L 181 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven) og
af lov om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og
højere teknisk eksamen (htx). (Ændring af
grundforløbet i de treårige uddannelser).
Fremsat den 29. marts 2006 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om uddannelsen til
studentereksamen (stx) (gymnasieloven) og af lov om uddannelserne
til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk
eksamen (htx)
(Ændring af grundforløbet i de
treårige uddannelser)
§ 1
I lov nr. 95 af 18. februar 2004 om
uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven), som
ændret ved § 2 i lov nr. 590 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1.§ 10 affattes
således:
Ȥ 10.
Grundforløbet skal give eleverne faglig indsigt og
forståelse samt en indføring i gymnasiale
arbejdsmetoder og danne grundlag for elevernes valg og
gennemførelse af studieretning samt basis for udvikling af
elevernes almendannelse.
Stk. 2. Grundforløbet
består af dansk, engelsk, 2. fremmedsprog, historie,
idræt, et kunstnerisk fag, matematik, et naturvidenskabeligt
fag, et naturvidenskabeligt grundforløb og samfundsfag samt
almen sprogforståelse og almen studieforberedelse
, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Skolen kan beslutte, at dansk,
engelsk, 2. fremmedsprog, historie og idræt først
begynder samtidig med studieretningsforløbet.«
2. Efter § 10
indsættes:
»Samlet procentsats i
grundforløbet og studieretningsforløbet til almen
studieforberedelse
§ 10 a. 1 0
pct. af uddannelsestiden i det samlede forløb op til
studentereksamen skal anvendes til samarbejde og sammenhæng
mellem fagene (almen studieforberedelse). Ved udgangen af 1.g skal
mindst 1/3 af den samlede uddannelsestid til almen
studieforberedelse være gennemført.«
3.§ 11, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
§ 2
I lov nr. 96 af 18. februar 2004 om
uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og
højere teknisk eksamen (htx) foretages følgende
ændring:
1. I
§ 8 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Såfremt skolen
har besluttet at udstrække studieområdets del 1 op til
et år, kan skolen beslutte, at der fra grundforløbets
start påbegyndes undervisning i yderligere et eller flere fag
end de, der er nævnt i stk. 2 og 3.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. august
2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Undervisningsministeren nedsatte i april 2005
Følgegruppen for Reform af de Gymnasiale Uddannelser.
Følgegruppen består af tre personer og har
ifølge sit kommissorium til opgave at følge og
foretage en vurdering af realiseringen af gymnasiereformen, jf.
blandt andet lov nr. 95 af 18. februar 2004 om uddannelsen til
studentereksamen (stx) (gymnasieloven), som ændret ved lov
nr. 590 af 24. juni 2005, og lov nr. 96 af 18. februar 2004 om
uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og
højere teknisk eksamen (htx). Følgegruppen skal
afgive en halvårlig rapport til undervisningsministeren samt
en afsluttende rapport efter første gennemløb af de
treårige uddannelser i 2008.
1.1. Ændring af
grundforløbet mv. i de treårige gymnasiale
uddannelser
1.1.1. Følgegruppens forslag
vedrørende grundforløbet i stx-uddannelsen
Følgegruppen har i sin anden rapport
(januar 2006) blandt andet peget på, at de krav og
vilkår, der gælder for det halvårlige
grundforløb, gør det naturligt at forvente, at man
vil opleve vanskeligheder med at realisere målene for
grundforløbet fuldt ud. Gymnasieskolerne er forskellige, og
derfor vil vanskelighederne være forskellige fra skole til
skole.
En del skoler har endvidere over for
undervisningsministeren givet udtryk for, at der er behov for luft
i grundforløbet. Dette skyldes, at der er mange fag i
grundforløbet, at mindst 20 pct. af uddannelsestiden skal
bruges til det faglige samarbejde, og at eleverne møder for
mange lærere på for kort tid i
grundforløbet.
Gruppen har på denne baggrund
anbefalet, at skolerne får større frihed til selv at
bestemme, hvordan undervisningen i almen studieforberedelse skal
fordeles over det treårige forløb, således at
kravet om, at mindst 20 procent af uddannelsestiden i
grundforløbet skal anvendes til almen studieforberedelse,
bortfalder. I stedet har følgegruppen foreslået en
samlet procentsats på 10 procent for hele forløbet i
almen studieforberedelse op til studentereksamen, herunder at
mindst 1/3 af uddannelsestiden til almen studieforberedelse skal
være gennemført ved udgangen af 1.g. Den større
frihed, som skolerne får til at tilrettelægge
grundforløbet og almen studieforberedelse, indebærer
ikke, at skolerne kan undlade at påbegynde almen
studieforberedelse i grundforløbet.
