L 175 Forslag til lov om ændring af dødsboskatteloven.

(Lempelse af beskatningen af mellemperioden i ikkeskattepligtige dødsboer).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 15-03-2006

Fremsættelse: 15-03-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l175_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (15. marts 2006)

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af dødsboskatteloven (Lempelse af beskatningen af mellemperioden i ikke skattepligtige dødsboer)

(Lovforslag nr. L 175).

Lovforslaget går ud på at lempe beskatningen af mellemperioden, dvs. perioden fra årets begyndelse og frem til dødsfaldet, i de ikke skattepligtige dødsboer. Lovforslaget berører ca. 500 dødsboer årligt. De skattemæssige forhold for resten af de ca. 60.000 årlige dødsfald berøres ikke.

Lempelsen består i

€" at den eksisterende beløbsgrænse for, hvornår der opkræves restskat vedrørende mellemperioden, forhøjes fra 21.900 kr. (2006-niveau) til 30.700 kr. (2006-niveau), og

€" at beløbsgrænsen samtidig ændres fra at være en bagatelgrænse til at være en bundgrænse. Det vil sige, at SKAT hidtil har opkrævet hele beløbet, hvis beløbsgrænsen på 21.900 kr. var overskredet, men at lovforslaget betyder, at SKAT fremover kun vil opkræve den del af beløbet, der overstiger beløbsgrænsen på 30.000 kr.

Baggrunden for forslaget er, at Skatteministeriet har konstateret, at de gældende regler i visse situationer medfører, at der bliver opkrævet restskat, selv om afdøde har været forskudsregistreret korrekt. Noget sådant forekom ikke, da dødsboskatteloven blev indført pr. 1. januar 1997; problemet er opstået gradvis i takt med, at personskatteprocenterne er sænket. Regeringen finder det uacceptabelt, at de gældende regler har denne effekt.

Det foreslås, at lempelsen skal have virkning for tilfælde, hvor dødsfaldet er indtruffet den 15. marts 2006 eller senere.

Lovforslaget skønnes at medføre et årligt provenutab på ca. 10 mio. kr., for finansåret 2006 dog ca. 5 mio. kr. Ca. halvdelen af provenutabet vedrører de kommunale skatter. Lovforslaget skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.

Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.