L 224 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af merværdiafgiftsloven og lov om afgift af lønsum.
(Ændrede momsregler for visse hjemmeplejeydelser og
kunstdefinition samt indsættelse af hjemmel til modregning af
negative afgiftsbeløb i efterfølgende
indkomstår for visse lønsumsafgiftspligtige
virksomheder).
Fremsat den 5. april 2006 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
merværdiafgiftsloven og lov om
afgift af lønsum
(Ændrede momsregler for visse
hjemmeplejeydelser og kunstdefinition samt indsættelse af
hjemmel til modregning af negative afgiftsbeløb i
efterfølgende indkomstår for visse
lønsumsafgiftspligtige virksomheder)
§ 1
I lov om merværdiafgift
(momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober
2005, som ændret ved § 6 i lov nr. 1416 af 21.
december 2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 13, stk. 1, nr.
2, indsættes som 2. punktum:
»Fritagelsen omfatter ikke ydelser, der er
visiteret i henhold til § 71 i lov om social service, og
som leveres af andre end kommuner efter reglerne for frit
leverandørvalg i hjemmeplejen, hvor betalingen for ydelsen
afregnes mellem leverandøren og kommunen.«.
2. I § 65, stk. 1, nr.
2, ændres »§ 58, stk. 1, 1. pkt.,
og stk. 2,« til: »Opkrævningslovens
§ 4 og §§ 6 €" 8,«.
3. I § 65, stk. 2, 3.
pkt., ændres »§ 59,
stk. 3,« til: »Opkrævningslovens
§ 14 og § 18, stk. 4,«.
4. I § 65, stk. 3, 4.
pkt., ændres »§ 59,
stk. 3,« til: »Opkrævningslovens
§ 14 og § 18, stk. 4,«.
5. I § 69 indsættes
som stk. 4, nr. 6
:
»6) Fotografier taget af kunstneren,
aftrykt af denne eller under dennes tilsyn, signeret og nummereret
i et antal på op til 30 eksemplarer, uanset formater og
underlag.«.
§ 2
I lov om afgift af lønsum, jf.
lovbekendtgørelse nr. 739 af 3. september 2002, som
ændret ved § 26 i lov nr. 325 af 18. maj 2005 og
§ 46 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 4, stk. 5 ,
indsættes som stk. 6 :
» Stk. 6 . Virksomheder som
opgør afgiftsgrundlaget efter reglerne i § 4,
stk. 1, kan benytte negative afgiftsbeløb til
modregning i et positivt beregnet afgiftsbeløb i
efterfølgende indkomstår.«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli
2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Forslaget indeholder for det første et
forslag om at gøre ydelser visiteret af en kommune i henhold
til § 71 i lov om social service og reglerne om frit
leverandørvalg i hjemmeplejen momspligtige, når
ydelserne leveres af private virksomheder og selvejende
institutioner, sådan at leverandørerne får
fradrag for deres købsmoms. Disse ydelser kaldes i
lovforslaget »fritvalgsydelser«.
For det andet foreslås momslovens
definition af kunst udvidet til at gælde fotokunst,
således at fotokunstnere bliver omfattet af den lempelige
momsordning ved salg af deres værker.
Desuden foretages et par redaktionelle
ændringer i momsloven, således at henvisninger bliver
korrekte.
Endelig foreslås, at der
indsættes en hjemmel i lov om afgift af lønsum til at
virksomheder, der betaler lønsumsafgift efter § 4,
stk. 1, kan modregne negative afgiftsbeløb i
efterfølgende års positive afgiftsbeløb.
1. Forslag om fritvalgsydelser
På baggrund af EU-domme (særlig
C-498/03, Kingscrest, og C-141/00, Kügler) gennemførte
SKAT pr. 1. maj 2004 en ændring i praksis, så alle
ydelser anvist af kommunerne i henhold til § 71 i lov om
social service og reglerne om frit leverandørvalg i
hjemmeplejen (fritvalgsydelser), jf. lov nr. 399 af 6. juni 2002,
blev fritaget for moms, idet de blev anset for at falde ind under
momsfritagelsen for social forsorg og bistand i momslovens
§ 13, stk. 1, nr. 2. Momsfritagelsen betød,
at der ikke mere skulle lægges moms på ydelserne, og at
virksomhederne ikke mere kunne få fradrag for moms på
deres indkøb. Kommunale leverandører kunne imidlertid
stadig få moms af deres indkøb refunderet gennem den
mellemkommunale momsudligningsordning. For at sikre lighed i
relation til moms mellem kommunale og private leverandører
blev kommunale momsudgifter vedrørende disse
fritvalgsydelser undtaget fra refusion i den mellemkommunale
momsudligningsordning.
Ændringen af momspraksis og den
efterfølgende ændring af den mellemkommunale
momsudligningsordning blev dog kritiseret, idet
erhvervsorganisationer og enkeltvirksomheder blandt andet pegede
på, at den manglende fradragsret for indkøbsmoms har
betydning for konkurrenceforholdene på markedet, da
retstilstanden €" alt andet lige €" skaber et
økonomisk incitament til at organisere produktionen som
egenproduktion frem for at bruge underleverandører.