I konsekvens heraf har følgegruppen
desuden foreslået, at almen studieforberedelse ikke
nødvendigvis skal evalueres efter grundforløbet, men
at evalueringen skal finde sted, når 1/3 af den samlede
uddannelsestid til almen studieforberedelse er gennemført.
Evalueringen skal således senest finde sted ved afslutningen
af 1.g, og der er dermed mulighed for, at prøven kan
indgå som en årsprøve.
Samlet set vil de foreslåede
ændringer give skolerne mulighed for
€ at begrænse antallet af fag i
grundforløbet,
€ at anvende en større del af
uddannelsestiden til sammenhængende undervisningstid i det
enkelte fag og
€ herigennem at reducere antallet af
lærere, som eleverne møder i grundforløbet.
De foreslåede regelændringer
giver den enkelte rektor mulighed for at finde løsninger
på de vanskeligheder, som nogle skoler har oplevet.
1.1.2. Følgegruppens forslag
vedrørende grundforløbet i uddannelserne til hhx og
htx
Følgegruppen har i sin rapport lagt
vægt på, at der ikke for hhx og htx i samme grad som
for stx er tilkendegivet problemer med grundforløbet, men at
der på en række skoler har været rejst kritik af
fordelingen af timer til studieområdet i henholdsvis
grundforløbet og studieretningsforløbet. Argumentet
bag kritikken har været, at det faglige samspil har de bedste
vilkår senere i uddannelsen, fordi eleverne her kan arbejde
på baggrund af mere solid enkeltfaglig viden.
For at sikre studieområdet bedre
vilkår foreslås det, at skolerne får frihed til
selv at beslutte, om der fra grundforløbets start skal
påbegyndes undervisning i yderligere et eller flere fag end
de, der er nævnt i lovens § 8, stk. 2 (hhx) og
stk. 3 (htx), samt at skolerne får frihed til at
udstrække studieområdets første del (herefter
kaldet studieområdets del 1) ud over grundforløbets
længde. Ved at give skolerne frihed til at påbegynde
flere fag i grundforløbet kan der kompenseres for de timer
fra studieområdets del 1, der placeres i begyndelsen af
studieretningsforløbet. Den større frihed, som
skolerne får til at tilrettelægge grundforløbet
og studieområdet, indebærer ikke, at skolerne kan
undlade at påbegynde studieområdet i
grundforløbet.
2. Lovforslagets hovedindhold og
uddybning af baggrunden for dette
2.1. Baggrunden for de
foreslåede ændringer af grundforløbet mv. i
uddannelsen til stx
En række skoler har oplevet
vanskeligheder med den første gennemførelse af
grundforløbet, uden at vanskelighederne dog
nødvendigvis har været de samme, mens andre skoler
ikke har haft vanskeligheder. Det forekommer derfor
hensigtsmæssigt €" og i overensstemmelse med
anbefalingerne fra følgegruppen - at ændre lovens
§ 10 om grundforløbets indhold, således at
skolerne opnår større frihed til at
tilrettelægge grundforløbet.
Der er navnlig tre forhold, der har givet
anledning til vanskeligheder i grundforløbet:
€ Fagtrængsel
Grundforløbet er meget kompakt, idet
det består af almen studieforberedelse, almen
sprogforståelse, naturvidenskabeligt grundforløb,
dansk, engelsk, 2. fremmedsprog, historie, samfundsfag,
idræt, matematik, et naturvidenskabeligt fag og et
kunstnerisk fag. Gymnasieskolerne kan ganske vist lokalt beslutte
at udskyde starten på 2. fremmedsprog til efter
grundforløbet, men det ændrer ikke på, at
eleverne det første år skal nå at få
indsigt i et meget stort antal fag. Hertil kommer almen
sprogforståelse, almen studieforberedelse og
naturvidenskabeligt grundforløb.
€ Omfanget af fagligt samarbejde
De mindst 20 procent af den samlede
uddannelsestid i grundforløbet, der skal anvendes til almen
studieforberedelse, svarer til rundt regnet mindst 90 timer.
