L 221 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler). (Ændret hovedsigte
og kompetencegivende undervisning m.v.).
Fremsat den 5. april 2006 af
Bertel Haarder
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler)
(Ændret hovedsigte og kompetencegivende
undervisning m.v.)
§ 1
I lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler), jf. lovbekendtgørelse nr. 870 af 19. august
2004, som ændret ved § 117 i lov nr. 428 af 6. juni 2005
og § 3 i lov nr. 592 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 1 , ændres
»folkelig oplysning« til: »livsoplysning,
folkelig oplysning og demokratisk dannelse«.
2. Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at en elev
som en del af en folkehøjskoles, husholdningsskoles eller
håndarbejdsskoles kursus kan følge
prøveforberedende og kompetencegivende undervisning efter
anden lovgivning, når denne undervisning højst
udgør 15 timer ugentligt og er udbudt af en
uddannelsesinstitution, som efter anden lovgivning er godkendt
hertil. Undervisningsministeren kan endvidere fastsætte
regler om vilkår for deltagelse i sådan undervisning og
om ydelse af tilskud for den del af et kursus, hvor en elev
følger sådan undervisning.
Stk. 2. Den undervisning, som en
folkehøjskole, husholdningsskole eller
håndarbejdsskole skal give til en elev, der følger den
i stk. 1 nævnte undervisning, skal mindst udgøre 15
timer pr. uge, hvoraf mindst 11 timer skal være undervisning
af bred almen karakter.
Stk. 3. Bortset fra prøver til
forberedende voksenundervisning (FVU) kan prøver og
eksamener ikke holdes på en folkehøjskole.«
3.§ 12, stk. 1 , 5. pkt. , ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
august 2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
I perioden fra 1994 til 2004 er antallet af
årselever på folkehøjskolerne faldet med ca. 30
pct. I samme periode er antallet af skoler faldet med 15 pct.
Faldet i søgningen skyldes dels, at rekrutteringsgrundlaget
er blevet mindre med de små ungdomsårgange, dels at en
mindre del af de unge vælger at gå på
højskole. Den korte periode, aktivitetsfaldet er sket over,
har bragt højskolerne under et økonomisk pres. Denne
udvikling er baggrunden for, at undervisningsministeren i december
2003 nedsatte et højskoleudvalg, der bl.a. fik til opgave at
drøfte højskolernes placering i det danske samfund
med udgangspunkt i den gældende formålsbestemmelse i
højskoleloven. Forudsætningen for udvalgets arbejde
var udgiftsneutralitet.
Udvalget konkluder, at folkehøjskolernes
krise ikke kun kan tilskrives den demografiske udvikling, men
også er en strukturelt begrundet krise. Udvalget stiller
på denne baggrund følgende forslag til
afhjælpning af skolernes krise:
1) Hovedsigte
a) Et flertal af udvalget foreslår, at
folkehøjskolernes hovedsigte ændres fra "folkelig
oplysning" til "livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk
dannelse".
b) Hele udvalget foreslår, at
folkehøjskolerne skal dokumentere, hvorledes hovedsigtet
indgår i det enkelte kursus.
2) Realkompetence.
a) Udvalget foreslår, at
Undervisningsministeriet tager initiativ til at udvikle metoder til
vurdering af den enkeltes kompetencer, således at de omfatter
personlige, sociale og almene kompetencer samt evnen til at kunne
kombinere forskellige faglige områder. Metoderne bør
indgå i de kommende vurderinger af realkompetence på de
enkelte uddannelser.
b) Udvalget foreslår, at
Undervisningsministeriet tager initiativ til et udviklingsprojekt,
hvor højskolerne indgår i et samarbejde med
uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet, hvor forskellige modeller
for dokumentation og godskrivelse af realkompetence
afprøves.
3) Vejledning af elever
a) Udvalget foreslår, at der bør ske
et øget samarbejde mellem højskolerne og Ungdommens
Uddannelsesvejledning og studievalgscentrene.
b) Udvalget foreslår, at der skal ske en
efteruddannelse af de højskolelærere, som skal
varetage højskolernes vejledning.
c) Udvalget foreslår, at effekten og
kvaliteten af højskolernes vejledningsindsats evalueres om
senest fem år.
