L 34 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer.

(Afgiftsændring for bentonit, cement og dolomit- og magnesiumkalk samt afgiftsgodtgørelse ved eksport).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 12-10-2005

Fremsat: 12-10-2005

Lovforslag som fremsat

20051_l34_som_fremsat (html)

L 34 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer. (Afgiftsændring for bentonit, cement og dolomit- og magnesiumkalk samt afgiftsgodtgørelse ved eksport).

Fremsat den 12. oktober 2005 af skatteministeren (Kristian Jensen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer) )/

(Afgiftsændring for bentonit, cement og dolomit- og magnesiumkalk samt afgiftsgodtgørelse ved eksport)

 

§ 1

I lov om afgift af affald og råstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 570 af 3. august 1998, som ændret senest ved lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:

1. Lovens titel affattes således:

»Lov om afgift af affald og råstoffer
(affalds- og råstofafgiftsloven)«.

2. §§ 1, 2, 2a og 3 affattes således:

» § 1. Den, der erhvervsmæssigt indvinder råstoffer, der er nævnt i bilag 1, skal betale en afgift på 5 kr. pr. m3 af råstoffet.

Stk. 2. Den afgiftspligtige mængde råstoffer omregnes til m3 efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 1. Mængden nedrundes til nærmeste hele m3.

§ 2. Den, der erhvervsmæssigt importerer de råstoffer, der er nævnt i bilag 2, skal betale en afgift på 5 kr. pr. m3 af råstoffet.

Stk. 2. Den afgiftspligtige mængde råstoffer omregnes til m3 efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 2. Mængden nedrundes til nærmeste hele m3.

§ 2a. Virksomheder, der indvinder eller importerer under 200 m3 råstoffer årligt, skal ikke betale afgift.

§ 3. For så vidt angår dansk produceret cement, der er fremstillet af råstoffer nævnt i bilag 1, udgør afgiften 5 kr. pr. m3 af råstoffet, hvis producenten kan dokumentere mængden af anvendte råstoffer ved fremstillingen. Hvis der ikke forefindes sådan dokumentation, skal der betales afgift efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 2, jf. § 2, stk. 2.

Stk. 2. For så vidt angår importeret cement, der er nævnt i bilag 2, skal der betales afgift efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 1, og afgiften udgør ligeledes 5 kr. pr. m3 af råstoffet, hvis importøren kan dokumentere mængden af anvendte råstoffer ved fremstillingen. Hvis der ikke forefindes sådan dokumentation, skal der betales afgift efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 2, jf. § 2, stk. 2.«

3.§ 4 affattes således:

» § 4. Virksomheder, der erhvervsmæssigt indvinder afgiftspligtige råstoffer, jf. § 1, stk. 1, eller som erhvervsmæssigt importerer de råstoffer, der er nævnt i bilag 2, jf. § 2, stk. 1, skal registreres hos told- og skatteforvaltningen.

Stk. 2. Registrerede virksomheder er berettiget til at modtage afgiftspligtige råstoffer fra andre registrerede virksomheder, uden at afgiften er berigtiget. Det samme gælder ved import.«

4. I § 5, stk. 2, ændres »udtagne« til: »tilførte«.

5. § 5, stk. 3, affattes således:

» Stk. 3. I opgørelsen af den afgiftspligtige mængde råstoffer efter stk. 1 kan registrerede virksomheder fradrage mængden af afgiftspligtige råstoffer, der er eksporteret. Betingelsen er, at råstofferne på land har været underkastet en simpel eller videregående bearbejdning, jf. stk. 1 og 2. Det samme gælder, når en registreret virksomhed udleverer råstoffer til en anden registreret virksomhed efter § 4, stk. 2.«

6. § 7, stk. 1, affattes således:

»Ved erhvervsmæssig eksport af råstoffer, som på land har været underkastet en simpel eller videregående bearbejdning, jf. § 5, stk. 1 og 2, godtgør told- og skatteforvaltningen den betalte afgift, når den årlige godtgørelse er mindst 500 kr. Opgørelsen foretages samlet én gang om året.«

7. I § 14, stk. 3, ændres »fra udlandet modtager« til: »importerer«.

8. I § 25, stk. 4, ændres »sælges fra udlandet« til: »importeres«.

9. Bilag 1 affattes som bilag 1 til denne lov.

10. Bilag 2 affattes som bilag 2 til denne lov.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Stk. 2. Lovens § 1, nr. 2, finder anvendelse på cement, der fra og med den 1. januar 2006 udleveres fra en registreret virksomhed, angives til fortoldning eller importeres. For registrerede virksomheder medfører import først afgiftspålæggelse ved genudlevering fra virksomheden eller tilførsel til en videregående proces. For så vidt angår cement, der udleveres fra en registreret virksomhed, angives til fortoldning eller importeres før den 1. januar 2006, finder de hidtidige gældende regler anvendelse.

Stk. 3. Lovens § 1, nr. 4, har virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på råstoffer, hvor indvindingen i Danmark påbegyndes fra og med den 1. januar 2006. Indvindingen anses for påbegyndt på tidspunktet for udtagningen af råstoffet. For så vidt angår råstoffer, hvor indvindingen i Danmark er påbegyndt før den 1. januar 2006, finder de hidtidige gældende regler anvendelse.

Stk. 4. Lovens § 1, nr. 5 og 6, har virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på videreforarbejdede råstoffer, der fra og med den 1. januar 2006 udleveres fra en registreret virksomhed, angives til fortoldning eller eksporteres. For så vidt angår videreforarbejdede råstoffer, der udleveres fra en registreret virksomhed, angives til fortoldning eller eksporteres før den 1. januar 2006, finder de hidtidige gældende regler anvendelse.

Stk. 5. Lovens § 1, nr. 9, har virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på bentonit, hvor indvindingen i Danmark påbegyndes fra og med den 1. januar 2006. Indvindingen anses for påbegyndt på tidspunktet for udtagningen af råstoffet. For så vidt angår bentonit, hvor indvindingen i Danmark er påbegyndt før den 1. januar 2006, finder de hidtidige gældende regler anvendelse.

Stk. 6. Lovens § 1, nr. 10, har virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på dolomit- og magnesiumkalk, der fra og med den 1. januar 2006 importeres. For registrerede virksomheder medfører import først afgiftspålæggelse ved genudlevering fra virksomheden eller tilførsel til en videregående proces. For så vidt angår dolomit- og magnesiumkalk, der udleveres fra en registreret virksomhed, angives til fortoldning eller importeres før den 1. januar 2006, finder de hidtidige gældende regler anvendelse.

 

»Bilag 1

Liste over afgiftspligtige råstoffer med tilhørende omregningsfaktorer

Bentonit

1 t = 0,6 m3

Brunkul

1 t = 1,4 m3

Ekspanderende ler

1 t = 0,6 m3

Flint

1 t = 0,6 m3

Granit (knust og skærver)

1 t = 0,6 m3

Granit (brosten, kantsten, blokke og lign.)

1 t = 0,4 m3

Grus

1 t = 0,6 m3

Ildfast ler

1 t = 0,6 m3

Jord (fyldjord, råjord)

1 t = 0,6 m3

Kalk

1 t = 0,7 m3

Kalkfiller og foderkalk

1 t = 1,0 m3

Kalksten

1 t = 0,6 m3

Kaolin

1 t = 0,6 m3

Kildekalk, mosekalk og søkalk

1 t = 0,8 m3

Kiselgur (diatomejord), færdigvarer

1 t = 2,5 m3

Klæg

1 t = 1,0 m3

Kridt

1 t = 0,7 m3

Kvartssand

1 t = 0,6 m3

Ler

1 t = 0,6 m3

Mergel

1 t = 0,6 m3

Moler (jordfugtigt)

1 t = 1,0 m3

Moler (tørret, knust)

1 t = 1,6 m3

Muld

1 t = 0,6 m3

Myremalm

1 t = 0,5 m3

Sand

1 t = 0,6 m3

Sandsten

1 t = 0,6 m3

Skaller

1 t = 0,5 m3

Skifer

1 t = 0,6 m3

Spagnum, tørvesmuld og tørvestrøelse

1 t = 5,0 m3

Sten

1 t = 0,6 m3

Tungsand

1 t = 0,4 m3

Tørv (fugtig)

1 t = 1,6 m3

Tørv (lufttørret)

1 t = 2,5 m3«.

 

 

»Bilag 2

Liste over importerede råstoffer, der er omfattet af råstofafgiften, med tilhørende omregningsfaktorer

25.05

Naturligt sand af enhver art, også farvet, undtagen metalholdigt sand henhørende under kapitel 26 (malme, slagger og aske):

 

-2505.10.00

Kvartssand

1 t = 0,6 m3

 

-2505.90.00

Andre naturlige sandtyper (f.eks. søsand, bakkesand m.m.)

