L 177 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om revisionen af statens regnskaber m.m. og lov om
statsrevisorerne. (Regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber
m.v. og udskydelse af tidspunktet for retten til aktindsigt efter
forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen i visse af
Rigsrevisionens dokumenter).
Fremsat den 22. marts 2006 af
Christian Mejdahl (V), Svend Auken (S),
Poul Nødgaard (DF),
Helge Adam Møller (KF) og Niels Helveg Petersen (RV)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om revisionen af
statens regnskaber m.m. og lov om statsrevisorerne
(Regnskabsgennemgang af regionernes
regnskaber m.v. og udskydelse af tidspunktet for retten til
aktindsigt efter forvaltningsloven og lov om offentlighed i
forvaltningen i visse af Rigsrevisionens dokumenter)
§ 1
I lov om revisionen af statens regnskaber
m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 7. januar 1997,
foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk.
6, ændres »stk. 2« til: »stk.
4«.
2. § 1,
stk. 7, 2. pkt., affattes således:
»Ansættelse og afskedigelse af
medarbejdere i 37. eller højere lønramme kræver
dog godkendelse af Udvalget for Forretningsordenen efter
forudgående forelæggelse for
statsrevisorerne.«
3. I § 4, stk.
1, indsættes før nr. 1 som nyt nummer:
»1) regnskaber fra regionerne,«.
Nr. 1 og 2 bliver herefter nr. 2 og 3.
4. § 4,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Hvis de i medfør af
stk. 1 og 2 indhentede regnskaber giver rigsrevisor anledning til
at iværksætte nærmere undersøgelser,
underretter rigsrevisor vedkommende minister herom.«
5. I § 5
udgår »amtskommunale og«.
6. I § 6, stk.
3, ændres »lov om visse selskabers
aflæggelse af årsregnskab m.v.« til:
»årsregnskabsloven«.
7. I § 16, stk.
1, ændres »seks uger« til: »fire
uger«.
8. § 17,
stk. 1, 1. pkt., affattes således:
»Rigsrevisor undersøger
fuldstændigheden af statsregnskabet og sammenholder
bevillings- og regnskabstal.«
9. § 17,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. En sag, der optages i
rigsrevisors beretning, skal mindst fire uger inden afgivelsen
forelægges vedkommende minister. Vedrører sagen de i
§ 4, stk. 1, nr. 1, nævnte regioner, skal sagen tillige
forelægges regionsrådet. Hvis en sag vedrører de
i § 4, stk. 2, 1. pkt., nævnte aktieselskaber, skal
sagen også forelægges selskabets bestyrelse.
Forelæggelse skal ikke finde sted, hvis der tidligere har
været brevvekslet om sagen.«
10. § 18,
stk. 1, affattes således:
»Statsrevisorerne fremsender med deres
eventuelle bemærkninger de beretninger, der er nævnt i
§ 17, stk. 1 og 2, til Folketinget og vedkommende minister.
Den i § 17, stk. 4, nævnte beretning fremsendes til
Folketinget.«
11. § 18,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. For de i § 4, stk. 1,
nr. 1, nævnte regioner indhenter ministeren en udtalelse fra
regionsrådet. For de i § 4, stk. 2, 1. pkt.,
nævnte aktieselskaber indhenter ministeren en udtalelse fra
selskabets bestyrelse. Ministerens kommentarer til
regionsrådets eller til bestyrelsens udtalelse indgår
tillige med udtalelsen i den i stk. 2 nævnte
redegørelse til statsrevisorerne.«
12. I § 18,
stk. 4, indsættes efter »Redegørelsen og
den i stk. 3 nævnte udtalelse«: »fra
regionsrådet eller«.
13. I § 18,
stk. 5, 2. pkt., ændres »Den i stk. 3 nævnte
udtalelse« til: »De i stk. 3 nævnte
udtalelser«.
14. § 18
b, stk. 1, affattes således:
»Udvalget for Forretningsordenen
fastsætter efter forelæggelse for statsrevisorerne
bestemmelser for rigsrevisor om sådanne forhold, der for den
offentlige forvaltning er reguleret ved forvaltningsloven og lov om
offentlighed i forvaltningen, jf. dog stk. 2.«
15. I § 18
b indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. For notater og beretninger
til statsrevisorerne samt udkast hertil og uddrag heraf
gælder retten til aktindsigt efter forvaltningsloven og lov
om offentlighed i forvaltningen først dagen efter, at
notatet eller beretningen er afgivet til
statsrevisorerne.«
§ 2
I lov om statsrevisorerne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 4 af 7. januar 1997, foretages
følgende ændringer:
1. I § 2, stk.
4, indsættes før nr. 1 som nyt nummer:
»1) regionerne,«.
Nr. 1-3 bliver herefter nr. 2-4.
2. I § 2, stk.
4, nr. 3, der bliver nr. 4, ændres »nr. 1«
til: »nr. 2« og »nr. 2« til: »nr.
3«.
3. I § 5, stk.
2, ændres »§ 18, stk. 2« til:
»§ 18, stk. 5«.
§ 3
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 1, nr. 3-5, 9 og
11-13, og § 2, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1. januar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Lovforslaget er i hovedsagen en
genfremsættelse af lovforslag nr. L 140 om ændring af
lov om revisionen af statens regnskaber m.m. og lov om
statsrevisorerne. (Regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber
m.v.), som ikke blev færdigbehandlet i folketingsåret
2004-05, 2.samling (se Folketingstidende 2004-05, 2. samling,
forhandlingerne side 1935 og tillæg A side 6369 og 6384).
Lovforslaget er ajourført som følge af Folketingets
vedtagelse den 9. juni 2005 af lovforslag nr. L 65 om regioner og
om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, jf.
lov nr. 537 af 24. juni 2005 (regionsloven). Endvidere er
lovforslaget justeret under hensyntagen til, at der har vist sig et
behov for at indsætte en bestemmelse i lov om revisionen af
statens regnskaber m.m. (rigsrevisorloven) om udskydelse af
tidspunktet for retten til aktindsigt efter forvaltningsloven og
lov om offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven) i visse af
Rigsrevisionens dokumenter til statsrevisorerne.
Rigsrevisorloven
Regionerne finansieres i vidt omfang ved tilskud
fra staten. De statslige udgifter vedrørende regionerne
optages på statsregnskabet og udgør langt
størstedelen af den samlede finansiering af regionernes
opgaver.
Regionernes regnskaber revideres i henhold til
regionslovens § 28, stk. 1 og 2, af en sagkyndig revision,
mens det af regionslovens § 28, stk. 3, fremgår, at
rigsrevisor af egen drift eller på anmodning af
statsrevisorerne kan foranstalte undersøgelser i henhold til
lov om revisionen af statens regnskaber m.m. (rigsrevisorloven) af
regionernes regnskaber samt udvalgte regnskabsområder
herunder. Rigsrevisor har til brug for sådanne
undersøgelser adgang til regionens regnskabsmateriale m.v. i
overensstemmelse med §§ 12 og 13 i lov om revisionen af
statens regnskaber m.m.
Baggrunden for lovforslaget er ønsket om,
at ovennævnte adgang til regionernes regnskaber også
inkorporeres i rigsrevisorloven, så den fremtidige
regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber bliver direkte
omfattet af reglerne i rigsrevisorloven. Ved regnskabsgennemgangen
påses navnlig, jf. rigsrevisorlovens § 6, stk. 1, at
regnskabet er undergivet betryggende revision, at vilkårene
for tilskud m.v. er opfyldt, at midlerne er anvendt i
overensstemmelse med givne bestemmelser, og at der er taget
skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af
midlerne.
Rigsrevisionen vil således kunne rapportere
til statsrevisorerne om regionsrådenes opgavevaretagelse og
ressortministeriets tilsyn med, at lovgivningen virker efter
hensigten. Herved vil statsrevisorerne kunne vurdere forvaltningen
af området og i givet fald henlede Folketingets
opmærksomhed på eventuelle uhensigtsmæssigheder
m.v.
Der knytter sig generelle regler om høring
til Rigsrevisionens rapportering om revision og om gennemgang af
regnskaber. Vedkommende minister skal have lejlighed til at afgive
bemærkninger til et udkast, inden beretningen afgives til
statsrevisorerne (kontradiktion). I tilfælde, hvor
regionsrådenes forvaltning undersøges af
Rigsrevisionen, bør både regionsrådene og
ministeren have adgang til at udtale sig om et udkast til en
beretning.
Der er i henhold til rigsrevisorloven fastsat
nærmere bestemmelser om vedkommende ministers afgivelse af
redegørelse om, hvilke foranstaltninger og overvejelser
statsrevisorernes har givet anledning til. På tilsvarende
måde bør regionsrådene have adgang til at udtale
sig om statsrevisorernes beretning. Denne udtalelse skal indhentes
af vedkommende minister, som kommenterer den i sin
redegørelse til statsrevisorerne.
Bestemmelser, der tilgodeser behovet for
sådanne procedurer vedrørende regionerne, er
indarbejdet i lovforslaget.
