L 179 (som fremsat): Forslag til lov om
børnemiljø i dagtilbud.
Fremsat den 22. marts 2006 af
Ministeren for familie‑ og forbrugeranliggender
(Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om børnemiljø i dagtilbud
Kapitel 1
Formål og
anvendelsesområde
§ 1.
Formålet med denne lov er at bidrage til, at børn i
dagtilbud har et godt fysisk, psykisk og æstetisk
børnemiljø, som fremmer børnenes trivsel,
udvikling og læring.
§ 2. Loven
omfatter alle kommunale og selvejende daginstitutioner, kommunal
dagpleje, puljeordninger og privatinstitutioner, jf. servicelovens
§§ 9-11 a.
Kapitel 2
Børnemiljøvurderinger
§ 3.
Dagtilbuddets ledelse er ansvarlig for, at der udarbejdes en
skriftlig børnemiljøvurdering, som indeholder en
kortlægning af dagtilbuddets fysiske, psykiske og
æstetiske børnemiljø.
Børnemiljøvurderingen skal endvidere indeholde en
beskrivelse af eventuelle børnemiljøproblemer samt en
handlingsplan.
Stk. 2. Børnemiljøet skal
vurderes i et børneperspektiv og i det omfang, det er
muligt, inddrages børnenes oplevelse af det.
Stk. 3. Børnemiljøvurderingen
skal være offentlig tilgængelig.
Stk. 4. Børnemiljøvurderingen
skal revideres minimum hvert tredje år, og hvis der sker
ændringer, der har betydning for
børnemiljøet.
Stk. 5. Børnemiljøvurderingen
skal drøftes med forældrebestyrelsen.
§ 4. Dagtilbud
kan søge vejledning og rådgivning i forhold til
spørgsmål om børnemiljø hos Dansk Center
for Undervisningsmiljø, jf. lov om elever og studerendes
undervisningsmiljø.
Kapitel 3
Ikrafttræden
§ 5. Loven
træder i kraft den 1. juli 2006.
Stk. 2. For den kommunale dagpleje
træder kravet om udarbejdelse af
børnemiljøvurderinger i kraft 1. januar 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrund
I dag går op mod 87 pct. af de
1-5-årige børn i dagtilbud. Børn tilbringer
mange af deres vågne timer i dagtilbuddene, og derfor har det
stor betydning, at der er kvalitet i det pædagogiske indhold
i dagtilbuddene. Alle dagtilbud skal derfor have fokus på at
styrke børnenes kompetencer, så de er bedst muligt
rustet til det videre liv i bl.a. skolen.
Dagtilbud har over tid udviklet sig fra tidligere
primært at have et pasningsmæssigt formål til
også at have sociale og pædagogiske formål. Dette
blev yderligere betonet med udbygning af formålene for
dagtilbud i 1998, hvor en mere detaljeret formålsbeskrivelse
for samfundets forventninger til dagtilbuddene blev skrevet ind i
serviceloven. Siden år 2004 er kravene til det
pædagogiske indhold i dagtilbuddene blevet yderligere
præciseret, idet der 1. august 2004 blev indført
lovkrav om, at alle dagtilbud skal udarbejde en pædagogisk
læreplan, som forholder sig til seks centralt fastlagte
temaer. Formålsbestemmelsen og loven om pædagogiske
læreplaner viser, at der er kommet mere og mere fokus
på betydningen af det pædagogiske indhold i
dagtilbuddene. Der lægges således vægt på,
at dagtilbuddene, udover at børnene passes på
betryggende måde, også er et sted, hvor børn
lærer og udvikler sig.
Men ikke kun det pædagogiske indhold har
betydning for børnenes udvikling og læring. Et godt og
sundt børnemiljø er en væsentlig medspiller i
forhold til at udfordre og stimulere børn. Et godt
børnemiljø skal i den forbindelse både
forstås i forhold til, at dagtilbuddet har nogle gode fysiske
rammer, som stimulerer børnenes fysiske velbefindende
(f.eks. at dagtilbuddet har et tåleligt støjniveau,
god ventilation, plads til fysisk udfoldelse og sunde hygiejniske
forhold). Men et godt børnemiljø handler også
om, at der i dagtilbuddet består et godt psykisk og
æstetisk børnemiljø, hvor mobning ikke
accepteres, hvor der er fokus på børnenes trivsel og
udvikling, og hvor udsmykningen i dagtilbuddet virker stimulerende
og inspirerende på børnene.
