Skriftlig fremsættelse (5. april
2006)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
valg til Folketinget (Ny valgkredsinddeling, spærreregler for
kredsmandaternes fordeling m.v.)
(Lovforslag nr. L 222).
Lovforslaget indeholder et forslag til en
ændret valgkredsinddeling for hele landet, der er tilpasset
de nye regioner og kommuner, der etableres med kommunalreformen.
Forslaget er i overensstemmelse med den indstilling, en
parlamentarisk arbejdsgruppe under ledelse af Folketingets formand
og med deltagelse af alle Folketingets partier i enighed har
afgivet til Udvalget for Forretningsordenen. Udvalget for
Forretningsordenen har tiltrådt indstillingen den 15. marts
2006. Folketingets formand har ved brev af 20. marts 2006 på
udvalgets vegne anmodet mig om at fremsætte lovforslag i
overensstemmelse med arbejdsgruppens indstilling.
På denne baggrund fremsætter jeg
først lovforslaget på nuværende tidspunkt.
Forslaget indebærer, at Danmark fremover
inddeles i landsdelene Hovedstaden, Sjælland-Syddanmark og
Midtjylland-Nordjylland, at de nuværende 17 stor- og
amtskredse erstattes af ti nye storkredse, og at de nuværende
103 opstillingskredse erstattes af 93 nye opstillingskredse.
Landsdelen Hovedstaden, der består af
Region Hovedstaden, inddeles i fire storkredse: Københavns,
Københavns Omegns, Nordsjællands og Bornholms
Storkredse. Landsdelen Sjælland-Syddanmark inddeles i tre
storkredse: Region Sjælland udgør Sjællands
Storkreds, mens Region Syddanmark inddeles i Fyns og Sydjyllands
Storkredse. Landsdelen Midtjylland-Nordjylland inddeles i tre
storkredse: Region Midtjylland inddeles i Østjyllands og
Vestjyllands Storkredse, mens Region Nordjylland udgør
Nordjyllands Storkreds.
Lovforslaget indeholder endvidere
arbejdsgruppens indstilling, som Udvalget for Forretningsordenen
har tiltrådt, om en ændring af betingelserne for
deltagelse i fordelingen af visse kredsmandater for at sikre, at
det som følge af den ændrede valgkredsinddeling
hverken bliver lettere eller sværere for et parti eller en
kandidat uden for partierne at komme i Folketinget. Med de nye
færre og større storkredse ville det ellers med de
gældende regler for fordeling af kredsmandater blive lettere
for et parti eller en kandidat uden for partierne at opnå et
kredsmandat med heraf følgende adgang for et parti til at
deltage i fordelingen af tillægsmandater.
På den baggrund foreslås det, at
hvis en storkreds har flere end 15 kredsmandater, hvilket er
tilfældet for Sjællands, Sydjyllands og
Østjyllands Storkredse, kan de resterende kredsmandater i
storkredsen kun fordeles til partier, der har fået mindst 2
pct. af stemmerne på landsplan, har vundet det 1. €" 15.
kredsmandat i denne eller i en anden storkreds eller i 2 landsdele
har opnået mindst lige så mange stemmer som det
gennemsnitlige antal gyldige stemmer pr. kredsmandat i landsdelen.
Spærrereglen foreslås dog ikke at gælde for det
tyske mindretals parti. Fastsættelsen af grænsen til
det 15. kredsmandat er sket med det formål, at det hverken
bliver lettere eller sværere at opnå et kredsmandat end
ved valgkredsinddelingen i 1970 som følge af den forrige
kommunalreform, hvor den største stor- eller amtskreds
på daværende tidspunkt havde 15 kredsmandater.
Som den parlamentariske arbejdsgruppe
også selv har peget på, udgør arbejdsgruppens
forslag imidlertid et brud på hidtidige principper for
tildeling af kredsmandater, hvorefter kredsmandater alene fordeles
ud fra kredsens stemmetal.
Jeg har derfor noteret mig, at den
parlamentariske arbejdsgruppe også har overvejet en eventuel
indførelse af d´Hondts metode til fordeling af
kredsmandaterne i de nye storkredse mellem partier og kandidater
uden for partierne, og at Udvalget for Forretningsordenen som
foreslået af arbejdsgruppen har anmodet professor,
dr.scient.pol. Jørgen Elklit, Aarhus Universitet, om inden
den 1. maj 2006 at foretage en undersøgelse af virkningen af
en eventuel indførelse af d´Hondts metode.
Jeg kan tilslutte mig, at Folketinget på
grundlag af Jørgen Elklits undersøgelse foretager en
nøje vurdering af konsekvenserne ved indførelse af
d´Hondts metode til fordeling af kredsmandaterne i stedet for
gennemførelse af ovennævnte spærreregel for
opnåelse af visse kredsmandater.
Lovforslaget indeholder desuden et forslag om,
at de kommende statsforvaltninger bliver den myndighed, der skal
modtage kandidatanmeldelser m.v. for de nye storkredse, bortset fra
Bornholms Storkreds, hvor denne opgave som hidtil foreslås
varetaget af formanden for Bornholms Kommunes valgbestyrelse.
Lovforslaget indeholder herudover en
række præciseringer og konsekvensændringer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings hurtige og
velvillige behandling og vedtagelse i denne samling.