L 20 Forslag til lov om ændring af børnefamilieydelsesloven.

(Ændret periodisering af børnefamilieydelsen for 18-årige).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 05-10-2005

Fremsat: 05-10-2005

Lovforslag som fremsat

20051_l20_som_fremsat (html)

L 20 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af børnefamilieydelsesloven. (Ændret periodisering af børnefamilieydelsen for 18-årige).

Fremsat den 5. oktober 2005 af skatteministeren (Kristian Jensen)

Forslag

til

lov om ændring af børnefamilieydelsesloven

(Ændret periodisering af børnefamilieydelsen for 18-årige )

 

§ 1

I § 6, stk. 2, i lov om en børnefamilieydelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 4. september 2000, som senest ændret ved § 50 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, indsættes efter 2. pkt.: »For det kvartal, hvor barnet fylder 18 år, udbetales en forholdsmæssig andel af et kvartals ydelse, der svarer til antallet af dage fra kvartalets begyndelse til og med fødselsdagen i forhold til antallet af dage i hele kvartalet. Beløbet afrundes til hele kroner.«

§ 2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra den 1. januar 2006.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Lovforslaget har til formål at indføre en mere præcis periodisering af børnefamilieydelsen for 18-årige, således at udbetalingen af børnefamilieydelsen stopper ved fødselsdagen. Samtidig bidrager forslaget til finansiering af nye initiativer i overensstemmelse med regeringsgrundlaget m.v.

Efter gældende regler udbetales børnefamilieydelsen frem til udgangen af det kvartal, hvor den unge fylder 18 år, d.v.s. i en periode efter at den unge er fyldt 18 år, og dermed juridisk set er voksen i andre sammenhænge.

Med forslaget korrigeres der delvist for det eksisterende overlap i lovgivningen, hvor de unge i dag er berettiget til et voksenpersonfradrag i hele det år, hvor de fylder 18 år, samtidig med at der udbetales børnefamilieydelse til og med det kvartal, hvori de fylder 18 år.

Lovforslaget indebærer, at børnefamilieydelsen periodiseres for 18-årige i forhold til deres fødselsdag, således at udbetalingen stopper ved fødselsdatoen.

Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner

Forslaget skønnes at medføre en mindreudgift til børnefamilieydelse på ca. 70 mio. kr. i 2006 stigende til ca. 80 mio. kr. i 2009. Stigningen i provenuet skyldes et stigende antal 18-årige i de kommende år. Provenuet vedrører alene staten.

Økonomiske konsekvenser for borgerne

For 2006 udgør børnefamilieydelsen for de 7-17-årige 9.696 kr. svarende til 2.424 kr. pr. kvartal. I alt skønnes ca. 60.400 unge at fylde 18 år i 2006. Lovforslaget vil få økonomiske konsekvenser for familierne til disse 60.400 unge bortset fra de tilfælde, hvor den unge fylder 18 år den sidste dag i et kvartal. I gennemsnit bliver der tale om, at der mistes et halvt kvartals ydelse svarende til ca. 1.200 kr.

Samlet set vil der for alle børn født fra 1988 og frem i gennemsnit blive udbetalt børnefamilieydelse for et halvt kvartal mindre end efter de gældende regler. Beregnet i 2006-niveau betyder lovforslaget, at den samlede ydelse indtil barnets 18 år vil falde fra 196.872 kr. til gennemsnitligt 195.660 kr.

Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

Tilretninger af børnefamilieydelsessystemet til håndtering af en ændret periodisering vil beløbe sig til éngangsudgifter for ToldSkat på ca. 140.000 kr.

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Høring

Lovforslaget er ikke sendt i høring, da der er tale om en teknisk set ukompliceret ændring af periodiseringsbestemmelsen uden administrative konsekvenser for borgerne eller erhvervslivet.

Sammenfatning af lovforslagets konsekvenser

 

Positive konsekvenser/mindreudgift

Negative konsekvenser/merudgift

Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner

Forslaget skønnes at medføre en mindreudgift til børnefamilieydelse på ca. 70 mio. kr. i 2006 stigende til ca. 80 mio. kr. i 2009. Provenuet vedrører alene staten.

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

Ingen

‰ ngangsudgifter for ToldSkat på ca. 140.000 kr.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Det foreslås, at udbetalingen af børnefamilieydelsen for 18-årige stopper ved fødselsdatoen. Beregningen af ydelsen i det kvartal, hvor den unge fylder 18 år, skal således ske forholdsmæssigt efter antallet af dage fra kvartalets begyndelse til og med fødselsdagen i forhold til antallet af dage i kvartalet. For en ung, der eksempelvis fylder 18 år den 12. marts 2006, vil børnefamilieydelsen for januar kvartal i 2006 udgøre 2.424 kr. delt med 90 dage (januar, februar og marts) ganget med 71 dage (januar, februar og 12 dage af marts) svarende til 1.912,27 kr., som afrundes til 1.912 kr.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og får virkning fra den 1. januar 2006.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

§ 6.- - -

»Stk. 2. Ydelsen udbetales kvartalsvis den seneste hverdag, dog undtaget lørdag, forud for den 21. i kvartalets første måned. Ydelsen udbetales første gang for det kvartal, der følger efter det kvartal, i hvilket retten til ydelsen er erhvervet, og sidste gang for det kvartal, i hvilket retten til ydelsen ophører. I de tilfælde, hvor ydelsen bliver udbetalt efter § 4, stk. 2-6, bestemmes det i afgørelsen, for hvilket kvartal ydelsen første gang skal udbetales til ansøgeren.«

 

I § 6, stk. 2, i lov om en børnefamilieydelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 4. september 2000, som senest ændret ved § 50 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, indsættes efter 2. pkt.: »For det kvartal, hvor barnet fylder 18 år, udbetales en forholdsmæssig andel af et kvartals ydelse, der svarer til antallet af dage fra kvartalets begyndelse til og med fødselsdagen i forhold til antallet af dage i hele kvartalet. Beløbet afrundes til hele kroner.«