L 32 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om bonus til elever i ungdomsuddannelse med lønnet
praktik.(Omlægning af bonusordningen).
Fremsat den 6. oktober 2005 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om bonus til elever
i ungdomsuddannelse med lønnet praktik
(Omlægning af bonusordningen)
§ 1
I lov nr. 1325 af 20. december 2000 om
bonus til elever i ungdomsuddannelse med lønnet praktik
foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 1, affattes
således:
» Staten yder bonus
til elever, der har gennemført en erhvervsuddannelse,
landbrugets grunduddannelse eller en grundlæggende social- og
sundhedsuddannelse, og til elever, der har gennemført en
uddannelse, der efter beslutning truffet af bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Elevrefusion kan sidestilles med
erhvervsuddannelser, jf. § 4, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion.«
2. § 1, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Der ydes ikke bonus for at
gennemføre en uddannelse til elever, for hvilke
arbejdsgiveren har været berettiget til voksensats efter de
regler, der er fastsat af bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Elevrefusion i forbindelse med udbetaling af lønrefusion
efter lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.«
3. § 2, stk. 1, affattes
således:
» Bonus udbetales i
juni måned efter, at eleven har gennemført sin
uddannelse. Bonus udgør højst 83,33 kr. pr.
måned, eleven har været under uddannelse.«
4. I § 2, stk. 2, udgår
»i perioden fra den 1. marts i det forudgående år
til udgangen af februar i udbetalingsåret« og »i
den nævnte periode«.
5. I § 2, stk.
3, ændres »hvor uddannelsesforholdet
ophører« til: »hvor uddannelsen er
gennemført«.
6. § 2, stk. 4,
ophæves.
7. I § 3, 4.
pkt., udgår »og skoler«.
8. I § 3 indsættes som
5. pkt. :
»Undervisningsministeren kan bestemme, at
skoler skal overføre oplysningerne elektronisk.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2006.
Stk. 2. § 1, nr. 3, har virkning for
bonus, der er optjent fra 1. marts 2005, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Bonus, der er optjent fra 1. marts
2005 af elever, der senest den 31. december 2005 afslutter deres
uddannelsesforløb, uden at uddannelsen er gennemført,
udbetales i juni 2006 efter de gældende regler på
optjeningstidspunktet. Uddannelsesinstitutionerne orienterer
Arbejdsgivernes Elevrefusion om, hvilke elever der kan opnå
bonus efter denne bestemmelse. Undervisningsministeren kan
bestemme, at orienteringen skal ske elektronisk.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det foreslås, at bonusordningen
omlægges fra en løbende årlig ydelse til
én samlet bonus ved gennemførelse af uddannelsen.
Formålet med omlægningen er at motivere flere unge til
at færdiggøre deres påbegyndte uddannelse.
2. Baggrunden for
lovforslaget
Bonusordningen blev indført i forbindelse
med finansloven for 2001 og havde til formål at kompensere
eleverne for virkningen af det uændrede personfradrag fra
2000 til 2001. Ordningen var ikke uddannelsesmotiveret og skulle
således ikke have nogen regulerende effekt i forhold til
unges uddannelsesadfærd.
Elever, som er under uddannelse inden for en
række grundlæggende erhvervsrettede uddannelser,
herunder f.eks. erhvervsuddannelser, landbrugets grunduddannelser
og grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, modtager
efter den gældende ordning en gang årligt i juni
måned en bonus, som højst kan udgøre 83,33 kr.
pr. måned. Den gennemsnitlige årlige bonusudbetaling er
på ca. 710 kr. og udgør omkring 1 pct. af
årslønnen for en 1. års elev, hvilket svarer til
ca. 60 kr. om måneden.
