Skriftlig fremsættelse (31. marts
2006)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse
af indsatsen for at bekæmpe terrorisme mv.)
(Lovforslag nr. L 217).
1. Siden terrorangrebene i
USA den 11. september 2001 har der bestået et generelt
forhøjet trusselniveau i den vestlige verden og i forhold
til vestlige interesser. Terrorhandlingerne i Madrid i 2004 og i
London i 2005 har vist, at også de europæiske lande er
sårbare over for den internationale terrorisme.
For Danmarks vedkommende er terrorismen en
trussel mod samfundet og de værdier, som det bygger på,
og mod den enkelte borger.
Efter regeringens opfattelse er det derfor
afgørende, at myndighederne har de nødvendige
redskaber med henblik på forebyggelse, afværgelse og
efterforskning af terrorisme. For politiets vedkommende
lægger regeringen således vægt på, at der
er de relevante muligheder for f.eks. indhentelse af
efterretningsmæssige oplysninger og for efterforskning og
strafforfølgning i konkrete sager. Samtidig er regeringen
meget opmærksom på vigtigheden af, at der i forbindelse
med nye initiativer på terrorområdet sikres den rigtige
balance mellem sikkerhed og retssikkerhed, således at
indsatsen for at beskytte samfundet som sådan ikke kommer til
at ske på bekostning af hensynet til den enkeltes frihed.
Der har siden den 11. september 2001
været iværksat en lang række initiativer bl.a.
med henblik på at tage højde for terrorismens globale
karakter og styrke politiets efterforskningsmuligheder. Som led i
opfølgningen på terrorangrebene i USA vedtog et bredt
flertal i Folketinget således f.eks. i maj 2002 den
såkaldte anti-terrorpakke.
Der er endvidere bl.a. bevilget ressourcer med
henblik på styrkelse af efterretningstjenesterne og med
henblik på at skabe en effektiv og forebyggende
beredskabsmæssig indsats, ligesom regeringen i maj 2005 har
truffet beslutning om en række tiltag som opfølgning
på den såkaldte sårbarhedsudredning.
2. I lyset af terrorangrebet
i London i juli 2005 fandt regeringen imidlertid anledning til at
foretage en samlet gennemgang og vurdering af det danske samfunds
indsats og beredskab over for terrorhandlinger. Regeringen nedsatte
derfor en tværministeriel arbejdsgruppe om
terrorbekæmpelse, der fik til opgave at overveje behovet for
yderligere initiativer.
Den tværministerielle arbejdsgruppe
offentliggjorde den 3. november 2005 rapporten "Det danske samfunds
indsats og beredskab mod terror". Rapporten indeholder 49
anbefalinger, som efter arbejdsgruppens opfattelse kan komme
på tale for at styrke indsatsen og beredskabet mod terror.
Der er tale om en bred vifte af forslag, der berører flere
ministerområder.
På baggrund af arbejdsgruppens
anbefalinger fremlagde regeringen den 16. november 2005 en
handlingsplan for terrorbekæmpelse, som indeholder en
række initiativer med henblik på at styrke det danske
samfunds indsats og beredskab mod terror. I handlingsplanen er
angivet, hvordan regeringen vil arbejde videre med hver enkelt af
arbejdsgruppens anbefalinger.
En række af anbefalingerne vil kunne
gennemføres administrativt, mens andre kræver ny
lovgivning. Det fremgår derfor af handlingsplanen, at
regeringen i foråret 2006 vil fremlægge en række
lovforslag som led i en anti-terrorlovpakke. Endelig er der enkelte
af arbejdsgruppens forslag, som kræver yderligere
overvejelser og udredningsarbejde, før regeringen tager
stilling.
3. Siden
gennemførelsen af anti-terrorpakken i 2002 er der vedtaget
to nye internationale konventioner på
terrorbekæmpelsesområdet. Det drejer sig om dels
Europarådets konvention om forebyggelse af terrorisme, som
blev vedtaget af Europarådets Ministerkomité den 3.
maj 2005, dels FN€™s konvention om nuklear terrorisme,
der blev vedtaget af FN€™s Generalforsamling den 13.
april 2005. Danmark har undertegnet begge konventioner.