Udskydelse af tidspunktet for
retten til aktindsigt efter forvaltningsloven og offentlighedsloven
i visse af Rigsrevisionens dokumenter
Der har vist sig behov for en justering af
lovforslaget efter fremsættelsen af lovforslag nr. L 140 i
Folketinget den 31. marts 2005. Det foreslås således at
udskyde tidspunktet for retten til aktindsigt efter
forvaltningsloven og offentlighedsloven i visse af Rigsrevisionens
dokumenter ved en ændring i rigsrevisorloven.
Før overførelsen til Folketinget i
1991 var Rigsrevisionen omfattet af de almindelige regler for den
offentlige forvaltning som fastsat i forvaltningsloven og
offentlighedsloven.
Rigsrevisionens forhold til offentligheden m.v.
blev efter overførelsen til Folketinget i 1991 fastsat i
Udvalget for Forretningsordenens bekendtgørelse nr. 447 af
6. maj 1992 af instruks for rigsrevisor om Rigsrevisionens forhold
til offentligheden samt sagsbehandling, som ændret ved
Udvalget for Forretningsordenens bekendtgørelse nr. 129 af
24. februar 1999. Som følge af problemer ved
begæringer om aktindsigt i beretningsudkast efter de hidtil
gældende regler kom regelsættet bl.a. til at indeholde
en bestemmelse (§ 7, nr. 7), hvorefter retten til aktindsigt
ikke omfatter notater og beretninger til statsrevisorerne,
før vedkommende minister har haft lejlighed til at udtale
sig om et udkast hertil.
Det er ikke ualmindeligt, at høringssvarene
giver anledning til ændringer i den endelige udgave af
beretningen. I de seneste år har Rigsrevisionen givet
aktindsigt på et tidspunkt, hvor et høringssvar ganske
vist var afsendt fra et ministerium m.v., men hvor det endnu ikke
var indarbejdet i det pågældende beretningsudkast. I de
pågældende tilfælde skulle Rigsrevisionens
foreløbige bemærkninger og beskrivelsen af de faktiske
forhold, som var omtalt i beretningsudkastet, ændres
væsentligt i den endelige beretning. Således
medførte offentliggørelsen af beretningsudkastet en
fejlagtig fremstilling i medierne af forhold i ministerier m.v.,
ligesom Rigsrevisionens foreløbige bemærkninger i et
sådant beretningsudkast blev fremstillet i medierne uden den
korrekte baggrund. En senere offentliggørelse af
statsrevisorernes beretning, som indeholdt korrektioner i forhold
til det af pressen allerede offentliggjorte, blev ikke af pressen
fundet særlig interessant. Der sattes derfor heller ikke fra
pressens side fokus på ministerens eventuelle påpegning
af, at den oprindelige kritik var betydeligt nedjusteret og
på visse punkter helt fjernet.
Statsrevisorerne har fundet denne situation meget
uheldig for både statsrevisorerne og de implicerede
myndigheder m.fl. Hverken statsrevisorerne eller de
pågældende ministre havde de facto haft mulighed for at
tage stilling til revisionssagen eller tage til genmæle over
for pressen. Dette skyldes, at Rigsrevisionen endnu ikke havde
korrigeret beretningens fremstilling af de faktiske forhold i lyset
af høringssvarene og på den baggrund foretaget
justering af sine bemærkninger.
Statsrevisorerne havde derfor €"
uafhængigt af lovforslag nr. L 140 €" foreslået
Udvalget for Forretningsordenen at ændre instruksen, så
der først dagen efter, at notater og beretninger var afgivet
til statsrevisorerne, kunne gives aktindsigt.
Udvalget for Forretningsordenen stillede i
forbindelse med behandlingen af statsrevisorernes forslag et
spørgsmål af 5. april 2005 til Justitsministeriet om
forholdet mellem offentlighedslovens regler og den ovennævnte
instruks for rigsrevisor, jf. folketingsåret 2004-05, 2.
samling, UFO alm. del €" spm. 4. Justitsministeriet oplyste i
sin besvarelse af 7. juni 2005, at hvis der fremsættes
begæring om aktindsigt over for et ministerium eller anden
myndighed, der er en del af den offentlige forvaltning, er det
offentlighedslovens regler, som i almindelighed finder anvendelse,
jf. offentlighedslovens § 1, stk. 1. De af Rigsrevisionen
fremsendte udkast til notater og beretninger til statsrevisorerne,
som befinder sig hos de nævnte myndigheder, er derfor
omfattet af en regel om, at disse myndigheder træffer
afgørelse om aktindsigt på grundlag af de materielle
regler i offentlighedsloven. Der er således forskel på,
om aktindsigtsbegæringen fremsættes over for
Rigsrevisionen eller over for den forvaltningsmyndighed, der er i
besiddelse af udkast til notater eller beretninger. Dette
gælder også ved en eventuel gennemførelse af
statsrevisorernes forslag til ændring af instruks for
rigsrevisor.
For at ønsket om generelt at udskyde
tidspunktet for retten til aktindsigt i beretninger og notater til
statsrevisorerne, herunder udkast hertil og uddrag heraf, indtil
dagen efter, at dokumentet er afgivet til statsrevisorerne, kan
imødekommes, en sådan regel lovfæstes i
rigsrevisorloven. Denne bestemmelse bliver herefter en undtagelse
fra forvaltningsloven og offentlighedsloven alene med hensyn til
tidspunktet for, hvornår der kan gives aktindsigt.
Ministerier og andre myndigheder, der er en del af den offentlige
forvaltning, forpligtes således til at følge
bestemmelsen. Endvidere skal der ske justering i den nævnte
instruks for rigsrevisor, så udskydelsen også
gælder ved Rigsrevisionens behandling af begæringer om
aktindsigt i disse dokumenter.
Det foreslås derfor i lovforslagets §
1, nr. 14 og 15, at opdele rigsrevisorlovens nuværende §
18 b i et stk. 1 og et stk. 2. § 18 b, stk. 1, skal svare til
den nugældende § 18 b, men med tilføjelse om, at
de i henhold hertil fastsatte bestemmelser for rigsrevisor skal
være i overensstemmelse med det i § 18 b, stk. 2,
fastsatte. § 18 b, stk. 2, fastsætter den ovenfor
nævnte udskydelse af tidspunktet for retten til aktindsigt
efter forvaltningsloven og offentlighedsloven.
Statsrevisorloven
Statsrevisorerne har i medfør af lov om
statsrevisorerne (statsrevisorloven) adgang til at undersøge
institutioner m.v., der modtager tilskud eller anden støtte
fra staten eller bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold
til lov, uanset hvilke regler der gælder om
regnskabsaflæggelse og revision. Regionernes regnskaber ville
således falde herindunder, men af hensyn til klarheden og
paralleliteten mellem statsrevisorloven og rigsrevisorloven
foreslås indsat et nyt nr. 1 i statsrevisorlovens § 2,
stk. 4, hvorefter statsrevisorerne kan foretage
undersøgelser og afgive beretninger om regionerne.
Hovedsigtet med lovforslaget er således
fortsat at tilpasse rigsrevisorloven og statsrevisorloven til lov
nr. 537 af 24. juni 2005 om regioner og om nedlæggelse af
amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab (oprindeligt lovforslag nr. L 65).
Som følge heraf blev de nedenfor
nævnte høringsparter ikke anmodet om igen at fremkomme
med bemærkninger til denne del af lovforslaget.
Ud over det således i hovedsagen
genfremsatte lovforslag (L 140) indeholder det justerede lovforslag
forslag til regler i rigsrevisorloven om udskydelse af tidspunktet
for ret til aktindsigt efter forvaltningsloven og
offentlighedsloven i visse af Rigsrevisionens dokumenter
(lovforslagets § 1, nr. 15). Høringsparterne blev
derfor opfordret til at fremkomme med eventuelle bemærkninger
hertil.
Endelig er lovforslaget yderligere uddybet for
så vidt angår oplysninger om de administrative og
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Samtidig med forslaget til ændringer af
rigsrevisorloven var der i lovforslag nr. L 140 medtaget forslag,
hvorefter det søgtes at korrigere enkelte skrivefejl og at
tilrette og modernisere andre bestemmelser i rigsrevisorloven.
Disse forslag gentages i lovforslaget og omtales nærmere i
bemærkningerne til de enkelte bestemmelser. Endvidere er der
medtaget et forslag til korrektion af en fejlagtig henvisning i
statsrevisorloven, jf. lovforslagets § 2, nr. 3. Fejlen opstod
i 1996, hvor de to love senest blev ændret i forbindelse med
vedtagelsen af lovforslag nr. L 210 (folketingsåret 1995-96),
jf. lov nr. 465 af 12. juni 1996.
Lovforslaget, der er udarbejdet af
Statsrevisoratet og Rigsrevisionen, fremsættes til fri debat,
idet forslagsstillerne har fundet det rimeligst at udskyde en
detaljeret realitetsbehandling til efter fremsættelsen. Der
er således ikke i forbindelse med fremsættelsen taget
politisk stilling til forslaget eller til enkelte dele heraf.
