L 207 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af personskatteloven og andre skattelove. (Indførelse af et
sundhedsbidrag, ændringer som led i den kommunale
finansieringsreform, m.v.).
Fremsat den 29. marts 2006 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af personskatteloven og
andre skattelove
(Indførelse af et sundhedsbidrag,
ændringer som led i den kommunale finansieringsreform,
m.v.)
§ 1
I lov om indkomstskat for personer m.v.
(personskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1087 af 14.
november 2005, som ændret senest ved § 16 i lov nr.
1414 af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer:
1.§ 5 affattes
således:
" § 5. Indkomstskatten
til staten opgøres som summen af:
1) bundskat efter § 6,
2) mellemskat efter § 6 a,
3) topskat efter § 7,
4) sundhedsbidrag efter § 8,
5) skat af aktieindkomst efter § 8
a,
6) skat af CFC-indkomst efter § 8 b,
og
7) skat svarende til kommunal indkomstskat efter
§ 8 c."
2. Efter § 7
indsættes:
" § 8. Sundhedsbidrag
efter § 5, nr. 4, beregnes med 8 pct. af den
skattepligtige indkomst.
Stk. 2. Pligt til at betale
sundhedsbidrag efter stk. 1 påhviler enhver person, der
har pligt til at betale indkomstskat efter § 8 c eller
kommunal indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat."
3. Efter § 8 b
indsættes:
" § 8 c. For personer,
der omfattes af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr.
1, 2, 4, 5, 7 og 9-27, eller § 2, stk. 2, beregnes
en skat svarende til kommunal indkomstskat af den skattepligtige
almindelige indkomst. Tilsvarende gælder for personer
omfattet af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3,
kulbrinteskattelovens § 21, stk. 2, eller
§ 9 i lov om beskatning af søfolk, når de
pågældende har valgt at blive beskattet, som om de var
omfattet af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Skatten svares med den gennemsnitlige samlede kommunale
udskrivningsprocent for det pågældende kalenderår
nedrundet til nærmeste hele procent.
Stk. 2. I tilfælde, hvor der i
medfør af § 10, stk. 5, skal ske
nedsættelse af de beregnede skatter under anvendelse af
personfradrag, nedsættes skatten svarende til den kommunale
indkomstskat under anvendelse af samme personfradrag."
4.§ 9 affattes
således:
" § 9. Indkomstskatten
efter §§ 6, 6 a, 7, 8 og § 8 a,
stk. 2, til staten skal, efter at skattebeløbene er
reguleret efter § 13, nedsættes med
skatteværdien af personfradrag. Personfradrag opgøres
efter § 10 og skatteværdien heraf efter
§ 12. I det omfang skatteværdien af personfradraget
beregnet med skatteprocenten efter § 8 ikke kan fradrages
i skatten efter § 8, fragår den i nævnte
rækkefølge i skatterne efter §§ 6, 6 a,
7 og § 8 a, stk. 2. Tilsvarende, hvis
skatteværdien af personfradraget beregnet med skatteprocenten
efter § 6 ikke kan fradrages i skatten efter
§ 6, fragår den i nævnte
rækkefølge i skatterne efter §§ 8, 6 a,
7 og § 8 a, stk. 2. Indkomstskat efter § 8
c og indkomstskat til kommunen samt kirkeskat nedsættes
på tilsvarende måde."
5.§ 12, stk. 1,
affattes således:
"Skatteværdien af de i § 10
nævnte personfradrag opgøres som en procentdel af
fradragene. Ved opgørelsen anvendes samme procent som ved
beregningen af indkomstskat til kommunen samt kirkeskat. For
skattepligtige, der svarer skat efter § 8 c, anvendes dog
beskatningsprocenten for skatten efter § 5, nr. 7. Ved
beregningen af indkomstskat til staten beregnes skatteværdien
af personfradraget med beskatningsprocenterne for bundskat efter
§ 5, nr. 1, og for sundhedsbidrag efter § 5,
nr. 4."
6.§ 13, stk. 1,
affattes således:
"Hvis den skattepligtige indkomst udviser underskud,
beregnes skatteværdien af underskuddet med
beskatningsprocenten for sundhedsbidrag, jf. § 8, og
beskatningsprocenterne for kommunal indkomstskat og kirkeskat,
henholdsvis med beskatningsprocenten efter § 8 c.
Skatteværdien af underskuddet modregnes i den nævnte
rækkefølge i skatterne efter §§ 6, 6 a,
7 og § 8 a, stk. 2. Et herefter resterende underskud
fremføres til fradrag i den skattepligtige indkomst for de
følgende indkomstår. Fradraget for underskud i
skattepligtig indkomst kan kun fremføres til et senere
indkomstår, hvis det ikke kan rummes i skattepligtig indkomst
eller modregnes med skatteværdien i skat efter
§§ 6, 6 a, 7 og § 8 a, stk. 2, for et
tidligere indkomstår.".
7. I § 13, stk. 2,
ændres "stk. 1, 1. pkt." til: "stk. 1, 2. pkt.", og
"stk. 1, 3. pkt." ændres til: "stk. 1, 4.
pkt.".
8.§ 19 affattes
således:
"§ 19. Hvis summen af
skatteprocenterne efter §§ 6, 6 a, 7 og 8 tillagt
den skattepligtiges kommunale indkomstskatteprocent henholdsvis
skatteprocenten efter § 8 c, overstiger 59 pct., beregnes
et nedslag i statsskatten svarende til, at skatteprocenten efter
§ 7 blev nedsat med de overskydende procenter."
9. § 25 a
ophæves.
10.§ 27 a
ophæves.
§ 2
I lov om beskatning ved dødsfald
(dødsboskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 791 af
16. august 2005, som ændret senest ved § 2 i lov
nr. 1414 af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer:
1.§ 92, stk. 1,
affattes således:
"Af dødsboskatten som nævnt i
§ 30 og af mellemperiodeskatten som nævnt i
§ 14 tilfalder 1/3 den kommune, hvortil afdøde
svarede kommuneskat på dødsfaldstidspunktet, og 2/3
tilfalder staten. Var afdøde ikke pligtig at svare
kommuneskat på dødsfaldstidspunktet, tilfalder den
kommunale andel af skatten den kommune, der har taget stilling til
spørgsmålet om boets skattefritagelse efter
§ 6."
2.§ 92, stk. 3,
affattes således:
"Stk. 3. Af udgifterne ved udbetaling
af negativ skat efter § 31 afholdes 1/3 af den kommune,
som ville være berettiget til andel i dødsboskatten
efter stk. 1, og 2/3 afholdes af staten."
3.§ 92, stk. 4,
affattes således:
"Stk. 4. Kommunens andel af
indkomstskatter for mellemperioden som nævnt i § 12
og § 14 samt af dødsboskat som nævnt i
§ 30 afregnes af staten over for kommunen på
grundlag af de oplysninger, der foreligger 1. maj i året 2
år efter dødsåret. Afregning sker med en
tredjedel hver den 1. i månederne januar, februar og marts i
det følgende kalenderår."
§ 3
I lov om en kommunal og amtskommunal
ejendomsværdiskat (ejendomsværdiskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 764 af 11. september 2002, som
ændret senest ved § 17 i lov nr. 428 af 6. juni
2005, foretages følgende ændringer:
1. Lovens titel
affattes således:
"Ejendomsværdiskatteloven".
2. I § 1, stk. 1, 1.
pkt., ændres "kommunal og amtskommunal
ejendomsværdiskat (ejendomsværdiskat)" til:
"ejendomsværdiskat til staten".
3.§ 16 ophæves.
§ 4
I lov om indskud på
etableringskonto (etableringskontoloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 951 af 12. oktober 2005, som
ændret ved § 4 i lov nr. 1414 af 21. december 2005,
foretages følgende ændringer:
1. § 9, stk. 3, 1. og
2. pkt. , affattes således:
"Beskatningen efter stk. 1 og 2 sker med satsen
for sundhedsbidrag efter personskattelovens § 8 og med
satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat for det
indkomstår, hvor indskudsbeløbet m.v. medregnes i den
skattepligtige indkomst. For indskud fradraget til og med
indkomståret 2001 anvendes dog satsen for indkomstskat efter
personskattelovens § 6, satsen for sundhedsbidrag efter
personskattelovens § 8 og satserne for kommunal
indkomstskat og kirkeskat. For skattepligtige, der svarer skat
efter personskattelovens § 8 c, anvendes fra og med
indkomståret 2007 beskatningsprocenten efter
personskattelovens § 8 c, i stedet for satsen for
kommunal indkomstskat."
2. § 11 A, stk. 1, 4.
og 5. pkt. , affattes således:
"Beskatningen sker med satsen for sundhedsbidrag
efter personskattelovens § 8 og med satserne for kommunal
indkomstskat og kirkeskat for det indkomstår, hvor
indskudsbeløbet m.v. medregnes i den skattepligtige
indkomst. For indskud fradraget til og med indkomståret 2001
anvendes dog satsen for indkomstskat efter personskattelovens
§ 6, satsen for sundhedsbidrag efter personskattelovens
§ 8 og satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat.
For skattepligtige, der svarer skat efter personskattelovens
§ 8 c, anvendes fra og med indkomståret 2007
beskatningsprocenten efter personskattelovens § 8 c, i
stedet for satsen for kommunal indkomstskat."
§ 5
I lov om fusion, spaltning og
tilførsel af aktiver m.v., (Fusionsskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1129 af 21. november 2005, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1182 af 21. december 2005
og ved § 5 i lov nr. 1414 af 21. december 2005, foretages
følgende ændring:
1. I § 14 c indsættes
som nr. 4:
"4) Ved fusion og ved spaltning af kommunale og
amtskommunale feriefonde oprettet i henhold til ferielovens
§ 36, stk. 3, når fusionen eller spaltningen
sker i medfør af kommunalreformen."
§ 6
I lov om påligningen af
indkomstskat til staten (ligningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 887 af 20. september 2005, som
ændret senest ved lov nr. 68 af 7. februar 2006, foretages
følgende ændring:
1. § 7 A, stk. 4
ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
§ 7
I lov om beskatningen af
pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 824 af 25. august 2005, som
ændret senest ved § 15 i lov nr. 1414 af 21.
december 2005, foretages følgende ændring:
1.§ 40 ophæves.
§ 8
I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005, som
ændret ved § 4 i lov nr. 1181 af 12. december 2005
og ved § 18 i lov nr. 1414 af 21. december 2005,
foretages følgende ændring:
1.§ 23 ophæves.
§ 9
I lov om afgift af tinglysning og
registrering af ejer- og panterettigheder m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 382 af 2. juni 1999, som ændret
ved § 70 i lov nr. 428 af 6. juni 2005 og senest ved
§ 4 i lov nr. 560 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændring:
1. § 1 A, 1. pkt.,
affattes således:
"For tinglysninger og registreringer, der sker som
følge af overdragelser af aktiver og passiver samt
rettigheder eller pligter i medfør af kommunalreformen,
herunder mellem kommunale og amtskommunale feriefonde, der er
oprettet i henhold til ferielovens § 36, stk. 3,
skal der ikke betales afgift efter denne lov."
§ 10
I lov om vurdering af landets faste
ejendomme (vurderingsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 740
af 3. september 2002, som ændret bl.a. ved § 81 i
lov nr. 428 af 6. juni 2005 og senest ved § 33 i lov nr.