Europarådskonventionen om forebyggelse
af terrorisme indebærer en forpligtelse for de kontraherende
stater til at kriminalisere visse forberedende handlinger til
terrorhandlinger. Det drejer sig om opfordring til
terrorhandlinger, rekruttering til terrorhandlinger og
oplæring i at begå terrorhandlinger.
FN-konventionen om nuklear terrorisme
indeholder en forpligtelse for de kontraherende stater til at
kriminalisere en række handlinger vedrørende ulovlig
besiddelse og brug mv. af radioaktivt materiale med forsæt
til at forårsage død eller alvorlig personskade eller
til at forårsage betydelig tings- eller
miljøskade.
Den 19. august 2005 anmodede
Justitsministeriet Straffelovrådet om nærmere at
overveje, hvilke lovgivningsmæssige ændringer en dansk
ratifikation og gennemførelse af Europarådets
konvention om forebyggelse af terrorisme og FN€™s
konvention om nuklear terrorisme vil nødvendiggøre
på det strafferetlige område. Justitsministeriet
anmodede samtidig Straffelovrådet om i lyset af den senere
tids udvikling og erfaringer på terrorområdet mere
generelt at overveje, om straffelovens anti-terrorbestemmelser
(§§ 114-114 e) i sammenhæng med den øvrige
strafferetlige lovgivning fortsat giver et tilstrækkeligt
strafferetligt værn mod terrorisme.
Straffelovrådet har den 1. marts 2006
afgivet betænkning nr. 1474/2006 om det strafferetlige
værn mod terrorisme.
4. Lovforslaget har to
overordnede formål: Det ene formål er €" som led i
regeringens samlede anti-terrorlovpakke €" at
gennemføre de dele af regeringens handlingsplan for
terrorbekæmpelse, der vedrører lovændringer
på Justitsministeriets område. Anti-terrorlovpakken
omfatter herudover bl.a. de samtidigt fremsatte forslag fra
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og
forsvarsministeren.
Det andet formål er at gennemføre
de ændringer, der er nødvendige for, at Danmark kan
ratificere og gennemføre Europarådets konvention om
forebyggelse af terrorisme og FN€™s konvention om
nuklear terrorisme. Folketingets vedtagelse af forslaget vil
indebære samtykke efter grundlovens § 19 til
ratifikation af Europarådets konvention og FN-konventionen.
Denne del af lovforslaget bygger på Straffelovrådets
betænkning nr. 1474/2006 om det strafferetlige værn mod
terrorisme.
I lovforslaget indgår også en
ændring af udleveringsloven som følge af
konventionsmæssige forpligtelser samt en udskydelse af
tidspunktet for revision af den såkaldte logningsbestemmelse
i retsplejelovens § 786, stk. 4, der blev indført ved
anti-terrorpakken i 2002.
5. Lovforslaget indeholder
nærmere følgende elementer:
Lovforslaget indeholder en række
initiativer, der skal forbedre politiets muligheder for at
forebygge, efterforske og bekæmpe terrorhandlinger.
Det foreslås, at Politiets
Efterretningstjeneste kan videregive oplysninger til Forsvarets
Efterretningstjeneste, uden at der i hvert enkelt tilfælde
skal foretages en nærmere konkret vurdering og
interesseafvejning i forhold til den enkelte oplysning. Dette sker
ved at indsætte en ny bestemmelse i retsplejelovens §
110 a, stk. 1, hvorefter Politiets Efterretningstjeneste kan
videregive oplysninger til Forsvarets Efterretningstjeneste i det
omfang, videregivelsen kan have betydning for varetagelse af
tjenesternes opgaver. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
en bestemmelse, der af forsvarsministeren foreslås indsat i
forsvarsloven om videregivelse af oplysninger fra Forsvarets
Efterretningstjeneste til Politiets Efterretningstjeneste.
