Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 30. maj 2006
Forslag
til
Lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde
§ 1. Loven
omfatter institutioner, der er godkendt af undervisningsministeren
til at udbyde og varetage uddannelsen til studentereksamen,
uddannelsen til studentereksamen tilrettelagt som studenterkursus
eller enkeltfag, uddannelsen til højere
forberedelseseksamen, uddannelsen til højere
forberedelseseksamen tilrettelagt som enkeltfag samt almen
voksenuddannelse, forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne. Private gymnasieskoler og private
studenter- og hf-kurser er ikke omfattet af loven.
Stk. 2. Institutionerne kan af
undervisningsministeren godkendes til at udbyde anden gymnasial
ungdomsuddannelse og voksenuddannelse. Ministeren kan
fastsætte vilkår for godkendelsen.
Stk. 3. Institutionerne er selvejende
institutioner inden for den offentlige forvaltning.
Institutionernes styrelse reguleres i en vedtægt, der er
godkendt eller fastsat af undervisningsministeren.
§ 2. En
institution kan efter aftale med en eller flere andre institutioner
omfattet af § 1, stk. 1, institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, Centre for Videregående Uddannelse eller andre
selvejende institutioner for videregående uddannelser
varetage nærmere bestemte administrative opgaver for en eller
flere af de nævnte andre uddannelsesinstitutioner.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
Kapitel 2
Institutionernes oprettelse og
nedlæggelse
§ 3.
Undervisningsministeren kan oprette en ny institution, hvis den
indgår som et hensigtsmæssigt led i opfyldelsen af
konstaterede eller forventede behov for sådanne
institutioner. Undervisningsministeren fastsætter
institutionens vedtægt. Efter indstilling fra bestyrelsen kan
ministeren godkende senere ændringer i institutionens
vedtægt.
Stk. 2. For institutioner, der er omfattet
af loven, kan ministeren fastsætte regler om
vedtægternes indhold i en af ministeren udstedt
standardvedtægt.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan
godkende, at en privat gymnasieskole, et privat hf-kursus eller et
privat studenterkursus overgår til at være en
selvejende institution inden for den offentlige forvaltning efter
denne lov, hvis betingelserne i stk. 1 er opfyldt. Ministeren kan
fastsætte vilkår for godkendelsen.
§ 4.
Undervisningsministeren kan godkende oprettelse af kostafdelinger
ved institutioner for uddannelsen til studentereksamen, hvis der
efter ministerens skøn er behov herfor. Nedlæggelse af
kostafdelinger kan kun ske efter undervisningsministerens
beslutning og efter høring af institutionens bestyrelse.
På en kostafdeling med elever på uddannelsen til
studentereksamen kan tillige optages kursister fra et hf-kursus
tilknyttet samme institution.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter regler om optagelsen og fordelingen af kostelever
og om elevbetalingen for kostophold.
§ 5.
Undervisningsministeren kan efter høring af institutionens
bestyrelse nedlægge en institution, hvis der ikke
længere er behov for institutionen, eller hvis institutionen
på grund af sin økonomiske situation skønnes
uegnet til at fortsætte sin virksomhed.
Stk. 2. Ministeren kan fastsætte
vilkår for nedlæggelsen af en institution.
Stk. 3. Ophører en institution,
tilfalder institutionens nettoformue statskassen, jf. dog stk.
4.
Stk. 4. Ophører en sammenlagt
institution, der er godkendt efter denne lov, jf. § 6, stk. 1,
i hvilken der indgår en institution for erhvervsrettet
uddannelse (bortset fra social- og sundhedsskoler), anvendes den
del af nettoformuen opgjort på sammenlægningsdatoen,
der hidrører fra institutionen for erhvervsrettet
uddannelse, i overensstemmelse med reglerne i § 3, stk. 1 og
2, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. For den
øvrige del af nettoformuen gælder bestemmelsen i stk.
3.
Stk. 5. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om opgørelsen af formuen efter stk. 3
og 4.
Sammenlægning og spaltning af
institutioner
§ 6.
Undervisningsministeren kan efter indstilling fra bestyrelsen for
en eller flere af de institutioner, der er omfattet af § 1,
stk. 1, og bestyrelsen for en eller flere institutioner for
erhvervsrettet uddannelse godkende, at to eller flere af
institutionerne sammenlægges til én institution, som
godkendes til at udbyde uddannelser efter en eller flere love.
Reglerne om uddannelserne og tilskud til uddannelserne
følger reglerne i de pågældende uddannelseslove.
Undervisningsministeren beslutter, efter hvilken institutionslov
den sammenlagte institution godkendes. Ved sammenlægningen
opløses institutionerne uden likvidation ved overdragelse af
deres aktiver, passiver, rettigheder og forpligtelser til den
fortsættende institution.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan efter
indstilling fra bestyrelsen for en institution godkende en
spaltning af institutionen. Ved spaltningen overdrages aktiver,
passiver, rettigheder og forpligtelser som helhed til flere
bestående eller nystiftede selvejende
uddannelsesinstitutioner. Endvidere kan en bestyrelse tage
beslutning om en spaltning, ved hvilken institutionen overdrager en
del af sine aktiver og forpligtelser til en eller flere
bestående eller nye selvejende uddannelsesinstitutioner.
Undervisningsministeren beslutter, efter hvilken lov de involverede
institutioner godkendes. Ministeren godkender den sammenlagte
institutions vedtægt.
Stk. 3. Det er en betingelse for at
opnå godkendelse efter stk. 1 og 2, at der ved
sammenlægningen eller spaltningen ikke sker
indskrænkninger i bestående rettigheder. I
vedtægten for den fortsættende eller modtagende
institution skal der optages bestemmelser, som sikrer, at de
deltagende institutioners formål tilgodeses. På samme
måde skal der optages bestemmelser, som sikrer eventuelle
vedtægtsbestemte rettigheder til en deltagende institutions
formue, hvis rettigheden ikke ophører ved
sammenlægningen eller spaltningen.
Stk. 4. Sammenlægning og spaltning
efter stk. 1 og 2 kan gennemføres uden kreditorernes
samtykke.
Stk. 5. Undervisningsministeren
fastsætter regler om sammenlægning og spaltning af
institutioner, herunder regler, efter hvilke aktieselskabslovens
kapitel 15 med de fornødne tilpasninger finder anvendelse
på sammenlægning eller spaltning efter stk. 1 og 2.
§ 7. Ved en
sammenlægning af institutioner, i hvilken et
voksenuddannelsescenter indgår, påser
undervisningsministeren ved oprettelsen af institutionen, at
sagkundskaben vedrørende det voksenpædagogiske
miljø er repræsenteret i bestyrelsen for den
sammenlagte institution.
Kapitel 3
Kapacitetsstyring m.v.
§ 8.