4) Formelle uddannelser på
højskoler inden for gældende lovgivning.
a) Udvalget foreslår, at der udarbejdes en
vejledning i samarbejde mellem højskoler og formelle
uddannelsesinstitutioner.
b) udvalget foreslår, at
samarbejdsmulighederne indskrives i relevant
uddannelseslovgivning.
c) Udvalget anbefaler, at
Folkehøjskolernes Forening i Danmark kortlægger, i
hvilket omfang højskolerne anvender alle de eksisterende
muligheder for at bidrage til elevernes formelle uddannelser og at
offentliggøre disse informationer med henblik på, at
højskoler og uddannelsesinstitutioner bliver bekendt med
mulighederne.
e) Udvalget anbefaler højskolerne at
beskrive/dokumentere det enkelte højskoleopholds indhold med
henblik på at tydeliggøre, hvilke kompetencer den
enkelte elev har haft mulighed for at udvikle.
5) Undervisning efter anden lovgivning
a) Et flertal af udvalget foreslår, at
højskolerne skal have mulighed for at tilbyde undervisning
efter anden lovgivning.
b) Flertallet anbefaler, at der udformes
principper for højskolernes køb af undervisning efter
anden lovgivning, som kan medvirke til at styrke det lokale
samarbejde mellem højskolerne og uddannelsesinstitutionerne,
medvirke til at sikre en bred tilgængelighed til
undervisningstilbuddene uanset højskolernes geografiske
placering samt sikre en administrativt enkel betalingsordning.
c) Flertallet anbefaler, at der udformes
principper for en supplerende finansieringsmodel, der kan styrke
mulighederne for fortsat uddannelse og forbedring af
erhvervsmuligheder for de elever, der er uden gymnasial uddannelse,
ved at de udløser tilskud både på
højskolen og uddannelsesinstitutionen.
d) Flertallet anbefaler, at mindst 19 ugentlige
lektioner skal være almindelig højskoleundervisning.
Undervisning efter anden lovgivning kan ikke overskride halvdelen
af den samlede undervisningstid på højskolen og af
heltidsundervisningen på den kompetencegivende
uddannelse.
e) Flertallet understreger, at forholdet mellem
den almindelige og den formelt kompetencegivende
højskoleundervisning skal opfyldes på hele
højskolekurset, men ikke nødvendigvis i hver enkelt
uge. Ved modulopdelte kurser skal forholdet opfyldes på hver
enkelt modul.
f) Endelig foreslår flertallet, at der
udformes rammer for et etårigt kompetencegivende
højskolekursus, som kan tjene som adgangsgrundlag til en
videregående uddannelse.
6) Kurser for elever med særlige
forudsætninger
a) Udvalget foreslår, at indtil 15 pct. af
årseleverne kan opnås på kurser, som er
tilrettelagt for elever med særlige forudsætninger og
med et indhold, som er omfattet af højskolelovens
almindelige bestemmelser, herunder om hovedsigtet.
b) Udvalget understreger, at virksomhedskurser
ikke skal være omfattet af 15 pct-reglen.
c) Endelig foreslår udvalget, at kurser,
der er omfattet af 15 pct-reglen, ikke indgår i opfyldelsen
af mindstekravet om lange kurser i 20 uger.
7) Integration af flygtninge og indvandrere
a) Udvalget foreslår, at der sættes
større fokus på information og vejledning af de vidt
forskellige grupper af flygtninge, indvandrere og deres
efterkommere om højskolernes tilbud.
b) Udvalget foreslår, at der gøres
en større indsats for at gøre det ordinære
vejlednings- og henvisningssystem opmærksom på
højskolernes muligheder for at medvirke til integration.
c) Udvalget foreslår, at der
gennemføres pilotprojekter for at udvikle
integrationsprocesser på højskolerne.
8) Højskoleøkonomi og
deltagerbetaling
a) Udvalget foreslår en genetablering af en
statslig elevstøtteordning for højskoleelever
på lange kurser. Ordningen udformes således, at
eleverne sikres en betydeligt reduceret deltagerbetaling.
9) Højskolerne og lokalsamfundet
a) Udvalget anbefaler, at den gældende
dispensationsmulighed for kravet om mindst 24 årselever, der
alene gælder for skoler, der i en årrække har
haft stor folkelig og kulturel betydning for lokalområdet,
bortfalder.
10) Regelforenkling
a) Udvalget anbefaler, at muligheden for
afkortede kurser på 4½, 5 og 5½ d øgn
bortfalder.
En del af udvalgets forslag vil kunne
gennemføres uden lovændring, ligesom nogle forslag er
rettet til andre end undervisningsministeren eller regeringen.
Disse forslag indgår derfor ikke i dette lovforslag.
Forslagene til nr. 1, 5, 6, 8 og 9
forudsætter derimod lovinitiativ. Regeringen finder, at
forslagen til nr. 1 og 9 bør gennemføres i den af
Højskoleudvalget foreslåede form, mens forslaget til
nr. 5 foreslås gennemført i en ændret form.
