L 206 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af pensionsbeskatningsloven og personskatteloven. (Fradrag for
bidrag til arbejdsløshedsforsikring og personfradrag til
begrænset skattepligtige personer).
Fremsat den 29. marts 2006 af skatteministeren
(Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
pensionsbeskatningsloven og personskatteloven
(Fradrag for bidrag til
arbejdsløshedsforsikring og personfradrag til
begrænset skattepligtige personer)
§ 1
I lov om beskatningen af
pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 824 af 25. august 2005, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1181 af 12. december 2005
og § 15 i lov nr. 1414 af 21. december 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 49, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Personer, som er skattepligtige efter
kildeskattelovens § 2, jf. dog kildeskattelovens
§§ 5 A- 5 D, kan ikke opnå fradrag for
udgifter til arbejdsløshedsforsikring, der efter udenlandske
skatteregler kan fradrages i indkomst, der ikke er omfattet af
kildeskattelovens § 2.«
2.§ 54 affattes
således:
» § 54.
§ 18 om fradragsret for forsikringspræmier m.v.
gælder kun for personer, der er fuldt skattepligtige her i
landet.
Stk. 2. Fradragsretten efter
§ 18 og § 49, stk. 1, tilkommer ejeren af
den pågældende forsikring m.v., uanset hvem der har
foretaget indbetalingen.«
§ 2
I lov om indkomstskat for personer m.v.
(personskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1087 af 14.
november 2005, som ændret ved § 16 i lov nr. 1414
af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer:
1.§ 10, stk. 5
affattes således:
»Stk. 5. For personer, som er
skattepligtige efter kildeskattelovens § 2, og hvis
indkomstansættelse omfatter en periode på et år,
nedsættes de beregnede skatter med skatteværdien af et
personfradrag efter reglerne i stk. 1 og 2, hvis de
skattepligtige indtægter er omfattet af kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 1 og 9-13, eller stk. 2, 1-3.
pkt. Bestemmelserne i 1. pkt. finder ikke anvendelse, i det omfang
de skattepligtige indtægter beskattes efter § 9,
stk. 1, i lov om beskatning af søfolk. Bestemmelsen i
1. pkt. finder endvidere ikke anvendelse på personer, der
ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 7.«
2. Efter § 10, stk. 5,
indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6. P ersoner omfattet af
kildeskattelovens § 2, og hvis indkomstansættelse
omfatter en kortere periode end et år, jf. dog
kildeskattelovens §§ 5 A-5 D, kan vælge at
få de beregnede skatter nedsat med skatteværdien af et
personfradrag efter reglerne i stk. 1 og 2, hvis de
skattepligtige indtægter er omfattet af kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 1 og 9-13, eller stk. 2, 1-3.
pkt. Valget for et indkomstår skal træffes senest den
1. juli i året efter det pågældende
indkomstår. Valget kan omgøres senest den 30. juni i
det andet kalenderår efter indkomstårets udløb.
Bestemmelserne i 1. pkt. finder ikke anvendelse, i det omfang de
skattepligtige indtægter beskattes efter § 9,
stk. 1, i lov om beskatning af søfolk. Bestemmelsen i
1. pkt. finder endvidere ikke anvendelse på personer, der
ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 7.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
2. I § 14 indsættes
som stk. 3 :
»Stk. 3. For en person omfattet
af § 10, stk. 6, omregnes såvel den
skattepligtige indkomst som den personlige indkomst og
kapitalindkomsten for det år, hvor den begrænsede
skattepligt indtræder eller ophører, således at
beløbene kommer til at svare til et helt års
indkomster. På grundlag af de opgjorte helårsindkomster
beregnes helårsskat efter §§ 6-9. Den
beregnede helårsskat nedsættes efter forholdet mellem
delårsbeløbene og
helårsbeløbene.«
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med
indkomståret 2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at fremme
den grænseoverskridende mobilitet ved for det første
at give alle begrænset skattepligtige personer fradrag for
bidrag til arbejdsløshedsforsikring og for det andet at give
personer, der kun er begrænset skattepligtige til Danmark en
del af året, mulighed for at vælge at få et
personfradrag ved den danske skatteberegning. En person er
begrænset skattepligtig til Danmark, hvis vedkommende bor i
udlandet og har indkomst med kilder fra Danmark, f.eks.
lønindkomst.