2. Administrative og
økonomiske konsekvenser for det offentlige
De administrative og økonomiske
konsekvenser følger af kommunalreformen. Rigsrevisionen
får flere opgaver end i dag, både som følge af
omfordelingen af opgaver mellem staten og kommunerne, og fordi det
i regionslovgivningen forudsættes, at rigsrevisor
udfører undersøgelser af regionernes regnskaber m.v.
i henhold til rigsrevisorloven. Der er således som
følge af kommunalreformen behov for øgede ressourcer
til Rigsrevisionen i form af en bevillingsudvidelse, som på
nuværende tidspunkt skønnes til 5,5 mio. kr. for
finansåret 2007 og frem. Bevillingsudvidelsen vil indgå
i forslag til finanslov for 2007.
3. Administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ifølge Økonomi- og
Erhvervsministeriet (Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i ErhvervsRegulering) ikke administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
5. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
6. Hørte myndigheder
Lovforslag nr. L 140 var i høring i
såvel ministerierne som hos Amtsrådsforeningen,
Kommunernes Landsforening, Foreningen af Registrerede Revisorer og
medlemmerne af Kontaktudvalget for Offentlig Revision, der ud over
Rigsrevisionen består af Revisionsaktieselskabet af
1.12.1962, Revisionsdirektoratet for Københavns Kommune,
Kommunernes Revision og Foreningen af Statsautoriserede Revisorer.
Disse foreninger m.v. blev sammen med ministerierne på ny
anmodet om en udtalelse, for så vidt angår
lovforslagets § 1, nr. 15. Endvidere er der i relation hertil
foretaget høring hos Danske Dagblades Forening, Dansk
Journalistforbund, Danmarks Journalisthøjskole, Danmarks
Radio, TV 2 og Sammenslutningen af Lokale Radio- og
TV-stationer.
7. Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for
staten/regionerne | Konsekvenser for den statslige finansiering
af regionerne, hvis større sparsommelighed og effektivitet
opnås i regionerne. | Merudgifter i forbindelse med udvidelse af
medarbejderstaben i Rigsrevisionen. |
Administrative konsekvenser for
staten/regionerne | Kan resultere i en mere hensigtsmæssig
forvaltning i regionerne, eventuelt i forbindelse med
lovgivningsinitiativer. | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er alene tale om en ændring af
henvisningen i bestemmelsen. Den korrekte henvisning er til §
2, stk. 4, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
(rigsrevisorloven) i stedet for til § 2, stk. 2.
Til nr. 2
Bestemmelsen indebærer, at der fremover kun
for ansættelse og afskedigelse, såvel ansøgt som
uansøgt, af medarbejdere i lønramme 37 eller
højere lønramme, som chefer i Rigsrevisionen normalt
ansættes eller udnævnes i, skal ske godkendelse af
Udvalget for Forretningsordenen efter forudgående
forelæggelse for statsrevisorerne.
Da Rigsrevisionen blev overført til
Folketinget i 1991, var den normale lønramme, som chefer
ansattes eller udnævntes i, lønramme 36.
Det har vist sig upraktisk, at afskedigelse af
alle tjenestemænd, dvs. også ansatte i lønrammer
under lønramme 36, efter de gældende regler har
skullet godkendes af Udvalget for Forretningsordenen efter
forudgående forelæggelse for statsrevisorerne.
I Forretningsorden for Folketinget, § 45,
stk. 3, er indsat en bestemmelse svarende til den nuværende i
rigsrevisorlovens § 1, stk. 7. Bestemmelsen vil ved den
førstkommende ændring af forretningsordenen blive
konsekvensrettet.
Til nr. 3
Der indsættes som nyt nr. 1 i stk. 1 en
bestemmelse om adgang til regionernes regnskaber. Bestemmelsen
indebærer, at rigsrevisor får adgang til at foretage
regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber. Denne adgang vil
også omfatte amtskommunale regnskaber for 2006
vedrørende den virksomhed, for hvilken der skal ske
afregning over for staten (refusionsregnskaber). Dette skyldes, at
disse refusionsregnskaber indgår i de sidste amtskommunale
regnskaber, dvs. for 2006, som aflægges af regionernes
forretningsudvalg til de respektive regionsråd. Det af
regionsrådet godkendte regnskab afgives til revision. Denne
foretages af de af amtskommunerne udpegede revisorer. Der henvises
i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 5. Regionernes fremtidige regnskaber revideres i
øvrigt af en sagkyndig revision svarende til den, der er
omtalt i § 42, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Rigsrevisionens regnskabsgennemgang vil ske efter reglerne i
rigsrevisorlovens § 6, hvorefter det navnlig påses, at
regnskabet er undergivet betryggende revision, at vilkårene
for tilskud m.v. er opfyldt, at midlerne er anvendt i
overensstemmelse med givne bestemmelser, og at der i øvrigt
er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltning af
midlerne.
Adgangen til at foretage regnskabsgennemgang af
regionernes regnskaber giver Rigsrevisionen mulighed for at
foretage bl.a. tværgående undersøgelser med
analyser af regionernes sparsommelighed, effektivitet og
produktivitet og at rapportere herom til statsrevisorerne.
Amtsrådsforeningen anførte i sit
høringssvar til lovforslag nr. L 140, at lovudkastet var et
led i den lovmæssige udmøntning af strukturreformen,
og at der med den påtænkte lovændring sker en
udvidelse af revisionen i forhold til de nugældende
revisionsregler for amterne, der er reguleret gennem
styrelsesloven. Amtsrådsforeningen fandt, at såvel den
finansielle revision som forvaltningsrevisionen af regionerne burde
ske gennem den normale sagkyndige revision, svarende til den
nuværende revision af amterne. Amtsrådsforeningen kunne
ikke se noget behov for en ekstra revisionsinstans, som både
vil være unødvendig og fordyrende.
Amtsrådsforeningen var særlig
betænkelig ved den foreslåede udvidelse af
forvaltningsrevisionen, som ville indebære et
grundlæggende indgreb i de regionale politikeres
beslutningskompetence. Efter Amtsrådsforeningens opfattelse
burde der være ens revisionsregler for regioner og
kommuner.
Det blev bemærket hertil, at der ikke var
tale om at indføre en ekstra revisionsinstans, idet den
finansielle revision af regionernes regnskaber alene udføres
af den sagkyndige revision. Herudover skal den sagkyndige revision
udføre løbende forvaltningsrevision og endvidere,
når særskilt aftale herom indgås med den
reviderede, tillige dyberegående forvaltningsrevision.
Rigsrevisionen skal ikke udføre finansiel revision eller
løbende forvaltningsrevision, men foretage den i lov nr. 537
af 24. juni 2005 om regioner og om nedlæggelse af
amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab nævnte regnskabsgennemgang og
større undersøgelser på baggrund af de af den
sagkyndige revision allerede reviderede regnskaber m.v. Ligesom
Rigsrevisionen vil drage nytte af den sagkyndige revisions arbejde,
vil regionsrådene kunne drage nytte af de
undersøgelser, som Rigsrevisionen vil udføre og
rapportere om til regionsrådene og statsrevisorerne i henhold
til den foreslåede ændring af rigsrevisorloven.
Rapporteringen vil kunne medføre overvejelser i
regionsrådene om initiativer til fremme af større
sparsommelighed, produktivitet og mere hensigtsmæssig
forvaltning i regionerne og dermed også mulighed for bedre
service for borgerne. Dette indebærer ikke indgreb i de
regionale politikeres beslutningskompetence. Det er i dag ikke
muligt for den statslige revision at foretage regnskabsgennemgang
og større undersøgelser vedrørende
amtskommunerne, når bortses fra refusionsområdet, hvor
staten f.eks. finansierer betydelige sociale udgifter. Den
fremtidige finansiering af regionerne vil for langt
størstedelens vedkommende ske med statslige midler. Det
følger heraf, at ordningen om regnskabsgennemgang m.v.
bør følge det regelsæt, der gælder for
institutioner, der modtager statstilskud, dvs. rigsrevisorlovens
§ 4 og statsrevisorlovens § 2, stk. 4. Kommunernes
finansiering sker derimod for størstedelens vedkommende som
hidtil direkte ved skatteopkrævning hos borgerne i de enkelte
kommuner. Der er derfor ikke grundlag for en ensartet ordning for
regioner og kommuner.
Hovedændringerne i rigsrevisorloven og i
statsrevisorloven sker i øvrigt som en direkte konsekvens af
lov nr. 537 af 24. juni 2005 (jf. de almindelige
bemærkninger, punkt 1 i lovforslag nr. L 65). Med hensyn til
de administrative og økonomiske konsekvenser
henvises til de almindelige bemærkninger, punkt 2 og punkt
7.
Kommunernes Landsforening (KL) anførte i
sit høringssvar til lovforslag nr. L 140 indledningsvis, at
lovudkastet ikke vedrørte kommunerne. Dette kunne KL
tilslutte sig fuldt ud, da kommunestyrelseslovens bestemmelser om
revision af kommunerne tilgodeser alle de hensyn, der kan stilles
til revisionen af regnskaber m.m., der afgives af lokale
folkevalgte og helt overvejende selvfinansierende offentlige
enheder som kommuner. KL tilføjede, at regionerne
udelukkende finansieres ved statslige og kommunale bidrag, og at
regionerne også skal have en sagkyndig revision parallelt med
bestemmelserne i styrelsesloven.