Regeringen vil ikke fremme forslag 8, da det er udgiftsdrivende, og
ligeledes ikke forslag 6, der rokker ved et grundlæggende
princip om, at der kun ydes statstilskud til kurser, som borgerne
har lige adgang til. Hertil kommer, at også dette forslag er
udgiftsdrivende, da kurser, der hidtil har været
gennemført med fuld brugerbetaling, efter forslaget vil
blive berettiget til statstilskud.
I det følgende redegøres for,
hvorledes de andre forslag fra Højskoleudvalget, som ikke er
omfattet af forslaget, vil blive søgt fremmet.
Ad 2 Forslaget indgår i
Undervisningsministeriets projekt om realkompetence.
Ad 3 Undervisningsministeren fremsatte den
15. december 2005 forslag til Lov om ændring af lov om
vejledning om valg af uddannelse og erhverv (L 113). Lovforslaget,
der primært handler om forældreinddragelse i
uddannelses- og erhvervsvejledningen, indeholder tillige en
bestemmelse om, at uddannelsesinstitutioner, herunder
højskoler, skal underrette Ungdommens Uddannelsesvejledning
i den unges hjemkommune, når den unge afbryder, eller der er
en overhængende risiko for, at den unge afbryder et skole-
eller undervisningsforløb. Bestemmelsen retter sig mod unge,
der har opfyldt undervisningspligten, og som endnu ikke er fyldt 19
år. Såfremt denne lov vedtages af Folketinget,
forpligtes højskolerne og Ungdommens Uddannelsesvejledning
til at indgå et tæt samarbejde om unge, der er
frafaldstruede.
I den udstrækning højskolerne yder
uddannelses- og erhvervsvejledning vil det være naturligt, at
vejlederne har vejledningsfaglige kvalifikationer på et
niveau, som kan opnås på uddannelses- og
erhvervsvejlederuddannelsen på diplomniveau, som udbydes af 6
CVU'er efter godkendelse fra Undervisningsministeriet.
Kvalitetssikring, -udvikling og -måling af
vejledningsindsatsen er blevet centrale begreber i
bestræbelserne på at professionalisere vejledningen.
Der stilles derfor en række præcise krav til Ungdommens
Uddannelsesvejledning og Studievalgs arbejde hermed, og en
større ekstern evaluering af de initiativer, der udspringer
af vejledningsreformen, gennemføres i 2006 og 2007. Det vil
ligeledes være naturligt, at effekten og kvaliteten af
højskolernes vejledning evalueres senest i 2010.
Med regeringens integrationsplan "En ny chance
til alle" er der sat fokus på, at indvandrere skal klare sig
bedre i uddannelsessystemet. Der tages i forlængelse heraf
initiativ til at sikre, at Ungdommens Uddannelsesvejledning og
Studievalg gøres bekendt med højskolernes mulighed
for at medvirke til integration af indvandrere.
Ad 4 Undervisningsministeriet vil medvirke
til udarbejdelse af en vejledning om samarbejdsmulighederne mellem
de frie kostskoler og uddannelsesinstitutioner, der giver
kompetencegivende uddannelser.
Ad 7 Med regeringens integrationsplan "En
ny chance til alle" er der sat fokus på, at indvandrere skal
klare sig bedre i uddannelsessystemet. Der tages i
forlængelse heraf initiativ til at sikre, at Ungdommens
Uddannelsesvejledning og Studievalg gøres bekendt med
højskolernes mulighed for at medvirke til integration af
indvandrere.
Ad 10 Højskoleudvalgets
ønske vil blive imødekommet i forbindelse med en
kommende ændring af tilskudsbekendtgørelsen.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændret
hovedsigte
Ifølge gældende lov tilbyder frie
kostskoler kurser, hvis hovedsigte er folkelig oplysning. Folkelig
oplysning blev indført med 1993-loven og videreført
uændret i den gældende lov. Det fremgår af
bemærkningerne til den gældende lov, jf. L 160 (lov nr.
479 af 31. maj 2000), at der med folkelig oplysning forstås
oplysning om de folkelige fællesskaber, tolkning af
tilværelsen og meningen med livet.
Højskoleudvalgets flertal finder, at
forholdet mellem folk, nation og statslige fællesskaber har
ændret sig markant de senere år, og at begreber som
"folk" og "folkelig" i dag opfattes snævrere end i 1993 og
derfor ikke længere er dækkende for skolernes opgave.