535 af 24. juni 2005, foretages følgende ændring:
1. § 3 A
ophæves.
§ 11
Stk. 1. Loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har
virkning fra indkomståret 2007, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2. § 2 har virkning for
beløb, der opgøres den 1. maj 2006 eller senere og
som skulle have været afregnet i 2007 eller senere efter
reglerne i dødsboskattelovens § 92, stk. 4,
som affattet ved lovbekendtgørelse nr. 791 af 16. august
2005.
Stk. 3. § 3, nr. 3, har
virkning for beløb, der opgøres den 1. maj 2006 eller
senere og som skulle have været afregnet i 2007 eller senere
efter reglerne i lov om kommunal indkomstskat § 16 b,
stk. 3, som affattet ved lovbekendtgørelse nr. 199 af
24. marts 2003 med senere ændringer.
Stk. 4. § 5, har virkning
for fusioner og spaltninger med fusionsdato den 1. januar 2006
eller senere.
Stk. 5. § 9, har virkning
fra den 1. januar 2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget er et led i
gennemførelsen af kommunalreformen. Forslaget er
således et led i udmøntningen af regeringens (Venstre
og Det Konservative Folkeparti) aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende
udmøntningsplan fra september 2004. Lovforslaget indeholder
desuden ændringer som led i udmøntning af aftale af
27. februar 2006 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det
Radikale Venstre om en kommunal finansieringsreform.
1. Sundhedsbidrag
I kommunalreformen er det målet, at
sundhedsvæsenet skal sikres lige vilkår i hele landet,
og at den primære finansieringskilde skal være et
ensartet sundhedsbidrag, der opkræves af staten. Samtidig
afskaffes indkomstskatten til amtskommunerne.
Der foreslås indført et
statsligt sundhedsbidrag på 8 pct. Sundhedsbidraget skal
udskrives på samme grundlag som indkomstskatten til kommune,
amtskommune og kirke. Det er den skattepligtige indkomst, hvor der
også fradrages negativ nettokapitalindkomst og
ligningsmæssige fradrag. Bidraget til finansiering af
sundhedsvæsenet ydes således på samme
beskatningsgrundlag som i dag.
2. Ændringer som følge
af aftalen om en kommunal finansieringsreform
Som led i udmøntningen af aftalen om
en kommunal finansieringsreform foreslås bl.a. en omfordeling
af provenuet af ejendomsværdiskatten og pensionsafgifter samt
ændringer i skattedelingsreglerne for dødsboskat og
visse bøder.
Der foreslås en ændring af
ejendomsværdiskatteloven og pensionsbeskatningsloven,
således at ejendomsværdiskat og pensionsafgift fra 2007
fuldt ud tilfalder staten. Kommunerne vil i den forbindelse blive
kompenseret over bloktilskuddet. Omlægningen til bloktilskud
svarer til en 100 procents udligning af disse
skatteindtægter. Hermed vil der blive sikret en mere ligelig
fordeling mellem kommunerne.
Med omfordelingsforslagene sker der endvidere
en forenkling i forhold til i dag, hvor disse skatteindtægter
bliver fordelt mellem forskellige myndigheder.
Efter gældende regler tilfalder det
kommunale skatteprovenu af de begrænset skattepligtige den
kommune, hvor vedkommende sidst boede i Danmark. Begrænset
skattepligtige personer har ikke fast bopæl i Danmark og er
kun skattepligtige til Danmark af indkomst fra kilder her i
landet.
Da der kun er en meget begrænset og
usystematisk sammenhæng mellem indtægter og udgifter
fra de begrænset skattepligtige foreslås som led i
udmøntningen af aftale om en kommunal finansieringsreform,
at det fulde provenu af de begrænset skattepligtiges
indkomster tilfalder staten. Bestemmelserne herom flyttes derfor
fra lov om kommunal indkomstskat til personskatteloven.
Det foreslås således, at
begrænset skattepligtige fra 2007 skal betale en skat
svarende til kommuneskatten med en landsgennemsnitlig
kommuneskatteprocent nedrundet til nærmeste hele procent.
Hertil kommer ligesom hidtil de øvrige statslige
indkomstskatter inkl. det nye sundhedsbidrag.
Skatten svarende til kommunal indkomstskat
svares med en landsgennemsnitlig skattesats, som udgør den
gennemsnitlige kommunale og amtskommunale skatteprocent nedrundet
til nærmeste hele procent. For 2006 udgør procenten
32.
Med bortfaldet af amtsskatten og
indførelsen af sundhedsbidraget skønnes skatten for
begrænset skattepligtige svarende til kommunal indkomstskat
at komme til at udgøre 24 pct.
Skatten af skattepligtige dødsboer
beregnes ved manuelle ansættelser for mellem- og boperioden
under ét. Efter de gældende regler fordeles provenuet
herfra med 40 pct. til staten, 20 pct. til amterne og 40 pct. til
kommunerne.
I overensstemmelse med aftalen om en kommunal
finansieringsreform foreslås det, at den kommunale andel fra
og med 2007 bliver nedsat til 1/3, mens staten får 2/3 af
provenuet, ligesom det gælder for de øvrige skatter
fra dødsboer og for en række øvrige
skattearter.
Ved at udforme delereglerne ensartet
opnås en mindre administrativ forenkling. Ændringen
vurderes ikke at medføre større ressourcebesparelser,
men den vil forenkle budgetlægningen og
afregningsopgørelserne €" ikke mindst i kommunerne.
Bøder efter skattekontrolloven
fordeles efter gældende regler mellem stat, kommuner og amter
efter forholdet mellem de skattebeløb, som bøden
vedrører. Det indebærer, at der skal laves en manuel
beregning af fordelingen i hver eneste sag. Det er administrativt
uhensigtsmæssigt. Efter fusionen af de statslige og kommunale
skatteforvaltninger har staten fuldt ud overtaget det
administrative arbejde med disse sager.
Det foreslås derfor, at hele
bødeprovenuet fremover tilfalder staten. Forslaget vil
medføre visse administrative og ressourcemæssige
besparelser.
3. Andre ændringer
Lovforslaget indeholder også et forslag
om ændring af fusionsskatteloven og tinglysningsafgiftsloven.
Formålet med ændringen er, at man skatte- og
afgiftsfrit kan gennemføre de sammenlægninger af
kommunale og amtskommunale feriefonde, som er blevet
nødvendige dels som følge af kommunalreformens nye
kommuneinddeling, dels som følge af nedlæggelsen af
amterne. Med forslaget får disse feriefonde adgang til
skattemæssig succession ved sammenlægningerne af
fondene. Det foreslås, at sammenlægningerne kan
foretages uden betaling af tinglysningsafgift.
Lovforslaget indeholder også et forslag
om at afskaffe årsreguleringerne i vurderingsloven.
Årsreguleringerne af ejendoms- og grundværdierne
foretages i dag i året mellem de almindelige vurderinger.
Reguleringen sker på grundlag af udviklingen i
handelspriserne for den pågældende ejendomstype
indenfor de enkelte amter. Med nedlæggelsen af amterne
opstår der dermed behov for at benytte et andet geografisk
område. Hvis årsreguleringen skulle foretages på
grundlag af prisudviklingen i et større geografisk
område end de nuværende amter, f.eks. de nye regioner,
ville der være risiko for, at ejendommene i nogle
lokalområder inden for regionen blev reguleret højere
end prisudviklingen i lokalområdet tilsagde. Hvis
årsreguleringen i stedet skulle foretages på grundlag
af prisudviklingen i et mindre geografisk område end de
nuværende amter, f.eks. de nye kommuner, ville det €"
på grund af kommunernes størrelse €" blive
vanskeligt at fastsætte en reguleringssats, der afspejler den
reelle udvikling i handelspriserne i området. På den
baggrund og i betragtning af, at årsreguleringen kun har
medført små ændringer i forhold til de
almindelige vurderinger, foreslås det at afskaffe
årsreguleringen. Afskaffelsen medfører mindre
administrative besparelser.
Endelig foreslås en ændring af
etableringskontoloven, der i lyset af bortfaldet af den
amtskommunale indkomstskat sikrer, at efterbeskatning af eventuelle
uanvendte midler sker med en samlet skatteprocent, der svarer til
fradragsværdien. Det foreslås således, at
efterbeskatning sker med summen af skatteprocenterne til kommunen,
kirken og sundhedsbidraget.
I det samtidigt med dette lovforslag
fremsatte forslag til lov om ændring af forskellige skatte-
og afgiftslove m.v. (Konsekvensændringer som følge af
sundhedsbidraget og kommunalreformen ) er samlet
konsekvensændringerne som følge af indførelsen
af sundhedsbidraget, nedlæggelsen af amtskommunerne og dermed
afskaffelsen af den amtskommunale indkomstskat samt
konsekvensændringer som følge af, at
ejendomsværdiskatten fra 2007 skal tilfalde staten.
Lovforslag om ophævelse af lov om
amtskommunal indkomstskat samt forslag til ændringer af
øvrige skattedelingsregler m.v. som følge af aftalen
om en kommunal finansieringsreform fremsættes af indenrigs-
og sundhedsministeren samtidig med dette lovforslag. Det drejer sig
bl.a. om punkterne i aftalen om ophævelse af den kommunale
andel af aktieindkomstskatten, afskaffelse af den kommunale andel
af indkomstskatten fra begrænset skattepligtige og
ophævelse af reglerne om, at kommunerne skal bære en
andel af skatterestancerne.
Provenumæssige konsekvenser for
stat og kommuner
Konsekvenserne af det foreliggende lovforslag
skal ses i sammenhæng med de af indenrigs- og
sundhedsministeren samtidig hermed fremsatte lovforslag om
ophævelse af lov om amtskommunal indkomstskat, om
begrænsninger i den kommunale skatteudskrivning for 2007 og
om regulering af de kommunale bidrag til regionerne i 2007.
Samlet set har lovforslagene kun meget
begrænsede økonomiske konsekvenser for den samlede
offentlige sektor og for borgerne under ét. De
foreslåede ændringer medfører i det store og
hele alene omfordelinger af skatteindtægterne mellem staten
og kommunerne.
Virkningerne af dette lovforslag er indregnet
i byrdefordelingsberegningerne, der fremgår af forslaget til
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner som
fremsættes samtidig med dette lovforslag af indenrigs- og
sundhedsministeren.
I det følgende belyses de
økonomiske konsekvenser af nærværende
lovforslags enkelte elementer.
Sundhedsbidrag
Til brug for finansiering af hovedparten af
de regionale og kommunale sundhedsudgifter foreslås
indført et statsligt sundhedsbidrag. Sundhedsbidraget
afløser delvist den amtskommunale indkomstskat, som ikke
skal opkræves efter nedlæggelsen af amterne fra og med
2007. Den øvrige del af den amtskommunale indkomstskat
konverteres til kommunal skat. Sundhedsbidraget udskrives på
det kommunale udskrivningsgrundlag og udgør 8 pct. Provenuet
indbetales til staten, som fordeler det til regioner og
kommuner.
Samlet set skønnes sundhedsbidraget og
stigningen i de kommunale skatteprocenter at blive på niveau
med den nuværende amtsskat, der i gennemsnit har udgjort ca.