Undervisningsministeren sikrer gymnasiekapaciteten og
kursuskapaciteten til det 2-årige hf og hf-enkeltfag i et
sådant omfang, at alle ansøgere, der opfylder
optagelsesbetingelserne efter kapitel 2 i gymnasieloven og i
§§ 6 og 7 i hf-loven, kan optages, og at alle, der har
påbegyndt en uddannelse til studentereksamen eller en
uddannelse til højere forberedelseseksamen, kan
fuldføre denne.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan efter
indstilling fra et eller flere regionsråd og efter
høring af den enkelte institution midlertidigt
fastlægge et kapacitetsloft for en eller flere institutioner,
der er godkendt til at udbyde uddannelsen til studentereksamen
eller uddannelsen til højere forberedelseseksamen, med
henblik på at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af den
eksisterende samlede kapacitet.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om koordinering af undervisningstilbuddet i
bestemte fag, der er nødvendige for optagelse til
videregående uddannelse, samt pålægge
institutionerne at oprette undervisning i sådanne fag.
§ 9.
Undervisningsministeren godkender den stedlige placering af
uddannelsessteder for uddannelsen til studentereksamen og
uddannelsen til højere forberedelseseksamen, jf. §
11.
Stk. 2. Nedlægges et uddannelsessted,
hvor uddannelsen til studentereksamen eller uddannelsen til
højere forberedelseseksamen udbydes, kan
undervisningsministeren pålægge en institution at
optage alle eller en del af de elever eller kursister, som har
påbegyndt uddannelsen til studentereksamen eller uddannelsen
til højere forberedelseseksamen på det nedlagte
uddannelsessted.
Regionsrådets opgaver
§ 10.
Regionsrådet koordinerer den samlede indsats i regionen for
at sikre sammenhæng i udbuddet af ungdomsuddannelser,
herunder for så vidt angår den geografiske placering af
udbuddet og kapaciteten på uddannelserne, med henblik
på, at der er et tilstrækkeligt og varieret
uddannelsestilbud til alle unge og voksne i regionen.
Regionsrådets koordinering sker i samarbejde med alle
selvejende institutioner, der er godkendt til at udbyde en eller
flere ungdomsuddannelser i regionen, bortset fra private
gymnasieskoler, private studenterkurser og private hf-kurser.
Stk. 2. Regionsrådet skal i
samarbejde med alle voksenuddannelsescentre i regionen koordinere
indsatsen, herunder for så vidt angår den stedlige
placering af udbuddet i regionen og kapaciteten, med henblik
på, at der er et tilstrækkeligt og varieret
voksenuddannelsestilbud til alle. Voksenuddannelsescentre og andre
udbydere af almen voksenuddannelse, forberedende voksenundervisning
og ordblindeundervisning for voksne, bortset fra private
gymnasieskoler, private studenterkurser og private hf-kurser, skal
samarbejde med regionsrådet om koordineringen.
Stk. 3. Med henblik på at
understøtte regionens udviklingsplan kan regionsrådet
efter ansøgning fra en godkendt institution, jf. § 1,
stk. 1, yde formåls- og tidsbestemte udviklingstilskud,
herunder anlægstilskud, til bl.a. efteruddannelse,
information, udvikling af fag, valgfag og mere specialiserede
studieretninger til de ungdomsuddannelser, der er nævnt i
§ 13, stk. 2, og til almen voksenuddannelse, forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne samt tilskud
til udvikling af en institution i et landdistrikt eller
udkantsområde. På Bornholm varetages
regionsrådets opgave dog af kommunalbestyrelsen.
§ 11.
Regionsrådet afgiver indstilling til undervisningsministeren
om den stedlige placering i regionen af nye uddannelsessteder for
uddannelsen til studentereksamen og uddannelsen til højere
forberedelseseksamen.
§ 12.
Regionsrådet har efter bestemmelserne i stk. 2-4 til opgave i
samarbejde med de i § 14 nævnte samarbejdende
institutioner at koordinere fordelingen af elever og kursister
på uddannelsen til studentereksamen henholdsvis højere
forberedelseseksamen.
Stk. 2. Regionsrådet nedsætter
et fordelingsudvalg for hvert af de geografiske områder, der
i forhold til uddannelsesstederne ligger i en passende geografisk
afstand fra de unge uddannelsessøgendes bopæl, jf.
§ 14, stk. 1. Fordelingsudvalget består af 1-2
repræsentanter for regionsrådet og af lederne af de
institutioner, der deltager i de forpligtende samarbejder efter
§ 14, stk. 1, dog ikke lederne af studenterkurser, samt af
lederne af de private gymnasieskoler og hf-kurser i det
pågældende geografiske område. Fordelingsudvalget
kan bestemme, at ledere af institutioner for erhvervsrettet
uddannelse inden for det pågældende geografiske
område kan være medlemmer af udvalget.
Stk. 3. Fordelingsudvalget foretager
fordelingen af ansøgere, når antallet af
ansøgere til en bestemt uddannelse ved en institution
overstiger den fastsatte kapacitet for den pågældende
uddannelse.
Stk. 4. Regionen stiller
sekretariatsmæssig betjening til rådighed for
fordelingsudvalgene.
Stk. 5. Undervisningsministeren
fastsætter regler om fordelingen af elever og kursister
mellem institutionerne, herunder om fordelingsudvalg, og om
henvisning af elever til institutioner godkendt efter lov om
private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen (hf-kurser).
Samarbejder mellem institutioner
§ 13. De
institutioner, der er godkendt til at udbyde uddannelsen til
studentereksamen og uddannelsen til højere
forberedelseseksamen i regionen, samarbejder gennem de i § 14,
stk. 1 og 2, nævnte forpligtende samarbejder med
regionsrådet og med andre institutioner, som udbyder de i
stk. 2 nævnte uddannelser i regionen om den i § 10, stk.
1, nævnte koordinering.
Stk. 2. Koordineringen omfatter:
1) Uddannelsen til studentereksamen.
2) Uddannelsen til højere
forberedelseseksamen.
3) Uddannelsen til højere
handelseksamen.
4) Uddannelsen til højere teknisk
eksamen.
5) Grundforløbene i
erhvervsuddannelserne.
6) Grunduddannelsen til landmand.
7) De grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser.
§ 14. En
institution, der er godkendt til at udbyde uddannelsen til
studentereksamen eller uddannelsen til højere
forberedelseseksamen, skal forpligtende samarbejde med andre
institutioner, der er godkendt til at udbyde uddannelsen til
studentereksamen eller uddannelsen til højere
forberedelseseksamen, om at sikre et tilstrækkeligt og
varieret tilbud af studieretninger og valgfag, herunder mere
specialiserede studieretninger, til de unge i overensstemmelse med
bestemmelserne herom i gymnasieloven og hf-loven. Et forpligtende
samarbejde skal omfatte alle institutioner, der er godkendt til at
udbyde uddannelsen til studentereksamen eller uddannelsen til
højere forberedelseseksamen inden for et geografisk
område, der i forhold til uddannelsesstederne ligger i en
passende geografisk afstand fra de unge uddannelsessøgendes
bopæl.
Stk. 2. Et forpligtende samarbejde omfatter
koordineringen af institutionernes kapacitet, udbud af
studieretninger, valgfag og elev- og kursistfordeling, jf. §
12, og omfatter i øvrigt samarbejde med regionsrådet
og med andre institutioner om koordinering efter § 10, stk.
1.