Optjeningsperioden løber fra 1. marts i
det foregående år til 28. februar i
udbetalingsåret og omfatter de perioder, hvor eleven har
været under uddannelse i henhold til skriftlig
uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, og de måneder, hvor
eleven eventuelt har været i skolepraktik. Det er en
betingelse for udbetaling af bonus, at uddannelsesforholdet har
varet mindst 3 måneder. Der ydes ikke bonus til elever, for
hvilke arbejdsgiveren er berettiget til den særlige
voksensats (voksenlærlinge).
Administrationen af ordningen, der er relativ
tung, varetages af Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER).
Undervisningsministeriet afholder AER€™s udgifter i
forbindelse med bonusordningen, herunder
administrationsudgifter.
3. Forarbejder
Forarbejderne til lov om bonus til elever i
ungdomsuddannelse med lønnet praktik findes i
Folketingstidende 2000-2001 (L 85), Folketingets forhandlinger,
spalte 1349, 2272 og 2660, Tillæg A, spalte 2204, 2209,
Tillæg B, spalte 207 og Tillæg C, spalte 258.
4. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at ordningen med bonus
til elever i ungdomsuddannelse med lønnet praktik
omlægges fra en løbende årlig ydelse til
én samlet bonus, der udbetales, efter eleven har
gennemført sin uddannelse. I trindelte uddannelser udbetales
bonus, når et kompetencegivende trin i uddannelsen er
gennemført. Med omlægningen får bonusordningen
et uddannelsesmæssigt sigte, idet formålet med
omlægningen er at motivere flere unge til at
færdiggøre deres påbegyndte uddannelser,
herunder give et €" om end beskedent €" økonomisk
incitament til dette. En slutbonus på 3.000 kr. har en
større effekt end den nuværende ordning, der ikke
indeholder et incitament til at færdiggøre en
uddannelse.
Incitamentet i den foreslåede ændring
af bonusordningen og de forventede administrative lettelser vil
slå igennem allerede for den bonus, som eleverne har optjent
i perioden fra marts 2005. Der foreslås dog en
overgangsordning for de elever, der afbryder uddannelsen inden
lovens ikrafttræden.
Bonus skal fortsat beskattes som B-indkomst, og
der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af beløbet.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Omlægningen til slutbonus medfører
en administrativ forenkling for AER, idet der fremover kun skal
udbetales bonus én gang pr. elev. Lovforslaget
medfører derfor en forventet mindreudgift til administration
på ca. 1. mio. kr. årligt. Lovforslaget skønnes
med en vis usikkerhed at medføre statslige mindreudgifter
til bonus og administration i AER-regi på 11,6-53,2 mio. kr.
årligt. Grundet likviditetsforskydninger vil besparelsen i de
første år være højere,
jævnfør nedenstående tabel:
| 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Likviditetsforskydning | 52,2 | 31,0 | 10,6 | 10,7 |
Administration | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Omprioriteringspotentiale i alt | 53,2 | 32,0 | 11,6 | 11,7 |
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Høring
Et udkast til lovforslaget har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Amtsrådsforeningen i Danmark, Arbejdsgivernes Elevrefusion,
Bornholms Regionskommune, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Landbrug, Danmarks Erhvervsskoleforening, Danmarks
Evalueringsinstitut, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det
Centrale Handicapråd, Erhvervsskolernes elevorganisation,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af landbrugsskoler
i Danmark, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af
Skoleledere ved de tekniske skoler, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Handelsskolernes
Bestyrelsesforening, HFI, Håndværksrådet,
Kommunernes Landsforening, Kommunernes Revision, Københavns
Kommune, Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af
handelsskoleelever, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Sammenslutningen
af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger og SU-styrelsen.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Statslige mindreudgifter til bonus og
administration i AER-regi på 11,6 €" 53,2 mio. kr.
årligt | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at bonusen omlægges fra
en årlig ydelse under uddannelsen til en slutbonus, der
udbetales, når eleven har gennemført sin uddannelse.