1 t = 0,6 m3

 

 

 

 

25.08

Lerarter (undtagen ekspanderet ler henhørende under pos. 6806), andalusit, cyanit og sillimanit, også brændt; mullit; chamotte og dinasler:

 

Bentonit

 

 

 

-2508.10.00

Bentonit

1 t = 0,6 m3

 

Andre lerarter (f.eks. teglværksler og lignende lerarter), bortset fra kaolin, bentonit, blegejord og valkejord (fullerjord), ildfast ler:

 

 

-2508.40.00

Alle varer

1 t = 0,6 m3

 

 

 

 

25.09

Kridt

 

-2509.00.00

Alle varer

1 t = 0,7 m3

 

 

 

 

25.12

Fossilt kiselmel (f.eks. kiselgur, trippelse og diatomejord) og lignende kiselholdige jordarter, med en tilsyneladende densitet på 1000 kg/m3 eller derunder, også brændt:

 

F.eks. 2512.00.00:

 

 

€" moler (jordfugtigt)

1 t = 1,0 m3

 

€" moler (tørret, knust)

1 t = 1,6 m3

 

 

 

 

25.16

Granit, porfyr, basalt, sandsten og andre monument- eller bygningssten, også groft tildannet eller kun tilskåret, ved savning eller på anden måde, til blokke eller plader af kvadratisk eller rektangulær form:

 

Granit:

 

 

 

-2516.11.00

Rå eller groft tildannet

1 t = 0,4 m3

 

-2516.12.10

Kun tilskåret, ved savning eller på anden måde, til blokke eller plader af kvadratisk eller rektangulær form €" af tykkelse 25 cm og derunder

1 t = 0,4 m3

 

-2516.12.90

Tildannet på anden vis

1 t = 0,4 m3

 

Sandsten:

 

 

 

-2516.21.00

Rå eller groft tildannet

1 t = 0,4 m3

 

-2516.22.10

Kun tilskåret, ved savning eller på anden måde, til blokke eller plader af kvadratisk eller rektangulær form €" af tykkelse 25 cm og derunder

1 t = 0,4 m3

 

-2516.22.90

Tildannet på anden vis

1 t = 0,4 m3

 

 

 

 

25.17

Småsten, grus og knuste sten, af den art der almindeligvis anvendes i beton, til vej- og jernbanebygning og lign., samt singels og flint, også varmebehandlede; tjæremakadam; granulater, splinter og pulver af stenarter henhørende under pos. 2515 (travertin, ecaussine og andre monument- eller bygningskalksten med en tilsyneladende densitet på 2.500 kg/m3 eller derover samt alabast) eller 2516 (sandsten), også varmebehandlere (tilslagsmaterialer m.v.):

 

-2517.10.10

Småsten, grus, singels og flint

1 t = 0,6 m3

 

-2517.10.20

Knust dolomit og knuste kalksten

1 t = 0,6 m3

 

-2517.10.80

Andre varer af lignende art (f.eks. knust granit)

1 t = 0,6 m3

 

-2517.30.00

Tjæremakadam

1 t = 0,6 m3

 

-2517.49.00

Granulater, splinter og pulver af stenarter henhørende under pos. 2515 eller 2516, også varmebehandlede: (bortset fra marmor)

1 t = 0,6 m3

 

 

 

 

25.18

Dolomit, også brændt eller sintret, herunder dolomit, groft tildannet eller kun tilskåret, ved savning eller på anden måde, til blokke eller plader af kvadratisk eller rektangulær form; stampeblanding af dolomit:

 

-2518.10.00

Dolomit; ikke brændt eller sintret

1 t = 0,7 m3

 

-2518.20.00

Brændt eller sintret dolomit

1 t = 0,7 m3

 

-2518.30.00

Stampeblanding af dolomit

1 t = 0,7 m3

 

 

 

 

25.19

Naturlig magnesiumcarbonat (magnesit); smeltet magnesia; dødbrændt (sintret) magnesia, også med indhold af små mængder af andre oxider, der er tilsat før sintringen; anden magnesiumoxid, også rent:

 

-2519.10.00

Naturlig magnesiumcarbonat (magnesit)

1 t = 0,7 m3

 

-2519.90

Andre varer:

 

 

-2519.90.10

Magnesiumoxid, undtagen brændt naturlig magnesiumcarbonat

1 t = 0,7 m3

 

-2519.90.30

Dødbrændt (sintret) magnesia

1 t = 0,7 m3

 

-2519.90.90

Andre varer

1 t = 0,7 m3

 

 

 

 

25.21

Kalksten, af den art der anvendes til fremstilling af kalk eller cement eller i metallurgien som flusmiddel (kalk-, cement- eller metalfremstilling):

 

-2521.00.00

Alle varer

1 t = 0,6 m3

 

 

 

 

25.22

Brændt kalk, læsket kalk og hydraulisk kalk, undtagen calciumdioxid og calciumhydroxid henhørende under pos. 2825:

 

-2522.10.00

Brændt kalk

1 t = 1,6 m3

 

-2522.20.00

Læsket kalk

1 t = 1,3 m3

 

-2522.30.00

Hydraulisk kalk

1 t = 1,2 m3

 

 

 

 

25.23

Portland cement, aluminatcement, slaggecement og lignende hydraulisk cement, også farvet eller i form af klinker:

 

-2523.10.00

Cementklinker

1 t = 1,1 m3

 

-2523.21.00

Portland cement: Hvid eller kunstigt farvet

1 t = 1,1 m3

 

-2523.29.00

Portland cement, andre varer

1 t = 1,1 m3

 

-2523.30.00

Aluminatcement

1 t = 1,1 m3

 

-2523.90.10

Slaggecement

1 t = 1,1 m3

 

-2523.90.30

Puzzolancement

1 t = 1,1 m3

 

-2523.90.90

Anden hydraulisk cement

1 t = 1,1 m3

 

 

 

 

27.03

Tørv og tørvebriketter samt tørvesmuld og tørvestrøelse, også agglomereret:

 

-2703.00.00

Alle varer

1 t = 5,0 m3

 

 

 

 

68.01

Brosten, kantsten og fortovssten af naturlige stenarter (undtagen skifer)

 

-6801.00.00

Alle varer

1 t = 0,4 m3«.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Råstofafgiften foreslås ændret på følgende fem områder:

€ Dansk indvundet bentonit foreslås omfattet af afgiftspligt.

Der er således i de senere år kortlagt og konstateret forekomster af bentonit i Danmark, og der er tillige meddelt konkret tilladelse til indvinding af bentonit. Af importeret bentonit betales råstofafgift og af hensyn til EU-medholdeligheden foreslås dansk indvundet bentonit ligeledes afgiftsbelagt.

€ Importører af cement foreslås igen at kunne anvende de såkaldte leverandør- og fabrikanterklæringer.

Derved sikres importører af cement mulighed for at betale afgift af den dokumenterede anvendte mængde råstoffer til fremstilling af cement €" svarende til indenlandske producenter af cement. Genindførelse af leverandør- og fabrikanterklæringer samt tilsvarende regler for danske producenter af cement bringer lovgivningen i overensstemmelse med EU-retten.

€ Importeret dolomit- og magnesiumkalk foreslås omfattet af afgiftspligt.

Landbrugets Rådgivningscenter har tidligere oplyst, at anvendelsen af de forskellige kalktyper i landbruget viser, at dolomit- og magnesiumkalk kan substituere dansk kalk. Med forslaget ligestilles dansk kalk og importeret kalk.

€ Afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer, såsom moler, tegl, mursten, tagsten mv., foreslås genindført.

En ændret administrativ praksis fra 2000/2001 har medført, at udelukkende simpelt forarbejdede råstoffer har kunnet opnå afløftelse af afgiften ved eksport. Med simpelt forarbejdede råstoffer menes råstoffer, som maksimalt har været underkastet en enkelt bearbejdning, såsom sortering, nedknusning, lufttørring eller lignende simpel bearbejdning.

€ Afregningstidspunktet for råstoffer, der indgår i en videregående proces, foreslås ændret fra udtagningstidspunktet til tilførselstidspunktet.

Den udtagne mængde risikerer i dag at omfatte et eventuelt spild eller svind i form af vandindhold, når råstofferne anvendes i videregående processer. Videregående processer omfatter opvarmning, brænding eller lignende samt tilførsel af andre materialer end vand.

2. Lovforslagets indhold og baggrund

2.1 Indledende bemærkninger

Hensigten med råstofafgiften €" i kombination med affaldsafgiften €" er at tilskynde til, at råstofforbruget begrænses, og at genanvendelse af bygge- og anlægsaffald fremmes. Råstofafgiften er opbygget således, at det afgiftspligtige område fremgår af bilag 1 og 2 til lov om afgift af affald og råstoffer.

Bilag 1 til lov om afgift af affald og råstoffer (danske råstoffer)

Bilag 1 omfatter erhvervsmæssig indvinding af råstoffer i Danmark. Bilag 1 til loven tilsigter at udgøre en udtømmende angivelse af hvilke råstoffer, der findes i Danmark €" uanset om disse indvindes for tiden eller ej.

Afgiftspligten påhviler således dansk indvundne råstoffer, som er omfattet af bilag 1, såfremt råstofferne overgår til forbrug hér i landet. Ved eksport af simpelt forarbejdede råstoffer afløftes afgiften.

De afgiftspligtige mængder af råstoffer omregnes fra ton til m3 efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 1.

Bilag 2 til lov om afgift af affald og råstoffer (importerede råstoffer)

Bilag 2 omfatter erhvervsmæssig import af råstoffer og cement fra udlandet. Bilag 2 til loven omfatter råstoffer, der svarer til de danske råstoffer, der på tidspunktet for den seneste lovændring (lov nr. 1071 af 23. december 1992) blev indvundet i Danmark, samt varegrupper, der må antages at være i umiddelbar konkurrence med de danske råstoffer €" f.eks. cement, der ikke modsvares direkte af ét råstof, men af en række råstoffer i bilag 1.

Afgiftspligten påhviler således importerede råstoffer, som er omfattet af bilag 2. Ved eventuel reeksport af simpelt forarbejdede råstoffer vil afgiften kunne afløftes.

De afgiftspligtige mængder af råstoffer omregnes fra ton til m3 efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 2.

2.2 Afgiftspålæggelse af dansk indvundet bentonit

Gældende ret

Dansk indvundet bentonit er ikke omfattet af afgiftspligt, jf. bilag 1 til lov om afgift af affald og råstoffer, da der ved lovændringen i 1992 ikke fandtes forekomster af bentonit i Danmark. Importeret bentonit blev dog omfattet af bilag 2 med henvisning til, at bentonits egenskaber ikke afviger væsentligt fra andre danske råstoffer (lerarter).

Bentonit er en lerart med en særlig sammensætning, der medfører, at leret, når det tilføres vand, udvider sig. Bentonit anvendes derfor bl.a. til at forsegle borehuller. Bentonit bliver endvidere anvendt til vandtætte membraner, jernpelletering, dyrefoder, kattegrus, boremudder, støbesand, kosmetik, maling og papir.

