L 187 (som fremsat): Forslag til lov om tilskud til
distribution af dagblade.
Fremsat den 29. marts 2006 af
kulturministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om tilskud til distribution af dagblade
Kapitel 1
Formål
§ 1.
Kulturministeren yder tilskud til udgivere til distribution i
Danmark af dagblade inden for det beløb, der afsættes
til formålet på den årlige finanslov.
Stk. 2. Formålet med tilskuddet
er fremme af flerheden og mangfoldigheden af dagblade samt
udbredelsen heraf.
Kapitel 2
Tilskudsordninger
§ 2. Der
etableres tre tilskudsordninger: en hovedordning, en permanent
supplementsordning og en midlertidig 5-årig
overgangsordning.
§ 3. For alle
tre ordninger gælder følgende betingelser for ydelse
af tilskud:
1) Dagbladet skal udkomme mindst fem hverdage om
ugen.
2) Prisen på et abonnement skal være
fastsat uafhængigt af en abonnents bopæl.
Stk. 2. Alene hverdagseksemplarer, der
distribueres i abonnement, er tilskudsberettigede.
Stk. 3. Det samlede tilskud efter
denne lov til udgiveren af et dagblad kan maksimalt udgøre
85 procent af de samlede dokumenterede udgifter til
distribution.
§ 4. Efter
hovedordningen ydes der efter ansøgning tilskud til udgivere
af dagblade, således at der for hvert tilskudsberettiget
eksemplar ydes et tilskud, hvis størrelse i et givet
år beregnes på grundlag af det samlede antal
tilskudsberettigede eksemplarer, tilskudssatserne, jf. stk. 3,
samt bevillingen i det pågældende år.
Stk. 2. Et dagblad kan maksimalt
modtage tilskud til distribution af 7,2 mio. eksemplarer
årligt.
Stk. 3. Tilskudssatserne gradueres
under hensyn til dagbladenes karakter. Der skelnes mellem
følgende bladtyper:
1) Landsdækkende morgendagblade, som
modtager højeste tilskudssats.
2) Landsdækkende eftermiddagsblade, som
modtager mellemste tilskudssats.
3) Ikke-landsdækkende morgendagblade, som
modtager mellemste tilskudssats.
4) Ikke-landsdækkende eftermiddagsblade,
som modtager laveste tilskudssats.
§ 5. Efter
supplementsordningen kan der efter ansøgning ydes tilskud
til udgivere af dagblade med henblik på at fremme
mangfoldigheden i udbuddet af dagblade.
Stk. 2. Omfattet er dagblade, som
modtager tilskud under hovedordningen, hvis:
1) Dagbladet er et landsdækkende dagblad
med et gennemsnitligt dagligt oplagstal under 50.000 eksemplarer,
og hvor andelen af redaktionelt stof udgør mindst 75
procent, eller
2) Dagbladet henvender sig til et nationalt
mindretal i Danmark.
Stk. 3. Tilskud ydes til et dagblads
samlede hverdagsoplag distribueret i abonnement.
Stk. 4. Tilskuddet beregnes ved, at
der fastsættes en fast takst per tilskudsberettiget
eksemplar, der indgår i ordningen. Taksten beregnes ved at
sætte bevillingens størrelse i forhold til det samlede
antal tilskudsberettigede eksemplarer.
Stk. 5. Eventuelle uforbrugte midler i
et tilskudsår overføres til hovedordningen til
anvendelse i samme tilskudsår.
§ 6. Efter
overgangsordningen kan der efter ansøgning ydes tilskud til
udgivere af dagblade, hvis økonomi i særlig grad
berøres negativt af omlægningen af tilskuddet til
befordring af dagblade.
Stk. 2. For at modtage tilskud skal
følgende kriterier være opfyldt:
1) Udgiveren af dagbladet skal dokumentere, at de
samlede distributionsomkostninger per distribueret eksemplar
fratrukket tilskud under hovedordningen og supplementsordningen er
steget med mindst 10 pct. i forhold til distributionsomkostningerne
per eksemplar distribueret under den tidligere gældende
bladtilskudsordning.
2) Udgiveren af dagbladet skal fremlægge en
plan, der sandsynliggør, at der kan skabes grundlag for en
økonomisk bæredygtig drift efter bortfald af
midlertidigt tilskud fra overgangsordningen.
Stk. 3. For en koncern, der udgiver
flere dagblade, skal vurderingen af, om den i stk. 2, nr. 1,
nævnte procentsats er oversteget, foretages samlet for de af
koncernen udgivne dagblade.
Stk. 4. Tilskuddets størrelse
fastsættes forholdsmæssigt under hensyn til de
omkostninger, der overstiger den procentsats, der er nævnt i
stk. 2, nr.1.
Stk. 5. For så vidt angår
dagblade, hvis udgivelse påbegyndes efter lovens
ikrafttræden, fastsætter kulturministeren regler om
muligheden for ydelse af tilskud efter overgangsordningen.
Stk. 6. Eventuelle uforbrugte midler i
et tilskudsår overføres til hovedordningen til
anvendelse i samme tilskudsår.
§ 7.
Kulturministeren fastsætter regler om udformningen af de
tilskudsordninger, der er nævnt i §§ 4-6.
Kapitel 3
Fordelingsudvalget
§ 8.
Kulturministeren nedsætter et fordelingsudvalg, der får
til opgave at træffe afgørelse om ydelse af tilskud
efter denne lov.
Stk. 2. Fordelingsudvalgets
afgørelser er endelige og kan ikke indbringes for en anden
administrativ myndighed.
§ 9.
Fordelingsudvalget består af en formand og 3 medlemmer, som
beskikkes af kulturministeren. Ingen af udvalgets medlemmer
må være repræsentanter for eller ansatte i, eller
have væsentlige personlige, herunder økonomiske,
interesser i enkelte bladhuse. Udvalget beskikkes for 4 år ad
gangen.
Stk. 2. Udvalgets formand skal
være jurist og have indsigt i medievirksomhed.
Stk. 3. Kulturministeren udpeger et
medlem, der har bredt anerkendt ekspertise i
driftsøkonomiske forhold.
Stk. 4. ‰t medlem beskikkes
efter indstilling af Danske Dagblades Forening.
Stk. 5. ‰t medlem beskikkes
efter indstilling af Dansk Journalistforbund.
§ 10. Udvalgets
afgørelser træffes ved almindeligt stemmeflertal. Ved
stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.
Stk. 2. Udvalget fastsætter selv
sin forretningsorden.
§ 11.
Biblioteksstyrelsen stiller sekretariatsbetjening til
rådighed for udvalget.
Kapitel 4
Administrative bestemmelser
§ 12.
Kulturministeren fastsætter regler om fordeling af tilskud,
om indsendelse af ansøgninger og afgivelse af oplysninger,
om regnskabsaflæggelse og revisionens udførelse samt
om vilkår for anvendelse af tilskud.
Stk. 2. Udbetaling af tilskud kan ske
forskudsmæssigt.
Stk. 3. Afgivne tilsagn bortfalder, og
udbetalte tilskud kan kræves tilbagebetalt, hvis
tilskudsmodtageren ikke opfylder betingelserne for tilskuddet.
Kapitel 5
Ikrafttræden m.v.
§ 13.
Kulturministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden, og kan herunder bestemme, at loven har virkning
fra 1. januar 2007.
§ 14. I lov om
postbefordring, jf. lov nr. 472 af 9. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1.§ 11, nr. 3,
ophæves. Nr. 4-9 bliver herefter nr. 3-8.
2. I § 11, nr. 4, der bliver
nr. 3, udgår », herunder visse momsfritagne blade til
Færøerne samt momsfritagne dagblade til
Grønland til særligt lave takster«.
3. I § 11, nr. 9, der bliver
nr. 8, udgår »,visse momsfritagne blade«.
4.§ 11, nr. 10,
ophæves. Nr. 11-15 bliver herefter nr. 9-13.
5.§ 12, nr. 4,
ophæves. Nr. 5-9 bliver herefter til nr. 4-8.
§ 15. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund for
lovforslaget
Formålet med lovforslaget er at skabe
grundlag for en ny ordning for tilskud til udgivere til
distribution af kommercielt udgivne dagblade til afløsning
af den gældende bladtilskudsordning under Transport- og
Energiministeriet. Ændring af en række afgørende
forhold har nødvendiggjort en omlægning af den
gældende bladtilskudsordning, og med nærværende
lovforslag afsluttes en proces, der gennem de senere år har
indebåret en række større omlægninger
på området.
Ændringerne skal ses i lyset af
ønsket om en liberalisering og modernisering af
postområdet, som Folketinget besluttede med vedtagelsen af
lov om postbefordring (Lov nr. 472 af 9. juni 2004). Den
nuværende bladtilskudsordning, hvor alene blade, der
distribueres af Post Danmark A/S, er omfattet, er ikke er i
tråd med overvejelserne om en modernisering og liberalisering
af postområdet.
