L 31 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om friskoler og private grundskoler m.v.
(Befordringsordning).
Fremsat den 6. oktober 2005 af
undervisningsminister (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om friskoler og
private grundskoler m.v.
(Befordringsordning)
§ 1
I lov om friskoler og private
grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 665 af 27. juni 2005,
som ændret ved lov nr. 592 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 5, stk.
2, indsættes efter »til gode«: », jf.
dog § 17, stk. 3«.
2. I § 11, stk.
3, 1. pkt., ændres »§ 17, stk. 1,« til:
»§ 17, stk. 1 og 2,«.
3. I § 17, stk.
1, 1. pkt., ændres »skolefritidsordninger,«
til: »skolefritidsordninger og«, og »og til
befordringsudgifter« udgår.
4. § 17,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Staten yder tilskud til
nedbringelse af befordringsudgifter mellem skole og hjem af syge
eller invaliderede elever inden for bevillinger, der
fastsættes på de årlige finanslove.«
5. I § 17
indsættes som stk. 3 :
»Stk. 3. Skolen kan af egne midler
yde befordringstilskud. Tilskuddet fastsættes under hensyn
til elevens og forældrenes økonomiske forhold eller
til elevens afstand mellem skole og hjem.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august
2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Lovforslaget er en opfølgning på
forslag til finansloven for 2006. Kommunerne er i dag ikke
forpligtede til at give befordringstilskud til elever, der
vælger en anden folkeskole end distriktsskolen. Modsat gives
der statsligt befordringstilskud til elever, der vælger en
fri grundskole frem for distriktsskolen. På denne baggrund
foreslås en harmonisering af principperne for borgernes
egenbetaling ved brug af frit skolevalg. Harmoniseringsbehovet
forstærkes af vedtagelsen af lov nr. 335 af 18. maj 2005 om
mere frit skolevalg inden for og over kommunegrænser.
Herefter har forældrene krav på, at deres barn optages
i en folkeskole efter eget valg i bopælskommunen eller i en
anden kommune, hvis der er plads på den ønskede
skole.
Den hidtidige befordringsordning for elever
på frie grundskoler foreslås at ophøre med
udgangen af skoleåret 2005/06.
Det nuværende tilskud til hel eller delvis
befordring mellem skolen og hjemmet af elever, der ikke er i stand
til at befordre sig selv på grund af sygdom eller
invaliditet, foreslås videreført.
Desuden foreslås, at skolerne af egne
midler må yde befordringstilskud. Det harmonerer med, at
kommunalbestyrelsen kan yde hel eller delvis fri befordring efter
egen beslutning herom til forældre, der vælger en anden
folkeskole end distriktsskolen, hvis kommunalbestyrelsen
ønsker at fremme et frit valg eller et særligt
søgemønster.
Med henblik på at sikre, at
økonomisk svagt stillede familier fortsat har reel mulighed
for valg af fri grundskole, er der samtidig på forslag til
finanslov for 2006 foreslået en forøgelse af
tilskuddet til friplads og opholdsstøtte på 6,0 mio.
kr. årligt.
2. Gældende ret
Efter den gældende § 17 i
friskoleloven yder staten tilskud til befordringsudgifter for
elever i frie grundskoler inden for en bevilling, der
fastsættes på de årlige finanslove, herunder
tilskud på grund af sygdom eller invaliditet. Bevillingen
reguleres for udviklingen i antallet af elever og for
prisudviklingen for persontransport med offentlige
transportmidler.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer en ophævelse
af befordringsordningen for elever i frie grundskoler, dog
således at tilskuddene til nedbringelse af udgifter til
befordring mellem skole og hjem af elever, der på grund af
sygdom eller invaliditet ikke er i stand til at befordre sig selv,
videreføres. Tilskuddet vil som hidtil blive administreret
af Fordelingssekretariatet for friskoler og private grundskoler. De
nærmere regler om administrationen vil som hidtil blive
fastsat i henhold til lovens § 11, stk. 3.
Efter lovforslaget vil skolerne af egne midler
kunne medvirke til at finansiere befordringsudgifterne. Skolerne
skal fastsætte finansieringsandelen under hensyn til elevens
og forældrenes økonomiske forhold eller til elevens
afstand mellem skole og hjem.
4. Tidligere behandlinger af
relevante bestemmelser
Der henvises til: Folketingstidende 1990-01,
2. samling (L 192), Folketingets Forhandlinger spalte 5835,5923,
7100, 7493, Tillæg A spalte 6101, tillæg B spalte 1673,
1763. Folketingstidende 2004-05 (L 104), Folketingets Forhandlinger
spalte 268,1989, 2152, Tillæg A spalte 1699,1710.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget vil medføre en mindreudgift
på 47,8 mio. kr. i 2006, 46,7 mio. kr. i 2007, 45,7 mio. kr.
i 2008 og frem. Der er på forslag til finanslov for 2006
foreslået afsat en bevilling på 1,1 mio. kr.