Lovforslagets indhold

Dansk indvundet bentonit foreslås omfattet af afgiftspligt.

Det fremgår af Skatteministeriets og Skov- og Naturstyrelsens »Udkast til rapport om revision af affalds- og råstofafgiften«, januar 2001, at der i de senere år er kortlagt og konstateret forekomster af bentonit, og der er tillige meddelt konkret tilladelse til indvinding af bentonit.

På nuværende tidspunkt indvindes ca. 2-3.000 tons om året i Danmark, men det ventes at stige til ca. 20.-30.000 tons fra 2006, og på sigt vil der kunne indvindes ca. 50.000 tons om året.

På baggrund af den ensidige afgiftspålæggelse af importeret bentonit kan der således rejses tvivl om, hvorvidt råstofafgiften er i overensstemmelse med EU-retten, og det foreslås derfor, at dansk indvundet bentonit omfattes af afgiftspligt.

Bentonitimportørernes krav opstået i årene 2004 og 2005 vil eventuelt kunne medføre tilbagebetaling af den betalte afgift. Ved et eventuelt krav om tilbagebetaling af afgift, vil dansk rets almindelige regler om tilbagebetaling af for meget opkrævet afgift finde anvendelse.

Den danske indvinding af bentonit oversteg bagatelgrænsen i medfør af § 2a i lov om afgift af affald og råstoffer i 2004, hvorved der skulle have været betalt afgift €" hvis dansk indvundet bentonit havde været afgiftspligtigt og dermed fremgået af bilag 1.

Dansk rets almindelige regler om tilbagebetaling af for meget opkrævet afgift medfører, at en betingelse for tilbagebetaling er, at virksomhederne kan godtgøre, at de har lidt et tab ved afgiftserlæggelsen. Dansk rets almindelige regler om forældelse, jf. lov om forældelse af visse fordringer af 1908, finder anvendelse.

2.3 Afgiftspålæggelse af importeret dolomit- og magnesiumkalk

Gældende ret

Dolomitkalk har ikke siden lovændringen i 1992 været omfattet af råstofafgiftsloven. Dolomitkalk blev udtaget af loven, idet man fandt, at indholdet af magnesium i kalken betød, at den kvalitetsmæssigt afveg fra dansk kalk.

Der produceres ikke dolomitkalk eller magnesiumkalk i Danmark, men Landbrugets Rådgivningscenter har imidlertid senere oplyst, at anvendelsen af de forskellige kalktyper i landbruget viser, at dolomit- og magnesiumkalk principielt kan substituere dansk kalk.

Magnesiumkalk er en blanding af almindelig jordbrugskalk og dolomitkalk. Indholdet af magnesium i dolomitkalk er ca. 10,5 pct. Ren jordbrugskalk indeholder ikke magnesium.

Lovforslagets indhold

Importeret dolomit- og magnesiumkalk foreslås omfattet af afgiftspligt.

Det fremgår af Skatteministeriets og Skov- og Naturstyrelsens »Udkast til rapport om revision af affalds- og råstofafgiften«, januar 2001, at der fra flere sider er udtrykt ønske om, at dolomit- og magnesiumkalk, der alene indføres fra udlandet, pålægges råstofafgift. I forbindelse med udarbejdelse af udkast til rapport henvendte foreningen Danske Jordbrugskalkværker, Faxe Kalk A/S og Dansk Industri sig om emnet.

Det foreslås med henvisning til substituerbarheden i forhold til dansk kalk, at dolomit- og magnesiumkalk tilføjes listen af afgiftspligtige importerede råstoffer i bilag 2. Med forslaget ligestilles dansk kalk og importeret kalk.

2.4 Ens afgiftspålæggelse af importører og danske producenter af cement

Gældende ret

Efter de gældende regler er cement afgiftsbelagt på forskellige måder afhængig af, om cementen er importeret eller fremstillet i Danmark.

Cement afgiftsbelægges således ved import, mens der af den danske produktion betales afgift af de råstoffer, der indvindes og indgår i fremstillingen af cement.

Omregningsfaktoren for importeret cement er 1,1 m3 pr. ton, jf. bilag 2 til lov om afgift af affald og råstoffer. Afgiftssatsen for råstoffer udgør 5 kr. pr. m3 af råstoffet. Den gældende afgiftssats for importeret cement er således 5,50 kr. pr. ton cement €" uanset den medgåede mængde råstoffer ved fremstillingen af cementen.

Ved sammenligning mellem den faste afgiftssats på 5,50 kr. pr. ton importeret cement og den variable afgiftssats, som danske producenter af cement betaler for de medgåede råstoffer ved fremstilling af dansk cement, har der vist sig en afgiftsmæssig forskel €" på ellers ensartede produkter €" på op til ca. 1,50 kr. pr. ton cement.

En række cementimportører har klaget over disse afgiftsmæssige skævheder i forhold til de danske producenter, og efterfølgende indstævnet Skatteministeriet for landsretten.

Det har tidligere været muligt for importører af bl.a. cement at afregne afgift på grundlag af den dokumenterede mængde råstoffer, der er medgået til fremstillingen af færdigvaren. Denne dokumentationsmulighed kaldes ofte leverandør- og fabrikanterklæringer, og blev afskaffet med virkning fra den 1. januar 1993.

Lovforslagets indhold

Det foreslås, at importører igen får mulighed for at betale afgift af den dokumenterede anvendte mængde råstoffer til fremstilling af færdigvaren cement ved hjælp af de såkaldte leverandør- og fabrikanterklæringer. Dette svarer til bestemmelserne for de danske producenter af cement, som mod dokumentation betaler råstofafgift af de råstoffer, der indvindes og indgår i fremstillingen af cement.

På baggrund af den gældende forskellige afgiftsmæssige behandling af danske producenter af cement og importører af cement, kan der således rejses tvivl om råstofafgiftens overensstemmelse med EU-retten.

Kravet om, at der skal være anvendt en væsentlig mindre mængde råstoffer end svarende til omregningsfaktorerne, som det krævedes i forbindelse med de tidligere leverandør- og fabrikanterklæringer, foreslås ikke genindført.

Hvis ikke importøren eller producenten af cement kan fremskaffe dokumentation for den anvendte mængde råstoffer, der er medgået til fremstilling af cementen, vil der skulle betales afgift efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 2 (importerede råstoffer), jf. § 2 i lov om afgift af affald og råstoffer.

Omregningsfaktoren ved import af cement €" i tilfælde af, at der ikke kan fremvises dokumentation for den anvendte mængde råstoffer €" vil være som hidtil. Med en omregningsfaktor på 1,1 m3 vil afgiftssatsen derfor fortsat €" uden dokumentation €" udgøre 5,50 kr. pr. ton cement.

2.5 Afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer

Gældende ret og praksis

Ved eksport af råstoffer kan der i dag ske afløftelse af afgiften i de tilfælde, hvor råstofferne udelukkende har været underkastet en simpel forarbejdning. Simpelt forarbejdede råstoffer har maksimalt været underkastet en enkelt bearbejdning, såsom sortering, nedknusning, lufttørring eller lignende simpel bearbejdning, og fremstår derfor fortsat €" efter bearbejdningen €" som et råstof omfattet af råstofafgiftens afgiftspligtige område.

Afløftelsen af afgiften sker på to forskellige måder for henholdsvis registrerede virksomheder og ikke-registrerede virksomheder. Registrerede virksomheder kan foretage modregning i opgørelsen af den afgiftspligtige mængde af den eksporterede mængde simpelt forarbejdede råstoffer. Tilsvarende kan ikke-registrerede virksomheder få godtgjort den betalte afgift ved eksport af simpelt forarbejdede råstoffer.

Der ydes kun modregningsadgang (registrerede virksomheder) henholdsvis afgiftsgodtgørelse (ikke-registrerede virksomheder) ved eksport af simpelt råstoffer, når denne forarbejdning har fundet sted på land.

Afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer blev ophævet ved lovændringen i 1992 (lov nr. 1071 af 23. december 1992). Videreforarbejdede råstoffer har været underkastet en videregående proces, som f.eks. opvarmning, brænding eller lignende eller er blevet tilført andre materialer end vand. Videreforarbejdede råstoffer kaldes også ofte færdigvarer.

Siden den 1. januar 1993 har loven således udelukkende hjemlet afgiftsgodtgørelse ved eksport af simpelt forarbejdede råstoffer. Der opstår dermed en risiko for, at den indenlandske værdiskabelse stilles endnu ringere end tilsvarende udenlandske processer (videreforarbejdning af råstoffer), jf. lovforslagets indhold nedenfor.

På trods af lovændringen var den administrative praksis dog fortsat frem til udsendelsen af ToldSkats første Punktafgiftsvejledning således, at der blev udstedt bevillinger til afgiftsgodtgørelse ved eksport af råstoffer, som havde været underkastet videregående processer. Udsendelsen af ToldSkats Punktafgiftsvejledning i 2000 medførte, at den administrative praksis kom i overensstemmelse med loven.

Ved Landsskatterettens kendelse af 20. december 2002 (SKM2003.54.LSR) blev tilbagekaldelsen af bevillinger til afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer stadfæstet.

Landsskatteretten fandt endvidere ikke, at de danske producenter af videreforarbejdede råstoffer, som fra 1993 og til 2000/01 havde ulovhjemlede afgiftsgodtgørelsesbevillinger, derved har fået en retsbeskyttet berettiget forventning om fortsat at opnå afgiftsgodtgørelse ved eksport.

Lovforslagets indhold

Afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer, såsom moler, tegl, mursten, tagsten mv., foreslås genindført. Afgiftsgodtgørelse ved eksport foreslås dermed gjort uafhængig af forarbejdningsgraden for derved at imødegå en del af forringelsen af konkurrenceevnen, som danske producenter af videreforarbejdede råstoffer oplever.

