgiftssatser (§ 3) foreslås dog følgende
ændring:
Der foreslås indført mulighed
for importører af cement, jf. den nyaffattede § 3,
stk. 2 (lovforslagets § 1, nr. 2), at dokumentere
mængden af råstoffer, der er anvendt ved fremstillingen
af cementen. Dokumentationsmuligheden kaldes ofte en
leverandør- eller fabrikanterklæring.
Tilsvarende fremgår det eksplicit af
den nyaffattede § 3, stk. 1 (lovforslagets
§ 1, nr. 2), at danske producenter af cement tillige skal
fremlægge dokumentation for mængden af medgåede
råstoffer ved fremstillingen af cement. Hermed ligestilles
importører af cement og danske producenter af cement, idet
danske producenter allerede i dag udelukkende skal betale
råstofafgift af den mængde råstoffer, der er
medgået til fremstillingen af cementen.
Hvis dokumentationsopgaven ikke
løftes, vil der skulle betales afgift i overensstemmelse med
de anførte omregningsfaktorer i bilag 2. Afgiften på
cement vil dermed udgøre 5,50 kr. pr. ton cement.
Til nr. 3, 7 og 8
Der er tale om en redaktionel rettelse. Det
foreslås, at der indføjes en henvisning til
§ 2, stk. 1 (afgiftspligten efter bilag 2 om de
importerede råstoffer), således at der ud over en
henvisning til bilag 2 ligeledes henvises til den relevante
paragraf.
Derudover foretages redaktionelle rettelser i
form af indførelse af en mere tidssvarende terminologi.
Importeret eller import erstatter dermed »fra udlandet
modtaget« eller lignende, og tilsvarende erstatter
eksporteret eller eksport »leveret til udlandet« eller
lignende.
Til nr. 4
Med forslaget ændres i § 5,
stk. 2, »den udtagne mængde« råstoffer
ved opgørelsen af den afgiftspligtige mængde til
»den tilførte mængde« råstoffer.
Tidspunktet for afregning af afgiften flyttes
dermed fra indvindingstidspunktet til tidspunktet for
tilførslen af råstofferne til de videregående
processer. Derved medregnes ikke et eventuelt spild eller svind i
form af et vandindhold fra udvindingstidspunktet til
tilførselstidspunktet. Et eventuelt vandindhold i de
nyindvundne råstoffer vil endvidere heller ikke blive
medregnet i den afgiftspligtige mængde.
Til nr. 5 og 6
Det foreslås, at ikke udelukkende
simpelt forarbejdede råstoffer, men tillige
videreforarbejdede råstoffer kan opnå
afgiftsafløftelse ved eksport, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 5 og 6.
Det foreslås således, at det i
§ 5, stk. 3 (vedrører registrerede
virksomheder), tilføjes, at både råstoffer, der
har været underkastet en simpel og en
videregående bearbejdning, jf. § 5,
stk. 1 og 2, kan modregnes i opgørelsen af den
afgiftspligtige mængde råstoffer.
Med forslaget opnår de registrerede
virksomheder således, at der kan foretages modregning i
opgørelsen af den afgiftspligtige mængde
råstoffer af eksporterede råstoffer €" uanset
bearbejdningsgrad.
Det foreslås endvidere, at det
tilsvarende i § 7, stk. 1 (vedrører
ikke-registrerede virksomheder), tilføjes, at både
råstoffer, der har været underkastet en simpel
og en videregående bearbejdning, ydes
godtgørelse af den betalte afgift ved eksport.
Med forslaget opnår ikke-registrerede
virksomheder således, at der ydes afgiftsgodtgørelse
af den betalte afgift ved eksport af råstoffer €" uanset
bearbejdningsgrad.