På denne baggrund foreslår udvalget hovedsigtet
ændret til "livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk
dannelse". Udvalgets flertal ønsker at fastholde
"folkeoplysning" som en del af hovedsigtet, men at det skal
suppleres således, at det bedre dækker
højskolens opgave i relation til forholdet mellem folk,
nation, stat og statslige fællesskaber. Hertil kommer, at
udvalget har villet markere, at hovedsigtet er videre end det
kortsigtede og personlige.
"Livsoplysning" er et begreb, der rummer
universelle og almenmenneskelige problemstillinger.
"Livsoplysning" ligger i forlængelse af den
bestående oplysningstradition for de frie skoler og
vedrører de store spørgsmål i
tilværelsen. Herved fremhæves de frie kostskolers
opgave af eksistentiel karakter, som bygger på den enkelte
skoles selvvalgte værdigrundlag.
"Folkelig oplysning" rummer oplysning om store og
små fællesskaber samt forholdet til det individuelle. I
"folkelig oplysning" er det individuelle og det fælles sider
af samme sag og hinandens forudsætninger.
"Demokratisk dannelse" understreger opgaven i at
fastholde og udvikle en proces, der fører frem mod
demokrati. Det markerer, at det er de frie kostskolers opgave at
danne sine elever til engagerede medborgere med lyst og evne til at
være aktive i et demokratisk samfund. Begrebet
vedrører både undervisningens emner og kursernes
tilrettelæggelse.
"Demokratisk dannelse" skal ses som en del af den
"folkelige oplysning", som igen er en del af "livsoplysning".
Med lovforslaget imødekommes forslaget fra
et flertal i Højskoleudvalget, idet det vurderes at
forslaget klarere end det gældende præciserer, at
opholdet på en fri kostskole både skal understrege det
personlige og eksistentielle perspektiv og den
samfundsmæssige og demokratiske udfordring.
2.2. Kompetencegivende og
prøveforberedende undervisning på
folkehøjskoler og husholdnings- og
håndarbejdsskoler
Højskoleudvalget peger på, at
skolerne allerede inden for gældende bestemmelser kan
medvirke til kursisternes formelle uddannelser.
Det kan ske på følgende
måder:
1) Som almen forberedelse. Højskolernes
kurser vil via deres vægt på almene perspektiver og
faglige og personlige kompetencer i sig selv være
forberedende til formelle uddannelser. Mange højskoler
tilrettelægger undervisningen sådan, at eleverne
får mulighed for at orientere sig bredt i faglige
områder forud for deres studievalg. Folkehøjskolernes
Forening har fremlagt tal, der illustrerer, at ophold på en
højskole kan være med til at mindske risikoen for, at
eleverne efterfølgende skifter uddannelse.
2) Som forberedelse til ekstern prøve. En
højskole kan vælge at undervise i faglige
områder, der svarer til optagelseskravene på bestemte
formelle uddannelser. Det drejer sig f.eks. om forberedelse til
optagelse på pædagogseminarierne, politiskolen,
journalisthøjskolen og forskellige kunstneriske uddannelser.
Ligeledes kan undervisningen på en højskole være
tilrettelagt på et fagligt niveau, der sætter eleverne
i stand til efter højskoleopholdet at gå til
prøve eller eksamen på en uddannelsesinstitution som
selvstuderende.
3) Som anden forberedelse til optagelse på
en konkret uddannelse. På nogle uddannelser indeholder
optagelsesbetingelserne en bedømmelse af de studerendes
tidligere arbejder €" f.eks. design- og arkitektskolerne. Et
sådant forberedende arbejde kan i nogle tilfælde
indpasses i et højskolekursus.
4) Ved samarbejde med uddannelsesinstitutioner.
Højskoler og uddannelsesinstitutioner kan samarbejde
således, at et højskoleophold kan give merit i
uddannelsen. Aftaler træffes mellem den enkelte
højskole og uddannelsesinstitution og bygger på, at
højskolen kan beskrive og evt. dokumentere sit faglige
indhold over for uddannelsesinstitutionen. Det kan f.eks.
være et samarbejde om en del af liniefagsundervisningen
på læreruddannelsen, hvor højskoleopholdet
efterfølgende giver merit i uddannelsen. Muligheden for at
udnytte højskolelæreres specifikke kompetencer kan
også ske ved, at de kan blive undervisere/vejledere i
forbindelse med afløsningsopgaver m.v. på alle typer
uddannelser fra de korteste til de længste
universitetsuddannelser.
5) Et højskolekursus kan kombineres med
en uddannelse eller et studium, når en studerende har behov
for at skifte miljø. Højskoleopholdet kan virke
motiverende og afklarende for den studerende.