På baggrund af kritikken nedsatte
regeringen i maj 2005 en arbejdsgruppe om konkurrence, moms og frit
valg. I gruppen var der repræsentanter fra både
ministerier og erhvervsorganisationer.
Arbejdsgruppen fandt, at organisationernes
kritik var berettiget, idet retsstillingen med manglende
fradragsret for indkøbsmoms kan give anledning til
konkurrencemæssige problemer mellem store og små
private leverandører. Store leverandører har €"
alt andet lige €" bedre muligheder for at foretage
egenproduktion og derved undgå at bruge
underleverandører. På denne måde kan store
virksomheder lettere end små virksomheder minimere
størrelsen af indkøbsmoms.
For at skabe ligestille mellem alle
leverandører af ydelser omfattet af § 71 i lov om
social service og regler om frit leverandørvalg i
hjemmeplejen (fritvalgsydelser), foreslås det på
baggrund af arbejdsgruppens anbefalinger, at der indføres
momspligt for andre end kommuner €" det vil sige for private
virksomheder og selvejende institutioner - der leverer disse
ydelser og afregningen herfor sker mellem virksomhed og kommune.
Herved får disse leverandører fradragsret for deres
købsmoms. Kommunerne skal afregne de nævnte ydelser
til en pris plus moms.
Som konsekvens af lovforslaget vil Indenrigs-
og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 1325 af 14.
december 2005 om den mellemkommunale momsudligningsordning blive
ændret, således at kommunerne igen vil kunne få
momsudgifter til henholdsvis egne og indkøbte
fritvalgsydelser godtgjort gennem udligningsordning.
Dette forslaget ændrer ikke den
gældende vurderingen af, hvornår der er tale om direkte
leverancer af social forsorg og bistand, og hvornår der er
tale om underleverancer til leverandører af social forsorg
og bistand.
2. Forslag om kunstdefinition
Forslaget ligestiller fotokunst med
traditionel kunst. Fotografier har indtil nu ikke været
omfattet af momslovens definition af kunstgenstande, hvorfor man
ved salg af fotokunst har skulle betale normal moms, dvs. 25 pct.
Ved førstegangssalg af kunstgenstande skal der alene betales
20 pct. af afgiftsgrundlaget i moms.
Lovforslaget skal ses på baggrund af,
at der i henvendelser fra private og debat i pressen er blevet
peget på, at fotokunst ikke er stillet lige med traditionel
kunst i momslovens forstand og derfor ikke kan drage fordel af den
lempelige momsordning for kunstneres salg af deres
værker.
Ifølge 6. momsdirektiv
(77/388/EØF) kan medlemslandene vælge at medtage
fotografier taget af kunstneren under definitionen af
kunstgenstande i momsloven. Mange EU-lande har valgt at
karakterisere fotokunst som kunst i deres respektive
momslovgivning. Det foreslås, at Danmark også udnytter
muligheden for at medtage fotografier under definitionen af
kunstgenstande.
Til brug for told- og skatteforvaltningens
vurdering af, hvorvidt et fotografi er omfattet af kunstbegrebet
udarbejdes en vejledning. Skulle der opstå tvivl hos told- og
skatteforvaltningen om vurderingen af konkrete fotografier vil den
kunne anmode Akademiraadet om en afklaring af, om der er tale om
fotokunst eller ej. Akademiraadet vil således i
tvivlstilfælde kunne afgive en sagkyndig erklæring om
spørgsmålet.
3. Forslag om korrektion af forkert
henvisning
Der er alene tale om redaktionelle
ændringer. Momslovens § 65 henviser i dag tre
steder til §§ 58 og 59. Disse to bestemmelser blev
imidlertid ophævet i forbindelse med vedtagelsen af
opkrævningsloven i 2000 (lov nr. 169 af 15. marts 2000), idet
man samlede bestemmelser om afregning af skatter og afgifter m.v. i
opkrævningsloven. Ved en fejl har man i momslovens
§ 65 glemt at ændre henvisningerne til momslovens
§§ 58 og 59 til de tilsvarende bestemmelser i
opkrævningsloven.
4. Forslag om lovhjemmel til
modregning af negative afgiftsbeløb for visse
virksomheder
Det har ifølge SKAT´s praksis
været tilladt, at et negativt afgiftsbeløb, som
følge af virksomhedens underskud opgjort efter reglerne i
lønsumsafgiftsloven § 4, stk. 1, er
større end lønsummen, kan overføres til
modregning i næste årsangivelse. Der har hidtil ikke
været sikker lovhjemmel til denne praksis. Med forslaget
skabes lovhjemmel til fremførsel af negative
afgiftsbeløb.