Herudover skal der anvendes 45 timer af den samlede uddannelsestid
til almen sprogforståelse og 60 timer til det
naturvidenskabelige grundforløb, og samlet set er det
således næsten 200 timer af grundforløbets
450-500 timer, der skal anvendes til fagligt samarbejde. De
resterende 250-300 timer skal fordeles mellem de ni fag.
€ Antallet af lærere som den enkelte
elev møder i grundforløbet.
Fagtrængslen og omfanget af det faglige
samarbejde gør, at den enkelte elev møder mange
forskellige lærere i løbet af det halvårlige
grundforløb, og den enkelte elev oplever dermed også
"lærertrængsel".
2.2. Ændringer af reglerne om
grundforløbet i uddannelsen til stx
Ændringerne er af rent strukturel
karakter og påvirker hverken de faglige mål,
bestemmelserne om det faglige indhold, evalueringskriterierne eller
kravene til faglig progression, som disse er fastsat i
gymnasiereformen.
Ændringerne indebærer, at der
bliver mulighed for at begrænse antallet af fag i
grundforløbet, for at anvende en større del af
uddannelsestiden til sammenhængende undervisningstid i de
enkelte fag og for at reducere antallet af lærere, som
eleverne møder i grundforløbet.
De foreslåede regelændringer
sikrer ikke i sig selv en løsning, men giver yderligere
muligheder for, at ledelsen på den enkelte skole kan finde
holdbare løsninger.
2.2.1. Løsning på
bindingerne til almen studieforberedelse i uddannelsen til stx
Det foreslås at fjerne kravet om, at
mindst 20 pct. af uddannelsestiden i grundforløbet skal
anvendes til almen studieforberedelse, og i stedet indsætte
et krav om, at der skal anvendes 10 pct. af uddannelsestiden til
almen studieforberedelse i hele forløbet op til
studentereksamen, herunder at mindst 1/3 af den samlede tid til
almen studieforberedelse skal være gennemført ved
afslutningen af 1.g. Derved opnås en større
frihedsgrad for den enkelte skole, således at rektor
får bedre muligheder for at tilpasse grundforløbet til
skolens behov. De skoler, der har behov for at kunne
tilrettelægge grundforløbet lidt anderledes, vil kunne
gøre det, og de skoler, der ønsker at kunne
fortsætte med den nuværende ordning, vil kunne
gøre dette. Den større frihed, som skolerne får
til at tilrettelægge grundforløbet og almen
studieforberedelse, indebærer ikke, at skolerne kan undlade
at påbegynde almen studieforberedelse i
grundforløbet.
Som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af kravet om, at mindst 20 pct. af uddannelsestiden
i grundforløbet skal bruges til almen studieforberedelse,
påtænkes det at erstatte det nuværende krav i
stx-bekendtgørelsen om, at evaluering af almen
studieforberedelse skal finde sted ved afslutningen af
grundforløbet, med et krav om, at der skal finde en
evaluering sted i 1.g, når 1/3 af den samlede tid til almen
studieforberedelse er gennemført, dvs. senest i forbindelse
med årsprøverne efter 1.g.
2.2.2. Mulighed for at skolerne kan
vælge, at treårige fag først starter med
studieretningsforløbet i uddannelsen til stx
For yderligere at mindske fagtrængslen
i grundforløbet påtænkes det at fjerne det
nuværende krav i lovens § 10, stk. 1, om, at
alle ni fag (dansk, engelsk, 2. fremmedsprog, historie,
idræt, et kunstnerisk fag, matematik, et naturvidenskabeligt
fag og samfundsfag) skal indgå i grundforløbet
samtidig med almen sprogforståelse, almen studieforberedelse
og naturfagligt grundforløb. I stedet foreslås det, at
skolerne - i lighed med den frihed, de har til at beslutte dette
for så vidt angår 2. fremmedsprog - får frihed
til at beslutte, at undervisningen i et eller flere af de
obligatoriske fag dansk, engelsk, historie og idræt, som
eleverne i dag har i samtlige tre år, først begynder
samtidig med studieretningsforløbet. Skolerne får
dermed større frihed til at fordele den samlede
uddannelsestid til disse fag mere fleksibelt og efter lokal
beslutning.
For hvert af de fag, som en skole
vælger at påbegynde i grundforløbet tilsigtes
det at bibeholde kravet i stx-bekendtgørelsen om, at hvert
af de fag i grundforløbet, der indgår med
særfaglig undervisning, skal have mindst 25 timers
uddannelsestid, som dels anvendes til særfaglig undervisning,
dels til faglig undervisning i samspil med andre fag, fx inden for
rammerne af almen studieforberedelse.