Der foreslås endvidere etableret et
særligt lovgrundlag for Politiets Efterretningstjenestes
indhentelse af oplysninger fra andre forvaltningsmyndigheder,
således at disse myndigheder ikke i hvert enkelt
tilfælde skal foretage en nærmere konkret vurdering og
interesseafvejning i forhold til den enkelte oplysning. Politiets
Efterretningstjeneste kan efter forslaget om indsættelse af
en ny bestemmelse i retsplejelovens § 110 a, stk. 2, indhente
oplysninger fra andre forvaltningsmyndigheder i det omfang,
oplysningerne må antages at have betydning for varetagelse af
Politiets Efterretningstjenestes opgaver vedrørende
forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af
straffelovens kapitel 12 og 13.
Dernæst indeholder lovforslaget nogle
ændringer i retsplejelovens kapitel 71 om indgreb i
meddelelseshemmeligheden, observation og dataaflæsning. Disse
ændringer har navnlig til formål at sikre, at politiets
efterforskningsmidler mv. er i overensstemmelse med den
teknologiske udvikling og udviklingen i terrortruslen i
Danmark.
Der stilles således bl.a. forslag om at
forenkle proceduren for indhentelse af retskendelse til at
iværksætte indgreb i form af telefonaflytning og
teleoplysning, så politiet kun behøver at indhente
én forudgående retskendelse, der giver mulighed for
bl.a. at aflytte den mistænkte person, uanset hvilke
telekommunikationsmidler den pågældende måtte
vælge at benytte sig af. Der er tale om en ændring i
forhold til den gældende ordning, hvorefter en retskendelse
om aflytning og teleoplysning skal angive de konkrete telefonnumre,
der må aflyttes eller indhentes teleoplysning om.
Ændringen gælder kun for kendelser vedrørende
telefonaflytning og teleoplysning i forbindelse med efterforskning
af en overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13. De
almindelige regler for, hvornår indgrebet kan foretages,
videreføres uændret, og der er således ikke tale
om, at politiet vil kunne foretage telefonaflytning og få
teleoplysninger i videre omfang end i dag. Ordningen foreslås
endvidere etableret sådan, at der efterfølgende
€" på begæring af den beskikkede advokat €"
er adgang til kontrol fra domstolenes side med hensyn til de
telefonnumre, som indgrebet har været rettet imod.
Herudover foreslås det at ændre
retsplejelovens § 788, stk. 4, om underretning om indgreb i
meddelelseshemmeligheden, således at det kommer til at
fremgå udtrykkeligt, at retten €" hvis hensynet til
beskyttelse af fortrolige oplysninger om politiets
efterforskningsmetoder taler for det €" efter begæring
fra politiet kan beslutte, at underretning om indgreb i
meddelelseshemmeligheden skal undlades eller udsættes i et
nærmere fastsat tidsrum.
Lovforslaget indeholder desuden en
ændring af retsplejelovens § 791 a, der indebærer,
at spørgsmålet om såkaldt teleobservation
€" det vil sige indhentelse af oplysninger fra udbydere af
telenet og teletjenester om, hvilke mobiltelefonmaster en
mistænkts mobiltelefon løbende er i kontakt med,
herunder oplysninger om den anvendte celle og efter
omstændighederne oplysning om afstand mellem mobiltelefoner
og master €" udtrykkeligt reguleres i retsplejeloven. Det
foreslås således, at der i § 791 a, stk. 5 og 6,
indsættes en bestemmelse om denne form for indgreb, herunder
om de betingelser, der skal være opfyldt, og om krav om
retskendelse.
Med henblik på at forebygge konkret
forestående terrorhandlinger eller anden alvorlig
kriminalitet foreslås det at indsætte en udtrykkelig
bestemmelse i retsplejelovens § 791 c om forstyrrelse eller
afbrydelse af radio- eller telekommunikation i helt særlige
tilfælde. Efter bestemmelsen kan politiet på grundlag
af en retskendelse forstyrre eller afbryde radio- eller
telekommunikation, hvis der er afgørende grunde til det med
henblik på at forebygge, at der vil blive begået en
lovovertrædelse, der efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover, eller en forsætlig
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13. Det er
endvidere en betingelse, at lovovertrædelsen kan
medføre fare for menneskers liv eller velfærd eller
for betydelige samfundsværdier.