årligt til befordring af syge og invaliderede elever.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for staten. Lovforslaget har ingen økonomiske
og administrative konsekvenser for kommuner og amtskommuner.
6 Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer, at der ikke
længere gives befordringstilskud til elever ved frie
grundskoler, bortset fra syge og invaliderede elever. Lovforslaget
har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Høring
Et lovudkast har inden fremsættelsen
været sendt til høring hos: Frie Grundskolers
Fællesråd, Dansk Friskoleforening, Frie Grundskolers
Lærerforening, Rigsrevisionen, KL, Københavns Kommune
og Frederiksberg Kommune.
Lovudkastet har endvidere været
offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside.
11. Vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | 47,8 mio. kr. i 2006, 46,7 mio. kr. i 2007,
45,7 mio. kr. i 2008 og frem. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | | 47,8 mio. kr. i 2006, 46,7 mio. kr. i 2007,
45,7 mio. kr. i 2008 og 2009 |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forhold til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 5, stk. 2, i den gældende lov
må en fri grundskoles midler alene komme skolens skole- og
undervisningsvirksomhed til gode. Lovforslaget er en konsekvens af
forslaget i nr. 5, hvorefter en fri grundskoles midler fremover
også må anvendes til at give befordringstilskud.
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr.
4.
Til nr. 3
Lovforslaget indebærer, at der ikke ydes
statsligt befordringstilskud til elever ved frie grundskoler.
Forslaget skal dog ses i sammenhæng med forslaget i nr.
4.
Til nr. 4
Efter den foreslåede bestemmelse yder
staten tilskud til nedbringelse af udgifter til befordring mellem
skole og hjem af syge og invaliderede elever.
Til nr. 5
Efter den foreslåede bestemmelse får
skolerne mulighed for efter egne prioriteringer og af egne midler
at yde befordringstilskud. Kriterierne herfor skal fastsættes
under hensyn til elevens og forældrenes økonomiske
forhold eller til elevens afstand mellem skole og hjem. Skolerne
vil selv kunne indrette befordringsordninger, fx egen busrute eller
kunne give forældrene et tilskud til elevernes
befordring.
Til § 2
Ikrafttrædelsestidspunktet foreslås
til den 1. august 2006, det vil sige efter udløbet af
skoleåret 2005/06.
Bilag 1
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om friskoler og private
grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 665 af 27. juni 2005,
som ændret ved lov nr. 592 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer: |
§ 5. .. Stk. 2. Skolen skal i sit virke som
selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og
skolens midler må alene komme skolens skole- og
undervisningsvirksomhed til gode. | | 1. I § 5, stk.
2, indsættes efter »til gode«: », jf.
dog § 17, stk. 3«. |
§ 11... Stk. 3. Undervisningsministeren kan
bestemme, at tilskuddene efter stk. 1, nr. 2, og § 17, stk. 1,
fordeles mellem skolerne af den selvejende institution
Fordelingssekretariatet for friskoler og private grundskoler, hvis
vedtægter godkendes af undervisningsministeren. € | | 2. I § 11, stk.
3, 1. pkt., ændres »§ 17, stk. 1,« til:
»§ 17«. |
§ 17. Staten
yder tilskud til nedbringelse af skolepenge, til nedbringelse af
forældrebetalingen for skolefritidsordninger, til
nedbringelse af betaling for ophold på en kostafdeling og til
befordringsudgifter inden for bevillinger, der fastsættes
på de årlige finanslove. Tilskud til nedbringelse af
skolepenge og forældrebetaling for skolefritidsordning samt
nedbringelse af betaling for ophold på en kostafdeling
fastsættes under hensyn til elevens og forældrenes
økonomiske forhold og til, hvorvidt bopælskommunen
yder tilskud til skolepengene, forældrebetalingen eller
opholdet. Stk. 2. Bevillingen til
befordringsudgifter reguleres for udviklingen i antallet af elever
og for prisudviklingen for persontransport med offentlige
transportmidler. | | 3. I § 17, stk.
1, 1. pkt., ændres »skolefritidsordninger,«
til: »skolefritidsordninger og«, og »og til
befordringsudgifter« udgår. 4. § 17,
stk. 2, affattes således: »Stk. 2. Staten yder tilskud til
nedbringelse af befordringsudgifter mellem skole og hjem af syge
eller invaliderede elever inden for bevillinger, der
fastsættes på de årlige finanslove.« |
| | 5. I § 17
indsættes som stk. 3 : »Stk. 3. Skolen kan af egne midler
yde befordringstilskud. Tilskuddet fastsættes under hensyn
til elevens og forældrenes økonomiske forhold eller
til elevens afstand mellem skole og hjem.« |