En uddannelse er gennemført, når den afsluttes med et
uddannelsesbevis. Et trin eller speciale i en erhvervsuddannelse er
en selvstændig uddannelse, hvortil der ydes bonus, hvis
uddannelsen er afsluttet med et uddannelsesbevis. Som eksempel kan
nævnes, at landbrugets grunduddannelse ikke er trindelt, og
modul 1 er ikke kompetencegivende. Der ydes derfor først
bonus for at gennemføre landbrugets grunduddannelse,
når hele uddannelsen er gennemført. Forslaget
ændrer ikke på, hvilke uddannelser der er omfattet af
bonusordningen til elever i ungdomsuddannelse med lønnet
praktik. Elever vil fortsat kunne modtage bonus, når deres
erhvervsuddannelse er gennemført med skolepraktik som hel
eller delvis erstatning for virksomhedspraktik. En elev vil kunne
modtage bonus, såfremt eleven gennemfører flere af de
omfattede uddannelser. Erhvervsuddannelse plus (eud+) berettiger
ikke til bonus.
Til nr. 2
Forslaget viderefører undtagelsen for
voksenelever, idet disse fortsat ikke optjener bonus.
Til nr. 3
Det foreslås, at bonusen omlægges fra
en årlig ydelse under uddannelsen til en slutbonus, der
udbetales, når eleven har gennemført sin uddannelse.
Udbetalingen vil ske i juni måned efter, at eleven har
gennemført sin uddannelse. Forslaget er i praksis en
videreførelse af reglen om, at beløbet højst
kan udgøre 1.000 kr. pr. år, svarende til 83,33 kr.
pr. måned, hvor eleven har været under uddannelse.
Det er planen, at udbetalinger skal ske via
NemKonto. I henhold til §1, stk. 1, i lov nr. 1203 af 27.
december 2003 om offentlige betalinger m.v. samt
bekendtgørelse nr. 316 af 6. april 2005, skal personer over
18 år, som i henhold til lov om Det Centrale Personregister
er tildelt et personnummer, og som ikke er registreret som udrejst
af Danmark, anvise en konto i et pengeinstitut (en
»Nemkonto«), hvortil offentlige myndigheder med
frigørende virkning kan foretage udbetaling af
pengebeløb.
Til nr. 4
Forslaget medfører, at den samlede bonus,
der udbetales, når eleven har gennemført sin
uddannelse, optjenes i de måneder, hvor eleven har
været under uddannelse i henhold til en skriftlig
uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, og i de måneder, hvor
eleven eventuelt har været i skolepraktik.
Til nr. 5
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr.
1.
Til nr. 6
Det er ikke muligt at gennemføre en
ungdomsuddannelse med lønnet praktik på tre
måneder, og kravet om, at uddannelsesforholdet skal vare
mindst tre måneder, ophæves derfor som
overflødigt.
Til nr. 7
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr.
8.
Til nr. 8
Undervisningsministeren kan bestemme, at
oplysningerne fra skolerne til brug for administrationen af
ordningen skal meddeles elektronisk. Blandt andet skal
uddannelsesinstitutionerne som noget nyt meddele til AER, at
eleverne har afsluttet uddannelsen. Det forventes, at disse
oplysninger allerede findes elektronisk.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2006.
Til stk. 2
Det foreslås, at omlægningen af
bonusordningen skal have virkning for den bonus, der er optjent
siden 1. marts 2005. De elever, som afslutter deres uddannelse den
1. januar 2006 eller derefter, vil få udbetalt deres optjente
bonus som en slutbonus. Bonusen, der er optjent siden marts 2005,
ville efter den nugældende ordning først være
blevet udbetalt i juni 2006.
Til stk. 3
Der foreslås en overgangsordning, der
sikrer, at de elever, der inden lovens foreslåede
ikrafttrædelsesdato har afbrudt en uddannelse, kan få
udbetalt den optjente bonus uanset lovforslagets vedtagelse. Til
brug for administrationen af overgangsordningen skal AER have
oplysninger om, hvilke elever der har afbrudt deres uddannelse
senest 31. december 2005. Det forventes, at disse oplysninger
allerede findes elektronisk.