Det foreslås, at der i forbindelse med
afgiftsgodtgørelsen indsættes en bagatelgrænse
på 500 kr. Derved ydes der kun godtgørelse,
såfremt den betalte afgift pr. år mindst udgør
500 kr. Endvidere foreslås det, at denne årlige
opgørelse, som danner baggrund for
afgiftsgodtgørelsen, kun kan foretages samlet én gang
om året.
Der ydes fortsat kun modregningsadgang
(registrerede virksomheder) henholdsvis afgiftsgodtgørelse
(ikke-registrerede virksomheder) ved eksport af simpelt eller
videreforarbejdede råstoffer, når denne forarbejdning
har fundet sted på land. Hensigten med denne
begrænsning er at understøtte den generelle politik
om, at der skal udvises forsigtighed med indvinding af
råstoffer på havbunden. Det blev derfor i L 70,
1992-93, skønnet rimeligt, at det kun er råstoffer,
der er bearbejdet på land, der fritages for afgift ved
eksport.
Til nr. 9 og 10
Det foreslås, at råstoffet
bentonit tilføjes listen af afgiftspligtige råstoffer
i bilag 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 9, da der er
meddelt konkret tilladelse til indvinding af bentonit i Danmark.
Bentonit er en lerart, som der ikke tidligere har været
konstateret forekomst af i Danmark. Importeret bentonit er omfattet
af bilag 2.
Det foreslås endvidere, at dolomit- og
magnesiumkalk tilføjes listen af afgiftspligtige importerede
råstoffer i bilag 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
Dolomit- og magnesium kan substituere dansk kalk, som allerede er
omfattet af afgiftspligten efter bilag 1.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Lovens § 1, nr. 2 (ens
afgiftspålæggelse af importører og danske
producenter af cement), finder anvendelse på cement, der fra
og med den 1. januar 2006 udleveres fra en registreret virksomhed,
angives til fortoldning eller importeres. For registrerede
virksomheder medfører import først
afgiftspålæggelse ved genudlevering fra virksomheden
eller tilførsel til en videregående proces. For
så vidt angår cement, der udleveres fra en registreret
virksomhed, angives til fortoldning eller importeres før den
1. januar 2006, finder de hidtidige gældende regler
anvendelse.
Muligheden for importører af cement
for at anvende leverandør- eller fabrikanterklæringer
har en begunstigende virkning for de omfattede virksomheder.
Lovens § 1, nr. 4 (ændring af
afregningstidspunkt for videregående processer), har virkning
fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på
råstoffer, hvor indvindingen i Danmark påbegyndes fra
og med den 1. januar 2006. Indvindingen anses for påbegyndt
på tidspunktet for udtagningen af råstoffet. For
så vidt angår råstoffer, hvor indvindingen i
Danmark er påbegyndt før den 1. januar 2006, finder de
hidtidige gældende regler anvendelse.
Ændringen af afregningstidspunktet har
en begunstigende virkning for de omfattede virksomheder.
Lovens § 1, nr. 5 og 6
(afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede
råstoffer), har virkning fra den 1. januar 2006 og finder
anvendelse på videreforarbejdede råstoffer, der fra og
med den 1. januar 2006 udleveres fra en registreret virksomhed,
angives til fortoldning eller eksporteres. For så vidt
angår videreforarbejdede råstoffer, der udleveres fra
en registreret virksomhed, angives til fortoldning eller
eksporteres før den 1. januar 2006, finder de hidtidige
gældende regler anvendelse.
Muligheden for afgiftsgodtgørelse ved
eksport af videreforarbejdede råstoffer har en begunstigende
virkning for de omfattede virksomheder.
Lovens § 1, nr. 9
(afgiftspålæggelse af dansk indvundet bentonit), har
virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på
bentonit, hvor indvindingen i Danmark påbegyndes fra og med
den 1. januar 2006. Indvindingen anses for påbegyndt på
tidspunktet for udtagningen af råstoffet. For så vidt
angår bentonit, hvor indvindingen i Danmark er
påbegyndt før den 1. januar 2006, finder de hidtidige
gældende regler anvendelse.
