L 198 Forslag til lov om ændring af næringsloven.

(Omførsel).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 29-03-2006

Fremsættelse: 29-03-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l198_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (29. marts 2006)

 

 

Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af næringsloven (omførsel)

(Lovforslag nr. L 198).

Med lovforslaget skaber regeringen mulighed for udvikling af nye forretningskoncepter til gavn for både forbrugerne og de handlende. De gældende regler i næringsloven om omførsel har været uændret i mange år og har ikke fulgt med samfundsudviklingen. Handelsmønstrene har ændret sig, og den hidtidige butiksstruktur med mange nærbutikker både på land og i by er blevet afløst af en udvikling i retning af flere store butikker og butikscentre samt færre mindre nærbutikker. Det er regeringens vurdering, at den samfundsmæssige udvikling har forstærket behovet for nye forretningskoncepter, som tilgodeser forbrugernes forskelligartede behov.

Med det foreliggende lovforslag sker der en delvis liberalisering. Lovforslaget indebærer, at personer fremover kan omføre alle dagligvarer, bortset fra tobak, alkohol, sodavand, chokolade- og sukkervarer og fyrværkeri, som undtages på grund af risiko for snyderi med skatter og afgifter samt af sundheds- og sikkerhedsmæssige årsager.

Med henblik på at sikre den fornødne kontrol bestemmer lovforslaget, at de personer, som ønsker at sælge de nye dagligvarer ved omførsel, skal indhente en omførselsgodkendelse. Hvis personen omfører for under 12,2 mio. kr. af de nye varer, fås omførselsgodkendelse automatisk ved, at personen én gang årligt registrerer sig i et offentligt tilgængeligt register hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Hvis personen omfører for mellem 12,2 mio. kr. €" 28,2 mio. kr. af de nye varer, fås omførselsgodkendelsen ved, at personen på baggrund af en revisor- eller advokaterklæring om omsætningens størrelse registreres i det offentligt tilgængelige register.

For at mindske risikoen for omgåelse af reglerne tillægger lovforslaget skattemyndighederne en selvstændig kompetence til at kontrollere overholdelsen af omførselsreglerne. Herudover tillægges SKAT mulighed for beslaglæggelse af ulovligt omførte varer. Der sker samtidig en forhøjelse af bødeniveauet, og derudover kan straffen under skærpende omstændigheder eller i gentagelsestilfælde stige til fængsel i indtil 4 måneder.

Lovforslaget vurderes på sigt at medføre positive strukturelle virkninger for mindre handlende. Lovforslaget forventes endvidere kun i beskedent omfang at medføre administrative byrder for de handlende, som skal registreres i det offentlige register. Forslaget indeholder ikke miljømæssige, økonomiske eller administrative konsekvenser for staten eller kommunerne.

Med disse bemærkninger, og idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne til dette, skal jeg hermed anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.