Kommunalbestyrelsen har allerede i dag ansvaret
for, at dagtilbuddene lever op til gældende krav og
forskrifter fra relevante myndigheder, hvad angår bygnings-,
sikkerheds-, og sundhedsmæssige forhold i dagtilbuddet.
Sundhedsstyrelsen udgav i år 2004 publikationen
€™Vejledning om hygiejne i daginstitutioner; om sundhed,
forebyggelse, sikkerhed og miljø€™. Bogen
indeholder en oversigt og gennemgang af alle gældende regler
og anbefalinger om sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold i
daginstitutioner.
Regeringen har i samarbejde med Astma-Allergi
forbundet, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen og
Kræftens Bekæmpelse udviklet et sundhedstegn, som er et
redskab til en sundere hverdag i daginstitutioner, dagplejen,
skoler, skolefritidsordninger, fritidshjem og idrætslivet for
børn og unge. Ideen med Sundhedstegnet er, at institutionen
arbejder med forskellige aspekter af børns og unges sundhed
€" leg og bevægelse, sund mad, røgfri
miljøer, hygiejne, indeklima, trivsel m.v. På
hjemmesiden www.sundhedstegnet.dk kan
der hentes inspiration til arbejdet med
børnemiljøvurderinger.
Forslaget om udarbejdelse af
børnemiljøvurderinger i dagtilbud indeholder ikke nye
krav til sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold i dagtilbud.
Børnemiljøet skal således vurderes inden for
allerede gældende krav og regler samt de mål og rammer
for dagtilbud, som kommunalbestyrelsen har fastsat. Hensigten er,
at den skriftlige børnemiljøvurdering skal medvirke
til en løbende og systematisk vurdering af og bevidsthed
omkring børnemiljøet i det enkelte dagtilbud og de
muligheder, der er lokalt for at udvikle og forbedre dette. I det
omfang dagtilbuddet har spørgsmål vedrørende
sundheds- og miljømæssige forhold, kan den kommunale
sundhedstjeneste bistå med råd og vejledning, jf. lov
om forebyggende sundhedsordninger for børn og unge.
Med indførelse af
forældrebestyrelser i dagtilbud i 1993 er det blevet
almindeligt, at dagtilbuddene udarbejder virksomhedsplaner, hvori
der f.eks. indgår oplysninger om dagsrytme,
personalenormering, pædagogiske principper m.v. Mange af
disse planer forholder sig også til det fysiske og psykiske
børnemiljø, herunder hvordan dette
understøtter det pædagogiske arbejde og
børnenes trivsel. Regeringen ønsker imidlertid at
sikre, at alle dagtilbud har fokus på og er bevidste om,
hvordan det fysiske/kemiske, psykiske og æstetiske
børnemiljø understøtter det pædagogiske
arbejde, og at dette sker løbende og systematisk. Alle f
orældre skal føle sig trygge ved, at dagtilbuddene
giver deres børn de bedste betingelser for at trives og
udvikle sig.
Af regeringsgrundlaget €™Nye
mål€™ fremgår det, at regeringen
ønsker at afsætte 2 milliarder kroner over de
næste fire år til at forbedre kvaliteten i
dagtilbuddene. Regeringen og Dansk Folkeparti indgik den 16. januar
2006 aftale om udmøntning af de første 400 mio. kr.,
hvor en del af disse midler vil blive anvendt til udarbejdelse af
børnemiljøvurderinger i dagtilbud.
Reglerne om dagtilbud er i dag en del af
serviceloven. Det er hensigten, at alle regler om dagtilbud
på sigt samles i en ny selvstændig lov, hvor også
dette lovforslag om børnemiljø i dagtilbud vil blive
integreret.
Lovforslagets indhold
Det foreslås, at alle dagtilbud skal
udarbejde en børnemiljøvurdering.
Børnemiljøvurderingen skal indeholde en:
1) Kortlægning af dagtilbuddets
fysiske/kemiske, psykiske og æstetiske
børnemiljø.
2) Beskrivelse af eventuelle
børnemiljøproblemer og indsatsområder.
3) Handlingsplan.
Børnemiljøvurderingen skal
minimum revideres hvert tredje år og i det omfang, der sker
ændringer af betydning for børnemiljøet.