KL anførte endvidere, at der med
bestemmelsen om rigsrevisors adgang til at foranstalte
undersøgelser i regionerne var risiko for en form for
dobbeltadministration.
Det blev bemærket hertil, at der med den
statslige revisions regnskabsgennemgang ikke var tale om
administration, og at der heller ikke var tale om dobbelt
revision.
KL fandt endelig, at der er en tendens til, at
offentlige ressourcer i stigende grad anvendes på indsendelse
af oplysninger, kontrol, revision m.m. og i mindre grad på at
tilvejebringe en bedre service for befolkningen. KL konkluderede,
at Rigsrevisionens arbejdsområde fortsat burde være
begrænset til det statslige område, herunder
områder, der er finansieret med statslige tilskud, og som
ikke er underlagt en lokal folkevalgt kontrol.
Det bemærkedes hertil, at Rigsrevisionens
større, tværgående undersøgelser ville
blive udført som en konsekvens af lov nr. 537 af 24. juni
2005 og som led i den parlamentariske kontrol. Disse
undersøgelser vil kunne resultere i bl.a. bedre
borgerservice.
Kommunernes Revision anførte i sit
høringssvar til lovforslag nr. L 140, at lovudkastet
isoleret set ikke gav anledning til bemærkninger, og at
hensigten med forslaget var, at Folketinget sikrer den statslige
revision adgang til at foretage undersøgelser af regionernes
regnskaber. Kommunernes Revision henviste i øvrigt til, at
revisions- og kontrolopgaven med hensyn til de nye regioner i
forhold til de tidligere amtskommuner efter Kommunernes Revisions
opfattelse er ganske betragtelig. Dette blev begrundet med, at hver
region skulle have en sagkyndig revision, og at rigsrevisor af egen
drift eller på anmodning af statsrevisorerne kunne
foranstalte undersøgelser af regionernes regnskaber samt
udvalgte regnskabsområder. Evalueringsinstituttet, som
påtænktes etableret som led i kommunalreformen, ville
også få adgang til af egen drift at udføre
forvaltningsrevisionsundersøgelser i regionerne.
Det blev bemærket hertil, at det ikke var
korrekt, når Kommunernes Revision anførte, at
Evalueringsinstituttet ville få adgang til at udføre
forvaltningsrevisionsundersøgelser i regionerne. I
medfør af lovforslaget om Evalueringsinstituttet (L 76 fra
folketingsåret 2004-05, 2.samling) var det netop ikke
tiltænkt, at der skulle udføres sådanne
undersøgelser i konkurrence med den sædvanlige
finansielle revision og forvaltningsrevisionen. Instituttets
undersøgelser skulle i højere grad søge at
gennemføre benchmarking på tværs af
sektorområder og kommuner og regioner samt indsamle
internationale erfaringer med evalueringer og kunne således
ikke sammenlignes med Rigsrevisionens større,
tværgående undersøgelser i regionerne. De vil
blive udført som en konsekvens af lov nr. 537 af 24. juni
2005 og som led i den parlamentariske kontrol.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR)
nævnte i sit høringssvar til lovforslag nr. L 140, at
lovudkastet i hovedsagen omfatter de nødvendige og
hensigtsmæssige konsekvensændringer i rigsrevisorloven
og i lov om statsrevisorerne, som fulgte af lovforslag nr. L 65,
§ 28, om tilrettelæggelsen af regionernes revision.
Denne ordning indebar efter FSR€™s opfattelse en
afbalancering af hensynet til regionernes behov for en
selvstændig revision i lighed med den nugældende
amtskommunale revision og statsrevisorernes legitime interesse i
indsigt i den regionale forvaltning under hensyn til den betydelige
direkte statslige finansiering af regionernes aktiviteter.
FSR fandt, at det vil være
hensigtsmæssigt, at revisionen i praksis tilrettelægges
efter den såkaldte »enstrengede
revisionsmodel«, som anvendes på de områder af
den kommunale forvaltning, som er omfattet af statsrefusion.
Hertil bemærkedes det, at der var enighed
om, at den statslige revision ikke skal foretage en fornyet
revision af regionernes regnskaber, og der vil således ikke
blive tale om en udvidelse af den finansielle revision.
Rigsrevisionens regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber og
dens udførelse af større undersøgelser vil
antage samme form, som den, der nu anvendes på institutioner
m.v., der omfattes af rigsrevisorlovens § 4, jf. § 6.
Udgangspunktet er derfor, at den sagkyndige revision af regionernes
regnskaber udføres af andre end Rigsrevisionen, mens den
nærmere vurdering af, om denne revision er betryggende, og om
betingelser m.v. for den statslige finansiering er opfyldt, samt om
der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af
midlerne, tilkommer den statslige revision som led i den
parlamentariske kontrol.
FSR omtalte endvidere, at der efter foreningens
opfattelse burde stilles samme kvalitetskrav til revisionen af
enhederne (læs: regionerne) som de krav, der er
gældende for revisionen af børsnoterede selskaber. I
den forbindelse anførte FSR, at (læs: regionernes)
revisor bør være underlagt revisorlovens bestemmelser
med henblik på at sikre den højest mulige kvalitet af
revisionen.
Det blev bemærket hertil, at det udkast til
lovforslag, der har været sendt til høring (forud for
fremsættelsen af lovforslag nr. L 140), drejede sig om
ændring af rigsrevisorloven og statsrevisorloven og
således alene vedrørte den statslige revisions opgaver
m.v. vedrørende regionernes regnskaber.
Da FSR i sit høringssvar ikke adskilte
spørgsmålet om lovgivningen vedrørende
revisionsordningen, som fastlægger indholdet af revisionen,
herunder bl.a. rapportering m.v., fra lovgivningen om revisorer,
blev der gjort opmærksom på, at den af FSR omtalte
revisorlov, dvs. lov nr. 302 af 30. april 2003 om statsautoriserede
og registrerede revisorer (med senere ændringer), omhandler
krav til revisor. Disse krav vedrører bl.a.
spørgsmål om revisors uafhængighed, habilitet,
underretningspligt og tavshedspligt samt forhold vedrørende
revisors erklæringer om den foretagne revision. Endvidere
gælder der særlovgivning i tilknytning hertil, f.eks.
lov om erhvervsdrivende virksomheders aflæggelse af
årsregnskab m.v. (årsregnskabsloven) og
aktieselskabsloven.
Derimod gælder der for fastlæggelse
af kravene til indholdet af revisionen den lovgivning, som
ressortministeriet, i dette tilfælde Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, er ansvarlig for, dvs. kommunestyrelsesloven
og lov nr. 537 af 24. juni 2005. Denne lovgivning gælder for
alle valgte sagkyndige revisorer, hvad enten de er omfattet af den
ovennævnte revisorlovgivning og særlovgivning eller
alene er omfattet af de almindelige standarder for god
revisorskik.
Endelig var det tilkendegivet i ovennævnte
høringssvar fra Kommunernes Revision og fra FSR, at der
kunne blive behov for en koordinering af den praktiske
udførelse af den statslige revisions og den sagkyndige
revisions opgaver for bl.a. at undgå dobbeltarbejde.
Det blev hertil bemærket, at Rigsrevisionen
inden beslutning om at gennemføre en større
undersøgelse vil forhøre sig hos den sagkyndige
revision, om denne har påbegyndt eller har aktuelle planer om
at udføre en forvaltningsrevisionsundersøgelse
svarende til Rigsrevisionens større undersøgelse. Med
en sådan forudgående kontakt til den sagkyndige
revision og i øvrigt med kendskab til revisors protokoller
og beretninger m.v., jf. rigsrevisorlovens § 6, stk. 2, er
risikoen for at udføre dobbeltarbejde minimal.
Det regnskabsmateriale, der vil danne grundlag
for den statslige revisions regnskabsgennemgang, fremgår af
§ 6, stk. 2. Materialet vil omfatte årsregnskaber med
eventuelle koncernregnskaber og årsberetninger, periode- og
delregnskaber samt relevant regnskabsmateriale, herunder
bogføringsmateriale, ledelsens protokoller og lignende
materiale, revisors protokoller og beretninger m.v., samt andet
materiale og oplysninger, som efter rigsrevisors skøn er af
betydning for gennemførelsen af regnskabsgennemgangen. Dette
materiale vil normalt blive indhentet direkte hos regionerne, jf.
rigsrevisorlovens § 4, stk. 1, men vil i påkommende
tilfælde €" navnlig når det drejer sig om
tværgående opgørelser fra alle eller flere
sammenlignelige regioner vedrørende f.eks.
produktivitet/udgifter og de tilsvarende opstillede måltal
€" blive indhentet hos ressortministeriet.
Til nr. 4
Bestemmelsen ændres således, at
vedkommende minister kun underrettes i de tilfælde, hvor de
indkrævede regnskaber giver anledning til, at der
iværksættes nærmere undersøgelser af den
pågældende forvaltning, f.eks. dele af en regions
forvaltning eller hele institutioner m.v.