12 pct. For København, Frederiksberg og Bornholms
Regionskommune, hvor der ikke opkræves amtskommunal
indkomstskat, sker en tilsvarende tilpasning af
kommuneskatteprocenten.
Da udskrivningsgrundlaget for
sundhedsbidraget bliver det samme som for de nuværende
amtsskatter, skønnes det samtidig, at der ikke vil ske
nævneværdige ændringer i skatteborgernes samlede
skattebetalinger eller i skatteværdien af deres fradrag.
Den del af den skattepligtige indkomst, der
overstiger personfradraget, udgør udskrivningsgrundlaget for
sundhedsbidraget. Ifølge de seneste skøn udgør
dette grundlag ca. 700 mia. kr., hvilket indebærer, at det
samlede sundhedsbidrag kommer til at udgøre ca. 56 mia. kr.
€" alt i 2006-niveau. Det skønnes, at ca. 4,1 mio.
personer har skattepligtig indkomst over personfradraget og vil
komme til at betale sundhedsbidrag.
Ejendomsværdiskat
Ejendomsværdiskatten bliver efter
gældende regler fordelt med to tredjedele til kommunerne og
en tredjedel til amtskommunerne. For 2006 er
ejendomsværdiskatten budgetteret til 11,0 mia. kr. I
overensstemmelse med aftalen om den kommunale finansieringsreform
foreslås ejendomsværdiskatten fremover fuldt ud at
skulle tilfalde staten. Herved mister kommunerne umiddelbart et
provenu på ca. 7,3 mia. kr. Kommunerne bliver kompenseret
herfor ved fastsættelsen af bloktilskud.
Pensionsafgifter
Pensionsafgiften bliver efter gældende
regler fordelt med to tredjedele til staten og en tredjedel til
primærkommunerne. Tilsvarende gælder for 45 pct.
afgiften af medarbejderobligationer. Disse afgifter afregnes samlet
over for kommunerne. For 2006 er afregningsbeløbet til
kommunerne budgetteret til godt 2,5 mia. kr. I overensstemmelse med
aftalen om den kommunale finansieringsreform foreslås
afgiften fremover fuldt ud at skulle tilfalde staten. Kommunerne
bliver kompenseret herfor ved fastsættelsen af
bloktilskud.
Begrænset skattepligtige
I overensstemmelse med aftalen om den
kommunale finansieringsreform foreslås det, at
begrænset skattepligtige fremover skal betale en skat
svarende til kommunal indkomstskat, som skal tilfalde staten. Det
kommunale indkomstskatteprovenu fra begrænset skattepligtige
skønnes i dag at udgøre ca. 650 mio. kr. årligt
før Øresundsoverførslen i henhold til kapitel
6 i aftalen mellem kongeriget Danmark og kongeriget Sverige om
visse skattespørgsmål. Efter modregning af
Øresundsoverførslen og sundhedsbidrag skønnes
provenuet at udgøre ca. 325 mio. kr.
Provenuet er hidtil blevet fordelt til de
kommuner, hvor de begrænset skattepligtige senest har haft
bopæl, mens amterne ikke har haft andel i provenuet.
Kommunerne bliver kompenseret herfor ved fastsættelsen af
bloktilskud.
Forslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for de begrænset
skattepligtige.
Ændring af den kommunale andel
af dødsboskatten ved manuelle skatteansættelser af
dødsboer
I overensstemmelse med aftalen om den
kommunale finansieringsreform foreslås det at nedsætte
den kommunale andel af dødsboskatten vedrørende de
manuelle eller endelige skatteansættelser for dødsboer
fra de gældende 40 pct. til 33,3 pct., svarende til andelen
for den maskinelt ansatte dødsboskat.
Provenunedgangen ved nedsættelsen
skønnes at udgøre ca. 50 mio. kr. årligt. For
den enkelte kommune varierer dødsboskatten betydeligt fra
år til år, da skatten primært fremkommer fra et
begrænset antal større dødsboer.
Provenueffekten af forslaget er indregnet i de samlede
økonomiske virkninger af den kommunale finansieringsreform,
og fremgår af indenrigs- og sundhedsministerens forslag til
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
Ophævelse af kommunal andel af
bøder efter skattekontrolloven
Det foreslås, at provenuet af
bøder efter skattekontrolloven, der i dag bliver fordelt
mellem stat, kommuner og amter, fremover fuldt ud skal tilfalde
staten. Provenumæssigt drejer det sig om ca. 20 mio. kr.
årligt. Provenueffekten af forslaget er indregnet i de
samlede økonomiske virkninger af den kommunale
finansieringsreform, og fremgår af indenrigs- og
sundhedsministerens lovforslag.
Fusion af kommunale og amtskommunale
feriefonde
Forslaget om at give kommunale og
amtskommunale feriefonde adgang til skatte- og afgiftsfri
omdannelse har ingen egentlige provenumæssige konsekvenser,
idet der alene gives afkald på et utilsigtet engangsprovenu,
der ellers ville opstå i tilknytning til de
sammenlægninger og opdelinger af fondene, der er gjort
nødvendige af kommunalreformens nye kommuneinddeling.
Med betydelig usikkerhed anslås det, at
ophørsbeskatning efter gældende regler af samtlige
kommunale og amtskommunale feriefonde ville resultere i en
engangsskat i størrelsesordenen 200 mio. kr. Heraf vurderes,
ligeledes med betydelig usikkerhed, at ca. en fjerdedel eller 50
mio. kr., kunne være blevet udløst som følge af
de nødvendige omdannelser af feriefondene under
uændrede skatteregler. Beløbet ville først og
fremmest skulle være betalt af fonde knyttet til mindre
kommuner, der indgår i en kommunesammenlægning, som
indebærer, at også fondene skal sammenlægges.
Afskaffelse af årsreguleringerne
i vurderingsloven
I lyset af skattestoppet for
ejendomsværdiskatten og loftet over stigningen i grundlaget
for grundskylden vurderes forslaget om at afskaffe
årsreguleringerne ikke at have nævneværdige
provenumæssige konsekvenser for kommunerne.
Reguleringen af ejendoms- og
grundværdierne i året mellem de almindelige vurderinger
blev indført for at sikre, at ændringer i
ejendomsværdi og/eller grundværdi hurtigere skulle
slå igennem på grundskyld og ejendomsværdiskat.
Erfaringerne med reguleringerne har vist, at de på grund af
sparsomt statistisk materiale og krav om nedrunding af
reguleringsprocent m.v., samlet set kun har medført
små ændringer i forhold til de almindelige vurderinger.
Endvidere skønnes de seneste almindelige vurderinger at have
medført stigninger i grundværdierne, der overstiger de
fastlagte stigninger i grundlaget for grundskylden.
Årsreguleringerne skønnes derfor at være uden
nævneværdig provenumæssig betydning for
kommunerne.
Etableringskonto
Forslaget sikrer, at fradragsværdien af
indskud på etableringskonti og efterbeskatning af eventuelle
hævninger af midler, der ikke anvendes til formålet,
bliver fastholdt på det nugældende niveau. Forslaget
medfører derfor ingen provenumæssige konsekvenser.
Eksempel på skatteberegningen
før og efter indførelse af sundhedsbidrag
Det foreslås, at sundhedsbidraget skal
beregnes på helt samme beskatningsgrundlag som
indkomstskatten til amtskommunen €" den skattepligtige
indkomst. Det fremgår af nedenstående eksempel, at hvis
udskrivningsprocenten til kommunen stiger med et antal
procentpoint, som svarer til forskellen mellem den hidtidige
amtskommunale skatteprocent og sundhedsbidraget, bliver den samlede
indkomstskat €" herunder nedslag for skatteloftet €" ens
før og efter lovændringen.
Nedenstående eksempel viser
principperne i skatteberegningen for en ugift skatteborger med
relativt enkle indkomst- og fradragsforhold.
Eksempel på skatteberegningen
efter gældende regler og efter lovforslaget i
2007 Ugift skatteyder |
Indkomstopgørelse: |
| | Kr. | Kr. |
Lønindkomst | (1) | 350.000 | |
Arbejdsmarkedsbidrag | (2) = 8,0 % af (1) | 28.000 | |
Personlig indkomst | (3) = (1) ÷ (2) | 322.000 | 322.000 |
Kapitalindkomst | (4) | | ÷ 35.000 |
Ligningsmæssige fradrag | (5) | | 12.200 |
Beskæftigelsesfradrag | (6) = 2,5 % af (1), maks. 7.300 kr. | | 7.300 |
Skattepligtig indkomst | (7) = (3) + (4) ÷ (5) ÷
(6) | | 267.500 |
|
Skatteberegning: | Gældende
regler | Lovforslag |
| Kr. | Kr. | Kr. | Kr. |
Kommunale indkomstskatter: | | | | | | |
Indkomstskat til kommunen | 0,21 | | | 0,25 | | |
Indkomstskat til kirken | 0,01 | | | 0,01 | | |
Indkomstskat til amtskommunen | 0,12 | | | - | | |
Beregnes af skattepligtig indkomst | 0,34 | x 267.500 | 90.950 | 0,26 | x 267.500 | 69.550 |
÷ skatteværdi af
personfradrag | ÷ 0,34 | x 38.500 | ÷ 13.090 | ÷ 0,26 | x 38.500 | ÷ 10.010 |
Kommunal indkomstskat | | | 77.860 | | | 59.540 |
Sundhedsbidrag til staten: Beregnes af skattepligtig indkomst | | - | 0,08 x 267.500 | 21.400 |
÷ skatteværdi af
personfradrag | | - | ÷0,08 x 38.500 | ÷ 3.080 |
Sundhedsbidrag | | - | | 18.320 |
Bundskat til staten: | | | | |
Af personlig indkomst + positiv
nettokapitalindkomst | 0,0548 x 322.000 | 17.646 | 0,0548 x 322.000 | 17.646 |
÷ skatteværdi af
personfradrag | ÷ 0,0548 x 38.500 | ÷ 2.110 | ÷ 0,0548 x 38.500 | ÷ 2.110 |
Bundskat | | 15.536 | | 15.536 |
Mellemskat til staten: | | | | |
Af personlig indkomst + positiv
nettokapitalindkomst | 322.000 | | 322.000 | |
÷ bundfradrag i mellemskat | ÷ 265.500 | | ÷ 265.500 | |
Mellemskat | 0,06 x 56.500 | 3.390 | 0,06 x 56.500 | 3.390 |
Topskat til staten: | | | | |
Af personlig indkomst + positiv
nettokapitalindkomst | 322.000 | | 322.000 | |
÷ bundfradrag i topskat | ÷ 318.700 | | ÷318.700 | |
Topskat ÷ skatteloftsnedslag* | 0,1452 x 3.300 | 479 | 0,1452 x 3.300 | 479 |
Samlet indkomstskat | | 97.265 | | 97.265 |
Arbejdsmarkedsbidrag | | 28.000 | | 28.000 |
I alt indkomstskat og
arbejdsmarkedsbidrag | | 125.265 | | 125.265 |
Anm.:Beløbsgrænser i beregningen
er i 2006-niveau. *) Skatteloftet er på 59 pct. Efter
gældende regler udgør nedslaget den del af summen af
skatteprocenterne til kommune, amt og staten, der samlet overstiger
59 pct. I dette eksempel udgør nedslaget 0,48 pct. (21,0
pct.+ 12,0 pct. + 5,48 pct.+ 6,0 pct. + 15,0 pct. ÷ 59,0
pct. = 0,48 pct.). Efter lovforslaget udgør nedslaget den
del af summen af skatteprocenterne til kommunen og staten, der
samlet overstiger 59 pct., hvilket ligeledes giver 0,48 pct. (25,0
pct.+ 8,0 pct. + 5,48 pct.+ 6,0 pct. + 15,0 pct. ÷ 59,0 pct.