De forhold, der vurderes i
børnemiljøvurderingen kan f.eks. være den
almindelige hygiejne i dagtilbuddet, hvordan de fysiske rammer
tager højde for og understøtter de pædagogiske
læreplaners temaer, graden af støj, mobning m.v. Hvad
angår mobning skal det understreges, at mobning blandt
børn skal føre til øjeblikkelig handling, men
at mobning f.eks. kan indgå som et indsatsområde i
handlingsplanen, hvor der f.eks. sættes fokus på
dagtilbuddets sociale strukturer, metoder til håndtering af
mobning, inklusion/eksklusion m.v.
Formålet med
børnemiljøvurderingerne er at styrke børns
fysiske/kemiske, psykiske og æstetiske miljø i
dagtilbud ved at udvikle redskaber, der synliggør
børnemiljøet. Formålet med
børnemiljøvurderingen er således, at ledelsen i
dagtilbuddet bliver mere bevidste og fokuserede i forhold til,
hvordan det eksisterende fysiske, psykiske og æstetiske
miljø bedst muligt bliver udnyttet, vedligeholdt og kan
udvikles.
Som reglerne er i dag, fastsætter
kommunalbestyrelsen mål og rammer for dagtilbuddenes arbejde
jf. servicelovens § 8, stk. 1.
Børnemiljøvurderingerne skal udarbejdes inden for de
af kommunalbestyrelsen fastsatte rammer, og handlingsplanen kan
på den baggrund alene indeholde forslag, som ligger inden for
disse.
Det skal i den sammenhæng bemærkes,
at børnemiljøvurderingen er et redskab for de
ansvarlige parter i dagtilbuddet, men ikke et
håndhævelsesinstrument i sig selv. Et forhold eller
problem omtalt i børnemiljøvurderingen
medfører ikke, at problemet kan kræves løst
isoleret, men det vil kunne indgå i en handlingsplan, dvs. i
en samlet prioritering af dagtilbuddets konstaterede
børnemiljøproblemer, som vil kunne afhjælpes i
takt med, at dagtilbuddet har det økonomiske råderum
hertil. Børnemiljøvurderingen kan således skabe
opmærksomhed og synlighed omkring forholdet. Der er tale om
en proces, hvor nogle af de konstaterede
børnemiljøproblemer vil være genstand for
opfølgende foranstaltninger, og hvor ledelse og det
øvrige pædagogiske personale samarbejder om at
løse eventuelle børnemiljøproblemer på
en fornuftig og konstruktiv måde, hvor også
prioriteringsspørgsmål kan indgå. Lovforslaget
indeholder derfor ingen forudsætninger om
merudgiftskrævende initiativer for dagtilbuddet.
Lovforslaget om børnemiljø i
dagtilbud er bl.a. inspireret fra undervisningsområdet, hvor
der stilles krav om, at alle skoler og uddannelsesinstitutioner
skal udarbejde en undervisningsmiljøvurdering, jf. lov nr.
166 af 14/3/2001. Lovforslaget om børnemiljø i
dagtilbud har fokus på de særlige forhold, som
gør sig gældende for dagtilbud.
Med lovkravet om udarbejdelse af
undervisningsmiljøvurderinger i skoler og
uddannelsesinstitutioner blev Dansk Center for
Undervisningsmiljø (DCUM) etableret. Centret er et
uafhængigt, offentligt videnscenter, der arbejder for at
sikre, at undervisningsmiljølovens krav bliver opfyldt.
Centret indsamler, systematiserer og formidler viden om
undervisningsmiljø samt rådgiver alle, der har
spørgsmål om emnet. Dansk Center for
Undervisningsmiljø har efter loven adgang til at
beskæftige sig med tilsvarende spørgsmål
vedrørende sikkerhed og sundhed for børn i
dagtilbud.
På den baggrund foreslås det, at
Dansk Center for Undervisningsmiljø også skal vejlede
og rådgive dagtilbud i forhold til spørgsmål om
børnemiljø på linje med, at de vejleder skoler
og andre uddannelsesinstitutioner om
undervisningsmiljøspørgsmål. Det er hensigten,
at centret får til opgave at udarbejde materiale om
børnemiljø, som dagtilbuddene kan drage nytte af. Det
er endvidere hensigten, at centret løbende skal indsamle
børnemiljøvurderinger, så centret på
denne måde kan følge implementeringen og effekten af
børnemiljøvurderingerne. På sigt vil det
være naturligt, at de regler der gælder for Dansk
Center for Undervisningsmiljø kommer til at afspejle
centrets samlede opgaveprofil.