Stk. 3. Regionsrådet godkender efter
indstilling fra institutionerne de forpligtende samarbejder efter
stk. 1 og 2. Hvis regionsrådet finder det nødvendigt
af hensyn til opfyldelsen af institutionernes forpligtelser efter
stk. 1 og 2, kan rådet påbyde bestemte institutioner at
indgå i et forpligtende samarbejde med hinanden.
Stk. 4. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om de forpligtende samarbejder efter stk. 1
og 2 og om regionsrådets udøvelse af dets
beføjelser efter stk. 3.
Stk. 5. Finansieringen af de forpligtende
samarbejder påhviler de deltagende institutioner.
§ 15.
Voksenuddannelsescentrene samarbejder med andre
voksenuddannelsescentre, institutioner godkendt efter lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse og andre
uddannelsesinstitutioner i et lokalt fællesskab. Samarbejdet
har til formål at sikre, at institutionerne udnytter deres
ressourcer bedst muligt, og at de informerer og vejleder samordnet
om deres samlede uddannelsesudbud. Samarbejdet kan angå
udbuddet af uddannelser.
Stk. 2. Som led i samarbejdet danner
institutionerne et lokalt fælles samarbejdsforum, som
mødes mindst en gang hvert kvartal og mindst to gange om
året med regionsrådet, jf. § 10, stk. 2.
Kapitel 4
Institutionernes ledelse
§ 16.
Institutionen ledes af en bestyrelse.
Stk. 2. Bestyrelsen består af 6-10
medlemmer, jf. dog stk. 8. Flertallet af medlemmer skal være
udefrakommende, primært fra den enkelte institutions
lokalområde. Bestyrelsernes funktionsperiode er på 4
år og følger normalt valgperioden for kommuner.
Stk. 3. Bestyrelsens medlemmer skal
tilsammen have kompetencer, der bidrager til at fremme
institutionens aktuelle og fremadrettede virke. 1 medlem udpeges af
kommunalbestyrelserne i regionen i forening. De øvrige
udefrakommende medlemmer udpeges i deres personlige egenskab og
skal tilsammen have erfaring med uddannelsesudvikling,
kvalitetssikring, ledelse, organisation og økonomi, herunder
vurdering af budgetter og regnskaber. I bestyrelserne for
institutioner for uddannelsen til studentereksamen og institutioner
for uddannelsen til højere forberedelseseksamen skal der
være udefrakommende medlemmer, der har erfaring fra
erhvervsliv, grundskolesektor og den videregående
uddannelsessektor. I bestyrelsen for et voksenuddannelsescenter
skal der tillige være 1 udefrakommende medlem, der har
erfaring fra erhvervsskolesektoren.
Stk. 4. Af og blandt institutionens
medarbejdere udpeges 2 medlemmer til bestyrelsen, af hvilke det ene
har stemmeret. Institutionens elevråd eller kursistråd
udpeger 2 medlemmer til bestyrelsen, af hvilke det ene har
stemmeret. Eleven eller kursisten, der har stemmeret, skal
være myndig. Medarbejderudpegede bestyrelsesmedlemmer er
beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene
på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for
vedkommende eller tilsvarende område.
Stk. 5. Bestyrelsen vælger en formand
blandt de udefrakommende medlemmer.
Stk. 6. Der kan ydes vederlag til
medlemmerne af bestyrelsen, herunder til medlemmer uden stemmeret,
efter regler, der fastsættes af undervisningsministeren efter
forhandling med finansministeren.
Stk. 7. Institutionens leder er
bestyrelsens sekretær og deltager i bestyrelsens møder
uden stemmeret.
Stk. 8. Undervisningsministeren kan i
særlige tilfælde tillade, at bestyrelsen består
af mere end 10 medlemmer. Ved institutionssammenlægninger, i
hvilke en institution for erhvervsrettet uddannelse indgår,
og som godkendes efter denne lov, består bestyrelsen i den
fortsættende institution af 6-12 medlemmer. I en
overgangsperiode på 4-8 år kan undervisningsministeren
tillade, at den fortsættende institution kan have mere end 12
medlemmer.
§ 17.
Følgende personer kan ikke være medlemmer af
bestyrelsen:
1) Personer, der udlejer ejendomme m.m. til
institutionen.
2) Medlemmer af bestyrelsen i fonde, selskaber,
foreninger eller andre virksomheder, der udlejer ejendomme m.m. til
institutionen, eller som kontrollerer udlejer af ejendomme m.m. til
institutionen.
3) Advokater, revisorer eller lignende
rådgivere for personer, der udlejer ejendomme m.m. til
institutionen, eller for fonde, selskaber, foreninger eller andre
virksomheder, der udlejer ejendomme til institutionen.
4) Ansatte i ledende stillinger hos personer, der
udlejer ejendomme m.m. til institutionen, eller i fonde, selskaber,
foreninger eller andre virksomheder, der udlejer ejendomme m.m. til
institutionen.
Stk. 2. Er lejeforholdet af
uvæsentligt omfang, finder stk. 1, nr. 1-4, ikke
anvendelse. Undervisningsministeren fastsætter regler
herom.
Bestyrelsens opgaver
§ 18.
Bestyrelsen har den overordnede ledelse af institutionen.
Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sit virke.
§ 19.
Bestyrelsen ansætter og afskediger lederen og godkender efter
indstilling fra lederen ansættelse og afskedigelse af
institutionens øvrige personale.
Stk. 2. Bestyrelsen kan fastsætte
retningslinjer for lederens virksomhed og kan bemyndige lederen til
i et nærmere bestemt omfang at udøve
beføjelser, der er tillagt bestyrelsen.
Stk. 3. Beslutning om suspension af
medarbejdere, der er ansat på tjenestemandsvilkår,
iværksættelse af tjenstlig undersøgelse,
udpegning af forhørsleder, ikendelse af
disciplinærstraf og anlæggelse af
injuriesøgsmål træffes af institutionens
bestyrelse.
Stk. 4. Undervisningsministeren kan
pålægge en institutions bestyrelse at oprette og
besætte en uddannelsesstilling.
Bestyrelsens ansvar
§ 20.
Bestyrelsen er over for undervisningsministeren ansvarlig for
institutionens drift, herunder for forvaltningen af de statslige
tilskud.
Stk. 2. Hvis bestyrelsen ikke efterkommer
påbud fra undervisningsministeren om berigtigelse af
nærmere angivne forhold, kan ministeren beslutte,
1) at bestyrelsens opgaver eller dele heraf i en
periode varetages af personer, der udpeges af ministeren, eller
2) at bestyrelsen træder tilbage,
således at en ny bestyrelse skal udpeges efter reglerne i
institutionens vedtægt.
Stk. 3. Hvis bestyrelsen ved sine
dispositioner bringer institutionens videreførelse i fare,
kan undervisningsministeren beslutte, at bestyrelsen skal
træde tilbage, og kan i forbindelse hermed indsætte et
midlertidigt styre, indtil der er udpeget en ny bestyrelse efter
reglerne i institutionens vedtægt.
§ 21.
Bestyrelsen skal forvalte institutionens midler, så de bliver
til størst mulig gavn for institutionens formål.