Det har vist sig, at der kun har været
behov for at underrette vedkommende minister i situationer, hvor
Rigsrevisionen først efter indhentelse af materiale gennem
ministeren har besluttet at foretage en nærmere
undersøgelse af en bestemt institution m.v. og derfor
direkte fra denne har indhentet yderligere materiale. Det er
hensigtsmæssigt fortsat at sikre rigsrevisor direkte adgang
til regnskaber i de tilfælde, hvor vedkommende minister ikke
har sikret sig (og dermed Rigsrevisionen) adgang. Derfor bibeholdes
muligheden for direkte at indkræve regnskaber til gennemgang
fra de pågældende institutioner m.v., hvilket derfor
også vil omfatte regionernes regnskaber.
Til nr. 5
Bestemmelsen ændres som en konsekvens af
nedlæggelsen af amtskommunerne pr. 1. januar 2007. Det skal
præciseres, at selv om rigsrevisorlovens § 5
ændres med ikrafttræden 1. januar 2007, vil rigsrevisor
have adgang til de amtskommunale refusionsregnskaber via
regionsrådene, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 3.
Efter kommunalreformen vil der fortsat på
det kommunale område være virksomhed, for hvilken der
skal ske afregning over for staten.
Til nr. 6
Økonomi- og Erhvervsministeren har i
november 2005 fremsat lovforslag (L 50) om ændring af bl.a.
lov om erhvervsdrivende virksomheders aflæggelse af
årsregnskab m.v. Det foreslås heri, at titlen på
den nævnte lov ændres til
»årsregnskabsloven.« Dette tages der højde
for ved nærværende lovforslag. Der er således
alene tale om en redaktionel ændring.
Til nr. 7
Det foreslås at afkorte den
nugældende 6-ugers-frist i § 16, stk. 1, så den
harmonerer med den frist på 4 uger, jf. § 17, stk. 3,
som gælder for rigsrevisors forelæggelse for
vedkommende minister af udkast til beretning til statsrevisorerne
inden afgivelse af beretningen.
I forslaget bevares adgangen for rigsrevisor til
at tillade en længere frist for den revideredes besvarelse af
rigsrevisors bemærkninger vedrørende revision og
regnskabsgennemgang.
Beskæftigelsesministeriet foreslog i sit
høringssvar til lovforslag nr. L 140, at den nuværende
frist på 6 uger fastholdes. Ministeriet begrundede dette med,
at der ofte er behov for at foretage interne høringer,
drøftelse og koordinering af svar, hvilket
vanskeliggøres ved større opgaver, når
svarfristen reduceres. Ministeriet anførte dog også,
at det generelt er muligt at besvare Rigsrevisionens henvendelser
inden for 4 uger.
Forsvarsministeriet ønskede også i
sit høringssvar til L 140 €" med samme begrundelse
€" at bibeholde fristen på 6 uger.
Det blev hertil bemærket, at de to
ministeriers betænkeligheder vedrørende en forkortet
svarfrist allerede er afklaret ved, at muligheden for
fristforlængelse bevares.
Til nr. 8
Opstillingen af statsregnskabet foretages af
Finansministeriet på baggrund af de af ministrene godkendte
årsregnskaber, idet statsregnskabet genereres elektronisk fra
regnskaber fra al statslig virksomhed optaget på finansloven.
Benævnelsen »særregnskaberne« i den
hidtidige formulering af bestemmelsen var møntet på de
enkelte ministerområderegnskaber og underliggende regnskaber,
men denne benævnelse er det ikke længere relevant at
bruge.
Samtidig er det heller ikke længere
relevant, at rigsrevisor »afstemmer« statsregnskabet
med de nævnte særregnskaber. I forslaget foreslås
det i stedet, at rigsrevisor »undersøger
fuldstændigheden af« statsregnskabet. Ved denne
undersøgelse påser rigsrevisor, om administrationen
har etableret forretningsgange og interne kontroller, der sikrer,
at alle regnskabsdata indgår korrekt i statsregnskabet.
Ministerierne afgiver samtidig med underskrivelsen af de enkelte
områderegnskaber en regnskabserklæring, hvis indhold er
aftalt mellem Finansministeriet og Rigsrevisionen.
Resten af bestemmelsen er uændret.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at Rigsrevisionen fremover foretager
regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber. Rigsrevisionen
forudsættes i lov nr. 537 af 24. juni 2005 om regioner og om
nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, §
28, stk. 3, og i rigsrevisorloven at have den direkte kontakt med
regionsrådene i forbindelse med
regnskabsgennemgangen, som kan finde sted i
regionerne. Rigsrevisionen vil derfor rapportere til
regionsrådene herom og om nærmere
undersøgelser foranlediget af regnskabsgennemgangen forinden
rapporteringen til statsrevisorerne.
Regionsrådene har ansvaret for en
række opgavers udførelse, og regionsrådenes
beslutninger i relation hertil vil derfor blive vurderet i
forhold til lovgivningen på de pågældende
områder, herunder om
opgavevaretagelsen i
øvrigt er sket under hensynstagen til en økonomisk
god forvaltning af de anvendte midler.
Rigsrevisionens rapportering vil derfor
vedrøre såvel regionsrådenes som
ressortministerens opgavevaretagelse, og regionsrådene
skal derfor tillige med ministeren have forelagt udkast til
beretninger til statsrevisorerne 4 uger inden afgivelsen.
Regionsrådenes bemærkninger til beretningsudkast vil
på tilsvarende måde som ministerens
bemærkninger og i henhold til Rigsrevisionens praksis i
videst muligt omfang blive indarbejdet i den endelige beretning.
Tilsvarende gælder allerede også om forelæggelse
af beretningsudkast for visse selskabsbestyrelser. Den
hidtidige bestemmelse om, at der ikke skal finde forelæggelse
sted, hvis der tidligere har været brevvekslet om sagen, er
fortsat gældende.
Til nr. 10
Denne ændring er af formel karakter og i
overensstemmelse med den hidtil gældende praksis, hvorefter
statsrevisorerne sender deres beretninger til Folketinget og den
pågældende minister. Statsrevisorerne sender derimod
rigsrevisors årlige beretning om Rigsrevisionens virksomhed
til Folketinget alene, fordi ingen minister skal afgive
redegørelse til denne beretning.
Til nr. 11
Regionsrådenes bemærkninger vil i
videst muligt omfang blive indarbejdet i en endelig beretning til
statsrevisorerne om regionernes opgavevaretagelse, jf.
bemærkningerne til nr. 9. Regionsrådene skal derfor
efter forslaget have mulighed for at udtale sig om, hvilke tiltag
de agter at gennemføre i anledning af statsrevisorernes
beretning, på samme måde som det gælder for
selskabsbestyrelser. Vedkommende minister skal derfor indhente
udtalelser fra regionsrådene, som tillige med ministerens
kommentarer hertil indgår i ministerens
redegørelse. Ændringsforslaget er formuleret, så
der ikke er tvivl om, at udtalelserne fra
regionsrådene og fra selskabsbestyrelserne
også indgår i det materiale fra ministeren, som sendes
til statsrevisorerne.
Til nr. 12
Denne ændring er en konsekvens af
ændringsforslaget til § 18, stk. 3, og medfører,
at ikke kun udtalelse fra et aktieselskabs bestyrelse, men
også udtalelse fra et regionsråd fremsendes til
rigsrevisor.
Til nr. 13
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringsforslaget til § 18, stk. 3, idet
både bestyrelsers og regionsrådenes udtalelser kan
indgå i statsrevisorernes endelige betænkning til
Folketinget tillige med ministrenes
redegørelser og rigsrevisors bemærkninger.
Til nr. 14
Den gældende bestemmelse i § 18 b
bliver til § 18 b, stk. 1, idet det i bestemmelsen
tilføjes, at de af Udvalget for Forretningsordenen udstedte
bestemmelser for rigsrevisor om Rigsrevisionens forhold til
offentligheden samt sagsbehandling skal være i
overensstemmelse med bestemmelsen i det nye stk. 2, jf. herved de
almindelige bemærkninger og de efterfølgende
bemærkninger til nr. 15.
Til nr. 15
Som det fremgår af de almindelige
bemærkninger, er Rigsrevisionen ikke omfattet af
forvaltningsloven og offentlighedsloven. Endvidere fremgår
det, at der knytter sig generelle regler om høring til
Rigsrevisionens rapportering til statsrevisorerne.
Vedkommende minister skal således have lejlighed
til at afgive bemærkninger til et udkast, inden en beretning
€" og efter Rigsrevisionens praksis visse notater €"
afgives til statsrevisorerne (kontradiktion). Som
konsekvens heraf er det offentlighedslovens regler, som i
almindelighed finder anvendelse på Rigsrevisionens udkast,
hvis der fremsættes begæring om aktindsigt over for et
ministerium eller en anden myndighed, der er en del af den
offentlige forvaltning, jf. offentlighedslovens § 1, stk. 1.
Der er således forskel på, om
aktindsigtsbegæringen fremsættes over for
Rigsrevisionen eller over for den forvaltningsmyndighed, der er i
besiddelse af Rigsrevisionens udkast til notater eller
beretninger.