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
1. Forslaget om fritvalgsydelser
Virksomhederne vil efter forslaget skulle
lægge moms på deres regninger til kommunerne for
fritvalgsydelser. Denne moms skønnes at udgøre ca.
153 mio. kr. årligt. Virksomhederne vil samtidig have en
økonomisk gevinst i form af fradragsret for deres
indkøbsmoms €" skønnet til ca. 40 mio. kr.
Som konsekvens af lovforslaget vil Indenrigs-
og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 1325 af 14.
december 2005 om den mellemkommunale momsudligningsordning blive
ændret, således at kommunerne igen vil kunne få
momsudgifter til henholdsvis egne og indkøbte
fritvalgsydelser godtgjort gennem udligningsordning. Der vil derfor
i forhold til i dag blive et øget årligt træk
på momsudligningsordningen. Dette træk er
skønnet til at udgøre ca. 153 mio. kr. til køb
af fritvalgsydelser hos private samt på ca. 300 mio. kr. til
refusion af momsudgifter ved kommunernes egenproduktion af
fritvalgsydelser, dvs. i alt ca. 453 mio. kr. Efter de
gældende regler er det kommunerne under ét, der
finansierer momsudligningsordningen. Dog indgår momspuljen i
balanceregnestykket ved statens årlige
økonomiforhandlinger med kommunerne. Det forudsættes
således, at den øgede belastning af momspuljen vil
indgå i økonomiforhandlingerne for 2007, idet staten i
den forbindelse forbeholder sig ret til at foretage en
midtvejsregulering af momspuljen for 2006, således som det
også skete ved økonomiaftalen i 2005, da kommunernes
momsudgifter til fritvalgsydelser blev undtaget muligheden for
momsrefusion.
Samlet set skønnes forslaget at
medføre et årligt provenutab for staten på ca.
40 mio. kr. årligt.
2. Forslaget om kunstdefinitionen
Forslaget skønnes at give staten et
provenutab på ca. 2 mio. kr., idet fotokunstneres
førstegangssalg af deres fotokunst omfattes af den lempelige
ordning for salg af kunstgenstande.
3. Forslaget om korrektion af forkert
henvisning
Forslaget har ikke konsekvenser for statens
provenu.
4. Forslaget om hjemmel til
modregning af negative afgiftsbeløb for visse
virksomheder
Forslaget har ingen konsekvenser for statens
provenu.
Administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget har ikke nævneværdige
administrative konsekvenser for det offentlige.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
1. Forslaget om fritvalgsydelser
Forslaget skønnes at give de
virksomheder, der leverer ydelser efter § 71 i lov om
social service og reglerne om frit leverandørvalg i
hjemmeplejen (fritvalgsydelser) en direkte økonomisk gevinst
på ca. 40 mio. kr. årligt. Samtidig skaber forslaget en
konkurrencemæssig ligestilling mellem udbydere af
fritvalgsydelser, hvilket forventes at medføre positive
strukturelle økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
2. Forslaget om kunstdefinitionen
Forslaget medfører, at
førstegangssalg af fotokunst vil blive pålagt en
lavere salgsmoms end i dag. Fotokunstnerne skønnes at
få en økonomiske gevinst på ca. 2 mio. kr.
3. Forslaget om korrektion af forkert
henvisning
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
4. Forslaget om hjemmel til
modregning af negative afgiftsbeløb for visse
virksomheder
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
1. Forslaget om fritvalgsydelser
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer, at forslaget ikke
indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et
omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
Det skønnes, at mange virksomheder,
der leverer fritvalgsydelser, også leverer andre ydelser, der
er momspligtige. Disse virksomheder har i dag kun delvis ret til
momsfradrag, fordi fritvalgsydelserne i dag er momsfritaget.
Beregningen af delvis fradragsret koster i henhold til en
måling af virksomhedernes administrative byrder efter
momsloven (AMVAB-måling) lavet i 2005 virksomhederne ca. 245
kr. pr. virksomhed.
For virksomheder, der efter gældende
momsregler kun har momsfritagne aktiviteter og derfor ikke er
momsregistrerede, vil forslaget betyde, at de får en
engangsudgift på ca. 110 kr. til momsregistrering og en
årlig merudgift til momsangivelser på ca. 400 kr., 800
kr. eller 3000 kr. alt efter, om de skal foretage momsafregning
halvårligt, kvartalsvis eller årligt.
Alle virksomheder, der leverer
fritvalgsydelser, får imidlertid en direkte økonomisk
gevinst ved forslaget, jf. bemærkningerne til punktet om
økonomiske virkninger for erhvervslivet.
2. Forslaget om kunstdefinitionen
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
3. Forslaget vedrørende
korrektion af forkert henvisning
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
4. Forslaget om hjemmel til
modregning af negative afgiftsbeløb for visse
virksomheder
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke konsekvenser for
miljøet.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
Forholdet til EU-retten
1. Forslaget om fritvalgsydelser
EU-Kommissionen har i et brev til
Skatteministeriet af 5. januar 2006 oplyst, at forslaget
skønnes at være i overensstemmelse med reglerne i 6.
momsdirektivs artikel 13 A, stk. 2, litra a.