Lovens § 1, nr. 10
(afgiftspålæggelse af importeret dolomit- og
magnesiumkalk), har virkning fra den 1. januar 2006 og finder
anvendelse på dolomit- og magnesiumkalk, der fra og med den
1. januar 2006 importeres. For registrerede virksomheder
medfører import først afgiftspålæggelse
ved genudlevering fra virksomheden eller tilførsel til en
videregående proces. For så vidt angår dolomit-
og magnesiumkalk, der udleveres fra en registreret virksomhed,
angives til fortoldning eller importeres før den 1. januar
2006, finder de hidtidige gældende regler anvendelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om afgift af affald og
råstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 570 af 3. august
1998, som ændret senest ved lov nr. 428 af 6. juni 2005,
foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Lovens titel
affattes således: |
Lov om afgift af affald og
råstoffer | | »Lov om afgift af affald og
råstoffer
(affalds- og råstofafgiftsloven)«. |
| | |
| | 2. §§ 1, 2, 2a og
3 affattes således: |
§ 1. Den, der
erhvervsmæssigt indvinder råstoffer, som er omfattet af
råstofloven, skal betale afgift. | | » § 1.
Den, der erhvervsmæssigt indvinder råstoffer, der er
nævnt i bilag 1, skal betale en afgift på 5 kr. pr.
m3 af råstoffet. |
Stk. 2. Den afgiftspligtige
mængde råstoffer omregnes til m3 efter de i
bilag 1 anførte omregningsfaktorer. Mængden nedrundes
til nærmeste hele m3. | | Stk. 2. Den afgiftspligtige
mængde råstoffer omregnes til m3 efter de
anførte omregningsfaktorer i bilag 1. Mængden
nedrundes til nærmeste hele m3. |
§ 2. Den, der
erhvervsmæssigt fra udlandet modtager de råstoffer, der
er nævnt i bilag 2, skal betale afgift. | | § 2. Den, der
erhvervsmæssigt importerer de råstoffer, der er
nævnt i bilag 2, skal betale en afgift på 5 kr. pr.
m3 af råstoffet. |
Stk. 2. Den afgiftspligtige
mængde råstoffer omregnes til m3 efter de i
bilag 2 anførte omregningsfaktorer. Mængden nedrundes
til nærmeste hele m3. | | Stk. 2. Den afgiftspligtige
mængde råstoffer omregnes til m3 efter de
anførte omregningsfaktorer i bilag 2. Mængden
nedrundes til nærmeste hele m3. |
§ 2a. Virksomheder, der
indvinder eller fra udlandet modtager under 200 m3
råstoffer årligt, skal ikke betale afgift. | | § 2a. Virksomheder, der
indvinder eller importerer under 200 m3 råstoffer
årligt, skal ikke betale afgift. |
Afgiftssatser | | |
§ 3. Afgiften
udgør 5 kr. pr. m3 af råstoffet. | | § 3. For så vidt
angår dansk produceret cement, der er fremstillet af
råstoffer nævnt i bilag 1, udgør afgiften 5 kr.
pr. m3 af råstoffet, hvis producenten kan
dokumentere mængden af anvendte råstoffer ved
fremstillingen. Hvis der ikke forefindes sådan dokumentation,
skal der betales afgift efter de anførte omregningsfaktorer
i bilag 2, jf. § 2, stk. 2. |
| | Stk. 2. For så vidt angår
importeret cement, der er nævnt i bilag 2, skal der betales
afgift efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 1, og
afgiften udgør ligeledes 5 kr. pr. m3 af
råstoffet, hvis importøren kan dokumentere
mængden af anvendte råstoffer ved fremstillingen. Hvis
der ikke forefindes sådan dokumentation, skal der betales
afgift efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 2, jf.