Stk. 2. Institutionen er forpligtet til at
vedligeholde de bygninger, den ejer, på et forsvarligt niveau
i overensstemmelse med en af bestyrelsen godkendt flerårig
plan og til at sikre en forsvarlig standard af udstyr m.v. til de
tilskudsberettigede aktiviteter. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om institutionernes byggevirksomhed.
Stk. 3. Midler, der ikke er
nødvendige for institutionens daglige drift, skal under
hensyntagen til sikkerheden anbringes på en eller flere af
følgende måder:
1) Som indestående i pengeinstitutter
hjemmehørende i Danmark eller i et andet land inden for Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
(EØS).
2) I fondsaktiver udstedt af danske
realkreditinstitutter, KommuneKredit eller andre danske
finansieringsinstitutter under offentligt tilsyn.
3) I fondsaktiver eller gældsbreve, for
hvilke den danske stat eller en dansk kommune står som
udsteder eller garant.
4) I værdipapirer fra et
EU/EØS-medlemsland, bortset fra aktier og
investeringsbeviser, som efter deres art og sikkerhed kan
sidestilles med de aktiver, der er nævnt i nr. 2 og 3.
Stk. 4. Institutionen kan uanset
bestemmelsen i stk. 3, nr. 4, under størst mulig
hensyntagen til sikkerheden i fornødent omfang anbringe
likvide midler i andelsbeviser med begrænset hæftelse
eller i aktier i det pengeinstitut, som institutionen bruger som
sin sædvanlige bankforbindelse, og i andelsbeviser med
begrænset hæftelse i forsyningsvirksomheder m.m., hvis
institutionen derved opnår økonomiske fordele.
Andelene og aktierne skal afhændes, hvis institutionen
skifter pengeinstitut eller ikke længere opnår den
økonomiske fordel.
§ 22. Aftaler,
herunder husleje- og ejendomsaftaler, skal indgås på
vilkår, der ikke er ringere for institutionen end
sædvanlige markedsvilkår, og skal søges
ændret, hvis udviklingen i markedsvilkårene tilsiger
det.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om huslejeaftaler, herunder i særlige
tilfælde bestemme, at huslejeaftaler skal indgås
på andre vilkår end dem, der er nævnt i
stk. 1.
Søgsmålskompetence
§ 23.
Beslutning om at anlægge retssag mod bestyrelsesmedlemmer,
ledere, revisorer eller andre i anledning af tab
påført institutionen kan træffes af bestyrelsen
eller af undervisningsministeren.
Institutionens leder
§ 24.
Institutionens leder har den daglige ledelse af institutionen og er
ansvarlig for institutionens virksomhed over for institutionens
bestyrelse.
Stk. 2. Institutionens leder
påser,
1) at uddannelserne gennemføres i
overensstemmelse med gældende regler,
2) at de undervisningsmæssige forhold er
forsvarlige,
3) at det af bestyrelsen godkendte budget
overholdes, og
4) at institutionens virksomhed i øvrigt
er i overensstemmelse med bestyrelsens beslutninger og
retningslinjer.
§ 25. Lederen
af en institution, der udbyder uddannelsen til studentereksamen
eller uddannelsen til højere forberedelseseksamen, skal have
undervisningskompetence i et eller flere fag inden for den
pågældende uddannelses fagrække, jf.
dog stk. 3.
Stk. 2. Hvis en leder ikke har den i stk. 1
nævnte undervisningskompetence, skal undervisningen til
studentereksamen og til højere forberedelseseksamen
organiseres i en afdeling under ledelse af en afdelingsleder, der
har den i stk. 1 nævnte undervisningskompetence, jf. dog stk.
3.
Stk. 3. Ledere af voksenuddannelsescentre,
der udbyder uddannelsen til højere forberedelseseksamen
tilrettelagt som et 2-årigt forløb, uddannelsen til
studentereksamen tilrettelagt som studenterkursus samt
studieforberedende enkeltfagsundervisning til højere
forberedelseseksamen (hf) og til studentereksamen (stx), og som er
ansat før den 1. august 2004, er ikke omfattet af kravene i
stk. 1 og 2 om undervisningskompetence.
Pædagogisk råd
§ 26.
Institutionen nedsætter et pædagogisk råd, der
omfatter institutionens leder, afdelingsledere og alle
institutionens lærere.
Stk. 2. Det pædagogiske råd er
rådgivende for institutionens leder.
Stk. 3. Det pædagogiske råd
fastsætter selv sin forretningsorden og vælger sin
formand.
Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter regler om pædagogiske råd.
Elevråd og kursistråd
§ 27. Ved hver
institution for uddannelsen til studentereksamen har eleverne ret
til at danne et elevråd, og på institutioner for
uddannelsen til højere forberedelseseksamen og uddannelsen
til almen voksenuddannelse har kursisterne ret til at danne et
kursistråd. Elevrådet eller kursistrådet udpeger
repræsentanter for eleverne eller kursisterne til udvalg
m.v., som institutionen har nedsat til at behandle
spørgsmål af betydning for elever/kursister i
almindelighed. Dette gælder dog ikke udvalg m.v., hvor
elevers og kursisters deltagelse ville stride mod anden lovgivning.
Undervisningsministeren fastsætter regler om valg til
elevråd og kursistråd, om rådenes virksomhed og
om bestyrelsens forpligtelse over for dem.
Stk. 2. På institutioner, der udbyder
flere uddannelser, nedsættes ét elev- eller
kursistråd.
Uddannelsesudvalg ved
voksenuddannelsescentre
§ 28. Ved hvert
voksenuddannelsescenter nedsætter bestyrelsen et
uddannelsesudvalg, der rådgiver centeret i
uddannelsesspørgsmål. Dette gælder også
for institutioner, der er dannet ved sammenlægninger, i
hvilke der indgår et eller flere voksenuddannelsescentre,
uden at institutionen er godkendt efter denne lov. Udvalget
sammensættes af repræsentanter for arbejdsgivere og
arbejdstagere, der repræsenteres ligeligt i udvalget, samt af
repræsentanter for driftsoverenskomstparter, der har mindst
to pladser i uddannelsesudvalget. Udvalget kan i øvrigt have
medlemmer udpeget af institutionen. Medlemmerne skal have
tilknytning til det geografiske område, som udbuddet af
uddannelserne dækker. Undervisningsministeren
fastsætter regler om udpegning af medlemmer til
uddannelsesudvalget.
Kapitel 5
Tilskud til institutionerne m.v.
§ 29. En
institution, der er omfattet af loven, skal i sit virke som
selvejende institution være uafhængig, og
institutionens midler må alene komme institutionens
formål til gode.
§ 30.
Undervisningsministeren yder tilskud til fællesudgifter i
form af et eller flere grundtilskud, der fastsættes på
de årlige finanslove, og taxametertilskud, der ydes ud fra
den enkelte institutions antal årselever og en takst pr.
årselev, der fastsættes på de årlige
finanslove.
Stk. 2. Undervisningsministeren yder
taxametertilskud til dækning af de direkte
undervisningsudgifter fraregnet indtægter ved
deltagerbetaling. Tilskuddet ydes ud fra den enkelte institutions
antal årselever og en takst pr. årselev for hver af de
uddannelser og hver type af undervisning, hvortil tilskud ydes
efter denne bestemmelse. Taksten pr. årselev fastsættes
på de årlige finanslove for grupper af uddannelser
eller uddannelsesforløb.