Samtidig er der blevet rejst tvivl om,
hvorvidt den nuværende bladtilskudsordning på sigt er
holdbar i forhold til EU€™s konkurrenceregler, herunder
statsstøttereglerne.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at
dagbladene har en særlig betydning for den demokratiske
debat. Det fremgår også, at regeringen vil følge
op på det udvalgsarbejde om omlægning af tilskuddet til
befordring af dagblade, som blev igangsat i 2004 bl.a. i lyset af,
at den gældende ordnings rammevilkår var under
forandring. Udvalget, der har bestået af repræsentanter
for Danske Dagblades Forening samt Finansministeriet,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Transport- og
Energiministeriet, Skatteministeriet og Statsministeriet,
afsluttede arbejdet i november 2005 med offentliggørelse af
rapporten »Rapport om tilskud til befordring af
dagblade«. Nærværende lovforslag følger op
på anbefalingerne i denne rapport.
Overordnet indebærer den
foreslåede omlægning, at bladtilskuddet fremover gives
direkte til udgiverne, der frit kan vælge, hvem der skal
distribuere deres forsendelser. Omlægningen vil således
være i tråd med hensigten bag Lov om postbefordring om
at modernisere postsektoren og fremme konkurrencen på
postområdet.
2. Tilskud til distribution af
dagblade
2.1 Den historiske udvikling
Ordninger med befordring af blade på
økonomisk fordelagtige vilkår går over 200
år tilbage.
Tilskuddet til distribution er én ud
af flere økonomiske særordninger for dagspressen, der
overordnet har til formål at fremme flerheden og udbredelsen
af dagblade. Disse ordninger udspringer af et politisk ønske
om at understøtte de medier, der spiller en afgørende
rolle for at opretholde og udvikle den demokratiske debat og
folkeoplysningen.
Den nuværende bladtilskudsordning
sikrer en større udbredelse af dagblade. Dels fordi
ordningen reducerer abonnementspriserne og dermed øger
efterspørgslen. Dels fordi ordningen sikrer mulighed for
landsdækkende distribution på lige vilkår og
dermed alle danskere mulighed for at modtage dagbladene på
deres hjemadresse.
Indtil for få år siden omfattede
bladtilskudsordningen ud over dagblade også en lang
række andre udgivelser. En række ændringer har
imidlertid medført en indskrænkning i antallet af
bladtitler, der er omfattet af ordningen.
I 2000 indførtes det såkaldte
kioskkriterium. Det betød, at uge- og månedsblade kun
var omfattet af bladtilskudsordningen, hvis de var momsfritaget
på linje med dagbladene, eller hvis de ikke blev solgt i
løssalg.
I forbindelse med finansloven for 2004 blev
bladtilskuddet til ikke-momsfritagne uge- og månedsblade helt
ophævet med virkning fra 1. marts 2004. Siden har alene
dagblade samt momsfritagne uge- og månedsblade modtaget
bladtilskud. Regeringen ønskede dog fortsat at støtte
distribution af visse periodiske blade udgivet på et
humanitært eller kulturelt grundlag og oprettede derfor den
såkaldte »Bladpulje« under Kulturministeriet, jf.
lov nr. 1214 af 27. december 2003 om distributionstilskud til visse
periodiske blade og tidsskrifter.
Senest fremlagde regeringen i foråret
2005 et forslag om ændring af ordningen, således at den
nu kun omfatter dagblade, mens momsfritagne uge- og
månedsblade er udgået af ordningen pr. 1. januar 2006.
I forbindelse med denne ændring er der etableret en ny
særskilt ordning for dagbladslignende publikationer.
Lovforslag om denne ordning (L 96, Forslag til lov om ændring
af lov om distributionsstøtte til visse periodiske blade og
tidsskrifter) blev fremsat og førstebehandlet af Folketinget
i december 2005. Loven blev vedtaget den 14. marts 2006.
2.2. Den gældende
bladtilskudsordning
Den nuværende ordning omfatter alene
dagblade, der udkommer fem på hinanden følgende
hverdage om ugen.
Færdselsstyrelsen kan i henhold til lov
nr. 472 af 9. juni 2004 om postbefordring i koncessionen til den
befordringspligtige postvirksomhed Post Danmark A/S fastsætte
vilkår for pålæg om at befordre visse
momsfritagne blade til særligt lave takster og
fastsætte tilskuddet til befordringen af disse.
De nærmere regler for postbefordring af
dagblade til særligt lave takster under denne ordning
fremgår af Færdselsstyrelsens bekendtgørelse om
postbefordring af dagblade til særligt lave takster med Post
Danmark A/S nr. 260 af 12. april 2005 med senere ændringer.
Bekendtgørelsens regler for sektioner og bladtillæg er
endvidere præciseret i Færdselsstyrelsens Vejledning om
fortolkning af reglerne for sektioner og bladtillæg i
dagbladsbekendtgørelsen af 9. december 2005.
For at være omfattet af
bladtilskudsordningen og således få befordret blade til
særligt lave takster af Post Danmark A/S skal udgiveren
opnå godkendelse af Færdselsstyrelsen.
Dagblade skal ifølge
ovennævnte bekendtgørelse bl.a. opfylde
følgende betingelser:
· Bladet skal
udgives med vedvarende levering for øje.
· Bladet skal
udkomme mindst fem på hinanden følgende hverdage pr.
uge.
· Hvert nummer
skal være på mindst fire sider og have samme
udgiver.
· Bladet
må ikke udelukkende eller i overvejende grad have til
formål at sprede reklame eller meddelelser til
forretningsforbindelser fra en enkelt erhvervsdrivende eller en
begrænset kreds af erhvervsvirksomheder.
Opfylder dagbladene de gældende
betingelser, fungerer ordningen således, at den enkelte
udgiver blot indleverer den mængde eksemplarer til Post
Danmark A/S, der ønskes omdelt, mod betaling af en
særlig lav takst. Det er således en forudsætning
for at få gavn af ordningen, at Post Danmark A/S anvendes som
distributør.
Taksterne, som udgiverne betaler for
distribution af dagbladene under bladtilskudsordningen,
udgøres af en stykpris og en pris afhængig af bladets
vægt.
Som kompensation for at distribuere til
særligt lave takster modtager Post Danmark A/S et direkte
tilskud fra staten. Tilskuddet (bladtilskuddet) opgøres som
et fast beløb pr. blad befordret under
bladtilskudsordningen. Tilskuddet til Post Danmark A/S er
således en lovbunden bevilling, og statens udgifter bestemmes
af, hvor mange tilskudsberettigede dagblade, der distribueres.
I 2004 var 46 dagblade omfattet af ordningen,
jf. bilag 1, og den samlede udgift til formålet androg i 2004
ca. 323 mio. kr.
2.3. Udvalgets vurdering af den
eksisterende ordning - ændrede rammevilkår
Det var udvalgets vurdering, at den hidtidige
bladtilskudsordning har understøttet og været en
afgørende forudsætning for den fortsatte udgivelse af
en række dagblade. Samtidig har ordningen medvirket til, at
alle husstande i Danmark uanset geografisk beliggenhed har kunnet
modtage dagblade til en rimelig abonnementspris, hvortil kommer, at
den har været administrativt enkel for især dagbladene,
men også for staten.
Det var imidlertid også udvalgets
opfattelse, at tiden på flere punkter er løbet fra den
eksisterende ordning, og at ændrede rammevilkår har
nødvendiggjort en ny ordning for bladtilskuddet.
For det første fandt
udvalget, at det forhold, at det er en forudsætning for at
få gavn af den eksisterende bladtilskudsordning, at Post
Danmark A/S benyttes som distributør, ikke er forenelig med
den generelle udvikling i retning af større konkurrence i
det danske samfund. Selv om det kan konstateres, at mange dagblade
anvender andre distributører end Post Danmark A/S, er det
vurderingen, at den eksisterende ordning ikke fremmer udviklingen
af markedet for distribution af dagblade, og at distributionen
dermed ikke sker så effektivt som muligt. Denne vurdering
skal ses i lyset af, at der inden for en overskuelig
årrække forventes en fuldstændig liberalisering
af postmarkedet.
For det andet fandt udvalget, at det
forhold, at staten i april 2005 fandt det nødvendigt ud fra
juridiske overvejelser at lade uge- og månedsblade udgå
af bladtilskudsordningen af hensyn til EU€™s
konkurrenceregler, herunder statsstøtteregler, kan give
anledning til tvivl om, hvorvidt også den del af
bladtilskudsordningen, der vedrører dagbladene, på
sigt vil vise sig holdbar.