Implementering
For at sikre inddragelse og involvering af
ledelse, personale og forældre og dermed sikre den samlede
implementering af børnemiljøvurderingerne
foreslås det, at:
€" Ledelsen skal udarbejde en
handlingsplan.
€" Børnemiljøvurderingen skal
drøftes med forældrebestyrelsen.
€" Børnemiljøvurderingen skal
være tilgængelig i dagtilbuddet for forældre og
andre interesserede og evt. offentliggøres på
dagtilbuddets hjemmeside.
€" Dagtilbuddene kan hente rådgivning
og inspiration fra Dansk Center for Undervisningsmiljø.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at medføre
merudgifter for kommunerne på 14,6 mio. kr. i 2006 og 25,1
mio. kr. årligt i 2007 og følgende år. Der er
ved vurderingen af meropgaven for kommunerne lagt til grund, at der
skal anvendes samme ressourceindsats pr. daginstitution/legestue,
som kommunerne er blevet kompenseret for i forbindelse med
udarbejdelse af undervisningsmiljøvurderinger. For dagplejen
er lagt til grund, at der udarbejdes én
børnemiljøvurdering for dagplejen under ét i
kommunen, samt at børnemiljøvurderingen vil have
karakter af en beskrivelse af de mere overordnede principper og
politikker for børnemiljøet i dagplejen. For
dagplejen er der forudsat en ressourceindsats, der svarer til det
dobbelte af indsatsen i en institution. Kommunerne kompenseres for
merudgifterne ved en regulering af bloktilskuddet. Forslaget skal
forhandles med kommunerne.
Forslaget vil herudover medføre
merudgifter til arbejdet i DCUM på 1,0 mio. kr. i 2006 og 2,0
mio. kr. årligt fra 2007.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Udgiften er indeholdt i
kommunens tilskud til privatinstitutionen.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), FOA - Fag og Arbejde, Daginstitutionernes
LandsOrganisation (DLO), Landsforeningen af forældre til
børn i dagtilbud (FOLA), Socialpædagogernes
Landsforbund (SL), KL, Københavns og Frederiksberg Kommuner,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, Børne- og
Kulturchefforeningen (BKF), FTF, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Ankestyrelse, Børnerådet, Det Centrale
Handicapråd og De Samvirkende Invalideorganisationer.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Kommunale merudgifter på 14,6 mio. kr.
i 2006 og 25,1 mio. kr. årligt i 2007 og følgende
år. Kommunerne kompenseres for merudgifterne ved en
regulering af bloktilskuddet. Merudgifter i DCUM på 1,0 mio. kr. i
2006 og på 2,0 mio. kr. årligt i 2007 og
følgende år. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Udgiften til
børnemiljøvurderinger for privatinstitutioner
finansieres af kommunens driftstilskud til den enkelte
privatinstitution. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget indeholder ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det
bliver forelagt virksomhedspanelet. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Med bestemmelsen tydeliggøres det, at
børnemiljøet i dagtilbud udgør et
væsentligt aspekt i forhold til at sikre alle børns
trivsel og udvikling. Bestemmelsen understreger, at et godt
børnemiljø ikke blot omhandler den fysiske indretning
af dagtilbuddet, men at børnemiljøet også
omfatter de psykiske og æstetiske forhold i dagtilbuddet, og
at disse forhold tilsammen medvirker til, at børnene
får de optimale betingelser for at udvikles og
lære.
Til § 2
Det foreslås, at alle dagtilbud med
offentligt tilskud efter serviceloven er omfattet af loven. Loven
omfatter således både institutioner og dagpleje. Uanset
hvilken type dagtilbud, barnet er optaget i, har både
børn og forældre krav på, at der er fokus
på børnemiljøet, og at forholdene er
sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at alle
daginstitutioner skal udarbejde en skriftlig
børnemiljøvurdering, som kortlægger
dagtilbuddets fysiske/kemiske, psykiske og æstetiske
børnemiljø. I kortlægningen af dagtilbuddets
fysiske børnemiljø kan indgå:
€" Dagtilbuddets hygiejneforhold, lysforhold,
ventilation, toilet/pusleforhold, garderobe, udearealer m.v.