2.3. Ændringerne af
grundforløbet i uddannelserne til hhx og htx
Nærværende lovforslag
vedrører for så vidt angår uddannelserne til hhx
og htx skolernes mulighed for at påbegynde flere fag i
grundforløbet.
Forudsætningen for, at denne del af
lovforslaget kan bruges i praksis, er, at skolerne får
større frihed til selv at bestemme, hvor lang en periode de
fastsatte timer for studieområdet i grundforløbet skal
strække sig over.
Det tilsigtes derfor at ændre i
bekendtgørelserne om hhx og htx, således at
studieområdets del 1 kan udstrækkes op til et år,
hvilket i givet fald vil betyde, at en del af studieområdets
del 1 vil blive placeret i begyndelsen af
studieretningsforløbet. Denne del af studieområdet
forudsættes fortsat at starte samtidig med
grundforløbet, og skolerne kan således ikke undlade at
påbegynde studieområdet i grundforløbet.
Som en konsekvens heraf tilsigtes det at
ændre bekendtgørelsen om uddannelsen til hhx og
bekendtgørelsen om uddannelsen til htx, så skolerne
får mulighed for at placere den interne prøve i
studieområdets del 1 senest ved afslutningen af 1. år,
hvis skolen har valgt at udstrække studieområdets del 1
op til et år. Hermed får skolerne mulighed for at lade
prøven indgå som en årsprøve.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
5. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
6. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Akademikernes Centralorganisation,
Amtsrådsforeningen, Cirius, CVU-Rektorkollegiet, Danmarks
Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, Danmarks
Erhvervsskoleforening, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Jurist- og Økonomforbund (DJØF), Danmarks
Lærerforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Teknisk
Lærerforbund, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), De
Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Efterskoleforeningen,
Efterskolernes Lærerforening, Erhvervsakademirådet,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen af skoleledere ved
de tekniske skoler (FS), Foreningen af Skolevejledere og
Skolekonsulenter i Uddannelse- og Erhvervsorientering, Foreningen
af studenterkursusrektorer, Forstanderforeningen for VUC,
Frederiksberg Kommune, Frie Grundskolers Fællesråd,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Færøernes
Skolevæsen, Grundskolerådet, Grønlands
Hjemmestyre, Danmarkskontoret, Grønlands Hjemmestyre,
Direktoratet for Kultur, Uddannelse og Kirke, Gymnasieskolernes
Lærerforening (GL), Gymnasieskolernes Rektorforening,
Handelsskolernes Bestyrelsesforening (HBF), Handelsskolernes
Forstander- og Inspektorforening (HFI), Handelsskolernes
Lærerforening (HL), Indvandrernet - Landsforeningen for
flygtninge og indvandrere, Ingeniørforeningen i Danmark
(IDA), KL, Københavns Kommune, Uddannelses- og
Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune,
Økonomisekretariatet, Landsforbundet af Voksen- og
Ungdomsundervisere, Landsorganisationen af Handelsskoleelever,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssammenslutningen af
Kursusstuderende (LAK), Ledernes Hovedorganisation,
MVU-rådet, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Rektorkollegiet, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de Gymnasiale
Uddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet om
kortuddannedes fortsatte uddannelse, Skole og Samfund, SUstyrelsen,
TEAM Danmark og UNI*C.
7. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner, amtskommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner, amtskommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Der har, jf. de almindelige
bemærkninger, vist sig at være tre forhold, der har
givet anledning til vanskeligheder for nogle, men ikke alle,
skoler, ved første gennemførelse af
grundforløbet:
€ Fagtrængsel
€ Omfanget af det faglige samarbejde
€ Antallet af lærere, som den enkelte
elev møder i grundforløbet.
Til nr. 1 (§ 10)
Mulighed for at skolerne kan
vælge, at treårige fag først starter med
studieretningsforløbet
For at mindske fagtrængslen i
grundforløbet påtænkes det at fjerne det
nuværende krav i lovens § 10, stk. 1, om, at
alle ni fag (dansk, engelsk, 2. fremmedsprog, historie,
idræt, et kunstnerisk fag, matematik, et naturvidenskabeligt
fag og samfundsfag) skal indgå i grundforløbet
samtidig med almen sprogforståelse, almen studieforberedelse
og naturfagligt grundforløb. I stedet foreslås det, at
skolerne - i lighed med den frihed, de har til at beslutte dette
for så vidt angår 2. fremmedsprog - får frihed
til at beslutte, at undervisningen i et eller flere af de
obligatoriske fag dansk, engelsk, historie og idræt, som
eleverne i dag har i samtlige tre år, først begynder
samtidig med studieretningsforløbet. Skolerne får
dermed større frihed til at fordele den samlede
uddannelsestid til disse fag mere fleksibelt og efter lokal
beslutning.