2. Baggrund
I anledning af festligholdelsen af 50
års danske og tyske mindretalsrettigheder og afklaringen af
det dansk-tyske bilaterale forhold gennem København-Bonn
erklæringerne underskrev statsminister Anders Fogh Rasmussen
og forbundskansler Gerhard Schröder den 29. marts 2005 en
fælles dansk-tysk erklæring, hvori regeringerne
bekræftede viljen til at støtte alle offentlige og
private initiativer til styrkelse af det grænseoverskridende
samarbejde i det dansk-tyske grænseområde. Specielt var
regeringerne enige om at fortsætte arbejdet med at opmuntre
til udveksling og mobilitet over grænsen.
Som bidrag til dette arbejde blev det
besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe vedrørende
sociale og arbejdsmarkedsrelaterede spørgsmål med det
formål at intensivere den nuværende indsats for at
fjerne hindringer for grænsependlere og andre relevante
spørgsmål inden for rammerne af
fællesskabslovgivningen.
Arbejdsgruppen har den 2. februar 2006
offentliggjort en rapport, hvori den anbefaler, at man fra dansk
side undersøger muligheden for også at give fradrag
for bidrag til arbejdsløshedsforsikring til begrænset
skattepligtige personer, der ikke er omfattet af de såkaldte
grænsegængerregler, dvs. personer, der ikke har mindst
75 pct. af deres samlede globale indkomst her fra landet i form af
løn m.v.. Arbejdsgruppen anbefaler herudover, at man fra
dansk side undersøger muligheden for at give et
forholdsmæssigt personfradrag til personer, der er
begrænset skattepligtige til Danmark i kortere tid end
ét år.
I forlængelse heraf fremsættes
dette lovforslag, der gennemfører de foreslåede
initiativer. Lovforslaget fjerner to vigtige skattemæssige
hindringer for personer, der bor i udlandet og arbejder i Danmark
og gør det dermed lettere for danske virksomheder at
tiltrække denne type arbejdskraft.
Forslagene er udformet generelt, så de
f.eks. både kommer dansk-tyske og dansk-svenske
grænsependlere til gode, og dermed bidrager til at fremme
integrationen i begge grænseregioner.
3. Gældende regler og
lovforslagets indhold
3.1. Fradrag for begrænset
skattepligtige personers bidrag til
arbejdsløshedsforsikring
3.1.1. Gældende regler
Efter gældende regler har fuldt
skattepligtige personer, dvs. personer, der bor i Danmark,
fradragsret for bidrag til arbejdsløshedsforsikring.
Tilsvarende har begrænset
skattepligtige personer, dvs. personer, der bor i udlandet og
f.eks. arbejder i Danmark, også fradrag for bidrag til
arbejdsløshedsforsikring, hvis de er omfattet af de
såkaldte grænsegængerregler. En person kan
vælge at blive omfattet af grænsegængerreglerne,
dvs. blive beskattet efter nogenlunde samme regler, som fuldt
skattepligtige personer, hvis personen bor i udlandet og har mindst
75 pct. af sin samlede indkomst her fra landet i form af løn
m.v.
Begrænset skattepligtige personer, der
har valgt ikke at blive omfattet af
grænsegængerreglerne, eller begrænset
skattepligtige personer med mindre end 75 pct. af deres samlede
indkomst fra Danmark, kan derimod efter gældende regler ikke
få fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring ved
beregning af den danske skat.
Hvis en person f.eks. bor i Tyskland og
arbejder i Danmark, vil personen som hovedregel være socialt
sikret i Danmark ifølge EU€™s forordning nr.
1408/71 af 14. juni 1971 om anvendelse af de sociale
sikringsordninger på arbejdstagere og deres familiemedlemmer,
der flytter inden for Fællesskabet. Ifølge forordning
nr. 1408/71 kan en arbejdstager kun være socialt sikret i
ét land. Personen vil i den pågældende situation
derfor kunne forsikre sig i en dansk arbejdsløshedskasse.