Det er Skatteministeriets opfattelse, at den danske værdiskabelse i dag konkurrencemæssigt således rammes dobbelt hårdt, da et videreforarbejdet råstof ikke vil blive pålagt afgift ved import til Danmark, og et tilsvarende videreforarbejdet råstof ikke vil blive afløftet afgift ved eksport fra Danmark. Den danske værdiskabelse rammes dermed på sit eget hjemmemarked og tillige på eksportmarkederne.

Med forslaget opnår de registrerede virksomheder, at der kan foretages modregning i opgørelsen af den afgiftspligtige mængde råstoffer af eksporterede råstoffer €" uanset bearbejdningsgrad. Tilsvarende opnår ikke-registrerede virksomheder, at der ydes afgiftsgodtgørelse af den betalte afgift ved eksport af råstoffer €" uanset bearbejdningsgrad.

Af hensyn til ressourceforbruget i told- og skatteforvaltningen foreslås det dog, at der i forbindelse med afgiftsgodtgørelsen indsættes en betingelse om, at den betalte afgift skal udgøre mindst 500 kr. (bagatelgrænse), samt at opgørelsen foretages én gang om året.

2.6 Ændring af afregningstidspunkt for videregående processer

Gældende ret

Der har vist sig en vis usikkerhed i forbindelse med tidspunktet for afregningen af mængden af anvendte råstoffer i tilfælde af, at de udvundne råstoffer indgår i videregående processer.

I dag afregnes afgiften af råstoffer, som indgår i en videregående proces, såsom opvarmning, brænding eller lignende eller tilførsel af andre materialer end vand, på tidspunktet for udtagningen, jf. § 5, stk. 2.

Lovforslagets indhold

Det foreslås, at tidspunktet for afregning af afgiften flyttes fra tidspunktet for udtagningen til tidspunktet for tilførslen af råstofferne til de videregående processer. Dvs. at det først er på tidspunktet, hvor råstoffet indgår i den videregående proces, at der skal ske opgørelse af den afgiftspligtige mængde og dermed afregning af afgiften.

Ved at flytte afregningstidspunktet til tidspunktet for tilførslen af råstofferne til de videregående processer undgås, at der skal ske medregning i den afgiftspligtige mængde af et eventuelt spild eller svind i form af vandindhold.

3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har følgende provenumæssige konsekvenser:

 

Merprovenu på helårsbasis

Ændring af lov om afgift af affald og råstoffer

Mio. kr.

3.1 Afgiftspålæggelse af dansk indvundet bentonit

0,1

3.2 Ens afgiftspålæggelse af importører og danske producenter af cement

- 0,5

3.3 Afgiftspålæggelse af importeret dolomit- og magnesiumkalk

0,5

3.4 Afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer

- 2,0

3.5 Ændring af afregningstidspunkt for videregående processer

- 1,0

I alt

ca. - 3,0

Forslaget vil have en samlet provenueffekt på ca. - 3 mio. kr. på helårsbasis og i finansåret 2006.

3.1 Afgiftspålæggelse af dansk indvundet bentonit

Afgift på bentonit skønnes at give et merprovenu på ca. 0,1 mio. kr. på helårsbasis, stigende til 0,2 mio. kr., når indvindingen er på sit højeste.

Der påregnes ikke tilbagebetaling af afgift af importeret bentonit i årene 2004 og 2005 i nævneværdigt omfang, da virksomhederne som udgangspunkt forventes at have overvæltet afgiften i varepriserne.

3.2 Ens afgiftspålæggelse af importører og danske producenter af cement

Der er pt. kun én importør på markedet. Det skønnes umiddelbart, at adfærdseffekterne vil være yderst begrænsede, da den største producent i Danmark har en meget dominerende stilling på markedet. Provenutabet skønnes med betydelig usikkerhed til ca. 0,5 mio. kr.

Afgiftslempelsen for importører af cement er en følge af EU-regler, og mindreprovenuet kan derfor kompenseres gennem forhøjelser af andre skatter eller afgifter, jf. regeringens skattestop.

3.3 Afgiftspålæggelse af importeret dolomit- og magnesiumkalk

Ud fra importtal fra Danmarks Statistik kan det skønnes, at indførelse af afgift på dolomit- og magnesiumkalk vil betyde et merprovenu på ca. 0,5 mio. kr. årligt.

Afgift på importeret dolomit- og magnesiumkalk kan alene tillades, da den skal ses som en kompenserende afgift, jf. regeringens skattestop.

3.4 Afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer

Forslaget vil sikre, at virksomheder, som eksporterer videreforarbejdede råstoffer, igen kan opnå afløftelse af afgiften. Med betydelig usikkerhed kan provenutabet skønnes til ca. 2 mio. kr.

3.5 Ændring af afregningstidspunkt for videregående processer

Det har vist sig vanskeligt at få opgjort hvor mange virksomheder, der vil blive berørt af ændringen. Skatteministeriet har således kun kendskab til én enkel virksomhed. På den baggrund skønnes det med betydelig usikkerhed, at forslaget vil medføre et provenutab på under 1 mio. kr.

4. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

En gennemførelse af lovforslaget skønnes at medføre engangsudgifter af ikke nævneværdig omfang samt øgede driftsudgifter af ikke nævneværdig omfang.

5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

5.1 Afgiftspålæggelse af dansk indvundet bentonit

Forslaget skønnes at indebære en afgiftsbelastning for den berørte virksomhed på ca. 0,1 mio. kr. Skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed.

5.2 Ens afgiftspålæggelse af importører og danske producenter af cement

Importørerne skønnes med betydelig usikkerhed at få reduceret afgiftsbetalingen med ca. 0,5 mio. kr. Forslaget skønnes derudover ikke at få nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.

5.3 Afgiftspålæggelse af importeret dolomit- og magnesiumkalk

Importørerne af dolomit- og magnesiumkalk skønnes at blive pålagt en meromkostning på ca. 0,5 mio. kr. årligt. Det forventes, at importørerne vil overvælte afgiften fuldt ud i priserne.

5.4 Afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer

Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre en afgiftslettelse på ca. 2 mio. kr. årligt.

5.5 Ændring af afregningstidspunkt for videregående processer

Det har vist sig vanskeligt at få opgjort, hvor mange virksomheder der vil blive berørt af ændringen. Skatteministeriet har således kun kendskab til én enkel virksomhed. På den baggrund skønnes det med betydelig usikkerhed, at forslaget vil indebære en afgiftslettelse på under 1 mio. kr. årligt.

6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et virksomhedspanel. Forslaget bør derfor ikke forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

7. Miljømæssige konsekvenser

Ens afgiftspålæggelse af importører og danske producenter af cement

Genindførelse af leverandør- og fabrikanterklæringer skønnes at tilskynde til begrænsning af råstofforbruget, da afgiften gøres afhængig af mængden af råstoffer, der er medgået til fremstilling af cementen. Herved understøttes formålet med råstofafgiften.

Lovforslaget indeholder derudover ingen miljømæssige konsekvenser.

8. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget indeholder ikke administrative konsekvenser for borgerne.

9. Forholdet til EU-retten

Loven vil blive notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv 98/48/EF.

Hverken det oprindelige forslag til lov om afgift af affald og råstoffer fra 1989 (L 100 fremsat den 8. december 1989 af daværende miljøminister) eller efterfølgende ændringer af råstofafgiften er blevet notificeret i overensstemmelse med informationsproceduredirektivet med hensyn til tekniske standarder mv., hvorfor nærværende lovforslag notificeres som udkast.

Det foreslås derfor, at afgiftspligtens omfang og afgiftssatser (§§ 1, 2, 2a og 3) genfremsættes.

9.1 Afgiftspålæggelse af dansk indvundet bentonit

Der kan på baggrund af den ensidige afgiftspålæggelse af importeret bentonit rejses tvivl om, hvorvidt råstofafgiften er i overensstemmelse med EU-retten, herunder art. 90. Det foreslås derfor, at bentonit tilføjes bilag 1 til lov om afgift af affald og råstoffer, for således at bringe lovgivningen i overensstemmelse med EU-retten.

9.2 Ens afgiftspålæggelse af importører og danske producenter af cement

På baggrund af den forskellige afgiftsmæssige behandling af danske producenter af cement og importører af cement, kan der rejses tvivl om råstofafgiftens overensstemmelse med EU-retten, herunder art. 90. Det foreslås derfor, at leverandør- og fabrikanterklæringer genindføres samt at tilsvarende dokumentationsregler for danske producenter af cement opretholdes.

9.3 Afgiftspålæggelse af importeret dolomit- og magnesiumkalk

Importeret dolomit- og magnesiumkalk og dansk indvundet kalk er konkurrerende produkter, som foreslås afgiftsbelagt med samme afgiftssats, og som dermed ligestilles.

9.4 Afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer

Den danske værdiskabelse rammes i dag konkurrencemæssigt dobbelt hårdt, da et videreforarbejdet råstof ikke vil blive pålagt afgift ved import til Danmark, og et tilsvarende videreforarbejdet råstof ikke vil blive afløftet afgift ved eksport fra Danmark. Den danske værdiskabelse rammes dermed på sit eget hjemmemarked og tillige på eksportmarkederne.

Godtgørelse for interne afgifter ved udførsel er i overensstemmelse med EU-traktatens artikel 90, såfremt der ikke sker godtgørelse af afgift ud over det beløb, der har været pålagt dem direkte eller indirekte. Forslaget indebærer afgiftsgodtgørelse af den faktiske afgift.

9.5 Ændring af afregningstidspunkt for videregående processer

Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

10. Kommunikationsplan

Lovforslaget har til formål at gennemføre en række ændringer af råstofafgiften.

Målgrupperne for lovforslaget er alle virksomheder, der er registreret for råstofafgift.

Lovforslaget har været i høring hos relevante parter og har samtidig været offentlig tilgængelig på Skatteministeriets hjemmeside www.skat.dk.

Når lovforslaget er endeligt vedtaget, vil loven være tilgængelig på Skatteministeriets hjemmeside.

