Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2005)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
bonus til elever i ungdomsuddannelse med lønnet praktik
(omlægning af bonusordningen).
(Lovforslag nr. L 32).
Med dette lovforslag omlægges den
nuværende bonusordning fra en årlig udbetaling til
én samlet bonus, der udbetales, efter at eleven har
gennemført sin uddannelse. Formålet hermed er at
motivere flere unge til at færdiggøre deres
påbegyndte uddannelse.
Den nuværende bonusordning blev
indført i forbindelse med finansloven for 2001 og havde til
formål at kompensere eleverne for virkningen af det
uændrede personfradrag fra 2000 til 2001. Ordningen var ikke
uddannelsesmotiveret og tilsigtede ikke nogen regulerende effekt i
forhold til unges uddannelsesadfærd.
Forslaget ændrer ikke på, hvilke
uddannelser der er omfattet af bonusordningen til elever i
ungdomsuddannelse med lønnet praktik. Efter den
gældende ordning modtager elever under erhvervsuddannelser,
landbrugets grunduddannelser og grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser en gang årligt i juni måned en
bonus, som højst kan udgøre 83,33 kr. pr.
måned.
Efter omlægningen ydes der bonus, når
eleven har gennemført sin uddannelse. I trindelte
uddannelser udbetales bonus, når et kompetencegivende trin i
uddannelsen er gennemført. Elever vil fortsat kunne modtage
bonus, når deres erhvervsuddannelse er gennemført med
skolepraktik som hel eller delvis erstatning for
virksomhedspraktik.
Omlægningen medfører samtidig en
administrativ forenkling for Arbejdsgivernes Elevrefusion, der
administrerer ordningen, idet der fremover kun skal udbetales bonus
én gang pr. elev.
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2006. Der foreslås dog en overgangsordning for
de elever, der afbryder deres uddannelse inden lovens
ikrafttræden.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget
med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at
anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det
høje Ting.