Skriftlig fremsættelse (29. marts
2006)
Miljøministeren
(Flemming Hansen fg.):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om et kvalitetsstyringssystem
for den kommunale sagsbehandling på natur- og
miljøområdet
(Lovforslag nr. L 211).
Lovforslaget indeholder forslag til
indførelse af et kvalitetsstyringssystem i kommunerne for
sagsbehandlingen på natur- og miljøområdet.
Kommunalreformen indebærer, at der 1.
januar 2007 sker en ny fordeling af opgaverne mellem kommuner, de
nye regioner og statslige myndigheder. De konkrete
myndighedsopgaver og de borgerrettede opgaver samles så vidt
muligt i kommunerne. Kommunen vil fremover være den samlende
myndighed, som borgere og virksomheder i langt de fleste
tilfælde vil skulle henvende sig til. For at
understøtte en hurtig opbygning af ekspertise og sikring af
et højt kvalitetsniveau indgik det i aftalen om en ny
kommunalreform, at kommunerne skulle etablere
kvalitetsstyringssystemer med det formål at styrke de
decentrale administrationer og dermed bidrage til at sikre borgere
og virksomheder en effektiv og ensartet administration.
På den baggrund nedsatte regeringen et
Kvalitetsstyringsudvalg bestående af repræsentanter fra
de kommunale organisationer, landbruget, industrien, Danmarks
Naturfredningsforening og en række ministerier, der fik til
opgave at opstille anbefalinger til, hvordan et
kvalitetsstyringssystem kunne udformes.
Lovforslagets krav om et
kvalitetsstyringssystem skal medvirke til at sikre faglig kvalitet,
effektivitet og ensartethed i myndighedernes sagsbehandling, og til
at sikre borgernes og virksomhedernes tillid til og tilfredshed med
opgavevaretagelsen. Kvalitetsstyringssystemet er dermed ét
af de initiativer, der sammen med, at de nye kommuner bliver
større, vil være med til at styrke kommunernes faglige
bæredygtighed til at kunne varetage de nye opgaver.
Lovforslaget omfatter love på natur- og
miljøområdet, hvor kommunerne har opgaver.
Lovforslaget er i overensstemmelse med udvalgsarbejdets
anbefalinger. Planloven var dog ikke omfattet af
udvalgets kommissorium. Der er imidlertid god sammenhæng
mellem administrationen af VVM-reglerne i planloven og reglerne om
miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelsesloven, som
flere høringsparter har peget på, og det er derfor
foreslået, at lovforslaget også omfatter disse
regler.
Hovedelementerne i lovforslaget er, at
kommunerne skal etablere et ledelses- og styringssystem med krav om
fastlæggelse af kvalitetspolitik og lokale kvalitetsmål
for sagsbehandlingen, og kommunerne skal udarbejde procedurer for
kompetencestyring, der sikrer, at der inddrages de rette
kompetencer ved opgaveløsningen. Som et væsentligt
krav til sagsbehandlingen skal det sikres, at der sker koordinering
på tværs af kommunegrænserne, ligesom der skal
opstilles procedurer for sagsbehandlingen på de enkelte
lovområder.
Som et centralt element i
kvalitetsstyringssystemet indeholder forslaget et krav om, at
kommunerne hvert år skal gennemføre en intern kontrol
med, at procedurerne overholdes, og der skal ske en ekstern
certificering. Endelig skal kommunerne offentliggøre indsats
og resultater som følge af deres kvalitetsstyringssystemer,
så der bliver tale om åbne og gennemsigtige
systemer.
Det er ikke muligt for de nye forvaltninger at
indføre et fuldt udbygget kvalitetsstyringssystem inden 1.
januar 2007. Lovforslaget fastlægger derfor en trinvis
udbygning af systemet, således at der pr. 1. januar 2007 skal
være indført de centrale, tværgående
procedurer i kommunerne. Herefter forventes indgået en aftale
med KL om en trinvis udbygning af systemet i perioden fra den 1.
januar 2007 til 1. januar 2010, hvor sagsbehandlingsprocedurerne
skal være indført og anvendt.
Indførelsen af et
kvalitetsstyringssystem i kommunerne vil være et nyt redskab
i den danske natur- og miljøadministration. Forslaget bygger
dog på eksisterende og velkendte systemer, som mange
virksomheder og også enkelte kommuner har indført
på frivilligt grundlag. Der er lagt vægt på, at
kvalitetsstyringssystemet bliver et praktisk værktøj
for kommunerne, der er målrettet de særlige opgaver
på natur- og miljøområdet, herunder at ordningen
giver mulighed for den størst mulige lokale forankring.
Endelig er det væsentligt, at systemet skal være
enkelt, ubureaukratisk og rationelt, samtidig med, at det opfylder
de internationale standarder for
kvalitetsstyringssystemer. Så vidt vides er Danmark
det første land i hele verden, der ved lov indfører
et sådant kvalitetsstyringssystem for offentlige
myndigheder.
Det bliver kommunernes ansvar at omsætte
lovens og en kommende bekendtgørelsens krav til konkrete
procedurer, men for at opnå stordriftsfordele og lette
arbejdet med indførelsen af systemet i den enkelte kommune,
har Miljøministeriet sammen med KL og
Amtsrådsforeningen påtaget sig at udarbejde et
sæt standardprocedurer, der tilbydes kommunerne som en
€™startpakke€™.
Miljøministeriet vil indføre et
kvalitetsstyringssystem i ministeriets 7 decentrale centre, som
lever op til kravene i lovforslaget. Dette fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget.
Lovforslaget var sendt til høring
sammen med et udkast til den opfølgende
bekendtgørelse. Høringssvarene har bekræftet
den generelle enighed mellem myndigheder og interesseorganisationer
om, at etableringen af et kvalitetsstyringssystem med
tilhørende forslag til standardprocedurer vil kunne
hjælpe kommunerne med at organisere arbejdet indenfor natur-
og miljøområdet €" specielt de nye opgaver, som
kommunerne overtager 1. januar 2007. Flere konstruktive bidrag fra
høringssvarene er indarbejdet i lovforslaget.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.