§ 2, stk. 2.« |
| | |
| | 3. § 4 affattes
således: |
§ 4. Virksomheder, der
erhvervsmæssigt indvinder afgiftspligtige råstoffer,
jf. § 1, stk. 1, eller som erhvervsmæssigt
modtager de i bilag 2 nævnte råstoffer fra udlandet,
skal registreres hos de statslige told- og skattemyndigheder. | | » § 4.
Virksomheder, der erhvervsmæssigt indvinder afgiftspligtige
råstoffer, jf. § 1, stk. 1, eller som
erhvervsmæssigt importerer de råstoffer, der er
nævnt i bilag 2, jf. § 2, stk. 1, skal
registreres hos told- og skatteforvaltningen. |
Stk. 2. Registrerede virksomheder er
berettigede til at modtage afgiftspligtige råstoffer fra
andre registrerede virksomheder eller fra udlandet, uden at
afgiften er berigtiget. | | Stk. 2. Registrerede virksomheder er
berettiget til at modtage afgiftspligtige råstoffer fra andre
registrerede virksomheder, uden at afgiften er berigtiget. Det
samme gælder ved import.« |
| | |
§ 5. - - - | | 4. I § 5,
stk. 2, ændres »udtagne« til:
»tilførte«. |
Stk. 2. Registrerede virksomheder, der
anvender råstoffer i videregående processer, der
bortset fra vand kræver tilført andre materialer,
opvarmning, brænding og lignende, skal medregne den udtagne
mængde råstoffer til udleveringen efter
stk. 1. | | |
| | |
| | 5. § 5, stk. 3,
affattes således: |
Stk. 3. I opgørelsen efter
stk. 1 fradrages mængden af afgiftspligtige
råstoffer, der er blevet leveret til udlandet, efter at de
har været underkastet en bearbejdning på land, eller
som er udleveret til anden registreret virksomhed efter
§ 4, stk. 2. - - - | | » Stk. 3. I opgørelsen af
den afgiftspligtige mængde råstoffer efter stk. 1
kan registrerede virksomheder fradrage mængden af
afgiftspligtige råstoffer, der er eksporteret. Betingelsen
er, at råstofferne på land har været underkastet
en simpel eller videregående bearbejdning, jf. stk. 1 og
2. Det samme gælder, når en registreret virksomhed
udleverer råstoffer til en anden registreret virksomhed efter
§ 4, stk. 2.« |
| | |
| | 6. § 7, stk. 1 ,
affattes således: |
§ 7. Ved
erhvervsmæssig levering til udlandet af råstoffer, som
har været underkastet en bearbejdning på land,
godtgør de statslige told- og skattemyndigheder den betalte
afgift. - - - | | »Ved erhvervsmæssig eksport af
råstoffer, som på land har været underkastet en
simpel eller videregående bearbejdning, jf. § 5,
stk. 1 og 2, godtgør told- og skatteforvaltningen den
betalte afgift, når den årlige godtgørelse er
mindst 500 kr. Opgørelsen foretages samlet én gang om
året.« |
| | |
§ 14. - - - | | 7. I § 14,
stk. 3, ændres »fra udlandet modtager«
til: »importerer«. |
Stk. 3. Virksomheder, der indvinder
eller fra udlandet modtager råstoffer efter kapitel 1, skal
føre regnskab over udlevering af råstoffer eller
færdigvarer som nævnt i § 5, stk. 2.