= 0,48 pct.). Kirkeskatten er ikke omfattet af skatteloftet. |
Administrative konsekvenser for stat
og kommuner
En gennemførelse af
nærværende lovforslag og det samtidig hermed fremsatte
forslag til lov om ændring af forskellige skatte- og
afgiftslove m.v. (Konsekvensændringer som følge af
sundhedsbidraget og kommunalreformen) skønnes at
medføre engangsudgifter på i alt ca. 12 mio. kr. til
edb-tilretninger.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen direkte
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Lovforslaget har været sendt til
høring hos Advokatrådet, Amtsrådsforeningen i
Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks
Forvaltningshøjskole, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Metal,
Dansk Told- og Skatteforbund, Den Danske Skatteborgerforening, Den
Kristelige Fagbevægelse, Fagligt Fællesforbund,
Finansrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
Forsikring og Pension, Frederiksberg Kommune, Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), HK Danmark,
HTS Handel, Transport og Serviceerhvervene,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune, Landbrugsrådet,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes Hovedorganisation,
SKAT, Skattechefforeningen og Skatterevisorforeningen.
Sammenfatning af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for
stat og kommuner | Lovforslaget har kun begrænsede
økonomiske konsekvenser for den samlede offentlige sektor og
for borgerne under ét. De foreslåede ændringer
medfører i det store og hele alene omfordelinger af
skatteindtægterne mellem staten og kommunerne. Provenueffekterne af forslaget er indregnet
i de samlede økonomiske virkninger af finansierings- og
udligningsreformen. |
Administrative konsekvenser for stat og
kommuner | En gennemførelse af
nærværende lovforslag og det samtidig hermed fremsatte
forslag til lov om ændring af forskellige skatte- og
afgiftslove m.v. (Konsekvensændringer som følge af
sundhedsbidraget og kommunalreformen) skønnes at
medføre engangsudgifter på i alt ca. 12 mio.kr. til
edb-tilretninger. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen direkte | Ingen direkte |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
borgerne | Der vil kunne ske forskydning i
skattesatserne for den enkelte borger som følge af
indførelse af et sundhedsbidrag og overførsel af
amtskommunale skatter til kommunerne. Indenrigs- og
sundhedsministerens forslag til lov om begrænsninger i den
kommunale skatteudskrivning for 2007 og regulering af de kommunale
bidrag til regionerne i 2007 sikrer dog, at skatterne under
ét ikke stiger, og at skatterne holdes i ro i
overgangsåret. |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med forslaget nyaffattes personskattelovens
§ 5, der opremser de personlige indkomstskatter til
staten. Det nye i bestemmelsen er, at sundhedsbidraget, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, og skat svarende til kommunal
indkomstskat for begrænset skattepligtige, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3, indgår som en del af indkomstskatten
til staten. Bestemmelserne i personskattelovens § 5, nr.
1-3 og nr. 5-6 er uændrede i forhold til gældende
regler.
Til nr. 2
Sundhedsbidrag til staten på 8 pct. af
den skattepligtige almindelige indkomst foreslås indsat i
personskattelovens systematik i henholdsvis § 5, der
opremser de personlige indkomstskatter til staten, og i
§ 8, hvor sundhedsbidraget og beskatningsgrundlaget
herfor fastsættes. Sundhedsbidraget er en del af den
statslige indkomstskat.
Personer, der bor på
Christiansø, betaler alene indkomstskat til staten. De
betaler ikke skat efter lov om kommunal indkomstskat og lov om
amtskommunal indkomstskat. Derfor foreslås det i forslaget
til personskattelovens § 8, stk. 2, at det er
personer, der skal svare kommunal indkomstskat efter lov om
kommunal indkomstskat, som skal betale sundhedsbidrag. I modsat
fald ville personer, der bor på Christiansø, få
en skattestigning i forbindelse med indførelsen af
sundhedsbidraget.
Som konsekvens af aftalen om en kommunal
finansieringsreform skal begrænset skattepligtige fremover
ikke svare skat efter lov om kommunal indkomstskat. Derfor er der i
forslaget til personskattelovens § 8, stk. 2 indsat
en henvisning til personskattelovens § 8 c, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3, således at
begrænset skattepligtige bliver omfattet af pligten til at
betale sundhedsbidrag.
Til nr. 3
Forslaget er en konsekvens af aftalen om en
kommunal finansieringsreform, som medfører at skatten for
begrænset skattepligtige, der svarer til kommuneskatten,
fremover skal tilfalde staten. Det foreslås, at
indsætte en bestemmelse i personskattelovens § 8 c
om, at der for begrænset skattepligtige skal beregnes en skat
svarende til kommunal indkomstskat af den skattepligtige
almindelige indkomst. Skatten efter § 8 c, er en del af
indkomstskatten til staten, jf. personskattelovens § 5,
som affattet ved dette lovforslags § 1, nr. 1.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring af
§ 9 sikrer, at en eventuelt uudnyttet skatteværdi
af personfradraget beregnet med beskatningsprocenten for
sundhedsbidraget kan modregnes i de øvrige indkomstskatter,
ligesom en eventuel uudnyttet skatteværdi beregnet med
beskatningsprocenten for bundskatten også kan modregnes i
eventuel beregnet sundhedsbidrag. Den skattemæssige
fradragsværdi af personfradraget fastholdes herved
uændret i forhold til de nugældende regler.
Skatteteknisk gives personfradraget ikke ved
at fradrage beløbet i beskatningsgrundlagene, men i stedet
ved at den beregnede bundskat og de kommunale skatter reduceres med
skatteværdien af personfradraget, hvor skatteværdien
beregnes med de tilhørende skatters procenter.
Efter forslaget skal teknikken ligeledes
gælde for indkomstskat efter personskattelovens § 8
c, som affattet ved dette lovforslags § 1, nr. 3.
Teknikken skal efter forslaget også gælde for
sundhedsbidraget, der foreslås beregnet af hele den
skattepligtige indkomst, hvorefter skatteværdien af
personfradraget beregnet med skatteprocenten for sundhedsbidraget
fratrækkes i den beregnede skat.
Baggrunden for at anvende denne
beregningsteknik er, at beskatningsgrundlagene for bund-, mellem-
og topskatten, sundhedsbidraget og de kommunale skatter er
forskellige. Det kan derfor i specielle tilfælde forekomme,
at en person kan få beregnet eksempelvis topskat uden at
skulle betale bundskat eller sundhedsbidrag, eller får
beregnet statsskatter uden at skulle betale kommunale skatter.
Beregningsteknikken sikrer således, at der ikke kan forekomme
uudnyttet personfradrag samtidig med, at der skal betales
indkomstskat.
Til nr. 5
Hidtil er skatteværdien af
personfradraget blevet beregnet som summen af skatteprocenterne til
kommune, amtskommune og kirke samt statslig bundskat. Med
ophævelsen af den amtskommunale indkomstskat sikrer den
foreslåede nyaffattelse af personskattelovens § 12,
stk. 1, at skatteværdien af personfradraget bevares ved,
at den beregnes som summen af skatteprocenterne for kommunal
indkomstskat og kirkeskat samt sundhedsbidrag og bundskat. For
begrænset skattepligtige, der fremover ikke skal betale
kommunal indkomstskat, foreslås det, at skatteværdien
af personfradraget beregnes som summen af skatteprocenten efter
personskattelovens § 8 c, som affattet ved dette
lovforslags § 1, nr. 3, og skatteprocenterne for
sundhedsbidrag og bundskat.
Den skattemæssige fradragsværdi
af personfradraget fastholdes herved uændret i forhold til de
nugældende regler.
Til nr. 6 og 7
Underskud i den skattepligtige indkomst
omregnes til skatteværdi og modregnes med skatteværdien
i eventuel beregnet bundskat, mellemskat, topskat og progressiv
aktieindkomstskat. Den foreslåede ændring af
§ 13 sikrer, at underskudsreglerne fastholdes
uændret efter ophævelsen af den amtskommunale
indkomstskat. Efter forslaget omregnes underskud således til
skatteværdi med beskatningsprocenten for sundhedsbidrag og
beskatningsprocenterne for kommunal indkomstskat og kirkeskat. For
begrænset skattepligtige, der skal betale skat efter
personskattelovens § 8 c, som affattet ved dette
lovforslags § 1, nr. 3, i stedet for kommunal
indkomstskat, omregnes underskud til skatteværdi med
beskatningsprocenten for sundhedsbidrag og beskatningsprocenten
efter § 8 c.
Til nr. 8
Det skrå skatteloft fastholdes på
59 pct. Ved beregningen af nedslaget inddrages sundhedsbidraget,
mens den amtskommunale skatteprocent udgår. Endvidere
inddrages skatteprocenten efter personskattelovens § 8 c,
som affattet ved dette lovforslags § 1, nr. 3. Forslaget
om ændring af personskattelovens § 19
medfører, at det hidtil gældende niveau for nedslag
fastholdes.
Til nr. 9 og 10
Det foreslås at ophæve
personskattelovens §§ 25 a og 27 a. Bestemmelserne
vedrører overgangsregler i Pinsepakken, jf. lov nr. 423 af
26. juni 1998, hvorefter personer med stor negativ kapitalindkomst
og store ligningsmæssige fradrag i en periode har fået
skatterabat. Ordningerne er udløbet ved udgangen af
indkomståret 2005.
Til § 2
Til nr. 1
Efter de gældende regler i
dødsboskattelovens § 92, stk. 1, tilfalder
dele af dødsboskatten kommunen og amtskommunen. I
overensstemmelse med aftalen om en kommunal finansieringsreform
foreslås det, at dødsboskatten efter § 30 og
mellemperiodeskatten efter § 14 skal fordeles med 1/3 til
kommunerne og 2/3 til staten.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i
dødsboskattelovens § 92, stk. 3, skal
kommunen og amtskommunen afholde dele af udgifterne til negativ
skat efter dødsboskattelovens § 31. I
overensstemmelse med aftalen om en kommunal finansieringsreform
foreslås det, at 1/3 af udgifterne ved udbetaling af negativ
skat skal afholdes af kommunen og 2/3 af staten.
Til nr. 3
Efter de gældende regler i
dødsboskattelovens § 92, stk. 4, skal staten
over for kommunerne og amtskommunerne afregne deres andele af
dødsboskat m.v. Som konsekvens af lovforslagets
§ 2, nr. 1 og 2, skal dødsboskattelovens
§ 92, stk. 4, ændres, idet staten fremover kun
skal afregne dødsboskat til kommunerne.
Bestemmelserne i den gældende
dødsboskattelovs § 92, stk. 4, 3. og 4. pkt.
om efterreguleringer af dødsboskatten m.v. medtages ikke i
forslaget til nyaffattelse af § 92, stk. 4. Det er
en konsekvens af de ændringer af efterreguleringerne af
indkomstskatter fra tidligere år, der er foreslået i
det forslag til lov om ændring af lov om kommunal
indkomstskat, som indenrigs- og sundhedsministeren har fremsat
samtidig med dette lovforslag.