Formålet med nærværende forslag
er at undgå, at der €" som det var sket i nogle
tilfælde for beretningsudkast, hvor der var givet aktindsigt
i høringsfasen €" sker offentliggørelse af hele
eller dele af Rigsrevisionens endnu ikke færdigbearbejdede
notater eller beretninger. De foreløbige bemærkninger
i et sådant dokument kan blive ændret
væsentligt i det endelige notat eller i den endelige
beretning, og det kan derfor være
uhensigtsmæssigt og i visse tilfælde
meget uheldigt for statsrevisorerne og de implicerede myndigheder
m.fl., at der kan ske offentliggørelse af udkast til notat
eller beretning. Der har været nogle tilfælde, hvor
statsrevisorerne ikke har haft mulighed for at orientere sig fuldt
ud om sagen, og ministeren var endvidere i disse tilfælde
blevet bragt i en vanskelig situation, fordi ministeren ikke
umiddelbart kunne tage til genmæle, så længe den
endelige beretning ikke var færdiggjort og offentliggjort,
jf. nærmere herom i de almindelige bemærkninger.
Rigsrevisionen har undersøgt
retsstillingen i henholdsvis ombudsmandsloven og den
norske rigsrevisorlov (Riksrevisjonsloven) vedrørende
dokumenter, som svarer til Rigsrevisionens udkast til beretninger
og notater.
I 1996 blev der på baggrund af
Ombudsmandens undersøgelse i Nørrebrosagen indsat en
bestemmelse i ombudsmandslovens § 20, stk. 2, hvorefter
Ombudsmanden kan bestemme, at en høringsskrivelse, en
foreløbig udtalelse, en foreløbig
redegørelse eller en foreløbig rapport
vedrørende et projekt, som Ombudsmanden har
taget op af egen drift, ikke er undergivet aktindsigt efter
forvaltningsloven og offentlighedsloven, førend vedkommende
myndighed har haft lejlighed til at udtale sig herom.
Baggrunden for at indføre denne
bestemmelse i ombudsmandsloven var €" så længe
bestemmelsen ikke fandtes €" at ministerier, der er omfattet
af den offentlige forvaltning, skulle træffe afgørelse
om aktindsigt i henhold til forvaltningslovens eller
offentlighedslovens bestemmelser herom, og dermed kunne der i givet
fald ske offentliggørelse af et ikke færdigt dokument.
De foreløbige synspunkter i et sådant dokument
kunne blive ændret væsentligt i en endelig
redegørelse, og det kunne derfor være
uhensigtsmæssigt og efter
omstændighederne mindre rimeligt over for de implicerede
myndigheder eller enkeltpersoners retssikkerhed, at der kunne
ske offentliggørelse af foreløbige
redegørelser m.v., jf. bemærkningerne til
bestemmelsen.
I den norske rigsrevisorlov (Riksrevisjonsloven),
lov nr. 21 af 7. maj 2004 om Riksrevisjonen, er det i § 18
fastlagt, at sagsdokumenter, som er udarbejdet af eller til
Riksrevisjonen i sager, som den vurderer at ville fremsende til
Stortinget som led i den parlamentariske kontrol, har
offentligheden først aktindsigt i, når sagen er
modtaget i Stortinget.
Begrundelsen for reglen i § 18 i
Riksrevisjonsloven er ifølge kommentarer til bestemmelsen
bl.a., at uden en sådan regel om udskydelse af tidspunktet
for offentlighedens ret til aktindsigt vil en bred omtale af
forhold, som viser sig at have en naturlig forklaring, eller en
ufuldstændig gengivelse af kritiske spørgsmål
rejst under Riksrevisjonens forberedende behandling af en sag
medføre, at forvaltningen (dvs. de reviderede ministerier
m.v.) må bruge betydelige ressourcer på at tage til
genmæle og sikre en afklaring. Endvidere kan det være
vanskeligt at opnå tilsvarende offentlighed, når det
gælder berigtigelser, fordi dette ikke altid vil blive
opfattet som interessant stof af pressen. Offentligheden kan derfor
blive fastholdt med et fejlagtigt indtryk af, at der er blevet
påvist kritisable forhold i den berørte del af
forvaltningen.
Det foreslås i lovforslaget, at der €"
i modsætning til bestemmelsen i ombudsmandslovens § 20,
stk. 2, hvorefter Ombudsmanden konkret tager stilling fra sag til
sag €" indføres en generel regel om at udskyde
tidspunktet for, hvornår der efter forvaltningsloven og
offentlighedsloven er ret til aktindsigt i notater og beretninger
til statsrevisorerne. Dette skyldes, at det vil være i meget
få tilfælde €" om nogen €" hvor alle faktiske
forhold er fuldt afklarede allerede inden høring, og hvor
det samtidig kan udelukkes, at der ikke bliver behov for at
justere Rigsrevisionens bemærkninger.
På foranstående baggrund indeholder
dette forslag en ny bestemmelse i rigsrevisorlovens § 18 b,
stk. 2, som er en særregel (lex specialis) i forhold til
forvaltningsloven og offentlighedsloven, og der er således
tale om en fravigelse af reglerne om aktindsigt i disse
regelsæt. Den offentlige forvaltning, der er omfattet heraf,
bliver derfor forpligtet til at anvende denne bestemmelse. Der
er tale om en absolut regel med hensyn til tidspunktet for,
hvornår aktindsigt efter forvaltningsloven eller
offentlighedsloven kan gives.
Det bemærkes, at den foreslåede
bestemmelse alene tager stilling til, på hvilket tidspunkt
der eventuelt vil kunne gives aktindsigt, mens bestemmelsen hverken
medfører udvidelse eller indskrænkning i aktindsigtens
omfang, når den offentlige forvaltning på det
nævnte tidspunkt træffer afgørelse
vedrørende en anmodning om aktindsigt. Denne
afgørelse skal således på normal vis
følge de materielle regler i forvaltningsloven og
offentlighedsloven.
En revisionssag indeholder ikke afgørelser
i forvaltningslovens forstand. Den myndighed, som har fået et
udkast til notat eller beretning i høring, kan imidlertid
have lagt et sådant udkast i en afgørelsessag. Parten
i denne afgørelsessag har ret til at begære aktindsigt
i sagens dokumenter efter forvaltningslovens bestemmelser om
partsaktindsigt. Med den foreslåede bestemmelse vil parten
dog først kunne opnå aktindsigt i Rigsrevisionens
nævnte dokumenter dagen efter rigsrevisors afgivelse af
notatet eller beretningen til statsrevisorerne. Faktiske
oplysninger, som er refereret i Rigsrevisionens dokumenter, kan
afgørelsesmyndigheden selvsagt meddele parten på et
hvilket som helst tidspunkt. Dette må i så fald ske i
en anden form end uddrag fra Rigsrevisionens nævnte
dokumenter. Partens mulighed for opnå aktindsigt i faktiske
oplysninger, der €" uafhængigt af Rigsrevisionens
dokumenter €" foreligger hos afgørelsesmyndigheden,
udskydes således ikke, blot fordi sådanne oplysninger
er refereret i Rigsrevisionens dokumenter.
Med de gældende regler forløber der
normalt ca. 4 uger fra et ministeriums afgivelse af
høringssvar, til Rigsrevisionen kan afgive den endelige
beretning til statsrevisorerne. Muligheden for at give aktindsigt
efter forvaltningsloven og offentlighedsloven udskydes
således 4 uger i gennemsnit med dette forslag. For de
notater, der sendes i høring, er den tilsvarende udskydelse
2-3 uger. For så vidt angår den årlige beretning
om revisionen af statsregnskabet, der indeholder mange bidrag
vedrørende ministerområderne, vil høringen af
sådanne separate bidrag kunne strække sig over knap 2
måneder fra modtagelsen af høringssvaret på det
først afsendte bidrag, og indtil det sidste
høringssvar er indkommet, hvorefter den endelige beretning
kan afgives til statsrevisorerne ca. 3 uger herefter. Den
længste periode, som muligheden for at give aktindsigt i
udkast til denne beretning udskydes med, er således ca.
2½ måned, mens den korteste periode er ca. 3 uger.
I det foreslåede nye stk. 2 i § 18 b
præciseres det samtidig, at der ikke kan gives aktindsigt i
uddrag fra notat- eller beretningsudkast før dagen efter, at
det endelige dokument er afgivet til statsrevisorerne. Dette
gælder, uanset hvilken form et uddrag har. Det kan f.eks.
være i form af citater eller sammendrag og lign.
Sådanne uddrag kan f.eks. være indarbejdet i
administrationens dokumenter, herunder i dens høringssvar
til Rigsrevisionen.
Forslaget medfører endelig, at
høringsparterne, der er omfattet af reglerne om aktindsigt
efter forvaltningsloven og efter offentlighedsloven, skal
orienteres om datoen for rigsrevisors afgivelse af dokumentet til
statsrevisorerne.
Alle høringsparter, jf. punkt 6 i de
almindelige bemærkninger, har afgivet høringssvar.
Langt de fleste høringsparter har ikke haft
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 15.
