L 175 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af dødsboskatteloven.(Lempelse af beskatningen af
mellemperioden i ikke skattepligtige dødsboer).
Fremsat den 15. marts 2006 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
dødsboskatteloven
(Lempelse af beskatningen af mellemperioden i
ikke skattepligtige dødsboer)
§ 1
I lov om beskatning ved dødsfald
(dødsboskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 791 af
16. august 2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 1414
af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer:
1.§ 15, stk. 4, 1.
pkt., affattes således:
»Hvis forskellen mellem det efter stk. 1
og 2 opgjorte beløb og de foreløbige
indkomstskattebeløb, der er forfaldet før
dødsfaldet, eller som skulle indeholdes af indtægter,
som er erhvervet før dødsfaldet, jf. § 16,
stk. 2 og 3, udgør et grundbeløb på 17.850
kr. eller derover, skal dødsboet betale det beløb,
hvormed forskellen overstiger grundbeløbet.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Loven finder anvendelse
på mellemperioder, der vedrører personer, som er
afgået ved døden den 15. marts 2006 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget går ud på at lempe
beskatningen af mellemperioden i ikke skattepligtige
dødsboer. Mellemperioden er perioden fra indkomstårets
begyndelse til og med dagen før dødsfaldet.
Efter gældende ret foretages der, hvis
told- og skatteforvaltningen eller dødsboet anmoder om det,
en beregning af forskellen mellem afdødes betalte og
forfaldne foreløbige skattebeløb i mellemperioden og
en særlig mellemperiodeskat, der beregnes efter
dødsboskattelovens regler. Dødsboet er forpligtet til
at betale det fulde forskelsbeløb, hvis den beregnede
mellemperiodeskat overstiger de nævnte foreløbige
skattebeløb med et beløb på 21.900 kr. i
2006-niveau. Efter forslaget forhøjes
beløbsgrænsen til 30.000 kr. i 2006. Samtidig
foreslås det, at beløbsgrænsen ændres fra
at være en bagatelgrænse til at være et
grundbeløb. Det foreslås således, at
dødsboet kun skal være forpligtet til at betale
forskellen mellem det beregnede forskelsbeløb og
beløbsgrænsen.
2. Beskrivelse af gældende
ret
Lovforslaget angår alene
dødsboer, der skiftes, og som ikke er skattepligtige. For
dødsboer, der overtages af den efterlevende
ægtefælle, gælder særlige regler, som der
ikke redegøres for her. Lovforslaget angår heller ikke
dødsboer, der sluttes ved boudlæg. I sådanne
boer foretages der ingen afsluttende beregning af skatten.
Alle de nedennævnte
beløbsgrænser reguleres efter personskattelovens
§ 20. De angivne beløbsgrænser
vedrører således alene 2006.
Efter gældende ret er et dødsbo
kun skattepligtigt, hvis enten dets aktiver eller dets nettoformue
efter handelsværdien på skæringsdagen i
boopgørelsen overstiger beløbsgrænser på
henholdsvis 2.382.100 kr. og 1.786.600 kr., eller hvis boet skiftes
ved bobestyrer, og skifteretten træffer bestemmelse om
udskydelse af skæringsdagen for boopgørelsen i
medfør af § 66, stk. 2, i lov om skifte af
dødsboer.
For dødsboer, der ikke er
skattepligtige, foretages der ingen beskatning af boperioden, det
vil sige perioden fra den dag, hvor dødsfaldet indtraf, og
til og med den dag, som vælges som skæringsdag for
boopgørelsen. Derimod skal der ske en afslutning af
afdødes skatteforhold for mellemperioden, det vil sige
perioden fra begyndelsen af det indkomstår, hvori
dødsfaldet indtraf, og til og med dagen før
dødsfaldet.