ToldSkat vil efter vedtagelsen af lovforslaget informere om de nye regler på sin hjemmeside.

ToldSkat vil desuden sende et nyhedsbrev til de virksomheder, der er registreret for råstofafgift.

De nye regler vil endvidere komme til at fremgå af Told- og Skattestyrelsens Punktafgiftsvejledning, som findes på ToldSkats hjemmeside.

Vurdering af konsekvenser af lovforslag

 

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for det offentlige

(provenumæssige konsekvenser)

Afgiftspålæggelse af dansk indvundet bentonit

Forslaget skønnes at give et merprovenu på ca. 0,1 mio. kr. på helårsbasis, stigende til 0,2 mio. kr., når indvindingen er på sit højeste.

Afgiftspålæggelse af importeret dolomit- og magnesiumkalk

Forslaget skønnes at medføre et merprovenu på ca. 0,5 mio. kr. årligt.

Afgift på importeret dolomit- og magnesiumkalk kan alene tillades, da den skal ses som en kompenserende afgift, jf. regeringens skattestop.

 

Samlet

Forslaget vil have en samlet provenueffekt på ca. - 3 mio. kr. på helårsbasis og i finansåret 2006.

Ens afgiftspålæggelse af importører og danske producenter af cement

Provenutabet ved genindførelse af leverandør- og fabrikanterklæringer skønnes med betydelig usikkerhed til ca. 0,5 mio. kr.

Afgiftslempelsen for importører af cement er en følge af EU-regler, og mindreprovenuet kan derfor kompenseres gennem forhøjelser af andre skatter eller afgifter, jf. regeringens skattestop.

Afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer

Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et provenutab på ca. 2 mio. kr. årligt.

Ændring af afregningstidspunkt for videregående processer

Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et mindreprovenu på under 1 mio. kr.

Administrative konsekvenser for det offentlige

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ens afgiftspålæggelse af importører og danske producenter af cement

Genindførelse af leverandør- og fabrikanterklæringer vil medføre, at importørerne vil få reduceret afgiftsbetalingen med ca. 0,5 mio. kr.

Afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer

Forslaget om genindførelse af afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer skønnes at medføre en afgiftslettelse på ca. 2 mio. kr. årligt.

Ændring af afregningstidspunkt for videregående processer

Forslaget skønnes at medføre, at virksomhederne opnår en afgiftslettelse på under 1 mio. kr. årligt.

Afgiftspålæggelse af dansk indvundet bentonit

Forslaget skønnes at indebære en afgiftsbelastning for den berørte virksomhed på i størrelsesordenen ca. 0,1 mio. kr. Skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed.

Afgiftspålæggelse af importeret dolomit- og magnesiumkalk

Importørerne af dolomit- og magnesiumkalk vil blive pålagt en meromkostning på ca. 0,5 mio. kr. årligt.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et virksomhedspanel.

Miljømæssige konsekvenser

Ens afgiftspålæggelse af importører og danske producenter af cement

Genindførelse af leverandør- og fabrikanterklæringer skønnes at tilskynde til begrænsning af råstofforbruget, da afgiften gøres afhængig af mængden af råstoffer, der er medgået til fremstilling af cementen. Herved understøttes formålet med råstofafgiften.

Lovforslaget indeholder derudover ingen miljømæssige konsekvenser.

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU‑retten

Loven vil blive notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv 98/48/EF.

Afgiftspålæggelse af dansk indvundet bentonit

Tilføjelse af bentonit til bilag 1 (danske råstoffer) bringer lovgivningen i overensstemmelse med EU-retten, for så vidt som, at importeret bentonit allerede i dag afgiftsbelægges, jf. bilag 2 (importerede råstoffer) til lov om afgift af affald og råstoffer.

Ens afgiftspålæggelse af importører og danske producenter af cement

Genindførelse af leverandør- og fabrikanterklæringer samt tilsvarende regler for danske producenter af cement bringer lovgivningen i overensstemmelse med EU-retten.

Afgiftspålæggelse af importeret dolomit- og magnesiumkalk

Tilføjelse af importeret dolomit- og magnesiumkalk til bilag 2 (importerede råstoffer) medfører, at dolomit- og magnesiumkalk samt dansk indvundet kalk, som er konkurrerende produkter, afgiftsbelægges med samme afgiftssats, og dermed ligestilles.

Afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer

Genindførelse af afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer medfører afgiftsgodtgørelse af den faktiske afgift ved eksport af forarbejdede råstoffer, hvilket er i overensstemmelse med EU-retten.

Lovforslaget indeholder derudover ingen EU-retlige aspekter.

 

Organisationernes høringssvar og Skatteministeriets kommentarer hertil

Organisation

Høringssvar

Kommentar

 

Det formodes, at dansk tegl fremstillet ud fra dansk ler ved en brænding i Danmark (videregående bearbejdning) også opnår afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer (ler). I lovforslaget er blot nævnt, at »Afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer, såsom moler, mursten, tagsten mv., foreslås genindført«. Tegl bør i den forbindelse ligeledes nævnes.

Eksemplerne i indledningen af lovforslaget på videreforarbejdede råstoffer: »såsom moler, mursten, tagsten mv.« er ikke en udtømmende opremsning, men blot medtaget til illustration af hvilke råstoffer, der kan være tale om.

Tegl vil blive medtaget i opremsningen af eksempler på videreforarbejdede råstoffer.

Dansk Industri

Det anføres i lovforslaget, at cement afgiftsbelægges ved import, hvorved indenlandsk produktion og import ligestilles. Tilsvarende bør gøre sig gældende for danske og indenlandske producenter af tegl. Det virker konkurrenceforvridende, at dansk fremstillet tegl pålægges råstofafgift ved salg i Danmark, medens f.eks. tyske teglproducenter ved eksport til Danmark ikke er afgiftsbelagt.

Forslaget medfører, at udelukkende afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer foreslås genindført. Af hensyn til de administrative byrder, som en genindførelse af dækningsafgiften på importerede færdigvarer ville medføre, foreslås dækningsafgiften ikke genindført.

Ved ophævelsen af dækningsafgiften af færdigvarer i 1992 blev det således anført, at administrationen af afgiften €" både hos de statslige told- og skattemyndigheder og hos virksomhederne €" medførte et ressourceforbrug, som ikke stod i et rimeligt forhold til det beskedne provenu.

Dækningsafgift pålægges indførte varer, som ikke i sig selv er råstofafgiftspligtige, men som indeholder et eller flere afgiftspligtige råstoffer (såkaldte færdigvarer).

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer

Udvidelse af afgiftspligten til også at omfatte dansk indvundet bentonit

 

 

FSR noterer sig, at råstofafgiften bringes i overensstemmelse med EU-retten, men bemærker, at i det omfang, der er indvundet bentonit i Danmark bør importører af udenlandsk bentonit godtgøres råstofafgiften for bentonit indført til Danmark i perioden.

Det er efterfølgende indføjet i lovforslaget, at krav om tilbagebetaling af afgift af importeret bentonit opstået i årene 2004 og 2005, eventuelt vil kunne medføre tilbagebetaling af den betalte afgift. Dansk rets almindelige regler om tilbagebetaling af for meget opkrævet afgift vil finde anvendelse.

 

Udvidelse af afgiftspligten til også at omfatte dolomit- og magnesiumkalk

Ingen bemærkninger.

Genindførelse af leverandør- og fabrikanterklæringer

 

 

FSR finder det positivt, at der igen åbnes for mulighed for betaling af afgift på grundlag af de i produktet indeholdte råstoffer frem for en (højere) afgift på det sammensatte produkt. Det findes dog uheldigt, at Skatteministeriet skulle være genstand for en retssag, før dette initiativ blev taget. Det er ikke rimeligt over for erhvervslivet, at de skal afholde udgifter til retssager for at få ændret en lov, som Skatteministeriet nu selv anerkender er i strid med EU-retten.

Skatteministeriet har noteret sig FSR€™s bemærkninger.

 

Ændring af afregningstidspunkt fra udtagnings- til tilførselstidspunktet

 

 

FSR støtter denne del af forslaget.

Afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer

Skatteministeriet har noteret sig FSR€™s bemærkninger.

 

FSR støtter, at der indføres hjemmel i loven til afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer. FSR bemærker, at det findes uheldigt at muligheden for afgiftsgodtgørelse er fjernet ved en administrativ beslutning om ændring af praksis frem for i givet fald ved en præcisering af loven. Ændringer af denne art bør foretages via det politiske system, hvor der er en vis garanti for, at alle hensyn bliver inddraget i overvejelserne.

FSR støtter således lovforslaget, men opfordrer til, at Skatteministeriet øger opmærksomheden på, at skatte- og afgiftslovgivningen er i overensstemmelse med EU-retten.

Ved Landsskatterettens kendelse af 20. december 2002 (SKM2003. 54.LSR) blev ToldSkats ændrede administrative praksis, hvorefter der blev tilbagekaldt et antal bevillinger til afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer, stadfæstet.

Der er dermed ikke tale om, at muligheden for afgiftsgodtgørelse er fjernet ved en administrativ beslutning, men snarere at den administrative praksis blev bragt i overensstemmelse med loven.

Med nærværende forslag foreslås muligheden for afgiftsgodtgørelse genindført €" denne gang ved lov.

Dansk Landbrug og Landbrugsraadet

Har ingen bemærkninger på nuværende tidspunkt, men forbeholder sig ret til at vende tilbage.

 

Dansk Arbejdsgiverforening

Har ikke ønsket at afgive bemærkninger.

 

Advokatrådet, Amtsrådsforeningen,

Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer,

Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen,

NCC RÅSTOFFER A/S, Skatterevisorforeningen

Forslaget har ikke givet anledning til bemærkninger.