2. Forslaget om kunstdefinitionen
Forslaget er i overensstemmelse med
EU-retten. Det bestemmes i 6.momsdirektiv (77/388/EØF)
artikel 26a, at medlemslandene kan lade fotokunst omfatte af en
særlig momsordning for salg af kunstgenstande. Bilag I, litra
a), sidste led, fastslår således, at ved kunstgenstande
kan forstås »fotografier taget af kunstneren, aftrykt
af denne eller under dennes tilsyn, signeret og nummereret i et
antal på op til 30 eksemplarer, uanset formater og
underlag.«.
3. Forslaget om korrektion af forkert
henvisning
Forslaget berører ikke EU-retten.
4. Forslaget om hjemmel til
modregning af negative afgiftsbeløb for visse
virksomheder
Forslaget berører ikke EU-retten.
Kommunikationsplan
Målgruppen for lovforslaget er private
virksomheder og selvejende institutioner, der leverer ydelser efter
§ 71 i lov om social service og reglerne om frit
leverandørvalg i hjemmeplejen (fritvalgsydelser),
fotokunstnere samt for forslaget vedrørende
lønsumsafgiften virksomheder, der opgør
afgiftsgrundlaget efter lønsumsafgiftslovens § 4,
stk. 1.
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring hos relevante parter og blev samtidig gjort
offentlig tilgængeligt på Skatteministeriets hjemmeside
www.skm.dk, hvor høringssvarene også er blevet
offentliggjort.
Når lovforslaget er endeligt vedtaget,
vil loven være tilgængelig på Skatteministeriets
hjemmeside www.skm.dk.
SKAT vil efter vedtagelsen af lovforslaget
informere om de nye regler på sin hjemmeside
www.skat.dk.
De nye regler vil endvidere komme til at
fremgå af SKATs Momsvejledning og
Lønsumsafgiftsvejledning, som findes på SKATs
hjemmeside www.skat.dk.
Sammenfatning af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Forslaget om fritvalgsydelser Ingen | Forslaget om fritvalgsydelser Forslaget skønnes at medføre
et årligt provenutab for staten på ca. 40 mio. kr. |
| | |
| Forslaget om kunstdefinitionen Ingen | Forslaget om kunstdefinitionen Forslaget skønnes at medføre
et provenutab for staten på ca. 2 mio. kr. årligt. |
| | |
| Resten af forslaget Ingen | Resten af forslaget Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen nævneværdige | Ingen nævneværdige |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget om fritvalgsydelser Nogle virksomheder vil med forslaget
undgå at have delvis fradragsret for moms, hvilket
medfører en årlig besparelse pr. virksomhed på
ca. 245 kr. | Forslaget om fritvalgsydelser Virksomheder, der i dag kun har momsfritaget
virksomhed og derfor ikke er momsregistrerede, vil få en
engangsudgift på ca. 110 kr. til momsregistrering og en
årlig merudgift til momsangivelser på ca. 400 kr., 800
kr. eller 3000 kr. alt efter, om de skal foretage momsafregning
halvårligt, kvartalsvis eller årligt. |
| | |
| Resten af forslaget Ingen | Resten af forslaget Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget om fritvalgsydelser Forslaget skønnes at give
virksomheder, der leverer fritvalgsydelser, en årlig
økonomisk gevinst på ca. 40 mio. kr. Herudover
forventes forslaget at have positive strukturelle økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. | Forslaget om fritvalgsydelser Ingen |
| | |
| Forslaget om kunstdefinitionen Erhvervslivet skønnes at få en
økonomisk gevinst på ca. 2 mio. kr. | Forslaget om kunstdefinitionen Ingen |
| | |
| Resten af forslaget Ingen | Resten af forslaget Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget er i overensstemmelse med
EU-reglerne |
Høring
Lovforslaget er sendt i høring hos
Advokatrådet, Akademiraadet, Amtsrådsforeningen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Autobranchens Handels-
og Industriforening i Danmark, Billedkunstnernes Forbund, Business
Danmark, Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark,
Danmarks Motor Union, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Automobilforhandler Forening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Galleri Sammenslutning, Dansk Handel og
Service, Dansk Industri, Dansk Kunstnerråd, Dansk Landbrug,
Dansk Told & Skatteforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske
Busvognmænd, Danske Billedkunstneres Fagforening, Danske
Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske Motorcyklisters
Råd, Danske Speditør Forening, Datatilsynet, De Danske
Bilimportører, Den Danske Bilbranche, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Skatteborgerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervenes
Transportudvalg, Finansieringsinstituttet for Industri og
Håndværk, Finans og Leasing, Finansrådet,
Forbrugerrådet, FDM, Foreningen af Politimestre i Danmark,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension,
Frederiksberg Kommune, Handel, Transport og Serviceerhvervene
(HTS), Håndværksrådet, It-Brancheforeningen,
Kommunernes Landsforening, Kunstrådet, Københavns
Kommune, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landbrugsrådet,
Landsskatteretten, Lederne, MC Touring Club Danmark, Motorcykel
Importør Foreningen, Motorcykelbranchens Landsforbund,
Politidirektøren i København, Politiforbundet i
Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen,
Senior Care, Statens Kunstfond, Unge Kunstnere og
Kunstformidlere.