For det tredje vurderede udvalget,
at den nuværende ordning isoleret set lægger en
række uhensigtsmæssige bindinger på de dagblade,
der ønsker at modtage tilskud. For at få gavn af
ordningen forudsættes det således, at et dagblad kan
afleveres trykt til Post Danmark A/S i løbet af natten, og
at det pågældende dagblad vil acceptere, at
distributionen ikke nødvendigvis er afsluttet før
eksempelvis kl. 14.30 den følgende dag, der er det
servicemål, som Post Danmark A/S oplyser som det seneste
omdelingstidspunkt til postmodtagere i byområder. Selv om den
nuværende bladtilskudsordning formelt er åben for alle,
kan det ikke udelukkes, at en række dagblade reelt ikke har
mulighed for at få gavn af den, fordi de meromkostninger, der
er forbundet med at kunne levere til Post Danmark A/S om natten,
ikke står mål med den eventuelle besparelse, der er ved
at få distribueret oplaget til de særligt lave takster.
Dagblade, der distribueres med Post Danmark A/S, opnår heller
ikke de fordele, der er ved at være en egentlig morgenavis,
d.v.s. være abonnenterne i hænde tidligt om
morgenen.
Konsekvensen af disse forhold er
ifølge udvalget, at den nuværende ordnings effekt
på, hvilke typer af dagblade der er på markedet, er
uklar. Nogle dagblade, der ud fra ovenstående betragtninger
reelt er afskåret fra at få gavn af den nuværende
bladtilskudsordning, kunne således måske have
overlevet, hvis de havde fået adgang til det statslige
tilskud til distribution af dagblade. Tilsvarende kan ordningen
utilsigtet have som konsekvens, at kun visse typer af dagblade kan
tænkes at opstå fremover.
I den forbindelse noterede udvalget, at en
række gratisaviser, d.v.s. dagblade med gratis eller
forholdsvis billige abonnementer, i de senere år har
stået for en betydelig del af den mængde dagblade, der
under bladtilskudsordningen er blevet distribueret af Post Danmark
A/S. Selv om nogle af disse efterfølgende er lukket igen,
vurderes forskellige former for gratisaviser at kunne opstå i
de kommende år. Idet den nuværende ordning er
lovbunden, således at fremkomsten af nye dagblade, der
distribueres af Post Danmark A/S, ikke påvirker
tilskuddet til de eksisterende dagblade, vil en sådan
udvikling i første omgang føre til større
statslige udgifter til bladtilskuddet. Hvis
udgiftspresset imidlertid blev for stort, var det
udvalgets forventning, at der fra statens side ville blive
gennemført tiltag for at begrænse
udgiftsvæksten, hvilket også vil ramme de eksisterende
dagblade. Også i denne forstand fandt udvalget, at der kunne
opstå tvivl om den nuværende ordnings holdbarhed.
På ovenstående baggrund var det
udvalgets vurdering, at den hidtidige bladtilskudsordning ikke
længere kunne anses for hensigtsmæssig.
2.4. Udvalgets overordnede
overvejelser
Det var en forudsætning for udvalgets
arbejde, at udgifterne til en ny ordning skulle holdes inden for
det faktisk udbetalte bladtilskud fra staten til Post Danmark A/S i
2004 svarende til ca. 323 mio. kr. Givet denne økonomiske
ramme vurderede udvalget en række forskellige
omlægninger af ordningen. Udvalget måtte i den
forbindelse anerkende, at enhver omlægning måtte
indebære en betydelig omfordeling mellem dagbladene. Der blev
i den forbindelse lagt vægt på, at en ændring af
tilskuddet til befordring af dagblade ikke burde føre til,
at mange dagblade berøres på en sådan
måde, at deres videre eksistens trues.
Det var endvidere udvalgets opfattelse, at en
omlægning af bladtilskudsordningen må forventes at
føre til ændringer på distributionsmarkedet. I
sin anbefaling lagde udvalget derfor vægt på, at der
gives tilstrækkelig tid til, at både dagbladene og
distributionsmarkedet kan tilpasse sig de nye
rammevilkår.
Udvalget noterede sig også, at nogle
kategorier af dagblade generelt betragtet befinder sig i en
finansielt presset situation. Det gælder særligt de
små, landsdækkende dagblade og mange af de lokale
dagblade. For sidstnævnte kategori gælder desuden det
forhold, at de i praksis er udelukket fra at få gavn af den
eksisterende bladtilskudsordning, fordi de som oftest udkommer og
distribueres efter fristen for indlevering til Post Danmark
A/S.
Blandt en række muligheder for at
afgrænse en ny ordning for tilskud til distribution af
dagblade har udvalget navnlig overvejet det hensigtsmæssige i
at indføre et betalingskrav, d.v.s. en vis minimumsbetaling
fra abonnenterne, for at et dagblad kunne anses som
tilskudsberettiget.
Udvalget nåede imidlertid frem til at
anbefale, at indførelsen af et betalingskrav ikke
umiddelbart kunne anbefales. Dermed lagde udvalget vægt
på, at det kan være vanskeligt at begrunde, hvorfor et
dagblad, der i øvrigt er identisk med et andet dagblad, ikke
kan blive tilskudsberettiget, blot fordi det udbydes i abonnement
gratis eller til en lav pris.
2.5. Udvalgets anbefaling
Udvalget anbefalede på den baggrund en
ny ordning bestående af tre elementer:
1. En hovedordning, hvorunder
tilskudsberettigede dagblade modtager tilskud efter objektive og
målbare kriterier.
2. En supplementsordning, der er en mindre,
permanent ordning, hvor dagblade, hvis distributionsomkostninger
også på sigt må formodes at udgøre en
forholdsvis stor andel af de samlede omkostninger, kan modtage
tilskud.
3. En overgangsordning, der er en midlertidig
ordning, hvor dagblade, der rammes særligt hårdt af
omlægningen, kan modtage tilskud, således at de
får mulighed for at tilpasse sig til de ændrede
rammevilkår.
De tre ordninger er beskrevet nærmere i
udvalgets rapport. Lovforslaget er baseret på udvalgets
anbefalinger, og strukturen med de tre ordninger er opretholdt, jf.
afsnit 3 nedenfor.
3. Kulturministeriets overvejelser og
forslag
På baggrund af udvalgets arbejde finder
regeringen det ønskeligt at tilvejebringe en ny ordning, der
indebærer tilskud til udgivere til distribution i Danmark af
dagblade med henblik på at fremme flerheden og
mangfoldigheden af dagblade samt udbredelsen heraf. Ordningen skal
sikre den demokratiske debat ved at understøtte
mediepluralismen i Danmark.
Regeringen lægger i forbindelse med
udformningen af den nye ordning vægt på, at ordningen
bliver rammestyret. Bevillingen til ordningen vil blive fastslagt
på de årlige finanslove, og bevillingens
størrelse fastlægges som udgangspunkt som
størrelsen af det udbetalte tilskud i 2004, d.v.s. 323 mio.
kr., jf. også afsnit 4.
Rammestyring af ordningen er bl.a.
ønskelig ud fra en statsfinansiel synsvinkel, idet
udgifterne hertil bedre kan budgetteres end ved en lovbunden
bevilling som i den hidtidige ordning. Endvidere vil en rammestyret
ordning også være forenelig med ordningens
formål. Ved en fast rammebevilling vil en stigning i antallet
af tilskudsberettigede dagblade således automatisk
føre til en lavere gennemsnitlig tilskudssats €" og
omvendt, hvis antallet falder.
Endvidere lægger regeringen vægt
på, at tilskuddene fremover ydes til den enkelte udgiver, der
frit kan vælge distributør. Udover de fordele og den
fleksibilitet, som den enkelte udgiver opnår herved, vil
dette også understøtte udviklingen af
postområdet og tiltrække flere udbydere til
distributionsmarkedet.
Som nævnt ovenfor har Folketinget
vedtaget et lovforslag om støtte til dagbladslignende
publikationer, og regeringen har i den forbindelse fundet det
afgørende, at der bliver skabt størst mulig
sammenhæng mellem de støtteordninger, der udformes for
hhv. dagblade og dagbladslignende publikationer.
Endelig lægger regeringen vægt
på, at der bliver skabt en ordning, hvor der ikke vil
være tvivl om forholdet til EU€™s
konkurrenceregler, herunder statsstøttereglerne. Ordningen
vil således bl.a. skulle kunne betragtes som forenelig med
fællesmarkedet og vil skulle godkendes af
Europa-Kommissionen, før loven kan træde i kraft, jf.
også afsnit 5.