Hvis personen er begrænset skattepligtig til Danmark og har
valgt ikke at blive omfattet af grænsegængerreglerne,
kan personen efter gældende regler ikke fratrække
bidraget til arbejdsløshedskasse ved den danske
skatteberegning. I eksemplet har personen ikke nogen tysk indkomst,
og kan derfor heller ikke udnytte et eventuelt tysk fradrag for
bidrag til arbejdsløshedsforsikring. Personen vil i den
pågældende situation derfor blive dårligere
stillet end sin kollega med bopæl i Danmark.
Det samme er tilfældet, hvis den tysk
bosatte person f.eks. arbejder 50 pct. i Sverige og 50 pct. i
Danmark for en dansk arbejdsgiver. I det tilfælde vil
personen som hovedregel også være socialt sikret i
Danmark ifølge EU€™s forordning nr. 1408/71, og
vil derfor kunne forsikre sig i en dansk
arbejdsløshedskasse. Efter gældende regler kan
personen ikke fratrække bidraget til
arbejdsløshedsforsikring ved den danske skatteberegning, da
personen kun er begrænset skattepligtig til Danmark. Personen
vil desuden typisk ikke opfylde betingelserne for at kunne
vælge at blive omfattet af grænsegængerreglerne,
da det forudsætter, at personen har mindst 75 pct. af sin
samlede globale indkomst fra Danmark i form af løn m.v. I
det omfang, at personen ikke kan få fradrag for bidraget til
arbejdsløshedsforsikring i Sverige, vil personen derfor
blive dårligere stillet end sine dansk bosatte kollegaer.
Dette gælder selvom personen efter tyske skatteregler ville
kunne få fradrag for
arbejdsløshedsforsikringsbidraget, da personen i eksemplet
ikke har nogen tysk indkomst at udnytte fradraget i.
3.1.2. Lovforslagets indhold
For at fremme integrationen i
grænseregionerne og i lyset af, at der allerede efter
gældende regler gives fradrag for bidrag til
arbejdsløshedsforsikring til fuldt skattepligtige personer,
samt til begrænset skattepligtige personer, der er omfattet
af grænsegængerreglerne, foreslås det at udvide
fradragsretten for bidrag til arbejdsløshedsforsikring til
alle begrænset skattepligtige
lønmodtagere.
Det er en betingelse for fradragsretten, at
personen ikke også kan få fradrag for bidraget til
arbejdsløshedsforsikring i udenlandsk indkomst efter
udenlandske skatteregler. Hvis personen f.eks. kan få fradrag
for bidraget til arbejdsløshedsforsikring efter
bopælslandets skatteregler og har en indkomst at udnytte
denne fradragsret i, vil den pågældende således
ikke også kunne få fradrag for bidraget ved beregningen
af den danske skattepligtige indkomst.
Der henvises i øvrigt til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
3.2. Personfradrag til personer, der
kun er begrænset skattepligtige til Danmark en del af
året
3.2.1. Gældende regler
Alle fuldt skattepligtige personer har ret
til et personfradrag ved den danske skatteberegning uanset om de er
fuldt skattepligtige hele året eller kun en del af
året.
Herudover har begrænset skattepligtige
personer også ret til et personfradrag, hvis de er
begrænset skattepligtige til Danmark hele året og
modtager indkomst, omfattet af kildeskattelovens § 2,
stk. 1, nr. 1 og 9-13 eller stk. 2, 1.-3. pkt. (dvs.
især indkomst for personligt arbejde i tjenesteforhold, SU,
pension m.v. i forbindelse med tidligere tjenesteforhold,
folkepension, invalidepension og andre skattepligtige sociale
ydelser, arbejdsløshedsdagpenge m.v. samt
indkomstskattepligtige udbetalinger efter visse regler i
pensionsbeskatningsloven).
Efter ikrafttrædelsen af lov nr. 221 af
31. marts 2004 kan begrænset skattepligtige personer, der kun
er begrænset skattepligtige til Danmark en del af
indkomståret, ikke længere få et dansk
personfradrag ved den danske skatteberegning, medmindre de er
omfattet af grænsegængerreglerne, dvs. har mindst 75
pct. af deres samlede indkomst fra Danmark i form af løn, SU
m.v.