Udgangspunktet er, at der ikke foretages
afsluttende skatteansættelse af mellemperioden, og at
afdødes foreløbige indkomstskattebeløb, der er
forfaldet før dødsfaldet, samt beløb, der
skulle indeholdes af indtægter, som afdøde havde
optjent før dødsfaldet, bliver endelige.
Der skal dog foretages en afsluttende
skatteansættelse af mellemperioden i visse særlige
tilfælde, som fremgår af dødsboskatteloven, samt
i tilfælde, hvor enten told- og skatteforvaltningen eller
dødsboet kræver det.
En sådan afsluttende
skatteansættelse af mellemperioden sker ved anvendelse af
skattelovgivningens almindelige regler for beskatning af personer,
medmindre andet fremgår af dødsboskatteloven.
Dødsboet skal indgive selvangivelse om afdødes
indtægter og udgifter i mellemperioden. Af den beregnede
skattepligtige indkomst betales en mellemperiodeskat på 50
pct. uden hensyntagen til størrelsen af indkomsten. I
skatten gives et fradrag for hver påbegyndt måned fra
begyndelsen af indkomståret til og med den måned, hvori
dødsfaldet er indtruffet. Dette såkaldte
mellemperiodefradrag udgør 1.700 kr. pr. måned.
Den beregnede mellemperiodeskat sammenholdes
herefter med afdødes betalte og forfaldne foreløbige
skatter for mellemperioden, jf. ovenfor. Der fremkommer herved et
forskelsbeløb. Om dette forskelsbeløb gælder
følgende:
Hvis den beregnede mellemperiodeskat
overstiger de foreløbige skatter, opkræves
forskelsbeløbet kun, hvis det overstiger en
beløbsgrænse på 21.900 kr. I givet fald
opkræves hele forskelsbeløbet.
Hvis de foreløbige skatter overstiger
den beregnede mellemperiodeskat, udbetales forskelsbeløbet
kun, hvis det overstiger en beløbsgrænse på
2.600 kr. I givet fald udbetales hele forskelsbeløbet.
3. Skatteministeriets
betragtninger
De gældende regler medfører, at
der foretages afsluttende skatteansættelse af mellemperioden
efter de regler, der er beskrevet ovenfor under afsnit 2, i under
én procent af samtlige dødsboer, eller i
størrelsesordenen ca. 500 tilfælde årligt ud af
ca. 60.000 årlige dødsfald. De øvrige
dødsboer er enten overtaget af den efterlevende
ægtefælle, afsluttet ved boudlæg, skattepligtige
eller omfattet af den ovenfor beskrevne hovedregel om
forskudsskattens endelighed.
De gældende regler er inden for de
seneste måneder blevet mødt med kritik fra dele af
offentligheden og pressen ud fra den grundopfattelse, at
afdøde beskattes hårdere end levende personer.
Kritikken går på,
€" at det er urimeligt, at beskatningen af
mellemperioden ikke fuldt ud sker efter skattereglerne for personer
også med hensyn til skatteberegningsregler,
€" at det er urimeligt, at
beløbsgrænsen på 21.900 kr. er en
bagatelgrænse, således at boer, hvor
beløbsgrænsen er nået, skal betale det fulde
beløb, mens boer, der ligger lige under
beløbsgrænsen, ikke skal betale noget, og
€" at risikoen for at skulle betale er
ujævnt fordelt, idet risikoen er størst i boer, hvor
dødsfaldet er sket i årets sidste måneder, og
størst i tilfælde, hvor afdøde var bosat i en
kommune med lav skatteprocent og forskudsregistreret tilsvarende
lavt.
Skatteministeriet finder det
grundlæggende hensigtsmæssigt, at så få
dødsboer som muligt belastes med krav om, at de skal
udarbejde og indlevere selvangivelse for afdøde. Det
må antages, at dette har været det forenklende element,
der har begrundet, at samtlige partier i det daværende
Folketing kunne stemme for den foreslåede ordning, da
dødsboskatteloven, lov nr. 1221 af 27. december 1996, blev
vedtaget.