€" Stuernes forhold og størrelse
€" Hvorvidt dagtilbuddet er indrettet
på en måde, som giver alle børn mulighed for at
færdes og udfolde sig på de bedst mulige
betingelser
€" Hvorvidt eksisterende stole og borde
fremmer børnenes sundhedsmæssige trivsel
€" Hvorvidt de kemiske produkter, som
anvendes til rengøring og vedligeholdelse fremmer
børnenes sundhedsmæssige trivsel
I kortlægningen af dagtilbuddets
psykiske børnemiljø kan indgå:
€" Hvorvidt atmosfæren i dagtilbuddet
er præget af tryghed og omsorg for hinanden
€" Samspillet mellem børn og voksne og
børnene indbyrdes (adfærdskodeks), om de i deres sprog
og handlinger behandler hinanden respektfuldt
€" Hvorvidt der blandt børn og
personale er plads til og accept af menneskers forskellighed f.eks.
i relation til børn med nedsat funktionsevne
€" Hvorvidt og i hvilken grad der finder
mobning sted blandt børnene
I kortlægningen af dagtilbuddets
æstetiske børnemiljø kan indgå:
€" Hvorvidt stuernes indretning og udsmykning
virker inspirerende for børnene
€" Hvorvidt legepladsen er indrettet på
en måde, som fremmer børnenes lyst til at bevæge
og udfolde sig
Alle fysiske, psykiske og æstetiske forhold
som dagtilbuddets ledelse finder relevante kan indgå i
kortlægningen og beskrivelsen af
børnemiljøet.
Handlingsplanen kan indeholde en beskrivelse
af i hvilken rækkefølge, de konstaterede problemer
planlægges løst, og indsatsen i øvrigt
prioriteres.
Børnemiljøvurderingen udarbejdes af
det enkelte dagtilbud, så det på denne måde er
muligt at tage hensyn til lokale forhold i dagtilbuddet såsom
fysisk indretning, børnesammensætning m.v. Hvis
dagtilbuddet består af flere enheder, som fysisk er placeret
forskellige steder, kan der udarbejdes én samlet
børnemiljøvurdering, som så vidt muligt tager
hensyn til de fysiske enheders forskelligheder.
Børnemiljøvurderingen udarbejdes
ikke nødvendigvis som en selvstændig rapport.
Børnemiljøvurderingen kan f.eks. indgå som et
selvstændigt afsnit i den pædagogiske læreplan,
eller den kan tænkes sammen med virksomhedsplan og den
pædagogiske læreplan som tre selvstændige afsnit
i en samlet rapport. Der opstilles således ikke specifikke
formkrav til børnemiljøvurderingen ud over
skriftlighed. Der stilles heller ikke krav om, hvem der inddrages i
udarbejdelsen af børnemiljøvurderingen. Dette
afhænger bl.a. af de lokale forhold, hvilke forhold der
inddrages i børnemiljøvurderingen, hvilke relevante
ressourcepersoner kommunen råder over m.v. Det
præciseres alene, at lederen er ansvarlig for, at
børnemiljøvurderingen udarbejdes.
For dagplejen indebærer bestemmelsen, at
dagplejens ledelse udarbejder én samlet
børnemiljøvurdering, som omfatter alle dagplejehjem i
kommunen. Dagplejen foregår som udgangspunkt i private hjem.
I forbindelse med godkendelsen af dagplejen foretages der en
grundig vurdering af hjemmets sikkerheds- og sundhedsmæssige
forhold, ligesom både sikkerhed, sundhed, hygiejne, fysiske
og psykiske forhold er genstand for det løbende lovpligtige
tilsyn med dagplejen. Børnemiljøvurderingen i
dagplejen vil være af mere overordnet karakter, idet den som
nævnt skal omfatte alle kommunens dagplejehjem, ligesom den
skal udarbejdes under hensyntagen til, at dagplejen foregår i
private hjem. Da dagplejens fysiske rammer og æstetiske
forhold tager udgangspunkt i hjemmet, forudsættes der ikke
yderligere initiativer fra kommunen end arbejdet i forbindelse med
godkendelse og løbende tilsyn.