For hvert af de fag, som en skole
vælger at påbegynde i grundforløbet tilsigtes
det at bibeholde kravet i stx-bekendtgørelsen om, at hvert
fag, der indgår med særfaglig undervisning, skal
tildeles mindst 25 timers uddannelsestid, som dels anvendes til
særfaglig undervisning, dels til faglig undervisning i
samspil med andre fag, fx inden for rammerne af almen
studieforberedelse. Kravet bibeholdes for at undgå risikoen
for, at et grundforløb fortsat kommer til at bestå af
mange fag, blot med færre timer i nogle af dem.
Til nr. 2 og 3 (§ 10 a og
§ 11, stk. 2)
Løsning på bindingerne
til almen studieforberedelse
Det foreslås at fjerne kravet i den
gældende § 10, stk. 2, om, at mindst 20 pct.
af uddannelsestiden i grundforløbet skal anvendes til almen
studieforberedelse, og i stedet indsætte et krav om, at der
skal anvendes 10 pct. af uddannelsestiden til almen
studieforberedelse i hele forløbet op til studentereksamen,
herunder at mindst 1/3 af den samlede tid til almen
studieforberedelse skal være gennemført ved
afslutningen af 1.g. Som en konsekvens heraf foreslås det
også at fjerne kravet i den gældende § 11,
stk. 2, om, at mindst 10 pct. af uddannelsestiden i
studieretningsforløbet skal anvendes til almen
studieforberedelse.
Derved opnås en større
frihedsgrad for den enkelte skole, således at rektor
får bedre muligheder for at tilpasse grundforløbet til
skolens behov. De skoler, der har behov for at kunne
tilrettelægge grundforløbet lidt anderledes, vil kunne
gøre det, og de skoler, der ønsker at kunne
fortsætte med den nuværende ordning, vil kunne
gøre dette. Den større frihed, som skolerne får
til at tilrettelægge grundforløbet og almen
studieforberedelse, indebærer ikke, at skolerne kan undlade
at påbegynde almen studieforberedelse i
grundforløbet.
Som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af kravet om, at mindst 20 pct. af uddannelsestiden
i grundforløbet skal bruges til almen studieforberedelse,
påtænkes det at erstatte det nuværende krav i
stx-bekendtgørelsen om, at evaluering af almen
studieforberedelse skal finde sted ved afslutningen af
grundforløbet, med et krav om, at der skal finde en
evaluering sted i 1.g, når 1/3 af den samlede tid til almen
studieforberedelse er gennemført, dvs. senest med udgangen
af 1.g. Derved bliver der mulighed for at afholde evalueringen som
en årsprøve.
Det er vigtigt, at rektor sikrer, at
undervisningen i almen studieforberedelse tilrettelægges med
progression i forløbenes længde, indhold og form, jf.
det krav herom, der i forvejen indgår i læreplanerne,
som er optrykt som bilag til bl.a. stx-bekendtgørelsen.
Til § 2
Til nr. 1
Den kritik, som visse skoler har rejst, har
drejet sig om studieområdets vægt i
grundforløbet. Argumentet bag kritikken af fordelingen af
timer har været, at det faglige samspil har de bedste
vilkår senere i uddannelsen, fordi eleverne her kan arbejde
på baggrund af mere solid enkeltfaglig viden.
Fordelingen for hhx er efter de hidtidige
regler 250 timer i grundforløbet og 110 timer i
studieretningsforløbet. For htx er fordelingen 270 i
grundforløbet og 210 timer i studieretningsforløbet.
Det faglige indhold i de to dele er forskelligt.
Det foreslås at give skolerne
større frihed til selv at bestemme, over hvor lang en
periode studieområdets del 1 skal strække sig,
således at kritikken kan imødekommes, men uden at
pålægge de skoler, som har gode erfaringer med
studieområdets nuværende placering i
grundforløbet, ændringer. Ingen skoler vil kunne
undlade at påbegynde studieområdet i
grundforløbet. Forslaget kræver alene ændring i
bekendtgørelserne for hhx og htx.