Det understreges, at støtteordningen
omfatter tilskud til egentlige dagblade , da disse i
særlig grad bidrager til demokratisk debat og kulturel og
samfundsmæssig oplysning. I den ovenfor omtalte rapport fra
Udvalget vedrørende tilskud til befordring af dagblade
(Finansministeriet, 2005) er dagblade beskrevet ved følgende
karakteristika:
»Ved ét dagblad
forstås en publikation, (i) der udkommer mindst fem på
hinanden følgende hverdage om ugen (ekskl. helligdage), (ii)
der henvender sig til en bred kreds af læsere og ikke er
rettet mod bestemte erhvervs- eller faggrupper, medlemmer af
politiske partier eller foreninger, og (iii) der indeholder aktuelt
nyhedsstof inden for et bredt emneområde og behandler
politiske, samfundsøkonomiske og kulturelle
spørgsmål.«
Idet denne definition har ligget til grund
for udvalgsarbejdet og de afsluttende anbefalinger, vil den nye
ordning basere sig på denne definition af dagblade, som
således vil blive lagt til grund for afgrænsningen af,
hvilke blade der vil kunne opnå støtte.
Regeringen er opmærksom på, at
der vil blive tale om så markante ændringer og
omfordelinger af tilskud i forhold til den gældende
støtteordning, at det er nødvendigt at tage
højde for denne situation ved udformningen af den nye
ordning. Den nye ordning vil derfor som nævnt bestå af
elementer, der giver særligt hårdt ramte dagblade tid
til at tilpasse sig de nye forhold.
Det bemærkes i øvrigt, at
lovforslaget i overvejende grad følger anbefalingerne fra
Udvalget vedrørende tilskud til befordring af dagblade, hvor
dagbladsbranchen, der berøres af dette lovforslag, har
været repræsenteret. Udvalgets anbefalinger blev
afgivet i enighed.
3.1. Hovedpunkter i lovforslaget
3.1.1. Tilskudsordninger
På baggrund af de ovenfor nævnte
betragtninger foreslår regeringen med det foreliggende
lovforslag i overensstemmelse med udvalgets anbefalinger en
støtteordning, der indeholder 3 tilskudsordninger, jf.
lovforslagets kapitel 2:
1. En hovedordning, der indebærer tilskud
til udgivere af alle dagblade, der opfylder lovens betingelser, jf.
lovforslagets §§ 3-4.
2. En permanent supplementsordning, der
indebærer, at der kan ydes støtte til udgivere af
dagblade i særlige tilfælde med henblik på at
sikre mangfoldigheden i udbuddet af dagblade i Danmark, jf.
lovforslagets § 5.
3. En midlertidig, 5-årig
overgangsordning, der indebærer, at udgivere af dagblade, der
i særlig grad er negativt berørt af omlægningen,
modtager supplerende støtte i en overgangsperiode, jf.
lovforslagets § 6.
Formålet med at etablere tre
tilskudsordninger frem for én, samlet tilskudsordning er, at
denne udformning bedst sikrer hensynet til de dagblade, der har
brug for tid til at tilpasse sig den nye ordning samt til de
dagblade, der permanent må forudses at befinde sig i en
finansielt presset situation, men som spiller en vigtig rolle for
mangfoldigheden på det danske dagbladsmarked.
I forbindelse hermed anerkender regeringen,
at ordningen vil indebære en administrativ merbelastning for
såvel staten som dagbladene i forhold til den gældende
ordning. Det vurderes dog ud fra en samlet betragtning - herunder
ikke mindst ønsket om at sikre, at et større antal
dagblade ikke vil blive truet af lukning som følge af
omlægningen - at kompleksiteten og dermed de administrative
konsekvenser af omlægningen ikke kan begrænses.
Endvidere er det vurderingen, at den administrative belastning for
staten vil blive reduceret, efterhånden som ordningen
implementeres, blandt andet som følge af overgangsordningens
udfasning.
Det vil gælde generelt for alle tre
ordninger, at tilskud beregnes på grundlag af antallet af
hverdagseksemplarer distribueret i abonnement. Endvidere vil det
gælde generelt, at det samlede tilskud, som et dagblad
opnår under hovedordningen, supplementsordningen og
overgangsordningen, aldrig kan overstige 85 pct. af det
pågældende dagblads samlede og dokumenterede
distributionsudgifter.
Det bemærkes for så vidt
angår det datagrundlag, der ligger til grund for udformningen
af de tre støtteordninger og deres indbyrdes vægtning,
at dette hidrører fra beregningerne fra Udvalget
vedrørende tilskud til befordring af dagblade. På
grund af manglende systematiske data om samlet oplag og
abonnementsoplag er ikke alle de dagblade, der i dag bruger
ordningen med befordring via Post Danmark A/S, indgået i
beregningerne. Det har således kun været muligt at
inddrage de dagblade, der indberetter oplysninger til Dansk
Oplagskontrol og Danske Dagblades Forening. Disse dagblade stod
imidlertid for ca. 80 pct. af den samlede mængde dagblade,
som Post Danmark A/S distribuerede i 2004. For at kompensere for de
manglende data har det været antaget, at de dagblade, der er
indgået i beregningerne, modtog 80 pct. af det faktiske
bladtilskud til dagblade i 2004 på 323 mio. kr, dvs. ca. 263
mio. kr. Det er regeringens opfattelse, at det foreliggende
datagrundlag er tilstrækkeligt repræsentativt til at
kunne anvendes som grundlag for udformningen af de tre
foreslåede tilskudsordninger.
For en nærmere beskrivelse af de tre
tilskudsordninger henvises til bemærkningerne til
lovforslagets enkelte bestemmelser.
3.1.2. Fordeling
Det foreslås, at det vil være et
uafhængigt, fagkyndigt fordelingsudvalg, der vil skulle
træffe afgørelser om, hvorvidt et dagblad er
berettiget til støtte efter de tre tilskudsordninger.
Udvalget vil besidde de faglige forudsætninger for at kunne
vurdere, om den enkelte publikation opfylder de i lovforslaget
opstillede kriterier.
4. Lovforslagets administrative og
økonomiske konsekvenser m.v.
4.1. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner
Det er hensigten, at der på finansloven
for 2007 afsættes en bevilling til den samlede ordning
svarende til de 323 mio. kr., der blev givet i tilskud til Post
Danmark A/S i 2004 som kompensation for forpligtelsen til at
distribuere dagbladene til særlig lav takst under den
gældende ordning. Den foreslåede tilskudsordning vil
derved være statsfinansielt neutral i forhold til de
udgifter, som staten havde til den gældende ordning i
2004.
Af den samlede ramme er det hensigten, at der
vil blive afsat 15 mio. kr. årligt til
supplementsordningen.
For så vidt angår
overgangsordningen er det hensigten, at der i første
tilskudsår afsættes et beløb på 30 mio.
kr. Det er hensigten, at beløbet aftrappes lineært i
de år, ordningen er i kraft, jf. bemærkninger til
lovforslagets § 6.
Eventuelle overskydende midler fra
overgangsordningen og supplementsordningen i et finansår vil
i samme finansår blive overført til
hovedordningen.
Som nævnt ovenfor vil den
foreslåede ordning indebære en administrativ
merbelastning for staten i forbindelse med administrationen af
tilskudsordningen. Fremover vil der således skulle behandles
ansøgninger mv. fra hvert enkelt dagblad, mens der under den
hidtidige ordning alene skete en årlig udbetaling til Post
Danmark.
Det er hensigten, at der i 2006 vil blive
afsat op til i alt 2,9 mio.kr. til administration af ordningen.
Heraf vil 1,2 mio.kr. blive afsat til løn og 1,7 mio.kr.
Blive afsat til øvrig drift.
Midlerne vedrørende 2006
tilføres Kulturministeriets ressort på
tillægsbevillingsloven for 2006. Fra 2007 indbudgetteres
ordningen på de årlige finanslove.
Den foreslåede tilskudsordning vil ikke
have konsekvenser for amter og kommuner.
4.2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget forventes at have betydelige
økonomiske konsekvenser for en række udgivere af
dagblade, jf. tabellen i bilag 2. Mens udgiverne tidligere modtog
tilskuddet indirekte gennem en lavere distributionspris hos Post
Danmark, vil de fremover få udbetalt tilskuddet direkte. Den
foreslåede tilskudsordning vil endvidere indebære, at
nogle udgivere vil modtage et større direkte tilskud
sammenlignet med det indirekte tilskud, som de hidtil har modtaget,
mens andre vil opleve en tilskudsreduktion. Hertil kommer, at
omlægningen må forventes at medføre en
række ændringer på distributionsmarkedet, der
formentlig vil betyde, at en række udgivere vil opleve en
stigende egenbetaling for distributionen af dagblade.
Idet tilskuddet ikke længere vil
være bundet til anvendelsen af Post Danmark som
distributør, forventes lovforslaget også at få
økonomiske konsekvenser for en række virksomheder
på distributionsmarkedet, herunder ikke kun Post Danmark og
andre eksisterende distributører af dagblade, men også
eventuelle nye aktører på markedet. Det forventes, at
disse konsekvenser overvejende vil være positive.
