L 32 Forslag til lov om ændring af lov om bonus til elever i ungdomsuddannelse med lønnet praktik.

(Omlægning af bonusordningen).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-10-2005

Fremsat: 06-10-2005

Lovforslag som fremsat

20051_l32_som_fremsat (html)

L 32 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om bonus til elever i ungdomsuddannelse med lønnet praktik.(Omlægning af bonusordningen).

Fremsat den 6. oktober 2005 af undervisningsministeren (Bertel Haarder)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om bonus til elever i ungdomsuddannelse med lønnet praktik

(Omlægning af bonusordningen)

 

§ 1

I lov nr. 1325 af 20. december 2000 om bonus til elever i ungdomsuddannelse med lønnet praktik foretages følgende ændringer:

1. § 1, stk. 1, affattes således:

» Staten yder bonus til elever, der har gennemført en erhvervsuddannelse, landbrugets grunduddannelse eller en grundlæggende social- og sundhedsuddannelse, og til elever, der har gennemført en uddannelse, der efter beslutning truffet af bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion kan sidestilles med erhvervsuddannelser, jf. § 4, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.«

2. § 1, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Der ydes ikke bonus for at gennemføre en uddannelse til elever, for hvilke arbejdsgiveren har været berettiget til voksensats efter de regler, der er fastsat af bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion i forbindelse med udbetaling af lønrefusion efter lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.«

3. § 2, stk. 1, affattes således:

» Bonus udbetales i juni måned efter, at eleven har gennemført sin uddannelse. Bonus udgør højst 83,33 kr. pr. måned, eleven har været under uddannelse.«

4. I § 2, stk. 2, udgår »i perioden fra den 1. marts i det forudgående år til udgangen af februar i udbetalingsåret« og »i den nævnte periode«.

5. I § 2, stk. 3, ændres »hvor uddannelsesforholdet ophører« til: »hvor uddannelsen er gennemført«.

6. § 2, stk. 4, ophæves.

7. I § 3, 4. pkt., udgår »og skoler«.

8. I § 3 indsættes som 5. pkt. :

»Undervisningsministeren kan bestemme, at skoler skal overføre oplysningerne elektronisk.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2006.

Stk. 2. § 1, nr. 3, har virkning for bonus, der er optjent fra 1. marts 2005, jf. dog stk. 3.

Stk. 3. Bonus, der er optjent fra 1. marts 2005 af elever, der senest den 31. december 2005 afslutter deres uddannelsesforløb, uden at uddannelsen er gennemført, udbetales i juni 2006 efter de gældende regler på optjeningstidspunktet. Uddannelsesinstitutionerne orienterer Arbejdsgivernes Elevrefusion om, hvilke elever der kan opnå bonus efter denne bestemmelse. Undervisningsministeren kan bestemme, at orienteringen skal ske elektronisk.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Det foreslås, at bonusordningen omlægges fra en løbende årlig ydelse til én samlet bonus ved gennemførelse af uddannelsen. Formålet med omlægningen er at motivere flere unge til at færdiggøre deres påbegyndte uddannelse.

2. Baggrunden for lovforslaget

Bonusordningen blev indført i forbindelse med finansloven for 2001 og havde til formål at kompensere eleverne for virkningen af det uændrede personfradrag fra 2000 til 2001. Ordningen var ikke uddannelsesmotiveret og skulle således ikke have nogen regulerende effekt i forhold til unges uddannelsesadfærd.

Elever, som er under uddannelse inden for en række grundlæggende erhvervsrettede uddannelser, herunder f.eks. erhvervsuddannelser, landbrugets grunduddannelser og grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, modtager efter den gældende ordning en gang årligt i juni måned en bonus, som højst kan udgøre 83,33 kr. pr. måned. Den gennemsnitlige årlige bonusudbetaling er på ca. 710 kr. og udgør omkring 1 pct. af årslønnen for en 1. års elev, hvilket svarer til ca. 60 kr. om måneden.

Optjeningsperioden løber fra 1. marts i det foregående år til 28. februar i udbetalingsåret og omfatter de perioder, hvor eleven har været under uddannelse i henhold til skriftlig uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, og de måneder, hvor eleven eventuelt har været i skolepraktik. Det er en betingelse for udbetaling af bonus, at uddannelsesforholdet har varet mindst 3 måneder. Der ydes ikke bonus til elever, for hvilke arbejdsgiveren er berettiget til den særlige voksensats (voksenlærlinge).

Administrationen af ordningen, der er relativ tung, varetages af Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER). Undervisningsministeriet afholder AER€™s udgifter i forbindelse med bonusordningen, herunder administrationsudgifter.

3. Forarbejder

Forarbejderne til lov om bonus til elever i ungdomsuddannelse med lønnet praktik findes i Folketingstidende 2000-2001 (L 85), Folketingets forhandlinger, spalte 1349, 2272 og 2660, Tillæg A, spalte 2204, 2209, Tillæg B, spalte 207 og Tillæg C, spalte 258.