Til § 3
Til nr. 1
Som led i aftalen om en kommunal
finansieringsreform er det aftalt, at ejendomsværdiskatten
skal tilfalde staten fra 2007. Derfor skal
ejendomsværdiskattelovens titel ændres. Det
foreslås, at titlen bliver "ejendomsværdiskatteloven",
hvilket i forvejen er den forkortede titel for lovens
gældende titel (lov om en kommunal og amtskommunal
ejendomsværdiskat).
Til nr. 2
Som led i aftalen om en kommunal
finansieringsreform er det aftalt, at ejendomsværdiskatten
skal tilfalde staten fra 2007. Som konsekvens heraf foreslås
det, at det udtrykkeligt kommer til at fremgå af
ejendomsværdiskattelovens § 1, at
ejendomsværdiskatten er en skat til staten.
Til nr. 3
Efter den gældende § 16 i
ejendomsværdiskatteloven tilfalder ejendomsværdiskatten
kommune og amtskommune i forholdet 2/3 henholdsvis 1/3, og det
følger af bestemmelsen, at staten skal afregne
ejendomsværdiskatten til den enkelte kommune og amtskommune.
I aftalen om en kommunal finansieringsreform er det aftalt, at
ejendomsværdiskatten fra 2007 skal tilfalde staten. Det
overflødiggør ejendomsværdiskattelovens
§ 16. Det foreslås derfor, at bestemmelsen
ophæves.
Til § 4
Til nr. 1 og 2
Efter etableringskontoloven skal en eventuel
efterbeskatning af etableringskontoindskud ske med satserne for de
kommunale og amtskommunale indkomstskatter og kirkeskat. For
indskud fradraget til og med indkomståret 2001 sker
beskatningen dog med bundskatteprocenten og satserne for de
kommunale og amtskommunale indkomstskatter og kirkeskat.
Formålet er, at beskatningsprocenten ved efterbeskatning er
tilnærmelsesvis den samme som fradragsværdien af
indskuddet, da dette blev fradraget ved
indkomstopgørelsen.
Lov om amtskommunal indkomstskat
ophæves. Derfor skal der ske en konsekvensrettelse i
etableringskontolovens efterbeskatningsregler.
For fortsat at sikre, at beskatningsprocenten
ved efterbeskatning er den samme som fradragsværdien af
indskuddet, foreslås det, at efterbeskatningen skal ske med
satsen for sundhedsbidraget og satserne for den kommunale
indkomstskat og kirkeskat. For indskud fradraget til og med
indkomståret 2001 foreslås det, at efterbeskatningen
skal ske med satsen for bundskat, satsen for sundhedsbidrag, og
satserne for den kommunale indkomstskat og de kirkeskat.
Det foreslås endvidere, at for
begrænset skattepligtige, der svarer skat efter
personskattelovens § 8 c, som affattet ved dette
lovforslags § 1, nr. 3, sker efterbeskatningen fra og med
indkomståret 2007 med satsen for sundhedsbidraget og
beskatningsprocenten efter personskattelovens § 8 c.
Til § 5
Til nr. 1
Efter ferielovens § 36 kan
direktøren for Arbejdsdirektoratet inden for områder,
hvor der er indgået kollektiv overenskomst, tillade, at den
andel af uhævede feriepenge, som skal tilfalde
Arbejdsmarkedets Feriefond, i stedet anvendes til andet
ferieformål. Direktøren kan fastsætte regler for
og føre tilsyn med anvendelsen af sådanne midler.
Med hjemmel i denne bemyndigelse har
Arbejdsdirektoratets direktør udstedt bekendtgørelse
nr. 1284 af 14. december 2004 om feriefonde m.v.
Efter bekendtgørelsen skal
Civilstyrelsen tage stilling til, om en feriefond konkret kan
undtages fra fondsloven, og om fonden er gyldigt stiftet. Hvis
feriefonde ikke opnår fritagelse for fondsloven, skal
allerede modtagne uhævede feriepenge indbetales til
Arbejdsmarkedets Feriefond. Hvis en feriefond ikke kan modtage
uhævede feriepenge, er der ikke økonomisk grundlag for
oprettelsen eller driften af feriefonden. Alle de kommunale og
amtskommunale feriefonde er konkret undtaget fra fondsloven.
Fondsbeskatningsloven omfatter kun fonde, som
er omfattet af lov om fonde og visse foreninger eller lov om
erhvervsdrivende fonde. Da de kommunale og amtskommunale feriefonde
konkret er fritaget for fondsloven, er de ikke omfattet af
fondsbeskatningsloven. De beskattes i stedet efter
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.
Feriefonde, der beskattes efter
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, er kun
skattepligtige af indtægter fra erhvervsmæssig
virksomhed og fortjeneste ved salg af aktiver, der er eller har
været knyttet til den erhvervsmæssige virksomhed. Ved
erhvervsmæssig virksomhed forstås efter
selskabsskattelovens § 1, stk. 4, indtægt ved
forretningsvirksomhed herunder indtægt ved drift eller
udlejning af fast ejendom. Ved en fusion med en anden feriefond vil
disse feriefonde derfor være skattepligtige af avancer
på sommerhuse, som feriefonden har anvendt til udlejning.
Tilsvarende vil eventuelle genvundne afskrivninger på
campingvogne, der har været anvendt til udlejning, skulle
beskattes.
Fusionsskatteloven omfatter ikke fusion af
fonde omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 6. De feriefonde, der i forbindelse med kommunalreformen
ønskes sammenlagt på grund af sammenlægningen af
de tilknyttede forvaltninger, institutioner og virksomheder, har
derfor ikke adgang til skattemæssig succession i forbindelse
med sammenlægningen. Tilsvarende gælder, hvor en
feriefond ønskes opdelt, fordi den tilknyttede forvaltning
fremover skal varetages i to eller flere nye kommuner.
Det foreslås, at bestemmelserne i
fusionsskattelovens kapitel 1 også skal finde tilsvarende
anvendelse ved fusion og spaltning af kommunale og amtskommunale
feriefonde oprettet i henhold til ferielovens § 36,
stk. 3, når fusionen eller spaltningen sker som
følge af kommunalreformen. Herved sikres, at kommunale og
amtskommunale feriefonde kan indgå i en skattefri fusion
eller spaltning, når sammenlægningen eller opdelingen
er begrundet i kommunalreformens sammenlægninger eller
opdeling af de forvaltninger, institutioner og virksomheder, som
feriefondene er knyttet til. Det er en betingelse, at fusionen
eller spaltningen sker som følge af kommunalreformen. Kun
fusioner eller spaltninger, som er begrundet i sammenlægning
eller opdelingen af kommunale forvaltninger i forbindelse med
ændringen af kommuneinddelingen, vil være omfattet af
den foreslåede bestemmelse.
Bestyrelserne i de enkelte feriefonde
træffer beslutning om sammenlægningen eller opdelingen.
Efter bekendtgørelse nr. 1284 af 14. december 2004 om
feriefonde m.v. skal sammenlægning eller opdelingen af
feriefonde oprettet i henhold til ferielovens § 36,
stk. 3, ske ved ansøgning til Arbejdsdirektoratet.
Bekendtgørelsen udgør det civilretlige grundlag for
fusionen.
Som udgangspunkt gives der efter de
fondsretlige regler ikke tilladelse til at fonde opdeles. Det kan
dog ikke afvises, at Civilstyrelsen under hensyntagen til den
særlige situation, som kommunalreformen udgør, i visse
særlige situationer vil give tilladelse til en opdeling af en
feriefond. Skattereglen er derfor udformet, så der også
kan opnås skattemæssig succession ved spaltning af
feriefonde i forbindelse med kommunalreformen.
Fusion efter fusionsskattelovens
§ 14 c kræver som udgangspunkt ikke tilladelse fra
skattemyndighederne. Krav om tilladelse vil dog være aktuelt,
hvis en af fondene er stiftet inden for 1 år forud for
vedtagelsen af fusionen, jf. fusionsskattelovens § 4,
stk. 2.
Fusionsdokumenterne skal efter
fusionsskatteloven indsendes til told- og skatteforvaltningen
senest en måned efter den dag, hvor fusionen er endeligt
vedtaget i alle de fusionerede fonde. Det påhviler den
modtagende feriefond at indsende dokumenterne. Fusionsdokumenterne
er de dokumenter, som skal indsendes til Arbejdsdirektoratet i
henhold til de civilretlige regler om sammenlægning eller
opdeling af feriefonde, jf. kapitel 8 i bekendtgørelse nr.
1284 af 14. december 2004.
Det er en betingelse, at den valgte
fusionsdato er sammenfaldende med skæringsdatoen for den
modtagende fonds regnskabsår, jf. fusionsskattelovens
§ 5.
Til § 6
Til nr. 1
Efter den gældende § 7 A,
stk. 4, i ligningsloven tilfalder en tredjedel af 45 pct.s
afgiften af medarbejderobligationer den kommune, hvortil den
afgiftspligtige svarer kommuneskat, henholdsvis den kommune, hvori
ansættelsen til statsskat finder sted. Det fremgår af
bestemmelsen, at den kommunale andel af afgiften afregnes efter
reglerne i lov om kommunal indkomstskat. I de forudsætninger,
der ligger til grund for aftalen om den kommunale
finansieringsreform, indgår, at afgiften fra 2007 fuldt ud
skal tilfalde staten. Det foreslås derfor at ophæve
ligningslovens § 7 A, stk. 4.
Til § 7
Til nr. 1
Efter den gældende § 40 i
pensionsbeskatningsloven tilfalder en tredjedel af pensionsafgiften
den afgiftspligtiges skattekommune, henholdsvis den kommune, der
var afdødes skattekommune i det kalenderår, hvor
dødsfaldet er indtruffet. Det fremgår af bestemmelsen,
at den kommunale andel af afgiften afregnes efter reglerne i lov om
kommunal indkomstskat.
I aftalen om den kommunale
finansieringsreform er det aftalt, at pensionsafgiften fra 2007
skal tilfalde staten. Det foreslås derfor at ophæve
pensionsbeskatningslovens § 40.
Til § 8
Til nr. 1
Visse bøder for overtrædelse af
skattekontrolloven tilfalder efter de gældende regler i
skattekontrollovens § 23 kommunen henholdsvis
amtskommunen efter forholdet imellem de skattebeløb, som de
strafbare forhold vedrører. I aftalen om en kommunal
finansieringsreform er det aftalt, at de pågældende
bøder fra 2007 skal tilfalde staten. Det
overflødiggør skattekontrollovens § 23. Det
foreslås derfor at ophæve bestemmelsen.
Til § 9
Til nr. 1
Forslaget om ændring af
tinglysningsafgiftsloven omhandler feriefonde oprettet i
medfør af ferielovens § 36, jf.
bemærkningerne herom til lovforslagets § 5.