Stk. 3. Undervisningsministeren yder
taxametertilskud til dækning af institutionernes
lokaleforsyningsudgifter på grundlag af den enkelte
institutions antal årselever og en takst pr. årselev.
Taksten pr. årselev fastsættes på de årlige
finanslove for grupper af uddannelser og
uddannelsesforløb.
Stk. 4. Undervisningsministeren kan
bestemme, at tilskud til forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne til dækning af
undervisningsudgifter, fællesudgifter og bygningsudgifter kan
ydes som en samlet takst pr. årselev for henholdsvis
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne.
Stk. 5. Undervisningsministeren kan yde
lån og tilskud til institutioner, der efter ministerens
skøn er kommet i en særlig vanskelig økonomisk
situation. Lånet eller tilskuddet er betinget af, at
institutionen følger ministerens krav til omlægning af
institutionens virksomhed med henblik på genopretning af
institutionens økonomi.
Stk. 6. Undervisningsministeren kan yde
tilskud og lån i forbindelse med sammenlægning eller
spaltning af institutioner og i forbindelse med en institutions
overtagelse af elever efter § 9, stk. 2.
Stk. 7. Der kan på de årlige
finanslove fastlægges særlige tilskud, herunder til
færdiggørelse af uddannelser.
Stk. 8. Undervisningsministeren
fastsætter regler om tilskud efter stk. 1-7, herunder om
aktivitetsindberetninger og udbetaling af tilskud, opgørelse
af årselever efter stk. 1-5, samt om tilbagebetaling og
kontrol af udbetalte tilskud.
Stk. 9. Undervisningsministeren yder
tilskud til dækning af nettoudgifterne ved uddannelse af
pædagogikumkandidater inden for en af ministeren fastsat
ramme. Tilskuddet ydes pr. gennemført forløb pr.
år. Taksterne fastsættes på de årlige
finanslove for de enkelte pædagogikumuddannelser.
Stk. 10. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om ydelse af tilskud til de i § 1, stk.
1, nævnte institutioner og kan herunder i en overgangsperiode
fravige bestemmelserne i dette kapitel.
§ 31.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til udviklings- og
forsøgsvirksomhed eller til andre særlige formål
samt til iværksættelse af nye uddannelser ved
institutionerne.
§ 32. Kommuner
kan yde tilskud til institutionerne, jf. § 1, stk. 1, til
anlægsudgifter ved etablering eller senere udbygning.
Kommuner kan ikke yde tilskud til institutionernes driftsudgifter
eller lån til driftsudgifter og anlægsudgifter.
§ 33.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til en institution, der i
henhold til § 45, stk. 2, i gymnasieloven eller § 40,
stk. 2, i hf-loven udbyder undervisning, der sigter mod en
tilsvarende international eksamen, som er adgangsgivende til
videregående uddannelser i Danmark. Undervisningsministeren
kan fastsætte regler herom, herunder om, at der kan
opkræves deltagerbetaling for deltagelse i en sådan
gymnasial uddannelse.
§ 34.
Undervisningsministeren yder tilskud til de i § 4, stk. 1,
nævnte kostafdelinger og fastsætter regler herom.
§ 35. Tilskud
kan udbetales forskudsvis.
§ 36.
Undervisningsministeren kompenserer kvartalsvis de statslige
selvejende institutioners udgifter til betaling af afgifter i
henhold til momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved
en virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret
(ikkefradragsberettiget købsmoms), og som institutionerne
afholder ved køb af varer og tjenesteydelser, til hvilke der
ydes tilskud m.v. efter § 30. Undervisningsministeren
fastsætter regler om momskompensationsordningen.
§ 37. Inden for
deres formål disponerer institutionerne frit over de samlede
statslige tilskud efter §§ 30, 31, 33 og 34 og over
øvrige indtægter. Det er en betingelse, at
institutionerne opfylder de bestemmelser, der gælder for de
enkelte uddannelser og formål, og gennemfører den
uddannelsesaktivitet, kostafdelingsaktivitet eller anden aktivitet,
som tilskuddene er betinget af. Institutionerne kan opspare tilskud
til anvendelse i følgende finansår til institutions-
og undervisningsformål.
Stk. 2. Tilskud, der efter § 31 er
ydet under forudsætning af, at uforbrugte midler
tilbagebetales, er ikke omfattet af stk. 1.
§ 38.
Undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud til
institutionerne stille vilkår, der fremmer formålet i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (sociale klausuler).
Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
§ 39.
Undervisningsministeren kan efter forhandling med finansministeren
fastsætte regler om tilskud til de statslige selvejende
institutioners virksomhed efter § 30, stk. 1-7, om
institutionernes budget- og bevillingsmæssige forhold og om
udbetaling af tilskud til institutionerne. Institutionerne er
omfattet af statens selvforsikringsordning.
§ 40.
Institutionen skal følge de af finansministeren fastsatte
eller aftalte bestemmelser om løn- og
ansættelsesvilkår, herunder om pensionsforhold, for det
personale, der er ansat ved institutionen.
§ 41.
Undervisningsministeren kan fastlægge minimums- og
maksimumsrammer for den tilskudsudløsende tilgang til
uddannelserne.
Regnskab og revision
§ 42.
Institutionernes regnskabsår er finansåret. Ved
regnskabsårets afslutning udarbejdes et årsregnskab
omfattende resultatopgørelse, balance og
anlægsoversigt. Regnskabet skal underskrives af bestyrelsen
og institutionens leder. I forbindelse med indsendelse af
årsregnskab til Undervisningsministeriet skal
bestyrelsesmedlemmerne afgive en erklæring på tro og
love om, at de opfylder betingelserne for at være medlemmer
af bestyrelsen, jf. § 17, stk. 1.
Stk. 2. Institutionernes regnskaber
revideres af rigsrevisor i henhold til § 2, stk. 1, i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m. Endvidere udpeger bestyrelsen
for institutionen en intern revisor, som skal være
statsautoriseret eller registreret revisor, til at udføre
revision i henhold til regler, der fastsættes af
undervisningsministeren efter forhandling med rigsrevisor.
Bestyrelsen underretter Undervisningsministeriet og rigsrevisor om
den udpegede interne revisor og om skift af intern revisor.
Stk. 3. Undervisningsministeren og
rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af
statens regnskaber m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et
nærmere fastlagt samarbejde mellem rigsrevisor og den i
stk. 2 nævnte interne revisor. Rigsrevisor kan
pålægge bestyrelsen at udpege en anden intern revisor
til at udføre denne revisionsopgave, hvis den interne
revisor ikke på tilfredsstillende måde opfylder kravene
i de i henhold til stk. 2, 2. pkt., udstedte regler om
intern revision eller i øvrigt ikke opfylder pligterne som
intern revisor.
Stk. 4. Regnskaberne opstilles efter
regler, der fastsættes af undervisningsministeren.
Institutionens regnskabsføring skal være i
overensstemmelse med regler fastsat af undervisningsministeren.
Undervisningsministeren fastsætter regler om den interne
revisors kontrol af institutionens oplysninger til brug ved
beregning af statstilskud.
