Skriftlig fremsættelse (5. april
2006)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Udenlandske firmabiler,
fradrag for særligt brændstoføkonomiske brugte
indførte personbiler og ophævelse af gebyret for
vurdering af nye køretøjer )
(Lovforslag nr. L 225).
Forslaget består overordnet af 4 dele.
For det første indeholder forslaget en ændring af
registreringsafgiftsloven som følge af EF-Domstolens dom i
sag C-464/02 (firmabildommen). Dette medfører en
konsekvensændring af ligningslovens regler om beskatning af
fri bil. Forslaget indeholder endvidere en forlængelse af den
periode, hvor der gives nedslag i registreringsafgiften for brugte
biler, der opfylder kravene til nedslag i registreringsafgiften for
særligt brændstoføkonomiske nye biler. Endelig
forslås det at ophæve gebyret for vurdering af nye
køretøjer.
Udenlandske firmabiler €"
registreringsafgiftsloven
Registreringsafgiftslovens bestemmelser
forslås ændret i overensstemmelse med firmabildommen,
således at der alene vil skulle betales registreringsafgift
for en udenlandsk firmabil, såfremt firmabilen i det
væsentlige anvendes varigt i Danmark. Der forslås
indført to objektive kriterier, henhold et dagskriterium og
et kilometerkriterium. Begge kriterier vurderes i forhold til en
samlet 12-måneders periode, og begge kriterier skal
være opfyldt før der indtræder afgiftspligt.
Forslaget omfatter både herboende arbejdstagere, der er ansat
ved et udenlandsk selskab samt herboende selvstændige
erhvervsdrivende. Der forslås desuden indført en
dispensationsadgang, hvorefter told- og skatteforvaltningen efter
udløbet af en 12-måneders periode kan dispensere fra
de nævnte kriterier. Køretøjet bliver herved
ikke afgiftspligtigt. Ligeledes foreslås det, at afgiften kan
tilbagebetales, hvis bilen efter udløbet af en periode ikke
har været anvendt i Danmark, jf. kriterierne. Efter forslaget
forudsætter anvendelsen af en udenlandsk firmabil afgiftsfrit
i Danmark, at told- og skatteforvaltningen har givet tilladelse
hertil.
Skatteministeriet har på baggrund af
firmabildommen haft drøftelser med Kommissionen
vedrørende denne del af forslaget. Dette er baggrunden for,
at forslaget fremsættes nu.
Fradrag for særligt
brændstoføkonomiske brugte indførte
personbiler
Lovforslaget har til formål at hindre,
at der opstår en konkurrencefordrejning mellem nye og brugte
indførte brændstoføkonomiske biler. Efter de
gældende regler har særligt
brændstoføkonomiske biler, der indføres som
brugte skulle afgiftsberigtiges som almindelige ikke særligt
brændstoføkonomiske biler siden udgangen af 2005. Det
foreslås at forlænge den periode, hvor der gives
nedslag i registreringsafgiften for brugte biler, der på
grund af lavt brændstofforbrug, opfylder kravene til nedslag
i registreringsafgiften for nye biler.
Udenlandske firmabiler €"
ligningsloven
På grund af forslaget om ændring
af registreringsafgiftsloven er der behov for at
konsekvensændre ligningslovens regler om beskatning af privat
rådighed over udenlandske firmabiler. Den foreslåede
ændring medfører i overensstemmelse med praksis efter
gældende regler, at grundlaget for beregningen af den
skattepligtige værdi af fri bil er det samme, uanset hvor
bilen er anskaffet og indregistreret, og uanset om arbejdsgiveren
er dansk eller udenlandsk.
Ophævelse af gebyret for
vurdering af nye køretøjer
I oktober 2004 rettede Kommissionen
henvendelse om registreringsafgiftslovens system for anmeldelse af
priser. Den danske regering besvarede henvendelsen i
overensstemmelse med det notat om sagen, som er oversendt til
Folketingets Europaudvalg den 21. december 2004.
Efterfølgende drøftelser med Kommissionen har
afdækket, at sagens kerne ikke er systemet med anmeldte
standardpriser for biler, men at gebyret for vurdering af nye biler
og motorcykler medfører, at ensartede situationer ofte
behandles forskelligt afhængigt af, om der er tale om handel
gennem de sædvanlige handelskanaler eller tale om direkte
import. Det foreslås derfor, at gebyrerne for vurdering af
nye biler og motorcykler, der skal afgiftsberigtiges her i landet,
ophæves.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale
forslaget til Folketingets velvillige behandling.