Endvidere skal føres regnskab over tilgangen af uberigtigede
varer. Stk. 4. - - - | | |
| | |
§ 25. - - - | | 8. I § 25,
stk. 4, ændres »sælges fra
udlandet« til: »importeres«. |
Stk. 4. De statslige told- og
skattemyndigheder er berettiget til at foretage eftersyn af varer
under transport, når disse varer erhvervsmæssigt
sælges fra udlandet eller erhvervsmæssigt transporteres
til andre end registrerede virksomheder. | | |
| | |
| | 9. Bilag 1
affattes som bilag 1 til denne lov. |
| | |
| | 10. Bilag
2 affattes som bilag 2 til denne lov. |
| | |
Bilag 1 Liste over afgiftspligtige
råstoffer med tilhørende omregningsfaktorer | | »Bilag 1 Liste over afgiftspligtige
råstoffer med tilhørende omregningsfaktorer |
| | | Bentonit | 1 t = 0,6 m3 |
Brunkul | 1 t = 1,4 m3 | | Brunkul | 1 t = 1,4 m3 |
Ekspanderende ler | 1 t = 0,6 m3 | | Ekspanderende ler | 1 t = 0,6 m3 |
Flint | 1 t = 0,6 m3 | | Flint | 1 t = 0,6 m3 |
Granit (knust og skærver) | 1 t = 0,6 m3 | | Granit (knust og skærver) | 1 t = 0,6 m3 |
Granit (brosten, kantsten, blokke og
lign. | 1 t = 0,4 m3 | | Granit (brosten, kantsten, blokke og
lign.) | 1 t = 0,4 m3 |
Grus | 1 t = 0,6 m3 | | Grus | 1 t = 0,6 m3 |
Ildfast ler | 1 t = 0,6 m3 | | Ildfast ler | 1 t = 0,6 m3 |
Jord (fyldjord, råjord) | 1 t = 0,6 m3 | | Jord (fyldjord, råjord) | 1 t = 0,6 m3 |
Kalk | 1 t = 0,7 m3 | | Kalk | 1 t = 0,7 m3 |
Kalkfiller og foderkalk | 1 t = 1,0 m3 | | Kalkfiller og foderkalk | 1 t = 1,0 m3 |
Kalksten | 1 t = 0,6 m3 | | Kalksten | 1 t = 0,6 m3 |
Kaolin | 1 t = 0,6 m3 | | Kaolin | 1 t = 0,6 m3 |
Kildekalk, mosekalk og søkalk | 1 t = 0,8 m3 | | Kildekalk, mosekalk og søkalk | 1 t = 0,8 m3 |
Kiselgur (diatomejord),
færdigvarer | 1 t = 2,5 m3 | | Kiselgur (diatomejord),
færdigvarer | 1 t = 2,5 m3 |
Klæg | 1 t = 1,0 m3 | | Klæg | 1 t = 1,0 m3 |
Kridt | 1 t = 0,7 m3 | | Kridt | 1 t = 0,7 m3 |
Kvartssand | 1 t = 0,6 m3 | | Kvartssand | 1 t = 0,6 m3 |
Ler | 1 t = 0,6 m3 | | Ler | 1 t = 0,6 m3 |
Mergel | 1 t = 0,6 m3 | | Mergel | 1 t = 0,6 m3 |
Moler (jordfugtigt) | 1 t = 1,0 m3 | | Moler (jordfugtigt) | 1 t = 1,0 m3 |
Moler (tørret, knust) | 1 t = 1,6 m3 | | Moler (tørret, knust) | 1 t = 1,6 m3 |
Muld | 1 t = 0,6 m3 | | Muld | 1 t = 0,6 m3 |
Myremalm | 1 t = 0,5 m3 | | Myremalm | 1 t = 0,5 m3 |
Sand | 1 t = 0,6 m3 | | Sand | 1 t = 0,6 m3 |
Sandsten | 1 t = 0,6 m3 | | Sandsten | 1 t = 0,6 m3 |
Skaller | 1 t = 0,5 m3 | | Skaller | 1 t = 0,5 m3 |
Skifer | 1 t = 0,6 m3 | | Skifer | 1 t = 0,6 m3 |
Spagnum, tørvesmuld og
tørvestrøelse | 1 t = 5,0 m3 | | Spagnum, tørvesmuld og
tørvestrøelse | 1 t = 5,0 m3 |
Sten | 1 t = 0,6 m3 | | Sten | 1 t = 0,6 m3 |
Tungsand | 1 t = 0,4 m3 | | Tungsand | 1 t = 0,4 m3 |
Tørv (fugtig) | 1 t = 1,6 m3 | | Tørv (fugtig) | 1 t = 1,6 m3 |
Tørv (lufttørret) | 1 t = 2,5 m3 | | Tørv (lufttørret) | 1 t = 2,5 m3«. |
| | |
Bilag 2 | | »Bilag 2 |
Liste over indførte
råstoffer, der er omfattet af
råstofafgiften.1) | | Liste over importerede
råstoffer, der er omfattet af råstofafgiften, med
tilhørende omregningsfaktorer |
25.05 | Naturligt sand | | 25.05 | Naturligt sand af enhver art,
også farvet, undtagen metalholdigt sand henhørende
under kapitel 26 (malme, slagger og aske): |
| -2505.10.00 | Kvartssand | 1 t = 0,6 m3 | | | -2505.10.00 | Kvartssand | 1 t = 0,6 m3 |
| -2505.90.00 | Andre naturlige sandtyper (f.eks.