Tinglysningsafgiften er en afgift, der som udgangspunkt forfalder
ved alle tinglysninger eller registreringer af ejer- og
panterettigheder. Lovens anvendelsesområde fremgår af
dens § 1, der nævner de afgiftspligtige
tinglysninger eller registreringer. Ved lov nr. 428 af 6. juni 2005
er der i tinglysningsafgiftslovens § 1 A indført
en undtagelsesbestemmelse, hvorefter tinglysninger og
registreringer, der sker som følge af overdragelser af
aktiver og passiver samt rettigheder og pligter i medfør af
kommunalreformen, er fritaget for tinglysningsafgifter. De
overdragelser, der er omfattet af bestemmelsen, er overdragelser,
der sker i forbindelse med de opgaveflytninger og
kommunesammenlægninger, der sker i henhold til
kommunalreformen. Dette fremgår af bemærkningerne til
§ 70 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, jf. lovforslag L 111
(2004-05, 2. samling), Folketingstidende, Tillæg A, side
4357. Derimod er tinglysning af overdragelser til private ikke
omfattet af § 1 A, idet disse overdragelser ikke sker i
medfør af den lovgivningsmæssige gennemførelse
af kommunalreformen.
På baggrund af de oprindelige
bemærkningers henvisning til opgaveflytninger og
kommunesammenlægninger foreslås det nu
præciseret, at afgiftsfritagelsen efter § 1 A
tillige omfatter tinglysninger, der sker som følge af
overdragelser af aktiver og passiver samt rettigheder eller pligter
i forbindelse med kommunalreformen, mellem feriefonde oprettet i
medfør af ferielovens § 36, stk. 3.
Til § 10
Til nr. 1
Det foreslås at ophæve
vurderingslovens § 3 A og dermed afskaffe den
såkaldte årsregulering.
Ifølge vurderingslovens § 3
A skal der ske en regulering af ejendoms- og grundværdierne i
året mellem de almindelige vurderinger på grundlag af
den konstaterede udvikling i handelspriserne for de enkelte
ejendomstyper i det enkelte amt. Med nedlæggelsen af amterne
opstår der behov for at benytte et andet geografisk
område.
Hvis årsreguleringen skulle foretages
på grundlag af prisudviklingen i et større geografisk
område end de nuværende amter, f.eks. de nye regioner,
ville der være risiko for, at ejendommene i nogle
lokalområder indenfor regionen blev reguleret højere
end prisudviklingen i lokalområdet tilsagde. Hvis
årsreguleringen i stedet skulle foretages på grundlag
af prisudviklingen i et mindre geografisk område end de
nuværende amter, f.eks. de nye kommuner, ville det €"
på grund af kommunernes størrelse €" blive
vanskeligt at fastsætte en reguleringssats, der afspejler den
reelle udvikling i handelspriserne i området.
Det generelle salg af grunde og
erhvervsejendomme samt salget af boliger uden for
hovedstadsområdet er ofte ikke stort nok til, at der efter
gældende regler kan beregnes et gennemsnit for regulering af
ejendomsværdier og grundværdier, der kan give det
rigtige billede af prisstigningen. Hertil kommer, at
reguleringssatserne ifølge gældende regler skal
nedrundes til en procent, der er delelig med 5, og at
reguleringssatserne ikke kan påklages. Det medfører,
at der efter gældende regler ofte ikke foretages nogen
regulering af den almindelige vurdering. For 2004 godkendte
Ligningsrådet således, at der ikke blev foretaget nogen
regulering af vurderingen for enfamilieshuse i hele landet, og at
sommerhuse i flere sommerhusamter kun skulle reguleres med 5-10
pct., selv om der visse steder var konstateret betydelige
prisstigninger.
På den baggrund foreslås det helt
at afskaffe årsreguleringen.
Til § 11
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og som
udgangspunkt får virkning fra og med indkomståret 2007.
Virkningstidspunktet er dermed det samme som for den øvrige
del af kommunalreformen.
I § 11, stk. 2 og 3
foreslås det, at de i § 2 og § 3, nr. 3
foreslåede ændringer af dødsboskatteloven og
ejendomsværdiskatteloven får virkning for beløb,
der opgøres den 1. maj 2006 og som under uændrede
regler skulle have været afregnet i 2007 eller senere.
Forslagene er en konsekvens af de ændringer af
efterreguleringerne af indkomstskatter fra tidligere år, der
er foreslået i det forslag til lov om ændring af lov om
kommunal indkomstskat, som indenrigs- og sundhedsministeren har
fremsat samtidig med dette lovforslag.
I § 11, stk. 4, foreslås
det, at forslaget om skattefri fusion af kommunale feriefonde skal
have virkning for fusioner, der gennemføres med fusionsdato
pr. 1. januar 2006 eller senere. Regnskabsåret for feriefonde
følger kalenderåret. Efter fusionsskatteloven skal
fusionsdatoen være sammenfaldende med skæringsdatoen
for det modtagende selskabs regnskabsår. For feriefonde skal
fusionsdatoen således være sammenfaldende med
skæringsdatoen for den modtagende feriefonds
regnskabsår. Fusionsdatoen ved fusioner af feriefonde vil
derfor altid være 1. januar i det pågældende
år.
Af den foreslåede bestemmelse i
fusionsskattelovens § 14 c, nr. 4, jf. dette lovforslags
§ 5, fremgår, at den skattemæssige succession
gælder for fusioner, som gennemføres i medfør
af kommunalreformen. Herved tager bestemmelsen sigte på
fusioner, som gennemføres i perioden op til og lige efter
gennemførelsen af kommunalreformen, som skal være
endeligt gennemført 1. januar 2007. Kun helt undtagelsesvis
vil fusioner med fusionsdato pr. 1. januar 2008 eller senere kunne
siges at ske i medfør af kommunalreformen og dermed
være omfattet af adgangen til skattefri fusion.
Den i § 9 foreslåede ændring
af tinglysningsafgiftslovens § 1 A knytter sig til den i
§ 5 foreslåede ændring af fusionsskatteloven.
Ændringen af tinglysningsafgiftslovens § 1 A
medfører afgiftsfritagelse i forbindelse med tinglysninger
som følge af overdragelse af aktiver og passiver,
rettigheder og pligter mellem de kommunale og amtskommunale
feriefonde. Det forudsættes, at sådanne overdragelser
vil ske inden kommunalreformens ikrafttræden. I
§ 11, stk. 5, foreslås det på den
baggrund, at ændringen af tinglysningsafgiftslovens
§ 1 A får virkning fra 1. januar 2006.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om indkomstskat for personer m.v.
(personskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1087 af 14.
november 2005, som ændret senest ved § 16 i lov nr.
1414 af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
| | 1. § 5 affattes
således: |
§ 5.
Indkomstskatten til staten opgøres som summen af 1) bundskat efter § 6, 2) mellemskat efter § 6 a, 3) topskat efter § 7, 4) skat af aktieindkomst efter § 8 a,
og 5) skat af CFC-indkomst efter § 8
b. | | " § 5. Indkomstskatten
til staten opgøres som summen af: 1) bundskat efter § 6, 2) mellemskat efter § 6 a, 3) topskat efter § 7, 4) sundhedsbidrag efter § 8, 5) skat af aktieindkomst efter § 8
a, 6) skat af CFC-indkomst efter § 8 b,
og 7) skat svarende til kommunal indkomstskat efter
§ 8 c." |
| | |
| | 2. Efter § 7
indsættes: |
§ 8. (Ophævet). | | " § 8. Sundhedsbidrag
efter § 5, nr. 4, beregnes med 8 pct. af den
skattepligtige indkomst. |
| | Stk. 2. Pligt til at betale
sundhedsbidrag efter stk. 1 påhviler enhver person, der
har pligt til at betale indkomstskat efter § 8 c eller
kommunal indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat." |
| | |
| | 3. Efter § 8 b
indsættes: |
| | " § 8 c. For personer,
der omfattes af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr.
1, 2, 4, 5, 7 og 9-27, eller § 2, stk. 2, beregnes
en skat svarende til kommunal indkomstskat af den skattepligtige
almindelige indkomst. Tilsvarende gælder for personer
omfattet af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3,
kulbrinteskattelovens § 21, stk. 2, eller
§ 9 i lov om beskatning af søfolk, når de
pågældende har valgt at blive beskattet, som om de var
omfattet af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Skatten svares med den gennemsnitlige samlede kommunale
udskrivningsprocent for det pågældende kalenderår
nedrundet til nærmeste hele procent. |
| | Stk. 2. I tilfælde, hvor der i
medfør af § 10, stk. 5, skal ske
nedsættelse af de beregnede skatter under anvendelse af
personfradrag, nedsættes skatten svarende til den kommunale
indkomstskat under anvendelse af samme personfradrag." |
| | |
| | 4. § 9 affattes
således: |
§ 9. Den efter
§§ 6, 6 a, 7 og 8 a, stk. 2, nævnte
beregnede indkomstskat til staten skal, efter at
skattebeløbene er reguleret efter § 13,
nedsættes med skatteværdien af personfradrag. I det
omfang skatteværdien af personfradraget ikke kan fradrages i
skatten efter § 6, fragår den i nævnte
rækkefølge i skatterne efter §§ 6 a, 7
og 8 a, stk. 2. Personfradrag opgøres efter
§ 10 og skatteværdien heraf efter § 12.
Indkomstskatterne til kommune og amtskommune samt kirkelige
afgifter nedsættes på tilsvarende måde. | | " § 9. Indkomstskatten
efter §§ 6, 6 a, 7, 8 og § 8 a,
stk. 2, til staten skal, efter at skattebeløbene er
reguleret efter § 13, nedsættes med
skatteværdien af personfradrag. Personfradrag opgøres
efter § 10 og skatteværdien heraf efter
§ 12. I det omfang skatteværdien af personfradraget
beregnet med skatteprocenten efter § 8 ikke kan fradrages
i skatten efter § 8, fragår den i nævnte
rækkefølge i skatterne efter §§ 6, 6 a,
7 og § 8 a, stk. 2. Tilsvarende, hvis
skatteværdien af personfradraget beregnet med skatteprocenten
efter § 6 ikke kan fradrages i skatten efter
§ 6, fragår den i nævnte
rækkefølge i skatterne efter §§ 8, 6 a,
7 og § 8 a, stk. 2. Indkomstskat efter § 8
c og indkomstskat til kommunen samt kirkeskat nedsættes
på tilsvarende måde." |
| | |
| | 5. § 12, stk. 1,
affattes således: |
§ 12. Skatteværdien
af de i § 10 omhandlede personfradrag opgøres som
en procentdel af de nævnte fradrag. Ved opgørelsen
anvendes samme procent som ved beregningen af indkomstskat til
kommunen og amtskommunen samt kirkelige afgifter. Ved beregningen
af indkomstskat til staten beregnes skatteværdien af
ovennævnte fradrag med beskatningsprocenten for skatten efter
§ 5, nr. 1. Stk. 2. - - - | | "Skatteværdien af de i § 10
nævnte personfradrag opgøres som en procentdel af
fradragene. Ved opgørelsen anvendes samme procent som ved
beregningen af indkomstskat til kommunen samt kirkeskat. For
skattepligtige, der svarer skat efter § 8 c, anvendes dog
beskatningsprocenten for skatten efter § 5, nr. 7. Ved
beregningen af indkomstskat til staten beregnes skatteværdien
af personfradraget med beskatningsprocenterne for bundskat efter
§ 5, nr. 1, og for sundhedsbidrag efter § 5,
nr. 4." |
| | |
| | 6. § 13, stk. 1,
affattes således: |
§ 13. Hvis den
skattepligtige indkomst udviser underskud, skal skatteværdien
af underskuddet ‑ beregnet med de i § 12,
stk. 1, 2. pkt., nævnte procenter ‑ så vidt
muligt modregnes i de beregnede skatter efter §§ 6,
6 a, 7 og 8 a, stk. 2. Et herefter resterende underskud
fremføres til fradrag i den skattepligtige indkomst for de
følgende indkomstår. Fradraget for underskud i
skattepligtig indkomst kan kun fremføres til et senere
indkomstår, hvis det ikke kan rummes i skattepligtig indkomst
eller modregnes med skatteværdien i skat efter
§§ 6, 6 a og 7 samt § 8 a, stk. 2,
for et tidligere indkomstår. | | "Hvis den skattepligtige indkomst udviser underskud,
beregnes skatteværdien af underskuddet med
beskatningsprocenten for sundhedsbidrag, jf. § 8, og
beskatningsprocenterne for kommunal indkomstskat og kirkeskat, og
for skattepligtige, der svarer skat efter § 8 c, med
beskatningsprocenten efter § 8 c. Skatteværdien af
underskuddet modregnes i den nævnte rækkefølge i
skatterne efter §§ 6, 6 a, 7 og § 8 a,
stk. 2. Et herefter resterende underskud fremføres til
fradrag i den skattepligtige indkomst for de følgende
indkomstår. Fradraget for underskud i skattepligtig indkomst
kan kun fremføres til et senere indkomstår, hvis det
ikke kan rummes i skattepligtig indkomst eller modregnes med
skatteværdien i skat efter §§ 6, 6 a, 7 og
§ 8 a, stk. 2, for et tidligere
indkomstår." |
Stk. 2. Hvis en gift persons
skattepligtige indkomst udviser underskud, og
ægtefællerne er samlevende ved indkomstårets
udløb, skal underskud, der ikke er modregnet efter
stk. 1, 1. pkt., i størst muligt omfang fradrages i den
anden ægtefælles skattepligtige indkomst. Derefter
modregnes skatteværdien af uudnyttet underskud i
ægtefællens beregnede skatter efter
§§ 6, 6 a, 7 og 8 a, stk. 2. Modregning sker,
før ægtefællens egne uudnyttede underskud fra
tidligere indkomstår fremføres efter 4.-6. pkt. Et
herefter overskydende beløb fremføres til fradrag i
de 5 følgende indkomstår efter stk. 1, 3. pkt.
