Skriftlig fremsættelse (29. marts
2006)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven) og af lov om
uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og
højere teknisk eksamen (htx) (Ændring af
grundforløbet i de treårige uddannelser)
(Lovforslag nr. L 181).
Formålet med lovforslaget er at give
skolerne større frihed til selv at bestemme, hvordan de vil
tilrettelægge grundforløbet i de treårige
gymnasiale uddannelser. Forslaget bygger dels på anbefalinger
fra den følgegruppe, som jeg har nedsat til at følge
og foretage en vurdering af realiseringen af
gymnasieforløbet, dels på et stort antal
tilbagemeldinger fra skolerne €" især det almene
gymnasium - om reformen.
Følgegruppens forslag
vedrørende grundforløbet i stx-uddannelsen:
Følgegruppen har i sin anden rapport
(januar 2006) peget på, at de krav og vilkår, der
gælder for grundforløbet, kan gøre det
vanskeligt at realisere målene med grundforløbet fuldt
ud. Endvidere har mange skoler over for mig givet udtryk for, at
der er behov for luft i grundforløbet. Dette skyldes, at der
er mange fag, at mindst 20 procent af uddannelsestiden skal bruges
til det faglige samarbejde, der finder sted inden for rammen "almen
studieforberedelse", og at eleverne møder mange forskellige
lærere.
Følgegruppen har på denne
baggrund anbefalet, at skolerne får større frihed til
selv at bestemme, hvordan undervisningen i almen studieforberedelse
skal fordeles over det treårige forløb, således
at kravet om, at mindst 20 procent af uddannelsestiden i
grundforløbet og mindst 10 procent af tiden i
studieretningsforløbet skal anvendes til almen
studieforberedelse, bortfalder. I stedet har følgegruppen
foreslået en samlet procentsats på 10 procent for hele
forløbet i almen studieforberedelse op til studentereksamen,
herunder at mindst 1/3 af uddannelsestiden til almen
studieforberedelse skal være gennemført ved udgangen
af 1.g. Den større frihed, som skolerne får til at
tilrettelægge grundforløbet og almen
studieforberedelse, indebærer ikke, at skolerne kan undlade
at påbegynde almen studieforberedelse i
grundforløbet.
I konsekvens heraf har følgegruppen
desuden foreslået, at almen studieforberedelse ikke
nødvendigvis skal evalueres efter grundforløbet, men
at evalueringen skal finde sted, når 1/3 af den samlede
uddannelsestid til almen studieforberedelse er gennemført.
Evalueringen skal således senest finde sted ved afslutningen
af 1.g, og der er dermed mulighed for, at prøven kan
indgå som en årsprøve.
Det foreslås tillige, at skolerne
får frihed til at beslutte, at undervisningen i et eller
flere af de obligatoriske fag dansk, engelsk, historie og
idræt, som eleverne i dag har i samtlige tre år,
først begynder samtidig med studieretningsforløbet.
De enkelte fags uddannelsestid ændres ikke hermed, men
skolerne får større frihed til at fordele den samlede
uddannelsestid til disse fag mere fleksibelt.
Følgegruppens forslag
vedrørende grundforløbet i uddannelserne til hhx og
htx:
Følgegruppen har i sin rapport lagt
vægt på, at hhx- og htx-skolerne ikke i samme grad som
stx-skolerne har givet udtryk for, at de har haft problemer med
grundforløbet, men at en række skoler har rejst kritik
af fordelingen af timer til studieområdet i henholdsvis
grundforløbet og studieretningsforløbet. Argumentet
bag kritikken har været, at det faglige samspil har bedre
vilkår senere i uddannelsen, fordi eleverne her kan arbejde
på baggrund af mere solid enkeltfaglig viden.
For at sikre studieområdet bedre
vilkår foreslås det, at skolerne får frihed til
selv at beslutte, om der fra grundforløbets start skal
påbegyndes undervisning i yderligere et eller flere fag, samt
at skolerne får frihed til at udstrække
studieområdets første del i op til et år, dvs.
ud over grundforløbets længde. Ved at give skolerne
frihed til at påbegynde flere fag i grundforløbet kan
der kompenseres for de timer fra studieområdets første
del, der placeres i begyndelsen af studieretningsforløbet.
Den større frihed, som skolerne får til at
tilrettelægge grundforløbet og studieområdet,
indebærer ikke, at skolerne kan undlade at påbegynde
studieområdet i grundforløbet.
I konsekvens heraf tilsigtes det at give de
skoler, der udstrækker studieområdets første del
i op til et år, mulighed for at placere prøven i
studieområdets første del senest ved afslutningen af
1. år. Der bliver dermed mulighed for, at prøven kan
indgå som en årsprøve.
Med lovforslaget gennemføres de af
følgegruppens forslag, der kræver
lovændringer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i
det høje Ting.