søsand, bakkesand m.m.) | 1 t = 0,6 m3 | | | -2505.90.00 | Andre naturlige sandtyper (f.eks.
søsand, bakkesand m.m.) | 1 t = 0,6 m3 |
25.08 | Lerarter | | 25.08 | Lerarter (undtagen ekspanderet ler
henhørende under pos. 6806), andalusit, cyanit og
sillimanit, også brændt; mullit; chamotte og
dinasler: |
| Bentonit | | | | | Bentonit | | |
| -2508.10.00 | Bentonit | 1 t = 0,6 m3 | | | -2508.10.00 | Bentonit | 1 t = 0,6 m3 |
| Andre lerarter (f.eks.
teglværksler og lignende lerarter) bortset fra kaolin,
bentonit, blegejord og valkejord (fullerjord), ildfast ler: | | | Andre lerarter (f.eks.
teglværksler og lignende lerarter), bortset fra kaolin,
bentonit, blegejord og valkejord (fullerjord), ildfast ler: |
| -2508.40.00 | Alle varer | 1 t = 0,6 m3 | | | -2508.40.00 | Alle varer | 1 t = 0,6 m3 |
25.09 | Kridt | | 25.09 | Kridt |
| -2509.00.00 | Alle varer | 1 t = 0,7 m3 | | | -2509.00.00 | Alle varer | 1 t = 0,7 m3 |
25.12 | Fossilt kiselmel med en
tilsyneladende densitet på 1000 kg/m3 eller derunder,
også brændt: | | 25.12 | Fossilt kiselmel (f.eks. kiselgur,
trippelse og diatomejord) og lignende kiselholdige jordarter, med
en tilsyneladende densitet på 1000 kg/m3 eller
derunder, også brændt: |
| Ex. 2512.00.00 | | | F.eks. 2512.00.00: |
| moler (jordfugtigt) | 1 t = 1,0 m3 | | | - moler (jordfugtigt) | 1 t = 1,0 m3 |
| moler (tørret, knust) | 1 t = 1,6 m3 | | | - moler (tørret, knust) | 1 t = 1,6 m3 |
25.16 | Granit, porfyr, basalt, sandsten og
andre monument- eller bygningssten | | 25.16 | Granit, porfyr, basalt, sandsten og
andre monument- eller bygningssten, også groft tildannet
eller kun tilskåret, ved savning eller på anden
måde, til blokke eller plader af kvadratisk eller
rektangulær form: |
| granit: | | | | | Granit: | | |
| -2516.11.00 | Rå eller groft tildannet | 1 t = 0,4 m3 | | | -2516.11.00 | Rå eller groft tildannet | 1 t = 0,4 m3 |
| -2516.12.10 | Tildannet til blokke eller plader tyndere
end 25 cm | 1 t = 0,4 m3 | | | -2516.12.10 | Kun tilskåret, ved savning eller
på anden måde, til blokke eller plader af kvadratisk
eller rektangulær form €" af tykkelse 25 cm og
derunder | 1 t = 0,4 m3 |
| 2516.12.90 | Tildannet på anden vis | 1 t = 0,4 m3 | | | -2516.12.90 | Tildannet på anden vis | 1 t = 0,4 m3 |
| sandsten: | | | | | Sandsten: | | |
| -2516.21.00 | Rå eller groft tildannet | 1 t = 0,4 m3 | | | -2516.21.00 | Rå eller groft tildannet | 1 t = 0,4 m3 |
| -2516.22.10 | Tildannet til blokke eller plader tyndere