6) Kurser uden for højskoleloven. En
højskole kan som indtægtsdækket virksomhed
tilrettelægge kurser, der ikke opfylder tilskudsbetingelserne
i lov om frie kostskoler. Disse kurser tæller ikke med i
højskolens tilskudsgrundlag. Det kan f.eks. dreje sig om
kurser for en lukket deltagerkreds, eller f.eks. forberedende
voksenundervisning (FVU).
Det er Højskoleudvalgets opfattelse, at de
gældende muligheder ikke er erkendte og derfor ikke udnyttes
hensigtsmæssigt. Højskolernes netværk til
uddannelsesstederne er ikke særlig omfattende, og omvendt
kender mange uddannelsesinstitutioner for lidt til de muligheder,
som et samarbejde med en højskole kunne give f.eks. i form
af studieforberedelse, faglig dygtiggørelse og rekruttering
af elever og studerende fra hele landet.
Højskoleudvalget foreslår på
denne baggrund, at en tydeliggørelse sker ved, at der
udarbejdes en vejledning i samarbejde mellem højskoler og
formelle uddannelsesinstitutioner, ved at samarbejdsmulighederne
indskrives i relevant uddannelseslovgivning, ved at der sker en
kortlægning af samarbejdet, og ved at det
tydeliggøres, hvilke kompetencer højskoleeleverne har
mulighed for at udvikle. Undervisningsministeriet vil medvirke til
udarbejdelse af en vejledning om samarbejdsmulighederne mellem de
frie kostskoler og uddannelsesinstitutioner, der giver
kompetencegivende uddannelser.
I overensstemmelse med et flertal i
Højskoleudvalget stilles forslag om, at
prøveforberedende og kompetencegivende undervisning i
henhold til anden lov i begrænset omfang kan indgå som
en del af en elevs kursus på en folkehøjskole,
husholdningsskole eller håndarbejdsskole.
Oprindeligt indeholdt højskolekurser
undervisning, der gav landboungdommen færdigheder og viden,
der var nyttige i deres erhvervsmæssige virke. I takt med
forlængelsen af undervisningspligten og udbygningen af de
ordinære ungdomsuddannelser er de erhvervsrettede elementer i
højskolekurserne bortfaldet, og kurserne opfattes -
såvel inden for skoleformen som i samfundet i øvrigt -
som almene og alment dannende tilbud. Forslaget bryder med denne
ret sene opfattelse af højskolekursernes rent almene
karakter.
Folkehøjskolernes særlige kendetegn
er, at skolerne er kostskoler, hvor der ud over undervisningen er
et samvær ikke alene mellem eleverne, men også mellem
elever og lærere. Det skaber et særligt
læringsmiljø, der vil kunne tiltrække nogle af
de unge, der ikke er kommet i gang med en kompetencegivende
uddannelse, og som ikke umiddelbart har udsigt til at
påbegynde en sådan. Det foreslås, at
undervisningsministeren fastsætter regler om ordningen,
herunder om, hvilke uddannelser, der kan indgå som en del af
en elevs højskolekursus. Der tænkes i første
række på erhvervsuddannelser, forberedende
voksenundervisning, almen voksenuddannelse, de gymnasiale
uddannelser (stx, hhx, htx, hf), herunder gymnasial supplering
(GSK, HHX, HF+ og GIF) samt dele af korte og mellemlange
videregående uddannelser. Efter aftale med de
pågældende ministre vil undervisningsministeren tillige
kunne godkende dele af lange videregående uddannelser og dele
af uddannelserne under Kulturministeriet. Det er ikke realistisk at
forestille sig, at en elev inden for rammerne for
folkehøjskolerne kan tage en fuld uddannelse, men der vil
kunne tages meritgivende uddannelsesdele, der kan tjene som
brobygning til en erhvervskompetencegivende uddannelse, ligesom der
vil kunne tages enkeltfag, der kan forbedre muligheden for at blive
optaget på en uddannelse.
Både på uddannelsesinstitutionen og
på højskolen indgår eleven i
tilskudsberegningen. For de timer, en elev følger
prøveforberedende eller kompetencegivende undervisning, vil
eleven dog udløse reduceret tilskud, idet højskolen
vil have mindre udgifter. Forslaget imødekommer
således ikke Højskoleudvalgets indstilling om, at der
udløses fuldt tilskud på såvel højskolen
som på uddannelsesinstitutionen for elever, der er
kortuddannede. Den nærmere fastlæggelse af
tilskudsmodellen vil ske i forbindelse med forberedelsen af
finansloven for 2007.