 

Forslaget har endvidere været sendt i høring hos følgende:

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Landbrugsrådgivning, Frederiksberg Kommune, Håndværksrådet, Kommunernes Revision, Københavns Kommune, Skattechefforeningen og Danmarks Eksportråd, Udenrigsministeriet.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Lov om afgift af affald og råstoffer foreslås navngivet »affalds- og råstofafgiftsloven«. Ved fremtidige henvisninger til loven kan der dermed henvises til denne version af lovnavnet.

Til nr. 2

Hverken det oprindelige forslag til lov om afgift af affald og råstoffer fra 1989 (L 100 fremsat den 8. december 1989 af daværende miljøminister) eller efterfølgende ændringer af råstofafgiften er blevet notificeret i overensstemmelse med informationsproceduredirektivet med hensyn til tekniske standarder mv., hvorfor nærværende lovforslag bliver notificeret som udkast.

Ved denne genfremsættelse af afgiftspligtens omfang (§§ 1, 2 og 2a) og afgiftssatser (§ 3) foreslås dog følgende ændring:

Der foreslås indført mulighed for importører af cement, jf. den nyaffattede § 3, stk. 2 (lovforslagets § 1, nr. 2), at dokumentere mængden af råstoffer, der er anvendt ved fremstillingen af cementen. Dokumentationsmuligheden kaldes ofte en leverandør- eller fabrikanterklæring.

Tilsvarende fremgår det eksplicit af den nyaffattede § 3, stk. 1 (lovforslagets § 1, nr. 2), at danske producenter af cement tillige skal fremlægge dokumentation for mængden af medgåede råstoffer ved fremstillingen af cement. Hermed ligestilles importører af cement og danske producenter af cement, idet danske producenter allerede i dag udelukkende skal betale råstofafgift af den mængde råstoffer, der er medgået til fremstillingen af cementen.

Hvis dokumentationsopgaven ikke løftes, vil der skulle betales afgift i overensstemmelse med de anførte omregningsfaktorer i bilag 2. Afgiften på cement vil dermed udgøre 5,50 kr. pr. ton cement.

Til nr. 3, 7 og 8

Der er tale om en redaktionel rettelse. Det foreslås, at der indføjes en henvisning til § 2, stk. 1 (afgiftspligten efter bilag 2 om de importerede råstoffer), således at der ud over en henvisning til bilag 2 ligeledes henvises til den relevante paragraf.

Derudover foretages redaktionelle rettelser i form af indførelse af en mere tidssvarende terminologi. Importeret eller import erstatter dermed »fra udlandet modtaget« eller lignende, og tilsvarende erstatter eksporteret eller eksport »leveret til udlandet« eller lignende.

Til nr. 4

Med forslaget ændres i § 5, stk. 2, »den udtagne mængde« råstoffer ved opgørelsen af den afgiftspligtige mængde til »den tilførte mængde« råstoffer.

Tidspunktet for afregning af afgiften flyttes dermed fra indvindingstidspunktet til tidspunktet for tilførslen af råstofferne til de videregående processer. Derved medregnes ikke et eventuelt spild eller svind i form af et vandindhold fra udvindingstidspunktet til tilførselstidspunktet. Et eventuelt vandindhold i de nyindvundne råstoffer vil endvidere heller ikke blive medregnet i den afgiftspligtige mængde.

Til nr. 5 og 6

Det foreslås, at ikke udelukkende simpelt forarbejdede råstoffer, men tillige videreforarbejdede råstoffer kan opnå afgiftsafløftelse ved eksport, jf. lovforslagets § 1, nr. 5 og 6.

Det foreslås således, at det i § 5, stk. 3 (vedrører registrerede virksomheder), tilføjes, at både råstoffer, der har været underkastet en simpel og en videregående bearbejdning, jf. § 5, stk. 1 og 2, kan modregnes i opgørelsen af den afgiftspligtige mængde råstoffer.

Med forslaget opnår de registrerede virksomheder således, at der kan foretages modregning i opgørelsen af den afgiftspligtige mængde råstoffer af eksporterede råstoffer €" uanset bearbejdningsgrad.

Det foreslås endvidere, at det tilsvarende i § 7, stk. 1 (vedrører ikke-registrerede virksomheder), tilføjes, at både råstoffer, der har været underkastet en simpel og en videregående bearbejdning, ydes godtgørelse af den betalte afgift ved eksport.

Med forslaget opnår ikke-registrerede virksomheder således, at der ydes afgiftsgodtgørelse af den betalte afgift ved eksport af råstoffer €" uanset bearbejdningsgrad.

Det foreslås, at der i forbindelse med afgiftsgodtgørelsen indsættes en bagatelgrænse på 500 kr. Derved ydes der kun godtgørelse, såfremt den betalte afgift pr. år mindst udgør 500 kr. Endvidere foreslås det, at denne årlige opgørelse, som danner baggrund for afgiftsgodtgørelsen, kun kan foretages samlet én gang om året.

Der ydes fortsat kun modregningsadgang (registrerede virksomheder) henholdsvis afgiftsgodtgørelse (ikke-registrerede virksomheder) ved eksport af simpelt eller videreforarbejdede råstoffer, når denne forarbejdning har fundet sted på land. Hensigten med denne begrænsning er at understøtte den generelle politik om, at der skal udvises forsigtighed med indvinding af råstoffer på havbunden. Det blev derfor i L 70, 1992-93, skønnet rimeligt, at det kun er råstoffer, der er bearbejdet på land, der fritages for afgift ved eksport.

Til nr. 9 og 10

Det foreslås, at råstoffet bentonit tilføjes listen af afgiftspligtige råstoffer i bilag 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 9, da der er meddelt konkret tilladelse til indvinding af bentonit i Danmark. Bentonit er en lerart, som der ikke tidligere har været konstateret forekomst af i Danmark. Importeret bentonit er omfattet af bilag 2.

Det foreslås endvidere, at dolomit- og magnesiumkalk tilføjes listen af afgiftspligtige importerede råstoffer i bilag 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 10. Dolomit- og magnesium kan substituere dansk kalk, som allerede er omfattet af afgiftspligten efter bilag 1.

Til § 2

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.

Lovens § 1, nr. 2 (ens afgiftspålæggelse af importører og danske producenter af cement), finder anvendelse på cement, der fra og med den 1. januar 2006 udleveres fra en registreret virksomhed, angives til fortoldning eller importeres. For registrerede virksomheder medfører import først afgiftspålæggelse ved genudlevering fra virksomheden eller tilførsel til en videregående proces. For så vidt angår cement, der udleveres fra en registreret virksomhed, angives til fortoldning eller importeres før den 1. januar 2006, finder de hidtidige gældende regler anvendelse.

Muligheden for importører af cement for at anvende leverandør- eller fabrikanterklæringer har en begunstigende virkning for de omfattede virksomheder.

Lovens § 1, nr. 4 (ændring af afregningstidspunkt for videregående processer), har virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på råstoffer, hvor indvindingen i Danmark påbegyndes fra og med den 1. januar 2006. Indvindingen anses for påbegyndt på tidspunktet for udtagningen af råstoffet. For så vidt angår råstoffer, hvor indvindingen i Danmark er påbegyndt før den 1. januar 2006, finder de hidtidige gældende regler anvendelse.

Ændringen af afregningstidspunktet har en begunstigende virkning for de omfattede virksomheder.

Lovens § 1, nr. 5 og 6 (afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer), har virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på videreforarbejdede råstoffer, der fra og med den 1. januar 2006 udleveres fra en registreret virksomhed, angives til fortoldning eller eksporteres. For så vidt angår videreforarbejdede råstoffer, der udleveres fra en registreret virksomhed, angives til fortoldning eller eksporteres før den 1. januar 2006, finder de hidtidige gældende regler anvendelse.

Muligheden for afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer har en begunstigende virkning for de omfattede virksomheder.

Lovens § 1, nr. 9 (afgiftspålæggelse af dansk indvundet bentonit), har virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på bentonit, hvor indvindingen i Danmark påbegyndes fra og med den 1. januar 2006. Indvindingen anses for påbegyndt på tidspunktet for udtagningen af råstoffet. For så vidt angår bentonit, hvor indvindingen i Danmark er påbegyndt før den 1. januar 2006, finder de hidtidige gældende regler anvendelse.

Lovens § 1, nr. 10 (afgiftspålæggelse af importeret dolomit- og magnesiumkalk), har virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på dolomit- og magnesiumkalk, der fra og med den 1. januar 2006 importeres. For registrerede virksomheder medfører import først afgiftspålæggelse ved genudlevering fra virksomheden eller tilførsel til en videregående proces. For så vidt angår dolomit- og magnesiumkalk, der udleveres fra en registreret virksomhed, angives til fortoldning eller importeres før den 1. januar 2006, finder de hidtidige gældende regler anvendelse.


)/ Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv 98/48/EF.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om afgift af affald og råstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 570 af 3. august 1998, som ændret senest ved lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:

 

 

 

 

 

1. Lovens titel affattes således:

Lov om afgift af affald og råstoffer

 

»Lov om afgift af affald og råstoffer
(affalds- og råstofafgiftsloven)«.

 

 

 

 

 

2. §§ 1, 2, 2a og 3 affattes således:

§ 1. Den, der erhvervsmæssigt indvinder råstoffer, som er omfattet af råstofloven, skal betale afgift.

 

» § 1. Den, der erhvervsmæssigt indvinder råstoffer, der er nævnt i bilag 1, skal betale en afgift på 5 kr. pr. m3 af råstoffet.

Stk. 2. Den afgiftspligtige mængde råstoffer omregnes til m3 efter de i bilag 1 anførte omregningsfaktorer. Mængden nedrundes til nærmeste hele m3.

 

Stk. 2. Den afgiftspligtige mængde råstoffer omregnes til m3 efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 1. Mængden nedrundes til nærmeste hele m3.

§ 2. Den, der erhvervsmæssigt fra udlandet modtager de råstoffer, der er nævnt i bilag 2, skal betale afgift.

 

§ 2. Den, der erhvervsmæssigt importerer de råstoffer, der er nævnt i bilag 2, skal betale en afgift på 5 kr. pr. m3 af råstoffet.

