Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 6. december 2005
Forslag
til
Lov om ændring af lov om jernbane,
lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige
ejerandele i privatbanerne og lov om trafikselskaber 1)
(EU€™s anden jernbanepakke,
indberetning af sikkerhedsmæssige
uregelmæssigheder, forsikring m.v.)
§ 1
I lov om jernbane, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1171 af 2. december 2004, som
ændret ved § 59 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og
§ 66 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I fodnoten til lovens titel
indsættes efter »(EF-tidende 2001 nr. L 75, side 29
ff.)«: »og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/49/EF af 29. april 2004 om jernbanesikkerhed i EU og om
ændring af Rådets direktiv 95/18/EF om udstedelse af
licenser til jernbanevirksomheder og direktiv 2001/14/EF om
tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkrævning af
afgifter for brug af jernbaneinfrastruktur samt
sikkerhedscertificering (jernbanesikkerhedsdirektivet) (EU-Tidende
2004 nr. L 164, s. 44 ff.).«
2. § 2, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2 . Loven
gælder, bortset fra §§ 3-5, § 6,
stk. 1, og § 7, for letbaner, herunder metro.
Transport- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte
særlige regler om forhold vedrørende
letbaner.«
3. I § 2, stk. 4,
udgår », jf. dog stk. 2«.
4. I § 4, stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 17 a« til:
»§ 17«.
5.§ 17 affattes
således:
Ȥ 17. Krav om
erstatning for skader i forbindelse med jernbanevirksomhed eller
skader, som er forvoldt af jernbaneinfrastrukturforvaltere, skal
være dækket af en ansvarsforsikring, i det omfang
skaderne ikke er dækket af statens selvforsikringsordning.
Transport- og energiministeren fastsætter regler herom.
Stk. 2. Ophører forsikringen
med at gælde, hæfter forsikringsselskabet over for
tredjemand dog for skaden efter policens pålydende endnu i 2
måneder efter, at forsikringsselskabet over for
Trafikstyrelsen har anmeldt forsikringens ophør, medmindre
jernbanevirksomheden eller jernbaneinfrastrukturforvalteren er
dækket af en anden forsikring eller skaderne er dækket
af statens selvforsikringsordning.
Stk. 3
. Erstatningsansvaret ved befordring af gods i national trafik
følger reglerne i fælles regler for kontrakter om
international befordring af gods med jernbane (CIM). For stykgods
gælder dog den i konvention om fragtaftaler ved international
godstransport ad landevej (CMR) fastsatte maksimale
erstatning.«
6. § 17 a
ophæves.
7. I § 21 i indsættes
som stk. 3:
» Stk. 3 .
Trafikstyrelsen offentliggør hvert år senest den 30.
september en beretning om sin virksomhed på
jernbanesikkerhedsområdet. Samtidig med
offentliggørelsen sendes beretningen til Det
Europæiske Jernbaneagentur.«
8. I § 21 l indsættes
som stk. 6 og 7:
» Stk. 6 . Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at der til brug for
Trafikstyrelsens forebyggende jernbanesikkerhedsmæssige
arbejde af personer, der er omfattet af § 6, stk. 2,
og § 21 i, stk. 1, nr. 3, samt virksomheder på
jernbaneområdet og ansatte i sådanne virksomheder, skal
gives indberetning til styrelsen om sikkerhedsmæssige
uregelmæssigheder, der ikke har medført en ulykke
eller hændelse på jernbaneområdet, jf.
§ 21 o, herunder i hvilke tilfælde der skal gives
indberetning, hvornår og i hvilken form indberetningen skal
gives, og hvad denne skal indeholde.
Stk. 7. Ansatte i Trafikstyrelsen og
eventuelle tilkaldte sagkyndige er under ansvar efter straffelovens
§§ 152 og 152 a-e forpligtet til over for
uvedkommende at hemmeligholde oplysninger, som indberettes i
henhold til regler fastsat i medfør af
stk. 6.«
9. I § 21 p, stk. 2, 1.
pkt., indsættes efter
»Havarikommissionen«: »omgående«.
10. I § 21 p, stk. 2,
indsættes som 3. pkt
. :
»Trafikstyrelsen skal omgående
underrette Havarikommissionen om de jernbaneulykker og
-hændelser, styrelsen bliver bekendt med.«
11. I § 21 s, stk. 2, 1.
pkt., indsættes efter »resultater«:
»og eventuelle anbefalinger«.
12. I § 21 s indsættes
efter stk. 3 som nyt stykke:
» Stk. 4 .
Trafikstyrelsen giver mindst én gang om året
tilbagemelding til Havarikommissionen om, hvilke foranstaltninger
der er gennemført eller planlagt som resultat af
anbefalinger i Havarikommissionens rapporter og
redegørelser.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
13.§ 21 t, stk. 5,
affattes således:
» Stk. 5 .
Havarikommissionen offentliggør hvert år senest den
30. september en beretning om sin virksomhed på
jernbaneområdet. Samtidig med offentliggørelsen sendes
beretningen til Det Europæiske Jernbaneagentur.«
14. Efter § 22
a indsættes:
Ȥ 22 b. Den, der i
overensstemmelse med regler fastsat i medfør af
§ 21 l, stk. 6, har foretaget anmeldelse om forhold,
der ikke har medført en hændelse eller ulykke på
jernbaneområdet, kan ikke for det pågældende
forhold straffes for overtrædelse af § 19,
stk. 2, § 20, § 21, stk.1,
§§ 21 a-d, § 21 g og bestemmelser fastsat
i medfør af § 21 h, 1. pkt., § 25,
stk. 2, eller § 26.«
§ 2
I lov nr. 1317 af 20. december 2000 om
amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i
privatbanerne, som ændret ved § 2 i lov nr. 1452 af
22. december 2004, foretages følgende ændring:
1. I § 1 indsættes som
stk. 2:
» Stk. 2 . Transport- og
energiministeren bemyndiges til efter aftale med parterne i den i
stk. 1 nævnte aftale at fastsætte regler om
opgørelsen af minimumsomfanget af togbetjeningen på
privatbanestrækninger.«
§ 3
I lov nr. 582 af 24. juni 2005 om
trafikselskaber foretages følgende ændring:
1. Efter § 18
indsættes i kapitel
2:
»Trafikbetjening på
privatbanestrækninger og ikkekoncessionerede
banestrækninger
§ 18 a.
Transport- og energiministeren bemyndiges til efter aftale med
parterne i aftale af 5. april 2000 mellem regeringen,
Amtsrådsforeningen og Hovedstadens Udviklingsråd at
fastsætte regler om opgørelsen af minimumsomfanget af
togbetjeningen på privatbanestrækninger og den i
§ 17 nævnte ikkekoncessionerede banestrækning
Høng-Slagelse.«
§ 4
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. februar 2006.
Stk. 2. § 17, stk. 2,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, gælder for
forsikringspolicer tegnet den 1. februar 2006 eller senere.
Stk. 3. Transport- og energiministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
§ 3.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/49/EF af 29. april 2004 om jernbanesikkerhed i EU og
om ændring af Rådets direktiv 95/18/EF om udstedelse af
licenser til jernbanevirksomheder og direktiv 2001/14/EF om
tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkrævning af
afgifter for brug af jernbaneinfrastruktur samt
sikkerhedscertificering (jernbanesikkerhedsdirektivet)
(EU-Tidende 2004 nr. L 164, s. 44 ff.).