Det er ikke og har aldrig været
hensigten med mellemperiodebeskatningen, at afdøde personer
skulle beskattes hårdere end levende personer.
Dødsboskatteloven var således forudsætningsvis
provenuneutral i forhold til det mere komplicerede
beskatningssystem, der var gældende før
dødsboskatteloven. Hensigten med den særlige
mellemperiodebeskatning var, at den skulle være
administrativt enklere end personbeskatning både for de
pårørende, for skifteretter og bobestyrere og for
skattemyndighederne. I og med at kun ca. 500 dødsboer
årligt pålægges at indgive selvangivelse for
mellemperioden, må hensigten med den forenklede beskatning
grundlæggende siges at være nået.
Skatteministeriet har imidlertid konstateret,
at der efter de gældende regler i visse tilfælde
udløses en restskat til betaling, selv om afdøde har
været forskudsregistreret korrekt. Problemet forelå
ikke, da dødsboskatteloven trådte i kraft den 1.
januar 1997, men er opstået og har været stigende
gennem årene i takt med, at personskatteprocenterne senere er
blevet nedsat.
Beregninger viser, at der typisk
udløses en restskat til betaling, hvis afdøde ville
have haft en skattepligtig helårsindkomst på mellem ca.
200.000 kr. og ca. 550.000 kr. i dødsåret. Risikoen er
størst, og de højeste restskattebeløb
udløses, hvis helårsindkomsten ligger på
300.000-350.000 kr. Endvidere er risikoen større, jo senere
på året dødsfaldet er sket. Og risikoen er
større, jo lavere skatteprocenten i afdødes
bopælskommune og dermed afdødes forskudsregistrerede
trækprocent var.
Boer efter pensionister med normale
indtægtsforhold skal således i almindelighed ikke
betale restskat. Boer, der skal betale restskat, er typisk boer
efter erhvervsaktive, men de pågældende er ikke
udprægede højindkomstgrupper.
Skatteministeriet vurderer det som uholdbart,
at den pågældende persongruppe løber risikoen
for, at der udløses en restskat af betydelig
størrelse i dødsboet, afhængig af, på
hvilket tidspunkt af året de måtte afgå ved
døden.
Problemet foreslås formindsket ved, at
den ovennævnte beløbsgrænse på 21.900 kr.
forhøjes til 30.000 kr., og ved at
beløbsgrænsen ændres til en bundgrænse.
Lovforslagets indhold er beskrevet under punkt 4 nedenfor.
4. Beskrivelse af lovforslagets
indhold
Det foreslås for det første at
forhøje beløbsgrænsen for opkrævning af
forskellen mellem på den ene side den beregnede
mellemperiodeskat og på den anden side afdødes
foreløbige indkomstskattebeløb, der er forfaldet
før dødsfaldet, samt beløb, der skulle
indeholdes af indtægter, som afdøde havde optjent
før dødsfaldet. Om beløbsgrænsen
henvises til afsnit 2.
Efter gældende ret er
beløbsgrænsen 21.900 kr. i 2006-niveau. Det
foreslås, at grænsen forhøjes til 30.000 kr. i
2006-niveau.
Det foreslås for det andet, at
beløbsgrænsen ændres fra at være en
bagatelgrænse til at være en bundgrænse. Efter
gældende ret opkræves forskelsbeløb, der
overstiger beløbsgrænsen, fuldt ud. Det
foreslås, at der fremover kun skal opkræves det
beløb, hvormed den beregnede mellemperiodeskat overstiger
beløbsgrænsen.
5. Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner
Forhøjelsen af bagatelgrænsen og
den samtidige ændring til en bundgrænse skønnes
årligt at medføre et provenutab på ca. 10 mio.
kr., når der er taget højde for, at der vil fremkomme
et mindre merprovenu fra boafgift, når nettoformuen i boerne
stiger. Det anslås, at ca. halvdelen af provenutabet
først vedrører finansåret efter
dødsåret, idet skatterne opkræves med en vis
forsinkelse. Det samlede provenutab for finansåret 2006
skønnes således til ca. 5 mio. kr. De årlige
provenutab vil herefter ligge på ca. 10 mio. kr., hvoraf ca.
halvdelen vedrører de kommunale skatter.
6. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget skønnes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for det
offentlige.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Høring
Ud over ministerier er lovforslaget i
forbindelse med fremsættelsen sendt til høring i
Advokatrådet, Dansk Told- og Skatteforbund, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Skatteborgerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, HK, Skatterevisorforeningen og
SKAT. Indkomne høringssvar og Skatteministeriets
bemærkninger hertil vil blive oversendt til Folketingets
Skatteudvalg.
Vurdering af konsekvenserne af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Årligt provenutab på ca. 10
mio.kr., dog ca. 5 mio. kr. i finansåret 2006 |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen nævneværdige |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Forslaget om ændring af
dødsboskattelovens § 15, stk. 4, 1. pkt.,
indeholder to elementer:
For det første forhøjes
grundbeløbet fra 13.000 kr. til 17.850 kr. Beløbet
reguleres efter personskattelovens § 20, jf.
dødsboskattelovens § 15, stk. 6, som ikke
foreslås ændret. Både det gældende og det
foreslåede grundbeløb er på den baggrund fastsat
i 1987-niveau. Med en regulering efter personskattelovens
§ 20 skal grundbeløbet reguleres med et
årligt beregnet reguleringstal. Dette reguleringstal
udgør 167,7 i 2006. Derved bliver det foreslåede
grundbeløb 30.000 kr. i 2006.
For det andet ændres
grundbeløbet fra at være en bagatelgrænse til at
være en bundgrænse. Det vil sige, at efter de
gældende regler opkræves hele beløbet, hvis
beløbsgrænsen er overskredet. Efter de
foreslåede regler opkræves derimod kun den del af
beløbet, som overstiger beløbsgrænsen. I lyset
af den betydelige forhøjelse af beløbsgrænsen
foreslås der ingen mindstegrænse for opkrævning
af beløb, der overstiger beløbsgrænsen.
Efter dødsboskattelovens
§ 15, stk. 5, gælder et grundbeløb for
tilbagebetaling i tilfælde, hvor de foreløbige skatter
overstiger den beregnede mellemperiodeskat. Dette grundbeløb
er på 1.500 kr., svarende til en grænse i 2006 på
2.600 kr. Dette grundbeløb foreslås ikke ændret.
Det vil sige, at beløbet fortsat kun udbetales, hvis det
overstiger beløbsgrænsen. I givet fald udbetales det
fulde beløb.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, og at den
skal finde anvendelse på mellemperioder vedrørende
personer, der er afgået ved døden den 15. marts 2006
og senere.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende ret
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om beskatning ved dødsfald
(dødsboskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 791 af
16. august 2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 1414
af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 15. - - - Stk. 4. Hvis differencen mellem det
efter stk. 1 og 2 opgjorte beløb og de
foreløbige indkomstskattebeløb, der er forfaldet
før dødsfaldet, eller som skulle indeholdes af
indtægter, som er indtjent før dødsfaldet, jf.
§ 16, stk. 2 og 3, udgør et grundbeløb
på 13.000 kr. eller derover, skal dødsboet betale det
manglende skattebeløb. - - - | | 1. § 15, stk. 4, 1.
pkt. , affattes således: »Hvis forskellen mellem det efter stk. 1
og 2 opgjorte beløb og de foreløbige
indkomstskattebeløb, der er forfaldet før
dødsfaldet, eller som skulle indeholdes af indtægter,
som er erhvervet før dødsfaldet, jf. § 16,
stk. 2 og 3, udgør et grundbeløb på 17.850
kr. eller derover, skal dødsboet betale det beløb,
hvormed forskellen overstiger grundbeløbet.« |
| | |