§ 43.
Bestyrelsen påser, at revisor opfylder bestemmelserne om
uafhængighed i § 11 i lov om statsautoriserede og
registrerede revisorer. Bestyrelsen må endvidere ikke antage
en revisor, der samtidig er revisor for udlejer af de ejendomme
m.m., som institutionen anvender, eller for fonde, selskaber,
foreninger eller andre virksomheder, der kontrollerer udlejer,
medmindre lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, hvornår
lejeforholdet er af uvæsentligt omfang .
Stk. 2. Opfylder revisor ikke på
tilfredsstillende måde kravene til revision i henhold til
denne lov eller regler fastsat i medfør heraf, eller
tilsidesætter revisor i øvrigt sine pligter som
revisor, kan undervisningsministeren pålægge
bestyrelsen inden for en nærmere angiven frist at udpege en
anden revisor.
Kapitel 6
Tilskud til elever og kursister samt
deltagerbetaling
Tilskud til specialpædagogisk
bistand
§ 44.
Undervisningsministeren kan yde særlige tilskud til
institutionernes udgifter til elever og kursister, der efter
gymnasieloven, hf-loven, lov om erhvervsuddannelser, lov om
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, lov om
landbrugsuddannelser og lov om uddannelserne til højere
handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx) skal
have tilbud om specialpædagogisk bistand.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om administration af de særlige
tilskud til de i stk. 1 nævnte udgifter, herunder om
ansøgning, indhentede sagkyndige udtalelser, frister,
tildeling, udbetaling, udbetaling af forskud til og tilbagebetaling
fra institutionerne samt refusion af udgifter, som institutionerne
har afholdt i overensstemmelse med tildelingen.
Undervisningsministeren kan bestemme, at tilskud administreres af
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, samt at de enkelte
institutioner skal indsende nødvendige oplysninger til
styrelsen i forbindelse med tildeling og kontrol af tilskud,
herunder at oplysningerne skal gives i elektronisk form.
Tilskud til undervisning i udlandet
§ 45.
Undervisningsministeren kan til gymnasieelever med bopæl i
Danmark, der har gennemført 1. år af uddannelsen til
studentereksamen ved en dansk uddannelsesinstitution, give tilskud
til dækning af betaling for undervisning i udlandet, der
sigter mod en tilsvarende international eksamen, som er
adgangsgivende til videregående uddannelser i Danmark.
Tilskuddet udgør det gennemsnitlige tilskud pr.
årselev til private gymnasieskoler, dog højst den
faktiske betaling for undervisningen, jf. § 8, stk. 3, og
§ 30 i lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og
kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser).
Undervisningsministeren kan bestemme, at tilskud administreres af
en styrelse under ministeriet, og at klager over styrelsens
afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
Stk. 2. Indehavere af
forældremyndigheden over eleven eller eleven, hvis den
pågældende ikke er undergivet forældremyndighed,
skal umiddelbart før ansøgningstidspunktet have haft
fast ophold i Danmark i en sammenhængende periode på 2
år. Tilskud kan ikke gives, hvis forældremyndighedens
indehavere er udsendt i udenrigstjenesten eller ansat ved De
Europæiske Fællesskaber.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om administrationen af de i stk. 1
nævnte tilskud og om betingelser for, at elever kan modtage
tilskud, herunder om ansøgning, frister for
ansøgning, tilskudsperiode, studieaktivitet og tilskuddets
størrelse, udbetaling og tilbagebetaling.
Deltagerbetaling m.v.
§ 46.
Undervisningen på selvejende institutioner inden for den
offentlige forvaltning, der udbyder uddannelsen til
studentereksamen, herunder 2-årigt studenterkursus, og den
2-årige uddannelse til højere forberedelseseksamen, er
vederlagsfri, jf. dog stk. 8.
Stk. 2. Elever og kursister, der har
tilmeldt sig en særlig ordning efter § 17,
stk. 1, i gymnasieloven og § 13 i hf-loven, kan
afkræves betaling for egen rejse, eget ophold og egen
forplejning i forbindelse med dette udlandsophold. Der kan ikke
kræves betaling af eleverne for udgifter, der vedrører
undervisningen eller lærernes deltagelse. Hjælp til
afholdelse af omkostninger, der er forbundet med undervisningen i
udlandet, skal komme samtlige deltagere til gode, medmindre der er
tale om rabatter, legater el. lign., der efter givers bestemmelse
er ydet til bestemte af deltagerne. Undervisningsministeren kan
fastsætte maksimum for det beløb, en elev kan
afkræves for et udlandsophold.
Stk. 3. Elever og kursister kan
afkræves betaling for deltagelse i ekskursioner m.v., jf.
§ 16 i gymnasieloven og § 12 i hf-loven, der
indgår som en del af undervisningen. Der kan dog ikke
kræves betaling for udgifter, der vedrører
undervisningen eller lærernes deltagelse. Rabat ydet i form
af frirejser el. lign. skal komme samtlige deltagere til gode.
Stk. 4. Ekskursioner m.v. med en
deltagerbetaling, der alene vedrører forplejning og
højst udgør 50 kr. (1998-niveau) pr. påbegyndt
døgn pr. deltager, er omfattet af undervisningsministerens
regler om mødepligt. En elev eller kursist kan ikke
udelukkes fra deltagelse heri på grund af manglende
erlæggelse af deltagerbetaling.
Stk. 5. Deltagelse i ekskursioner m.v. med
en deltagerbetaling, der vedrører andet end forplejning
eller udgør mere end 50 kr. (1998-niveau) pr.
påbegyndt døgn pr. deltager, er frivillig for den
enkelte elev/kursist, og skolen skal tilbyde alternativ
undervisning til elever/kursister, der ikke deltager.
Stk. 6. Det i stk. 4 og 5 nævnte
beløb reguleres hvert år med virkning fra den 1.
august med satsreguleringsprocenten for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det fremkomne
beløb afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan
deles med 10. Reguleringen sker på grundlag af den på
reguleringstidspunktet gældende grænse før
afrunding. Når reguleringen efter afrunding giver anledning
til en forhøjelse eller nedsættelse af beløbet,
bekendtgøres dette af undervisningsministeren.
Stk. 7. De undervisningsmidler, der er
nødvendige for undervisningen, skal af institutionen stilles
til rådighed for eleverne og kursisterne uden betaling, jf.
dog stk. 8.
Stk. 8. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at elever og kursister i begrænset
omfang selv anskaffer undervisningsmidler. Betaling for fotokopier
til undervisningsbrug kan fastsættes som en
gennemsnitsbetaling for institutionens elever og kursister eller
for grupper af elever og kursister på institutionen.
§ 47.
Kursisterne ved enkeltfagsundervisning til højere
forberedelseseksamen og studentereksamen skal for alle fag betale
for at deltage i undervisning og prøver, og selvstuderende
skal betale for at gå til prøve. Deltagerbetalingens
størrelse er den pr. 31. december 2006 fastsatte, der er
gældende, indtil institutionerne overgår til
taxameterfinansiering. Undervisningsministeren fastsætter
regler om deltagerbetalingen.