Børnemiljøvurderingen vil derfor i højere grad
have karakter af en beskrivelse af de mere overordnede principper
og politikker for disse forhold i dagplejen samt de eventuelle
indsatsområder, som der ønskes arbejdet videre
med.
Legestuer tilknyttet dagplejen er ofte en vigtig
del af dagplejens organisering, og legestuerne indgår derfor
også i den kommunale dagplejes samlede
børnemiljøvurdering.
Det foreslås i stk. 2, at
børnemiljøvurderingen vurderes i et
børneperspektiv, det vil sige, at børnemiljøet
ses med børnenes øjne, og at børnenes
oplevelser af børnemiljøet i det omfang, det er
muligt, indgår i den samlede vurdering af
børnemiljøet. Der lægges således
vægt på, at børnene inddrages i forhold, der
vedrører dem selv, jf. FN€™s
Børnekonvention artikel 12.
Det foreslås i stk. 3, at
børnemiljøvurderingen skal være offentlig
tilgængelig, så forældre og andre interesserede
til enhver tid kan se børnemiljøvurderingen.
Børnemiljøvurderingen skal hænges op et
centralt sted i dagtilbuddet, og hvis dagtilbuddet har en
hjemmeside, skal børnemiljøvurderingen også
være tilgængelig elektronisk. Der henvises i den
forbindelse til Indenrigs- og Sundhedsministeriets lovforslag nr.
L110 om fremme af frit valg for borgerne ved levering af
serviceydelser i kommuner, fremsat den 14. december 2005.
Det foreslås i stk. 4, at
børnemiljøvurderingen skal revideres jævnligt
således, at børnemiljøvurderingen til enhver
tid er tidssvarende. Det er ikke tanken, at små
ændringer skal give anledning til revidering af
børnemiljøvurderingen. Men i det omfang, der sker
større ændringer som f.eks. ændret indretning
eller ny legeplads, eller der over en periode har fundet mange
mindre ændringer sted, som har betydning for
børnemiljøet, skal disse forhold beskrives og
indgå i børnemiljøvurderingen.
Det foreslås i stk. 5, at
børnemiljøvurderingen drøftes med
forældrebestyrelsen, så der er mulighed for, at
forældrebestyrelsens holdninger afspejles i
børnemiljøvurderingen. Hvad angår selvejende
daginstitutioner drøftes børnemiljøvurderingen
med den selvejende daginstitutions bestyrelse.
Til § 4
Det foreslås i stk. 1, at dagtilbud skal
kunne søge råd og vejledning i forhold til
spørgsmål om børnemiljø hos Dansk Center
for Undervisningsmiljø. Dagtilbuddene får
således mulighed for at trække på Dansk Center
for Undervisningsmiljøs erfaringer fra skoleområdet,
hvor det må forventes, at der vil være en vis grad af
sammenfaldende problemstillinger og spørgsmål. Der vil
blive ansat personer i centret, som har viden om
børnemiljø, så centrets kompetencer på
denne måde udvides.
Dansk Center for Undervisningsmiljø
afgiver hvert år en årsberetning, hvori de vurderer
udviklingen inden for undervisningsmiljø. Det er hensigten,
at Dansk Center for Undervisningsmiljø også skal
afgive en årlig beretning på dagtilbudsområdet,
hvor udviklingen af børnemiljøet i dagtilbuddene
vurderes. I beretningen skal bl.a. indgå oplysninger om
graden af implementering af børnemiljøvurderinger i
dagtilbud, oftest stillede
spørgsmål/problemstillinger,
børnemiljøets generelle status m.v.
Årsberetningen skal bl.a. tilgå ministeren for Familie-
og Forbrugeranliggender.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i
kraft 1. juli 2006. Det er ikke en forudsætning, at
børnemiljøvurderingen i det enkelte dagtilbud er
udarbejdet på dette tidspunkt, men arbejdet skal som minimum
påbegyndes.
Det foreslås i stk. 2, at
ikrafttrædelsestidspunktet for den kommunale dagpleje er den
1. januar 2007. Det senere ikrafttrædelsestidspunkt for den
kommunale dagpleje skal ses i sammenhæng med de
igangværende kommunesammenlægninger. Udarbejdelsen af
børnemiljøvurderingerne for den kommunale dagpleje
vil således påbegynde, når de nye kommuner er
på plads.