Hvert år fradrages underskud først i den
skattepligtiges indkomst og i øvrigt efter samme regler, som
gælder for underskudsåret. Hvis ægtefællen
ligeledes har uudnyttet underskud vedrørende tidligere
indkomstår, skal ægtefællens egne underskud
modregnes først. Stk. 3-6. - - - | | 7. I § 13,
stk. 2, ændres "stk. 1, 1. pkt." til:
"stk. 1, 2. pkt.", og "stk. 1, 3. pkt." ændres til:
"stk. 1, 4. pkt.". |
| | |
§ 19. Hvis en
skattepligtigs kommunale og amtskommunale indkomstskatteprocenter
og skatteprocenter efter §§ 6, 6 a og 7 sammenlagt
overstiger 59 pct., beregnes et nedslag i statsskatten svarende
til, at skatteprocenten efter § 7 blev nedsat med de
overskydende procenter. | | 8. I
§ 19 ændres "kommunale og amtskommunale
indkomstskatteprocenter" til: "kommunale indkomstskatteprocent", og
"§§ 6, 6 a og 7" ændres til:
"§§ 6, 6 a, 7, 8 og for skattepligtige, der svarer
skat efter § 8 c, skatteprocenten efter § 8
c". |
§ 25 a. Den del af den
skattepligtiges negative kapitalindkomst, der overstiger 20 pct. af
den skattepligtiges personlige indkomst, omregnes til
skatteværdi med den procent, der anføres i
stk. 3. Skatteværdien fradrages i nævnte
rækkefølge i den skattepligtiges beregnede skatter
efter §§ 6, 6 a, 7 og 8 a, stk. 2, og herefter
i skatter til kommune og amtskommune samt kirkelige afgifter. | | 9. § 25 a
ophæves. |
Stk. 2. For ægtefæller,
der er samlevende ved indkomstårets udløb, omregnes
den del af ægtefællernes samlede negative
nettokapitalindkomst, der overstiger 20 pct. af
ægtefællernes samlede personlige indkomst, til
skatteværdi med den procent, der anføres i
stk. 3. Skatteværdien fradrages i skatten hos den
ægtefælle, der har negativ kapitalindkomst, der
overstiger 20 pct. af denne ægtefælles personlige
indkomst. Hvis begge ægtefæller har negativ
kapitalindkomst, der overstiger 20 pct. af deres personlige
indkomst, fordeles skatteværdien imellem dem efter forholdet
mellem de dele af hver enkelt ægtefælles negative
kapitalindkomst, der overstiger 20 pct. af hver enkelt
ægtefælles personlige indkomst. I det omfang en af
ægtefællerne ikke kan udnytte skatteværdien,
fradrages den ikke udnyttede del i den anden ægtefælles
skatter. Stk. 1, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse. | | |
Stk. 3. For indkomståret 2000
udgør procenten 4. For indkomstårene 2001 og 2002
udgør procenten 8. For indkomståret 2003 udgør
procenten 6. For indkomståret 2004 udgør procenten 4.
For indkomståret 2005 udgør procenten 2. For
indkomståret 2006 og følgende indkomstår
udgør procenten 0. | | |
| | |
§ 27 a. Ved
opgørelsen af beregningsgrundlaget for bundskat efter
§ 6 kan en skattepligtig for indkomstårene
2002-2005 fradrage udgifter af den art, der kan fradrages ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, men ikke ved
opgørelsen af personlig indkomst og kapitalindkomst, i det
omfang udgifterne overstiger det beløb, der er nævnt i
stk. 2. | | 10. § 27 a
ophæves. |
Stk. 2. For indkomståret 2002
udgør beløbet 40.000 kr. For indkomståret 2003
udgør beløbet 60.000 kr. For indkomståret 2004
udgør beløbet 80.000 kr. For indkomståret 2005
udgør beløbet 100.000 kr. | | |
| | |
| | § 2 I lov om beskatning ved dødsfald
(dødsboskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 791 af
16. august 2005, som ændret senest ved § 2 i lov
nr. 1414 af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 92. Af
dødsboskatten som nævnt i § 30 og af
mellemperiodeskatten som nævnt i § 14 tilfalder 2/5
den kommune, hvortil afdøde svarede kommuneskat på
dødsfaldstidspunktet, og 1/5 den amtskommune, hvortil
afdøde svarede amtskommuneskat på
dødsfaldstidspunktet. Var afdøde ikke pligtig at
svare kommuneskat på dødsfaldstidspunktet, tilfalder
den kommunale andel af skatten den kommune, der har taget stilling
til spørgsmålet om boets skattefritagelse efter
§ 6, mens den amtskommunale andel af skatten tilfalder
den amtskommune, hvortil den pågældende kommune
hører. | | 1. § 92, stk. 1,
affattes således: "Af dødsboskatten som nævnt i
§ 30 og af mellemperiodeskatten som nævnt i
§ 14 tilfalder 1/3 den kommune, hvortil afdøde
svarede kommuneskat på dødsfaldstidspunktet, og 2/3
tilfalder staten. Var afdøde ikke pligtig at svare
kommuneskat på dødsfaldstidspunktet, tilfalder den
kommunale andel af skatten den kommune, der har taget stilling til
spørgsmålet om boets skattefritagelse efter
§ 6." |
Stk. 2. Af afdødes
foreløbigt betalte skatter i mellemperioden, som bliver
endelige efter § 12, stk. 1 og 2, tilfalder 1/3 den
kommune, hvortil afdøde svarede kommuneskat på
dødsfaldstidspunktet. Var afdøde ikke pligtig at
svare kommuneskat på dødsfaldstidspunktet, tilfalder
den kommunale andel af skatten den kommune, der har taget stilling
til spørgsmålet om boets skattefritagelse efter
§ 6. | | |
Stk. 3. Af udgifterne ved udbetaling
af negativ skat efter § 31 afholdes 2/5 af den kommune og
1/5 af den amtskommune, som ville være berettiget til andel i
dødsboskatten efter stk. 1. | | 2. § 92, stk. 3,
affattes således: "Stk. 3. Af udgifterne ved udbetaling
af negativ skat efter § 31 afholdes 1/3 af den kommune,
som ville være berettiget til andel i dødsboskatten
efter stk. 1, og 2/3 afholdes af staten." |
Stk. 4. Kommunens andel af
indkomstskatter for mellemperioden som nævnt i
§§ 12 og 14 samt af dødsboskat som
nævnt i § 30, henholdsvis amtskommunens andel af
indkomstskat for mellemperioden som nævnt i § 14
samt af dødsboskat som nævnt i § 30 afregnes
af staten over for kommunen og amtskommunen på grundlag af de
oplysninger, der foreligger 1. maj i året 2 år efter
dødsåret. Afregning sker med en tredjedel hver den 1.
i månederne januar, februar og marts i det følgende
kalenderår. Den 1. maj hvert år sker der desuden en
opgørelse af kommunernes og amtskommunernes andele af de
beløb af dødsboskatten og mellemperiodeskatten, der
som følge af ændringer i skatteansættelser m.v.
er ført i tilgang eller til afgang siden forrige afregning.
De opgjorte beløb afregnes med en tredjedel hver den 1. i
månederne januar, februar og marts i det følgende
kalenderår. | | 3. § 92, stk. 4,
affattes således: "Stk. 4. Kommunens andel af
indkomstskatter for mellemperioden som nævnt i § 12
og § 14 samt af dødsboskat som nævnt i
§ 30 afregnes af staten over for kommunen på
grundlag af de oplysninger, der foreligger 1. maj i året 2
år efter dødsåret. Afregning sker med en
tredjedel hver den 1. i månederne januar, februar og marts i
det følgende kalenderår." |
| | |
| | § 3 I lov om en kommunal og amtskommunal
ejendomsværdiskat (ejendomsværdiskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 764 af 11. september 2002, som
ændret senest ved § 17 i lov nr. 428 af 6. juni
2005, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Lovens titel
affattes således: "Ejendomsværdiskatteloven". |
| | |
§ 1. Af
boligværdien af egen ejendom som nævnt i § 4
betaler ejeren kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat
(ejendomsværdiskat) efter denne lov i stedet for skat af
lejeværdi af bolig i egen ejendom efter statsskattelovens
§ 4, litra b, 2. pkt. Ejendomme, som udlejes
erhvervsmæssigt, er dog ikke omfattet af denne lov. Stk. 2. - - - | | 2. I § 1,
stk. 1, 1. pkt., ændres "kommunal og amtskommunal
ejendomsværdiskat (ejendomsværdiskat)" til:
"ejendomsværdiskat til staten". |
| | |
§ 16.