4. Lovforslagets indhold

Det foreslås, at ordningen med bonus til elever i ungdomsuddannelse med lønnet praktik omlægges fra en løbende årlig ydelse til én samlet bonus, der udbetales, efter eleven har gennemført sin uddannelse. I trindelte uddannelser udbetales bonus, når et kompetencegivende trin i uddannelsen er gennemført. Med omlægningen får bonusordningen et uddannelsesmæssigt sigte, idet formålet med omlægningen er at motivere flere unge til at færdiggøre deres påbegyndte uddannelser, herunder give et €" om end beskedent €" økonomisk incitament til dette. En slutbonus på 3.000 kr. har en større effekt end den nuværende ordning, der ikke indeholder et incitament til at færdiggøre en uddannelse.

Incitamentet i den foreslåede ændring af bonusordningen og de forventede administrative lettelser vil slå igennem allerede for den bonus, som eleverne har optjent i perioden fra marts 2005. Der foreslås dog en overgangsordning for de elever, der afbryder uddannelsen inden lovens ikrafttræden.

Bonus skal fortsat beskattes som B-indkomst, og der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af beløbet.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Omlægningen til slutbonus medfører en administrativ forenkling for AER, idet der fremover kun skal udbetales bonus én gang pr. elev. Lovforslaget medfører derfor en forventet mindreudgift til administration på ca. 1. mio. kr. årligt. Lovforslaget skønnes med en vis usikkerhed at medføre statslige mindreudgifter til bonus og administration i AER-regi på 11,6-53,2 mio. kr. årligt. Grundet likviditetsforskydninger vil besparelsen i de første år være højere, jævnfør nedenstående tabel:

 

2006

2007

2008

2009

Likviditetsforskydning

52,2

31,0

10,6

10,7

Administration

1,0

1,0

1,0

1,0

Omprioriteringspotentiale i alt

53,2

32,0

11,6

11,7

 

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

7. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne.

8. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

9. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

10. Høring

Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer: Amtsrådsforeningen i Danmark, Arbejdsgivernes Elevrefusion, Bornholms Regionskommune, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Landbrug, Danmarks Erhvervsskoleforening, Danmarks Evalueringsinstitut, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsskolernes elevorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af landbrugsskoler i Danmark, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Skoleledere ved de tekniske skoler, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Handelsskolernes Bestyrelsesforening, HFI, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Kommunernes Revision, Københavns Kommune, Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af handelsskoleelever, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger og SU-styrelsen.

11. Sammenfattende skema

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang)

Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang)

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Statslige mindreudgifter til bonus og administration i AER-regi på 11,6 €" 53,2 mio. kr. årligt

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det foreslås, at bonusen omlægges fra en årlig ydelse under uddannelsen til en slutbonus, der udbetales, når eleven har gennemført sin uddannelse. En uddannelse er gennemført, når den afsluttes med et uddannelsesbevis. Et trin eller speciale i en erhvervsuddannelse er en selvstændig uddannelse, hvortil der ydes bonus, hvis uddannelsen er afsluttet med et uddannelsesbevis. Som eksempel kan nævnes, at landbrugets grunduddannelse ikke er trindelt, og modul 1 er ikke kompetencegivende. Der ydes derfor først bonus for at gennemføre landbrugets grunduddannelse, når hele uddannelsen er gennemført. Forslaget ændrer ikke på, hvilke uddannelser der er omfattet af bonusordningen til elever i ungdomsuddannelse med lønnet praktik. Elever vil fortsat kunne modtage bonus, når deres erhvervsuddannelse er gennemført med skolepraktik som hel eller delvis erstatning for virksomhedspraktik. En elev vil kunne modtage bonus, såfremt eleven gennemfører flere af de omfattede uddannelser. Erhvervsuddannelse plus (eud+) berettiger ikke til bonus.

Til nr. 2

Forslaget viderefører undtagelsen for voksenelever, idet disse fortsat ikke optjener bonus.

Til nr. 3

Det foreslås, at bonusen omlægges fra en årlig ydelse under uddannelsen til en slutbonus, der udbetales, når eleven har gennemført sin uddannelse. Udbetalingen vil ske i juni måned efter, at eleven har gennemført sin uddannelse. Forslaget er i praksis en videreførelse af reglen om, at beløbet højst kan udgøre 1.000 kr. pr. år, svarende til 83,33 kr. pr. måned, hvor eleven har været under uddannelse.

Det er planen, at udbetalinger skal ske via NemKonto. I henhold til §1, stk. 1, i lov nr. 1203 af 27. december 2003 om offentlige betalinger m.v. samt bekendtgørelse nr. 316 af 6. april 2005, skal personer over 18 år, som i henhold til lov om Det Centrale Personregister er tildelt et personnummer, og som ikke er registreret som udrejst af Danmark, anvise en konto i et pengeinstitut (en »Nemkonto«), hvortil offentlige myndigheder med frigørende virkning kan foretage udbetaling af pengebeløb.

Til nr. 4

Forslaget medfører, at den samlede bonus, der udbetales, når eleven har gennemført sin uddannelse, optjenes i de måneder, hvor eleven har været under uddannelse i henhold til en skriftlig uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, og i de måneder, hvor eleven eventuelt har været i skolepraktik.

