L 34 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer.

(Afgiftsændring for bentonit, cement og dolomit- og magnesiumkalk samt afgiftsgodtgørelse ved eksport).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 12-10-2005

Fremsættelse: 12-10-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l34_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (12. oktober 2005)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer (Afgiftsændring for bentonit, cement og dolomit- og magnesiumkalk samt afgiftsgodtgørelse ved eksport)

(Lovforslag nr. L 34).

Forslaget indeholder en række ændringer af råstofafgiften.

Dansk indvundet bentonit foreslås pålagt afgift €" svarende til afgiften på importeret bentonit. På baggrund af den ensidige afgiftspålæggelse af importeret bentonit kan der rejses tvivl om, hvorvidt råstofafgiften er i overensstemmelse med EU-retten. Forslaget skønnes at medføre et merprovenu på ca. 0,1 mio. kr.

Importører af cement foreslås igen at få mulighed for at betale råstofafgift af den dokumenterede mængde råstoffer til fremstilling af cement €" ved hjælp af de såkaldte leverandør- og fabrikanterklæringer. Genindførelse af dokumentationsmuligheden samt tilsvarende regler for danske producenter af cement bringer lovgivningen i overensstemmelse med EU-retten. Provenutabet ved forslaget skønnes med betydelig usikkerhed til ca. 0,5 mio. kr. Forslaget er en følge af EU-regler, og mindreprovenuet kan derfor kompenseres gennem forhøjelser af andre skatter og afgifter.

Den kompenserende råstofafgift foreslås lagt på importeret dolomit- og magnesiumkalk. Dolomit- og magnesiumkalk kan substituere dansk kalk. Med forslaget ligestilles dansk kalk og importeret kalk. Merprovenuet ved forslaget skønnes til ca. 0,5 mio. kr.

Det foreslås, at der genindføres mulighed for afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer, såsom moler, tegl, mursten, tagsten mv., for at imødegå forringelse af konkurrenceevnen. I dag kan udelukkende simpelt forarbejdede råstoffer opnå afløftelse af afgiften ved eksport. Simpelt forarbejdede råstoffer har maksimalt været underkastet en enkelt bearbejdning, såsom sortering, nedknusning, lufttørring eller lignende simpel bearbejdning. Med betydelig usikkerhed skønnes provenutabet ved forslaget til ca. 2 mio. kr.

Det foreslås, at afregningstidspunktet for råstoffer, der indgår i en videregående proces, ændres fra udtagningstidspunktet til tilførselstidspunktet. Den afgiftspligtige mængde risikerer i dag at omfatte et eventuelt vandindhold. Videregående processer omfatter opvarmning, brænding eller lignende samt tilførsel af andre materialer end vand. Afgiftslettelsen som følge af forslaget skønnes med betydelig usikkerhed til under 1 mio. kr.

Forslaget skønnes samlet at medføre et provenutab på ca. 3 mio. kr. på helårsbasis og i finansåret 2006.

Ændringerne af råstofafgiften foreslås at få virkning fra den 1. januar 2006.

Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.