Skriftlig fremsættelse (29. marts
2006)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre
love (Opkrævning via ˆn Skattekonto)
(Lovforslag nr. L 205).
Lovforslaget betyder, at opkrævningen af
alle ind- og udbetalinger af skatter og afgifter fra og til
virksomhederne fremover vil ske efter et saldoprincip, sådan
at virksomhedernes krav på udbetalinger fra SKAT automatisk
vil blive modregnet i SKATS krav på indbetalinger fra
virksomhederne.
Gennemførelsen af den såkaldte
"skattekonto" vil lette administrationen af betalinger både
for virksomhederne og told- og skatteforvaltningen. Virksomhederne
vil som led i skattekontoen fremover alene skulle foretage
indbetaling til ét kontonummer.
Efter gældende regler og praksis
behandles virksomhedernes indbetalinger af A-skatter,
selskabsskatter, moms, told, afgifter mv. og udbetalinger af f.eks.
negativ moms eller andre beløb individuelt. Det betyder, at
beløbene indbetales til forskellige konti, - at
beløbene håndteres i forskellige systemer i told- og
skatteforvaltningen, - og at der også (i et vist omfang)
anvendes forskellige morarentesatser ved for sen betaling.
Hensigten med skattekontoen er generelt, at
sikre, at opkrævning og betaling kan ske mere smidigt ved, at
alle betalinger mellem told- og skatteforvaltningen og
virksomhederne samles og fremover sker via én og samme
konto. Udover de administrative forenklinger får
virksomhederne mulighed for hurtigt og enkelt via online-adgang til
"skattekontoen" at konstatere, om de skylder - eller har
beløb til gode - fra told- og skatteforvaltningen.
Fysiske personers ind- og udbetalinger til/fra
told- og skatteforvaltningen vil ikke ske via skattekontoen. Det
system der opbygges til at drive skattekontoen, vil dog også
skulle bruges til at opkræve motorafgifter fra private
personer, når Skatteministeriet fra 2008 overtager
opkrævningen af motorafgifterne. Der bliver imidlertid ikke
tale om, at der herved etableres en egentlig "skattekonto" €"
et saldoprincip €" for private.
Med skattekontoen indføres et
"saldoprincip", som er sammenligneligt med det, man kender fra en
bankkonto. Indbetalinger og udbetalinger vil automatisk blive
modregnet, og det udvisende (den saldo) som kontoen har, kan - i
lighed med en bankkonto - være negativt (debetsaldo) eller
positivt (kreditsaldo). Enhver indbetaling til told- og
skatteforvaltningen vil indgå på saldoen og blive
anvendt til dækning af en eventuel skyld (debetsaldo). En
indbetaling vil altid blive afskrevet på det/de krav, der har
den ældste forfaldsdato.
Beregning og tilskrivning af morarenter er - i
kraft af saldoprincippet - ikke længere knyttet til den
enkelte fordring i form af indeholdt A-skat, moms, told,
punktafgifter mv., men til en eventuel negativ (debet)saldo. For at
undgå at skulle beregne rente med flere rentesatser
harmoniseres rentesatserne i skatte- og afgiftslovgivningen,
sådan at morarente fremover alene beregnes med den rentesats
der er fastsat i opkrævningslovens § 7. Renten vil
fremover blive tilskrevet dagligt. Det vil sige, at for sen
betaling ikke som i dag vil udløse én til to
måneders morarente, men blot morarente for de dage, hvormed
betalingsfristen er overskredet.
Med gennemførelsen af skattekontoen
bliver det muligt for virksomhederne at skylde SKAT op til 5.000
kr., før der udsendes en rykker for hele
saldobeløbet. Denne bestemmelse vil betyde, at der fremover
vil blive udsendt lang færre rykkere til virksomhederne.
Har virksomheden penge til gode i form af en
positiv (kredit)saldo er udgangspunktet, at hele kreditsaldoen
udbetales til virksomheden. Virksomheden kan dog ønske, at
have et beløb af en vis størrelse, f.eks. 50.000 kr.,
stående til imødegåelse af kommende skatte- og
afgiftskrav, som virksomheden skal betale. Dette
"indestående" forrentes med en rentesats på 0,1 pct.
pr. måned, svarende til en årlig rente på 1,2
pct. Kun de første 5.000 kr. forrentes. Renten og
maksimumgrænsen på de 5.000 kr. er fastsat ud fra den
betragtning, at det ikke skal kunne betale sig at bruge
skattekontoen som alternativ til andre former for investering.
Der ændres ikke i de eksisterende regler
om angivelse, frister for angivelse mv. Med indførelsen af
saldoprincippet vil der imidlertid (generelt) ikke længere
være behov for - eller krav om - at virksomhederne angiver,
hvad en given indbetaling skal dække, f.eks. moms,
punktafgifter eller lignende. I skattekontosystemet vil en
indbetaling altid vil blive anvendt til dækning af den
eksisterende debetsaldo sådan, at de ældste fordringer
betales først.
Gennemførelsen af skattekontoen
medfører en forenklet håndtering af ind- og
udbetalinger til/fra SKAT, og vil lette administrationen af
opkrævning og betaling for både virksomhederne og told-
og skatteforvaltningen.
Skattekontoen er et led i regeringens
handlingsplan "En enklere hverdag for borgere og virksomheder" fra
november 2004 samt et væsentligt element i told- og
skatteforvaltningens samlede modernisering af it-systemerne.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.