L 212 Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love.

(Ændring af klagenævn og klagebestemmelser i en række love på miljøområdet).

Af: fungerende miljøminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 29-03-2006

Fremsættelse: 29-03-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l212_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (29. marts 2006)

 

 

Miljøministeren (Flemming Hansen, fg.):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love (Ændring af klagenævn og klagebestemmelser i en række love på miljøområdet)

(Lovforslag nr. L 212).

En naturlig del af den skærpede fokus på håndhævelse er, at det også sikres, at klagestrukturen på miljøområdet fungerer hensigtsmæssigt.

Der har været rejst spørgsmål om Naturklagenævnets sammensætning €" senest i sommeren 2005. På den baggrund har Miljøministeriet gennemgået Naturklagenævnets sammensætning og struktur, og der har vist sig et behov for ændringer, der tager sigte på særligt følgende problemstillinger: Den politiske repræsentation i nævnet afspejler i dag ikke Folketingets sammensætning, der inddrages i dag ikke i tilstrækkeligt omfang sagkyndige eksperter i Naturklagenævnets afgørelser, og de gældende regler for suppleanters deltagelse kan indebære uhensigtsmæssige situationer. Med lovforslaget tages der højde for disse problemer ved forslag til ændringer af naturbeskyttelsesloven.

Som led i kommunalreformen er der vedtaget ændringer i klagesystemerne, hvorved de fleste klagesager, som i dag behandles i Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen, med virkning fra den 1. januar 2007 er overført til henholdsvis Miljøklagenævnet og Naturklagenævnet. Hermed får Miljøklagenævnet langt flere sager end hidtil. Med lovforslaget foreslås, at kompetencen for formanden for Miljøklagenævnet til at træffe afgørelser i klagesager udvides, således at formanden eller dennes stedfortræder på egen hånd kan afgøre sager på nævnets vegne, når sagerne ikke er større eller principielle samt i sager, hvis afgørelse alene beror på en juridisk vurdering. 

Lovforslaget lægger endvidere op til, at der skal indføres en visitationsprocedure for, hvilke sager der skal behandles i selve Miljøklagenævnet i lighed med, hvad der gælder på Naturklagenævnets område. I Naturklagenævnet foregår visitationsprocessen ved, at udvalgets medlemmer med henblik på kommentering løbende får tilsendt oversigter over sager med angivelse af formandssager. På grund af Miljøklagenævnets anderledes sammensætning foreslås det, at miljøministeren får bemyndigelse til at nedsætte et eller flere udvalg, som kan henvise sager til en egentlig nævnsbehandling, ligesom ministeren kan fastsætte regler for udpegning af medlemmer til udvalgene og disses virksomhed.

Miljøklagenævnet er klagemyndighed efter en række love på miljøområdet. Bestemmelserne om Miljøklagenævnet i disse love er forskelligartede, og de har derfor med lovforslaget gennemgået en lovteknisk revision. Bestemmelserne foreslås nu opbygget efter samme systematik.

Herudover retter lovforslaget op på en tidligere fejl i lov om miljø og genteknologi, som utilsigtet kan give klageadgang til miljøministeren over visse afgørelser. Det drejer sig om klager over særskilte vilkår til sikring af det ydre miljø i afgørelser efter beskæftigelsesministerens bekendtgørelse om genteknologi og arbejdsmiljø. Det foreslås, at der skabes hjemmel til, at der kan klages til Miljøklagenævnet i stedet.

Endvidere justeres overgangsbestemmelsen i kommunalreformændringen af planloven, således at planlovens § 52 om ministerens adgang til at delegere sine beføjelser efter loven og til at fastsætte regler om adgangen til at klage over afgørelser, som er truffet efter bemyndigelse, også kommer til at gælde de beføjelser, der følger af overgangsordningen i lov nr. 571 af 24. juni 2005 om ændring af lov om planlægning (Udmøntning af kommunalreformen).

Idet jeg i øvrigt kan henvise til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.