Det er ikke hensigten, at folkehøjskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler skal godkendes til
selv at kunne udbyde den kompetencegivende undervisning, men at de
indgår aftale med en institution, der godkendt til at udbyde
den pågældende uddannelse. Højskoleleverne vil
være ordinære elever på institutionerne.
Undervisningen skal kunne tilrettelægges fleksibelt. Det kan
ske ved, at højskoleleverne følger undervisningen
på et ordinært hold på fx en erhvervsskole eller
et VUC, eller ved at der ved tilrettelæggelsen tages
særlige hensyn til højskoleleverne, fx ved at
undervisningen eller dele af den forlægges til
højskolen. Husholdningsskolerne og håndarbejdsskolerne
ønsker dog at kunne blive godkendt til selv at kunne
gennemføre almen voksenuddannelse. Sådanne
godkendelser må i givet fald gives i henhold til lovgivningen
om almen voksenuddannelse.
Højskoleudvalget lagde vægt
på, at folkehøjskolerne er prøve- og
eksamensfrie. I overensstemmelse hermed foreslås dette
indskrevet i loven, idet det dog foreslås, at en
folkehøjskole af pædagogiske grunde kan beslutte, at
prøver til forberedende voksenundervisning (FVU) holdes
på skolen. Der bliver således mulighed for, at elever,
der følger FVU på en højskole, kan
aflægge prøve i det miljø, de er fortrolige med
fra den daglige undervisning. Det understreges, at det er
frivilligt for en folkehøjskole, om den i givet fald vil
acceptere, at der finder prøveafholdelse sted på
skolen.
Efter ønske fra Foreningen for
Husholdningsskoler og Håndarbejdsskoler vil forbudet mod
prøveafholdelse ikke omfatte disse skoler.
Højskoleudvalget understreger, at
undervisning efter anden lov ikke må dominere, og
foreslår, at den kompetencegivende undervisning højst
skal kunne udgøre 1/3 af undervisningstiden (dvs. 9
ugentlige lektioner), hvis kursets lektionstal er de 28 lektioner,
der i tilskudsbekendtgørelsen er fastsat som det minimale
ugentlige lektionstal. Lektionstallet for den kompetencegivende
undervisning vil imidlertid kunne øges, hvis det samlede
timetal øges tilsvarende, dog maksimalt til at udgøre
halvdelen af den samlede undervisning. Endvidere foreslår
udvalget, at kompetencegivende undervisning skal kunne afvikles
så fleksibelt, at nogle ugers undervisning udelukkende
omfatter den kompetencegivende undervisning.
I lovforslaget foreslås det, at der for
hver uge fastsættes et maksimalt timetal på 15 timer
for den prøveforberedende og kompetencegivende undervisning.
Dette indebærer, at der ikke i en eller flere uger kan
være kompetencegivende undervisning i et sådant omfang,
at denne undervisning vil være SU-berettigende. Endelig
sikrer begrænsningen, at elever, der vælger
kompetencegivende undervisning, løbende bevarer deres
deltagelse i højskolens liv og ikke marginaliseres i forhold
til de øvrige elever.
For så vidt angår den undervisning,
som højskolen selv skal give eleven, foreslås fastsat
et minimum på 15 timer ugentligt, hvoraf mindst 11 timer skal
være af bred almen karakter. Hermed sikres det, at den brede
almene undervisning, der er højskolernes kerneydelse,
fortsat vil have en dominerende plads.
I nogle tilfælde vil det være muligt
for elever at få godtgørelse til den del af
højskoleopholdet, hvor de går på
kompetencegivende uddannelse, f.eks. Statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) til Forberedende
voksenuddannelse (FVU) og VEU-godtgørelse til
arbejdsmarkedsuddannelser.
Ordningen vil blive fulgt nøje af
Undervisningsministeriet og skoleforeningerne med henblik på
hurtig indgriben, hvis den udvikler sig utilsigtet.
2.3. Bortfald af dispensation
for opfyldelse af skolekrav
For at være berettiget til tilskud skal en
skole i hvert skoleår dels have opnået mindst 24
årselever eller 24 årselever som et gennemsnit af dette
og de to foregående skoleår, dels have
gennemført længerevarende kurser af mindst 4 ugers
varighed i mindst 20 uger. Heraf skal mindst ét kursus have
mindst 12 ugers varighed. En skole, der ikke har opfyldt kravet om
mindst 24 årselever, mister retten til tilskud i det
finansår, der følger efter skoleårets slutning,
mens konsekvensen af manglende opfyldelse af kravet om
længerevarende kurser er, at skolen mister retten til tilskud
i det finansår, hvor skoleåret slutter.