Til gengæld sker beskatningen
udelukkende på grundlag af den indkomst, som den
pågældende tjener i den periode, hvor vedkommende er
begrænset skattepligtig her til landet. Herved undgår
begrænset skattepligtige personer med delårsindkomst at
få nedsat mellem- og topskattegrænserne til en
forholdsmæssig del af de årlige beløb, og
undgår herved den fulde effekt af progressionen i den danske
skatteberegning.
De gældende regler har i visse
situationer haft nogle uhensigtsmæssige konsekvenser. En
person, der f.eks. bor i Tyskland og arbejder i Danmark, vil
således miste hele sit danske personfradrag, hvis den
skattepligtige f.eks. bliver fyret fra sit danske arbejde tidligt
på året, før vedkommende har nået at tjene
mindst 75 pct. af sin samlede globale indkomst fra Danmark, da
personen i så fald kun er begrænset skattepligtig til
Danmark en del af året og ikke opfylder betingelserne for at
blive omfattet af grænsegængerreglerne. Tilsvarende
gælder for de SU-modtagere, der f.eks. i forbindelse med et
udlandsophold er blevet begrænset skattepligtige til Danmark
en del af året, og som ikke er omfattet af
grænsegængerreglerne, fordi de f.eks. har haft
erhvervsarbejde i udlandet ved siden af studierne. I begge
tilfælde kan det for den enkelte person virke urimeligt
hårdt, at de skal miste hele deres danske
personfradrag, blot fordi de ikke er begrænset skattepligtige
til Danmark hele året.
3.2.2. Lovforslagets indhold
I erkendelse af, at de gældende regler
i visse situationer har haft nogle uhensigtsmæssige
konsekvenser, og i lyset af de fælles dansk-tyske
bestræbelser på at styrke integrationen i det
dansk-tyske grænseområde, foreslås det at give
personer, der er kun er begrænset skattepligtige til Danmark
en del af året, mulighed for at vælge at få et
personfradrag ved den danske skatteberegning.
Til gengæld vil de som før
lovændringen i 2004 skulle have omregnet deres
delårsindkomster til et helt års indkomster. Den danske
skat beregnes af helårsindkomsterne med fradrag for et
beløb, der svarer til forholdet mellem
delårsbeløbene og helårsbeløbene. Det
sikres herved, at personen kun kommer til at betale den del af de
beregnede skatter, som forholdsmæssigt falder på
indkomsten i den periode, hvor den pågældende var
begrænset skattepligtig til Danmark.
Baggrunden for reglerne om
helårsomregning er, at vi i Danmark har en progressiv
indkomstbeskatning for fysiske personer, dvs. at skattesatsen er
højere for høje indkomster end for lave indkomster.
Progressionen sker dels ved personfradraget, som for 2006 er
på 38.500 kr. (for personer fyldt 18 år) og dels ved,
at personer skal betale mellemskat, hvis deres indkomst overstiger
grænsen for mellemskat, som for 2006 er på 265.500 kr.,
ligesom personer skal betale topskat, hvis deres indkomst
overstiger grænsen for topskat, som for 2006 er på
318.700 kr. Personfradraget samt grænserne for mellemskat og
topskat reguleres årligt.
Helårsomregning er nødvendig for
at fastholde progressionen i indkomstbeskatningen for en person,
som kun er skattepligtig til Danmark en kort periode, og som derfor
har en lav dansk indkomst. I de tilfælde, hvor personen kun
er begrænset skattepligt i en del af året sikrer disse
regler således, at grænserne for mellemskat og topskat
i praksis nedsættes til en forholdsmæssig del af de
årlige beløb, ligesom den pågældende i
praksis kun får en forholdsmæssig del af
personfradraget.
Hvis man blot genindførte
personfradraget uden samtidig at genindføre
helårsomregningen ville udenlandsk bosatte personer, som kun
arbejder i Danmark i en kort periode, og som derfor kun har en lav
dansk indkomst, slet ikke skulle betale dansk skat eller alene
skulle betale et beskedent beløb i dansk skat, hvilket ville
stille dem bedre end dansk bosatte arbejdstagere.