Justitsministeriet har i sit høringssvar
oplyst ikke at have bemærkninger til lovudkastet, men har dog
foreslået en lidt ændret formulering af lovudkastets
tekst ud fra en ren sproglig betragtning. Baggrunden for
Justitsministeriets forslag er, at formuleringen i lovudkastet kan
give anledning til at antage, at der uden videre vil være ret
til aktindsigt efter forvaltningsloven og offentlighedsloven i de
af bestemmelsen omfattede dokumenter dagen efter, at disse er
afgivet til statsrevisorerne.
Lovforslagets § 1, nr. 15 er justeret i
overensstemmelse hermed, så der ikke vil være anledning
til at antage, at aktindsigt kan gives uden en konkret vurdering af
dokumentet i forhold til de to regelsæt.
Dansk Journalistforbund beklager, at der er lagt
op til en indskrænkning af adgangen til aktindsigt i forhold
til udgangspunktet i offentlighedsloven. Dette bør
være sidste udvej og være baseret på et reelt og
nødvendigt behov. Forbundet er af den opfattelse, at
aktindsigt så vidt muligt skal gives så tidligt som
muligt, fordi medierne har en klar interesse i at orientere
offentligheden og dermed give denne mulighed for at debattere et
særligt emne og eventuelt være med til at påvirke
en proces. Forbundet anerkender problemet med fejlagtig
fremstilling i medierne, som kan være resultatet af
aktindsigt i et beretnings- eller notatudkast, idet afsendte
høringssvar af naturlige årsager ikke er indarbejdet i
et udkast, der er sendt til høring. Forbundet har ikke
kendskab til, at problemet er udbredt. Det er desuden forbundets
opfattelse, at det er muligt at forebygge dette problem ved at
orientere ansøgeren af aktindsigt om, at der er tale om et
beretningsudkast, og at den endelige beretning ofte vil indeholde
væsentlige ændringer. Endvidere foreslås det, at
der sker orientering via en generel vejledning, som kunne indeholde
en beskrivelse af den proces, som beretninger/notater skal igennem,
inden den endelige udgave foreligger, hvorved ansøgeren er
tilstrækkeligt informeret til at kunne tage højde for
dette, hvis materialet skal anvendes til omtale i medierne.
Det bemærkes hertil, at
Journalistforbundets forslag vedrørende udstedelse af en
vejledning ikke kan træde i stedet for den foreslåede
bestemmelse. Forslaget er udarbejdet ud fra det synspunkt, at det i
forhold til alle parter må være mest forsvarligt, at
offentligheden får mulighed for at debattere en beretning og
dens konklusioner på baggrund af fuldstændige og
korrekte oplysninger. Det er endvidere også kun på et
fuldstændigt oplyst grundlag, at statsrevisorerne kan
fremkomme med bemærkninger til revisionssagen.
Danske Mediers Forum, som er en sammenslutning af
en række medieorganisationer, herunder Danske Dagblades
Forening, Danmarks Radio og TV2/DANMARK A/S, har afgivet
høringssvar på de tre nævnte medlemmers vegne.
Danske Mediers Forum har som udgangspunkt forståelse for
begrundelsen for lovforslaget. Man er således enig i, at en
offentliggørelse af beretningsudkast, som indeholder
urigtige eller mangelfulde oplysninger, kan afstedkomme uberettiget
kritik og en fejlagtig opfattelse i offentligheden af, at der er
blevet påvist kritisable forhold i forvaltningen. Dette kan
€" sammenholdt med de impliceredes begrænsede muligheder
for at tage til genmæle, så længe beretningen
endnu ikke er korrigeret i forhold til de afgivne
høringssvar €" medføre uheldige situationer, der
kan begrunde overvejelser om at udskyde adgangen til aktindsigt.
Danske Mediers Forum er uanset denne forståelse, og selv om
forslaget alene vedrører, på hvilket tidspunkt der
eventuelt vil kunne gives aktindsigt, men ikke har til hensigt at
indskrænke aktindsigtens omfang, bekymret over den
svækkelse af offentlighedsprincippet, som der er en
fremherskende tendens til ved at foretage begrænsninger og
ændringer i offentlighedens ret til indsigt. Danske Mediers
Forum fremhæver særlig måden, hvorpå dette
finder sted, nemlig oftest via nye regler i særlove eller via
ministerielle bekendtgørelser, og denne svækkelse af
offentlighedsprincippet gennemføres, uden at der tages
ordentlig afsæt i forslagets betydning for
offentlighedsprincippet i den lov, som ændringerne reelt
svækker. De mange undtagelser fra hovedreglen om aktindsigt
er problematiske, fordi de €" ud over at udhule retten til
aktindsigt €" også medvirker til en manglende
overskuelighed. Dette har medført, at den nuværende
Offentlighedskommission blev nedsat til at foretage en
tiltrængt revision af offentlighedsloven. Under henvisning
hertil finder Dansk Mediers Forum, at den foreslåede
undtagelse fra offentlighedsloven principielt bør
drøftes i Offentlighedskommissionen.
Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-stationer
har i sit høringssvar anbefalet, at denne del af
lovforslaget afventer Offentlighedskommissionens redegørelse
om lov om offentlighed i forvaltningen.
Det bemærkes til høringssvarene fra
Danske Mediers Forum og fra Sammenslutningen af Lokale Radio- og
TV-stationer, at lovforslaget skal løse et
påtrængende behov for en udskydelse af tidspunktet for,
hvornår der eventuelt kan gives aktindsigt i beretninger
eller notater til statsrevisorerne, herunder udkast hertil og
uddrag heraf, jf. i øvrigt bemærkningerne ovenfor til
Journalistforbundets høringssvar.
Med hensyn til spørgsmålet om
orientering af Offentlighedskommissionen om den foreslåede
bestemmelse skal det bemærkes, at der ikke tilsigtes en
ændring i omfanget af den aktindsigt, som kan opnås
efter forvaltningslovens og offentlighedslovens bestemmelser.
Forslaget sigter alene på en udskydelse af tidspunktet for,
hvornår der eventuelt kan gives aktindsigt.
Til § 2
Til nr. 1
Der indsættes i § 2, stk. 4, som nyt
nr. 1 en bestemmelse om adgang til regionernes regnskaber.
I de gældende bestemmelser i
statsrevisorlovens § 2, stk. 4, sammenholdt med § 2, stk.
6, har statsrevisorerne hjemmel til at
undersøge regnskaber fra institutioner m.v., der modtager
tilskud eller anden støtte fra staten eller bidrag,
afgift eller anden indtægt i henhold til lov, uanset hvilke
regler der gælder om regnskabsaflæggelse
og revision for de pågældende institutioner m.v.
Principielt vil der derfor ikke være behov for at
ændre statsrevisorloven i forbindelse med Folketingets
vedtagelse af den nye kommunalreform, idet de fem regioner vil
være omfattet af de gældende bestemmelser. For i videst
mulig omfang at have parallelitet til rigsrevisorlovens
bestemmelser, foreslås det imidlertid, at der indsættes
et nyt nr. 1, i § 2, stk. 4, jf. de almindelige
bemærkninger.
Forslaget til bestemmelsen indebærer, at
det præciseres, at statsrevisorerne har adgang til at
foretage undersøgelse af regionernes regnskaber.
Disse regnskaber revideres i øvrigt af en sagkyndig revision
svarende til den i § 42, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse
nævnte revision. Der er i øvrigt ikke tale om en
indholdsmæssig ændring af § 2, stk.
4, og det gælder fortsat, at statsrevisorerne i henhold til
§ 2, stk. 6, kan anmode rigsrevisor om at foretage
undersøgelser og afgive beretning herom til
statsrevisorerne.
Som konsekvens af den foreslåede
ændring bliver de hidtidige § 2, stk. 4, nr. 1-3, til
nr. 2-4.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringen i nr. 1.
Til nr. 3
Der er alene tale om en ændring af
henvisningen i bestemmelsen. Den korrekte henvisning er til §
18, stk. 5 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
(rigsrevisorloven) i stedet for til § 18, stk. 2. Ved en
forglemmelse i 1996 skete der ikke den nødvendige
konsekvensændring i lov om statsrevisorerne i forbindelse med
bl.a. ændringen af rigsrevisorlovens § 18, jf. lov nr.
465 af 12. juni 1996.
Til § 3
Til stk. 1
De ændringer, der ikke vedrører
regionslovgivningen, kan træde i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til stk. 2
Ændringer, der vedrører
regionslovgivningen, træder i kraft den 1. januar 2007, hvor
amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab nedlægges.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 1. Stk. 6. Rigsrevisor aflægger
Rigsrevisionens regnskab, som indgår i
Folketingets regnskab og revideres sammen med dette, jf.
§ 2, stk. 2. Stk. 7. Rigsrevisor antager og af
skediger selv sine medarbejdere i over
ensstemmelse med de personalemæssige
rammer, der er fastsat i henhold til stk. 5. Ansættelse
og afskedigelse af tjenestemænd i 36. eller
højere lønramme samt uansøgt afskedigelse af
alle tjenestemænd kræver dog godkendelse
af Udvalget for Forretningsordenen efter
forudgående forelæggelse for
statsrevisorerne. | | § 1 I lov om revisionen af statens
regnskaber m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 7. januar
1997, foretages følgende ændringer: 1. I § 1,
stk. 6, ændres »stk. 2« til: »stk.