Endelig bemærkes, at lovforslaget vil
være forbundet med begrænsede negative administrative
konsekvenser for udgiverne. Mens det tidligere var
tilstrækkeligt at indlevere tilskudsberettigede eksemplarer
til Post Danmark, vil det under den nye ordning være
nødvendigt at indsende en ansøgning samt afgive en
række oplysninger til Biblioteksstyrelsen for at kunne
modtage tilskud under ordningen.
5. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget kræver notifikation af
Europa-Kommissionen, jf. reglerne om statsstøtte i
EF-Traktaten, før loven kan træde i kraft.
6. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Hørte myndigheder,
institutioner og organisationer
Lovforslaget vil parallelt med
fremsættelse i Folketinget blive sendt i høring, jf.
liste vedlagt som bilag 3.
8. Samlet vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Den foreslåede tilskudsordning er med
en forventet årlig bevilling på 323 mio. kr.
statsfinansielt neutral i forhold til de statslige udgifter til den
gældende ordning i 2004. | Den foreslåede tilskudsordning er med
en forventet årlig bevilling på 323 mio. kr.
statsfinansielt neutral i forhold til de statslige udgifter til den
gældende ordning i 2004. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ordningen indebærer en administrativ
merbelastning. Der forventes anvendt op til 2,9 mio.kr. til
dækning heraf i 2006 og op til 2,3 mio.kr. fra 2007 ff. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Den forventede årlige bevilling
på 323 mio. kr. svarer til det indirekte tilskud i 2004. Nogle udgivere vil imidlertid modtage et
større direkte tilskud sammenlignet med det indirekte
tilskud, som de hidtil har modtaget, mens andre vil opleve en
tilskudsreduktion. | Den forventede årlige bevilling
på 323 mio. kr. svarer til det indirekte tilskud i 2004. Nogle udgivere vil imidlertid modtage et
større direkte tilskud sammenlignet med det indirekte
tilskud, som de hidtil har modtaget, mens andre vil opleve en
tilskudsreduktion. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Der vil være begrænset
administrativt arbejde forbundet med ansøgninger, afgivelse
af oplysninger m.v. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget kræver notifikation af
Europa-Kommissionen, jf. reglerne om statsstøtte i
EF-Traktaten, før loven kan træde i kraft. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Med bestemmelsen, som vedrører
lovforslagets formål, etableres hjemmel til, at
kulturministeren yder tilskud til udgivere til distribution i
Danmark af dagblade med henblik på at fremme flerheden og
mangfoldigheden af dagblade samt udbredelsen heraf. Ved flerhed
forstås antallet af distribuerede dagblade, mens
mangfoldighed vedrører dagblades forskellige
karakteristika.
Afgrænsningen »i Danmark«
indebærer, at såvel danske som udenlandske dagblade
distribueret i Danmark vil kunne modtage tilskud. Eksemplarer
distribueret fra Danmark til de øvrige rigsdele
Færøerne og Grønland er omfattet som hidtil. D
anske dagblade distribueret fra Danmark til udlandet er ikke
omfattet af ordningen.
Hvad angår afgrænsningen af
tilskudsberettigede dagblade følger det af forslagets
§ 3, at:
· Dagbladet skal
udkomme mindst fem hverdage om ugen.
For så vidt angår
afgrænsning i øvrigt vil det som udgangspunkt blive
lagt til grund, at:
· Dagbladet skal
henvende sig til en bred kreds af læsere og må ikke
være rettet mod bestemte erhvervs- eller faggrupper,
medlemmer af enkelte politiske partier eller foreninger.
· Mindst
halvdelen af dagbladets indhold skal være redaktionelt stof
(d.v.s. ikke annoncer) i form af artikler m.v. inden for et bredt
emneområde og med behandling af aktuelt nyhedsstof, og
således at mindst halvdelen af det redaktionelle stof skal
behandle politiske, samfundsøkonomiske og kulturelle temaer.
Mindst en tredjedel af det redaktionelle stof skal være
selvstændigt journalistisk bearbejdet med henblik på
offentliggørelse i det pågældende dagblad.
Ved ét dagblad forstås
også flere dagbladstitler, der har fælles
chefredaktion, og /eller hvis redaktionelle indhold overvejende er
det samme.
For så vidt angår andelen af
redaktionelt stof skal bemærkes, at udviklingen på
annonceområdet vil kunne give anledning til en revurdering af
den foreslåede andel.
Det bemærkes, at vurderingen af et
dagblads indhold vil blive foretaget som en samlet vurdering
på baggrund af et antal numre per år.
Til § 2
Med bestemmelsen foreslås, at der
udformes følgende 3 tilskudsordninger:
1. En hovedordning, hvor tilskud ydes til
udgivere af alle de publikationer, som er et dagblad i lovens
forstand, og som i øvrigt opfylder lovens
tilskudskriterier.
2. En permanent supplementsordning, hvor
yderligere tilskud kan ydes til dagblade med særlige
karakteristika med henblik på at fremme mangfoldigheden i
udbuddet af dagblade.
3. En 5-årig overgangsordning, hvor
yderligere tilskud kan ydes til dagblade, hvis økonomi kan
dokumenteres at være særligt ramt i negativ grad af
omlægningen af tilskuddet til befordring af dagblade.
Såfremt et dagblad opfylder de
fastsatte kriterier, vil der kunne opnås tilskud fra alle tre
ordninger. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.1. samt til bemærkningerne til
§ 4-6.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører de generelle
betingelser, der foreslås at gælde for modtagelse af
tilskud i henhold til alle tre ordninger, som etableres efter
§ 2. Det drejer sig om følgende:
· Dagbladet skal
som minimum udkomme fem hverdage om ugen. Hverdage forstås
som mandag til lørdag begge inklusive. Dette
indebærer, at det vil være muligt for et dagblad at
udkomme fx mandag til tirsdag og torsdag til lørdag og
stadig være omfattet af ordningen.
· Prisen
på et abonnement skal være fastsat uafhængigt af
en abonnents bopæl.
Til stk. 2.
Alene hverdagseksemplarer, der distribueres i
abonnement, vil være tilskudsberettigede. Ved eksemplar
forstås hver enkelt trykt kopi af den fysiske udgave af den
pågældende avis.
I forbindelse med definitionen af et
abonnement vil det blive lagt til grund, at der herv ed
forstås en aftale mellem abonnent og udgiver, der frit kan
opsiges af abonnenten i den forstand, at abonnementet ikke er
knyttet til andre relationer €" fx foreningsmedlemsskab
€" mellem abonnenten og udgiveren. Endvidere vil det blive
lagt til grund, at et abonnementsforhold vil forudsætte en
aktiv fornyelse mindst en gang årligt fx ved betaling.
Til stk. 3.
Det foreslås endvidere, at en udgiver
af et dagblad maksimalt kan opnå et samlet tilskud på
85 procent af de samlede dokumenterede udgifter til distribution.
Tilskudsloftets procentsats er fastsat ved at sammenholde det
hidtidige støtteniveau med Post Danmarks listepriser, jf. i
øvrigt rapporten fra Udvalget vedrørende tilskud til
befordring af dagblade.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører hovedordningen,
hvorigennem størstedelen af den samlede bevilling vil blive
udbetalt. I det første tilskudsår er det hensigten, at
der afsættes et beløb på 278 mio. kr. Herudover
vil der i hovedordningen også indgå eventuelle
overskydende midler fra supplements- og overgangsordningen, jf.
bemærkningerne til § 5, stk. 5, og
§ 6, stk. 5. Der er tale om en ordning, hvor tilskud
vil blive ydet til udgivere af alle de publikationer, som
ansøger om tilskud, og som er et dagblad i lovens forstand,
og som i øvrigt opfylder lovens tilskudskriterier, jf.
bemærkningerne til § 3.
Tilskudsordningen vil blive udformet
således, at der for hvert tilskudsberettiget eksemplar
tildeles et tilskud, hvis størrelse i et givet
finansår afhænger af det samlede antal
tilskudsberettigede eksemplarer, tilskudssatserne samt bevillingen
i det pågældende år.
Til stk. 2
Det foreslås, at der fastsættes
en overgrænse, idet et dagblad maksimalt kan modtage tilskud
til distribution af 7,2 mio. eksemplarer per år. Denne
overgrænse er fastsat på grundlag af de beregninger,
der er foretaget i rapport fra Udvalget om tilskud til befordring
af dagblade.
