Skriftlig fremsættelse (29. marts
2006)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer og forskellige
andre love (‰t Fælles Inddrivelsessystem mv.)
(Lovforslag nr. L 209).
Lovforslaget er et led i regeringens samlede
målsætning om en mere effektiv inddrivelse af
gæld til det offentlige. Forslaget skal ses i
sammenhæng med de allerede gennemførte ændringer
af organiseringen og regelgrundlaget på
inddrivelsesområdet.
Som en del af regeringens aftale med Dansk
Folkeparti om en kommunalreform blev al inddrivelse af gæld
til det offentlige samlet under Skatteministeriet pr. 1. november
2005. Samtidig blev der gennemført en række
forenklinger og harmoniseringer af reglerne for inddrivelse af
gæld til det offentlige.
De planlagte effektiviseringer af
restanceinddrivelsen forudsætter, at de gennemførte
ændringer følges op af yderligere regelforenklinger og
etablering af ét fælles inddrivelsessystem for alle
restancer til det offentlige.
Grundpillerne i ‰t Fælles
Inddrivelsessystem (EFI) er, at alle fordringer, der overdrages til
inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden, samles på en
konto for den enkelte skyldner, samt at de inddrivelsesskridt, der
iværksættes, foretages med udgangspunkt i den samlede
saldo på kontoen (saldoprincippet).
Med lovforslaget foreslås en række
harmoniseringer og forenklinger, der er nødvendige for
etableringen af det fælles inddrivelsessystem, og for en
sammenhængende restanceinddrivelse, der afspejler samlingen
af inddrivelsen hos en myndighed.
Forslaget består af følgende
hovedelementer:
Det foreslås, at der fastsættes
objektiverede og harmoniserede kriterier for, i hvilken
rækkefølge fordringer under inddrivelse dækkes
(dækningsrækkefølgen). Forslaget
indebærer, at der vil gælde en
dækningsrækkefølge for alle krav under
inddrivelse, der omtrent svarer til den, der i dag gælder for
krav, der inddrives ved lønindeholdelse.
Det foreslås, at renter og gebyrer
på inddrivelsesområdet harmoniseres. Forslaget
indebærer, at alle krav under inddrivelse med undtagelse af
bøder forrentes med renten ifølge renteloven fra den
1. i måneden efter modtagelsen af kravet hos
restanceinddrivelsesmyndigheden (Nationalbankens udlånsrente
plus 7 pct., der pt. udgør 9,75 pct. p.a.). Renten
tillægges fradragsret. Ligeledes stilles forslag om
harmoniserede gebyrer for alle krav under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden. Gebyrerne pålægges
oprettelse af ny fordring (100 kr.), rykkere (140 kr.),
lønindeholdelse (200 kr.) og udlæg (250 kr.).
Endelig foreslås det, at
restanceinddrivelsesmyndigheden gives adgang til at foretage
udlæg samt iværksætte lønindeholdelse for
statens regreskrav mod skadevolder for erstatning til ofre for
forbrydelser.
Etableringen af det fælles
inddrivelsessystem vil give skyldnerne et bedre overblik over deres
gældforhold, herunder hvilke inddrivelsesskridt, der
iværksættes. Endvidere vil skyldnerne som følge
af saldoprincippet modtage færre henvendelser fra
inddrivelsesmyndigheden. Forslaget indebærer ikke i
øvrigt administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
borgerne.
Inddrivelsessystemet vil betyde
væsentlige administrative lettelser for
restanceinddrivelsesmyndigheden, da behandlingen af fordringer
under inddrivelse i langt videre omfang end i dag vil kunne ske
maskinelt. Desuden vil det fælles inddrivelsessystem betyde,
at flere fordringer mod den samme skylder systemmæssigt kan
behandles samlet, f.eks. i relation til udsendelse af
rykkerskrivelser i modsætning til i dag, hvor
inddrivelsesmyndigheden betjenes af 5 forskellige IT-systemer, der
ikke er indbyrdes forbundet.
De foreslåede regler for
dækningsrækkefølgen for krav under inddrivelse
vil betyde mindre forskydninger mellem fordringshaverne have
konsekvenser for den indbyrdes fordeling mellem fordringshaverne i
forhold til i dag. Forslaget medfører engangsudgifter for
SKAT på ca. 550.000 kr. til information, samt 500.000 kr. til
edb-tilretning. Endvidere skønnes forslaget at
medføre udgifter til tilretning af opkrævningssystemet
KOBRA, og kontrollen af regler om fradragsret vil betyde, at
ligningsmyndigheden vil blive påført et
merårsværksforbrug. Forslaget har ingen
miljømæssige eller EU-retlige konsekvenser.
Forslaget om harmonisering af renten
indebærer et nettoprovenutab på ca. 25 mio. kr. Tabet
dækker over øgede renteindtægter på ca.
295 mio. kr., mens ændret fradragsret giver et tab på
320 mio. kr. Provenuvirkningen skønnes under stor usikkerhed
fordelt med et tab for kommunerne på ca. 170 mio. kr., mens
staten skønnes at vinde ca. 145 mio. kr. For erhvervslivet
skønnes forslaget at indebære en lettelse på 80
mio. kr. årligt. Det skønnes, at harmoniseringen af
gebyrerne isoleret set vil være provenuneutral. Lovforslaget
har ikke i øvrigt provenumæssige konsekvenser.
Dette lovforslag vil blive fulgt op af forslag
om yderligere harmoniseringer/forenklinger af reglerne for
inddrivelse af gæld til det offentlige og samling af reglerne
i en samlet lov med henblik på at realisere
målsætningen om et fælles regelsæt for hele
inddrivelsesområdet.
De harmoniserede regler for rente, gebyr og
dækningsrækkefølge skal træde i kraft i
forbindelse med, at ‰t Fælles Inddrivelsessystem
sættes i drift, hvilket forventes at ske senest i 2009.
Forslaget om adgang til at foretage udlæg og
lønindeholdelse for statens regreskrav mod skadevolder for
erstatning til ofre for forbrydelser skal træde i kraft den
1. juli 2006.
Idet jeg henviser til lovforslaget og
bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til
Folketingets velvillige behandling.