L 211 Forslag til lov om et kvalitetsstyringssystem for den kommunale sagsbehandling på natur- og miljøområdet.

Af: fungerende miljøminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 29-03-2006

Fremsættelse: 29-03-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l211_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (29. marts 2006)

 

Miljøministeren (Flemming Hansen fg.):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om et kvalitetsstyringssystem for den kommunale sagsbehandling på natur- og miljøområdet

(Lovforslag nr. L 211).

Lovforslaget indeholder forslag til indførelse af et kvalitetsstyringssystem i kommunerne for sagsbehandlingen på natur- og miljøområdet.

Kommunalreformen indebærer, at der 1. januar 2007 sker en ny fordeling af opgaverne mellem kommuner, de nye regioner og statslige myndigheder. De konkrete myndighedsopgaver og de borgerrettede opgaver samles så vidt muligt i kommunerne. Kommunen vil fremover være den samlende myndighed, som borgere og virksomheder i langt de fleste tilfælde vil skulle henvende sig til. For at understøtte en hurtig opbygning af ekspertise og sikring af et højt kvalitetsniveau indgik det i aftalen om en ny kommunalreform, at kommunerne skulle etablere kvalitetsstyringssystemer med det formål at styrke de decentrale administrationer og dermed bidrage til at sikre borgere og virksomheder en effektiv og ensartet administration.

På den baggrund nedsatte regeringen et Kvalitetsstyringsudvalg bestående af repræsentanter fra de kommunale organisationer, landbruget, industrien, Danmarks Naturfredningsforening og en række ministerier, der fik til opgave at opstille anbefalinger til, hvordan et kvalitetsstyringssystem kunne udformes.

Lovforslagets krav om et kvalitetsstyringssystem skal medvirke til at sikre faglig kvalitet, effektivitet og ensartethed i myndighedernes sagsbehandling, og til at sikre borgernes og virksomhedernes tillid til og tilfredshed med opgavevaretagelsen. Kvalitetsstyringssystemet er dermed ét af de initiativer, der sammen med, at de nye kommuner bliver større, vil være med til at styrke kommunernes faglige bæredygtighed til at kunne varetage de nye opgaver.

Lovforslaget omfatter love på natur- og miljøområdet, hvor kommunerne har opgaver. Lovforslaget er i overensstemmelse med udvalgsarbejdets an­be­falinger. Planloven var dog ikke omfattet af udvalgets kommissorium. Der er imidlertid god sammenhæng mellem administrationen af VVM-reglerne i planloven og reglerne om miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelsesloven, som flere høringsparter har peget på, og det er derfor foreslået, at lovforslaget også omfatter disse regler.

Hovedelementerne i lovforslaget er, at kommunerne skal etablere et ledelses- og styringssystem med krav om fastlæggelse af kvalitetspolitik og lokale kvalitetsmål for sagsbehandlingen, og kommunerne skal udarbejde procedurer for kompetencestyring, der sikrer, at der inddrages de rette kompetencer ved opgaveløsningen. Som et væsentligt krav til sagsbehandlingen skal det sikres, at der sker koordinering på tværs af kommunegrænserne, ligesom der skal opstilles procedurer for sagsbehandlingen på de enkelte lovområder.

Som et centralt element i kvalitetsstyringssystemet indeholder forslaget et krav om, at kommunerne hvert år skal gennemføre en intern kontrol med, at procedurerne overholdes, og der skal ske en ekstern certificering. Endelig skal kommunerne offentliggøre indsats og resultater som følge af deres kvalitetsstyringssystemer, så der bliver tale om åbne og gennemsigtige systemer.

Det er ikke muligt for de nye forvaltninger at indføre et fuldt udbygget kvalitetsstyringssystem inden 1. januar 2007. Lovforslaget fastlægger derfor en trinvis udbygning af systemet, således at der pr. 1. januar 2007 skal være indført de centrale, tværgående procedurer i kommunerne. Herefter forventes indgået en aftale med KL om en trinvis udbygning af systemet i perioden fra den 1. januar 2007 til 1. januar 2010, hvor sagsbehandlingsprocedurerne skal være indført og anvendt.

Indførelsen af et kvalitetsstyringssystem i kommunerne vil være et nyt redskab i den danske natur- og miljøadministration. Forslaget bygger dog på eksisterende og velkendte systemer, som mange virksomheder og også enkelte kommuner har indført på frivilligt grundlag. Der er lagt vægt på, at kvalitetsstyringssystemet bliver et praktisk værktøj for kommunerne, der er målrettet de særlige opgaver på natur- og miljøområdet, herunder at ordningen giver mulighed for den størst mulige lokale forankring. Endelig er det væsentligt, at systemet skal være enkelt, ubureaukratisk og rationelt, samtidig med, at det opfylder de internationale standarder for kvalitets­sty­ringssystemer. Så vidt vides er Danmark det første land i hele verden, der ved lov indfører et sådant kvalitetsstyringssystem for offentlige myndigheder.

Det bliver kommunernes ansvar at omsætte lovens og en kommende bekendtgørelsens krav til konkrete procedurer, men for at opnå stordriftsfordele og lette arbejdet med indførelsen af systemet i den enkelte kommune, har Miljøministeriet sammen med KL og Amtsrådsforeningen påtaget sig at udarbejde et sæt standardprocedurer, der tilbydes kommunerne som en €™startpakke€™.

Miljøministeriet vil indføre et kvalitetsstyringssystem i ministeriets 7 decentrale centre, som lever op til kravene i lovforslaget. Dette fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.

Lovforslaget var sendt til høring sammen med et udkast til den opfølgende bekendtgørelse. Høringssvarene har bekræftet den generelle enighed mellem myndigheder og interesseorganisationer om, at etableringen af et kvalitetsstyringssystem med tilhørende forslag til standardprocedurer vil kunne hjælpe kommunerne med at organisere arbejdet indenfor natur- og miljøområdet €" specielt de nye opgaver, som kommunerne overtager 1. januar 2007. Flere konstruktive bidrag fra høringssvarene er indarbejdet i lovforslaget.

Idet jeg i øvrigt kan henvise til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.