4«. 2. §
1, stk. 7, 2. pkt., affattes således: »Ansættelse og afskedigelse af
medarbejdere i 37. eller højere lønramme kræver
dog godkendelse af Udvalget for Forretningsordenen efter
forudgående forelæggelse for
statsrevisorerne.« |
§ 4. Rigsrevisor kan
direkte eller gennem vedkommende minister kræve
forelagt til gennemgang regnskaber fra institutioner, forenin
ger, fonde mv., der modtager kapi
talindskud, tilskud, lån, garanti eller
anden støtte fra staten eller en af de i
§ 2, stk. 1, nr. 2-4, nævnte
institutioner mv., eller som modtager
bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til lov,
og regnskaber fra sådanne institutioner
mv. som nævnt i § 2, stk. 1, for hvilke der ved lov
er fastsat revisionsbestemmelser, som
afviger fra denne lov. Stk. 3. Ved indkrævning af
de i stk. 1 nævnte regnskaber, der foretages
direkte fra vedkommende institution mv. og fra de i
stk. 2, 1. pkt., nævnte aktieselskaber,
underretter rigsrevisor vedkommende minister
herom. | | 3. I § 4,
stk. 1, indsættes før nr. 1 som nyt nummer: 1) regnskaber fra regionerne,«. Nr. 1 og 2 bliver herefter nr. 2 og 3.
4. §
4, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Hvis de i medfør
af stk. 1 og 2 indhentede regnskaber giver rigsrevisor anledning
til at iværksætte nærmere undersøgelser,
underretter rigsrevisor vedkommende minister herom.« |
§ 5. Rigsrevisor
skal efter anmodning have adgang til at gennemgå
den del af de amtskommunale og kommunale
regnskaber, som vedrører virksomhed, for hvilken
der skal ske afregning over for staten. | | 5. I §
5 udgår »amtskommunale og«.
|
§ 6. Stk. 3. For de i § 4, stk.
2, 2. pkt., nævnte aktieselskaber omfatter regnska
ber ud over årsregnskaber mv., der er aflagt i
henhold til lov om visse selskabers aflæggelse af
årsregnskab mv., tillige andet materiale af
betydning for regnskabsgennemgangen, som
ministeren kan komme i besiddelse af. | | 6. I § 6,
stk. 3, ændres »lov om visse selskabers
aflæggelse af årsregnskab m.v.« til:
»årsregnskabsloven«. |
§ 16. Rigsrevisors
bemærkninger vedrørende revision og
gennemgang af regnskaber skal besvares inden seks uger
fra modtagelsen, medmindre rigsrevisor tillader en
længere frist. | | 7. I § 16,
stk. 1, ændres »seks uger« til: »fire
uger«.
|
§ 17. Rigsrevisor
afstemmer statsregnskabet med særregnskaberne
og sammenholder bevillings- og regnskabs
tal. Rigsrevisor afgiver en beretning
herom til statsrevisorerne inden en frist, der aftales mellem
statsrevisorerne og rigsrevisor. Stk. 3. En sag, der optages i
rigsrevisors beretning, skal mindst fire uger
inden afgivelsen forelægges vedkommende minister.
Vedrører sagen de i § 4, stk. 2, 1. pkt., nævnte
aktieselskaber, skal sagen tillige forelægges selskabets
bestyrelse. Forelæggelse skal ikke finde sted,
såfremt der tidligere har været brevvekslet
om sagen. | | 8. §
17, stk. 1, 1. pkt., affattes således: »Rigsrevisor undersøger
fuldstændigheden af statsregnskabet og sammenholder
bevillings- og regnskabstal.«
9. §
17, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. En sag, der optages i
rigsrevisors beretning, skal mindst fire uger inden afgivelsen
forelægges vedkommende minister. Vedrører sagen de i
§ 4, stk. 1, nr. 1, nævnte regioner, skal sagen tillige
forelægges regionsrådet. Hvis en sag vedrører de
i § 4, stk. 2, 1. pkt., nævnte aktieselskaber, skal
sagen også forelægges selskabets bestyrelse.
Forelæggelse skal ikke finde sted, hvis der tidligere har
været brevvekslet om sagen.« |
§ 18.
Statsrevisorerne fremsender med deres eventuelle bemærkninger
de beretninger, der er nævnt i § 17, til
Folketinget og vedkommende minister. Stk. 3. For de i § 4, stk.
2, 1. pkt., nævnte aktieselskaber indhenter
ministeren tillige en udtalelse fra selskabets
bestyrelse. Ministerens kommentarer til bestyrelsens
udtalelse indgår i den i stk. 2 nævnte
redegørelse til
statsrevisorerne. Stk. 4. Redegørelsen og
den i stk. 3 nævnte udtalelse fra aktieselskabets
bestyrelse tilsendes samtidig rigsrevisor, der inden
en måned efter modtagelsen fremsender sine
bemærkninger til statsrevisorerne. Stk. 5. Ministrenes
redegørelser og rigsrevisors bemærkninger
indgår i stats revisorernes endelige
betænkning til Folketinget. Den i stk. 3 nævnte
udtalelse kan efter statsrevisorernes skøn
tillige indgå i endelig betænkning. § 18 b. Udvalget for
Forretningsordenen fastsætter efter
forelæggelse for statsrevisorerne almindelige
bestemmel ser for rigsrevisor med hensyn til
sådanne forhold, der for den offentlige
forvaltning er reguleret ved
forvaltningsloven og lov om offentlighed i
forvaltningen. | | 10. §
18, stk. 1, affattes således: »Statsrevisorerne fremsender med deres
eventuelle bemærkninger de beretninger, der er nævnt i
§ 17, stk. 1 og 2, til Folketinget og vedkommende minister.
Den i § 17, stk. 4, nævnte beretning fremsendes til
Folketinget.«
11. §
18, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. For de i § 4, stk.
1, nr. 1, nævnte regioner indhenter ministeren en udtalelse
fra regionsrådet. For de i § 4, stk. 2, 1. pkt.,
nævnte aktieselskaber indhenter ministeren en udtalelse fra
selskabets bestyrelse. Ministerens kommentarer til
regionsrådets eller til bestyrelsens udtalelse indgår
tillige med udtalelsen i den i stk. 2 nævnte
redegørelse til statsrevisorerne.« 12. I § 18,
stk. 4, indsættes efter »Redegørelsen og
den i stk. 3 nævnte udtalelse«: »fra
regionsrådet eller«.
13. I § 18,
stk. 5, 2. pkt., ændres »Den i stk. 3 nævnte
udtalelse« til: »De i stk. 3 nævnte
udtalelser«.
14. §
18 b, stk. 1, affattes således: »Udvalget for Forretningsordenen
fastsætter efter forelæggelse for statsrevisorerne og i
overensstemmelse med stk. 2 bestemmelser for rigsrevisor om
sådanne forhold, der for den offentlige forvaltning er
reguleret ved forvaltningsloven og lov om offentlighed i
forvaltningen, jf. dog stk. 2.« 15. I § 18
b indsættes som stk. 2: »Stk. 2. For notater og
beretninger til statsrevisorerne samt udkast hertil og uddrag heraf
gælder retten til aktindsigt efter forvaltningsloven og lov
om offentlighed i forvaltningen først dagen efter, at
notatet eller beretningen er afgivet til
statsrevisorerne.« |
§ 2. Stk. 4. Statsrevisorerne kan
foretage undersøgelser og afgive beretninger
om alle institutioner, foreninger, fonde
m.v., der modtager kapitalindskud, tilskud, lån,
garanti eller anden støtte fra staten eller en
statsstøttet institution, eller som modtager
bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til
lov, alle selvstændige
forvaltningssubjek ter, der er
oprettet ved lov, herunder bevillingslov, eller ved
Folketingets Finansudvalgs tiltrædelse af
en bevillingsansøgning, og alle interessentskaber og
virksomheder, hvori staten, en af de i nr. 1
nævnte institutioner, foreninger, fonde m.v.
eller en af de i nr. 2 nævnte selvstændige
forvaltningssubjekter deltager som interessent eller
personligt ansvarlig
virksomhedsdeltager. § 5. Stk. 2. Statsrevisorernes endelige
betænkning over statsregnskabet omfatter de i § 18, stk.
2, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. omtalte
oplysninger. Inden afgivelse af betænkning søger
statsrevisorerne eventuelle tvivlsspørgsmål afklaret
og redegør herfor i betænkningen. | | § 2 I lov om statsrevisorerne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 4 af 7. januar 1997, foretages
følgende ændringer:
1. I § 2,
stk. 4, indsættes før nr. 1 som nyt nummer: »1) regionerne,«. Nr. 1-3 bliver herefter nr. 2-4. 2. I § 2,
stk. 4, nr. 3, der bliver nr. 4, ændres »nr.
1« til: »nr. 2« og »nr. 2« til:
»nr. 3«. 3. I § 5,
stk. 2, ændres »§ 18, stk. 2« til:
»§ 18, stk. 5«. |