Undervisningsministeren kan efter gældende
regler dispensere for kravet om mindst 24 årselever i ganske
særlige tilfælde og for en begrænset periode for
skoler, der i en årrække har haft folkelig og kulturel
betydning for deres lokalområde, især tyndt befolkede
områder. I overensstemmelse med Højskoleudvalgets
anbefalinger foreslås dispensationsadgangen afskaffet.
Udvalget lægger især vægt på, at de frie
kostskolers godkendelse til tilskud og tilsvarende fratagelse af
godkendelsen bør bygge på klare i loven fastsatte
kriterier og ikke på et ministerielt skøn over
forhold, der end ikke vedrører højskoledriften.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Kompetencegivende
undervisning
Det er forudsat, at tilskud for den periode,
hvor en elev følger kompetencegivende undervisning reduceres
til ca. 55 pct. af takst 1+ takst 2 + takst 3, da skolerne vil have
reducerede udgifter. Forslaget medfører derfor umiddelbart
ikke en stigning i taxameteret pr. elev, idet udgifterne til den
kompetencegivende undervisning modsvares af reduktionen i
taxameteret til højskolerne, husholdningsskolerne og
håndarbejdsskolerne.
Da hensigten med forslaget om, at
højskoleelever skal have mulighed for at deltage i
kompetencegivende og prøveforberedende undervisning, blandt
andet er at øge aktiviteten på højskolerne,
må forslaget forventes at medføre merudgifter til
stigende aktivitet. Udgifterne finansieres som en almindelig
aktivitetsbestemt merudgift. Såfremt aktiviteten på
højskolernes, husholdningsskolernes og
håndarbejdsskolernes lange kurser stiger med 2 pct. som
følge af forslaget, vil det øge taxameterudgifterne
med ca. 7 mio. kr. Dette skal ses i sammenhæng med, at
aktiviteten over de seneste ti år er faldet med ca. 30 pct.
på højskolerne.
Derudover vil det i nogle tilfælde
være muligt for eleverne at få godtgørelse til
den del af højskoleopholdet, hvor de går på
kompetencegivende uddannelse, f.eks. Statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) til Forberedende
voksenuddannelse (FVU) og VEU-godtgørelse til EUD-enkeltfag.
Udgifterne til dette forventes at være mindre end 2 mio. kr.
årligt. Det svarer til, at 250 dagpengeberettigede ledige med
ret til seks ugers selvvalgt uddannelse deltager i 15 timers FVU
ugentligt under et højskoleophold på 15 uger, eller at
140 personer følger EUD-enkeltfag med godtgørelse ti
timer om ugen under et højskoleophold på 16 uger.
Såfremt eleverne ikke gik på
højskole, mens de deltog i disse uddannelser, ville de have
udløst den samme godtgørelse.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6 Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | 9 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
9. Høring
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt i høring hos følgende:
Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
Foreningen af Husholdnings- og Håndarbejdsskoler, Foreningen
af Frie Ungdoms- og Efterskoler, Handelsskolernes
Bestyrelsesforening, Danmarks Erhvervsskoleforening,
Pædagogseminariernes Bestyrelsesforening,
Lærerseminariernes Bestyrelsesforening, Frie Samarbejdende
MVU-institutioner, Forstanderforeningen for VUC, Foreningen af
skoleledere ved tekniske skoler, Gymnasieskolernes Rektorforening,
Lærerseminariernes Rektorforsamling, Interesseorganisationen
for handelsskolernes ledelser (HFI), Sammenslutningen for ledere
ved skolerne for de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser, Pædagogseminariernes Rektorforsamling,
Rigsrevisionen, Kommunernes Landsforening, Københavns
Kommune, Frederiksberg Kommune, Det Centrale Handicapråd, De
Samvirkende Invalideforeninger, Danmarks Vejlederforening,
Efterskolernes Lærerforening, Lærernes
Centralorganisation, Landsforeningen af Højskolelever,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af
Registrerede Revisorer, SU-styrelsen, CIRIUS.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget stilles for at give de frie kostskoler
et hovedsigte, der dækker folkehøjskolernes opgave i
relation til forholdet mellem folk, nation, stat og statslige
fællesskaber. Der henvises til afsnit 2.1. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Forslaget indebærer, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at en elev
på en folkehøjskole, husholdningsskole eller
håndarbejdsskole kan følge prøveforberedende og
kompetencegivende undervisning i henhold til anden lovgivning som
en del af skolens kursus. Sådan undervisning kan højst
udgøre 15 timer pr. uge. Bemyndigelsen tænkes
først og fremmest udmøntet til fastlæggelse af,
hvilke uddannelser og dele heraf der kan indgå som del af en
elevs kursus. Her tænkes i første række på
erhvervsuddannelser, forberedende voksenundervisning, almen
voksenuddannelse, de gymnasiale uddannelser, herunder gymnasial
supplering samt korte og mellemlange videregående
uddannelser. Den prøveforberedende og kompetencegivende
undervisning skal gennemføres af en institution, der er
godkendt til udbud af den pågældende uddannelse.