Til nr. 5

Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 1.

Til nr. 6

Det er ikke muligt at gennemføre en ungdomsuddannelse med lønnet praktik på tre måneder, og kravet om, at uddannelsesforholdet skal vare mindst tre måneder, ophæves derfor som overflødigt.

Til nr. 7

Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 8.

Til nr. 8

Undervisningsministeren kan bestemme, at oplysningerne fra skolerne til brug for administrationen af ordningen skal meddeles elektronisk. Blandt andet skal uddannelsesinstitutionerne som noget nyt meddele til AER, at eleverne har afsluttet uddannelsen. Det forventes, at disse oplysninger allerede findes elektronisk.

Til § 2

Til stk. 1

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2006.

Til stk. 2

Det foreslås, at omlægningen af bonusordningen skal have virkning for den bonus, der er optjent siden 1. marts 2005. De elever, som afslutter deres uddannelse den 1. januar 2006 eller derefter, vil få udbetalt deres optjente bonus som en slutbonus. Bonusen, der er optjent siden marts 2005, ville efter den nugældende ordning først være blevet udbetalt i juni 2006.

Til stk. 3

Der foreslås en overgangsordning, der sikrer, at de elever, der inden lovens foreslåede ikrafttrædelsesdato har afbrudt en uddannelse, kan få udbetalt den optjente bonus uanset lovforslagets vedtagelse. Til brug for administrationen af overgangsordningen skal AER have oplysninger om, hvilke elever der har afbrudt deres uddannelse senest 31. december 2005. Det forventes, at disse oplysninger allerede findes elektronisk.


Bilag 1

lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

1.§ 1, stk. 1, affattes således:

§ 1. Staten yder bonus til elever, der er under erhvervsuddannelse, landbrugets grunduddannelse, grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og til elever under uddannelser, der efter beslutning truffet af bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion kan sidestilles med erhvervsuddannelser, jf. § 4, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, samt til elever i skolepraktik, jf. lov om erhvervsuddannelser.

 

» Staten yder bonus til elever, der har gennemført en erhvervsuddannelse, landbrugets grunduddannelse eller en grundlæggende social- og sundhedsuddannelse, og til elever, der har gennemført en uddannelse, der efter beslutning truffet af bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion kan sidestilles med erhvervsuddannelser, jf. § 4, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.«

 

 

2.§ 1, stk. 3, affattes således:

Stk. 3. Der ydes ikke bonus til elever, for hvilke arbejdsgiveren er berettiget til voksensats efter de regler, der er fastsat af bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion i forbindelse med udbetaling af lønrefusion efter lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.

 

»Stk. 3. Der ydes ikke bonus for en gennemført uddannelse til elever, for hvilke arbejdsgiveren har været berettiget til voksensats efter de regler, der er fastsat af bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion i forbindelse med udbetaling af lønrefusion efter lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.«

 

 

3.§ 2, stk. 1, affattes således:

§ 2. Bonus udbetales til eleven en gang årligt i juni måned. Bonus kan højst udgøre 1.000 kr. årligt svarende til 83,33 kr. pr. måned.

 

» Bonus udbetales i juni måned efter, at eleven har gennemført sin uddannelse. Bonus udgør højst 83,33 kr. pr. måned, eleven har været under uddannelse.«

Stk. 2. Bonus optjenes i de måneder, hvor eleven i perioden fra den 1. marts i det forudgående år til udgangen af februar i udbetalingsåret har været under uddannelse i henhold til en skriftlig uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, og i de måneder, hvor eleven i den nævnte periode eventuelt har været i skolepraktik.

 

4. I § 2, stk. 2, udgår »i perioden fra den 1. marts i det forudgående år til udgangen af februar i udbetalingsåret« og »i den nævnte periode«.

Stk. 3. Optjening af bonus begynder den 1. i den kalendermåned, hvor uddannelsesforholdet i henhold til stk. 2 er begyndt, dog tidligst fra den 1. i den måned, hvor eleven fylder 18 år. Optjeningen ophører med udgangen af den måned, hvor uddannelsesforholdet ophører.

 

5. I § 2, stk. 3, ændres »hvor uddannelsesforholdet ophører« til: »hvor uddannelsen er gennemført«.

 

Stk. 4. Det er en betingelse for udbetaling af bonus, at uddannelsesforholdet har varet mindst 3 måneder.

 

6.§ 2, stk. 4, ophæves.

§ 3. Bonusordningen administreres af Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER). Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion fastsætter regler om udbetaling af bonus. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion fastsætter efter aftale med undervisningsministeren nærmere regler om de oplysninger, som elever og arbejdsgivere vil være forpligtet til at afgive til AER og skolerne, og som skolerne skal afgive til AER, jf. § 26 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion. Oplysningerne fra arbejdsgivere og skoler kan indhentes i elektronisk form.

 

7. I § 3, 4. pkt., udgår »og skoler«.

 

 

8. I § 3 indsættes som 5. pkt. :

»Undervisningsministeren kan bestemme, at skoler skal overføre oplysningerne elektronisk.«