Til stk. 3
Bestemmelsen vedrører hovedordningens
tilskudssatser. Det foreslås, at tilskudssatserne vil blive
gradueret under hensyn til dagbladenes karakter. Der skelnes mellem
fire forskellige bladtyper:
·
Landsdækkende morgendagblade, som modtager højeste
tilskudssats
·
Landsdækkende eftermiddagsblade, som modtager mellemste
tilskudssats
·
Ikke-landsdækkende morgendagblade, som modtager mellemste
tilskudssats
·
Ikke-landsdækkende eftermiddagsblade, som modtager laveste
tilskudssats.
De forskellige tilskudssatser er baseret
på en forudsætning om, at landsdækkende blade er
dyrere at distribuere end ikke-landsdækkende blade, ligesom
morgendagblade er dyrere at distribuere end eftermiddagsblade, jf.
rapport fra Udvalget vedr. tilskud til befordring af dagblade.
For så vidt angår bladtyperne
bemærkes følgende:
Ved landsdækkende morgendagblade
forstås et dagblad, hvis redaktionelle deadline normalt ikke
ligger tidligere end kl. 19 på den nærmest
foregående udgivelsesdag før udgivelsesdatoen, og som
normalt ligger trykt inden kl. 05.00 om morgenen, og hvis
distribution finder sted i hele landet på udgivelsesdagen; og
som i mindst 6 af 11 bladkredse, jf. Dansk Oplagskontrol, har en
dækningsgrad €" d.v.s. antal abonnenter i forhold til
antal husstande - på mindst 0,1 procent.
Ved landsdækkende eftermiddagsdagblade
forstås et dagblad, der ikke er et morgendagblad, og som i
mindst 6 af 11 bladkredse, jf. Dansk Oplagskontrol, har en
dækningsgrad €" d.v.s. antal abonnenter i forhold til
antal husstande - på mindst 0,1 procent.
Ved ikke-landsdækkende morgendagblade
forstås et dagblad, hvis redaktionelle deadline normalt ikke
ligger tidligere end kl. 19 på den nærmest
foregående udgivelsesdag før udgivelsesdatoen, og som
normalt ligger trykt inden kl. 05.00 om morgenen, og som ikke er
landsdækkende.
Ved ikke-landsdækkende
eftermiddagsdagblade forstås et dagblad, der ikke er et
morgendagblad og som ikke er landsdækkende.
For så vidt angår
størrelsen af tilskudssatserne påregnes det fastsat,
at disse beregnes på grundlag af et pointsystem, hvor d e
enkelte publikationer tildeles følgende points per
tilskudsberettiget eksemplar:
1. Landsdækkende morgenblade: 2,28
points
2. Landsdækkende eftermiddagsblade: 1,86
points
3. Ikke-landsdækkende morgenblade: 1,86
points
4. Ikke-landsdækkende eftermiddagsblade:
0,70 points.
De foreslåede pointsatser er fastsat
på grundlag af beregninger foretaget i rapport fra Udvalget
om tilskud til befordring af dagblade.
For så vidt angår
administrationen af hovedordningen forventes det fastsat, at
ordningens årscyklus for fordeling af tilskud er som
følger: Hvert år inden den 1. oktober i året
før tilskudsåret skal hvert dagblad, der ønsker
at modtage tilskud i henhold til loven, indsende en
ansøgning til Biblioteksstyrelsen. Ansøgningen skal
bl.a. leve op til følgende betingelser:
·
Ansøgningen skal dokumentere, at dagbladet opfylder
dagbladskriterierne i den bekendtgørelse, der vil blive
udstedt i medfør af § 7.
·
Ansøgningen skal indeholde en prognose for det antal
tilskudsberettigede eksemplarer, som dagbladet forventer at
distribuere i abonnement i det efterfølgende
kalenderår.
· Prognosen skal
være påtegnet af en revisor.
På basis af de indberettede oplysninger
udregner Biblioteksstyrelsen foreløbige tilskudssatser for
de 4 typer dagblade under hovedordningen. De foreløbige
tilskudssatser meddeles dagbladene inden 1. december m.h.p.
anvendelse heraf ved de kvartalsvise udbetalinger af tilskud i det
efterfølgende kalenderår.
Kvartalsvise udbetalinger vil finde sted
på baggrund af følgende:
· Dagbladene
indberetter ved afslutning af hvert kvartal på tro og love
antallet af tilskudsberettigede eksemplarer i kvartalet.
Indberetningerne skal foreligge senest 8 arbejdsdage efter
kvartalets afslutning.
· På basis
af de indberettede antal eksemplarer og de beregnede
foreløbige tilskudssatser udbetaler Biblioteksstyrelsen a
conto tilskud til de enkelte dagblade senest en måned efter
kvartalets afslutning.
Efter modtagelse af indberetninger for 4.
kvartal vil Biblioteksstyrelsen have kendskab til det faktiske
antal tilskudsberettigede eksemplarer for det foregående
kalenderår. Biblioteksstyrelsen laver en
årsopgørelse af:
· Det til
rådighed værende beløb under ordningen svarende
til rammen på finansloven tillagt eventuelle ubrugte midler
fra supplementsordningen og overgangsordningen.
· Det samlede
antal tilskudsberettigede eksemplarer for alle fire typer
dagblade.
På basis af årsopgørelsen
udregner Biblioteksstyrelsen de endelige tilskudssatser med
udgangspunkt i den skitserede pointfordeling. De endelige
tilskudssatser anvendes til at beregne det tilskud, som det enkelte
dagblad var berettiget til at modtage i det foregående
kalenderår. Eventuelle forskelle i forhold til de tilskud,
som dagbladene har modtaget i løbet af året som a
conto udbetalinger, korrigeres i forbindelse med udbetalingen af a
conto udbetaling for det efterfølgende års 1.
kvartal.
Til § 5
Bestemmelsen vedrører den permanente
supplementsordning, hvortil der afsættes 15 mio. kr.
årligt af den samlede bevilling. Det er under udvalgsarbejdet
konstateret, at den foreslåede omlægning af tilskuddet
til befordring af dagblade vil kunne indebære vedvarende
problemer for dagblade, der bl.a. er karakteriseret ved, at
distributionsomkostningerne udgør en meget stor del af
dagbladets samlede omkostninger. Dette er typisk tilfældet
for blade med relativt små oplag, der distribueres
landsdækkende.
I det omfang sådanne blade på
grund af deres særlige redaktionelle udformning i
særlig grad bidrager til mangfoldigheden i udbuddet af
dagblade, har regeringen anset det for nødvendigt at
etablere en supplementsordning, der giver disse blade mulighed for
at forblive i markedet trods omlægningen af
tilskudsordningen. Der vil under supplementsordningen også
kunne ydes tilskud til dagblade, der henvender sig til nationale
mindretal, jf. bemærkninger til stk. 2.
Til stk. 2
Bestemmelsen fastsætter, at
supplementsordningen omfatter dagblade, der også modtager
tilskud under hovedordningen, og som herudover opfylder et af
følgende kriterier:
· Dagbladet er
et landsdækkende dagblad med et gennemsnitligt dagligt
oplagstal under 50.000 eksemplarer, og hvor andelen af redaktionelt
stof udgør mindst 75 procent, eller
· Dagbladet
henvender sig til et nationalt mindretal i Danmark. Begrebet
»nationalt mindretal« forstås i lighed med den
definition, der finder anvendelse i forbindelse med
Europarådets rammekonvention om beskyttelse af nationale
mindretal. Danmark har i forbindelse hermed erklæret, at
rammekonventionen skal gælde for det tyske mindretal i
Sønderjylland.
Til stk. 3
Med bestemmelsen foreslås det, at der
for tilskudsberettigede dagblade, jf. stk. 2, ikke
gælder en overgrænse for antallet af
tilskudsberettigede eksemplarer under supplementsordningen, idet
tilskud ydes til det samlede hverdagsoplag i abonnement. For at
blive tilskudsberettiget skal det samlede daglige oplagstal fortsat
være under 50.000 eksemplarer, jf. stk. 2.
Til stk. 4.
Bestemmelsen vedrører fordelingen af
puljen. Puljen foreslås fordelt ved, at der fastsættes
en fast takst per tilskudsberettiget eksemplar, der indgår i
ordningen. Taksten beregnes ved at sætte puljens
størrelse i forhold til det samlede antal
tilskudsberettigede eksemplarer. Udgiveren modtager tilskud
svarende til taksten ganget med antallet af tilskudsberettigede
eksemplarer. Såfremt en udgiver rammer loftet på 85
procent, vil den del af det beregnede tilskud, der ligger over
loftet på 85 procent, blive overført til
hovedordningen.
Til stk. 5
Det foreslås med bestemmelsen, at e
ventuelle uforbrugte midler i et tilskudsår overføres
til hovedordningen til anvendelse i samme tilskudsår. Dette
indebærer, at såfremt der efter fordeling af midlerne i
supplementsordningen vil være midler til rest i puljen
€" hvilket vil være tilfældet blot et enkelt
omfattet dagblad har ramt 85-procentsloftet, jf.
bemærkningerne til § 3, stk. 3, €" vil
disse midler blive ført over i hovedordningen og indgå
i den endelige fordeling heraf.