Herudover er der modtaget høringssvar
fra: Blæksprutten Pleje ApS og Organisationen af Selvejende
Institutioner (OSI).
I oversigten nedenfor er de modtagne
høringssvar gengivet og kommenteret
Organisation | Bemærkninger i
høringssvar | Kommentarer til
høringssvar |
Advokatrådet | Stiller spørgsmålstegn ved, om
forslaget om fritvalgsydelser er i overensstemmelse med
neutralitetsprincippet, idet ydelserne anses for momsfritaget,
når betalingen foregår mellem borger og virksomhed, men
momspligtig, når betalingen foregår fra kommune til
virksomhed. | Forslaget anses for at være i
overenstemmelse med EU-reglerne, idet der i 6. momsdirektivs
artikel 13, stk. 2, litra a står, at medlemsstaterne for
så vidt angår andre organer end offentligretlige i
hvert enkelt tilfælde kan gøre momsfritagelsen
betinget af visse nærmere angivne forhold. |
Akademiraadet | Ser positivt på forslaget om
fotokunst. | |
| Mener, at også videokunst,
installationskunst og andre ikke-traditionelle kunstformer
bør ind under den momsmæssige definition af kunst. | Det er i henhold til 6. momsdirektivs bilag
I ikke muligt at lade videkunst, installationskunst mv. omfatte af
de særlige momsregler for kunstgenstande. |
Billedkunstnernes Forbund (Bkf) | Ser positivt på forslaget om
fotokunst. Mener, at også videokunst bør
ind under den momsmæssige definition af kunst. | Det er i henhold til 6. momsdirektivs bilag
I ikke muligt at lade videkunst omfatte af de særlige
momsregler for kunstgenstande. |
Blæksprutten Pleje ApS | Er meget tilfreds med forslaget om
fritvalgsydelser. Mener dog, at ordningen bør
gælde fra 1. januar 2006 eller evt. 15. februar 2006. | Det foreslås, at forslaget
træder i kraft 1. juli 2006, bl.a. fordi en tidligere
ikrafttræden vil volde store problemer for kommunerne. |
Dansk Arbejdsgiver-forening | Forslaget falder uden for DA´s
virkefelt. | |
Dansk Gallerisammenslutning | Er positive over for forslaget om
fotokunst. | |
Dansk Handel & Service | Er positive over for forslaget om
fritvalgsydelser, men mener, at ændringen af reglerne
bør gælde fra 1. januar 2006. | Det foreslås, at forslaget
træder i kraft 1. juli 2006, bl.a. fordi en tidligere
ikrafttræden vil volde store problemer for kommunerne. |
| Anfører desuden, at information og
vejledning om ændringen er vigtig. | Vigtigheden af oplysning om ændringen
er noteret. |
| Endelig understreges, at det vil være
uacceptabelt, hvis kommunerne med begrundelse i ændringen
nedsætter afregningspriserne til de private
leverandører. | Det er ikke hensigten med forslaget, at
kommunernes priser, før moms, skal falde. |
Dansk Kunstnerråd | Er positive over for forslaget om
fotokunst. | |
| Opfordrer herudover til, at der anvendes
differentieret moms i kulturpolitisk øjemed €" f.eks.