Stk. 2. Til kursister, som får
udstedt bevis for en samlet enkeltfagseksamen, tilbagebetales
deltagerbetalingen, jf. stk. 1, med fradrag af tilskud til
deltagerbetaling, der er ydet i henhold til lov om statens
uddannelsesstøtte eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU).
Stk. 3. Til hf-enkeltfagskursister, som
får udstedt bevis for bestået prøve i hvert fag
i en fagpakke, der er adgangsgivende til mellemlange
videregående uddannelser, tilbagebetales deltagerbetalingen,
jf. stk. 1, for de fag, der indgår i fagpakken, med fradrag
af tilskud til deltagerbetaling, der er ydet i henhold til lov om
statens uddannelsesstøtte eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU).
Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter regler om tilbagebetaling af deltagerbetalingen,
herunder om krav til dokumentation som betingelse for
tilbagebetalingen, og om tilbagebetaling til enkeltfagskursister,
der får udstedt bevis for bestået prøve i hvert
fag i en fagpakke.
Stk. 5. Indbetaling af deltagerbetaling for
det pågældende fag, jf. stk. 1, er en betingelse
for at kunne deltage i undervisning og prøver.
§ 48.
Kursisterne på almen voksenuddannelse skal efter regler
fastsat af undervisningsministeren for alle fag betale for at
deltage i undervisning og prøver, og selvstuderende skal
betale for at gå til prøve. For fagene dansk,
matematik og engelsk samt dansk som andetsprog udgør
deltagerbetalingen 100 kr. pr. fag. For de øvrige fag er
deltagerbetalingen den pr. 31. december 2006 for det enkelte
voksenuddannelsescenter fastsatte, der er gældende, indtil
institutionerne overgår til taxameterfinansiering.
Stk. 2. Det i stk. 1, 2. pkt., nævnte
beløb reguleres hvert år med virkning fra den 1.
august med satsreguleringsprocenten for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent, jf. dog stk.
3. Det fremkomne beløb afrundes til nærmeste
kronebeløb, der kan deles med 10. Reguleringen sker på
grundlag af det på reguleringstidspunktet gældende
beløb før afrunding. Når reguleringen efter
afrunding giver anledning til en forhøjelse eller
nedsættelse af beløbet, bekendtgøres dette af
undervisningsministeren.
Stk. 3. Det i stk. 1, 2. pkt., nævnte
beløb reguleres ikke i 2006.
Stk. 4. Indbetaling af deltagerbetaling for
det pågældende fag, jf. stk. 1, er en betingelse for at
kunne deltage i undervisning og prøver.
§ 49.
Bestemmelserne i § 46, stk. 7 og 8, gælder tilsvarende
for kursister på almen voksenuddannelse.
Kapitel 7
Tilsyn
§ 50.
Undervisningsministeren fører tilsyn med
institutionerne.
Stk. 2. Finder undervisningsministeren, at
en institutions virksomhed ikke er i overensstemmelse med denne lov
eller de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i
henhold til loven, kan ministeren udstede påbud til
institutionen om at ændre den pågældende
virksomhed.
§ 51. Hvis det
af revisionsprotokollen for en institution fremgår, at der er
sket lovovertrædelser, eller der konstateres forhold, der
strider mod god forvaltningsskik, i forbindelse med forvaltningen
af institutionens midler, skal undervisningsministeren snarest
iværksætte foranstaltninger til genoprettelse af en
lovlig og forsvarlig forvaltning. Det samme gælder, hvis
ministeren på anden måde bliver gjort bekendt med de
nævnte forhold.
§ 52.
Undervisningsministeren kan over for institutioner, der ikke
følger bestemmelserne i denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf, regler eller aftaler om løn- og
ansættelsesvilkår, jf. § 40, indsatsaftaler, jf.
§ 53, eller ministerens påbud, jf. § 50, stk. 2,
tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis
eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis. Det
samme gælder for institutioner, der ikke følger
bestemmelserne i gymnasieloven, hf-loven eller lov om almen
voksenuddannelse samt regler fastsat i medfør af disse love
eller undervisningsministerens pålæg efter
§ 36, stk. 2, i gymnasieloven og § 32, stk. 2,
i hf-loven. Undervisningsministeren kan tilbageholde tilskud eller
lade tilskud bortfalde for institutioner, som er begæret
erklæret konkurs eller standser deres betalinger, eller
når der i øvrigt er fare for, at en skoles virksomhed
må indstilles. Undervisningsministeren kan desuden
kræve tilskud tilbagebetalt, hvis grundlaget for
tilskudsberegningen eller tilskudsberegningen i øvrigt har
været fejlagtig.
Stk. 2. For meget udbetalt tilskud kan
modregnes i kommende tilskudsudbetalinger.
§ 53.
Undervisningsministeren kan pålægge bestyrelsen for en
institution at indgå en indsatsaftale med ministeren, hvis
det konstateres, at kvaliteten af en institutions undervisning
eller uddannelse er utilstrækkelig.
Stk. 2. I indsatsaftalen fastsættes
bl.a. mål for kvaliteten af undervisningen eller uddannelsen
og de foranstaltninger, der er nødvendige for at rette op
på den utilstrækkelige kvalitet.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan i
særlige tilfælde yde tilskud til afhjælpning af
utilstrækkelig kvalitet i undervisning eller uddannelser i
forbindelse med indgåelse af en indsatsaftale.
Oplysninger til ministeren
§ 54.
Undervisningsministeren kan indhente alle oplysninger fra
institutionerne om uddannelserne, elever, kursister, personale,
udstyr, huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb og andre
aftaler, institutionernes drift i øvrigt og om bestyrelsens
medlemmer, jf. § 17, til brug for fastlæggelse af
tilskud, gennemgang af årsregnskaber, gennemførelse af
tilsyn og udarbejdelse af statistik. Ministeren kan bestemme, at
sådanne oplysninger skal leveres i elektronisk form, herunder
i hvilket format leveringen skal ske, samt fastsætte krav til
kontrol og sikkerhedsforanstaltninger. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler herom.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
bestemme, at institutionerne eller grupper af institutioner skal
anvende fælles administrative systemer sammen med andre
institutioner. Ministeren kan fastsætte regler herom.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan ved
institutionernes anvendelse af forskellige administrative systemer
fastsætte krav hertil.
Stk. 4. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem
institutionerne og Undervisningsministeriet og mellem
institutionerne og andre offentlige myndigheder og
uddannelsesinstitutioner omfattet af Undervisningsministeriets
lovgivning, herunder om anvendelse af digital signatur.
Undervisningsministeren kan endvidere fastsætte regler om
elektronisk kommunikation mellem institutionerne og brugerne af
disse institutioner, herunder om anvendelse af digital
signatur.
§ 55.
Institutionerne skal sikre, at informationer om institutionerne
på en lettilgængelig måde er oplyst på
institutionernes hjemmesider på internettet.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
Klager
§ 56. Efter
regler fastsat af undervisningsministeren kan klager over en
institutions afgørelser indbringes for ministeren.
Stk. 2. Klage over et
voksenuddannelsescenters prøver og bedømmelse af
prøver kan indbringes for undervisningsministeren.
Stk. 3. Undervisningsministeren
fastsætter regler om klage efter stk. 2, herunder om
klagefrist.