Begrænset skattepligtige personer med
delårsindkomst skal vælge, om de vil have personfradrag
og helårsomregning senest den 1. juli i året efter det
pågældende indkomstår, dvs. på
selvangivelsestidspunktet. Der er mulighed for at omgøre
valget senest den 30. juni i det andet kalenderår efter
indkomstårets udløb, hvilket svarer til
skattelovgivningens almindelige omgørelsesfrist.
Begrænset skattepligtige personer med
delårsindkomst, som ikke vælger at få et
personfradrag ved den danske skatteberegning, vil få deres
skat beregnet efter gældende regler. Beskatningen vil i disse
tilfælde ske på baggrund af den faktiske skattepligtige
delårsindkomst uden personfradrag og uden omregning af
delårsindkomsten til helårsindkomst. En begrænset
skattepligtig lønmodtager med delårsindkomst vil
således udelukkende blive beskattet på grundlag af den
indkomst, som den pågældende tjener i den periode, hvor
vedkommende udfører arbejde her i landet.
Der henvises i øvrigt til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 2, nr. 1-3.
4. Økonomiske konsekvenser for
stat, amtskommuner og kommuner.
Det er kun i meget begrænset omfang
muligt at foretage statistisk underbyggede skøn over
provenuvirkningen af lovforslaget, hvilket betyder, at
skønnene er forbundet med stor usikkerhed.
Forslaget om at indføre fradragsret
for udgifter til arbejdsløshedsbidrag for begrænset
skattepligtige skønnes kun at medføre et meget
beskedent provenutab, da det antages, at det kun er en lille andel
af de begrænset skattepligtige personer i dansk A-kasse, der
ikke er omfattet af grænsegængerreglerne.
Muligheden for at vælge et
personfradrag kombineret med helårsomregning for
begrænset skattepligtige, der kun er skattepligtige en del af
året, skønnes at medføre et årligt
provenutab på ca. 15 mio. kr. Heraf udgør den
kommunale andel i 2006 ca. 10 mio. kr. faldende til ca. 7 mio. kr.
fra og med 2007.
Finansårsvirkningen i 2006
skønnes at blive på 7½ mio. kr. såfremt
halvdelen af de omfattede i 2006 ændrer deres
forskudsansættelser. Finansårsvirkningen i 2007
skønnes til ca. 20 mio. kr., sammensat af virkningen for
2007 og den resterende del af virkningen vedrørende
2006.
5. Administrative konsekvenser for
stat, amtskommuner og kommuner
Forslaget om valgfrit personfradrag og
helårsomregning skønnes med nogen usikkerhed at
medføre engangsudgifter på 3,3 mio. kr. til
systemtilretninger.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer, at lovforslaget ikke er
erhvervsrelevant, og medfører således ikke
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget skal
derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
11. Høringer
Forslaget er sendt i høring den 16.
marts 2006 til og med den 10. april 2006 hos Advokatrådet,
Amtsrådsforeningen i Danmark, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Beskæftigelsesministeriet, Danmarks
Rederiforening, Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk
Landbrug, Dansk Landbrugsrådgivning, Den Danske
Skatteborgerforening, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Familie- og
Forbrugerministeriet, Finansministeriet, Foreningen af Danske
Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen
Registrerede Revisorer, Frederiksberg kommune, HTS €" handel,
Transport og Serviceerhvervene, Håndværksrådet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Landbrugsrådet,
kommunernes Landsforening, Københavns kommune,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Skattechefforeningen,
Skatterevisorforeningen, Socialministeriet, SKAT,
Undervisningsministeriet, Økonomi- og
Erhvervsministeriet.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for
stat, amtskommuner og kommuner | Ingen | Forslaget om at indføre fradragsret
for udgifter til arbejdsløshedsbidraget for begrænset
skattepligtige skønnes kun at medføre et meget
beskedent provenutab. Muligheden for at vælge et
personfradrag kombineret med helårsomregning skønnes
at medføre et årligt provenutab på ca. 15 mio.
kr. Heraf udgør den kommunale andel i 2006 ca. 10 mio. kr.