nedsat moms på bøger og CD´ere. | Der er ingen planer om at anvende
differentieret moms i Danmark €" hverken som led i
kulturpolitikken eller andre politikker. |
Datatilsynet | Ingen bemærkninger. | |
De Danske Bilimportører | Ingen bemærkninger. | |
Domstolsstyreslen | Ingen bemærkninger. | |
Finansrådet | Støtter, at det sikres, at
afgiftsreglerne ikke fører til unfair konkurrence. | |
Forbrugerrådet | Har ikke haft ressourcer til at forholde sig
til forslaget. | |
Foreningen af Politimestre i Danmark | Ingen bemærkninger | |
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer
(FSR) | FSR finder forslaget om fritvalgsydelser
positivt. Foreslår dog, at det præciseres i
bemærkningerne, at forslaget ikke ændrer retstilstanden
for driftsydelser. | Anses ydelserne for driftsydelser, er de
momspligtige efter både gældende og nye regler. Det er
indført i bemærkningerne til forslaget, at forslaget
ikke berører vurderingen af, hvornår en ydelse er en
driftsydelse. |
| FSR har ingen bemærkninger til
forslaget vedr. fotokunst. | |
| FSR anfører, at formuleringen af
lovforslaget vedr. ændring af lønsumsafgiften kan give
anledning til tvivl om bestemmelsens rækkevidde. FSR opfordrer til at det skrives klart, hvis
hensigten med forslaget er at begrænse
overførselsmuligheden til det næste
indkomstår. | Formuleringen af lovforslagets undertekst er
ændret, således at der ikke længere er tvivl om,
at overførselsmuligheden ikke begrænses til det
næste indkomstår, men der skabes mulighed for
overførsler til efterfølgende indkomstår. |
Foreningen Danske Revisorer | Ingen bemærkninger. | |
Foreningen Registrerede Revisorer (FRR) | Ingen bemærkninger. | |
Forsikring og Pension | Ingen bemærkninger. | |
HTSI Erhvervsorganisationen Handel, Transport og
Serviceerhvervene og HTS-A Arbejdsgiverfor-eningen i Handel, Transport
og Serviceerhvervene | HTSI og HTS-A finder forslaget om
fritvalgsydelser positivt. Anfører, at nogle private
leverandører også efter 1. april 2004, hvor ydelserne
blev momsfritaget, har fortsat med at lægge moms på
ydelserne og tage fradrag for købsmoms. HTSI og HTS-A finder
det urimeligt, hvis nogle af disse leverandører rammes
økonomisk i forbindelse med korrektioner og ønsker
derfor, at ændringen får virkning fra 1. april 2004 for
de leverandører, som efter denne dato har fortsat med at
lægge moms på ydelserne. | Fra 1. april 2004 har ydelserne været
momsfritaget, og leverandørerne har ikke skullet betale moms
heraf. De har derfor heller ikke haft fradragsret for
købsmoms. Disse regler har været ens for alle de
private leverandører. |
| HTSI spørger, om det er korrekt
forstået, at forslaget betyder, at ydelser, som afregnes
mellem borger og virksomhed også fortsat vil være
momsfritaget. | Det er korrekt, at ydelser leveret efter
servicelovens § 71 og reglerne om frit
leverandørvalg i hjemmeplejen (fritvalgsydelser) også
fremover vil være momsfritaget, når betalingen for
ydelsen afregnes til virksomheden direkte af borgeren. |
| HTS-A anfører i forbindelse med
forslaget om fotokunst, at forslaget gør lovgivningen mere
kringlet og kan fører til misforståelser af
regelsættet €" f.eks. i spørgsmålet om,
hvordan fotokunst defineres. | SKAT vil i tvivlstilfælde kunne anmode
Akademiraadet om at afklare, om der er tale om fotokunst eller ej.
Således vil Akademiraadet i tvivlstilfælde kunne afgive
en sagkyndig erklæring om spørgsmålet. |
Kunstrådet | Ser positivt på forslaget om
fotokunst. Mener, at også videokunst og
installationskunst bør ind under den momsmæssige
definition af kunst. | Det er i henhold til 6. momsdirektivs bilag
I ikke muligt at lade videokunst og installationskunst omfatte af
de særlige momsregler for kunstgenstande. |
Motorcykel-branchens Landsforbund | Ingen bemærkninger. | |
Organisationen af Selvejende
Institutioner | Tilslutter sig intentionen i forsalget om
fritvalgsydelser. | |
Anfører, at visse institutioner i dag
kun driver momsfritaget virksomhed, men efter forslaget skal
momsregistreres og betale moms af fritvalgsydelserne. Dette giver
dem en administrativ byrde. | Det er korrekt, at for virksomheder der
efter lovforslaget skal momsregistreres vil forslaget betyde at
disse får en administrativ byrde, jf. lovforslaget
bemærkninger om administrative konsekvenser for
virksomhederne. |
| OSI anfører, at det desuden må
sikres at momsreglerne for friplejehjem og €" boliger ikke
skaber ulige konkurrenceforhold mellem f.eks. et kommunalt drevet
plejehjelm og friplejehjem og €"boliger drevet af selvejende
institutioner. | Nærværende lovforslag
vedrørende fritvalgsydelser skaber lige konkurrence mellem
små private/selvejende fritvalgsudbydere med store
momsbelagte indkøb og store private/selvejende
fritvalgsudbydere med meget momsfri egenproduktion, ved at alle
sikres fradrag for indkøbsmoms. Selve ligestillingen mellem
private og kommunale udbydere sker gennem den kommunale
momsudligningsordning, hvor det er sådan, at kommunerne kan
få refunderet indkøbsmoms til de momspligtige ydelser
og ikke kan få refusion for indkøbsmoms til
momsfritagne ydelser. |
| | Plejehjems- og boligområdet er ikke i
samme grad karakteriseret af, at der er både meget små
og store udbydere, og derfor vil den konkurrencemæssige
ligestilling mellem udbyderne kunne sikres gennem den kommunale
momsudligningsordning. |
Rigsadvokaten | Ingen bemærkninger. | |
Statens Kunstfond | Finder forslaget vedr. fotokunst
positivt. | |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der indføres
momspligt for andre end kommuner, der leverer ydelser efter
§ 71 i lov om social service og reglerne om frit
leverandørvalg i hjemmeplejen (fritvalgsydelser),
således at disse leverandører opnår fradrag for
deres købsmoms. Kommunerne skal afregne disse ydelser til
leverandøren til en pris plus moms. Samtidig vil den
mellemkommunale momsudligningsordning blive ændret
således, at kommunerne igen vil kunne få refusion af
momsudgifter til egenproduktion og køb af fritvalgsydelser
fra private virksomheder og selvejende institutioner.