Til § 6
Bestemmelsen vedrører
overgangsordningen, hvortil der i det første
tilskudsår afsættes et beløb på 30 mio.
kr. Beløbet aftrappes lineært i de år, ordningen
er i kraft, således at der afsættes 30 mio. kr. i 2007,
24 mio. kr. i 2008, 18 mio. kr. i 2009, 12 mio. kr. i 2010 og 6
mio. kr. i 2011. Det er under udvalgsarbejdet konstateret, at
omlægningen af den gældende tilskudsordning vil kunne
indebære midlertidige problemer for dagblade, hvis
økonomi i særlig grad berøres negativt heraf.
Der foreslås derfor etableret en overgangsordning, som skal
give dagblade mulighed for at tilpasse sig de nye
tilskudsordninger.
Det foreslås i bestemmelsen, at
følgende kriterier skal være opfyldt for at en udgiver
af et dagblad kan modtage tilskud:
· Udgiveren af
dagbladet skal dokumentere, at de samlede distributionsomkostninger
per distribueret eksemplar fratrukket tilskud under hovedordningen
og supplementsordningen er steget med mindst 10 pct. i forhold til
distributionsomkostningerne per eksemplar distribueret med Post
Danmark under den gældende bladtilskudsordning.
· Udgiveren af
dagbladet skal fremlægge en plan, der sandsynliggør,
at der kan skabes grundlag for en økonomisk bæredygtig
drift efter bortfald af midlertidigt tilskud fra
overgangsordningen.
I relation til det første kriterium
vedrørende dokumentation af distributionsomkostninger vil
der være tale om en sammenligning mellem en udgivers
egenbetaling under den gældende ordning (pris per
distribueret eksemplar med Post Danmark i 2005) og egenbetalingen
fremover (pris per distribueret eksemplar minus det samlede tilskud
per distribueret eksemplar).
En udgiver vil maksimalt kunne blive
kompenseret for det antal eksemplarer, som det som følge af
omlægningen er blevet dyrere for udgiveren at distribuere
€" dvs. et maksimalt antal svarende til det antal eksemplarer,
som udgiveren under den gældende ordning distribuerede med
Post Danmark i 2005.
I 2007 sammenholdes den faktiske
pris/egenbetalingen per distribueret eksemplar med Post Danmark i
2005 med egenbetalingen i 2007.
For så vidt angår årene
2008-2010 vil det være nødvendigt at beregne en
»fiktiv Post Danmark-ordningspris«. Dette vil ske ved,
at den faktiske pris fra basisåret 2005 per distribueret
eksemplar med Post Danmark pl-reguleres med det generelle pris- og
lønindeks.
For så vidt angår begrebet
distributionsomkostninger bemærkes, at disse omkostninger vil
omfatte udgifter til følgende formål:
· Løn til
avisbude
· Løn til
chauffører
· Gager,
kørsels- og budafdeling
·
Biludgifter
· Fremmed
kørsel
· Administration
for kørsel og bude
Til stk. 3
Med bestemmelsen foreslås, at når
der er tale om en koncern, der udgiver flere dagblade, skal
vurderingen af, om den i stk. 2, nr. 1, nævnte
procentsats er oversteget, foretages samlet for de af koncernen
udgivne dagblade.
Til stk. 4
Bestemmelsen vedrører fordelingen af
puljen. Puljen foreslås fordelt ved, at t ilskuddets
størrelse fastsættes forholdsmæssigt mellem
udgiverne under hensyn til de omkostninger, der overstiger den
procentsats, der er nævnt i stk. 2, nr.1. Herved tages
hensyn til, at de dagblade, der kan dokumentere at være
blevet hårdest ramt af omlægningen, også vil
være dem, som modtager den største andel af midlerne i
overgangsordningen.
Til stk. 5
Overgangsordningen indebærer en
sammenligning med tilskud til Post Danmark efter den gældende
ordning og tilskud direkte til udgivere efter den nye ordning.
Denne sammenligning vil uden videre kunne foretages for blade, der
har været omfattet af den gældende ordning, jf.
bemærkningerne til stk. 1. Blade, der opstår efter
den foreslåede tilskudsordnings ikrafttræden, og som er
omfattet af hovedordningen, vil også kunne blive omfattet af
overgangsordningen. Dette vurderes som vigtigt ud fra en
lighedsgrundsætning. Da der er tale om dagblade, der ikke har
anvendt Post Danmark tidligere, vil der skulle udvikles en model
for tilskudsberegning. Det foreslås derfor, at
kulturministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om, efter hvilke principper den ovennævnte beregning
vil kunne finde sted.
Til stk. 6
Med bestemmelsen foreslås det, at e
ventuelle uforbrugte midler i et tilskudsår overføres
til hovedordningen til anvendelse i samme tilskudsår. Dette
indebærer, at såfremt der efter fordeling af midlerne i
overgangsordningen vil være midler til rest i puljen €"
hvilket vil være tilfældet blot et enkelt omfattet
dagblad har ramt 85 procentsloftet, jf. bemærkningerne til
§ 3, stk. 3, €" vil disse midler blive
ført over i hovedordningen og indgå i den endelige
fordeling heraf.
Til § 7
Bestemmelsen bemyndiger kulturministeren til
at fastsætte nærmere regler om tilskudsordningernes
udformning. De nærmere regler om bl.a. afgrænsning af
tilskudsområdet vil blive fastsat ved bekendtgørelse i
overensstemmelse med de i bemærkningerne til
§§ 3-6 nævnte kriterier.
Til § 8
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at kulturministeren nedsætter et
fordelingsudvalg, der træffer afgørelse om tildeling
af tilskud i henhold til de tre tilskudsordninger. Bestemmelsen
fastslår desuden, at udvalgets afgørelser er endelige
og således ikke kan indbringes for en anden administrativ
myndighed.
Til § 9
Med bestemmelsen foreslås, at
fordelingsudvalget består af en formand og 3 medlemmer, som
beskikkes af kulturministeren. Udvalgets formand beskikkes direkte
af kulturministeren, som endvidere udpeger et medlem, der har bredt
anerkendt ekspertise i driftsøkonomiske forhold. ‰t
medlem foreslås beskikket efter indstilling af Danske
Dagblades Forening og ét medlem efter indstilling af Dansk
Journalistforbund.
Med bestemmelsen foreslås, at ingen af
nævnets medlemmer må være repræsentanter
for eller ansatte i, eller have væsentlige personlige,
herunder økonomiske, interesser i enkelte bladhuse. Der er
tale om en negativ habilitetsregel m.h.p. at imødekomme
ansøgere, der måtte finde, at de sædvanlige
forvaltningsretlige habilitetsregler ikke forekommer
tilstrækkelige. Samtidig understøttes ved bestemmelsen
almindelige konkurrencehensyn.
Til § 10
Bestemmelsen fastlægger de overordnede
regler for udvalgets afgørelser. Det bestemmes
således, at afgørelserne træffes ved almindeligt
stemmeflertal. Bestemmelsen hindrer ikke, at udvalget i sin
forretningsorden fastlægger, at visse procesledende
beslutninger kan henlægges til formanden, herunder beslutning
om, at der i forbindelse med behandling af ansøgninger kan
trækkes på konsulentbistand.
Til stk. 2
Bestemmelsen bemyndiger udvalget til selv i
øvrigt at fastsætte sin forretningsorden.
Til § 11
Det foreslås, at Biblioteksstyrelsen
under Kulturministeriet varetager sekretariatsbetjening af
fordelingsudvalget. Biblioteksstyrelsen vil desuden stå for
den generelle administration af ordningen. Dette skal ses i
sammenhæng med, at styrelsen i forvejen administrerer
ordningerne om distributionsstøtte til periodiske blade og
tidsskrifter og også vil skulle administrere den kommende
ordning om distributionsstøtte til dagbladslignende
publikationer. Biblioteksstyrelsen vil endvidere skulle
administrere lov om Dagbladsnævnet og sekretariatsbetjene
nævnet.
Til § 12
Til stk. 1
Bestemmelsen vedrører administrative
forhold og giver hjemmel til, at kulturministeren ved
bekendtgørelse kan fastsætte nærmere
bestemmelser om fordeling af tilskud, indsendelse af
ansøgninger, regnskabsaflæggelse, revisionens
udførelse samt om vilkår for tilskud. Bl.a. vil det
være nødvendigt at fastsætte, at
Biblioteksstyrelsen kan udbede sig alle nødvendige
oplysninger for, at det kan vurderes, om en ansøger lever op
til tilskudskriterierne.
