Skriftlig fremsættelse (29. marts
2006)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser mv.
(Lovforslag nr. L 186).
I forbindelse med kommunalreformen overgår
befordringsgodtgørelsesordningerne for elever i
ungdomsuddannelser og deltagere i almen voksenuddannelser (avu) og
forberedende voksenuddannelse (fvu) samt ordblindeundervisning pr.
1. januar 2007 til staten. Efter de hidtidige regler om
befordringsgodtgørelse har amtskommunerne haft adgang til at
indrette ordningerne meget forskelligt både med hensyn til,
hvem der har haft ret til godtgørelse, hvilke regler
godtgørelsen er givet efter og godtgørelsens
størrelse.
Med lovforslaget harmoniseres de forskellige
amtslige ordninger og der sker en administrativ forenkling og
modernisering af ordningerne.
Der etableres en befordringsrabat for
uddannelsessøgende ved følgende uddannelser og
undervisningsforløb:
- Studentereksamen (stx)
- Højere forberedelseseksamen (hf)
- Højere handelseksamen og højere
teknisk eksamen (hhx og htx)
- Erhvervsuddannelserne
(grundforløbet)
- Social- og sundhedsuddannelserne
(grundforløbet)
- Landbrugsuddannelserne
(grundforløbet)
- Erhvervsgrunduddannelserne
- Fodterapeutuddannelsen
- Brobygningsforløb
- Produktionsskoleforløb
- Almen voksenuddannelse (avu)
- Forberedende voksenundervisning (fvu)
- Ordblindeundervisning for voksne
Det er en betingelse, at uddannelsen er
tilrettelagt som heltidsundervisning eller er SU-berettigende.
Deltagere i enkeltfagsundervisning (stx, hf, avu og fvu)
opnår ret til rabat ved mindst 23 ugentlige
undervisningstimer over en sammenhængende periode på 3
måneder. Befordringsrabat for deltagere i
brobygningsforløb ydes efter de regler, der gælder for
den pågældende skoleform. Deltagere i
produktionsskoleforløb skal som hidtil udløse
statstilskud for at have ret til befordringsrabat, mens elever i
erhvervsgrunduddannelserne har ret til befordringsrabat under
skoleundervisning, herunder værkstedsskole med
skoleydelse.
Rabatten ydes ved køb af abonnementskort
til den daglige befordring mellem uddannelsessted og bopæl og
udgør forskellen mellem udgiften til billigste offentlige
befordringsmiddel og det beløb, den
uddannelsessøgende selv skal betale (egenbetalingen).
Egenbetalingen fastsættes på baggrund af de hidtil
gældende amtskommunale satser, der harmoniseres over en
periode på 5 år.
Ud over muligheden for befordringsrabat til
køb af abonnementskort foreslås det, at visse grupper
uddannelsessøgende kan få
befordringsgodtgørelse efter en kilometersats. Det drejer
sig om deltagere i ordblindeundervisninge for voksne, der har
mindre end 5 ugentlige undervisningsdage og
uddannelsessøgende, der har en skolevej, hvor der ikke
findes egnet offentlig befordring. Efter lovforslaget
fastsætter undervisningsministeren en kilometersats, der
gælder for hele landet. Ved beregning af godtgørelsen
fradrages egenbetalingen.
Ifølge lovforslaget overføres
ansvaret for vederlagsfri befordring af midlertidigt syge og
invaliderede, der i en periode ikke ved egen hjælp kan
tilbagelægge skolevejen, til kommunerne, der fremover skal
varetage al særkørsel af henholdsvis handicappede
uddannelsessøgende og deltagere i specialundervisning.
Det foreslås at befordringsrabatordningen og
ordningen med godtgørelse efter en kilometersats
administreres af Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte i
samarbejde med uddannelsesstederne og de befordringsansvarlige
trafikselskaber.
Lovforslaget er sendt i høring parallelt
med fremsættelsen for Folketinget.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget
med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at
anbefale forslaget til velvillig behandling i det høje
Ting.