Det foreslås, at momspligten kun
gælder i situationer, hvor afregningen for fritvalgsydelserne
sker direkte mellem virksomhed og kommune, idet det herved kan
sikres, at borgerne, der modtager ydelserne, ikke vil blive
belastet af moms på ydelserne. At pålægge moms
på ydelser, hvor borgerne betaler regningen selv, vil ikke
være i overensstemmelse med skattestoppet.
Forslaget sikrer ens konkurrencevilkår
for private virksomheder, selvejende institutioner og kommunale
leverandører af fritvalgsydelser uanset, hvor mange eller
få varer og ydelser disse indkøber fra
underleverandører, når afregningen for ydelserne
foretages mellem kommune og virksomhed.
Til nr. 2
Det foreslås at erstatte henvisningen i
§ 65, stk. 1, nr. 2, til § 58,
stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, med de tilsvarende
bestemmelser i opkrævningsloven. Begrundelsen herfor er, at
de nuværende henvisninger er forkerte, idet de
pågældende bestemmelser er ophævet.
Henvisningen skal rettelig være til
opkrævningslovens § 4 og §§ 6
€" 8.
Til nr. 3
Det foreslås at erstatte henvisningen i
§ 65, stk. 2, 3. pkt., til § 59,
stk. 3, med de tilsvarende bestemmelser i
opkrævningsloven. Begrundelsen herfor er, at de
nuværende henvisninger er forkerte, idet de
pågældende bestemmelser er ophævet.
Henvisningen skal rettelig være til
opkrævningslovens § 14 og § 18,
stk. 4.
Til nr. 4
Det foreslås at erstatte henvisningen i
§ 65, stk. 3, 4. pkt., til § 59,
stk. 3, med de tilsvarende bestemmelser i
opkrævningsloven. Begrundelsen herfor er, at de
nuværende henvisninger er forkerte, idet de
pågældende bestemmelser er ophævet.
Henvisningen skal rettelig være til
opkrævningslovens § 14 og § 18,
stk. 4.
Til nr. 5
Det foreslås at ligestille fotokunst
med traditionel kunst. Ifølge de hidtil gældende
regler har fotografier ikke været omfattet af momslovens
definition af kunstgenstande, hvorfor man ved salg af fotokunst har
skulle pålægge 25 pct. moms. Ved førstegangssalg
af kunstgenstande omfattet af momsloven skal der alene betales 20
pct. af afgiftsgrundlaget i moms.
Med forslaget udnytter Danmark muligheden i
6. momsdirektiv (77/388/EF), for at medtage fotografier under
definitionen af kunstgenstande i momsloven.
Der udarbejdes en vejledning til brug for
told- og skatteforvaltningens vurdering af, hvorvidt et foto er
fotokunst og dermed omfattet af kunstdefinitionen. Skulle der
opstå tvivl hos told- og skatteforvaltningen om vurderingen
af et foto, vil den kunne anmode Akademiraadet, der virker som
statens rådgiver i kunstneriske spørgsmål inden
for områderne arkitektur, billedkunst og tilgrænsende
områder, om en afklaring af, om der er tale om fotokunst
eller ej. Således vil Akademiraadet i tvivlstilfælde
kunne afgive en sagkyndig erklæring om
spørgsmålet.
Til § 2
Til nr. 1
Det har ifølge SKAT´s praksis
været tilladt, at et negativt afgiftsbeløb som
følge af virksomhedens underskud opgjort efter reglerne i
lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 1, er
større end lønsummen, kan overføres til
næste årsangivelse. Med dette forslag skabes lovhjemmel
til denne praksis med underskudsfremførsel.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft 1. juli 2006.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om merværdiafgift (momsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005, som
ændret ved § 6 i lov nr. 1416 af 21. december 2005,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 13.
Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift: 1) ... 2) Social forsorg og bistand, herunder
sådan, som præsteres af børne- og
ungdomsinstitutioner og institutioner inden for
ældreområdet, samt levering af varer og ydelser med
nær tilknytning hertil. 3) ... | | 1. I § 13,
stk. 1, nr. 2, indsættes som 2. punktum: »Fritagelsen omfatter ikke ydelser, der er
visiteret i henhold til § 71 i lov om social service, og
som leveres af andre end kommuner efter reglerne for frit
leverandørvalg i hjemmeplejen, hvor betalingen for ydelsen
afregnes mellem leverandøren og kommunen.«. |
| | |
§ 65.