faldende til ca. 7 mio. kr. fra og med 2007. Finansårsvirkningen i 2006
skønnes at blive på 7½ mio. kr. og ca. 20 mio.
kr. i 2007. |
Administrative konsekvenser for
stat, amtskommuner og kommuner | Ingen | Forslaget om valgfrit personfradrag og
helårsomregning skønnes med nogen usikkerhed at
medføre engangsudgifter på 3,3 mio. kr. til
systemtilretninger. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. | Forslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet. | Forslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Forslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne. | Forslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne. |
Miljømæssige
konsekvenser | Forslaget har ingen miljømæssig
konsekvenser. | Forslaget har ingen miljømæssig
konsekvenser. |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede ændring i
lovforslagets § 1, nr. 2, af pensionsbeskatningslovens
§ 54 medfører, at alle begrænset
skattepligtige personer som udgangspunkt kan få fradrag for
bidrag til arbejdsløshedsforsikring ved den danske
skatteberegning.
I lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at begrænset skattepligtige personer kun
kan få fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring
ved den danske skatteberegning, hvis bidraget til
arbejdsløshedsforsikringen ikke også kan fradrages i
udenlandsk indkomst efter udenlandske skatteregler. Herved sikres
det, at begrænset skattepligtige personer ikke kan få
fradrag for arbejdsløshedsforsikringsbidraget to gange, dvs.
både i Danmark og i udlandet. Bestemmelsen omfatter ikke
personer, der er omfattet af de såkaldte
grænsegængerregler, dvs. personer, der er
begrænset skattepligtige til Danmark, og som har mindst 75
pct. af deres samlede globale indkomst her fra landet i form af
løn m.v. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, punkt 3.1 og til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring i
lovforslagets § 1, nr. 2, af pensionsbeskatningslovens
§ 54 medfører, at alle begrænset
skattepligtige personer får mulighed for at få fradrag
for bidrag til arbejdsløshedsforsikring ved den danske
skatteberegning. Efter gældende regler gives der kun fradrag
til fuldt skattepligtige personer og til personer, der er omfattet
af grænsegængerreglerne. Der henvises i øvrigt
til de almindelige bemærkninger, punkt 3.1 og til de
specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr.
1.
Til § 2
Til nr. 1
I lovforslagets § 2, nr. 1 og 2
opdeles bestemmelsen om personfradrag til begrænset
skattepligtige personer i en bestemmelse om personfradrag for
begrænset skattepligtige personer, hvis
indkomstansættelse omfatter en periode på et år
og en bestemmelse om personfradrag for begrænset
skattepligtige personer, hvis indkomstansættelse omfatter en
kortere periode end et år.
Lovforslagets § 2, nr. 1, omhandler
kun personfradrag til begrænset skattepligtige personer, hvis
indkomstansættelse omfatter en periode på et år.
Der foretages ingen materielle ændringer for disse
personer.
Til nr. 2
Lovforslagets § 2, nr. 2, omhandler
kun begrænset skattepligtige personer, hvis
indkomstansættelse omfatter en kortere periode end et
år. Disse personer får efter den foreslåede
bestemmelse mulighed for at vælge at få et
personfradrag ved den danske skatteberegning. Bestemmelsen skal ses
i sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 3, om
helårsomregning.
Valget skal træffes senest den 1. juli
i året efter det pågældende indkomstår,
dvs. på selvangivelsestidspunktet. Der er mulighed for at
omgøre valget senest den 30. juni i det andet
kalenderår efter indkomstårets udløb, hvilket
svarer til skattelovgivningens almindelige
omgørelsesfrist.
Hvis den skattepligtige ikke vælger at
få et personfradrag ved den danske skatteberegning, finder de
gældende regler fortsat anvendelse. Beskatningen vil i
så fald ske på baggrund af den faktiske skattepligtige
delårsindkomst uden personfradrag og uden omregning af
delårsindkomsten til helårsindkomst. En begrænset
skattepligtig lønmodtager med delårsindkomst vil
således udelukkende blive beskattet på grundlag af den
indkomst, som den pågældende tjener i den periode, hvor
vedkommende udfører arbejde her i landet. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt. 3.2 og
til de specielle bemærkninger til lovforslagets
§ 2, nr. 3.