Stk. 2. Den afgiftspligtige mængde råstoffer omregnes til m3 efter de i bilag 2 anførte omregningsfaktorer. Mængden nedrundes til nærmeste hele m3.

 

Stk. 2. Den afgiftspligtige mængde råstoffer omregnes til m3 efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 2. Mængden nedrundes til nærmeste hele m3.

§ 2a. Virksomheder, der indvinder eller fra udlandet modtager under 200 m3 råstoffer årligt, skal ikke betale afgift.

 

§ 2a. Virksomheder, der indvinder eller importerer under 200 m3 råstoffer årligt, skal ikke betale afgift.

Afgiftssatser

 

 

§ 3. Afgiften udgør 5 kr. pr. m3 af råstoffet.

 

§ 3. For så vidt angår dansk produceret cement, der er fremstillet af råstoffer nævnt i bilag 1, udgør afgiften 5 kr. pr. m3 af råstoffet, hvis producenten kan dokumentere mængden af anvendte råstoffer ved fremstillingen. Hvis der ikke forefindes sådan dokumentation, skal der betales afgift efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 2, jf. § 2, stk. 2.

 

 

Stk. 2. For så vidt angår importeret cement, der er nævnt i bilag 2, skal der betales afgift efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 1, og afgiften udgør ligeledes 5 kr. pr. m3 af råstoffet, hvis importøren kan dokumentere mængden af anvendte råstoffer ved fremstillingen. Hvis der ikke forefindes sådan dokumentation, skal der betales afgift efter de anførte omregningsfaktorer i bilag 2, jf. § 2, stk. 2.«

 

 

 

 

 

3. § 4 affattes således:

§ 4. Virksomheder, der erhvervsmæssigt indvinder afgiftspligtige råstoffer, jf. § 1, stk. 1, eller som erhvervsmæssigt modtager de i bilag 2 nævnte råstoffer fra udlandet, skal registreres hos de statslige told- og skattemyndigheder.

 

» § 4. Virksomheder, der erhvervsmæssigt indvinder afgiftspligtige råstoffer, jf. § 1, stk. 1, eller som erhvervsmæssigt importerer de råstoffer, der er nævnt i bilag 2, jf. § 2, stk. 1, skal registreres hos told- og skatteforvaltningen.

Stk. 2. Registrerede virksomheder er berettigede til at modtage afgiftspligtige råstoffer fra andre registrerede virksomheder eller fra udlandet, uden at afgiften er berigtiget.

 

 

Stk. 2. Registrerede virksomheder er berettiget til at modtage afgiftspligtige råstoffer fra andre registrerede virksomheder, uden at afgiften er berigtiget. Det samme gælder ved import.«

 

 

 

§ 5. - - -

 

4. I § 5, stk. 2, ændres »udtagne« til: »tilførte«.

Stk. 2. Registrerede virksomheder, der anvender råstoffer i videregående processer, der bortset fra vand kræver tilført andre materialer, opvarmning, brænding og lignende, skal medregne den udtagne mængde råstoffer til udleveringen efter stk. 1.

 

 

 

 

 

 

 

5. § 5, stk. 3, affattes således:

Stk. 3. I opgørelsen efter stk. 1 fradrages mængden af afgiftspligtige råstoffer, der er blevet leveret til udlandet, efter at de har været underkastet en bearbejdning på land, eller som er udleveret til anden registreret virksomhed efter § 4, stk. 2.

- - -

 

» Stk. 3. I opgørelsen af den afgiftspligtige mængde råstoffer efter stk. 1 kan registrerede virksomheder fradrage mængden af afgiftspligtige råstoffer, der er eksporteret. Betingelsen er, at råstofferne på land har været underkastet en simpel eller videregående bearbejdning, jf. stk. 1 og 2. Det samme gælder, når en registreret virksomhed udleverer råstoffer til en anden registreret virksomhed efter § 4, stk. 2.«

 

 

 

 

 

6. § 7, stk. 1 , affattes således:

§ 7. Ved erhvervsmæssig levering til udlandet af råstoffer, som har været underkastet en bearbejdning på land, godtgør de statslige told- og skattemyndigheder den betalte afgift.

- - -

 

 

»Ved erhvervsmæssig eksport af råstoffer, som på land har været underkastet en simpel eller videregående bearbejdning, jf. § 5, stk. 1 og 2, godtgør told- og skatteforvaltningen den betalte afgift, når den årlige godtgørelse er mindst 500 kr. Opgørelsen foretages samlet én gang om året.«

 

 

 

§ 14. - - -

 

7. I § 14, stk. 3, ændres »fra udlandet modtager« til: »importerer«.

Stk. 3. Virksomheder, der indvinder eller fra udlandet modtager råstoffer efter kapitel 1, skal føre regnskab over udlevering af råstoffer eller færdigvarer som nævnt i § 5, stk. 2. Endvidere skal føres regnskab over tilgangen af uberigtigede varer.

Stk. 4. - - -

 

 

 

 

 

§ 25. - - -

 

8. I § 25, stk. 4, ændres »sælges fra udlandet« til: »importeres«.

Stk. 4. De statslige told- og skattemyndigheder er berettiget til at foretage eftersyn af varer under transport, når disse varer erhvervsmæssigt sælges fra udlandet eller erhvervsmæssigt transporteres til andre end registrerede virksomheder.

 

 

 

 

 

 

 

9. Bilag 1 affattes som bilag 1 til denne lov.

 

 

 

 

 

10. Bilag 2 affattes som bilag 2 til denne lov.

 

 

 

Bilag 1

Liste over afgiftspligtige råstoffer med tilhørende omregningsfaktorer

 

»Bilag 1

Liste over afgiftspligtige råstoffer med tilhørende omregningsfaktorer

 

 

 

Bentonit

1 t = 0,6 m3

Brunkul

1 t = 1,4 m3

 

Brunkul

1 t = 1,4 m3

Ekspanderende ler

1 t = 0,6 m3

 

Ekspanderende ler

1 t = 0,6 m3

Flint

1 t = 0,6 m3

 

Flint

1 t = 0,6 m3

Granit (knust og skærver)

1 t = 0,6 m3

 

Granit (knust og skærver)

1 t = 0,6 m3

Granit (brosten, kantsten, blokke og lign.

1 t = 0,4 m3

 

Granit (brosten, kantsten, blokke og lign.)

1 t = 0,4 m3

Grus

1 t = 0,6 m3

 

Grus

1 t = 0,6 m3

Ildfast ler

1 t = 0,6 m3

 

Ildfast ler

1 t = 0,6 m3

Jord (fyldjord, råjord)

1 t = 0,6 m3

 

Jord (fyldjord, råjord)

1 t = 0,6 m3

Kalk

1 t = 0,7 m3

 

Kalk

1 t = 0,7 m3

Kalkfiller og foderkalk

1 t = 1,0 m3

 

Kalkfiller og foderkalk

1 t = 1,0 m3

Kalksten

1 t = 0,6 m3

 

Kalksten

1 t = 0,6 m3

Kaolin

1 t = 0,6 m3

 

Kaolin

1 t = 0,6 m3

Kildekalk, mosekalk og søkalk

1 t = 0,8 m3

 

Kildekalk, mosekalk og søkalk

1 t = 0,8 m3

Kiselgur (diatomejord), færdigvarer

1 t = 2,5 m3

 

Kiselgur (diatomejord), færdigvarer

1 t = 2,5 m3

Klæg

1 t = 1,0 m3

 

Klæg

1 t = 1,0 m3

Kridt

1 t = 0,7 m3

 

Kridt

1 t = 0,7 m3

Kvartssand

1 t = 0,6 m3

 

Kvartssand

1 t = 0,6 m3

Ler

1 t = 0,6 m3

 

Ler

1 t = 0,6 m3

Mergel

1 t = 0,6 m3

 

Mergel

1 t = 0,6 m3

Moler (jordfugtigt)

1 t = 1,0 m3

 

Moler (jordfugtigt)

1 t = 1,0 m3

Moler (tørret, knust)

1 t = 1,6 m3

 

Moler (tørret, knust)

1 t = 1,6 m3

Muld

1 t = 0,6 m3

 

Muld

1 t = 0,6 m3

Myremalm

1 t = 0,5 m3

 

Myremalm

1 t = 0,5 m3

Sand

1 t = 0,6 m3

 

Sand

1 t = 0,6 m3

Sandsten

1 t = 0,6 m3

 

Sandsten

1 t = 0,6 m3

Skaller

1 t = 0,5 m3

 

Skaller

1 t = 0,5 m3

Skifer

1 t = 0,6 m3

 

Skifer

1 t = 0,6 m3

Spagnum, tørvesmuld og tørvestrøelse

1 t = 5,0 m3

 

Spagnum, tørvesmuld og tørvestrøelse

1 t = 5,0 m3

Sten

1 t = 0,6 m3

 

Sten

1 t = 0,6 m3

Tungsand

1 t = 0,4 m3

 

Tungsand

1 t = 0,4 m3

Tørv (fugtig)

1 t = 1,6 m3

 

Tørv (fugtig)

1 t = 1,6 m3

Tørv (lufttørret)

1 t = 2,5 m3

 

Tørv (lufttørret)

1 t = 2,5 m3«.

 

 

 

Bilag 2

 

»Bilag 2

Liste over indførte råstoffer, der er omfattet af råstofafgiften.1)

 

Liste over importerede råstoffer, der er omfattet af råstofafgiften, med tilhørende omregningsfaktorer

25.05

Naturligt sand

 

25.05

Naturligt sand af enhver art, også farvet, undtagen metalholdigt sand henhørende under kapitel 26 (malme, slagger og aske):

 

-2505.10.00

Kvartssand

1 t = 0,6 m3

 

 

-2505.10.00

Kvartssand

1 t = 0,6 m3

 

-2505.90.00

Andre naturlige sandtyper (f.eks. søsand, bakkesand m.m.)