end 25 cm | 1 t = 0,4 m3 | | | -2516.22.10 | Kun tilskåret, ved savning eller
på anden måde, til blokke eller plader af kvadratisk
eller rektangulær form €" af tykkelse 25 cm og
derunder | 1 t = 0,4 m3 |
| -2516.22.90 | Tildannet på anden vis | 1 t = 0,4 m3 | | | -2516.22.90 | Tildannet på anden vis | 1 t = 0,4 m3 |
25.17 | Tilslagsmaterialer
m.v.: | | 25.17 | Småsten, grus og knuste sten,
af den art der almindeligvis anvendes i beton, til vej- og
jernbanebygning og lign., samt singels og flint, også
varmebehandlede; tjæremakadam; granulater, splinter og pulver
af stenarter henhørende under pos. 2515 (travertin,
ecaussine og andre monument- eller bygningskalksten med en
tilsyneladende densitet på 2.500 kg/m3 eller
derover samt alabast) eller 2516 (sandsten), også
varmebehandlere (tilslagsmaterialer m.v.): |
| -2517.10.10 | Småsten, grus, singels og flint | 1 t = 0,6 m3 | | | -2517.10.10 | Småsten, grus, singels og flint | 1 t = 0,6 m3 |
| | | | | | -2517.10.20 | Knust dolomit og knuste kalksten | 1 t = 0,6 m3 |
| -2517.10.80 | Andre varer af lignende art (f.eks. knust
granit) bortset fra knust dolomit og knust kalksten | 1 t = 0,6 m3 | | | -2517.10.80 | Andre varer af lignende art (f.eks. knust
granit) | 1 t = 0,6 m3 |
| -2517.30.00 | Tjæremakadam | 1 t = 0,6 m3 | | | -2517.30.00 | Tjæremakadam | 1 t = 0,6 m3 |
| -2517.49.00 | Granulater, splinter og pulver af stenarter
(bortset fra marmor) | 1 t = 0,6 m3 | | | -2517.49.00 | Granulater, splinter og pulver af stenarter
henhørende under pos. 2515 eller 2516, også
varmebehandlede: (bortset fra marmor) | 1 t = 0,6 m3 |
| | | | | 25.18 | Dolomit, også brændt
eller sintret, herunder dolomit, groft tildannet eller kun
tilskåret, ved savning eller på anden måde, til
blokke eller plader af kvadratisk eller rektangulær form;
stampeblanding af dolomit: |
| | | | | | -2518.10.00 | Dolomit; ikke brændt eller sintret | 1 t = 0,7 m3 |
| | | | | | -2518.20.00 | Brændt eller sintret dolomit | 1 t = 0,7 m3 |
| | | | | | -2518.30.00 | Stampeblanding af dolomit | 1 t = 0,7 m3 |
| | | | | 25.19 | Naturlig magnesiumcarbonat
(magnesit); smeltet magnesia; dødbrændt (sintret)
magnesia, også med indhold af små mængder af
andre oxider, der er tilsat før sintringen; anden
magnesiumoxid, også rent: |
| | | | | | -2519.10.00 | Naturlig magnesiumcarbonat (magnesit) | 1 t = 0,7 m3 |
| | | | | | -2519.90 | Andre varer: | |
| | | | | | -2519.90.10 | Magnesiumoxid, undtagen brændt
naturlig magnesiumcarbonat | 1 t = 0,7 m3 |