Til nr. 3
Det foreslås, at de begrænset
skattepligtige personer med delårsindkomst, der efter
lovforslagets § 2, nr. 2, vælger at få et
personfradrag ved den danske skatteberegning, skal have omregnet
den skattepligtige indkomst, personlige indkomst og kapitalindkomst
til et helt års indkomster, hvorefter der beregnes en
helårsskat. Helårsskatten nedsættes efter
forholdet mellem delårsbeløbene og
helårsbeløbene. Det sikres herved, at personen kun
kommer til at betale skat af den del af de beregnede
helårsskatter, der forholdsmæssigt falder på
indkomsten i den periode, hvor personen var begrænset
skattepligtig her til landet. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, punkt. 3.2 og til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 2, nr. 2.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og skal
have virkning fra og med indkomståret 2006. Da lovforslaget
udelukkende er begunstigende for de skattepligtige findes det
ubetænkeligt at give lovforslaget tilbagevirkende kraft.
Bilag 1
Lovforslag sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om beskatningen af pensionsordninger
m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
824 af 25. august 2005, som ændret ved § 3 i lov
nr. 1181 af 12. december 2005 og § 15 i lov nr. 1414 af
21. december 2005, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. I § 49,
stk. 1 , indsættes som 2. pkt. : |
§ 49. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst for den forsikrede
kan fradrages udgifter til arbejdsløshedsforsikring. | | »Personer, som er skattepligtige efter
kildeskattelovens § 2, jf. dog kildeskattelovens
§§ 5 A- 5 D, kan ikke opnå fradrag for
udgifter til arbejdsløshedsforsikring, der efter udenlandske
skatteregler kan fradrages i indkomst, der ikke er omfattet af
kildeskattelovens § 2.« |
| | |
| | 2. § 54 affattes
således: |
§ 54. Reglerne
i § 18 og § 49, stk. 1, om fradragsret for
forsikringspræmier mv. gælder kun for personer, der er
fuldt skattepligtige her i landet. Fradragsretten tilkommer ejeren
af den pågældende forsikring mv., uanset hvem der har
foretaget indbetalingen. | | » § 54.
§ 18 om fradragsret for forsikringspræmier m.v.
gælder kun for personer, der er fuldt skattepligtige her i
landet. Stk. 2. Fradragsretten efter
§ 18 og § 49, stk. 1, tilkommer ejeren af
den pågældende forsikring m.v., uanset hvem der har
foretaget indbetalingen.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om indkomstskat for personer m.v.
(personskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1087 af 14.
november 2005, som ændret ved § 16 i lov nr. 1414
af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer: |
§ 10. For her i
landet fuldt skattepligtige personer udgør personfradragets
grundbeløb 22.900 kr. | | |
Stk. 2. For personer, som ved
indkomstårets udløb ikke er fyldt 18 år og ikke
har indgået ægteskab, udgør personfradragets
grundbeløb 17.000 kr. | | |
Stk. 3. I det omfang en gift person,
der er samlevende med ægtefællen ved
indkomstårets udløb, ikke kan udnytte
skatteværdien af personfradragene, benyttes den ikke
udnyttede del af skatteværdien til nedsættelse efter
§ 9 af den anden ægtefælles skatter. | | |
Stk. 4. For personer, som har valgt
beskatning efter kildeskattelovens § 48 E, finder
reglerne i stk. 1 og 2 ikke anvendelse ved beregningen af
skatten af den indkomst, der omfattes af kildeskattelovens
§ 48 E. For disse personer finder heller ikke reglen i
stk. 3 anvendelse for personfradrag, der tilkommer de
pågældende. | | |
Stk. 5. For personer, som er
skattepligtige efter kildeskattelovens § 2,
nedsættes de beregnede skatter med skatteværdien af et
personfradrag efter reglerne i stk. 1 og 2, hvis de
skattepligtige indtægter er omfattet af kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 1 og 9-13, eller stk. 2, 1-3.
pkt. Bestemmelserne i 1. pkt. finder ikke anvendelse, hvis
indkomstansættelsen omfatter en kortere periode end 1
år. Bestemmelserne i 1. pkt. finder ikke anvendelse, i det
omfang de skattepligtige indtægter beskattes efter
§ 9, stk. 1, i lov om beskatning af søfolk.