1 t = 0,6 m3

 

 

-2505.90.00

Andre naturlige sandtyper (f.eks. søsand, bakkesand m.m.)

1 t = 0,6 m3

25.08

Lerarter

 

25.08

Lerarter (undtagen ekspanderet ler henhørende under pos. 6806), andalusit, cyanit og sillimanit, også brændt; mullit; chamotte og dinasler:

 

Bentonit

 

 

 

 

Bentonit

 

 

 

-2508.10.00

Bentonit

1 t = 0,6 m3

 

 

-2508.10.00

Bentonit

1 t = 0,6 m3

 

Andre lerarter (f.eks. teglværksler og lignende lerarter) bortset fra kaolin, bentonit, blegejord og valkejord (fullerjord), ildfast ler:

 

 

Andre lerarter (f.eks. teglværksler og lignende lerarter), bortset fra kaolin, bentonit, blegejord og valkejord (fullerjord), ildfast ler:

 

-2508.40.00

Alle varer

1 t = 0,6 m3

 

 

-2508.40.00

Alle varer

1 t = 0,6 m3

25.09

Kridt

 

25.09

Kridt

 

-2509.00.00

Alle varer

1 t = 0,7 m3

 

 

-2509.00.00

Alle varer

1 t = 0,7 m3

25.12

Fossilt kiselmel med en tilsyneladende densitet på 1000 kg/m3 eller derunder, også brændt:

 

25.12

Fossilt kiselmel (f.eks. kiselgur, trippelse og diatomejord) og lignende kiselholdige jordarter, med en tilsyneladende densitet på 1000 kg/m3 eller derunder, også brændt:

 

Ex. 2512.00.00

 

 

F.eks. 2512.00.00:

 

moler (jordfugtigt)

1 t = 1,0 m3

 

 

- moler (jordfugtigt)

1 t = 1,0 m3

 

moler (tørret, knust)

1 t = 1,6 m3

 

 

- moler (tørret, knust)

1 t = 1,6 m3

25.16

Granit, porfyr, basalt, sandsten og andre monument- eller bygningssten

 

25.16

Granit, porfyr, basalt, sandsten og andre monument- eller bygningssten, også groft tildannet eller kun tilskåret, ved savning eller på anden måde, til blokke eller plader af kvadratisk eller rektangulær form:

 

granit:

 

 

 

 

Granit:

 

 

 

-2516.11.00

Rå eller groft tildannet

1 t = 0,4 m3

 

 

-2516.11.00

Rå eller groft tildannet

1 t = 0,4 m3

 

-2516.12.10

Tildannet til blokke eller plader tyndere end 25 cm

1 t = 0,4 m3

 

 

-2516.12.10

Kun tilskåret, ved savning eller på anden måde, til blokke eller plader af kvadratisk eller rektangulær form €" af tykkelse 25 cm og derunder

1 t = 0,4 m3

 

2516.12.90

Tildannet på anden vis

1 t = 0,4 m3

 

 

-2516.12.90

Tildannet på anden vis

1 t = 0,4 m3

 

sandsten:

 

 

 

 

Sandsten:

 

 

 

-2516.21.00

Rå eller groft tildannet

1 t = 0,4 m3

 

 

-2516.21.00

Rå eller groft tildannet

1 t = 0,4 m3

 

-2516.22.10

Tildannet til blokke eller plader tyndere end 25 cm

1 t = 0,4 m3

 

 

-2516.22.10

Kun tilskåret, ved savning eller på anden måde, til blokke eller plader af kvadratisk eller rektangulær form €" af tykkelse 25 cm og derunder

1 t = 0,4 m3

 

-2516.22.90

Tildannet på anden vis

1 t = 0,4 m3

 

 

-2516.22.90

Tildannet på anden vis

1 t = 0,4 m3

25.17

Tilslagsmaterialer m.v.:

 

25.17

Småsten, grus og knuste sten, af den art der almindeligvis anvendes i beton, til vej- og jernbanebygning og lign., samt singels og flint, også varmebehandlede; tjæremakadam; granulater, splinter og pulver af stenarter henhørende under pos. 2515 (travertin, ecaussine og andre monument- eller bygningskalksten med en tilsyneladende densitet på 2.500 kg/m3 eller derover samt alabast) eller 2516 (sandsten), også varmebehandlere (tilslagsmaterialer m.v.):

 

-2517.10.10

Småsten, grus, singels og flint

1 t = 0,6 m3

 

 

-2517.10.10

Småsten, grus, singels og flint

1 t = 0,6 m3

 

 

 

 

 

 

-2517.10.20

Knust dolomit og knuste kalksten

1 t = 0,6 m3

 

-2517.10.80

Andre varer af lignende art (f.eks. knust granit) bortset fra knust dolomit og knust kalksten

1 t = 0,6 m3

 

 

-2517.10.80

Andre varer af lignende art (f.eks. knust granit)

1 t = 0,6 m3

 

-2517.30.00

Tjæremakadam

1 t = 0,6 m3

 

 

-2517.30.00

Tjæremakadam

1 t = 0,6 m3

 

-2517.49.00

Granulater, splinter og pulver af stenarter (bortset fra marmor)

1 t = 0,6 m3

 

 

-2517.49.00

Granulater, splinter og pulver af stenarter henhørende under pos. 2515 eller 2516, også varmebehandlede: (bortset fra marmor)

1 t = 0,6 m3

 

 

 

 

 

25.18

Dolomit, også brændt eller sintret, herunder dolomit, groft tildannet eller kun tilskåret, ved savning eller på anden måde, til blokke eller plader af kvadratisk eller rektangulær form; stampeblanding af dolomit:

 

 

 

 

 

 

-2518.10.00

Dolomit; ikke brændt eller sintret

1 t = 0,7 m3

 

 

 

 

 

 

-2518.20.00

Brændt eller sintret dolomit

1 t = 0,7 m3

 

 

 

 

 

 

-2518.30.00

Stampeblanding af dolomit

1 t = 0,7 m3

 

 

 

 

 

25.19

Naturlig magnesiumcarbonat (magnesit); smeltet magnesia; dødbrændt (sintret) magnesia, også med indhold af små mængder af andre oxider, der er tilsat før sintringen; anden magnesiumoxid, også rent:

 

 

 

 

 

 

-2519.10.00

Naturlig magnesiumcarbonat (magnesit)

1 t = 0,7 m3

 

 

 

 

 

 

-2519.90

Andre varer:

 

 

 

 

 

 

 

-2519.90.10

Magnesiumoxid, undtagen brændt naturlig magnesiumcarbonat

1 t = 0,7 m3

 

 

 

 

 

 

-2519.90.30

Dødbrændt (sintret) magnesia

1 t = 0,7 m3

 

 

 

 

 

 

-2519.90.90

Andre varer

1 t = 0,7 m3

25.21

Kalksten til kalk- cement- eller metalfremstilling:

 

25.21

Kalksten, af den art der anvendes til fremstilling af kalk eller cement eller i metallurgien som flusmiddel (kalk-, cement- eller metalfremstilling):

 

-2521.00.00

Alle varer

1 t = 0,6 m3

 

 

-2521.00.00

Alle varer

1 t = 0,6 m3

25.22

Brændt kalk, læsket kalk og hydraulisk kalk

 

25.22

Brændt kalk, læsket kalk og hydraulisk kalk, undtagen calciumdioxid og calciumhydroxid henhørende under pos. 2825:

 

-2522.10.00

Brændt kalk

1 t = 1,6 m3

 

 

-2522.10.00

Brændt kalk

1 t = 1,6 m3

 

-2522.20.00

Læsket kalk

1 t = 1,3 m3

 

 

-2522.20.00

Læsket kalk

1 t = 1,3 m3

 

-2522.30.00

Hydraulisk kalk

1 t = 1,2 m3

 

 

-2522.30.00

Hydraulisk kalk

1 t = 1,2 m3

25.23

Cement, også farvet eller i form af klinker:

 

25.23

Portland cement, aluminatcement, slaggecement og lignende hydraulisk cement, også farvet eller i form af klinker:

 

-2523.10.00

Cementklinker

1 t = 1,1 m3

 

 

-2523.10.00

Cementklinker

1 t = 1,1 m3

 

-2523.21.00

Portland cement: Hvid eller kunstigt farvet

1 t = 1,1 m3

 

 

-2523.21.00

Portland cement: Hvid eller kunstigt farvet

1 t = 1,1 m3

 

-2523.29.00

Portland cement, andre varer

1 t = 1,1 m3

 

 

-2523.29.00

Portland cement, andre varer

1 t = 1,1 m3

 

-2523.30.00

Aluminatcement

1 t = 1,1 m3

 

 

-2523.30.00

Aluminatcement

1 t = 1,1 m3

 

-2523.90.10

Slaggecement

1 t = 1,1 m3

 

 

-2523.90.10

Slaggecement

1 t = 1,1 m3

 

-2523.90.30

Puzzolancement

1 t = 1,1 m3

 

 

-2523.90.30

Puzzolancement

1 t = 1,1 m3

 

-2523.90.90

Anden hydraulisk cement

1 t = 1,1 m3

 

 

-2523.90.90

Anden hydraulisk cement

1 t = 1,1 m3

27.03

Tørv og tørvebriketter samt tørvesmuld og

 

27.03

Tørv og tørvebriketter samt tørvesmuld og tørvestrøelse, også agglomereret:

 

-2703.00.00

Alle varer

1 t = 5,0 m3

 

 

-2703.00.00

Alle varer

1 t = 5,0 m3

68.01

Brosten, kantsten og fortovssten af naturlige

 

68.01

Brosten, kantsten og fortovssten af naturlige stenarter (undtagen skifer)

 

-6810.00.00

Alle varer

1 t = 0,4 m3

 

 

-6801.00.00

Alle varer

1 t = 0,4 m3«.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 )Positionsteksterne er stedvis forkortet af pladsmæssige grunde. I tvivlstilfælde henvises til toldtariffen.