Ejendomsværdiskatten tilfalder kommune og amtskommune i
forholdet 2/3 henholdsvis 1/3. Staten afregner efter reglerne i lov
om kommunal indkomstskat og lov om amtskommunal indkomstskat
ejendomsværdiskatten til den enkelte kommune og amtskommune,
som ejendomsværdiskatten skal tilfalde. I tilfælde
omfattet af § 15, stk. 2, finder 1. og 2. pkt.
tilsvarende anvendelse. | | 3. § 16 ophæves. |
| | |
| | § 4 I lov om indskud på etableringskonto
(etableringskontoloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 951 af
12. oktober 2005, som ændret ved § 4 i lov nr. 1414
af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 9. Er etablering ikke
foretaget inden udløbet af den frist, der er nævnt i
§ 8, medregnes indskudsbeløbet med tillæg af
3 pct. for hvert år fra udløbet af det
indkomstår, hvori indskuddet er fradraget, og indtil fristens
udløb i den skattepligtige indkomst for det
indkomstår, hvori fristen er udløbet. Til og med
indkomståret 2001 udgør tillægget dog 5 pct. Stk. 2. Samtlige indskud på
etableringskonto kan hæves inden udløbet af den frist,
der er nævnt i § 8, selv om etablering ikke er
sket. I så fald medregnes indskudsbeløbet med
tillæg af 3 pct. for hvert år fra udløbet af det
indkomstår, hvori indskuddet er fradraget, og indtil
udløbet af det indkomstår, hvori indskuddet
hæves, i den skattepligtige indkomst for det
indkomstår, hvori beløbet er hævet. Til og med
indkomståret 2001 udgør tillægget dog 5 pct.
Når der hæves et beløb fra etableringskontoen,
hæves der af indskuddene med samme beløb. Indskud, der
eventuelt overstiger indeståendet, anses for fuldt ud
hævet, når det sidste indestående
hæves. | | 1. § 9, stk. 3, 1. og
2. pkt. , affattes således: "Beskatningen efter stk. 1 og 2 sker med satsen
for sundhedsbidrag efter personskattelovens § 8 og med
satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat for det
indkomstår, hvor indskudsbeløbet m.v. medregnes i den
skattepligtige indkomst. For indskud fradraget til og med
indkomståret 2001 anvendes dog satsen for indkomstskat efter
personskattelovens § 6, satsen for sundhedsbidrag efter
personskattelovens § 8 og satserne for kommunal
indkomstskat og kirkeskat. For skattepligtige, der svarer skat
efter personskattelovens § 8 c, anvendes fra og med
indkomståret 2007 beskatningsprocenten efter
personskattelovens § 8 c, i stedet for satsen for
kommunal indkomstskat." |
Stk. 3. Beskatningen efter stk. 1
og 2 sker med satserne for de kommunale og amtskommunale
indkomstskatter og kirkelige afgifter for det indkomstår,
hvor indskudsbeløbet m.v. medregnes i den skattepligtige
indkomst. For indskud fradraget til og med indkomståret 2001
anvendes dog satsen for indkomstskat efter personskattelovens
§ 6 og satserne for de kommunale og amtskommunale
indkomstskatter og kirkelige afgifter. De beløb, der er
indsat på etableringskontoen, sikrer skattekravet efter de
nævnte stykker og kan ikke hæves, før skatten er
betalt. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler
om adgangen til at hæve beløb efter denne
bestemmelse. | | |
| | |
§ 11 A. Er der
hævet indskud af den etableringskonto, der er nævnt i
§ 4, uden at indskudsbeløbet som angivet i skemaet
til pengeinstituttet forlods kan afskrives på aktiver eller
anvendes til anskaffelse af aktier eller anparter eller til
dækning af afholdte udgifter, medregnes
indskudsbeløbet i den skattepligtige indkomst for det
indkomstår, hvori indskuddene er hævet.
Indskudsbeløbet medregnes med tillæg af 3 pct. for
hvert år fra udløbet af de indkomstår, hvori
indskuddene er fradraget, og indtil udløbet af det
indkomstår, hvori indskuddene er hævet. Til og med
indkomståret 2001 udgør tillægget dog 5 pct.
Beskatningen sker med satserne for de kommunale og amtskommunale
indkomstskatter og kirkelige afgifter for det indkomstår,
hvor indskudsbeløbet m.v. medregnes i den skattepligtige
indkomst. For indskud fradraget til og med indkomståret 2001
anvendes dog satsen for indkomstskat efter personskattelovens
§ 6 og satserne for de kommunale og amtskommunale
indkomstskatter og kirkelige afgifter. Bestemmelserne i
§ 9, stk. 2, 4. og 5. pkt., finder tilsvarende
anvendelse. Stk. 2.- - - | | 2. § 11 A, stk. 1, 4.
og 5. pkt. , affattes således: "Beskatningen sker med satsen for sundhedsbidrag
efter personskattelovens § 8 og med satserne for kommunal
indkomstskat og kirkeskat for det indkomstår, hvor
indskudsbeløbet m.v. medregnes i den skattepligtige
indkomst. For indskud fradraget til og med indkomståret 2001
anvendes dog satsen for indkomstskat efter personskattelovens
§ 6, satsen for sundhedsbidrag efter personskattelovens
§ 8 og satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat.
For skattepligtige, der svarer skat efter personskattelovens
§ 8 c, anvendes fra og med indkomståret 2007
beskatningsprocenten efter personskattelovens § 8 c, i
stedet for satsen for kommunal indkomstskat." |
| | |
| | § 5 I lov om fusion, spaltning og
tilførsel af aktiver m.v., (Fusionsskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1129 af 21. november 2005, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1182 af 21. december 2005
og ved § 5 i lov nr. 1414 af 21. december 2005, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 14 c. Bestemmelserne i
kapitel 1 finder, i det omfang de er anvendelige, tilsvarende
anvendelse: 1) Ved fusion af fonde omfattet af
fondsbeskatningsloven. 2) Når en af de i nr. 1 nævnte fonde
fusionerer med et datterselskab, der er omfattet af
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, og den
modtagende fond besidder samtlige aktier eller anparter i det
indskydende selskab. 3) Ved fusion af foreninger omfattet af
fondsbeskatningsloven. | | 1. I § 14
c indsættes som nr. 4 : "4) Ved fusion og ved spaltning af kommunale og
amtskommunale feriefonde oprettet i henhold til ferielovens
§ 36, stk. 3, når fusionen eller spaltningen
sker i medfør af kommunalreformen." |
| | |
| | § 6 I lov om påligningen af indkomstskat
til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 887 af
20. september 2005, som ændret senest ved lov nr. 68 af 7.
februar 2006, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 7 A. - - - Stk. 4. Af den i stk. 1, nr. 3,
omhandlede afgift tilfalder 1/3 den kommune, hvortil den
afgiftspligtige svarer kommuneskat efter § 2 i lov om
kommunal indkomstskat ved begyndelsen af det kalenderår,
hvori udbytteandelen er udredet. Er den afgiftspligtige ikke
pligtig at svare kommuneskat som nævnt i 1. pkt., tilfalder
andelen af afgiften den kommune, hvori ansættelsen til
statsskat finder sted. Den kommunale andel af afgiften afregnes
efter lov om kommunal indkomstskat. Ved eventuel nedsættelse
af afgiften eller ved delvis uerholdelighed fordeles reduktionen
forholdsmæssigt på de statskassen og kommunen
tilfaldende andele af afgiften. Afgiftsbeløbet er den
ansattes indkomstopgørelse uvedkommende. | | 1. § 7 A,
stk. 4 ophæves. Stk. 5 bliver herefter stk. 4. |
| | |
| | § 7 I lov om beskatningen af pensionsordninger
m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
824 af 25. august 2005, som ændret senest ved § 15
i lov nr. 1414 af 21. december 2005, foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 40. Af afgiften
tilfalder en trediedel den kommune, der efter lov om kommunal
indkomstskat var den afgiftspligtiges skattekommune for det
kalenderår, hvori afgiftspligten indtrådte. Hvis den
afgiftspligtige er et dødsbo, tilfalder nævnte
trediedel den kommune, der var afdødes skattekommune for det
kalenderår, hvori dødsfaldet er indtruffet. Er efter
foranstående bestemmelser ingen kommune berettiget til
andelen i afgiften, tilfalder afgiften fuldt ud statskassen. Den
kommunale andel af afgiften afregnes efter reglerne i lov om
kommunal indkomstskat. | | 1. § 40 ophæves. |
Stk. 2. Ved tilbagebetaling eller
nedsættelse af afgiften eller ved delvis uerholdelighed
fordeles reduktionen forholdsmæssigt mellem statskassen og
kommunen. | | |
| | |
| | § 8 I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005, som
ændret ved § 4 i lov nr. 1181 af 12. december 2005
og ved § 18 i lov nr. 1414 af 21. december 2005,
foretages følgende ændring: |
| | |
§ 23. Af bøder
efter §§ 13, 13 B, 13 C, 15, § 16 eller
§ 18, jf. § 13 eller § 16, tilfalder
der vedkommende kommune og amtskommune andele fastsat efter
forholdet imellem de skattebeløb, som det strafbare forhold
vedrører. | | 1. § 23 ophæves. |
| | |
| | § 9 I lov om afgift af tinglysning og
registrering af ejer- og panterettigheder m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 382 af 2. juni 1999, som ændret
ved § 70 i lov nr. 428 af 6. juni 2005 og senest ved
§ 4 i lov nr. 560 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 1 A. For tinglysninger
og registreringer, der sker som følge af overdragelser af
aktiver og passiver samt rettigheder eller pligter i medfør
af kommunalreformen, skal der ikke betales afgift efter denne lov.
Dokumenterne skal ved anmeldelsen til tinglysning være
påført en erklæring om, at tinglysningen eller
registreringen er omfattet af 1. pkt. Stk. 2. Skatteministeren kan
fastsætte de nærmere regler for udformningen af
erklæringen. | | 1. § 1 A, 1. pkt.,
affattes således: "For tinglysninger og registreringer, der sker som
følge af overdragelser af aktiver og passiver samt
rettigheder eller pligter i medfør af kommunalreformen,
herunder mellem kommunale og amtskommunale feriefonde, der er
oprettet i henhold til ferielovens § 36, stk. 3,
skal der ikke betales afgift efter denne lov. " |
| | |
| | § 10 I lov om vurdering af landets faste
ejendomme (vurderingsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 740
af 3. september 2002, som ændret bl.a. ved § 81 i
lov nr. 428 af 6. juni 2005 og senest ved § 33 i lov nr.
535 af 24. juni 2005, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 3 A. Året efter
den almindelige vurdering foretages ved den centrale told- og
skatteforvaltnings foranstaltning pr. 1. oktober en regulering af
ansættelserne af ejendoms- og grundværdi samt
fordelingerne heraf under hensyn til den ændring i
prisforholdene, der er sket siden den seneste almindelige
vurdering. Reguleringen sker på grundlag af statistiske
oplysninger om salgsprisen for ejendomme af den
pågældende art inden for det pågældende amt
henholdsvis Bornholms Kommune og Københavns og Frederiksberg
Kommuner. Ejendomsværdier og fordelinger heraf reguleres med
den konstaterede prisudvikling inden for ejendomme af den
benyttelse, som ejendommen er henført til efter
§ 33, stk. 1, jf. dog 5. pkt. Grundværdier og
fordelinger heraf reguleres med den konstaterede prisudvikling af
ubebyggede grunde inden for den udnyttelse, der i henhold til
planlovgivningen kan ske af tilsvarende grunde i ubebygget stand,
jf. dog 5. pkt. De beregnede fremskrivningssatser, jf. 3. og 4.
pkt., nedrundes til en med 5 procentpoint delelig reguleringssats.
Reguleringssatserne skal godkendes af Ligningsrådet. | | 1. § 3 A
ophæves. |