§ 57.
Afgørelser, som Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte træffer om tildeling af tilskud til
ekstraudgifter til elever og kursister med behov for
specialpædagogisk bistand, jf. § 44, stk. 2,
kan af eleverne og kursisterne inden 4 uger efter meddelelsen af
afgørelsen indbringes for Ankenævnet for
Uddannelsesstøtten. Ankenævnet træffer den
endelige administrative afgørelse.
Stk. 2. Ved behandling af en klage over
afgørelse i henhold til stk. 1 tiltrædes
ankenævnet af et særligt sagkyndigt medlem udpeget af
De Samvirkende Invalideorganisationer.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om klageproceduren, jf. stk. 1.
Kapitel 8
Særlige institutioner
§ 58.
Undervisningsministeren kan tillade, at Københavns Kommune
driver gymnasieafdelingen på Sankt Annæ Gymnasium.
Stk. 2. Bestemmelserne i denne lov finder
tilsvarende anvendelse for gymnasieafdelingen på Sankt
Annæ Gymnasium, hvis gymnasieafdelingen drives af
Københavns Kommune. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om driften af gymnasieafdelingen, herunder
regler, som fraviger bestemmelserne i denne lov.
§ 59.
Sorø Akademis Skole er en statsinstitution under
Undervisningsministeriet.
Stk. 2. Til almindelig undervisning betaler
bopælskommunen bidrag til staten for hver elev, der er
optaget i grundskolen på Sorø Akademis Skole efter
bestemmelserne i lov om friskoler og private grundskoler m.v. Til
undervisning m.v. af elever med behov for specialundervisning eller
anden specialpædagogisk bistand i Sorø Akademis 10.
klassetrin betaler elevens bopælskommune bidrag til staten
svarende til de faktiske ekstraudgifter til lærertimer,
praktisk medhjælp, hjælpemidler og befordring.
Stk. 3. En elev anses for
hjemmehørende i den kommune, hvor eleven er tilmeldt
folkeregisteret den 5. september året før
bidragsopkrævningen (bopælskommunen).
Stk. 4. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om fremgangsmåden ved
opkrævningen af bidrag.
Stk. 5. Kommunernes bidrag til staten kan
modregnes i statstilskuddet til kommunerne.
§ 60.
Undervisningsministeren kan godkende, at gymnasie- og hf-delen af
Høng Gymnasium, HF-kursus og Efterskole kan overgå til
at blive en selvejende institution inden for den offentlige
forvaltning efter denne lov, jf. § 1, stk. 1 og 3. Ministeren
bestemmer vilkårene herfor, herunder at lovens bestemmelser i
en overgangsperiode på indtil 6 år kan fraviges i
fornødent omfang. Ministeren kan yde tilskud til erhvervelse
og opretholdelse af lokaler, bygninger og arealer ud fra antal
årselever og en takst pr. årselev fastsat på de
årlige finanslove.
Kapitel 9
Forskellige bestemmelser
§ 61.
Undervisningsministeren kan efter indstilling fra bestyrelsen for
en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning
på Bornholm fravige loven med henblik på at skabe
særlig mulighed for samarbejde og sammenlægning af
institutioner for videregående uddannelser og for ungdoms- og
voksenuddannelser på Bornholm.
§ 62.
Undervisningsministeren kan efter forhandling med ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling bemyndige Universitets- og
Bygningsstyrelsen til at varetage administrationen af de bygninger,
huslejekontrakter og leasingkontrakter, som
Undervisningsministeriet den 1. januar 2007 overtager fra
amtskommunerne, Københavns og Frederiksberg Kommuner og
Bornholms Regionskommune, jf. § 12 i lov nr. 590 af 24. juni
2005.
Kapitel 10
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser m.v.
§ 63. Loven
træder i kraft den 1. januar 2007, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 62 træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen af loven i Lovtidende med
henblik på at forberede bygningsovertagelsen.
Stk. 3. Bestemmelserne i § 30 om
taxametertilskud træder i kraft den 1. januar 2008, jf. dog
stk. 4. For så vidt angår almen voksenuddannelse og
enkeltfag, kan undervisningsministeren bestemme, at bestemmelserne
i § 30 om taxametertilskud træder i kraft den 1. januar
2007.
Stk. 4. For så vidt angår
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, træder § 30 i kraft den l. januar 2007.
Stk. 5. Bortset fra de i stk. 3 og 4
nævnte tilfælde ydes indtil den 1. januar 2008
rammetilskud til institutionerne, jf. § 1, stk. 1.
Rammetilskuddet til den enkelte institution fastsættes med
udgangspunkt i institutionens udgiftsniveau på det tidspunkt,
hvor institutionen bliver en selvejende institution inden for den
offentlige forvaltning.
Stk. 6. I en overgangsperiode på op
til 4 år kan der etableres overgangsordninger, der udligner
den forskel i institutionernes tilskud, som følger af
overgangen til et tilskudssystem, der er landsdækkende, og
som er udgiftsneutrale for staten. Udligningsbeløbene
fastsættes endeligt ved ordningernes etablering.
Stk. 7. Følgende love og
bestemmelser ophæves:
1) Lov om institutioner for uddannelsen til
studentereksamen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1070 af 27.
oktober 2005.
2) Lov om institutioner for uddannelsen til
højere forberedelseseksamen, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1071 af 27. oktober 2005.
Stk. 8. Regler fastsat med hjemmel i de i
stk. 7 nævnte love forbliver i kraft, indtil de
afløses af regler fastsat med hjemmel i denne lov eller
ophæves.
Stk. 9. Undervisningsministeren
fastsætter regler om indholdet af åbningsbalancen for
en amtskommunal institution, der ved lovens ikrafttræden
udbyder uddannelsen til studentereksamen (stx), uddannelsen til
højere forberedelseseksamen (hf) eller almen
voksenuddannelse, herunder om indholdet af åbningsbalancen
for en institution, som efter undervisningsministerens beslutning
den 1. januar 2007 inddrages i en institution for erhvervsrettet
uddannelse, jf. § 14, stk. 4, i lov nr. 590 af 24. juni
2005.
§ 64. I lov nr.
590 af 24. juni 2005 om ændring af lov om institutioner for
uddannelsen til studentereksamen, lov om institutioner for
uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, lov om almen
voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre
love. (Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt
angår det almene gymnasium, hf, social- og
sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt
voksenuddannelsescentre (VUC)) foretages følgende
ændringer:
1. I § 13, stk. 1, ændres
»de i §§ 1, 3, 7 og 10 omhandlede love« til:
»lov om institutioner for almen gymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v. eller lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse«.
2. I § 14, stk. 4, ændres
»godkendelse efter henholdsvis § 6, stk. 1, i lov om
institutioner for uddannelsen til studentereksamen, § 15, stk.
1, i lov om institutioner for uddannelsen til højere
forberedelseseksamen, § 2, stk. 1, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og § 12, stk. 1, i lov om almen
voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre« til:
»at være omfattet af § 5, stk. 1, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. Institutioner for grundlæggende social-
og sundhedsuddannelser overgår til at være godkendt
efter § 2, stk. 1, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse«.
§ 65. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.