Bestemmelsen i 1. pkt. finder endvidere ikke anvendelse på
personer, der ansøger om opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7. | | 1. § 10, stk. 5
affattes således : »Stk. 5. For personer, som er
skattepligtige efter kildeskattelovens § 2, og hvis
indkomstansættelse omfatter en periode på et år,
nedsættes de beregnede skatter med skatteværdien af et
personfradrag efter reglerne i stk. 1 og 2, hvis de
skattepligtige indtægter er omfattet af kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 1 og 9-13, eller stk. 2, 1-3.
pkt. Bestemmelserne i 1. pkt. finder ikke anvendelse, i det omfang
de skattepligtige indtægter beskattes efter § 9,
stk. 1, i lov om beskatning af søfolk. Bestemmelsen i
1. pkt. finder endvidere ikke anvendelse på personer, der
ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 7.« |
Stk. 6. De nævnte
grundbeløb reguleres efter § 20. | | 2. Efter
§ 10, stk. 5, indsættes som nyt
stykke: |
| | » Stk. 6. P
ersoner omfattet af kildeskattelovens § 2, og hvis
indkomstansættelse omfatter en kortere periode end et
år, jf. dog kildeskattelovens §§ 5 A-5 D, kan
vælge at få de beregnede skatter nedsat med
skatteværdien af et personfradrag efter reglerne i
stk. 1 og 2, hvis de skattepligtige indtægter er
omfattet af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1 og
9-13, eller stk. 2, 1-3. pkt. Valget for et indkomstår
skal træffes senest den 1. juli i året efter det
pågældende indkomstår. Valget kan omgøres
senest den 30. juni i det andet kalenderår efter
indkomstårets udløb. Bestemmelserne i 1. pkt. finder
ikke anvendelse, i det omfang de skattepligtige indtægter
beskattes efter § 9, stk. 1, i lov om beskatning af
søfolk. Bestemmelsen i 1. pkt. finder endvidere ikke
anvendelse på personer, der ansøger om
opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 7.« |
| | Stk. 6 bliver herefter stk. 7. |
| | |
§ 14. Hvis en
person bliver skattepligtig, eller hvis en person ophører
med at være skattepligtig, jf. kildeskattelovens
§ 1, omregnes såvel den skattepligtige indkomst som
den personlige indkomst og kapitalindkomsten for det år, hvor
skattepligten indtræder eller ophører, således
at beløbene kommer til at svare til et helt års
indkomster. På grundlag af de opgjorte helårsindkomster
beregnes helårsskat efter §§ 6-9. Den
beregnede helårsskat nedsættes efter forholdet mellem
delårsbeløbene og helårsbeløbene. | | |
Stk. 2. En person kan vælge, at
der ikke skal ske helårsomregning efter stk. 1. I
så fald skal personen opgøre sin skattepligtige
indkomst, personlige indkomst og kapitalindkomst for det
pågældende år, som om vedkommende var
skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 for hele
året. Den samlede indkomstskat nedsættes med det
beløb, som forholdsmæssigt falder på den del af
indkomsten, som vedrører den periode, hvor personen ikke var
skattepligtig. Valget skal træffes ved indgivelse af
selvangivelse for det år, hvor skattepligten ophører.
Valget kan omgøres inden udløbet af den i
skattestyrelseslovens § 3, stk. 1, nævnte
frist. | | |
| | |
| | 2. I
§ 14 indsættes som stk. 3
: |
| | »Stk. 3. For en person omfattet
af § 10, stk. 6, omregnes såvel den
skattepligtige indkomst som den personlige indkomst og
kapitalindkomsten for det år, hvor den begrænsede
skattepligt indtræder eller ophører, således at
beløbene kommer til at svare til et helt års
indkomster. På grundlag af de opgjorte helårsindkomster
beregnes helårsskat efter §§ 6-9. Den
beregnede helårsskat nedsættes efter forholdet mellem
delårsbeløbene og
helårsbeløbene.« |