For de skoler som vælger at benytte sig
af muligheden for at udstrække studieområdets del 1,
foreslås det at åbne for muligheden for, at skolen kan
beslutte, at der fra grundforløbets start påbegyndes
undervisning i yderligere et eller flere fag end de allerede
fastsatte i lovens § 8, stk. 2 (hhx) og stk. 3
(htx), således at der kompenseres for de timer fra
studieområdets del 1, der med udstrækningen placeres i
begyndelsen af studieretningsforløbet. Dette kræver en
tilføjelse til lovens § 10.
For de skoler, som vælger at
udstrække studieområdets del 1 op til et år, vil
der i bekendtgørelserne for hhx og htx tillige blive
åbnet op for, at skolerne kan placere den interne
prøve i studieområdets del 1 senest ved afslutningen
af 1. år. Derved bliver der mulighed for at lade
prøven indgå som en årsprøve.
For htx indebærer dette blandt andet,
at 2. fremmedsprog, som er et valgfag, kan påbegyndes ved
uddannelsens start.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. august 2006, således at de nye regler finder
anvendelse fra og med starten af skoleåret 2006/2007.
De påtænkte
bekendtgørelsesændringer tilsigtes ligeledes at
træde i kraft den 1. august 2006.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov nr. 95 af 18. februar 2004 om
uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven), som
ændret ved § 2 i lov nr. 590 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer |
| | 1. § 10 affattes
således: |
§ 10.
Grundforløbet skal give eleverne faglig indsigt og
forståelse samt en indføring i gymnasiale
arbejdsmetoder og danne grundlag for elevernes valg og
gennemførelse af studieretning samt basis for udvikling af
elevernes almendannelse. Grundforløbet består af
dansk, engelsk, 2. fremmedsprog, historie, idræt, et
kunstnerisk fag, matematik, et naturvidenskabeligt fag, et
naturvidenskabeligt grundforløb og samfundsfag samt almen
sprogforståelse. Stk. 2. Mindst 20 pct. af
uddannelsestiden i grundforløbet skal anvendes til
samarbejde og sammenhæng mellem fagene (almen
studieforberedelse). | | »§ 10. Grundforløbet skal give
eleverne faglig indsigt og forståelse samt en
indføring i gymnasiale arbejdsmetoder og danne grundlag for
elevernes valg og gennemførelse af studieretning samt basis
for udvikling af elevernes almendannelse. Stk. 2. Grundforløbet
består af dansk, engelsk, 2. fremmedsprog, historie,
idræt, et kunstnerisk fag, matematik, et naturvidenskabeligt
fag, et naturvidenskabeligt grundforløb og samfundsfag samt
almen sprogforståelse og almen studieforbedredelse
, jf. dog stk. 3. Stk. 3. Skolen kan beslutte, at
dansk, engelsk, 2. fremmedsprog, historie og idræt
først begynder samtidig med
studieretningsforløbet.« |
| | |
| | 2. Efter § 10
indsættes: |
| | »Samlet procentsats i
grundforløbet og studieretningsforløbet til almen
studieforberedelse § 10 a. 1 0
pct. af uddannelsestiden i det samlede forløb op til
studentereksamen skal anvendes til samarbejde og sammenhæng
mellem fagene (almen studieforberedelse). Ved udgangen af 1.g skal
mindst 1/3 af den samlede uddannelsestid til almen
studieforberedelse være gennemført.« |
| | |
§ 11. --- | | 3. § 11, stk. 2, ophæves. |
Stk. 2. Mindst 10 pct. af
uddannelsestiden i studieretningsforløbet skal anvendes til
samarbejde og sammenhæng mellem fagene (almen
studieforberedelse). | | Stk. 3 bliver herefter stk. 2. |
| | |
| | § 2 |
| | I lov nr. 96 af 18. februar 2004 om
uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og
højere teknisk eksamen (htx) foretages følgende
ændringer: |
§ 8. --- | | 1. I § 8 indsættes som
stk. 4: |
| | »Stk. 4. Såfremt skolen
har besluttet at udstrække studieområdets del 1 op til
et år, kan skolen beslutte, at der fra grundforløbets
start påbegyndes undervisning i yderligere et eller flere fag
end de i stk. 2 og 3 nævnte.« |
| | |
| | § 3 Loven træder i kraft den 1. august
2006. |