Politiet har ikke i dag udtrykkelig hjemmel
til at henstille til offentlige myndigheder og private, at deres
muligheder for at foretage tv-overvågning udnyttes. Det
foreslås at indsætte en udtrykkelig bestemmelse i
tv-overvågningslovens § 4 a, hvorefter politiet kan
henstille, at offentlige myndigheder eller private foretager
tv-overvågning i overensstemmelse med gældende
lovgivning. Henstilling om at iværksætte
tv-overvågning forudsættes navnlig anvendt, hvor
tv-overvågning vurderes at kunne have betydning for
forebyggelse eller efterforskning af eventuelle terrorangreb. Der
vil ikke med hjemmel i den foreslåede bestemmelse kunne
iværksættes tv-overvågning i videre omfang end i
dag.
Det foreslås også som noget nyt at
indsætte en bestemmelse i tv-overvågningslovens §
4 b, der giver politiet mulighed for at meddele offentlige
myndigheder eller private, som foretager eller planlægger at
iværksætte tv-overvågning efter gældende
lovgivning, pålæg med hensyn til kvaliteten af
optagelser af billeder på videobånd, film eller
lignende samt med hensyn til opbevaringen af sådanne
optagelser. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at eventuel anvendelse
af tv-overvågningsoptagelser i efterforskningen af
straffesager forudsætter, at optagelserne er af
tilstrækkelig god kvalitet. Den foreslåede bestemmelse
giver ikke adgang til at pålægge en myndighed eller
privat at iværksætte tv-overvågning, og der vil
ikke med hjemmel i bestemmelsen kunne iværksættes
tv-overvågning i videre omfang end i dag.
Med henblik på at sikre Politiets
Efterretningstjeneste en hurtigere og mere effektiv adgang til
standardmæssige oplysninger om flypassagerer
(passageroplysninger) stilles der forslag om at give Politiets
Efterretningstjeneste adgang til sådanne oplysninger fra
luftfartsselskaberne uden retskendelse. Det sker ved at
indsætte en ny bestemmelse i luftfartslovens § 148 a,
hvorefter luftfartsselskaber på begæring af Politiets
Efterretningstjeneste skal udlevere nærmere angivne
passageroplysninger til brug for forebyggelse og efterforskning af
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13. Den
foreslåede ordning gælder både aktuelle og
historiske passageroplysninger.
Med henblik på at sikre, at
passageroplysningerne er tilgængelige i en vis periode,
foreslås det samtidig, at luftfartsselskaber fremover skal
foretage registrering og opbevaring i 1 år af oplysninger om
passagerer og besætningsmedlemmer på
luftfartøjer, der ankommer til eller afgår fra
Danmark. Det foreslås, at transport- og energiministeren
efter forhandling med justitsministeren fastsætter
nærmere regler om registrering og opbevaring af sådanne
oplysninger og om luftfartsselskabernes praktiske bistand til
politiet, ligesom transport- og energiministeren efter forhandling
med justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Politiets Efterretningstjenestes on-line adgang til
luftfartsselskabernes bookingsystemer.
Med hensyn til det strafferetlige værn
mod terrorisme foreslås det bl.a. at indsætte to nye
bestemmelser i straffelovens § 114 c og § 114 d om
henholdsvis hvervning og oplæring til at begå
terrorhandlinger. I forlængelse heraf foreslås
bestemmelser, der kriminaliserer den, der lader sig hverve eller
oplære til at begå terrorhandlinger.
Det foreslås endvidere at indsætte
en ny bestemmelse i straffelovens § 114 a, der omfatter
handlinger, som efter Europarådskonventionen skal anses for
terrorhandlinger, og som ikke allerede er omfattet af
terrorismebestemmelsen i § 114. Formålet med
bestemmelsen er at indføje en sidestrafferamme med mulighed
for strafforhøjelse, når overtrædelse af
nærmere angivne bestemmelser i straffeloven er begået
under omstændigheder omfattet af de berørte artikler i
en række nærmere opregnede internationale
konventioner.
Endvidere foreslås det, at der
indsættes en ny bestemmelse i straffeloven om besiddelse og
anvendelse af radioaktive stoffer mv. med forsæt til skade
på andres person eller til betydelig skade på andres
ting eller på miljøet.
6. Idet jeg i øvrigt
henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal
jeg herved anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.