Endvidere vil undervisningsministeren efter
forslaget kunne fastsætte regler om ydelse af tilskud for den
del af et kursus, hvor en elev følger kompetencegivende
undervisning. Bemyndigelsen vil blive udmøntet i forbindelse
med budgetteringen af finansloven for 2007, idet det dog
forudsættes, at der ydes reduceret tilskud, når en elev
følger undervisning, som ikke gennemføres af
skolen
For at sikre at højskolernes kerneydelse
fortsat vil være kurser med undervisning af bred almen
karakter, foreslås fastsat et minimum på 15 timer
ugentligt for den del af kurset, som skolen selv
gennemfører, og at mindst 11 timer heraf skal være af
bred almen karakter.
Endelig stilles forslag om, at prøver og
eksamener, bortset fra prøver til forberedende
voksenundervisning (FVU), ikke kan gennemføres på en
folkehøjskole. Det beror på den enkelte
folkehøjskoles beslutning, om den af pædagogiske
grunde vil tillade, at der afholdes FVU-prøver på
skolen. For en husholdningsskole eller en håndarbejdsskole
vil der ikke være forbud mod prøveafholdelse på
skolen.
Til nr. 3
Det foreslås, at den gældende adgang
til at dispensere for kravet om mindst 24 årselever
ophæves, da en fri kostskoles godkendelse til tilskud og
tilsvarende fratagelse af retten til tilskud bør hvile
på klare og objektive kriterier.
Til § 2
Loven foreslås at træde kraft den 1.
august 2006.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler), jf. lovbekendtgørelse nr. 870 af 19. august
2004, som ændret ved § 117 i lov nr. 428 af 6. juni 2005
og § 3 i lov nr. 592 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer: |
§ 1. Loven omfatter
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler), der tilbyder
undervisning og samvær på kurser, hvis hovedsigte er
folkelig oplysning, og som er godkendt af undervisningsministeren
til tilskud. Undervisningen skal have en bred almen karakter.
Enkelte fag eller faggrupper kan have en fremtrædende plads,
men aldrig på bekostning af det almene. Skolernes virksomhed
skal tilrettelægges ud fra deres selvvalgte
værdigrundlag. | | 1. I § 1, stk. 1 , ændres
»folkelig oplysning« til: » livsoplysning, folkelig oplysning og
demokratisk dannelse« . |
| | 2. Efter § 1 indsættes: »§ 1 a.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at en elev
som en del af en folkehøjskoles, husholdningsskoles eller
håndarbejdsskoles kursus kan følge
prøveforberedende og kompetencegivende undervisning efter
anden lovgivning, når denne undervisning højst
udgør 15 timer ugentligt og er udbudt af en
uddannelsesinstitution, som efter anden lovgivning er godkendt
hertil. Undervisningsministeren kan endvidere fastsætte
regler om vilkår for deltagelse i sådan undervisning og
om ydelse af tilskud for den del af et kursus, hvor en elev
følger sådan undervisning. Stk. 2. Den undervisning, som en
folkehøjskole, husholdningsskole eller
håndarbejdsskole skal give til en elev, der følger den
i stk. 1 nævnte undervisning, skal mindst udgøre 15
timer pr. uge, hvoraf mindst 11 timer skal være undervisning
af bred almen karakter. Stk. 3. Bortset fra prøver til
forberedende voksenundervisning (FVU) kan prøver og
eksamener ikke afholdes på en
folkehøjskole.« |
§ 12.
Skoleåret går fra den 1. august til den 31. juli. En
fri kostskole skal have mindst 24 årselever, jf. §§
13 og 14, i det skoleår, der slutter i kalenderåret
før finansåret, eller som gennemsnit af dette
skoleår og de 2 foregående skoleår. En nyoprettet
skole, der ikke har været i virksomhed i hele det
skoleår, der slutter i kalenderåret før
finansåret, skal opfylde kravet om mindst 24 årselever
i det første hele finansår. En eksisterende skole, der
ikke efter denne paragraf har opnået ret til tilskud i
året før finansåret, skal opfylde
årselevtalskravet i finansåret, hvor den igen modtager
tilskud. Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde
fravige kravet om 24 årseleve | | 3.§ 12, stk. 1 , 5. pkt. , ophæves. |