Til stk. 2
Bestemmelsen giver bemyndigelse til, at
tilskud vil kunne udbetales forskudsmæssigt. Herved sigtes
til, at tilskud fra hovedordningen vil blive udbetalt som a conto
beløb 4 gange årligt efter udløbet af 1. , 2.,
3. og 4. kvartal.
Til stk. 3
Bestemmelsen giver bemyndigelse til, at
udbetalte tilskud eller dele heraf kan kræves tilbagebetalt i
tilfælde, hvor tilskudsmodtageren ikke opfylder betingelserne
for tilskud. Herved sigtes primært til den situation, hvor
det efter årsopgørelsen viser sig, at de endelige
tilskudsbeløb er mindre end de udbetalte a conto
beløb.
Til § 13
Det foreslås, at kulturministeren
bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for lovens
ikrafttræden under hensyn til, at lovforslaget skal
notificeres for Europa-Kommissionen i henhold til reglerne om
statsstøtte i EF-Traktaten.
Til § 14
Den foreslåede bestemmelse
vedrører en række ændringer af lov om
postbefordring som følge af, at der nu udarbejdes en ny
ordning for tilskud til distribution af blade, der reguleres ved
selvstændig lov. Herved ophæves bestemmelserne om, at
visse blade kan befordres til særligt lave takster med Post
Danmark A/S og bestemmelser om statens ydelse af bladtilskud til
Post Danmark A/S. Herefter vil Post Danmark kunne opkræve
markedsbestemte priser.
Til § 15
Loven vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, idet tilskud til
distribution af dagblade er henholdsvis et særanliggende og
et hjemmestyreanliggende.
Bilag 1. Dagblade omfattet af Post
Danmark ordningen i 2004
Bladtitel | Mængde
befordret
af PDK
(1.000 stk.) | Årligt
nettooplag (1.000 stk.) | Abonne-mentsandel (pct.) | Andel
befordret
med PDK
(pct.) | Morgen
(M)/eftermiddag (E) |
Arbejderen | 378 | - | - | - | - |
Avisen hverDag | 9.668 | - | - | - | - |
Berlingske Tidende | 7.755 | 37.251 | 94 | 22 | M |
Bornholms Tidende | 258 | 3.804 | 98 | 7 | E |
B.T. | 3.284 | 29.233 | 41 | 27 | M |
Børsen | 7.649 | 15.078 | 81 | 52 | M |
Dagbladet Licitationen | 1.352 | - | - | - | - |
Dagbladet/FrederiksborgAmts avis | 1.697 | 15.953 | 95 | 11 | M |
Dagens Industri | 23 | - | - | - | - |
Dagens Næringsliv | 39 | - | - | - | - |
De Bergske Blade | 567 | 14.367 | 96 | 4 | E |
Der Nordschleswiger | 488 | 642 | 100 | 76 | E |
Ekstra Bladet | 2.182 | 33.515 | 11 | 60 | M |
Erhvervsbladet | 22.807 | 25.836 | 83 | 88 | M |
Financial Times | 64 | - | - | - | - |
Flensborg Avis | 448 | - | - | - | - |
Fyens Stiftstidende | 2.849 | 18.845 | 96 | 16 | M |
Fyns Amts Avis | 144 | 5.501 | 96 | 3 | E |
Helsingør Dagblad | 66 | 2.083 | 93 | 3 | E |
Herning Folkeblad | 258 | 4.174 | 96 | 6 | E |
Holbæk Amts Venstreblad | 173 | 5.102 | 95 | 4 | E |
Horsens Folkeblad | 130. | 5.293 | 94 | 3 | E |
Industriens Dagblade | 5.070 | - | - | - | - |
Information | 5.606 | 6.187 | 95 | 95 | M |
International Herald Tribune | 24 | - | - | - | - |
JydskeVestkysten | 6.042 | 24.502 | 97 | 26 | M |
Jyllands-Posten | 10.028 | 46.612 | 93 | 23 | M |
Kalundborg Folkeblad | 139 | 2.394 | 95 | 6 | E |
Kjerteminde Avis | 63 | 558 | 100 | 11 | E |
Kristeligt Dagblad | 8.304 | 7.260 | 99 | 100 | M |
Lolland-Falster Folketidende | 125 | 6.907 | 95 | 2 | E |
Metroxpress | 1.030 | - | - | - | - |
Midtjyllands Avis | 156 | 4.873 | 94 | 3 | E |
Morsø Folkeblad | 75 | 1.689 | 96 | 5 | E |
Nordjyske Stiftstidende | 3.528 | 22.491 | 96 | 16 | M |
Officiel Kursliste | 115 | - | - | - | - |
Politiken | 3.756 | 40.108 | 92 | 10 | M |
Samsø Posten | 698 | - | - | - | - |
Sjællandske Medier | 6.040 | 7.885 | 94 | 82 | M |
Skive Folkeblad | 179 | 3.849 | 96 | 5 | E |
Statstidende | 544 | - | - | - | - |
Sydsvenska Dagbladet | 29 | - | - | - | - |
Urban | 2.357 | - | - | - | - |
Vejle Amts Folkeblad/Fredericia | | | | | |
Dagblad | 215 | 7.500 | 94 | 3 | E |
Zaman | 311 | - | - | - | - |
Århus Stiftstidende | 2.040 | 16.153 | 95 | 13 | M |
I alt | 118.753 | 415.646 | - | - | - |
Anm.: Oplysningerne for oplagstal er
for 2. halvår 2004, omfatter alene dagbladenes hverdagsoplag
(mandag til lørdag) og omfatter ikke eksemplarer
distribueret uden for landets grænser, herunder
Grønland og Færøerne. Kilde: Post Danmark A/S,
Dansk Oplagskontrol og Finansministeriets beregninger.
Bilag 2. Konsekvenser af den af
udvalget anbefalede model
Bladtitel | Langt sigt | Kort sigt | Tilskud støtte i 2004 (mio.
kr.) |
Det Berlingske Officin
A/S | | | |
B.T. | 16,42 | 14,51 | 8,94 |
Berlingske Tidende | 16,42 | 14,51 | 21,12 |
De Bergske Blade | 5,04 | 4,45 | 1,54 |
Århus Stiftstidende | 13,39 | 11,83 | 5,55 |
ErhvervsBladet | 16,42 | 14,51 | 62,10 |
Sum | 67,68 | 59,81 | 99,26 |
JP/Politikens Hus A/S | | | |
Ekstra Bladet | 8,36 | 7,39 | 5,94 |
Jyllands-Posten, Morgenavisen | 16,42 | 14,51 | 27,30 |
Politiken | 16,42 | 14,51 | 10,22 |
Sum | 41,19 | 36,40 | 43,47 |
Øvrige
landsdækkende | | | |
Børsen | 16,42 | 14,51 | 20,83 |
Information | 13,42 | 11,86 | 15,27 |
Kristeligt Dagblad | 16,42 | 14,51 | 22,61 |
Sum | 46,26 | 40,88 | 58,70 |
Øvrige regionale | | | |
Fyens Stiftstidende | 13,39 | 11,83 | 7,76 |
Nordjyske Stiftstidende | 13,39 | 11,83 | 9,61 |
Jydske Vestkysten | 13,39 | 11,83 | 16,45 |
Sum | 40,18 | 35,50 | 33,82 |
Øvrige lokale | | | |
Dagbladet/Frederiksborg Amts Avis | 13,39 | 11,83 | 4,62 |
Helsingør Dagblad | 1,36 | 1,20 | 0,18 |
Holbæk Amts Venstreblad | 3,38 | 2,98 | 0,47 |
Kalundborg Folkeblad | 1,60 | 1,41 | 0,38 |
Sjællandske Medier | 13,39 | 11,83 | 16,45 |
Bornholms Tidende | 2,61 | 2,31 | 0,70 |
Lolland-Falster Folketidende | 4,59 | 4,06 | 0,34 |
Fyns Amts Avis | 3,71 | 3,28 | 0,39 |
Kjerteminde Avis | 0,39 | 0,34 | 0,17 |
Horsens Folkeblad | 3,49 | 3,08 | 0,36 |
Vejle Amts Folkeblad/Fredericia Dagblad | 4,96 | 4,38 | 0,59 |
Midtjyllands Avis | 3,20 | 2,82 | 0,42 |
Herning Folkeblad | 2,79 | 2,47 | 0,70 |
Morsø Folkeblad | 1,14 | 1,01 | 0,21 |
Skive Folkeblad | 2,59 | 2,29 | 0,49 |
Der Nordschleswiger | 0,45 | 0,40 | 1,33 |
Sum | 63,03 | 55,70 | 27,80 |
| | | |
Sum | 258,33 | 228,29 | 263,0 |
Kilde: Rapport fra Udvalget om tilskud til
befordring af dagblade.