Bilag 1
lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | 1.§ 1, stk. 1, affattes
således: |
§ 1. Staten yder
bonus til elever, der er under erhvervsuddannelse, landbrugets
grunduddannelse, grundlæggende social- og sundhedsuddannelser
og til elever under uddannelser, der efter beslutning truffet af
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion kan sidestilles med
erhvervsuddannelser, jf. § 4, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion, samt til elever i skolepraktik, jf. lov om
erhvervsuddannelser. | | » Staten yder bonus
til elever, der har gennemført en erhvervsuddannelse,
landbrugets grunduddannelse eller en grundlæggende social- og
sundhedsuddannelse, og til elever, der har gennemført en
uddannelse, der efter beslutning truffet af bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Elevrefusion kan sidestilles med
erhvervsuddannelser, jf. § 4, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion.« |
| | 2.§ 1, stk. 3, affattes
således: |
Stk. 3. Der ydes ikke bonus til elever,
for hvilke arbejdsgiveren er berettiget til voksensats efter de
regler, der er fastsat af bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Elevrefusion i forbindelse med udbetaling af lønrefusion
efter lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion. | | »Stk. 3. Der ydes ikke
bonus for en gennemført uddannelse til elever, for hvilke
arbejdsgiveren har været berettiget til voksensats efter de
regler, der er fastsat af bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Elevrefusion i forbindelse med udbetaling af lønrefusion
efter lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.« |
| | 3.§ 2, stk. 1, affattes
således: |
§ 2. Bonus udbetales
til eleven en gang årligt i juni måned. Bonus kan
højst udgøre 1.000 kr. årligt svarende til
83,33 kr. pr. måned. | | » Bonus udbetales i
juni måned efter, at eleven har gennemført sin
uddannelse. Bonus udgør højst 83,33 kr. pr.
måned, eleven har været under uddannelse.« |
Stk. 2. Bonus optjenes i de måneder,
hvor eleven i perioden fra den 1. marts i det forudgående
år til udgangen af februar i udbetalingsåret har
været under uddannelse i henhold til en skriftlig
uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, og i de måneder, hvor
eleven i den nævnte periode eventuelt har været i
skolepraktik. | | 4. I § 2, stk. 2, udgår
»i perioden fra den 1. marts i det forudgående år
til udgangen af februar i udbetalingsåret« og »i
den nævnte periode«. |
Stk. 3. Optjening af bonus begynder den 1.
i den kalendermåned, hvor uddannelsesforholdet i henhold til
stk. 2 er begyndt, dog tidligst fra den 1. i den måned, hvor
eleven fylder 18 år. Optjeningen ophører med udgangen
af den måned, hvor uddannelsesforholdet ophører. | | 5. I § 2, stk. 3,
ændres »hvor uddannelsesforholdet ophører«
til: »hvor uddannelsen er gennemført«. |
Stk. 4. Det er en betingelse for udbetaling
af bonus, at uddannelsesforholdet har varet mindst 3
måneder. | | 6.§ 2, stk. 4,
ophæves. |
§ 3. Bonusordningen
administreres af Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER). Bestyrelsen
for Arbejdsgivernes Elevrefusion fastsætter regler om
udbetaling af bonus. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion
fastsætter efter aftale med undervisningsministeren
nærmere regler om de oplysninger, som elever og arbejdsgivere
vil være forpligtet til at afgive til AER og skolerne, og som
skolerne skal afgive til AER, jf. § 26 i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion. Oplysningerne fra arbejdsgivere og
skoler kan indhentes i elektronisk form. | | 7. I § 3, 4.
pkt., udgår »og skoler«. |
| | 8. I § 3 indsættes som
5. pkt. : »Undervisningsministeren kan bestemme, at
skoler skal overføre oplysningerne elektronisk.« |