| | | | | | -2519.90.30 | Dødbrændt (sintret)
magnesia | 1 t = 0,7 m3 |
| | | | | | -2519.90.90 | Andre varer | 1 t = 0,7 m3 |
25.21 | Kalksten til kalk- cement- eller
metalfremstilling: | | 25.21 | Kalksten, af den art der anvendes
til fremstilling af kalk eller cement eller i metallurgien som
flusmiddel (kalk-, cement- eller metalfremstilling): |
| -2521.00.00 | Alle varer | 1 t = 0,6 m3 | | | -2521.00.00 | Alle varer | 1 t = 0,6 m3 |
25.22 | Brændt kalk, læsket kalk
og hydraulisk kalk | | 25.22 | Brændt kalk, læsket kalk
og hydraulisk kalk, undtagen calciumdioxid og calciumhydroxid
henhørende under pos. 2825: |
| -2522.10.00 | Brændt kalk | 1 t = 1,6 m3 | | | -2522.10.00 | Brændt kalk | 1 t = 1,6 m3 |
| -2522.20.00 | Læsket kalk | 1 t = 1,3 m3 | | | -2522.20.00 | Læsket kalk | 1 t = 1,3 m3 |
| -2522.30.00 | Hydraulisk kalk | 1 t = 1,2 m3 | | | -2522.30.00 | Hydraulisk kalk | 1 t = 1,2 m3 |
25.23 | Cement, også farvet eller i
form af klinker: | | 25.23 | Portland cement, aluminatcement,
slaggecement og lignende hydraulisk cement, også farvet eller
i form af klinker: |
| -2523.10.00 | Cementklinker | 1 t = 1,1 m3 | | | -2523.10.00 | Cementklinker | 1 t = 1,1 m3 |
| -2523.21.00 | Portland cement: Hvid eller kunstigt
farvet | 1 t = 1,1 m3 | | | -2523.21.00 | Portland cement: Hvid eller kunstigt
farvet | 1 t = 1,1 m3 |
| -2523.29.00 | Portland cement, andre varer | 1 t = 1,1 m3 | | | -2523.29.00 | Portland cement, andre varer | 1 t = 1,1 m3 |
| -2523.30.00 | Aluminatcement | 1 t = 1,1 m3 | | | -2523.30.00 | Aluminatcement | 1 t = 1,1 m3 |
| -2523.90.10 | Slaggecement | 1 t = 1,1 m3 | | | -2523.90.10 | Slaggecement | 1 t = 1,1 m3 |
| -2523.90.30 | Puzzolancement | 1 t = 1,1 m3 | | | -2523.90.30 | Puzzolancement | 1 t = 1,1 m3 |
| -2523.90.90 | Anden hydraulisk cement | 1 t = 1,1 m3 | | | -2523.90.90 | Anden hydraulisk cement | 1 t = 1,1 m3 |
27.03 | Tørv og tørvebriketter
samt tørvesmuld og | | 27.03 | Tørv og tørvebriketter
samt tørvesmuld og tørvestrøelse, også
agglomereret: |
| -2703.00.00 | Alle varer | 1 t = 5,0 m3 | | | -2703.00.00 | Alle varer | 1 t = 5,0 m3 |
68.01 | Brosten, kantsten og fortovssten af
naturlige | | 68.01 | Brosten, kantsten og fortovssten af
naturlige stenarter (undtagen skifer) |
| -6810.00.00 | Alle varer | 1 t = 0,4 m3 | | | -6801.00.00 | Alle varer | 1 t = 0,4 m3«. |
| | | | | | | | |
1 )Positionsteksterne er stedvis
forkortet af pladsmæssige grunde. I tvivlstilfælde
henvises til toldtariffen. |