L 225 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven.

(Udenlandske firmabiler, fradrag for særligt brændstoføkonomiske brugte indførte personbiler og ophævelse af gebyret for vurdering af nye køretøjer).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-04-2006

Fremsættelse: 05-04-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l225_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (5. april 2006)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Udenlandske firmabiler, fradrag for særligt brændstoføkonomiske brugte indførte personbiler og ophævelse af gebyret for vurdering af nye køretøjer )

(Lovforslag nr. L 225).

Forslaget består overordnet af 4 dele. For det første indeholder forslaget en ændring af registreringsafgiftsloven som følge af EF-Domstolens dom i sag C-464/02 (firmabildommen). Dette medfører en konsekvensændring af ligningslovens regler om beskatning af fri bil. Forslaget indeholder endvidere en forlængelse af den periode, hvor der gives nedslag i registreringsafgiften for brugte biler, der opfylder kravene til nedslag i registreringsafgiften for særligt brændstoføkonomiske nye biler. Endelig forslås det at ophæve gebyret for vurdering af nye køretøjer.

Udenlandske firmabiler €" registreringsafgiftsloven

Registreringsafgiftslovens bestemmelser forslås ændret i overensstemmelse med firmabildommen, således at der alene vil skulle betales registreringsafgift for en udenlandsk firmabil, såfremt firmabilen i det væsentlige anvendes varigt i Danmark. Der forslås indført to objektive kriterier, henhold et dagskriterium og et kilometerkriterium. Begge kriterier vurderes i forhold til en samlet 12-måneders periode, og begge kriterier skal være opfyldt før der indtræder afgiftspligt. Forslaget omfatter både herboende arbejdstagere, der er ansat ved et udenlandsk selskab samt herboende selvstændige erhvervsdrivende. Der forslås desuden indført en dispensationsadgang, hvorefter told- og skatteforvaltningen efter udløbet af en 12-måneders periode kan dispensere fra de nævnte kriterier. Køretøjet bliver herved ikke afgiftspligtigt. Ligeledes foreslås det, at afgiften kan tilbagebetales, hvis bilen efter udløbet af en periode ikke har været anvendt i Danmark, jf. kriterierne. Efter forslaget forudsætter anvendelsen af en udenlandsk firmabil afgiftsfrit i Danmark, at told- og skatteforvaltningen har givet tilladelse hertil.

Skatteministeriet har på baggrund af firmabildommen haft drøftelser med Kommissionen vedrørende denne del af forslaget. Dette er baggrunden for, at forslaget fremsættes nu.

Fradrag for særligt brændstoføkonomiske brugte indførte personbiler

Lovforslaget har til formål at hindre, at der opstår en konkurrencefordrejning mellem nye og brugte indførte brændstoføkonomiske biler. Efter de gældende regler har særligt brændstoføkonomiske biler, der indføres som brugte skulle afgiftsberigtiges som almindelige ikke særligt brændstoføkonomiske biler siden udgangen af 2005. Det foreslås at forlænge den periode, hvor der gives nedslag i registreringsafgiften for brugte biler, der på grund af lavt brændstofforbrug, opfylder kravene til nedslag i registreringsafgiften for nye biler.

Udenlandske firmabiler €" ligningsloven

På grund af forslaget om ændring af registreringsafgiftsloven er der behov for at konsekvensændre ligningslovens regler om beskatning af privat rådighed over udenlandske firmabiler. Den foreslåede ændring medfører i overensstemmelse med praksis efter gældende regler, at grundlaget for beregningen af den skattepligtige værdi af fri bil er det samme, uanset hvor bilen er anskaffet og indregistreret, og uanset om arbejdsgiveren er dansk eller udenlandsk.

Ophævelse af gebyret for vurdering af nye køretøjer

I oktober 2004 rettede Kommissionen henvendelse om registreringsafgiftslovens system for anmeldelse af priser. Den danske regering besvarede henvendelsen i overensstemmelse med det notat om sagen, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 21. december 2004. Efterfølgende drøftelser med Kommissionen har afdækket, at sagens kerne ikke er systemet med anmeldte standardpriser for biler, men at gebyret for vurdering af nye biler og motorcykler medfører, at ensartede situationer ofte behandles forskelligt afhængigt af, om der er tale om handel gennem de sædvanlige handelskanaler eller tale om direkte import. Det foreslås derfor, at gebyrerne for vurdering af nye biler og motorcykler, der skal afgiftsberigtiges her i landet, ophæves.

Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.