Afgiftspligtige aftagere, der ikke er registreret, men som er
betalingspligtige for køb af ydelser i udlandet efter
§ 46, stk. 1, nr. 3, 2.pkt., skal | | |
1) € | | |
2) senest 1 måned og 10 dage efter
udløbet af afgiftsperioden, når der er foretaget
betalingspligtige køb i perioden, til told- og
skatteforvaltningen angive størrelsen af det
afgiftsbeløb, der skal betales for afgiftsperioden.
§ 58, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, finder
tilsvarende anvendelse. | | 2. I § 65,
stk. 1, nr. 2, ændres »§ 58,
stk. 1, 1. pkt., og stk. 2,« til:
»Opkrævningslovens § 4 og §§ 6
€" 8,«. |
Stk. 2. Afgiften efter stk. 1 for
en afgiftsperiode forfalder til betaling 1 måned efter
afgiftsperiodens udløb og skal indbetales senest 10 dage
derefter. Er den samlede afgift for perioden under 50 kr., kan
indbetaling af beløbet undlades. § 59,
stk. 3, finder tilsvarende anvendelse. | | 3. I § 65,
stk. 2, 3. pkt., ændres »§ 59,
stk. 3,« til: »Opkrævningslovens
§ 14 og § 18, stk. 4,«. |
Stk. 3. Privatpersoner og andre, der
ikke er registreret, skal anmelde og betale afgift til told- og
skatteforvaltningen af erhvervelse af nye transportmidler fra et
andet EU-land. Anmeldelsen, ledsaget af faktura, skal foretages
senest 14 dage efter transportmidlets ankomst her til landet.
Afgiften skal indbetales senest 14 dage efter påkrav fra
told- og skatteforvaltningen. § 59, stk. 3, finder
tilsvarende anvendelse. | | 4. I § 65,
stk. 3, 4. pkt., ændres »§ 59,
stk. 3,« til: »Opkrævningslovens
§ 14 og § 18, stk. 4,«. |
| | |
§ 69. | | |
€€€ | | |
Stk. 4.
Ved kunstgenstande forstås: | | |
1) Varer henhørende under KN-kode 97 01-97
02. | | |
2) Skulpturer henhørende under KN-kode 97
03 udført af kunstneren, herunder afstøbninger af
skulpturer i et antal på højst otte eksemplarer
kontrolleret af kunstneren eller dennes arvinger. Antallet på
otte afstøbninger kan dog overskrides, såfremt
afstøbningen er foretaget før den 1. januar 1989 og
skulpturen ikke har karakter af en handelsvare. | | |
3) Tapisserier og vægtekstiler
henhørende under KN-kode 58 05 og 63 04 udført i
hånden på grundlag af kunstnerens originale tegninger,
såfremt der ikke findes mere end otte eksemplarer af
hver. | | |
4) Keramiske unika udført af kunstneren og
signeret af denne. | | |
5) Emaljearbejder på kobber udelukkende
udført i hånden i et antal på højst otte
eksemplarer, som nummereres og signeres af kunstneren eller af
kunstnerens atelier, bortset fra bijouterivarer og guld- og
sølvsmedearbejder. | | |
| | |
| | 5. I
§ 69 indsættes som stk. 4, nr.
6 : »6) Fotografier taget af kunstneren,
aftrykt af denne eller under dennes tilsyn, signeret og nummereret
i et antal på op til 30 eksemplarer, uanset formater og
underlag.«. |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om afgift af lønsum, jf.
lovbekendtgørelse nr. 739 af 3. september 2002, som
ændret ved § 26 i lov nr. 325 af 18. maj 2005 og
§ 46 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 4. Afgiftsgrundlaget er
virksomhedens lønsum med tillæg af overskud eller med
fradrag af underskud af selvstændig erhvervsvirksomhed i
indkomståret opgjort efter reglerne i 2.-4. pkt., jf. dog
stk. 2 og 5. Virksomhedens overskud eller underskud
opgøres efter reglerne for opgørelse af skattepligtig
indkomst før fradrag for henlæggelse til
konjunkturudligning efter virksomhedsskattelovens § 22 b.
Til virksomhedens overskud eller underskud opgjort efter 2. pkt.
tillægges renteudgifter og kurstab på fordringer og
gæld og fradrages rente- og udbytteindtægter samt
kursgevinst på fordringer og gæld, som indgår i
opgørelsen af virksomhedens overskud eller underskud. Til
virksomhedens overskud eller underskud opgjort efter 2. og 3. pkt.
medregnes ikke overskud eller underskud, der hidrører fra
virksomhed i udlandet. | | |
Stk. 2
. .. | | |
€. | | |
Stk. 5
. € | | 1. Efter
§ 4, stk. 5, indsættes som
stk. 6 : »Stk. 6. Virksomheder som
opgør afgiftsgrundlaget efter reglerne i § 4,
stk. 1, kan benytte negative afgiftsbeløb til
modregning i et positivt beregnet afgiftsbeløb i
efterfølgende indkomstår.«. |